Pluimvee-Rubriek was gezegd, dat de menschen rond de 15 zou den kunnen verdienen. Men hoort evenw; 1 van loonen varieerende tusschen 12, f 10 en 9. De VOOFjZITTER vermoedt, dat. evenals overal, de waarhs-id ook hier in bet midden zal liggen. De heer VHRLINDE wijst er op, dat niet aan de toezegging is 'voldaan. Er is; gezegd, dat de menschen 15 zouden kunnen a a] en. De heer DE VOS misrkt op, dat de heer Scheele in overweging geeft, dezen post te aamvaiancLen. Hij heeft gezegd, zieh er niet tegen te zullen visrzetten, en zou ook niet pre- cdes graag gezien hebben, dat de raad dezen post zou afstemmen, omdat daardoor wellicht de steunregeling in hot gedrang zou komen. Hij wenscht eivienwel aan te sporen, dat al het mogeiijke zal gedaan worden om deze werk- verscbaffing voor de menschen dragelijk te maken, en dat niet meer menschen zu!l:n worden geleverd, dan contractu eel is oivereen- gekomen. Naar aanleiding van wat de hear Verlinde heeft gezegd moet hij op'merken, dat de fout aan de eene of aan de andere zijde moet liggen. Er zijn in dit werk verschillende psychiatrische fouten. Het is voorgekomen, dat menscfaen 13 hadden verdiend. Ze deden er een schopje op, in de hoop, meer te zullen verdienen, doch de uitkomst was, dat ze aan het einde der week f 11 kregen. Spreker heeft sterk den indru'k, dat door deze wijize van hanldelen de arbeidsprestatie op zeer ongun- stige wijize moet worden beinvloed. Het is toch oo'k voorgekomen, dat er menschen waren die voor 1 week werken 7 kregen. Door dergelijke wijize van bandelen wordt den indruk geiwekt, dat maar iets gegeven wordt. De heer VERLINDE herhaalt, dat het de bedoeling is geweest, dat de menschen min- stens evenveel zouden verdienen ais de steun bedroeg. De VOORZITTER de'elt made, dat omtrent deze kwestie burgemeester en wethouders op 6 November j.l. een conference hebben gehad te Den Haaig. De heer DE VOS meent, dat het ook de bedoeling moet zijn, dat de maximumloonen hooger moeten zijn dan de steunbedragen. Hij verwijst naar de werkiverschaffing t: Goes, waar loonen gelden van minimum 30 en maxi mum 33 cent. Hij kan dit niet begrijpen, de loonen zijn te Goes omgeveer even hoog ais hier, en bier is het maximum uurloon 28 cent. 'Hij is van meening, dat dit komt, omdat men het hier meer beschoowt ais een achterland, en daarom de loonen lager kunnen zijn. Dit is onigeiveer de pcsitie. 320. Kosten van werkve r sch affi ng aan werkloozen door of vanwege de gemeente on- deroomen. 1000. 321. Steun aan werkloozen. f 105.000. De heer DE VOS heeft een opmerking om trent het beleid van burgemeest.r en wethou ders. Men moet deze niet beschouwen ais een afibrekende critiek, doe'u meer ais een paging om een oplossing voor de moeilijk- heden te vinden. Hij vraagt of er ge.n aan leiding is, de gehuwde arlbeiders, die zonder werk komen, te ontslaan van het doormaken van wachtweken. Het is voorgekomen, dat van een gezin met 4 kinderen, waarvan de man 19,50 verdiende, de man werkloos werd, en hem 3 wachtweken wendon opgelegd. Iemand, die 25 verdiende en 6 of 7 kinderen had, werden 5 wachtweken opgelegd. De VOORZITTER m'-rkt op, dat hierover in burgemeester en weth .'aiders is gesproken, en dat na bespreking met de omstandigbeden zooals die door den heer De Vos warden ge- schetst, rekenimg is gehouden. Burgemeester en wethouders houden zich scrupuleus aan de Ministeriieele regeling. De heer DE VOS begrijpt het beginsel vol- komen. Hij weet ook, dat men zich in vele gevallen moet richten naar de circulaire van den Minister. Deze isi ecihter gedateerd van 25 Januari 1932, en in dien tijd zijn de om- standigheden gewijzigd, en is het leven onge- veer met 20 duurder geworden. Men moet dit niet vergeten. Spreker weet toevallig, dat burgemeester en wethouders op hun be- slissing zijn teruggekomen, en daarmede te kennen hebben gegeven, dat zij zich heblben viergist. Doch het gewolg voor een hunner is geweest, dat hij een week zonder inkomsten is gelbleven, terwijl de siteunbedragen nimmer volidoende zijn om van te leven. De heer GEELHOEDT merkt op, dat de heer De Vos deze zaak ook reeds in de afdee- linigen ter sprakie heeft gelbracht. De heer DE VOS antwoordt, dat hij een ge- val heeft genoemd, voor het andere heeft hij geen permissie, namen te noemen. De beer GEELHOEDT herhaalt, dat de heer De Vos hier wel een soort verwijt maakt aan burgemeester en wethouders, doch dat deze toch in de door hem genoemde gevanen heb ben getoond een zeer soepele houding aan te nemen, De heer DE VOS heeft zijn oprherking in het geiheel niet bedoeld ais een verwijt aan burgemeester en wethouders, doch alleen ais een aansporing om te voorkomen, dat de ar- beiders geheel tot anmoede zouden vervallen. De heer GEELHOEDT merkt op, dat ook wel eens zonder reden wordt geklaagd. De heer DE VOS noemt ais voorbeeld iemand die f 30 verdient. Zoo iemand heeft niet genoeg reserves om 5 wachtweken door te maken. De VOORZITTER deelt mede, dat burge meester en wethouders er naar streven, de steunregeling zoo billijk mogelijk toe te pas- sen. De heer GEELHOEDT venmoedt, dat de heer De Vos verkeerd is ingelicht. De heer DE VOS antwoordt, geen verkeer- de inlichtingen te hebben ontvangen. Spreker weet ook, wat er in een gezin noodig is. En dan blijkt ook, dat, indien men f 20 verdient, hiervan niet veel over blijft. En dan kan het voorkomen, dat men jaren moet werken, om zijn gezin te kunnen inspannen. Hoevelen zijn er niet, die trouwen, tenwrjl ze geen cent be- zitten 322. Gntwikkeling en ontspanning van werkloozen. f 600. De heer DE VOS heeft geconeludeerd, dat burgemeester en wethouders plannen hebben om een ontwikkelingscu'rsus voor werkloozen in te richten. De VOORZITTER deelt mede, dat deze week een brief van deh minister is ingeko- men, waarin deze zijn toestemming verleent. iDe heer VAN CADSAND wenscht geacht te worden, tegen dezen post te hebben gestemd 323. Kosten van eontrole op werkloozen. 960. 324. Bijdrage aan het plaatselijk crisis- comite voor bijzondere hulp aan werkloozen. f 7200. 325. Rente van geldleeningen. 1500. 326. Aflossirag van geldleeningen. 1540. 327. Toelage aan de commissie voor werk- verruiminig in Zeeuwsch-Vlaanderen. f 5. 'Hoofdstu'k X. Landlbouw. Inkomsten 328. Restitutie door het rijk van kosten van maatregelen tegen veeziekten. Memorie. Uit'gaven 329. 329. Suibsidien ten behoeve van de veeteelt. 50. Hoofdstu'k. XI. Handel en NijVerheid. Inkomsten 330. Vergoeding van bet rijk van een deel der jaarwedde van hem die belast is met de dagelijksche leiding van het gememtelijk or- gaan der arhei'dsbemiddelingf 1825. 331. iBijdrage van andere gemeenten in de kosten van de districts-arheidslbeurs en de ar- heldshemiddeling. 480. 332. Verhaal van pensioenshijdragan. 350. Uitgaiven 333. Kosten terzake van de ijk en herijk der maten en gewichten. 10. 334. Subsidien voor openbare middelen van vervoer. f 1610. De heer OQLSEN deelt mede, vorig jaar deze kwestie te hebben onderzocht en te heb ben voorgesteld, de subsildie af te schaffen. Spreker heeft hoewel zelf gem aandeel- houder zijnde een der vergaderlngen van aandeeltoouders van den tram bij'gewoond, en hem is diaar geihleken, dat de subsidie, die aan de tram wordt verleend, niet is gegeven voor het exploiteeren van autodienst:n. De auto- bussen en de vrachtau'todiensten is voor den tram een apart iets. Spreker heeft dan ook zijn stem tegen de subsidie voor den tram uit- gelbracht. Hij wijst er op, dat met de subsidie van de gemeente aan de particulieren een on- mogeiijke cone urr en tie wordt aangedaan. Dat is juist, indien men b.v. ziet, dat vanaf Zuid- dorpe voor het vervoer van bieten naar de fabriek te Sas van Gent 60 ct. wordt gere- kend, waar dan nog de noodige menschen voor laden en lossen bij moeten geleverd worden, dan kan men wel begrijpen. dat de tram daar- van onmogelijik ve.l op zijn zak zal steken. Hij stelt voor, deize subsidie af te schaffen. De VOORZITTER merkt op, dat de gemeen te zich verbonden heeft. De heer COLSEN is er van overtuigd, dat de meerderheid van den raad er tegen zal zijn, deze subsidie nog voort te zetten. Deze f 1600 dient niet voor de tram, doch om er de be- treffende menschen, die hun levensonderhoud mee moeten verdienen, te beconcurreeren. De VOORZITTER merkt op, dat de ge meente geen eenmaal gesloten contract kan verbreken. De heer VAN CADSAND vraagt, hoe Iang dit contract nag loopt. De VOORZITTER: Tot 1939. De heer DEN HAMBR: is er ook niet voor te vinden, een gesloten contract te verbreken. Over de geste van den tram is niemand vol- daan. Deze maatschappij keert geen dividend uit, en naar zijn meening bevoordeelt zij door haar eigsn handelwijze haar zaak ook niet, dit laatste is echter haar zaak. De VOORZITTER merkt op, dat het de zaak der gemeente is, haar verplichtingen na te komen. De heer SCHEELE deelt mede, dat wat dat betreft, burgemeester en wethouders op het- zelfde standpoint staan ais de heer Den Ha- mer. Burgemeester en wethouders hebben, hoewel niet officieel, een conferentie gehad met den directeur der tram, en er hun leed- wezen over uitgesproken, dat haar handel wijze voor de vrije concurrentie doodend is en dat het gevaar dreigde, dat hierdoor alles wat op dit gebied bereikt is, zou teniet gaan. Dit wil nog niet zeggen, dat dit de gemeente het lecht geeft, de subsidie niet te verleenen. Wat overigens betreft de groote concurrentie moet hij opmerkem, dat dit niet steeds op- gaat, want bij de inschrijving van het vervoer voor de menschen naar de werkverschaffing is gebleken, dat de tram niet de laagste in- schrijver was. De heer COLSENWat, hebben jullie aan den tram ook gevraagd om in te schrijven? De heer SCHEELE: Natuurljjk, het was een openbare inschrijving. Indien er iemand uit Amsterdam zou hebben ingescbreven, hadden burgemeester en wethouders deze bil- jetten ook geopend. De heer COLSEN: Nou breekt mijn klomp. Indien de tram de laagste was geweest, zou de gemeente more'el verplicht zijn geweest, het vervoer te gunnen. De heer SCHEELE: Dat behoeft niet. De heer COLSEN stelt voor de 1600 te schrappen. De VOORZITTER moet daartegen ernstig waarschuwen. Dc heer VAN CADSAND: We liggen vast tot 1939. Op dien grond zal hij dan ook tegiem het voorstel-Colsen stemmen. Het voorstel-Colsen wordt verworpen met 13 tegen 2 stemmen. Voor stemmen de heeren Van Hecke en Colsen; tegen stemmen de heeren Van Cad- sand, Geelhoedt, Scheele, Verlinde, Lambrecht- sen van Ritthem, Van Aken, De Kraker, Duu- rinck, Van Driel, 't Gilde, De Vos, Den Hamer en De Bruijn. 335. Subsidie aan wekloozenkassen. 12.000. 336. Kosten van de districts-arbeidsbeurs en van de arbeidsbemiddeling. f 5360. De VOORZITTER deelt mede, dat higrbij in behandeling komt het verzoek betreffende de salarieering van den directeur der arbeids- beurs. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM deelt mede, een dossier te hebben van gemeen ten, waar directeurs van arbeidsbeurzen zijn gevectigd, en dat hem is gebleken, dat hun salaris ligt tusschen dat van een commies en een referendaris. De salarieering van den directeur in deze gemeente ligt beneden die van een commies, zoodat hij tot de conclusie komen moet, dat de gemeente dezen functio- naris te laag salarieert. Hij gelooft ander- zijds, dat de directeur een salaris vraagt, dat naar bill'jkheid is, en is van meening, dat men zich dient te conformeeren aan het ver zoek en het salaris vast te stellen op esn be- drag van 2300 tot 2800. De heer VAN DRIEL was aanvankelijk van meening, dat deze zaak in het georganiseerd overleg zou behandeld moeten worden. Hij heeft mede de overtuiging, dat, indien de be- trokkene de noodige capaciteiten niet had, hij niet aangesteld zou zijn geworden. Het is billijk, dat iemand van behoorlijke capacitei ten een behoorlijk salaris krijgt, en naar zijn capaciteiten. betaald moet worden. Hij ver- nam intusschen, dat deze zaak niet in het georganiseerd overleg zal moeten behandeld worden. Dan is er nog een inconsequentie. Er is met het rijk een overeenkomst betref fende de kosten der arbeidsbeurs, en hoe stel len burgemeester en wethouders zich voor, dit te regelen. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM deelt mede, dat hem ter oore is gekomen, dat het rijk genegen is 50 der meerdere kosten voor zijn rekening te nemen. De VOORZITTER merkt op, dat de ge meente weliswaar de gewone bijdrage kan krijgen. doch dat burgemeester en wethouders voornemens zijn, te trachten, indien het salaris van den directeur der arbeidsbeurs gecorri- geerd wordt, een hooger percentage vergoed te krijgen. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM vraagt, of een bepaald percentage door het rijk wordt bijgedragen. Bestaat niet het gevaar, zoo vraagt hij, dat, indien de gemeente zou trachten een hooger percentage te krijgen, het rijk hiertoe niet genegen zou zijn? De SECRETARIS licht toe, dat de situatie zoo is, dat van het salaris van den heer Brinckman a f 2200 de gemeente/ 1100betaalt. Waal die beurs thans een districtsbeurs is, wordt hierin door het rr(k bijgedragen. Bur gemeester en wethouders zijn mi voornemens, het rijk te vragen 75 der kosten voor zijn rekening te nemen en 25 voor rekening van de gemeente. Burgemeester en wethou ders streven er naar, niet meer te betalen, dan thans het geval is, en zouden b.v. genoe- gen nemen, indien het maximum-saiaris op f 2800 bepaald werd, dat de gemeente dan ais voorheen /1100 zou blijven betalen. Zij staan op het standpunt, dat de meerdere kosten door den rijksdienst moeten betaald worden. Hij hoort, dat men vraagt, of bur gemeester en wethouders dit durven vragen, en of ze niet bang zijn, weinig te zullen krijgen. De heer DE KRAKER vraagt, hoeveel pro- cent thans door' het rijk wordt bijgedragen. De SECRETARIS antwoordt, dat de alge- rneene regel is, dat 50 wordt bijgedragen. Hier is evenwel een kleine beurs met een groot rayon. In de salarissen draagt het rijk de helft, het betaalt de helft van het salaris van den directeur en van den klerk. De totale kosten hebben over 1934 bedragen 6573, hlsrin hebben de gemeenten betaald 3500 en het rijk 3073. De heer COLSEN vraagt, wat de arbeids beurs de gemeente heeft gekost. Ds SECRETARIS: 3500. Er is evenwel een mogelijkheid, het voile bedrag der ver- hooging door het rijk te doen dragen. Ten tijde dat de heer van Lier besprekingen met burgemeester en wethouders heeft gehouden, is de mogelijkheid geopperd, dat, indien de kosten zouden verhoogen, dit ten laste der districtsbemiddeling zou komen. In verband hiermede willen burgemeester en wethouders probeeren, de voile 700 op het rijk te ver- halen. Hij is heusch niet bang, dit in Den Haag te vragen. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM meent, dat men ook wel ©ens te veel zou kunnen vragen. De heer SCHEELE merkt op, den voorzitter te hebben voorgesteld, deze kwestie acbteruit te schuiven tot- de volgende vergadering, opdat men dan beter zijn oordeel in deze kwestie zou kunnen uitspreken. De heer DEN HAMER steunt dit idee. Hij heeft hetzeifde gedacht. De heer VAN HECKE merkt op, dat men het verzoek in principe zou kunnen aannemen. Dan was deze zaak afgedaan. De heer VAN CADSAND vraagt, waar thans het Rijk 50 bijdraagt, hoe groot, bij eenzelfde percentage, de kosten voor de ge meente direct zouden bedragen. De heer SCHEELE antwoordt, dat dit 200 zou_ zijn. De SECRETARIS dealt mede, dat indien het salaris op f 2800 zou bepaald worden, dit de gemeente meer zou kosten f 200 plus een fractie, althans indien bereikt wordt, dat 25 door de gemeenten zou worden bijge dragen. De heer VERLINDE acht het beter, de be- candelin'g van dit verzoek aan te houden. Dit is voor den persoon in kwestie ook beter. Hij is tegen een principieele stemming. Indien dit verzoek in een volgende vergadering wordt behandeld, kan men zich in het algemeen beter orienteeren, en is dit waarschijnlvjk voor belanghefaibende ook beter. De VOORZITTER deelt mede, het voorstel om dit verzoek aan te houden, in stemming te zullen brengen. De heer VAN CADSAND zal voor stem- men, hoewel hij principicel niet tegen een verfrooging van het salaris van den directeur der arbeidsbeurs is. Het voorstel-Soheele wordt aangenomen met 8 tegen 7 stemmen. Voor stemmen de heeren Van Cadsand, Geelhoedt. Scheele, Verlinde, Van Aken, De Kraker, Den Hamer en De Bruijn; tegen stemmen de heeren Lamibrechtsen van Rit- hem, Duurinck, Van 'Hecke, CoLen, Van Driel, 't Gilde en De Vos. 337. Kosten terzake van verzekering, pen- sioneering enz. van amfotenaren en beambtm. ,f 545. 338. Kosten van doorloopende opensitelling van telefoonkantoren. f 800. 339. Tegemoetkoming aan werkzoekenden bij het verrichten van arbeid (niet in werk- versohaffing) ibuiten de gemeente. f 100. 340. Herfkrijging vervreemde kapitalen. 21,29. 341. Rente van vervreemde kapitalen. 25. 342. Kosten venzekering tegen brand- schade. f 5. Hoofdstuk XII. Belastingen. Inkomsten 343. Uitkeering van het rijk wegens hoofd- som der grondlbelasting op de gebouwde eigen- domimen. 6000. 344. Uitkeering van het rijk wegens hoofd- som der grondlbelasting op de ongelbouwde eigendommen. 2900. 345. 180 opcenten op de hoofdsom der grondbelasting op de gelbouwde eigendommen. f 14000. 1346. 20 opcenten op de hoofdsom der grond belasting op de ongabouwde eigendommen. f 1800. 347. Uitkeering van het Rijk wegens 20 der hoofdsom persbneele belasting naar de eerste drie grondslagen. 6000. 348. Uitkeering van het rijk wegens hoofd som der personeele belasting naar de 4e, 5e, 6e, 7e grondslag. 2000. De VOORZITTER deelt mede, dat hierbij in behandeling komt het verzoek van de afd. Ter Neuzen van den Bond van Koffiehuis-, Restauranthouders en slijters tot verlaging van de Personeele belasting voor de biijarts. Dit verzoek kan niet worden toegestaan. De heer COLSEN vraagt, waarom dit niet kan. De VOORiZITTER antwoordt, dat zulks niet mogelijk is in verlband met de opcenten op de Personeele belasting. 349. 185/210 opcenten op de hoofdsom der personeele belasting. f 61000. Ui tg av en 350. Kosten van toeizicht op en invordering van plaatselijke belastingen. f 400. 351. Teruggaaf van belasting. f 77. 352. Belooning der sch'atters en herschat- ters van de huurwaarden der localiteiten, waarvoor vergunning voor den verkoop van sterken drank in het klein is verleend. 40. 353. Kosten terzake van verzekering, pen- sioneering enz. van amlbtenaren en beambten. 18. 354. Aandeel van het rijk in het hotelver- gunnings- en verlofsrecht. 315. Inkomsten 355. Uitkeering van het rijk wegens 48 opcenten op de hcofdsom der dividend- en tan- t'iemebelasting. f 700. 356. 40 opcenten op de hoofdsom der ver- mogensbelasting. 3600. 357. 75 opcenten op de hoofdsom der ge- meentefon'dsbelastiing. 45.500. 358. Uitkeering uit het gemeentefonds be- rekend per aangeslagene in de gemeentefonds- belasting 3e kl'asse. f 18.000. 359. Uitkeering uit het werkloosheidssub- sidiefonds bereikend per aangeslagene in de gemeentefondsbelast'ing 3e klasse. f 3000. 360. Belasting wegens classificatie der ge meente (gemeentefond'sibelastin'g 361. Zuivere opbrengst der belasting naar het inkomen over vorigs belastingjaren. Me morie. 362. Gewetensgelden. Memorie. 363. Hondenbelasbinig. 1500. Uitgaven; 364. Restitutie aan het rijk van te veel ge- noten hoofdsom en opcenten op directe belas tingen. f 500. Inkomsten 365. Opbrengst van het vergunningsrecht voor den verkoop van sterken drank in het Idem, f 1650. 366. Opbrengst van het verlofsrecht voor den verkoop van zwak alcohclische drank in het klein. /625. 367. Opbrengst van het hotelvergunnings- recht. iMemorie. 368. Opbrengst van aanmaningen en dwangibevelen. 100. 369. Verhaal van pensioensbijdragen. ,f 10. Hoofdstuk XIII. 3. Woningbedrijf. 370. Uitkeering van het bedrijf. 8190. 371. Rente wegens aan het bedrijf ver- strekte kasgelden. Memorie. '372. Bijdrage van het rijk kracCitsns art. 56 der Wloningwet (3e lid), f 2850. Uitgaven: 373. Kosten terzake van verzekering, pen- sioneering eniz. van ambtenaren en beambten 42. 374. Annuiteiten van geldleeningen. 7480. 375. Uitkeering aan het bedrijf. /4000. 376. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den kapitaaldienist tot herkrijgen van vervreemde kapitalen. 105,53. 377. Rente wegens door het bedrijf tijdelijk gestorte gelden. f 76,93. 878. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den gewonen dienst wegens rente van aan hidt be drijf uit eigen middelen geileende gelden voor den bouw van 6 woningen. 535,54. 379. Restitutie van te veel ontvangen bij drage ex art. 38, 3e lid der Woningwet. Me morie. Hoofdstuk XIV. Kasvoorzieningen. Inkomsten 380. Teruggaaf van het rijk. 600. 381. Teruggaaf van voorscinotten, aan amb tenaren verstrekt voor het doen van uitgaven ten beiioeve van de gemeente. 1400. 382. Terugontivongm -van vooiscnotten in- govojge de veewLt. Memorie. 383. Inkomsten in verband met de uitvoe- ring van de landlbouwcrisiswet 1933. Memorie. Uitgaven 384. Voorschotten ten behoeve van het rijk 600. 38o. (Voorschotten aan ambtenaren der ge meente, teneinde daaruit voorloopig kieine be- talingen ten behoeve der gemeente te doen. f 1400. 886. Rente en provisde van t.jdedijlk ter voouziemng in de behoefte aan kasgeid opge- nomen gelden. Memorie. 887. Rente te voidoen aan de Bank voor Neaerlandsohe gemeenten. 200. 388. Uitgaven in verlband met de uitvoe- ring van de landlbouwcrisiswet 1933. Memorie. Hoofdstuk XV. Overige inkomsten en uitgaven. Inkomsten 389. Verantwoording van hiR verschil tus- sciuen de voor 1 Januari 1937 ontvangen op brengst van de opcenten op de gemeente- fonastoelast'ing over het belastingjaar 1936/37 en het terzake op hoofdstuk All verantwoorde bedrag. Memorie. 3d0. Verantwoording van het verschil tus schen de v66r 1 Januari 1937 ontvangen op brengst van de ibelasting wegens de classifi catie der gemeente (gemeenteiondebelasting) over het belastingjaar 1936/1937 en het ter zake op hoofdstuk XII verantwoorde bedrag. Memorie. Uitgaven 391. Overboeking naar den dienst 1937 van het verschil tusschen de vdor 1 Januari 1937 ontvangen opbrengst van de opcenten op de gemeentefondsbelaating over het belastingjaar 1936/1987 en het terzake op hoofdstuk XII verantwoorde bedrag. Memorie. Hoofdstuk XVI. Oiwaorziene uitgaven. 392. Onvoorziene uitgaven. 7380. K APIT A ALDIEN ST Inkomsten Hoofdstuk I. Bijdrage van hoofdstuk I van den gewonen dienst. if 9000. 'Hoofdstuk VI Geldleening overgebraoht van hoofdstuk XVI. if 1500. Hoofdstuk VH. Opbrengst verkoop gemeente-eigendommen. f 2100. Ontvangsten wegens uitloting en conversie effecten. f 10.000. Bijdrage van den gewonen dienst tot het herkrijgen van vervreemde kapitalen. f 4735,76 Bijdrage van hoofdstuk VIII 7 van den gewonen dienst. f 900. Uitgaven Hoofdstuk VI. Aankoop wagen reinigingsdienst. f 1500. Hoofdstuk VII. Aankoop rentegevend goed. f 16.735,76. Terugbetaling gelden bij aankoop gemaente- grond. f 100. Qmvraag. a. De heer DUURINCK vraagt, of het geen aanbeveling verdient, indien de aanleg van de waterleiding tot stand zal zijn gekomen, enkele kranen aan den waterkant te plaatsen, opdat de schippers op een gemakkelijke wijze aan water zullen kunnen komen. De VOORZITTER zegt toe, dit in burge meester en wethouders te zullen overwegen. b. De heer DE VOS vraagt, of de regeling voor het stempelen te Sluiskil nog bestaat. De menschen moeten thans nog naar Ter Neuzen komen, en spreker achtte het beter, dat deze te Sluiskil konden stempelen. De VOORZITTER deelt mede, dat met in- gang van Dinsdag de regeling, dat te Sluiskil gestempeld wordt, is ingegaan. De heer DE VOS acht dit een gevolg van het slechte weer. c. De heer VAN DRIEL vestigt de aan- dacht op den toestand van het trottoir aan de Oostkolkstraat. Er liggen daar enkele tegels los. Hij had het reeds eenige malen vergeten, doch verzoekt, deze kleinigheid thans in orde te maken. De heer 't GILDE merkt op, dat er in het donker reeds enkele menschen over gevallen zijn. De VOORZITTER zegt toe, dat dit in orde gemaakt zal worden. d. De heer DE BRUIJN vraagt, of den Minister met zou kunnen verzocht worden, ais werkverruiming toestemming te geven j tot het indijken van den Braakman. De VOORZITTER deelt mede, dat de Braakman nog niet voor indijking rijp is. De heer VAN CADSAND acht dit niet juist. De VOORZITTERDat is ook geen mee ning van mij. In ieder geval vernemen de heeren thans, dat er aan gewerkt is. Hij schorst hierna de openbare vergadering, die overgaat in een zitting met gesloten deuren. Na heropening wordt met algemeene stem- men besloten, aan mej. de wed. Meulenberg Van Dijke een verhooging van jaarwedde toe te kennen ad f 100. Voor zoover niet anders is vermeld, zijn de betreffende posten der begrooting met alge meene stemmen aangenomen. De begrooting voor den dienst 1936 wordt met algemeene stemmen vastgesteld op een eindcijfer voor inkomsten en uitgaven van f 594.467,53 voor den gewonen dienst, en voor den kapitaaldienst aan inkomsten op 28.235,76 en uitgaven 18.335,76, batig saldo 9900. De vaststelling der gemeentebegrooting houdt tevens in, dat zijn vastgesteld: a. de begrooting der brandweer, voor den dienst 1936 tot een bedrag in ontvangst en uitgaaf van f 1656,98; b. het verzoek van A. J. Platteeuw te Sluiskil tot verlaging der huur van de door hem bewoonde woning met f 50 per jaar; c. de verordening op de heffing van school geld voor het lager onderwijs; d. verordening op de heffing van opcenten op de gemeentefondsbelastang; e. de begrootingen voor den dienst 1936 der commissie tot wering van scboolverzuim in de kom, tot een bedrag van f 289 in ont- vangst en uitgaaf, en die te SluiskilDrie- wegen tot een bedrag van f'140; f. het verzoek van den Bond van Neder- landsche Vroedvrouwen te Amsterdam om herziening van het salaris der vroedvrouw de wed. MeulenbergVan Dijke; g. de begrooting van het bargerlijk arm- bestuur, voor den diendt 1936, tot een bedrag in ontvangst en uitgaaf van 39 000, met eeiri gemeentelijke subsidie van f 38.000; h. de begrooting voor den dienst 1936 van het gemeentelijk woningbedrijf 1936 tot een bedrag in ontvangst en uitgaaf van gewone dienst f 9587,48, kapitaaldienst 5772,86, en dat is afgewezen: i. het verzoek der afdeeling Ter Neuzen er, Omstreken van den bond van koffiehuis- restauranthouders en slijters tot verlaging van de personeele belasting voor de biijarts De VOORZITTER sluit de vergadering. Vragen, deze rubriek betreffende, kunnen door onze abonne's worden gezonden aan Dr. Te Hennepe, Diergaardesingel 96a te Rotterdam Postzegel voor antwoord insluiten en blad vermelden. DE RIJKS-KLEINVEETEELTTENTOON- STELLING TE LEIPZIG. De derde rijkis-kleinvesteelttentoonstelling te Leipzig, die daar van 19 November tot E December gehouden werd, moet men zien in het teeken van den producitie-rveldtocht, waar- over ilk schireef in mijn artikef van Goslar. Duits-chlanid wil zich zelf van voedsel kunnen vooriziien en tracht duis zooveel moigelijk de landbouw en de veeteelt omhoog te brengen. Ais een zeer geschikt middel daarbij kan oo'k de kleirweeteelt dienen, daar deze voor een groot deel allerlai afvallen en onverbruikte stoff.n in waardteivolle sboffen omzet (eieren, vleesch, huiiden, peizen). Tot nu toe stonden de acht takken der kleindierteelt apart, thans zijn ze alien onider een groot rijksverband ge organiseerd, dus ondcr centrale leiding ge- bracht. De leider van deze groep, Karl Vet- ter, zelf een mian van de praktijk, wil nu trachten te beivorderen dat op elk daartoe ge- scihikt plelkje grond de een of andere tak van kleirweeteelt beoefenid wordt. In de stads- tuintjes kan men wat konijnen en kippen houden, de arbeiders die m-eer en meer kleine h.uisjes met tuintjes gaan bewonen, kunnen er geiten bij houden, de pluimveehouiderij laat zich goed com'bineeren met de zijderupsenteelt en de bijenhouderij kan door velen uitgeoefend worden die daar tharns noig niet aan denken. Elk dier groepen apart heeft tot nu toe geen groote belangrijke tentoonstelling kun nen houden, doch nu de groepen gecombineerd zijn kon daarvan een tentoonstelling gemaakt worden zooals er nog nooit in de wereld ver- toond is. Niet minder dan drie groote hallen van hiet Messe-terrein der stad Leipzig, aan den voet van het volkerenslaggedenkteeken, waren bezet met producten der kleinveeteeit en voor zoaver het ginig ook met de profdu- centen, de kleine dieren zelf. De geheele ten toonstelling besloeg een appervlakte van 3400 vierkante meter en om dat alles te beziehtigen eischte heele dagen. De nadruik was in vet- band met den produc tie weld toch't gelegd op de productie, zoo zag men reusachitige massa's honing en was, diooh geen bijen en flinke in- zendingen geitenboter en kaas doch geen gei ten. Vanaf den ingang kwarn men na de ,,eerehal van den kleindierfokker" gepasseerd te zijn direct bij de kippen. Deize eerehal zelf stand in het teeken der landbouwpolitiek en vertaonde door groote platen en statistieken de tagenstelling tusschen het oude systeem en het nieuwe. Vooral de diorama's met de tegenstelling tusschen de menschen uit de adh- terlbuurten der groote steden en hun stand- genooten in keuriige koloniehuisjes met tuin tjes ibuiten op bet land. Daar kan de klein dierteelt naair hartelust beoefend worden en kunnen de provisiekasten gevuld worden met producten van eigen bodem. De pluimveetentoonsteUiing begon direct met een zeer interessante afdeeling, n.l. die van het bedrijfspluimv.ee. Meer en meer gaat men den nadruk leglgen op nutdieren daar dit voor het ooigenibliik van het meeste belong is. Toch streeft men niet naar venmeerdermg van den piuiimveestapel doch naar verbetering. Ate men bijv. zou kunnen bereiken dat de gemtd- dellde productie der kippen met 30 eieren ver- hoogd werd dan kon Duitschland zich zelf be- druiipen met de eieren. Dat dit geen rjdele droom is kan blijken uit het feit dat de ge- middelde productie der kippen in Duitschland maar 80 eieren per jaar is en in oins land 125. dus maar erventjes 45 meer. Teneinlde n-u de prolductie te verhooigen heeft men een rijks- pluimveestaimboek iingestelld en worden van tijd tot tijd fokhanen van stamboekdieren in het pulbliek geveUd. Deize hanen-veilingen worden thans -door geheel Duitschland gehou den en trekken overal veel belangstelling. Vooral de grootere, centrale rijksveilmgen ver- loop'en uitistekend. Zoo waren er in de eerste afdeeling te Leipzig 76 fokhanen te zien die op Zaterdag onder groote toeloop van belang- stellenden geiveild wenden. Dat men dergelijke hainen weet te waardearen kan blijken uit de opbrengst. Alleen de 5 bed-rijfsrassen komen in aanmerkinig, n.l. Wit en Patrijis Leghorns. Rhode Island Reds, Wit Wyandottes en Rijks- hoenders. Trouwiens, er wordt naar gestreefd alleen de eerste drie rassen aan te houden en voor de hanen der Rijkshoenders was dan ook beelemajal geen belangstelling. Ik vermeld nu achiter elk ras de laagste en de hoogste prij3 die betaald werd. Deize wareh ais voligt: Wi. L. 32150 mark, 10 P. L. 3686 mark. 10 R. I. R. 41144 mark, 6 W. W. 3751 mark. De gemidldelde opbrengst was: W. L. 6470 mark, P. L. 5870 mark, R. I. R. 80 90 mark, W. W. 4350 mark. Dat zijn dus pracht-prij'zen voor jorage fokhanen. Dr. B. J. C. TE HENNEPE. (Nadruk verboden.)

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1935 | | pagina 8