Sport Landbouwberichten Gemengde Berichten RECHTSZAKEN. KANTONGERECHT MIDDELBURG. VOETBAL. HET INTERNATIONAAL PROGRAMMA. DE LOONBWSLAG IN DEN LANDBOUW. INBREKERS SLAAN HUN SLAG. omdat dergelijke reizen vaak een eombinatie zijn van zaken en genoegen. Ook zal men nog we] ruinate moeten laten voor vrijstellingen, omdat anders in de grensstreken ohhoudbare toestanden zouden ontstaan. WSj kunnen ons onmogelijk voorstellen, dat men zal pogen om iedere grensoverschrijding te belasten. Is dit werkelijk bet voomemen, dan mag men de grensbewaking nog wel extra versterken. Afgezien nog daarvan lijkt ons ook deze voorgestelde heffing voor Zeeuwsch-Vlaande- ren uit den booze. Door de dure veren, en het niet aanwezig zijn yan centra in de onmiddellijke nabijheid van de overzrjde der Westerscbelde, is de Zeeuwsch-VIaming, wil hij een korte pleizier- reis maken, hetzij voor een namiddag, een dag of een week-end, aangewezen op Belgie, wijl de Belgische groote centra Gent, Antwerpen, Brussel, Knocke, Blankenberghe, Ostende, voor hem zonder groote moeite en kosten be- reikbaar zijn, althans voor niet meer kosten dan de bewoners van Noord- en Zuid-Holiand moeten maken, om de daar gelegen centra Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Scheve- ningen, Zandvoort of H-oek van Holland te be- reiken. De toestand is nu zoo, dat wanneer men uit Zeeuwsch-Vlaanderen eens een goed concert, schouwburg of museum wil bezoeken, men dat althans nog kan. Het ligt in het bereik, voor wat den duur der reis betreft en ook van de financien. De grens tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen en Belgie bestaat enkel op de kaarten en in de paperassen van de overheid. Overigens merkt men er niets van. Men spreekt er dezelfde taal; door huwelijken zijn er familiebanden ontstaan; er zijn vriendschapsbanden ge- kweekt; men woont in Belgie en werkt in Ne- derland en omgekeerd; kortom de grens be staat alleen theoretisch. Zal men ook van een schouWburgbezoek, ibezoek aan familie, vrienden of kennissen over de streep belasting gaan heffen? Dit zouden wij voor ons landsdeel zeer onrechtvaardig vinden. Komt er een reisbelasting, en Zeeuwsch- Vlaanderen zou ook daar weer het zijne aan moeten bijdragen, dan is de mogelijkheid voor velen vervallen, om te genieten van de cultu- reele voordeelen die de aanwezigheid van de Belgische centra ons biedt, en is Zeeuwsch- Vlaanderen geheel op zichzelf aangewezen. Zoo zal dan Zeeuwsch-Vlaanderen, mochten de beide wetsontwerpen tot stand komen, zonder dat wordt rekening gehouden met de bijzondere positie van dit landsdeel, in dubbel opzicht het kind van de rekening worden. Zeeuwsch-Vlaanderen zal dan als het ware geheel zijn afgesloten van de wereld: in het Noorden door te hooge veergelden, in het Zuiden door een Reisbelasting. Een somber vooruitzichlt Ten aanzien van de Reisbelasting doet zich nog een vraag voor, die de ontwerpers van de wet, zeker onder het oog zullen moeten zien. De bootdiensten van Zeeuwsch-Vlaanderen naar Zuid-Beveland en Walcheren geven slechts een gedeelte van den dag 's nachts in 't geheel niet gelegenheid de Wester scbelde over te varen. 's Zondags bestaat prac tised! ook de gelegenheid niet. Velen, die des nachts, 's morgens vroeg, des avonds laat of op Zondag, hetzij dan voor pleizier of zaken zich van Zeeuwsch-Vlaande ren naar overig Nederland verplaatsen moeten of wel omgekeerd, zijn gedwongen den weg te nemen via den tunnel te Antwerpen. Zij die 's Zondagsnamiddags een tochtje willen ondememen, hetzij per fiets of per auto, zijn binnen Zeeuwsch-Vlaanderen al gauw uit- gekeken en allicht passeert men de Belgische grens. Zullen al dergelijke grensoverschrijdingen ook als een verblrjf buitenslands worden aan- gerekend Wij herhalen, dat, zoo lang de tekst van het ontwerp nog niet bekend is, m.a.w. wij nog niet weten, wat de fiscus onder een buiten- landsche reis zal verstaan, het niet mogelijk is op de voorgenomen heffing ernstige critiek te leveren, maar dat wij hier in Zeeuwsch- Vlaanderen op ons qui vive moeten zijn, zal ieder naar wij hopen uit het bovenstaande hebben begrepen. POLITIEREOHTER TE MIDDELBURG. Zitting van 24 Sept. 193'5. De volgende personen waren gedagvaard: P. I. d. B., oud 38 j., werkman te Oostburg, wegens misbandeling van Jacob de Maillie te Waterlandkerkje op 9 Aug. j.l. door hem te slaan. Eisch 1 maand gevangenisstraf voorw. proeftijd 3 jaar, en 30 boete of 15 dagen hechtenis. Uitspraak 25 boete of 10 dagen hechtenis. Th. C. S., oud 24 j., landbouwer te Clinge, wegens beleediging van Armand Verdurmen te Clinge op 13 Augustus 1935. Eiscih 10 boete of 5 dagen hechtenis. Uit spraak idem. J. L., oud 24 j., werkman te Kloosterzande, wegens misbandeling van Cyrillus Vlassenrood te Kloosterzande, op 10 Aug. j.l. door hem te slaan. Deze zaak werd uitgesteld tot 8 Oct. a.s. D. M., oud 32 j., werkman te Ter Neuzen, wegens misbandeling van Peter Wisse te Ter Neuzen op 29 Jul! j.l. door hem te slaan. Eisch 20 boete of 10 dagen hechtenis. Uit spraak 15 boete of 10 dagen hechtenis. L. M. S., oud 21 j., smidsknecht te Biervliet, wegens openbare schennis der eerbaarheid te Schoondijke op 17 Aug. 1935. Eisch 15 boete of 10 dagen hechtenis. Uit spraak idem. De Kantonrechter te Middelburg heeft ver- oordeeld wegens: StraatsohenderijEa. La. Ea. L., huisvrouw P. A. M. M. te Hontenisse, f 15 boete of 15 dagen heoht., met niet-ontvankelijk verklaring der civiele vorderingen van E. P. K. en Ch. v. G. 'En de Zeeuwsche stroomen zonder vergun- ning visscherij uitoefenen: J. S. Az. te Graauw en Langendam f 15 boete of 10 d. hecht. J. H. Pz. idem. De kantonrechter te Middelburg heeft heden veroordeeld C. v. W. te Zaamslag, tot f 10 boete of 1 dag hechtenis wegens het rijden op een weg in verboden richting. PROGRAMMA VOOR ZONDAG. Kon. Ned. Voetbalbond Afd. IV. le klasse. BleijerheideRoermond MVV—NAC. LONGAPSV. EindhovenNOAD. BVVJuliana. 2e klasse A. Hero^-Vlissingen. De BaronieTSC. RBCGoes. ZeelandiaMiddelburg. TemeuzenDOSKQ. 3e klasse A. HulstTemeuzen 2. OostburgAxel. SluiskilOranje. 3e. klasse B. Vlissingen 2Zeelandia 2. Eiland BoysMiddelburg 2. Goessche BoysRCS. Zeeuwsch BoystHansweert. Het Nederlandsch elftal zal in het thans aangevangen seizoen de navolgende intema- tionale wedstrijden spelen: 3 November 1935: Amsterdam: Nederland Denemarken. 8 December 1935: Dublin: Iersche Vrijstaat Nederland. 12 Januari 1936: Parijs: FrankrijkNeder land. 19 April 1936: Amsterdam: Nederland— Belgie. 3 Mei 1936: Brussel: BelgieNederland. De data van de laatste twee wedstrijden zijn nog niet definitief. SUIKERBIETENCAMPAGNE. De suikerbielencampagne aan de Ooopera- tieve fabriek te Zevenbergen zal, naar in het voomemen ligt, op 7 October a.s. een aan- vang nemen. Op initiatief van den burgemeester van (Kruiningen was door den kring Oost-Zuid- Beveland der Zeeuwsche Landbouwmaatschap- pij tegen Vrijdagmiddag een vergadering te Kruiningen belegd, waar ir. C. Stevens, inspec- teur van den landbouw te 's-Gravenhage, de loonbijslagregeling in den landbouw zou be- spreken en toelichten. Tot heden wordt n.l. van deze regellng in Zeeland nog niet veel gebruik gemaakt. Wel worden door land- bouwers en gemeentebesturen verschillende bezwaren geopperd. Er was voor deze vergadering van de zijde der gemeentebesturen en landbouwers veel belangsteiling. De voorzitter, de heer P. Scheele, wekte in zijn openingswoord de land bouwers op, mede te helpen aan de bestrrj- ding van de werkloosheid onder de land- arbeiders. Dit is inderdaad een plattelands- belang. De heer Stevens besprak daarna de circu- iaire van den minister van Sociale Zaken van 17 Aug. j.l. Aan deze beschikking is een proef in enkele gemeenten voorafgegaan. Deze proef is dan nu successievelijk over het geheele land uitgebreid, voorloopig tot 31 Dec. Spr. heeft wel goede hoop, als zich geen abnormale omstandigheden voordoen, dat deze termijn zal worden verlengd. Kon de proef loopen over een geheel oogstjaar, dan zou men een beter overzicht over de resultaten kunnen verkrijgen. De loonnormen in de regeling, waarover hier en daar nogal wat is te doen, zijn vast- gesteld na gedocumenteerd advies van de commissie ingevolge de landbouwcrisisorgani- satie. Omdat de loonen nogal uiteenloopem, is het gemiddelde genomen. In bepaalde ge- vallen kan na goedkeuring van den minister van deze loonnormen plaatselijk worden afge- weken. Er volgde op deze uiteenzetting een breede bespreking, waaraan zoowel burgemeesters als landbouwers deelnamen. Sommigen vonden den tijd voor aanmelding veel te kort, anderen zagen er geen belang in voor de landbouwers en voor de gemeente besturen. In antwoord op tal van vragen zei de heer Stevens nog, dat men ook nu nog kan toetreden, al zullen dan weer andere normen moeten gelden. Dat de boeren moeten voor- schieten tot aan het eimd der periode, is juist, maar dat is de boer gewoon. Hier hebben de boerenleenbanken een taak. Spr. zal er tegen waken, dat een gemiddelde boer, die zijn bedrijf heeft verwaarloosd, van deze regeling zou profiteeren. De boer heeft toch wel beiang bij deze regeling, als hij eens buitengewone werken laat uitvoeren. De tuinbouw valt er niet onder. Spr. zal de aandacht van den minister vestigen op de ge- mengde land- en tuinbouwbedrijven. Tegenover enkele aanwezigen, die volhiel- den, dat dit een anti-sociale regeling is, omdat de goede boeren, die altijd veel arlbeiders ge houden hebben, er buiten zidlen vallen, zei spr., dat men ze moet zien als werkverrui- ming. In bepaalde gevallen kunnen uitzonde- ringen gemaakt worden. VERGOED1NG VOOR DENATUREEREN VAN AARDAPPELEN OOGST 1935. Een dezer dagen kan de afkondiging van een ministerieele beschikking worden tege- moet gezien, krachtens welke vergoeding wordt verleend voor het denatureeren van aardappelen van den oogst 1935, welke ge- teeld zijn krachtens een teeltvergunning be- doeld in ib. en c. onder 11 van art. 2 van de Crisis-Akkerbotuwbesehikking 1934 111, (met uitzondering dus van fabrieksaardappelen en van aardappelen, geteeld krachtens een ver- gunning bedoeld in het Crisis-Tuinbouwbesluit 1935). Afgezien van de gehruikelijke bij de denatu- rati£ in ac'nt te nemen voorschriften en de reeds bekende beperking, dat telers, die een uitpootvergunning voor niet meer dan 10 Are aardappelen bezitten, niet voor steun in aan- merking komen, is de nieuwe regeling op ge- beei andere leest geschoeid, dan die welke heeft gegolden voor aardappelen van den oogst 1934. Om voor steun in aanmerking te komen, dienen uit de ter denaturatic aangeboden par- t(jen, de aardappelen, welke kunnen vallen door een opening van 35 mM. vierkantsmaat te worden uitgesorteerd. De grootte van de denaturatie-vergoeding zal afhangen van de rubriek, waarin de aard appelen zijn ingedeeld te weten: Rubriek a: omvattend de volgende rassen van den kleigrond, voor zoover deze voldoen aan redelijke, naar het oordeel van de Neder- landsche Akkerbouwcentrale voor consumptie te stellen eischen: bato, bravo, bevelander, bonte roode star, blauwe eigenheimer, bonte eigenheimer, eigenheimer, furore, opperdoezen (ronde), paarspitten, populair, present, record, robijn, roode star, souvenir, gruno, konsuragis, muntinga 17, nationaal, noordeling, unicum, westbrabander, westeinderblauwe, Zeeuwsche blauwe, Zeeuwsche bonte; en rubriek b, omvattende alle aardappelen, die niet onder rubriek a. zijn begrepen. Voor aardappelen zal bij denaturatie in het tijdvak van het in werking treden van de be schikking, tot 1 December 1935 f 0,70, van 1 December 1935 tot 1 Maart 1936 0,80 en van 1 Maart, 1936 tot en met 15 Juli 1936 0,9d pef 100 K.G. worden uitgekeerd, met dien ver'r stande, dat bij denaturatie van aardappelen der rubriek a, welke in het tijdvak van 1 Febr. tot en met 15 Juli 1936 zijn gedenabu- reerd f 1,50 per 100 K.G. wordt uitbetaald. De mogelijkheid tot denaturatie is uiet al leen opengesteld voor bij de provinciale land- bouworganisaties georganiseerde telers, doch ook voor handelaren die bij de Nederlandsche Akkerbouwcentrale zijn georganiseerd. ROTTERDAMSCH MOTORSCHIP OP DE NOORDZEE GEKAPSEISD EN GEZONKEN. In ons vorig nummer meldden wij dat de 7 opvarenden van bet motorschip Minna" door het Russische stoomsohip ,,Lensovet" gered werden. Hieronder volgen thans de nadere berichten en het relaas van den kapitein G. de Ruijter nadat de schipbreukelingen te Rot terdam zijn binnengebracht, die door een boot van de rivierpolitie van boord der „Lensovet" waren gebaald en op het bureau van de ri vierpolitie den naderenden dag afwachtten. Op eenvoudige wijze vertelde de kapitein het avontuur, dat ten slotte nog goed is afge- loopen. Vrijdagmiddag verliet de „Mdnna" de haven van Brighton Ferry met 471 ton anthraciet bestemd voor Rotterdam. De reis verliep heel normaal aanvankelijk. Zondagmorgen echter kwam er een sterke W. Z. fories opzetten. Om half een werd het lichtschip Sandetta gepasseerd. Alles aan boord was toen nog goed. De wacht werd overgegeven en ineenfi om vijf minuten over een bemerkte men, dat het schip slagzij ging maken, over bakboord. De W.Z. bries was intusschen nog steeds in kracht toegenomen. De oorzaak van het slag zij maken is geweest, dat de lading kolen in de ruimen is gaan werken. De kapitein gaf last de machine te stoppen, in de hoop, dat het schip zich weer zou op- richten, maar dit gebeurde niet. Een hooge zee kwam over bakboord over het schip, waardoor de slagzij nog vermeerderde. De toestand was van dien aard, dat men aanvan kelijk geen kans zag om de reddingsboot te strijken. Het schip moest eerst over bakboord omgedraaid worden, waardoor men den lagen kant aan lij kreeg en toen kon men de boot neerlaten. In wel zeer korten tijd speelde alles zich af. Tien minuten nadat voor het eerst de slagzij was geconstateerd, was de bemanning in de kleine roeiiboot overgegaan. En nauwelijks was men tien minuten in deze boot of de Minna zonk weg. 'Het schip, was nadat het door de bemanning was verlaten, steeds meer gaan overhellen, de mastan raakten het water, even kwam het daarna voor drie minuten met den kiel bovendrrjven om daarna te zinken. Het Russische schip, dat van Odessa op weg was naar Rotterdam, had reeds gemerkt, dat er iets met de Minna aan de hand was. Kapitein de Ruyter had een moodsein laten hijschen en daarom koerste de Rus naar het Nederlandsche scheepje. Spoedig waren de zeven' opvarenden van de Minna door het Russische schip overgenomen. Hoewel de zee allesbehalve kalm was ging dit toch nog vrij gemakkelijk. Ook de roeiboot van de Minna werd aan boord van de Rus genomen. Persoonlijke eigendommen hebben de ge- redden niet meer kilnnen meenemen. Ook de scheepspapieren heeft de kapitein niet meer kunnen redden. Daarvoor ontbrak in de span- nende oogenblikken de tijd. De geredden zijn kapitein G. de Ruyter wonende te Scheveningen, lste stuurman G. Pols wonende te Rotterdam, le machinist F. Grol wonende te Vlaardingen, 2e machinist C. Dorsch wonende te Amsterdam, kok D. Ver- hagen wonende te Rotterdam en de matrozen N. den Heier van Scheveningen en M. Plugge, eveneens van Scheveningen. Dankbare bemanning. De bemanning verklaarde zich uiterst dank- baar voor de hartelijke wijze waarop men aan boord van het Russische schip was ontvangen. Bij het onderhoud met den kapitein waren ook de andere geredden aanwezig. Toen de heer de Ruyter zijn relaas geeindigd had, nam een van hen spontaan het woord, om met een enkel woord te verklaren, dat hij en zijn mak- kers den goeden afloop van het angstige avon tuur dankten aan het kalme en zekere optre- den van hun gezagvoerder. De kapitein deelde ons mee, dat deze laat ste reis van de Minna, de vijfde van het schip was, waarvan de laatste drie telkens met kolen van Engeland naar Rotterdam. Anthra ciet is een moedlijke lading, zoo zei hij nog, daar deze kleine koolsoort bij slingeren van het schip spoedig gaat werken, wat dan ook in dit geval de oorzaak van het vergaan van de Minna is geweest. JONGE VROUW DOOR VRACHTAUTO GEGREPEN. Dinsdagochtend is de 22-jarige mej. P. J. van Wouw in de Van der Takstraat te Rot terdam, bij de brughelling door een auto over- reden en gedood. Bij het oversteken van den weg keek de vrouw niet goed uit, met het ge- volg, dat zjj door een haak van een vracht- auto werd gegrepen. Bij haar val op straat kwam zij zoo hard terecht, dat zij een half uur daarna aan de gevolgen is overleden. STROOPERS OP HEETERDAAD BETRAPT. Door den jachtopziener M. van Nieuwem- huijzen en den rijksveldwachter C. van Nieu- wenhuijaen zijn Maandagmorgen twee stroo- pers de Gebr. B. te Kruiningen bij het stroo- pen op heeterdaad betrapt. De lichtbak en een haas zijn in beslag genomen. Het geweer hadden de stroopers nog kunnen verstoppen. Behalve wegens het stroopen, zal proces- verbaal worden opgemaakt, wegens beleedi ging op bezaaiden grond en beleediging. ONGEVAL TE EINDHOVEN. ■De 6-jarige J. Rekers speelde Zaterdag- avond op het verhoogde gedeelte van de tram- baan, aan den Parallelweg te Eindhoven. Plot- seling liep het ventje er af en kwam achter een autobus om v66r 'n personenaubo terecht. Een aanrijaing was onvermijdelijk. Met een zware hersenschudding is het knaapje naar een ziekenhuis gebracht, waar het Zondag is overleden. ER GOED AFGEKOMEN. Dinsdagochtend verloor een 27-jarig Duitsch dienstmeisje, Maria Kowoski, bij het ramen- lappen op de vijfde etage van een flatgebouw in de Parkstraat te Rotterdam, het evenwicht. Zij viel, doch haar val werd gebroken door een lamtaam, met het gevolg, dat zij slechts met eenige snijwonden naar het ziekenhuis „.St. Franciscus" werd gebracht. Terwijl de landbouwer Kalisvaart, wonende aan de Voorwillens, zich met zijn huishoudster in het land beyond om de koeien te melken, is er in zijn woning, waar niemand verder aan wezig was, ingebroken. De in zijn woon- kamer staande kasten zijn overhoop gebaald. uit een portefeuilla<idie in ©en kast lag waar op de sleutel zat, is een bedrag van 570 aan bankpapier untvreemd, terwijl uit een porte- monnaie de inhoud, circa f 15, werd meege- nomen. De dader is nog niet aangehouden. NEDERLANDSCH AUTOBESTUURDER RIJDT IN BELGIe TWEE PERSONEN AAN. In den nacht van Zondag op Maandag heeft een in Belgie vertoevende Nederlander, de heer S. uit Tilburg, tweemaal een aanrijding veroorzaakt, waarbij een persoon werd gedood en een ander iicht gewond. Te Beveren-Waes stak de kl'ompenmaker A. Bytaert den straatweg over, toen een per- sonen-auto naderde. Deze kon den man nog juist ontwijken, dooh de heer S. uit Tilburg, die achter de eerste auto reed, zag den klom- penmaker te laat. De man werd door de auto gegrepen en was op slag dood. De heer S. stopte niet, doch reed door in de richting van de Nederlandsche grens. De marechauss6e te Beveren-Waes waarschuwde alle politie- en doaune-posten. De automobi- list werd te Weelde bij Turnhout aangehou den. Hij is voor een onderzoek naar Dendermonde geleid, waar hij in arrest is gesteld. Later bleek, dat hij te Oost Malle ook nog een fietser heeft aangereden, die er met enkele lichte verwondingen is afgekomen. FOKKER D 16 VIEL OP LEUSDER HEIDE TE PLETTER. Maandagmiddag even voor drie uur is een Fokker D 16 van de Luchtvaart-afdeeling op de Leusderheide te pletter gevallen. De bestuurder, sergeant-vlieger Steensma, redde zich met zijn valscherm en kwam op 500 M. van het vernielde vliegtuig behouden op den grond. Groot was de vreugde onder de militaire vliegers, toen Maandagmiddag; bekend werd dat de sergeant-vlieger Steensma, na eenige hachelijke oogenblikken doorstaan te hebben, zich met een parachute het leven had gered. In triomf is de gelukkige vlieger van de Leus- densche hedde naar Soesterberg gebracht, waar hij door alien, officieren van hoog tot laag en kameraden, werd gelukgwensoht. Hij werd gecomplimenteerd over zijn uitstekende en moedige houding, alsmede over de voor- treffelijke wijze, waarop hij zich in het uur van gevaar heeft gedragen. Wij waren in de gelegenheid den sergeant persoonlijk geluk te kunnen wenschen met zijn redding, schrijft De Tel., waarna wij van hem een omstandig verhaal kregen van de bijzonderheden, waaronder dit feit zich heeft afgespeeld. Met mijn jachtvliegtuijg „b. XVI", aldus sergeant Steensma, ging ik met luitenant Jan- sen en sergeant Bosman Maandagmorgen te half elf naar Schiphol. Op de heenreis had luitenant Jansen voor gevlogen. Bij den terug- tocht, die ongeveer half den aanving, heb ik voor gevlogen en mij was opgedragen de lei- ding te nemen hij het uitvoeren van de op- dracht. Wij vlogen, zooals men dat noemt, in ge- sloten formatie, ik v6<5r en luitenant Jansen links, sergeant Bosman rechts. Gekomen boven de Loosdrechtsche Plassen maakten wij een duikvlucht en daarbij heeft een mijner oollega's met zijn vleugel den staart van mijn toestel geraakt, ten gevolge waarvan deze staart ongeveer haaks op de machine kwam te staan. Direct heb ik mijn riemen losgemaakt. Wij verbraken de formatie; luitenant Jansen en sergeant Bosman gingen terstond naar bene- den om te rapporteeren, dat ik aangevlogen was. Ik bemerkte, dat ik het toestel in de lucht kon houden, doch de sturen waren vast en ik kon noch links nog rechts zwenken. De aillerons en de motor hielden het toestel ech ter in de lucht en zoo ben ik op een hoogte van 1000 M. scheef hangend doorgevlogen. Na de botsing was mijn eerste impuls om er uit te springen. Doch al spoedig kreeg ik mijn bezinning weer terug en ik begon mij te her- inneren wat ik volgens de instructie in een dergelijk geval moet doen. Verschillende manoeuvres heb ik daarop uitgevoerd, waarbij ik beproefde om te landen. Goede plek uitgezocht. Doch als ik minder gas gaf, dan klapte de machine terstond weg. Het was duidelijk, dat mijn vliegtuig uitsluitend in de lucht werd gehouden op motor en ailerons. Het gaf niet of ik den motor stopzette, want dan zou ik met de machine omlaag vallen. Toen ik daarvan de zekerheid had bekomen, heb ik een mooi plaatsje uitgezocht om het toestel ,,in de soep" te laten gaan. Ik wou natuurlijk in geen geval de machine laten neerkomen op het vliegveld Soesterberg, daar ik dan gevaar liep met een van de hangars in aanraking te komen. Ik zocht dus een mooi plekje uit op de Leusderheide, waar alle ruimte was en er geen gevaar bestond voor een botsing. Hier daalde ik tot 500 a 600 M., wat ik kon bewerkstelligen door minder gas te geven. Toen Met ik den druk van de tank wegloopen, waardoor de benzinetoevoer was stopgezet. Dit was mede een voorzorgsmaatregel om te maken, dat de tanks niet zouden ontploffen als het toestel in den grond dook. Vervolgens ben ik op het randje gaan zit- ten. Zoo dreef ik nog even rond, daarna heb ik bliksemsnel met den voet het contact af- gezet, dook met het hoofd voorover naar beneden, telde tot drie en trok daarna aan den ring. De parachute werkte en ik voelde, dat mijn leven gered wasWaarom ik aan deze manoeuvre de voorkeur gaf? Ik wist zeker, dat als ik in de machine bleef, ik dan zeer weinig kans bad om het er levend af te bren- gen. Ik verkoos dus de 99 zekerheid, die een parachute geeft en u ziet, dat ik de juiste keuze heb gedaan. Een plof. Immers doordat de machine in de lucht bleef, had ik alien tijd om kalm te overleggen wat mij te doen stond. Zoodra het contact was afgezet, ben ik overboord gesprongen. Dat was maar goed ook, want het toestel helde al naar links over. Nauwelijks was het contact af, of het dook den grond in. Dit moet bliksemsnel gebeurd zijn, wellicht nog binnen drie seconden. Want nog voor ik het een, twee, drie had geteld, alvorens aan den ring van de parachute te trekken, hoorde ik al den plof, waarmede de machine op den grond kwam. De daling der parachute was buitengewoon onaangenaam, vooral de tik, dien ik kreeg bjj het opengaan van de parachute, was een zeer onprettig gevoel. Het woei zeer hard, er stond zoo ongeveer 30 K.M. wind, zoodat die terug- tocht allesbehalve leuk was. Zoodra ik den grond bereikte, heb ik den handle van het hamas losgemaakt, zoodat ik vrij kwam van de parachute. Ongeveer over een dertig meter werd ik nog meegesleurd, doch ik ben behoudens een zeer lichte kneu- zing er wonder wel afgekomen. Natuurlijk heb ik er nog een onaangenaam gevoel van over gehouden, doch dat zal wel heelemaal overgaan. Toen ik op den grond lag, kon ik tot mijn eigen verbazing onverlet opstaan. Er staan daar langs den weg eenige telefoon- palen, die niet meer gebruikt worden. Aan den dichtsthijzijnde telefoonpaal, waar mijn para chute neerkwam, heb ik mijn wollen das ge- bonden, ten einde later de plek te kunnen terugvinden, waar mijn parachute zich be- vond. Op ongeveer 500 a 600 meter van mij af zag ik het wrak van mrjn jachtvliegtuig. Volgens de orders moet men zich terstond naar zijn toestel begeven. Ik ben dus onmiddellijk daar heen gegaan, en zag, dat er van de machine slechts weinig over was. Zij was volkomen aan puin en geheel versplinterd. Het beste is maar, dat men op de plaats een groot gat graaft om de resten er in te stoppen en het vliegtuig een eervolle begrafenis te bezorgen. En nu, zoo eindige sergeant Steensma zijn verhaal, krijg ik het speldje van de vereeni- ging van parachutespringers. Wij vernamen nog op Soesterberg, dat zoo dra luitenant Jansen gerapporteerd bad, wat er in ae lucht gescbieddq; de geheele vlieg- medische dienst op het app£l verscheen. Men leefde in angst en vreeze of sergeant Steens ma het er wel levend zou afbrengen. Van Soesterberg af kon men het toestel op de Leusderheide zien dalen en terstond ging men er met auto's heen. Daar vond men ser geant Steensma bij de overblijfselen van zijn machine. Het oordeel van sergeant Steensma, dat het 't beste zou zijn de resten van het toestel in de heide te begraven, is later ook door de des- kundiigen gedeeld. Manschappen van Soester berg hebben biertoe op de plaats waar het vliegtuig is neergekomen, een diepen kuil ge maakt en daarin de machine, nadat tevoren nog eenige belangrijke onderdeelen waren ver- wijderd en de rest nog verder was vemietigd, begraven. HET GEDAALDE DE HAVILLAND- VLEEGTUIG. Uit een uitvoerig telegram van de United Press blijkt thans, onder welke gevaarlijke omstandigheden de bemanning van het De Havilland vliegtuig, na de geslaagde landing op het strand bij Haingyi er tenslotte in slaagde met de buitenwereld in contact te komen en hulp te verkrijgen. Luitenant Vonk maakte alleen te voet een tocht door het oerwoud naar de naastbijge- legen inlandsche nederzetting. 'Het vliegtuig was, als gemeld, in een he- vigen storm geraakt, waardoor het benzine- verbruik tot boven het normale steeg. Toen de bemanning beiherkte, dat men Rangoon onmogelijk kon halen, werd besloten tot een noodlanding. Op een van de gevaarlijkste plaatsen van de kust werd het toestel, bestuurd door kapir tein Fulford, schitterend op het strand neer- gezet. In den omtrek was geen levend wezen te bespeuren. De bemanning besloot daarom, den nacbt in het vliegtuig door te brengen en den volgenden dag op onderzoek uit te gaan, het oerwoud in. Daar de toestand van het drie- tal niet zonder gevaar was, bleek al spoe dig, want uit de jungle klonk het gebrul van wilde dieren. Naarmate de avond daalde, na derde het onheilspellende geluid meer en meer en gedurende den nacht hoorden de vUegers herhaaldeHjk het geschuifel van de roofdieren, die den vreemden gast besnuffelden. Bij het aanbreken van den dag begaf luite nant Vonk zich op weg, om te trachten het naaste dorp te bereiken. Hij nam afscheid van de overige leden der bemanning en trok er te voet op uit, door het oerwoud. Slecht uitgerust als hij was voor een der- gelijken tocht, had hij met groote moeilijk- heden te kampen, doch hij zette door en be reikte tenslotte een inlandersdorp. De ont- vangst was aanvankelijk niet zeer vriendelijk, uit de blikken van de inlanders viel op te maken, dat de blanke gast niet welkom was. Zij namen tenslotte een dreigende houding aan, doch luitenant Vonk slaagde er in, de op- gewonden gemoederen te kalmeeren. Nadat hij door gebarentaal den dorpelingen zoo goed en zoo kwaad als het ging zijn bedoeUngen bad duidelijk gemaakt, begrepen zij tenslotte, dat zij niets van hem te vreezen badden. Luite nant Vonk wist zelfs gedaan te krrjgen, dat hij eenige foto's mocht maken. Hulpvliegtuig bracht redding, Daarop begaf de vlieger zich, vergezeld van eenige inlanders., op weg. Zij brachten hem weer naar de kust, waar hjj tenslotte de opmerkzaamheid van een schip wist te trekken. Hij ging aan boord en voer naar het nabijgelegen Bassein, van waar hij zich met Rangoon in verbinding stelde en mededee- ling deed van den bachelijken toestand waarin zich de bemanning van de Dragon bevond. Onmiddellijk werd een hulpvliegtuig uitge- zonden, daar men besefte, dat de Dragon en haar bemanning in groot gevaar verkeerden. Bij het opkomen van den vloed is dit kustge- deelte alles behalve veilig en bovendien waren de levensmiddelen aan boord van het vUegtuig zoo goed als opgeteerd. (Het hulpvliegtuig landde naast de Dragon en thans bleek, dat niet alleen luitenant Vonk een avontuurlijken tocht had gehad. Een van de beide kameraden was een kilometer lang door een krokodil achtervolgd. Bovendien badden Fulford en Cope voortdurend gevaar geloopen, door slangen, die hier zeer zorgvul- dig voorkomen, gebeten te worden. De toestand werd er niet prettiger op toen gedurende den nacht een aantal inlanders naar het toestel kwam kijken. Zij omringden het, doch bij aankoi|ist van het hulpvliegtuig trokken zij zich in de bosschen terug. Welk een indruk de komst van de Dragon op de inlanders had gemaakt, blijkt wel uit het feit, dat zij onmiddellijk een ,,Pooja", d.i. een godsdienstige plechtigheidj hielden, om zich van den „slechten invloed" van den vreemden vogel te zuiveren. Parmentier ontmoette de De Havilland-piloten. Uit Batavia seint Aneta nog het volgende: De gezagvoerder van de ,,Lijster", de heer Parmentier, deelde mede, dat hij de piloten van de De Havillands te Rangoon ontmoet had. De bemanning van de twee vliegtuigen was volkomen gerustgesteld na het telegram, dat van piloot Vonk uit Ngaputaw was ont vangen. De drie vliegtuigen hadden steeds in for matie gevlogen, mede in verband met het feit, dat slechts het toestel van den escadrille-lei- der Cox radio aan boord had, alsmede uitge- breide navigatiekaarten. Op bet traject AkyabRangoon was het onderling verband verbroken als gevolg van het zeer slechte weer; '.t regende bijna voortdurend. .Escadrille-leider Cox arriveerde met zijn toestel het eerst te Rangoon; een half uur later kwam Koppen aan, die geen kaarten bezat. Gezagvoerder Fulford dwaalde af in weste- lijke richting, raakte de orienteering kwijt en maakte op den 19den te ongeveer vijf uur in den middag een noodlanding, waarbij hij zijn toestel op het strand van Haingyi, een Delta- eiland van de Basseinrivier, veilig neerzette. De heer Vonk is later door het de Havil land toestel, bestuurd door captain Cox, te Bassein opgehaald en naar Rangoon gebracht.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1935 | | pagina 3