indien over een afgeloopen jaar de ontvang- sten wegens uit het station aangevraagde locale gesprekken, verhoogd met de helft <^er ontvangsten wegens de aangevraagde inter- locale gesprekken, minder bedragen dan 40,50, bet verschil door het gemeentebestuur van Hoek moet worden bijbetaald. Een op zegel gestelde schriftelijke bereidverklaring volgens bijgaand model wordt gaarne tege- moetgezien. Als stationhoudster zal worden aangewe- zen mej. G. MichielsenWolse, en als haar vervangster haar dochter Jacoiba Michielsen. Naar aanleiding van de mededeeling van de a.s. stationhoudster, dat zij er op gesteld is een of twee middagen per jaar het tele- foonstation ite kunmen sluiten wegens geza- menlijk familiebezoek, kan worden medege- deeld, dat daartegen geen overwegend be- zwaar bestaat. Aan het te vestigei# telefoonstation zou tevens een itelegraafstation met bestelling kunnen worden verbonden, indien het ge meentebestuur genegen is de bodekosten, val- lende op de aflevering van uit Neuzen van eventueel aankomende telegrammen tijdens de afwezigheid van de stationhoudster en haar vervangster gedurende een of twee' middagen per jaar voor zijne rekening te nemen. In verband met het geringe telegraafverkeer zul- len deze kosten waarschijnlijk zeer gering zijn. Bij het inzenden van de sub 2 gevraagde verklaring zal ik gaarne vernemen of u met bovenstaande kunt instemmen. Burgemeester en Wethouders stellen voor, op de hierboven genoemde condities te Boe- rengat een pulbliek telefoon- en telegraaf- station te plaatsen. De VOORZITTER wijst er op, dat de P. T. T. bereid is, over te gaan tot vestiging van een publiek telefoon- en telegraafstation te Boerengat. De kosten hiervan kunnen 40 per jaar bedragen, terwijl de opbrengst van het station in mindering van deze som ge- bracht wordt. Spreker is er van overtuigd, dat de practijk uit zal wijzen, dat de gemeente hiervan geen schade lijdt, daar de kosten door de bewoners, die van de telefoon gebruik maken, zelf gedragen worden, terwijl men dan bovendien in de gelegenheid is, zijn telegram- men op de vlugst mogelijke wijze te ont- vangen. De heer J. A. MEERTENS vraagt, of er iemand bereid is, zich daarvoor disponibel te stellen. De VOORZITTER deelt mede. dat de eeht- genoote van P. Michielsen zich daarvoor be- schikbaar heeft gesteld. Spreker is er van overtuigd, dat de vestiging van dergelijk sta tion te Boerengat zal blijken een algemeen belang te zijn. Het telefoonstation is dag en nacht open, men is daardoor in de gelegenheid den dokter en den veearts te alien tijde te ont- bieden. Spreker is er van overtuigd, dat de vestiging van dit station voor de gemeente geen financieele gevolgen zal hebben. Theo- retisch is het zoo, dat de gemeente ten hoogste 40 zal moeten bijpassen, doch er zal, indien de gelegenheid aanwezig is, allicht getelefo- neerd worden, en dan komt men hoogstwaar- schijnlijk er wel uit. De heer HAAK wijst er op, dat bovendien indien zich het geval zou voordoen, dat het station zichzelf niet zou kunnen bedruipen, de gemeente de overeenkomst toch nog met een jaar zou kunnen opzeggen, zoodat de schade- post die de gemeente zou moeten dragen, niet groot kan zijn. De VOORZITTER herhaalt, dat de dokter en de veearts alsdan door de belanghebbenden dag en nacht te ontbieden zijn. Het telefoon station krijgt des nachts doorverbinding met Ter Neuzen, terwijl ook de dokter een door verbinding heeft, zoodat men in gevallen, dat een dokter direct noodig is, deze in een mini mum van tijd beschikbaar heeft. De menschen zijn dan niet zooals thans gedwongen eerst naar Hoek te gaan om een dokter te halen. De heer J. A. MEERTENS wijst er op, dat dit toch slechts .enkele gevallen per jaar zal zijn. Hij vraagt, of alle gesprekken op de kosten in mindering worden gebracht. De SECRETARIS licht toe, dat de locale gesprekken voor het geheele bedrag, en de interlocale gesprekken voor de helft op de kosten in mindering gebracht worden. De heer J. A. MEERTENS is van meening, dat er te Boerengat niet veel handelaars zijn, die geregeld van de telefoon gebruik maken. Het maakt een groot verschil, indien men in een buurtschap 1 of 2 handelaars heeft zitten, die dagelijks gebruik maken van de telefoon. De SECRETARIS wijst er op, dat, zooals ook de heer Haak reeds heeft opgemerkt, de gemeente op dit besluit kan terugkomen, in dien blijken zou, dat dit voor de gemeente na- deelig is. De heer HAAK merkt op, dat indien de ge meente er geld zou moeten bijleggen, dit slechts eenmaal het geval zou behoeven te zijn. Men kan dan altijd nog „stop" zeggen. Da VOORZITTER brengt onder de aan- dacht der leden, dat naar zijn meening de kosten wel gedekt zullen worden. Dit komt neer op omgeveer 1 y2 gesprek per dag, ofwel 3 gesprekken in 2 dagen. De heer SCHEELE deelt mede, naar aan leiding van het voorstel van Burgemeester en Wethouders toch nog een opmerking te moe ten maken. Naar spreker heeft meenen op te maken, is het voorstel van Burgemeester en Wethouders, ten huize van P. Michielsen een publiek telefoonstation te plaatsen. Naar hij verder meent is dit een uitvloedsel van het verzoek, door verschillende bewoners van Boe rengat tot Burgemeester en Wethouders ge- richt. Spreker heeft zich afgevraagd, of het dan niet juiater zou zijn, dat P. Michielsen deze telefoon aanvroeg, en dat dan door de gemeente een gedeelte werd terugbetaald. De VOORZITTER waarschuwt, dat het mogelijk is, dat de gemeente het bedrag ge- heel zal moeten betalen. De heer SOHEELE vervolgt, dat hij in ver band met deze zaak heeft geinformeerd bij Wagenaar op de Knol, en is hem gebleken. dat het in het afgeloopen jaar 6 a 7 maal is voorgekomen, dat van zijn telefoon gebruik gemaakt werd. Dit wordt alleen gedaan voor een enkel spoedgeval, b.v. van een auto die in een slooit rijdt, of ingeval de dokter of de veearts vlug moeten worden opgeroepen. Naar sprekers meening is evenwel de nood- zakelijkheid van een telefoon te Boerengat niet gebleken. P. Michielsen zelf heeft deze bovendien voor zijn zaak niet noodig. De vraag, die spreker zich gesteld heeft is: be- geeft de raad zich met dit ite doen niet op een verboden terrein, of liever op een gevaarlijk terrein? Indien dit wordt besloten voor het Boerengat, kunnen de andere buurtschappen met evenveel recht hetzelfde komen vragen. Het ligt naar sprekers meening niet op den weg der gemeente, hieraan den eersten stoot te gaan geven, doch meer op den weg van het particulier initiatief, in dit geval van de be woners van het Boerengat. Zooals de Voor- zitter het thans voorstelt, zouden er voldoen- de baten van binmenkomen om de kosten te dekken, doch het is ook mogelijk, dat dit niet het geval zal blijken te zijn. En indien de be woners van het Boerengat dan konden be- sluiten, zelf die telefoon aan te vragen, dan zou de gemeente toch altijd nog een tege- moetkoming kunnen geven voor lokaalhuur. En indien het dan zou gelukken, de telefoon bij Wageniaar ook publiek te stellen, dan kon misschien worden bereikt, dat voor hetzelfde geld, dat thans misschien toch ook moet wor den uitgegeven, alle buurtschappen in de ge heele gemeente van een publieke telefoon konden worden voonzien. iDe VOORZITTER merkt op, dat het na- tuurlijk voor Burgemeester en Wethouders mogelijk is, deze zaak nog eens aan te hou- den om dit nader te bezien. 'Hij moet er even wel op wijzen, dat de toestand te Knol anders is dan die te Boerengat. Wagenaar woont vlak bij de gemeente, terwijl hqt Boerengat een buurtschap is1, die meer afgelegen ligt. Bo vendien heeft men ook het gemak, dat men dan vandaar zijn telegrammen in den kortst mogelijken tijd kan krijgen. De heer SCHEELE is van meening, dat dit hetzelfde is als op Knol. De VOORZITTER maakt er op opmerk- zaam, dat Burgemeester en Wethouders slechits hebben voorgesteld, hiertoe als proef te besluiten. Mocht dan later blijken, dat de gemeente er niet aan uit was, of veel bij zou moeten leggen, dan was nog steeds de mo- gelijkheid open, de overeenkomst op te zeg gen. De heer SCHEELE is natuurlijk niet tegen vestiging van een telefoonstation te Boeren gat als zoodanig. Hij is hoofdzakelijk be- vreesd, dat, indien eenmaal a gezegd is, men ook b zal moeten zeggen, en dat, indien in een andere buurtschap dan ook een verzoek om een publieke telefoon zou komen, de ge meente billijkerwijze hientoe ook verplicht is. Hij zou er voor zijn, het bedrag, dat het nu kosten kan, gelijkelijk te verdeelen over de verschillende buurtschappen, en voor het heb ben van een publieke telefoon een zekere sub- sidie te verleenen. Wat betreft de afstand, deze is vanaf Boerengat practisch even groot als van De Knol. De heer J. A. MIEERTENS meent, dat de heer Scheele deze zaak verkeerd opvat. In dien iemand een aanvrage doet voor een pu blieke telefoon en verklaart, zich beschikbaar ite stellen, dan moet zoo iemand inderdaad ook iedereen ontvangen. Het is dan ook de vraag of iemand op de Knol zooiets zou willen. Spreker heeft persoonlijk ook telefoon en hij zal zijn beste buren ook niet weigeren, in dien deze er gebruik van moeten maken. Thans evenwel kan hij weren wie hij wil. Dit kan men niet 'meer, indien men een telefoon van de gemeente heeft. Het zou dan ook de vraag zijn, of Wagenaar die de telefoon voor zichizelf heeft bereid zou zijn, deze voor iedereen disponibel te stellen. Hier is het iets anders. P. Michielsen verklaart bij voor- baat, zich daarvoor beschikbaar te stellen. De heer HAAK stemit toe, dat de zaken wel eenigszins verward worden. Op verschillende plaatsen zijn publieke telefoonstations, die goed werken. De heer J. A. MIEERTENS wijst er op, dat bovendien het bedrag van 40 het maximum is, dat de gemeente mogelijk zou moeten bij- dragen. De VOORZITTER is van meening, dat het met deze zaak ongeveer is als met de komst van de wijRzuster. Toendeze hier voor het eerst kwam, wou men er ook niets van weten. Hij raadt aan, deze proef thans te nemen. Men kan dan indien deze eenigen tijd functionneert, de zaak nog eens nader bekijken. Spreker heeft het stellige vermoeden, dat uit de kosten der telefoongesprekken de noodige kosten bestreden zullen kunnen worden. En de over- weging of men er al dan niet mee door zal gaan, is dan van later zorg. De heer J. A. MEERTENS geeft te kennen, dat het telefoonverkeer uitbreidt. Hij heeft ook de verwachting, dat, indien men te Boe rengat voor enkele centen b.v. in Ter Neuzen een boodschap kan afgeven, men hiervoor niet naar Ter Neuzen zal gaan, doch van de tele foon gebruik zal maken. Men moet het waardeeren, dat P. Michiel sen, van wie vermoedelijk dit verzoek toch is uitgegaan. zich daarvoor beschikbaar wil stellen. De heer A. MEERTENS gelooft niet direct, dat dit van P. Michielsen zal uitgegaan zijn. Hij veronderstelt, dat zulks is geschied op aandrang van den dokter. In antwoord op de veronderstelling van den heer Scheele, dat dan zoo iemand zelf een telefoon zal kunnen plaatsen en beschikbaar stellen, moet spreker antwoorden, dat dit niet gaat, alleen al niet om de kosten, die zoo iemand dan jaarlijks zou moeten behalen. Hij adviseert, het voor stel van Burgemeester en Wethouders aan te nemen, dit kan hoogstens 40 kosten, en dan voor een jaar op proef. De VOORZITTER merkt op, dat, zelfs als de gemeente iets zou moeten bijleggen, het algemeen belang, dat er mede gediend wordt, dit toch waard is. Men kan dan direct be- schikken over dokter en veearts. Indien iemand in de buurt van den heer Meertens des nachts den dokter noodig heeft, zal zoo iemand zich wel driemaal bedenken, alvorens den heer Meertens uit zijn bed te halen om zijn telefoon te gebruiken. Dit is dan niet noodig. De heer A. MEERTENS wijst er op, dat er bovendien op het Boerengat toch rond de 80 huizen staan. De heer J. A. MEERTENS meent, dat dit op zichzelf nog geen reden behoeft te zijn. Men kan buurtjes hebben van een zestal hui zen, waar enkele zakenlieden zijn gevestigd, die van de telefoon veel gebruik maken, die drukker zullen zijn, dan een buurtschap van een 80 huizen, waarvan de inwoners alle land- arbeiders zijn. De heer DE KRAKER acht de vestiging van een telefoon aldaar noodig. Vorig jaar zijn daar twee jongetjes bijna verdronken. Indien dan per fiets een dokter gehaald moet wor den, kan het een heelen tijd duren, voor deze aanwezig is. Beschikt men evenwel over een telefoon in de nabijheid, dan heeft men den dokter in een minimum van tijd verwittigd. Hij acht de instelling van een publieke telefoon aldaar een groote verbetering. De heer JANSEN herinnert er aan, dat hij verscheidene jaren geleden reeds heeft voor gesteld, op die buurtschap een publieke tele foon te doen plaatsen. Dit voorstel werd evenwel met bijna algemeene stemmen ver- worpen. Spreker was er toen voor, hij is er nu ook voor. De VOORZITTER is van meening, dat rekening moet gehouden worden met de ideeen van den tijd waarin men leeft. De heer J. A. MEERTENS merkt op, dat ten tijde dat de heer Jansen zijn voorstel deed de kosten 3 a 4 maal zoo hoog waren als thans. De heer A. MEERTENS herinnert zich, dat de kosten toen 120 beliepen. De heer JANSEN herhaalt, dat hij er toen voor was, thans is dit ook het geval. De heer DEN HAMER wijst er op, dat het bij het ongeval,, dat vorig jaar plaats had met de bedoelde kindertjes best had kunnen voor- komen, dat wanneer men den dokter op de fiets moest gaan halen, de kindertjes dood zouden zijn geweest, als deze ter plaatse van het ongeval kwam. De heer SCHEELE merkt op, dat men geen verkeerden indruk van zijn meening moet krij gen. Tegen het doel als zoodanig is hij niet, doch wel tegen de wijze waarop men dit doel wil verwezenlijken. Hij acht het doel zeer goed, doch is van meening, dat slechts een minimum gebruik van dergelijke telefoon zal gemaakt worden, en dat het voor een enkel spoedgeval niet verantwoord is een publiek telefoon station in het leven te roepen. En dan heeft men, zooals hij zooeven ook reeds gezegd heeft, de kans, dat andere buurtschappen met evenveel recht een publieke telefoon zouden aanvragen. Indien men dan a heeft gezegd, moet men ook b zeggen. De VOORZITTER is het met den heer Scheele niet precies eens. Hij is van mee ning, dat men ieder geval afzonderlijk moet beoordeelen. Indien men tot stichting van een publiek telefoonstation zou overgaan, is daarmede nog niet gezegd, dat, indien de Hasjesstraat ook een dergelijke inrichting vroeg, daarop ook direct zou moeten worden ingegaan. Indien de kosten een 80 of 100 bedroegen, zou spreker zich ook nog eens bedenken. Boven dien is de vestiging van dit telefoonstation thans uitsluitend een proef. Hij verzoekt den raad, het voorstel van Burgemeester en Wet houders aan te nemen, en de uitkomst van een en ander eens af te wachten. Indien de rege- ling een jaar heeft gewerkt, kan men zien, hoe het is afgeloopen. De heer HAAK deelt mede, dat het niet de bedoeling is van Burgemeester en Wethouders ieder& buurtschap van een publiek telefoon station te voorzien. Met algemeene stemmen wordt overeen- komstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders besloten. 8. Wijziging verordening op het landbomv- verlof. De SECRETARIS deelt mede, enkele weken geleden de ontwerp-verordening om advies te hebben gezonden aan den Inspecteur van het L. O., doch heeft deze tot op heden niet terug- ontvangen, zoodat bedoelde verordening thans ook niet kan worden vastgesteld. De heer J. A. MEERTENS dacht, dat de hoofden der scholen omtrent deze kwestie bij- een gekomen waren, en het eens waren ge- woraen. Spreker weet niet welke verandering in de thans bestaande tijden zal worden aan- gobracht, doch heeft wel vemomen, dat een andere tijd voor het landbouwverlof zou wor den overwogen. De heer HAAK merkt op, dat de raad zich thans omtrent die andere regeling niet defini- tief kan uitspreken. De heer SCHEELE veronderstelt, dat de bedoeling zal zijn, een uniforme regeling voor het landbouwverlof te treffen. De heer J. A. MEERTENS is van meening, dat men rekening moet houden met den tijd die de menschen zelf verkiezen. Hij acht dit beter. De heer A. MEERTENS merkt op, dat de bedoeling voorzit, het landbouwverlof 14 dagen eerder te doen ingaan dan thans het geval is. Dit zal voor de menschen beter vallen. De VOORZITTER deelt mede, dat de bedoe ling is, gedurende de maand Augustus vacantie te verleenen. Het landbouwverlof zou dan kun nen vallen twee weken vdor 1 Augustus en de twee laatste weken in September. De heer SCHEELE meent, dat toch geen 4 weken landbouwverlof wordt gegeven. De SECRETARIS antwoordt, dat twee tijd- vakken zullen worden voorgesteld, waarin het landbouwverlof genomen kan worden, te weten geaurende 14 dagen vddr 1 Augustus en 2 weken vodr 1 October. De heer A. MEERTENS merkt op, dat het eerste tijdvak valt in het rapen en het tweede in het aardappels kappen. 9. Vaststelling exploitatievoorschriften bouwgrond. Burgemeester en Wethouders stellen voor, het navolgende besluit te nemen: De raad der gemeente Hoek, besluit: vast te stellen de navolgende REGELEN, voor het in bouwexploitatie brengen van gronden door particulieren in de gemeente Hoek. Algemeene bepalingen. Artikel 1. 1. Het als bouwterrein in exploitatie bren gen van gronden door particulieren kan slechts geschieden met medewerking van de gemeente. 2. Deze medewerking wordt verleend krachtens een door den raad met belangheb benden te treffen overeenkomst, waarbij de in de volgende artikelen* vervatte grondslagen worden in acht genomen. 3. Een dergelijke overeenkomst is van kracht gedurende een daarbij te bepalen aan- tal jaren, te rekenen van den dag van hare vaststelling. Artikel 2. Ingeval van twijfel, omtrent hetgeen in deze verordening moet worden verstaan onder weg, straat, weghelft, weggedeelte, plein, bestra- ting, brug, bouwterrein of plantsoen, zoomede welke lijn als de begrenzing moet worden be- schouwd, beslissen Burgemeester en Wethou ders. Overdracht van grond. Artikel 3. 1. De bouwexploitant is verplicht aan de gemeente zonder eenige vergoeding over te dragen in vollen en vrijen eigendom en vrij van opstalden grond, welke ligt binnen de door den raad ingevolge artikel der Bouw- verordening te bepalen of in een uitbreidings- pian aangeduide grenzen van den weg, waar- aan hij zal bouwen, eventueel het gedeelte van den weg. 2. Deze regel lijdt uitzondering voor helften van wegen, waaraan niet gebouwd mag wor den of waaraan reeds vroeger een bebouwing is aangebracht, alsmede voor den grond, be- noodigd voor straten en pleinen als anderszins, voor zoover deze meer dan meter breedte zullen verkrijgen, gemeten tusschen de weg- grenzen. De overdracht, bedoeld in lid 1 is ook voor deze meerdere breedte verplicht, maar de bouwexploitant ontvangt daarvoor eene vergoeding van per M'-., te verrekenen invoege als in art. 5 bepaald. Kosten van bestrating c.a. Artikel 4. 1. De aanleg van den weg in zijn vollen omvang, waaronder begrepen is het ophoogen en egaliseeren van het wegbed, geschiedt door de gemeente voor rekening van den exploitant. Daaraan zal als regel eene openbare aanbe- steaing voorafgaan. 2. De exploitant is verplicht de geraamde kosten van: a. het ophoogen en egaliseeren van het weg bed; b. het aanleggen van de straat, c.q. den weg, waarin begrepen die der bestrating, weg- verharding, rioleering, verlichting, brand- kranen, beplanting en bermen, benevens de bijkomende kosten; c. het eenmaal herstraten; voor dat daarmede wordt aangevangen of de gunning na openbare aanbesteding wordt ver leend, in de gemeentekas te storten. Na afloop van de werkzaamheden vindt ver- rekening plaats met dien verstande, dat, wan neer de aanbesteding een hooger bedrag uit- wijst dan de raming, bijstorting onmiddellijk en voor dat met het werk wordt aangevangen of de gunning wordt verleend moet plaats hebben. 3. De in lid 2 genoemde kosten komen al leen voor zoover het den aanleg van den weg tot eene breedte van in maximum Meter betreft ten laste van den exploitant. Zij wor den voor het meerdere verrekend ingevolge het bepaalde in artikel 5-. Algemeene kosten. Artikel 5. 1. Wanneer het in exploitatie te brengen terrein gelegen is in een uitbreidingsplan, ter uitvoering waarvan in aanmerking komen: a. bestratingswerken, die niet uit de in art. 4 bedoelde vergoedingen worden bestreden; b. pleinen en soortgelijke open ruimten van openbaar nut (speelplaatsen enz.); c. plantsoenen, wegbermen en gazons of ter uitvoering waarvan centrale rio leering bruggen, kanalen en andere kunst- werken zullen worden gemaakt, dan zullen de daarvoor te maken kosten naar even- redigheid van het belang, dat elke bouw exploitant bij deze werken geacht wordt te hebben ten laste van die exploitanten wor den gebracht. Zij moeten door ieder hun- ner worden voldaan, wanneer zij terreinen in exploitatie willen brengen en wel voor of op het tijdstip in art. 4 lid 2 genoemd. 2. Deze verplichting vervalt, wanneer de gemeente gelijktijdig met de uitvoering of de voorbereiding daarvan eene baatbelasting in- voert of deze ter plaatse reeds bestaat. Rentevergoeding. Artikel 6. 1. Indien en voor zoover de bij artikel 5 bedoelde kosten zijn vergoed voor dat de wer ken, waarvoor zij gestort zijn, in uitvoering gekomen zijn, zal over het daarop betrekking hebbende gedeelte eene -rentevergoeding plaats hebben vsyi zooveel ten honderd als de drie ten honderd rentegevende Nationale schuld op den eersten beursdag van elk jaar voor den ver- krrjger afwerpt. 2. De rente wordt niet vergoed over een langere periode dan het tijdvak, dat ligt tus schen den dag van storting en den dag, waar op bedoelde werken in gebruik genomen zul len zijn. Slotbepalingen. Artikel 7. In de gevallen, waarin deze bepalingen niet voorzien, worden door Burgemeester en Wet houders, zooveel mogelijk in overeenstemming met de in deze bepalingen vervatte richtlijnen, eventueel nadere voorwaarden gesteld. Artikel 8. Deze verordening kan worden aangehaald als .exploitatievoorschriften bouwterreinen". Artikel 9. Deze verordening treedt in werking met in- gang van een door Burgemeester en Wethou ders te bepalen tijdstip. De h$er SCHEELE vraagt, of deze veror dening betreft nieuw te bouwen woningen, en r.aar aanleiding waarvan dit voorstel wordt gedaan. De SECRETARIS antwoordt, dat de ge meente ingevolge de Woningwet daartoe ver plicht is. De heer SCHEELE vraagt zich af, of een baanbelasting niet beter zou werken dan deze verordening. De VOORZITTER merkt op, dat men dit nader zou kunnen overwegen. De SECRETARIS betwijfelt of dat het ge val 2bu zijn, en wel hierom. Thans moeten de bouwers van woningen althans bij aanne- mmg van het voorstel de kosten dragen van bestrating en rioleering van de straten. Door een baanbelasting de heer Scheele beaoelt hiermede waarschijnlijk een straat- belasting wordt de geheele gemeente ge- troffen. De heer HAAK wijst er op, dat men er zich voor wachten moet, nieuwe lasten op de ge meente te leggen. De bedoeling van dit voor stel is, dat, indien enkele personen een ven- nootschap stichten, een bouwplan ontwerpen en een complex woningen zullen gaan bouwen, dat dan de gemeente een wettelijk voor- schrift kan geven voor wat betreft de aanleg van rioleering, de ibreedte der straten enz. De heer SOHEELE vraagt, of dit voor Bur gemeester en Wethouders een opgelegde zaak is. De VOORZITTER merkt op, dat een baan belasting drukt op alle inwoners der gemeen te. De bedoeling van deze exploitatievoor schriften is, dat aan de eigenaars van gron den, die daarop willen gaan bouwen, zekere voorschriften kunnen worden gegeven ten aan- zien van de rioleering en bestrating. De heer J. A. MEERTENS acht dergelijke voorschriften heel nuttig. In vroeger tijden heeft men van het ontbreken er van reeds veel hinder ondervonden. Spreker wijst met betrek king hiertoe op de bebouwing van de Hoeksche wei. De gemeente heeft in vele gevallen de kosten van verharden en rioleering moeten dragen. Hij acht het een heel best ding, dat thans zekere voorwaarden kunnen worden gesteld aan hen, die wenschen te gaan bouwen, en hen bij de bouwvergunning een zekere ver plichting kan worden opgelegd. De heer HAAK merkt op, dat thans kan worden vastgesteld, dat eerst een nieuw aan te leggen straat een zekere breedte hebben moet. De heer DE KRAKER vraagt, of indien eenmaal de breedte van de straat bepaald is. tevens is bepaald, hoe de overname door de gemeente geschiedt, na eenmaal bestraten, dan wel na eenmaal herstraten. De SECRETARIS antwoordt, dat overname geschiedt na eenmaal herstraten. Met algemeene stemmen wordt deze veror dening vastgesteld. 10. Uitloten aandeel 1906. Uitgeloot wordt aandeel no. 10. 11. Wijziging gemeentebegrooting dienst 1935. Burgemeester en Wethouders stellen voor, de begrooting voor den dienst 1935 te wijzigen a'.s volgt: voor den gewonen dienst: onder de inkomsten te verhoogen de posten invaliditeitsrente van voor rekening der ge meente verpleegde krankzinnigen 23,38; terugontvangst van kosten van verplegingvan amlastige krankzinnigen f 183,18; bijbrage uit het werkloosheidssubsidiefonds in de kosten van steunverleening en werkverschaffing aan werkloozen 2674; bijdragen aan anderen in de kosten van werkverschaffing aan erisis- werkloozen 554,25; onder de uitgaven te verhoogen de posten achterstallige uitgaven van vorige dienstjaren 21,65; jaarwedden van de ambtenaren en be- dienden der gemeentesecretarie, den concierge en de boden van het kantoor van den ge- meente-ontvanger f 138; schrijf- en bureau- behoeften, briefporten, vrachtloonen en andere kieine uitgaven 150,88, druk- en bindwerk 114,78; onderhoud en schoonhouden van het gebouw of vertrek bestemd voor de vergade- ring van den raad en van burgemeester en wethouders en voor de secretarie der gemeente 19,57; verlichting en verwarming 49,90, abonnement op het staatsblad, provinciaai blad en de dag-, week- of maandbladen en den aankoop van boeken 26,20; archief 41.18; reis- en verblijfkosten voor leden van het ge meentebestuur /15; abonnement op.de tele foon en kosten van telefoongesprekken f 45,29; verteringen ten behoeve van het bureau van stemopneming 27,46; couponbelasting 0,01; kosten ontwerpen wegsverbetering Maurits- fort 57,50; belooning en premien aan brand- meesters en brandspuitlieden f 0,60; onderhoud der lantaarns en verdere kosten der verlich ting 106,93; kosten van plaatsing en onder houd van waarschuwingsborden en- wegwijzers 15; bijdrage aan hoofdstuk in van den kapi- taaldienst 243,36; jaarwedden van het perso- neel ten dienste van het beheer der openbare werken f 34; onderhoud van pompen en riolen 15,02; onderhoud en bediening van klokken uurwerken, speelwerken e.d. /3,60; kosten van de algemeene begraafplaats en kosten van begraving 42,67; kosten van gemeentereini- 0ing J 141, kosten terzake van verzekerin°- pensionneering enz. van ambtenaren en be- ambten 10; renten van geldleeningen f6 50" bijdrage aan hoofdstuk VI van den kapitaab dienst 720,06; kosten van leggers en van de schouw van wegen en voetpaden en water- leidingen J 50; onderhoud en administratie van bezittingen niet voor den publieken dienst ge- bruikt 48,77kosten van instandhouding van schoolgebouwen enz. 421,78; aanschaffen en onderhoud van schoolboeken, leermiddelen en schoolbehoeften 12,11; kosten van ouder- commissies 4,87uitkeering aan gemeenten ingevolge art. 104, lid 1 der L.O. wet 1920 /20- bijdrage aan gemeenten in de kosten van scho len voor 't lager nijverheidsonderwijs 163,40; kosten van overbrenging, plaatsing en verple- ging van arme krankzinnigen 120,37; kosten van de ambtswoningen van den geneesffeer beiast met de armenpractijk 51,61; terug- betaalde invaliditeitsrente aan het rijk 23,38; kosten van werkverschaffing door of vanwege het Rijk ondernomen 4541,43; subsidie aan de konijnen- en pluimveetenboonstelling /10; kosten terzake van den ijk en herijk van maten en gewichten 6,60; subsidies aan werkloozen- kassen /60; kosten van de districtsarbeids- beurs en van de arbeidsbemiddeling 17,26; rente te voldoen aan de bank voor Nederland- sche gemeenten 17,48; en te verlagen de posten plaatsen van ad- vertentien 18,75; onkosten en eventueele rechten; vallende op de postrekeningen 9; contributie aan de Ver. van Nederl. gemeen ten 5; kiezerslijsten en het uitoefenen der kiesverrichtingen .f 41; overige kosten van den burgerlijken stand 6,50; bevolkingsregis- ter en huisnummering /9.50; kosten van uit- betaling van aflosbare obligaties en vervallen coupons /20; vergoeding voor woninghuur aan de veldwachters 37,50; reisgeld voor passan- ten en overige uitgaven der politie /6,50; sub sidies en andere uitgaven ten behoeve van politiescholen en cursussen 10; aanschaffing brandbluschmiddelen en reddingsmiddelen 97; onderhoud id. 12,71; onderhoud brand- weerkazernen en brandspuithuizen 11,25; kosten van voorzieningen tegen gladheid van wegen 150; kosten van maatregelen genomen krachitens de besmettelijke 'ziektenwet /195; kosten van keuringsdienst ingevolge de vleeschkeuringswet /21; kosten aan de cen- tiale gemeente in de kosten van den keurings dienst ingevolge de warenwet 103,53; onder houd van straten en pleinen /319; onderhoud van wegen en voetpaden /367; verlichting, verwarming en schoonhouden van schoolge bouwen 66,30; teruggaaf van portokosten aan schoolhoofden 5; uitkeering aan ge meenten ingevolge art. 86 der L.O. wet 1920 42,66; bijdragen aan gemeenten in de kosten van het middelbaar nijverheidsonderwijs 167,84; steun aan werkloozen waarin het rijk bijdraagt 1324,50; onvoorziene uitgaven 1128,27; en voor den kapitaaldiepst: onder de inkomsten te verhoogen de posten bijdrage van hoofdstuk III van den gewonen dienst f 243,36; id. van hoofdstuk IV van den gewonen dienst 720,06; onder de uitgaven te verhoogen de posten: kosten vallende op den aankoop van een veld- wachterswoning 243,36; idem vallende op een gedeelte rioleering en bestrating in de Lange- straat 720,06. Met algemeene stemmen wordt aldus besloten. 12. Wijziging begrooting dienst 1936. Een schrijven van Gedeputeerde Staten van Zeeland, waarbij wordt medegedeeld, dat de inzending der begrooting voor den dienst 1936 hen aanleiding geeft tot enkele opmerkingen. Zij verzoeken, de noodige wijzigingen aan te brengen. In verband hiermede stellen Burgemeester en Wethouders voor, de begrooting voor den dienst 1936 als volgt te wijzigen: onder de inkomsten te verhoogen de posten: verhaal van pensioensbijdragen 1550; uit keering uit het werkloosiheid subsidiefonds wegens gewone bijdrage in de kosten van steunverleening en werkverschaffing aan werkloozen 1732; 40 opcenten op de hoofd- som der vermogensbelasting /102; te verminderen den post: ontvangen van he waterschap Hulster- en Axeler Ambacht voor uit te betalen loonen agji werklieden die in de werkverschaffing zijn te werk gesteld 10.800; onder deu uitgaven te verhoogen de posten: kosten van overbrenging, plaatsing en ver- pleging van arme krankzinnigen 16,25; steun aan werkloozen /2150; onvoorziene uitgaven 183,25; en te verlagen de posten: aanschaffen en onderhouden van schoolboe ken, leermiddelen en schoolbehoeften /150; subsidie aan schouwburgen en muziekkorpsen 50; kosten van werkverschaffing door of van wege het rijk ondernomen 300; uit te betalen locnen aan werkverschaffing in het waterschap Hulster- en Axeler Ambacht 10.800. De heer SCHEELE vraagt, of inzake den post voor leermiddelen overleg is gepleegd met de hoofden der scholen. De VOORZITTER deelt mede, dat de heer Oc}c£ dacht, wel met den post, zooals deze thans is geraamd, te kunnen toekomen. De SECRETARIS merkt op, dat de post thans nog niet op 2 per leerling is geraamd. Deze bedraagt pro resto nog 350. De heer HAAK kan bevestigen, dat terzake hiervan overleg is gepleegd met de hoofden der scholen. De heer J. A. MEERTENS wijst er op, dat de kosten waarschijnlijk ook wel minder zullen zijn dan voorheen. Er wordt thans in die branche sterk geconcurreerd, zoodat de leer middelen veel goedkooper zijn dan vroeger. Hij vraagt of men te dezen te rekenen heeft met den toestand op 1 Januari, daar sedert dien datum het leerlingenaantal weer is ver- minderd. De SECRETARIS bevestigt, dat dit aanta! is vermindert, in Januari was het 158, thans ongeveer 140. Met algemeene stemmen wordt overeen- komstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders besloten. (Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1936 | | pagina 6