Sport Landbouwberichten De ramp nabij Schiphol. Gemengde Berichten AXEL. STOOMTRAM BRESKENSMALDEGHEM. SLUISKIL. ZAAMSLAG. RECHTSZAKEN. WIELRENNEN. jjtJe daarbij over hevige pijnen in rug en haiK ■en terstond geroepen geneesheer vermaen- de, tea hij vrij spoedig zou hersteld zijn, doch ncbito opneming in een ziekenhuis noodzake- Ifejdat de schipper eenig malen zieh aan het M^p-Tihnk bad gemeld, werd hem madege- deeisi. -dat de ongelukkige was overleden en Weill Zaterdag direct de familie met het droe- vig g-ebe.uren in kennis gesteld. MINISTER DE WILDE EN ZEELAND. Html" reads in het vorig nummer gemeld, fcwajxk Minister De Wilde Vrij dag in onze ynsvincae, en maaikte hij in gezelsehap van tlMi Cmnmissaris der Koningin, leden van CEwfep Staten en den griffier der Staten een totifet door Ttholen. Zaterdagmorgen is hij met de Provinciale voorgeiezen Ps. 24 een openingswoord van de pres. mevr. Wagner, die verhinderd was. No. 16 uit Blijde Stemmen was de slotzang. Na de koffiemaaltijd werd per bus en extra tram een bezoek gebracht aan strand en duin van Cadzand en naar hartelust genoten. Een rondrit door Z.-Vl. met kort bezoek aan het mooie stadje Sliuis volgde. Na 't avondbrood* in Breskens sprak Ds. Dufour een opbouwend slotwoord in de kerk. Weer ging het in 'op to cht door Breskens straten en volgde een verruikkelijk tochtje over de kalme Schelde. Met dank aan God voor den heeriijken dag keerden de leden huiswaarts. Geslaagd. Op het op 13 Juli te Antwerpen gehouden examen van het Belgisch Muziekcollege, slaagde mej. G. Wiechmann voor piano mid- boot van uit Vlissingen de Schelde overge- 1 (jelbaar hoogeren graad. De geslaagde ont- SteisBn m gezelschap van voomoemde heeren. j ving haar opleiding van den heer P. C. van w»r een bezoek aan een deel van Zeeuwsch- Delft, gedipl. muziekleeraar te Hulst. VlaanrVeren Westelijk ideel. Naar verluidt werd te Retranchement een bespreking ge- atastis-i met de burgemeesters van het he- trokkeo kustgebied, o.a. in verband met plan- nen tot bebossching van de duinen. Te Breskens was ter verwelkoming bij de aaniegplaats tegenwoordig de burgemeester dier gemeente, de heer Van Ziuijen, die van die geiegenheid tevens gebruik maakte, om den Minister te wijzen op den noodtoestand, welke owie-i- de garnalenvisschers heerscht. Ook hebben tijdens de vaart op de boot anfeaie visschers uit Arnemuiden eenige oogen- bjadien gelegenheid gehad den Minister te tg«netee'n. waarbij zij hem tevens in kennis K*r*xtt.Ys wan de vreeselijke armoede onider de gamale n viss ch e rs LANWIAG VAN JEUGDVEREENIGINGEN. St huet bericht omtrent den op 20 Juli a.s. aUner te houden landdag van jeugdvereenigin Naar den muziek- en zangersdag. Een buitengewoon mooie en onvergetelijke 1 dag is het j.l. Zaterdag geweest voor een drietal onzer Axelsche vereenigingen. De Chr. zangver. „Asaf" en de Chr. muziekver. „Ho- sanna", resp. ten getale van pl.m 90 en 40 leden, benevens het kinderkoor van s,Asaf", eveneens een 80 leden tellende, togen om- streeks het middaguur naar Breskens, alwaar de jaarlijksche zangers- en muziekdag, uit- gaande van de Ring van Chr. zang- en mu- ziekvereenigingen in Oost- en .West Zeeuwsch- Vlaanderen plaats had. Dank zij het praehtige zomerweer werd de I reis in de beste stemming gemaakt. Ook te Breskens verliep alles uitstekend en had aller- j eerst de optocht plaats van de vereenigingen, welke te zamen pl.m. 750 leden telden, naar het terrein van den heer A. Manneke dat et te houden ianaaag van jeugavereemgm- voor deze gelegenheid keurig was ingericht. op Gereformeerden grondslag, in het vorig Het jaarfeest werd daar geopend door den mimmer, is verzuimd melding te maken van Weleerw. heer Ds. P. J. Mietes, predikant te den tweeden spreker Ds. A. M. Boeijinga, te Cadzand, jiaartoe ingeleid door den heer I. v. Haatrlem. met het onderwerp WS— - LANDBOIW-CRISIS ORGANISATEE IN ZEELAND. JDe minister van Economische Zaken heeft feat leden van het besfauur der Stachting Land- huusv-Grisis Organisatie in Zeeland, herbe- ooemd met ingang van 26 April 1935, de na- vdgende op dien datum peri odd ek aftredende bes<Dloirsleden J. Bosselaar te Ajagtekerke; C. zande, M. de BruijnePoissonnier te Cadzand; P. J. X Dekker te Wemeldinge; C. Franse te Kle- -serskerke, A. Haak te Zaamslag. in tie Vrijdagmiddag in hotel de Nieuwe Doelen te Middelburg gehouden vergadering van aandeeihouders der N.V. Stoomtram BreskensMaldeghem zijn tot commissarissen bewfeozen de heeren Mr. J. J. Heijse en G. A. Waller en is besloten om het verlies af te aehrgven ten laste van de reserve en het ver- jueusvingsfonds DIPLOMA ELECTROTECHNICUS. Aan de middelbare technische school te Dordrecht is het diploma electrotechnicus be- baald door den heer W. P. Roest te Breskens. WATERSCHAPPEN. Bg Koninklijk besluit zijn benoemd: met inganig van 1 Augustus tot gezworene den Elisabethspolder te Biervliet de heer X W- Leenhouts te Biervliet, uiterlijk tot het einde van het zittingsjaar waarin hij 70 zal zijn jgeworden; tot gezworene van het waterschap Groote St Anna -en Nieuwenhoven de heer P. de Huhu te Nieuwvliet. GEVONDEN VOORWERFEN. De Inspecteur van politic alhier maakt be- kend. dat omtrent ondervolgende gevonden voorwerpen inlichtingen te bekomen zijn aan de daaraehter vermelde adressen. Jtifwielbelastingmerk, A. Meeuwsen, Donze Visserstraat 97. Twee Rijwielbelastingmerken, tafelmes en tabakspijp, Bureau van politie. Rgwielbelastingmerk en badpak, J. de Doel- der Walravenstraat 2. agwlelbelastingmerk, J. Jansen, Tuinstr. 4A Rgwielbelastingmerk, S. van Pienbroek, Noonistraat 73. Rgwielbelastingmerk, J. Leenhouts, Nieuwe- diepatraat 18. Kne&eloos rijwielbelastingmerk, De Jonge, cafe Neptunis, Markt. Ring met sleutels, Servaes, Tholensstr. 60. Parapluie, J. de Smit, Nieuwediepstr. 51. MHkbussleutel, A. Loof, Dijkstraat 59. Rijwieltasch met inhoud en sleutel, I. Bliek, Schoolweg 2. IZilveren collier, M. A. Kwaak, Donze Vis- aerstraat 102. Hnissleutel, P. W. van der Hooft, Koedijk O 19. 5 Spaarzegels van 1 cent, W. Loof, Tram- straat 4. VRACHTVLIEGTUIG. Vrijdag landde op het vliegterrein te Vlis- siiigen een Engelsch vlisgtuig, ter bezichtiginig «hmm- ,de Firma Van Melle te Breskens en jtdiplp belangstellenden. Het wera door den pBoot der firma, den heer Rademaker, door eaikele maien mede op te stijgen en te vBegen beproefd, waarna door de firma de terering van een dergelijk vrachtvliegtuig werd opgedragen. Het kan een nuttige last vervoeren van 400 kg. en heeft een kruissnel- &Ejd van 200 K.M. per uur. Ingericht voor jwrsunenvervoer kunnen er, met inlbegrip van dUm bestuurder, 5 personen vervoerd worden SACHARINE SMOKKELEN. Twee inwoners van Zuidzande M. de V. en C. de S., werden dezer dagen in Belgie aan- gKhouden, waarbij bleek, dat beiden op frau- diiieuze wijze sacharine vervoerden, afkom- 3tig uit Nederland en wel in totaal 177 doos- jee ten gewichte van 1400 gram. De recht- ftank van Gent veroordeelde beiden voor dit felt tot 4 maanden gevangenisstraf en het ge- zamenlij'k betalen eener boete van 5000 francs SEDEIIL. VERBOND VAN CHRISTEN lONGE VROUWEN- EN MEISJES- VEREENIGINGEN. Men schrijft ons: De Prov. Com. van Zeeland heeft Woens- dag 10 Juli een oondsdag gehouden in West IE.- Vlaanderen. Met de Prov. boot uit Vlissin gen voeren de Zeeuwsche meisjes over en werden door de bondsleden uit O. en W. Z.- "Vlaanderen ontvangen. Ongeveer 600 deel- meemsters marcheerden in optocht met banie- jw. naar de kerk. Mevr. Tonsbaek opende met de liturgie en las naar aanleiding van de ,,Wij leven Melle te Breskens. Begeleid door de Chr. Harmonie „Hosanna" werd daarna het Bondslied uitgevoerd en kon daarop het eigenlijke zangersfeest beginnen. Op vlotte wijze werkte men het uitgebreide programma af. Uit Oost Zeeuwsch-Vlaanderen waren nog aanwezig: ,,De Lofstem", dir. F. H. van der Peijl, Ter Neuzen; „Excelsior", dir. Aug Beckhout, Ter Neuzen; „De Heere is onze banier", dir. H. Wisse, Zaamslag-Veer; Excelsior", Hulst; „De Lofstem", Klooster- .Crescendo", Sas van Gent en ,,Zingt den Heere een nieuw lied", Zaamslag. (Van de laatste 4 vereenigingen Is directeur de heer H. Wisse.) Ondanks het felt, dat de stralende Julizon ons op 66n der warmste dagen in dit seizoen onthaalde, was en bleef de stemming en geest- drift er tot het laatst en zetten alle vereenigin gen, als gold het een concours, him beste been- tje voor. Toen dan ook des avonds Ds. J. A. Tiemens uit Aardenburg de slotrede uitsprak, kon hij met recht getuigen van een by ver- nieuwing welgeslaagde en schitterend verloo- pen muziek- en zangersdag, waarvoor hij Gode dankte. Eigenlijk kunnen wij beter spreken van een door muziek opgeluisterden zangersdag, daar ,,Hosauna" de eenige muziekvereeniging op het feest was. Tijdens de pauze gaf deze vereeniging een uit een 5tal nummers bestaand concert dat algemeene belangstelling oogstte en goed van stapel liep, zoodat men over het geheel ge- nomen in alle opzichten tevreden mocht zijn en dan ook in een geestdriftige stemming des avonds terugkeerde. Veertig jaar organist. Zodag heeft, in alle stilte, de heer J. P. van Hoeve den dag herdacht, waarop door hem voor veertig jaren het ambt van organist in de Ned. .Herv. Kerk alhier werd aanvaard. In de namiddaggoasdienstoefeninig werd de jubilaris door den predikant, Dr. L. J. Caze- rnier, toegesproken, die herdacht, hoe de heer Van Hoeve gedurende dezen langen tijd met groote toewijding zijn dienstwerk vervulde en hem daarvoor den dank der gemeente bracht. Schoolreis. In de vergadering van het personeel en Oudercommissie der O. L. school alhier, werd besloten dit jaar een schoolreis te maiken. Zeebad Cadzand werd uitverkoren. Hier kun nen de kinderen naar hartelust spelen. Met de hoop op mooi weer zullen de kinde ren met verlangen den datum 25 of 28 Juli tagemoet zien. Uitstapje. HOOGER BEROEP. GIFTIGE BESPROEIiNGSMIDDELEN. Men meldt uit Goes: Dat men met de besproeiingsmiddelen, die in de boomgaarden worden gehruikt, voor- zichtig moet omgaan, is dezer dagen weer te Wilhelminadorp (Z.) gebleken. Twee arbei- ders waren in een boomgaard van den Wil- hehninapolder bezlg de vruchtboomen met een niootine-oplossing te bespuiten. Bij het maken van de oplossing schijnen ze echter onverdunde nicotine op hun kleeren gemorst te hebben. Even later werden ze onwel en vie- len bewusteloos neer. Een dokter werd ge- waarschuwd, die medischebulp verleende. 1 Beide arbeiders werden naar hun woninig ver voerd. Hun toestand bleek niet levensgevaar- lijk, maar toch kunnen ze eenig.en tijid hun werk niet verrichten. Vermoedelijk zijn ze bedwelmd geraakt door de gassen, die zich ontwiikkelden. MOTORRIJDEN. Op Zondag 23 Juni werden door de motor- club „Waalwijk en Omstreken" verschillende wedstrijden voor motorrijders georganiseerd, waaraan door zeer vele sportbeoefenaars werd deelgenomen. De heer Joh. A. van de Ree alhier ontving dezer dagen bericht, dat hij voor de best geleverde prestatie in den z.g. ,,Doolhofrit" voor motorrijwielen met zijspan als prijs is toegekend een paar Hollandia- schoenen en een klokje. WIELERBAAN TER NEUZEN. De uitslagen van de gisteren dp de Wieler- baan alhier gehouden wedstrijden waren als volgt: W[edstrijd I. Snelheid over 3 ronden tusschen de Neef, Bosland, Hamerlinck, Meerschaert. le serie; Hamerlinck tegen de Neef: 1. de Neef, 2. Hamerlinck. 2e serie: Meerschaert tegen Bosland: 1. Bos land, 2. Meerschaert. Finale: 1. de Neef, 2, Bosland, 3. Hamer linck, 4. Meerschaert. Wedstrrjd n. Achtervolging over 20 ronden tusschen Pellenaars en Kaers: 1. Kaers, 2. Pellenaars. Na 17 ronden rijden heeft Pellenaars band- breuk. Wedstrijd HI: Handicapwedstrijd tusschen van de Velde, Leenknegt en Jolijt, over 5 ronden: 1. Leenknegt, 2. Jolijt, 3. van de Velde. Wedstrijd IV: Klassementwedstrijd over 24 ronden tusschen v. d. Heijden, Carpriaux, Martens, Middelkamp: 1. Martens, 10 p.; op 6en ronde: 2. Middelkamp, 11 p.; 3. v. d. Heij den 10 p.; 4. Carpriaux 9 p. Wedstrijd V: Achtervolging over 10 ronden tusschen v. d. Velde, Leenknecht en Jolyt: 1. Leenknegt, 2. v. d. Velde, 3. Jolijt. Wedstrijd VJ: Achtervolging over 15 ronden tusschen Baart en Cornells: 1. Baart, 2 Cor nells op 15 meter. Wedstrijd VII: Klassementswedstrijd over 15 ronden met 3 klassementen: 1. Leenknegt 8 p., 2. Jolijt 5 p., 3. v. d. Velde 5 p. Wedstrijd VUI: Koppeiwedstrijd over 60 K.M. met 4 klassementen tusschen Pellenaars -Bosland, KaersCornells, Hamerlinck Baart, de Neefv. d. Heijden, Meerschaert Carpriaux, MartensMiddelkamp. 1. Pellenaars(Bosland 7 p.; op een ronde: 2. HamerlinckBaart 13 p., 3. Meerschaert Carpriaux 10 p., 4. de Neefv. d. Heijden 6 p., 5. MartensMiddelkamp 3 p.. Na 150 ronden rijden wilde Cornells iets tegen IKaers zeggen met het gevolg dat de fietsen elkaar raakten. Beide vielen; Kaers was het ergste er aan toe, want had een spier gescheurd in zijn knie, zoodat deze moest op- geven. Jammer, want dit koppel had zeker de eerste plaats bezet. Kaers reed schitterend. Zaterdag j.l. maakte de Chr. Geref. knapen- vereeniging Samuel" alhier haar jaarlijksch uitstapje, dat ditmaal was gerioht naar Zuid- Beveland, alwaar werd vertoefd in de schoone omgeving van het lommerrijke Biezelinge. Voor de jongens, die niet alleen een kijkje moohten nemen in de uitgestrekte kersen- boomgaarden, maar zich tevens de gelief- koosde vruchten best lieten smaken, was het een aangename dag, waaraan met het meeste genoegen zal worden teruggedacht. Des avonds keerden dan ook alien hoogst voldaan huiswaarts. Door den officier van justltie te Middelburg is hooger beroep aangeteekend tegen het von- nls der Rechtbank van 9 Juli 1935, waarbij J. M. W., oud 29 j., slager te Axel, is vrijgespro- ken van de hem tenlaste gelegde verduistering. OOGZIEKTE ONDER RUNDVEE. Men schrijft aan de N. R. Crt. In de Maasweilanden in de omstreken van Roermond doet zich onder het rundvee sedert enkele dagen een ernstige oogziekte onder het rundvee voor. Verscheidene dieren zijn aan- getast, waarvan enkele exemplaren geheel blind zijn. Volgens den behandelenden dierenarts wordt deze oogziekte door vliegen overgebracht op de onbesmette dieren, zoodat groote uitbrei- ding der ziekte wordt gevreesd. In overleg met den veeartsenijkundigen dienst worden middelen beraamd om uitbrei- ding der oogziekte te voorkomen. De ziekte openbaart zich door een tranen der beide oogen van de aangetaste dieren, waarna zich een onooglijke korst om de oogen vormt. Nederland is Zondagmorgen opgeschrikt door een vliegtuig-catastropihe, in de onmid- dellijke nabijheid van Amsterdam, zooals wij die tot dusver in ons land zelf niet hebben gekend. Kort na de opstijging is de Fokker 22 ..Kwikstaart'' verongelukiti, waaribij 4 leden van de bemanning en 2 passagiers om het leven zijn gekomen. De hofmeester en 13 passagiers konden zich redden; verscheidene van hen llepen echter verwondingen op. De Kwikstaart startte Zon- dagoohtenid om half tien met bestemming naar Hamburg, Kopenhagen en Malono. Even later is het vliegtuig op ruim 2 K.M. afstand van Schiiphol, doorgezakt en toen het de nood- landing maakte in brand gevlogen. Volgens de verklaring van den geredden hofmeester Habei-er en den eveneens gered den passagier den Deen Petersen, kreeg het toestel onmlddellyk na de opstijging op ge- ringe hoogte naar schatting 25 meter moeilijkiheden, vermoedelijk door het sterk terugloopen in teerental van de twee linker- motoren. De vliegtuigbestuurder, gezagvoer- der H. Silberstein, probeerde het vliegtuig in den polder te doen landen. Bij deze poging kwam de linkervleugel tegen den dijk van den in aanleg zijnden weg AmsterdamDen Haag, tengevolge waarvan het vliegtuig on- middellijk neersloeg achter den dijk aan de Oost-Westzijde op een perceel bouwland. Direct daarop vloog het toestel in brand, waardoor slechts een gedeelte van de inzit- tenden .zicb in veiligheid wisten te stellsn. Het staat vast, dat 13 passagiers en de hof meester na het ongeluk uit het vliegtuig zijn gekomen. Vier leden der bemanning n.l. de gezag- voerder H. Silberstein, de radio-telegraf,ist G. F. Nieboer, de werktuigkunidige G. Brom en de leerling-werktuigkundige L. J. van Dijk, benevens de 2 Engelsche passagiers de heeren Newman en Hodson, op weg van Londen naar Kopenhagen, zijn in het vliegtuig omgekomen. De ramp heeft op Schiphol groote ontzet- ting te weeg gebracht. Direct snelde de Am- sterdamsohe gemeentelijke geneeskundige en gezondlhei'dsdienst naar de plaats des onheils, terwijl ook de hulp werd ingeroepen van de brandweer, terwijl voort3 de betrokken auto- riteiten en de directeur van de K. L. M. van het gebeurde werden in kennis gesteld. De stationsohef van de K. L. M. op Schip hol, de heer Thompson, stand, toen de ramp ges'chiedde, op het punt om voor 14 dagen met vaeantie te gaan. Hij wachtte nog even met het vertrekken tot het toestel bestemd voor Malmo was gestart. Juist toen hij in zijn auto wilde stappen zag hij tot zijn groote ontsteltenis even voorbij het vliegveld een groote vuurzuil opstijgen, en begreep hij dat een ramp zich voltrok. Enkele wielrijders, die op het moment van den ramp op den weg naar Schiphol reden. waren wel de eerste personen, die bij bet brandende vliegtuig aankwamen. Wij spraken een van deze ooggebuigen, die, zooals te be- grijpen viel, sterk onder den indruk van de ramp, die zich vrijwel onder hun bereik* af- speelde, waren. Ik zag, zoo deelde een hunner mede, dat bet toestel koers zette naar Schipihol, dus weer gekeerd was. Het vloog tamelijk laag en de twee linkermotoren stonden, voor zoo- ver wij koniden nagaan, stil. Het toestel draaide en het was duidelijk, dat de piloot traohtte Schiphol weder te bereiken of een noodlanding uit te voeren. Het toestel verloor snelheid en zakte. Bij een draai kwam de linkervleugel tegen den dijk aan van den nieuwen weg. Vlak by het viaduct kwam bet op den grond en het toestel brandde toen nog niet. Met een plof kwam het toestel tegen den dijk aan. Wij reden er toen onmiddellijk heen en de eerste die wy uit het toestel zagen stappen was een man in uniform waarop ver- scihillende passagiers volgden. Wij trokken hen zoo vlug wij konden naar buiten, doch direct daarop volgde een explosie en de vlam- men sloegen uit het toestel. Alles speelde zich in enkele seconden af. Het was een vreeseiijk gezieht. De bemanning zagen wij in den cockpit zitten en aeze vloog tegen de wanden van het vliegtuig. De hitte van het vuur was dadelijk zdo hevig, dat wij alien moesten terugtrekken, want het toestel stond direct in lichterlaaie. De Noorsche passagier Treschaw, deelde mede, dat het toestel in totaal 20 personen bevatte, n.J. 5 leden der bemanning en 15 passagiers. Van de bemanning heeft alleen de hofmeester zich kunnen redden, de andere leden der bemanning benevens 2 Engelsche passagiers zijn omgekomen. De heer Treschaw was, zooals te begrijpen was, zeer onder den indruk. Ik zat, zoo ver- telde hij, in de nabijheid van de buitendeur, dus achter in het toestel. We waren normaal opgestegen, doch even na de start moest er iets niet in orde zijn, want het toestel ver loor hoogte en de piloot liet zijn toestel zwaaien. Nog hadden wij geen oogenblik ge- dachte dat zoo snel een ramp zou gebeuren. Plotseling voelde ik een schok en greep ik mij vast aan de leuning van mijn stoel en op het- zelfde oogenblik zag ik dat de cabinedeur open zwaaide en de steward naar buiten sprong. Ik volgde hem en wist gelukkig bui ten te bomen. Wat er precies verder gebeurde kan ik niet zeggen. Wat ik hier veirtel, speelde zich in enkele seconden af. Een explosie volgde en een steekvlam sloeg naar buiten. De passagiers lagen voor het grootste gedeelte buiten op den grond. Er speelden zich op dat oogenblik vreeselijke tooneelen af. Over den aard der verwondingen kon de heer Treschaw niets mede deelen. Ik zelf, zoo zeide de heer Treschaw, ben er goed afge- komen. Het terrein van de ramp bood een vreese- lijiken aanblik. Het geheel uitgebrandde toestel lag met den staart en de linkermotoren tegen den dijik aan. De motoren waren niet meer dan een ruine van uitgebrand staal en ijizer. De propellers waren verbogen en staken voor een deel in den grand. Van het houtwerk was totaal niets meer over, alles is volledig door het vuur vemield. De lijken van de bemanning, die zich nog in de cockpit bevinden, zijn niet te herken- nen. Het was een afschuwelijke aanblik. Ook van de bagage is zoo goed als niets aver gebleven. Hier en daar ligt nog een stuk te smeulen. Het is een chaos van ver bogen stangen en verkoolde resten van het eens zoo trotsohe vliegtuig. De cabine is ge heel uitbrand terwijl van het instrumenten- bord zoo goed als niets is overgebleven. Ook de vleugeis waren zoo goed als geheel ver- dwenen. Toen men op Schiphol de ramp vernam werd onmiddellijk de brandweer, de politie en de eigen reddingsbrigade gemottiliseerd. Weldra was, behalve de militaire politie die den weg afzette, ook de Amsterdamsche politie aanwezig evenals de Rijikspolitie. De brandweer gaf met 6en straal water doch het toestel was toen reeds vrijwel uitgebrand. Op het terrein waren ook spoedig aanwezig de burgemeester van Amsterdam, Dr. De Viugt, en de burgemeester van Haarlemmer- meer, de heer Slob, benevens andere autori- teiten. De heer Plesman, directeur der K. L. M., vertoefde te Groningen in verband met de Zaterdag plaats gehad habbende opening van het nieuwe stationsgebouw te Eelde. Hij Is direct naar Schiphol teruggevlogen. Onder de geredde passagiers bevindt zich een dame uit Den Haag, mej. G. M. Apell. De omgekomen bemanning zijn zooals ge meld: De gezagvoerder H. Silberstein, die 2 jaar in dienst is geweest van de K. L. M., daarvoor was hij 4 jaren in dienst bij de Duitsche Luft Hansa. Hij had reeds vier tochten naar Nedeiiandsch-Indie gemaakt en was een zeer bekwaam piloot. De radiodelegrafist G. F. Nieboer is in 1905 te Veendam geboren, hij was 11 jaar in dienst bij de Maatschappij Radio-Holland en kwam in 1934 bij de K. L. M. De werktuigkundige G. Brom is geboren in 1905, gehuwd, docb heeft geen kinderen. De leerling werktuigkundige L. J. van Dijk is in 1897 geboren, gehuwd en heeft 2 kin deren. Voor zoover mogelijk zijn alle bij de ramp betrokkenen hetzij telegrafisch of telefomsch met de ramp op de hoogte gesteld. Alle gewonden maken het goed en hun toe- stand baart geen zorg. Over de toedracht van het ongeval heeft men een waardevolle verklaring van een der geredde pasagiers, ir. Ove Petersen van de firma Burmeister en Wain te Kopenhagen, aldus schrijft „De Courant". Deze hoofdingenieur vliegt zeer veel, zoodat hij mede door zijn technische kennis, in staat was zich uitstekend rekenschap te geven van hetgeen met de .Kwikstaart" in haar laatste oogenblikken is geschied. Ir. Ove Petersen was met de „F. 36" van Londen gekomen en had plan met de „Kwik- staart" door te vliegen naar Kopenhagen. Hij voelde terstond na den start dat niet alles ging zooals het moest. '1 Was duidelijk, dat de piloot moeite had zijn machine van den grond te krijgen. De snelheid was ook be- langrijik minder dan anders bij een start. De ..Kwikstaart" wilde maar niet weg- komen. De machine ging rakelings ovei* de boom en langs den weg. ,,Zouden wij weer teruggaan?" daeht de passagier. En hij werd nog versterkt in die gedachte toen hij bemerkte, dat de motoren langzamer draaiden en de vaart verminderde in plaats dat deze toenam. „Ik zat achterin, in het laatste coimpartiment, dus kon ik niet waar- nemen of de motoren gedeeltelijk gestopt waren", zoo zeide hij. Doch naar zijn gevoel waren de twee linker motoren in toeren zoo sterk teruggeloopen, dat zij geen nuttig effect meer sorteerden. Daardoor moet de machine een draai hebben gemaakt, dien de piloot niet tijdig kon redresseeren. Hij voelde het on geval naderen en begreep, dat de piloot er niet meer in slagen zou de machine bahouden over den dijk van den nieuwen snelweg Am sterdamDen Haag te brengen am in het nabij gelogen polderland een noodlanding te doen. Houdt je vast. „K'0udt je vast'" waarschuiwde hij zijn buur- man, mr. Gauffin. Tegelijk botste de linker vleugel tegen den dijk, maakte de machine een slag om en kwam met hevig gekraak aan de N.W. zijde van den dijk op den grond. De passagiers warden door elkaar geschud en kwamen op den vloer van het toestel terecht. Door den schok van het neerkomen was de buitendeur, die toegang geeft tot de passa- giers-cabine open gesprongen, wat zeer zeker een geluk is. Een dame was door den schrik flauw gavallen en lag in onmacht op den grond. De passagiers moesten over haar heen stappen om naar buiten te komen. Geon panieksteniming. Achteraf verbaas ik my er over, maar toch is het een feit: de passagiers verkeerden niet in paniekstemming, er ward niet geschreeuwd en gezien de omstandigheden werd er vrij or- delijik achter elkaar uitgestapt. Ik verklaar dat door den betrekkelijik goeden afloop van de eerste botsing. Door den vertraagden gang van de machine was deze niet zoo hevig als ik aanvankelijk verwaohtte. Ik meende, toen ik het ongeval zag aankomen, beslist dat het vliegtuig over den kop zou slaan. Maar door den vertraagden gang viel de schok der bot sing erg mee. Door die botsing werd het vliegtuig geheel gestopt en bleef de cabine der passagiers intact. De steward deed zijn plicht. De steward was ook buiten gekomen. Doch toen hij zag, dat de passagiers zijn hulp noodig hadden klom hij weer in het toestel om de passagiers bij het uitstappen behulpzaam te zijn. Te zamen hebben wij de flauw gevallen dame naar buiten gebracht. Ik heb alle ach- ting voor de wijze, waarop de steward zijn plicht heeft gedaan. Hy wilde ook de overige leden der beman ning te hulp komen. Deze zat opgesloten in de bestuurderscabine, want door den val was de verbindingsdeur tusschen cockpit en pas- sagiersnuimte zoodanig gekneld, dat deze niet was open te krijgen. Nauwelijks waren de laatste geredde passa giers huiten of wij hoorden verschillende ex- plosies. Nu werd het levensgevaarlijk langer in de nabijheid van het vliegtuig te blijven, want terstond na de eerste ontploffing steeg een vuurzuil omhoog. En onder de verdere ontploffingen begon bet vliegtuig te branden als een fakkel. De geredden zochten daarom een goed heenkomen. Terstond kwam van alle kanten hulp op- dagen. Voorbij rijdende automobilisten namen de passagiers op en vervoerden dezen naar Schiphol. Toen er appel werd gehouden bleek pas, dat niet alleen vier leden der bemanning, maar ook twee passagiers tot de slachtoffers behoorden DE DOODENLIJST VAN GISTER. (Behalve de vreeselijke ramp van „De Kwik staart", waarby 6 dooden te betreuren zijn, worden van gisteren nog verschillende onge- vallen gemeld. Uit Eindhoven, Vaassen, Oldenzaal, Beerta, Jutphaas, Kerkdriel en Zutphen wordt mel ding gemaakt van het verdrinken van zwem- mers of baders, in totaal 8. Daarbij zijn weer verschillende voorbeelden van personeni die, ofschoon niet de zwemkunst meester, zich in het water van rivieren of vaarten wagen en verdrinken, Gnder de gemeente Linne bij Maastricht, reed een auto tegen een boom. De bestuur der was terstond dood, terwijl 3 inzittenden emstig gewond zijn. Een Belgische autobus die met passagiers een tocht had gemaakt naar Nederland, week nabij Tumhout voor een wielrijder uit en kwam in het water terecht. Van de 20 inzittenden zijn 11, onder wie de chauffaur, verdronken. DE ZUIVERING VAN OSS GAAT VOORT. De correspondent der N. R. Crt. te Oss meldt: M]et groote energie zet de Kon. marechaus- see haar taak om de zuivering van Oss tot een voldongen feit te maken, voort, en de opspo- ringswerkzaamheden leveren telkens nieuwe verrassingen op. Het vermoeden, dat de beken- tenissen van den beruchten misdadiger A. H., bijgenaamd Dikke Toon de Soep door verschil lende andere personen funeste gevolgen zou- den hebben, is inderdaad hewaarheid. Naar aanleiding van. diens verklaringen heeft de marechaussee opnieuw een opzienbaren.de ar- restatie verricht. Zij heeft n.l., zooals wij in het kort reeds hebben gemeld, de Nijmeeg- sche marechaussee opdracht kunnen geven tot aanhouding van den ongeveer 40jarigen F. M. S., inspecteur van de verzekeringsmij. Mercu- rius, woonachtig te Nijmegen. De ontmaskering van dezen verzekerings- zwendelaar heeft thans een helder licht doen schijnen op vele duistere zaken. De heer S. specialiseerde zich voornamelijk in verzeke- ring tegen diefstal en inbraak en hij profi- teerde handig van de groote onveiligheid te Oss en omgeving om zijn verzekeringen af te sluiten. Naarmate de inbraken in oostelijke Noord-Brabant veelvuldiger voorkwamen, flo- reerden de zaken van den verzekeringsinspec- teur steeds beter en de lieden, die bij hem hun inbraakverzekeringen afsloten, konden weinig vermoeden, dat hij zelf de inbraken op touw zette. De verzekeringsinspecteur stond name- lijk in nauw contact met de meest beruchte Ossers en zijn trouwste trawanten waren Toon de Soep, L. V. bijgenaamd Bijs de Sijp en v. d. H. bijgenaamd de Brus. S. sloot persoonlijk ten huize van zijn clien- ten de verzekeringen af en hij beweerde dan, dat hij speciaal opdracht van zijn verzeke- ringsmaatschappij had gekregen, en in ver band met de toenemende onveiligheid in deze streek de plaats, waar de menschen hun geld bewaarden, goed op te nemen. Hij bezichtigde dan de brandkasten, liet zich de werking der sloten uitleggen en was terdege van de situa- tie op de hoogte, als hij de woning verliet. Deze waardevolle inlichtingen verschafte hij op zijn beurt aan de genoemde Ossche inbrekers, die daar hun voordeel mee deden. Hieruit is het te verklaren, dat de buit, welke Dikke Toon de Soep bij zijn talrijke in braken bemachtij^de, steeds zoo aanzienlijk was. S. heeft niet alleen de noodige inlichtin gen verstrekt, doch hy heeft ook metterdaad aan de vele succesrijke inbraken meegeholpen door de inbrekers met zijn eigen auto naar de plaats van het misdrijf te vervoeren. iVolgens de bekentenis van Dikke Toon de Soep heeft hij hem en nog eenige anderen op een Septembemacht van 1933 met zijn auto naar Tubbergen vervoerd, waar hij een inwo- ner van Rethum (O.) een brutale inbraak

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1935 | | pagina 2