Gemengde Benchten JONGETJE GEDOOD DOOR AUTO. SCHEEPVAARTBEWEGING. Het vraagstuk der werkloosbeid. Btj de oommissie voor werkverschaffing lcwam en ;uuyv a n k cl ij k veel vragen bmnen van polder- en gemeentefbesturen. In het laats jaar evenwel verslapte dit. De commissie, hiei- over niet tevreden, is op zoek naar andere we- gen langs welke met meer succes kan worden opgetreden ter bemiddeling hij het zoeken naar werkotojecten. Ged. Staten overwegen de reor- ganiseerimg der commissie naar het model van OeMerland, zoodat ook vertegenw:or3< gers van den Prov. Wat rstaat. van het W'erkfcnds an de Inspecteur yan de werkverscihaffing in Zealand er zittlmg in kunnen hebben. Xnpoldering van het Verdronken Land van Saeftinge, afctas Ged. Staten deseevraagd. 'cne gewen=i-ht ook als kostbaar object van werkverruiming, zai noig op zich moeten laten wachten, daar bliFkens de jongste onderzoekingen slechts 36 pot. van de opperviakte rijp is voor inpolde- rlng E>e kosten zullen niet meevaUen en geld voor dit kleine in te polder: n gedeelte is er met. Trouwens, heel die gescfhiedenis is rijks- zaak Calamiteuze polders. Op een desbetreffende vraag antwoordden Ged. Staten, dat zij voor de verlaging van de ■vaste lasten der calamiteuze polders weinig ikrunnen doen. Reeds heeft de reductie van 25 pet ingevolge het aangenomen amendement van wijlen den heer Joziasse, verldchting ge- ■jxnaiciht. terwijl de herschatting der pachtwaar- de meer in overeenstemminig heeft gebraeht met de buidige oonjunctuur. Op een vraag, die nog in een afdeeling was gesteld. hoe het staat met de plannen van em brag over de Zandkreek, werd van de zijde van Ged. Staten geantwoord, dat die plannen in bewerking zijn, doch dat nog steeds van enkele polders op Noord-Beve- lajm de gevraagde toezegging van subsldie niet is ontvangen. Lintbebouwing. Nog werd in een afdeeling door een paar leden aan Ged. Staten verzocht om, ondanks bet afwijizend votuin van de Eerste Kamer niet af te zien van de bestrrjding der lintbebou wing, die het landschapsschoon ontsiert. Van de zijde van Ged. Staten werd geantwoord. dat een strikte doorvoering der beperking van de lintlbefbouwinig niet te overziene financieeJe ge- vwlgen kan hebben. Dwingen kunnen Ged. Sta- teD niet, wellicht wel stimuleerend werken m samenwerking met de dagelijksche besturen der gemeenten. S.D.A.P. en N.S.B. Bp de replieken handbaafden enkele leden die zich beklaagden over de huns inzien een- zydige samenstelling van het College van Ged. Staten, hun meening. Dat alleen hun partij onder den irwloed van de N.S.B. haar houding heeft moeten benzien, ontkenden zij; alle par- tflen behtoen dit moeten doen. Gemeenschaip met het communisme weizen zij af. DE PROVINCIAL*". STOOMBOOT- DIENSTEN. Aanmerkin gen en klaohten van leden van Prov. Staten. Aan het verslag nopens de behandeling van de begrootingen van de Provinciale stoomiboot- diensten, het Provinciaal wegenfonds en bet Provinciaal wegenonderhoudsfonds in de af- deelingen van Prov. Staten ontleenen wy het volgende In alle afdeelingen werd door een of door meer leden, aan de hand van de opgedane er- varingen met de bestaande booten, de nood- zakelykheid bepleit van een reserveboot en dan voomamelijk ten gebruike op den dienst Ter NeuzenVlissingen, daar geble'ken is, dat deze ddenst de minste verlieizen oplevert en dus een nieuwe boot daar op den duur niet is tegen te bouden omdat nu ail reeds 7 maanden achter- een het s.s. ..Schoaiwen" onafgebroken in de vaart is. In 't algemeen meenden die leden, dat er te weinig schepen zijn, gelijk ook blijkt bij den dienst BeskensVlissingen waar twee booten varen. maar de eene al maanden buiten dienst isgesteld, wat tot veel ongerdef aanleiding geeft Ook de „Prins 'Hendrik" hesft gevaren op 5 in plaats van op 6 cylinders, waardoor aan de veiligheid wordt .tekort gedaan, naar de meening van daze leden. In dit verband weaen deize leden op de vele moeilijkheden, die voorkomen met de motorbooten en vroegen of de kosten van het in orde maken van de „Prinses Juliana" op de verzekering kunnen worden verhaald. Deze zelfde ledien bepleitten meer samen werking tusschen de bootdiensten en de spoor wegen. voornamelijk wat vrachtvervoer be- treft en zrjn van meening, dat er een en ander omtbreekt aan de samenwerking tusschen di- rectieiur en inspecteur en dat van een leiding nlets Is te merken, wat in een afdeeling een lid de opmerking ontlokte, dat het overbodige hixe is. In alle afdeelingen werd eveneens gevraagd hoe het staat met den bouw van het nieuwe kantoor te Ter Neuzen en of het niet moge lijk is, dat bij den dienst Ter NeuzenHoe- dekenskerke de tram, evenals dit met de auto bus het geval is, direct bij de boot aankomt en vertrekt. Voorts werd de aandacht van Ged. Staten gevestigd op de klasse-indeeling en gevraagd of, zooal niet by de oude, dan toch zeker bij oventueel nieuwe booten meer aandacht wordt geschonken aan de 2e klasse, daar dit vervoer zich zeer sterk uitbreidt ten koste van dat der le klasse en daardoor ruimte ontbreekt. Voornamelijk werd hierbij gewezen op den Jienst cp de Wester-Schelde tusschen Bres- kens en Vlissingen, waar in den zomer ruimte tetkort is op het open dek, al is reeds eenige verbeterimg aangebracht ten dien opzichte. Ook over de toiletten en toiletartikelen in de 2e klasse zijn klachten, eveneens op de ferrybooten over de opgangen naar de dek- ken, die naar de meening van deze leden kon- den bescihermd worden met zeildoekbekleeding, zoodat de passagiers bij slecht weder daar niet van te lijden hadden, terwijl in een afdee ling ook gevraagd werd de benedenkajuit in orde te brengen, zoodat men niet naar boven hoeft als dit bezwaarlijk is ten opzichte van leeftijd of slecht weer. Eveneens werd in alle afdeelingen geklaagd, dat geen dagretours van de spoorwegen ver- krijigtaaar zijn en werd in een der afdeelingen de wenschelijkheid betoogd van tweedaagsche retourkaarten. Een lid wilde we waterweigen brengen op het Rijkswegenplan, waarbij weer een ander lid zich aansloot, wijzende op de hooge tarie- ven o.a. bij den dienst BreskensVlissingen. Is, vrceg dit lid, verlaging der tarieven niet mogelijk, vooral op deze lijn, waar de ont- vangsten in 1934 34.000 meer hebben bedra- gen dan in 1933? In een andere afdeeling werd geklaagd over het vervoer van vee waarbij ongelukken niet kunnen uitblijven. De vraag werd gesteld of er bij Ged. Staten plannen bestaan voor een bootdienst Antwer- penTer NeuzenVlissingen en of niet een oeververbinding zou kunnen tot stand komen tusschen Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen en Zuid-Beveland, wanneer het verdronken land van Saeftinge zou worden bedijkt. Antwoord van Ged. Staten. Van de zijde van God. Staten werd in een afdeeling gezagd, dat naar zijn meening het wel goed is, dat,' wat de leiding van de boot- d'.ensten amgaat, directeur en inspecteur niet op een kussen slapen. Dit lid houdt wel van een beetje wrijiving, daar dan e verscbiUende meeningen tot uiting komen. Klachten zijn er niet en cverdrij'ving schaadt. Niett.min zullen Ged. Staten nauwlettend toezien. In alle afideelingen erkenden Gedeputeeiden de moeilijkheden met de motorbooten, moei lijkheden. die m-n in lang niet z:o sterk: mate had bij de stoomlbooten. Echter de hoop is nu, dat we die binnenkort te boven zijn en dat er dan ook weer voldoen'de reserve.booten zullen zijn om de diensten zonder stoornis te doen functionneeren. De algemeene meening van Ged. Staten is, dat de c.jd voor m.er ic- serve-booten nog niet is gekomen. Ook het rjjk heeft hienbij een wooidje mse te spreken en we kennen alien de financieelen toestand van het Rijk. In 't bijizonder wat den dienst VlissingenTer Neuizen betreft, werd cpge- merkt, dat zij zouden terugdeinzen voor de kosten van een nieuwe boot daar. Dat deze dienst niet veel geld kost, is mede te danken aan de goedkoope boot cp dien dienst. Ten opzichte van de kosten van de „Prinses Juliana" deelden Ged. Staten in twee afdee lingen mede, dat deize ten laste komen van de verzekering, terwijl in een derde afdeeling werd meegedeedd, dat ze slechts voor de helft t-n laste daarvan komen en de andere helft gedragen wordt door de provincie, voor welke helft evenwel ook nog verschillende verbete- ringen worden aangebracht. De bouiw van een nieuw kantoor te Ter Neuzen wordt voorloopig aangehouden dit in afwijking van hetgeen dienaangaande in het algemeen verslag w .nd medegedeeld totdat de plaats, waar de nieuwe Rijksponton zal komen, definitief zal zijn bepaald. Wat de kwestie van de klasse-indeeling be- treit, wend m.degedeeld, dat het in de bedoe- li ng ligt van Ged. Staten bij de regeering revisie te vragen van de tarieven in daleude lijn, daar de tarieven in 't algemeen t: boog zijn. Op alle lijnen is geconstateerd, zelfs ook by de spoorwegen, dat het eerste klasse ver voer is achteruitgegaan, wat vooral zal moe ten geweten worden aan de tijdsomstandig- leden, maar mede ook aan de geriefelijkheid en aantrekkelykheid der 2de klasse-'kijuiten. Ged. Staten zuden deze zaak nader in hun col lege bespreken. Over de toiletartikelen in de 2de klasse is meer geklaagd, de directeuren der booten zeggen ecater, dat de banddoeken steeds ver- mist worden. Al is het niet aangenaam, dit is de reden, dat ze er niet meer zijn. In een ander afdeeling werd van de zijde van Ged. Staten gezegd, dat invoering van tweedaagsche retourkaartjes kan worden overwogen, ,er zijn echter nu reeds op de diensten 126 verschillende kaartjes. In een ander afdeeling werd van de zijde van Ged. Staten gezegd, dat aansluiting van de tram te Hoedek-nskerke aan de boot een zaak is van de spoorwegen, maar dat Ged. Staten deze ver bete ring zullen bevorderen. In deze afdeeling was bet ontbreken van dag- retourkaarten onbekend by Ged. Staten, even als het bestaan van een ongewensehte ver- houding tusschen directie en insprctie, terwyl plannen voor een dienst AntwerpenVlis singen niet bestaan bij Ged. Staten. Een koker aauorengen op de ferrybooten is overwogen, maar te kostlbaar, de kajuit kan worden aan- gewezen en besobikibaar gesteld door het per- soneel voor ieder, die er gehruik van wenscht te maken. Verbinding tusschen Oost-Zeeuwsch-Vlaan- der^n en Zuid-Bevelahd, zal, ook na indijking der toedoelde gronden, door Ged. Staten worden afgewezen. Vergadering van Dinsdag 17 December 1935, des voormiddags 10 uur. Voorzitter de Commissaris der Koningiij. Aanwezig 39 leden. Afwezig de heeren Moelker en De Ridder met kennisgeving. Van den heer Catshoek was berioht inge- komen dat hy wegens drukke werkzaamheden ontslag neemt als lid der Staten. De VOORZITTER brengt eenige waardee- rende wooraen voor de wijze waarop hij de be- langen der provincie beeft behartigd en voor de aangename samenwerking. (De leden gaven blijk van insteyoming.) Eandbouwfonds. Aan de orde is het algemeen verslag over de mededeeling van Ged. Staten inzake den oorpprong van het kapitaal van 21.500, be- sternd ten dienste van den landbouw, waar- van telken jare de rente in ontvang en uitgaaf in dc provinciale begrooting voorkomt. De beer DOMINICU.S brengt dank aan Ged. Staten voor het uitvoerig antwoord op de door hem gestelde vraag. Hy besprak de wijze waarop destijds het landbouwfonds is tot stand gekomen. De regeling van het landbouwfonds dateert van 1852 en dit mag nu zeker wel aan een gedeelteiijke wijziging worden onderworpen. In het organisatieleven is sedert dien tijd veel verandering gekomen. Hij wil aan de later ontstane landbouw- organisaties ook een bescheiden bijdrage gun- nen en dus de groote algemeene organisaties voor een bijdrage in aanmerking willen doen komen. Voor wat de Zeeuwsche Landbouw-maat- schappy heeft gedaan i3 hij dankbaar, doch wil ook onderzoeken wat de andere vereeni- gingen hebben gedaan. Hij stelde een motie voor, waarin Ged. Staten worden uitgenoodigd met nadere voor- stellen te komen. De heer ADRIAANSE is tegen de motie- Dominicus, omdat die neiging inhoudt van splitsing, wat ons brengt op een gevaarlijken weg, men krijgt dan steeds meer splitsing op allerlei gebied. Het gaat er om of het geld bestemd wordt volgens de bedoeling. De heer BOSSELAAR zeide dat Ged. Staten het fonds steeds goed hebben beheerd. Hij had ook bezwaar de gelden uit het fonds te bestemmen voor ddn organisatie. Hy wil de lasten en lusten gemeenschappelijk doen dragen, dus niet alleen door de Z. L. M. Hy somde op wat andere vereenigingen in het belang van landbouw en veeteelt hebben gedaan. Elke landbouw-organisatie heeft zijn eigen levens- en wereldbeschouwing en daarom vraagt hij of het moreel te verantwoorden is, dat aileen de Z. L. M. de leiding moet hebben bij het verdeelen der' gelden uit het land bouwfonds. Ook de andere organisaties doen proyin- ciaal werk, hierop wilde hy de aandacht ves- tigen. De motie-Dominicus zal hy gaarne onder- steunen. De heer VAN DER FELTZ zeide dat de heer Dominicus niet opkomt voor het eerst- geboorterecht. Een nader onderzoek door Ged. Staten, zooals de heer Dominicus wenscht, acht hij niet noodig. Hy gevoelt wel iets voor de motie-Domini- cus, omdat het niet billijk is, dat de gelden uit het fonds slechts aan e6n maatschappij ten goede komen. Hij had evenwel bezwaren van practischen aard tegen het voorstel- Dominicus. Men zal voor groote moeilijkheden komen te staan. Hij zal tegen da motie stemmen, omdat hij de leiding aan de Z.L.M. wil laten behouden, die een ..istorisch recht heeft. De heer VAN DE ZANDE merkte op, dat de gelden van het landbouwfonds goed zijn be- steed. Hij stelde voor geen wijziging te brengen in het besteden van de rente van het fonds. De heer DE FEIJTER heeft eveneens prac- tische bezwaren tegen het voorstel-Dominieus. Het voorstel-Van de Zg.nde kon hij wel steunen, doch hy geeft de voorkeur aan het voerstel van Ged. Staten. Hij waarschuwt tegen versnippering en verbrokkeling. De heer HAMELINK zeide dat zijn fractie tegen het voorstel-Dominieus en v66r het vcorstel van Ged. Staten zal stemmen. De heer KODDE zal v6or het voorstel van Ged. Staten stemmen. Als de zaak telkens aan de orde komt, verwacht hij nadere voor- stellen van Ged. Staten. De heer DE MILLIANO is ook tegen ver- snippering van het kleine bedrag van 750. Hij wil wel dat de andere organisaties zeg- genschap krygen in de verdeeling van de gelden. De beer MES zal ook zijn stem geven voor het. voorstel van Ged. Staten, omdat de Z. L. M. aan. de provincie diensten bewijst die an- ders moeilijk vervult zullen worden. De heer DEKKER zal het voorstel van Ged. Staten steunen. Hy ontkent dat de Z. L. M. een vrtjzinnige of liberale maatschappij is. anders zou de beslist anti-Tev. Mr. Dieleman geen voorzitter van deze maatschappij zijn. De heer VAN DER WART zeide, dat er weinig bezwaren tegen het voorstel van Ged. Staten zijn ingebracht en dus best over de mo,tie kan gestemd worden. Na korte replieken werd de beraadslaging gesloten. Het voorstel-Van de Zande achtte de voor zitter van de verste strekking en werd dit eerst in stemming gebracbt. Dit voerstel werd aangenomen met 25 tegen 14 stemmen. Tegen stemden de anti-revolutionnairen en katholieken, behalve de leden van Ged. Sta ten, Mr. Dieleman en Mr. Stieger. Reglement op de wegen in Zeeland. Het eerste voorstel der agenda was dat tot algeheele herziening van het reglement, welk voorstel in de afdeelingen, vooral ten opzichte van verschillende onderdeelen, aanleiding was tot vrrj uitvoerige discussies. Er werden geen algemeene beschouwingen over dit voorstel gebouden. De heer KODDE wil het artikel betreffende de leggers van de wegen schrappen, wat door den heer DIELEMAN bestreden werd. De heer KODDE kan niet inzien, dat in de practijk een aanvullenden legger voor de wegen noodig is. De kosten die voor de wijzi ging noodig zijn, acht hij overbodig. De heer VAN DER FELTZ zou het voor stelKodtle wel kunnen steunen. De heer DIELEMAN verdedigde het nieuwe artiikel, dat wel degelijk noodig is om een juist beeld te hebben van de verschillende wegen. Artikel 4 wordt aangenomen met 30 tegen 8 stemmen. Bij art. 9 stelt de heer KODDE voor dat de bermen mede tot het onderhoud van de wegen behooren. Het amendement-Kodde werd aangenomen met 29 tegen 9 stemmen. De heer MES stelde bij de verdere artikels- gewijze behandeling van het reglement voor, dat niet Ged. Staten, doch Burg, en Weth. be- slissen over slootplankjes en vlonders. De heer DIELEMAN zeide dat Ged. Staten geen bezwaar hebben dit voorstel over te nemen. Verschillende amendementen van onderge- schikt beiang door enkele leden voorgesteld, worden door Ged. Staten overgenomen. De heeren DE MILLIANO en VIENINGS maken bezwaar tegen het verbod van het rij- den met den korten dissel. De heer HAMELINK wil juist deze bepa- ling in het belang van de veiligheid van het verkeer gehandhaafd zien. De heer MEERTENS deelt het bezwaar van den heer De Milliano. Over deze dissel-quaestie werd nog eenigen tyd gediscussieerd. De VOORZITTER wilde het artikel onge- wijzigd laten en Ged. Staten kunnen onthef- fing verleenen voor het rijden met den korten dissel. De heer DOMINICUS had bezwaar tegen de bepaling dat drie of meer aaneen gekop- pelde lan dbouw-werktuigen niet op de wegen mogen rijden. De veiligheid van het verkeer wordt door dit rijden niet in gevaar gebraeht. Hij zou de desbetreffende bepaling willen laten vervallen en een amendement voorstel- len dat niet met meer dan vier aaneen gekop- pelde landbouwwerktuigen over de wegen mag worden gereden. De heer HAMELINK zeide dat Ged. Staten toch zoo noodig ontheffing kunnen verleenen. De heer DIELEMAN zeide dat het prin- cipe fin de practijk absoiuut geen moeilijk heden heeft veroorzaakt. Hij acht schrapping van de bepaling ongewenseht, omdat men op den duur heele treinen op den weg zou krijgen. Het amendement-Dominicus werd verwor- pen met 22 tegen 17 stemmen. Over deze reglement-wijziging werden nog zeer breedvoerige discussies gevoerd, die al ien van ondergeschikt belang zijn. De heer DIELEMAN merkte op, dat de verschillende ingediende amendementen alge meen uitsluitend betrekking hebben op het eenzijdige belang van den landbouw. Te 1 uur werd de vergadering geschorst tot kwart voor drie. Vergadering van Dinsdagmiddag. Het wegenreglement. Voortgezet werd de behandeling van het Reglement op de wegen en voetpaden in Zee- land. De heer KODDE wilde het verbod op een voertuig, dat in beweging is, te klimmen of zich daaraan vast te houden niet doen gelden voor den Ibestuurder of het bedienend perso- neel van den wagen. De heer ADRIAANSE bestreed het idee- Kodde en dit deed ook de heer DIELEMAN, die zeide, dat het niet slaat o{5 een voerman, die naast zijn wagen gaat. De heer KODDE zeidie, dat afstappen niet verboden is en dat is ook gevaarlijk. Het amendement werd verworpen met 20 tegen 19 stemmen. De heer KODDE wilde verandering in het artikel over het in bedwang houden van een trekdier. De heer GOOSSEN mieende dat het regle ment overeenkomt met het Rijksreglement en begreep niet, dat de heer Kodde met al die amendementen komt. Het betreffende amendement wordt verwor pen met 30 tegen 9 stemmen. De heer DE MILLIANO meende, dat een bepaling over het vervoer van hengsten, zoo dat de geleiders het dier bij den kop moeten hebben, gewenscht was. Ook wees spr. op de moeilijkheid uit te maken of een stier al of niet reeds 1% jaar is. Be ter is te spreken van al of niet reeds tanden gewisseld hebben. De heer DIELEMAN verdedigde de redac- tie van het ontwerp-reglement. Ged. Staten namen alleen over voor stieren van 1 y2 jaar te lezen 2 jaar. De heer KODDE wil niet alleen met motor- rrjtuigen, doch ook met rywielen het voorbij- rijden van optochten enz. verbieden. Dit werd verworpen met 35 tegen 4 stem- men. Het geheele reglement werd z.h.s. goedge- keurd. Waterschap Schouwen. (Over het voorstel om ook voor het water schap Schouwen de mogelrjkheid te seheppen om voor alle uitgaven het gebouwd te doen bijdragen, was nog geen algemeen verslag verschenen en werd besloten dit voorstel als- nog in de afdeelingen te behandelen en wel bij het begin van de mdddagvergadering. Aanslag van het gebouwd. Ged. Staten stelden voor afwijzend te be- schikken op het verzoek van 292 aangeslage- nen in het dijkgeschot van de gebouwde eigen- dommen in het Waterschap Krabbendijke om in bet algemeen reglement voor de polders te bepalen, dat geen geschot kan worden gehe- ven van de gebouwde eigendommen, gelegen in polders of waterschappen, welke niet met onderhoud van zeewerimg of oeververdedlging zijn beiast. De heer VAN GORSEL vroeg, waarom het aan Goes wel en aan Krahbendijke niet is toe- gestaan. De heer v. d. FELTZ vreesde, dat de stryd tusschen de eigenaren van het gebouwd en van het ongebouwd geregeld zal voortgaan. De heer DIELEMAN zeide, dat de vraag van den heer van Gorsel feitelijk buiten de orde is, het besluit inzake de Br,eede Wate ring is geheel gepubliceerd. Ged. Staten moe ten tot nu ieder geval op zich zelf beschou- wen en het zal langzamerhand tot een vaste lijn komen. De heer VA.N GORSEIL vroeg zich af of de uitvoering van de wet wel in goede handen is. Op zijn verzoek werd over het voorstel ge stemd en werd dit aangenomen met 36 tegen 3 stemmen,. Met de N. S. B. stemde de heer Adriaanse tegen. Reehten aanlegplaatsen. Ged. Staten stelden voor de reehten voor het gebruik van de Provinciale steigers of aan- legplaatsen, wanneer het geldt een gezelschap van tenminste 20 personen, te vermdnderen met twee vijfden van den prijs per persoon. In de afdeelingen was dit voorstel met sym- phatie begroet. Alzoo besloten z. h. s. Personeel ZEGAM. Ged. Staten stelden voor den Nederl. Bond van Personeel in Overheidsdienst niet ontvan- kelyk te verklaren in haar verzoek betreffen de de arbeidsvoorwaarde van het personeel van de N.V. Zeeuwsche Gasmaatschappij. De heer DE BAARE zeide, dat de bond al leen vraagt te willen bevorderen, dat de di rectie en de raad van commissarissen overleg pleegt met het personeel. Men heeft getracht met de directie en commissarissen in contact te komen, maar die zeiden, wij doen niet aan georganiseerd overleg, wij regelen loonen en arbeidsvoorwaarden. Men vraagt nu alleen Ged Staten te bevorderen dat men ook by de ZEGAM overleg pleegt. Men moet als Staten aileen uitspreken overtuigd te zijn van de sociale rechtvaardigheid van het overleg. ,De heer VIENINGS meende dat men moet zorgen, dat zaiken opgericht door het particu- lier initiatief en kapitaal, doch feitelijk semi- overheidsbedrijf, niet anders doet in zaken als gevraagd, dan overheidsbedryven. Men heeft dan toch op het minst het recht een wenk te geven, want anders heeft de provincie niets aan het bezit van de meeste aandeelen en com- mdssarisplaatsen, als zij nog niet mag optre- den als bet idieele belangen van bet personeel betreft. Spr. diende een motie in, "waarin de Staten gehoord de besprekin/gen, van oordeel zijn, dat er een indirecte medezeggingschap is, en daar om de commissarissen opdragen mede te wer ken aan het invoeren van overleg by de ZEGAM. De heer VAN 't HOFF verdedigde bet ver zoek, dat zeer besic'hedden is. Hij kon niet me- degaan met het voorstel, maar ook niet me- degaan met de motie-Vienings. De heer DEKKER, die enkele malen te hoo- ren krygt, zich bij bet onderwerp te houden, verklaarde zich eens met den beer Vienings. De heer VAN DUXN achtte het namens zijn fractie van groote beteekenis als er een goede verstandhouding is tusschen directie en per soneel, zulks in het belang van het bedrijf. De heer ADRIAANSE gaf toe, dat Prov. Staten niet direct invloed hebben op dit ge bied, maar men moet aUes doen om overleg mogelijk te maken. De heer VIENINGS verdedigde de motie nader. De heer GBELHOEDT protesteerde tegen de uitdrukking in het algemeen verslag, dat hy het liiberalisme alle arbeidersbelangen wor den verwaarloosd. De heer VAN BOMMEL VAN VLOTEN zei de dat er feitelijk in deze zaak twee princi- pieele kwesties zijn. Het is niet juist, dat de directie en com missarissen zonder mesr onderhandelingen verwerpen. De ZEGAM heeft zich, evenals de vroegere eigenares te Vlissingen, zich te hou den aan loonen, die overeenstemmen m;et die der gemeente Vlissingen. De loonen zijn tot stand gekomen na over- leg met de werknemers-organisaties. Van tweemaal verlagen der loonen is geen sprake. Er wordt wel degelijk r.Ekening gehouden met de belangen van het personeel. Wat betreft het principieele standpunt van Ged. Staten, zeide sipr., dat het toch wel het- zelfde is of Ged. Staten zich gaan bemoeien met de arbeidsvoorwaarden of alleen zeggen, dat zij overleg wensehen met de organisaties. Men beeft eenmaal vertrouwen gesteld in de ZEGAM en moet ddt nu niet verminderen. Spr. me.:nde dat na zijn mededeelingen Pro vinciale Staten verstandig zouden doen, geen aandrang te gaan uitoefenen. De heer DE BAARE kon zich niet begrij- pen dat de heer Van Bommel van Vloten zoo tegen georganiseerd overleg ten deze is. Bij de vaststelling der stukken is het over- leg niet vastgelegd, omdat de heer Van Bommel van Vloten toen ook vertrouwen in de commissarissen en directie vroeg. Spr. stelde een motie voor, waarin de wen schelijkheid van overleg bij de ZEGAM met de arbeidersorganisaties wordt uitgesproken en Ged. Staten verzoeken in die richting stappen te doen. De heer VIENINGS repliceerde en verde digde zijn motie nader. De beer v. d. FELTZ zeide, dat men den gang van zaken had moeten kennen in de af deelingen zooals nu de heer Van Bommel van Vloten het uiteen had gezet. Het komt spr. voor, dat als men als pro vincie sterk deelneemt in een instelling, zij er ook iets in te zeggen moet hebben. De heer RORIJE zeide, dat de overeen- 1 stemming van de loonen te Vlissingen met die der gasfabriek, tot het verleden.e behoort. De heer EDELMAN zeide als wethouder van onderwrjs, door geregeld overleg met de organisatie heel wat moeilijkheden te hebben overibrugd en htj is dan ook zeer sterk voor overleg. De heer VAN BOMMEL VAN VLOTEN re pliceerde ook. Spr. zou het verkeerd vinden tegen den wil der directie en commissarissien iets te dwingen doch neemt de motie-de Baare over. De heer VIENINGS trekt de zijne in. ■Riema werd het voorstel v. h.s. aangenomen. (Wordt vervolgd.) BRAND IN DROOGDOK VAN WILTON. Zondagnacht heeft een brand gewoed by Wilton-Feijenoord te Schiedam, in het droog- dok no. 4 en in een tankboot, die in dit dok wordt gerepareerd. De Schiedamsche brand- weer kreeg om tien minuten over twaalven melding van den brand, waama direct groot alarm werd gemaakt. Vrijwei al het blusch- materiaal van Schiedam trok naar het terrein van Wilton, terwyl uit Rotterdam een drijven- de spuit naar het terrein van den brand ging. In dok no. 4 lag bet olietankschip „Jane Maersk", een Deensch schip, dat te Kopen- hagen thuis hoort. Sinas drie dagen wordt aan dit schip gerepareerd. Aan den onder- kant van den romp moeten 80 platen ver- nieuwd worden. Aan dit werk wordt ook 's nachts gearbeid en zoo was dan Zaterdag- nacht ora 12 uur de nachtploeg begonnen. Bij het afbranden van oude nagels ontstond een 'orandje in het dok, waar terzijde van het tankschip alles nogal vet was, zooals dit bij het repareeren van een olietankschip al gauw het geval is. Van het dok gingen de vlam- men over naar het schip, waar op den bodem ook veel vettigheid lag van resten van ladin- gen. Het vuur verplaatste zich, al was men dadelijk met blusschen begonnen, ook naar de olietanks van het schip, waarin eveneens vet- tige resten van ladingen waren. Eenigen tijd bestond de mogelykheid van explosies, waarom eenige extra maatregelen werden genomen. Met slangen van de brand- leiding van het terrein en een aantal stralen van dc Schiedamsche branaweer, werd het blusschingswerk aangevangen. Besloten werd aaarna om het dok te laten zakken, waardoor de onderkant van 't schip onder water kwam. Het blusschingswerk nam geruimen tyd in beslag. lit leiding van het blusschen berustte bjj ir. Aikema, commandant van de Schiedamsche branaweer. De commissaris van politie en de Schiedamsche burgemeester woonden het blusschingswerk bij. ENBRAAK BIJ DE FIRMA VROOM EN DREESMAN TE MAASTRICHT. Maandagmiddag kwam de heer R., directeur van de firma Vroom en Dreesman te Maas tricht, tot de ontdekking, dat in den nacht van Z^terdae- op Zondag in de magazijnen aan de Groote Straat was ingebroken. auor de recaerche ingestelde onder zoek bleek, dat de inbreker zidh vermoedelyk heeft laten insluiten en daama door verbre- king van een deur zich beeft weten te verwjj- deren. Vermist wordt een groot aantal zilve- ren voorwerpen, die een waarde vertegen- woordigen van ongeveer f 400. DIEFSTAL VAN KONIJNEN EN-GRO& De politie van Hillegom is er in samenwer king met die van Lisse, in geslaagd den dader aan te houden van vele gevallen van diefstal van konijnen. De aangehoudene zekere G., bekende te Hillegom twintig dieren gestolen te hebben. Bovendien opereerde hy vermoedelyk ook te Noordwijkerhout, in elk geval te Lisse, waarheen hy is overgebracht De gestolen konijnen werden naar veilingen van kippen en konijnen gebraeht en aldaar verkocht. KLIPPEK GEZONKEN. Zaterdagmiddag om 3 uur is op het meer Fievo tusschen Workum en Breezand tijdens den Zuidoosterstorm een klipper, welke met grint was geladen, vol water geloopen en ge- zonken. De uit twee man bestaande beman- ning begaf zich in de roeiboot, en is behoudea te Kornwerderzand aangekomen. Het schip, dat ongeveer 270 ton meet, behoorde thuis te Amsterdam en was op weg naar Dokkum. Het vaartuig kan als verloren worden be- schouwd. Nader wordt uit Kornwerderzand gemeld. dat het gezonken schip de Onderneming is, metende 227 ton. Het ligt dwars in de vaar- geul voor Workum. Het schip was op rais van Lobith naar Dokkum. De bemanning bestond uit schipper Boonstra en een knecht. Zij hebben na twee uur roeien Kornwerderzand bereikt. KIND AAN BRANDWONDEN OVERLEDEN. Dp kleeren van de 6-jarige W. A. te St. Hubert geraakten in brand. Tengevolge hiervan is het kind overieden. Zaterdagavond is een achtjarig jongetje, te Helmond, dat achter op een vrachtauto was geklommen ,in een bocht van den weg van den wagen geslingerd. De jongen werd hevig bloedend opgenomen. De ontboden geneesheer kon slechts den dood oonstateeren. OUDE VROUW VERBRAND. Te 'Haarlem is de 88jarige j'Uffrouw G. M. Kappelhof, toen zij diobt bij een brandqnde kachel zat, in brand geraakt. Op baar ge- schreeuw snelden buren te hulp, maar het was reeds te laat. Met zware hrandwonden overdekt werd de vrouw naar de Mariastich- ting overgebracht, waar zij spoedig na aan- komst reeds overleed. ARBEIDER DOOD GEVALLEN. Onder Bree bij Budel is de gehuwde arbei- der H. v. d. R. tijdens het verriohten van zyn werkzaamheden op het raderwerk van een baggeimolen gevallen. De ongelukkige werd deerlyk verminkt en was op slag dood. Van Sas van Gent: 17 Dec. Noorsch s.s. JOTUN, 297, fosfaat, Boston; Nederl. s.s. ROZENBURG, 1259, ledig, R'dam. Van Riemen: 17 Dec. Belg. s.s. LAURENT MEEUS, 3479, ledig, Duinkerken. Voor Gent: 16 Dec. Litt. s.s. HOLLAND, 612, hout, Memel; Nederl. m.s. TROMP, 88, pekkolen, Portsmouth; Eng. s.s. DOUGLAS, 532, stukg., Goole; Eng. s.s. HEBBURN, 1685, kolen, Gdynia. 17 Dec. Letl. s.s. REGENT, 1826, hout. Windau. Van Gent: 16 Dec. fang. s.s. OBSIDIAN, 404, ledig, Antwerpen; Nederl. m.s. PINGUIN, 94, ledig, Delfzijl. 17 Dec. Eng. s.s. TEESWOOD, 446, ijzer, Londen; Nederl. m.s. TROMP, 88, ledig, Hansweert; Eng. s.s. NORWICH TRADER, 81, ledig, Antwerpen; Nederl. m.s. ATLAS, 132, cement, Londen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1935 | | pagina 3