ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
De Rijksbegrooting voor 1936.
Opening van de Zitting der Staten-Generaal.
De Troonrede.
No. 9351
WOENSDAG 18 SEPTEMBER 1935
75e Jaargang
Binnenland
EERSTE BLAD
Regeering dekt tekort van 119 millioen door
L*i»zumigingsplan en nieuwe belastingen.
4MVMWUMI aimm IImhu> Mnb MH EJ3fl8§139
NEUZENSCHE COURANT
B IkMkSHI Bra Anil piirp-n tpp-p
ABONNEWENTSPKIJSBinnen Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen
r per pfest 1,55 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post j 5,60 per jaar
oor Belgie en Amerika f 2,-, overige landen 2,35 per 3 maanden fr. per post -
Atoonnementen voor het buitenland alieen bij vooruitbetaling.
(litgi fster: Firma P. J. VAN DE SANDE
GIRO 38150 TELEFOON No. 25.
ADVERTENTIeNVan 1 tot 4 regels 0,80 Voor elken regel meer 0,20.
kt.FTNF. ADVERTENTIeN: per 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling.
Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte ber'ekend.
Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, hetwelk op aanvraag
verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst een dag voor de uitgave.
DIT BLAD VERSCHIJNT IEDEREN MAANDAG-, WOENSDAG- EN VRIJDAGAVONB.
mmnaa^n
Voor de plechtige opening van de zitting
der Staten-Generaal bestond ook dit jaar weer
groote belangstelling.
Ondanks bet ruwe en stormacbtige weer
waren door extra-treinen, autobussen en an-
dere vervoermiddelen weer duizenden naar de
Residientie gekomen om te genieten van bet j
altijd boeiende scbouwspel, dat de Vorstin
zicb naar de Ridderzaal begeeft. Een dichte
menigte bad zicb langs den weg, dien de stoet
zou volgen, opgesteld om H. M. die Koningin
en de Prinses toe te juichen.
In de omgeving van de Ridderzaal heerschte
reeds vroeg een ongewone drukte. Zij, die bier j
een plaatsje badden veroverd of die voor een
der ramen van de Kamergebouwen een plaats
badden gekregen, kortten ziob den tijd door de
aankomst van Ministers, Kamerleden en an
dere autoriteiten gade te slaan.
De Minister-President, Dr. H. Oolijn, die
per auto omstreeks kwart over twaalf op bet
Binnenbof aankwam, bad, terwijl bij zicb naar
de Ridderzaal begajf en bij zijn terugkeer een
langdurige ovatie in ontvangst te nemen.
De beer W. L. baron dp Vos van Steenwijk,
die bet voorzitterschap van de vereenigde ver-
gadering van de beide Kamers der Staten-
Generaal bekleedt, opende, nadat de leden der
Staten-Generaal zicb in de Ridderzaal ver-
eenigd bebben, des namiddags te balf een uur
de vergadering en deed den commies-griffier
der Eerste Kamer voorlezing doen van bet
Koninklijk Besluit, van 12 September 1935,
boudende zijn benoemimg tot voorzitter van de
Eerste Kamer gedurende de zitting.
De Voorzitter benoemde een commissie die
Hare Majesteit in bet gebouw zal ontvangen
en uitleiden.
De commissie van in- en uitgeleide bestond
uit de Eerste Kamerleden Droogleever For-
tuyn, Anema, Scboemaker, Ruiter en Kolff en
de Tweede Kamerleden De Geer, Bongaerts,
Visscher, Bierema, Schaepman, Rutgers van
Rozenburg, van den Heuvel, mej. Meijer, Kor-
tenborst en van Kempen.
De Ministers, hoofden van ministerieele de-
partementen, en de leden van den Raad van
State, vereenigden zich des namiddags te een
uur mede in de Ridderzaal.
Terwijl alle aanwezigen zicb van bun zetels
badden verbeven, schreed Hare Majesteit met
de Prinses, met haar gevolg naar den Troon,
waama zij de volgende Troonrede langzaam
en met nadruk voorlas:
Leden der Staten-Generaal,
In dezen zorgvollen tijd Mij wederom in Uw
midden bevindend, gevoel Ik Mij gedrongen
allereerst uiting te geven aan Mijne deelne-
ming in het lot van alien die onder den druk
der tijden gebukt gaan. Inzonderheid ben Ik
met deemis vervuld jegens hen die door werk-
loosbeid getroffen zijn.
Hoewel men nog niet zeggen kan, dat de
intemaltionale politieke toestand voor Neder-
land aanleiding geeft tot bezorgdheid en boe-
wel het tot voldoening stemt, dat het vriend-
schappelijk karakter hetwelk onze verhouding
tot de andere mogendheden pleegt te dragen,
ongerept bewaard bleef, volgt de Regeering
nochtans de ontwikkeling der verhoudingen
in en met bet buitenland met bijzondere nauw-
lettendbeid. Zij hoopt dat de Volkenbond in
staat zal blijken tegenstellingen in het leven
der staten op te heffen en zij zal harerzijds
doen wat mogelijk is om dit te bevorderen.
De zware rouw waarin het Belgische vor-
stenhuis en het naburige bevriende Belgische
volk opnieuw gedompeld werden vervult Mij
met innige deelneming.
De financien van Rijk en gemeenten ver-
eischen in toenemende mate de zorg der
Regeering. De algemeene vermindering der j
welvaart, zoowel elders als in bet eigen
land is oorzaak van het nog steeds terug-
loopen der inkomsten voor de publieke kas-
sen, terwijl tegelijkertijd de uitgaven voor in-
standbouding van de volkskracht toenemen.
Het aantal mogelijkheden tot verhooging der
welvaart en dus tot gezond financieel herstel
door middel van nationale maatregelen is be-
perkt. Met name kunnen devaluatie van de
munt of prijsgeven van den gouden standaard
niet beschouwd worden als middelen die de
volksgemeenschap als geheel baat zouden
brengen. Ten einde ontwrichting der begroo-
ting te voorkomen, moet dus de arbeid tot
herstel van het telkens weer verbroken even-
wicht onafgebroken worden voortgezet. Het
streven naar beperking der uitgaven bijft
daarbrj op den voorgrond staan, waarbij in
het bijzonder ook te denken valt aan beper
king van de nog steeds aangroeiende spoor-
wegtekorten. Echter zal aan eenige verhoo
ging van enkele belastingen niet zijn te ont-
komen wil de Overheid hare sociale taak kun
nen blijven vervullen.
Emstig zijn de zorgen, weLke blijven druk-
ken op het Nederlandsche bedrijfsleven. Er
brengen van de onvermijdeljjke en onge-
wenscbte verstarring van den handel.
Ter bevordering van een verdere industria-
lisatie, zoozeer gewenscbt met het oog op
werkverruiming, zal stelselmatig het onder-
zoek naar de mogelijkheden daarvan worden
ter hand genomen in samenwerking met
regionale oeconomisch-technologiscbe institu-
ten en een maatsohappij voor industrie-finan-
ciering. Nopens dit laatste zal een wetsont-
werp U binnenkort bereiken. In het kader
van een doelbewuste industriepolitiek zal een
wet, waarbij de vestiging van bepaalde nieuwe
bedrijven afhankelijk wordt gesteld van de
toestemming der Regeering, niet mogen ont-
breken. Voorstellen hiertoe zullen eveneens
spoedig worden ingediend.
Een wetsontwerp, boudende een regeling
inzake vestigingseischen voor den midden-
stand, dat beoogt hulp te bieden aan dit
zwaar getroffen nijvere deel der bevolking,
wordt voorbereid.
De toestand van bet meerendeel onzer
reederijen is dermate verergerd, dat ook voor
bet komende jaar steunmaatregelen voor de
zeescheepvaart moeten worden genomen.
Daamaast zal aan de binnenvaart alsmede
aan de Rijnvaart bijzondere aandacht moeten
worden geschonken.
Daar ook de landbouw nog steeds een uiter-
mate moeilijken tijd doormaakt kunnen de
reeds getroffen steunmaatregelen voorshands
onmogelijk worden gemist. Deze steunmaat
regelen zullen in toenemende mate zoo inge-
rioht worden, dat een betere aanpassing van
de voortbrenging aan de sterk verminderde
afzetmogely kheden verkregen wordt. In het
bijzonder geldt zulks voor de veehouderij en
den tuinbouw. Ook op het gebied van de
visscherijblijft hulp geboden. Maatregelen
tegen noodlottige prijsdaling zullen hier moe
ten samengaan met de uitvoering van plan-
nen tot bevordering van den afzet en tot ver-
betering van het productie-apparaat.
Bijzondere aandacht zal worden gewijd aan
de organisatorische en paedagogische vragen
inzake het onderwijs, voor zoover deze op
het terrein van de Overheid liggen. De juiste
en diepere kennis en de zuivere uitspraak van
onze Nederlandsche taal zal daarbij ook ver
der bevorderd worden.
Ook in het komende jaar zal de Regeering
kracbtig blijven optreden tot beperking van
het euvel der werkloosheid en tot leniging van
de gevolgen er van. Mede daartoe zullen gel-
den worden aangevraagd tot voortzetting van
de inpoldering van het IJsselmeer en tot aan-
vulling van het Wlerkfonds. Meer dan gewone
aandacht zal worden geschonken aan het zoo
beklemmende vraagstuk der jeugdwerkloos-
beid.
De oeconomische "en financieele toestand in
de overzeesche gewesten blijft met uitzon-
dering van Curasao waar deze bevredigend
is te achten nog steeds groote zorg eischen.
A1 zal in Nederlandseh-Indie, naar gehoopt
mag worden, over 1936 een begrootimgstoe-
stand worden bereikt waarbij althans toene-
ming van schuld voorkomen wordt, toch kan
verdere aanpassing van de uitgaven bij de in
komsten niet achterwege gelaten worden.
De groei van de inheemsche industrialisatie
is aanvankelijk niet onbevredigend. Ook zijn
er teekenen, dat de belangstelling van Neder
landsche zijde voor de stichting van indus-
trieele ondernemingen in Indie begint te ont-
waken.
In het afgeloopen jaar zijn tal van maat
regelen genomen om het goederenverkeer van
Nederland naar Indie te bevorderen. Ook voor
het verkeer in omgekeerde ricbting geschiedde
zulks, terwijl meermalen een gelegenheid zich
voordeed waarbg Nederland kon helpen om
den afzet van Indische producten naar elders
te bevorderen. Op dlen weg zal worden
voortgegaan.
Met het oog op de gewyzigde Internatio
nale toestanden zullen U voorstellen worden
gedaan tot het treffen van eenige bijzondere
voorzieningen inzake de middelen tot verde-
diging van het Koninkrijk.
Naast de voorzieningen welke verband hou-
den met de maatregelen die reeds genoemd
werden, stelt de Regeering zich voor in dit
zittingsjaar onder meer aanhangig te maken:
voorstellen tot wijziging van sommige bepa-
lingen der Grondwet en een ontwerp van wet
ter voorkoming van particuliere machtsvor-
ming op het terrein der overheidstaak. Voorts
zal worden voorbereid een herziening van het
vreemdelingenrecht mede in verband met het
vluchtelingenvraagstuk.
Met dankbaarheid kan Ik vaststellen, dat
leger en vloot, zoomede ambtenaren en het
onderwijzend personeel van allerlei geleding,
in groote meerderheid, zoo hier te lande als in
de Overzeesche gewesten, ondanks de ook van
hen gevorderde offers, met toewijding hunne
vaak zoo iaspannende taak blijven vervullen.
Ook in het komende zittingjaar zal weer
De Rijksbegrooting voor 1936 zal, indien de
dekkingsimaatregelen, die de Regeering zich
voorstelt te treffen, alle kunnen worden door-
gevoerd, practisoh in evenwicht zijn. Dit betee-
kent evenwel, dat de Regeering een tekort
van rond 119 millioen dient weg te werken.
Daartoe heeft zij het volgende dekkingsplan
opgesteld
Het bekende bezuinigingsontwerp 76.900.000;
schrapping der annuiteit ten behoeve van het
Invaliditeitsfonds 10.223.000; schrapping der
|administratiekosten van de sociale verzeke-
ringen f 749.300 (deze worden naar het Ouder-
domsfonds overgebracht)vermindering van
de bijdrage aan het Algemeen Burgerlijk
Pensioenfonds 3.000.000; wijziging der sala-
ris- en loonschalen door de ddnjarige opklim-
ming te veranderen in een tweejarige met
verdubbeling van het bedrag der verhooging
1.000.000; overbrenging van wachtgelders
naar het Pensioenfonds f 900.000; heffing van
20 opcenten op de Omzetbelasting 12.000.000;
heffing van 20 opcenten op d,e recbten van
successie, van overgang en van schenking
6.800.000; heffing van 29 opcenten op de
evenredige zegelrechten 1.600.000; heffing
van 20 opcenten op de recbten. ei^boeten van
registratie 2.000.000; heffing'Van 20 opcen
ten op de dividend- en tanti^mdbelasting
f 1.800.000; belasting op ple^zierreizen naar
het buitenland /2.000.000; totdal 118.972.300.
Hiermede is dus het tekort van rond f 119
tnillioen practisch gedekt. Dit tekort wa*s als
volgt ontstaan:
Geraamae uitgaven 710.944.662; gerdamde
middelen 601.988.638; nadeeiing saldo
108.956.024; te vermeerderen met: verla-
ging van wijnaccijns 700.000; verlaging van
loodsgelden 2.500.000, verlaging van accijns
op bier en gedistilleerd 7.000.000, totaal
10.200.000; totaal tekort 119.156.024.
zijn zeer weinig teekenen, en zeker geen daden veel van Regeering en Kamers gevergd wor-
Se 5 een spoedigen terugkeer van een vrijer I den. - AlmaAhm
goederen- en kapitaalverkeer wijzen.
Naarmate de moeilijkheden en belemmerin-
gen, welke onze buitenlandsche handel schier
allerwege ondervindt, bestendigd blijven, zal
een doeltreffende, snelle berichtgeving voor
handel, nijVerheid en scheepvaart tot een meer
gebiedende noodzakelijkheid worden.
Nagegaan zal worden, of het mogelijk zal
zijn geleidelijk de bestaande oontingenteerings-
bepalingen te vervangen door andere maat
regelen, welke evenzeer steun aan het be
drijfsleven en behoud van werkgelegenheid
beoogen, doch die niet het bezwaar mede-
Met de innige bede dat de Almachtige
God onk alien de kraoht en de wijsheid
schenke, die Hij alieen geven kan en dat Zijn
onmisbare zegen op ons werk moge rusten,
verklaar Ik de gewone zitting der Staten-
Generaal geopend.
Na het beeindigen van de Troonrede ver-
liet H. M. de Koningin en H. K. H. Prinses
Juliana, voorafgegaan door de commissie, de
vergaderzaal.
De voorzitter sloot, nadat de commissie
weer in de zaal was teruggekeerd, de ver
eenigde vergadering.
De middelen tot dekking van het tekort.
Omtrent de maatregelen, die de regeering
voorstelt tot dekking van bet tekort van rond
f 119 millioen, wordt in de millioenennota het
volgende medegedeeld:
Bezuinigmgsontwerp f 76.900.000.
De verschillende maatregelen, opgenomen
in of aangekondigd bij de toelichting op het
bezuinigingsontwerp (met inbegrip van de
afzonderlijke ontwerpen op het stuk van het
onderwijs en de keuringsdiensten van waren
en van de aangekondigde wijziging der Pen-
sioenwet 1922, zouden opleveren een bedrag
van 97.000.000.
Dit bedrag moet ten gevdlge van gedurende
het overleg met de Tweede Kamer aange-
brachte wijzigingen, waarvan de voornaamste
is het vervangen van de instelbng van het in-
stituut der kweekelingeu met akte bij het
lager onderwijs door andere besparingsmaat-
regelen, aanvankelijk worden vefminderd met
f 13.000.000, zoodat overblijft S 84.000.000.
In de plaats van de installing van bet bo-
venvermelde kweekelingeninstituut zal wor
den gesteld een algemeene herziening der sa-
larisregeling voor jeugdige ambtenaren, on-
derwijzers en werklieden in Overheidsdienst,
waardoor een besparing zal worden verkregen
van 8.500.000.
Het te bezuinigen bedrag 3tijgt daardoor
tot 92.500.000.
Voor jeugdige ambtenaren, onderwijzers en
werklieden in overheidsdienst zal een verlaagd
jeugdsalaris worden ingevoerd. Zij ontvangen
het voile salaris, aan bun betrekking verbon-
den, eerst op hun 24ste (resp.263te levens-
jaar. Voor beroepsmilitairen, niet vallende on
der het capitulantenstelsel. zullen cvereen-
komstige regelingen moeten woi'den getrof
fen. Het bij de invoering van een dusdanige
regeling in dienst zrjnde personeel, beneden
den leefijd van 24 jaren, behoudt zijn tegen-
woordig salaris, doch ontvangt geen verhoo-
gingen totdat het den daarmede correspondee-
renden leeftijd heeft bereikt.
Van de genoemde 92.500.000 is reeds in
de begrooting verwerkt wegens alle maatrege
len, die zonder voorafgaande wetswijziging
konden worden genomen (met uitzondering
van de algemeene salarisveriaging en de bo-
vengenoemde wijziging der jeugdsalarissen)
f 15.600.000, zoodat dus voor dekking van het
begrootingstekort 76.900.000 beschikbaar
blijft.
In deze 76.900.000 is inbegrepen de 10
millioen vermindering van bet spoorwegtekort
die in de Memorie van Toelichting van bet
bezuinigingsontwerp als deel van de totale be
sparing is genoemd. Een specials commissie
heeft de opdracht deze besparing en zoo
mogelijk een verdergaande te vinden.
Invaliditeitsfonds etc. 13.972.300
Na aanneming van bet bezuinigingsontwerp
zullen voorts een tweetal uitgaven kunnen
worden geschrapt en een derde uitgave ver
minderd, die voor 1936 weer op de begrooting
moesten warden uitgetrokken, omdat de wet-
■telijke maatregelen, waardoor zij in 1935 van
de begrooting zijn afgevoerd, maar voor een
jaar gelden. Het zijn de annuiteit ten behoeve
van het Invaliditeitsfonds ad' f 10.223.000 en
de adtninistratiekosten der Sociale verzekerin
gen ad 749.300, die rtaar het Ouderdoms-
fonds A zouden worden overgebracht, alsmede
de vermindering ad 3 millioen van de bijdrage
aan het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds.
In totaal vermindert het tekort daardoor
met 13.972.300.
Salarissohalen f 1.000.000.
In alle salaris- en loonschalen met denjarige
1 opklimming zal deze wonplen gewijzigd in een
tweejarige met verdubbeling [van bet bedrag
der periodieke verhooging.
Hieruit wordt een besparing geraamd van
f 1.000.000.
Wachtgelders f 900.000.
Met betrekking tot de wachtgelders acht de
regeering bet noodzakelijk dat het deel, dat
niet herplaatsbaar is, zooveel mogelijk wordt
overgebracht naar het Pensioenfonds en wel
deels door een strenge keuring (invaliditeits-
pensioen), deels door de toekenning van een
vervroegd en daardoor uiteraard verlaagd
ouderdomspensioen. Hiervoor moetenmidde
len In het Pensioenfonds worden vrijgemaakt,
hetgeen mede tot taak zou moeten worden
gesteld aan de speciale ambtelijke commissie
welke is ingesteld om de gebeele pensioen-
■vyetgeving te herzien en te vereenvoudigen.
Bovenbedoelde wachtgelders en de onderwij-
zefs, die den leeftijd van 60 jaren hebben be
reikt, zouden derhalve op nader te bepalen
voorwaarden gepensionneerd kunnen worden.
Het aantal wachtgelders zou daardoor met
pl.m. een vierde verminderen. De besparing
zou bedragen 900.000.
Nieutve belastingen f 26.200.000.
De wet, waarbij het Werkloosheidssubsidie-
fonds werd ingesteld, bepaalt, dat als inkom
sten van het fonds onder meer zullen gelden:
een uitkeering uit 's Rijks schatkist tot een
nader bij de vaststelling der Rijksbegrooting
te bepalen bedrag. Voor bet jaar 1935 is deze
uitkeering vastgesteld op f 46 millioen. On
danks een bijdrage tot dezen omvang moest,
als gevolg van de toenemende werkloosheid,
de begrooting van bet fonds voor 1935 worden
ingediend met een tekort van f 4.600.000.
Bij bet ontwerpen der fondsbegrooting voor
1936 bevond de regeering, dat zij, onder hand-
having van de subsidieschaal 1935, op een na-
deelig saldo van het Werkloosheidssubsidie-
fonds moest rekenen van ruim 14 millioen.
Zou een begrooting met dit tekort zijn in
gediend, dan zou indien ook de rekening
over 1936 van bet fonds dit tekortcijfer zou
aanwijzen ingevolge de wet op het Werk-
loosheidssubsidiefonds dit nadeelig saldo moe
ten worden overgebracht op de fondsbegroo
ting van een volgend jaar. Practisch zou dit
beteekenen, dat de afzonderlijke crisisdienst,
dien de wetgever in 1934 heeft opgeheven,
langs een omweg weder zou terugkeeren. Het
zal geen betoog behoeven, dat dit behoort te
worden vermeden, er moest derhalve worden
gezocht naar middelen, om dit tekort op te
vangen.
De regeering meent, dat het een billijke op-
lossing is, indien begonnen wordt met dit te
kort voor de helft voor rekening van het
Rijk te nemen. Wil de rekening van het fonds
met deze verhoogde bijdrage sluiten, dan zul
len de aan de gemeenten te verleenen bijdra-j
gen in totaal een bedrag van 7 millioen min
der moeten bedragen, dan het bedrag, dat zij
bij toepassing ook over 1936, der voor 1935
vastgestelde subsidieschaal zouden beloopen.
Dit zou kunnen worden bereikt door de
krachtens die schaal aan de gemeenten toe-
komende bijdragen voor alle gemeenten even-
redig te verlagen. De regeering acht deze
methode niet aanbevelenswaardig. Zij zou er
toe leiden, dat tal van gemeenten niet in staat
zouden zijn haar uitgaven te dekken.
Voor zoover deze gemeenten niet in aan-
merking zouden kunnen worden gsbracbt voor
een extra-bijdrage uit bet Werkloosheidssub-
sidi'efonds zouden zij een rechtstreekschen
onderstand uit 's Rijks kas moeten ontvangen,
zoodat hetgeen aan den eenen kant zou wor
den uitgewonnen, aan den anderen kant in den
vorm eener verhooging van den post voor de
noodlijdende gemeenten weer op de Rijks
begrooting zou verschijnen.
De regeering zint daarom op middelen om
het totaal der werkloosbeidsuitgaven te ver
minderen. Deze laatste vermindering zal dan,
zoolang zij bet bedrag van f 7 millioen niet
overschrijdt, uitsluitend ten goede moeten
komen aan de gezamenlijke gemeentelijke
budgetten. Ten einde dit doel te bereiken,
stelt de regeering zich voor, een wijziging te
brengen in het systeem der subsidieering.
Het voor 1935 gekozen systeem kwam hier-
op neer, dat afgezien van extra z.g. ,,sub-
jectieve" bijdragen aan individueele gemeen
ten, wier begrootingspositie daartoe aanlei
ding gaf aan alle gemeenten zonder uitzon
dering egn „objectieve" bijdrage werd toege-
kend ten bedrage van dat deel der gemeente
lijke werkloosbeidsuitgaven, dat bet bedrag
van 15 pot. der gemeentelijke belastingcapa-
citeit te boven ging. Dit systeem had de ver-
dienste, dat alle gemeenten daardoor in ge-
lijke mate door de werkloosbeidsuitgaven wer
den gedrukt. Uit een oogpunt van verdeeling
der lasten naar draagkracht bad het derhalve
voortreffelijke eigenschappen.
Intusschen kleefde aan het systeem het na-
deel, dat de gemeenten, welker werkloosbeids
uitgaven meer bedroegen dan 15 pet. harer
beiastingcapaciteit, nu geen eigen financieel
belang haddSn bij de beperking dier uitgaven.
Het meerdere werd immers door bet fonds be-
taald.
De regeering heeft dit bezwaar aanvanke
lijk niet zoo emstig laten wegen. Zij meende,
dat het stijgen der uitgaven door controle van
Rijkswege in voldoende mate was te ondervan-
gen, en dat het bezwaar zeker niet opwoog
tegen het voordeel der gelijkmatige drukver-
deeling, die bet systeem met zich bracht. De
uitkomst heeft intusechem bewezen, dat dit te
optimdstisch was gezien en dat de critici van
het systeem het galijk meer aan hun kant had-
den gebad, dan de regeering verleden jaar
meende.
Deze overwegingen zullen de regeering moe
ten doen besluiten bet voor 1935 gekozen stel-
sel voor 1936 niet ongewijzigd te handhaven.
Minister Oud stelt zich voor, in overleg met
zijn ambgenooten van Sociale Zaken en van
Binnenlandsche Zaken voor 1936 een regeling
te bevorderen, die zal berusten op zoodanige
grondslagen, dat de gemeenten zelve er mede
een financieel belang bij zullen bebben, dat
iedere niet onvermijdelijke stijging dezer uit
gaven zal wc.rden tegengegaan.
Daamaast heeft de Minister van Sociale
Zaken reeds maatregelen genomen om de con
trole van Rrikswege op de werkloosbeidsuit
gaven te verscherpen. terwijl deze bewindsman
voorts nog andere middelen overweegt, om
zonder bet peil der uitkeeringen aan te tasten
tot verlaging van het totaal der werkloos
beidsuitgaven te geraken.
Aangezien het rijk niet in staat is om zon
der bet treffen van bijzondere maatregelen
een bedrag van f 53 millioen in bet Werk-
loosbeids-subsidiefonds te storten, is eenige
versterking der middelen door verhoogde be-
lastingheffing niet te ontgaan. Minister Oud
is echter van oordeel, dat het minder ge
wenscbt moet worden geacht deze verhoogde
heffing te doen geschieden ten bate der alge
meene middelen. Daardoor zou haar zeer
exceptioneel karakter niet voldoende uit-
komen.
Verre geeft hij er de voorkeur aan, deze
middelen toe te voegen aan het Werkloosheids-
subsidiefonds. Dit beteekent tevens, dat
waar de wet tot instelling van dit fonds voor-
loopig niet langer van kracht is dan tot 1
Januari 1937 deze middelen alieen worden
gevraagd voor het jaar 1936. Bij de indiening
der •begrooting voor 1937 zal de zaak dan op
nieuw onder het oog moeten worden gezien.
De bijzondere beffingen ten bate van het
fonds, waarvan de Minister de totstandkoming
zou willen bevorderen, zijn de volgende:
a. Een heffing van 20 opcenten op de om
zetbelasting. Deze maatregel zal een bate op
leveren van ongeveer f 12.000.000.
b. Een heffing van 20 opcenten op de
rechten van successie van overgang en van
schenking. De opbrengst wordt geraamd op
f 6.800.000.
c. Een heffing van 20 opcenten op de even
redige zegelrechten zal opbrengen pl.m.
1.600.000.
d. Een heffing van 20 opcenten op de recb
ten en boeten van registratie, met uitzonde
ring van het recht wegens bet geplaatste
kapitaal van naamlooze vennootschappen enz.
zal opbrengenn pl.m. f 2.000.000.
e. Een heffing van 20 opcenten op de divi
dend- en tantiAmebelasting zal opbrengen
f 1.800.000.
f. Ten slotte zal »de regeering met een
voorstel tot heffing eener belasting op buiten
landsche pleizierreizen komen. De vermoede-
lijke opbrengst is voor de eerste maal zeer
moeilrjk te ramen. Voorzicbtigbeidshalve
worde zij niet hooger gesteld dan 2.000.000.
De totale opbrengst dezer nieuwe heffingen
beloopt 26.200.000.
Komen deze heffingen tot stand, dan zal de
bijdraae aan het Werkloosheidssubsidiefonds
ten laste van de algemeene middelen kunnen
worden verminderd met 26.200.000.
Het totaal der in het dekkingsplan voorge-
stelde maatregelen beloopt dus f 118.972.300.
Na de volledige doorvoering van alle boven-
staaide maatregelen waarbrj de aandacht
er op wordt gevestigd, dat een niet onbelang-
rijk bedrag van de aangegeven besparingen
eerst geleidelijk effectief zal worden zal,
indien niet opnieuw ongunstige factoren in-
treden, bet begrcotingsevenwicht dus onge
veer zijn bereikt.
OPENING VAN HET JULIANAKANAAL.
In tegenwoordigheid van H. M. de Koningin,
H. K. H. Prinses Juliana, den Minister van
Waterstaat, den Commissaris der Koningin in
Limburg, en tal van andere autoriteiten is
Maandag het Julianakanaal, dat ten dienste
van de scheepvaart en het groote Zuid-Lim-
burgsche industriegebied, vrijwel gelijkloopend
met de Maas is aangelegd, geopend onder
groote belangstelling van de geheele bevol
king, die niet moede werd de Vorstelijke be-
bezoekers toe te juichen.
VERHOOGING BENZINE-BELASTING.
De Algemeene Nederlandsche Verkeers-
federatie, waartoe bebalve de groote Ver-
keersbonden, vooraanstaande organisaties op
agrarisch-, bandels- en industrieel gebied be-
hooren, verklaart naar aanleiding van de
berichten betreffende de voornemens der Re
geering tot verhooging der benzinebelasting
ter financiering van den versnelden bouw van
bruggen over de groote rivieren dat zij
elke nieuwe belasting van het motor-weg-
verkeer onrechtvaardig acht en daartegenover
derhalve principieel afwijzend staat. Daar-
nevens rekent zij bet zich tot plicht de Re
geering met klem te waarschuwen voor de
dreigende gevolgen van een overschrijding der
financieele draagkracht van dit verkeer, waar
van de onmiskenbare voorteekenen zich reeds
ii de officieele statistieken afteekenen.
Met de regeering is de algemeene Neder
landsche Verkeersfederatie van oordeel, dat
versnelde bouw van de bruggen over de groote
rivieren een nationaal belang van de eerste
orde is; daamaast bandbaaft zij onverzwakt
haar stelllng, dat de financiering van den ver
snelden bruggenbouw mogelijk is en derhalve
dient te geschieden, zonder dat daartoe nieuwe
offers worden gevraagd van het reeds fiscaal
te zwaar belaste motor-wegverkeer.
WIJZIGING VAN WET OP VRACHT-
VERDEELING?
Naar aanleiding van een passage in de
Troonrede over de aandacht die zal worden
geschonken aan de binnenvaart, verneemt de
Tel., dat er voornemens bestaan tot wijziging
van de Wet cp de Evenredige Vraohtverdee-
ling. De wijzigingen zouden bestaan In cen-
tralisatie van de uitvoering, die dan niet meer