De van ouds beroemde beprocfde AkkerkKfoosterbalsem 3 mmsKLOOSIESSMSEM bly'ft ongeevenaard sils won d-middel. als wry f-middel, a Is huid -middel. het beproefde huismiddel Snijwonden Spiarpijn want dil is het bijzondere voordeel van Akker's Kloosterbalsemeen verrassend snelle wond-zuiverende en wond-heelende werking zonder litteekens en legelijkertijd een won* dere uitwerking op spieren, weefsels en ge- wrichten. Daardoor bijzonder doelmatig bij kneuzingen en dergelijke verwondingen. Als wond-middel onmiddellijk verzachtend, zuiverend en genezend bij oude en nieuwe wonden, zweren, brandblaren, ontvellingen, insecten-beten, uitslag, dauwworm, zonne-_ brand, wintervoeten, winterhanden, schrale huid, springende handen, doorrijden en won- de- of doorgeloopen plekken, aambeien, enz. Als wrijfmiddel ongeevenaard tegen pijn in spieren en gewrichien, rheumatische aan- doeningen, spit in den rug, stijve nek, spier- verrekkingen, stramheid in de ledematen, zadelpijn, verstuikingen, heupjichl, enz. enz. Overal verkrijgbaar Doosje van 10 Gram 35 cent, Potten van: 25 Gram 62'/2 cent, 50 Gram f. 1.04 en 100 Gram f 1.82. j? De groote potten sijn voordeeliger Khaumatitk Brandwonden Spil in cUn rug Wint«rvo«t»n f%\S* (Ingez. Med.) niet bij het college van Burgemeester en Wet houders aanwezig was. In deze meening is hij versterkt door hetgeen de wethouder thans heeft gezegd. Want men gaat niet na, op welke wijze men de thans leegstaande wonin- gen verhuurd zou kunnen krijgen, en op welke wijze men van den last welke de bijdrage in het tekort op de schouders van de gemeente legt, zou kunnen worden verlost. De wet houder zegt, dat men, indien het voor de wo- ningen der woningbouwvereeniging zou wor den toegepast, ook voor de waarborgen, welke particulieren moeten betalen, zou mbeten doen. Doch de zaak is niet zoo. De gemeen te is garant voor de eventueele tekort en van de woningbouwvereeniging. De heer Van 't Hoff deelt juist mede, dat 2 a /3000 voor het jaar 1936 hiervoor is geraamd. De hoofd- zaak is, dat de woningen worden verhuurd. Om het euvel van de leegstaande woningen op te heffen, en derhalve ook de ibijdragen in de tekonten van de gemeente, heeft sipreker zijn voorstel ingediend. Bij verblijf in een woning gedurende een kot'te periode is het juist, dat het risico voor de gemeente gnooter zal wor den, dat de gemeente niet het geheele bedrag terugkrijgt. Doch dit risico is ook het eenige, waartegenover staat het groote gunstige risico, dat, indien meerdere woninigen bewoond worden, de bijdrage der gemeente evenredig daait. Er is gesproken over een andere reden, waarom de woningen niet zouden bewoond worden, doch spreker kan mededeelen, in een woning van de woningbouwvereeniging 4 jaar te hebben gewoond, en ware het niet, dat hij voor zijn bedrijf een andere woning noodig had, dan zou hij er waarschijnlijk nog wonen. De woningen zijn niet sleeht, althans niet vol- gens de begrippen welke hier gelden. De VOORZITTERDe woningen zijn goed. De heer HAM BLINK blijft bij zijn meening, dat men zijn voorstel een kwaad hart toe- draagt. Het risico voor de terugontvangst van het uit te geven bedrag vormt het crite- rium zonder meer. Spreker doet nogmaals een beroep op den raad, hoewel hij ervan overtuigd is, dat het een beroep is, dat niet veel in huis brengen zal, om zijn voorstel aan te nemen. Indien het niet zou worden aan- genomen, voorspelt hij, dat het niet de laat- ste maal zal zijn dat hij over dit onderwerp bij den raad voorstellen indient. Indien men als gemeente voor een object garant is, dan tracht men er toch voor te zorgen, dat dit abject rendeert. Spreker kan het zich niet voorstellen, dat een voorstel tot ihet verstrekken van een zoo onmogelijk klein postje waarvan bovendien nog het aller- grootste gedeelte terugkomt, geweigerd zou worden. Naar zijn meening is het een ge- meentebelang, en een belang voor de ge- meentefinancien van den eersten rang, dat de woningbouwvereeniging zooveel mogelijk woningen verhuurt. En waar de vereeniging niet bij machte is, de garantiebedragen af te schaffen, en de gemeente de kans heeft, om hetgeen de vereeniging niet kan, wel te doen, moest naar zijn meening zijn voorstel beter zijn ontvangen. De heer DE BUIJTiER stemt toe, dat het een schadepost is. In meerdere raadsverga- deringen is reeds betoogd, dat de huren te hoog waren, hetgeen ten gevolge heeft gehad, dat deze van f 3,50 op 3 en van 3 op 2,50 teruggebracht zijn. Hij is van oordeel dat men voor dezen laatsten prijs de woningen wel verhuurd zal krijgen, en dat de waar borg van 12,50 niet zoo'n groot bezwaar zal blrjken. Dat de huurprijs te hoog was, was naar zijn meening de groote factor. Hij verwacht dan ook stellig, dat na de verlaging der huur meerdere woningen verhuurd zullen worden. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan het voorstel van den heer Hamelink nog altijd worden aangehouden, en kan men de door hem aangewende poging nader bekijken. Voor het oogenblik durft spreker het best wagen met de verlaging der huur, en hand- having van den verlaagden waanborg. De heer SEGHERS deelt mede, ook van meening te zijn, dat het waarborgbedrag een struiikelblok is, voor de ibewoning van de wo ningen in de Julianastraat. Dat de huur is verlaagd tot 2,50 doet aan dit feit niets af of toe. Indien men geen f 12,50 dtisponibel heeft, en het bij familie of kennissen oak niet geleend kan krijgen, spreekt het vanzelf, dat men een dergelijke woning niet kan betrek- ken. Dit is naar zijn meening de grootste kwestie. Hij vraagt, of het een algemeene regel is, dat een waarborg wordt geeischt. Naar hij vermeent, is dit in omliggende plaaitsen niet het geval. Hij zou ervoor zijn, het met het voorstel-Hamelink te probeeren en indien het niet gaat, kan men er nog steeds op terug- komen. De VOORZITTER antwoordit, niet op de hoogte te zijn, of in andere plaatsen een waar borg van de huurders wordt geeischt. De vaststelling van den waarborg is onderworpen aan de goedkeuring van den Minister, zoodat htj wel veronderstelt, dat dit een algemeene regel is, en Axel niet de eenige plaats, waar dit wordt toegepast. Het voorstel van Burgemeester en Wethou- ders, zooals dit nader door den voorzitter is geformuleerd, wordt aangenomen met 8 tegen 3 srtemmen. Voor stemmen de heeren Van 't Hoff, De Jonge, De Ruijter, P. J. van Bendegem, Diele- man, Esselbrugge, Fanoy en 't Gilde, tegen stemmen de heeren Hamelink, Seghers en C. van Bendegem. 7. Toetredjng tot de N.V. Waterleiding Maatschappij „Zeeitwsch-Vlaanderen". Burgemeester en Wethouders deelen mede: Uit de door U laatst bijgewoonde bijeen- komst is gebleken, dat deze gemeente alsnog in de gelegenheid wordt gesteld toe te treden tot de Waterleiding Maatschappij, waar de- zelfde rechten en verplichtingen ons wachten van de overige reeds toegetreden gemeenten Ter Neuzen, Hulst en Sas van Gent. Deze gelegenheid tot toetreding op die voor- waarden eindigt op een bepaalden datum, welke in dit geval is gesteld op 25 October a.s. De zakelgke reden daarvan is U bekend, am- dat dan het contract van buizenlevering af- loopt, zoodat geen bestellingen meer gedaan kunnen worden tegen den overeengekomen eenheidsprijs. Ook andere contracten dulden na dien datum geen wijziging ten opzichte van de vastgestelde eenheidsprijzen. Een besluit tot toetreding na dien datum doet de voorwaarden op verschillend terrein zwaarder worden, daar eventueele nog te be- dingen bepalingen en voorwaarden op een hoo- ger prijsniveau komen te liggen. Ook is er eenmaal een eind aan de gelegen heid om tegenover het rijk verschillende ver plichtingen voor gezamenlijke rekening te nemen. Dat deze toetreding ibepaalde verplichtingen medebrengt is voor een ieder te begrypen en wordt door elk uwer, evenals bij de leden van het college van Burgemeester en Wethouders gevoeld. Regeeren is eenmaal voorudtzien en wanneer wij bedenken, welke voordeelen een toetreding in de toekomst ons wachten, mogen wij U niet anders voorstellen dan tot toetre ding te besluiten, temeer daar een dergeiyk besluit in de toekomst ons thans verschillende voordeelen en aanspraken zal onthouden en daarbij belangrijke groote sommen van ons vorderen. Wanneer heden tot toetreding wordt beslo- ten verkrijgen wij een 'belangrijke medezeg- genschap in een massa nog te regelen zaken, waarmede onze gemeente ten zeerste gediend kan zijn. Hierbij wordt gedacht aan het vast- stellen van tarieven als anderszins. Welke tarieven zullen gelden, hierop kan ook nu geen antwoord worden verstrekt, het geen voor de hand ligt, wanneer men weet, dat tal van aanbestedingen nog moeten plaats hebben eer men de totale stichtingskosten kan vaststellen en die ten slotte de basis vormen van de exploitatie-kosten. Er is ions verzekerd, dat deze tarieven kun nen getoetst worden aan die van het tarief- Harte, verwerkt in het rapport van de Com- missie van onderzoek, betreffende de stichting van de Waterleiding voor geheel Zeeuwsch- Vlaanderen. Wat de verplichte aansluiting van de aan- sluitbare perceelen betreft (dit zijn die binnen 40 meter van de waterleidimgbuizen zijn ge- legen) deze worden geraamd voor het le jaar op 60 van het geheele plan dat tot de watervoorziening behoort en na 20 jaar zal dit percentage opgeloopen moeten zijn tot 92 hetgeen uit de overgelegde stukken blijkt. Wy stellen U voor in het belang van de ge meente te besluiten: le. tot toetreding tot Vde N.V. Waterleiding Maatschappij ,,Zeeuwsch-Vlaanderen". 2e. tot het mede garant zijn voor de geld- leeningen, die de N.V. voor den bouw noo dig heeft. 3e. tot opneming van bepalingen in de bouw- verordeninig betreffende tie verplichte 'aansluiting. Zij stellen in verband hiermede voor, het volgende besluit te nemen: De raad der gemeente Axel, besluit: A. 1. deel te nemen in het Waterleiddngplan O., ibedoeld in het advies van den Direc- teur van het Rijksbureau voor Drink- watervoorziening aan den heer Com- missaris der Koningin in Zeeland, dd. 25 Juli 1930, no. 3486; 2. daartoe naar rato van het aantal in- woners der gemeente op 1 Januari 1935 deel te nemen in de garantie voor de door sub c. bedoelde N.V. aan te gane geldleeningen van maximaal f 1.500.000 voor den bouw van de waterleiding en van maximaal 10 van het bouw- kapitaal voor dekking van de tekorten der eerste bedrijfsjaren. B. In afwijking van het onder A. bepaalde: 1. deel te nemen in het Waterleidingplan O. en W., bedoeld in het onder A. 1 ge- noemd advies, mits de vijf daarin ge- noemde gemeenten in West-Zeeuwsch- Vlaanideren tot deelneming besluiten. 2. In het onder B. 1 genoemd geval deel te nemen in de garantie voor de dooT de N.V. aan te gane geldleeningen, van maximaal f 2.500.000,voor den bouw van de waterleiding, en van maximaal 10 van het bouwkapitaal voor dek king van de tekorten der eerste be drijfsjaren; C. daartoe in beide gevallen 6 aandeelen van 100,te nemen in het maatschap- pelijk kapitaal der N.V., die den bouw en de exploitatie der waterleiding zal ter hand nemen; D. te bepalen, dat de onder A en B gefor- muleerde besluiten slechts van kracht zullen zijn, wanneer door het Rijk en de Frovincie Zeeland de risico-garantie, bedoeld in het onder A. 1 genoemd ad vies, wordt verleend. De VOORZITTER deelt mede, dat het hier betreft een belangrijk onderwerp. De leden hebben uit het praeadvies kunnen lezen, dat Burgemeester en Wethouders voorstellen tot toetreding tot de N.V. Waterleiding Maat schappij „Zeeuwsch-Vlaanderen". Hij kan hieraan toevoegen, dat Burgemeester en Wet houders met een deskundige besprekingen hebben gevoerd, welke ten gevolge hadden, dat een oonferentie met de raadsleden noodig werd geoordeeld. Deze bespreking met den gemeenteraad heeft plaats gehad in een bij- eenkomst, waar alle leden vrijwel tegenwoor- dig waren. Het heele plan is er uitvoerig medegedeeld en toegelicht. Ieder is in de ge legenheid geweest, inlichtingen te vragen, welke op de meest correcte wijze werden ver strekt. Tijdens de bespreking was echter 1 punt in het duister gebleven. Dit betrof (le vraag of, indien eventueel Axel tot aanslui ting zou besluiten, Axel, als zijnde de tweede grootste gemeente in Zeeuwsch-Vlaanderen, zou mogen rekenen op een vertegenwoordiging in het bestuur. In verband hiermede hebben Burgemeester en Wethouders zich gewend tot den Raad van Commissarissen der Waterleiding Maatschap- P0, en hebben verzooht, indien Axel zou aan- sluiten, hunne medewerking te willen verlee- nen, om dit te bereiken. Bij monde van den Voorzitter heeft de Wlaterleidmg Maatschappij medegedeeld, dat bij wijze van uitzondering, en omdat Axel in een uitzonderingspositie verkeert_ in den Raad van Commissarissen een lid door Axel zou kimnen worden benoemd. Dit is niet een eisch geweest, welke het college van Burge meester en Wethouders hebben gesteld, doch een voile toezegging, van de zijde van het be stuur der Waterleiding Maatsehappy. Spreker is van meening, dat door het by* wonen der bijeenkomst ieder lid volledig van den stand van zaken op de hoogte kan zijn, zoodat het niet noodig zal blijken, hier tech- nische vragen te beantwoorden, waartoe spre ker zich niet in staat voelt, en waartoe het hier ook niet de plaats is. De heer 't GILDE: Mijnheer de Voorzitter, Wat ik eenige maanden geleden reeds voor- zien en voorspeld heb, is dan werkelijkheid geworden! Vlugger zelfs dan de meesten hebben durven veronderstellen, wordt de ge meente Axel voor de keus gesteld van toetre- den tot het z.g. kleine plan, dat zich sedert de oprichting der nieuwe N.V. tot de bekende 3 gemeenten, Ter Neuzen, Hulst en Sas van Gent bepaalde. Waar inmiddels de eerste buizen reeds zijn gelegd, en de waterleiding er dus practisch gesproken is, zonder dat vast- staat of deze straks werkelijk in de behoeften zal kunnen voorzien althans blijvend zal kunnen voorzien doet het wel eenigszins eigenaardig aan, dat men Axel op zeer korten termijn voor de beslissing stelt. De daarvoor aangevoerde argumenten zijn van het bekende genre: „indien nu niet wordt besloten tot aan sluiting zal dit voor de gemeente in de toe komst belangrijike nadeelen opleveren, in ver band met de prijzen van de buizen etc. Wie kan echter in dit opzicht eenige garantie geven van den stand der markt over eenige jaren? Maar zelfs aannemende, dat even tueel later voor de gemeente Axel benoodigde buizen etc. iets duurder zullen uitvallen, zou dit nadeel dan opwegen tegen het nadeel van een overhaast besluit? Waar nu de aanslui- tingskosten pl.m. 90.000 bedragen voor Axel, zou dit bij eenige prijsstijging na eenige jaren van zulk een funesten invloed zijn Het baart geen verwondering meer, dat men het oogenblik heeft afgewacht, dat de raad in zyn nieuwe samehstelling bijeen is, omdat deze in zijn vOrige samenstelling zeker wel geen besluit zou hebben genomen in den geest van het voorstel van de meerderheid van het nieuwe college van Burgemeester en Wethouders. En hoeweb het mij niet lust en weinig zin heeft de lijdensgesch'iedenis van de waterleidingplannen in Zeeuwsch-Vlaanderen nog eens op te gaan rakelen, zoo baart het toch wel verwondering, dat een gemeenteraad na zoo weinig studie nu maar ineens a bout portant het meerderheidsvOorstel van het college Zal aahnemeh. Dit, afgezien van het feit, dat de overgroote meerderheid der bevolkihg niet alleen tegen aansluiting is, en zeker wel voor 90 procent niets, maar dan ook letterlijk niets van de verplichte aansluiting moet hebben. Doch, waar ons hier slechts aan de hand van eenige c ijf ergroepee ring en i aan welker juistheid ik zeker geen afbreuk zal doen, maar die in elk geval fictief zijn, de meerdere aanlokkelijk- heid van toetreding op dit moment voor oogen wordt getooverd, baart het toch wel verwon dering dat Axel, waar men jarenlang zoo huiverig geweest is, en men zich zelfs aan de spits van het verzet heeft gesteld, nu deze fictieve cijfers plotseling zonder eenige ver- dere grondige studie, en afgezien van allerlei gobeurtelijkheden maar slikt, en alle bezwa- ren ziet vervallen. Wees er echter verzekerd van, mijne hee ren, dat de tegenzin van. de bevolking er in dezen economisch zoo ongunstigen tijd niet op is verminderd! Er .waar ik niets af of toe wil doen aan de goede trouw van het Rijks bureau en de Directie van deze waterleiding, ik herhaal, dat de opzet geen voldoenden waarborg biedt om aan de hand daarvan ik spreek over de cijfers reeds nu tot toe treding te besluiten, en deel te nemen als aandeelhouder in de garantie, welke vereischt wobdt van 1 millioen tot 1V2 millioen gulden voor het plan Oost, en waarvoor wij zeker in een der eerstvolgende vergaderingen een iee- ningsbesluit moeten nemen, Wie neemt dat trouwens wel aan? En waar het zoo staat - en zoo staat het ook in het praeadvies, waarin op ondubbel- zinnige wijze wordt toegegeven, dat zelfs over de tarieven, volgens den Directeur varieerend van 7 tot f 52 per aansluitend perceel, nog niets met zekerheid is te zeggen, en het vol gens hem niet onmogeiyk is, dat die wel tot f 57 kunnen loopen klemt het temeer, dat men nu op overhaaste wijze tot aansluiting zal besluiten. De ons voorgelegde cijfers blijven fictief, omdat, zooals in het praeadvies staat, nog tal van aanbestedingen moeten plaats heb ben eer de totale stichtingskosten kunnen worden vastgesteld, die in elk geval de basis der exploitatiekosten zullen vormen, en die dus ook de tarieven zullen beinvloeden. Burgemeester en Wethouders leggen ons nu voor een ontwerp-raadSbesluit, waarin wij behalve voor het kleine plan ons ook nog vast- leggen en binden voor het groote plan, Oost en West genoemd, dat dus verre van denk- beeldig, en naar ik geloof zelfs zeer waar schijnlijk straks zal worden uitgevoerd! Weliswaar luidt de laatste zinsnede van dit ontwerp-besluit, dat die besluiten eerst van kracht worden wanneer door het rijk en de provincie de risico-garantie wordt verleend, maar als dat gebeurt en ik kan positief zeggen, dat zulks gebeurt dan zitten wij door het raadsbesluit van vandaag daaraan reeds vast. Voor mij is dit maar een wassen neus, en hebben wy ona daaraan dan reeds nu gebonden. r Wij hebben' altijd aan deze zijde op het standpunt gestaan, dat slechts een kleiner project (als het onderhavige b.v.) uitzicht op rendabiliteit zou bieden, en nu gaan wij ons reeds eer er nog maar iets positiefs omtrent het Westen bekend is, en „het Westen" in elk geval en de exploitatie zeer in ongun stigen zin beinvloedend project zal zijn, reeds binden voor de toekomst. Dat is m.i. al te zeer voortvarend! Wat wij altijd gevreesd hebben, is dus waarheid. Wij hebben nu weliswaar een con- ferentie gehad met den Directeur der Water- leidingmaatschappij, maar in deze conferentie heeft niemand over het Westen gehoord of ge dacht, en dat lag ook voor de hand, gezien de voorgelegde gegevens, maar nu men blijkbaar de stemming in den raad voor aansluiting zoo bijizonder gunstig aobt, nu schuift men ons maar een ontwerp-besluit voor, hetwelk onder- teekend en door den raad bekrachtigd zijnde, ongetwijfeld zeer funeste gevolgen voor de ge meente zal hebben en natuurlijk al de tot hier- toe verstrekte becijferingen en berekeningen op zijn kop stelt, en in elk geval een bewijs te meer is voor de volkomen fictiviteit, omdat wij dan ook ten eenenmale voor het Westen „ja" moeten zeggen. Qveriigens is de strekking van dit raads besluit dermate verontrustend, omdat daaruit blijkt, dat het waterleidingplan in de toekomst uitgevoerd wordende, en maximaal geraamd op 1:500.000 voor het Oosten, (dus voor deze gemeenten) en op 2.500.000 voor het Westen (zonder het bouwkapitaal) niet zooveel lager zal zijn dan de op f 5.332.000 geraamde oor- spronkelijke oude waterleiding voor meer dan 20 gemeeniten. De risico-garantie van provincie en rijk acht ik niet zoo heel groot tegenover datgene wat de gemeenten op zich nemen aan risico. Nu was de opzet bij de oorspronkelijke wa terleiding zoo, dat evenals nu weer het geval is, de gemeenten aandeelen namen, waarop de vereischte leening wertf of kon worden geslo- ten. Ik veronderstel, dat Axel dus straks op haar aandeelen in e4n der volgende vergade ringen zoo'n leening sluit. Worden dtoor deze verplichting ten opzichte van den belasting- druk de gemeentefinancien niet be'invloed? Bij de oude waterleiding werd n.l. in uitzichit gesteld, dat de benoodigde bedragen in den vorm van dividend op de aandeelen aan de gemeenten zouden worden uitgekeerd. Indien dit hier eveneens zoo mocht zijn, dan veronderstel ik, dat een reserve aanwezig zou moeten zijn om o.a. verder ook te kunnen voorzien in de vaststaande tekorten der eerste bedrijfsjaren. Mij voorbehoudende, straks nog nader op de zaak in onderdeelen in te gaan, wil ik eindi- gen met een verklaring in eerste instanitie. Omtrent de verklaring door den Directeur der Waterleiding-maatschappij, op 27 Septem ber j.l. gedaan omitrent de soepele toepassing van de verplichte aansluiting meen ik grond te hebben, aan de hand van de in de exploi- tatiecijfers verwachte percentages van aan sluiting, loopende van 60 in het eerste tot 92 in het 20e bedrijfsjaar, in dit opzicht zeker te moeten twijfelen aan de nakoming van een dergelijke toezegging. Het oude rap port van Ir. Krul uit 1923 is gebaseerd op deze zelfde gnondgedachte van 60 tot 92 en nu neem ik niet aan, dat men de verplichte aansluiting als het ware willekeurig of om b.v. de gemeente Axel tegemoet te komen, zou laten vervallen. Indien evenwel positief verzekerd werd, dat de verplichte aansluiting zou vervallen (ten opzichte van Axel) dan zou Ik over de andere bezwaren been *wil 1 en stappen. Ik kan echter onmogelijk vrijmoedigheid vinden, bij de hand- having der verplichte aansluiting in dit sta dium mijn stem te geven aan het voorstel van Burgemeester en Wethouders. Het grootste bezwaar heb ik daarbij tegen het riskante in uitzicht gestelde aansluiten van het Westen, waardoor m.i. met het oog op de schaarsche bevolking en de geweldige uitgebreidheid van het net de rendabiliteitsberekening in ongun stigen zin zal worden beinvloed, zoodat, naar ik verwacht, en bij den tegenwoordiigen stand van zaken wel absoluut verzekerd zal zijn, dat wij dan weer zullen verrijkt zijn in Zeeuwsch- Vlaanderen met een noodiydend bedrijf meer. Een bedrijf, waar naar mijn meening een chro- nisch tekort zal heerschen, en wij evenals ten opzichte van andere semi-overheidsbedrijven in onze streek slechts zullen te spreken heb ben als over een bodemloozen put. De gemeenteraad zal, naar ik verwacht, niet zwichten voor de onderzijdsch geopperde bedenkingen. Een zware verantwoordelijkheid nemen de voorstanders, die ditmaal flink in de meerderheid blijken te zyn, op zich. Anbeiders en middenstand gaan reeds onder allerlei zware lasten gebukt. Elke verzwaring van dien druk wordt aangevoeld als een zweep- slag, als een hernieuwd ontnemen van vaak voor eerste levenabehoeften noodig en bestemd deel van het bij de grootste meerderheid reeds zoo schaarsche inkomen. Waar wij geheel on- verplicht, thans tot een stap besluiten, waar van wij onmogelijk de gevolgen kunnen over- zien, geef ik den raad in sterke overweging, zich te bezinnen, speciaal ook diegenen, die hier bij hun eerste optreden reeds blijk hebben gegeven het inzonderheid voor den midden stand op te nemen! Voor dezen middenstand, en speciaal den kleinen middenstand heb ik nooit achter wil len staan, waar het gold hun belangen, maar ofschoon het in de eerste plaats hen en de anbeiders het zwaarst treft, ben ik overtuigd, dat de geheele gemeente door een besluit in den geest van het voorstel van Burgemeester en Wethouders zwaar getroffen zal worden, en dat t.z.t. inzonderheid diegenen, die ik be- doel, hiervoor verantwoordelijk gesteld zullen worden. De waterleiding brengt een nieuwen vorm van belasting, „een waterbelasting" en dat, terwijl wy nog kort geleden besloten in de nieuwe bouwverordening de bepaling op te nemen van een vereischten regenbak van minimum 4000 liter inhoud by nieuwbouw. Waar de zaken zoo staan, zou ik eenvoudig willen besluiten, deze waterleiding de ver eischte concessie te verleenen, zonder meer. Wanneer Axel zulk een dankbaar en winst- gevend object voor deze N.V. is, moeten zij dit, als goede kooplui, aanvaarden. Daarmede is dan onze bevolking ook gevrijwaard tegen de verplichting, die algemeen, en zeer terecht, wordt aangevoeld als te zyn een woest in- grijpen in het privaatrecht en het zelfbeschik- kingsrecht, een aantasten van het overheer- schende, sterk ingewortelde besef als vrije Nederlanders baas te willen zyn in eigen huis. WSe op het standpunt staat, dat ieder ten slotte het nut van de waterleiding voor zich en voor de Maatschappij als een eerste eisch zal gaan stellen, moet in den ontwikkelings- gang, in den vooruitgang op dit gebied ook vertrouwen hebben. Ontbreekt dit vertrou- wen dan, het kan niet anders, staat de zaak ookzwak. Overhaasting in dezen en erger- lijken dwang acht ik on-Nederlandsch, en zeker on-democratisch. Derhalve zal ik mijn stem dan ook met geestdrift uitbrengen tegen dit voorstel en zal ik mij gelukkig achten, althans in dezen niet aansprakelijk te worden gesteld voor den ergerlijken dwang en den zwaren financieelen druk op onze bevolking gelegd. In eerste in- stantie wil ik het hierbij laten, nogmaals de hoop uitsprekende, dat de raad niet over een nacht ys zal gaan. De VOORZITTER deelt mede, met belang- stelling de uiteenzetting van den heer 't Gilde te hebben aangehoord. Hij wil hieromtrent nog wel iets zeggen. Niet om met hand en tand in eerste instantie het voorstel van Bur gemeester en Wethouders te verdedigen, doch om enkele onjuistheden, welke in de door den heer 't Gilde opgebouwde stellingen aanwezig waren, weg te nemen. De heer 't Gilde komt erop tegen, dat zou worden besloten tot aan sluiting aan het plan Oost en West, en deel te nemen in de garantie voor de te sluiten geldleeningen. Er staat echter in het besluit, dat hiertoe eerst zal worden overgegaan na- dat de risico-garantie door rijk en provincie zal zijn verleend. Wat dit betreft, zit men dus in hetzelfde schudtje als de Staat en de provincie. Wat betreft de door den heer 't Gilde genoemde aansluitingskosten, moet spreker opmerken, dat men een dergelijk be drag niet heeft hooren noemen. De heer 't Gilde heeft erop gewezen, dat geen overhaast besluit zou genomen worden, en uitgesproken, dat hetgeen men enkele maanden terug nog niet had kunnen verwachten, thans gebeurt. Spreker zou zonder meer daarop kunnen zeg gen, dat de heer 't Gilde blijk heeft gegeven, niet van den toestand op de hoogte te zijn. Doch naar zijn meening heeft de bevolking van Axel er recht op, te weten, hoe hier de vork in den steel zit, en waarom nu de be slissing genomen moet worden. Zooals men weet, heeft spreker ervoor gezorgd, dat bij eventueelen wensch tot toetreding de deur voor Axel geopend bleef by de nieuwe Maat sehappy. Doch deze deur kan niet altyd open blijven. De gelegenheid biyft niet steeds open staan, het voor de levering van buizen enz. afgesloten contract te verhoogen, en loopt dit contract dan ook 1 November a.s. ten einde. Indien men dus wil profiteeren van de bedon- gen lage prijzen, is het begrijpelijk, dat v6<5r dien datum daartoe besloten moet worden. Indien Axel nog meedoet heeft men het pro- fijt van een buizenprijs van 5 ct. en een frac- tie per K.G., tegenover normaal 8 of 9 cent. Omtrent de tarieven was de heer 't Gilde van oordeel, dat het een bezwaar was, dat deze nog niet vaststonden, en zouden loopen van 7 tot 57 of 58 gulden toe. Volgens het oude plan liepen de tarieven van 7 tot 52, en is er geen sprake van dat, hoewel ze natuurlijk eerst kunnen worden vastgesteld zoodra de totale stichtingskosten bekend zijn, ze zullen loopen tot f 59. De heer 't Gilde leeft in de verwachting, dat de gemeente eerstdaags verschillende leeningen zal moeten gaan siuiten. Blijkbaar is het niet tot hem doorgedrongen, dat niet iedere gemeente, die toetreedt, de noodige leeningen sluit. De vennootschap leent het voor haar bedryf noodige geld, en niet de ge meenten. De gemeenten verklaren zich garant voor de leeningen. De heer 't GILDE is van meening, dat hier met overhaasting wordt te werk gegaan. Spreker is het daarmede niet eens. Burge meester en Wethouders hebben den raad het voile pond gegeven, er mag naar zijn meening geen sprake zyn van overrompelen. De raads leden hebben het voile pond gehad, hen is alle mogelijke gelegenheid gegeven te zeggen en te vragen hetgeen ze op hun hartje hadden. De heer DE JONGE: Mijnheer de Voorzit ter, ik wil beginnen met te zeggen, dat ik tegen de waterleidingplannen ben zooals die hier voor ons liggen. Voomamelijk wat be treft de verplichte aansluiting. Het is ons alien wel bekend, dat voomameiyk in de laat ste jaren bij de nieuwgebouwde woningen flinke ragenbakken zijn geplaatst, zoodat deze menschen, ik durf haast zeggen, niet zuinig met het water behoeven te zijn. Ook aan de reeds jaren bestaande wonin gen zijn op vele plaatsen flirike bakken bij- geplaatst. Nu moeten bij dit plan aMe men schen, waar de leiding voorby hun perceel loopt, aansluiten, wat beteefcent ieder jaar voor een zeker bedrag water koopen. Wat ze eigenlijk zelf in him bakken gratis hebben. Nu het voor een massa menschen een bui- tengewoon moeilijke tyd is, voor wat .betreft hun financieele omstandiigheden. Is het dan niet onbillijk, om hen nog eens extra te laten betalen voor hun water? Ik voor my zie het als een nieuwe belas ting, zy het dan op venkapte wijize. Nu zeggen Burgemeester en Wethouders in hun prae advies, dat voor het eerste jaar geraamd wordt 60 aansluitingen, na 20 jaar zal het moe ten gestegen zijn tot 92 Maar gestel eens, dat bij bet began maar 40 aamsluit, dan moet men toch beginnen met menschen te ver- plichten. Men kan dan m.i. niet beginnen met 20 te verplichten, doch is genoodzaakt, de voile 100 Ut verplichten. Wat betreft de tarieven, dezePUijn ook zeer onzeker, er is in 't geheel niet bekend, wat deze zullen bedra gen, en welke maatstaf hier zal gelden. Hier wordt wel in zeer erge mate mgegre- pen in de vrijheid onzer ingezetenen. Ik doe dan ook een beroep op die groep, die voor- geeft, de vrijheid en het belang der ingezetenen voor te staan, om niet mede te werken aan de totstandkoming van deze aansluiting. Ik zal dus tegen het voorstel stemmen, in de overtudging, hiermede het algemeen belang van Axel te hebben gediend. (Zie verder het Derde Blad.)

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1935 | | pagina 8