ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN OFFIE ...YSENDYK CEELHERK Zoo'n Migraine? Het geheisn van de 1 wijzerplaten DIE MEN BUU HEEL LEKKER VINDT No. 9334 VRIJDAG 9 AUGUSTUS 1935 75® Jaargang Binnenland FeuiNeton Buitenland TWEEDE BLAD NEUZENSCHE COURANT IIINDERWET. Burgerneester en Wethouders van TER NEUZEN brengen ter openbare kennis, da1- ter gemeente-secretarie ter inzage ligt een ver- i zoek met bijlagen van de N.V. AMERICAN PETROLEUM COMPANY te 's Gravenhage, om vergunning tot het ultbreiden van de be- staande in rich ting met een bergplaats voor het opslaan van Primagaz, op het perceel ka- dastraal bekend in sectie K nos. 256, 257, 258, 259 en 260, plaatselijk gemerkt wijk P 38e WesteJijke Kanaalarm Op Dinsdag 20 Augustus a.s., des namid- dags drie uur zai in het Gemeentehuis gele- gehheid bestaan om bezwaren tegen de inwil- liging vein dit verzoek in te brengen, en deze mondei ing en schriftelijk toe te lichten. Zoowel de verzoeker, als zij die bezwaren hebben, kunnen gedurende drie dagen, voor het bovengemelde tijdstip, ter Secretaire der gemeente kennis nemen van de ter zake ingekomen sohrifturen. De aandacht van belanghebbenden wordt er op gevestigd, dat volgens de bestaande juris prudence niet tot beroep gerechtigd zijn, zij, die niet overeenkomstig artikel 7 der Hinder- wet op de bovenbepaalde dag voor het ge- meentebestuur zijn verschenen teneinde hun bezwaren mondeling toe te lichten. Ter Neuzen, 6 Aug. 1935. Burgerneester en Wethouders voornoemd, J. HUIZINGA, Burgerneester. B. I. ZONNEVULLE, Secretaris. MINISTER COLIJN MET VACANTIE. ,De minister-president dr. H. Colijn, heeft zich Woensdag voor eenige weken met vacan- tie naar het buitenland begeven. MINISTERIEEL BEZOEK AAN LIMBURG. De ministers van Economisohe Zaken en van Defensie (in de toekomst van Landbouw en visscherij), prof. dr. ir. H. C. J. H. Gelissen en mr. dr. L. N. Deckers, zullen op Zaterdag 10 Augustus een bezoek brengen aan liet ece- nomisch technologische instituut in Limburg te Maastricht. GOUDVOORRAAD NEDERLANDSCHE BANK. Blijkens de verkorte balans van de Neder landsche Bank bedroeg de goudVoorraad op 5 Aug.: 582.754.255, d.i. 25.088,653 meer dan op 29 Jtuli. De zilvervoorraad daalde met f 269.586 tot 22.468.085. De bankbiljetten en assignation in omloop, benevens de rekening-courant-saldi bedroegen gezamenlijk 856.197.545, d.w.z. 17.391.727 minder dan de vorige week. De gouddekking steeg derhalve van 63.8 pet. op 68.06 pet. TARIEF JUSTITIEKOSTEN. Blijkens het voorloopig verslag der Eerste Kamer over het wetsontwerp tot wijziging van den eersten en den tweeden titel van het ta rief van justitiekosten en salarissen in bur- gerlijke zaken werd vrij algemeen instemming met het wetsontwerp betuigd. Sommige leden betoogden, dat weliswaar de voorgestelde wij- ziging voorshands in hoofdzaak alleen verlich- ting van kosten met betrekking tot kleine vorderingen brengt, maar juichten toch toe, dat toch een aanvang wordt gemaakt met ver- mindering van kosten. Enkele leden maakten echter bezwaar tegen artikel 8, lste lid, 5e en 6e. Wanneer comparitie ambtshalve (dus ge dwongen) wordt voorgesohreven, dient dit, volgens hen, kosteloos te geschieden. Dat bij gedrwongen comparitie f 5 moet worden be- taald, achten zij niet juist. DE HANDELSBESPREKINGEN MET DE VEREENIGDE STATEN. Naar gemeld wordt, hebben de voorberei- dende besprekingen over de handelsbetrek- kingen tu&schen Amerika en Nederland, welke te Wjashington door de heeren Lamping en Mansveld gevoerd worden een niet ongunstig verloop. 'Het is niet uitgeslcten, dat men bin- nen niet te langen tijd tot overeenstemming zal kunnen komen. In verband met den loop der onderhandelin- gen zullen de heeren ir. S'tolk, direeteur van de Nederlandsche Akkerbouw-centrale en de voorzitter van den Ondernemersraad voor j Nederlandsch-Endie, de heer Wjelter, zich naar i Amerika begeven. In verband met het feit, dat hun overkomst op korten termijn ge- wenscht is, zullen beide heeren per eerst mo- j gelijke gelegenheid vertrekken. OONTROLE OP DE BEVRAOHTINGEN. De N. R. Crt. schrijft: De bekende beslissing van den Hoogen Raad dat de wet op de evenredige vrachtverdeeling niet van toepassing is op vervoer tusschen twee plaatsen gelegen aan vaarwegen, die val- len onder de bepalingen van de Rijnvaartacte heeft natuurlijk ten gevolge gehad, dat in het bijzonder in Rotterdam een veel groo- ter percentage dan vroeger van de te verladen goederen bui'ten de bevrachtingscommissie om wordt verscheept. Men tracht nu door aan de beslissing van den Hoogen Raad een bijzondere interpreta- tie te geven, n.l. deze, dat, zoodra een schip ook maar 1 K.M. moet afleggen op de vaar wegen, die niet tot het mondingsgebied van den Rijn behooren, het wel onder de even redige vrachtverdeeling valt, de hoeveelheid door de bevrachtingscommissie te verladen goederen weer op te voeren. Het is geen wonder, dat onder deze omstan- digheden verwarring is ontstaan en dat onder de schippers zelven de meening heeft post ge- vat dat met him belangen niet voldoende rekening wordt gehouden. En ook, dat er op groote schaal fraude plaats heeft te hunnen koste. De contactcommdsSie in het schippersbedrijf, d.i. een commissie, bestaande uit varende schfppers, leden van de verschdllende organi- saties, heeft nu besloten een opsporingsdienst in het leven te roepen ten einde gevallen van ontduiking van de wet op de evenredige vrachtverdeeling te achterhalen. Een dergelijke dienst bestaat reeds te Arn- hemNijmegen, aldus deze opsporingsdienst, die zich Comite controlevaart noemt, in een aan de schippers gericht manifest, waarin hij steun vraagt voor de aanschaffing van een motorboiot en ook groepen van controleurs. Naar wordt medegedeeld, heeft de con- trole te Arnhem en Nijmegen reeds meerma- len aanleiding gegeven tat botsingen tusschen schippers, die van een dergelijk toezicht niet gediend zijn en de betmanning van de contro- leerende motorbioot. Weliswaar stelt het hier bedoelde manifest van het comite controlevaart samenwerking met de bevoegde autoriteiten in uitzicht, het is echter de vraag of de bevoegde autoriteiten en dat is in dit geval meestal de rivier- politie van deze hulp gddiend zal zijn. Zijn we goed ingelicht, dan is men het niet in alle organisaties eens met deze plannen van de contactcommissie en zijn er schippersver- eenigingen, die ze absoluut verwerpelijk vinden. een der geheimzinnige verhalen van AGATHA CHRISTIE. 46) (Nadruk verboden.) Slot. ,,Dat zou het zeker", gaf Bill toe. „Een plechtig iemand... een idiote ezel als Pongo. Hoe kon u ooit denken..." „Och wat dat betreft was mijnheer Thesi- ger evengoed wat u een leeghoofdige jonge ezel zoudt kunnen noemen en een van de meest hersenlooze soort. Een van die twee speelde een rol. Toen ik besliste, dat mijnheer Thesiger het was, interesseerde het me, mijn heer Bateman's opinie over hem te krijgen. Den geheelen tijd heeft mijnheer Bateman den heer Thesiger emstig verdacht en hij heeft sir Oswald dat ook dikwijls gezegd". „Het is vreemd", zei Bill, „maar Pongo heeft ook altijd gelijk. Het is om gek te worden." „Nu zooals ik zeg", ging hoofdinspecteur Battle verder, ,,kregen we mijnheer Thesiger er flink tusschen, fdink in angst over dat Zeven Wijzerplaten geval en er niet zeker van waar het gevaar eigenlijk stak. Dat we hem ten laatste kregen, hebben wij alleen te dan- ken aan den heer Eiversleigh. Hij wist wat hij deed en waagde vroolijk zijn leven. Maar hij had nooit kunnen droomen, dat u er in gesleept zou worden lady Eileen." ,Neen, bij Jupiter", zei Bill met veel .ge- voel. ,,'Hij ging naar de kamers van mijnheer The siger met een ineengeflanst verhaal", vervolg- de Battle. „Hij moest voorgeven, dat zekere papieren van mijnheer Devereux in zijn han- den gevallen waren. Deze papieren moesten verdenking tegen mijnheer Thesiger doen ver- moeden. Natuurlijk ging mijnheer Eversleigh als een'J1opi*toite vriend dadel'ijk naar mijn heer Thesiger, er zeker van zijnde, dat deze (Ingez. Med.) HET ONGELUK MET DE GAAI. Naar aa.n de N. R. Crt. gemeld wordt, zijn de beide deskundigen van de regeering, dr. ir. v. d. Maas en ir. v. d. Heyuen, die een onder- zoek hebben ingesteld naar de corzaak van de vliegramp met de Gaai in den San Bernar dino-pas, met hun rapport gereed gekomen. Zij zullen de resultaten van hun onder-zoek ter kennis van den Minister van Waterstaat bren gen. Voorts vemamen wij nog, dat bij een nader onderzoek tusschen het wrak van de Gaai een aanteekenboekje is gevonden, dat toebehoord heeft aan 66n der omgekomen passagiers. Deze heeft tijdens de vlucht zijn indrukken opgeschreven en zelfs zeer kort voordat het ongeluk plaats had, zijn er aan- teekeningen omtrent de lomstandigheden, waarin de Gaai verkeerde, gemaakt. Deze aanteekeningen zijn van groot belang geble- ken bij het onderzoek naar de juiste toedracht van de ramp. Reeds daclelijk na het tragisch ongeluk werd van de zijde van vliegdeskundi- gen de vraag gesteld: waarom vloog de piloot zoo laag en waarom is hij in plaats van over de bergen tusschen de bergen gaan vliegen. Van Zwitsersche zijde is zelfs emstige cri- tiek uitgeoefend op het feit, dat de vlieger zich tusschen de bergen gewaagd zou hebben. De beide deskundigen stonden echter reeds van het begin af aan op een ander standpunt. Uit de versch-illende gegevens, waarover zij be- schikken, meenden zij te mogen afleiden, dat van der Feyst inderdaad op groote hoogte had gevlogen, doch door meteorologische omstan- digheden gedwongen is geworden te dalen. Een kwartier na het vertrek uit Milaan was de Gaai op 1800 meter hoogte en volgens hun berekening zou de Gaai zich boven de Alpen op ongeveer 4000 meter hebben bevonden. Deze meening van de beide deskundigen vindt nu haar bevestiging in de aanteekeningen van den passagier. Deze beschrijft hoe de Gaai op groote hoogte aanvankelijk over de Alpen vloog, doch tengevolge van ijsvorming en bui- tengewoon slechte weersomstandigheden ge dwongen werd naar beneden te gaan, waar- door hij tusschen de bergpassen kwam. Het origineel der aanteekeningen zou bij het rapport gevoegd worden. RESTITUTIE VAN DE HEFFING OP BOTER. De Minister van Economische Zaken heeft bepaald, dat, te rekenen van 3 Juni af, be- houdens nadere wijziging, uit bet Landbouw- Crisisfonds vergoeding zal worden verleend tot het bedrag, dat ingevolge het bepaalde bij artikel 34, lid 1, van het Crisis-Zuivelbeslui-t 1935 I is betaald op elke hoeveelheid bot-er aan dengene, die ten genoegen van de Nederland sche Zuivel Centrale aantoont, dat: hetzij die hoeveelheid boter, blijkens een door of vanwege de Zuivelcentrale afgegeven certifcaat van uitvoer, door hem geexpor- teerd is of voor proviandeering van zeesche- pen is aangewend: Hetzij die hoeveelheid boter onder toezicht van of vanwege die Centrale door hem voor mensch-elijke consumptie ongeschikt is ge maakt; Deze beschikking kan worden aan-gehaald onder d-en titel: Crisis Restitutiebeschikking 9135 (Boter). DE JONGSTE RAMPEN VAN DE K.L.M. Naar aanleiding van de jongste vliegtuig- rampen, welke de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij hebben getroffen, heeft een verslaggever van het Algemeen Ne-derlandsch Persbureau een onderhoud gehad met den beroemden vliegtuigbouwer Anthony Fokker, die, v66r zijn vertrek naar Amerika, korten tijd in Nederland vertoeft. In dit onderhoud, waarin ook de ondergang van de ,,Uiver" en de „Leeuwerdk" ter sprake zijn gebraoht, gaf de heer Fokker in de eerste plaats als zijn avertui-ging te kennen, dat wat de oorzaak van deze en ander.? rampen be treft, het publiek een groote schuld op zich geladen heeft. Op de vraag van den verslaggever, zich hierover nader te willen uiitspreken, zeide de heer Fokker, dat vooral het reizend publiek te vlug klaar staat met critiek als niet, door Dus weer een ellendige dag in het voor- uitzichi. Heusch niet noodigNeem een "AKKERTJE" en binnen 'n kwartier voelt Ge U weer frisch en opgewekt en zijt Ge Uw hoofdpijn kwijt. AKKER-CACHETS helpen verrassend snel bij Hoofdpijn, Kies- pijn, Zenuwpijn, Rheumatiek, Griep. Per 12 stuks slechts 52 cent. Overal verkrijgbaar Vraagt ook: „Laxeer-Akkertjes", de nieuwe vinding van Apotheker Dumont tegen ver- •topping, hardlijvigheid, enz.Werken zacht (Ingez. Med.) bijzondere omstandigheden, de vliegdiensten fimctionneeren met de regelmaat van het spoorwegverkeer. Het gevolg is, dat de Mij in onderlinge concurrentie de regelmatigheid van hun diensten tot het uiterste tradhten op te voeren en daarbij noodzakelijkerwijze groo- ter risico's -moeten aanvaarden. Deze menta- liteit heeft'zeer zeker invloed op de mate van voorzichtigheid bij de uitoefening van het luchtvaarbbedrijf. De eerzucht der piloten, van wie velen tengevolge van de recordvluch- ten gelooven, hun reputatie te moeten ophou den, alsmede hun wil- om er, ondanks ailes, ,,door te komen", zijn oorzaak, dat ook de jongere piloten tegenover hun directies niet voor hun oudere collega's onder willen doen, am niet het odium van onbekwaamheid op zich te laden. Daamaast heeft zoo vervolgde de heer Fokker de publieke opinie den laatsten tijd vooral tengevolge van het resultaat van de Melbourne-race een funesten invloed uitge oefend op de beoordeeling van de risico's, met name brj het opv.oeren van de snelheid. De ramip van de „Uiver" is daarvan een direct uitvloeisel gewees-t. Het goldt hier een ver- snelde postvlucht, die een recordvlucht zou moeten worden door het nemen van een te groot risico bij ongunstige weersomstandig heden mislukt is. Van eenig mysterie bij deze ranxp is geen sprake geweest. Mag Meruit geconcludeerd worden, dat volgens uw opinie de Melbourne-race geen waarde voor de luchtvaart in het algemeen heeft gehad? aldus de vraag van den ver slaggever. Ik blijf bij mijn standpunt, antwoordde de heer Fokker, dat niettegenstaande de Melbourne-race een enorme propagajndistische waarde voor de luchtvaart heeft gehad, zij een zeer gevaarvolle ond>sraeming is geweest, welke evenzoo goed op een fiasco voor de luchtvaart had kunnen uitloopen, zooals deel- nemers en insiders onomwonden moeten toe- geven. Dit is dan ook de reden geweest, dat ik deelname van de F. 36 aan dien wedstrijd heb verhinderd. Het succes van de Mel- bourne-race heeft in lei-dende Nederlandsche luchtvaartkringen een mentaliteit teweeg ge bracht, welke niet in overeenstemming is met de verantwoordelijkheid, die voorop dient te staan, willen wij onze vooraanstaande positie in het wereldluchtverkeer handhaven. Natuurlijk zijn, bij een zoo snelle expansie met nieuw materieel en personeel, tevens fou- ten gemaakt, zooals deze bij elke snell-e ont- wikkeling van een bedrijf allicht voorkomen. Hoe luidt uw oordeel over de Douglas- toestellen in het algemeen? vroeg de ver slaggever. Ik kan op deze vraag antwoorden, aldus de heer Fokker, dat de Douglasvliegtuigen tot het beste materieel behooren, dat tihans voor het luchtverkeer beschikbaar is. Dit is wel bewezen door de ervaring, die men m Amerika met de Douglas heeft opgedaan.. In. Amerika zijn met ongeveer 70 Dougtas- machines reeds meer dan tien millioen fetn. afgelegddagelijks worden er 80.000 km. mee gevlogen. Bij dit alles heeft zich bij mist slechts <5dn ongeval van emstigen aard voor- gedaan en dit was louter te wijten aan fou- tieve directieven aan den piloot door de grondorganisaties. De grootere snelheid en de economie van de iDouglastoestellen zijn bereikt door aerody- namische verbeteringen, door toepassing van twee motoren inp-laats van drie, alsmede ooor hoogere belasting en opvoering van de motor- prestaties. Hierbij kon echter niet vermeden worden, dat zekere concessies zijn gedaan aan de veiligheid. Ik stel voorop, zoo verklaarde de heer Fok ker verder, dat het gebruik van Douglas vliegtuigen volkomen verantwoord is, wan neer de in deze toestellen in te bouwen mo toren een voldoenden graad van betrouwbaar- heid hebben, de piloten zich door voldoende training aan de bijzondere eigenschappen heb ben aangepast en deze vliegtuigen over tra- jecten vliegen, waarbij in geval van het uit- vallen van een der motoren niet al te lang op de kracht van den overblijvenden motor gevlogen moet worden. Wat de rampen van de „Leeuwerlk" en de „Gaai" overigens betreft, staat het voor mg vast, dat deze in geen geval aan de kwaliteit van deze vliegtuigen te wijten zijn geweest, terwijl het ongeval met de ,,Maraboe" een ge volg is geweest van een mislukten start ten gevolge van ongeschikt terrein. Op de vraag, zijn oordeel te willen formu- leeren inzake de ramp van de F. 22 ,,Kwik- staart", zeide de heer Fokker, dat deze ramp of aan een technische storing of aan een be- dieningstfout toe te schrijven is. Het onderzoek zal dit moeten uitwijzen. Het bemzine-systeem en de installatie zijn geheel volgens de aan- wijizing en onder toezicht van den technischem dienst der K. L. M. uitgevoerd. Deze instal latie heeft gedurende de proef- en ovemame- vluchten zonder storing gefunctionneerd. Na het ongeluk zijn met een zustertoestel zulks ter controle nogmaals proeven genomen, welke ofschoon zij op zichzelf bevredigend uitvielen tot het resultaat hebben geleid dat, behalve het installeeren van pompen van grootere capaciteit, zooals deze door de Fokkerfabriek bij de aan de Zweedsche lijn galeverde F. 22 werden inge- bouwd, het systeem zoodanig wordt gewijzigd dat bij het gebruik van de handpomp (welke als reserve dient) niet overgeschakeld be- hoeft te worden en zo6 mede de mogelijkheid van een bedieningsfout voor de toekomst wordt uitgeschakeld. De luchtvaart zoo eindigde de heer Fok ker het onderhoud kan alleen gediend wor den door een systematisch, weloverwogen, ge- leidelijke ontwikkeling, zoowel van materieel als personeel. De laatste zes maanden hebben helaas maar al te edatant bewezen, gelijk ik reeds vroeger heb verklaard, dat reputatie in de aviatiek een te precair bezit is om haar in gevaar te brengen door toppresta^ies te willen bereiken, waarbij de marge tusschen catastrophe en succes zeer gering is. een verklaring kon geven. We rekenden er op, dat, als we gelijk hadden, mijnheer Thesiger zou probeeren mijnheer BVersleigh uit den weg te ruimen en we waren bijna zeker van de wijze waarop hij dat doen zou. Mijnheer Thesiger gaf zijn gast dan ook een whiskey- soda... Gedurende een paar minuten dat zijn gastheer niet in de kamer was goot mijnheer Eversleigh het in den vaas op den schoor- steen, maar hij moest natuurlijk doen alsof het middel werkte. 'Hij wist dat het langzaam en niet plotseling zou werken. Hij begon met zijn verhaal en mijnheer Thesiger ontkende eerst verontwaardigd, maar toen hij zag, dat het middel begon te werken, gaf hij alles toe en zei dat mijnheer Eversleigh het derde slachtoffer was. Toen mijnheer Eiversleigh bijna bewuste- loos was nam mijnheer Thesiger hem mee naar beneden, naar den wagen en hielp hem erin. De kap was omhoog. Hij moest u reeds opgebeld hebben, zonder dat mijnheer Evers leigh het wist. Hij deed u een slim voorstel. U moest zeggen, dat u mejuffrouw Wade naar huis bracht." U sprak niet van een boodschap van hem. Later als uw lijk hier gevonden werd, zou mejuffrouw Wlade een eed doen, dat u haar naar huis had gereden en naar Londen gegaan waart met het plan alleen in dit huis te dringen. Mijnheer Eversleigh bleef den rol van be- wustelooze spelen. Ik kan u zeggen, dat zoo dra de twee jongelui de Jermynstraat verla- ten hadden, een van mijn mannetjes zich toe- gang verschafte en de vergiftigde whiskey vond, die genoeg hydrochloride van morphine bevatte om twee menschen te dooden. De wagen waar zij inzaten werd ook gevolgd. Mijnheer Thesiger reed de stad uit naar een bekend golfveld, waar hij enkele minuten zich vertoonde en ervan sprak een ronde te spelen. Dat was natuurlijk voor een alibi als dat noodig zou blijken. Hij liet den wagen met mijnheer Eversleigh erin een eind op den weg staan. Toen reed hij terug naar de stad en naar de Zeven Wjjzerplatenclub. Zoodra hij Alfred weg zag gaan, reed hij naar de deur, sprak tegen mijnheer Eversleigh, terwijl hij uitstapte, in geval u'luiSterde, kwafn het huis binnen en speelde zijn kleine comedie. j Toen hij voorgaf naar een dokter te gaan, gooide hij in werkelijkheid alleen de deur dicht en kroop rustig naar boven en verborg zich achter de deur van deze kamer, waar mejuf frouw Wade u kort daarop onder eenig voor- wendsel naar toe zou sturen. Mijnheer Eivers leigh was natuurlijk verschrikkelijk geschrok- ken toen hij u zag, maar hij vond het 't beste zijn rol te blijven spelen. Hij wist dat onze menschen het huis bespiedden en dacht dat u geen onmiddellijk gevaar dreigde. Hij kon ten alien tijde weer „levend" worden. Toen mijnheer Thesiger zijn revolver op tafel gooide en het huis verliet leek het veiliger dan ooit. En wat het volgende gedeelte be treft..." Hij zweeg en keek Bill aan. „Misschien zoudt u dat willen vertellen, mijnheer." „Ik lag nog op die sofa en trachtte er be- wusteloos uit te zien en werd hoe langer hoe zenuwachtiger. Toen hoorde ik iemand den trap afkomen en Loraine stond op en ging naar de deur. Ik hoorde Thesiger's stem maar niet wat hij zei. Ik hoorde Doraine zeggen: ,,In orde; het gaat schitterend". Toen zei hij: ,,Help me hem naar boven dragen. Het zal nogal een karweitje zijn, maar ik wil ze samen hebben. Een aardige verrassing voor i No. 7. Ik begreep niet heelemaal, waar ze het over hadden, maar ze sleepten me op de een of andere manier den trap op. Het was een heel karwei voor hen. Ik hieid me zelf goed zwaar en zij sleepten me hier binnen en toen hoorde ik Loraine zeggen: ,,Weet je zeker, dat het in orde is als ze niet bijkomen?" En Jimmy zei: ,,Daar is geen kans op Ik raakte buiten me zelven. Ze gingen weg en deden de deur op slot en toen deed ik de oogen op en zag jou. Mijn God, Bundle, ik zal me nooit meer zoo absoluut ellendig voelen. Ik dacht dat je dood was." „Ik denk, dat mijn hoed mijn redding was", zei Bundle. „Half", zei hoofdinspecteur Battle. „Maar het kwam ook half door mijnheer Thesiger's gewonden arm. Hij besefte het zelf nieT, maar hij had maar de helft van zijn gewone kracht. Toch is dat geen eer voor de Afdeeling. We hadden niet zoo goed voor u gezorgd als dat behoorde lady Eileen... en het is een smet op de heele zaak." „Ik hen heel taai.", zei Bundle, ,,en ook tamelijk gelukkig. Ik kan er echter niet bij, dat Loraine er in gemengd is. Het was zoo'n lief ding." „Ah", zei de boofddnspecteur, ,,dat was die moordenares uit Pentonville, die vijf kinderen vermoordde, ook. Daar kan je niet op aan. Het zit in het bloed. Haar vader had meer dan eens in de gevangenis behooren te komen." „Hebt u haar ook gearresteerd?" Hoofdinspecteur Battle knikte. „Ik denk niet, dat ze haar zullen ophangen. Jury's zijn teerhartig.maar de jonge The siger zal zeker en vast hangen.en maar goed ook... ik heb nog nooit een meer door en door verdorven en verhard misdadiger ont- moet. EIn nu", voegde hij er aan toe. „Als uw hoofd u niet te veel pijn doet, lady Eileen. Hoe denkt u over een kleine feestviering Om den hoek is een aardig klein restaurant." Bundle stemde gretig in. ,,Ik sterf van honger, hoofdinspecteur Battle. En bovendien moet ik al mijn colle ga's leeren kennen." „De Zeven Wijzerplaten", zei Bill. ,,Hoera! We moeten wat champie hebben. Hebben ze dat daar, Battle?" ,,U zult nergens over behoeven te klagen mijnheer. Laat u dat maar aan mij over." Hoofdinspecteur Battle", zei Bundle, ,,u bent een wonderlijk iemand. Het spijt me dat u al getrouwd bent. Nu zal ik me wel met Bill tevreden moeten stellen." VIER EN DERTIGSTE HOOFDSTUK. Lord Caterham geeft zijn toestemming. Vader", zei Bundle, „ik moet u voorzich- tig een nieuwtje mededeelen. U gaat me ver- liezen." „Onzin", zei lord Caterham. „Vertel me maar niet dat je lijdt aan vliegende tering of een zwak hart of iets dergelijks, omdat ik het gewoonweg niet geloof." ,;Het is geen overlijden", zei Bundle. ,,Het is een huwelijk." Bijna even erg", zei lord Caterham. ,,Ik denk dat ik op de bruiloft zal moeten komen, WERKLOOSHEID IN DE BELGISCHE TEXTIELINDUSTRIE. De Brusselsche correspondent van dte N. R. Crt. meldt: In de stad Ronsse, een centrum van textiel- industrie in het Zuiden van de provincie Oost-Vlaanderen, is het aantal werkloozen weer met een goed honderdtal gestagen. Onmiddellijk na de devaluatie hebben de plaatselijke fahrieken belangrijke bestellingen. uit het binnenland gekregen, zoodat een tijet lang een heropleving was waar te nemen. Bestellingen uit het buitenland bleven echter geheel achterwege. heelemaal in strakke lastige kleeren gestoken en dat ik jou aan den bruidegom zal moeten overdragen. EM Lomax zal het wel noodig vinden me in de sacristie te kussen." „Goeie hemel! U denkt toch niet dat ik George Lomax ga trouwen, wel?" riep Bundle- „Och iets dergelijks scheen in de lucht te hangen, toen ik je den laatsten keer sprak", zei haar vader. ,,Gisterenmorgen weet je?" ,,Ik ga iemand trouwen, die honderd keer oo aardig is als George", zei Bundle. „Ik hoop dat inderdaad", zei lord Caterham. ,,Maar men kan nooit weten. Ik weet niet of je werkelijk een goeden kijk op karakters hebt_ Je zei, dat Thesiger een blijmoedige nietsnut- ter was en uit alles wat ik nu hcor, blijkt dat hij een van de succesvolste misdadigers van den dag is. Het ergste is, dat ik nooit kennis met hem heb gemaakt. Ik heb er over ge- dacht weldra mijn memoires te schrijven met een speciaal hoofdstuk over moordenaars die ik gekend heb... en door een eenvoudige technische vergissing heb ik nooit kennis ge maakt met dezen jongen man." „Doe niet zoo dwaas", zei Bundle, „u weet toch wel, dat u geen energie genoeg hebt om memoires te schrijven." „Ik zou ze zelf ook niet schrijven. Ik geloof dat dat nooit gebeurt. Maar ik heb onlangs kennis gemaakt met een dame wier speciaal baantje dat is. Zij verzamelt het materiaal en schrijft het in werkelijkheid." ,,En wat moet u dan doen?" „0, haar iederen dag een half uurtje de fei- ten mededeelen. Niets meer dan dat." Hij dacht even na en ging reeds weg, maar draaide zich toen opeens om en zei luchtigweg over zijn sehouder: Tusschen twee haakjes, Bundle, met wien trouw je nu?" ,,Ik was al nieuwsgierig", zei Bundle, ,,of u me dat vragen zou. Ik ga met Bill Everleigh trouwen." De egoist dacht er over na. Toen knikte hij volkomen tevreden. ,,Uitstekend", zei hij, ,,Hij, speelt onder ge lijke voorwaarden, nietwaar? Hij en ik kun nen samen in de foursomes spelen in de herfst— competitie." ERNDE.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1935 | | pagina 5