Ter Neuzunsche Courant
Gemengde Berichten
Woenstiag 29 April 1936. No 9445
TWEEDE BLAD
VAN
DOODGEV ALLEN.
De 27-jarige A. B. uit de Beverstraat te
Rotterdam, is Zaterdagmiddag, toen hij een
raam van zijn woming wilde zeemen, uit het
kozijn van de eerste verdieping gevallen en
met het hoofd op een 7 meter iager geiegen
steenen plaats terecht gekomen.
De man is met een schedeifractUur opge-
nomen en naar het ziekenhuis aan den Cool-
singel gebracht.
In den loop van den avond is de man aan
de gevolgen overleden.
WIELRIJDER DOOR EEN AUTO
OVERREBEN EN GEDOOD.
Omstreeks 4 uur Zaterdagmiddag heeft op
den provincialen weg tusschen Oirschot en
Best, onder de gemeente Best een auto,
komende uit de richting Oirschot, in snelle
vaart een tegemodtkomende wielrijder aange-
reden, die achter een vrachtauto vandaan
kwam.
De wielrijder, H. van der Sande, boekhan-
delaar te Best liep izeer ernstigei 'verwon-
dingen op. Hij werd door een passeerenden
dokter verbonden en daarna naar het zieken
huis te Best vervoerd, waar hij enkele uren
later is overleden.
De uit Zuid-Holland afkomstige auto, welke
aan de voorzijde zwaar werd beschadigd, is
door de politie in beslag genomen.
MEISJE DOODGEREDEN TE EEIDEN.
Zondagmiddag half drie stond het 13-jarige
meisje A. Zwanenburg uit Katwijk, op den
vluchtheuvel op den Rijnsburgerweg te Eeiden
op de tram naar Katwijk te wachten. Zij was
zoo onvoorzichtig van den vluchtheuvel af te
gaan, juist op het oogenblik dat er een auto
aankwam, bestuurd door den heer J. van D.
uit Stompwijk. Het meisje werd gegrepen,
een eind meegesleurd en ernstig gewond.
Onderweg naar het academisch ziekenhuis is
zij overleden.
ZYVART FRONT IN BESLAG GENOMEN.
Nadat de politie te Breda Zaterdagavond
op verscheidene colporteurs het nummer van
Zwart Front, weekblad van het Nederlandsch
Volks-fascisme, van Zaterdag 25 April in be
slag had genomen, zijn Zondagmorgen op last
van den officier van justitie bij de rechtbank
te Breda, bij verscheidene Zwart-fronters huis-
zoekingen gedaan. Bij al deze huiszoekingen
werden de aanwezige nummers van bedoeld
weekblad in beslag genomen. Zulks geschied-
de, naar werd medegedeeld, om twee redenen:
in de eerste plaats om een regel, waarin
wordt gesproken van anti-fascistisch, en in de
tweede plaats om een hoofdartikel, geteekend
door A. van Ginneken, waarin beschuldigingen
worden geuit tegen het Philips-concern.
J' 1800 UIT EEN Z UIVELFABRIEK
GESTOLEN.
Zondagmiddag werd ontdekt, dat een in-
braak was gepleegd in de stoomzuivelfabriek
St. Jacob in den Dungen. De dieven hebben
zich waarschijnlijk door verbreking van een
ruit toegang verschaft tot het kantoor. Men
is er in geslaagd de brandkast met valsche
sleutels te openen. Er wordt een bedrag van
ongeveer f 1800 in contanten vermist. De
politie en de Koninklijke Marechaussee hebben
een uitgebreid onderzoek ingesteld, doch van
de dieven is nog geen spoor ontdekt.
GLANDESTIENE BEIIEIDING VAN BOTER
EN MARGARINE.
Levendlige handel in huis-karn-
toestelletjes.
De steeds lagere inkomsten van den platte-
landbewoner nopen den laatsten tijd menig
huismoeder tot het nemen van bijzondere
maatregelen en een daarvan is vooral het ver-
vangen van de boter die in verhouding tot
de gezinsinkomsten veel. te duur is door
een vetmengsel of ander smeersel, dat be-
langrijk goedkooper is en toch den indruk
geeft dat men zijn brood besmeerd heeft.
Kwam vroeger op het platteland het zelfbe-
reiden van boter of margarine slechts spora-
disch voor; den laatsten tijd heeft deze clan-
destiene bereiding zulk een grooten omvang
aangenomen, dat de boterhandel vooral in
de provincie ten onder dreigt te gaan.
Zoo vernamen wij van enkele handelaren
uit de omgeving van Zoetermeer, Benthuizen
en andere botercentra, dat hun weekomzet
danig is gedaald, zoo zelfs, dat menige boter-
handelaar in financieele moeilijkheden dreigt
te komen, en zijn bedrijf slechts moeizaam
kan voortzetten. Een bekend handelaar, die
vroeger een week-omzet aan boter behaalde
van 1000 tot 1500 zag zijn omzet dalen tot
pl.m. f 600 en volgens onizen zegsman is dit
voornamelijk te danken aan de te hooge
boternoteering, welke tot gevolg heeft, dat
het plattelandspubliek zelf de bereiding van
een soort melange ter hand heeft genomen.
Het verspreiden van recepten dienaangaande
- zelfs door de commissie van advies voor
Huishoudelijke voorlichting heeft daaraan
zeker geen goed gedaan. Een ander boter-
handelaar zag zijn omzet eveneens sterk
terugloopen, met het gevolg, dat hij toen
het getij verliep de bakens verzette en
zich ging specialiseeren op den verkoop van
ingredienten, benoodigd voor de vervaardi-
ging van eigen melange, of hoe men het pro
duct moge noemen. Dit had tot gevolg, dat
zijn normale omzet in cijfers zij het door
middel van andere producten weder terug
kwam.
Venten met karntoestellen.
De thans gevolgde boterpolitiek heeft in-
tusschen weder een nieuw beroep in het leven
geroepen, n.l. die van handelaar in karn-
toestelletjes. In verschillende dorpen ziet
men reeds kooplieden, die vernuftige toestel-
letjes ten verkoop aanbieden, waarmede de
huisvrouw een „smeerseltje", heerlijk op het
brood, vertellen zij er bij, want boter of
margarine bereiden zonder vergunning mag
immers niet, kan maken. Deze toestelletjes
gaan gewoonlijk grif van de hand, doch ook
hier is het brood van den een de dood van
den ander, want uiteindelijk is het weer de
boterhandel, die hiervan de dupe wordt.
Werd vroeger door bepaalde personen
„boter" vervaardigd uit bakkersvet en andere
ingredienten, deze clandestiene handel is thans
geheel verloren gegaan en de ambtenaren van
de Crisis-Zuivelcentrale behoeven in die rich-
ting dan ook weinig nasporingen meer te
doen.
Het aantal huisvrouwen dat vooral op
het platteland een eigen smeersel voor het
brood bereidt is legio en voor den Opsporings-
dienst is het ondoenlijk al die gevallen te on-
aerzoeken en te achterhalen, omdat de over-
treding slechts in heel enkele gevallen naar
buiten bekend wordt.
KIND DOOR AUTO OVERREDEN
EN GEDOOD.
Het vijfjarig dochtertje van een ingezetene
van Kwintheul, dat zich Maandagmorgen naar
de bewaarschool begaf, werd op den Marien-
dijk aldaar door een passeerende auto van een
vrachtrijder aangereden. Het kind was vrij-
wel op slag dood.
KOLENDAMP.
Maandagochtend onder school tijd constateer-
de het hoofd van de open-bare lagere school te
Veenendaal een benauwde atmosfeer in een
der lokalen.
Na ingesteld onderzoek bleek, dat kolen-
damp binnen was gekomen. Srnel handelen
bleek de aangewezen weg, want kort daar
na begonnen eenige kinderen zich onwel te
gevoeien en trad zelfs bij enkele bewuste-
loosheid in.
Spoedig was Dr. Engel, die vlak bij de
school woont, ter plaatse en binnen korten
tijd waren de kinderen weer bijgebracht en
konden zij naar de ouderlijke woning worden
vervoerd.
De school werd voor dien dag gesloten en
het personeel van het bureau gemeentewerken
stelde een nauwkeurig onderzoek in.
NOODLOTTIGE BRAND TE ROTTERDAM.
In een pand aan de Breedestraat te Rot
terdam is Zondagavond brand ontstaan op de
tweede etage, waar mej. B. C. Schunlau woont
met drie kinderen. Zij was met het oudste
jongetje op visite in de buurt, terwijl twee
jongens van twee en vijf jaar in de bed-
stee lagen te slapen. Buren ontdekten, dat er
rook uit het pand kwam. In allerijl werd de
brandweer gewaarschuwd. Met rookmaskers
gewapend zijn drie mannen van de afdeeling
brandbluschmiddelen erin geslaagd door te
dringen in de achterkamer, waar de bedstee
was. Beide kinderen waren reeds bewuste-
loos. Door den L. G. D. zijn zij naar het zie
kenhuis aan den Coolsingel overgebracht.
Reeds onderweg werd zuurstof toegediend.
De toestand der kinderen was zorgwekkend.
Met een straal is de brand, die zich beperkte
tot de achterkamer, gebluscht. Oorzaak on-
bekend.
Nader wordt gemeld: Het jongste kind is in
den loop van den avond aan de gevolgen
overleden. De toestand van het oudste is rede-
lijk wel.
KAMER VAN KOOFHANDEL EN
FABRIEKEN VOOR Z.-VLAANDEREN TE
TER NEUZEN.
Vergadering van Zaterdag 25 April 1936.
Voorzitter de heer J. A. van Rompu.
Met kenmisgeving afwezig de heeren Van
Melle en De Vriaze.
De VOORZITTER opent de vergadering met
de volgende rede:
Mijne Heeren.
Een samenloop van omstandigheden is oor
zaak geworden, dat er reeds een groot deel van
het jaar verstreken is, nu we voor de eerste
maal in 1936 bijeenkomen. Toch wil ik u, der
traditie getrouw, nog een welkom toeroepen,
onder het uii'ispreken van de beste wenschen
voor u en uw familie en voor uw zaken en
bedrijf, met de hoop dat deze u, onder Gods
Zegen, aan het eind van dezen jaarkring stof
tot tevredenheid mogen geven.
Aan dezen gelukwens-ch wil ik een woord
van dankbaarheid toevoegen, omdat het ons
gegerven is elkaar, zooals wij het jaar eindig-
den, weer in leven en gezondheid te ontmoe-
ten, en bovenal ben ik dankbaar en verheugd,
dat onze secretaris, de heer Harte, die de
laatste maanden van het vorig jaar voor wat
zijn gezondheidstoeatand betreft zoo'n sombe-
ren tijd doormaakte, weer als herboren en met
nieuwe levenslust en toeneimende kracht, zijn
taak in den dienst der Kamer heeft kunnen
opvatten, zoodat wij weer als voorheen van
zijn werkzaamheid en groote toewijding zul-
len kunnen genieten.
Waar ik alien in het algemeen een woord
van welkoim toeriep, wil ik zulks in het bij-
zonder doen aan de heeren R. V. H. Verschaf-
fel en Eug. P. Fassaert, bij de periodieke ver-
kiezing voor de eerste maal tot lid der Kamer
gekozen. Ik wensch hen geluk mat dat vertrou-
wen der kiezers en spreek de verwachting uit
dat zij hunne krachten en gaven als lid der
Kamer zullen willen dienstbaar maken aan
de belangen van ons vaderland in het alge
meen. doch aan die van ons geliefd Zeeuwscn-
Vlaanderen in het bijzonder, hopende dat dit
werk vruchtfbaar zal zijn en "zij later, wanneer
die werkkring geschiedenis is geworden, daar-
op met welgevallen zullen kunnen terugzien.
Het valt niet te ontkennen, dat de tijde'n
steeds zwaarder worden en de taak der Ea
rners omvangrijker en hunne verantwoordelijk-
heid ateeds toeneemt. Laten wij trachten, als
steeds, door een nauwe samenwerking aan die
verschillende eischen het hoofd te bieden en
met voile toewijding naar vermogen en kun
nen arbeiden.
Thans rust op mij nog de taak, een terug-
blik te weripen op het afgeloopen jaar. Dat dit
voor Uwen Voorzitter geen aanigename, doch
een zeer moeilijke taak is, zult gij alien, die
elk in zijn bedrijf de gevolgen van de inzin-
king waaronder wij, als gevolg der wereld-
crisis leven, ondervindt, ten voile kunnen be-
seffen. Wanneer ik mijn eigen ervaringen na-
ga, kan ik daaruit, evenmin als uit de rappor-
ten die uit verschillende branches bij de Ka
mer zijn ingekomen, lichtpunten ontdekken.
Uit andere landen er ook soimimige deelen van
ons land, klinken wel eens stemmen als zou-
den wij over het laagtepunt heen zijn en zou-
den er teekenen van opleving komen. Vocr
Zeeuwsc'h-Vlaanderen heb ik die nog niet kun
nen ontdekken. Integendeel, de toestand is
steeds minder geworden. Indien mijn geheu-
gen mij niet bedriegt, zijn de gevolgen der
economische crisis hier in hun voile zwaarte
later dan elders merkbaar geweest. Misschien
is dat oorzaak, dat zij nu hier ook langer
doorwerken.
De druk van den huidigen toestand is ook
des te zwaarder, omdat de vooruitzichten
somber blijven, dat er nog in geen enkel op-
zicht een oplossing van de moeilijkheden waar
onder wij leven is te voorizien. Wij izouden
daarvoor noodig hebben het gewone vrije ruil-
verkeer, doch moeten integendeel bemerken,
dat de belemimeringen van het vrije verkeer
der volkeren onderling steeds meer en meer
toenemen. Dat vormt ook een bijzonder zwa-
i»en druk op het gebied der Kamer, dat vooral
voor de producten van zijn rijken en inten-
sieven landbouw op export was aanigewe>zen.
De contingenteeringen werden ook in ons
land, tot aleun van de industrie of andere
doeleinden nog steeds uitgebreid, zoodat net
bedrijfsleven meer en meer in knellende ban-
den komt. Niettegensitaande de betrokken
branches de moeilijkheden daarvan ondervin-
den, wordt toch de roep om staatshulp in een
of anderen vorm ook door wettelijke ,,orde-
ning" siteeds grooter. Wanneer men n&gaat
tot welke verhoudingen de vrijheid van bedrijf
in sommiige opzichten voert, tot welke moor-
dende conourrenties sommigen zich laten ver-
leiden om zich staande te houden, hetgeen
dan echter tengevolge heeft een in het alge
meen naar beneden trekken van de bedrijven
der vakgenooten, kan men zich die roepstem
verklaren en is het te voorzien, dat we van
lieverlede ook in dat opzicht verder zullen
gaan, tot ten slotte de geheele maatschappij
geordend is, en we zullen krijgen een maat
schappij met bedrijfsleiders, waarnaast sen
leger hen controleerende ambtenaren. Dit is
wellicht in den voortschrijdenden tijd niet te
ontgaan, wegens den steeds scherper wor-
denden strijd om het besitaan, die noodzaakt
velen tegen zichizelf en hun vakgenooten te
beschermen. Wanneer de bestaansmiddelen
ruimer vloeiden, zou aan die maatregelen
niet behoeven te word:n gedacht, konden deze
achteriwege blijven en was he;, algemeen daar
naar mijne overtu'lging ten zeerst-s mee ge-
baat.
In het begin van het jaar kwam ook een
duistere wolk op, die het voortbestaan der
Kamer bedreigde, in verband mat een door
de Regeering gewenschte reorganisatie en
concentratie der Kamers. Aanstonds zijn uit
het ibedrrjfsleven ook krachtige stemmen op-
gegaan die bij de Regeering voor hat bestaan
der Kamer hebben gepleit. Het zou, naar
mijn meening, voor de belangen van Zeeuwseh-
Vlaanderen een ernstige terugslag worden en
voor de velen die dagelijks rec'htstreeks met
de Kamer te maken hebben grcote moeilijk
heden veroorzaken zonder nog te spreken
van de aanzienlijk hoogere kosten en tijdver-
lies, wanneer zij zich tot een Kamer aan de
andere zijde der Schelde moesten richten
indien dit landsdeel zijn eigen zelfstandige
Kamer verloor. Die dreiigende wolk is voor-
loopig weer overgegaan. Laten we hopen,
voor goed!
Werkloosheid en economie.
De werkloosheid vertoont in het district der
Kamer hetizelfde beeld als die van het geheele
land, d.w.z.zij nam toe. Voor het geheele
land was de verhouding eind September 1935
30,7 tegen 27,6 in het daaraan voorafgaande
jaar. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen was het
cijfer eind December 1934 3900, benevens 658
voor Ter Neuzen, terwijl dit in December 1935
bedroeg reisp. 4190 en 830. Voorwaar niet be-
moedigend.
Gewaagde ik in mijn vorig overzi-cht van
een dreiging die met betrekkinig tot uitbrei-
ding der werkloosheid een gemeente van ons
gewest boven het hoofd hing, n.l. de dreigen-
de stopzattimg der spiegelglasfabriek te Sas
van Gent, deze is, ondanks de pogingen die
ook door de Kamer zijn aangewend, om de
Regeering te bewegen tot ingrijpen, om deze
in Nederland eeniige fabriek aan het werk te
houden, door contingenteering van den invoer
van spiegelglas, zonder resultaat gefoleven.
De ovens zijn in het begin van het jaar ge-
doofd, het grootste deel van het personeel,
ook een deel van het adiministratief perso
neel, zijn ontslagen. De fabriek is thans nog
alleen in bedrijf gebleven voor de afwerking
van raw spiegelglas terwijl er als nieuw pro
duct glais/wol wondit -vervaardigd.
Blij-kens de gegevens gepulbliceerd door het
Centraal Bureau voor de Statistiek was het
belastbaar inkomen in Zeeuwsch-Vlaanderen
iets hooger dan het jaar te voren, n.l.
f 20.926.000 in 1934/35, tegen 19.125.000 in
1938/34, doch bleef nog aanmerkelijk achter
bij 1930/31 toen het 30.001.000 bedreog. Het
aantal aangeslagenen steeg van 10.997 in
1933/34 tot 11.471 in 1934/35, het gemiddeld
inkomen per aangeslagene van 1739,20 tot
1766,94.
Het aantal aangeslagenen in de vermogens-
belasting steeg van 2212 in 1933/34 tot 2272
in 1934/35 (in 1930/31 bedroeg dit 2562) ter
wijl het -bedrag der vermo-gens steeg van
91.049.000 tot 95.362.000 (in 1930/31 be
droeg dit 125.780.000), het gemiddeld ver
mogen per aangeslagene daalde van 41.160
tot 40.200 (in 1930/31 49.000).
Bevolking.
De bevolking van Zeeuwsch-Vlaanderen was
vrijwel stationair. Zij steeg van 83.658 in
1934 tot 84.012, alzoo een toenemdng van 354.
In 23 gemeenten was er een toeneming van
bevolking, in 12 vermindering. Weer is waar
te nemen, dat, behoudens een paar uitzonde-
ringen, de toeneming v-oorkomt bij de groot
ste gemeenten, de vermindering bij die met
een gering bevolkingscijfer. Overslag b.v.
daalde van 316 tot 309. Enkele jaren geleden
was het nog boven 350. Waterlandkerkje
daalde van 548 tot 521. De trek naar de
grootere gemeenten wordt wel toegeschreven
aan de betere verzorging der wer-kloozen,
waarvoor in kleinere gemeenten niet altijd een
regeling bestaat.
Loodsgelden.
De algemeene druk op de Nederlandsche
havens, die vooral oni-stond na de nieuwe
deval-uatie van de Belgische franc is oorzaak
geworden dat de Regeering een wet aanhan-
gig maakte, waarbij de berekening van het
loodsgeld voor de Nederlandsche havens ge-
lijk werd gesteld met het tarief der Belgische
Scheldehavens, waarvan dus ook de vaart op
Ter Neuzen en het Nederlandsch gedeelte van
het kanaa-1 GentTer Neuizen profiteert
Electrificatie kanaalbruggen.
De electrificatie der kanaalbruggen te Sas
van Gent en -te Sluiskil is in het afgeloopen
jaar eindelijk tot stand gekomen. Dit be-
teekent een verbetering zoowel voor het ver
keer te water, maar vooral voor het landver-
keer, daar dit laatste uit den aard der zaak
(het langzamer draaiien der bruggen en het
daardoor ook langer openhouden wanneer
sohepen naderden) dikwijls aan het eerste
werd opgeofferd. De vroeger vernomen
klacbten over het langduri-g geopend blijven
der bruggen worden thans niet meer ver
nomen.
Sluisbomv te Ter Neuzen.
De kwestie van het bouwen eener nieuwe
sluis te Ter Neuzen, ten bate van de ontwi-k-
keling der haven van Gent, verkeert nog in
hetzel-fde stadium van het vorig jaar. Uit
enkele mededeelingen die de Kamer in de
laatste helft van het jaar bereikten scheen
het, dat er van Belgische zijde weer een ver-
zoe-k was aanbangig gemaa-kt. Aangezien
daarvan later niets meer bleek, moet worden
aangenomen, dat bij de Belgische Regeering
de invloeden ten voordeele van de Gentsche
haven nog niet sterk genoeg zijn om die welke
daaraan ongunstdg zijn, te o'verwinnen.
De spoorwegen.
Tegelijk met de bespreking van vorenstaan-
de, kwamen tot de Kamer mededeelingen om-
trent den ongunsti'gen toestand waarin de
spoorwegmaatschappij MechelenTer Neuzen,
die tevens den zijtak Ter NeuzenSelzaete
exploiteert, verkeert. De ongunst der tijden,
zoowel als de maatregelen van Belgische
zijde, die nadeelig zijn voor de haven van Ter
Neuzen, drakken de exploitatie-uitkomsten
dier spoorwegondememing. Met betrekking
tot den bestaanden toestand of eene oplossing
daarvan in de toekomst, werd aan de Regee
ring een advies verstrekt.
Havenuitbreiding te Ter Neuzen.
Van wege 's Rrjkswaterstaat is in den loop
van het jaar aangevangen met het maken
der betonmuren voor het nieuwe kanaaldok,
tot uitbreiding der hajvenwerken te Ter Neu
zen. Het werk wordt door een aannemer uit-
gevoerd, met ingeschreven werkloozen. De
kosten worden bestreden uit het werkfonds.
Kanaliseering.
Omtrent kanaliseering van Zeeuwsch-
Vlaanderen wordt, zooals door mij werd ver-
wacht, steeds minder en minder gehoord. Vrij
wel niemand spreekt daar nog over en door
de gewijzigde vervoersmogelij-kheden is de
behoefte daaraan verminderd. 'Het is niet te
verwachten, dat onder die omstandigheden de
bewindsman van het Departement van Water-
staat uitvoering zal geven aan de deswege
ontworpen plannen.
De landwegen.
De verbetermg van den weg Philippine
Drie-kwart werd in het afgeloopen jaar vol-
tooid. Pas n-u dit werk geheel gereed is,
springt de groote ibeteekenrs van dezen ge-
restaureerden doorgaanden verkeersweg, die
met hulp van den Staat door samenwerking
van de gemeenten Ter Neuzen, Sas van Gent,
Westdorpe en Philippine is tot stand gekomen,
in het oog.
Met de werken voor de veibetering van den
weg HulstKij-kuit, die door de provincie
Zeeland voor rekening van den Staat wordt
uitgevoerd, is in het najaar aangevangen,
doch wegens de weersomstandigheden moest
de voortlzetting tot het betere jaargetijde in
1936 worden uitgesteld. Wanneer deze in
den loop van dit jaar voltooid is, zal een
goede doorgaande weg van Oost naar West
in Zeeuwsch-Vlaanderen ter beschikking van
het verkeer zijn.
Voortgegaan is ook met verbetering van
den weg St. Jansteen-Koewacht, terwijl in den
weg Ter NeuzenAxel de verruiming en ver-
nieuwing van het wegvak bij de buurtschap
Spui gereed kwam.
Met betrekking tot het wegvak Zaamslag-
sche VeerSt. Anna, kan worden gememo-
reerd, dat het gemeentebes-tuur van Zaam-
slag besloot bij te dragen in de kosten van
verbetering voor zoover de weg in onderhoud
is bij de gemeente. Er bestaat vooruitzicht,
dat voor het overig deel van den weg mede-
werking zal worden verleend door den be
trokken polder.
Veerdiensten over de Schelde.
Met betrekking tot de veerdiensten over de
Wester-Schelde is mede te deelen, dat op de
begrooting voor Waterstaat voor 1936 een
post is uitgetrofcken voor het maken van aan-
loophavens ten bate van den veerdienst Wal-
soordenHansweert. Het is ook bekend, dat
van wege de naast belanghebbenden bij de
Regeering bezwaren zijn imgediend tegen de
oplossing die de Rijkswaterstaat daaraan
wenschte te geven, door die havens in plaats
van te Walsoorden en te Hansweert te maken
aan den Perkpolder en bij de uitwaterings-
sluis te Kruiningen. Naar aanleiding van die
ingebrachte bezwaren is in de uitvoering van
dat werk vertraging ontstaan. Er zijn be-
sprekingen met belanghebbenden gehouden,
die althans voor wat betreft de haven aan
deze zijde der Schelde tot het onderzoeken
van een ander plan, n.l. Noorddijkpolder, aan
leiding hebben gegeven. In het bel-ang van
het verkeer is het te hopen, dat de nieuwe
verbindingsgelegenheid zoodra mogelrjk vol
tooid wordt, daar dan het thans meermalen
te Walsoorden ondervonden euvel, dat vracht-
auto's in verband met den waterstand de veer-
boot niet kunnen bereiken of verlaten, wordt
opgeheven.
De wijziging van de wet tot financiering
van versnelden bruggenbouw, met tolvrije
bruggen, door verhooging der tijdelijike ben-
zinebelasting, gaf der Kamer aanleiding in
verband daarmede aan te dringen op een aan-
zienlijke verlaging der in vergelij-king met de
eerst voorgestelde brugtollen zeer zware veer-
gelden voor het oversteken der Schelde. Dat
denkbeedd der Kamer heeft van verschillende
zijden steun ondervonden. Het is ook bepleit
in de Tweede en de Eerste Kamer der Staten-
Generaal. Zooals bekend staat ook het Ge-
deputeerd College van Zeeland, dat de veer
diensten exploiteert, sympatihiek tegenover
dat Streven. Het zal echter van de mede-
werking van den Minister van Waterstaat
afhangen, in hoeverre aan ten deze uitge-
drukte wenschen in de naaste toekomst kan
worden tegemoet gekomen.
De zeevaart en binnenvaart op
het kanaal Ter Neuzen(Gent.
Het verkeer op de haven van Ter Neuzen
was ongeveer gelij-k aan dat van het jaar te
voren. De bedrijvigheid was vooral te dan-
ken aan den aanvoer van grondstoffen en af-
voer van producten der nijverheidsinsieilingen
te Slui'skil, hetgeen in hoofdzaak over water
geschiedt. Geringer was de aanvoer van
kunstmest, pijpaarde en steenkolen, iets hoo
ger die van hout en ijzer, normaal die van
stukgoederen en steensoorten terwij-l de uit-
voer ongeveer gelijk was aan die van het jaar
te voren.
Met inbegrip van die, bestemd voor Sluis
kil, kwamen binnen 277 zeeschepen, met een
inho-ud van 298.594 reg. tonnen, terwijl 309
zeeschepen met een inhoud van 305.027 reg.
tonnen van Ter Neuzen uitvoeren.
Blijkens de gegevens van het Centraal
Bureau voor de Statistiek was het totaal van
het havenverkeer (in- en uit'voer) te Ter Neu
zen (waaronder Sl-uiskil en Axel) ter zee
631.526, langs de rirvieren 555.285, samen
1.186.811, welke cijfers over het jaar 1934
waren resp. 672.522, 625.673, samen 1.298.195;
er is dus eenige teruggang.
Met bestemmin-g voor Gent werden opge-
schut 1759 zeeschepen met een inhoud van
1.600.001 reg. tonnen, tegen 1948 met 1.720.801
reg. tonnen in het jaar te voren.
Bestemd voor Sas van Gent kwamen bin
nen 32 zeeschepen, met een inhoud van
28.369 reg. tonnen; het jaar te voren 35 sdhe-
pen met 28.977 reg. tonnen inhoud.
Om te lessen kwamen te Ter Neuzen bin
nen 1909 binnenschepen, met ean inhoud van
377.263 scheepstonnen (het jaar te voren
2318 met 424.260 scheepstonnen), terwijl met
lading vertrokken 1566 binnenschepen, meten-
de 309.319 scheeps.onnen (het jaar te voren
2863, metende 49/.502 scheepstonnen). Zoo
wel het aantal met lading binnengekomen,
als dat met ladling vertrokken schepen, was
beiangrijk lager. Van den aanvoer was al
leen dat geladen met mosselen 200 schepen
minder; overigens was de aanvoer van alle
hier geimporteerde goederen iets minder. Dit
laatste was ook het geval met de van hier
geexporteerde goederen; de uitvoer van kalik
en cement, natuursteen en meststoffen was
beiangrijk lager.
Aan de Axelsche Sassing kwamen 634 sche
pen, metende 84.631 scheepstonnen en ver
trokken 636 binnenschepen, metende 84.443
scheepstonnen (het jaar te voren waren die
cijfers resp. 609 schepen metende 72.346
scheepstonnen aangekomen en 611 schepen,
metende 72.314 scheepstonnen vertrokken).
Er was dus venmeerdering zoowel in het
aantal schepen, als het laadvenmogen. Er
was in de soort der geexporteerde of geim
porteerde ladingen weinig verschil met het
voorgaande jaar.
Het scheepvaartbedrijf.
In den toestand van de zeevaart is vrijwel
nog geen verbetering te constateerendit be
drijf was vooral moeilijk voor de Nederland
sche reederijen, in verband met de Engelsche
valuta, waarin de vrachttarieven genoteerd
worden.
Ook de positie der binnenlandsche scheep-
vaart is niet schitterend. De cijfers met be
trekking tot de binnenvaart op de haven van
Ter Neuzen getuigen van een dalend vervoer.
Het aanibod van ten venvoer aangeboden goe
deren blijft te gering, tegenover het aanbod
van scheepsruimte. De resultaten bewijzen
voldoende, dat de voorspelling, dat de tus-
schenkomst der Regeering door het invoeren
eener wet voor een zooveel mogelijk Even-
redige Vrachtverdeeling het scheepvaartbe
drijf in het algemeen niet helpen kon. Zij
heeft ongebwijfeld in soonmige opzichten ver
betering aangebracht, voor wat betreft het
systeam der bevrachtingen en eenige verhoo
ging van de vrachtprijizen, hoewel uit een be-
kendmaking van de Bevrachtiging'scommis^e
te Ter Neuzen valt af te leiden, dat er schip-
pers zijn. die in dat opzicht de ten behoeve
van hun bedrijf ingevoerde wet saiboteeren en
langs een achterdeurtje weer een deel van de
hun op grond van overheidsbepaldngen toege-
kende vrachtprijs restitueeren. Daaruit blijkt
ook weer, dat het Voor de overheid nog niet
zoo gemakkelijk is, in te grijpen in het be
drijfsleven en de individueele medewerking
van de bedrijfsgenooten te verwerven. De in
dividueele personen laten zich in vele gevallen
door persoonlijk egoisme verleiden tot verkeer-
de daden, in de meening dat zij daarvan zelf
beter worden, doch bedenken niet, dat zij
daardoor bedrijfsgenooten schaden.
Over de zooeven genoemde wet klaagt de
handel en industrie, omdat zij er door in hare
bedrijfsvrijheid wordt beknot en zoo'n rege-
ling, ondanks de meeste voorkomendheid van
degenen die met de uitvoering belast zijn,
stroever werkt. Er gaan klachten uit van ver
schillende havenplaatsen, die zich door de wet
benadeeild achten, omdat zij ingevolge de be-
slissing van den Hoogen Raad over de strek-
king der Rijnvaartacte een beiangrijk deel
van het vervoersgebied in eigen land uitscha-
kelt, en daaruit voor de havens die er wel
onder vallen ongelijkheid in concurrentiemo-
gelijkheid ontstaat. En de klacht klinkt niet
ten onrechte. Maar er zijn meer klachten en
niet het minst komen die uit de schipperij
zelf, daar de verschillende groepen ook weer
verschillende belangen vertegenwoordigen. De
vrije schippers klagen over beurtvaart en
vaste relaties en de beurtvaart klaagt weer,
dat zij ten behoeve van de vrije vaart in de
gewone exploitatie van haar bedrijf wordt De-
lammerd. De klachten komen ten slotte hier-
op neer, dat de eene groep meent, dat de over
heid te veel of te weinig van de eene groep
ontneemt, om dit aan een ander te schenken.
De vraag is echter gewet'tigd, of, wanneer te
eeniger tijd eens alle vervoer te water over
de beurzen zou gaan, zonder rekening te hou
den met beurt of relaties, of zelfs dan de
klachten van schippensizijde zouden verstom-
men, waarbij ik niet zonder eenige vrees
voonzie, welke ongetwijfeld billijke klachten
men dan van de andere bij het vervoer betrok
ken partijen zou te hooren krijgen.
De toeneming van de vaste bruggen over de
groote rivieren ter vervanging van pontvee-
ren, zal, naar te verwachten is, de kansen
voor de schipperij nog verminderen, door toe
neming van het motorisch vervoer te land.
Ook de uitbreiding van de kustvaart betee-
kent een terugslag voor de binnenscheepvaart,
daar die kleine zeevaarders tot ver in 't bin-
nenland hun vracht brengen, die vroeger in de
zeehavens werd aangevoerd en in binnensche
pen overgeslagen.
Of een van Regeeringswege in te voeren
coordinatie van het vervoerwezen een bevre-
digende oplossing zal brengen is onder de hui-
dige omstandigheden nog aan twijfel onder-
hevig.
Spoor- en tramwegen.
Het personenverkeer op het Nederlandsch
gedeelte van de door de spoorwegmaatschappij
MechelenTer Neuzen geexploiteerde trajec-
ten bleef stationair, en was feitelijk over het
geheel iets hooger dan het jaar te voren. De
goederenaanivoer liep met ruim 70.000 ton
terug, terwijl de uitvoer 500 ton hooger was
dan het jaar te voren.
Voor de tramwegmaatschappijen was het
personenvervoer in vergelijking met het vorig
jaar weer afnemend, het goederenvervoer be-
duidend minder, het vervoer van sui-kerbieten
iets hooger. Het sipreekt van zelf, dat die ach-
teraitgang in het vervoer ook de financieele
resultaten ongunstig beinvloeden.
De veerdiensten.
Van de veerdiensten was het verkeer Bres-
kensVlissingen en VlissingenTer Neuzen,
zoowel als dat tusschen Walsoorden en Hans
weert iets lager dan het jaar te voren. Het
verkeer op de lijn Ter NeuzenHoedekens-
kerke kan met iets hoogere cijfers als sta
tionair worden beschourwd.
Bedrijven.
De omsfandigheden, die voor den scheeps-
bouw toch al niet gunstig waren, liepen nog
terug toen Bel'gie opnieuw devalueerde en
concurrentie tegen de nabij geiegen Belgische
geheel onmogelijk werd. De werkzaamheden
bepaalden zich dan ook tot reparaties.
De rapiporten van de handelaren in bouw-
materialen loopen uiteen. Blijktbaar is de plaats
van vestiging en het al of niet uitvoeren van
min of meer belangrijke bouwwerken daarop
van invloed. Voor zoover rcdelijken omeet
werd gerapporteerd, werd daaraan de klacht
toegevoegd, dat de winst wegens de sterke
concurrentie gering was.
De contingenteering werd door den handel
als een belemmering gevoeld. De regeling die
in het leven is geroepen, blijft ook nadeelig
voor de in Zeeuwsch-Vlaanderen gevestigde
betonfabrikanten. Wel is waar wordt bij in
voer in ons land een invoerrecht geheven op
betonnen voorwerpen, doch dat recht is on-
voldoende om de Zeeuwsch-Vlaamsche fabri-
kanten in staat te stellen met hun Belgische
collega'is te concurreeren. Niet alleen zijn
daar, zooals in tal van gevallen, de produc-
tieomstandigheden goedkooper, doch de orde-
ning in den cementhandel heeft ten slotte be-
werkt, dat de Nederlandsche importeurs aan
de Belgische fabrtkanten een veel hoogeren
prijs voor die grondstof moeten betalen dan
de Belgische afnemers. Aan de Kamer werd
gerapporteerd, dat de Belgische afnemer voor
/6,50 per ton franco thuis. krijgt de cement
waar de Nederlandsche afnemer minstens
f 9,85 moet betalen. Ook wordt in ons land
voor betonijizer een prijs betaald die ongeveer
50 hooger ligt, dan de in Belgie geldende
prijs.
Er was hier en daar nog all bedrijvigheid in
het bouwvak, dioch er wordt bij de aanbeste-
dingen bijzonder scherp geconcurreerd en
voor de Ter Neuzensche patroons is het een
handicap, dat de loonen in de omgeving lager
zijn dan in die stad, aangezien bij de aanbe-
stedingen hunne collega'is uit de omgeving,
die met goedkoopere werkkrachten komen,
meesial lager inschrijven en hun dus het werk
uit de handen nemen.