ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
No. 9464
MAANDAG 15 JUNI 1936
76e Jaargang
Binnenland
Buitenland.
EERSTE BLAD
De abonne's
van het Geillustreerd Zondagsblad,
H.H. Kantoorhouders
Onze abonne's in het Buitenland
Hoe word ik snel bruin
NEUZENSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Binnen Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen
r. per post f 1,55 per 3 maanden Bg vooruitbetaling fr. per post 5,60 per jaar
/oor Belgie en Amerika f 2,overige landen f 2,35 per 3 maanden fr. per post
Abonnementen voor het buitenland alleen bij vooruittetaling.
IJitgoefster: Firma P. J. VAN DE SANDE
GIRO 38150 TELEFOON No. 25.
ADVERTENTIeNVan 1 tot 4 regels /0,80 Voor elken regel meer f 0,20
KT.F.TNT, ADVERTENTIeNper 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling.
Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, betwelk op aanvraag
verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst 6en dag voor de uitgavc.
DIT READ VERSCHIJNT IEDEREN MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND.
die het blad per post ontvangen, worden
verzocht, him abonnementsgeld vo6r 1 Juli
a.s., in te zenden daar er anders over beschikt
wordt met verhooging van 15 cent.
DE UITGEEPSTER.
worden verzocht het abonnem entsgeld over
het 2e kwartaal 1936 van de Ter Neuzensche
Oourant vo6r 1 Juli a.s. in te zenden.
Wjj vestigen er de aandacht van onze
abonne's op, dat wij bij terug-ontvangst van
eene onbetaalde kwitantie, onmiddellijk de
toezending van het blad zullen staken.
DE UITGEEFSTER.
worden dringend verzocht, het verschuldigde
abonnementsgeld v6or 1 Juli a.s. in te zen
den. Bij niet-ontvangst v66r dien datum wordt
het abonnement gestaakt.
AJbonnementen voor het buitenland worden
slechts aangenomen bij vooruitbetaling.
DE UITGEEFSTER.
DIEN STPLICHT.
Wenschen omtrent inlijving.
De ingeschrevene voor den dienstplicht, die
hun wenschen met betrekking tot de inlijving
niet reeds bij de keuring hebben opgegeven
of die iets anders zouden wenschen dan zij toen
hebben medegedeeld, hebben tot 15 Juli ge-
legenheid hun voorkeur op te geven aan den
commandant van het indeelingsddstriet. Het
verddent in het algemeen aanbeveling dit
sohriftelijk te doen.
Deize voorkeur kan betreffen zoowel de in-
deeling bij de zeemacht of bij een bepaald
korps als het gamiizoen, den tijd van opkomst
en de opleiiding tot officier of onderofficier.
Voor sommige gevallen zijn bij de keuring
bijzondere aanwijzingen verstrekt omtrent de
wijze van aanmelding. Voor deze gevallen
moeten die bijzondere aanwijzingen stipt wor
den opgevolgd, ook al wijken zij af van het-
geen hierboven is te kennen gegeven. De hier-
bedoelde bijzondere aanwijzingen hebben voor-
namelijk betrekking op vervroegde inlijving
indeeling bij den motordienst en opleiding tot
reserve-officier-vlieger of reserve-officier-
waamemer bij de luchtvaartafdeeling.
Belanghebbenden behooren er rekening mede
te houden, dat niet aan ieders wenschen kan
worden voldaan.
Ter Neuzen, 15 Juni 1936.
De wnd Burgemeester van Ter Neuzen,
L. J. GEELHOEDT.
DE ZOMERPOSTZEGELS.
Konlnklijke belangstelling.
Naar gemeld wordt, is H. M. de Koningin
beredd gevonden een plaat of schilderij van
een Nederlandsch kunstenaar beschikbaar te
stellen voor de verloting, verbonden aan den
venkoop der zomerpostzegels. Bestelkaarten
of briefkaarten voor zakatlasjes, die als be-
wijsnummer voor deelneminig aan die verloting
gelden, kimnen alsnoig worden ingezonden,
maar moeten beplakt zijn met drie zamer-
posteegels van 6 ct. (10 ct.).
Naar wij vernemen, is de oorspronkelijke
verkooptijd voor de zomerpostzegels ver-
lengd tot 15 Juli a.s. In verband daarmede
wordt ook de gelegenheid om zakatlasjes te
bestellen en deel te nemen aan de loterij met
waardevolle premies opengesteld tot en met
15 Juli.
HET ZEDENSOHANDAAL IN
DEN HAAG.
In de Ned. Jurisprudentie van 13 dezer is
opgenomen de beschikking van de arr.-recht-
bank te 's-Gravenbage, gegeven op den vorde-
ring van den officier van justitie tot gevan-
genhouding van mr. L. A. R. krachtens art. 66
Wetb. v. Strafvordering.
Verdachte had opheffing van de bewaring
verzocht op grond van formeele bezwaren. De
rechtbank erkent de juistheid van die bezwa
ren en beschikt, dat op dien grond de invrij-
heidstelling van verdachte moet worden be-
volen. De rechtbank voegt er echter het vol-
gende aan toe:
Overwegende, dat de rechtbank echter hier-
naast uitdrukkelijk wil opmerken, dat wan-
neer het boven behandelde formeele verweer
niet was gevoerd de rechtbank geen voldoende
bezwaren tegen verdachte aanwezig zou heb
ben geacht en hem uit dien hoofde in vrijheid
zou hebben gesteld.
OOK ROTTERDAM PROFITEERT
VAN DE STAKING TE ANTWERPEN.
In verband met de staking te Antwerpen
heeft de „Norddeutscher Lloyd" aan zijn
schepen instructie gegeven, de Belgische ha
vens tot nader order niet meer aan te loopeD
en 't verkeer op Antwerpen naar Rotterdam
te dirigeeren.
GESGHENK VAN DE RESIDENTIE
AAN DE GEMEENTE VEERE.
Een dezer dagen zal door het gemeente
hestuur van de residentie worden aangeboden
aan het gemeentebestuur van Veere, een ko-
peren lichtkroon, bestemd voor de hal van
het nieuwe gerestaureerde raadhuis te Veere
De kroon is ontworpen door ir. Van Heeswijk
van den Rijksgebouwendienst en werd ver-
vaardigd door de leerlingen van den gemeen-
telijken vakcursus voor werkloozen, onder
leiding van den heer Meurs. De kroon werd
uit de hand vervaardigd uit gedreven koper.
DE SURTAXE D'ENTREPoT.
Naar de N. R. Crt. meldt heeft de Earner
van Koophandel te Straatsburg aan de Fran-
sche regeering gevraagd of de surtaxe d'entre-
pot zou kunnen worden opgeheven voor de
goederen die van Rotterdam den Rijn opgaan.
Dit verzoek is klaarblijkelijk gedaan in ver
band met de staking te Antwerpen, waardoor
de aanvoeren uit die haven naar Straatsburg
zijn verminderd.
Uit Belgie wordt gemeld, dat vanwege de
Belgische regeering te Parijs protest tegen
eventueele inwilliging van dat verzoek zou
worden uitgebracht.
DE TOESTAND.
IN HET BAKKERSBEDRIJF.
Er heeft zich een comite gevormd van Am-
sterdamscbe bakkerspatroons, bestaande uit
de heeren H. J. Hamringa, D. Homoet, F.
G. Burger en C. F. Bach, hetwelk een actie
zal voeren om het bedrijf gedurende tweemaal
24 uur te sluiten om zoodoenide de aandacht
van de Regeering te vestigen op den nood-
toestand waarin de bakkerijen verkeeren.
Het comite staat op het standpunt, dat
zoo spoediig mogelijk zal moeten worden over-
gegaan tot verbindend verklaring der con-
tracten inizake de prijsregelingen.
CONTINGENTEERING VAN DEN
INVOER VAN KOFF1E.
Blijkens het voorloopig verslag der Tweede
Kamer over het wetsontwerp tot regeling van
den invoer van koffie werd op den eigea-
aardige omstandigheid gewezen, dat goed-
keuring wordt gevraagd van een maatregel,
welke op den dag van de indiening van het
ontwerp, bij Kon. besluit werd ingetrokken.
Aanneming van dit ontwerp kan geen andere
beteekenis hebben dan die van goeidkeuring
van het gevoerde beleid, verwerping slechts
die van afkeuriug aaarvan. Men achtte dezen
gang van zaken bijzonder onbevredigend. Ver
scheidene ieden waren van oordeel, dat de
crisis-invoerwet hier is gebruikt voor een
doel, waarvoor zij niet geschreven is. Daar-
tegen hadiden zij ernstige bezwaren.
STEUN AAN DE VARKENSTEELT.
De minister van landbouw en visscherij
heeft besloten, de Nederlandsche Veehouderij-
central-e in de gelegenheid te stellen tot steiun
aan de te lage varkensprijzen af te nemen.
Het ligt m de bedoeling door dezen maat
regel de varkensprijzen tot een minimum-
prijs van ongeveer 18 cent per pond levend te
verhoogen. Zeer binnenkort zal nader bekend
gemaakt worden onder welke voorwaarden
en tegen welke prijzen de Nederlandsche
Veehouderijcentrale deze varkens zal afnemen.
BELASTING
OP DEVALUATIEWINST.
In de Utrechtsche Courant verklaart de
heer A. van Wijnbergen, dat hij voor zich niet
kan uitmaken, wat het beste is: al of niet
devalueeren. Maar wel vindt hij het erg ver-
keend, dat vele personen, van wie men weet,
dat zij voordeel van devaluatie zullen hebben
en die zicbzelf vaak met opzet in die posdtie
brengen, zoo voor devaluatie ageeren. Hij
schrijft:
,,Wat er ook moge gebeuren, van harte
hoop ik, dat, mocht ooit devaluatie komen
de Regeering tijdig die maatregelen zal heb
ben voorbereid, waardoor de fiscus voor een
deel beslag zal kunnen leggen op sommige
winsten, tengevolge van devaluatie behaald,
en zeer speciaal op de winsten, door laatst-
bedoelde groep genoten.
Voor oorlogswinstbelasting waren goede
gronden aanwezig.
Bij devaluatie zullen in bepaalde gevallen
nog sterkere gronden kunnen worden aange-
voerd,
Wie 't bovenstaande wel overwegen, zullen
inzien, dat ten opzichte der pro-devaluatie-
beweging d&drom zoo uiterst groote reserve
behoort te wonden in acht genomen. wijl niet
is vast te stellen, in hoeverre zij reeel Is, in
hoeverre zij ten doel heeft het algemeen volks-
belang te dienen.
Vast staat toch, dat ook andere niet
fraaie motieven in het spel zijn."
UIT DE A.-R. PARTIJ.
Omtrent de Vrijdag in het Dr. Kuyperhui
te 's-Gravenhage, gehouden vergadering van
gedeputeerden der kieskringcentrales van de
anti-revoiutionaire partij, wondt gemeld:
De voorzitter van het centraaJ comite, het
Tweede Kamerlid Schouten, decide aanstonds
bij den aanvang mede, dat slechts drie punten
in bespreking zouiden worden gebracht, nl.
le. de wijze van candidaatstelling voor de
Kamerverkiezingen 19372e. de candidaten
voor deze verkiezing; 3e. het verkiezings-
program. Andere punten konden niet ter be
spreking worden toegelaten, aangezien de
vorengenoemde drie punten, met het oog op
den emst van den politieken toestand, ten
zeerste urgent moesten worden geacht.
Deze urgentie is ontstaan, zoo vervolgde
hij, door het voornemen der regeering, de par-
tieele wijziging van ide Grondwet op een zoo-
danig tijdstip aan de orde te stellen, dat einde
1936 of begin 1937 de Kamer zal worden ont-
bonden, terwijl de nieuwe verkiezingen dan
reeds in Februari of Maart 1937 zullen plaats
vinden. De a.-r. partij dient met deze moge-
lijkheid rekening te houden, teneinde de ver-
kiezings-actie zoo spoedig mogelijk te kun
nen aanvangen.
Wat de wijze van candidaatstelling betreft,
was men vrijwel algemeen van oordeel, dat
deze op dezelfde wrjze als in 1933 diende te
gescbieden, nl. door let indienen van 66n lrjst
in alle kieskringen, n%t Dr. H. Colijn als lijst-
trekker.
Bij de bespreking van de candidaten werd
ernstige critiek geoefend op het feit, dat de
heeren van Baren en Schwartz het Kamer-
lidmaatschap gecumuleerd hebben met het
burgemeestersambt van Delft en Maassluis.
De heer Schouten deelde daarop mede, dat
zulks geschied was in overleg met het cen-
traal comite, opdat men bij de komende ver
kiezingen vrij zou staan om den heeren al dan
niet een 'direct verkiesbare plaats op de can-
didatenlijst in te ruimen.
Verscheidene nieuwe candidaten werden hier-
op naar voren gebracht, waarbij de wensch
bleek, ook met het oog op de verhoudingen
in de partij zelve, een ruimere plaats op de
candidatenlijst in te ruimen aan anti-revolu-
tionairen van Ned. Herv. huize. In dit ver
band werden als candidaten voor een direct
verkiesbare plaats genoemd Jhr. Beelaerts
van Blokland, wethouder van Renkum, en
baron van Heemstra, oud-gouvemeur van
Curasao.
Ook kwam van enkele zij den de wensch
naar voren, sommige oudere a.-r. Kamerleden
door jongeren te vervangen.
Bij de bespreking van het verkiezings-
program werd, vooral door de gedeputeerden
uit ;de landbouwende provincies en speciaal
uit Zeeland en Friesland, ernstige critiek ge
oefend op het crisisbeleid der regeering.
Vooral over de agrarische maatregelen bleek
groot verschil van meening te bestaan. Ook
de heer Schouten gaf te kennen, dat slechts
weinig crisismaatregelen zijn voile instemming
hadden. Ook over het beleid van sociale zaken
was de ontstemming vrijwel algemeen. In
plaats van het streven naar een voldoenden
steun, wenschte men te zien een streven naar
meer arbeid, waarvoor verschillende objecten
werden aangewezen. Steun zonder productie-
ven arbeid acbtten zeer velen uit den booze.
Ook de werking van bet Werkfonds achtten
vele gedeputeerden onvoldoende en te lang-
zaam.
Na ampele bespreking bleek het meerendeel
der aanwezigen van oordeel, dat een vier-
hoeksprogram, benevens een politiek manifest,
het meest wenschelijk moest worden geacht.
Het vierhoeksprogram zal dan o.m. moeten
bevatten een krachtige gezagshandhaving, be-
vordering van een krachtige weermacht, zoo
wel in ,de overzeesche gewesten als in het
moederland en ook een verbeterde crisis-
wetgeving, waarbij met de belangen van alle
hetrokkenen wordt rekening gehouden.
De wenschen en grieven der gedeputeerden
zullen thans in het centraai comite worden
besproken, waarna dit aan de aangesloten
kiesvereenigingen een advies zal uitbrengen.
Op na de sluiting van de vergadering ge-
stelde vragen omtrent de kwesties Ambt-
Hardenberg en 's Gravenzan.de, gaf de beer
Schouten een ontwijkend antiwoord, aangezien
z.i. daarover in de Staten-Generaal het laat-
ste woord nog niet gesproken was.
VERLENGING OtTROOI DER
NEDERLANDSCHE BANK.
Ingediend is een wetsontwerp tot verlen-
ging en wijziging van het octrooi der Neder
landsche Bank
De belangrijkste wijzigingen betreffen de
uitbreiding van den werkkring der bank, door
haar de hevoegjdheid te geven een openmarkt-
politiek te voeren. Dit zal mogelijk worden
gemaakt door het koopen en verkoopen van
wissels, binnenslands betaalbaar en van Neder
landsch schatkistpapier. (Dit laatste alleen
dan, wanneer het ecrst van derden is betrok-
ken, dus niet rechtstreeks van den agent van
het Ministerie.)
Verder heeft een wijziging van de winst-
verdeeling plaats.
De Minister is met het bankbestuur van
meening, dat het gewenscht is, de reserve-
positie van de Bank te versterken. In plaats
van een maximum van het reservefonds gelijk
aan het vierde deel van het maatschappelijk
kapitaal, wordt voorgesteld, dit maximum
gelijk te stellen aan het bedrag van dat kapi
taal, nl. 20.000.000. Teneinde de vorming
van dit reservefonds te bespoedigen wordt
voorgesteld om de afzondering uit de winst
van 10 pet. te verhoogen tot 15 pet.
De voorgestelde bepalingen aangaande de
verdeeling van de winst houden tenslotte ook
nog in de afschaffing van de tantiemes, die
door de directieleden, de commissie van ad
vies en de commissarissen worden genoten.
Ter wille van het overzicht worde hierna de
voorgestelde winstverdeeling hgrhaald en ver-
geleken met de onder vigneur van de bank-
wet 1919 bestaande winstverdeeling.
Thans geldt de volgende regeling:
Eerst komt 3% pet. over het maatschap
pelijk kapitaal aan de bank;
Van het meerdere wordt 10 pet. in het
reservefonds gestort, totdat dit 5.000.000
heeft bereikt;
Van het oversehot wordt 3 pet. als tan
tiemes aan directie, commissie van advies en
commissarissen uitgekeerd. Deze uitkeering
stijigt tot 3% pet. indien de directie bestaat
uit meer dan vier ieden;
Het meerdere wordt voor door de Bank
en voor door den staat genoten, totdat het
winstaandeel van de Bank, behalve de ver-
eischte storting in het reservefonds en de uit-
gekeerde tantiemes, 7 pet. van het maat
schappelijk kapitaal bodraagt;
Het dan nog overblijvende wordt voor
door de Bank en voor door den staat ge
noten.
Volgens het onderhavige wetsontwerp zal de
verdeeling van de winst als volgt geschieden:
Eerst wordt een deel der winst gestort in
een bijzondere reserve. Dit deel is gelijk aan
(le helft van de inkomsten der bank uit de
operation in de openmarkt en het koopen en
verkoopen van schriftelijke en telegrafische
uitbetalingen, cheques, wisselbrieven, enz.,
buitenslands betaalbaar. Deze storting ge-
schiedt, totdat deze bijzondere reserve 10
millioen heeft bereikt.
Van het meerdere komt 3 y2 pet. over het
maatschappelijk kapitaal aan de Bank;
Van het oversehot wordt 15 pet. in het re
servefonds gestort, totdat dit 20.000.000
heeft bereikt.
Het meerdere wordt voor ^4 door de Bank
en voor door den staat genoten, totdat het
winstaandeel van de Bank, behalve de ver-
eischte storting in het reservefonds en in de
bijzondere verplichte reserve 7 pet. van het
maatschappelijk kapitaal bedraagt.
Het dan nog overblijvende wordt voor
door de Bank en voor door den staat ge
noten.
De voorgestelde winstverdeeling behou-
(dens voor zoover deze betreft de verplichte
vorming van een bijzondere reserve zal
eerst in werking treden, wanneer het ponden-
verlies geheel zal zijn gedelgd. Artikel 8 van
het wetsontwerp bevat de voor dit doel noodige
bepalingen.
HET ONTWERP RIJTIJDENWET.
(Het bestuur van den A.N.W.B. heeft zich
naar aanleiding van de dezer dagen versche-
nen memorie van antwoord op het ontwerp-
Rij-tijdenwet in een adres tot de Tweede Ka
mer gewend.
Het bestuur betoogt daarin o.m. dat het
sinds jaren op het standpunt van de consdde-
rans van het imgediende wetsontwerp staat.
Het bestuur is echter teleurgesteld omdat
het wetsontwerp de gevraagde regeling niet
bevatte, doch zich voor een groot deel be-
perkite tot het vragen van machtiging om deze
regeling te treffen bij algemeenen maatregel
van bestuur. Naar aanleidijng van de in het
voorloopig verslag van de Tweede Kamer
tegen deze procedure igeopperde bezwaren is
thans in de memorie van antwoord in hoofd-
tr.ekken uiteengazet, hoe de betrokken minis
ters zich deze regeling denken en nu blijkt,
dat de gedachte regeling ten deele buiten de
in ds wet genoemde doelstellingen om zal
gaan. In het bijzonder wordt daarbij gewezen
op de bepaling, dat het aan alle ndet-beroep-
-bestuurders van personenauto's verfboden zou
zijn, langer dan 4 uren achtereen aan het
stuur te zititen, en op de bepaling dat het een
speciale groep van deze bestuurders n.l. den
handelsredzigers, bovendien verbod'en is, na 10
uur 's avonds en Zaterdags na 1 uur te rijden,
behalve voor hun genoegen.
iDe AjN.W.B. wijst er op, dat geen van
beide categorieen van bestuurders arbeidsbe-
soberming noodig hebben en dat voor geen
van beide is aangetoond, dat zi^ door overver-
moeidheid een gevaar zouden beteekenen v-oor
de vedligh-eid op deh weg, tenzij bovendien alle
genoemde criteria geheel willekeurig zijn.
De noodzakelijke controle op de naLeving
van deze voorsohriften zal een voortdurende
hinder voor de 'betrokkenen zijn. Men demke
om een enkel voorbeeld te noemen slechts aan
het aanhouden ter controle van elken automo-
bdlist na 10 uur 's avonds of 's Zaterdags na 1
uur.
Tenslotte wijst de A.N.W.B. erop, dat deze
onnoodige bepalingen met de daaruit voort-
vloeiende admindstratieve en andere beslom-
merinigen, een bron van voortdurende erger-
nis zullen zijn voor elken automobitist en dat
het toch niet noodig is, hem op deze wijze
het 1-even onaangenaam te maken door hem
een juist, een economisch en bovendien vol-
komen onsohadelijk gebruik van zijn auto te
belettem.
Daar adressant acht aangetoond te hebben.
hoe bedenkelijk de gevolgen kunnen zijn van
een machtiging. om bij algemeenen maatregel
van bestuur regelen te treffen betreffende de
ni et-beroepschauffenrS en dat de reglementee-
ring van de rijtijden van deze groep in het
kader van het onderhavige wetsontwerp ook
achterwege zou moeten blijven, geeft adres
sant dC Kamer dringend in overweging te
willen ibeivorderen, dat deze machtiging niet
zal worden verleend.
\TESTIGINGSREGELIXG KLEINE
MIDI >EN STA NDS REDRIJ YEN
Inschakeling van het behoefte-
element gevraagd.
Blijkens het voorloopige verslag van de
Tweede Kamer over het ontwerp van wet:
regeling betreffende het vestigen van inrich-
tingen, waarin eenige tak van detailhandel,
ambacht of kleine nijverheid zal worden uit-
geoefend, werd de indiening van dit wets
ontwerp algemeen gewaardeerd, al hadden
verscheidene ieden tegen den inhoud daarvan
bezwaren en al waren andere ieden overtuigd
dat daarmee niet zal kunnen worden volstaan
Vele ieden waren voor de indiening van dit
wetsontwerp vooral daarom dankbaar, omdat
het den strijd aanbindt tegen het groote euvel,
dat sedert lang, doch in dezen crisistijd meer
dan ooit, den middenstand bedreigt: een or,-
overzienbare overbezetting, een ondermijning
door voortdurend wisselende, maar desalniet-
temin in aantal steeds groeiende dwergbe-
drijfjes, die voor een niet onbelangrijk deel
moeilijk anders dan als beunhazerij-onder-
neminkjes kunnen worden gekwalificeerd.
Verscheidene ieden konden niet nalaten er
op te wijzen, dat een tweede, nog belangrijker
oorzaak van de moeilijkheden, waarmee de
middenstand te kampen heeft, gelegen is in
de sterke daling van de koopkracht. Over
deze oorzaak wordt in de memorie van toe-
lichting gezwegen. De hier aan het woord
zrjnde ieden verwonderden zich daarover niet;
Door AMILDA-zonnebruincreme krijgt Uw
gelaat, armen en hals, direct een gezond,
sportief bruine teint, die tevens volkomen
beschermt tegen zonnebrand.
Flacon 90 ct. Tube 60 ct. Doos 50 en 25 ct.
Ingez. Med.
immers, het algemeen economisch beleid der
Regeering heeft naar hun meening een steeds
verder gaande afbrokkeling van de volkswel-
vaart zoo niet bevorderd, dan toch niet kun
nen tegenhouden. Het steeds toenemende ge-
brek aan werkgelegenheid heeft overigens
niet alleen een voortdurende daling van de
koopkracht teweeggebracht, doch het heeft
ook ten gevolge, dat de stroom van nieuwe
ondernemers in den detailhandel hlijft aan-
houden.
Van andere zijde werd tegen deze opmer-
kingen, voor zoover zij als critiek op de al-
gemeene Regeeringspolitiek bedoeld mochten
zijn, aangevoerd, dat voor zulk een critiek
geen reden is, omdat geen Regeering de kobp-
kracht van een volk kunstmatig kan ver-
grooten.
Verscheidene ledem, die door den inhoud
van het wetsontwerp zeer teleurgesteld wa
ren, oordeelden, dat de werking ervan zeer
beperkt zou zijn, omdat de Regeering afwij-
zenid staat tegenover inschakeling van het
behoefte-element.
Verscheidene ieden, die zich met den opzet
van het wetsontwerp zeer wel konden ver-
eenigen, zouden gaarne een nadere uiteenzet-
ting ontvangen van de wijze, waarop de Re
geering aan het ontwerp, wet geworden, uit-
voering denkt te geven.
DE REFERRING DER SUIKERPRODUCTIE
Japan weigert medewerking.
Volgens het Japansche nieuwsagentschap
Domei, heeft de federatie van Japansche sui-
kerindustrieen besloten af te wijzen de Brit-
sche uitnoodiging om deel te nemen aan de
Internationale suikerovereenkomst, daar
Japan in eigen behoefte voorziet en de pro-
ductie niet wenscht te beperken.
Leith Ross verklaarde in een interview, dat
dit ide plannen van Colijn bemoeilijkte. Hij
betreurde de houding van Java, dat Japan
een te groot invoercontingent voor textiel-
goederen geeft.
"pas
(Ingez. Med.)
BELGIe.
Elen nieuw ministerie.
(De heer Van Zeeland is opnieuw kabinets-
formateur en is er in geslaagd een ministe
rie somen te sitellen. Naar verluiidt had Don-
derdag Koning Leopold een onderhoud met
zes 1 eiders, behoorende tot de drie voornaam-
ste politieke partijen. In dit onderhiaud, dat
meer dan 3 kwartier duurde, udtte de Koning
de hoop, dot het nog mogelijk zou zijn een ka-
binet samen te stellen van nationale unie,
liefst onder leiding van den heer Van Zeeland.
Indien dit niet het geval werd, zou de Koning
gebruik maken van zijn grondwettelij-k recht,
om een extra-pardementaire regeering aan te
stellen en indien zoodanig kabinst niet door de
Kamer zou worden gesteund, zou hij tot ont-
binding van het parlement overgaan. Daar in
dit geval zoowel de socialisten als de roomsch-
katholdetoen aanizienlijke verlieizen hebben te
vreezen, ten voordeele van de Rexisten werd
Vrijdag een nieuiwe poginig gedaan om tot een
oplossinig te komen.
Van Zeeland heeft toen de heraadsiagingen
voor het vormen eener nieuwe regeering her-
vat. Aanlvankelijk wilden de ondeThandeiingen
met de liberalen nog niet vlotten. De heer
Max, voorzitter der liberale kamerfractie,
heeft daarop een aantal liberale leaders in ver
gadering bijeengeroepen, waarbij een resolu-
tie werd opgemaakt, oonstateerende dat de
natie in de huiddge ernstige omstandigheden
niet langer zonder een verantwoorde 1 ijke re
geering kan blijven en alle liberalen beizwo-
ren wordt, de Samenstelling van het nieuwe
kabinet niet te doen mislukken.
Zaterdagavond te half 11 heeft d.e. heer Van
Zeeland aan de pens meeigedeeld, dat de laat
ste moeilijikheden uit den weg waren geruimd
en het kabinet definitief was vastgesteld. De
eedsaflegging zou Zondagnamiddag 3 uur
plaats hebben.
De nieuwe regeering is samengesteld als
volgt
Eerste minister: Van Zeeland.
Departement van volksgezondheidVander-
veide (socialist
Buitenlanidsche zaken: Spaak (socialist).
Binnenlandsche zaken: De Schrijver (kath.).
Kolonien: Rubbens (katholiek).
Justitie: Bouvesse (liberaal)
Finanoien: De Man (socialist).
TransportmiddelenM. H. Jaspar (liberaal).
Arbeid Delaitre (socialist).
Openbaar onderwijs: 'Hoste (liiberaal).
Landbouw: Pierlot katholiek