NIEUWS De verhoogde benzinebelasting ASPIRIN K Zeeuwsch-Vlaanderen ende v e r e n over de Wester-Schelde De abonne's van het Geillustreerd Zondagsblad, H H. Kantoorhouders Onze abonne's in het Buitenland Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN fr. per post 1,50 per 6 maanoen oy vwi uawc^uu6 r Voor Belgie en Amerika 2,—, overige tan den 2,35 per 3 maanden fr. per post Abocnementen voor het buitenland alleen bii vooruiti etaling. Bltgeefster: Firma P. J. VAN DE SANDE GIRO 38150 TELEFOON No. 25. Grootere letters en cliche s worden naar piaatsruimie ueretteuu. Handelsadvertentien bij regelabonnement teg en verminderd tarief, hetwelk op aanvraag verkrijgbaar is. Intending van advertentien liefst een dag voor de uitgavo. DIT BEAD VERSCHIJfNT LEDEREN MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND. die bet blad per post ontvangen, worden verzocht, hun abonnementsgeld voor 1 April a.*, in te zenden daar er anders over bescbikt wordt met verhooging van 15 cent. 1 DE UTTGEEFSTER. u—_1XU—IIBIIBIM—IIII1MIIIHI—II»IUW - aMBHOHHBaBHHBM worden verzocbt het abonnementsgeld over het le kiwartaal 1936 van de Ter Neuzensche CJourant v6or 1 April a-s. in te zenden. Wij vestigen er de aandacht van onze abonne's op, dat wij bij terug-ontvangst van eene onbetaalde kwitantie, onmiddellijk de toezending van het blad zullen staken. DE UTTGEEFSTER wxjrden dringend verzocht, net verschuldigde a/bonnamentsgeld v66r 1 April a.s. in te zen den. Bij niet-ontvangst v66r dien datum wordt bet abonnement gestaakt. Abonnementen voor het buitenland worden slechts aangenomen bij vooruitbetaling. DE UITGEEFSTER. doen te weten, dat door den Raad dier ge- meente in zijn vergaderingen van 16 Maart 1922 en 24 Januari 1929 is vastgesteld de volgende verordening. VERORDENING op de keuring van waren. Artikel 1. Deze verordening verstaat onder waren" hetzelfde wat artikel 1 van de Warenwet, Staatsblad 1919, no. 581, daaronder verstaat. Met „verkoopen" wordt in deze verordening gelijk gesteld: a. het ten verkoop of ter aflevering in voorraad hebben; b. het afleveren; o. het uitstallen; 4. het vervoeren; e. het te koop of in ruil aanbieden; f. het uitdeelen; g. het aanwezig hebben op markten; h. het aanwezig hebben in winkels, wonin- gen, bergplaatsen, werkplaatsen, fabrie- ken, stallen, voer- of vaartuigen of op erven bij fabrikanten, kooplieden, melk- veehouders, winkeliers, slijters of venters in gebruik. Het aanwezig hebben van waren in wonin- gen of stallen wordt met verkoopen met ge lijk gesteld voor zoover de onder letter h ge- noemde personen aannemelijk kunnen maken, dat de aanwezige waren uitsluitend bestemd zijn voor eigen gebruik. Artikel 2. Het is verboden waren te verkoopen, die ondeugdelijk van samenstelling zijn of die in ondeugdelijken toestand verkeeren. Artikel 3. Het is verboden waren te verkoopen, die bij gebruik overeenkomstig de bestemming voor het leven of de gezondheid schadelijk zijn of kunnen zjjn. Artikel 4. Het is verboden waren te. verkoopen, die niet voldoen aan de eischen, of ten aanzien waarvan niet voldaan is of wordt aan de eischen, gesteld krachtens de Warenwet, Staatsblad 1919, no. 581, met uitzondering van artikel 16 dezer wet. Het is verboden met betrekking tot waren iets te doen of na te laten in strijd met de voorschriften krachtens de Warenwet (Staats blad 1919 no. 581) met uitzondering van arti kel 16 dezer wet. Artikel 5. Hij, die waren verkoopt of die voor het be- reiden van waren grondstoffen bewerkt of verwerkt, is verplicht aan de ambtenaren, be- doeld in -artikel 7 op aanvrage onmiddellijk die waren en die grondstoffen, alsmede de zelfstandigheden, voorwerpen of gereedschap- pen, die bij den verkoop, de bereiding, ver- vaardiging, samenstelling, verpakking, bewa ring, behandeling of het vervoer van waren gebmikt worden, te vertoonen en desverlangd ter hand te stellen. Artikel 6. Overtreding van eenige bepaling dezer ver ordening wordt gestraft met hechtenis van ten hocgste zes maanden of geldboete van ten boogste twee duizend gulden. De waren, met betrekking waartoe de overtreding is begaan, kunnen worden verbeurd verklaard. Artikel 7. Met het opsporen van overtredingen, bij deze verordening strafbaar gesteld, zijn be- last de ambtenaren, bedoeld in artikel 18 der Warenwet (Staatsblad 1919, no. 581). Artikel 8. Deze verordening kan worden aangehaald als keuringsverordening voor de gemeente Ter Neuzen. Artikel 9. Deze verordening treedt in werking op den derden dag na dien, waarop zjj is afgekon- digd. Zijnde deze verordening bij Koninklijk Be- sluit van 22 Februhri 1936 no. 168 goedge- keurd. En is hiervan afkondiging geschied waar het bshoort den 18 Maart 1936. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. HUIZINGA, Voorzitter. B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris. Zooals in ons vorig nummer is gemeld, is het wetsontwerp tot financiering van den ver snelden bruggen'bouw, door verhooging der tij'delijke heffing van het bijzonder invoerrecht op benzine in de vergadering der Tweede Kamer op Vrijdag aangenomen. Bij de bespreking van het wetsontwerp, in de vergadering van Donderdag, kwam in ver- band daar-mede meermalen de vei'binding van Zeeuwsch-Vlaanderen met het overig deel van Nederland ter spra'ke. Wij herinneren, dat indertijd de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch- Vlaanderen aan de Tweede Kamer een adres zond, waarin werd verzocht, am, nu het begin- sel bleek te zullen worden aanvaard. dat de passage over de rivieren, middels bruggen, die toch ook aanzienlijke offers van de gemeen- schap vorderen, tolvrij behoort te kunnen ge- schieden, de Regeering te willen verzoeken, te bevorderen, dat, met name de tarieven voor de passage over de veren der Wester-Schelde die toch ook als een verlenging der wegen moeten worden beschouwd beduidend zul len worden verlaagd, hetgeen dan als een bil- lijke tegemoetkoming kan worden beschouwd, tegenover de financieele offers, die de benzine- ge'bruikers (automdbielverkeer) van Zeeuwsch- Vlaanderen bij aanvaarding van het wetsont werp zullen moeten brengen, terwijl zij over het algemeen weinig gebruik zullen maken van de bruggen in het centrum des lands en daartoe ook alleen in de gelegenheid zijn, na eerst zeer hooge kosten te hebben gemaakt (nader omschreven in een bijgevoegd adres) om de .Schelde over te steken. De Kamer ontving van Ged. Staten van Zeeland, op hare mededeeling van dat adres een missive waatibij was gevoegd een afschrift van een door dat college aan den Minister van Waterstaat gericht uitvoerig gemotiveerd ver- zoek, waarin steun werd verlecnd aan het streven der Kamer. Bij de behandeling in. de fdeeiingan is het verzoek der Zeeuwsch-V'laamsche Kaaner niet onopgemerkt gelaten en in zijn memorie van antwoord heeft de Minister meegedeeld, be- reid te zijn verlaging van tarief voor passage over de Schelde te willen bevorderen voor de bezdtters van auto's in Zeeuwsch-Vlaanderen. j In de openhare zitting is gebleken, dat al'le sprekers zich verklaarden vodr tolvrije brug gen, doeh dat de excentrisch gelegen gebieden j daarvan weinig nut zullen hebben, terwijl zij zelf met hooge tollen blijven zitten. In het Noordoosten van het land zit men zij het dan cp andere wijze dan Zeeuwsch-Vlaanderen iblijkbaar ook nog met hooge tollen. De hear VAN BRAAMJBEEK aanvaardt het ontwerp, ofschoon daaraan belangrijke bezwa- ren zijn verbonden. Maar er zijn vervolgde hij ook nog enkele bezwaren van anderen aard, die wij op den koop toe helbtoen te nemen. Deze verhoogde benzinebelasting zal over het geheele land gelijk werken. Wij hebben ech- ter b.v. in Zeeuwsch-Vlaanderen het geval is bok in het Voorloopig Verslag genoemd een toestand, waarbij eigenlijk de autohouders zeer weinig of geen belang hebben bij het af- bouiwen van deze groote bruggen. Het idee is gecpperd om deze menschen buiten deze ver hooging te laten; de Re gee ring heeft gezegd: wij zullen daaraan tegemoet komen door aan de houders van auto's in Zeeuwsch-Vlaanderen verlaging van de veergelden over de Schelde toe te staan. Maar er zijn nog andere groepen menschen, die onder soortgelijke osnstandig- heden verkeeren en ook laten zien, dat dit systeem toch niet in elk opzicht de billijkheid betracht. Ik noem b.v. de Wiaddeneilanden. Texel had het vorige jaar nog 293 auto's, Vlie- land 9, Terschelling 59, Ameland 28 en Schier- monnikoog 10, totaal een kleine 400, waarvan de gebruikers zoo good als geen enkel voordeel genieten van den af'bouw dezer bruggen en nochtans daarvoor evenveel zullen moeten be- talen als ieder ander. Hetzelfde geval doet zich voor bij de stadsauto's, de taxi's; het taxi- bedrijf in de groote steden bepaalt zich zoo goed als geheel tot het vervoer binnen de stadsgrenzen en even daarbuitcntoch zullen ook deze ondememers extra kosten voor deze bruggen moeten betalen, voor iets dus, waar- aan ze zoo goed als niets hebben. Maar ook dit bezwaar zijn wij bereid op den koop toe te nemen. De heer L.OOKEFEER juichte, ter wille van de groote nationale belangen, gelegen in het bezit van tolvrije bruggen, verkregen door de verhooging van de benzinebelasting, dit wets ontwerp toe. Niettemin achtte hij hetgeen in de Memorie van Antwoord geschreven is, over een te constateeren stijgend automobielver- keer, in strijd met de feiten. Hij schrijft ech- ter de achteruitgang van het automobielver- keer niet toe aan de hooge benzinebelasting, doch in hoofdzaak aan de zeer zware wegen- belasting, vooral die op vrachtwagens, zwaar- dere personenwagens en vooral op luxe auto- bussen zoo geweldig drukt, dat voor de on- dernemers een rendabel bedrijf niet meer mo- gelijk is, omdat de wegenbelasting, die ge- heven wordt naar het gewicht, zoo drukkend is dat het de ondergang beteekent van vele kleine menschen, die in dat bedrijf hun brood- winning moeten zoeken. Men zij daarom vervolgde spreker op zijn hoede en make niet tot waarheid het spreekwoord, dat men met het zoeken naar de gouden eieren, ook de kip slacht en dus op die wijze van den wal in de sloot raakt. Want er is een grens en deze is, vooral in dozen kommervollen tijd, ook wat betreft de draag- kracht der autohouders, reeds overschreden. Mijn hoofdbezwaar, naast alle voorkeur en naast de liefde, die ik heb om dit wetsontwerp te zien tot stand komen, tegen het wetsont werp is wel voomamelijk, dat tal van benzine- verbruikers ik sluit mij wat dit betreft aan bij den geachten afgevaardigde den heer Ebels in het land voor den versnelden bouw 0,60 per 100 K.G. benzine aan verhoogde belasting zullen moeten opbrengen, terwijl zij geen of bijna geen voordeel zullen hebben en zelden of nooit van de bruggen gebruik zullen maken. Daartegenover staat natuurlijk, dat degenen, die geregeld van de bruggen gebruik moeten maken te zwaar zouden worden belast bij het stelsel van tolheffing. Indien ik dan ter wille van de solidariteit onder de burgers van een zelfde land van dit bezwaar zou afzien, dan moet de Regeering voor de minst bedeelde landsgebieden op het gebied van verkeers- mogelijkheden ook grootmoedig zijn. De positie van een streek in ons land, die mij zeer wel bekend is, van Zeeuwsch-Vlaan deren, van de Zeeuwsch-Vlaamsche bevolking en van de autogebruikers, die slechts ten koste van groote moeilijkheden van het andere Nederlandsche wegennet kunnen gebruik maken en die ook ten koste van vele moeilijk heden van die bruggen in de toekomst ge bruik zullen kunnen maken, is zeer ongunstig. In het algemeen heeft men daar zeer weinig voordeel van de vruchten der opbrengst der motorrijtuigenbelasting. Men is daar gedwon- gen, wanneer men naar Nederland wil of via Belgie te rijden of wel de zware veerbelasting te betalen voor de ponten over de Schelde. Zoo kost b.v. een ritje met een luxe auto over de Schelde f 2 heen en terug. Per persoon be- taalt men bovendien f 0,65, zoodat men, wan neer men met een gezin, een man, een vrouw en drie kinderen, over de Schelde gaat, 7,50 moet betalen. Ik geloof, dat men zich in dezen tijd wel tweemaal bedenkt, voordat men met zijn auto een reis maakt over de Schelde. Men gaat bij voorkeur door den tunnel van Ant- werpen en dan betauxit men heen en terug 1. Vrachtauto's betalen ook zeer hooge kosten, wanneer zij over de Schelde gaan. Zoo kost b.v. een tientonner geladen 14,50 enkele reis. Er is een tijd geweest, dat het veel hooger was, maar men begreep, dat met dergelijke heffingen het vrachtautoverkeer tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen en de rest van Neder land zeker niet zou toenemen, dat de banden tusschen Nederland en Zeeuwsch-Vlaanderen losser zouden worden gemaakt en dat men de bevolking op die manier verder zou dringen naar Belgie. Het is aileszins redelijk, dat aan dezen on- billijken toestand een einde wordt gemaakt. Zeeuwsch-Vlaanderen kan niet tot voile ont- .wikkeling komen, indien deze zware belasting op de veerponten blijft drukken. De Zeeuwsch- Vlamingen zijn daardoor gedwongen zich te veel op Belgie te orienteeren en wanneer zij, zooals ik reeds gezegd heb, van auto's gebruik maken, dan gaan zij bij voorkeur over Bel- gische wegen, omdat het Nederlandsche wegennet voor hen bijna onbereikbaar is. Het is een groot nationaal belang, dat men de Zeeuwsch-Vlamingen meer aan Nederland bindt. Er is een tijd geweest, toen vreemde oogen begeerig en verliefd naar Zeeuwsch- Vlaanderen loerden, dat de Regeering tot de grootste tegemoetkomingen en tot groote faciliteiten op verkeersgebied bereid was. Helaas, deze liefde is niet bestendig van duur en thans moet men weer bidden en smeeken om een zeer billijke verlaging der veerkosten te verkrijgen. Het Rijk geeft 80 pet. in het tekort der provinciale bootverbindingen over de Schelde. Natuurlijk wordt zulks gewaar- deerd, maar om de Zeeuwsch-Vlamingen, die o-oede Nederlanders zijn, meer te orienteeren naar het moederland, is deze tegemoetkoming onvoldoende. De Regeering zij waakzaam en late zich niet te dikwijls waarschuwen. Wat ik hier zeg, is een vrij algemeene opime in Zeeuwsch-Vlaanderen. Het bootverkeer over de Schelde moet voor auto's en voor het per- sonenvervoer 6f gebeel vrij zijn of tot een mi nimum van kosten gereduceerd worden. Onge- twijfeld zal zulks de Regeering geld kosten, maar de groote nationale belangen, die op het spel staan, wettigen de uitgaven volkomen. De gelegenheid om het geld te vinden doet zich thans voor, want uit de opbrengst dezer verhoogde benzinebelasting kunnen de kosten, die daaraan besteed moeten worden, voor een zeker gedeelte betaald worden. Nuttiger dan voor het door mij bepleite doel kan een ge deelte van de opbrengst volgens mijn beschei- den meening moeilijk besteed worden. Nu geeft de Minister in de Memorie van Antwoord de toezegging, dat hij in verband met de verhooging der benzinebelasting een verlaging van de veergelden voor auto's over de Wester-Schelde zal bevorderen, voor zoover deze auto's gehouden worden door bewoners van Zeeuwsch-Vlaanderen. Deze oplossing is toch geheel onvoldoende. Waarom wordt de verlaging alleen toegepast voor Zeeuwsch-Vlaamsche auto's? Waarom niet voor auto's van geheel Zeeland? Men moet toch de bevolking van geheel Zeeland tot elkaar brengen. En waarom niet voor auto's van de rest van Nederland? Men dient beide gebieden, Zeeuwsch-Vlaanderen en de rest tot elkaar te brengen. De auto is toch een van de hoofdmiddelen van vervoer van den tegenwoordigen tijd, en men dient het autoverk'eer tusschen beide gebieden te bevor deren, zooveel mogelijk langs Nederlandsche wegen en over de Nederlandsche Schelde, en niet langs het buitenland. Het zou- bovendien een zeer verkeerden m- druk maken, dat alleen de Zeeuwsch-Vlamin gen voordeeliger over de Schelde kunnen komen. Het verkeer moet zich wederkeerig ontwikkelen en niet eenzijdig. Men klaagt er in Zeeuwsch-Vlaanderen aanhoudend over, dat het door de overige Nederlanders te weinig bezocht wordt. Ik geloof, dat zeer vele van mijn oollega's in de Kamer Zeeuwsch-Vlaan deren nog nooit gezien hebben. (Protesten.) Mijnheer de Voorzitter! Uit de ontstemming van mijn collega's, die er heerscht, blijkt, dat ik mij vergist heb; het blijkt dus voor mijn collega's wel een aantrekkelijk gebied te zijn, maar ik kan toch wel zeggen, dat vele Nader- landers Zeeuwsch-Vlaanderen nooit bezocht of gezien hebben. Dat zal men toch niet kunnen tegenspreken. Wellicht komt de tijd, dat de Regeering de veerponten beschouwen zal als verlengstukken der Nederlandsche spoorwegen of als bruggen in dien zin, dat geen afzonder- lijke tarieven zullen worden geheven, evenmin als op de bruggen. Als een goede toezegging van de zijde der beide Ministers van Waterstaat en van Finan- cien zou ik het beschouwen, wanneer mij de verzekering zou gegeven worden, dat zij zul len medewerken om de tarieven van de veer ponten over de Schelde en voor auto's en voor personen aanmerkelijk te verlagen, opdat deze verhoogde benzinebelasting de mogelijkheid scheppe, dat de banden tusschen Zeeuwsch- Vlaanderen en overig Nederland nauwer wor den aangehaald. De heer BIEREMA veronderstelde, dat vele belanghetotbenden een zucht van verlichting hebben geslaakt, toen bekend werd, dat de Regeering althans voorloopig had afgezien van haar denkibeeld, om tol te gaan heffen o.p de bruggen over de groote rivieren. Hij heeft er zich, ondanks de bezwaren die zich ook bij dit voorstel voordoen, over verheugd. De Regeering zegt, dat uit een verkeerstel- ling is gebleken, dat van de overbruggingen over de groote rivieren door het doorgaand verkeer een grooter geibruik wordt gemaakt dan men indertijd heeft gemeend te mogen veronderstellen. Ik zal dat natuurlijk niet tegenspreken, het zal wel juist zijn, maar aan den anderen kant is ook niet te ontkennen, dat „doorgaand verkeer" natuurlijk een be- trekkelijk begrip is. Wanneer men eens na- gaat hoevele van de getelde automobielen thuisbehooren in de verst afgelegem provin- cien, bijv. in het noofden van het land, waar op ook de heer Ebels heeft gewezen, komt men tot de conclusie, dat dat een zeer gering per centage is. Zoo is gebleken, dat van die ge telde automobielen 1% pet. thuisbehoorde in Groningen, slechts 1 pet. in Friesland en pet. in Drenthe. Te z-amen dus slechts onge- veer 3% pet. behoonde tot de noordelijke pro- vincien. 'Het is daarom begrijpelijk, dat men in die provineien, ja sterker nog, in die deelen van het land, waarop ook de heeren van Braambeek en Uockefeer hebben gewezen, waar men in het geheel niet van de bruggen kan profiteeren, als Zeeuwsch-Vlaanderen en de Wadden-eilanden, het gevoel heeft gekre- gen, -dat men nu moet bijdragen om anderen vrij te stellen van tolheffing. Dit gevoel is des te schrijnender, wanneer men woont in een gebied, waar men allerminst van tolheffing is vrijgesteld. Ik doel hier op de veertkolonien, waar men zucht onder zware tolheffingen, niet alien op de landwegen, maar evenzeer op de waterwegen. Men heeft in den loop der jaren htm el en aarde bewogen om daarin eenige ver lichting te krijgen en men heeft gemeend het doel: verlaging van de tolheffingen t-en aan zien van de heffingen op de waterwegen, ein- delijk bereikt te hebben. Maar als ik goed ben ingelicht, is er thans weer nieuwe stagnatie gekomen en is men met dat vraagstuk niet verder gekomen. Ik sluit mij daarom gaarne aan bij het betoog van den heer Ebels, waar hij een beroep heeft ge- daan op den Minister van Wlaterstaat, om nu eindelijk verlichting te brengen van de zware heffingen in deze streek, zoowel ten aanzien van de land- als van de waterwegen. De Re geering stelt nu voor, een algemeene heffing te leg-gen op het .geheele land, door de benzine belasting te verzwaren. Men kan betoogen, dat dit slechts een geringe verzwaring van den druk is, maar het is toch niet te ontken nen, dat men het motorverkeer zoo langza- merhand is gaan beschouwen als een pakezel. waarop maar steeds z-waardere lasten gelegd kunnen worden. Ik vrees echter, dat de tijd wel eens zou kunnen komen. dat dit dier daar onder zal bezwijken. In den vorm van diverse belastingen toch heeft het motorverkeer in 1935 niet minder dan 65 millioen opgebracht, waaraan nu een nieuwe heffing van circa 2 V2 millioen zal worden toegevoegd. Nu kan -men daarover meer of minder optimistisc-h denken, maar feit blijft, dat in den laatsten tijd uit de telling is gebleken, dat het aantal perso nen- en vrachtauto's terugloopend is. Daarnaast kan men als een bezwaar aan- voeren, dat er veel auto's zijn, die nooit ge bruik zullen maken van deze overbruggingen. Ik wijs op de taxi's in de groote steden, en de autcbussen. Wij hebben een adres gekregen van de N.V. Gemengd bedrijf Haagsche Tram- weg Maatschappij, waaruit blijkt, dat men zich bezwaard gevoelt, dat deze lasten nog weer verhoogd worden, waardoor de tekorten van dit bedrijf weer toenemen. Voorts zal het ben- zinegebruik getroffen worden van motoren die in geheel andere bedrijfstakken gebruikt worden en uiteraard nooit van deze bruggen kunnen profiteeren, zooals de benizinemotoren. in gebruik bij den landbouw, de soheepvaart en de visscherij, zoo bijv. de garnalenvisscherij in Zoutkamp, die gebruik maakt van kleine scireepjes gedreven door benzinemotoren. Dat is een noodlijdend bedrijf, dat de Regeering zich verplicht heeft gezien te steunen, maar nu is het merkwaardige, dat het bedra-g van dezen steun kleiner is dan de bijdrage die deze visschers zelf leveren in den vorm van belas ting op de door hen gebruikte benzine. Men moet daarom over het bezwaar van belastingverhooging, al is het betrekkelijk gering, dat dit voorstel meebrengt, niet te komt I Aspirin het bloed naar de wrichten en spieren. I verdrijft de schadeli m stoften en doet daardoor a rheumatische pijnen ver- dwijnen. Dus voor elken /JF rheumatieklijder: Neerr 'het product van vertrouwen "uult.nd varkrijgbaa, In de o'anje-bandbu.^sv*l >abl. 70 Os. en oranjezakjes van 2 tabi. a (Ingez. Med.) licht denken. Een ander bezwaar is, dat men gedwongen zal worden meer en meer over te gaan tot het gebruik van Dieselmotoren. Ik betwijfel of dat een vooruitgang zal zijn, want niet alleen dat de fiscus daarvan groote schade zal onder- vinden, maar ook de gezondheid, vooral in onze groote steden. Als een Dieselvoertuig pas- seert, dan waarschuwen de reuk-organen direct dat een Dieselmotor voorbijgaat, in veel ster ker mate dan dit het geval is -bij benizinemo toren. Ik geloof daarom, dat het voor de gezond heid volstrekt niet onbedenkelijk zou zijn, wan neer in onze groote steden op groote schaal gebruik zou worden gemaakt van dieselmoto ren, en die rich ting gaat het uit; wij hebben hedenmorgen in de oouranten kunnen lezen, dat hier in den Haag 12 auto'bussen zijn be- steld met dieselmotoren. De zware heffing op de benzine dringt in deize richting. Men doet dat zoowel met autobussen als met zware vrachtauto's. Dit voorstel zal een stimulans zijn om in deze riching verder te gaan. De Regeering acht het leggen van een druk op het geheele land ook daardoor gemotiveerd dat door dit voorstel feitelijk het geheele land zal worden -gebaat, naar zij zegt. Het centrum wordt gebaat doordat men wordt vrijgesteld van de tot dusverre dreigende tolheffing. Het noorden van het land profiteert van het leg gen van den afsluitdijk. Ik vrees, dat men in het noorden van het land niet het gevoel zal helbben, dat hierin inderdaad een voldoende compensatie wordt gevonden. Natuurlijk, men waaideert het, dat men nu en dan gebruik kan maken van den grooten weg langs den af sluitdijk, maar verreweg het grootste deel van de auto's in het noorden des land's maakt van dien weg nooit gebruik. Daarom sta ik, even- als de heer Ebels, sceptisch tegenover dit aan het noorden des lands toegfedachte voordeel. Noordholland zal profiteeren, doordat het bij Velsen een ibrug of een tunnel zal krijgen. Zoo zou dan in den gedachtengang der Regeering het geheele land kunnen prrhiteeren van dat- gene, wat op Rijkskosten is tot stand ge- bracht, maar dan vraag ik mij toch af, met den heer Dockefeer, in hoeverre dan Zeeland zal profiteeren. Het verkeer in Zeeland is bui- tengewoon moeilijk en beizwaarlijk en gaat met groote kosten gepaard. Dit geldt met name voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Het is toch moeilijk te ontkennen, dat cp het oogenblik feitelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, door de prac- tijk gedwongen, zich meer en meer gaat orien teeren op Belgie -en op de Belgische steden. Uiit een nationaal oogpunt betreur ik dit in hooge mate, maar het is begrijpelijk, wanneer men zich realiseert, welke belachelijk hooge tarieven moeten worden betaald cim met een auto over de Westerschelde te komen. Wan neer men voor een be lad en auto meer dan 14 veergeeld moet betalen, dan spreekt het wel vanEelf, dat -dit elk verkeer uitsluit en on- mogelijk maakt. Ik ondersteun gaarne het betoog van den heer Lockefeer om maatregelen te treffen, om dit verkeer over de Wiestersehelde goed'kooper te maken. Of dit alleen zal gelden voor de houders van auto's, die wonen in Zeeuwsch- Vlaanderen, dan wel *001- het algemeen ver keer, is een vraag, die men nader onder de oogen zal moeten zien. Het wil mij voorkomen dat dit niet alleen voor de bewoners van Z.- Vlaanderen zou moeten gelden. In elk geval, ik heb mij verheugd, dat de Regeering reeds in de Memorie van Antwoord heeft gezegd, dat zij een verlaging van het veergeld zal bevor deren. Ik hoop, dat op dit punt de Regeering een echt liberale verkeerspolitiek zal gaan voeren. De heer DE GEER hield een uitvoerig be toog over het principe der wet en wees er op, dat er ten slotte grenzen zijn aan de draag- kracht van een object, waarboven men niet mag gaan, omdat er grenzen zijn aan het nut- tig rendement van een belastingheffing. Hij deed overigens een beroep op de Regeering om den bruggenbouw met kracht door te zetten, zonder verder den auto met de gouden eieren te slachten. De heer VAN DIJK wees er op, dat de Regeering zich, wegens de emstige bezwaren die daartegen zijn ingebracht, heeft losge- maakt van het systeem van tolheffing en een geheel ander stelsel heeft gekozen om den versnelden bruggenbouw te kunnen financie- ren. Bij dit nieuwe stelsel doen zich eveneens bezwaren voor. De verhoogde heffing van benzine drukt op tal van groepen, die van het verbeterde verkeer geen gebruik zullen Of kunnen maken. Hij eindigde aldus: Ten slotte een enkel woord ten behoeve van Zeeuwsch-Vlaanderen. In paragraaf 10 van

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1936 | | pagina 1