indien over een afgeloopen jaar de ontvang-
sten wegens uit het station aangevraagde
locale gesprekken, verhoogd met de helft <^er
ontvangsten wegens de aangevraagde inter-
locale gesprekken, minder bedragen dan
40,50, bet verschil door het gemeentebestuur
van Hoek moet worden bijbetaald. Een op
zegel gestelde schriftelijke bereidverklaring
volgens bijgaand model wordt gaarne tege-
moetgezien.
Als stationhoudster zal worden aangewe-
zen mej. G. MichielsenWolse, en als haar
vervangster haar dochter Jacoiba Michielsen.
Naar aanleiding van de mededeeling van
de a.s. stationhoudster, dat zij er op gesteld
is een of twee middagen per jaar het tele-
foonstation ite kunmen sluiten wegens geza-
menlijk familiebezoek, kan worden medege-
deeld, dat daartegen geen overwegend be-
zwaar bestaat.
Aan het te vestigei# telefoonstation zou
tevens een itelegraafstation met bestelling
kunnen worden verbonden, indien het ge
meentebestuur genegen is de bodekosten, val-
lende op de aflevering van uit Neuzen van
eventueel aankomende telegrammen tijdens de
afwezigheid van de stationhoudster en haar
vervangster gedurende een of twee' middagen
per jaar voor zijne rekening te nemen. In
verband met het geringe telegraafverkeer zul-
len deze kosten waarschijnlijk zeer gering zijn.
Bij het inzenden van de sub 2 gevraagde
verklaring zal ik gaarne vernemen of u met
bovenstaande kunt instemmen.
Burgemeester en Wethouders stellen voor,
op de hierboven genoemde condities te Boe-
rengat een pulbliek telefoon- en telegraaf-
station te plaatsen.
De VOORZITTER wijst er op, dat de P. T.
T. bereid is, over te gaan tot vestiging van
een publiek telefoon- en telegraafstation te
Boerengat. De kosten hiervan kunnen 40
per jaar bedragen, terwijl de opbrengst van
het station in mindering van deze som ge-
bracht wordt. Spreker is er van overtuigd,
dat de practijk uit zal wijzen, dat de gemeente
hiervan geen schade lijdt, daar de kosten door
de bewoners, die van de telefoon gebruik
maken, zelf gedragen worden, terwijl men dan
bovendien in de gelegenheid is, zijn telegram-
men op de vlugst mogelijke wijze te ont-
vangen.
De heer J. A. MEERTENS vraagt, of er
iemand bereid is, zich daarvoor disponibel te
stellen.
De VOORZITTER deelt mede. dat de eeht-
genoote van P. Michielsen zich daarvoor be-
schikbaar heeft gesteld. Spreker is er van
overtuigd, dat de vestiging van dergelijk sta
tion te Boerengat zal blijken een algemeen
belang te zijn. Het telefoonstation is dag en
nacht open, men is daardoor in de gelegenheid
den dokter en den veearts te alien tijde te ont-
bieden. Spreker is er van overtuigd, dat de
vestiging van dit station voor de gemeente
geen financieele gevolgen zal hebben. Theo-
retisch is het zoo, dat de gemeente ten hoogste
40 zal moeten bijpassen, doch er zal, indien
de gelegenheid aanwezig is, allicht getelefo-
neerd worden, en dan komt men hoogstwaar-
schijnlijk er wel uit.
De heer HAAK wijst er op, dat bovendien
indien zich het geval zou voordoen, dat het
station zichzelf niet zou kunnen bedruipen, de
gemeente de overeenkomst toch nog met een
jaar zou kunnen opzeggen, zoodat de schade-
post die de gemeente zou moeten dragen, niet
groot kan zijn.
De VOORZITTER herhaalt, dat de dokter
en de veearts alsdan door de belanghebbenden
dag en nacht te ontbieden zijn. Het telefoon
station krijgt des nachts doorverbinding met
Ter Neuzen, terwijl ook de dokter een door
verbinding heeft, zoodat men in gevallen, dat
een dokter direct noodig is, deze in een mini
mum van tijd beschikbaar heeft. De menschen
zijn dan niet zooals thans gedwongen
eerst naar Hoek te gaan om een dokter te
halen.
De heer J. A. MEERTENS wijst er op, dat
dit toch slechts .enkele gevallen per jaar zal
zijn. Hij vraagt, of alle gesprekken op de
kosten in mindering worden gebracht.
De SECRETARIS licht toe, dat de locale
gesprekken voor het geheele bedrag, en de
interlocale gesprekken voor de helft op de
kosten in mindering gebracht worden.
De heer J. A. MEERTENS is van meening,
dat er te Boerengat niet veel handelaars zijn,
die geregeld van de telefoon gebruik maken.
Het maakt een groot verschil, indien men in
een buurtschap 1 of 2 handelaars heeft zitten,
die dagelijks gebruik maken van de telefoon.
De SECRETARIS wijst er op, dat, zooals
ook de heer Haak reeds heeft opgemerkt, de
gemeente op dit besluit kan terugkomen, in
dien blijken zou, dat dit voor de gemeente na-
deelig is.
De heer HAAK merkt op, dat indien de ge
meente er geld zou moeten bijleggen, dit
slechts eenmaal het geval zou behoeven te
zijn. Men kan dan altijd nog „stop" zeggen.
Da VOORZITTER brengt onder de aan-
dacht der leden, dat naar zijn meening de
kosten wel gedekt zullen worden. Dit komt
neer op omgeveer 1 y2 gesprek per dag, ofwel
3 gesprekken in 2 dagen.
De heer SCHEELE deelt mede, naar aan
leiding van het voorstel van Burgemeester en
Wethouders toch nog een opmerking te moe
ten maken. Naar spreker heeft meenen op te
maken, is het voorstel van Burgemeester en
Wethouders, ten huize van P. Michielsen een
publiek telefoonstation te plaatsen. Naar hij
verder meent is dit een uitvloedsel van het
verzoek, door verschillende bewoners van Boe
rengat tot Burgemeester en Wethouders ge-
richt. Spreker heeft zich afgevraagd, of het
dan niet juiater zou zijn, dat P. Michielsen
deze telefoon aanvroeg, en dat dan door de
gemeente een gedeelte werd terugbetaald.
De VOORZITTER waarschuwt, dat het
mogelijk is, dat de gemeente het bedrag ge-
heel zal moeten betalen.
De heer SOHEELE vervolgt, dat hij in ver
band met deze zaak heeft geinformeerd bij
Wagenaar op de Knol, en is hem gebleken.
dat het in het afgeloopen jaar 6 a 7 maal is
voorgekomen, dat van zijn telefoon gebruik
gemaakt werd. Dit wordt alleen gedaan voor
een enkel spoedgeval, b.v. van een auto die
in een slooit rijdt, of ingeval de dokter of de
veearts vlug moeten worden opgeroepen.
Naar sprekers meening is evenwel de nood-
zakelijkheid van een telefoon te Boerengat
niet gebleken. P. Michielsen zelf heeft deze
bovendien voor zijn zaak niet noodig. De
vraag, die spreker zich gesteld heeft is: be-
geeft de raad zich met dit ite doen niet op een
verboden terrein, of liever op een gevaarlijk
terrein? Indien dit wordt besloten voor het
Boerengat, kunnen de andere buurtschappen
met evenveel recht hetzelfde komen vragen.
Het ligt naar sprekers meening niet op den
weg der gemeente, hieraan den eersten stoot
te gaan geven, doch meer op den weg van het
particulier initiatief, in dit geval van de be
woners van het Boerengat. Zooals de Voor-
zitter het thans voorstelt, zouden er voldoen-
de baten van binmenkomen om de kosten te
dekken, doch het is ook mogelijk, dat dit niet
het geval zal blijken te zijn. En indien de be
woners van het Boerengat dan konden be-
sluiten, zelf die telefoon aan te vragen, dan
zou de gemeente toch altijd nog een tege-
moetkoming kunnen geven voor lokaalhuur.
En indien het dan zou gelukken, de telefoon
bij Wageniaar ook publiek te stellen, dan kon
misschien worden bereikt, dat voor hetzelfde
geld, dat thans misschien toch ook moet wor
den uitgegeven, alle buurtschappen in de ge
heele gemeente van een publieke telefoon
konden worden voonzien.
iDe VOORZITTER merkt op, dat het na-
tuurlijk voor Burgemeester en Wethouders
mogelijk is, deze zaak nog eens aan te hou-
den om dit nader te bezien. 'Hij moet er even
wel op wijzen, dat de toestand te Knol anders
is dan die te Boerengat. Wagenaar woont vlak
bij de gemeente, terwijl hqt Boerengat een
buurtschap is1, die meer afgelegen ligt. Bo
vendien heeft men ook het gemak, dat men
dan vandaar zijn telegrammen in den kortst
mogelijken tijd kan krijgen.
De heer SCHEELE is van meening, dat dit
hetzelfde is als op Knol.
De VOORZITTER maakt er op opmerk-
zaam, dat Burgemeester en Wethouders
slechits hebben voorgesteld, hiertoe als proef
te besluiten. Mocht dan later blijken, dat de
gemeente er niet aan uit was, of veel bij zou
moeten leggen, dan was nog steeds de mo-
gelijkheid open, de overeenkomst op te zeg
gen.
De heer SCHEELE is natuurlijk niet tegen
vestiging van een telefoonstation te Boeren
gat als zoodanig. Hij is hoofdzakelijk be-
vreesd, dat, indien eenmaal a gezegd is, men
ook b zal moeten zeggen, en dat, indien in
een andere buurtschap dan ook een verzoek
om een publieke telefoon zou komen, de ge
meente billijkerwijze hientoe ook verplicht is.
Hij zou er voor zijn, het bedrag, dat het nu
kosten kan, gelijkelijk te verdeelen over de
verschillende buurtschappen, en voor het heb
ben van een publieke telefoon een zekere sub-
sidie te verleenen. Wat betreft de afstand,
deze is vanaf Boerengat practisch even groot
als van De Knol.
De heer J. A. MIEERTENS meent, dat de
heer Scheele deze zaak verkeerd opvat. In
dien iemand een aanvrage doet voor een pu
blieke telefoon en verklaart, zich beschikbaar
ite stellen, dan moet zoo iemand inderdaad ook
iedereen ontvangen. Het is dan ook de vraag
of iemand op de Knol zooiets zou willen.
Spreker heeft persoonlijk ook telefoon en hij
zal zijn beste buren ook niet weigeren, in
dien deze er gebruik van moeten maken.
Thans evenwel kan hij weren wie hij wil. Dit
kan men niet 'meer, indien men een telefoon
van de gemeente heeft. Het zou dan ook de
vraag zijn, of Wagenaar die de telefoon
voor zichizelf heeft bereid zou zijn, deze
voor iedereen disponibel te stellen. Hier is het
iets anders. P. Michielsen verklaart bij voor-
baat, zich daarvoor beschikbaar te stellen.
De heer HAAK stemit toe, dat de zaken wel
eenigszins verward worden. Op verschillende
plaatsen zijn publieke telefoonstations, die
goed werken.
De heer J. A. MIEERTENS wijst er op, dat
bovendien het bedrag van 40 het maximum
is, dat de gemeente mogelijk zou moeten bij-
dragen.
De VOORZITTER is van meening, dat het
met deze zaak ongeveer is als met de komst
van de wijRzuster. Toendeze hier voor het
eerst kwam, wou men er ook niets van weten.
Hij raadt aan, deze proef thans te nemen. Men
kan dan indien deze eenigen tijd functionneert,
de zaak nog eens nader bekijken. Spreker
heeft het stellige vermoeden, dat uit de kosten
der telefoongesprekken de noodige kosten
bestreden zullen kunnen worden. En de over-
weging of men er al dan niet mee door zal
gaan, is dan van later zorg.
De heer J. A. MEERTENS geeft te kennen,
dat het telefoonverkeer uitbreidt. Hij heeft
ook de verwachting, dat, indien men te Boe
rengat voor enkele centen b.v. in Ter Neuzen
een boodschap kan afgeven, men hiervoor niet
naar Ter Neuzen zal gaan, doch van de tele
foon gebruik zal maken.
Men moet het waardeeren, dat P. Michiel
sen, van wie vermoedelijk dit verzoek toch is
uitgegaan. zich daarvoor beschikbaar wil
stellen.
De heer A. MEERTENS gelooft niet direct,
dat dit van P. Michielsen zal uitgegaan zijn.
Hij veronderstelt, dat zulks is geschied op
aandrang van den dokter. In antwoord op
de veronderstelling van den heer Scheele, dat
dan zoo iemand zelf een telefoon zal kunnen
plaatsen en beschikbaar stellen, moet spreker
antwoorden, dat dit niet gaat, alleen al niet
om de kosten, die zoo iemand dan jaarlijks
zou moeten behalen. Hij adviseert, het voor
stel van Burgemeester en Wethouders aan te
nemen, dit kan hoogstens 40 kosten, en dan
voor een jaar op proef.
De VOORZITTER merkt op, dat, zelfs als
de gemeente iets zou moeten bijleggen, het
algemeen belang, dat er mede gediend wordt,
dit toch waard is. Men kan dan direct be-
schikken over dokter en veearts. Indien
iemand in de buurt van den heer Meertens
des nachts den dokter noodig heeft, zal zoo
iemand zich wel driemaal bedenken, alvorens
den heer Meertens uit zijn bed te halen om zijn
telefoon te gebruiken. Dit is dan niet noodig.
De heer A. MEERTENS wijst er op, dat er
bovendien op het Boerengat toch rond de 80
huizen staan.
De heer J. A. MEERTENS meent, dat dit
op zichzelf nog geen reden behoeft te zijn.
Men kan buurtjes hebben van een zestal hui
zen, waar enkele zakenlieden zijn gevestigd,
die van de telefoon veel gebruik maken, die
drukker zullen zijn, dan een buurtschap van
een 80 huizen, waarvan de inwoners alle land-
arbeiders zijn.
De heer DE KRAKER acht de vestiging van
een telefoon aldaar noodig. Vorig jaar zijn
daar twee jongetjes bijna verdronken. Indien
dan per fiets een dokter gehaald moet wor
den, kan het een heelen tijd duren, voor deze
aanwezig is. Beschikt men evenwel over een
telefoon in de nabijheid, dan heeft men den
dokter in een minimum van tijd verwittigd.
Hij acht de instelling van een publieke telefoon
aldaar een groote verbetering.
De heer JANSEN herinnert er aan, dat hij
verscheidene jaren geleden reeds heeft voor
gesteld, op die buurtschap een publieke tele
foon te doen plaatsen. Dit voorstel werd
evenwel met bijna algemeene stemmen ver-
worpen. Spreker was er toen voor, hij is er
nu ook voor.
De VOORZITTER is van meening, dat
rekening moet gehouden worden met de
ideeen van den tijd waarin men leeft.
De heer J. A. MEERTENS merkt op, dat
ten tijde dat de heer Jansen zijn voorstel deed
de kosten 3 a 4 maal zoo hoog waren als
thans.
De heer A. MEERTENS herinnert zich, dat
de kosten toen 120 beliepen.
De heer JANSEN herhaalt, dat hij er toen
voor was, thans is dit ook het geval.
De heer DEN HAMER wijst er op, dat het
bij het ongeval,, dat vorig jaar plaats had met
de bedoelde kindertjes best had kunnen voor-
komen, dat wanneer men den dokter op de
fiets moest gaan halen, de kindertjes dood
zouden zijn geweest, als deze ter plaatse van
het ongeval kwam.
De heer SCHEELE merkt op, dat men geen
verkeerden indruk van zijn meening moet krij
gen. Tegen het doel als zoodanig is hij niet,
doch wel tegen de wijze waarop men dit doel
wil verwezenlijken. Hij acht het doel zeer goed,
doch is van meening, dat slechts een minimum
gebruik van dergelijke telefoon zal gemaakt
worden, en dat het voor een enkel spoedgeval
niet verantwoord is een publiek telefoon
station in het leven te roepen. En dan heeft
men, zooals hij zooeven ook reeds gezegd
heeft, de kans, dat andere buurtschappen met
evenveel recht een publieke telefoon zouden
aanvragen.
Indien men dan a heeft gezegd, moet men
ook b zeggen.
De VOORZITTER is het met den heer
Scheele niet precies eens. Hij is van mee
ning, dat men ieder geval afzonderlijk moet
beoordeelen.
Indien men tot stichting van een publiek
telefoonstation zou overgaan, is daarmede nog
niet gezegd, dat, indien de Hasjesstraat ook
een dergelijke inrichting vroeg, daarop ook
direct zou moeten worden ingegaan. Indien
de kosten een 80 of 100 bedroegen, zou
spreker zich ook nog eens bedenken. Boven
dien is de vestiging van dit telefoonstation
thans uitsluitend een proef. Hij verzoekt den
raad, het voorstel van Burgemeester en Wet
houders aan te nemen, en de uitkomst van een
en ander eens af te wachten. Indien de rege-
ling een jaar heeft gewerkt, kan men zien,
hoe het is afgeloopen.
De heer HAAK deelt mede, dat het niet de
bedoeling is van Burgemeester en Wethouders
ieder& buurtschap van een publiek telefoon
station te voorzien.
Met algemeene stemmen wordt overeen-
komstig het voorstel van Burgemeester en
Wethouders besloten.
8. Wijziging verordening op het landbomv-
verlof.
De SECRETARIS deelt mede, enkele weken
geleden de ontwerp-verordening om advies te
hebben gezonden aan den Inspecteur van het
L. O., doch heeft deze tot op heden niet terug-
ontvangen, zoodat bedoelde verordening thans
ook niet kan worden vastgesteld.
De heer J. A. MEERTENS dacht, dat de
hoofden der scholen omtrent deze kwestie bij-
een gekomen waren, en het eens waren ge-
woraen. Spreker weet niet welke verandering
in de thans bestaande tijden zal worden aan-
gobracht, doch heeft wel vemomen, dat een
andere tijd voor het landbouwverlof zou wor
den overwogen.
De heer HAAK merkt op, dat de raad zich
thans omtrent die andere regeling niet defini-
tief kan uitspreken.
De heer SCHEELE veronderstelt, dat de
bedoeling zal zijn, een uniforme regeling voor
het landbouwverlof te treffen.
De heer J. A. MEERTENS is van meening,
dat men rekening moet houden met den tijd
die de menschen zelf verkiezen. Hij acht dit
beter.
De heer A. MEERTENS merkt op, dat de
bedoeling voorzit, het landbouwverlof 14 dagen
eerder te doen ingaan dan thans het geval is.
Dit zal voor de menschen beter vallen.
De VOORZITTER deelt mede, dat de bedoe
ling is, gedurende de maand Augustus vacantie
te verleenen. Het landbouwverlof zou dan kun
nen vallen twee weken vdor 1 Augustus en de
twee laatste weken in September.
De heer SCHEELE meent, dat toch geen 4
weken landbouwverlof wordt gegeven.
De SECRETARIS antwoordt, dat twee tijd-
vakken zullen worden voorgesteld, waarin het
landbouwverlof genomen kan worden, te weten
geaurende 14 dagen vddr 1 Augustus en 2
weken vodr 1 October.
De heer A. MEERTENS merkt op, dat het
eerste tijdvak valt in het rapen en het tweede
in het aardappels kappen.
9. Vaststelling exploitatievoorschriften
bouwgrond.
Burgemeester en Wethouders stellen voor,
het navolgende besluit te nemen:
De raad der gemeente Hoek,
besluit:
vast te stellen de navolgende
REGELEN, voor het in bouwexploitatie
brengen van gronden door particulieren
in de gemeente Hoek.
Algemeene bepalingen.
Artikel 1.
1. Het als bouwterrein in exploitatie bren
gen van gronden door particulieren kan slechts
geschieden met medewerking van de gemeente.
2. Deze medewerking wordt verleend
krachtens een door den raad met belangheb
benden te treffen overeenkomst, waarbij de
in de volgende artikelen* vervatte grondslagen
worden in acht genomen.
3. Een dergelijke overeenkomst is van
kracht gedurende een daarbij te bepalen aan-
tal jaren, te rekenen van den dag van hare
vaststelling.
Artikel 2.
Ingeval van twijfel, omtrent hetgeen in deze
verordening moet worden verstaan onder weg,
straat, weghelft, weggedeelte, plein, bestra-
ting, brug, bouwterrein of plantsoen, zoomede
welke lijn als de begrenzing moet worden be-
schouwd, beslissen Burgemeester en Wethou
ders.
Overdracht van grond.
Artikel 3.
1. De bouwexploitant is verplicht aan de
gemeente zonder eenige vergoeding over te
dragen in vollen en vrijen eigendom en vrij
van opstalden grond, welke ligt binnen de
door den raad ingevolge artikel der Bouw-
verordening te bepalen of in een uitbreidings-
pian aangeduide grenzen van den weg, waar-
aan hij zal bouwen, eventueel het gedeelte van
den weg.
2. Deze regel lijdt uitzondering voor helften
van wegen, waaraan niet gebouwd mag wor
den of waaraan reeds vroeger een bebouwing
is aangebracht, alsmede voor den grond, be-
noodigd voor straten en pleinen als anderszins,
voor zoover deze meer dan meter breedte
zullen verkrijgen, gemeten tusschen de weg-
grenzen. De overdracht, bedoeld in lid 1 is
ook voor deze meerdere breedte verplicht,
maar de bouwexploitant ontvangt daarvoor
eene vergoeding van per M'-., te verrekenen
invoege als in art. 5 bepaald.
Kosten van bestrating c.a.
Artikel 4.
1. De aanleg van den weg in zijn vollen
omvang, waaronder begrepen is het ophoogen
en egaliseeren van het wegbed, geschiedt door
de gemeente voor rekening van den exploitant.
Daaraan zal als regel eene openbare aanbe-
steaing voorafgaan.
2. De exploitant is verplicht de geraamde
kosten van:
a. het ophoogen en egaliseeren van het weg
bed;
b. het aanleggen van de straat, c.q. den weg,
waarin begrepen die der bestrating, weg-
verharding, rioleering, verlichting, brand-
kranen, beplanting en bermen, benevens
de bijkomende kosten;
c. het eenmaal herstraten;
voor dat daarmede wordt aangevangen of de
gunning na openbare aanbesteding wordt ver
leend, in de gemeentekas te storten.
Na afloop van de werkzaamheden vindt ver-
rekening plaats met dien verstande, dat, wan
neer de aanbesteding een hooger bedrag uit-
wijst dan de raming, bijstorting onmiddellijk
en voor dat met het werk wordt aangevangen
of de gunning wordt verleend moet plaats
hebben.
3. De in lid 2 genoemde kosten komen al
leen voor zoover het den aanleg van den weg
tot eene breedte van in maximum Meter
betreft ten laste van den exploitant. Zij wor
den voor het meerdere verrekend ingevolge het
bepaalde in artikel 5-.
Algemeene kosten.
Artikel 5.
1. Wanneer het in exploitatie te brengen
terrein gelegen is in een uitbreidingsplan, ter
uitvoering waarvan in aanmerking komen:
a. bestratingswerken, die niet uit de in art. 4
bedoelde vergoedingen worden bestreden;
b. pleinen en soortgelijke open ruimten van
openbaar nut (speelplaatsen enz.);
c. plantsoenen, wegbermen en gazons
of ter uitvoering waarvan centrale rio
leering bruggen, kanalen en andere kunst-
werken zullen worden gemaakt, dan zullen
de daarvoor te maken kosten naar even-
redigheid van het belang, dat elke bouw
exploitant bij deze werken geacht wordt te
hebben ten laste van die exploitanten wor
den gebracht. Zij moeten door ieder hun-
ner worden voldaan, wanneer zij terreinen
in exploitatie willen brengen en wel voor
of op het tijdstip in art. 4 lid 2 genoemd.
2. Deze verplichting vervalt, wanneer de
gemeente gelijktijdig met de uitvoering of de
voorbereiding daarvan eene baatbelasting in-
voert of deze ter plaatse reeds bestaat.
Rentevergoeding.
Artikel 6.
1. Indien en voor zoover de bij artikel 5
bedoelde kosten zijn vergoed voor dat de wer
ken, waarvoor zij gestort zijn, in uitvoering
gekomen zijn, zal over het daarop betrekking
hebbende gedeelte eene -rentevergoeding plaats
hebben vsyi zooveel ten honderd als de drie ten
honderd rentegevende Nationale schuld op den
eersten beursdag van elk jaar voor den ver-
krrjger afwerpt.
2. De rente wordt niet vergoed over een
langere periode dan het tijdvak, dat ligt tus
schen den dag van storting en den dag, waar
op bedoelde werken in gebruik genomen zul
len zijn.
Slotbepalingen.
Artikel 7.
In de gevallen, waarin deze bepalingen niet
voorzien, worden door Burgemeester en Wet
houders, zooveel mogelijk in overeenstemming
met de in deze bepalingen vervatte richtlijnen,
eventueel nadere voorwaarden gesteld.
Artikel 8.
Deze verordening kan worden aangehaald
als .exploitatievoorschriften bouwterreinen".
Artikel 9.
Deze verordening treedt in werking met in-
gang van een door Burgemeester en Wethou
ders te bepalen tijdstip.
De h$er SCHEELE vraagt, of deze veror
dening betreft nieuw te bouwen woningen, en
r.aar aanleiding waarvan dit voorstel wordt
gedaan.
De SECRETARIS antwoordt, dat de ge
meente ingevolge de Woningwet daartoe ver
plicht is.
De heer SCHEELE vraagt zich af, of een
baanbelasting niet beter zou werken dan deze
verordening.
De VOORZITTER merkt op, dat men dit
nader zou kunnen overwegen.
De SECRETARIS betwijfelt of dat het ge
val 2bu zijn, en wel hierom. Thans moeten de
bouwers van woningen althans bij aanne-
mmg van het voorstel de kosten dragen
van bestrating en rioleering van de straten.
Door een baanbelasting de heer Scheele
beaoelt hiermede waarschijnlijk een straat-
belasting wordt de geheele gemeente ge-
troffen.
De heer HAAK wijst er op, dat men er zich
voor wachten moet, nieuwe lasten op de ge
meente te leggen. De bedoeling van dit voor
stel is, dat, indien enkele personen een ven-
nootschap stichten, een bouwplan ontwerpen
en een complex woningen zullen gaan bouwen,
dat dan de gemeente een wettelijk voor-
schrift kan geven voor wat betreft de aanleg
van rioleering, de ibreedte der straten enz.
De heer SOHEELE vraagt, of dit voor Bur
gemeester en Wethouders een opgelegde
zaak is.
De VOORZITTER merkt op, dat een baan
belasting drukt op alle inwoners der gemeen
te. De bedoeling van deze exploitatievoor
schriften is, dat aan de eigenaars van gron
den, die daarop willen gaan bouwen, zekere
voorschriften kunnen worden gegeven ten aan-
zien van de rioleering en bestrating.
De heer J. A. MEERTENS acht dergelijke
voorschriften heel nuttig. In vroeger tijden
heeft men van het ontbreken er van reeds veel
hinder ondervonden. Spreker wijst met betrek
king hiertoe op de bebouwing van de Hoeksche
wei. De gemeente heeft in vele gevallen de
kosten van verharden en rioleering moeten
dragen. Hij acht het een heel best ding, dat
thans zekere voorwaarden kunnen worden
gesteld aan hen, die wenschen te gaan bouwen,
en hen bij de bouwvergunning een zekere ver
plichting kan worden opgelegd.
De heer HAAK merkt op, dat thans kan
worden vastgesteld, dat eerst een nieuw aan
te leggen straat een zekere breedte hebben
moet.
De heer DE KRAKER vraagt, of indien
eenmaal de breedte van de straat bepaald is.
tevens is bepaald, hoe de overname door de
gemeente geschiedt, na eenmaal bestraten,
dan wel na eenmaal herstraten.
De SECRETARIS antwoordt, dat overname
geschiedt na eenmaal herstraten.
Met algemeene stemmen wordt deze veror
dening vastgesteld.
10. Uitloten aandeel 1906.
Uitgeloot wordt aandeel no. 10.
11. Wijziging gemeentebegrooting dienst
1935.
Burgemeester en Wethouders stellen voor,
de begrooting voor den dienst 1935 te wijzigen
a'.s volgt: voor den gewonen dienst:
onder de inkomsten te verhoogen de posten
invaliditeitsrente van voor rekening der ge
meente verpleegde krankzinnigen 23,38;
terugontvangst van kosten van verplegingvan
amlastige krankzinnigen f 183,18; bijbrage uit
het werkloosheidssubsidiefonds in de kosten
van steunverleening en werkverschaffing aan
werkloozen 2674; bijdragen aan anderen in
de kosten van werkverschaffing aan erisis-
werkloozen 554,25;
onder de uitgaven te verhoogen de posten
achterstallige uitgaven van vorige dienstjaren
21,65; jaarwedden van de ambtenaren en be-
dienden der gemeentesecretarie, den concierge
en de boden van het kantoor van den ge-
meente-ontvanger f 138; schrijf- en bureau-
behoeften, briefporten, vrachtloonen en andere
kieine uitgaven 150,88, druk- en bindwerk
114,78; onderhoud en schoonhouden van het
gebouw of vertrek bestemd voor de vergade-
ring van den raad en van burgemeester en
wethouders en voor de secretarie der gemeente
19,57; verlichting en verwarming 49,90,
abonnement op het staatsblad, provinciaai
blad en de dag-, week- of maandbladen en den
aankoop van boeken 26,20; archief 41.18;
reis- en verblijfkosten voor leden van het ge
meentebestuur /15; abonnement op.de tele
foon en kosten van telefoongesprekken f 45,29;
verteringen ten behoeve van het bureau van
stemopneming 27,46; couponbelasting 0,01;
kosten ontwerpen wegsverbetering Maurits-
fort 57,50; belooning en premien aan brand-
meesters en brandspuitlieden f 0,60; onderhoud
der lantaarns en verdere kosten der verlich
ting 106,93; kosten van plaatsing en onder
houd van waarschuwingsborden en- wegwijzers
15; bijdrage aan hoofdstuk in van den kapi-
taaldienst 243,36; jaarwedden van het perso-
neel ten dienste van het beheer der openbare
werken f 34; onderhoud van pompen en riolen
15,02; onderhoud en bediening van klokken
uurwerken, speelwerken e.d. /3,60; kosten van
de algemeene begraafplaats en kosten van
begraving 42,67; kosten van gemeentereini-
0ing J 141, kosten terzake van verzekerin°-
pensionneering enz. van ambtenaren en be-
ambten 10; renten van geldleeningen f6 50"
bijdrage aan hoofdstuk VI van den kapitaab
dienst 720,06; kosten van leggers en van
de schouw van wegen en voetpaden en water-
leidingen J 50; onderhoud en administratie van
bezittingen niet voor den publieken dienst ge-
bruikt 48,77kosten van instandhouding van
schoolgebouwen enz. 421,78; aanschaffen en
onderhoud van schoolboeken, leermiddelen en
schoolbehoeften 12,11; kosten van ouder-
commissies 4,87uitkeering aan gemeenten
ingevolge art. 104, lid 1 der L.O. wet 1920 /20-
bijdrage aan gemeenten in de kosten van scho
len voor 't lager nijverheidsonderwijs 163,40;
kosten van overbrenging, plaatsing en verple-
ging van arme krankzinnigen 120,37; kosten
van de ambtswoningen van den geneesffeer
beiast met de armenpractijk 51,61; terug-
betaalde invaliditeitsrente aan het rijk 23,38;
kosten van werkverschaffing door of vanwege
het Rijk ondernomen 4541,43; subsidie aan
de konijnen- en pluimveetenboonstelling /10;
kosten terzake van den ijk en herijk van maten
en gewichten 6,60; subsidies aan werkloozen-
kassen /60; kosten van de districtsarbeids-
beurs en van de arbeidsbemiddeling 17,26;
rente te voldoen aan de bank voor Nederland-
sche gemeenten 17,48;
en te verlagen de posten plaatsen van ad-
vertentien 18,75; onkosten en eventueele
rechten; vallende op de postrekeningen 9;
contributie aan de Ver. van Nederl. gemeen
ten 5; kiezerslijsten en het uitoefenen der
kiesverrichtingen .f 41; overige kosten van
den burgerlijken stand 6,50; bevolkingsregis-
ter en huisnummering /9.50; kosten van uit-
betaling van aflosbare obligaties en vervallen
coupons /20; vergoeding voor woninghuur aan
de veldwachters 37,50; reisgeld voor passan-
ten en overige uitgaven der politie /6,50; sub
sidies en andere uitgaven ten behoeve van
politiescholen en cursussen 10; aanschaffing
brandbluschmiddelen en reddingsmiddelen
97; onderhoud id. 12,71; onderhoud brand-
weerkazernen en brandspuithuizen 11,25;
kosten van voorzieningen tegen gladheid van
wegen 150; kosten van maatregelen genomen
krachitens de besmettelijke 'ziektenwet /195;
kosten van keuringsdienst ingevolge de
vleeschkeuringswet /21; kosten aan de cen-
tiale gemeente in de kosten van den keurings
dienst ingevolge de warenwet 103,53; onder
houd van straten en pleinen /319; onderhoud
van wegen en voetpaden /367; verlichting,
verwarming en schoonhouden van schoolge
bouwen 66,30; teruggaaf van portokosten
aan schoolhoofden 5; uitkeering aan ge
meenten ingevolge art. 86 der L.O. wet 1920
42,66; bijdragen aan gemeenten in de kosten
van het middelbaar nijverheidsonderwijs
167,84; steun aan werkloozen waarin het
rijk bijdraagt 1324,50; onvoorziene uitgaven
1128,27;
en voor den kapitaaldiepst:
onder de inkomsten te verhoogen de posten
bijdrage van hoofdstuk III van den gewonen
dienst f 243,36; id. van hoofdstuk IV van den
gewonen dienst 720,06;
onder de uitgaven te verhoogen de posten:
kosten vallende op den aankoop van een veld-
wachterswoning 243,36; idem vallende op een
gedeelte rioleering en bestrating in de Lange-
straat 720,06.
Met algemeene stemmen wordt aldus
besloten.
12. Wijziging begrooting dienst 1936.
Een schrijven van Gedeputeerde Staten van
Zeeland, waarbij wordt medegedeeld, dat de
inzending der begrooting voor den dienst 1936
hen aanleiding geeft tot enkele opmerkingen.
Zij verzoeken, de noodige wijzigingen aan te
brengen.
In verband hiermede stellen Burgemeester
en Wethouders voor, de begrooting voor den
dienst 1936 als volgt te wijzigen:
onder de inkomsten te verhoogen de posten:
verhaal van pensioensbijdragen 1550; uit
keering uit het werkloosiheid subsidiefonds
wegens gewone bijdrage in de kosten van
steunverleening en werkverschaffing aan
werkloozen 1732; 40 opcenten op de hoofd-
som der vermogensbelasting /102;
te verminderen den post:
ontvangen van he waterschap Hulster- en
Axeler Ambacht voor uit te betalen loonen
agji werklieden die in de werkverschaffing zijn
te werk gesteld 10.800;
onder deu uitgaven te verhoogen de posten:
kosten van overbrenging, plaatsing en ver-
pleging van arme krankzinnigen 16,25; steun
aan werkloozen /2150; onvoorziene uitgaven
183,25;
en te verlagen de posten:
aanschaffen en onderhouden van schoolboe
ken, leermiddelen en schoolbehoeften /150;
subsidie aan schouwburgen en muziekkorpsen
50; kosten van werkverschaffing door of van
wege het rijk ondernomen 300; uit te betalen
locnen aan werkverschaffing in het waterschap
Hulster- en Axeler Ambacht 10.800.
De heer SCHEELE vraagt, of inzake den
post voor leermiddelen overleg is gepleegd met
de hoofden der scholen.
De VOORZITTER deelt mede, dat de heer
Oc}c£ dacht, wel met den post, zooals deze
thans is geraamd, te kunnen toekomen.
De SECRETARIS merkt op, dat de post
thans nog niet op 2 per leerling is geraamd.
Deze bedraagt pro resto nog 350.
De heer HAAK kan bevestigen, dat terzake
hiervan overleg is gepleegd met de hoofden
der scholen.
De heer J. A. MEERTENS wijst er op, dat
de kosten waarschijnlijk ook wel minder zullen
zijn dan voorheen. Er wordt thans in die
branche sterk geconcurreerd, zoodat de leer
middelen veel goedkooper zijn dan vroeger.
Hij vraagt of men te dezen te rekenen heeft
met den toestand op 1 Januari, daar sedert
dien datum het leerlingenaantal weer is ver-
minderd.
De SECRETARIS bevestigt, dat dit aanta!
is vermindert, in Januari was het 158, thans
ongeveer 140.
Met algemeene stemmen wordt overeen-
komstig het voorstel van Burgemeester en
Wethouders besloten.
(Wordt vervolgd.