Pluimvee-Rubriek
was gezegd, dat de menschen rond de 15 zou
den kunnen verdienen. Men hoort evenw; 1
van loonen varieerende tusschen 12, f 10
en 9.
De VOOFjZITTER vermoedt, dat. evenals
overal, de waarhs-id ook hier in bet midden zal
liggen.
De heer VHRLINDE wijst er op, dat niet
aan de toezegging is 'voldaan. Er is; gezegd,
dat de menschen 15 zouden kunnen a a] en.
De heer DE VOS misrkt op, dat de heer
Scheele in overweging geeft, dezen post te
aamvaiancLen. Hij heeft gezegd, zieh er niet
tegen te zullen visrzetten, en zou ook niet pre-
cdes graag gezien hebben, dat de raad dezen
post zou afstemmen, omdat daardoor wellicht
de steunregeling in hot gedrang zou komen.
Hij wenscht eivienwel aan te sporen, dat al het
mogeiijke zal gedaan worden om deze werk-
verscbaffing voor de menschen dragelijk te
maken, en dat niet meer menschen zu!l:n
worden geleverd, dan contractu eel is oivereen-
gekomen. Naar aanleiding van wat de hear
Verlinde heeft gezegd moet hij op'merken, dat
de fout aan de eene of aan de andere zijde
moet liggen. Er zijn in dit werk verschillende
psychiatrische fouten. Het is voorgekomen,
dat menscfaen 13 hadden verdiend. Ze deden
er een schopje op, in de hoop, meer te zullen
verdienen, doch de uitkomst was, dat ze aan
het einde der week f 11 kregen. Spreker heeft
sterk den indru'k, dat door deze wijize van
hanldelen de arbeidsprestatie op zeer ongun-
stige wijize moet worden beinvloed. Het is
toch oo'k voorgekomen, dat er menschen
waren die voor 1 week werken 7 kregen.
Door dergelijke wijize van bandelen wordt den
indruk geiwekt, dat maar iets gegeven wordt.
De heer VERLINDE herhaalt, dat het de
bedoeling is geweest, dat de menschen min-
stens evenveel zouden verdienen ais de steun
bedroeg.
De VOORZITTER de'elt made, dat omtrent
deze kwestie burgemeester en wethouders op
6 November j.l. een conference hebben gehad
te Den Haaig.
De heer DE VOS meent, dat het ook de
bedoeling moet zijn, dat de maximumloonen
hooger moeten zijn dan de steunbedragen. Hij
verwijst naar de werkiverschaffing t: Goes,
waar loonen gelden van minimum 30 en maxi
mum 33 cent. Hij kan dit niet begrijpen, de
loonen zijn te Goes omgeveer even hoog ais
hier, en bier is het maximum uurloon 28 cent.
'Hij is van meening, dat dit komt, omdat men
het hier meer beschoowt ais een achterland,
en daarom de loonen lager kunnen zijn. Dit
is onigeiveer de pcsitie.
320. Kosten van werkve r sch affi ng aan
werkloozen door of vanwege de gemeente on-
deroomen. 1000.
321. Steun aan werkloozen. f 105.000.
De heer DE VOS heeft een opmerking om
trent het beleid van burgemeest.r en wethou
ders. Men moet deze niet beschouwen ais
een afibrekende critiek, doe'u meer ais een
paging om een oplossing voor de moeilijk-
heden te vinden. Hij vraagt of er ge.n aan
leiding is, de gehuwde arlbeiders, die zonder
werk komen, te ontslaan van het doormaken
van wachtweken. Het is voorgekomen, dat
van een gezin met 4 kinderen, waarvan de
man 19,50 verdiende, de man werkloos werd,
en hem 3 wachtweken wendon opgelegd.
Iemand, die 25 verdiende en 6 of 7 kinderen
had, werden 5 wachtweken opgelegd.
De VOORZITTER m'-rkt op, dat hierover in
burgemeester en weth .'aiders is gesproken, en
dat na bespreking met de omstandigbeden
zooals die door den heer De Vos warden ge-
schetst, rekenimg is gehouden. Burgemeester
en wethouders houden zich scrupuleus aan de
Ministeriieele regeling.
De heer DE VOS begrijpt het beginsel vol-
komen. Hij weet ook, dat men zich in vele
gevallen moet richten naar de circulaire van
den Minister. Deze isi ecihter gedateerd van
25 Januari 1932, en in dien tijd zijn de om-
standigheden gewijzigd, en is het leven onge-
veer met 20 duurder geworden. Men moet
dit niet vergeten. Spreker weet toevallig,
dat burgemeester en wethouders op hun be-
slissing zijn teruggekomen, en daarmede te
kennen hebben gegeven, dat zij zich heblben
viergist. Doch het gewolg voor een hunner is
geweest, dat hij een week zonder inkomsten
is gelbleven, terwijl de siteunbedragen nimmer
volidoende zijn om van te leven.
De heer GEELHOEDT merkt op, dat de
heer De Vos deze zaak ook reeds in de afdee-
linigen ter sprakie heeft gelbracht.
De heer DE VOS antwoordt, dat hij een ge-
val heeft genoemd, voor het andere heeft hij
geen permissie, namen te noemen.
De beer GEELHOEDT herhaalt, dat de heer
De Vos hier wel een soort verwijt maakt aan
burgemeester en wethouders, doch dat deze
toch in de door hem genoemde gevanen heb
ben getoond een zeer soepele houding aan te
nemen,
De heer DE VOS heeft zijn oprherking in
het geiheel niet bedoeld ais een verwijt aan
burgemeester en wethouders, doch alleen ais
een aansporing om te voorkomen, dat de ar-
beiders geheel tot anmoede zouden vervallen.
De heer GEELHOEDT merkt op, dat ook
wel eens zonder reden wordt geklaagd.
De heer DE VOS noemt ais voorbeeld
iemand die f 30 verdient. Zoo iemand heeft
niet genoeg reserves om 5 wachtweken door
te maken.
De VOORZITTER deelt mede, dat burge
meester en wethouders er naar streven, de
steunregeling zoo billijk mogelijk toe te pas-
sen.
De heer GEELHOEDT venmoedt, dat de
heer De Vos verkeerd is ingelicht.
De heer DE VOS antwoordt, geen verkeer-
de inlichtingen te hebben ontvangen. Spreker
weet ook, wat er in een gezin noodig is. En
dan blijkt ook, dat, indien men f 20 verdient,
hiervan niet veel over blijft. En dan kan het
voorkomen, dat men jaren moet werken, om
zijn gezin te kunnen inspannen. Hoevelen zijn
er niet, die trouwen, tenwrjl ze geen cent be-
zitten
322. Gntwikkeling en ontspanning van
werkloozen. f 600.
De heer DE VOS heeft geconeludeerd, dat
burgemeester en wethouders plannen hebben
om een ontwikkelingscu'rsus voor werkloozen
in te richten.
De VOORZITTER deelt mede, dat deze
week een brief van deh minister is ingeko-
men, waarin deze zijn toestemming verleent.
iDe heer VAN CADSAND wenscht geacht te
worden, tegen dezen post te hebben gestemd
323. Kosten van eontrole op werkloozen.
960.
324. Bijdrage aan het plaatselijk crisis-
comite voor bijzondere hulp aan werkloozen.
f 7200.
325. Rente van geldleeningen. 1500.
326. Aflossirag van geldleeningen. 1540.
327. Toelage aan de commissie voor werk-
verruiminig in Zeeuwsch-Vlaanderen. f 5.
'Hoofdstu'k X.
Landlbouw.
Inkomsten
328. Restitutie door het rijk van kosten
van maatregelen tegen veeziekten. Memorie.
Uit'gaven
329. 329. Suibsidien ten behoeve van de
veeteelt. 50.
Hoofdstu'k. XI.
Handel en NijVerheid.
Inkomsten
330. Vergoeding van bet rijk van een deel
der jaarwedde van hem die belast is met de
dagelijksche leiding van het gememtelijk or-
gaan der arhei'dsbemiddelingf 1825.
331. iBijdrage van andere gemeenten in de
kosten van de districts-arheidslbeurs en de ar-
heldshemiddeling. 480.
332. Verhaal van pensioenshijdragan. 350.
Uitgaiven
333. Kosten terzake van de ijk en herijk
der maten en gewichten. 10.
334. Subsidien voor openbare middelen van
vervoer. f 1610.
De heer OQLSEN deelt mede, vorig jaar
deze kwestie te hebben onderzocht en te heb
ben voorgesteld, de subsildie af te schaffen.
Spreker heeft hoewel zelf gem aandeel-
houder zijnde een der vergaderlngen van
aandeeltoouders van den tram bij'gewoond, en
hem is diaar geihleken, dat de subsidie, die aan
de tram wordt verleend, niet is gegeven voor
het exploiteeren van autodienst:n. De auto-
bussen en de vrachtau'todiensten is voor den
tram een apart iets. Spreker heeft dan ook
zijn stem tegen de subsidie voor den tram uit-
gelbracht. Hij wijst er op, dat met de subsidie
van de gemeente aan de particulieren een on-
mogeiijke cone urr en tie wordt aangedaan. Dat
is juist, indien men b.v. ziet, dat vanaf Zuid-
dorpe voor het vervoer van bieten naar de
fabriek te Sas van Gent 60 ct. wordt gere-
kend, waar dan nog de noodige menschen voor
laden en lossen bij moeten geleverd worden,
dan kan men wel begrijpen. dat de tram daar-
van onmogelijik ve.l op zijn zak zal steken. Hij
stelt voor, deize subsidie af te schaffen.
De VOORZITTER merkt op, dat de gemeen
te zich verbonden heeft.
De heer COLSEN is er van overtuigd, dat
de meerderheid van den raad er tegen zal zijn,
deze subsidie nog voort te zetten. Deze f 1600
dient niet voor de tram, doch om er de be-
treffende menschen, die hun levensonderhoud
mee moeten verdienen, te beconcurreeren.
De VOORZITTER merkt op, dat de ge
meente geen eenmaal gesloten contract kan
verbreken.
De heer VAN CADSAND vraagt, hoe Iang
dit contract nag loopt.
De VOORZITTER: Tot 1939.
De heer DEN HAMBR: is er ook niet voor
te vinden, een gesloten contract te verbreken.
Over de geste van den tram is niemand vol-
daan. Deze maatschappij keert geen dividend
uit, en naar zijn meening bevoordeelt zij door
haar eigsn handelwijze haar zaak ook niet,
dit laatste is echter haar zaak.
De VOORZITTER merkt op, dat het de
zaak der gemeente is, haar verplichtingen na
te komen.
De heer SCHEELE deelt mede, dat wat dat
betreft, burgemeester en wethouders op het-
zelfde standpoint staan ais de heer Den Ha-
mer. Burgemeester en wethouders hebben,
hoewel niet officieel, een conferentie gehad
met den directeur der tram, en er hun leed-
wezen over uitgesproken, dat haar handel
wijze voor de vrije concurrentie doodend is
en dat het gevaar dreigde, dat hierdoor alles
wat op dit gebied bereikt is, zou teniet gaan.
Dit wil nog niet zeggen, dat dit de gemeente
het lecht geeft, de subsidie niet te verleenen.
Wat overigens betreft de groote concurrentie
moet hij opmerkem, dat dit niet steeds op-
gaat, want bij de inschrijving van het vervoer
voor de menschen naar de werkverschaffing
is gebleken, dat de tram niet de laagste in-
schrijver was.
De heer COLSENWat, hebben jullie aan
den tram ook gevraagd om in te schrijven?
De heer SCHEELE: Natuurljjk, het was
een openbare inschrijving. Indien er iemand
uit Amsterdam zou hebben ingescbreven,
hadden burgemeester en wethouders deze bil-
jetten ook geopend.
De heer COLSEN: Nou breekt mijn klomp.
Indien de tram de laagste was geweest, zou
de gemeente more'el verplicht zijn geweest,
het vervoer te gunnen.
De heer SCHEELE: Dat behoeft niet.
De heer COLSEN stelt voor de 1600 te
schrappen.
De VOORZITTER moet daartegen ernstig
waarschuwen.
Dc heer VAN CADSAND: We liggen vast
tot 1939. Op dien grond zal hij dan ook tegiem
het voorstel-Colsen stemmen.
Het voorstel-Colsen wordt verworpen met
13 tegen 2 stemmen.
Voor stemmen de heeren Van Hecke en
Colsen; tegen stemmen de heeren Van Cad-
sand, Geelhoedt, Scheele, Verlinde, Lambrecht-
sen van Ritthem, Van Aken, De Kraker, Duu-
rinck, Van Driel, 't Gilde, De Vos, Den Hamer
en De Bruijn.
335. Subsidie aan wekloozenkassen. 12.000.
336. Kosten van de districts-arbeidsbeurs
en van de arbeidsbemiddeling. f 5360.
De VOORZITTER deelt mede, dat higrbij
in behandeling komt het verzoek betreffende
de salarieering van den directeur der arbeids-
beurs.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
deelt mede, een dossier te hebben van gemeen
ten, waar directeurs van arbeidsbeurzen zijn
gevectigd, en dat hem is gebleken, dat hun
salaris ligt tusschen dat van een commies en
een referendaris. De salarieering van den
directeur in deze gemeente ligt beneden die
van een commies, zoodat hij tot de conclusie
komen moet, dat de gemeente dezen functio-
naris te laag salarieert. Hij gelooft ander-
zijds, dat de directeur een salaris vraagt, dat
naar bill'jkheid is, en is van meening, dat
men zich dient te conformeeren aan het ver
zoek en het salaris vast te stellen op esn be-
drag van 2300 tot 2800.
De heer VAN DRIEL was aanvankelijk van
meening, dat deze zaak in het georganiseerd
overleg zou behandeld moeten worden. Hij
heeft mede de overtuiging, dat, indien de be-
trokkene de noodige capaciteiten niet had,
hij niet aangesteld zou zijn geworden. Het is
billijk, dat iemand van behoorlijke capacitei
ten een behoorlijk salaris krijgt, en naar zijn
capaciteiten. betaald moet worden. Hij ver-
nam intusschen, dat deze zaak niet in het
georganiseerd overleg zal moeten behandeld
worden. Dan is er nog een inconsequentie.
Er is met het rijk een overeenkomst betref
fende de kosten der arbeidsbeurs, en hoe stel
len burgemeester en wethouders zich voor,
dit te regelen.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
deelt mede, dat hem ter oore is gekomen, dat
het rijk genegen is 50 der meerdere kosten
voor zijn rekening te nemen.
De VOORZITTER merkt op, dat de ge
meente weliswaar de gewone bijdrage kan
krijgen. doch dat burgemeester en wethouders
voornemens zijn, te trachten, indien het salaris
van den directeur der arbeidsbeurs gecorri-
geerd wordt, een hooger percentage vergoed te
krijgen.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
vraagt, of een bepaald percentage door het rijk
wordt bijgedragen. Bestaat niet het gevaar,
zoo vraagt hij, dat, indien de gemeente zou
trachten een hooger percentage te krijgen,
het rijk hiertoe niet genegen zou zijn?
De SECRETARIS licht toe, dat de situatie
zoo is, dat van het salaris van den heer
Brinckman a f 2200 de gemeente/ 1100betaalt.
Waal die beurs thans een districtsbeurs is,
wordt hierin door het rr(k bijgedragen. Bur
gemeester en wethouders zijn mi voornemens,
het rijk te vragen 75 der kosten voor zijn
rekening te nemen en 25 voor rekening
van de gemeente. Burgemeester en wethou
ders streven er naar, niet meer te betalen,
dan thans het geval is, en zouden b.v. genoe-
gen nemen, indien het maximum-saiaris op
f 2800 bepaald werd, dat de gemeente dan ais
voorheen /1100 zou blijven betalen.
Zij staan op het standpunt, dat de meerdere
kosten door den rijksdienst moeten betaald
worden. Hij hoort, dat men vraagt, of bur
gemeester en wethouders dit durven vragen,
en of ze niet bang zijn, weinig te zullen
krijgen.
De heer DE KRAKER vraagt, hoeveel pro-
cent thans door' het rijk wordt bijgedragen.
De SECRETARIS antwoordt, dat de alge-
rneene regel is, dat 50 wordt bijgedragen.
Hier is evenwel een kleine beurs met een
groot rayon. In de salarissen draagt het rijk
de helft, het betaalt de helft van het salaris
van den directeur en van den klerk. De totale
kosten hebben over 1934 bedragen 6573,
hlsrin hebben de gemeenten betaald 3500
en het rijk 3073.
De heer COLSEN vraagt, wat de arbeids
beurs de gemeente heeft gekost.
Ds SECRETARIS: 3500. Er is evenwel
een mogelijkheid, het voile bedrag der ver-
hooging door het rijk te doen dragen. Ten
tijde dat de heer van Lier besprekingen met
burgemeester en wethouders heeft gehouden,
is de mogelijkheid geopperd, dat, indien de
kosten zouden verhoogen, dit ten laste der
districtsbemiddeling zou komen. In verband
hiermede willen burgemeester en wethouders
probeeren, de voile 700 op het rijk te ver-
halen. Hij is heusch niet bang, dit in Den
Haag te vragen.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
meent, dat men ook wel ©ens te veel zou
kunnen vragen.
De heer SCHEELE merkt op, den voorzitter
te hebben voorgesteld, deze kwestie acbteruit
te schuiven tot- de volgende vergadering, opdat
men dan beter zijn oordeel in deze kwestie
zou kunnen uitspreken.
De heer DEN HAMER steunt dit idee. Hij
heeft hetzeifde gedacht.
De heer VAN HECKE merkt op, dat men
het verzoek in principe zou kunnen aannemen.
Dan was deze zaak afgedaan.
De heer VAN CADSAND vraagt, waar
thans het Rijk 50 bijdraagt, hoe groot, bij
eenzelfde percentage, de kosten voor de ge
meente direct zouden bedragen.
De heer SCHEELE antwoordt, dat dit 200
zou_ zijn.
De SECRETARIS dealt mede, dat indien het
salaris op f 2800 zou bepaald worden, dit de
gemeente meer zou kosten f 200 plus een
fractie, althans indien bereikt wordt, dat
25 door de gemeenten zou worden bijge
dragen.
De heer VERLINDE acht het beter, de be-
candelin'g van dit verzoek aan te houden. Dit
is voor den persoon in kwestie ook beter. Hij
is tegen een principieele stemming. Indien
dit verzoek in een volgende vergadering wordt
behandeld, kan men zich in het algemeen
beter orienteeren, en is dit waarschijnlvjk voor
belanghefaibende ook beter.
De VOORZITTER deelt mede, het voorstel
om dit verzoek aan te houden, in stemming
te zullen brengen.
De heer VAN CADSAND zal voor stem-
men, hoewel hij principicel niet tegen een
verfrooging van het salaris van den directeur
der arbeidsbeurs is.
Het voorstel-Soheele wordt aangenomen met
8 tegen 7 stemmen.
Voor stemmen de heeren Van Cadsand,
Geelhoedt. Scheele, Verlinde, Van Aken, De
Kraker, Den Hamer en De Bruijn; tegen
stemmen de heeren Lamibrechtsen van Rit-
hem, Duurinck, Van 'Hecke, CoLen, Van Driel,
't Gilde en De Vos.
337. Kosten terzake van verzekering, pen-
sioneering enz. van amfotenaren en beambtm.
,f 545.
338. Kosten van doorloopende opensitelling
van telefoonkantoren. f 800.
339. Tegemoetkoming aan werkzoekenden
bij het verrichten van arbeid (niet in werk-
versohaffing) ibuiten de gemeente. f 100.
340. Herfkrijging vervreemde kapitalen.
21,29.
341. Rente van vervreemde kapitalen. 25.
342. Kosten venzekering tegen brand-
schade. f 5.
Hoofdstuk XII.
Belastingen.
Inkomsten
343. Uitkeering van het rijk wegens hoofd-
som der grondlbelasting op de gebouwde eigen-
domimen. 6000.
344. Uitkeering van het rijk wegens hoofd-
som der grondlbelasting op de ongelbouwde
eigendommen. 2900.
345. 180 opcenten op de hoofdsom der
grondbelasting op de gelbouwde eigendommen.
f 14000.
1346. 20 opcenten op de hoofdsom der grond
belasting op de ongabouwde eigendommen.
f 1800.
347. Uitkeering van het Rijk wegens 20
der hoofdsom persbneele belasting naar de
eerste drie grondslagen. 6000.
348. Uitkeering van het rijk wegens hoofd
som der personeele belasting naar de 4e, 5e,
6e, 7e grondslag. 2000.
De VOORZITTER deelt mede, dat hierbij
in behandeling komt het verzoek van de afd.
Ter Neuzen van den Bond van Koffiehuis-,
Restauranthouders en slijters tot verlaging
van de Personeele belasting voor de biijarts.
Dit verzoek kan niet worden toegestaan.
De heer COLSEN vraagt, waarom dit niet
kan.
De VOORiZITTER antwoordt, dat zulks niet
mogelijk is in verlband met de opcenten op de
Personeele belasting.
349. 185/210 opcenten op de hoofdsom der
personeele belasting. f 61000.
Ui tg av en
350. Kosten van toeizicht op en invordering
van plaatselijke belastingen. f 400.
351. Teruggaaf van belasting. f 77.
352. Belooning der sch'atters en herschat-
ters van de huurwaarden der localiteiten,
waarvoor vergunning voor den verkoop van
sterken drank in het klein is verleend. 40.
353. Kosten terzake van verzekering, pen-
sioneering enz. van amlbtenaren en beambten.
18.
354. Aandeel van het rijk in het hotelver-
gunnings- en verlofsrecht. 315.
Inkomsten
355. Uitkeering van het rijk wegens 48
opcenten op de hcofdsom der dividend- en tan-
t'iemebelasting. f 700.
356. 40 opcenten op de hoofdsom der ver-
mogensbelasting. 3600.
357. 75 opcenten op de hoofdsom der ge-
meentefon'dsbelastiing. 45.500.
358. Uitkeering uit het gemeentefonds be-
rekend per aangeslagene in de gemeentefonds-
belasting 3e kl'asse. f 18.000.
359. Uitkeering uit het werkloosheidssub-
sidiefonds bereikend per aangeslagene in de
gemeentefondsbelast'ing 3e klasse. f 3000.
360. Belasting wegens classificatie der ge
meente (gemeentefond'sibelastin'g
361. Zuivere opbrengst der belasting naar
het inkomen over vorigs belastingjaren. Me
morie.
362. Gewetensgelden. Memorie.
363. Hondenbelasbinig. 1500.
Uitgaven;
364. Restitutie aan het rijk van te veel ge-
noten hoofdsom en opcenten op directe belas
tingen. f 500.
Inkomsten
365. Opbrengst van het vergunningsrecht
voor den verkoop van sterken drank in het
Idem, f 1650.
366. Opbrengst van het verlofsrecht voor
den verkoop van zwak alcohclische drank in
het klein. /625.
367. Opbrengst van het hotelvergunnings-
recht. iMemorie.
368. Opbrengst van aanmaningen en
dwangibevelen. 100.
369. Verhaal van pensioensbijdragen. ,f 10.
Hoofdstuk XIII.
3. Woningbedrijf.
370. Uitkeering van het bedrijf. 8190.
371. Rente wegens aan het bedrijf ver-
strekte kasgelden. Memorie.
'372. Bijdrage van het rijk kracCitsns art.
56 der Wloningwet (3e lid), f 2850.
Uitgaven:
373. Kosten terzake van verzekering, pen-
sioneering eniz. van ambtenaren en beambten
42.
374. Annuiteiten van geldleeningen. 7480.
375. Uitkeering aan het bedrijf. /4000.
376. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den
kapitaaldienist tot herkrijgen van vervreemde
kapitalen. 105,53.
377. Rente wegens door het bedrijf tijdelijk
gestorte gelden. f 76,93.
878. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den
gewonen dienst wegens rente van aan hidt be
drijf uit eigen middelen geileende gelden voor
den bouw van 6 woningen. 535,54.
379. Restitutie van te veel ontvangen bij
drage ex art. 38, 3e lid der Woningwet. Me
morie.
Hoofdstuk XIV.
Kasvoorzieningen.
Inkomsten
380. Teruggaaf van het rijk. 600.
381. Teruggaaf van voorscinotten, aan amb
tenaren verstrekt voor het doen van uitgaven
ten beiioeve van de gemeente. 1400.
382. Terugontivongm -van vooiscnotten in-
govojge de veewLt. Memorie.
383. Inkomsten in verband met de uitvoe-
ring van de landlbouwcrisiswet 1933. Memorie.
Uitgaven
384. Voorschotten ten behoeve van het rijk
600.
38o. (Voorschotten aan ambtenaren der ge
meente, teneinde daaruit voorloopig kieine be-
talingen ten behoeve der gemeente te doen.
f 1400.
886. Rente en provisde van t.jdedijlk ter
voouziemng in de behoefte aan kasgeid opge-
nomen gelden. Memorie.
887. Rente te voidoen aan de Bank voor
Neaerlandsohe gemeenten. 200.
388. Uitgaven in verlband met de uitvoe-
ring van de landlbouwcrisiswet 1933. Memorie.
Hoofdstuk XV.
Overige inkomsten en uitgaven.
Inkomsten
389. Verantwoording van hiR verschil tus-
sciuen de voor 1 Januari 1937 ontvangen op
brengst van de opcenten op de gemeente-
fonastoelast'ing over het belastingjaar 1936/37
en het terzake op hoofdstuk All verantwoorde
bedrag. Memorie.
3d0. Verantwoording van het verschil tus
schen de v66r 1 Januari 1937 ontvangen op
brengst van de ibelasting wegens de classifi
catie der gemeente (gemeenteiondebelasting)
over het belastingjaar 1936/1937 en het ter
zake op hoofdstuk XII verantwoorde bedrag.
Memorie.
Uitgaven
391. Overboeking naar den dienst 1937 van
het verschil tusschen de vdor 1 Januari 1937
ontvangen opbrengst van de opcenten op de
gemeentefondsbelaating over het belastingjaar
1936/1987 en het terzake op hoofdstuk XII
verantwoorde bedrag. Memorie.
Hoofdstuk XVI.
Oiwaorziene uitgaven.
392. Onvoorziene uitgaven. 7380.
K APIT A ALDIEN ST
Inkomsten
Hoofdstuk I.
Bijdrage van hoofdstuk I van den gewonen
dienst. if 9000.
'Hoofdstuk VI
Geldleening overgebraoht van hoofdstuk
XVI. if 1500.
Hoofdstuk VH.
Opbrengst verkoop gemeente-eigendommen.
f 2100.
Ontvangsten wegens uitloting en conversie
effecten. f 10.000.
Bijdrage van den gewonen dienst tot het
herkrijgen van vervreemde kapitalen. f 4735,76
Bijdrage van hoofdstuk VIII 7 van den
gewonen dienst. f 900.
Uitgaven
Hoofdstuk VI.
Aankoop wagen reinigingsdienst. f 1500.
Hoofdstuk VII.
Aankoop rentegevend goed. f 16.735,76.
Terugbetaling gelden bij aankoop gemaente-
grond. f 100.
Qmvraag.
a. De heer DUURINCK vraagt, of het geen
aanbeveling verdient, indien de aanleg van de
waterleiding tot stand zal zijn gekomen,
enkele kranen aan den waterkant te plaatsen,
opdat de schippers op een gemakkelijke wijze
aan water zullen kunnen komen.
De VOORZITTER zegt toe, dit in burge
meester en wethouders te zullen overwegen.
b. De heer DE VOS vraagt, of de regeling
voor het stempelen te Sluiskil nog bestaat.
De menschen moeten thans nog naar Ter
Neuzen komen, en spreker achtte het beter,
dat deze te Sluiskil konden stempelen.
De VOORZITTER deelt mede, dat met in-
gang van Dinsdag de regeling, dat te Sluiskil
gestempeld wordt, is ingegaan.
De heer DE VOS acht dit een gevolg van
het slechte weer.
c. De heer VAN DRIEL vestigt de aan-
dacht op den toestand van het trottoir aan de
Oostkolkstraat. Er liggen daar enkele tegels
los. Hij had het reeds eenige malen vergeten,
doch verzoekt, deze kleinigheid thans in orde
te maken.
De heer 't GILDE merkt op, dat er in het
donker reeds enkele menschen over gevallen
zijn.
De VOORZITTER zegt toe, dat dit in orde
gemaakt zal worden.
d. De heer DE BRUIJN vraagt, of den
Minister met zou kunnen verzocht worden,
ais werkverruiming toestemming te geven j
tot het indijken van den Braakman.
De VOORZITTER deelt mede, dat de
Braakman nog niet voor indijking rijp is.
De heer VAN CADSAND acht dit niet juist.
De VOORZITTERDat is ook geen mee
ning van mij. In ieder geval vernemen de
heeren thans, dat er aan gewerkt is.
Hij schorst hierna de openbare vergadering,
die overgaat in een zitting met gesloten
deuren.
Na heropening wordt met algemeene stem-
men besloten, aan mej. de wed. Meulenberg
Van Dijke een verhooging van jaarwedde toe
te kennen ad f 100.
Voor zoover niet anders is vermeld, zijn de
betreffende posten der begrooting met alge
meene stemmen aangenomen.
De begrooting voor den dienst 1936 wordt
met algemeene stemmen vastgesteld op een
eindcijfer voor inkomsten en uitgaven van
f 594.467,53 voor den gewonen dienst, en
voor den kapitaaldienst aan inkomsten op
28.235,76 en uitgaven 18.335,76, batig saldo
9900.
De vaststelling der gemeentebegrooting
houdt tevens in, dat zijn vastgesteld:
a. de begrooting der brandweer, voor den
dienst 1936 tot een bedrag in ontvangst en
uitgaaf van f 1656,98;
b. het verzoek van A. J. Platteeuw te
Sluiskil tot verlaging der huur van de door
hem bewoonde woning met f 50 per jaar;
c. de verordening op de heffing van school
geld voor het lager onderwijs;
d. verordening op de heffing van opcenten
op de gemeentefondsbelastang;
e. de begrootingen voor den dienst 1936
der commissie tot wering van scboolverzuim
in de kom, tot een bedrag van f 289 in ont-
vangst en uitgaaf, en die te SluiskilDrie-
wegen tot een bedrag van f'140;
f. het verzoek van den Bond van Neder-
landsche Vroedvrouwen te Amsterdam om
herziening van het salaris der vroedvrouw de
wed. MeulenbergVan Dijke;
g. de begrooting van het bargerlijk arm-
bestuur, voor den diendt 1936, tot een bedrag
in ontvangst en uitgaaf van 39 000, met eeiri
gemeentelijke subsidie van f 38.000;
h. de begrooting voor den dienst 1936 van
het gemeentelijk woningbedrijf 1936 tot een
bedrag in ontvangst en uitgaaf van gewone
dienst f 9587,48, kapitaaldienst 5772,86, en
dat is afgewezen:
i. het verzoek der afdeeling Ter Neuzen
er, Omstreken van den bond van koffiehuis-
restauranthouders en slijters tot verlaging
van de personeele belasting voor de biijarts
De VOORZITTER sluit de vergadering.
Vragen, deze rubriek betreffende,
kunnen door onze abonne's worden
gezonden aan Dr. Te Hennepe,
Diergaardesingel 96a te Rotterdam
Postzegel voor antwoord insluiten
en blad vermelden.
DE RIJKS-KLEINVEETEELTTENTOON-
STELLING TE LEIPZIG.
De derde rijkis-kleinvesteelttentoonstelling
te Leipzig, die daar van 19 November tot E
December gehouden werd, moet men zien in
het teeken van den producitie-rveldtocht, waar-
over ilk schireef in mijn artikef van Goslar.
Duits-chlanid wil zich zelf van voedsel kunnen
vooriziien en tracht duis zooveel moigelijk de
landbouw en de veeteelt omhoog te brengen.
Ais een zeer geschikt middel daarbij kan oo'k
de kleirweeteelt dienen, daar deze voor een
groot deel allerlai afvallen en onverbruikte
stoff.n in waardteivolle sboffen omzet (eieren,
vleesch, huiiden, peizen). Tot nu toe stonden
de acht takken der kleindierteelt apart, thans
zijn ze alien onider een groot rijksverband ge
organiseerd, dus ondcr centrale leiding ge-
bracht. De leider van deze groep, Karl Vet-
ter, zelf een mian van de praktijk, wil nu
trachten te beivorderen dat op elk daartoe ge-
scihikt plelkje grond de een of andere tak van
kleirweeteelt beoefenid wordt. In de stads-
tuintjes kan men wat konijnen en kippen
houden, de arbeiders die m-eer en meer kleine
h.uisjes met tuintjes gaan bewonen, kunnen er
geiten bij houden, de pluimveehouiderij laat
zich goed com'bineeren met de zijderupsenteelt
en de bijenhouderij kan door velen uitgeoefend
worden die daar tharns noig niet aan denken.
Elk dier groepen apart heeft tot nu toe
geen groote belangrijke tentoonstelling kun
nen houden, doch nu de groepen gecombineerd
zijn kon daarvan een tentoonstelling gemaakt
worden zooals er nog nooit in de wereld ver-
toond is. Niet minder dan drie groote hallen
van hiet Messe-terrein der stad Leipzig, aan
den voet van het volkerenslaggedenkteeken,
waren bezet met producten der kleinveeteeit
en voor zoaver het ginig ook met de profdu-
centen, de kleine dieren zelf. De geheele ten
toonstelling besloeg een appervlakte van 3400
vierkante meter en om dat alles te beziehtigen
eischte heele dagen. De nadruik was in vet-
band met den produc tie weld toch't gelegd op
de productie, zoo zag men reusachitige massa's
honing en was, diooh geen bijen en flinke in-
zendingen geitenboter en kaas doch geen gei
ten. Vanaf den ingang kwarn men na de
,,eerehal van den kleindierfokker" gepasseerd
te zijn direct bij de kippen. Deize eerehal zelf
stand in het teeken der landbouwpolitiek en
vertaonde door groote platen en statistieken
de tagenstelling tusschen het oude systeem en
het nieuwe. Vooral de diorama's met de
tegenstelling tusschen de menschen uit de adh-
terlbuurten der groote steden en hun stand-
genooten in keuriige koloniehuisjes met tuin
tjes ibuiten op bet land. Daar kan de klein
dierteelt naair hartelust beoefend worden en
kunnen de provisiekasten gevuld worden met
producten van eigen bodem.
De pluimveetentoonsteUiing begon direct met
een zeer interessante afdeeling, n.l. die van
het bedrijfspluimv.ee. Meer en meer gaat men
den nadruk leglgen op nutdieren daar dit voor
het ooigenibliik van het meeste belong is. Toch
streeft men niet naar venmeerdermg van den
piuiimveestapel doch naar verbetering. Ate
men bijv. zou kunnen bereiken dat de gemtd-
dellde productie der kippen met 30 eieren ver-
hoogd werd dan kon Duitschland zich zelf be-
druiipen met de eieren. Dat dit geen rjdele
droom is kan blijken uit het feit dat de ge-
middelde productie der kippen in Duitschland
maar 80 eieren per jaar is en in oins land 125.
dus maar erventjes 45 meer. Teneinlde n-u de
prolductie te verhooigen heeft men een rijks-
pluimveestaimboek iingestelld en worden van
tijd tot tijd fokhanen van stamboekdieren in
het pulbliek geveUd. Deize hanen-veilingen
worden thans -door geheel Duitschland gehou
den en trekken overal veel belangstelling.
Vooral de grootere, centrale rijksveilmgen ver-
loop'en uitistekend. Zoo waren er in de eerste
afdeeling te Leipzig 76 fokhanen te zien die
op Zaterdag onder groote toeloop van belang-
stellenden geiveild wenden. Dat men dergelijke
hainen weet te waardearen kan blijken uit de
opbrengst. Alleen de 5 bed-rijfsrassen komen
in aanmerkinig, n.l. Wit en Patrijis Leghorns.
Rhode Island Reds, Wit Wyandottes en Rijks-
hoenders. Trouwiens, er wordt naar gestreefd
alleen de eerste drie rassen aan te houden en
voor de hanen der Rijkshoenders was dan ook
beelemajal geen belangstelling. Ik vermeld nu
achiter elk ras de laagste en de hoogste prij3
die betaald werd. Deize wareh ais voligt:
Wi. L. 32150 mark, 10 P. L. 3686 mark.
10 R. I. R. 41144 mark, 6 W. W. 3751
mark. De gemidldelde opbrengst was: W. L.
6470 mark, P. L. 5870 mark, R. I. R. 80
90 mark, W. W. 4350 mark. Dat zijn dus
pracht-prij'zen voor jorage fokhanen.
Dr. B. J. C. TE HENNEPE.
(Nadruk verboden.)