Gemengde Berichten
De Abessynsche markt van weinig
beteekenis.
PRO VIN CI ALE STATEN VAN
ZEELAND.
breiding van de koopvaardijvloot, die enorm
aan waarde verloor, toen de economische cri
sis uitbrak en de wereldihandel zienderoogen
verminderde.
Dat was het begin van een heftige concur-
rentie om vrachten te bemachtigen, die na-
tuurlijk aanleiding werd tot een scherpe da-
ling van de vrachttarieven. A1 gingen ver-
scbillende landen er toe over, om volgens een
bepaald plan oudere schepen te sloopen en an
dere op te leggen dit bleek niet in staat om
veel verandering te brengen in den staat van
zaken, omdat tal van andere landen onver-
moeid doorging en met nieiuwe schepen op sta-
pel te zetten. In vergelijking met 1913 liepen
de vrachten met rond 40 tenig.
De oorlog en het vervoer van grondstoffen.
AIs een Europeesche mogendheid oorlog
voert in een ander werelddeel, heeft zij niet
alleen oorlogsschepen noodig, dioch ook een
sterke koopvaardijvloot, aangezien voor het
vervoer van troepen, oorlogs- en verplegings-
materiaal geen vreemde schepen kunnen wor-
den gebezigd, of althans in slechts geringe
mate. Buitendien hebben landen, die oorlog
voeren, onverschillig of dit binnen of buiten
Europa is, veel meer grondstoffen noodig dan
anders. Voor het vervoer daarvan bestaat
vooral behoefte, indien het oorlogvoerenide land
zelf arm is aan grondstoffen en het er reke-
ning mee moet houden dat tengevolge van een
in Geneve genomen sanctiebesluit de moge-
lijkheid bestaat, dat het daarvoor geen vreem
de schepen meer kan krijgen.
Bij den aanvang van het conflict bezat Italie
een groote reserve aan tonnage, die, zooals
in tal van andere landen, opgelegd was. Im-
mers, ook Italie had na den oorlog zijn koop
vaardijvloot sterk uitgebreid en van 1,7 mil-
lioen bruto ton in 1914 opgevoerd tot 2,9 mil-
lioen bruto ton medio 1934. Op het eind van
1934 evenwel waren niet minder dan 350 sche
pen opgelegd, met een tonnemaat van 300.000
bruto ton. Hiervan kon Italie onmiddellijk ge-
brruik maken. Daarbij komt niog, dat Italie
gemakkelijker dan andere landen de hand kon
leggen op een groot aantal schepen onder
Italiaansche vlag, doordien er betrekkelijk wei-
nig vaste scheepvaartlijnen bestaan in Italie;
de meeste schepen zijn in de gewone, onge-
regelde vrachtvaart. In het geheel kreeg Ita
lie dus dadelijk de beschikking over 2,1 mil-
lioen ton aan scheepsruimte, zonder daarvoor
een beroep te behoeven doen op de vaste lij-
nen, welke maatregel het aanzien des lands
naar buiten zou hebben geschaad.
Aankoop van schepen in het buitenland.
Daarenboven ging Italie over tot den aan
koop van tal van schepen in het buitenland,
waar men ze graag van de hand deed, omdat
ze werkloos in de havens lagen. Deze aan-
koopen voor Italiaansche rekening hebben een
fliniken steun opgeleverd voor de scheepvaart-
markt. In September hadden de Italianen
naar sohatting meer dan 250.000 ton aange-
kocht. Er zijn zelfs landen, waar men geen
schepen meer kan leveren, omdat men hun
reeds alles heeft afgestaan, wat men kon
missen.
Zijn de vijandelijkheden in Oost-Afrika ech-
ter afgeloopen, dan komen deze schepen weder
op de vrachtenmarkt, althans voor een zeer
groot deel, met het gevolg, dat het aanbod de
vraag dan wel evenzeer zal overtreffen als dit
vroeger het geval was. Het is daarom te
hopen, dat de betreffende scheepvaartikringen
zich door deze ,,opruimingen in het groot" en
de daardoor ontstane vermindering van ton
nage niet zullen laten verleiden om tot den
aanbouw van nieuwe schepen over te gaan,
aangezien dit alleen zou kunnen leiden tot
verdere verslechtering van den toestand.
(Nadruk verboden.)
Japan op het oogenblik de grootste
leverancier.
De oorlog doet zijn invloed gelden.
Addis Abeba, 28 October 1935.
De Abessijnsche markt is slechts klein, in
elk opzicht zeer beperkt en bovendien in wezen
een prijsmarkt, waarop de kwaliteit van de
goederen slechts een kleine rol speelt. Alvorens
aan haar eenige belangrijkheid kan worden
toegekend, zal zij zich nog in groote mate
mioeten ontwikkelen.
Van den geheelen jaarlijkschen ihvoer, die
op 15 millioen Zwitsersche franken geschat
wordt, levert Japan voor 9 millioen. Deze
cijfer3 toonen duidelijk aan welk een invloed
Japan op de Abessijnsche markt uitoefent, een
invloed, die in den laatsten tijd zelfs nog
grooter geworden is. Bijna alle goederen, die
Japan invoert., zijn textielproducten; dit veld
beheerschten de Vereenigde Staten tot het
jaar 1926 en daarna de Britsch-Indische spin-
nerijen totdat Japan hier zijn economische
verovermgen maakte. Daar ook op dit ge-
bied even als op alle overige hebben de zaken
niet aan de verwachtingen voldaan. De ge
heele invoer in de eerste zes maanden van
het jaai 1934, dat naar omstandigheden als
normaal kan worden beschouwd, bedroeg 9000
ton; m dezelfde periode van het loopende jaar
daalde de import op 4000 ton en zou nog
geringer geweest zijn, indien er met het oog
op den verwachten oorlog geen groote hoeveel-
heden benzine waren ingevoerd. Zoo kocht de
regeermg 5000 veertig-litervaten onder voor-
waarde, dat de leverancier bovendien 20.000
vaten moest importeeren en in het land op-
slaan. Daardoor was de behoefte van de
regeering voor vijf jaren, die van het geheele
land voor twee jaren gedekt.
De Japansche tent van den negus.
Het meest belangrijke inwoerproduet is grof
katoenen doek, een stof nog doorzichtiger,
goedkooper en nauwelijks zwaarder dan grove
mouseline, dat de Abessijnen voor hun toga-
achtige sjamma's en de amslagdoeken voor
de vrouwen gebruiken. Zelfs de invoier van
dit product daalde van 3200 ton in de eerste
helft van het jaar 1934 tot 2383 ton in dit
jaar. Deze stof maakt bijna den geheelen
invoer van textielproducten uit en komt op
het oogenblik uitsluitend uit Japan. Slechts
in eenige speciale textielvoortbrengselen kun
nen Ameriika en Engeland nog concurreeren.
Deze vormen echter slechts een zeer gering
geideelte van den import. Zelfs de tent, waar-
onder de negus bij de inwijding van het Abes
sijnsche Roode Kruis zat, droeg op iedere ,baan
den opdruk ..Finest Japan Sheeting".
Waarom minder invoer?
De oorzaken van den geringenen omvang
van den Abessijnschen buitenlanldschen handel
zijn overduidelijk; zij hangen met den oorlog
samen, die men reeds van te voren aan zag
komen. Tevens heeft de uitvoer natuurlijk
nog in het bijzonder door de lage prijzen op
de wereldmarkten geleden, hoofdzakelijk wat
koffie betreft, hioewel de koers van den Maria-
Theresiadaalder kunstmatig laag werd gebou-
den. Voor een pond sterling ontvangt men op
het oogenblik 13,50 daalder, terwijl men reke
ning houdende met de juiste waarde slechts
10 daalders zou mogen krijgen.
Daarbij is koffie het begin en het einde van
den Abessijnschen uitvoer. Volgens een Ara-
bische legende werden de zegeningen van deze
bruine drank het eerst in Abessinie ontdekt,
en wel dioor Christelijke monniken uit Egypte,
die zich in de derde eeuw in de provincie Kaffa
vestigden, Zij bemerkten zoo verhaalt de
legende op zekeren dag, dat him vee bui-
tengewoon levendig werd en geen behoefte aan
slaap had, zoodra zij bessen van een zekeren
struik gegeten haadden. Uit de experimenten
van deze monniken en later uit de cultivee-
rinig van de koffiestruik in Arabisoh Yemen
ontwikkelde zich onze geurige drank, waarvan
de naam van de provincie Kaffa afgeleid zou
zijn.
De koffieprijs, die nog in het jaar 1928 0.45
Zwitsersche francs per pond bedroeg, is op
het oogenblik tot 0.120.15 Zw. fr. gedaald.
De oogst is niet minder geworden, maar het
ligt voor de hand, dat deze prijs ruineus is.
Intusschen heeft men ook in dit jaar groote
hoeveelheden koffie uitgevoerd -10.000 ton
in de eerste zes maanden maar het was de
vrees voor oorlog, die aanleiding tot dezen uit
voer gaf en de koffie ligt op het oogenblik
nog in Dzjiboeti en wacht op koopers. Daalt
dc prijs nog verder dan wordt iedere uitvoer
doelloos en de oogst zou moeten verrotten of
zooals in Brazilie verbrand worden.
Eigenaardig is in Abessinie, dat er vele
wilde koffieboomen gevonden worden. Zoo
vindt men b.v. in de zoo juist genoemde pro
vincie Kaffa geheele wouden van deze boo-
men, wouden, die nog door geen Europeaan
betreden zijn.
Prijzen dalen met 30
De op de koffiemarkt heerschende situatie
verschilt in niets van die van de andere uit-
voerproducten. Ook dit jaar heeft Abessinie
evenals in vorige jaren ongeveer 30.000 ton
kunnen uitvoeren, maar de prijzen zijn 23 a
33 gedaald. Overigens verhouden zich in
voer en uitvoer tot elkaar als in normale
jaren; het jaar 1928 toonlde een record toen
werd er 50.000 ton ingevoerd en 30.000 ton uit
gevoerd.
Huiden, na koffie het belangrijkste Abessijn
sche uitvoerproduct, hebben een prijsdaling
van 15 ondergaan. Geiten- en schaapsvel-
len brengen op het oogenblik 40 minder op.
En al evenzoo is het met bijenwas, luipaarden-
vellen en muskus, de eenige overige uitvoer-
producten, die de moeite van het noemen
waard zijn.
(Nadruk verboden.)
Auteursrecht V.P.B.iU. P.)
De begrooting voor 1936.
Ged. Staten hebben aan de Provinciale
Staten van Zeeland ter vaststelling aangebo-
den de begrooting 1936, met voor den gewo-
nen dienst een eindcijfer van 2.486.589,15 en
een post onvoorzien van 23.102,67; voor den
kapitaaldienst met een eindcijfer van
f 292.985,79 en voor den evenwichtigen dienst
een eindcijfer van f 7.005.000.
Ged. Staten ramen de inkomsten van den
gewonen dienst 1934 op 2.514.089,79 en de
uitgaven van dien dienst op f 2.357.149,86, al-
zoo het batig slot op 156.939,93.
In de nota tot aanbieding van de ontwerp-
begrooting voor 1935 hebben Ged. Staten
reeds medegedeeld, dat een tweetal meeval-
lers, die van gunstigen invloed zijn geweest
op de uitkomsten van den gewonen dienst van
1933, nog zouden doorwerken op de uitkomst
van 1934. Deze meevallers bestonden in een
meerdere opbrengst van de belastingen
goeddeels een gevolg van de tijdens het boe-
kingstijdvak 1933'34 geboden gelegenheid
tot het straffeloos nader aangeven van ver-
zwegen vermogen en inkomsten en in een be-
langrijk lagere uitgaaf wegens aandeel der
Provincie in de tegemoetkoming aan calimi-
teuze polders. Volgens de thans bekende ge-
gevens zullen de opcenten op de directe belas
tingen over '34 rond 34.000 meer opbrengen
dan oorspronkelijk was geraamd.
Zooals Ged. Staten reeds vorig jaar mede-
deelden, mag voor volgende jaren niet op een
ongeveer gelijke uitkomst als van de jaren
1933 en 1934 worden gerekend. Een aanwij-
zing daarvoor schuilt reeds hierin, dat terwijl
het batig slot van 1933 rond f 209.000 be
droeg, het vermoedelijk slot van 1934 f 53.000
lager moet worden gesteld. Uiteraard valt
omtrent het dienstjaar 1935 nog niets met
zekerheid te zeggen. Naar alle waarschijn-
lijkheid zal dat jaar een batig slot opleveren,
maar naar het zich laat aanzien zal het be-
drag daarvan zeer aanmerkelijk bij de uit
komst van 1934 ten aohter blijven.
Wat het ontwerp der begrooting voor 1936
aangaat vestigen Ged. Staten er allereerst
de aandacht op, dat daarbij de hand is gehou-
den aan het plan om telken jare 25.000 min
der aan batig slot van vroegere diensten te
ramen. Moest thans volgens dit plan nog
f 75.000 worden uitgetrokken, de verdere uit-
voering van dit plan zal voor de jaren 1937
en 1938 onderscheidenlijk 50.000 en f 25.000
te zamen f 75.000 vorderen.
Na aftrek van hetgeen ten behoeve van
1936 noodig is resteert van het batig slot van
1933 207.000. In de eerste plaats dient hier-
uit te worden gevonden hetgeen noodig is
voor 1937 en 1938, waarna overblijft f 132.000.
Zooals Ged. Staten ook reeds eerder mede-
deelden, hebben zij in het voorjaar 1935 het
restant van de 4 pet. leening 1930, oorspron
kelijk groot 3.000.000, afgelost en een nieuwe
leening, rentende 3y2 pet., gesloten. De op
brengst van de nieuwe leening is 43.181,25
lager geweest dan de buitengewone aflossdng
op de bestaande leening. Ged. Staten zijn van
oordeel dat, nu de mogelijkheid daarvoor aan-
wezig is, dit verschil in eens moet worden
gedekt, opdat 1936 en volgende jaren het voile
profijt trekken van de verlaagae rente. Daar
om stellen Ged. Staten voor het bedrag van
43.181,25 te dekken uit het restant van het
batig slot van 1933. Uit het daarna overblij-
vende bedrag van 88.818,75 wenschen zij een
algemeene reserve te vormen. De economi
sche toestand en dientengevolge van de finan-
cieele toestand van de publieke lichamen is
zeer ongewis. Mede tengevolge van het in
de afgeloopen jaren gevoerde zeer voorzichtig
iinancieel beleid, is de toestand van de pro
vinciale financien gezond te noemen. Deze
toestand dient echter onder alle omstandig
heden behouden te blijven. De toekomst biedt
helaas nog geen gunstig perspectief. Voor
zoo veel Zeeland aangaat beweegt de op
brengst van de opcenten op de inkomsten-
belasting zich in de steden nog in een dalende
lijn en wat het platteland aangaat, Ged. Sta
ten wezen daarop reeds herhaaldelijk, mag
nimmer uit het oog worden verloren, dat het
landbouwbedrijf nog steeds met groote moei-
lijkheden te kampen heeft.
iHet doel met de vorming van een alge
meene reserve is in de allereerste plaats om
schokken op het gebied der provinciale finan
cien op te vangen.
Meer op den achtergrond, wijl Ged. Staten
de mogelijkheid daarvoor thans niet aanwezig
achten, staat, om daardoor de kans te verkrij-
gen t.z.t. tot verlaging van de provinciale be
lastingen te kunnen geraken. Allereerste voor-
waarde hiervoor achten Ged. Staten dat de
begrooting bij het huidige peil der belastin
gen niet meer behoeft te steunen op batige
sloten van vorige jaren. Deze toestand zal
behoudens onvoorziene omstandigheden bij de
begrooting voor 1939 zijn bereikt. Alsdan zal
moeten worden beoordeeld of en wanneer tot
verlaging van de belastingen kan worden be-
sloten. De stand van de algemeene reserve
zal daarbij uiteraard van veel gewicht zijn.
Ten einde eenigszins duidelijk te maken hoe
moeilijk het is tot de gewenschte verlaging
te geraken vestigen Ged. Staten de aandacht
er op, dat door vermindering van het aantal
opcenten op de hoofdsommen van vermogens-
en inkomstenbelasting met f 50.000 moet wor
den prijs gegeven; een gelijke vermindering
van de opcenten op de hoofdsom der grond-
belasting vergt 40.000 per jaar.
Ged. Staten meenden het dividend over 1935
van de N.V. P.Z.E.M. te mogen ramen op 5
Zij koesteren de hoop, dat, zonder dat daar
door het streven tot verlaging van de tarie-
ven al te zeer belemmerd wordt, daartoe te
zijner tijd kan worden besloten, doch hebben
daarvoor, nu het boekjaar nog loopende is,
geen zekerheid.
Met betrekking tot de deelneming in het
maatschappelijk kapitaal van de N.V. Zeeuw-
sche Gasmaatschappij hebben Ged. Staten
over 1935 niet op een uitkeering van dividend
gerekend en daarom deze post voor memorie
geraamd. Eenerzijds is tijdens den korten tijd
dat de exploitatie van het gasbedrijf duurt,
gebleken> dat er ten tijde van de overneming
van het bedrijf een achterstand was in het
onderhoud van de bedrijfsobjecten, anderzijds
is, zoowel in het belang van het bedrijf als
van de afnemers reeds zeer spoedig een vrij
belangrijke verlaging van de tarieven inge
voerd. Beide oorzaken te zamen zullen ver
moedelijk tengevolge hebben dat over het eer
ste exploitatietijdvak geen dividend zal wor
den uitgekeerd.
De provinciale boot- en veerdiensten.
Volgens de begrooting 1936 van de Provin
ciale Stoombootdiensten worden de algemeene
uitgaven geraamd op 477.721,12, waarvan
drukt op alle lijnen behalve VlissingenTer
Neuzen van den Wester-Scheldedienst
420.629,10, op de lijn VlissingenTer Neu
zen 38.861,99 en op den Ooster-Scheldedienst
f 18.230,03.
Voor alle lijnen van den Wester-Schelde
dienst, behalve de lijn VlissingenTer Neu
zen, luidt de raming aan ontvangsten f 378,598
en aan uitgaven 574,593, alzoo een nadeelig
saldo van f 196.000, waarin het rijk 80 bij-
draagt.
Voor de lijn VlissingenTer Neuzen is de
raming: ontvangsten 56.300 en uitgaven
f 62,300, dus een nadeelig saldo van f 6000.
Voor den Ooser-Scheldedienst zijn de cijfers
resp. 64.530, 92.030, 27.500.
Bij den motordienst tusschen Kortgene en
Wolphaartsdijk is in 1934 aan passagiers ont-
vangen 23.643,10, aan vracht van militairen
en rijksveldwachters 167,35; vracht van goe
deren, rijtuigen, auto's 18.189,90 (alleen
voor auto's 12.419,35), vraoht van vee
f 10.944,65, vracht rijwielen en motorrijwielen
3205,95; postdienst 1800; bijdragen van de
veerknechts voor pensioen 216,75; terugge-
zonden ledige goederen 14voor medege-
bruik telefoon /12.90 en voor diversen 45,72,
totaal 49.240,32.
De uitgaven waren f 37.510,26, alzoo een
goed slot van 11.730,06, waarvan is uitge
keerd aan pachters f 942,42 en aan de Provin
cie 10.787,64.
De Provincie krijgt ook 900 pacht, doch
betaalt /450 huur voor het veer Kortgene
Wolfaarlsdijk, t zoodat zij een goed slot heeft
van 11,237,64.
Bij den motorbootdienst tusschen Veere en
Kamperland was de ontvangst aan passagiers-
vracht 8742,65, aan goederen 184,20, aan
13.119 rijwielen en 480 motorrijwielen en 203
coupomboekjes voor rijwielen 853,85; extra
reizen 8; bijdrage pensioen 104verkoop
dienstregelingen 0,57, totaal f 9893,27de
uitgaven waren 9687,96, waarbij komt voor
uitkeering aan de pachter f 1400, is samen
f 11.087,96, dus een kwaad slot van f 1194,60.
De eindrekening voor de provincie geeft
f 475 aan inkomsten en 7585,27 uitgaaf, zoo-
dat de Provincie tenslotte een kwaad slot
voor dezen dienst heeft van 7110,27.
Subsidie land- en tuinbouiwcursussen.
Tot de cursussen in het winterseizoen 1935-
36 is een subsidie toegekend van 45 cent (tot
1933-34 50 cent) per" uur voor land- en tuin-
bouweursussen. Thans stellen Ged. Staten
voor, de subsidie opnieuw toe te kennen en
zulks tot wederopzeggings toe.
EEN SCHOOL VOOR eeN GULDEN.
De Ambachtsvrouwe van Stavenisse bood
aan 9e gemeente te koop aan de bewaarschool
voor de som vaneen gulden. De gemeen-
teraad besloot echter niet direct op dit schijn-
baar verleidelijke aanbod in te gaan, maar
eerst nog eens in nader overleg te treden met
'de Ambachtsheerlijke familie; zeer waar-
sohijnlijk aver deexploitatiekosten.
RUZIE MET GEVOLGEN.
Een 18-jarige banketbakker uit Den Haag
die ruzie met zijn familie had gekregen, liep
kwaad het huis uit en besloot in een auto te
gaan slapen. Hij behoefde niet lang te zoe-
ken, er stonden er op straat genoag. Toen hij
zich naar wensch had geinstalleerd, bemerkte
hij dat het contactsleuteltje slechts omge-
draaid behoefde te wouden om een ritje te
kunnen maken en voor die verleiding bezweek
de banketbakker. In Haarlem aangakomen
bleek de benzinetank leeg te zijn; geen be-
zwaar. Men bleek zooveel vertrouwen in den
vreemdeling te hebben, dat hij tien liter op den
pof kreeg. Alios zou ook verder naar wensch
zijn gegaan, inldien hij op de Groote Markt niet
in verboden richting had gereden. Zooiets
kan in de Spaarnestad h661 gemakkelijk ge-
beuren men rijdt eigenlijk gauwer in die
richting, dan in de goede. Enfin, hoe dan ook,
de man kreeg een bekeuring en tevens bleek,
Idat hij niet in het bezit was van rij- en num-
merbewijs. Inmiddels was in de resddentie de
auto al als gestolen aangegeven. De thuis-
komst van den bakker, die een ruzie wilde ont-
loopen, zal niet bepaald aangenaam zijn ge
weest. Het staartje was nog erger dan het
begin.
HUMOR IN DE K1NKERSTRAAT TE
AMSTERDAM.
Een slager in de Kinkerbuurt te Amster
dam wilde, aldus vertelt het Hbl., zijn klan-
ten laten deelen in de vreugde van zijn vijf-
en twintigjarige echtvereeniging, en daar hij
tevens zakenman was, gaf hij zijn clientele
voor deze gelegenheid cadeaux. De reclame
werkte uitstekend; de rijkelijk versierde win-
kel liep vol en de concurrenten bleven zitten
met de gesmolten reuzel.
Vele benadeelde vakgenooten zonnen op
een middel om de verloren klanten terug te
winnen. Klaarblijkelijk uitgaande van de ge-
dachte, dat men een jubileum met een jubi-
leum moet bestrijden, kwam 'n slager-over-
buurman op een schitterend idee.
Ook hij versierde namelijk zijn winkel en
begon cadeaux uit te deelen, en als motivee-
ring van zijn feeststemming maakte hij be-
kend, dat hij nu reeds drie en dertig jaar
„vrije jongen" was.
„DUO VAN DUSSELDORF" IN HANDEN
DER POLITIE.
In den nacht van Zaterdag op Zondag heeft
de gemeentepoli'tie van Beek (L.) op den
Rijksweg twee Duitschers aangehouden, die
daar met een motorfiets reden. Het twee
tal kon nummer-, noch rijbewijs toonen. Zij
werden in verzekerde bewaring gesteld.
Uit de tasschen, die zij bij zich droegen,
werd uitsluitend inbrekersgereedschap te
voorschijn gebracht, zoodat bij de politie twij-
fel rees of de motorfiets wel het rechtmatig
bezit van de berijders was. Inderdaad bleek,
dat deze motorfiets door de beide mannen uit
een garage van een kasteelbewoner te Gra-
venberg bij Dusseldorp gestolen was. Beide
mannen, die bekend sitaan als „het duo van
Dusseldorf", hebben in Duitschland tal van
inbraken gepleegd.
AUTO DOOR TREIN AANGEREDEN.
Zondagavond is op den onbewaakten over-
weg nabij het station te Marienberg (O.) een
auto, waarin zich vijf personen bevonden, en
die uit de richting Hardenberg kwam, aan-
gereden door den trein uit Almelo. Ten ge-
volge van het slechte weer had de autobe-
stuurder den trein niet opgemerkt. De auto
werd van voren gegrepen en opzij geslingerd.
Wonder borven wonder bleven de inzittenden
nagenoeg ongedeerd; alleen mej. Afink uit
Almelo liep een zware neusverwonding op. De
auto was zwaar gelhavend.
Van den trein waren de locomotief en de
eerste personenwagen beschadigd. De inzit
tenden der auto, twee volwassenen en drie
kinderen, zijn later per trein naar Almelo
doorgereisd.
WEER EKfS" ARRESTATIE TE OSS.
De gemeentepoli'tie te Oss heeft Maandag-
avond gearresteerd den 42-jarigen arbeider J.
v. d. V. uit Oss, verdacht van uitlokking tot
brandstichting in zijn woning op de Ossche
heide op 12 Mei 1932, die door het vuur werd
vemield. Voor de brandstichting had hij aan
een lid van de Ossche bende 50 betaald. Het
pand met inhoud was hoog verzekerd.
De verzekeringssom is aan v. d. V. uitbe-
'taald. De man is naar het politiebureau over-
gebracht en aan een verhoor onderworpen.
Tenslotte bekende hij. Hij zal ter beschikking
van den officier van justitie te 's-Hertogen-
bosch worden gesteld.
Verraden door zijn oude kameraden.
Te Oss is aangehouden de 42-jarige voer-
man A. M. Hendriks, bijgenaamd de ,,Saai" of
„Dikke Toon", uit Eindhoven, maar afkomstig
uit Oss, als verdacht van verschillende inbra
ken, die hij te Eindhoven gepleegd heeft in
1930. De man werd na door den reohter-cam-
missaris te zijn gehoord, ingesloten in het Huis
van Bewaring.
De „Saai' is geen onbekende voor de politie.
Herhaaldelijk is hij reeds voor verschillende
delicten in de gevangenis geweest. Hij werd
ook als hoofdaanstdchter beschouwd van de
beruchte brandstichting eenige jaren geleden
te Eindhoven gepleegd, waarbij het huis van
een schoenmaker op zeer geraffineerde wijze
in brand zou worden gestoken om de verzeke-
ringspenningen in handen te krijgen. Door
een toeval mislukte deze opzet. Dikke Toon
werd echter vervolgd en door de rechtbank te
's Hertogenbosoh vrijgesproken wegens ge-
brek aan bewijs. Het Hof veroordeelde hem
tot een zeer hoogen straf welk vonnis door
den Hoogen Raad weer werd vemietigd, zoo
dat de man ten slotte toch werd vrijgesproken.
Nu is hij verraden door zijn oude Ossche tra-
wanten en zal zijn straf niet ontloopen.
Zondenregister van de Reuver tot
klaarheid gebracht.
Voorts hebben de gemeente-politie en de
marechaussee het lijvige zondenregister van
den beruchten Marinus de Reuver tot klaar
heid gebracht. Deze man heeft in samenwer-
king met Koosje van Berne een groot aantal
inbraken gepleegd, o.a. bij de Boerenleenbank
te Maren, waar eenige duizenden guldens wer
den gestolen, en bij Grinsven te Nistelrode,
waar eveneens een belangrijk bedrag aan geld
werd weggehaald. Voorts heeft hij inbraken
gepleegd te Oijen, waar 500 werd gestolen
en te Schaijk, waar een partij fietsbanden
werd buitgemaakt. In de Marechaussee-
kazeme te Oss heeft De Reuver al zijn mis-
drijven opgebiecht. In verband hiermede heeft
de gemeente-politie in het Huis van Bewaring
te Amhem een zwerver verhoord, die er van
verdacht werd bij de inbraak te Nistelrode
de behulpzame hand te hebben geboden. Deze
man heeft eveneens een volledige bekentenis
afgelegd.
TWEE PERSONEN DOOR EEN AUTOBUS
AANGEREDEN.
■Op den weg langs het 'Hoendiep bij Gronin-
gen liepen Maandagavond drie personen van
Hoogkerk naar Groningen. Zij liepen geheel
rechts van den weg.
Ter hoogte van de beetwortelsuikerfabriek
reed een autobus, bestuurd door den autobusi-
ondememer H. K. van Uithuizen, op hen in,
waardoor twee van de wandelaars werden ge-
troffen.
De 23-jarige losse arbeider T. H., van Hoog
kerk, werd aan het hoofd gewond en kreeg
een kneuzing aan het linkerbeen. Hij is per
politiebrancard naar zijn woning overgebracht.
De 46-jarige mej. S. D.-H., eveneens uit
Hoogkerk, die een lichte hersenschudding
kreeg en over pijn in borst en rug klaagde, is
naar het academisch ziekenbuis te Groningen
gebracht. De bestuurder gaf voor, dat hij
door de lichten van een tegemoetkomenden
auto was verblind, maar getuigen verklaren,
dat er geen, auto in de buurt was.
BOTSING TUSSCHEN AUTO EN
MOTORFIETS.
'Gistermiddag is in de Bomschestraat te
'Hengelo de heer v. d. V. uit Enschede met
zijn motorfiets, rijdende in de richting Borne,
aangereden door een uit de richting Hengelo
komenden auto. De motorrijder werd van zijn
motorfiets geslingerd. Hij liep een zware
schedelfractuur en een verbrijzelden voet op.
Dr. Borst, die de eerste hulp verleende, liet
het slachtoffer naar het R.K. algemeen zie-
kenihuis vervoeren.
„WET OF NATUUR!"
Zondagnacht werden twee agenten van poli
tie in den Mekkelholtsdwarsistraat te En
schede aangevallen door een 36-jarigen man,
een berucht type, die reeds een gevangenis-
straf heeft ondergaan wegens doodslag. De
man had zijn vrouw buiten de deur g;ezet,
waarop de assistentie der politie werd inge-
roepen. In zijn handen had hij een groot
broodmes, dat hij eerst op den muur van zijn
woning aanzette, waarop hij onder het uit-
roepen van ,,wet of natuur!" op de agenten
afstormde. Een der politiemannen wilde een
schot lossen, maar de kogel ketste. Daarop
slaagde de andere agent er in, den man de
revolver op de borst te zetten en na som-
matie liet hij toen het broodmes vallen.
LANGGEZOtftHT OPLICHTER
AANGEHOUDEN.
I
De politie te Gotenburg is er naar Svenska
Dagbladet vertelt in geslaagd een oplichter
aan te houden die gezocht werd wegens dozij-
nen bedriegerijen, sedert 1929 gepleegd. De
levensloop van d^zen man, Lars Gunnar Lars-
son of dr. Rude, zooals hij zich noemde, is er
weer een bewijs van dat de wereld wil bedro-
gen zijn.
Dr. Rude, om hem zoo te noemen, was be-
deeld met alle eigenschappen, noodig voor de
uitoefening van het beroep van gentleman-
bedrieger. Een knap voorkomen, een goed
figuur, beminnelijke manieren en een onge-
looflijk overredingsvermogen, ziedaar eenige
van de eigenschappen, die den „dokter" in
staaL stelden een vroolijk leventje te leiden op
lcosten van zijn goedgeloovige naasten. Zoo
iemand had geen referenties of getuigschrif-
ten noodig. Alles viel hem letterlijk in de
arrnen, van kleedingstukken, kostbare instru-
menten en toestellen af tot lichtgeloovige
vrouwen toe.
Het was in 1929 dat in een bekend schoon-
heidsinstituut te Stockholm een jongeman
opdook, die zich voorstelde als dr. Rude, chi-
rurg en oud-student van de Sorbonne, Lund,
Uppsala, en Munchen. Hij vertelde, dat hij
kort tevoren een auto-ongeluk had gehad en
sedert zijn geheugen had verloren. Zou hij
niet een cursus kunnen doorloopen aan het
instituut? Ja, dat kion en twee maanden
later begon dc man zonder geheugen een
nieuwe ioopbaan n.l. die van volleerd schoon-
heids-expert. Hij begon in Zweedsche dorpen
te ,,werken" en gaf zich uit als leeraar van
het schoonheidsinstituut, dat hij na een ,,stu-
die" van twee maanden had moeten verlaten
omdat hij het cursusgeld niet had betaald!
Drie jaar lang reisde hij her- en derwaarts
en gaf aan de Zweedsche provincievrouwen
zijn raad op medisch gebied.
In 1932 dook hij opnieuw in Stockholm op.
Blijkbaar had de plattelands-toumee niet vol-
doende opgeleverd, want nu hing hij de
schoonheidszorg en het dokteren aan den
kapstok en ging als tolk optreden in een reis-
bureau. Maar de pret duurde niet lang want
een tolk, die geen Fransch, Engelsch, Duitsch
of Spaansch kent en zelfs zijn moedertaal
zonder fouten schrijft, is niet veel waard.
Een jaar later duikt hij voor de derde maal
in Stockholm op. Intusschen was hij volgens
zijn zeggen getrouwd met de dochter van den
Fransdhen markies De la Falaise die echter
kort daarna omgekomen was bij een auto-
ongeluk in het Bois de Boulogne en had zijn
heele vermogen, 11 millioen kr., verloren door
de Kreuger-krach!
Niefctemin trad hij weer als een elegant
man op, omgeven door schoone jonge vrou
wen. Zijn plannen reikten nu hooger. Hij
wilde in de hoofdstad een groot schoonheids
instituut oprichten. Tezelfdertijd zocht de
politie naar hem en werd zijn opsporing in
de bladen verzocht! Maar Rude trekt er
zich niets van aan. Hij woont samen met
een vermogende jonge Noorsehe. Van dok-
ter is hij nu luitenant De Rude geworden en
voor de zekerheid heeft hij zich een Fran-
schen baron als vader aangemeten. Hij laat
visitekaartjes drukken uit handgeschept pa
pier en opent een nieuw instituut waar hij de
naar schoonheid dorstende Stockiholmsche
dames behandelt met al de charme van een
Franschen baron. Een groot deel van het
vrouwelijke Stockholm stroomt naar het in
stituut van baron De Rude, waar men echter
niet mooier maar wel armer wordt.
De sympathieke jongeman met het geheim-
zinnige verleden brengt den dames het hoofd
op hoi. Klanten bij honderden sitroomen toe
in het bijzonder nadat Rude een advertentie
heeft laten plaatsen ,,voor eventueel huwe-
lijk". Dr. Rude had de handen vol en leidde
een lichtzinnig leventje. Het eenige wat hem
zenuwachtig maakte was, dat hij er voor
moest zorgen dat al zijn verloofden, die tevens
zijn schuldeischeressen waren, niet met elkaar
in aanraking kwamen. 'Het geld werd natuur
lijk alleen maar „geleend" en diende overi
gens om de uitgave mogelijk te maken van
een boek Schoonheid", waaraan de dokter
juist de laatste hand legde. Maar het nieuwe
boek van dr. Rude was niets anders dan een
zuivere copie van ,,De kunst om mooi te
zijn", dat al in 1932 te Stockholm was uitge-
komen
Ten slotte echter werd den dokter de grond
toch te warm onder de voeten. De vrouwen
om hem heen begonnen onrustig te worden,
de zakenvrienden ongeduldig. Verandering
van lucht was onverwijld noodig. En zoo
kreeg hij zei hij als de Fransche onder-
daan dr. De Rude via de Fransche legatie
een oproep voor den militairen dienst. Hij
moest naar Oost-Afrika om zich daar gereed
te houden in verband met het Ethiopische
conflict. En zoo vertrok hij, maar hij bracht
het niet verder dan het Zweedsche platteland,
waar hij opnieuw zijn praktijk ter hand nam,
waaraan nu door de politie van Gothenburg
een einde is gemaakt.
'Zijn aanhouding geschiedde op aanwijzing
van een dame uit Stockholm, die hem van
vroeger kende en hem in de tweede stad van
Zweden met een dame zag wandelen.
DE CHATEAUBRUN AAN DEN DOOD
ONTSNAPT.
Guy de Obateaubrun, de bekende Fransche
amateur sportvlieger, winnaar dit jaar van
den Esders-beker is Zondagmorgen te Orly
opgestegen met de bedoeling den Michelin-
beker te winnen. Hiertoe moest hij het tra-
ject OrlyBordeauxOrlyClermondFer-
randOrlyMarseilleOrly, lang 2.902 K.M.
in korteren tijd afleggen dan Amoux, de voor-
loopige houder. De Ohateaubrun ondemam
den tocht met de bekende Engelsche oonstruc-
tie Percival ,,New Gull", voorzien van een 6-
cylinder Gipsy-motor met een vermogen van
200 P.K. Hij vloog te Orly op om 6 u. 43 m.
en landde te Bordeaux om 8 u. 20. Den af-
stand van 481 K.M. had hij afgelegd met een
uurgemiddelde van 320 K.M. Na een opont-
houd van slechts 4 miniuten vervolgde hij zijn
vlucht. Nog v66r Augoleme werld hem het
vliegen op normale hoogte onmogelijk ge
maakt door een wolkbanik. Slechts een weg
om zich uit den moeilijken toestand te redden
restte hem. Hij probeerde een grooter hoogte
te bereiken teneinde boven de wolken voort
te zetten. Hierbij werd hem ieder uitzicht
tenomen en plots verloor hij elke controle op
het kleine snelle en uiterst-gevoelige toestel.
De Persival verliet bruusk zijn baan en dook
met een duizelingwekkende snelheid omlaag.
De Ohateaubrun wist zich reddeloos verloren.
Door een gat in de wolken zag hij op 150 M.
onder zich. den grond. Hij besloot uit zijn
toestel te springen, opende het dak van z'n
cabine en dook even hierna in het luchtruim,
terwijl hij nog een Lineaire snelheid had van
ten minste 300 'K.M.-uiur en op een hoogte van
120 M. was. Nog v66r zijn parachute zich
openide zag hij zijn machine neerstorten. Het
valscherm redde De Chateaubrun toen deze
iedere hoop op redding verloren had. Hij kwam
er met eenige kneuzingen vanaf. Het is dui
delijk, dat de Chateaubrun niet de minste kans
meer heeft v6or 31 October, den laatsten dag
niog een poging te wagen.