Gemengde Benchten
JONGETJE GEDOOD DOOR AUTO.
SCHEEPVAARTBEWEGING.
Het vraagstuk der werkloosbeid.
Btj de oommissie voor werkverschaffing
lcwam en ;uuyv a n k cl ij k veel vragen bmnen van
polder- en gemeentefbesturen. In het laats
jaar evenwel verslapte dit. De commissie, hiei-
over niet tevreden, is op zoek naar andere we-
gen langs welke met meer succes kan worden
opgetreden ter bemiddeling hij het zoeken naar
werkotojecten. Ged. Staten overwegen de reor-
ganiseerimg der commissie naar het model van
OeMerland, zoodat ook vertegenw:or3< gers
van den Prov. Wat rstaat. van het W'erkfcnds
an de Inspecteur yan de werkverscihaffing in
Zealand er zittlmg in kunnen hebben.
Xnpoldering van het Verdronken Land
van Saeftinge,
afctas Ged. Staten deseevraagd. 'cne gewen=i-ht
ook als kostbaar object van werkverruiming,
zai noig op zich moeten laten wachten, daar
bliFkens de jongste onderzoekingen slechts 36
pot. van de opperviakte rijp is voor inpolde-
rlng E>e kosten zullen niet meevaUen en geld
voor dit kleine in te polder: n gedeelte is er
met. Trouwens, heel die gescfhiedenis is rijks-
zaak
Calamiteuze polders.
Op een desbetreffende vraag antwoordden
Ged. Staten, dat zij voor de verlaging van de
■vaste lasten der calamiteuze polders weinig
ikrunnen doen. Reeds heeft de reductie van 25
pet ingevolge het aangenomen amendement
van wijlen den heer Joziasse, verldchting ge-
■jxnaiciht. terwijl de herschatting der pachtwaar-
de meer in overeenstemminig heeft gebraeht
met de buidige oonjunctuur.
Op een vraag, die nog in een afdeeling was
gesteld. hoe het staat met de plannen van
em brag over de Zandkreek,
werd van de zijde van Ged. Staten geantwoord,
dat die plannen in bewerking zijn, doch dat
nog steeds van enkele polders op Noord-Beve-
lajm de gevraagde toezegging van subsldie
niet is ontvangen.
Lintbebouwing.
Nog werd in een afdeeling door een paar
leden aan Ged. Staten verzocht om, ondanks
bet afwijizend votuin van de Eerste Kamer niet
af te zien van de bestrrjding der lintbebou
wing, die het landschapsschoon ontsiert. Van
de zijde van Ged. Staten werd geantwoord. dat
een strikte doorvoering der beperking van de
lintlbefbouwinig niet te overziene financieeJe ge-
vwlgen kan hebben. Dwingen kunnen Ged. Sta-
teD niet, wellicht wel stimuleerend werken m
samenwerking met de dagelijksche besturen
der gemeenten.
S.D.A.P. en N.S.B.
Bp de replieken handbaafden enkele leden
die zich beklaagden over de huns inzien een-
zydige samenstelling van het College van Ged.
Staten, hun meening. Dat alleen hun partij
onder den irwloed van de N.S.B. haar houding
heeft moeten benzien, ontkenden zij; alle par-
tflen behtoen dit moeten doen. Gemeenschaip
met het communisme weizen zij af.
DE PROVINCIAL*". STOOMBOOT-
DIENSTEN.
Aanmerkin gen en klaohten van leden
van Prov. Staten.
Aan het verslag nopens de behandeling van
de begrootingen van de Provinciale stoomiboot-
diensten, het Provinciaal wegenfonds en bet
Provinciaal wegenonderhoudsfonds in de af-
deelingen van Prov. Staten ontleenen wy het
volgende
In alle afdeelingen werd door een of door
meer leden, aan de hand van de opgedane er-
varingen met de bestaande booten, de nood-
zakelykheid bepleit van een reserveboot en dan
voomamelijk ten gebruike op den dienst Ter
NeuzenVlissingen, daar geble'ken is, dat deze
ddenst de minste verlieizen oplevert en dus een
nieuwe boot daar op den duur niet is tegen te
bouden omdat nu ail reeds 7 maanden achter-
een het s.s. ..Schoaiwen" onafgebroken in de
vaart is.
In 't algemeen meenden die leden, dat er te
weinig schepen zijn, gelijk ook blijkt bij den
dienst BeskensVlissingen waar twee booten
varen. maar de eene al maanden buiten dienst
isgesteld, wat tot veel ongerdef aanleiding
geeft Ook de „Prins 'Hendrik" hesft gevaren
op 5 in plaats van op 6 cylinders, waardoor
aan de veiligheid wordt .tekort gedaan, naar
de meening van daze leden. In dit verband
weaen deize leden op de vele moeilijkheden,
die voorkomen met de motorbooten en vroegen
of de kosten van het in orde maken van de
„Prinses Juliana" op de verzekering kunnen
worden verhaald.
Deze zelfde ledien bepleitten meer samen
werking tusschen de bootdiensten en de spoor
wegen. voornamelijk wat vrachtvervoer be-
treft en zrjn van meening, dat er een en ander
omtbreekt aan de samenwerking tusschen di-
rectieiur en inspecteur en dat van een leiding
nlets Is te merken, wat in een afdeeling een
lid de opmerking ontlokte, dat het overbodige
hixe is.
In alle afdeelingen werd eveneens gevraagd
hoe het staat met den bouw van het nieuwe
kantoor te Ter Neuzen en of het niet moge
lijk is, dat bij den dienst Ter NeuzenHoe-
dekenskerke de tram, evenals dit met de auto
bus het geval is, direct bij de boot aankomt en
vertrekt.
Voorts werd de aandacht van Ged. Staten
gevestigd op de klasse-indeeling en gevraagd
of, zooal niet by de oude, dan toch zeker bij
oventueel nieuwe booten meer aandacht wordt
geschonken aan de 2e klasse, daar dit vervoer
zich zeer sterk uitbreidt ten koste van dat
der le klasse en daardoor ruimte ontbreekt.
Voornamelijk werd hierbij gewezen op den
Jienst cp de Wester-Schelde tusschen Bres-
kens en Vlissingen, waar in den zomer ruimte
tetkort is op het open dek, al is reeds eenige
verbeterimg aangebracht ten dien opzichte.
Ook over de toiletten en toiletartikelen in
de 2e klasse zijn klachten, eveneens op de
ferrybooten over de opgangen naar de dek-
ken, die naar de meening van deze leden kon-
den bescihermd worden met zeildoekbekleeding,
zoodat de passagiers bij slecht weder daar
niet van te lijden hadden, terwijl in een afdee
ling ook gevraagd werd de benedenkajuit in
orde te brengen, zoodat men niet naar boven
hoeft als dit bezwaarlijk is ten opzichte van
leeftijd of slecht weer.
Eveneens werd in alle afdeelingen geklaagd,
dat geen dagretours van de spoorwegen ver-
krijigtaaar zijn en werd in een der afdeelingen
de wenschelijkheid betoogd van tweedaagsche
retourkaarten.
Een lid wilde we waterweigen brengen op
het Rijkswegenplan, waarbij weer een ander
lid zich aansloot, wijzende op de hooge tarie-
ven o.a. bij den dienst BreskensVlissingen.
Is, vrceg dit lid, verlaging der tarieven niet
mogelijk, vooral op deze lijn, waar de ont-
vangsten in 1934 34.000 meer hebben bedra-
gen dan in 1933?
In een andere afdeeling werd geklaagd over
het vervoer van vee waarbij ongelukken niet
kunnen uitblijven.
De vraag werd gesteld of er bij Ged. Staten
plannen bestaan voor een bootdienst Antwer-
penTer NeuzenVlissingen en of niet een
oeververbinding zou kunnen tot stand komen
tusschen Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen en
Zuid-Beveland, wanneer het verdronken land
van Saeftinge zou worden bedijkt.
Antwoord van Ged. Staten.
Van de zijde van God. Staten werd in een
afdeeling gezagd, dat naar zijn meening het
wel goed is, dat,' wat de leiding van de boot-
d'.ensten amgaat, directeur en inspecteur niet
op een kussen slapen. Dit lid houdt wel van
een beetje wrijiving, daar dan e verscbiUende
meeningen tot uiting komen. Klachten zijn er
niet en cverdrij'ving schaadt. Niett.min zullen
Ged. Staten nauwlettend toezien.
In alle afideelingen erkenden Gedeputeeiden
de moeilijkheden met de motorbooten, moei
lijkheden. die m-n in lang niet z:o sterk:
mate had bij de stoomlbooten. Echter de hoop
is nu, dat we die binnenkort te boven zijn en
dat er dan ook weer voldoen'de reserve.booten
zullen zijn om de diensten zonder stoornis te
doen functionneeren. De algemeene meening
van Ged. Staten is, dat de c.jd voor m.er ic-
serve-booten nog niet is gekomen. Ook het
rjjk heeft hienbij een wooidje mse te spreken
en we kennen alien de financieelen toestand
van het Rijk. In 't bijizonder wat den dienst
VlissingenTer Neuizen betreft, werd cpge-
merkt, dat zij zouden terugdeinzen voor de
kosten van een nieuwe boot daar. Dat deze
dienst niet veel geld kost, is mede te danken
aan de goedkoope boot cp dien dienst.
Ten opzichte van de kosten van de „Prinses
Juliana" deelden Ged. Staten in twee afdee
lingen mede, dat deize ten laste komen van de
verzekering, terwijl in een derde afdeeling
werd meegedeedd, dat ze slechts voor de helft
t-n laste daarvan komen en de andere helft
gedragen wordt door de provincie, voor welke
helft evenwel ook nog verschillende verbete-
ringen worden aangebracht.
De bouiw van een nieuw kantoor te Ter
Neuzen wordt voorloopig aangehouden dit
in afwijking van hetgeen dienaangaande in
het algemeen verslag w .nd medegedeeld
totdat de plaats, waar de nieuwe Rijksponton
zal komen, definitief zal zijn bepaald.
Wat de kwestie van de klasse-indeeling be-
treit, wend m.degedeeld, dat het in de bedoe-
li ng ligt van Ged. Staten bij de regeering
revisie te vragen van de tarieven in daleude
lijn, daar de tarieven in 't algemeen t: boog
zijn. Op alle lijnen is geconstateerd, zelfs ook
by de spoorwegen, dat het eerste klasse ver
voer is achteruitgegaan, wat vooral zal moe
ten geweten worden aan de tijdsomstandig-
leden, maar mede ook aan de geriefelijkheid
en aantrekkelykheid der 2de klasse-'kijuiten.
Ged. Staten zuden deze zaak nader in hun col
lege bespreken.
Over de toiletartikelen in de 2de klasse is
meer geklaagd, de directeuren der booten
zeggen ecater, dat de banddoeken steeds ver-
mist worden. Al is het niet aangenaam, dit
is de reden, dat ze er niet meer zijn.
In een ander afdeeling werd van de zijde
van Ged. Staten gezegd, dat invoering van
tweedaagsche retourkaartjes kan worden
overwogen, ,er zijn echter nu reeds op de
diensten 126 verschillende kaartjes.
In een ander afdeeling werd van de zijde
van Ged. Staten gezegd, dat aansluiting van
de tram te Hoedek-nskerke aan de boot een
zaak is van de spoorwegen, maar dat Ged.
Staten deze ver bete ring zullen bevorderen. In
deze afdeeling was bet ontbreken van dag-
retourkaarten onbekend by Ged. Staten, even
als het bestaan van een ongewensehte ver-
houding tusschen directie en insprctie, terwyl
plannen voor een dienst AntwerpenVlis
singen niet bestaan bij Ged. Staten. Een koker
aauorengen op de ferrybooten is overwogen,
maar te kostlbaar, de kajuit kan worden aan-
gewezen en besobikibaar gesteld door het per-
soneel voor ieder, die er gehruik van wenscht
te maken.
Verbinding tusschen Oost-Zeeuwsch-Vlaan-
der^n en Zuid-Bevelahd, zal, ook na indijking
der toedoelde gronden, door Ged. Staten
worden afgewezen.
Vergadering van Dinsdag 17 December 1935,
des voormiddags 10 uur.
Voorzitter de Commissaris der Koningiij.
Aanwezig 39 leden.
Afwezig de heeren Moelker en De Ridder
met kennisgeving.
Van den heer Catshoek was berioht inge-
komen dat hy wegens drukke werkzaamheden
ontslag neemt als lid der Staten.
De VOORZITTER brengt eenige waardee-
rende wooraen voor de wijze waarop hij de be-
langen der provincie beeft behartigd en voor
de aangename samenwerking.
(De leden gaven blijk van insteyoming.)
Eandbouwfonds.
Aan de orde is het algemeen verslag over
de mededeeling van Ged. Staten inzake den
oorpprong van het kapitaal van 21.500, be-
sternd ten dienste van den landbouw, waar-
van telken jare de rente in ontvang en uitgaaf
in dc provinciale begrooting voorkomt.
De beer DOMINICU.S brengt dank aan Ged.
Staten voor het uitvoerig antwoord op de
door hem gestelde vraag.
Hy besprak de wijze waarop destijds het
landbouwfonds is tot stand gekomen.
De regeling van het landbouwfonds dateert
van 1852 en dit mag nu zeker wel aan een
gedeelteiijke wijziging worden onderworpen.
In het organisatieleven is sedert dien tijd
veel verandering gekomen.
Hij wil aan de later ontstane landbouw-
organisaties ook een bescheiden bijdrage gun-
nen en dus de groote algemeene organisaties
voor een bijdrage in aanmerking willen doen
komen.
Voor wat de Zeeuwsche Landbouw-maat-
schappy heeft gedaan i3 hij dankbaar, doch
wil ook onderzoeken wat de andere vereeni-
gingen hebben gedaan.
Hij stelde een motie voor, waarin Ged.
Staten worden uitgenoodigd met nadere voor-
stellen te komen.
De heer ADRIAANSE is tegen de motie-
Dominicus, omdat die neiging inhoudt van
splitsing, wat ons brengt op een gevaarlijken
weg, men krijgt dan steeds meer splitsing op
allerlei gebied. Het gaat er om of het geld
bestemd wordt volgens de bedoeling.
De heer BOSSELAAR zeide dat Ged. Staten
het fonds steeds goed hebben beheerd. Hij
had ook bezwaar de gelden uit het fonds
te bestemmen voor ddn organisatie. Hy wil
de lasten en lusten gemeenschappelijk doen
dragen, dus niet alleen door de Z. L. M.
Hy somde op wat andere vereenigingen in
het belang van landbouw en veeteelt hebben
gedaan.
Elke landbouw-organisatie heeft zijn eigen
levens- en wereldbeschouwing en daarom
vraagt hij of het moreel te verantwoorden is,
dat aileen de Z. L. M. de leiding moet hebben
bij het verdeelen der' gelden uit het land
bouwfonds.
Ook de andere organisaties doen proyin-
ciaal werk, hierop wilde hy de aandacht ves-
tigen.
De motie-Dominicus zal hy gaarne onder-
steunen.
De heer VAN DER FELTZ zeide dat de
heer Dominicus niet opkomt voor het eerst-
geboorterecht. Een nader onderzoek door Ged.
Staten, zooals de heer Dominicus wenscht,
acht hij niet noodig.
Hy gevoelt wel iets voor de motie-Domini-
cus, omdat het niet billijk is, dat de gelden
uit het fonds slechts aan e6n maatschappij
ten goede komen. Hij had evenwel bezwaren
van practischen aard tegen het voorstel-
Dominicus. Men zal voor groote moeilijkheden
komen te staan.
Hij zal tegen da motie stemmen, omdat hij
de leiding aan de Z.L.M. wil laten behouden,
die een ..istorisch recht heeft.
De heer VAN DE ZANDE merkte op, dat de
gelden van het landbouwfonds goed zijn be-
steed.
Hij stelde voor geen wijziging te brengen in
het besteden van de rente van het fonds.
De heer DE FEIJTER heeft eveneens prac-
tische bezwaren tegen het voorstel-Dominieus.
Het voorstel-Van de Zg.nde kon hij wel
steunen, doch hy geeft de voorkeur aan het
voerstel van Ged. Staten. Hij waarschuwt
tegen versnippering en verbrokkeling.
De heer HAMELINK zeide dat zijn fractie
tegen het voorstel-Dominieus en v66r het
vcorstel van Ged. Staten zal stemmen.
De heer KODDE zal v6or het voorstel van
Ged. Staten stemmen. Als de zaak telkens
aan de orde komt, verwacht hij nadere voor-
stellen van Ged. Staten.
De heer DE MILLIANO is ook tegen ver-
snippering van het kleine bedrag van 750.
Hij wil wel dat de andere organisaties zeg-
genschap krygen in de verdeeling van de
gelden.
De beer MES zal ook zijn stem geven voor
het. voorstel van Ged. Staten, omdat de Z. L.
M. aan. de provincie diensten bewijst die an-
ders moeilijk vervult zullen worden.
De heer DEKKER zal het voorstel van Ged.
Staten steunen. Hy ontkent dat de Z. L. M.
een vrtjzinnige of liberale maatschappij is.
anders zou de beslist anti-Tev. Mr. Dieleman
geen voorzitter van deze maatschappij zijn.
De heer VAN DER WART zeide, dat er
weinig bezwaren tegen het voorstel van Ged.
Staten zijn ingebracht en dus best over de
mo,tie kan gestemd worden.
Na korte replieken werd de beraadslaging
gesloten.
Het voorstel-Van de Zande achtte de voor
zitter van de verste strekking en werd dit
eerst in stemming gebracbt.
Dit voerstel werd aangenomen met 25
tegen 14 stemmen.
Tegen stemden de anti-revolutionnairen en
katholieken, behalve de leden van Ged. Sta
ten, Mr. Dieleman en Mr. Stieger.
Reglement op de wegen in Zeeland.
Het eerste voorstel der agenda was dat tot
algeheele herziening van het reglement, welk
voorstel in de afdeelingen, vooral ten opzichte
van verschillende onderdeelen, aanleiding was
tot vrrj uitvoerige discussies.
Er werden geen algemeene beschouwingen
over dit voorstel gebouden.
De heer KODDE wil het artikel betreffende
de leggers van de wegen schrappen, wat door
den heer DIELEMAN bestreden werd.
De heer KODDE kan niet inzien, dat in de
practijk een aanvullenden legger voor de
wegen noodig is. De kosten die voor de wijzi
ging noodig zijn, acht hij overbodig.
De heer VAN DER FELTZ zou het voor
stelKodtle wel kunnen steunen.
De heer DIELEMAN verdedigde het nieuwe
artiikel, dat wel degelijk noodig is om een
juist beeld te hebben van de verschillende
wegen.
Artikel 4 wordt aangenomen met 30 tegen
8 stemmen.
Bij art. 9 stelt de heer KODDE voor dat
de bermen mede tot het onderhoud van de
wegen behooren.
Het amendement-Kodde werd aangenomen
met 29 tegen 9 stemmen.
De heer MES stelde bij de verdere artikels-
gewijze behandeling van het reglement voor,
dat niet Ged. Staten, doch Burg, en Weth. be-
slissen over slootplankjes en vlonders.
De heer DIELEMAN zeide dat Ged. Staten
geen bezwaar hebben dit voorstel over te
nemen.
Verschillende amendementen van onderge-
schikt beiang door enkele leden voorgesteld,
worden door Ged. Staten overgenomen.
De heeren DE MILLIANO en VIENINGS
maken bezwaar tegen het verbod van het rij-
den met den korten dissel.
De heer HAMELINK wil juist deze bepa-
ling in het belang van de veiligheid van het
verkeer gehandhaafd zien.
De heer MEERTENS deelt het bezwaar van
den heer De Milliano.
Over deze dissel-quaestie werd nog eenigen
tyd gediscussieerd.
De VOORZITTER wilde het artikel onge-
wijzigd laten en Ged. Staten kunnen onthef-
fing verleenen voor het rijden met den korten
dissel.
De heer DOMINICUS had bezwaar tegen
de bepaling dat drie of meer aaneen gekop-
pelde lan dbouw-werktuigen niet op de wegen
mogen rijden. De veiligheid van het verkeer
wordt door dit rijden niet in gevaar gebraeht.
Hij zou de desbetreffende bepaling willen
laten vervallen en een amendement voorstel-
len dat niet met meer dan vier aaneen gekop-
pelde landbouwwerktuigen over de wegen mag
worden gereden.
De heer HAMELINK zeide dat Ged. Staten
toch zoo noodig ontheffing kunnen verleenen.
De heer DIELEMAN zeide dat het prin-
cipe fin de practijk absoiuut geen moeilijk
heden heeft veroorzaakt. Hij acht schrapping
van de bepaling ongewenseht, omdat men op
den duur heele treinen op den weg zou krijgen.
Het amendement-Dominicus werd verwor-
pen met 22 tegen 17 stemmen.
Over deze reglement-wijziging werden nog
zeer breedvoerige discussies gevoerd, die al
ien van ondergeschikt belang zijn.
De heer DIELEMAN merkte op, dat de
verschillende ingediende amendementen alge
meen uitsluitend betrekking hebben op het
eenzijdige belang van den landbouw.
Te 1 uur werd de vergadering geschorst
tot kwart voor drie.
Vergadering van Dinsdagmiddag.
Het wegenreglement.
Voortgezet werd de behandeling van het
Reglement op de wegen en voetpaden in Zee-
land.
De heer KODDE wilde het verbod op een
voertuig, dat in beweging is, te klimmen of
zich daaraan vast te houden niet doen gelden
voor den Ibestuurder of het bedienend perso-
neel van den wagen.
De heer ADRIAANSE bestreed het idee-
Kodde en dit deed ook de heer DIELEMAN,
die zeide, dat het niet slaat o{5 een voerman,
die naast zijn wagen gaat.
De heer KODDE zeidie, dat afstappen niet
verboden is en dat is ook gevaarlijk.
Het amendement werd verworpen met 20
tegen 19 stemmen.
De heer KODDE wilde verandering in het
artikel over het in bedwang houden van een
trekdier.
De heer GOOSSEN mieende dat het regle
ment overeenkomt met het Rijksreglement en
begreep niet, dat de heer Kodde met al die
amendementen komt.
Het betreffende amendement wordt verwor
pen met 30 tegen 9 stemmen.
De heer DE MILLIANO meende, dat een
bepaling over het vervoer van hengsten, zoo
dat de geleiders het dier bij den kop moeten
hebben, gewenscht was. Ook wees spr. op de
moeilijkheid uit te maken of een stier al of
niet reeds 1% jaar is. Be ter is te spreken van
al of niet reeds tanden gewisseld hebben.
De heer DIELEMAN verdedigde de redac-
tie van het ontwerp-reglement.
Ged. Staten namen alleen over voor stieren
van 1 y2 jaar te lezen 2 jaar.
De heer KODDE wil niet alleen met motor-
rrjtuigen, doch ook met rywielen het voorbij-
rijden van optochten enz. verbieden.
Dit werd verworpen met 35 tegen 4 stem-
men.
Het geheele reglement werd z.h.s. goedge-
keurd.
Waterschap Schouwen.
(Over het voorstel om ook voor het water
schap Schouwen de mogelrjkheid te seheppen
om voor alle uitgaven het gebouwd te doen
bijdragen, was nog geen algemeen verslag
verschenen en werd besloten dit voorstel als-
nog in de afdeelingen te behandelen en wel
bij het begin van de mdddagvergadering.
Aanslag van het gebouwd.
Ged. Staten stelden voor afwijzend te be-
schikken op het verzoek van 292 aangeslage-
nen in het dijkgeschot van de gebouwde eigen-
dommen in het Waterschap Krabbendijke om
in bet algemeen reglement voor de polders te
bepalen, dat geen geschot kan worden gehe-
ven van de gebouwde eigendommen, gelegen
in polders of waterschappen, welke niet met
onderhoud van zeewerimg of oeververdedlging
zijn beiast.
De heer VAN GORSEL vroeg, waarom het
aan Goes wel en aan Krahbendijke niet is toe-
gestaan.
De heer v. d. FELTZ vreesde, dat de stryd
tusschen de eigenaren van het gebouwd en
van het ongebouwd geregeld zal voortgaan.
De heer DIELEMAN zeide, dat de vraag
van den heer van Gorsel feitelijk buiten de
orde is, het besluit inzake de Br,eede Wate
ring is geheel gepubliceerd. Ged. Staten moe
ten tot nu ieder geval op zich zelf beschou-
wen en het zal langzamerhand tot een vaste
lijn komen.
De heer VA.N GORSEIL vroeg zich af of de
uitvoering van de wet wel in goede handen is.
Op zijn verzoek werd over het voorstel ge
stemd en werd dit aangenomen met 36 tegen
3 stemmen,. Met de N. S. B. stemde de heer
Adriaanse tegen.
Reehten aanlegplaatsen.
Ged. Staten stelden voor de reehten voor het
gebruik van de Provinciale steigers of aan-
legplaatsen, wanneer het geldt een gezelschap
van tenminste 20 personen, te vermdnderen
met twee vijfden van den prijs per persoon.
In de afdeelingen was dit voorstel met sym-
phatie begroet.
Alzoo besloten z. h. s.
Personeel ZEGAM.
Ged. Staten stelden voor den Nederl. Bond
van Personeel in Overheidsdienst niet ontvan-
kelyk te verklaren in haar verzoek betreffen
de de arbeidsvoorwaarde van het personeel
van de N.V. Zeeuwsche Gasmaatschappij.
De heer DE BAARE zeide, dat de bond al
leen vraagt te willen bevorderen, dat de di
rectie en de raad van commissarissen overleg
pleegt met het personeel. Men heeft getracht
met de directie en commissarissen in contact
te komen, maar die zeiden, wij doen niet aan
georganiseerd overleg, wij regelen loonen en
arbeidsvoorwaarden. Men vraagt nu alleen
Ged Staten te bevorderen dat men ook by de
ZEGAM overleg pleegt. Men moet als Staten
aileen uitspreken overtuigd te zijn van de
sociale rechtvaardigheid van het overleg.
,De heer VIENINGS meende dat men moet
zorgen, dat zaiken opgericht door het particu-
lier initiatief en kapitaal, doch feitelijk semi-
overheidsbedrijf, niet anders doet in zaken als
gevraagd, dan overheidsbedryven. Men heeft
dan toch op het minst het recht een wenk te
geven, want anders heeft de provincie niets
aan het bezit van de meeste aandeelen en com-
mdssarisplaatsen, als zij nog niet mag optre-
den als bet idieele belangen van bet personeel
betreft.
Spr. diende een motie in, "waarin de Staten
gehoord de besprekin/gen, van oordeel zijn, dat
er een indirecte medezeggingschap is, en daar
om de commissarissen opdragen mede te wer
ken aan het invoeren van overleg by de
ZEGAM.
De heer VAN 't HOFF verdedigde bet ver
zoek, dat zeer besic'hedden is. Hij kon niet me-
degaan met het voorstel, maar ook niet me-
degaan met de motie-Vienings.
De heer DEKKER, die enkele malen te hoo-
ren krygt, zich bij bet onderwerp te houden,
verklaarde zich eens met den beer Vienings.
De heer VAN DUXN achtte het namens zijn
fractie van groote beteekenis als er een goede
verstandhouding is tusschen directie en per
soneel, zulks in het belang van het bedrijf.
De heer ADRIAANSE gaf toe, dat Prov.
Staten niet direct invloed hebben op dit ge
bied, maar men moet aUes doen om overleg
mogelijk te maken.
De heer VIENINGS verdedigde de motie
nader.
De heer GBELHOEDT protesteerde tegen
de uitdrukking in het algemeen verslag, dat
hy het liiberalisme alle arbeidersbelangen wor
den verwaarloosd.
De heer VAN BOMMEL VAN VLOTEN zei
de dat er feitelijk in deze zaak twee princi-
pieele kwesties zijn.
Het is niet juist, dat de directie en com
missarissen zonder mesr onderhandelingen
verwerpen. De ZEGAM heeft zich, evenals de
vroegere eigenares te Vlissingen, zich te hou
den aan loonen, die overeenstemmen m;et die
der gemeente Vlissingen.
De loonen zijn tot stand gekomen na over-
leg met de werknemers-organisaties. Van
tweemaal verlagen der loonen is geen sprake.
Er wordt wel degelijk r.Ekening gehouden met
de belangen van het personeel.
Wat betreft het principieele standpunt van
Ged. Staten, zeide sipr., dat het toch wel het-
zelfde is of Ged. Staten zich gaan bemoeien
met de arbeidsvoorwaarden of alleen zeggen,
dat zij overleg wensehen met de organisaties.
Men beeft eenmaal vertrouwen gesteld in de
ZEGAM en moet ddt nu niet verminderen.
Spr. me.:nde dat na zijn mededeelingen Pro
vinciale Staten verstandig zouden doen, geen
aandrang te gaan uitoefenen.
De heer DE BAARE kon zich niet begrij-
pen dat de heer Van Bommel van Vloten zoo
tegen georganiseerd overleg ten deze is.
Bij de vaststelling der stukken is het over-
leg niet vastgelegd, omdat de heer Van
Bommel van Vloten toen ook vertrouwen in de
commissarissen en directie vroeg.
Spr. stelde een motie voor, waarin de wen
schelijkheid van overleg bij de ZEGAM met de
arbeidersorganisaties wordt uitgesproken en
Ged. Staten verzoeken in die richting stappen
te doen.
De heer VIENINGS repliceerde en verde
digde zijn motie nader.
De beer v. d. FELTZ zeide, dat men den
gang van zaken had moeten kennen in de af
deelingen zooals nu de heer Van Bommel van
Vloten het uiteen had gezet.
Het komt spr. voor, dat als men als pro
vincie sterk deelneemt in een instelling, zij er
ook iets in te zeggen moet hebben.
De heer RORIJE zeide, dat de overeen-
1 stemming van de loonen te Vlissingen met die
der gasfabriek, tot het verleden.e behoort.
De heer EDELMAN zeide als wethouder
van onderwrjs, door geregeld overleg met de
organisatie heel wat moeilijkheden te hebben
overibrugd en htj is dan ook zeer sterk voor
overleg.
De heer VAN BOMMEL VAN VLOTEN re
pliceerde ook.
Spr. zou het verkeerd vinden tegen den wil
der directie en commissarissien iets te dwingen
doch neemt de motie-de Baare over.
De heer VIENINGS trekt de zijne in.
■Riema werd het voorstel v. h.s. aangenomen.
(Wordt vervolgd.)
BRAND IN DROOGDOK VAN WILTON.
Zondagnacht heeft een brand gewoed by
Wilton-Feijenoord te Schiedam, in het droog-
dok no. 4 en in een tankboot, die in dit dok
wordt gerepareerd. De Schiedamsche brand-
weer kreeg om tien minuten over twaalven
melding van den brand, waama direct groot
alarm werd gemaakt. Vrijwei al het blusch-
materiaal van Schiedam trok naar het terrein
van Wilton, terwyl uit Rotterdam een drijven-
de spuit naar het terrein van den brand ging.
In dok no. 4 lag bet olietankschip „Jane
Maersk", een Deensch schip, dat te Kopen-
hagen thuis hoort. Sinas drie dagen wordt
aan dit schip gerepareerd. Aan den onder-
kant van den romp moeten 80 platen ver-
nieuwd worden. Aan dit werk wordt ook
's nachts gearbeid en zoo was dan Zaterdag-
nacht ora 12 uur de nachtploeg begonnen.
Bij het afbranden van oude nagels ontstond
een 'orandje in het dok, waar terzijde van het
tankschip alles nogal vet was, zooals dit bij
het repareeren van een olietankschip al gauw
het geval is. Van het dok gingen de vlam-
men over naar het schip, waar op den bodem
ook veel vettigheid lag van resten van ladin-
gen. Het vuur verplaatste zich, al was men
dadelijk met blusschen begonnen, ook naar de
olietanks van het schip, waarin eveneens vet-
tige resten van ladingen waren.
Eenigen tijd bestond de mogelykheid van
explosies, waarom eenige extra maatregelen
werden genomen. Met slangen van de brand-
leiding van het terrein en een aantal stralen
van dc Schiedamsche branaweer, werd het
blusschingswerk aangevangen. Besloten werd
aaarna om het dok te laten zakken, waardoor
de onderkant van 't schip onder water kwam.
Het blusschingswerk nam geruimen tyd in
beslag.
lit leiding van het blusschen berustte bjj
ir. Aikema, commandant van de Schiedamsche
branaweer. De commissaris van politie en de
Schiedamsche burgemeester woonden het
blusschingswerk bij.
ENBRAAK BIJ DE FIRMA VROOM EN
DREESMAN TE MAASTRICHT.
Maandagmiddag kwam de heer R., directeur
van de firma Vroom en Dreesman te Maas
tricht, tot de ontdekking, dat in den nacht van
Z^terdae- op Zondag in de magazijnen aan de
Groote Straat was ingebroken.
auor de recaerche ingestelde onder
zoek bleek, dat de inbreker zidh vermoedelyk
heeft laten insluiten en daama door verbre-
king van een deur zich beeft weten te verwjj-
deren. Vermist wordt een groot aantal zilve-
ren voorwerpen, die een waarde vertegen-
woordigen van ongeveer f 400.
DIEFSTAL VAN KONIJNEN EN-GRO&
De politie van Hillegom is er in samenwer
king met die van Lisse, in geslaagd den dader
aan te houden van vele gevallen van diefstal
van konijnen. De aangehoudene zekere G.,
bekende te Hillegom twintig dieren gestolen te
hebben. Bovendien opereerde hy vermoedelyk
ook te Noordwijkerhout, in elk geval te Lisse,
waarheen hy is overgebracht
De gestolen konijnen werden naar veilingen
van kippen en konijnen gebraeht en aldaar
verkocht.
KLIPPEK GEZONKEN.
Zaterdagmiddag om 3 uur is op het meer
Fievo tusschen Workum en Breezand tijdens
den Zuidoosterstorm een klipper, welke met
grint was geladen, vol water geloopen en ge-
zonken. De uit twee man bestaande beman-
ning begaf zich in de roeiboot, en is behoudea
te Kornwerderzand aangekomen. Het schip,
dat ongeveer 270 ton meet, behoorde thuis te
Amsterdam en was op weg naar Dokkum.
Het vaartuig kan als verloren worden be-
schouwd.
Nader wordt uit Kornwerderzand gemeld.
dat het gezonken schip de Onderneming is,
metende 227 ton. Het ligt dwars in de vaar-
geul voor Workum. Het schip was op rais
van Lobith naar Dokkum. De bemanning
bestond uit schipper Boonstra en een knecht.
Zij hebben na twee uur roeien Kornwerderzand
bereikt.
KIND AAN BRANDWONDEN
OVERLEDEN.
Dp kleeren van de 6-jarige W. A. te
St. Hubert geraakten in brand. Tengevolge
hiervan is het kind overieden.
Zaterdagavond is een achtjarig jongetje, te
Helmond, dat achter op een vrachtauto was
geklommen ,in een bocht van den weg van den
wagen geslingerd. De jongen werd hevig
bloedend opgenomen. De ontboden geneesheer
kon slechts den dood oonstateeren.
OUDE VROUW VERBRAND.
Te 'Haarlem is de 88jarige j'Uffrouw G. M.
Kappelhof, toen zij diobt bij een brandqnde
kachel zat, in brand geraakt. Op baar ge-
schreeuw snelden buren te hulp, maar het
was reeds te laat. Met zware hrandwonden
overdekt werd de vrouw naar de Mariastich-
ting overgebracht, waar zij spoedig na aan-
komst reeds overleed.
ARBEIDER DOOD GEVALLEN.
Onder Bree bij Budel is de gehuwde arbei-
der H. v. d. R. tijdens het verriohten van zyn
werkzaamheden op het raderwerk van een
baggeimolen gevallen. De ongelukkige werd
deerlyk verminkt en was op slag dood.
Van Sas van Gent: 17 Dec. Noorsch s.s.
JOTUN, 297, fosfaat, Boston; Nederl. s.s.
ROZENBURG, 1259, ledig, R'dam.
Van Riemen: 17 Dec. Belg. s.s. LAURENT
MEEUS, 3479, ledig, Duinkerken.
Voor Gent: 16 Dec. Litt. s.s. HOLLAND,
612, hout, Memel; Nederl. m.s. TROMP, 88,
pekkolen, Portsmouth; Eng. s.s. DOUGLAS,
532, stukg., Goole; Eng. s.s. HEBBURN, 1685,
kolen, Gdynia.
17 Dec. Letl. s.s. REGENT, 1826, hout.
Windau.
Van Gent: 16 Dec. fang. s.s. OBSIDIAN,
404, ledig, Antwerpen; Nederl. m.s. PINGUIN,
94, ledig, Delfzijl.
17 Dec. Eng. s.s. TEESWOOD, 446, ijzer,
Londen; Nederl. m.s. TROMP, 88, ledig,
Hansweert; Eng. s.s. NORWICH TRADER,
81, ledig, Antwerpen; Nederl. m.s. ATLAS,
132, cement, Londen.