Ter Neuzunsche Courant Gemengde Berichten Woenstiag 29 April 1936. No 9445 TWEEDE BLAD VAN DOODGEV ALLEN. De 27-jarige A. B. uit de Beverstraat te Rotterdam, is Zaterdagmiddag, toen hij een raam van zijn woming wilde zeemen, uit het kozijn van de eerste verdieping gevallen en met het hoofd op een 7 meter iager geiegen steenen plaats terecht gekomen. De man is met een schedeifractUur opge- nomen en naar het ziekenhuis aan den Cool- singel gebracht. In den loop van den avond is de man aan de gevolgen overleden. WIELRIJDER DOOR EEN AUTO OVERREBEN EN GEDOOD. Omstreeks 4 uur Zaterdagmiddag heeft op den provincialen weg tusschen Oirschot en Best, onder de gemeente Best een auto, komende uit de richting Oirschot, in snelle vaart een tegemodtkomende wielrijder aange- reden, die achter een vrachtauto vandaan kwam. De wielrijder, H. van der Sande, boekhan- delaar te Best liep izeer ernstigei 'verwon- dingen op. Hij werd door een passeerenden dokter verbonden en daarna naar het zieken huis te Best vervoerd, waar hij enkele uren later is overleden. De uit Zuid-Holland afkomstige auto, welke aan de voorzijde zwaar werd beschadigd, is door de politie in beslag genomen. MEISJE DOODGEREDEN TE EEIDEN. Zondagmiddag half drie stond het 13-jarige meisje A. Zwanenburg uit Katwijk, op den vluchtheuvel op den Rijnsburgerweg te Eeiden op de tram naar Katwijk te wachten. Zij was zoo onvoorzichtig van den vluchtheuvel af te gaan, juist op het oogenblik dat er een auto aankwam, bestuurd door den heer J. van D. uit Stompwijk. Het meisje werd gegrepen, een eind meegesleurd en ernstig gewond. Onderweg naar het academisch ziekenhuis is zij overleden. ZYVART FRONT IN BESLAG GENOMEN. Nadat de politie te Breda Zaterdagavond op verscheidene colporteurs het nummer van Zwart Front, weekblad van het Nederlandsch Volks-fascisme, van Zaterdag 25 April in be slag had genomen, zijn Zondagmorgen op last van den officier van justitie bij de rechtbank te Breda, bij verscheidene Zwart-fronters huis- zoekingen gedaan. Bij al deze huiszoekingen werden de aanwezige nummers van bedoeld weekblad in beslag genomen. Zulks geschied- de, naar werd medegedeeld, om twee redenen: in de eerste plaats om een regel, waarin wordt gesproken van anti-fascistisch, en in de tweede plaats om een hoofdartikel, geteekend door A. van Ginneken, waarin beschuldigingen worden geuit tegen het Philips-concern. J' 1800 UIT EEN Z UIVELFABRIEK GESTOLEN. Zondagmiddag werd ontdekt, dat een in- braak was gepleegd in de stoomzuivelfabriek St. Jacob in den Dungen. De dieven hebben zich waarschijnlijk door verbreking van een ruit toegang verschaft tot het kantoor. Men is er in geslaagd de brandkast met valsche sleutels te openen. Er wordt een bedrag van ongeveer f 1800 in contanten vermist. De politie en de Koninklijke Marechaussee hebben een uitgebreid onderzoek ingesteld, doch van de dieven is nog geen spoor ontdekt. GLANDESTIENE BEIIEIDING VAN BOTER EN MARGARINE. Levendlige handel in huis-karn- toestelletjes. De steeds lagere inkomsten van den platte- landbewoner nopen den laatsten tijd menig huismoeder tot het nemen van bijzondere maatregelen en een daarvan is vooral het ver- vangen van de boter die in verhouding tot de gezinsinkomsten veel. te duur is door een vetmengsel of ander smeersel, dat be- langrijk goedkooper is en toch den indruk geeft dat men zijn brood besmeerd heeft. Kwam vroeger op het platteland het zelfbe- reiden van boter of margarine slechts spora- disch voor; den laatsten tijd heeft deze clan- destiene bereiding zulk een grooten omvang aangenomen, dat de boterhandel vooral in de provincie ten onder dreigt te gaan. Zoo vernamen wij van enkele handelaren uit de omgeving van Zoetermeer, Benthuizen en andere botercentra, dat hun weekomzet danig is gedaald, zoo zelfs, dat menige boter- handelaar in financieele moeilijkheden dreigt te komen, en zijn bedrijf slechts moeizaam kan voortzetten. Een bekend handelaar, die vroeger een week-omzet aan boter behaalde van 1000 tot 1500 zag zijn omzet dalen tot pl.m. f 600 en volgens onizen zegsman is dit voornamelijk te danken aan de te hooge boternoteering, welke tot gevolg heeft, dat het plattelandspubliek zelf de bereiding van een soort melange ter hand heeft genomen. Het verspreiden van recepten dienaangaande - zelfs door de commissie van advies voor Huishoudelijke voorlichting heeft daaraan zeker geen goed gedaan. Een ander boter- handelaar zag zijn omzet eveneens sterk terugloopen, met het gevolg, dat hij toen het getij verliep de bakens verzette en zich ging specialiseeren op den verkoop van ingredienten, benoodigd voor de vervaardi- ging van eigen melange, of hoe men het pro duct moge noemen. Dit had tot gevolg, dat zijn normale omzet in cijfers zij het door middel van andere producten weder terug kwam. Venten met karntoestellen. De thans gevolgde boterpolitiek heeft in- tusschen weder een nieuw beroep in het leven geroepen, n.l. die van handelaar in karn- toestelletjes. In verschillende dorpen ziet men reeds kooplieden, die vernuftige toestel- letjes ten verkoop aanbieden, waarmede de huisvrouw een „smeerseltje", heerlijk op het brood, vertellen zij er bij, want boter of margarine bereiden zonder vergunning mag immers niet, kan maken. Deze toestelletjes gaan gewoonlijk grif van de hand, doch ook hier is het brood van den een de dood van den ander, want uiteindelijk is het weer de boterhandel, die hiervan de dupe wordt. Werd vroeger door bepaalde personen „boter" vervaardigd uit bakkersvet en andere ingredienten, deze clandestiene handel is thans geheel verloren gegaan en de ambtenaren van de Crisis-Zuivelcentrale behoeven in die rich- ting dan ook weinig nasporingen meer te doen. Het aantal huisvrouwen dat vooral op het platteland een eigen smeersel voor het brood bereidt is legio en voor den Opsporings- dienst is het ondoenlijk al die gevallen te on- aerzoeken en te achterhalen, omdat de over- treding slechts in heel enkele gevallen naar buiten bekend wordt. KIND DOOR AUTO OVERREDEN EN GEDOOD. Het vijfjarig dochtertje van een ingezetene van Kwintheul, dat zich Maandagmorgen naar de bewaarschool begaf, werd op den Marien- dijk aldaar door een passeerende auto van een vrachtrijder aangereden. Het kind was vrij- wel op slag dood. KOLENDAMP. Maandagochtend onder school tijd constateer- de het hoofd van de open-bare lagere school te Veenendaal een benauwde atmosfeer in een der lokalen. Na ingesteld onderzoek bleek, dat kolen- damp binnen was gekomen. Srnel handelen bleek de aangewezen weg, want kort daar na begonnen eenige kinderen zich onwel te gevoeien en trad zelfs bij enkele bewuste- loosheid in. Spoedig was Dr. Engel, die vlak bij de school woont, ter plaatse en binnen korten tijd waren de kinderen weer bijgebracht en konden zij naar de ouderlijke woning worden vervoerd. De school werd voor dien dag gesloten en het personeel van het bureau gemeentewerken stelde een nauwkeurig onderzoek in. NOODLOTTIGE BRAND TE ROTTERDAM. In een pand aan de Breedestraat te Rot terdam is Zondagavond brand ontstaan op de tweede etage, waar mej. B. C. Schunlau woont met drie kinderen. Zij was met het oudste jongetje op visite in de buurt, terwijl twee jongens van twee en vijf jaar in de bed- stee lagen te slapen. Buren ontdekten, dat er rook uit het pand kwam. In allerijl werd de brandweer gewaarschuwd. Met rookmaskers gewapend zijn drie mannen van de afdeeling brandbluschmiddelen erin geslaagd door te dringen in de achterkamer, waar de bedstee was. Beide kinderen waren reeds bewuste- loos. Door den L. G. D. zijn zij naar het zie kenhuis aan den Coolsingel overgebracht. Reeds onderweg werd zuurstof toegediend. De toestand der kinderen was zorgwekkend. Met een straal is de brand, die zich beperkte tot de achterkamer, gebluscht. Oorzaak on- bekend. Nader wordt gemeld: Het jongste kind is in den loop van den avond aan de gevolgen overleden. De toestand van het oudste is rede- lijk wel. KAMER VAN KOOFHANDEL EN FABRIEKEN VOOR Z.-VLAANDEREN TE TER NEUZEN. Vergadering van Zaterdag 25 April 1936. Voorzitter de heer J. A. van Rompu. Met kenmisgeving afwezig de heeren Van Melle en De Vriaze. De VOORZITTER opent de vergadering met de volgende rede: Mijne Heeren. Een samenloop van omstandigheden is oor zaak geworden, dat er reeds een groot deel van het jaar verstreken is, nu we voor de eerste maal in 1936 bijeenkomen. Toch wil ik u, der traditie getrouw, nog een welkom toeroepen, onder het uii'ispreken van de beste wenschen voor u en uw familie en voor uw zaken en bedrijf, met de hoop dat deze u, onder Gods Zegen, aan het eind van dezen jaarkring stof tot tevredenheid mogen geven. Aan dezen gelukwens-ch wil ik een woord van dankbaarheid toevoegen, omdat het ons gegerven is elkaar, zooals wij het jaar eindig- den, weer in leven en gezondheid te ontmoe- ten, en bovenal ben ik dankbaar en verheugd, dat onze secretaris, de heer Harte, die de laatste maanden van het vorig jaar voor wat zijn gezondheidstoeatand betreft zoo'n sombe- ren tijd doormaakte, weer als herboren en met nieuwe levenslust en toeneimende kracht, zijn taak in den dienst der Kamer heeft kunnen opvatten, zoodat wij weer als voorheen van zijn werkzaamheid en groote toewijding zul- len kunnen genieten. Waar ik alien in het algemeen een woord van welkoim toeriep, wil ik zulks in het bij- zonder doen aan de heeren R. V. H. Verschaf- fel en Eug. P. Fassaert, bij de periodieke ver- kiezing voor de eerste maal tot lid der Kamer gekozen. Ik wensch hen geluk mat dat vertrou- wen der kiezers en spreek de verwachting uit dat zij hunne krachten en gaven als lid der Kamer zullen willen dienstbaar maken aan de belangen van ons vaderland in het alge meen. doch aan die van ons geliefd Zeeuwscn- Vlaanderen in het bijzonder, hopende dat dit werk vruchtfbaar zal zijn en "zij later, wanneer die werkkring geschiedenis is geworden, daar- op met welgevallen zullen kunnen terugzien. Het valt niet te ontkennen, dat de tijde'n steeds zwaarder worden en de taak der Ea rners omvangrijker en hunne verantwoordelijk- heid ateeds toeneemt. Laten wij trachten, als steeds, door een nauwe samenwerking aan die verschillende eischen het hoofd te bieden en met voile toewijding naar vermogen en kun nen arbeiden. Thans rust op mij nog de taak, een terug- blik te weripen op het afgeloopen jaar. Dat dit voor Uwen Voorzitter geen aanigename, doch een zeer moeilijke taak is, zult gij alien, die elk in zijn bedrijf de gevolgen van de inzin- king waaronder wij, als gevolg der wereld- crisis leven, ondervindt, ten voile kunnen be- seffen. Wanneer ik mijn eigen ervaringen na- ga, kan ik daaruit, evenmin als uit de rappor- ten die uit verschillende branches bij de Ka mer zijn ingekomen, lichtpunten ontdekken. Uit andere landen er ook soimimige deelen van ons land, klinken wel eens stemmen als zou- den wij over het laagtepunt heen zijn en zou- den er teekenen van opleving komen. Vocr Zeeuwsc'h-Vlaanderen heb ik die nog niet kun nen ontdekken. Integendeel, de toestand is steeds minder geworden. Indien mijn geheu- gen mij niet bedriegt, zijn de gevolgen der economische crisis hier in hun voile zwaarte later dan elders merkbaar geweest. Misschien is dat oorzaak, dat zij nu hier ook langer doorwerken. De druk van den huidigen toestand is ook des te zwaarder, omdat de vooruitzichten somber blijven, dat er nog in geen enkel op- zicht een oplossing van de moeilijkheden waar onder wij leven is te voorizien. Wij izouden daarvoor noodig hebben het gewone vrije ruil- verkeer, doch moeten integendeel bemerken, dat de belemimeringen van het vrije verkeer der volkeren onderling steeds meer en meer toenemen. Dat vormt ook een bijzonder zwa- i»en druk op het gebied der Kamer, dat vooral voor de producten van zijn rijken en inten- sieven landbouw op export was aanigewe>zen. De contingenteeringen werden ook in ons land, tot aleun van de industrie of andere doeleinden nog steeds uitgebreid, zoodat net bedrijfsleven meer en meer in knellende ban- den komt. Niettegensitaande de betrokken branches de moeilijkheden daarvan ondervin- den, wordt toch de roep om staatshulp in een of anderen vorm ook door wettelijke ,,orde- ning" siteeds grooter. Wanneer men n&gaat tot welke verhoudingen de vrijheid van bedrijf in sommiige opzichten voert, tot welke moor- dende conourrenties sommigen zich laten ver- leiden om zich staande te houden, hetgeen dan echter tengevolge heeft een in het alge meen naar beneden trekken van de bedrijven der vakgenooten, kan men zich die roepstem verklaren en is het te voorzien, dat we van lieverlede ook in dat opzicht verder zullen gaan, tot ten slotte de geheele maatschappij geordend is, en we zullen krijgen een maat schappij met bedrijfsleiders, waarnaast sen leger hen controleerende ambtenaren. Dit is wellicht in den voortschrijdenden tijd niet te ontgaan, wegens den steeds scherper wor- denden strijd om het besitaan, die noodzaakt velen tegen zichizelf en hun vakgenooten te beschermen. Wanneer de bestaansmiddelen ruimer vloeiden, zou aan die maatregelen niet behoeven te word:n gedacht, konden deze achteriwege blijven en was he;, algemeen daar naar mijne overtu'lging ten zeerst-s mee ge- baat. In het begin van het jaar kwam ook een duistere wolk op, die het voortbestaan der Kamer bedreigde, in verband mat een door de Regeering gewenschte reorganisatie en concentratie der Kamers. Aanstonds zijn uit het ibedrrjfsleven ook krachtige stemmen op- gegaan die bij de Regeering voor hat bestaan der Kamer hebben gepleit. Het zou, naar mijn meening, voor de belangen van Zeeuwseh- Vlaanderen een ernstige terugslag worden en voor de velen die dagelijks rec'htstreeks met de Kamer te maken hebben grcote moeilijk heden veroorzaken zonder nog te spreken van de aanzienlijk hoogere kosten en tijdver- lies, wanneer zij zich tot een Kamer aan de andere zijde der Schelde moesten richten indien dit landsdeel zijn eigen zelfstandige Kamer verloor. Die dreiigende wolk is voor- loopig weer overgegaan. Laten we hopen, voor goed! Werkloosheid en economie. De werkloosheid vertoont in het district der Kamer hetizelfde beeld als die van het geheele land, d.w.z.zij nam toe. Voor het geheele land was de verhouding eind September 1935 30,7 tegen 27,6 in het daaraan voorafgaande jaar. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen was het cijfer eind December 1934 3900, benevens 658 voor Ter Neuzen, terwijl dit in December 1935 bedroeg reisp. 4190 en 830. Voorwaar niet be- moedigend. Gewaagde ik in mijn vorig overzi-cht van een dreiging die met betrekkinig tot uitbrei- ding der werkloosheid een gemeente van ons gewest boven het hoofd hing, n.l. de dreigen- de stopzattimg der spiegelglasfabriek te Sas van Gent, deze is, ondanks de pogingen die ook door de Kamer zijn aangewend, om de Regeering te bewegen tot ingrijpen, om deze in Nederland eeniige fabriek aan het werk te houden, door contingenteering van den invoer van spiegelglas, zonder resultaat gefoleven. De ovens zijn in het begin van het jaar ge- doofd, het grootste deel van het personeel, ook een deel van het adiministratief perso neel, zijn ontslagen. De fabriek is thans nog alleen in bedrijf gebleven voor de afwerking van raw spiegelglas terwijl er als nieuw pro duct glais/wol wondit -vervaardigd. Blij-kens de gegevens gepulbliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek was het belastbaar inkomen in Zeeuwsch-Vlaanderen iets hooger dan het jaar te voren, n.l. f 20.926.000 in 1934/35, tegen 19.125.000 in 1938/34, doch bleef nog aanmerkelijk achter bij 1930/31 toen het 30.001.000 bedreog. Het aantal aangeslagenen steeg van 10.997 in 1933/34 tot 11.471 in 1934/35, het gemiddeld inkomen per aangeslagene van 1739,20 tot 1766,94. Het aantal aangeslagenen in de vermogens- belasting steeg van 2212 in 1933/34 tot 2272 in 1934/35 (in 1930/31 bedroeg dit 2562) ter wijl het -bedrag der vermo-gens steeg van 91.049.000 tot 95.362.000 (in 1930/31 be droeg dit 125.780.000), het gemiddeld ver mogen per aangeslagene daalde van 41.160 tot 40.200 (in 1930/31 49.000). Bevolking. De bevolking van Zeeuwsch-Vlaanderen was vrijwel stationair. Zij steeg van 83.658 in 1934 tot 84.012, alzoo een toenemdng van 354. In 23 gemeenten was er een toeneming van bevolking, in 12 vermindering. Weer is waar te nemen, dat, behoudens een paar uitzonde- ringen, de toeneming v-oorkomt bij de groot ste gemeenten, de vermindering bij die met een gering bevolkingscijfer. Overslag b.v. daalde van 316 tot 309. Enkele jaren geleden was het nog boven 350. Waterlandkerkje daalde van 548 tot 521. De trek naar de grootere gemeenten wordt wel toegeschreven aan de betere verzorging der wer-kloozen, waarvoor in kleinere gemeenten niet altijd een regeling bestaat. Loodsgelden. De algemeene druk op de Nederlandsche havens, die vooral oni-stond na de nieuwe deval-uatie van de Belgische franc is oorzaak geworden dat de Regeering een wet aanhan- gig maakte, waarbij de berekening van het loodsgeld voor de Nederlandsche havens ge- lijk werd gesteld met het tarief der Belgische Scheldehavens, waarvan dus ook de vaart op Ter Neuzen en het Nederlandsch gedeelte van het kanaa-1 GentTer Neuizen profiteert Electrificatie kanaalbruggen. De electrificatie der kanaalbruggen te Sas van Gent en -te Sluiskil is in het afgeloopen jaar eindelijk tot stand gekomen. Dit be- teekent een verbetering zoowel voor het ver keer te water, maar vooral voor het landver- keer, daar dit laatste uit den aard der zaak (het langzamer draaiien der bruggen en het daardoor ook langer openhouden wanneer sohepen naderden) dikwijls aan het eerste werd opgeofferd. De vroeger vernomen klacbten over het langduri-g geopend blijven der bruggen worden thans niet meer ver nomen. Sluisbomv te Ter Neuzen. De kwestie van het bouwen eener nieuwe sluis te Ter Neuzen, ten bate van de ontwi-k- keling der haven van Gent, verkeert nog in hetzel-fde stadium van het vorig jaar. Uit enkele mededeelingen die de Kamer in de laatste helft van het jaar bereikten scheen het, dat er van Belgische zijde weer een ver- zoe-k was aanbangig gemaa-kt. Aangezien daarvan later niets meer bleek, moet worden aangenomen, dat bij de Belgische Regeering de invloeden ten voordeele van de Gentsche haven nog niet sterk genoeg zijn om die welke daaraan ongunstdg zijn, te o'verwinnen. De spoorwegen. Tegelijk met de bespreking van vorenstaan- de, kwamen tot de Kamer mededeelingen om- trent den ongunsti'gen toestand waarin de spoorwegmaatschappij MechelenTer Neuzen, die tevens den zijtak Ter NeuzenSelzaete exploiteert, verkeert. De ongunst der tijden, zoowel als de maatregelen van Belgische zijde, die nadeelig zijn voor de haven van Ter Neuzen, drakken de exploitatie-uitkomsten dier spoorwegondememing. Met betrekking tot den bestaanden toestand of eene oplossing daarvan in de toekomst, werd aan de Regee ring een advies verstrekt. Havenuitbreiding te Ter Neuzen. Van wege 's Rrjkswaterstaat is in den loop van het jaar aangevangen met het maken der betonmuren voor het nieuwe kanaaldok, tot uitbreiding der hajvenwerken te Ter Neu zen. Het werk wordt door een aannemer uit- gevoerd, met ingeschreven werkloozen. De kosten worden bestreden uit het werkfonds. Kanaliseering. Omtrent kanaliseering van Zeeuwsch- Vlaanderen wordt, zooals door mij werd ver- wacht, steeds minder en minder gehoord. Vrij wel niemand spreekt daar nog over en door de gewijzigde vervoersmogelij-kheden is de behoefte daaraan verminderd. 'Het is niet te verwachten, dat onder die omstandigheden de bewindsman van het Departement van Water- staat uitvoering zal geven aan de deswege ontworpen plannen. De landwegen. De verbetermg van den weg Philippine Drie-kwart werd in het afgeloopen jaar vol- tooid. Pas n-u dit werk geheel gereed is, springt de groote ibeteekenrs van dezen ge- restaureerden doorgaanden verkeersweg, die met hulp van den Staat door samenwerking van de gemeenten Ter Neuzen, Sas van Gent, Westdorpe en Philippine is tot stand gekomen, in het oog. Met de werken voor de veibetering van den weg HulstKij-kuit, die door de provincie Zeeland voor rekening van den Staat wordt uitgevoerd, is in het najaar aangevangen, doch wegens de weersomstandigheden moest de voortlzetting tot het betere jaargetijde in 1936 worden uitgesteld. Wanneer deze in den loop van dit jaar voltooid is, zal een goede doorgaande weg van Oost naar West in Zeeuwsch-Vlaanderen ter beschikking van het verkeer zijn. Voortgegaan is ook met verbetering van den weg St. Jansteen-Koewacht, terwijl in den weg Ter NeuzenAxel de verruiming en ver- nieuwing van het wegvak bij de buurtschap Spui gereed kwam. Met betrekking tot het wegvak Zaamslag- sche VeerSt. Anna, kan worden gememo- reerd, dat het gemeentebes-tuur van Zaam- slag besloot bij te dragen in de kosten van verbetering voor zoover de weg in onderhoud is bij de gemeente. Er bestaat vooruitzicht, dat voor het overig deel van den weg mede- werking zal worden verleend door den be trokken polder. Veerdiensten over de Schelde. Met betrekking tot de veerdiensten over de Wester-Schelde is mede te deelen, dat op de begrooting voor Waterstaat voor 1936 een post is uitgetrofcken voor het maken van aan- loophavens ten bate van den veerdienst Wal- soordenHansweert. Het is ook bekend, dat van wege de naast belanghebbenden bij de Regeering bezwaren zijn imgediend tegen de oplossing die de Rijkswaterstaat daaraan wenschte te geven, door die havens in plaats van te Walsoorden en te Hansweert te maken aan den Perkpolder en bij de uitwaterings- sluis te Kruiningen. Naar aanleiding van die ingebrachte bezwaren is in de uitvoering van dat werk vertraging ontstaan. Er zijn be- sprekingen met belanghebbenden gehouden, die althans voor wat betreft de haven aan deze zijde der Schelde tot het onderzoeken van een ander plan, n.l. Noorddijkpolder, aan leiding hebben gegeven. In het bel-ang van het verkeer is het te hopen, dat de nieuwe verbindingsgelegenheid zoodra mogelrjk vol tooid wordt, daar dan het thans meermalen te Walsoorden ondervonden euvel, dat vracht- auto's in verband met den waterstand de veer- boot niet kunnen bereiken of verlaten, wordt opgeheven. De wijziging van de wet tot financiering van versnelden bruggenbouw, met tolvrije bruggen, door verhooging der tijdelijike ben- zinebelasting, gaf der Kamer aanleiding in verband daarmede aan te dringen op een aan- zienlijke verlaging der in vergelij-king met de eerst voorgestelde brugtollen zeer zware veer- gelden voor het oversteken der Schelde. Dat denkbeedd der Kamer heeft van verschillende zijden steun ondervonden. Het is ook bepleit in de Tweede en de Eerste Kamer der Staten- Generaal. Zooals bekend staat ook het Ge- deputeerd College van Zeeland, dat de veer diensten exploiteert, sympatihiek tegenover dat Streven. Het zal echter van de mede- werking van den Minister van Waterstaat afhangen, in hoeverre aan ten deze uitge- drukte wenschen in de naaste toekomst kan worden tegemoet gekomen. De zeevaart en binnenvaart op het kanaal Ter Neuzen(Gent. Het verkeer op de haven van Ter Neuzen was ongeveer gelij-k aan dat van het jaar te voren. De bedrijvigheid was vooral te dan- ken aan den aanvoer van grondstoffen en af- voer van producten der nijverheidsinsieilingen te Slui'skil, hetgeen in hoofdzaak over water geschiedt. Geringer was de aanvoer van kunstmest, pijpaarde en steenkolen, iets hoo ger die van hout en ijzer, normaal die van stukgoederen en steensoorten terwij-l de uit- voer ongeveer gelijk was aan die van het jaar te voren. Met inbegrip van die, bestemd voor Sluis kil, kwamen binnen 277 zeeschepen, met een inho-ud van 298.594 reg. tonnen, terwijl 309 zeeschepen met een inhoud van 305.027 reg. tonnen van Ter Neuzen uitvoeren. Blijkens de gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek was het totaal van het havenverkeer (in- en uit'voer) te Ter Neu zen (waaronder Sl-uiskil en Axel) ter zee 631.526, langs de rirvieren 555.285, samen 1.186.811, welke cijfers over het jaar 1934 waren resp. 672.522, 625.673, samen 1.298.195; er is dus eenige teruggang. Met bestemmin-g voor Gent werden opge- schut 1759 zeeschepen met een inhoud van 1.600.001 reg. tonnen, tegen 1948 met 1.720.801 reg. tonnen in het jaar te voren. Bestemd voor Sas van Gent kwamen bin nen 32 zeeschepen, met een inhoud van 28.369 reg. tonnen; het jaar te voren 35 sdhe- pen met 28.977 reg. tonnen inhoud. Om te lessen kwamen te Ter Neuzen bin nen 1909 binnenschepen, met ean inhoud van 377.263 scheepstonnen (het jaar te voren 2318 met 424.260 scheepstonnen), terwijl met lading vertrokken 1566 binnenschepen, meten- de 309.319 scheeps.onnen (het jaar te voren 2863, metende 49/.502 scheepstonnen). Zoo wel het aantal met lading binnengekomen, als dat met ladling vertrokken schepen, was beiangrijk lager. Van den aanvoer was al leen dat geladen met mosselen 200 schepen minder; overigens was de aanvoer van alle hier geimporteerde goederen iets minder. Dit laatste was ook het geval met de van hier geexporteerde goederen; de uitvoer van kalik en cement, natuursteen en meststoffen was beiangrijk lager. Aan de Axelsche Sassing kwamen 634 sche pen, metende 84.631 scheepstonnen en ver trokken 636 binnenschepen, metende 84.443 scheepstonnen (het jaar te voren waren die cijfers resp. 609 schepen metende 72.346 scheepstonnen aangekomen en 611 schepen, metende 72.314 scheepstonnen vertrokken). Er was dus venmeerdering zoowel in het aantal schepen, als het laadvenmogen. Er was in de soort der geexporteerde of geim porteerde ladingen weinig verschil met het voorgaande jaar. Het scheepvaartbedrijf. In den toestand van de zeevaart is vrijwel nog geen verbetering te constateerendit be drijf was vooral moeilijk voor de Nederland sche reederijen, in verband met de Engelsche valuta, waarin de vrachttarieven genoteerd worden. Ook de positie der binnenlandsche scheep- vaart is niet schitterend. De cijfers met be trekking tot de binnenvaart op de haven van Ter Neuzen getuigen van een dalend vervoer. Het aanibod van ten venvoer aangeboden goe deren blijft te gering, tegenover het aanbod van scheepsruimte. De resultaten bewijzen voldoende, dat de voorspelling, dat de tus- schenkomst der Regeering door het invoeren eener wet voor een zooveel mogelijk Even- redige Vrachtverdeeling het scheepvaartbe drijf in het algemeen niet helpen kon. Zij heeft ongebwijfeld in soonmige opzichten ver betering aangebracht, voor wat betreft het systeam der bevrachtingen en eenige verhoo ging van de vrachtprijizen, hoewel uit een be- kendmaking van de Bevrachtiging'scommis^e te Ter Neuzen valt af te leiden, dat er schip- pers zijn. die in dat opzicht de ten behoeve van hun bedrijf ingevoerde wet saiboteeren en langs een achterdeurtje weer een deel van de hun op grond van overheidsbepaldngen toege- kende vrachtprijs restitueeren. Daaruit blijkt ook weer, dat het Voor de overheid nog niet zoo gemakkelijk is, in te grijpen in het be drijfsleven en de individueele medewerking van de bedrijfsgenooten te verwerven. De in dividueele personen laten zich in vele gevallen door persoonlijk egoisme verleiden tot verkeer- de daden, in de meening dat zij daarvan zelf beter worden, doch bedenken niet, dat zij daardoor bedrijfsgenooten schaden. Over de zooeven genoemde wet klaagt de handel en industrie, omdat zij er door in hare bedrijfsvrijheid wordt beknot en zoo'n rege- ling, ondanks de meeste voorkomendheid van degenen die met de uitvoering belast zijn, stroever werkt. Er gaan klachten uit van ver schillende havenplaatsen, die zich door de wet benadeeild achten, omdat zij ingevolge de be- slissing van den Hoogen Raad over de strek- king der Rijnvaartacte een beiangrijk deel van het vervoersgebied in eigen land uitscha- kelt, en daaruit voor de havens die er wel onder vallen ongelijkheid in concurrentiemo- gelijkheid ontstaat. En de klacht klinkt niet ten onrechte. Maar er zijn meer klachten en niet het minst komen die uit de schipperij zelf, daar de verschillende groepen ook weer verschillende belangen vertegenwoordigen. De vrije schippers klagen over beurtvaart en vaste relaties en de beurtvaart klaagt weer, dat zij ten behoeve van de vrije vaart in de gewone exploitatie van haar bedrijf wordt De- lammerd. De klachten komen ten slotte hier- op neer, dat de eene groep meent, dat de over heid te veel of te weinig van de eene groep ontneemt, om dit aan een ander te schenken. De vraag is echter gewet'tigd, of, wanneer te eeniger tijd eens alle vervoer te water over de beurzen zou gaan, zonder rekening te hou den met beurt of relaties, of zelfs dan de klachten van schippensizijde zouden verstom- men, waarbij ik niet zonder eenige vrees voonzie, welke ongetwijfeld billijke klachten men dan van de andere bij het vervoer betrok ken partijen zou te hooren krijgen. De toeneming van de vaste bruggen over de groote rivieren ter vervanging van pontvee- ren, zal, naar te verwachten is, de kansen voor de schipperij nog verminderen, door toe neming van het motorisch vervoer te land. Ook de uitbreiding van de kustvaart betee- kent een terugslag voor de binnenscheepvaart, daar die kleine zeevaarders tot ver in 't bin- nenland hun vracht brengen, die vroeger in de zeehavens werd aangevoerd en in binnensche pen overgeslagen. Of een van Regeeringswege in te voeren coordinatie van het vervoerwezen een bevre- digende oplossing zal brengen is onder de hui- dige omstandigheden nog aan twijfel onder- hevig. Spoor- en tramwegen. Het personenverkeer op het Nederlandsch gedeelte van de door de spoorwegmaatschappij MechelenTer Neuzen geexploiteerde trajec- ten bleef stationair, en was feitelijk over het geheel iets hooger dan het jaar te voren. De goederenaanivoer liep met ruim 70.000 ton terug, terwijl de uitvoer 500 ton hooger was dan het jaar te voren. Voor de tramwegmaatschappijen was het personenvervoer in vergelijking met het vorig jaar weer afnemend, het goederenvervoer be- duidend minder, het vervoer van sui-kerbieten iets hooger. Het sipreekt van zelf, dat die ach- teraitgang in het vervoer ook de financieele resultaten ongunstig beinvloeden. De veerdiensten. Van de veerdiensten was het verkeer Bres- kensVlissingen en VlissingenTer Neuzen, zoowel als dat tusschen Walsoorden en Hans weert iets lager dan het jaar te voren. Het verkeer op de lijn Ter NeuzenHoedekens- kerke kan met iets hoogere cijfers als sta tionair worden beschourwd. Bedrijven. De omsfandigheden, die voor den scheeps- bouw toch al niet gunstig waren, liepen nog terug toen Bel'gie opnieuw devalueerde en concurrentie tegen de nabij geiegen Belgische geheel onmogelijk werd. De werkzaamheden bepaalden zich dan ook tot reparaties. De rapiporten van de handelaren in bouw- materialen loopen uiteen. Blijktbaar is de plaats van vestiging en het al of niet uitvoeren van min of meer belangrijke bouwwerken daarop van invloed. Voor zoover rcdelijken omeet werd gerapporteerd, werd daaraan de klacht toegevoegd, dat de winst wegens de sterke concurrentie gering was. De contingenteering werd door den handel als een belemmering gevoeld. De regeling die in het leven is geroepen, blijft ook nadeelig voor de in Zeeuwsch-Vlaanderen gevestigde betonfabrikanten. Wel is waar wordt bij in voer in ons land een invoerrecht geheven op betonnen voorwerpen, doch dat recht is on- voldoende om de Zeeuwsch-Vlaamsche fabri- kanten in staat te stellen met hun Belgische collega'is te concurreeren. Niet alleen zijn daar, zooals in tal van gevallen, de produc- tieomstandigheden goedkooper, doch de orde- ning in den cementhandel heeft ten slotte be- werkt, dat de Nederlandsche importeurs aan de Belgische fabrtkanten een veel hoogeren prijs voor die grondstof moeten betalen dan de Belgische afnemers. Aan de Kamer werd gerapporteerd, dat de Belgische afnemer voor /6,50 per ton franco thuis. krijgt de cement waar de Nederlandsche afnemer minstens f 9,85 moet betalen. Ook wordt in ons land voor betonijizer een prijs betaald die ongeveer 50 hooger ligt, dan de in Belgie geldende prijs. Er was hier en daar nog all bedrijvigheid in het bouwvak, dioch er wordt bij de aanbeste- dingen bijzonder scherp geconcurreerd en voor de Ter Neuzensche patroons is het een handicap, dat de loonen in de omgeving lager zijn dan in die stad, aangezien bij de aanbe- stedingen hunne collega'is uit de omgeving, die met goedkoopere werkkrachten komen, meesial lager inschrijven en hun dus het werk uit de handen nemen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1936 | | pagina 5