Sport
Landbouwberichten
De ramp nabij Schiphol.
Gemengde Berichten
AXEL.
STOOMTRAM
BRESKENSMALDEGHEM.
SLUISKIL.
ZAAMSLAG.
RECHTSZAKEN.
WIELRENNEN.
jjtJe daarbij over hevige pijnen in rug en
haiK
■en terstond geroepen geneesheer vermaen-
de, tea hij vrij spoedig zou hersteld zijn, doch
ncbito opneming in een ziekenhuis noodzake-
Ifejdat de schipper eenig malen zieh aan het
M^p-Tihnk bad gemeld, werd hem madege-
deeisi. -dat de ongelukkige was overleden en
Weill Zaterdag direct de familie met het droe-
vig g-ebe.uren in kennis gesteld.
MINISTER DE WILDE EN ZEELAND.
Html" reads in het vorig nummer gemeld,
fcwajxk Minister De Wilde Vrij dag in onze
ynsvincae, en maaikte hij in gezelsehap van
tlMi Cmnmissaris der Koningin, leden van
CEwfep Staten en den griffier der Staten een
totifet door Ttholen.
Zaterdagmorgen is hij met de Provinciale
voorgeiezen Ps. 24 een openingswoord van de
pres. mevr. Wagner, die verhinderd was. No.
16 uit Blijde Stemmen was de slotzang.
Na de koffiemaaltijd werd per bus en extra
tram een bezoek gebracht aan strand en duin
van Cadzand en naar hartelust genoten. Een
rondrit door Z.-Vl. met kort bezoek aan het
mooie stadje Sliuis volgde. Na 't avondbrood*
in Breskens sprak Ds. Dufour een opbouwend
slotwoord in de kerk. Weer ging het in 'op
to cht door Breskens straten en volgde een
verruikkelijk tochtje over de kalme Schelde.
Met dank aan God voor den heeriijken dag
keerden de leden huiswaarts.
Geslaagd.
Op het op 13 Juli te Antwerpen gehouden
examen van het Belgisch Muziekcollege,
slaagde mej. G. Wiechmann voor piano mid-
boot van uit Vlissingen de Schelde overge- 1 (jelbaar hoogeren graad. De geslaagde ont-
SteisBn m gezelschap van voomoemde heeren. j ving haar opleiding van den heer P. C. van
w»r een bezoek aan een deel van Zeeuwsch- Delft, gedipl. muziekleeraar te Hulst.
VlaanrVeren Westelijk ideel. Naar verluidt
werd te Retranchement een bespreking ge-
atastis-i met de burgemeesters van het he-
trokkeo kustgebied, o.a. in verband met plan-
nen tot bebossching van de duinen.
Te Breskens was ter verwelkoming bij de
aaniegplaats tegenwoordig de burgemeester
dier gemeente, de heer Van Ziuijen, die van die
geiegenheid tevens gebruik maakte, om den
Minister te wijzen op den noodtoestand, welke
owie-i- de garnalenvisschers heerscht.
Ook hebben tijdens de vaart op de boot
anfeaie visschers uit Arnemuiden eenige oogen-
bjadien gelegenheid gehad den Minister te
tg«netee'n. waarbij zij hem tevens in kennis
K*r*xtt.Ys wan de vreeselijke armoede onider de
gamale n viss ch e rs
LANWIAG VAN JEUGDVEREENIGINGEN.
St huet bericht omtrent den op 20 Juli a.s.
aUner te houden landdag van jeugdvereenigin
Naar den muziek- en zangersdag.
Een buitengewoon mooie en onvergetelijke
1 dag is het j.l. Zaterdag geweest voor een
drietal onzer Axelsche vereenigingen. De Chr.
zangver. „Asaf" en de Chr. muziekver. „Ho-
sanna", resp. ten getale van pl.m 90 en 40
leden, benevens het kinderkoor van s,Asaf",
eveneens een 80 leden tellende, togen om-
streeks het middaguur naar Breskens, alwaar
de jaarlijksche zangers- en muziekdag, uit-
gaande van de Ring van Chr. zang- en mu-
ziekvereenigingen in Oost- en .West Zeeuwsch-
Vlaanderen plaats had.
Dank zij het praehtige zomerweer werd de
I reis in de beste stemming gemaakt. Ook te
Breskens verliep alles uitstekend en had aller-
j eerst de optocht plaats van de vereenigingen,
welke te zamen pl.m. 750 leden telden, naar
het terrein van den heer A. Manneke dat
et te houden ianaaag van jeugavereemgm- voor deze gelegenheid keurig was ingericht.
op Gereformeerden grondslag, in het vorig Het jaarfeest werd daar geopend door den
mimmer, is verzuimd melding te maken van Weleerw. heer Ds. P. J. Mietes, predikant te
den tweeden spreker Ds. A. M. Boeijinga, te Cadzand, jiaartoe ingeleid door den heer I. v.
Haatrlem. met het onderwerp
WS— -
LANDBOIW-CRISIS ORGANISATEE
IN ZEELAND.
JDe minister van Economische Zaken heeft
feat leden van het besfauur der Stachting Land-
huusv-Grisis Organisatie in Zeeland, herbe-
ooemd met ingang van 26 April 1935, de na-
vdgende op dien datum peri odd ek aftredende
bes<Dloirsleden J. Bosselaar te Ajagtekerke; C. zande,
M. de BruijnePoissonnier te Cadzand; P. J.
X Dekker te Wemeldinge; C. Franse te Kle-
-serskerke, A. Haak te Zaamslag.
in tie Vrijdagmiddag in hotel de Nieuwe
Doelen te Middelburg gehouden vergadering
van aandeeihouders der N.V. Stoomtram
BreskensMaldeghem zijn tot commissarissen
bewfeozen de heeren Mr. J. J. Heijse en G. A.
Waller en is besloten om het verlies af te
aehrgven ten laste van de reserve en het ver-
jueusvingsfonds
DIPLOMA ELECTROTECHNICUS.
Aan de middelbare technische school te
Dordrecht is het diploma electrotechnicus be-
baald door den heer W. P. Roest te Breskens.
WATERSCHAPPEN.
Bg Koninklijk besluit zijn benoemd:
met inganig van 1 Augustus tot gezworene
den Elisabethspolder te Biervliet de heer
X W- Leenhouts te Biervliet, uiterlijk tot het
einde van het zittingsjaar waarin hij 70 zal
zijn jgeworden;
tot gezworene van het waterschap Groote
St Anna -en Nieuwenhoven de heer P. de
Huhu te Nieuwvliet.
GEVONDEN VOORWERFEN.
De Inspecteur van politic alhier maakt be-
kend. dat omtrent ondervolgende gevonden
voorwerpen inlichtingen te bekomen zijn aan
de daaraehter vermelde adressen.
Jtifwielbelastingmerk, A. Meeuwsen, Donze
Visserstraat 97.
Twee Rijwielbelastingmerken, tafelmes en
tabakspijp, Bureau van politie.
Rgwielbelastingmerk en badpak, J. de Doel-
der Walravenstraat 2.
agwlelbelastingmerk, J. Jansen, Tuinstr. 4A
Rgwielbelastingmerk, S. van Pienbroek,
Noonistraat 73.
Rgwielbelastingmerk, J. Leenhouts, Nieuwe-
diepatraat 18.
Kne&eloos rijwielbelastingmerk, De Jonge,
cafe Neptunis, Markt.
Ring met sleutels, Servaes, Tholensstr. 60.
Parapluie, J. de Smit, Nieuwediepstr. 51.
MHkbussleutel, A. Loof, Dijkstraat 59.
Rijwieltasch met inhoud en sleutel, I. Bliek,
Schoolweg 2.
IZilveren collier, M. A. Kwaak, Donze Vis-
aerstraat 102.
Hnissleutel, P. W. van der Hooft, Koedijk
O 19.
5 Spaarzegels van 1 cent, W. Loof, Tram-
straat 4.
VRACHTVLIEGTUIG.
Vrijdag landde op het vliegterrein te Vlis-
siiigen een Engelsch vlisgtuig, ter bezichtiginig
«hmm- ,de Firma Van Melle te Breskens en
jtdiplp belangstellenden. Het wera door den
pBoot der firma, den heer Rademaker, door
eaikele maien mede op te stijgen en te
vBegen beproefd, waarna door de firma de
terering van een dergelijk vrachtvliegtuig
werd opgedragen. Het kan een nuttige last
vervoeren van 400 kg. en heeft een kruissnel-
&Ejd van 200 K.M. per uur. Ingericht voor
jwrsunenvervoer kunnen er, met inlbegrip van
dUm bestuurder, 5 personen vervoerd worden
SACHARINE SMOKKELEN.
Twee inwoners van Zuidzande M. de V. en
C. de S., werden dezer dagen in Belgie aan-
gKhouden, waarbij bleek, dat beiden op frau-
diiieuze wijze sacharine vervoerden, afkom-
3tig uit Nederland en wel in totaal 177 doos-
jee ten gewichte van 1400 gram. De recht-
ftank van Gent veroordeelde beiden voor dit
felt tot 4 maanden gevangenisstraf en het ge-
zamenlij'k betalen eener boete van 5000 francs
SEDEIIL. VERBOND VAN CHRISTEN
lONGE VROUWEN- EN MEISJES-
VEREENIGINGEN.
Men schrijft ons:
De Prov. Com. van Zeeland heeft Woens-
dag 10 Juli een oondsdag gehouden in West
IE.- Vlaanderen. Met de Prov. boot uit Vlissin
gen voeren de Zeeuwsche meisjes over en
werden door de bondsleden uit O. en W. Z.-
"Vlaanderen ontvangen. Ongeveer 600 deel-
meemsters marcheerden in optocht met banie-
jw. naar de kerk. Mevr. Tonsbaek opende met
de liturgie en las naar aanleiding van de
,,Wij leven Melle te Breskens.
Begeleid door de Chr. Harmonie „Hosanna"
werd daarna het Bondslied uitgevoerd en kon
daarop het eigenlijke zangersfeest beginnen.
Op vlotte wijze werkte men het uitgebreide
programma af. Uit Oost Zeeuwsch-Vlaanderen
waren nog aanwezig: ,,De Lofstem", dir. F. H.
van der Peijl, Ter Neuzen; „Excelsior", dir.
Aug Beckhout, Ter Neuzen; „De Heere is
onze banier", dir. H. Wisse, Zaamslag-Veer;
Excelsior", Hulst; „De Lofstem", Klooster-
.Crescendo", Sas van Gent en ,,Zingt
den Heere een nieuw lied", Zaamslag. (Van
de laatste 4 vereenigingen Is directeur de heer
H. Wisse.)
Ondanks het felt, dat de stralende Julizon
ons op 66n der warmste dagen in dit seizoen
onthaalde, was en bleef de stemming en geest-
drift er tot het laatst en zetten alle vereenigin
gen, als gold het een concours, him beste been-
tje voor. Toen dan ook des avonds Ds. J. A.
Tiemens uit Aardenburg de slotrede uitsprak,
kon hij met recht getuigen van een by ver-
nieuwing welgeslaagde en schitterend verloo-
pen muziek- en zangersdag, waarvoor hij
Gode dankte.
Eigenlijk kunnen wij beter spreken van een
door muziek opgeluisterden zangersdag, daar
,,Hosauna" de eenige muziekvereeniging op
het feest was.
Tijdens de pauze gaf deze vereeniging een
uit een 5tal nummers bestaand concert dat
algemeene belangstelling oogstte en goed van
stapel liep, zoodat men over het geheel ge-
nomen in alle opzichten tevreden mocht zijn
en dan ook in een geestdriftige stemming
des avonds terugkeerde.
Veertig jaar organist.
Zodag heeft, in alle stilte, de heer J. P.
van Hoeve den dag herdacht, waarop door
hem voor veertig jaren het ambt van organist
in de Ned. .Herv. Kerk alhier werd aanvaard.
In de namiddaggoasdienstoefeninig werd de
jubilaris door den predikant, Dr. L. J. Caze-
rnier, toegesproken, die herdacht, hoe de heer
Van Hoeve gedurende dezen langen tijd met
groote toewijding zijn dienstwerk vervulde en
hem daarvoor den dank der gemeente bracht.
Schoolreis.
In de vergadering van het personeel en
Oudercommissie der O. L. school alhier, werd
besloten dit jaar een schoolreis te maiken.
Zeebad Cadzand werd uitverkoren. Hier kun
nen de kinderen naar hartelust spelen.
Met de hoop op mooi weer zullen de kinde
ren met verlangen den datum 25 of 28 Juli
tagemoet zien.
Uitstapje.
HOOGER BEROEP.
GIFTIGE BESPROEIiNGSMIDDELEN.
Men meldt uit Goes:
Dat men met de besproeiingsmiddelen, die
in de boomgaarden worden gehruikt, voor-
zichtig moet omgaan, is dezer dagen weer te
Wilhelminadorp (Z.) gebleken. Twee arbei-
ders waren in een boomgaard van den Wil-
hehninapolder bezlg de vruchtboomen met
een niootine-oplossing te bespuiten. Bij het
maken van de oplossing schijnen ze echter
onverdunde nicotine op hun kleeren gemorst te
hebben. Even later werden ze onwel en vie-
len bewusteloos neer. Een dokter werd ge-
waarschuwd, die medischebulp verleende. 1
Beide arbeiders werden naar hun woninig ver
voerd. Hun toestand bleek niet levensgevaar-
lijk, maar toch kunnen ze eenig.en tijid hun
werk niet verrichten. Vermoedelijk zijn ze
bedwelmd geraakt door de gassen, die zich
ontwiikkelden.
MOTORRIJDEN.
Op Zondag 23 Juni werden door de motor-
club „Waalwijk en Omstreken" verschillende
wedstrijden voor motorrijders georganiseerd,
waaraan door zeer vele sportbeoefenaars werd
deelgenomen. De heer Joh. A. van de Ree
alhier ontving dezer dagen bericht, dat hij
voor de best geleverde prestatie in den z.g.
,,Doolhofrit" voor motorrijwielen met zijspan
als prijs is toegekend een paar Hollandia-
schoenen en een klokje.
WIELERBAAN TER NEUZEN.
De uitslagen van de gisteren dp de Wieler-
baan alhier gehouden wedstrijden waren als
volgt:
W[edstrijd I. Snelheid over 3 ronden tusschen
de Neef, Bosland, Hamerlinck, Meerschaert.
le serie; Hamerlinck tegen de Neef: 1. de
Neef, 2. Hamerlinck.
2e serie: Meerschaert tegen Bosland: 1. Bos
land, 2. Meerschaert.
Finale: 1. de Neef, 2, Bosland, 3. Hamer
linck, 4. Meerschaert.
Wedstrrjd n. Achtervolging over 20 ronden
tusschen Pellenaars en Kaers: 1. Kaers, 2.
Pellenaars.
Na 17 ronden rijden heeft Pellenaars band-
breuk.
Wedstrijd HI: Handicapwedstrijd tusschen
van de Velde, Leenknegt en Jolijt, over 5
ronden: 1. Leenknegt, 2. Jolijt, 3. van de
Velde.
Wedstrijd IV: Klassementwedstrijd over 24
ronden tusschen v. d. Heijden, Carpriaux,
Martens, Middelkamp: 1. Martens, 10 p.; op
6en ronde: 2. Middelkamp, 11 p.; 3. v. d. Heij
den 10 p.; 4. Carpriaux 9 p.
Wedstrijd V: Achtervolging over 10 ronden
tusschen v. d. Velde, Leenknecht en Jolyt: 1.
Leenknegt, 2. v. d. Velde, 3. Jolijt.
Wedstrijd VJ: Achtervolging over 15 ronden
tusschen Baart en Cornells: 1. Baart, 2 Cor
nells op 15 meter.
Wedstrijd VII: Klassementswedstrijd over
15 ronden met 3 klassementen: 1. Leenknegt
8 p., 2. Jolijt 5 p., 3. v. d. Velde 5 p.
Wedstrijd VUI: Koppeiwedstrijd over 60
K.M. met 4 klassementen tusschen Pellenaars
-Bosland, KaersCornells, Hamerlinck
Baart, de Neefv. d. Heijden, Meerschaert
Carpriaux, MartensMiddelkamp.
1. Pellenaars(Bosland 7 p.; op een ronde:
2. HamerlinckBaart 13 p., 3. Meerschaert
Carpriaux 10 p., 4. de Neefv. d. Heijden 6
p., 5. MartensMiddelkamp 3 p..
Na 150 ronden rijden wilde Cornells iets
tegen IKaers zeggen met het gevolg dat de
fietsen elkaar raakten. Beide vielen; Kaers
was het ergste er aan toe, want had een spier
gescheurd in zijn knie, zoodat deze moest op-
geven. Jammer, want dit koppel had zeker de
eerste plaats bezet. Kaers reed schitterend.
Zaterdag j.l. maakte de Chr. Geref. knapen-
vereeniging Samuel" alhier haar jaarlijksch
uitstapje, dat ditmaal was gerioht naar Zuid-
Beveland, alwaar werd vertoefd in de schoone
omgeving van het lommerrijke Biezelinge.
Voor de jongens, die niet alleen een kijkje
moohten nemen in de uitgestrekte kersen-
boomgaarden, maar zich tevens de gelief-
koosde vruchten best lieten smaken, was het
een aangename dag, waaraan met het meeste
genoegen zal worden teruggedacht. Des
avonds keerden dan ook alien hoogst voldaan
huiswaarts.
Door den officier van justltie te Middelburg
is hooger beroep aangeteekend tegen het von-
nls der Rechtbank van 9 Juli 1935, waarbij J.
M. W., oud 29 j., slager te Axel, is vrijgespro-
ken van de hem tenlaste gelegde verduistering.
OOGZIEKTE ONDER RUNDVEE.
Men schrijft aan de N. R. Crt.
In de Maasweilanden in de omstreken van
Roermond doet zich onder het rundvee sedert
enkele dagen een ernstige oogziekte onder het
rundvee voor. Verscheidene dieren zijn aan-
getast, waarvan enkele exemplaren geheel
blind zijn.
Volgens den behandelenden dierenarts wordt
deze oogziekte door vliegen overgebracht op
de onbesmette dieren, zoodat groote uitbrei-
ding der ziekte wordt gevreesd.
In overleg met den veeartsenijkundigen
dienst worden middelen beraamd om uitbrei-
ding der oogziekte te voorkomen.
De ziekte openbaart zich door een tranen
der beide oogen van de aangetaste dieren,
waarna zich een onooglijke korst om de oogen
vormt.
Nederland is Zondagmorgen opgeschrikt
door een vliegtuig-catastropihe, in de onmid-
dellijke nabijheid van Amsterdam, zooals wij
die tot dusver in ons land zelf niet hebben
gekend.
Kort na de opstijging is de Fokker 22
..Kwikstaart'' verongelukiti, waaribij 4 leden
van de bemanning en 2 passagiers om het
leven zijn gekomen.
De hofmeester en 13 passagiers konden zich
redden; verscheidene van hen llepen echter
verwondingen op. De Kwikstaart startte Zon-
dagoohtenid om half tien met bestemming
naar Hamburg, Kopenhagen en Malono. Even
later is het vliegtuig op ruim 2 K.M. afstand
van Schiiphol, doorgezakt en toen het de nood-
landing maakte in brand gevlogen.
Volgens de verklaring van den geredden
hofmeester Habei-er en den eveneens gered
den passagier den Deen Petersen, kreeg het
toestel onmlddellyk na de opstijging op ge-
ringe hoogte naar schatting 25 meter
moeilijkiheden, vermoedelijk door het sterk
terugloopen in teerental van de twee linker-
motoren. De vliegtuigbestuurder, gezagvoer-
der H. Silberstein, probeerde het vliegtuig in
den polder te doen landen. Bij deze poging
kwam de linkervleugel tegen den dijk van den
in aanleg zijnden weg AmsterdamDen
Haag, tengevolge waarvan het vliegtuig on-
middellijk neersloeg achter den dijk aan de
Oost-Westzijde op een perceel bouwland.
Direct daarop vloog het toestel in brand,
waardoor slechts een gedeelte van de inzit-
tenden .zicb in veiligheid wisten te stellsn.
Het staat vast, dat 13 passagiers en de hof
meester na het ongeluk uit het vliegtuig zijn
gekomen.
Vier leden der bemanning n.l. de gezag-
voerder H. Silberstein, de radio-telegraf,ist G.
F. Nieboer, de werktuigkunidige G. Brom en
de leerling-werktuigkundige L. J. van Dijk,
benevens de 2 Engelsche passagiers de heeren
Newman en Hodson, op weg van Londen naar
Kopenhagen, zijn in het vliegtuig omgekomen.
De ramp heeft op Schiphol groote ontzet-
ting te weeg gebracht. Direct snelde de Am-
sterdamsohe gemeentelijke geneeskundige en
gezondlhei'dsdienst naar de plaats des onheils,
terwijl ook de hulp werd ingeroepen van de
brandweer, terwijl voort3 de betrokken auto-
riteiten en de directeur van de K. L. M. van
het gebeurde werden in kennis gesteld.
De stationsohef van de K. L. M. op Schip
hol, de heer Thompson, stand, toen de ramp
ges'chiedde, op het punt om voor 14 dagen
met vaeantie te gaan. Hij wachtte nog even
met het vertrekken tot het toestel bestemd
voor Malmo was gestart.
Juist toen hij in zijn auto wilde stappen zag
hij tot zijn groote ontsteltenis even voorbij
het vliegveld een groote vuurzuil opstijgen,
en begreep hij dat een ramp zich voltrok.
Enkele wielrijders, die op het moment van
den ramp op den weg naar Schiphol reden.
waren wel de eerste personen, die bij bet
brandende vliegtuig aankwamen. Wij spraken
een van deze ooggebuigen, die, zooals te be-
grijpen viel, sterk onder den indruk van de
ramp, die zich vrijwel onder hun bereik* af-
speelde, waren.
Ik zag, zoo deelde een hunner mede, dat
bet toestel koers zette naar Schipihol, dus
weer gekeerd was. Het vloog tamelijk laag
en de twee linkermotoren stonden, voor zoo-
ver wij koniden nagaan, stil. Het toestel
draaide en het was duidelijk, dat de piloot
traohtte Schiphol weder te bereiken of een
noodlanding uit te voeren. Het toestel verloor
snelheid en zakte. Bij een draai kwam de
linkervleugel tegen den dijk aan van den
nieuwen weg. Vlak by het viaduct kwam bet
op den grond en het toestel brandde toen nog
niet. Met een plof kwam het toestel tegen
den dijk aan. Wij reden er toen onmiddellijk
heen en de eerste die wy uit het toestel zagen
stappen was een man in uniform waarop ver-
scihillende passagiers volgden. Wij trokken
hen zoo vlug wij konden naar buiten, doch
direct daarop volgde een explosie en de vlam-
men sloegen uit het toestel. Alles speelde
zich in enkele seconden af. Het was een
vreeseiijk gezieht. De bemanning zagen wij
in den cockpit zitten en aeze vloog tegen de
wanden van het vliegtuig. De hitte van het
vuur was dadelijk zdo hevig, dat wij alien
moesten terugtrekken, want het toestel stond
direct in lichterlaaie.
De Noorsche passagier Treschaw, deelde
mede, dat het toestel in totaal 20 personen
bevatte, n.J. 5 leden der bemanning en 15
passagiers. Van de bemanning heeft alleen
de hofmeester zich kunnen redden, de andere
leden der bemanning benevens 2 Engelsche
passagiers zijn omgekomen.
De heer Treschaw was, zooals te begrijpen
was, zeer onder den indruk. Ik zat, zoo ver-
telde hij, in de nabijheid van de buitendeur,
dus achter in het toestel. We waren normaal
opgestegen, doch even na de start moest er
iets niet in orde zijn, want het toestel ver
loor hoogte en de piloot liet zijn toestel
zwaaien. Nog hadden wij geen oogenblik ge-
dachte dat zoo snel een ramp zou gebeuren.
Plotseling voelde ik een schok en greep ik mij
vast aan de leuning van mijn stoel en op het-
zelfde oogenblik zag ik dat de cabinedeur
open zwaaide en de steward naar buiten
sprong. Ik volgde hem en wist gelukkig bui
ten te bomen. Wat er precies verder gebeurde
kan ik niet zeggen.
Wat ik hier veirtel, speelde zich in enkele
seconden af.
Een explosie volgde en een steekvlam sloeg
naar buiten. De passagiers lagen voor het
grootste gedeelte buiten op den grond. Er
speelden zich op dat oogenblik vreeselijke
tooneelen af.
Over den aard der verwondingen kon de
heer Treschaw niets mede deelen. Ik zelf, zoo
zeide de heer Treschaw, ben er goed afge-
komen.
Het terrein van de ramp bood een vreese-
lijiken aanblik. Het geheel uitgebrandde toestel
lag met den staart en de linkermotoren tegen
den dijik aan. De motoren waren niet meer
dan een ruine van uitgebrand staal en ijizer.
De propellers waren verbogen en staken voor
een deel in den grand. Van het houtwerk was
totaal niets meer over, alles is volledig door
het vuur vemield.
De lijken van de bemanning, die zich nog
in de cockpit bevinden, zijn niet te herken-
nen. Het was een afschuwelijke aanblik.
Ook van de bagage is zoo goed als niets
aver gebleven. Hier en daar ligt nog een
stuk te smeulen. Het is een chaos van ver
bogen stangen en verkoolde resten van het
eens zoo trotsohe vliegtuig. De cabine is ge
heel uitbrand terwijl van het instrumenten-
bord zoo goed als niets is overgebleven. Ook
de vleugeis waren zoo goed als geheel ver-
dwenen.
Toen men op Schiphol de ramp vernam
werd onmiddellijk de brandweer, de politie
en de eigen reddingsbrigade gemottiliseerd.
Weldra was, behalve de militaire politie die
den weg afzette, ook de Amsterdamsche
politie aanwezig evenals de Rijikspolitie. De
brandweer gaf met 6en straal water doch
het toestel was toen reeds vrijwel uitgebrand.
Op het terrein waren ook spoedig aanwezig
de burgemeester van Amsterdam, Dr. De
Viugt, en de burgemeester van Haarlemmer-
meer, de heer Slob, benevens andere autori-
teiten.
De heer Plesman, directeur der K. L. M.,
vertoefde te Groningen in verband met de
Zaterdag plaats gehad habbende opening van
het nieuwe stationsgebouw te Eelde. Hij Is
direct naar Schiphol teruggevlogen.
Onder de geredde passagiers bevindt zich
een dame uit Den Haag, mej. G. M. Apell.
De omgekomen bemanning zijn zooals ge
meld:
De gezagvoerder H. Silberstein, die 2 jaar in
dienst is geweest van de K. L. M., daarvoor
was hij 4 jaren in dienst bij de Duitsche Luft
Hansa. Hij had reeds vier tochten naar
Nedeiiandsch-Indie gemaakt en was een zeer
bekwaam piloot.
De radiodelegrafist G. F. Nieboer is in
1905 te Veendam geboren, hij was 11 jaar in
dienst bij de Maatschappij Radio-Holland en
kwam in 1934 bij de K. L. M.
De werktuigkundige G. Brom is geboren
in 1905, gehuwd, docb heeft geen kinderen.
De leerling werktuigkundige L. J. van Dijk
is in 1897 geboren, gehuwd en heeft 2 kin
deren.
Voor zoover mogelijk zijn alle bij de ramp
betrokkenen hetzij telegrafisch of telefomsch
met de ramp op de hoogte gesteld.
Alle gewonden maken het goed en hun toe-
stand baart geen zorg.
Over de toedracht van het ongeval heeft
men een waardevolle verklaring van een der
geredde pasagiers, ir. Ove Petersen van de
firma Burmeister en Wain te Kopenhagen,
aldus schrijft „De Courant".
Deze hoofdingenieur vliegt zeer veel, zoodat
hij mede door zijn technische kennis, in staat
was zich uitstekend rekenschap te geven van
hetgeen met de .Kwikstaart" in haar laatste
oogenblikken is geschied.
Ir. Ove Petersen was met de „F. 36" van
Londen gekomen en had plan met de „Kwik-
staart" door te vliegen naar Kopenhagen.
Hij voelde terstond na den start dat niet
alles ging zooals het moest. '1 Was duidelijk,
dat de piloot moeite had zijn machine van den
grond te krijgen. De snelheid was ook be-
langrijik minder dan anders bij een start.
De ..Kwikstaart" wilde maar niet weg-
komen. De machine ging rakelings ovei* de
boom en langs den weg. ,,Zouden wij weer
teruggaan?" daeht de passagier.
En hij werd nog versterkt in die gedachte
toen hij bemerkte, dat de motoren langzamer
draaiden en de vaart verminderde in plaats
dat deze toenam. „Ik zat achterin, in het
laatste coimpartiment, dus kon ik niet waar-
nemen of de motoren gedeeltelijk gestopt
waren", zoo zeide hij. Doch naar zijn gevoel
waren de twee linker motoren in toeren zoo
sterk teruggeloopen, dat zij geen nuttig effect
meer sorteerden. Daardoor moet de machine
een draai hebben gemaakt, dien de piloot niet
tijdig kon redresseeren. Hij voelde het on
geval naderen en begreep, dat de piloot er
niet meer in slagen zou de machine bahouden
over den dijk van den nieuwen snelweg Am
sterdamDen Haag te brengen am in het
nabij gelogen polderland een noodlanding te
doen.
Houdt je vast.
„K'0udt je vast'" waarschuiwde hij zijn buur-
man, mr. Gauffin. Tegelijk botste de linker
vleugel tegen den dijk, maakte de machine
een slag om en kwam met hevig gekraak aan
de N.W. zijde van den dijk op den grond. De
passagiers warden door elkaar geschud en
kwamen op den vloer van het toestel terecht.
Door den schok van het neerkomen was de
buitendeur, die toegang geeft tot de passa-
giers-cabine open gesprongen, wat zeer zeker
een geluk is. Een dame was door den schrik
flauw gavallen en lag in onmacht op den
grond. De passagiers moesten over haar heen
stappen om naar buiten te komen.
Geon panieksteniming.
Achteraf verbaas ik my er over, maar toch
is het een feit: de passagiers verkeerden niet
in paniekstemming, er ward niet geschreeuwd
en gezien de omstandigheden werd er vrij or-
delijik achter elkaar uitgestapt. Ik verklaar
dat door den betrekkelijik goeden afloop van
de eerste botsing. Door den vertraagden gang
van de machine was deze niet zoo hevig als
ik aanvankelijk verwaohtte. Ik meende, toen
ik het ongeval zag aankomen, beslist dat het
vliegtuig over den kop zou slaan. Maar door
den vertraagden gang viel de schok der bot
sing erg mee. Door die botsing werd het
vliegtuig geheel gestopt en bleef de cabine
der passagiers intact.
De steward deed zijn plicht.
De steward was ook buiten gekomen. Doch
toen hij zag, dat de passagiers zijn hulp noodig
hadden klom hij weer in het toestel om de
passagiers bij het uitstappen behulpzaam te
zijn. Te zamen hebben wij de flauw gevallen
dame naar buiten gebracht. Ik heb alle ach-
ting voor de wijze, waarop de steward zijn
plicht heeft gedaan.
Hy wilde ook de overige leden der beman
ning te hulp komen. Deze zat opgesloten in
de bestuurderscabine, want door den val was
de verbindingsdeur tusschen cockpit en pas-
sagiersnuimte zoodanig gekneld, dat deze niet
was open te krijgen.
Nauwelijks waren de laatste geredde passa
giers huiten of wij hoorden verschillende ex-
plosies. Nu werd het levensgevaarlijk langer
in de nabijheid van het vliegtuig te blijven,
want terstond na de eerste ontploffing steeg
een vuurzuil omhoog. En onder de verdere
ontploffingen begon bet vliegtuig te branden
als een fakkel. De geredden zochten daarom
een goed heenkomen.
Terstond kwam van alle kanten hulp op-
dagen. Voorbij rijdende automobilisten namen
de passagiers op en vervoerden dezen naar
Schiphol. Toen er appel werd gehouden bleek
pas, dat niet alleen vier leden der bemanning,
maar ook twee passagiers tot de slachtoffers
behoorden
DE DOODENLIJST VAN GISTER.
(Behalve de vreeselijke ramp van „De Kwik
staart", waarby 6 dooden te betreuren zijn,
worden van gisteren nog verschillende onge-
vallen gemeld.
Uit Eindhoven, Vaassen, Oldenzaal, Beerta,
Jutphaas, Kerkdriel en Zutphen wordt mel
ding gemaakt van het verdrinken van zwem-
mers of baders, in totaal 8. Daarbij zijn weer
verschillende voorbeelden van personeni die,
ofschoon niet de zwemkunst meester, zich in
het water van rivieren of vaarten wagen en
verdrinken,
Gnder de gemeente Linne bij Maastricht,
reed een auto tegen een boom. De bestuur
der was terstond dood, terwijl 3 inzittenden
emstig gewond zijn.
Een Belgische autobus die met passagiers
een tocht had gemaakt naar Nederland, week
nabij Tumhout voor een wielrijder uit en kwam
in het water terecht. Van de 20 inzittenden
zijn 11, onder wie de chauffaur, verdronken.
DE ZUIVERING VAN OSS GAAT
VOORT.
De correspondent der N. R. Crt. te Oss
meldt:
M]et groote energie zet de Kon. marechaus-
see haar taak om de zuivering van Oss tot een
voldongen feit te maken, voort, en de opspo-
ringswerkzaamheden leveren telkens nieuwe
verrassingen op. Het vermoeden, dat de beken-
tenissen van den beruchten misdadiger A. H.,
bijgenaamd Dikke Toon de Soep door verschil
lende andere personen funeste gevolgen zou-
den hebben, is inderdaad hewaarheid. Naar
aanleiding van. diens verklaringen heeft de
marechaussee opnieuw een opzienbaren.de ar-
restatie verricht. Zij heeft n.l., zooals wij in
het kort reeds hebben gemeld, de Nijmeeg-
sche marechaussee opdracht kunnen geven tot
aanhouding van den ongeveer 40jarigen F. M.
S., inspecteur van de verzekeringsmij. Mercu-
rius, woonachtig te Nijmegen.
De ontmaskering van dezen verzekerings-
zwendelaar heeft thans een helder licht doen
schijnen op vele duistere zaken. De heer S.
specialiseerde zich voornamelijk in verzeke-
ring tegen diefstal en inbraak en hij profi-
teerde handig van de groote onveiligheid te
Oss en omgeving om zijn verzekeringen af te
sluiten. Naarmate de inbraken in oostelijke
Noord-Brabant veelvuldiger voorkwamen, flo-
reerden de zaken van den verzekeringsinspec-
teur steeds beter en de lieden, die bij hem hun
inbraakverzekeringen afsloten, konden weinig
vermoeden, dat hij zelf de inbraken op touw
zette. De verzekeringsinspecteur stond name-
lijk in nauw contact met de meest beruchte
Ossers en zijn trouwste trawanten waren
Toon de Soep, L. V. bijgenaamd Bijs de Sijp
en v. d. H. bijgenaamd de Brus.
S. sloot persoonlijk ten huize van zijn clien-
ten de verzekeringen af en hij beweerde dan,
dat hij speciaal opdracht van zijn verzeke-
ringsmaatschappij had gekregen, en in ver
band met de toenemende onveiligheid in deze
streek de plaats, waar de menschen hun geld
bewaarden, goed op te nemen. Hij bezichtigde
dan de brandkasten, liet zich de werking der
sloten uitleggen en was terdege van de situa-
tie op de hoogte, als hij de woning verliet. Deze
waardevolle inlichtingen verschafte hij op
zijn beurt aan de genoemde Ossche inbrekers,
die daar hun voordeel mee deden.
Hieruit is het te verklaren, dat de buit,
welke Dikke Toon de Soep bij zijn talrijke in
braken bemachtij^de, steeds zoo aanzienlijk
was. S. heeft niet alleen de noodige inlichtin
gen verstrekt, doch hy heeft ook metterdaad
aan de vele succesrijke inbraken meegeholpen
door de inbrekers met zijn eigen auto naar de
plaats van het misdrijf te vervoeren.
iVolgens de bekentenis van Dikke Toon de
Soep heeft hij hem en nog eenige anderen op
een Septembemacht van 1933 met zijn auto
naar Tubbergen vervoerd, waar hij een inwo-
ner van Rethum (O.) een brutale inbraak