ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN De Rijksbegrooting voor 1936. Opening van de Zitting der Staten-Generaal. De Troonrede. No. 9351 WOENSDAG 18 SEPTEMBER 1935 75e Jaargang Binnenland EERSTE BLAD Regeering dekt tekort van 119 millioen door L*i»zumigingsplan en nieuwe belastingen. 4MVMWUMI aimm IImhu> Mnb MH EJ3fl8§139 NEUZENSCHE COURANT B IkMkSHI Bra Anil piirp-n tpp-p ABONNEWENTSPKIJSBinnen Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen r per pfest 1,55 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post j 5,60 per jaar oor Belgie en Amerika f 2,-, overige landen 2,35 per 3 maanden fr. per post - Atoonnementen voor het buitenland alieen bij vooruitbetaling. (litgi fster: Firma P. J. VAN DE SANDE GIRO 38150 TELEFOON No. 25. ADVERTENTIeNVan 1 tot 4 regels 0,80 Voor elken regel meer 0,20. kt.FTNF. ADVERTENTIeN: per 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling. Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte ber'ekend. Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, hetwelk op aanvraag verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst een dag voor de uitgave. DIT BLAD VERSCHIJNT IEDEREN MAANDAG-, WOENSDAG- EN VRIJDAGAVONB. mmnaa^n Voor de plechtige opening van de zitting der Staten-Generaal bestond ook dit jaar weer groote belangstelling. Ondanks bet ruwe en stormacbtige weer waren door extra-treinen, autobussen en an- dere vervoermiddelen weer duizenden naar de Residientie gekomen om te genieten van bet j altijd boeiende scbouwspel, dat de Vorstin zicb naar de Ridderzaal begeeft. Een dichte menigte bad zicb langs den weg, dien de stoet zou volgen, opgesteld om H. M. die Koningin en de Prinses toe te juichen. In de omgeving van de Ridderzaal heerschte reeds vroeg een ongewone drukte. Zij, die bier j een plaatsje badden veroverd of die voor een der ramen van de Kamergebouwen een plaats badden gekregen, kortten ziob den tijd door de aankomst van Ministers, Kamerleden en an dere autoriteiten gade te slaan. De Minister-President, Dr. H. Oolijn, die per auto omstreeks kwart over twaalf op bet Binnenbof aankwam, bad, terwijl bij zicb naar de Ridderzaal begajf en bij zijn terugkeer een langdurige ovatie in ontvangst te nemen. De beer W. L. baron dp Vos van Steenwijk, die bet voorzitterschap van de vereenigde ver- gadering van de beide Kamers der Staten- Generaal bekleedt, opende, nadat de leden der Staten-Generaal zicb in de Ridderzaal ver- eenigd bebben, des namiddags te balf een uur de vergadering en deed den commies-griffier der Eerste Kamer voorlezing doen van bet Koninklijk Besluit, van 12 September 1935, boudende zijn benoemimg tot voorzitter van de Eerste Kamer gedurende de zitting. De Voorzitter benoemde een commissie die Hare Majesteit in bet gebouw zal ontvangen en uitleiden. De commissie van in- en uitgeleide bestond uit de Eerste Kamerleden Droogleever For- tuyn, Anema, Scboemaker, Ruiter en Kolff en de Tweede Kamerleden De Geer, Bongaerts, Visscher, Bierema, Schaepman, Rutgers van Rozenburg, van den Heuvel, mej. Meijer, Kor- tenborst en van Kempen. De Ministers, hoofden van ministerieele de- partementen, en de leden van den Raad van State, vereenigden zich des namiddags te een uur mede in de Ridderzaal. Terwijl alle aanwezigen zicb van bun zetels badden verbeven, schreed Hare Majesteit met de Prinses, met haar gevolg naar den Troon, waama zij de volgende Troonrede langzaam en met nadruk voorlas: Leden der Staten-Generaal, In dezen zorgvollen tijd Mij wederom in Uw midden bevindend, gevoel Ik Mij gedrongen allereerst uiting te geven aan Mijne deelne- ming in het lot van alien die onder den druk der tijden gebukt gaan. Inzonderheid ben Ik met deemis vervuld jegens hen die door werk- loosbeid getroffen zijn. Hoewel men nog niet zeggen kan, dat de intemaltionale politieke toestand voor Neder- land aanleiding geeft tot bezorgdheid en boe- wel het tot voldoening stemt, dat het vriend- schappelijk karakter hetwelk onze verhouding tot de andere mogendheden pleegt te dragen, ongerept bewaard bleef, volgt de Regeering nochtans de ontwikkeling der verhoudingen in en met bet buitenland met bijzondere nauw- lettendbeid. Zij hoopt dat de Volkenbond in staat zal blijken tegenstellingen in het leven der staten op te heffen en zij zal harerzijds doen wat mogelijk is om dit te bevorderen. De zware rouw waarin het Belgische vor- stenhuis en het naburige bevriende Belgische volk opnieuw gedompeld werden vervult Mij met innige deelneming. De financien van Rijk en gemeenten ver- eischen in toenemende mate de zorg der Regeering. De algemeene vermindering der j welvaart, zoowel elders als in bet eigen land is oorzaak van het nog steeds terug- loopen der inkomsten voor de publieke kas- sen, terwijl tegelijkertijd de uitgaven voor in- standbouding van de volkskracht toenemen. Het aantal mogelijkheden tot verhooging der welvaart en dus tot gezond financieel herstel door middel van nationale maatregelen is be- perkt. Met name kunnen devaluatie van de munt of prijsgeven van den gouden standaard niet beschouwd worden als middelen die de volksgemeenschap als geheel baat zouden brengen. Ten einde ontwrichting der begroo- ting te voorkomen, moet dus de arbeid tot herstel van het telkens weer verbroken even- wicht onafgebroken worden voortgezet. Het streven naar beperking der uitgaven bijft daarbrj op den voorgrond staan, waarbij in het bijzonder ook te denken valt aan beper king van de nog steeds aangroeiende spoor- wegtekorten. Echter zal aan eenige verhoo ging van enkele belastingen niet zijn te ont- komen wil de Overheid hare sociale taak kun nen blijven vervullen. Emstig zijn de zorgen, weLke blijven druk- ken op het Nederlandsche bedrijfsleven. Er brengen van de onvermijdeljjke en onge- wenscbte verstarring van den handel. Ter bevordering van een verdere industria- lisatie, zoozeer gewenscbt met het oog op werkverruiming, zal stelselmatig het onder- zoek naar de mogelijkheden daarvan worden ter hand genomen in samenwerking met regionale oeconomisch-technologiscbe institu- ten en een maatsohappij voor industrie-finan- ciering. Nopens dit laatste zal een wetsont- werp U binnenkort bereiken. In het kader van een doelbewuste industriepolitiek zal een wet, waarbij de vestiging van bepaalde nieuwe bedrijven afhankelijk wordt gesteld van de toestemming der Regeering, niet mogen ont- breken. Voorstellen hiertoe zullen eveneens spoedig worden ingediend. Een wetsontwerp, boudende een regeling inzake vestigingseischen voor den midden- stand, dat beoogt hulp te bieden aan dit zwaar getroffen nijvere deel der bevolking, wordt voorbereid. De toestand van bet meerendeel onzer reederijen is dermate verergerd, dat ook voor bet komende jaar steunmaatregelen voor de zeescheepvaart moeten worden genomen. Daamaast zal aan de binnenvaart alsmede aan de Rijnvaart bijzondere aandacht moeten worden geschonken. Daar ook de landbouw nog steeds een uiter- mate moeilijken tijd doormaakt kunnen de reeds getroffen steunmaatregelen voorshands onmogelijk worden gemist. Deze steunmaat regelen zullen in toenemende mate zoo inge- rioht worden, dat een betere aanpassing van de voortbrenging aan de sterk verminderde afzetmogely kheden verkregen wordt. In het bijzonder geldt zulks voor de veehouderij en den tuinbouw. Ook op het gebied van de visscherijblijft hulp geboden. Maatregelen tegen noodlottige prijsdaling zullen hier moe ten samengaan met de uitvoering van plan- nen tot bevordering van den afzet en tot ver- betering van het productie-apparaat. Bijzondere aandacht zal worden gewijd aan de organisatorische en paedagogische vragen inzake het onderwijs, voor zoover deze op het terrein van de Overheid liggen. De juiste en diepere kennis en de zuivere uitspraak van onze Nederlandsche taal zal daarbij ook ver der bevorderd worden. Ook in het komende jaar zal de Regeering kracbtig blijven optreden tot beperking van het euvel der werkloosheid en tot leniging van de gevolgen er van. Mede daartoe zullen gel- den worden aangevraagd tot voortzetting van de inpoldering van het IJsselmeer en tot aan- vulling van het Wlerkfonds. Meer dan gewone aandacht zal worden geschonken aan het zoo beklemmende vraagstuk der jeugdwerkloos- beid. De oeconomische "en financieele toestand in de overzeesche gewesten blijft met uitzon- dering van Curasao waar deze bevredigend is te achten nog steeds groote zorg eischen. A1 zal in Nederlandseh-Indie, naar gehoopt mag worden, over 1936 een begrootimgstoe- stand worden bereikt waarbij althans toene- ming van schuld voorkomen wordt, toch kan verdere aanpassing van de uitgaven bij de in komsten niet achterwege gelaten worden. De groei van de inheemsche industrialisatie is aanvankelijk niet onbevredigend. Ook zijn er teekenen, dat de belangstelling van Neder landsche zijde voor de stichting van indus- trieele ondernemingen in Indie begint te ont- waken. In het afgeloopen jaar zijn tal van maat regelen genomen om het goederenverkeer van Nederland naar Indie te bevorderen. Ook voor het verkeer in omgekeerde ricbting geschiedde zulks, terwijl meermalen een gelegenheid zich voordeed waarbg Nederland kon helpen om den afzet van Indische producten naar elders te bevorderen. Op dlen weg zal worden voortgegaan. Met het oog op de gewyzigde Internatio nale toestanden zullen U voorstellen worden gedaan tot het treffen van eenige bijzondere voorzieningen inzake de middelen tot verde- diging van het Koninkrijk. Naast de voorzieningen welke verband hou- den met de maatregelen die reeds genoemd werden, stelt de Regeering zich voor in dit zittingsjaar onder meer aanhangig te maken: voorstellen tot wijziging van sommige bepa- lingen der Grondwet en een ontwerp van wet ter voorkoming van particuliere machtsvor- ming op het terrein der overheidstaak. Voorts zal worden voorbereid een herziening van het vreemdelingenrecht mede in verband met het vluchtelingenvraagstuk. Met dankbaarheid kan Ik vaststellen, dat leger en vloot, zoomede ambtenaren en het onderwijzend personeel van allerlei geleding, in groote meerderheid, zoo hier te lande als in de Overzeesche gewesten, ondanks de ook van hen gevorderde offers, met toewijding hunne vaak zoo iaspannende taak blijven vervullen. Ook in het komende zittingjaar zal weer De Rijksbegrooting voor 1936 zal, indien de dekkingsimaatregelen, die de Regeering zich voorstelt te treffen, alle kunnen worden door- gevoerd, practisoh in evenwicht zijn. Dit betee- kent evenwel, dat de Regeering een tekort van rond 119 millioen dient weg te werken. Daartoe heeft zij het volgende dekkingsplan opgesteld Het bekende bezuinigingsontwerp 76.900.000; schrapping der annuiteit ten behoeve van het Invaliditeitsfonds 10.223.000; schrapping der |administratiekosten van de sociale verzeke- ringen f 749.300 (deze worden naar het Ouder- domsfonds overgebracht)vermindering van de bijdrage aan het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds 3.000.000; wijziging der sala- ris- en loonschalen door de ddnjarige opklim- ming te veranderen in een tweejarige met verdubbeling van het bedrag der verhooging 1.000.000; overbrenging van wachtgelders naar het Pensioenfonds f 900.000; heffing van 20 opcenten op de Omzetbelasting 12.000.000; heffing van 20 opcenten op d,e recbten van successie, van overgang en van schenking 6.800.000; heffing van 29 opcenten op de evenredige zegelrechten 1.600.000; heffing van 20 opcenten op de recbten. ei^boeten van registratie 2.000.000; heffing'Van 20 opcen ten op de dividend- en tanti^mdbelasting f 1.800.000; belasting op ple^zierreizen naar het buitenland /2.000.000; totdal 118.972.300. Hiermede is dus het tekort van rond f 119 tnillioen practisch gedekt. Dit tekort wa*s als volgt ontstaan: Geraamae uitgaven 710.944.662; gerdamde middelen 601.988.638; nadeeiing saldo 108.956.024; te vermeerderen met: verla- ging van wijnaccijns 700.000; verlaging van loodsgelden 2.500.000, verlaging van accijns op bier en gedistilleerd 7.000.000, totaal 10.200.000; totaal tekort 119.156.024. zijn zeer weinig teekenen, en zeker geen daden veel van Regeering en Kamers gevergd wor- Se 5 een spoedigen terugkeer van een vrijer I den. - AlmaAhm goederen- en kapitaalverkeer wijzen. Naarmate de moeilijkheden en belemmerin- gen, welke onze buitenlandsche handel schier allerwege ondervindt, bestendigd blijven, zal een doeltreffende, snelle berichtgeving voor handel, nijVerheid en scheepvaart tot een meer gebiedende noodzakelijkheid worden. Nagegaan zal worden, of het mogelijk zal zijn geleidelijk de bestaande oontingenteerings- bepalingen te vervangen door andere maat regelen, welke evenzeer steun aan het be drijfsleven en behoud van werkgelegenheid beoogen, doch die niet het bezwaar mede- Met de innige bede dat de Almachtige God onk alien de kraoht en de wijsheid schenke, die Hij alieen geven kan en dat Zijn onmisbare zegen op ons werk moge rusten, verklaar Ik de gewone zitting der Staten- Generaal geopend. Na het beeindigen van de Troonrede ver- liet H. M. de Koningin en H. K. H. Prinses Juliana, voorafgegaan door de commissie, de vergaderzaal. De voorzitter sloot, nadat de commissie weer in de zaal was teruggekeerd, de ver eenigde vergadering. De middelen tot dekking van het tekort. Omtrent de maatregelen, die de regeering voorstelt tot dekking van bet tekort van rond f 119 millioen, wordt in de millioenennota het volgende medegedeeld: Bezuinigmgsontwerp f 76.900.000. De verschillende maatregelen, opgenomen in of aangekondigd bij de toelichting op het bezuinigingsontwerp (met inbegrip van de afzonderlijke ontwerpen op het stuk van het onderwijs en de keuringsdiensten van waren en van de aangekondigde wijziging der Pen- sioenwet 1922, zouden opleveren een bedrag van 97.000.000. Dit bedrag moet ten gevdlge van gedurende het overleg met de Tweede Kamer aange- brachte wijzigingen, waarvan de voornaamste is het vervangen van de instelbng van het in- stituut der kweekelingeu met akte bij het lager onderwijs door andere besparingsmaat- regelen, aanvankelijk worden vefminderd met f 13.000.000, zoodat overblijft S 84.000.000. In de plaats van de installing van bet bo- venvermelde kweekelingeninstituut zal wor den gesteld een algemeene herziening der sa- larisregeling voor jeugdige ambtenaren, on- derwijzers en werklieden in Overheidsdienst, waardoor een besparing zal worden verkregen van 8.500.000. Het te bezuinigen bedrag 3tijgt daardoor tot 92.500.000. Voor jeugdige ambtenaren, onderwijzers en werklieden in overheidsdienst zal een verlaagd jeugdsalaris worden ingevoerd. Zij ontvangen het voile salaris, aan bun betrekking verbon- den, eerst op hun 24ste (resp.263te levens- jaar. Voor beroepsmilitairen, niet vallende on der het capitulantenstelsel. zullen cvereen- komstige regelingen moeten woi'den getrof fen. Het bij de invoering van een dusdanige regeling in dienst zrjnde personeel, beneden den leefijd van 24 jaren, behoudt zijn tegen- woordig salaris, doch ontvangt geen verhoo- gingen totdat het den daarmede correspondee- renden leeftijd heeft bereikt. Van de genoemde 92.500.000 is reeds in de begrooting verwerkt wegens alle maatrege len, die zonder voorafgaande wetswijziging konden worden genomen (met uitzondering van de algemeene salarisveriaging en de bo- vengenoemde wijziging der jeugdsalarissen) f 15.600.000, zoodat dus voor dekking van het begrootingstekort 76.900.000 beschikbaar blijft. In deze 76.900.000 is inbegrepen de 10 millioen vermindering van bet spoorwegtekort die in de Memorie van Toelichting van bet bezuinigingsontwerp als deel van de totale be sparing is genoemd. Een specials commissie heeft de opdracht deze besparing en zoo mogelijk een verdergaande te vinden. Invaliditeitsfonds etc. 13.972.300 Na aanneming van bet bezuinigingsontwerp zullen voorts een tweetal uitgaven kunnen worden geschrapt en een derde uitgave ver minderd, die voor 1936 weer op de begrooting moesten warden uitgetrokken, omdat de wet- ■telijke maatregelen, waardoor zij in 1935 van de begrooting zijn afgevoerd, maar voor een jaar gelden. Het zijn de annuiteit ten behoeve van het Invaliditeitsfonds ad' f 10.223.000 en de adtninistratiekosten der Sociale verzekerin gen ad 749.300, die rtaar het Ouderdoms- fonds A zouden worden overgebracht, alsmede de vermindering ad 3 millioen van de bijdrage aan het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds. In totaal vermindert het tekort daardoor met 13.972.300. Salarissohalen f 1.000.000. In alle salaris- en loonschalen met denjarige 1 opklimming zal deze wonplen gewijzigd in een tweejarige met verdubbeling [van bet bedrag der periodieke verhooging. Hieruit wordt een besparing geraamd van f 1.000.000. Wachtgelders f 900.000. Met betrekking tot de wachtgelders acht de regeering bet noodzakelijk dat het deel, dat niet herplaatsbaar is, zooveel mogelijk wordt overgebracht naar het Pensioenfonds en wel deels door een strenge keuring (invaliditeits- pensioen), deels door de toekenning van een vervroegd en daardoor uiteraard verlaagd ouderdomspensioen. Hiervoor moetenmidde len In het Pensioenfonds worden vrijgemaakt, hetgeen mede tot taak zou moeten worden gesteld aan de speciale ambtelijke commissie welke is ingesteld om de gebeele pensioen- ■vyetgeving te herzien en te vereenvoudigen. Bovenbedoelde wachtgelders en de onderwij- zefs, die den leeftijd van 60 jaren hebben be reikt, zouden derhalve op nader te bepalen voorwaarden gepensionneerd kunnen worden. Het aantal wachtgelders zou daardoor met pl.m. een vierde verminderen. De besparing zou bedragen 900.000. Nieutve belastingen f 26.200.000. De wet, waarbij het Werkloosheidssubsidie- fonds werd ingesteld, bepaalt, dat als inkom sten van het fonds onder meer zullen gelden: een uitkeering uit 's Rijks schatkist tot een nader bij de vaststelling der Rijksbegrooting te bepalen bedrag. Voor bet jaar 1935 is deze uitkeering vastgesteld op f 46 millioen. On danks een bijdrage tot dezen omvang moest, als gevolg van de toenemende werkloosheid, de begrooting van bet fonds voor 1935 worden ingediend met een tekort van f 4.600.000. Bij bet ontwerpen der fondsbegrooting voor 1936 bevond de regeering, dat zij, onder hand- having van de subsidieschaal 1935, op een na- deelig saldo van het Werkloosheidssubsidie- fonds moest rekenen van ruim 14 millioen. Zou een begrooting met dit tekort zijn in gediend, dan zou indien ook de rekening over 1936 van bet fonds dit tekortcijfer zou aanwijzen ingevolge de wet op het Werk- loosheidssubsidiefonds dit nadeelig saldo moe ten worden overgebracht op de fondsbegroo ting van een volgend jaar. Practisch zou dit beteekenen, dat de afzonderlijke crisisdienst, dien de wetgever in 1934 heeft opgeheven, langs een omweg weder zou terugkeeren. Het zal geen betoog behoeven, dat dit behoort te worden vermeden, er moest derhalve worden gezocht naar middelen, om dit tekort op te vangen. De regeering meent, dat het een billijke op- lossing is, indien begonnen wordt met dit te kort voor de helft voor rekening van het Rijk te nemen. Wil de rekening van het fonds met deze verhoogde bijdrage sluiten, dan zul len de aan de gemeenten te verleenen bijdra-j gen in totaal een bedrag van 7 millioen min der moeten bedragen, dan het bedrag, dat zij bij toepassing ook over 1936, der voor 1935 vastgestelde subsidieschaal zouden beloopen. Dit zou kunnen worden bereikt door de krachtens die schaal aan de gemeenten toe- komende bijdragen voor alle gemeenten even- redig te verlagen. De regeering acht deze methode niet aanbevelenswaardig. Zij zou er toe leiden, dat tal van gemeenten niet in staat zouden zijn haar uitgaven te dekken. Voor zoover deze gemeenten niet in aan- merking zouden kunnen worden gsbracbt voor een extra-bijdrage uit bet Werkloosheidssub- sidi'efonds zouden zij een rechtstreekschen onderstand uit 's Rijks kas moeten ontvangen, zoodat hetgeen aan den eenen kant zou wor den uitgewonnen, aan den anderen kant in den vorm eener verhooging van den post voor de noodlijdende gemeenten weer op de Rijks begrooting zou verschijnen. De regeering zint daarom op middelen om het totaal der werkloosbeidsuitgaven te ver minderen. Deze laatste vermindering zal dan, zoolang zij bet bedrag van f 7 millioen niet overschrijdt, uitsluitend ten goede moeten komen aan de gezamenlijke gemeentelijke budgetten. Ten einde dit doel te bereiken, stelt de regeering zich voor, een wijziging te brengen in het systeem der subsidieering. Het voor 1935 gekozen systeem kwam hier- op neer, dat afgezien van extra z.g. ,,sub- jectieve" bijdragen aan individueele gemeen ten, wier begrootingspositie daartoe aanlei ding gaf aan alle gemeenten zonder uitzon dering egn „objectieve" bijdrage werd toege- kend ten bedrage van dat deel der gemeente lijke werkloosbeidsuitgaven, dat bet bedrag van 15 pot. der gemeentelijke belastingcapa- citeit te boven ging. Dit systeem had de ver- dienste, dat alle gemeenten daardoor in ge- lijke mate door de werkloosbeidsuitgaven wer den gedrukt. Uit een oogpunt van verdeeling der lasten naar draagkracht bad het derhalve voortreffelijke eigenschappen. Intusschen kleefde aan het systeem het na- deel, dat de gemeenten, welker werkloosbeids uitgaven meer bedroegen dan 15 pet. harer beiastingcapaciteit, nu geen eigen financieel belang haddSn bij de beperking dier uitgaven. Het meerdere werd immers door bet fonds be- taald. De regeering heeft dit bezwaar aanvanke lijk niet zoo emstig laten wegen. Zij meende, dat het stijgen der uitgaven door controle van Rijkswege in voldoende mate was te ondervan- gen, en dat het bezwaar zeker niet opwoog tegen het voordeel der gelijkmatige drukver- deeling, die bet systeem met zich bracht. De uitkomst heeft intusechem bewezen, dat dit te optimdstisch was gezien en dat de critici van het systeem het galijk meer aan hun kant had- den gebad, dan de regeering verleden jaar meende. Deze overwegingen zullen de regeering moe ten doen besluiten bet voor 1935 gekozen stel- sel voor 1936 niet ongewijzigd te handhaven. Minister Oud stelt zich voor, in overleg met zijn ambgenooten van Sociale Zaken en van Binnenlandsche Zaken voor 1936 een regeling te bevorderen, die zal berusten op zoodanige grondslagen, dat de gemeenten zelve er mede een financieel belang bij zullen bebben, dat iedere niet onvermijdelijke stijging dezer uit gaven zal wc.rden tegengegaan. Daamaast heeft de Minister van Sociale Zaken reeds maatregelen genomen om de con trole van Rrikswege op de werkloosbeidsuit gaven te verscherpen. terwijl deze bewindsman voorts nog andere middelen overweegt, om zonder bet peil der uitkeeringen aan te tasten tot verlaging van het totaal der werkloos beidsuitgaven te geraken. Aangezien het rijk niet in staat is om zon der bet treffen van bijzondere maatregelen een bedrag van f 53 millioen in bet Werk- loosbeids-subsidiefonds te storten, is eenige versterking der middelen door verhoogde be- lastingheffing niet te ontgaan. Minister Oud is echter van oordeel, dat het minder ge wenscbt moet worden geacht deze verhoogde heffing te doen geschieden ten bate der alge meene middelen. Daardoor zou haar zeer exceptioneel karakter niet voldoende uit- komen. Verre geeft hij er de voorkeur aan, deze middelen toe te voegen aan het Werkloosheids- subsidiefonds. Dit beteekent tevens, dat waar de wet tot instelling van dit fonds voor- loopig niet langer van kracht is dan tot 1 Januari 1937 deze middelen alieen worden gevraagd voor het jaar 1936. Bij de indiening der •begrooting voor 1937 zal de zaak dan op nieuw onder het oog moeten worden gezien. De bijzondere beffingen ten bate van het fonds, waarvan de Minister de totstandkoming zou willen bevorderen, zijn de volgende: a. Een heffing van 20 opcenten op de om zetbelasting. Deze maatregel zal een bate op leveren van ongeveer f 12.000.000. b. Een heffing van 20 opcenten op de rechten van successie van overgang en van schenking. De opbrengst wordt geraamd op f 6.800.000. c. Een heffing van 20 opcenten op de even redige zegelrechten zal opbrengen pl.m. 1.600.000. d. Een heffing van 20 opcenten op de recb ten en boeten van registratie, met uitzonde ring van het recht wegens bet geplaatste kapitaal van naamlooze vennootschappen enz. zal opbrengenn pl.m. f 2.000.000. e. Een heffing van 20 opcenten op de divi dend- en tantiAmebelasting zal opbrengen f 1.800.000. f. Ten slotte zal »de regeering met een voorstel tot heffing eener belasting op buiten landsche pleizierreizen komen. De vermoede- lijke opbrengst is voor de eerste maal zeer moeilrjk te ramen. Voorzicbtigbeidshalve worde zij niet hooger gesteld dan 2.000.000. De totale opbrengst dezer nieuwe heffingen beloopt 26.200.000. Komen deze heffingen tot stand, dan zal de bijdraae aan het Werkloosheidssubsidiefonds ten laste van de algemeene middelen kunnen worden verminderd met 26.200.000. Het totaal der in het dekkingsplan voorge- stelde maatregelen beloopt dus f 118.972.300. Na de volledige doorvoering van alle boven- staaide maatregelen waarbrj de aandacht er op wordt gevestigd, dat een niet onbelang- rijk bedrag van de aangegeven besparingen eerst geleidelijk effectief zal worden zal, indien niet opnieuw ongunstige factoren in- treden, bet begrcotingsevenwicht dus onge veer zijn bereikt. OPENING VAN HET JULIANAKANAAL. In tegenwoordigheid van H. M. de Koningin, H. K. H. Prinses Juliana, den Minister van Waterstaat, den Commissaris der Koningin in Limburg, en tal van andere autoriteiten is Maandag het Julianakanaal, dat ten dienste van de scheepvaart en het groote Zuid-Lim- burgsche industriegebied, vrijwel gelijkloopend met de Maas is aangelegd, geopend onder groote belangstelling van de geheele bevol king, die niet moede werd de Vorstelijke be- bezoekers toe te juichen. VERHOOGING BENZINE-BELASTING. De Algemeene Nederlandsche Verkeers- federatie, waartoe bebalve de groote Ver- keersbonden, vooraanstaande organisaties op agrarisch-, bandels- en industrieel gebied be- hooren, verklaart naar aanleiding van de berichten betreffende de voornemens der Re geering tot verhooging der benzinebelasting ter financiering van den versnelden bouw van bruggen over de groote rivieren dat zij elke nieuwe belasting van het motor-weg- verkeer onrechtvaardig acht en daartegenover derhalve principieel afwijzend staat. Daar- nevens rekent zij bet zich tot plicht de Re geering met klem te waarschuwen voor de dreigende gevolgen van een overschrijding der financieele draagkracht van dit verkeer, waar van de onmiskenbare voorteekenen zich reeds ii de officieele statistieken afteekenen. Met de regeering is de algemeene Neder landsche Verkeersfederatie van oordeel, dat versnelde bouw van de bruggen over de groote rivieren een nationaal belang van de eerste orde is; daamaast bandbaaft zij onverzwakt haar stelllng, dat de financiering van den ver snelden bruggenbouw mogelijk is en derhalve dient te geschieden, zonder dat daartoe nieuwe offers worden gevraagd van het reeds fiscaal te zwaar belaste motor-wegverkeer. WIJZIGING VAN WET OP VRACHT- VERDEELING? Naar aanleiding van een passage in de Troonrede over de aandacht die zal worden geschonken aan de binnenvaart, verneemt de Tel., dat er voornemens bestaan tot wijziging van de Wet cp de Evenredige Vraohtverdee- ling. De wijzigingen zouden bestaan In cen- tralisatie van de uitvoering, die dan niet meer

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1935 | | pagina 1