ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
De Italiaansch-Abessinische oorlog.
No. 9374
MAANDAG 11 NOVEMBER 1935
75e Jaargang
Binnenland
Buitenland.
EERSTE BLAD
ONS
TER NEUZEN 11 NOVEMBER 1935.
AVERIJ OP HET KANaKl GENT
TER NEUZEN.
NEUZENSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Binnen Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen
"fr. per post f 1,55 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post f 5,60 per jaar
Voor Belgie en Amerika f 2,overige landen /2,35 per 3 maanden fr. per post
Abonnementen voor het buitenland alleen bij vooruitbetaling.
Ultgeefster: Firma P. J. VAN DE SANDE
GIRO 38150 TELE1FOON No. 25.
ADVERTENTKN: Van 1 tot 4 regels f 0,80 Voor elken regel meer 0,20
KI.F.I'VE ADVEKTENTIeNper 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling.
Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien 'brj regelabonnement tegen vermlnderd tarief, hetwelk op aanvraag
verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst een dag voor de uitgavo.
DIT BLAD VERSCHUNT TEDERF.N MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND.
VERLAGING PASSAGETARIEVEN
NAAR EN VAN INDIe.
Door de directies van de Stoomvaart Maat-
schappij Nederland en van de Rotterdamsche
Lloyd zijn met ingang van 6 November de
passagetarieven verlaagd met een crisiskor-
ting van 7% procent.
Deze crisis-korting wordt ingesteld onder
het voorlbehoud, dat wijziging te alien tijde
mogelij,k is.
Naast deze algemeene crisis-korting, welke
voor alle klassen geldt, zijn bovendien de tarie-
ven voor de eerste klasse gedurende de periode
van 6 November tot en met 4 Maart 1936
sterk verlaagd, teneinde het verschil tusschen
de eerste en tweede klasse tarieven te ver-
kleinen en het mogelijk te maken, dat zij, die
vroeger in de eerste klasse reisden, wederom
naar deze klasse terugkeeren.
In verband hiermede werd het tarief voor
de eerste klasse voor het traject Genua-Mar-
seille-Batavia teruggebraoht van 835 tot
700, welk bedrag na aftrek van de algemeene
crisiskorting van 7% pet. uitkomt op
647,50, zoodat iemand, die passage tweede
klasse besproken heeft en daarvoor f 630 heeft
uitgetrokken voor het traject Genua-Marseille-
Batavia, tot en met 4 Maart a.s. slechts f 17,50
behoeft bij te betalen om in de eerste klasse
te reizen.
De maatschappQien hebben het voornemen
om met ingang van 5 Maart 1936 het tarief
eerste klasse Genua-Marseille-Batavia te
brengen op 800, waarop de 7% crisiskor
ting onder het bovenvermelde voorbehoud
eveneens van toepassing is.
Na aftrek van de bovengenoemde crisis-
korting bedragen de passage-tarieven van Hol
land-Mi ddellandsche Zee naar Indie zooals op
bijlage vermeld.
Ook voor de tarieven der ,,Poelau"-, „Kota"
en andere vraohtsdhepen geld't de crisiskorting
van 7%
De voornaamste reden welke tot deze ver-
laging had geleid, was de groote verschuiving
voaral. van de eerste naar de tweede, in min-
dere mate van tweede naar derde en zelfs wel
van eerste naar derde. Daarop zijn de sehepen
niet ingericht. Wel blijven de exploitatiekosten
onder de gegeven omstandigheden vrijwel ge
lijk, maar de eerste klas is de laatste jaren
dermate ontvolkt, dat thans het tarief bij wijze
van proef omlaag is gebracht, ten einde te
onderzoeken of daarvoor een terugkeer van
tweede klas passagiers naar de eerste kan
worden bevorderd. Van zelfsprekend houden
deze verlaagde tarieven ook wel eenig verband
met de tarieven der buitenlandsehe maatschap
prjen en met de bekende storingen van het
monetair evenwicht over de geheele wereld.
Reeds meer dan twee jaar is een thans van
kracht geworden verlaging in de pen. Zij werd
echter telkens uitgesteld of herzien, in de hoop
op betere tijden en ook de datum van invoe-
ring leverde nog al wat technische moeilijk-
heden op. Maar thans is de kogel door de
kerk en zullen de passagiers van de Woensdag
j.l. resp. van Batavia en Rotterdam vertrok-
ken sehepen, het eerst van de verlaging pro-
fiteeren. Zij krijgen derhalve aan boord de
mededeeling van hun buitenkansje.
TARIEVEN.
Zooals uit de op 1 November j.l. ingevoerde
tariefsverlagingen is gebleken, is het streven
van de bedrijfsleiding bij voortduring er op
gericht, binnen de grenzen van de rentabiliteit
van het bedrijf tot verlaging van de tarieven
te komen. Hoeveel aantrekkelijks 'n verlaging
van het briefport in het binnenlandsch verkeer
van 6 op 5 cent ook zou hebben, hiervan moet
vooralsnog worden afgezien, omdat zulk een
verlaging, mede door de noodzakelijkheid
andere daarmede verband houdende tarieven
te verlagen een derving van eenige millioenen
guldens aan inkomsten mef zich zou brengen,
hetgeen met het oog op den tegenwoordigen
stand van 's rijks financien niet Verantwoord
kan worden geacht.
Het tarief van 10 cent voor celgesprekken
is niet te hoog, gezien de kosten, die ervoor
moeten worden gemaakt.
geheime ORGANISATIE IjN oostenrijk
ONTDEKT.
Naar gemeld wordt, zou de Weensche poli-
tie een uiltgelbreide geheime organdsatie van
voormaliige soc.-dem. ambtenaren hebben ont-
dekt en talrijke huiszoekingen hebben ver-
richt. Men zou hier te doen hebben met een
poging tot wederaprichting van den soc.-dem
bond van trampersoneel.
Met behulp van een ledenlijst, (bij een der
leaders in ibeslag genomen, heeft de politie in
21 arrondiesementen meer dan duizend per-
sonen in hechtenis genomen, die thans wor
den verhcord.
De leden bleken in het bezit te zijn van een
koperen muntstuk, waarop een numimer was
gegraveerd, overeenkomende met dat van hun
lidmaatschapskaart.
DE VESUVIUS WERKT.
Tengevolge van de regens der laatste dagen
is de Vesuvius weer gaan werken. Uit de stad
is een geweldig grobt lichtschijnsel zichtbaar
De directeur van het Vesuvius-observato-
rium, prof. Mallarda, decide mede, dat de
regen een kraterkegel ter hoogte van 20 M.
heeft doen dnstorten, waardoor de basis is ver-
toreed. Hieruit sl.roomen gloeiende lava in
Z.O. en N.O. richting.
Tot bezorgd'heid geeft de werkzaamheid
van den vulkaan geen aanleiding.
HET S^AVISKY-PROCES.
De ,,almacht" van Stavisky in officieele
Fransche kringen werd weer eens zeer duide-
lijk geillustreerd tjjdens de zatting van het
bof, toen de „stroomannen" de 19 mannen
die met mevrouw Stavisky beschuldigd wer-
den van medeplidhtigheid aan de misdrijven
van den zwendelaar het kruisverhoor onder-
gingen.
Henri Cohen, de juwelier, dae door Stavisky
in de Credit Municipal de Bayonne (gemeen-
teljjk pandjeshuis) werd ge'introduceerd als
officieel taxateur en die de opdfacht kreeg
juweelen valsch 'te taxeeren die daar verpand
waren, deed een wanhopige poging zich er uit
te redden door de andere verdachten te be-
scbul'digen en te wijzen op Stavisky's macht
in hooge kringen.
,U begrijpt hoe Stavisky was", zei deze be-
klaagde tegen president Barnaud, die met een
dronisch lachje.luisterde.
..Ik zeg u, dat hij een fascineerenden in-
vloed aver anderen had. Hij was een char-
meur! Als hij hier aanrwezig was, zou hij u
binnen het kwartier overtuigd heibben."
Het hof lachte luid en zelfls de rechter ver-
oorloofde zich een gldmlach.
,U ben't erg amusant, mijniheer Cohen, maar
wees zoo vrien'delijk om verder te gaan met
uw verklaring."
,,Het volgende wat ik u ga vertellen zal u er
miisschien van overtuigen, dat Stavisky alles
kon doen wat hij wilde. In Biarritz in 1932
speelde hij op grooie schaal in het casino.
Hij won veel geld van een zekeren baron
X. Als u zijn naam wilt weten: het was
baron Bmpain (hij heeft de reputatie 66n van
de rijkste menschen ter wereld te zijn).
Op zekeren dag werd baron Empain in een
twist gewikkeld over een blonde vrouw in het
casino. Hij werd er uit gezet en zijn naam ge-
schrapt van de casinolijst door de Surety Ge
neral e (de Fransche Scotland Yard). Het
werd hem zoodoende verboden het casino
weer binnen te kemen.
Stavisky was woedend, daar deze man hem
altijd veel geld bezorgde met spelen. Toen de
politie te Biarritz weigerde de uitsluiting
over den baron op te heffen, ging Stavisky
naar de telefoon en belde den minislter van
binnenlandsche zaken op. Binnen het uur
stond de ibaron weer officieel op de casino
lijst."
Cohen vertelde verder hoe Stavisky juwee
len placht te koopen voor vooraanstaande
leden van het parlememt.
,,Maar ik wil geen n. men noemen, want ik
Wil niet nog meer verwarring veroorzaken."
Cohen's relaas hoe hij in Stavisky's klau-
wen viel, werpt een interessant licht op de
methodes die deze volgde.
Hij kwam in gesprek met Cohen (een klein
juwelien je destijds op een etagewoning) en
zei dat hij eenige steenen wilde koopen.
Later maakte hij Cohen chef van een juwe-
liersizaak en tenslotte zette hij hem in de
Credit Municipal.
,,Hij overreedde mij mijn huis en zakelijke
rela.'ties in Parijs op te gsven en naar Bayon
ne te gaan", zei Cohen. ,,Toen ik daar was
zat ik midden in zaken eji ik had te doen wat
hij zei of mijn baantje te verliezen. Ik maakte
mij schuldig aan zekere kleine feiten, maar ik
was schuldig in goed vertrouwen."
Schuldig in goed vertrouwen?" vroeg de
rechter verlbaasd. ,,Wat kunt u daarmee be-
doelen? Ik heb nog nooit zoo'n verzameling
menschen gezien die in goed vertrouwen der-
gelijke budtengewone daden vollbrachten..."
,,Ik deed verkeerd, ik weet het." Het
j magere mannetje strekte smeekend zijn han-
den uit. „Ik taxeerde de juweelen te hoog,
maar nooit meer dan voor 15 millioen franc...
Ik stelde mijzelf opzettelijk een grens in het
algemeen helang."
,,Op zekeren dag," ging Cohen voort, had
ik genoeg van de heele zaak en schreef naar
de Surety Generale om ide heele bende aan
te klagen. Ik kreeg geen antwoord van de
Surete, maar twee dagen later verscheen
Stavisky plotseling bij mij.
f,Cohen", zei hij, „ik ben een goeden mees-
ter voor hen, die mij ddenen, maar voor hen
die mij in den weg zitten kan ik barbaarsch
wreed zijn." In zijn hand had hij den brief
die ik aan de Suretd had geschreven en hij
duwde mij dezen onder den neus.
,,Nu, wat moet een man als ik in een der-
gelijke sdtuaJtle doen? Whrmeer men ednmaal
in dergelijke verwikkelingen is geraakt hoe
kan men dan weer een eerlijk man worden?"
ITAIJAANSCHE DIVISIE UIT LIBIe
VERTROKKEN.
Officieele Britsche kringen spreken tegen,
dat Sir Eric Drummond opdracht had met
Mussolini over een pact van wederzijdsche
hulpverleening in de Middellandsche Zee te
onderhandelen, en voegen er aan toe, dat En-
geland geenszins voomemens is op het oogen-
blik de besprekingen te Rome, die tot uitslui-
tend doel hebben zoo mogelijk een deel der
militaire en maritieme maatregelen in de Mid
dellandsche Zee in te trekken, uit te breiden.
Te Rome wordt ontkend, dat er een nieuw
onderhoud tusschen Mussolini en den Britscben
ambassadeur heeft plaats gehad. De toestand
in de Middellandsche Zee, wordt verklaard, is
onveranderd.
Wel wordt te bevoegder plaatse medege-
deeld, dat de uit Libie teruggeroepen divisie
thans hijna geheel naar Italie is teruggekeerd.
GORAHAI DOOR DE ITALIANEN
INGENOMEN.
De volgende bijzonderheden worden nog aan-
gaande de vermeestering van Gorohai gemeld:
Zestig machinegeweren en 3000 geweren
verdedigden de stad, die door de meest mo-
derne versterkingen was omgeven. Dedzj-
matsj Afework, die zijn militaire opleiding in
Europa heeft genoten, had het opperbevel.
Het plaatselijk garnizoen, dat in normale tij
den onder bevel stond van Omar Samantar,
die door de Italianen wordt gezocht. als de
dader van den moord op kapitein Garolei, was
versterkt met geregelde troepen, afgericht
door de Belgische missie, en in vrachtauto's
uit Harrar getransporteerd.
De Italiaansche aanval begon den 3en Nov.
met een luchtbombardement, gedurende het
welk Afework door een granaat in den buik
werd gewond, hetgeen de Ethiopiers demora-
liseerde en hen de stad aanstonds deed ont-
ruimen. Een Italiaansche tankcolonne drong
de stad binnen. De Askari's en de Italiaan
sche troepen voltooiden later de bezetting en
gingen daarna tot de vervolging van den
vijand over.
Het 41ste legerbericht.
Het 41ste legerbericht luidt als volgt: ,,Gsne-
raal De Bono telegrafeertop het front van
het tweede legercorps heeft een verkennings-
detachement tusschen Aksoem en de Tacazze
eenige groepen Abessiniers verslagen en ge-
dwongen zich over te geven.
De fitaurari Gabre Nendin heeft zich met
zijn volgelingen bij de Italianen gemeld te
Selaclana en stelde zich onder commando van
de Italianen. In het gebied van Adiet hebben
de stamhoofden, notabelen en kerkelijke lei-
ders hun onderwerping aangeboden.
In de Oostelijke vlakte zette de Danakll-
colonne de opmarsch voort en bezette Damale.
De troepen van generaal Graziani hebben
Gorahai beaet. De vijand is gevlucht en liet
ons geschut, mitrailleurs en eenige honderden
geweren achter, alsmede vrachtauto's en
depots levensmiddelen en materieel.
Onae detachementen achtervolgen den
vijand, niettegenstaande de rivier de Faf is
gewassen.
De luchtvaart heeft aanaienlij-k bijgedragen
aan de operaties van de laatste dagen.
Twee uur nadat de stad in ons bezit was
gekomen, kon reeds een vlisgtuig dalen op een
vliegveld van Makale.
Italiaansoh vliegtuig boven
Addis Abeba?
Een vliegtuig, vermoedelijk van Italiaansche
nationaliteit, heeft boven Addis Abeba ge-
vlogen.
Het zou de eerste keer zijn, dat een Ita-
liaansch vliegtuig tot de Abessinische hoofd-
stad is genaderd.
Makale niet het einddoel.
De bezetting van Makald is geenszins het
einddoel der Italiaansche troepen. De tweede
inlandsche divisie onder commando van gene
raal Vacalusso heeft de stad verlaten en volgt
dien karavaanweg in de richting van Amba
Alagi en Asjangi. De opmarsch zal met spoed
worden voortgezet. Men hoopt de Abessiniers
te dwingen tot een veldslag.
Ook aan den uitersten rechtervleugel, aan
het front van Aksoem, wordt groote activiteit
ontwikkeld door de troepen van generaal
Maravigna.
Er wordt melding gemaakt van aanvallen
van franc-tireurs achter de Italiaansche linies.
De taak om deze actie te onderdrukken is toe-
vertrouwd aan de carabinieri, die in grooten
getale naar Oost-Afrika gezonden zijn, ten
einde politietoezicht uit te oefenen in de ach
ter het front gelegen gebieden.
Ofschoon er een geringe venmindering in
het troepenvervoer naar Oost-Afrika te be-
speuren valt, vertrokken toch nog 50 officie-
ren, 100 onderofficieren en 1500 man aan
boord van de „Toscania".
Generaal Bemasconi van de Italiaansche
luchtmaaht, die verantwoordelijk was voor de
training van de Italiaansche Schneidercup
pilotien, is vertrokken naar Mcgadisio. Zon-
dag zijn de hertog van Pistoia en 2500 zwart-
hemden naar Oost-Afrika vertrokken.
PantSerauto's in Gorahai.
Alle versterkte stellingen van Gorohai zijn
thans door een Italiaansch detachement met
pantserauto's bezet, zonder dat tegenstand
werd bndervonden.
In verband met het jongste hevige lucht
bombardement van het district Gorohai door
de Italianen, zijn de Abessiniers, wiier aantal
geschat wordt op 3000, gevlucht met achter-
la.ing van talrijke kleine kanonnen en ma
chinegeweren. De Italianen zetten hen na in
de richting Noord-Oostelijk van Gorahai.
Het gerucht gaat te Addis Abeba, dat ras
Desta, schoonzoon van den Negus en uitste
kend krijgsman, de Zuidergrens nabij Dolo
overschreden heeft met de bedoeling den op
marsch op Italiaansch grondgebisd voort te
zetten.
Uit betrouwbare bron wordt gemeld, dat
aanzienlijke versterkingen op weg zijn naar
het Zuid-Oosten, in de richting van Joelba en
de Sjebeli; deze troepen zijn afkomstig uit de
provincie Bali.
Te Dzjiboeti zijn 12 vrachtauto's van En-
gelsch en Amerikaansch fabrikaat, 250 kisten,
elk bevattende 26 Mauser-geweren, 4 lucht-
afweerkanonnen en 3 gedemonteerde Bri'tsche
vliegtuigen aangekomen, bestemd voor het
Abessinische leger.
Van het Zuidelijk front.
Naar Reuter van het front in Tigre meldt,
acht men de bezetting van Gorrahei tenminste
even belangrijk als die van Makalle. Verzskert
de bezetting van Makalld het bezit van Tigr6,
Gorrahai opent de poort naar de geheele pro
vincie Harrar. De stad is gelegen aan de
(Ingez. Med.)
rivier Fafan, welke rechtstreeks aaar Harrar
leidt en aan het kruispunt van wegen van
Gerlogoebi naar Warandab en van Gerlogoebi
naar het Westen van Ogaden en van Dzjid-
rjiga naar Skillave. Het is dan ook een be
langrijk karavaancentrum. Tevens ligt het
aan het uiteinde van het gebied der bronnen,
d.w.z. dat de bevolking, die de streek tot vele
kilometers verder naar het Noorden bewoont,
zich zal moeten onderwerpen, als zij toegang
tot de bronnen hebben wil.
De bezetting van Gorrahai is uitgevoerd
door inlandsche troepen onder bevel van kolo-
nel Maletti, een der beroemdste koloniale Ita
liaansche officieren. Hij heeft deelgenomen
aan den heelen veldtocht in Libye, d.w.z. aan
de berovering van Fezzan, de zuivering van de
Groote Syrte en aan de onderdrukking van
den opstand der Senoessi en de herovering van
Koeffra.
Onderlinge rivaliteit der Abessinische
hoofden.
Ten gevoige van den emst van den toe-
stand de binnenlandsche twisten in Abessinie,
die nooit geheel werden gestaakt, thans wijken
voor de noodzakelijkheid van de verdediging
van het grondgebied. De regeering evenwel
buit de persoonlijke rivaliteit onder de ver-
schillende Rassen om den vijand beter weer-
stand te bieden op handige wijze uit. Zoo zal
Dedzjaz Taffari, die des'.ijds deelnam aan den
opstand tegen Menelik in Tigre en tot dusver
gevangen zat, binnenkort naar het front van
Tigrd worden gezonden, daar hij een persoon
lijke vijand van Ras Koeksa is.
Andere hoofden in Tigre, die in vredestijd
nauwkeurig werden gesurveilleerd, o.a. Dedz
jaz Abarra, zijn weer bij den Negus in de gra
tis en zullen naar het front van Tigre ver-
trekken wegens hun gronddge kennis van het
gebied.
Het voor Riemen bestemde Zweedsche stoom-
schip „Oxelosund" is te Sas van Gent in aan-
varing gekomen met het oostelijk beveiligings-
werk der sluis. De schade wordt op f 13.000
geraamd. De ,,Oxelosund" heeft de reis oogen-
schijnlijk zonder averij bekomen te hebben,
voortgezet.
Het Italiaansche stoomschip „Potestas"
heeft na het verlaten der sluis te Ter Neuzen,
schade toegebracht aan een remstoel staande
voor de Hoeksche brug. Het schip bekwam
zelf geen schade en heeft de reis naar Sluiskil
voortgezet.
TOONEELUITVOERING IN HET
R.K. VEREENIGINGSGEBOUW.
Zon'dagaivond werd het tooneelseizoen in het
R.K. Vereenigingsgebouw geopenid met een
uitvoerimg door de leden van de ,,Jonge Werk-
man". Deize uitvoering was als een propagan-
da-avond toedoeld, zoodat iedereen toegang
had. De zaal was bijzonder goed bezet, toen
de Zeereerw. heer Pastoor den avond met een
kort woord opende.
't Is te hopen, dat bet doel van deze uit
voering, propaganda te maken en belangstel-
ling te wekken voor het R.K. Jeugdwerk, be-
redkt wordt. Aan het spel dat vertoond werd
zal dat niet liggen, want het was werkelijk
goed te noemen.
Ook de inhoud van het stuk viel blijkbaar
bijzonder in den smaak; nu een spookgesehie-
denis, iets om te griezelen, dat wil er nogal
in. Het stuk speelt zich af onder de pension-
gasten en personeel in een oud-kasteel, dat
als pension is ingericht, ergens langs de En-
gelscihe kust. De gasten verivelen zich gruwe-
lijk vanwege ''t slechte weer, doch een zekere
Maley, een jong sehrijver, stelt voor om de
verveling te verdrijven door het in studie
nemen van een tooneelstuk.
Alle lichten worden plotseling gedoofd en
wanneer deze weer aangaan, is het spel in
voile gang.
In ho. stuk gaat het om een erfenis, n.l het
kasteel „Red Castle". Om diit kasteal is een
spookgeschdedenis geweven, waarvan een paar
familieleid'en gebrudk maken om den recht-
matigen eigenaar zijn bezitting te ontfu'tselen,
wat bijna gelukt. Hierdoor ontstaan allerlei
komische scenes, ja zelfs een heusch spook
versahijnt dat eindelijk ontmaskerd wordt
door twee leuke detectives.
Zooals we boven reeds zeaden: het spel werd
goed gespeeld. Het spreekt vanzelf dat er hier
en daar wat aan haperde, maar vergeleken bij
de uitvoering van verleden jaar was er een
heele verfbe>.ering. Dus de J. W. tooneelclub
is de goede weg op.
De Zeereerw. heer Pastoor sloot met een
kort dankwoord, waarin hij het R.K. Jeugd
werk ten zeerste aanibeval.
TWEEDE KAMER.
De aaailoophavens.
Bij het afdeelingaonderzoek der Tweede
Kamer van de verkeersffondsibegrooting voor
het dienstjaar 1936 betuigden eenige leden in-
stemming met de plannen tot verbetering van
de aanlegplaatsen van de provinciale oever-
verbinding over de Wester-Schelde, in aan-
sluiting met den weg nr. 60.
Zij meenden te moeten betwijfelen, of het
wel geheel juist is, dat de ontworpen havens
aan het eindpunt van weg no. 60 liggen en of
Gedep. Staten wel met de plannen instemmen.
De hier aan het woord zijnde leden bleken van
meening, dat het veel juister en goedkooper
ware de bestaande aanlegplaatsen te Hans-
weert en Walsoorden te verbeteren. Gevraagd
werd, of deze mogelijkheid wel grondig is bn-
derzocht om welke redenen aan Kruiningen
en den Perkpolder de voorkeur is gegeven en
hoeveel de ramingen van kosten versohillen.
Andere leden daarentegen meenden te
weten, dat de plannen volledige instemming
hebben van Ged. Staten en van vrijwel alle
leden van de Prov. Staten.
Enkele leden hadden tegen de plaats, waar
de havens zullen worden aangelegd, onover-
.komelijke bezwaren. De nieuwe weg, die ge
nomen wordt, is wel is waar iets korter, maar
dat is zoo onlbeduidend, dat dit voordeel weg-
valt tegenover de bezwaren, die uit anderen
haofde bestaan. Met name werd gewezen op
den bestaanden weg, de bestaande tramlijm, de
lagging der dorpen. Gewenscht is, zoo ibetoog-
de deze leden, de haven aan te leggen tusschen
den tegenwoordigen aanlegsteiger te Wal
soorden en het oude havenhoofd. Zij is daar
beter gelegen, ook bij storm en ijsgang en de
aanleg zal goedkooper zijn. Ook de gekozen
plaats bij Kruiningen werd niet de beste ge
acht. Beter zou zijn de haven te maken ten
Westen van den tegenwoordigen ingang van
het kanaal naar Hansweert.
De hier aan het woord zijnde leden vroegen
j de nieuwe aanloophavens zoo groot te maken,
dat ook andere sehepen dan die van den veer-
dienst daar kunnen inloopen.
Verscheidene leden drongen er op aan, dat
de betrokken streken in deze aangelegenheid
zouden worden geraadpleegd en dat rekening
worde gehouden met de verlangens en de be-
langen van de bevolking.