Sport
Landbouwberichten
Gemengde Berichten
RECHTSZAKEN.
KANTONGERECHT MIDDELBURG.
VOETBAL.
HET INTERNATIONAAL PROGRAMMA.
DE LOONBWSLAG IN DEN LANDBOUW.
INBREKERS SLAAN HUN SLAG.
omdat dergelijke reizen vaak een eombinatie
zijn van zaken en genoegen. Ook zal men nog
we] ruinate moeten laten voor vrijstellingen,
omdat anders in de grensstreken ohhoudbare
toestanden zouden ontstaan. WSj kunnen ons
onmogelijk voorstellen, dat men zal pogen om
iedere grensoverschrijding te belasten. Is dit
werkelijk bet voomemen, dan mag men de
grensbewaking nog wel extra versterken.
Afgezien nog daarvan lijkt ons ook deze
voorgestelde heffing voor Zeeuwsch-Vlaande-
ren uit den booze.
Door de dure veren, en het niet aanwezig
zijn yan centra in de onmiddellijke nabijheid
van de overzrjde der Westerscbelde, is de
Zeeuwsch-VIaming, wil hij een korte pleizier-
reis maken, hetzij voor een namiddag, een dag
of een week-end, aangewezen op Belgie, wijl
de Belgische groote centra Gent, Antwerpen,
Brussel, Knocke, Blankenberghe, Ostende,
voor hem zonder groote moeite en kosten be-
reikbaar zijn, althans voor niet meer kosten
dan de bewoners van Noord- en Zuid-Holiand
moeten maken, om de daar gelegen centra
Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Scheve-
ningen, Zandvoort of H-oek van Holland te be-
reiken.
De toestand is nu zoo, dat wanneer men uit
Zeeuwsch-Vlaanderen eens een goed concert,
schouwburg of museum wil bezoeken, men dat
althans nog kan. Het ligt in het bereik, voor
wat den duur der reis betreft en ook van de
financien.
De grens tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen en
Belgie bestaat enkel op de kaarten en in de
paperassen van de overheid. Overigens merkt
men er niets van. Men spreekt er dezelfde
taal; door huwelijken zijn er familiebanden
ontstaan; er zijn vriendschapsbanden ge-
kweekt; men woont in Belgie en werkt in Ne-
derland en omgekeerd; kortom de grens be
staat alleen theoretisch.
Zal men ook van een schouWburgbezoek,
ibezoek aan familie, vrienden of kennissen over
de streep belasting gaan heffen? Dit zouden
wij voor ons landsdeel zeer onrechtvaardig
vinden.
Komt er een reisbelasting, en Zeeuwsch-
Vlaanderen zou ook daar weer het zijne aan
moeten bijdragen, dan is de mogelijkheid voor
velen vervallen, om te genieten van de cultu-
reele voordeelen die de aanwezigheid van de
Belgische centra ons biedt, en is Zeeuwsch-
Vlaanderen geheel op zichzelf aangewezen.
Zoo zal dan Zeeuwsch-Vlaanderen, mochten
de beide wetsontwerpen tot stand komen,
zonder dat wordt rekening gehouden met de
bijzondere positie van dit landsdeel, in dubbel
opzicht het kind van de rekening worden.
Zeeuwsch-Vlaanderen zal dan als het ware
geheel zijn afgesloten van de wereld: in het
Noorden door te hooge veergelden, in het
Zuiden door een Reisbelasting. Een somber
vooruitzichlt
Ten aanzien van de Reisbelasting doet zich
nog een vraag voor, die de ontwerpers van
de wet, zeker onder het oog zullen moeten
zien.
De bootdiensten van Zeeuwsch-Vlaanderen
naar Zuid-Beveland en Walcheren geven
slechts een gedeelte van den dag 's nachts
in 't geheel niet gelegenheid de Wester
scbelde over te varen. 's Zondags bestaat prac
tised! ook de gelegenheid niet.
Velen, die des nachts, 's morgens vroeg,
des avonds laat of op Zondag, hetzij dan voor
pleizier of zaken zich van Zeeuwsch-Vlaande
ren naar overig Nederland verplaatsen moeten
of wel omgekeerd, zijn gedwongen den weg te
nemen via den tunnel te Antwerpen.
Zij die 's Zondagsnamiddags een tochtje
willen ondememen, hetzij per fiets of per auto,
zijn binnen Zeeuwsch-Vlaanderen al gauw uit-
gekeken en allicht passeert men de Belgische
grens.
Zullen al dergelijke grensoverschrijdingen
ook als een verblrjf buitenslands worden aan-
gerekend
Wij herhalen, dat, zoo lang de tekst van
het ontwerp nog niet bekend is, m.a.w. wij nog
niet weten, wat de fiscus onder een buiten-
landsche reis zal verstaan, het niet mogelijk
is op de voorgenomen heffing ernstige critiek
te leveren, maar dat wij hier in Zeeuwsch-
Vlaanderen op ons qui vive moeten zijn, zal
ieder naar wij hopen uit het bovenstaande
hebben begrepen.
POLITIEREOHTER TE MIDDELBURG.
Zitting van 24 Sept. 193'5.
De volgende personen waren gedagvaard:
P. I. d. B., oud 38 j., werkman te Oostburg,
wegens misbandeling van Jacob de Maillie te
Waterlandkerkje op 9 Aug. j.l. door hem te
slaan.
Eisch 1 maand gevangenisstraf voorw.
proeftijd 3 jaar, en 30 boete of 15 dagen
hechtenis. Uitspraak 25 boete of 10 dagen
hechtenis.
Th. C. S., oud 24 j., landbouwer te Clinge,
wegens beleediging van Armand Verdurmen
te Clinge op 13 Augustus 1935.
Eiscih 10 boete of 5 dagen hechtenis. Uit
spraak idem.
J. L., oud 24 j., werkman te Kloosterzande,
wegens misbandeling van Cyrillus Vlassenrood
te Kloosterzande, op 10 Aug. j.l. door hem te
slaan.
Deze zaak werd uitgesteld tot 8 Oct. a.s.
D. M., oud 32 j., werkman te Ter Neuzen,
wegens misbandeling van Peter Wisse te Ter
Neuzen op 29 Jul! j.l. door hem te slaan.
Eisch 20 boete of 10 dagen hechtenis. Uit
spraak 15 boete of 10 dagen hechtenis.
L. M. S., oud 21 j., smidsknecht te Biervliet,
wegens openbare schennis der eerbaarheid te
Schoondijke op 17 Aug. 1935.
Eisch 15 boete of 10 dagen hechtenis. Uit
spraak idem.
De Kantonrechter te Middelburg heeft ver-
oordeeld wegens:
StraatsohenderijEa. La. Ea. L., huisvrouw
P. A. M. M. te Hontenisse, f 15 boete of 15
dagen heoht., met niet-ontvankelijk verklaring
der civiele vorderingen van E. P. K. en
Ch. v. G.
'En de Zeeuwsche stroomen zonder vergun-
ning visscherij uitoefenen: J. S. Az. te Graauw
en Langendam f 15 boete of 10 d. hecht.
J. H. Pz. idem.
De kantonrechter te Middelburg heeft heden
veroordeeld C. v. W. te Zaamslag, tot f 10
boete of 1 dag hechtenis wegens het rijden
op een weg in verboden richting.
PROGRAMMA VOOR ZONDAG.
Kon. Ned. Voetbalbond Afd. IV.
le klasse.
BleijerheideRoermond
MVV—NAC.
LONGAPSV.
EindhovenNOAD.
BVVJuliana.
2e klasse A.
Hero^-Vlissingen.
De BaronieTSC.
RBCGoes.
ZeelandiaMiddelburg.
TemeuzenDOSKQ.
3e klasse A.
HulstTemeuzen 2.
OostburgAxel.
SluiskilOranje.
3e. klasse B.
Vlissingen 2Zeelandia 2.
Eiland BoysMiddelburg 2.
Goessche BoysRCS.
Zeeuwsch BoystHansweert.
Het Nederlandsch elftal zal in het thans
aangevangen seizoen de navolgende intema-
tionale wedstrijden spelen:
3 November 1935: Amsterdam: Nederland
Denemarken.
8 December 1935: Dublin: Iersche Vrijstaat
Nederland.
12 Januari 1936: Parijs: FrankrijkNeder
land.
19 April 1936: Amsterdam: Nederland—
Belgie.
3 Mei 1936: Brussel: BelgieNederland.
De data van de laatste twee wedstrijden
zijn nog niet definitief.
SUIKERBIETENCAMPAGNE.
De suikerbielencampagne aan de Ooopera-
tieve fabriek te Zevenbergen zal, naar in het
voomemen ligt, op 7 October a.s. een aan-
vang nemen.
Op initiatief van den burgemeester van
(Kruiningen was door den kring Oost-Zuid-
Beveland der Zeeuwsche Landbouwmaatschap-
pij tegen Vrijdagmiddag een vergadering te
Kruiningen belegd, waar ir. C. Stevens, inspec-
teur van den landbouw te 's-Gravenhage, de
loonbijslagregeling in den landbouw zou be-
spreken en toelichten. Tot heden wordt n.l.
van deze regellng in Zeeland nog niet veel
gebruik gemaakt. Wel worden door land-
bouwers en gemeentebesturen verschillende
bezwaren geopperd.
Er was voor deze vergadering van de zijde
der gemeentebesturen en landbouwers veel
belangsteiling. De voorzitter, de heer P.
Scheele, wekte in zijn openingswoord de land
bouwers op, mede te helpen aan de bestrrj-
ding van de werkloosheid onder de land-
arbeiders. Dit is inderdaad een plattelands-
belang.
De heer Stevens besprak daarna de circu-
iaire van den minister van Sociale Zaken van
17 Aug. j.l. Aan deze beschikking is een
proef in enkele gemeenten voorafgegaan. Deze
proef is dan nu successievelijk over het geheele
land uitgebreid, voorloopig tot 31 Dec. Spr.
heeft wel goede hoop, als zich geen abnormale
omstandigheden voordoen, dat deze termijn
zal worden verlengd. Kon de proef loopen
over een geheel oogstjaar, dan zou men een
beter overzicht over de resultaten kunnen
verkrijgen.
De loonnormen in de regeling, waarover
hier en daar nogal wat is te doen, zijn vast-
gesteld na gedocumenteerd advies van de
commissie ingevolge de landbouwcrisisorgani-
satie. Omdat de loonen nogal uiteenloopem,
is het gemiddelde genomen. In bepaalde ge-
vallen kan na goedkeuring van den minister
van deze loonnormen plaatselijk worden afge-
weken.
Er volgde op deze uiteenzetting een breede
bespreking, waaraan zoowel burgemeesters
als landbouwers deelnamen.
Sommigen vonden den tijd voor aanmelding
veel te kort, anderen zagen er geen belang in
voor de landbouwers en voor de gemeente
besturen. In antwoord op tal van vragen zei
de heer Stevens nog, dat men ook nu nog kan
toetreden, al zullen dan weer andere normen
moeten gelden. Dat de boeren moeten voor-
schieten tot aan het eimd der periode, is juist,
maar dat is de boer gewoon. Hier hebben
de boerenleenbanken een taak.
Spr. zal er tegen waken, dat een gemiddelde
boer, die zijn bedrijf heeft verwaarloosd, van
deze regeling zou profiteeren. De boer heeft
toch wel beiang bij deze regeling, als hij eens
buitengewone werken laat uitvoeren.
De tuinbouw valt er niet onder. Spr. zal de
aandacht van den minister vestigen op de ge-
mengde land- en tuinbouwbedrijven.
Tegenover enkele aanwezigen, die volhiel-
den, dat dit een anti-sociale regeling is, omdat
de goede boeren, die altijd veel arlbeiders ge
houden hebben, er buiten zidlen vallen, zei
spr., dat men ze moet zien als werkverrui-
ming. In bepaalde gevallen kunnen uitzonde-
ringen gemaakt worden.
VERGOED1NG VOOR DENATUREEREN
VAN AARDAPPELEN OOGST 1935.
Een dezer dagen kan de afkondiging van
een ministerieele beschikking worden tege-
moet gezien, krachtens welke vergoeding
wordt verleend voor het denatureeren van
aardappelen van den oogst 1935, welke ge-
teeld zijn krachtens een teeltvergunning be-
doeld in ib. en c. onder 11 van art. 2 van de
Crisis-Akkerbotuwbesehikking 1934 111, (met
uitzondering dus van fabrieksaardappelen en
van aardappelen, geteeld krachtens een ver-
gunning bedoeld in het Crisis-Tuinbouwbesluit
1935).
Afgezien van de gehruikelijke bij de denatu-
rati£ in ac'nt te nemen voorschriften en de
reeds bekende beperking, dat telers, die een
uitpootvergunning voor niet meer dan 10 Are
aardappelen bezitten, niet voor steun in aan-
merking komen, is de nieuwe regeling op ge-
beei andere leest geschoeid, dan die welke
heeft gegolden voor aardappelen van den
oogst 1934.
Om voor steun in aanmerking te komen,
dienen uit de ter denaturatic aangeboden par-
t(jen, de aardappelen, welke kunnen vallen
door een opening van 35 mM. vierkantsmaat
te worden uitgesorteerd.
De grootte van de denaturatie-vergoeding
zal afhangen van de rubriek, waarin de aard
appelen zijn ingedeeld te weten:
Rubriek a: omvattend de volgende rassen
van den kleigrond, voor zoover deze voldoen
aan redelijke, naar het oordeel van de Neder-
landsche Akkerbouwcentrale voor consumptie
te stellen eischen: bato, bravo, bevelander,
bonte roode star, blauwe eigenheimer, bonte
eigenheimer, eigenheimer, furore, opperdoezen
(ronde), paarspitten, populair, present, record,
robijn, roode star, souvenir, gruno, konsuragis,
muntinga 17, nationaal, noordeling, unicum,
westbrabander, westeinderblauwe, Zeeuwsche
blauwe, Zeeuwsche bonte;
en rubriek b, omvattende alle aardappelen,
die niet onder rubriek a. zijn begrepen.
Voor aardappelen zal bij denaturatie in het
tijdvak van het in werking treden van de be
schikking, tot 1 December 1935 f 0,70, van 1
December 1935 tot 1 Maart 1936 0,80 en van
1 Maart, 1936 tot en met 15 Juli 1936 0,9d pef
100 K.G. worden uitgekeerd, met dien ver'r
stande, dat bij denaturatie van aardappelen
der rubriek a, welke in het tijdvak van 1
Febr. tot en met 15 Juli 1936 zijn gedenabu-
reerd f 1,50 per 100 K.G. wordt uitbetaald.
De mogelijkheid tot denaturatie is uiet al
leen opengesteld voor bij de provinciale land-
bouworganisaties georganiseerde telers, doch
ook voor handelaren die bij de Nederlandsche
Akkerbouwcentrale zijn georganiseerd.
ROTTERDAMSCH MOTORSCHIP OP DE
NOORDZEE GEKAPSEISD EN
GEZONKEN.
In ons vorig nummer meldden wij dat de 7
opvarenden van bet motorschip Minna" door
het Russische stoomsohip ,,Lensovet" gered
werden. Hieronder volgen thans de nadere
berichten en het relaas van den kapitein G.
de Ruijter nadat de schipbreukelingen te Rot
terdam zijn binnengebracht, die door een boot
van de rivierpolitie van boord der „Lensovet"
waren gebaald en op het bureau van de ri
vierpolitie den naderenden dag afwachtten.
Op eenvoudige wijze vertelde de kapitein
het avontuur, dat ten slotte nog goed is afge-
loopen.
Vrijdagmiddag verliet de „Mdnna" de haven
van Brighton Ferry met 471 ton anthraciet
bestemd voor Rotterdam. De reis verliep heel
normaal aanvankelijk. Zondagmorgen echter
kwam er een sterke W. Z. fories opzetten.
Om half een werd het lichtschip Sandetta
gepasseerd. Alles aan boord was toen nog
goed. De wacht werd overgegeven en ineenfi
om vijf minuten over een bemerkte men, dat
het schip slagzij ging maken, over bakboord.
De W.Z. bries was intusschen nog steeds in
kracht toegenomen. De oorzaak van het slag
zij maken is geweest, dat de lading kolen in
de ruimen is gaan werken.
De kapitein gaf last de machine te stoppen,
in de hoop, dat het schip zich weer zou op-
richten, maar dit gebeurde niet. Een hooge
zee kwam over bakboord over het schip,
waardoor de slagzij nog vermeerderde. De
toestand was van dien aard, dat men aanvan
kelijk geen kans zag om de reddingsboot te
strijken. Het schip moest eerst over bakboord
omgedraaid worden, waardoor men den lagen
kant aan lij kreeg en toen kon men de boot
neerlaten.
In wel zeer korten tijd speelde alles zich af.
Tien minuten nadat voor het eerst de slagzij
was geconstateerd, was de bemanning in de
kleine roeiiboot overgegaan. En nauwelijks
was men tien minuten in deze boot of de
Minna zonk weg. 'Het schip, was nadat het
door de bemanning was verlaten, steeds meer
gaan overhellen, de mastan raakten het water,
even kwam het daarna voor drie minuten
met den kiel bovendrrjven om daarna te
zinken.
Het Russische schip, dat van Odessa op
weg was naar Rotterdam, had reeds gemerkt,
dat er iets met de Minna aan de hand was.
Kapitein de Ruyter had een moodsein laten
hijschen en daarom koerste de Rus naar het
Nederlandsche scheepje.
Spoedig waren de zeven' opvarenden van de
Minna door het Russische schip overgenomen.
Hoewel de zee allesbehalve kalm was ging dit
toch nog vrij gemakkelijk. Ook de roeiboot
van de Minna werd aan boord van de Rus
genomen.
Persoonlijke eigendommen hebben de ge-
redden niet meer kilnnen meenemen. Ook de
scheepspapieren heeft de kapitein niet meer
kunnen redden. Daarvoor ontbrak in de span-
nende oogenblikken de tijd.
De geredden zijn kapitein G. de Ruyter
wonende te Scheveningen, lste stuurman G.
Pols wonende te Rotterdam, le machinist F.
Grol wonende te Vlaardingen, 2e machinist C.
Dorsch wonende te Amsterdam, kok D. Ver-
hagen wonende te Rotterdam en de matrozen
N. den Heier van Scheveningen en M. Plugge,
eveneens van Scheveningen.
Dankbare bemanning.
De bemanning verklaarde zich uiterst dank-
baar voor de hartelijke wijze waarop men aan
boord van het Russische schip was ontvangen.
Bij het onderhoud met den kapitein waren
ook de andere geredden aanwezig. Toen de
heer de Ruyter zijn relaas geeindigd had, nam
een van hen spontaan het woord, om met een
enkel woord te verklaren, dat hij en zijn mak-
kers den goeden afloop van het angstige avon
tuur dankten aan het kalme en zekere optre-
den van hun gezagvoerder.
De kapitein deelde ons mee, dat deze laat
ste reis van de Minna, de vijfde van het schip
was, waarvan de laatste drie telkens met
kolen van Engeland naar Rotterdam. Anthra
ciet is een moedlijke lading, zoo zei hij nog,
daar deze kleine koolsoort bij slingeren van
het schip spoedig gaat werken, wat dan ook
in dit geval de oorzaak van het vergaan van
de Minna is geweest.
JONGE VROUW DOOR VRACHTAUTO
GEGREPEN.
Dinsdagochtend is de 22-jarige mej. P. J.
van Wouw in de Van der Takstraat te Rot
terdam, bij de brughelling door een auto over-
reden en gedood. Bij het oversteken van den
weg keek de vrouw niet goed uit, met het ge-
volg, dat zjj door een haak van een vracht-
auto werd gegrepen. Bij haar val op straat
kwam zij zoo hard terecht, dat zij een half
uur daarna aan de gevolgen is overleden.
STROOPERS OP HEETERDAAD BETRAPT.
Door den jachtopziener M. van Nieuwem-
huijzen en den rijksveldwachter C. van Nieu-
wenhuijaen zijn Maandagmorgen twee stroo-
pers de Gebr. B. te Kruiningen bij het stroo-
pen op heeterdaad betrapt. De lichtbak en
een haas zijn in beslag genomen. Het geweer
hadden de stroopers nog kunnen verstoppen.
Behalve wegens het stroopen, zal proces-
verbaal worden opgemaakt, wegens beleedi
ging op bezaaiden grond en beleediging.
ONGEVAL TE EINDHOVEN.
■De 6-jarige J. Rekers speelde Zaterdag-
avond op het verhoogde gedeelte van de tram-
baan, aan den Parallelweg te Eindhoven. Plot-
seling liep het ventje er af en kwam achter
een autobus om v66r 'n personenaubo terecht.
Een aanrijaing was onvermijdelijk. Met een
zware hersenschudding is het knaapje naar
een ziekenhuis gebracht, waar het Zondag
is overleden.
ER GOED AFGEKOMEN.
Dinsdagochtend verloor een 27-jarig Duitsch
dienstmeisje, Maria Kowoski, bij het ramen-
lappen op de vijfde etage van een flatgebouw
in de Parkstraat te Rotterdam, het evenwicht.
Zij viel, doch haar val werd gebroken door
een lamtaam, met het gevolg, dat zij slechts
met eenige snijwonden naar het ziekenhuis
„.St. Franciscus" werd gebracht.
Terwijl de landbouwer Kalisvaart, wonende
aan de Voorwillens, zich met zijn huishoudster
in het land beyond om de koeien te melken, is
er in zijn woning, waar niemand verder aan
wezig was, ingebroken. De in zijn woon-
kamer staande kasten zijn overhoop gebaald.
uit een portefeuilla<idie in ©en kast lag waar
op de sleutel zat, is een bedrag van 570 aan
bankpapier untvreemd, terwijl uit een porte-
monnaie de inhoud, circa f 15, werd meege-
nomen. De dader is nog niet aangehouden.
NEDERLANDSCH AUTOBESTUURDER
RIJDT IN BELGIe TWEE PERSONEN
AAN.
In den nacht van Zondag op Maandag heeft
een in Belgie vertoevende Nederlander, de
heer S. uit Tilburg, tweemaal een aanrijding
veroorzaakt, waarbij een persoon werd gedood
en een ander iicht gewond.
Te Beveren-Waes stak de kl'ompenmaker A.
Bytaert den straatweg over, toen een per-
sonen-auto naderde. Deze kon den man nog
juist ontwijken, dooh de heer S. uit Tilburg,
die achter de eerste auto reed, zag den klom-
penmaker te laat. De man werd door de auto
gegrepen en was op slag dood.
De heer S. stopte niet, doch reed door in
de richting van de Nederlandsche grens. De
marechauss6e te Beveren-Waes waarschuwde
alle politie- en doaune-posten. De automobi-
list werd te Weelde bij Turnhout aangehou
den.
Hij is voor een onderzoek naar Dendermonde
geleid, waar hij in arrest is gesteld.
Later bleek, dat hij te Oost Malle ook nog
een fietser heeft aangereden, die er met enkele
lichte verwondingen is afgekomen.
FOKKER D 16 VIEL OP LEUSDER HEIDE
TE PLETTER.
Maandagmiddag even voor drie uur is een
Fokker D 16 van de Luchtvaart-afdeeling op
de Leusderheide te pletter gevallen.
De bestuurder, sergeant-vlieger Steensma,
redde zich met zijn valscherm en kwam op
500 M. van het vernielde vliegtuig behouden
op den grond.
Groot was de vreugde onder de militaire
vliegers, toen Maandagmiddag; bekend werd
dat de sergeant-vlieger Steensma, na eenige
hachelijke oogenblikken doorstaan te hebben,
zich met een parachute het leven had gered.
In triomf is de gelukkige vlieger van de Leus-
densche hedde naar Soesterberg gebracht,
waar hij door alien, officieren van hoog tot
laag en kameraden, werd gelukgwensoht. Hij
werd gecomplimenteerd over zijn uitstekende
en moedige houding, alsmede over de voor-
treffelijke wijze, waarop hij zich in het uur
van gevaar heeft gedragen.
Wij waren in de gelegenheid den sergeant
persoonlijk geluk te kunnen wenschen met
zijn redding, schrijft De Tel., waarna wij van
hem een omstandig verhaal kregen van de
bijzonderheden, waaronder dit feit zich heeft
afgespeeld.
Met mijn jachtvliegtuijg „b. XVI", aldus
sergeant Steensma, ging ik met luitenant Jan-
sen en sergeant Bosman Maandagmorgen te
half elf naar Schiphol. Op de heenreis had
luitenant Jansen voor gevlogen. Bij den terug-
tocht, die ongeveer half den aanving, heb ik
voor gevlogen en mij was opgedragen de lei-
ding te nemen hij het uitvoeren van de op-
dracht.
Wij vlogen, zooals men dat noemt, in ge-
sloten formatie, ik v6<5r en luitenant Jansen
links, sergeant Bosman rechts. Gekomen
boven de Loosdrechtsche Plassen maakten wij
een duikvlucht en daarbij heeft een mijner
oollega's met zijn vleugel den staart van mijn
toestel geraakt, ten gevolge waarvan deze
staart ongeveer haaks op de machine kwam
te staan.
Direct heb ik mijn riemen losgemaakt. Wij
verbraken de formatie; luitenant Jansen en
sergeant Bosman gingen terstond naar bene-
den om te rapporteeren, dat ik aangevlogen
was. Ik bemerkte, dat ik het toestel in de
lucht kon houden, doch de sturen waren vast
en ik kon noch links nog rechts zwenken. De
aillerons en de motor hielden het toestel ech
ter in de lucht en zoo ben ik op een hoogte
van 1000 M. scheef hangend doorgevlogen. Na
de botsing was mijn eerste impuls om er uit
te springen. Doch al spoedig kreeg ik mijn
bezinning weer terug en ik begon mij te her-
inneren wat ik volgens de instructie in een
dergelijk geval moet doen. Verschillende
manoeuvres heb ik daarop uitgevoerd, waarbij
ik beproefde om te landen.
Goede plek uitgezocht.
Doch als ik minder gas gaf, dan klapte de
machine terstond weg. Het was duidelijk, dat
mijn vliegtuig uitsluitend in de lucht werd
gehouden op motor en ailerons. Het gaf niet
of ik den motor stopzette, want dan zou ik
met de machine omlaag vallen.
Toen ik daarvan de zekerheid had bekomen,
heb ik een mooi plaatsje uitgezocht om het
toestel ,,in de soep" te laten gaan. Ik wou
natuurlijk in geen geval de machine laten
neerkomen op het vliegveld Soesterberg, daar
ik dan gevaar liep met een van de hangars
in aanraking te komen. Ik zocht dus een
mooi plekje uit op de Leusderheide, waar alle
ruimte was en er geen gevaar bestond voor
een botsing.
Hier daalde ik tot 500 a 600 M., wat ik kon
bewerkstelligen door minder gas te geven.
Toen Met ik den druk van de tank wegloopen,
waardoor de benzinetoevoer was stopgezet.
Dit was mede een voorzorgsmaatregel om te
maken, dat de tanks niet zouden ontploffen als
het toestel in den grond dook.
Vervolgens ben ik op het randje gaan zit-
ten. Zoo dreef ik nog even rond, daarna heb
ik bliksemsnel met den voet het contact af-
gezet, dook met het hoofd voorover naar
beneden, telde tot drie en trok daarna aan den
ring. De parachute werkte en ik voelde, dat
mijn leven gered wasWaarom ik aan deze
manoeuvre de voorkeur gaf? Ik wist zeker,
dat als ik in de machine bleef, ik dan zeer
weinig kans bad om het er levend af te bren-
gen. Ik verkoos dus de 99 zekerheid, die
een parachute geeft en u ziet, dat ik de juiste
keuze heb gedaan.
Een plof.
Immers doordat de machine in de lucht
bleef, had ik alien tijd om kalm te overleggen
wat mij te doen stond. Zoodra het contact
was afgezet, ben ik overboord gesprongen.
Dat was maar goed ook, want het toestel
helde al naar links over. Nauwelijks was het
contact af, of het dook den grond in. Dit
moet bliksemsnel gebeurd zijn, wellicht nog
binnen drie seconden. Want nog voor ik het
een, twee, drie had geteld, alvorens aan den
ring van de parachute te trekken, hoorde ik al
den plof, waarmede de machine op den grond
kwam.
De daling der parachute was buitengewoon
onaangenaam, vooral de tik, dien ik kreeg bjj
het opengaan van de parachute, was een zeer
onprettig gevoel. Het woei zeer hard, er stond
zoo ongeveer 30 K.M. wind, zoodat die terug-
tocht allesbehalve leuk was.
Zoodra ik den grond bereikte, heb ik den
handle van het hamas losgemaakt, zoodat ik
vrij kwam van de parachute. Ongeveer over
een dertig meter werd ik nog meegesleurd,
doch ik ben behoudens een zeer lichte kneu-
zing er wonder wel afgekomen. Natuurlijk
heb ik er nog een onaangenaam gevoel van
over gehouden, doch dat zal wel heelemaal
overgaan. Toen ik op den grond lag, kon ik
tot mijn eigen verbazing onverlet opstaan.
Er staan daar langs den weg eenige telefoon-
palen, die niet meer gebruikt worden. Aan den
dichtsthijzijnde telefoonpaal, waar mijn para
chute neerkwam, heb ik mijn wollen das ge-
bonden, ten einde later de plek te kunnen
terugvinden, waar mijn parachute zich be-
vond.
Op ongeveer 500 a 600 meter van mij af zag
ik het wrak van mrjn jachtvliegtuig. Volgens
de orders moet men zich terstond naar zijn
toestel begeven. Ik ben dus onmiddellijk daar
heen gegaan, en zag, dat er van de machine
slechts weinig over was. Zij was volkomen
aan puin en geheel versplinterd. Het beste
is maar, dat men op de plaats een groot gat
graaft om de resten er in te stoppen en het
vliegtuig een eervolle begrafenis te bezorgen.
En nu, zoo eindige sergeant Steensma zijn
verhaal, krijg ik het speldje van de vereeni-
ging van parachutespringers.
Wij vernamen nog op Soesterberg, dat zoo
dra luitenant Jansen gerapporteerd bad, wat
er in ae lucht gescbieddq; de geheele vlieg-
medische dienst op het app£l verscheen. Men
leefde in angst en vreeze of sergeant Steens
ma het er wel levend zou afbrengen.
Van Soesterberg af kon men het toestel op
de Leusderheide zien dalen en terstond ging
men er met auto's heen. Daar vond men ser
geant Steensma bij de overblijfselen van zijn
machine.
Het oordeel van sergeant Steensma, dat het
't beste zou zijn de resten van het toestel in de
heide te begraven, is later ook door de des-
kundiigen gedeeld. Manschappen van Soester
berg hebben biertoe op de plaats waar het
vliegtuig is neergekomen, een diepen kuil ge
maakt en daarin de machine, nadat tevoren
nog eenige belangrijke onderdeelen waren ver-
wijderd en de rest nog verder was vemietigd,
begraven.
HET GEDAALDE DE HAVILLAND-
VLEEGTUIG.
Uit een uitvoerig telegram van de United
Press blijkt thans, onder welke gevaarlijke
omstandigheden de bemanning van het De
Havilland vliegtuig, na de geslaagde landing
op het strand bij Haingyi er tenslotte in
slaagde met de buitenwereld in contact te
komen en hulp te verkrijgen.
Luitenant Vonk maakte alleen te voet een
tocht door het oerwoud naar de naastbijge-
legen inlandsche nederzetting.
'Het vliegtuig was, als gemeld, in een he-
vigen storm geraakt, waardoor het benzine-
verbruik tot boven het normale steeg. Toen
de bemanning beiherkte, dat men Rangoon
onmogelijk kon halen, werd besloten tot een
noodlanding.
Op een van de gevaarlijkste plaatsen van
de kust werd het toestel, bestuurd door kapir
tein Fulford, schitterend op het strand neer-
gezet.
In den omtrek was geen levend wezen te
bespeuren. De bemanning besloot daarom,
den nacbt in het vliegtuig door te brengen en
den volgenden dag op onderzoek uit te gaan,
het oerwoud in. Daar de toestand van het drie-
tal niet zonder gevaar was, bleek al spoe
dig, want uit de jungle klonk het gebrul van
wilde dieren. Naarmate de avond daalde, na
derde het onheilspellende geluid meer en meer
en gedurende den nacht hoorden de vUegers
herhaaldeHjk het geschuifel van de roofdieren,
die den vreemden gast besnuffelden.
Bij het aanbreken van den dag begaf luite
nant Vonk zich op weg, om te trachten het
naaste dorp te bereiken. Hij nam afscheid
van de overige leden der bemanning en trok
er te voet op uit, door het oerwoud.
Slecht uitgerust als hij was voor een der-
gelijken tocht, had hij met groote moeilijk-
heden te kampen, doch hij zette door en be
reikte tenslotte een inlandersdorp. De ont-
vangst was aanvankelijk niet zeer vriendelijk,
uit de blikken van de inlanders viel op te
maken, dat de blanke gast niet welkom was.
Zij namen tenslotte een dreigende houding
aan, doch luitenant Vonk slaagde er in, de op-
gewonden gemoederen te kalmeeren. Nadat hij
door gebarentaal den dorpelingen zoo goed en
zoo kwaad als het ging zijn bedoeUngen bad
duidelijk gemaakt, begrepen zij tenslotte, dat
zij niets van hem te vreezen badden. Luite
nant Vonk wist zelfs gedaan te krrjgen, dat
hij eenige foto's mocht maken.
Hulpvliegtuig bracht redding,
Daarop begaf de vlieger zich, vergezeld
van eenige inlanders., op weg. Zij brachten
hem weer naar de kust, waar hjj tenslotte
de opmerkzaamheid van een schip wist te
trekken. Hij ging aan boord en voer naar het
nabijgelegen Bassein, van waar hij zich met
Rangoon in verbinding stelde en mededee-
ling deed van den bachelijken toestand waarin
zich de bemanning van de Dragon bevond.
Onmiddellijk werd een hulpvliegtuig uitge-
zonden, daar men besefte, dat de Dragon en
haar bemanning in groot gevaar verkeerden.
Bij het opkomen van den vloed is dit kustge-
deelte alles behalve veilig en bovendien waren
de levensmiddelen aan boord van het vUegtuig
zoo goed als opgeteerd.
(Het hulpvliegtuig landde naast de Dragon
en thans bleek, dat niet alleen luitenant Vonk
een avontuurlijken tocht had gehad. Een van
de beide kameraden was een kilometer lang
door een krokodil achtervolgd. Bovendien
badden Fulford en Cope voortdurend gevaar
geloopen, door slangen, die hier zeer zorgvul-
dig voorkomen, gebeten te worden.
De toestand werd er niet prettiger op toen
gedurende den nacht een aantal inlanders naar
het toestel kwam kijken. Zij omringden het,
doch bij aankoi|ist van het hulpvliegtuig
trokken zij zich in de bosschen terug.
Welk een indruk de komst van de Dragon
op de inlanders had gemaakt, blijkt wel uit
het feit, dat zij onmiddellijk een ,,Pooja", d.i.
een godsdienstige plechtigheidj hielden, om
zich van den „slechten invloed" van den
vreemden vogel te zuiveren.
Parmentier ontmoette de De
Havilland-piloten.
Uit Batavia seint Aneta nog het volgende:
De gezagvoerder van de ,,Lijster", de heer
Parmentier, deelde mede, dat hij de piloten
van de De Havillands te Rangoon ontmoet
had. De bemanning van de twee vliegtuigen
was volkomen gerustgesteld na het telegram,
dat van piloot Vonk uit Ngaputaw was ont
vangen.
De drie vliegtuigen hadden steeds in for
matie gevlogen, mede in verband met het feit,
dat slechts het toestel van den escadrille-lei-
der Cox radio aan boord had, alsmede uitge-
breide navigatiekaarten. Op bet traject
AkyabRangoon was het onderling verband
verbroken als gevolg van het zeer slechte
weer; '.t regende bijna voortdurend.
.Escadrille-leider Cox arriveerde met zijn
toestel het eerst te Rangoon; een half uur
later kwam Koppen aan, die geen kaarten
bezat.
Gezagvoerder Fulford dwaalde af in weste-
lijke richting, raakte de orienteering kwijt en
maakte op den 19den te ongeveer vijf uur in
den middag een noodlanding, waarbij hij zijn
toestel op het strand van Haingyi, een Delta-
eiland van de Basseinrivier, veilig neerzette.
De heer Vonk is later door het de Havil
land toestel, bestuurd door captain Cox, te
Bassein opgehaald en naar Rangoon gebracht.