HIDDELEN VAN VEBV0EB.
i
RECHTSZAKEN.
PRO VIN CI ALE STATEN VAN
ZEELAND.
-
SPOOR WEG MECHELEN—TER NEUZEN.
-SELZAE^E.
BAANVAK TER NEUZEN-
Vermoedelijk zal op 1 April een verdere
verhooging van vijf procent volgen.
Bij de Tegeering zijn door gedelegeerden van
de staatsambtenaren dringende stappen ge-
daan, om de salarissen en loonen eveneens
te doen verhoogen.
DE STICHTEK DER BELGISCHE
DYNASTIE.
De correspondent der N. R. Crt. te Brussel
meldt, dat de 70e verjaring van den dood van
koning Leopold I, stichter van de dynastie
Saksen^Koburg-Gotha, Dinsdag zal worden
herdacht. Koning Leopold III zal zich naar de
crypt, onder de kerk te Laken begeven en er
bloemen neerleggen op bet graf van zijn over-
grootvader.
Volgens bet gebruik sedert vele jaren in
zwang, begeven de oud-militairen, die onder
Leopold I dienst deden, zich dien dag steeds
naar Laken, waar zij door den vorst worden
begroet. Hun aantal is den laatsten trjd
aanzienlijk geslonken.
VIJF KLOOSTERBROEDERS
VEROORDEELD.
In het deviezenproces tegen de vijf leden
van de orde van de Barmbartige Broeders
uit Trier heeft de Berlijnsche recbtbank Vrij-
dag vonnis gewezon. Verdachte Ferdinand
Hoffmann werd tot in totaal vijf jaar tucht-
huisstraf, vijf jaar eerverlies en een geld-
boete van 141.000 mark veroordeeld, August
Wolff tot 2% jaar gevangenlsstraf en een
geldboete van 15.000 mark. Beide verdacbten
zijn aansprakelijk voor een schadevergoeding
van 100.000 mark. De abt Michael Thiel
werd ver oordeeld tot zes maanden gevange-
nisstraf en de beide verdachten Joseph Meiser
en Johannes Sauer elk tot vier maanden ge-
vangenisstraf.
Voor de geldboeten, scbadevergoeding en
kosten van het geding is de orde mede-aan-
sprakelrjk.
BLOEDIGE BETOOGING IN SPANJE.
Uit protest tegen de belastingverhooging
hadden eenige honderden boeren eene betoo-
ging georganiseerd voor het raadhuis van
Baltar.
Vier douane-beambten, geholpen door een
luitenant van de Guardia Civil, tracbtten de
betoogers te kabneeren, maar konden de orde
niet herstellen. Zij moesten van bun wapens
gebruik maken en bet resultaat was, dat een
boer werd gedood, dat drie anderen emstig
werden gewond en dat verscbeidenen werden
gearresteera.
WEER EEN HOOGGEPLAATST RATH.
GEESTELIJKE GEARRESTEERD.
Bij de huiszoeking in de bureaux van mgr.
Bannasch, den financieelen adviseur van den
bisschop van Berlijn, zijn tal van bescheiden
in beslag genomen, welke verdere arrestaties
laten voorzien.
De Berlijnsche correspondent van de Neue
Ztircher Ztg. deelt daaromtrent mede, dat de
bisschopsconferentie te Fulda, nu twee maan
den geleden besloten had een enquete in te
stellen in de onderscheiden diocesen van het
rijk, om na te gaan waar de staat of de nat.-
soc. partij in strijd bad gehandeld met de in
bet concordant vastgestelde rechten der kerk.
De antwoorden op die vragenlijst zijn alle in
beslag genomen. Op grond daarvan is reeds
enkele dagen geleden de prelaat Clemens, lei-
der van de katholieke jeugdorganisaties in bet
Rijnland, gevangen genomen. Hij moet zich
in zijn antwoord vrij scberp over het aggres-
sier optreden van de Hitlerjeugd hebben uit-
gelaten.
Thans is ook mgr. Mildenberg, vicaris-gene-
raal van de diocees Wiirzburg, aangebouden
en naar Moabit overgebracht. Hij moet zicb
in zijn antwoord hebben beklaagd over het op
treden van nat.-soc. organisaties en functio-
narissen.
DE BELGEN HEBBEN KLACHTEN OVER
DE NEDERLANDSCHE A UTOMOBILISTEN
Bij de behandeling in de Belgiscbe Kamer
van het wetsontwerp betreffende de reorga-
nisatie van het verkeer, vestigde minister De
Man de aandacbt op het feit, dat tal van
langzaam rijdende automobilisten veelal te ver
op het midden van den wegrijden in plaats
zich strikt aan de uiterste rechterzijde te hou-
den. Kamiel Huysmans, burgemeester van
Antwerpen, deed naar aanleiding hiervan op-
merken, dat deze regel in het bijzonder aan
Nederlandsche automobilisten ingeprent zal
moeten worden, daar deze bij voorkeur midden
op den weg rijden. Met genoegen voldoen wij
hierbij aan den wensch van den Antwerpschen
burgervader, daar die klacht maar al te ge-
rechtvaardigd is.
LAVAL BEHAALT OPNIEUW EEN
GROOTE MEERDERHEID.
De Fransche kamer heeft Zaterdagavond
haar vertrouwen in de regeering uitgesproken
met 351 tegen 219 stemmen.
De kamer werd daarna verdaagd tot 9 uur,
waarna de debatten over de door de regeering
ingediende wetsontwerpen begonnen.
Van de radicalen hebben 90 hun stem voor
de regeering uitgebracht, 40 stemmen tegen
en 25 hebben zich van stemming onthouden.
ARROND.-RECHTBANK TE MIDDELBURG.
Zitting van 6 December 1935.
De volgende zaken werden behandeld:
P. D., oud 33 j., voerman, wonende te
Schoondijke, was op 24 October 1935 door den
kantonrechter te Oostburg veroordeeld tot
f 3 boete of 3 dagen hechtenis, wegens het
rijden met een motorrijtuig, waarop zich een
paal bevond die minstens 2 Meter buiten de
achterzijde uitstak, te Oostburg ap 18 Juli
1935, tot 3 boete of 3 dagen hechtenis.
De verdachte was in hooger beroep ge-
komen.
Eisch: vrijspraak.
Mr. Erasmus, verdachte's raadsman, sloot
zich bij dien eisch aan.
K. d. E., oud 37 j., winkelier, wonende te
Zaamslag, was op 15 October 1.1. door den
kantonrechter te Ter Neuzen veroordeeld tot
f 15 boete of 5 dagen hechtenis, wegens over-
treding van de Leerplichtwet, ten aanzien van
zijn leerplichtig dochtertje te Zaamslag, Reu-
zenhoek, op 28 Augustus 1.1.
De verdachte was in hooger beroep ge-
komen.
Eisch: bevestiging van het vonnis van den
Kantonrechter.
Afdeelingsverslagen.
Afschrijving op de rentelooze voor-
schotten der Zeeuwsch-VIaamsche
Tramwegmaatschappij.
Het voorstel, dat Ged. Staten aan de Pro-
vinciale Staten hebben gedaan om op de ren
telooze voorschotten van de Provincie aan de
Zeeuwsch-VIaamsche Tramwegmaatschappij te
Ter Neuzen 85 c/, af te schrijven, is in de af
deelingen der Prov. Staten met weinig instem-
ming ontvangen, en ook is in alle afdeelingen
de indruk gevestigd, dat de Maatschappij op
te groote voet heeft geleefd en een bedrijfs-
politiek heeft gevoerd, die als verkeerd moet
worden bestempeld, o.a. door het hebben van
een directeur van 10.000 en toch nog 5 chefs.
Genoemd werd als wenschelijk een zoo ruim
mogelijk ingesteld accountantsonderzoek, dat
ook preventieve beteekenis kan hebben voor
andere maatschappijen en dat ook tot grond-
slag zal kunnen dienen voor het stellen van
voorwaarden bij een eventueele medewerking
bij reorganisatie. Men meende ook, dat er om
eenige honderden guldens voor gezondheids-
zorg moest worden gevochten en nu stelt men
zoo maar voor 8 ton af te schrijven.
Eerst zou afgelost worden als 4 dividend
kon worden uitgekeerd en toen dit het geval
was, werd er 5 van gemaakt. Men meende
dat evengoed gezegd kan worden, dat 100
inplaats van 85 verloren kan worden ge-
acht. Ongelijkheid zag men in de bepaling, dat
aan Rijk en Provincie een gelijk percentage
wordt terugbetaald, en niet een gelijk bedrag.
Gevraagd werd hoeveel de Provincie nog
moet aflossen van de leaning, aangegaan om
deze voorschotten te kunnen financieren en
ook is de meemng uitgesproken, dat bij even
tueele liquidatie de Provincie sterker staat
met een voorschot van f 941.183, inplaats van
141.177.
Sommige leden kwamen tot de conclusie dat
het beste is het voorstel te verwerpen als
daardoor de tram wordt opgeheven, want an-
ders komt er nog meer narigheid. Kans om
er boven op te komen is er toch niet, terwijl
bij opheffing het autobusverkeer zich beter
zal kunnen ontwikkelen. Men meende, dat de
tram niet onmisbaar is.
Doch ook waren er leden, die het groote-
Iijks zouden betreuren indien de tram zou
worden opgeheven. Men dacht aan het be-
dingen van het inleggen van een expresse-
dienst Ter NeuzenBreskens. Men vroeg nog
of de aandeelen en cbligatie's niet evenzeer in
deze afschrijvingen betrokken worden en of
geen bepaling in het voorstel kan worden op-
genomen, om te voorkomen dat de Z.V.T.M.
niet meer te royaal met de nog resteerende
voorschotten zou kunnen omgaan.
Door leden van Ged. Staten werd o.m. op-
gemerkt, dat een accountantsonderzoek geen
in den toestand kan brengen, noch
nieuwe gezichtspunten kan openen en betwij-
feld of zulk een onderzoek op de interne fi-
nancieele aangelegenheden van een maat
schappij wel geoorloofd is. Een ander lid van
het college vindt het jammer, dat de Provin
cie niet meer zeggenschap bezit over de ver-
strekte voorschotten, het Rijk heeft de groot-
ste macht aan zich getrokken. Het is goed
mogelijk, dat de meeste maatschappijen te
laat hun bedrijfspolitiek hebben veranderd.
Een ander lid erkende, dat bijna elk tram-
bedrijf ten doode is opgeschreven, doch toch
moet het voorstel geaccepteerd worden, want
anders helpt het rijk evenmin.
Juist voor het vrachtvervoer zou opheffing
heel erg zijn. Er is reeds zooveel afgeschre-
ven, dat op de lijnen en het rollend materiaal
slechts f 5000 per K.M. meer drukt. De sa-
neeringscommissie sprak dan ook niet van
slordig beheer, maar wel van een zwaren druk
van concurrentie e.d.
Voor de aandeelhouders wordt de positie
ook met 85 verzwakt en verminderd en voor
de obligatiehouders de aflossingsmogelijkheid
zeer beperkt en de rente teruggebracht van
5 op 2 y2 intusschen zijn aandeelen en obli-
gatie's meer verstrekt in den vorm van geld-
belegging terwijl voorschotten meer worden
verstrekt uit een oogpunt van algemeen be-
lang. Als aandeelhouders en obligatiehouders
niet met het voorstel tot reorganisatie accoord
gaan, dan komt het geheele plan te vervallen i
en komt alsook de provincie opnieuw vrij te
staan. Ook als het reorganisatie plan tot
stand is gekomen, is een fusie met ,,Breskens-
Maldeghem" nog zeer goed mogelijk.
In hun antwoord op het algemeen verslag
deelen Ged. Staten nog mede, als voorwaarde
te willen opnemen, dat in de toekomst een
vertegenwoordiger der Provincie zitting heeft
in den Raad van Commissarissen.
Overneming laagspanningsnet der
genieente Oostburg.
Het voorstel inzake de overneming van het
laagspanningsnet der gemeente Oostburg door
de N.V. P.Z.E.M., heeft in de afdeelingen tot
verschillende discussies aanleiding gegeven,
waarvan de voornaamste blijken uit het hier
volgende uittreksel uit het antwoord van
leden van Ged. Staten, dan wel van het geheele
college.
Steeds is goed betaald als een net winst-
gevend is en ook dit net is zoo, dat de ge
meente Oostburg geen haast heeft het over
te doen.
Verder dat de ZEGAM zeker ook nog wel
afzetgebied zal hebben o.a. voor gasradiatoren
enz. De voorwaarden van overneming zijn vrij
wel gelijk aan die. waaronder ook de netten
van andere gemeenten zijn overgenomen.
De overnemingssom is ook door de P.Z.E.M.
hoog geacht, en zij komt dan ook met een na-
deelig slot voor de rentabiliteitsbeirekening.
Er zijn bij een koop nu eenmaal twee partijen,
wier belangen gewoonlijk niet parallel loopen.
Drie jaar hebben de onderhandelingen geduurd
en de koopsom is het resultaat van veel loven
en bieden, waarbij geen van beide partijen
datgene bereikt heeft wat zij wenschte.
Als goodwill is aangenomen het verschil ad
28.000 tusschen de koopsom van het net
c.a. ad 71.000 en de boekwaarde volgens de
balans van het gemeentelijk bedrijf per 31
December 1934 ad 43.107. Er is ruim afge-
schreven, dus de boekwaarde is betrekkelijk
laag. De magazijnvoorraad stond op 31 Dec.
te boek voor f 8748 en overneming tegen de
werkelijke waarde wilde de gemeente niet toe-
stemmen.
De Raad van Bestuur der P.Z E.M. meent,
dat het geraamde nadeelig slot voor een deel
zal worden opgeheven door toeneming van het
verbruik tengevolge van toepassing van de
tarieven der P.Z.E.M., die zooveel lager zijn
dan die der gemeente. Zulks volgens de er-
varing elders opgedaan.
De boekhouder is verbonden aan de beide
bedrijven der gemeente. gas- en electriciteits-
bedrijf. De gemeente stelden den eisch, dat
de P.Z.E.M. den man zou ovememen, maar
deze had geen emplooy voor hem. De maat
schappij was wel genegen 3000 meer te be-
talen om de gemeente te helpen in haar ver-
plichtingen tegenover den boekhouder. Later
heeft de P.Z.E.M. nog aangeboden den man
toch over te nemen, maar dan moest de koop
som f 11.000 minder worden, omdat dit af-
vloei'ing van ander personeel tengevolge zou
hebben, hetgeen niet aonder geldelijk offer
van de zrjde van de P.Z.E.M. had kunnen ge-
schieden. De voorloopige benoeming van den
man alleen voor het gasbedrijf zal wel be-
doelen, dat hij alles in het werk dient te stel
len om zoo spoedig mogelijk een andere be-
trekking te verkrijgen.
Op 1 Januari 1936 zullen nog 3 gemeenten
een eigen laagspanningsnet exploiteeren, t.w.
Hengstdijk, Hontenisse en Sas van Gent, ter
wijl te St. Maartensdijk nog een plaatselijke
centrale in bedrijf is.
De P.Zi.L.M ^eeft er reeds van 1926 af naar
gestreefd alle plaatselijke netten over te
nemen, niet uit zekere machtswellust maar
om technische en economische redenen.
Weg AardenburgMiddelburg (B.).
Het voorstel inzake verbetering en regeling
van den onderhoudsplicht van den weg Aar-
denburgMiddelburg (Belgie) had twijfel
doen ontstaan bij sommige leden van de Prov.
Staten over de vraag of deze weg wel van
voldoende belang is voor de streek om er zoo
veel voor uit te geven.
Zoowel door Statenleden als ook door leden
Ged. Staten werd de belangrijkheid en de
slechte toestand van dezen weg betoogd en
voor afdoende .verbetering gepleit. De weg
is totaal versleten, waardoor de toestand on-
houdbaar en verbetering noodzakelijk is. Om
het met de gemeenten eens te worden zijn door
Ged. Staten groote moeilijkheden overwonnen
moeten worden. Het zou dan ook jammer zijn,
als deze regeling thans niet tot stand zou
komen, daar er anders jaren overheen zullen
gaan eer de weg in orde zal zijn. Of de ge
meenten tot onderhoud kunnen worden ver-
plicht moet worden betwijfeld. Het schijnt
dus aangewezen, dat de Provincie het onder
houd op zich neemt.
Het Landbomvfonds.
De mededeeling van Ged. Staten inzake het
kapitaal ad 25.500 bestemd ten dienste van
den landbouw en waarvan de rente jaarlijks in
ontvang en uitgaaf op de Prov. begrooting
wordt uitgetrokken, zijn in de afdeelingen der
Prov. Staten stemmen opgegaan, die meenen,
dat ook andere organisaties dan de Z. L. M.
rechten kunnen doen gelden en andere, die
juist meenen, dat de bestaande toestand be-
stendigd moet blijven. Een lid, dat niets voor
splitsing voelt, wil toch het stuk terugzen-
den voor een nader advies. Een lid bracht
dank aan Ged. Staten voor het uitgebreid
verslag en het historisch overzicht en meen
de, dat er eene commissie benoemd zou kun
nen worden. Spr. zou het voorstel willen doen,
dat andere organisaties pondspondsgewijze
van de inkomsten van het fonds zouden kun
nen profiteeren.
Ook de mogelijkheid van opheffing van het
fonds en het stichten van een nieuw fonds
kwam ter sprake, alsook de mogelijkheid, dat
de Staten het fonds aan zich nemen. Men
noemde de katholieke en protestant-christe-
lijke organisaties, als die, welke er bij moeten
komen, terwijl een ander lid, alleen de or
ganisaties zou willen doen profiteeren, die de
algemeene belangen van den landbouw voor-
staan. Nog een lid zou de rente niet meer
willen uitkeeren, doch de subsidies voor land
bouw, paardenfokkerij, rundvee, enz. willen
verhoogen met het aldus vrij gekomen bedrag.
Andere leden wazen er op, dat men behalve
mot den C. B. T. B., ook met den R.K. Boe-
renbond, den Nederl. Chr. Boerenbond e.a.
rekening moet houden. De gelden worden ook
nu in het algemeen belang van den landbouw
in Zeeland en iedereen kan er van profiteeren,
of hij lid is van de Z. L. M. of niet.
Een lid van Ged. Staten zeide, dat de
Z. L. M. zeer nuttig werk heeft verricht,
maar dat men, gezien den veranderden tijd,
ook anders over de zaak kan oordeelen en zoo
tot een andere beslissing kan komen.
Een ander lid zeide, dat Ged. Staten zich
over een eventueel andere besteding der gel
den nog geen oordeel hebben gevormd. Dit
lid meende, dat het historisch gewordene,
zoolang met blijkt van de noodzakelijkheid om
het roer om te gooien, beboort te worden be-
stendigd.
Een derde lid van Ged. Staten wijst op de
moeilijke vraag of alleen de algemeene, dan
wel ook speciale organisaties aanspraken op
een deel van het geld kunnen doen gelden.
Nog een lid van het college bepleitte bs-
houd van den bestaanden toestand, omdat de
Z. L. M. steeds de belangen van landbouw en
veeteelt heeft gediend op een wijze, dat ieder
er van profiteert en zij o.m. jaarlijks f 400
voor de paardenfokkerij bestemt, wat onge-
twijfeld zou ophouden, als zij de inkomsten
uit het fonds zou missen. Verdeeling zou de
spoeling erg dun maken.
Tuinbouwcursussen.
Het voorstel inzake de toekenning van een
subsidie tot wgderopzeggens ten behoeve van
de land- en tuinbouwwintercursussen in Zee-
land, is de vraag gesteld of naast het rijks-
subsidie van f 2 per lesuur het provinciaal
subsidie van /0,45 per lesuur nog noodig is.
Hulde is gebracht aan Ged. Staten voor dit
voorstel, doch een lid vond het vreemd., dat
in dit geval geen verband gelegd wordt tus
schen wat Rijk en gemeente en wat de Pro
vincie doet en dat dit "bij deze subsidie niet
gebeurt.
Van de zijde van Ged. Staten werd er opge-
cikc -aa. dit subsidie met 10 is ver-
laagd, doch dat verdere verlaging met het
oog op de kleine bijdrage van het Rijk en het
groote belang, dat de Provincie bij dit onder-
wijs heeft, niet wenschelijk is.
Gebruik Provinciale aanlegplaatsen
in Zeeland.
Bij de behandeling van het voorstel van Ged.
Staten tot wijziging van de verordening op
de heffing en invordering van rechten voor
het gebruik van Prov. aanlegplaatsen in Zee-
land, met name vermindering van de rechten
voor gezelschappen, is in twee afdeelingen der
Staten dank gebracht voor de wijze, waarop
Ged. Staten aan het in de vorige zitting ge-
uite verlangen zijn tegemoet gekomen; een
lid merkte op, dat hij dezelfde reductie zou
wenschen voor vrachtgoelderen bij groote
quantums. Van de zijde van Ged. Staten werd
geantwoord, dat zij ten deze geen toezegging
kunnen doen.
Belasting van het gebouwd.
Het voorstel van Ged. Staten tot afwijzing
van het verzoek van een commissie van be-
langhebbenden te Krabbendijke, om wijziging
van het algemeen reglement voor de polders
of waterschappen, terzake van het heffen van
een dijkgeschot van de gebouwde eigendom-
men, heeft in de afdeelingen der Provinciale
Staten tot verschillende opmerkingen aanlei
ding gegeven. Dit gaf aan leden van Ged.
Staten aanleiding op te merken, dat zij nog
maar pas aan jjet begin zijn van de toepassing
van deze bepaling, er nog niet zoo veel
waterschappen zijn, welke een aanslag van
het gebouwd heffen en er dus nog weinig
praktijk is. Daarom zijn Ged. Staten nog erg
voorzichtig en hebben zij geschroomd om voor
langen tijd een desbetreffend besluit goed te
lteuren. Het beginsel, dat het gebouwd mee-
betaalt is, op zichzelf niet verwerpelijk. daar
het gebouwd evenzeer belang heeft bij goede
wegen en goede afwatering. Ged. Staten heb
ben wel bezwaar tegen een bij reglement vast
te leggen limiet, omdat de toestanden in ver
schillende polders zeer uiteenloopen. Het gaat
om de vraag of het kort geleden in het alg.
reglement opgenomen beginsel om geschot
van het gebouwd te kunnen heffen weer moet
worden verlaten. Ged. Staten meenen van
niet. Van afschuiving van lasten van het on-
gebouwd op het gebouwd is h.i. geen sprake.
Ged. Staten hebben tot hun genoegen ge-
constateerd aldus hun antwoord op het
alg. verslag dat vrijwel eenstemmigheid
bestaat ten aanzien van het eigenlijke voorstel
zelf. Ook de Prov. Staten zullen zich waar-
schijnlijk tegen de verzochte reglementswijzi-
ging uitspreken.
Inzake het hooger beroep melden Ged. Sta
ten, dat dit mogelijk is van onthouddng van
goedkeuring aan besluiten tot het heffen van
aanslag van het gebouwd, doch niet van be
sluiten van Ged. Staten tot goedkeuring.
Doch wel kan vernietiging worden gevraagd
op grond van strijd met de wetten of het al
gemeen belang van alle besluiten van Ged.
Staten, onverschillig op welk onderwerp zij
betrekking hebben en van welke strekking
zij zijn. Toch zullen Ged. Staten dit punt nog
aan een bijzonder nader onderzoek onder
werp en.
Vrijstelling van aanslag voor kleinere huis-
eigenaren en bijgevolg ook grondeigenaren
zou volgens Ged. Staten in strijd zijn met het
standpunt, dat iedere belanghebbende iets
moet betalen.
Ged. Staten waken voor de juiste verhou-
houdingen op het stuk der twee heffingen en
zij herhalen met zekeren nadruk, dat zulks
ook in de toekomst zal geschieden.
Weigenfondsen wegenonder-
houdsfonds.
De voorstellen tot wijziging van de begroo-
tingen 1934 en vaststelling der rekeningen
over dat jaar van het wegenfonds en het
wegenonderhoudsfonds gaven in de afdeelingen
der Prov. Staten aanleiding tot verschillende
opmerkingen. Deze opmerkingen en de ant
woorden daarop zqn grootendeels van boek-
houdkundigen aard, doch het volgende ant
woord is van eenigszins andere beteekenis.
Voor de bepaling van het aandeel der Pro
vincie in de opbrengst der motorrijtuigen en
rijwielbelastingen is van veel beteekenis de
stand van de uitvoering van het Provinciaal
wegenplan. Terwijl bij de oorspronkelijke
raming van den desbetreffenden begrootings-
post een zelfde accres als in vorige jaren was
aangenomen is in 1934 het tempo van uitvoe
ring der planwegenverbeteringen in deze Pro
vincie dusdanig versneld, niet alleen absoluut.
maar vooral in vergelijking met andere pro-
vincien, dat Zeeland daaraan recht op een
hoogere uitkeering kon ontleenen, waarvan de
voorgestelde verhooging van bedoelden post
het gevolg is.
Dienstregeling ingaande 6 October 1935.
ZEEUWSCH-VLAAMSCHE TRAMWEG-MAATSCHAPPI1
Richting: BreskensPyramidePhilippineTer Neuzen ZaamslagWalsoorden
V.
Breskens
8.30
12.10
15.45
18.25
tt
Hoofdplaat
8.50
12.25
16.—
18.45
It
Biervliet
9.—
12.35
16.10
18.55
a.
Pyramide
9.10
12.45
16.20
19.05
v.
Pyramide
6.15
9.11
12.47
16.21
19,08
a.
Philippine
6.35
9.31
13.10
16.41
19.36
v.
Philippine
6.37
9.32
13.12
16.43
19.39
Hoek
6.47
9.42
13.22
16.53
19.49
a.
Ter Neuzen
7.02
9.57
13.37
17.08
20.04
v.
Temeuzen
7.35
11.30
14.30
17.40
20.05
Driewegen
7.45
11.40
14.40
17.50
20.15
a.
Zaamslag
8.—
11.55
14.55
18.06
20.30
v.
Zaamsilag
6.26
8.03
11.57
14.59
18.09
Rapenbupg d.
6.38
8.15
12.09
15.11
18.19
Hengstdijk
6.45
8.22
12.16
15.18
18.28
Groenendij.k
6.55
8.32
12.26
15.28
18.36
Kloosterzanide
7.—
8.40
12.32
15.35
18.41
a.
Walsoorden
7.10
8.50
12.42
15.45
18.45
v.
Walsoorden
7.15
11.10
14.10
17.36
18.55
Kloosterzande
7.20
11.15
14.15
17.40
19.—
Groenendijk
7.25
11.20
14.20
17.44
19.05
Hengstdijk
7.35
11.30
14.30
17.49
19.15
Rapenburg d.
7.45
11.40
14.40
17.55
19.25
a.
Zaamslag
8.—
11.55
14.55
18.08
19.40
v.
Zaamslag
5.40
8.03
11.57
14.58
18.09
Driewegen
5.55
8.18
12.12
15.12
18.23
a.
Ter Neuzen
6.05
8.28
12.22
15.22
18.33
v.
Ter Neuzen
6.10
9.05
12.45
16.20
19.10
Hoek
6.20
9.15
12.55
16.30
19.20
a.
Philippine
6.35
9.30
13.11
16.41
19.36
v.
Philippine
6.36
9.32
13.12
16.43
19.39
a.
Pyramide
6.55
9.52
13.32
17.06
19.59
v.
Pyramide
6.57
9.54
13.34
17.08
Biervliet
7.06
10.03
13.43
17.17
Hoofdplaat
7.12
10.09
13.49
17.23
a.
Breskens 7.32
10.30
14.10
17.43
a.
Philippine
Sas van Gent
Sas van Gent
Westdorpe
Drieschouwen
6.36
7.02
Richting: PhilippineSas van GentAxel-
v. Zaamslag
9.35
10.—
13.15 16.45
13.40 17.07
19.40
20.05
7.03
7.20
7.40 11.25
10.45 13.55 17.08 20.06
11.05 14.10 17.20 20.20
14.30 17.40 20.40f
v. Drieschouwen 5.15 6.7.42 11.26 14.32 17.42
Axel Kerkdr. 5.20 6.05 7.47 11.31 14.37 17.47
a. Zaamslag 5.35 6.25 8.02 11.50 14.57 18.05
f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
Autobusdiensten
18.10 19.41
18.30 20.—
18.35 20.05
Richting:
Werkd.
Zaamslag.
8.10 11.56 15.01
Axel Kerkdr. 8.26 12.15 15.19
a. Drieschouwen 8.31 12.20 15.24
v. Drieschouwen 5.25 8.32 12.22 15.25 18.36
Westdorpe 5.40 8.47 12.37 15.40 18.51
a. Sas van Gent 6.9.07 12.50 16.— 19.11
v. Sas van Gent 6.10 9.10 12.51 16.20 19.15
a. Philippine 6.30 9.31 13.10 16.40 19.35
SchoondijkeIJzendijkePyramide.
Autobusdiensten.
v. IJzendijke 7.10 a8.40
a. Veldzicht Gr. 7.17 a8.47
a. Alleen Donderdags.
bll.ll cl3.15.20
bll.18 C13.07 15.27
b. Alleen Zondags.
Richting IJzendijke
20.21 v. Veldzicht Gr.
20.27 j a. IJzendijke
c. Alleen op Werkdagen.
Veldzicht Grens.
7.18
7.25
a8.50
a8.57
bll.19
bll.26
C13.08
C13.15
15.31
15.38
20.28
20.34
Autobusdiensten. Richting: St. JansteenHulstWalsoorden.
20.35
20.55
21.—
v. St. Jansteen
HuLst (Statioj
a. Walsoorden
v. Walsoorden
Hulst (Statio
a. St. Jansteen
Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
Greenwichtijd.
Clinge (Tol)
St. Gilles
a. St. Nicolaas
v. St. Nicolaas
Mechelen
a. Brussel (Nrd)
a. Rijdt niet
8.10
al0.20 12.25 15.05
al6.45 Z18.05
19.45
6.30
8.15
al0.25 12.30 15.10
al6.50 18.11
19.50
Markt
7.10
8.55
all.™
13.10 15.50
al7.30 18.45
20.30
Z
7.15
a9.05
b9.40
all.10 13.20 15.55 al7.36 18.50
20.40
a.
7.55
a9.45
bl0.20
all.50 14.— 16.35 al8.10 19.30
21.20
b.
Markt
8.—
a9.50
bl0.25
all.55 14.05 16.40 19-35
Op tijdig verzoek van of
naar St. Jansteen.
Alleen op Zondag.
Zondags niet.
Werkdagen niet.
6.15
6.24
6.33
6.41
6.53
10.58
11.06
11.14
11.21
11.33
14.04
14.13
14.21
14.29
14.40
al7.02
al7.11
al7.21
al7.28
al7.42
6.51 11.25 14.33 al7.37
7.02 11.32 14.40 al7.49
7.13 11.40 14.48 al7.58
8.18 12.09 15.09 al8.05
9.10 13.07 16.07 19.02
9.31 13.31 16.31 19.31
op Zon- en F east dagen.
b. Rijdt alleen op Zon- en Feestdagen.
bl8.50
bl8.58
bl9.06
bl9.14
bl9.24
bl9.20
bl9.35
bl9.44
bl9.48
20.43
21,31
v. Brussel (Noord)
Mechelen
a. St. Nicolaas
v. St. Nicolaas
St. Gilles
Clinge
Amsterdamsche tijd.
Hulst (Tol)
Kijkuit
Axel
Sluiskil
a. Ter Neuzen
6.—
10.—
13.18
IS.—
6.20
10.27
13.57
18.22
7.16
11.28
14.56
19.21
7.25
12.06
15.12
19.48
7.35
12.18
15.21
19.59
7.46
12.30
15.31
20.12
8.20
13.03
16
20.44
8.27
13.11
16.08
20.53
8.36
13.19
16.16
21.—
8.46
13.28
16.25
21.09
8.53
13.37
16.34
21.17
v.
Schoondijke
6.25
8.22
10.20
10.55
12.25
14.50
18.22
19.41
a.
IJzendijke
tram
6.40
8.37
10.35
11.10
12.36
15.05
18.37
19.56
v.
IJzendijke
6.—
6.45
9.—
9.40
12.37
13.20
16.09
16.55
18.55
a.
Pyramide
6.12
6.55
9.10
9.50
12.45
13.30
16.19
17.05
19.05
a.
1 v.
v.
Pyramide
6.58
9.12
9.53
12.46
13.34
16.21
17.07
19.06
20.01
tram
a.
IJzendijke
7.08
9.22
10.02
12.56
13.44
16.31
17.17
19.16
20.15
a.
v.
IJzendijke
7.35
10.03
11.27
13.45
17.40
19.20
20.35
bus
a.
Schoondijke
7.50
10.14
11.40
14.—
17.55
19.35
20.48
Amsterdamsche tijd.
Ter Neuzen
Sluiskil
Sluiskil-Brug
Philippine
Sas van Gent
Belgische tijd.
Selzaete
Selzaete
a. Gent (St. Pieter) 8.06
Belgische trjd.
it. (St. P.)
6.50
b8.50
12.25
17.40
v.
6.59
b8.59
12.34
17.49
a.
7.03
b9.03
12.38
17.53
v.
7.07
b9.07
12.42
17.57
7.20
b9.20
12.55
18.10
V.
7.05
b9.05
12.40
17.55
7.24
11.01
12.54
18.10
8.06
11.42
13.47
18.55
Selzaete
Amsterdamsche
Sas van Gent
Philippine
Sluiskil-brug
Sluiskil
Ter Neuzen
a. Niet op Zon-
6.26
7.22
7.30
tijd.
8.—
8.08
8.12
8.16
8.24
en
8.29
9.18
b9.21
12.01
12.53
13.—
b. Alleen op
Zon- en
b9.51
b9.59
bl0.03
bl0.07
bl0.15
Feestdagen.
Feestdagen.
13.30
13.38
13.42
13.46
13.54
17.07
17-59
al8.20
al8.50
al8.58
al9.02
al9.06
al9.14
20.30
21.25
bZ1.30
b22.-
b22.08
b22.12
b22.16
b22.24