ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN De Italiaansch-Abessinische oorlog. No. 9374 MAANDAG 11 NOVEMBER 1935 75e Jaargang Binnenland Buitenland. EERSTE BLAD ONS TER NEUZEN 11 NOVEMBER 1935. AVERIJ OP HET KANaKl GENT TER NEUZEN. NEUZENSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Binnen Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen "fr. per post f 1,55 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post f 5,60 per jaar Voor Belgie en Amerika f 2,overige landen /2,35 per 3 maanden fr. per post Abonnementen voor het buitenland alleen bij vooruitbetaling. Ultgeefster: Firma P. J. VAN DE SANDE GIRO 38150 TELE1FOON No. 25. ADVERTENTKN: Van 1 tot 4 regels f 0,80 Voor elken regel meer 0,20 KI.F.I'VE ADVEKTENTIeNper 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling. Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte berekend. Handelsadvertentien 'brj regelabonnement tegen vermlnderd tarief, hetwelk op aanvraag verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst een dag voor de uitgavo. DIT BLAD VERSCHUNT TEDERF.N MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND. VERLAGING PASSAGETARIEVEN NAAR EN VAN INDIe. Door de directies van de Stoomvaart Maat- schappij Nederland en van de Rotterdamsche Lloyd zijn met ingang van 6 November de passagetarieven verlaagd met een crisiskor- ting van 7% procent. Deze crisis-korting wordt ingesteld onder het voorlbehoud, dat wijziging te alien tijde mogelij,k is. Naast deze algemeene crisis-korting, welke voor alle klassen geldt, zijn bovendien de tarie- ven voor de eerste klasse gedurende de periode van 6 November tot en met 4 Maart 1936 sterk verlaagd, teneinde het verschil tusschen de eerste en tweede klasse tarieven te ver- kleinen en het mogelijk te maken, dat zij, die vroeger in de eerste klasse reisden, wederom naar deze klasse terugkeeren. In verband hiermede werd het tarief voor de eerste klasse voor het traject Genua-Mar- seille-Batavia teruggebraoht van 835 tot 700, welk bedrag na aftrek van de algemeene crisiskorting van 7% pet. uitkomt op 647,50, zoodat iemand, die passage tweede klasse besproken heeft en daarvoor f 630 heeft uitgetrokken voor het traject Genua-Marseille- Batavia, tot en met 4 Maart a.s. slechts f 17,50 behoeft bij te betalen om in de eerste klasse te reizen. De maatschappQien hebben het voornemen om met ingang van 5 Maart 1936 het tarief eerste klasse Genua-Marseille-Batavia te brengen op 800, waarop de 7% crisiskor ting onder het bovenvermelde voorbehoud eveneens van toepassing is. Na aftrek van de bovengenoemde crisis- korting bedragen de passage-tarieven van Hol land-Mi ddellandsche Zee naar Indie zooals op bijlage vermeld. Ook voor de tarieven der ,,Poelau"-, „Kota" en andere vraohtsdhepen geld't de crisiskorting van 7% De voornaamste reden welke tot deze ver- laging had geleid, was de groote verschuiving voaral. van de eerste naar de tweede, in min- dere mate van tweede naar derde en zelfs wel van eerste naar derde. Daarop zijn de sehepen niet ingericht. Wel blijven de exploitatiekosten onder de gegeven omstandigheden vrijwel ge lijk, maar de eerste klas is de laatste jaren dermate ontvolkt, dat thans het tarief bij wijze van proef omlaag is gebracht, ten einde te onderzoeken of daarvoor een terugkeer van tweede klas passagiers naar de eerste kan worden bevorderd. Van zelfsprekend houden deze verlaagde tarieven ook wel eenig verband met de tarieven der buitenlandsehe maatschap prjen en met de bekende storingen van het monetair evenwicht over de geheele wereld. Reeds meer dan twee jaar is een thans van kracht geworden verlaging in de pen. Zij werd echter telkens uitgesteld of herzien, in de hoop op betere tijden en ook de datum van invoe- ring leverde nog al wat technische moeilijk- heden op. Maar thans is de kogel door de kerk en zullen de passagiers van de Woensdag j.l. resp. van Batavia en Rotterdam vertrok- ken sehepen, het eerst van de verlaging pro- fiteeren. Zij krijgen derhalve aan boord de mededeeling van hun buitenkansje. TARIEVEN. Zooals uit de op 1 November j.l. ingevoerde tariefsverlagingen is gebleken, is het streven van de bedrijfsleiding bij voortduring er op gericht, binnen de grenzen van de rentabiliteit van het bedrijf tot verlaging van de tarieven te komen. Hoeveel aantrekkelijks 'n verlaging van het briefport in het binnenlandsch verkeer van 6 op 5 cent ook zou hebben, hiervan moet vooralsnog worden afgezien, omdat zulk een verlaging, mede door de noodzakelijkheid andere daarmede verband houdende tarieven te verlagen een derving van eenige millioenen guldens aan inkomsten mef zich zou brengen, hetgeen met het oog op den tegenwoordigen stand van 's rijks financien niet Verantwoord kan worden geacht. Het tarief van 10 cent voor celgesprekken is niet te hoog, gezien de kosten, die ervoor moeten worden gemaakt. geheime ORGANISATIE IjN oostenrijk ONTDEKT. Naar gemeld wordt, zou de Weensche poli- tie een uiltgelbreide geheime organdsatie van voormaliige soc.-dem. ambtenaren hebben ont- dekt en talrijke huiszoekingen hebben ver- richt. Men zou hier te doen hebben met een poging tot wederaprichting van den soc.-dem bond van trampersoneel. Met behulp van een ledenlijst, (bij een der leaders in ibeslag genomen, heeft de politie in 21 arrondiesementen meer dan duizend per- sonen in hechtenis genomen, die thans wor den verhcord. De leden bleken in het bezit te zijn van een koperen muntstuk, waarop een numimer was gegraveerd, overeenkomende met dat van hun lidmaatschapskaart. DE VESUVIUS WERKT. Tengevolge van de regens der laatste dagen is de Vesuvius weer gaan werken. Uit de stad is een geweldig grobt lichtschijnsel zichtbaar De directeur van het Vesuvius-observato- rium, prof. Mallarda, decide mede, dat de regen een kraterkegel ter hoogte van 20 M. heeft doen dnstorten, waardoor de basis is ver- toreed. Hieruit sl.roomen gloeiende lava in Z.O. en N.O. richting. Tot bezorgd'heid geeft de werkzaamheid van den vulkaan geen aanleiding. HET S^AVISKY-PROCES. De ,,almacht" van Stavisky in officieele Fransche kringen werd weer eens zeer duide- lijk geillustreerd tjjdens de zatting van het bof, toen de „stroomannen" de 19 mannen die met mevrouw Stavisky beschuldigd wer- den van medeplidhtigheid aan de misdrijven van den zwendelaar het kruisverhoor onder- gingen. Henri Cohen, de juwelier, dae door Stavisky in de Credit Municipal de Bayonne (gemeen- teljjk pandjeshuis) werd ge'introduceerd als officieel taxateur en die de opdfacht kreeg juweelen valsch 'te taxeeren die daar verpand waren, deed een wanhopige poging zich er uit te redden door de andere verdachten te be- scbul'digen en te wijzen op Stavisky's macht in hooge kringen. ,U begrijpt hoe Stavisky was", zei deze be- klaagde tegen president Barnaud, die met een dronisch lachje.luisterde. ..Ik zeg u, dat hij een fascineerenden in- vloed aver anderen had. Hij was een char- meur! Als hij hier aanrwezig was, zou hij u binnen het kwartier overtuigd heibben." Het hof lachte luid en zelfls de rechter ver- oorloofde zich een gldmlach. ,U ben't erg amusant, mijniheer Cohen, maar wees zoo vrien'delijk om verder te gaan met uw verklaring." ,,Het volgende wat ik u ga vertellen zal u er miisschien van overtuigen, dat Stavisky alles kon doen wat hij wilde. In Biarritz in 1932 speelde hij op grooie schaal in het casino. Hij won veel geld van een zekeren baron X. Als u zijn naam wilt weten: het was baron Bmpain (hij heeft de reputatie 66n van de rijkste menschen ter wereld te zijn). Op zekeren dag werd baron Empain in een twist gewikkeld over een blonde vrouw in het casino. Hij werd er uit gezet en zijn naam ge- schrapt van de casinolijst door de Surety Ge neral e (de Fransche Scotland Yard). Het werd hem zoodoende verboden het casino weer binnen te kemen. Stavisky was woedend, daar deze man hem altijd veel geld bezorgde met spelen. Toen de politie te Biarritz weigerde de uitsluiting over den baron op te heffen, ging Stavisky naar de telefoon en belde den minislter van binnenlandsche zaken op. Binnen het uur stond de ibaron weer officieel op de casino lijst." Cohen vertelde verder hoe Stavisky juwee len placht te koopen voor vooraanstaande leden van het parlememt. ,,Maar ik wil geen n. men noemen, want ik Wil niet nog meer verwarring veroorzaken." Cohen's relaas hoe hij in Stavisky's klau- wen viel, werpt een interessant licht op de methodes die deze volgde. Hij kwam in gesprek met Cohen (een klein juwelien je destijds op een etagewoning) en zei dat hij eenige steenen wilde koopen. Later maakte hij Cohen chef van een juwe- liersizaak en tenslotte zette hij hem in de Credit Municipal. ,,Hij overreedde mij mijn huis en zakelijke rela.'ties in Parijs op te gsven en naar Bayon ne te gaan", zei Cohen. ,,Toen ik daar was zat ik midden in zaken eji ik had te doen wat hij zei of mijn baantje te verliezen. Ik maakte mij schuldig aan zekere kleine feiten, maar ik was schuldig in goed vertrouwen." Schuldig in goed vertrouwen?" vroeg de rechter verlbaasd. ,,Wat kunt u daarmee be- doelen? Ik heb nog nooit zoo'n verzameling menschen gezien die in goed vertrouwen der- gelijke budtengewone daden vollbrachten..." ,,Ik deed verkeerd, ik weet het." Het j magere mannetje strekte smeekend zijn han- den uit. „Ik taxeerde de juweelen te hoog, maar nooit meer dan voor 15 millioen franc... Ik stelde mijzelf opzettelijk een grens in het algemeen helang." ,,Op zekeren dag," ging Cohen voort, had ik genoeg van de heele zaak en schreef naar de Surety Generale om ide heele bende aan te klagen. Ik kreeg geen antwoord van de Surete, maar twee dagen later verscheen Stavisky plotseling bij mij. f,Cohen", zei hij, „ik ben een goeden mees- ter voor hen, die mij ddenen, maar voor hen die mij in den weg zitten kan ik barbaarsch wreed zijn." In zijn hand had hij den brief die ik aan de Suretd had geschreven en hij duwde mij dezen onder den neus. ,,Nu, wat moet een man als ik in een der- gelijke sdtuaJtle doen? Whrmeer men ednmaal in dergelijke verwikkelingen is geraakt hoe kan men dan weer een eerlijk man worden?" ITAIJAANSCHE DIVISIE UIT LIBIe VERTROKKEN. Officieele Britsche kringen spreken tegen, dat Sir Eric Drummond opdracht had met Mussolini over een pact van wederzijdsche hulpverleening in de Middellandsche Zee te onderhandelen, en voegen er aan toe, dat En- geland geenszins voomemens is op het oogen- blik de besprekingen te Rome, die tot uitslui- tend doel hebben zoo mogelijk een deel der militaire en maritieme maatregelen in de Mid dellandsche Zee in te trekken, uit te breiden. Te Rome wordt ontkend, dat er een nieuw onderhoud tusschen Mussolini en den Britscben ambassadeur heeft plaats gehad. De toestand in de Middellandsche Zee, wordt verklaard, is onveranderd. Wel wordt te bevoegder plaatse medege- deeld, dat de uit Libie teruggeroepen divisie thans hijna geheel naar Italie is teruggekeerd. GORAHAI DOOR DE ITALIANEN INGENOMEN. De volgende bijzonderheden worden nog aan- gaande de vermeestering van Gorohai gemeld: Zestig machinegeweren en 3000 geweren verdedigden de stad, die door de meest mo- derne versterkingen was omgeven. Dedzj- matsj Afework, die zijn militaire opleiding in Europa heeft genoten, had het opperbevel. Het plaatselijk garnizoen, dat in normale tij den onder bevel stond van Omar Samantar, die door de Italianen wordt gezocht. als de dader van den moord op kapitein Garolei, was versterkt met geregelde troepen, afgericht door de Belgische missie, en in vrachtauto's uit Harrar getransporteerd. De Italiaansche aanval begon den 3en Nov. met een luchtbombardement, gedurende het welk Afework door een granaat in den buik werd gewond, hetgeen de Ethiopiers demora- liseerde en hen de stad aanstonds deed ont- ruimen. Een Italiaansche tankcolonne drong de stad binnen. De Askari's en de Italiaan sche troepen voltooiden later de bezetting en gingen daarna tot de vervolging van den vijand over. Het 41ste legerbericht. Het 41ste legerbericht luidt als volgt: ,,Gsne- raal De Bono telegrafeertop het front van het tweede legercorps heeft een verkennings- detachement tusschen Aksoem en de Tacazze eenige groepen Abessiniers verslagen en ge- dwongen zich over te geven. De fitaurari Gabre Nendin heeft zich met zijn volgelingen bij de Italianen gemeld te Selaclana en stelde zich onder commando van de Italianen. In het gebied van Adiet hebben de stamhoofden, notabelen en kerkelijke lei- ders hun onderwerping aangeboden. In de Oostelijke vlakte zette de Danakll- colonne de opmarsch voort en bezette Damale. De troepen van generaal Graziani hebben Gorahai beaet. De vijand is gevlucht en liet ons geschut, mitrailleurs en eenige honderden geweren achter, alsmede vrachtauto's en depots levensmiddelen en materieel. Onae detachementen achtervolgen den vijand, niettegenstaande de rivier de Faf is gewassen. De luchtvaart heeft aanaienlij-k bijgedragen aan de operaties van de laatste dagen. Twee uur nadat de stad in ons bezit was gekomen, kon reeds een vlisgtuig dalen op een vliegveld van Makale. Italiaansoh vliegtuig boven Addis Abeba? Een vliegtuig, vermoedelijk van Italiaansche nationaliteit, heeft boven Addis Abeba ge- vlogen. Het zou de eerste keer zijn, dat een Ita- liaansch vliegtuig tot de Abessinische hoofd- stad is genaderd. Makale niet het einddoel. De bezetting van Makald is geenszins het einddoel der Italiaansche troepen. De tweede inlandsche divisie onder commando van gene raal Vacalusso heeft de stad verlaten en volgt dien karavaanweg in de richting van Amba Alagi en Asjangi. De opmarsch zal met spoed worden voortgezet. Men hoopt de Abessiniers te dwingen tot een veldslag. Ook aan den uitersten rechtervleugel, aan het front van Aksoem, wordt groote activiteit ontwikkeld door de troepen van generaal Maravigna. Er wordt melding gemaakt van aanvallen van franc-tireurs achter de Italiaansche linies. De taak om deze actie te onderdrukken is toe- vertrouwd aan de carabinieri, die in grooten getale naar Oost-Afrika gezonden zijn, ten einde politietoezicht uit te oefenen in de ach ter het front gelegen gebieden. Ofschoon er een geringe venmindering in het troepenvervoer naar Oost-Afrika te be- speuren valt, vertrokken toch nog 50 officie- ren, 100 onderofficieren en 1500 man aan boord van de „Toscania". Generaal Bemasconi van de Italiaansche luchtmaaht, die verantwoordelijk was voor de training van de Italiaansche Schneidercup pilotien, is vertrokken naar Mcgadisio. Zon- dag zijn de hertog van Pistoia en 2500 zwart- hemden naar Oost-Afrika vertrokken. PantSerauto's in Gorahai. Alle versterkte stellingen van Gorohai zijn thans door een Italiaansch detachement met pantserauto's bezet, zonder dat tegenstand werd bndervonden. In verband met het jongste hevige lucht bombardement van het district Gorohai door de Italianen, zijn de Abessiniers, wiier aantal geschat wordt op 3000, gevlucht met achter- la.ing van talrijke kleine kanonnen en ma chinegeweren. De Italianen zetten hen na in de richting Noord-Oostelijk van Gorahai. Het gerucht gaat te Addis Abeba, dat ras Desta, schoonzoon van den Negus en uitste kend krijgsman, de Zuidergrens nabij Dolo overschreden heeft met de bedoeling den op marsch op Italiaansch grondgebisd voort te zetten. Uit betrouwbare bron wordt gemeld, dat aanzienlijke versterkingen op weg zijn naar het Zuid-Oosten, in de richting van Joelba en de Sjebeli; deze troepen zijn afkomstig uit de provincie Bali. Te Dzjiboeti zijn 12 vrachtauto's van En- gelsch en Amerikaansch fabrikaat, 250 kisten, elk bevattende 26 Mauser-geweren, 4 lucht- afweerkanonnen en 3 gedemonteerde Bri'tsche vliegtuigen aangekomen, bestemd voor het Abessinische leger. Van het Zuidelijk front. Naar Reuter van het front in Tigre meldt, acht men de bezetting van Gorrahei tenminste even belangrijk als die van Makalle. Verzskert de bezetting van Makalld het bezit van Tigr6, Gorrahai opent de poort naar de geheele pro vincie Harrar. De stad is gelegen aan de (Ingez. Med.) rivier Fafan, welke rechtstreeks aaar Harrar leidt en aan het kruispunt van wegen van Gerlogoebi naar Warandab en van Gerlogoebi naar het Westen van Ogaden en van Dzjid- rjiga naar Skillave. Het is dan ook een be langrijk karavaancentrum. Tevens ligt het aan het uiteinde van het gebied der bronnen, d.w.z. dat de bevolking, die de streek tot vele kilometers verder naar het Noorden bewoont, zich zal moeten onderwerpen, als zij toegang tot de bronnen hebben wil. De bezetting van Gorrahai is uitgevoerd door inlandsche troepen onder bevel van kolo- nel Maletti, een der beroemdste koloniale Ita liaansche officieren. Hij heeft deelgenomen aan den heelen veldtocht in Libye, d.w.z. aan de berovering van Fezzan, de zuivering van de Groote Syrte en aan de onderdrukking van den opstand der Senoessi en de herovering van Koeffra. Onderlinge rivaliteit der Abessinische hoofden. Ten gevoige van den emst van den toe- stand de binnenlandsche twisten in Abessinie, die nooit geheel werden gestaakt, thans wijken voor de noodzakelijkheid van de verdediging van het grondgebied. De regeering evenwel buit de persoonlijke rivaliteit onder de ver- schillende Rassen om den vijand beter weer- stand te bieden op handige wijze uit. Zoo zal Dedzjaz Taffari, die des'.ijds deelnam aan den opstand tegen Menelik in Tigre en tot dusver gevangen zat, binnenkort naar het front van Tigrd worden gezonden, daar hij een persoon lijke vijand van Ras Koeksa is. Andere hoofden in Tigre, die in vredestijd nauwkeurig werden gesurveilleerd, o.a. Dedz jaz Abarra, zijn weer bij den Negus in de gra tis en zullen naar het front van Tigre ver- trekken wegens hun gronddge kennis van het gebied. Het voor Riemen bestemde Zweedsche stoom- schip „Oxelosund" is te Sas van Gent in aan- varing gekomen met het oostelijk beveiligings- werk der sluis. De schade wordt op f 13.000 geraamd. De ,,Oxelosund" heeft de reis oogen- schijnlijk zonder averij bekomen te hebben, voortgezet. Het Italiaansche stoomschip „Potestas" heeft na het verlaten der sluis te Ter Neuzen, schade toegebracht aan een remstoel staande voor de Hoeksche brug. Het schip bekwam zelf geen schade en heeft de reis naar Sluiskil voortgezet. TOONEELUITVOERING IN HET R.K. VEREENIGINGSGEBOUW. Zon'dagaivond werd het tooneelseizoen in het R.K. Vereenigingsgebouw geopenid met een uitvoerimg door de leden van de ,,Jonge Werk- man". Deize uitvoering was als een propagan- da-avond toedoeld, zoodat iedereen toegang had. De zaal was bijzonder goed bezet, toen de Zeereerw. heer Pastoor den avond met een kort woord opende. 't Is te hopen, dat bet doel van deze uit voering, propaganda te maken en belangstel- ling te wekken voor het R.K. Jeugdwerk, be- redkt wordt. Aan het spel dat vertoond werd zal dat niet liggen, want het was werkelijk goed te noemen. Ook de inhoud van het stuk viel blijkbaar bijzonder in den smaak; nu een spookgesehie- denis, iets om te griezelen, dat wil er nogal in. Het stuk speelt zich af onder de pension- gasten en personeel in een oud-kasteel, dat als pension is ingericht, ergens langs de En- gelscihe kust. De gasten verivelen zich gruwe- lijk vanwege ''t slechte weer, doch een zekere Maley, een jong sehrijver, stelt voor om de verveling te verdrijven door het in studie nemen van een tooneelstuk. Alle lichten worden plotseling gedoofd en wanneer deze weer aangaan, is het spel in voile gang. In ho. stuk gaat het om een erfenis, n.l het kasteel „Red Castle". Om diit kasteal is een spookgeschdedenis geweven, waarvan een paar familieleid'en gebrudk maken om den recht- matigen eigenaar zijn bezitting te ontfu'tselen, wat bijna gelukt. Hierdoor ontstaan allerlei komische scenes, ja zelfs een heusch spook versahijnt dat eindelijk ontmaskerd wordt door twee leuke detectives. Zooals we boven reeds zeaden: het spel werd goed gespeeld. Het spreekt vanzelf dat er hier en daar wat aan haperde, maar vergeleken bij de uitvoering van verleden jaar was er een heele verfbe>.ering. Dus de J. W. tooneelclub is de goede weg op. De Zeereerw. heer Pastoor sloot met een kort dankwoord, waarin hij het R.K. Jeugd werk ten zeerste aanibeval. TWEEDE KAMER. De aaailoophavens. Bij het afdeelingaonderzoek der Tweede Kamer van de verkeersffondsibegrooting voor het dienstjaar 1936 betuigden eenige leden in- stemming met de plannen tot verbetering van de aanlegplaatsen van de provinciale oever- verbinding over de Wester-Schelde, in aan- sluiting met den weg nr. 60. Zij meenden te moeten betwijfelen, of het wel geheel juist is, dat de ontworpen havens aan het eindpunt van weg no. 60 liggen en of Gedep. Staten wel met de plannen instemmen. De hier aan het woord zijnde leden bleken van meening, dat het veel juister en goedkooper ware de bestaande aanlegplaatsen te Hans- weert en Walsoorden te verbeteren. Gevraagd werd, of deze mogelijkheid wel grondig is bn- derzocht om welke redenen aan Kruiningen en den Perkpolder de voorkeur is gegeven en hoeveel de ramingen van kosten versohillen. Andere leden daarentegen meenden te weten, dat de plannen volledige instemming hebben van Ged. Staten en van vrijwel alle leden van de Prov. Staten. Enkele leden hadden tegen de plaats, waar de havens zullen worden aangelegd, onover- .komelijke bezwaren. De nieuwe weg, die ge nomen wordt, is wel is waar iets korter, maar dat is zoo onlbeduidend, dat dit voordeel weg- valt tegenover de bezwaren, die uit anderen haofde bestaan. Met name werd gewezen op den bestaanden weg, de bestaande tramlijm, de lagging der dorpen. Gewenscht is, zoo ibetoog- de deze leden, de haven aan te leggen tusschen den tegenwoordigen aanlegsteiger te Wal soorden en het oude havenhoofd. Zij is daar beter gelegen, ook bij storm en ijsgang en de aanleg zal goedkooper zijn. Ook de gekozen plaats bij Kruiningen werd niet de beste ge acht. Beter zou zijn de haven te maken ten Westen van den tegenwoordigen ingang van het kanaal naar Hansweert. De hier aan het woord zijnde leden vroegen j de nieuwe aanloophavens zoo groot te maken, dat ook andere sehepen dan die van den veer- dienst daar kunnen inloopen. Verscheidene leden drongen er op aan, dat de betrokken streken in deze aangelegenheid zouden worden geraadpleegd en dat rekening worde gehouden met de verlangens en de be- langen van de bevolking.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1935 | | pagina 1