ALGEMEEN HtEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
De AVRO-verrassing wordt
aangesneden
Let op!
No. 9386
MAANDAG 9 DECEMBER 1935
75® Jaargang
Kantoor- en Schrijfbehoeften.
Binnenland
Belangen van Zeeuwsch-Vlaanderen
in de Tweede Kamer besproken.
p
EERSTE BLAD
I. De Kantoor- en Schrijfbehoeften
N. De Schoolbehoeften
V crrassin^ nummer
Ieder
die zich voor 'n halfjaar abon-
neert op de Radio Bode (f 3.-
waarvoor U zes maanden lang
iedere week een prachtig Programma
tijdschrift ontvangt), krijgt alle in De
cember verschijnende nummers gratis.
Verrassing nummer 2Het magnifieke
Kerstnummer, uitgevoerd in een weelde
van kleuren, met boeiende verhalen van
Willy Corsari, Anne de Vries,Ted O. Sickens,
T. Oeff e.a., met bijdragen van L. J. Jordaan,
L. M. G. Arntzenius, Dr. J. C. A. Fetter,
Dr. F. H. Fischer e.a. en tal van tekeningen, fraaie
reproducties en prettige prijsvragen
Verrassing nummer 3 de beroemde AVRO-kalender,
een uniek werk waaraan wederom 12 bekende Neder-
landse schilders hun medewerking gaven (indien U
dit jaar nog geen abonne was). Dat alles voor f 3.-!
Stort ze direct! Op Giro 128.000, AVRO, Amsterdam;
bij het Hoofdkantoor, Keizersgracht 107 Amsterdam,
of bij een der AVRO-bijkantoren te: Rotterdam, 2e Weena-
straat 30; Den Haag, Toussaintkade 34; Utrecht, Oude
Gracht 309; Haarlem, Koninginneweg 8; Groningen, Noor-
derhaven ZZ 18; Arnhem, Kastanjelaan 7; Leeuwarden,
Hofplein 33; Nijmegen, van Broeckhuysenstraat 31; Zwolle,
Deventerstraat 11 (tijdelijk); Middelburg, Lange Burg C. 93-
•mmt«r, rjHBMB>maoBBn«MBWMMBWW«BaiWMMMWweBMMiwaMBBnwrawawowMMMMBg n<ftfrarva,?.
TER NEUZENSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Binnen Ter Neuzen 1.25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen
;'r. per post f 1,55 per 3 maanden Bij viooruitbetaling fr. per post f 5,60 per jaar
v'ooi' belgie en Amerika 2,—overige lan den 2,35 per 3 maanden fr. per post -
Abcnnementen voor het buitenland alleen bij vooruitbetaling.
Pi "gee Ester: Firma P. J. VAN DE SANDE
GIRO 38150 TELEFOON No. 25.
ADVERTENTIeN: Van 1 tot 4 regels 0,80 Vioor elken regel.meer 0,20
KLEINE ADVERTENTIeN: per 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling.
Grootere letters en clirhe's worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, hetwelk op aanvraag
verkrij.gbaar is. -Inzending van advertentien liefst een dag voor de uitgavc.
DIT BLAD VERSOHIJNT IEDEREN MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAYOM).
DRANK WET.
Burgemeester en Wethouders van TER
NEUZEN, brengen, ingevolge artikel 16,
eerste lid, der Drankwet, ter openbare kennis,
dat bjj hen Is ingdkomen een afschrift van een
verzoekschrift aan Heeren Gedeputeerde Sta-
ten van Zeeland om*' een hotelvergun n in g van
HECTOR CORNELLS MEEUSEN, van be-
roep hotelhouder, wonende te Ter Neuzen,
voor de benedenvoorlokaliteit en de eetkamer
op de le verdieping van het perceel plaatse-
li)k gemeilkt no. 17 en gelegen aan de Nieuw-
straat.
Dinner, twee weken nadat deze bekend-
mairing is geschiedt, kan ieder tegen het ver-
ienen van deze vergunning sohriftelijk
beawaren bjj Burgemeester en Wethouders in-
brengen.
Ter Neuzen, 6 December 1935.
Burgemeester en Wethouders voornoemd.
J. HUTZINGA, Voorzitter.
B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris.
Diterljjk MAANDAG 23 DECEMBER
1935, des namiddags twee uur, zal op het
genaeentehuis prjjsopgaaf worden ingewacht
voor de levering van:
voor de gemeente-administratie. De in-
schrijving, welke voor het geheel kan ge-
schleden, moet gesplitst worden opge-
geven voor de gemeente-secretarie, de
politie, de arbeidsbeurs en- de openbare
werken.
voor de openbare lagere scholen A, C en
D en de u.l.o-school.
De voorwaarden enz. liggen op de gemeente-
secretarie ter inzage, alwaar nadere inlich-
tiagen zijn te bekomen.
Ter Neuzen, 9 December 1935.
Burgemeester en Wethouders
van Ter Neuzen,
J. HUIZINGA, Voorzitter.
B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris.
EEN GKBRANDSCHILDKRD RAAM VAN
DE KONTNGIN VOOR HET UNTVERSI-
TEITSGEBOUW TE GRONINGEN
Naar aan de N. R. Crt. wordt gemeld, heeft
de Koningin aan den heer Joh. Dijkstra, kunst-
sohilder te Groningen, opdracht verleend tot
vervaardiging van een geibrandsohilderd raam
boven de balcondeur in het Groot-Auditorium
van het Universiteitsgefbouw te Groningen.
Zooals bekend is, ward in 1914 ter gelegen-
hedd van het derde eeuwfeest, het eeredocto-
raot in de Nederlandsche letteren aan Hare
Majestelt verleend door den Senaat van de
Rftksuniversiteit aldaar.
VERTOONING VAN DE BEUL TE
's-GRAVENHAGE VERBODEN.
De burgemeester van 's-Gravenhage heeft,
geeien het gebeurde in den Stadsschouwburg
te Amsterdam, met het oog op de mogelijk-
heid dat zich te 's-Gravenhage een gelrjke
versitoring van de openibare orde zou kunnen
voordoen, verdere vertooningen van het too-
neelstuk ,,De Beul" in zijn gemeente verboden.
DE VERWORPEN LOONKORTING TE
AMSTERDAM.
Het 'Hdfbl. vemeamt, dat in den loop van
deee week een Kon. besluit zal verschijnen,
waarin aan het college van burgemeester en
wethouders van Amsterdam door heoger be-
stuur wordt opgedragen, de verworpen voor-
drachten tot veriaging der salarissen eh loo-
nen van het gemeentepersoneel en van de on-
derwijzers, voor zoover die ten laste komen
van de gemeente, wederom bij den raad in te
(Benen.
EEN RAADSUD DAT NIET ALS
ZOODANIG BEDANKEN KAN.
De .heer H. Lamfbrechts, het in Duitschland
tot bijna 23 maanden gevangenisstraf veroor-
deelde lid van den gemeenteraad, heeft op 23
November als lid van den gemeenteraad van
Ooevorden bedankt. Het stuik was echter nlet
geteekend, maar droeg den afdruk van een
bandteekening-stempel.
Burg, en Weth. waren van meening dat dit
stuk niet als een ontslagneming, die aan wet-
tige eischen voldoet, is te beschouwen. De
burgemeester is daarom als voorzitter van het
hoofdstemibureau, ook niet overgegaan tot de
ibenoeming van een opvolger.
De raad zal nu Maandag moeten beslissen
of een van een handteekening-stempel voor-
aien stuk als een geteekend stuk is te beschou
wen. Het schijnt dat de Duitsche autoriteiten
niet bereid zijn den heer Lambrechts in de
gelegenheid te stellen een brief aan den raad
te schrjjven, waarin hij als lid van den raad
bedankt.
Het gemeentebestuur heeft zich in verbin-
r»Tnjr gesteld met bedoelde autoriteiten, ten
einde te verikrijgen dat een aan de eischen vol-
doen-de briefje van ontslagneming wordt inge-
aooden.
Intusschen is ook de vraag naar voren ge-
braeht of de echtgenoote van den heer Lam
brechts, die een algemeene volmacht heeft,
om namens haar echtgenoot te handelen,
voor haar man als lid van den raad kan be-
danken.
ALGEMEEN NEDERLANDSCH
PERSBUREAU.
Het Algemeen Nederlandsch Persbureau,
A.N.P., het nationale nieuwsbureau, gesticht
door de vereeniging van uitgevers van dag-
bladen De Nederlandsche Dagbladpers, zal
met ingang van 1 jJanuari als lid toetreden
tot den bond van intemationale persbureaux,
waartoe o.m. behooren: Renter, Havas, Deut-
sches Nachrichtenbtiro, Stefani, Belga en
Associated Press of America.
Het Nederlandsch telegraaf agentschap te
Amsterdam, dat als vertegenwoordiger van
het Engelsche Reuter-bureau totdusver als
aangesloten bureau voor Nederland is opge-
treden, wordt opgenomen in het A.N.P., dat
hiertoe een overeenkomst met Reuters Limi
ted te Lionden heeft gesloten.
De tegenwoordige directeur van het Neder
landsch telegraaf agentschap de heer H.
Schlick, en de meeste redactieleden van het
N.T.A. zullen als zoodanig in het A.N.P. wor
den opgenomen.
HET VERBOD VAN INVOER VAN RIJKS-
MARKBILJETTEN IN DUITSCHLAND.
Vele Nederlanders In Duitschland
ernstig gedupeerd.
Het verbod van invoer van Rijksmarkbil-
jetten en gemunt geld, dat in den nacht van
4 op 5 December in werking is getreden, be-
teekent een ernstige benadeeling der belan-
gen van vele Nederlanders in Duitschland.
De Nederlanders, die in Duitschland werken
en uit Nederland een salaris ontvangen, zien
dit salaris met ongeveer 35 pet. verminderd.
Dit nadeel is te emstiger daar steeds meer
werkgevers de salarissen op den lagen koers
van den Mark hadden gebaseerd.
Nog moeilijker is de situatie voor de Neder
landers in Duitschland wier inkomsten geheel
of gedeeltelijk bestaan uit Nederlandsch of
Indisch pensioen. Het zwaarst getroffen zijn
tenslotte zjj, die wegens werkloosheid, inva-
liditeit of ouderdom geheel of gedeeltelijk zijn
aangewezen op particulieren of Rijkssteun uit
Nederland.
Hoe groot het aantal landgenooten is, dat
door deze maatregelen getroffen wordt, is
niet met zekerheid vest te stellen. Van be-
voegde zijde wordt on echter verzekerd, dat
dit aantal vrij groot is.
Men wees ons er op, dat alleen voor Neder
landsche werkloozen, invaliden en ouden van
dagen, die in Duitschland gevestigd zijn, door
onze Regeering jaarlijks een steunbedrag van
2 millioen gulden wordt uitbetaald. In dit
verband moet men er rekening mee houden,
dat in het algemeen werklooze Nederlanders
in Duitschland geen steun van de Nederland
sche Regeering ontvangen, doch van de Duit
sche. Er zijn echter gevallen, dat personen
van Nederlandsche nationaliteit zoozeer ver-
duitscht zijn, dat zij niet onder de betreffende
Nederland-Duitsche overeenkomst vallen. Deze
menschen ontvangen steun uit Nederland.
Wei voordeelen voor de Neder
landsche economle.
Intusschen ziet men ook in Nederlandsche
kringen zeer goed in, dat het verbod naast de
ernstige nadeelen ook voordeelen voor de
Nederlandsche economie heeft. In de
eerste plaats zal het gebruik van Rijks-
marken belangrijk toenemen, hetgeen aan de
clearing ten goede komt. In de tweede plaats
is het thans zoo goed als uitgesloten, dat
Nederlanders zich voor korten tijd naar
Duitschland begwen om daar inkoopen te
doen, waardoor zij den Nederlandschen han-
del benadeelen. En tenslotte ziet men in de
maatregelen een bewijs, dat de Duitsche re
geering vastbesloten is, den Mark, die met
een circulatie van 6 milliard en een goud-
dekking van honderd millioen uiterst moeilijk
op peil te houden is, toch tot het uiterste te
handhaven.
IHHIIllllllllllllltlllllll1llllllllllfllItllHIIUHIIIIIIIIIIIinillUllllllllllilllllHllllllllllllilUlllllllllllllllllUIIIIIIIIIII!lflllllll|]lllltHIIIIIIIIIIIIII|j|||||||il!Iltntlllllll!lll!|j|l|[|»tl!llll»lfllllllllllHlllll1III
Ill IIt lit! 11111'I'llillI liltlll il l lllliL I H'l M1111 |l|i|i!lililll:|l|!lilil lirilllltlllltl li|!|;|l|!| 111 I Itltllliill lil ltltlllll lllilililltllltl llltltltl
Bij de behandeling van de begrooting voor
het Verkeersfonds in de vergadering van de
vorige week Woensdag, kwam een tweetal
onderwerpen betreffende Zeeuwsch-Vlaanderen
in bespreking.
Kanaal AxelHulst.
De heer LOGKEFEER (R.-K.Mijnheer
de Voorzitter! Ik wil in een enkele minuut
een lans breken voor een quaestie, die d-oor
mij in 'n vroegere periode, toen ik ook de eer
had in deze Kamer te zitten, is behandeld en
toen in ongeveer 25 k 30 minuten. Ofschoon
dit onderwerp niet in de stukken is behan
deld, heb ik zulks gedaan met goedvinden van
den Minister. Vooral wil ik er op wijzen, dat
de omstandigheden dusdanig zijn gegroeid,
dat het graven van het kanaal AxelHulst,
waarop ik doel, thans van meer dan gewone
beteekenis is, in verband met de economische
ontwikkelingen van Zeeuwsch-Vlaanderen,
waar de zich steeds meer uitbreidende in-
dustrie steeds sterker het belang van dezen
nieuwen waterweg AxelHulst naar voren
brengt.
Ik hoop, dat de Minister zoo goed zal willen
zijn om datgene, wat ik daarover enkele jaren
geleden in deze Kamer gezegd heb, nog eens
na te gaan. Mijn vraag is aan den Minister,
of uit het Werkfonds gelden beschikbaar zou-
den kunnen worden gesteld om over te gaan
tot het graven van dit kanaal, hetgeen boven-
dien een prachtig werkobject zou zjjn. Ik be-
veel dit in de welwillende overweging van den
Minister aan.
De heer VAN LIDTH DE JEUDE, Minister
van Waterstaat: Mijnheer de Voorzitter!
Gmtrent het kanaal AxelHulst zal ik gaarne
nagaan wat door den heer Lockefeer bij
vorige gelegenheden daaromtrent in het mid
den is gebracht; ik zal deze aangelegenheid
gaarne nader bezien. De geachte afgevaar-
digde kan niet verwachten, dat ik onvoorbe-
reid hieromtrent een oordeel heb.
Veerdienst WalsoordenHansweert.
De heer VAN DE BILT (R.-K.): Mijnheer
de Voorzitter! Op deze begrooting wordt
aangevraagd f 25.000 voor begin uitvoering
veerhavens in den Perkpolder en onder Krui-
ningen. De kosten van het geheele werk wor
den geraamd op f 1.100.000.
Het ligt in de bedoeling die werken zoo
mogelijk in werkverruiming uit te voeren.
Bedoeling is een zoo snel mogelQke veer-
verbinding tusschen Oostelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen en net overige deel van Nederland
te krijgen. Aldus luidt de Memorie van Ant-
woord.
Tegen het plan, zooals dat door Waterstaat
wordt voorgesteld, zijn ernstige bezwaren j
gerezen.
De raad der gemeente Hontenisse, binnen
welks grondgebied de eene haven zou worden
aangelegd, heeft, met het oog op de plaats
der haven, ernstige bezwaren bij den Minis
ter ingediend.
Vertegenwoordigers van aanliggende ge-
meenten, o.a. de burgemeester van Hulst,
van polderbesturen en belanghebbenden richt-
ten zich tot den Minister en tot de Tweede
Kamer om het plan niet ongewijzigd te aan-
vaarden.
Hoe blij zij ook zijn met een nog betere
verbinding, tegen de plaats, waar de haven
zou worden aangelegd, hebben zij ernstige
bezwaren, bezwaren, mijnheer de Voorzitter,
die ik volkomen deel.
Gedeputeerde Staten stemmen met de plan-
nen in, zegt de Minister in de Memorie van
Toelichting en ofok in de Memorie van Ant-
woord.
Ben ik wel ingelicht, mijnheer de Voor
zitter, dan gold en geldt die instemming wel
de betere verbinding, maar het college liet
zich nlet uit omtrent de plaats, waar de aan-
loophaven komen zal.
Het komt mij voor, dat Gedeputeerde Sta
ten een ander gevaar zagen dreigen en daar
om maar gauw hgt plan in beginsel hebben
aanvaard. Ik zeg nogmaals: in beginsel.
Het komt mij nog altijd onbegrijpelijk voor,
waarojn Waterstaat niet ook overleg gepleegd
heeft met de betrokken gemeente- en polder
besturen, met de directie van de Zeeuwsch-
Vlaamsche Tramwegmaatsehappij.
Een opgericht provinciaal comite heeft in
een adres aan de Provinciale Staten van Zee-
land de bezwaren opgesomd.
Enkele van de voornaamste zijn vervat in
een adres.
Ik verzoek u, mijnheer de Voorzitter, die
korte punten in een noot in de Handelingen
te laten opnemen.
De VOORZITTER: Ik stel aan de Kamer
vioor, aan het verzoek van den spreker tot het
opnemen van een noot in de Handelingen te
voldoen, tenzij mij blijkt, dat daartegen op
grond van den inhoud of om technische rede-
nen bezwaar bestaat.
Daartoe wordt besloten.
De heer VAN DE BILT (R.-K.): Mijnheer
de Voorzitter! Het gaat in de nota over de
mindere geschiktheid der haven bij sterken
wind, bij ijsgang, brj mist, ook om de m^erdere
kosten voor den aanleg van de nieuwe, daar
noodige, tramltjn: 'De»' afstand wordt slechts
100 M. korter, de tijd langer, omdat men ver-
der verwijderd is van de haven.
De Minister spreekt over auto's. Deze, 3 a
4 per vaart, hebben geen beteekenis. De in-
Loophaven wordt alleen bestemd voor de pro
vinciale booten. Andere schepen mogen er
niet inkomen. Dat is wel kras, mijnheer de
Voorzitter! Als de haven ook voor de ge
wone scheepvaart kon worden gebruikt, zou
het geld toch beter besteed zijn. Laat men
de bestaande haven te Walsoorden uitdiepen
en tot Rijkshaven maken, of, als dat niet kan
laat men de nieuwe haven maken aan de
noordwestzjjde van de kom Walsoorden in den
zgn. Noorddijkpolder, zij het dan even bewes-
ten het oude hoofd van Walsoorden.
De afdeeling Ter Neuzen van den Roomsch-
Katholieken Schippersbond heeft zich, onder
opsomming van verschillende bezwaren, tot
Zijn Excellentie den Minister van Waterstaat
gewend om hetzelfdie te verzoeken. Deze
menschen van de practijk wijzen er ook op,
dat de door den Minister voorgestelde plaats
de meest ongeschikte is om in tijd van nood
als vluchthaven te dienen. Dat is voor mij
van eenige beteekenis. En laat de Minister
eens het advies vragen van den kapitein der
provinciale boot, den man, die daar dagelijks
vaart.
Door den toenmaligen ingenieur van den
Rrjkswaterstaat- te Ter Neuzen, den heer
Witteveen, zijn Indertijd plannen gemaakt voor
een aanleghaven in den Noorddijkpolder, de
plaats, die ik bedoel. Teehnisch is het dus
wel uitvoerbaar. t
RADIO# BODE
Neerlands nationaal radioblad.
(Ingcz. Med.)
Daar komt nog bij, dat, als de vaarweg iets
schuiner ligt, dit ook veiliger vaart geeft.
Ieder weet, dat dwars overvaren gevaarlijker
is dan schuin. Ook aan den Zuid-Beveland-
schen kant meen ik, dat een haven bewes-
ten en vlak aan het kanaal beter ware, doch
daarover zal een ander lid mijner fractie
spreken.
Mijnheer de Voorzitter! Ik geloaf, dat het
genoeg is. Ik zal maar niet meer argumenten
aanvoeren. Mij rest alleen den heer Minister
te verzoeken de zaak nog eens onder de oogen
te zien en niet stijf vast te houden aan wat
de Waterstaatsambtenaren nu eenmaal in him
hoofd hebben gezet.
Ik zou en meerderen met mij ernstige
bezwaren hebben tegen den voorgestelden
post als de Minister geen verandering toezegt.
Zijn Excellentie leene ook eens het oor aan
de betrokkenen der streek.
De heer LOGKEFEER (R.-K.): Mijnheer de
Voorzitter! In de enkele minuten, die mij
nog resten, wil ik de quaestie van de inloop-
havens WalsoordenHansweert behandelen.
Om die bespreking te vergemakkelijken heb
ik den Minister een kaartje overgereikt, waar
op het traject, waarover ik spreken wil, met
enkele teekens is aangeduid.
Ik kan mij in hoofdzaak aansluiten bij het
geen de heer Van de Bilt heeft gezegd, maar
ik zou de zaak nog iets duidelijker en ook uit-
voeriger en iets anders willen stellen. De
inloophaven aan de Zeeuwsch-Vlaamsche zijde
zou moeten aangelegd worden in den Noord-
dijkpolder tuschen den Perkpolder en het
Ouds-Hoofd, dus niet, zeooals in de stukken
staat, tusschen het Oude Hioofd en den steigei
van Walsoorden, en ook niet in den Perkpol
der, zooals wordt voorgesteld. Dan zal ook
aan de overzijde, aan den kant van Zuid-
Beveland, de inloophaven moeten komen ten
westen van Hansweert, vooral ook omdat een
nieuwe factor in het geding is gekomen, n.l.
de groote mogelijkheid, dat het station Krui-
ningen—Ierseke zal worden opgeheven 'en
worden terugverplaatst naar Vlake, ter oor-
zake van den zeer hoogen oprit der nieuwe
spoorbrug, waarvoor de treinen een voldoenden
aanloop moeten hebben. Wamieer men de in
loophaven brengen zou ten oosten van Hans
weert tegenover Kruiningen, dan loopt de
Zeeuwsch-Vlaamsche verbinding, met de trei
nen naar GoesMiddelburg en naar de rich-
ting Roozendaal groot gevaar te worden be-
moeilijkt. Ik zou den Minister in overweging
willen geven deze nieuwere gezichtspunten
zeer nauwkeung te willen bezien, :md:-it ze
alleszins een veel betere opiossing bi -den dan
al hetgeen tot heden is voorgesteld.
Het lijkt mij niet juist te beweren, dat de
nieuwe Rijksweg no. 60 niet rondom Hans
weert zou kunnen loopen.
Wanneer de inloophaven wordt aangelegd,
in of nabij de vroegere scheepswerf, dan kan
daaraan zeer wel de Rijksweg aan de achter-
zijde van Hansweert worden aangelegd, in de
richting van Schore en zoo verder naar de
nieuwe verkeersbrug over het kanaal bij
Vlake. Duurder moet volgens mijn besche:-
den meening die aanleg niet worden en Hans
weert worde niet gelsoleerd.
Wat de plannen betreft aan de Zeeuwsch-
Vlaamsche zijde, de plannen, zocals ze door mij
worden ontwikkeld. Ze zijn aanmerkelijk
goedkooper voor Waterstaat en zij zullen ook
meer voldoening brengen. Zij zullen ook
geen nadeelen voor het verkeer met zich bren
gen, integenaeel grcote voordeelen, ook finan-
oieel, omdat de Rijksweg korter zal zijn dan
wanneer die genomen wordt van uit den Perk
polder. De weg door den Perkpolder is 2700
meter lang, de weg van den Noorddijkpolder