ALGEMEEN HtEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN De AVRO-verrassing wordt aangesneden Let op! No. 9386 MAANDAG 9 DECEMBER 1935 75® Jaargang Kantoor- en Schrijfbehoeften. Binnenland Belangen van Zeeuwsch-Vlaanderen in de Tweede Kamer besproken. p EERSTE BLAD I. De Kantoor- en Schrijfbehoeften N. De Schoolbehoeften V crrassin^ nummer Ieder die zich voor 'n halfjaar abon- neert op de Radio Bode (f 3.- waarvoor U zes maanden lang iedere week een prachtig Programma tijdschrift ontvangt), krijgt alle in De cember verschijnende nummers gratis. Verrassing nummer 2Het magnifieke Kerstnummer, uitgevoerd in een weelde van kleuren, met boeiende verhalen van Willy Corsari, Anne de Vries,Ted O. Sickens, T. Oeff e.a., met bijdragen van L. J. Jordaan, L. M. G. Arntzenius, Dr. J. C. A. Fetter, Dr. F. H. Fischer e.a. en tal van tekeningen, fraaie reproducties en prettige prijsvragen Verrassing nummer 3 de beroemde AVRO-kalender, een uniek werk waaraan wederom 12 bekende Neder- landse schilders hun medewerking gaven (indien U dit jaar nog geen abonne was). Dat alles voor f 3.-! Stort ze direct! Op Giro 128.000, AVRO, Amsterdam; bij het Hoofdkantoor, Keizersgracht 107 Amsterdam, of bij een der AVRO-bijkantoren te: Rotterdam, 2e Weena- straat 30; Den Haag, Toussaintkade 34; Utrecht, Oude Gracht 309; Haarlem, Koninginneweg 8; Groningen, Noor- derhaven ZZ 18; Arnhem, Kastanjelaan 7; Leeuwarden, Hofplein 33; Nijmegen, van Broeckhuysenstraat 31; Zwolle, Deventerstraat 11 (tijdelijk); Middelburg, Lange Burg C. 93- •mmt«r, rjHBMB>maoBBn«MBWMMBWW«BaiWMMMWweBMMiwaMBBnwrawawowMMMMBg n<ftfrarva,?. TER NEUZENSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Binnen Ter Neuzen 1.25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen ;'r. per post f 1,55 per 3 maanden Bij viooruitbetaling fr. per post f 5,60 per jaar v'ooi' belgie en Amerika 2,—overige lan den 2,35 per 3 maanden fr. per post - Abcnnementen voor het buitenland alleen bij vooruitbetaling. Pi "gee Ester: Firma P. J. VAN DE SANDE GIRO 38150 TELEFOON No. 25. ADVERTENTIeN: Van 1 tot 4 regels 0,80 Vioor elken regel.meer 0,20 KLEINE ADVERTENTIeN: per 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling. Grootere letters en clirhe's worden naar plaatsruimte berekend. Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, hetwelk op aanvraag verkrij.gbaar is. -Inzending van advertentien liefst een dag voor de uitgavc. DIT BLAD VERSOHIJNT IEDEREN MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAYOM). DRANK WET. Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN, brengen, ingevolge artikel 16, eerste lid, der Drankwet, ter openbare kennis, dat bjj hen Is ingdkomen een afschrift van een verzoekschrift aan Heeren Gedeputeerde Sta- ten van Zeeland om*' een hotelvergun n in g van HECTOR CORNELLS MEEUSEN, van be- roep hotelhouder, wonende te Ter Neuzen, voor de benedenvoorlokaliteit en de eetkamer op de le verdieping van het perceel plaatse- li)k gemeilkt no. 17 en gelegen aan de Nieuw- straat. Dinner, twee weken nadat deze bekend- mairing is geschiedt, kan ieder tegen het ver- ienen van deze vergunning sohriftelijk beawaren bjj Burgemeester en Wethouders in- brengen. Ter Neuzen, 6 December 1935. Burgemeester en Wethouders voornoemd. J. HUTZINGA, Voorzitter. B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris. Diterljjk MAANDAG 23 DECEMBER 1935, des namiddags twee uur, zal op het genaeentehuis prjjsopgaaf worden ingewacht voor de levering van: voor de gemeente-administratie. De in- schrijving, welke voor het geheel kan ge- schleden, moet gesplitst worden opge- geven voor de gemeente-secretarie, de politie, de arbeidsbeurs en- de openbare werken. voor de openbare lagere scholen A, C en D en de u.l.o-school. De voorwaarden enz. liggen op de gemeente- secretarie ter inzage, alwaar nadere inlich- tiagen zijn te bekomen. Ter Neuzen, 9 December 1935. Burgemeester en Wethouders van Ter Neuzen, J. HUIZINGA, Voorzitter. B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris. EEN GKBRANDSCHILDKRD RAAM VAN DE KONTNGIN VOOR HET UNTVERSI- TEITSGEBOUW TE GRONINGEN Naar aan de N. R. Crt. wordt gemeld, heeft de Koningin aan den heer Joh. Dijkstra, kunst- sohilder te Groningen, opdracht verleend tot vervaardiging van een geibrandsohilderd raam boven de balcondeur in het Groot-Auditorium van het Universiteitsgefbouw te Groningen. Zooals bekend is, ward in 1914 ter gelegen- hedd van het derde eeuwfeest, het eeredocto- raot in de Nederlandsche letteren aan Hare Majestelt verleend door den Senaat van de Rftksuniversiteit aldaar. VERTOONING VAN DE BEUL TE 's-GRAVENHAGE VERBODEN. De burgemeester van 's-Gravenhage heeft, geeien het gebeurde in den Stadsschouwburg te Amsterdam, met het oog op de mogelijk- heid dat zich te 's-Gravenhage een gelrjke versitoring van de openibare orde zou kunnen voordoen, verdere vertooningen van het too- neelstuk ,,De Beul" in zijn gemeente verboden. DE VERWORPEN LOONKORTING TE AMSTERDAM. Het 'Hdfbl. vemeamt, dat in den loop van deee week een Kon. besluit zal verschijnen, waarin aan het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam door heoger be- stuur wordt opgedragen, de verworpen voor- drachten tot veriaging der salarissen eh loo- nen van het gemeentepersoneel en van de on- derwijzers, voor zoover die ten laste komen van de gemeente, wederom bij den raad in te (Benen. EEN RAADSUD DAT NIET ALS ZOODANIG BEDANKEN KAN. De .heer H. Lamfbrechts, het in Duitschland tot bijna 23 maanden gevangenisstraf veroor- deelde lid van den gemeenteraad, heeft op 23 November als lid van den gemeenteraad van Ooevorden bedankt. Het stuik was echter nlet geteekend, maar droeg den afdruk van een bandteekening-stempel. Burg, en Weth. waren van meening dat dit stuk niet als een ontslagneming, die aan wet- tige eischen voldoet, is te beschouwen. De burgemeester is daarom als voorzitter van het hoofdstemibureau, ook niet overgegaan tot de ibenoeming van een opvolger. De raad zal nu Maandag moeten beslissen of een van een handteekening-stempel voor- aien stuk als een geteekend stuk is te beschou wen. Het schijnt dat de Duitsche autoriteiten niet bereid zijn den heer Lambrechts in de gelegenheid te stellen een brief aan den raad te schrjjven, waarin hij als lid van den raad bedankt. Het gemeentebestuur heeft zich in verbin- r»Tnjr gesteld met bedoelde autoriteiten, ten einde te verikrijgen dat een aan de eischen vol- doen-de briefje van ontslagneming wordt inge- aooden. Intusschen is ook de vraag naar voren ge- braeht of de echtgenoote van den heer Lam brechts, die een algemeene volmacht heeft, om namens haar echtgenoot te handelen, voor haar man als lid van den raad kan be- danken. ALGEMEEN NEDERLANDSCH PERSBUREAU. Het Algemeen Nederlandsch Persbureau, A.N.P., het nationale nieuwsbureau, gesticht door de vereeniging van uitgevers van dag- bladen De Nederlandsche Dagbladpers, zal met ingang van 1 jJanuari als lid toetreden tot den bond van intemationale persbureaux, waartoe o.m. behooren: Renter, Havas, Deut- sches Nachrichtenbtiro, Stefani, Belga en Associated Press of America. Het Nederlandsch telegraaf agentschap te Amsterdam, dat als vertegenwoordiger van het Engelsche Reuter-bureau totdusver als aangesloten bureau voor Nederland is opge- treden, wordt opgenomen in het A.N.P., dat hiertoe een overeenkomst met Reuters Limi ted te Lionden heeft gesloten. De tegenwoordige directeur van het Neder landsch telegraaf agentschap de heer H. Schlick, en de meeste redactieleden van het N.T.A. zullen als zoodanig in het A.N.P. wor den opgenomen. HET VERBOD VAN INVOER VAN RIJKS- MARKBILJETTEN IN DUITSCHLAND. Vele Nederlanders In Duitschland ernstig gedupeerd. Het verbod van invoer van Rijksmarkbil- jetten en gemunt geld, dat in den nacht van 4 op 5 December in werking is getreden, be- teekent een ernstige benadeeling der belan- gen van vele Nederlanders in Duitschland. De Nederlanders, die in Duitschland werken en uit Nederland een salaris ontvangen, zien dit salaris met ongeveer 35 pet. verminderd. Dit nadeel is te emstiger daar steeds meer werkgevers de salarissen op den lagen koers van den Mark hadden gebaseerd. Nog moeilijker is de situatie voor de Neder landers in Duitschland wier inkomsten geheel of gedeeltelijk bestaan uit Nederlandsch of Indisch pensioen. Het zwaarst getroffen zijn tenslotte zjj, die wegens werkloosheid, inva- liditeit of ouderdom geheel of gedeeltelijk zijn aangewezen op particulieren of Rijkssteun uit Nederland. Hoe groot het aantal landgenooten is, dat door deze maatregelen getroffen wordt, is niet met zekerheid vest te stellen. Van be- voegde zijde wordt on echter verzekerd, dat dit aantal vrij groot is. Men wees ons er op, dat alleen voor Neder landsche werkloozen, invaliden en ouden van dagen, die in Duitschland gevestigd zijn, door onze Regeering jaarlijks een steunbedrag van 2 millioen gulden wordt uitbetaald. In dit verband moet men er rekening mee houden, dat in het algemeen werklooze Nederlanders in Duitschland geen steun van de Nederland sche Regeering ontvangen, doch van de Duit sche. Er zijn echter gevallen, dat personen van Nederlandsche nationaliteit zoozeer ver- duitscht zijn, dat zij niet onder de betreffende Nederland-Duitsche overeenkomst vallen. Deze menschen ontvangen steun uit Nederland. Wei voordeelen voor de Neder landsche economle. Intusschen ziet men ook in Nederlandsche kringen zeer goed in, dat het verbod naast de ernstige nadeelen ook voordeelen voor de Nederlandsche economie heeft. In de eerste plaats zal het gebruik van Rijks- marken belangrijk toenemen, hetgeen aan de clearing ten goede komt. In de tweede plaats is het thans zoo goed als uitgesloten, dat Nederlanders zich voor korten tijd naar Duitschland begwen om daar inkoopen te doen, waardoor zij den Nederlandschen han- del benadeelen. En tenslotte ziet men in de maatregelen een bewijs, dat de Duitsche re geering vastbesloten is, den Mark, die met een circulatie van 6 milliard en een goud- dekking van honderd millioen uiterst moeilijk op peil te houden is, toch tot het uiterste te handhaven. IHHIIllllllllllllltlllllll1llllllllllfllItllHIIUHIIIIIIIIIIIinillUllllllllllilllllHllllllllllllilUlllllllllllllllllUIIIIIIIIIII!lflllllll|]lllltHIIIIIIIIIIIIII|j|||||||il!Iltntlllllll!lll!|j|l|[|»tl!llll»lfllllllllllHlllll1III Ill IIt lit! 11111'I'llillI liltlll il l lllliL I H'l M1111 |l|i|i!lililll:|l|!lilil lirilllltlllltl li|!|;|l|!| 111 I Itltllliill lil ltltlllll lllilililltllltl llltltltl Bij de behandeling van de begrooting voor het Verkeersfonds in de vergadering van de vorige week Woensdag, kwam een tweetal onderwerpen betreffende Zeeuwsch-Vlaanderen in bespreking. Kanaal AxelHulst. De heer LOGKEFEER (R.-K.Mijnheer de Voorzitter! Ik wil in een enkele minuut een lans breken voor een quaestie, die d-oor mij in 'n vroegere periode, toen ik ook de eer had in deze Kamer te zitten, is behandeld en toen in ongeveer 25 k 30 minuten. Ofschoon dit onderwerp niet in de stukken is behan deld, heb ik zulks gedaan met goedvinden van den Minister. Vooral wil ik er op wijzen, dat de omstandigheden dusdanig zijn gegroeid, dat het graven van het kanaal AxelHulst, waarop ik doel, thans van meer dan gewone beteekenis is, in verband met de economische ontwikkelingen van Zeeuwsch-Vlaanderen, waar de zich steeds meer uitbreidende in- dustrie steeds sterker het belang van dezen nieuwen waterweg AxelHulst naar voren brengt. Ik hoop, dat de Minister zoo goed zal willen zijn om datgene, wat ik daarover enkele jaren geleden in deze Kamer gezegd heb, nog eens na te gaan. Mijn vraag is aan den Minister, of uit het Werkfonds gelden beschikbaar zou- den kunnen worden gesteld om over te gaan tot het graven van dit kanaal, hetgeen boven- dien een prachtig werkobject zou zjjn. Ik be- veel dit in de welwillende overweging van den Minister aan. De heer VAN LIDTH DE JEUDE, Minister van Waterstaat: Mijnheer de Voorzitter! Gmtrent het kanaal AxelHulst zal ik gaarne nagaan wat door den heer Lockefeer bij vorige gelegenheden daaromtrent in het mid den is gebracht; ik zal deze aangelegenheid gaarne nader bezien. De geachte afgevaar- digde kan niet verwachten, dat ik onvoorbe- reid hieromtrent een oordeel heb. Veerdienst WalsoordenHansweert. De heer VAN DE BILT (R.-K.): Mijnheer de Voorzitter! Op deze begrooting wordt aangevraagd f 25.000 voor begin uitvoering veerhavens in den Perkpolder en onder Krui- ningen. De kosten van het geheele werk wor den geraamd op f 1.100.000. Het ligt in de bedoeling die werken zoo mogelijk in werkverruiming uit te voeren. Bedoeling is een zoo snel mogelQke veer- verbinding tusschen Oostelijk Zeeuwsch- Vlaanderen en net overige deel van Nederland te krijgen. Aldus luidt de Memorie van Ant- woord. Tegen het plan, zooals dat door Waterstaat wordt voorgesteld, zijn ernstige bezwaren j gerezen. De raad der gemeente Hontenisse, binnen welks grondgebied de eene haven zou worden aangelegd, heeft, met het oog op de plaats der haven, ernstige bezwaren bij den Minis ter ingediend. Vertegenwoordigers van aanliggende ge- meenten, o.a. de burgemeester van Hulst, van polderbesturen en belanghebbenden richt- ten zich tot den Minister en tot de Tweede Kamer om het plan niet ongewijzigd te aan- vaarden. Hoe blij zij ook zijn met een nog betere verbinding, tegen de plaats, waar de haven zou worden aangelegd, hebben zij ernstige bezwaren, bezwaren, mijnheer de Voorzitter, die ik volkomen deel. Gedeputeerde Staten stemmen met de plan- nen in, zegt de Minister in de Memorie van Toelichting en ofok in de Memorie van Ant- woord. Ben ik wel ingelicht, mijnheer de Voor zitter, dan gold en geldt die instemming wel de betere verbinding, maar het college liet zich nlet uit omtrent de plaats, waar de aan- loophaven komen zal. Het komt mij voor, dat Gedeputeerde Sta ten een ander gevaar zagen dreigen en daar om maar gauw hgt plan in beginsel hebben aanvaard. Ik zeg nogmaals: in beginsel. Het komt mij nog altijd onbegrijpelijk voor, waarojn Waterstaat niet ook overleg gepleegd heeft met de betrokken gemeente- en polder besturen, met de directie van de Zeeuwsch- Vlaamsche Tramwegmaatsehappij. Een opgericht provinciaal comite heeft in een adres aan de Provinciale Staten van Zee- land de bezwaren opgesomd. Enkele van de voornaamste zijn vervat in een adres. Ik verzoek u, mijnheer de Voorzitter, die korte punten in een noot in de Handelingen te laten opnemen. De VOORZITTER: Ik stel aan de Kamer vioor, aan het verzoek van den spreker tot het opnemen van een noot in de Handelingen te voldoen, tenzij mij blijkt, dat daartegen op grond van den inhoud of om technische rede- nen bezwaar bestaat. Daartoe wordt besloten. De heer VAN DE BILT (R.-K.): Mijnheer de Voorzitter! Het gaat in de nota over de mindere geschiktheid der haven bij sterken wind, bij ijsgang, brj mist, ook om de m^erdere kosten voor den aanleg van de nieuwe, daar noodige, tramltjn: 'De»' afstand wordt slechts 100 M. korter, de tijd langer, omdat men ver- der verwijderd is van de haven. De Minister spreekt over auto's. Deze, 3 a 4 per vaart, hebben geen beteekenis. De in- Loophaven wordt alleen bestemd voor de pro vinciale booten. Andere schepen mogen er niet inkomen. Dat is wel kras, mijnheer de Voorzitter! Als de haven ook voor de ge wone scheepvaart kon worden gebruikt, zou het geld toch beter besteed zijn. Laat men de bestaande haven te Walsoorden uitdiepen en tot Rijkshaven maken, of, als dat niet kan laat men de nieuwe haven maken aan de noordwestzjjde van de kom Walsoorden in den zgn. Noorddijkpolder, zij het dan even bewes- ten het oude hoofd van Walsoorden. De afdeeling Ter Neuzen van den Roomsch- Katholieken Schippersbond heeft zich, onder opsomming van verschillende bezwaren, tot Zijn Excellentie den Minister van Waterstaat gewend om hetzelfdie te verzoeken. Deze menschen van de practijk wijzen er ook op, dat de door den Minister voorgestelde plaats de meest ongeschikte is om in tijd van nood als vluchthaven te dienen. Dat is voor mij van eenige beteekenis. En laat de Minister eens het advies vragen van den kapitein der provinciale boot, den man, die daar dagelijks vaart. Door den toenmaligen ingenieur van den Rrjkswaterstaat- te Ter Neuzen, den heer Witteveen, zijn Indertijd plannen gemaakt voor een aanleghaven in den Noorddijkpolder, de plaats, die ik bedoel. Teehnisch is het dus wel uitvoerbaar. t RADIO# BODE Neerlands nationaal radioblad. (Ingcz. Med.) Daar komt nog bij, dat, als de vaarweg iets schuiner ligt, dit ook veiliger vaart geeft. Ieder weet, dat dwars overvaren gevaarlijker is dan schuin. Ook aan den Zuid-Beveland- schen kant meen ik, dat een haven bewes- ten en vlak aan het kanaal beter ware, doch daarover zal een ander lid mijner fractie spreken. Mijnheer de Voorzitter! Ik geloaf, dat het genoeg is. Ik zal maar niet meer argumenten aanvoeren. Mij rest alleen den heer Minister te verzoeken de zaak nog eens onder de oogen te zien en niet stijf vast te houden aan wat de Waterstaatsambtenaren nu eenmaal in him hoofd hebben gezet. Ik zou en meerderen met mij ernstige bezwaren hebben tegen den voorgestelden post als de Minister geen verandering toezegt. Zijn Excellentie leene ook eens het oor aan de betrokkenen der streek. De heer LOGKEFEER (R.-K.): Mijnheer de Voorzitter! In de enkele minuten, die mij nog resten, wil ik de quaestie van de inloop- havens WalsoordenHansweert behandelen. Om die bespreking te vergemakkelijken heb ik den Minister een kaartje overgereikt, waar op het traject, waarover ik spreken wil, met enkele teekens is aangeduid. Ik kan mij in hoofdzaak aansluiten bij het geen de heer Van de Bilt heeft gezegd, maar ik zou de zaak nog iets duidelijker en ook uit- voeriger en iets anders willen stellen. De inloophaven aan de Zeeuwsch-Vlaamsche zijde zou moeten aangelegd worden in den Noord- dijkpolder tuschen den Perkpolder en het Ouds-Hoofd, dus niet, zeooals in de stukken staat, tusschen het Oude Hioofd en den steigei van Walsoorden, en ook niet in den Perkpol der, zooals wordt voorgesteld. Dan zal ook aan de overzijde, aan den kant van Zuid- Beveland, de inloophaven moeten komen ten westen van Hansweert, vooral ook omdat een nieuwe factor in het geding is gekomen, n.l. de groote mogelijkheid, dat het station Krui- ningen—Ierseke zal worden opgeheven 'en worden terugverplaatst naar Vlake, ter oor- zake van den zeer hoogen oprit der nieuwe spoorbrug, waarvoor de treinen een voldoenden aanloop moeten hebben. Wamieer men de in loophaven brengen zou ten oosten van Hans weert tegenover Kruiningen, dan loopt de Zeeuwsch-Vlaamsche verbinding, met de trei nen naar GoesMiddelburg en naar de rich- ting Roozendaal groot gevaar te worden be- moeilijkt. Ik zou den Minister in overweging willen geven deze nieuwere gezichtspunten zeer nauwkeung te willen bezien, :md:-it ze alleszins een veel betere opiossing bi -den dan al hetgeen tot heden is voorgesteld. Het lijkt mij niet juist te beweren, dat de nieuwe Rijksweg no. 60 niet rondom Hans weert zou kunnen loopen. Wanneer de inloophaven wordt aangelegd, in of nabij de vroegere scheepswerf, dan kan daaraan zeer wel de Rijksweg aan de achter- zijde van Hansweert worden aangelegd, in de richting van Schore en zoo verder naar de nieuwe verkeersbrug over het kanaal bij Vlake. Duurder moet volgens mijn besche:- den meening die aanleg niet worden en Hans weert worde niet gelsoleerd. Wat de plannen betreft aan de Zeeuwsch- Vlaamsche zijde, de plannen, zocals ze door mij worden ontwikkeld. Ze zijn aanmerkelijk goedkooper voor Waterstaat en zij zullen ook meer voldoening brengen. Zij zullen ook geen nadeelen voor het verkeer met zich bren gen, integenaeel grcote voordeelen, ook finan- oieel, omdat de Rijksweg korter zal zijn dan wanneer die genomen wordt van uit den Perk polder. De weg door den Perkpolder is 2700 meter lang, de weg van den Noorddijkpolder

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1935 | | pagina 1