GEMEENTERAAD VAN
TER NEUZEN.
de jongen in een bermsloot was terecht ge
komen bij het inrijhek van bet weiland. Dr
Hospers uit Emmen kon slechts den dood con-
stateeren. De jongen had een sdhedelibreuk
en zware inwendige kneuzingen opgeloopen.
DRONKEN CHAUFFEUR VEROORZAAKT
VERKEERSONGEUUK.
Een ongeveer 50-jarige fcestuurder van een
auto, die Dinsdagavond met twee personen
te Amsterdam op stap was geweest, en hier
en daar zooveel gedronken had, dat hij geheel
onder den invloed was, is tenslotte in het
politieposthuis aan het Rembrandtplein
terechtgekomen, na een wilde jacht door het
centrum van de stad, waarbij hij op het Thor-
beckeplein tegen twee auto's is gebotst. Zijn
passagiers hadden er op dat oogenfolik genoeg
van en sprongen uit dien auto. De bestuurder
reed echter via den Heerengracht naar de
Vijzelstraat? toen zijn auto tegen een boom
bctste hetgeen nog een gelukkige omstandig-
heid was, aangezien hij anders in het water
terecht zou zijn gekomen. Op dit punt heeft
de politic zich over hem ontfermd en hem ter
ontnuchtering opgesloten.
DIEFSTAL IN ZIEJKENHUIS.
De vrouw van een Turkschen arts is in een
ziekenhuis te Weenen van bijna al haar sie-
raden beroofd. Gestolen werden talrijke gou-
den en platina ringen, briljanten, spelden en
kostbare smaragden. Deze sieraden waren
haar echtgenoot door Sultan Abdoel Hamid
ten gesohenke gegevien, toen deze eens door
den arts met succes was behandeld.
ZWAAR ONWEER IN OPPER-ZWABEN
Boven Biberach en omstreken heeft Dins-
dagmiddag een zwaar onweer gewoed, dat
gepaard ging met wolkbreukachtige regens
on zwaren hagelslag. Vooral de Zuidelijk
gelegen plaatsen, Ringschnait en Sohwein-
hausen werden geteisterd. Boomen werden
ontworteld, beken traden over groote opper-
vlakten buiten de oevers. Een oude histori-
sche molen werd door den bliksem getroffen
en brandde af. Het Riss-dal werd tengevolge
van de ontzaglijke watermassa's in een groot
meer herschapen, zoodat ieder verkeer onmo-
gelijk werd.
DRIE PERSONEN OVER BOORD
GESLAGEN EN VERDRONKEN.
Naar de United Press meldt heeft zich bij
de zeilwedstrijden van Newport in de Ver-
eenigde Staten, naar Bergen in Noorwegen,
aan boord van den tweemaster „Hamrah"
een emstig ongeval voorgedaan.
De „Hamrah" geraakte namelijk in een
storm en door de geweldige vloedgolven werd
Robert Russel Ames, een bekend lid van de
Bostonsche Society, over boord geworpen.
Onmiddeliijk sprongen zijn beide zoons, Ri
chard en Harry, te water, om te trachten hun
vader te redden.
Richard bond zich eerst met een touw aan
het jacht vast en liet zich vervolgens naar
beneden. Toen echter bleek, dat het touw te
kort was, maakte hij zich weer los en deed
helfdhaftige pogingen om zijn vader vast te
grijpen. Dit gelukte hem evenwel niet.
De tweede zoon, Harry, stelde van een an-
dere boot uit reddingspogingen in het werk,
dooh de boot sloeg om, tengevolge waarvan
hij verdronk.
Dd „Hamrah" is na het ongeval in zeer ge-
havenden toestand naar Sydney in Nieuw-
Schotland teruggekeerd.
DE VLIEGENDE MENSCH.
Dozer dagen is te Moskou een stel vleugels
geprobeert, geconstrueerd door Koptef en
Sanfirof, beiden werkzaam bij de fabriek
Awiachim, en bestemd om den parachute-
springer gelegenheid te geven de richting
van zijn daling willekeurig te bepalen en ge-
durende eenigen tijd zijn vrije verblijf in de
lucht te verlengen.
De vleugels hebben een metalen geraamte.
met doek overtrokken. Hun spanwijdte is vier
meter, het gewicht van de heele constructie
13,5 KjG. De vleugels werden in opgevou-
wen staat op den rug van den parachute-
springer bevestigd. Tijdens den val trekt hij
ze open. Dan kan hij door met de vleugels
te manoeuvreeren de richting van zijn vlucht
wijzigen. In de buurt van de aarde gekomen,
bevrijdt de parachutist zich van zijn vleugels
opent zijn gewone parachute en landt. De
vleugels komen aan een afzonderlijke para
chute neer.
Sanfirof zelf heeft de constructie gepro-
beerd. Op 2500 meter sprong hij uit het toe-
stel. Gedurende een paar honderd meter be-
vond hij zich in een vrille. Toen begon een
gelijkmatige, zwevende daling. Op 400 meter
hoogte opende hij de gewone parachute. De
constructie heeft volgens hem tenvolle aan de
verwachtingen beantwoord. Nadat er nog
eenige verbeteringen aan zullen zijn aange-
bracht, hoopt hij zijn proefnemingen van
grooter hoogte te herhalen.
Vergadering van Donderdag 20 Juni 1935,
des namlddags 2 uur.
Voorzitter de heer J. Huizinga, burge
meester.
Tegenwoordig de leden: L. J. Geelhoedt, D.
Scheele, J. den Hamer, M. de Jonge, C. A.
Verlinde, D. van Aken, A. de Bruijn, P. F. de
Bakker, H. J. Colsen, L. J. van Driel, A. J.
Harte, J. van Doeselaar, P. van Cadsand en
G. Dees.
Afwezig de heer N. A. Hamelink.
(Slot.)
11. Verleenen tapvergunning.
Burgemeester en wethouders schrijven den
raad:
Bij ons is ingekomen een aan U gericht
verzoek van Joh. Pagani geb. Jacobs, cafd-
houdster, wonende Kanaalweg no. 48 alhier,
om ingevolge artikel 8, le lid der Drankwet
aan den Minister van Sociale Zaken te vragen
burgemeester en wethouders macihtigihg te
verleenen haar een tapvergunning boven het
vastgestelde maximum te verleenen.
Zij doet dit verzoek, omdat naar haar mee-
ning, haar cafe een inrichting is voor buiten-
gewoon maatschappelijk verkeer. Als gron-
den hiervoor voert zij aan, dat in haar cafd de
eenige tooneelzaal daar ter plaatse is en dat
het reizend publiek van haar cafd speciaal ge-
bruik maakt.
Naar onze opvatting zijn diit geen gronden,
dit cafe als buitengewone inrichting voor
maatschappelijk verkeer aan te merken. In
1903 werd door een der Kamerleden aan den
toenmaligen Minister gevraagd, of de bepaling
van artikel 8 ook van toepassdng zou zijn in
een kleine gemeente of onderdeelen van een
grootere gemeente, waar zich vaak in ver-
eeniging met een kolfbaan of kegelbaan niet
meer dan een gelegenheid bevindt tot het
houden van bijeenkomsten, vergaderingen,
muziek- en tooneeluiijtvoeringen, repetities
enz. De Minister beantwoordde de vraag ont-
kennend. Hij verstond onder buitengewone
inrichtingen alleen die inridhtingen, met een
gansch exeptioneel karakter.
De bepaling van artikel 8, le lid, werd o.m.
toegepast voor een badhotel in Bergen, voor
de renbaan ,,Duindigt" te 's Gravenhage ten
behoeve van de wedrennen, voor een inter-
nationale tentoonstelling van nijverheid, han-
del en kunst te Tilburg. In de 2e Earner is
in den tijd, dat bovcnvermelde machtigingen
werden verleend, kritiek op de toepassing van
deze bepaling uitgeoefend. Daarna werd zij
veel beperkter uitgevoerd en thans is de toe-
passing een zeldzaamheid geworden. Nu houdt
men zich nauwkeurig aan de omschrijving in
1903 door den toenmaligen Minister gegeven.
Het cafe van verzoekster draagt niet een
zoodanig karakter. Op grand hiervan advi-
seeren wij U, op het verzoek afwijzend te be-
schikken.
De heer COLSEN deelt mede, het afwijzend
voorstel van burgemeester en wethouders ten
opziohte van dit verzoek te betreuren. Deze
zaak is een der mooiste van Ter Neuzen, het
drankmisbruik is gelukkig niet van dien aard,
dat hiertegen maatregelen moeten worden ge-
nomen. Ten opzichte daarvan is het volk
reeds opgekweekt, zoodat ook dit geen motief
kan wezen, aan de verwezenlijking van het
verzoek van belanghebbende mede te werken.
Spreker stelt den raad voor, het voorstel
van burgemeester en wethouders niet aan te
nemen, en het erop te wagen, naar de Kroon
te gaan, teneindie te trachten een buitenge
wone vergunning te bekomen. Zooals spreker
reeds heeft gezegd, is deze zaak een der mooi
ste van Ter Neuzen.
De heer DE JONGE deelt mede, het voor
stel van den heer Colsen te steunen. Deze in
richting is van dien aard, dat ze een vergun
ning moet hebben.
De heer VERLINDE is van hetzelfde ge-
voelen.
De heer DE BAKKER steunit mede het
voorstel van den heer Colsen. Hij grondt zrjn
meaning op het feit, dat met het oog op de
ligging van het cafd bij het station, niet voor
wat betreft de persoon, een vergunning ge-
wenscht is.
De heer SCHEELE vraagt zich af, welke
consequenties uit een afwijzende beschikking
van den raad zouden voortvloeien. Indien
men nu den Minister ging schrijven, waar het
Ministerieele standpunt voldoende bekend is,
zou gevraagd worden, waarom uitbreiding
aan het aantal vergunningen in de gemeente
zou gegeven worden. In het prae-advies zijn
verschillende bescheiden verstrekt, waaruit
bljjkt dat het standpunt van den Minister is,
zoo weinig mogelijk buitengewone vergunnin
gen te verleenen.
De VOORZITTER: We loopen met het
hoofd tegen den muur.
De heer VAN AKEN is ook van meening,
dat het onbegonnen werk is, indien men te
voren weet, met het hoofd tegen den muur
te loopen.
De heer DE JONGE merkt op, dat men van
standpunt kan verschillen. De Kroon kan
met een advies van burgemeester en wethou
ders eventueel rekening houden. Spreker zou
ervoor zijn, het aan te vragen.
De heer GEELHOEDT wijst erop, dat er
blijkens de ingekomen bescheiden niets van
kan komen. Spreker heeft belanghebbende
aangeraden, te beginnen een hotelvergunning
te vragen, dan is ze al voor een heel eind uit
den brand.
De heer COLSEN merkt op, dat de heer
Scheele hem toch ook wel zal toestemmen,
dat het drankmisbruik zeer verminderd is.
De heer VAN AKEN is van meening, dat
er genoeg, meer dan genoeg vergunningen zijn.
De heer COLSEN geeft als zijn meening te
kennen, dat drankgebruik alleen nog bij
oudere mensehen voorkomt, de jeugd is ten
aanzien hiervan zoodanig opgekweekt, dat dit
vrijwel niet meer voorkomt. Hij is van mee
ning, dat het hier andersom is dan in Belgie,
waar men het gebruik van sterken drank ver-
boden heeft. Het gevolg is, dat de mensehen
udt kruiken en flessohen langs den weg lig-
gen te drinken.
De VOORZITTER merkt op, dat de zaak
eigenlijk heel eenvoudig is. Het ministerieele
standpunt is bekend. Bij het aanvragen van
een vergunning boven het vastgestelde aantal,
moet men kunnen aantoonen, dat zich buiten
gewone omstandigheden voordoen. Nu is ge-
bleken uiit de jurisprudentie en de verschillen
de Koninklijke besluiten, dat alleen in een
zeer, zeer buitengewoon geval een buitenge
wone vergunning werd verlsend. Het voor
stel van burgemeester en wethouders is dan
ook afwijzend gesteld, om den raad te bewaren
voor de dwaasheid, toch te trachten deze ver
gunning te verkrijgen en zoodoende met het
hoofd tegen den muur te loopen.
De heer COLSEN wijst erop, dat er in na-
burige plaatsen van 3 tot 4 maal zooveel ver
gunningen zijn als hier. In Hulst b.v. heeft
men er 3 maal meer.
De SECRETARIS merkt op, dat deze ver
gunning boven het voor de gemeente vastge
stelde maximum zou moeten worden verleend.
De practijk leert eohter, dat buitengewone
vergunningen practisch niet meer verleend
worden.
De heer GEELHOEDT deelt mede, Maandag
jl. te Sluiskil geweest te zijn. Hij heeft toen
ook met de belanghebbende juffrouw die aan-
gelegenheid besproken, waarbij deze hem
mededeelde, dat het voor haar moeilijk was,
voor de gasten, die bij haar logeeren, en wil-
len gaan dineeren, te voren geen glaasje te
kunnen schenken. Indien zij een hotelvergun
ning aanvraagt, mag zij dit wel, en is zij voor
een groot gedeelte uit den brand.
De heer COLSEN: Maar alleen voor hotel-
gasten.
Het voorstel van burgemeester en wethou
ders, op het verzoek afwijzend te beschikken,
wordt aangenomen met 11 tegen 3 stemmen.
Voor stemmen de heeren Van Driel, Harte,
Van Doeselaar, Van Cadsand, Dees, Geelhoedt,
Scheele, Den Hamer, De Jonge, Van Aken en
De Bruijn; tegen stemmen de heeren Verlinde,
De Bakker en Colsen.
12. Plaatsen papiermanden.
Burgemeester en wethouders deelen mede:
De winkeliersvereeniging „Ter Neuzen Klim-
op" alhier heeft het verzoek gedaan, om op
de drukste punten der gemeente papierman
den te plaatsen, opdat het publiek daarin af-
val van bananen, aardnootjes e.d. kan depo-
neeren. Zij doet dit verzoek, omdat op de
drukke dagen als Zondagen, Woensdagen en
Zaterdagen veel afval op de straten wordt ge
worpen, wat gevaar voor het verkeer ople-
vert en bovendien het aanzien der straten
ontsiert.
iMet het gedane verzoek kunnen wij ons
vereenigen en wij stellen u daarom voor, bij
wijze van proef, ijzeren papiermanden te
plaatsen op de meest drukke punten der ge
meente.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
13. Aankoop grond.
Van L. van Doeselaar, wonende Dekker-
straat 2, is een adres ingekomen waarin deze
te kennen geeft, dat door de gemeente in de
Axelsdhestraat, nabij de Dekkerstraat, voor
de woning van herbergier A. Witte een trot-
toir is gelegd en de zijkant van de weg naast
de bewoonde perceelen met klinkers is belegd; i
dat dit werk op zichzelf een groote verbe-
tering is, maar dat door hem als eigenaar van
dien grond, geen toestemming is verleend om
op zijn grond genoemde werkzaamheden te
verrichten
dat door den gemeente-opzichter zelfs geen
toestemming is gevraagd om daaraan te
mogen beginnen en hij, ongevraagd, het werk
heeft laten uitvoeren;
idat er ongeveer 25 meter grond ter plaatse
ligt, waarvoor hij jaarlijks grondlasten moet
betalen, zoodat het hem billrjk voorkomt om
daarvoor een vergoeding te vragen van f 1
de meter.
Redenen waarom hij zich tot den raad wendt
met het verzoek, dat de gemeente die grond
van hem koopt.
De gemeente-bouwmeester, in wiens handen
dit adres was gesteld, adviseert op dit schrij
ven afwijzend te beschikken en adressant mede
te deelen, dat hij, als eigenaar van een ge
deelte openbare weg, krachtens artikel 8 van
de Algemeene Politieverordening voor de ge
meente Ter Neuzen, verplicht is werken toe
te laten ten behoeve van het openbaar ver
keer.
Burgemeester en wethouders schrijven den
raad:
Vroeger was daar ter plaatse een modder-
poel. Op verzoek van enkele omwonenden is
de put vanwege de gemeente gedicht en be-
straat. In verband hiermede is tevens be-
straat het gedeelte van het perceel sectie M
no. 354, zooals op bijgaande teekening in roode
kleur is aangegeven. Ook dit gedeelte, dat
een oppervlakte heeft van 25 M?. wenscht
verzoeker aan de gemeente te verkoopen. Hij
vraagt f 1 per M2.
Het is in het belang van het verkeer, de
toestand daar ter plaatse te bestendigen, zoo
als deze thans is. Dit zal alleen het geval
zijn, als de gemeente de voile beschikking
over bovengenoemde gronden heeft.
Op grond hiervan stellen wij u voor, het
volgende besluit te nemen:
De gemeenteraad van Ter Neuzen;
gezien het verzoek van L. van Doeselaar,
werkman, wonende te Ter Neuzen, om aan de
gemeente te verkoopen het perceel grona
kadastraal bekend in sectie M no. 353, ter op
pervlakte van 25 M2. en een gedeelte van het
perceel sectie M no. 354, ter oppervlakte van
25 M-., een en ander zooals op bijgaande
teekening in roode kleur is aangegeven;
overwegende: dat het in het belang van het
verkeer is, dat de gemeente de beschikking
over deze gronden heeft;
dat verzoeker /I per M2. vraagt;
dat deze prijs billijk is te achten;
gelezen een voorstel van burgemeester en
wethouders;
besluit
aan te koopen van Leendert van Doeselaar,
werkman, wonende te Ter Neuzen, ten be
hoeve van het hierboven omschreven doel, het
perceel kadastraal bekend in sectie M no. 363
en een gedeelte van het perceel kadastraal be
kend in sectie M no. 354, in totdal ter opper
vlakte van 50 M2. of zooveel meer of minder
als bij nadere opmeting blijken zal, op bijbe-
hoorende teekening in roode kleur aangege
ven, voor een totaal bedrag van vijftig gulden
(/50) en zulks onder de navolgende voor-
waarden
1. de levering van het gekochte door den
verkooper zal moeten geschieden vrij 'van
hypotheek en andere lasten uiterlijk bin-
nen drie maanden nadat dit besluit door
gedeputeerde staten van Zeeland zal zijn
goedgekeurd;
2. het gekochte meet in gebruik en bezit
van de gemeente komen bij betaling der I
koopsom
3. de grondlasten van het gekochte komen
vanaf 1 Januari 1936 voor rekening der
gemeente;
4. de kosten op de koopakte vallende, komen
voor rekening van de gemeente.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
14. Verleenen vergunning voor het hebben
van een weegbrug in gemeentegrond.
Burgemeester en wethouders stellen voor
het volgende besluit te nemen:
De gemeenteraad van Ter Neuzen;
gezien een op 7 Juni 1935 ingekomen ver
zoek van gedeputeerde staten van Zeeland om
vergunning voor het maken en hebben van
een weegbrug in gemeentegrond aan de Schel-
dekade, ten behoeve van een te bouwen kan-
tioor met wachtkamer en magazijn, voor de
Provinciale Stoombootdienst op de Wester-
Schelde;
besluit
aan gedeputeerde staten van Zeeland of aan
him rechtveirkrijgenden tot wederopzegging
vergunning te verleenen voor het maken en
hebben van een weegbrug in gemeentegrond
aan de Scheldekade aldaar ten behoeve van
een te bouwen kantoor met wachtkamer en
magazijn voor de Provinciale Stoombootdienst
op de Wester-Schelde zooals op bijbehoorende
teekening is aangegeven en onder de navol
gende voorwaarden:
1. Het uitbreken van de noodige klinker-
bestrating mag geschieden door of vanwege
verzoekers. De uitkomende straatklinkers en
grond, welke ter plaatse niet meer gebruikt
worden, te vervoeren naar door den gemeente-
bouwmeester aan te wijzen plaatsen. Straat
klinkers en grond blijven het eigendom der
gemeente Ter Neuzen.
2. Tijdens het maken en stellen van de
weegbrug c.a. in gemeentegrond moeten de
noodige waarschuwingsborden en afrasterin-
gen worden geplaatst, welke gedurende den
nacht behoorlijk door- of vanwege verzoekers
moeten worden verlicht.
3. De afstand tusschen de bovenkant van
het kanaal en de daar boven gelegen besfcra-
ting mag niet minder zijn dan 0,25 M. en niet
meer dan 0,40 M.
4. De constructie van het rijdek van de
weegbrug is aan de nadere goedkeuring van
burgemeester en wethouders onderworpen,
evenals de grondkeerende muren, kanalen enz.
5. De weegbrug moet, buiten gebruik
zijnde, steeds onbeweegbaar en op gelijke
hoogte met de aangrenzende bestrating zijn
vastgezet.
6. Het herleggen en onderlhou^en van de
opgebroken bestrating geschiedt "inwege de
gemeente Ter Neuzen voor rekervan ver
zoekers. Deze storten daarvoor n kantore
van den gemeente-ontvanger een edrag van
twaalf gulden vijftig cent (/12,f").
7. De voertuigen en of voorwerpen, welke
op deze brug gewogen zijn, moeten onmiddel
iijk vervoerd worden naar het terrein bij de
aanlegplaats van de provinciale booten en als
in de toekomst een nieuwe aanlegplaats ge-
maakt wordt, naar het terrein, dat zal vrij-
komen als het kantoor e.a. van de Provinciale
Stoombootdienst zal zijn opgeruimd. Gezichts-
belemmering op de Scheldekade van de bewo-
ners van de Scheldekade moet voorkomen
worden.
■8. De houders dezer vergunning vrrjwaren
de gemeente Ter Neuzen voor alle aanspraken
van- en moeilijkheden met derden en voor alle
schade, welke het gevolg kunnen zijn van het
maken en hebben, van deze weegbrug c.a. in
gemeentegrond.
9. Ter erkenning van het eigendomsrecht
der gemeente op de grond waarin deze weeg
brug c.a. is aangebraeht, betalen verzoekers
of hun rechtverkrijgenden, voor het eerst voor
de vergunning wordt uitgereikt en verder elk
jaar v6or 31 December een retributie van vier
en twintig gulden 24) ten kantore van den
gemeente-ontvanger.
110. Wanneer de gestelde voorwaarden niet
behoorlijk worden nageleefd, zal de vergun
ning worden ingetrokken.
111. 'Van deze vergunning zal geen gebruik
mogen worden gemaakt alvorens door verzoe
kers een gezegelde verklaring is ingezonden,
dat deze voorwaarden door hen worden aan-
vaard.
De heer DE BAIKKER is van meening, dat
er niets op tegen is, vergunning te verleenen
voor het maken van een weegbrug, dioch niet
op die plaats, hij zou zich ermede kunnen
vereenigen, dat vergunning werd gegeven voor
het maken van een weegbrug naast de Schel
dekade. Hij vindt het dom, iets dergelijks te
vragen. De Scheldekade biedt geen gelegen
heid, in verband met de geregelde passage
daar ter plaatse. Bovendien zou het jammer
zijn, indien daar geregeld auto's zouden staan,
en waarschijnlijk ook de auto van den Provin-
cialen stoombootdienst te kijk zou staan.
De VOORZITTER antwoordt, dat de plaats
op de Scheldekade is uitgekozen, voor het
plaatsen van een weegbrug om erger te voor
komen. Het zou stagnatie venoorzaken, in
dien alle auto's het magazijn zouden moeten
binnenrijden om gewogen te worden. Dan
zouden de auto's niet kunnen wenden, en werd
de stagnatie grooter dan bij het tegenwoordige
voorstel. Het is ook, opdat de auto's welke
gewogen moeten worden, zoo spoedig moge
lijk weg zouden kunnen rijden, dat dit voor
stel wordt gedaan. Hij vertrouwt, dat dit in
de toekomst geen moeilijkheden zal opleveren.
'De heer DE BAKKER deelt mede, er prijs
op te stellen, dat de weegbrug naast de Schel
dekade wordt gemaakt. Men moet toch een
afrit maken naar de boekomstige aanleg
plaats, dus kan dat geen bezwaar zijn.
De heer DEES deelt mede, geconstateerd te
hebben, dat voor het opbreken der bestrating,
en het herleggen en onderhouden der bestra
ting een bedrag moet worden gestart van
f 12,50. Hij vraagt, of dit bedrag een waar-
borgsom is, dan wel of het het totale bedrag
is, dat de gemeente ontvangt voor erkenning
van het eigendomsrecht.
De VOORZITTER deelt mede, dat dit be
drag een waarborg is. Verder in de bepalin-
gen leest men, dat ter erkenning van het
eigendomsrecht jaarlijks aan de gemeente is
verschuldigd een bedrag van 24.
De heer VAN AKEN geeft te kennen, zich
met het voorstel van burgemeester en wet
houders niet te kunnen vereenigen. Naar zrjn
meening, zal stagnatie het gevolg van het ver
leenen dezer vergunning zijn. Een weegbrug
hoort daar niet, de straat is reeds te smal
voor het tegenwoordige verkeer.
De VOORZITTER merkt op, dat dit voor
stel juist is gedaan om te voorkomen, dat er
stagnatie ontstaat.
!Bij deze vergunning wordt enkel de gele
genheid geopend, de wagens te wegen, doch
niet ze te doen staan. Het voorstel is gedaan
om oponthoud te voorkomen bij in- en uitrij-
den, indien de wagens in het magazijn gewo
gen zouden moeten worden.
De heer COLSEN deelt mede, erom te moe
ten lachen, dat de voorzitter dit voorstel ver-
dedigt, om een weegbrug op de Scheldekade
te plaatsen. Men is echter scheeps, en, moet
varen. Spreker is er hevig tegen. Daar hoort
toch geen weegbrug. Indien een particulier
het zou vragen, spreker is er zeker van, dat
hij het niet krijgen zou. Naar zijn meening is
het al erg genoeg, dat men aan de Schelde
kade een magazijn wil bouwen, en jammer
genoeg, wil men er nu nog een weegbrug gaan
plaatsen. Spreker voorziet, dat indien dit zou
worden toegestaan, daar verschillende wagens
zouden blijven staan, vooral vraohtwagens, en
deze hooren in die straat niet thuis. Burge
meester en Wethouders verdedigen hier iets,
dat in de praktijk zal blijken groot ongerief
te veroorzaken.
De VOORZITTER merkt op, dat het een
eigenaardigheid is van den heer Colsen, steeds
met vergolijkingen te komen. Hij veronder-
stelt, dat burgemeester en wethouders iets
nooit zouden toestaan, waarvan geen prece
dent is. Er is voor de Noordstraat nooit
plaatsing van een weegbrug gevraagd.
De heer COLSENStel je voor.
De VOORZITTER vervolgt, dat om prac-
tische reden juist daar de plaatsing van een
weegbrug is voorgesteld. Indien de auto's in
het magazijn gewogen zouden moeten worden,
werd de stagnatie grooter.
De heer COLSEN is van meening, dat een
magazijn daar ook niet thuis hoort.
De VOORZITTE3R antwoordt, dat de heer
Colsen bestek en teekening van het gebouw
kan zien. Deze wordt toch ook gemaakt met
een mooie gevel.
De heer DE JONGE is van meening, dat
het daar een obstakel zal worden. Bovendien
is het niet aangenaam voor de mensehen, die
op die plaats aan de duurste prijs grond heb
ben moeten koopen. Dat was de eerste fout,
dien grond daar af te geven. Het is onaan-
genaam voor de mensehen die f 10 voor dien
grond hebben moeten geven, en ook niet het
vooruitzicht hadden, dat daar een pakhuis
zou komen. Hij is van meening, dat die weeg
brug een stagnatie en obsternatie zal veroor
zaken. Spreker heeft gehoord uit tamelijk
goed ingelidhte bron, dat de ponton slechts
een 30 k 40 meter verlegd zou worden, dan
zou toch desnoods een weegbrug onder aan de
voormalige aanlegplaats gemaakt kunnen
worden.
Spreker vindt, dat het niet te pas komt,
dat een dergelijk bedrijf op de Scheldekade
gevestigd is.
De heer SCHEIELE deelt mede, dat de oor-
spronkelij'ke vraag is geweest, dat te doen.
Dit verzoek is ingetrokken, en heeft men
aanvankelijk gemeend, het wegen binnen het
magazijn te kunnen doen plaats hebben. Een
en ander is uitgerekend, en gezegd dat het
niet kon, omdat dan niet de noodige ruimte
beschikbaar was, en er daardoor stagnatie
zou ontstaan.
Het gaat er hier dus om, of binnen in het
gebouw of tegen de Scheldekade een weeg
brug te plaatsen.
De heer VE1RLINDE is het er niet mede
eens, dat er geen andere plaats beschikbaar
zou zijn. Waarom is het niet mogelijk, de
weegbrug in den weg te maken, welke naar
de ponton zal voeren. Die weg moet toch ge
maakt worden. En indien dan het basculetje
beneden aan den muur geplaatst wordt, kan
dit toch geen bezwaar zijn. Dit behoeft toch
ook geen gebouw te worden van een meter
of drie-vier hoog. Indien ze het willen, kan
het gemakkelijk anders. Hij raadt aan, een
andere oplossing te overwegen. Men wist niet
hoe het worden zou, toen het besluit genomen
werd, om den grond af te staan, doch spreker
hoort het den heer Van Driel nog zeggen, dat
dan een mooie werkversohaffing werd ver-
kregen. Nu blijkt, dat de ponton een 30 k 40
meter zal verlegd worden. Hij vraagt zich af,
waarom deze weegbrug op de Scheldekade
moet komen te staan. Er moet toch een weg
gemaakt worden, dan kan toch die weegbrug
daarop geplaatst worden, en de auto's in het
passeeren gewogen worden. Zij zeggen nu,
dat het niet kan, doch het is alleen, omdat
zij daarop hun zinnen hebben gezet, dat zij
zeggen: binnen kan het niet, dus dan op de
Scheldekade.
De VOORZITTER moet den heer Verlinde
opmerken, dat diens gedachtengang niet juist
is. Gevraagd werd, de weegbrug op de stoep
te mogen plaatsen, doch toen hebben burge
meester en wethouders gezegd: geen kwestie
van. Daarna is overwogen, of deze binnen in
het gebouw kon geplaatst worden, hetgeen
met het oog op het wenden der auto's ook niet
wel mogelijk bleek, en is tenslotte dit voor
stel ontstaan, omdat men dan van meening
was, betrokkenen ter wille te moeten zijn,
en deze oplossing de minste stagnatie waar-
borgt.
De heer VERLINDE geeft als zijn meening
te kennen, dat men zich erbij zal moeten
neerleggen. Indien overeengekomen zou wor
den, dat een weegbrug aan den weg zou ge
maakt worden, kreeg men het toch ook weer
zoo, dat een stuk van het dak er boven uit
stak, en het uitzicht was bedorven. Daarom
zal hij zich ibij het voorstel van burgemeester
en wethouders neerleggen, doch niet omdat hij
het ermede eens is.
De heer SCHEELE merkt op, dat indien de
heer De Bruijne het voorstel wil doen, de
weegbrug aan de oude aanlegplaats te maken,
hij dit voorstel wil steunen.
De heer GEELHOEDT stemt toe, dat het
geen ideale toestand is. Het verkeer eohter
ondervindt van die weegbrug geen narigheid.
Daar het dek precies gelijk moet komen met
het straatdek. Burgemeester en wethouders
stellen bovendien voorwaarden, en indien
deze niet nagekomen worden, kan de vergun
ning worden ingetrokken.
De heer DE JONGE merkt op, dat de wet-
houder veronderstelt, dat deze nagekomen
zullen worden, en er dus geen auto's zullen
iblijven staan. Spreker ziet daar in de prac
tijk niet veel van komen.
De heer GEELHOEJDT antwoordt, dat daar-
toe toch die voorwaarden worden gesteld.
De heer DE BRUIJNE is van meening, dat,
aangezien daar toch een nieuw werk wordt ge
maakt, de weegbrug wellicht op een andere
plaats zou kunnen worden geplaatst. Er is
toch een andere gelegenheid, hij denkt hierbij
aan het oude gebouw.
De heer VERLINDE: Dat moet weg.
De heer GEELHOEDT deelt mede, dat het
oude gebouw weg moet.
De heer DE BRUIJNE deelt mede, zich te
hebben afgevraagd, of het niet mogelijk was,
de brug bij hun boot te maken, zooals ook
te Breskens, Vlissingen en Hoedekenskerke
gebeurt.
De heer GEELHOEDT is van meening, dat
het gebouw er toch komt, en een en ander
geen verschil maakt, daar de gemeente voor
waarden stelt voor het gebruik van de weeg
brug. Hij stemt toe, dat het geen ideale toe
stand is, doch men zit in het schuitje en moet
varen.
De heer DE JONGE: Neen, wij zitten er
nog niet in.
Bij stemming over het voorstel van burge
meester en wethouders staken de stemmen.
Voor stemmen de heeren Van Driel, Harte,
Van Doeselaar, Geelhoedt, Scheele, Den
Hamer en Verlinde.
Tegen stemmen de heeren Van Cadsand,
Dees, De Jonge, Van Aken, De Bruijne, De
Bakker en Oolsen.
15. Verleenen bijdrage wegsverbetering.
Burgemeester en wethouders schrijven den
raad:
Bij schrijven van 31 Mei 1935 no. 200, 2e
afdeeling, berichten gedeputeerde staten van
Zeeland ons, dat zij de gemeente Zaamslag
en de Zaamslagpolder, als onderhoudspliob-
tigen van het wegvak Sint Annapolder
Zaamslagsche veer hebben aangeschreven om
tot verbetering te geraken. Deze verbetering
is niet alleen op zich zelf reeds zeer gewenscht
doch thans zelfs urgent, gezien het feit, dat
de verandering van de Oostelijk aansluitende
weg Zaamslagsche veerTer Hole bijna vol-
tooid is.
Genoemd college doet tevens een beroep
pp deze gemeente en vraagt, gezien het groote
belang dat de gemeente Ter Neuzen bij de
totstandkoming van dat werk heeft, in begin-
sel te willen besluiten, een geldelijke bijdrage
te geven in de verbetering van genoemd weg
vak.
Door de vernieuwing van bovengenoemde
wegen, worden de verkeerswegen naar Ter
Neuzen aanmerkelijk verbeterd en zal daar
door het gemeentebelang worden gediend.
Op grond van bovenstaande stellen wij U
voor, het volgende besluit te nemen':
De gemeenteraad van Ter Neuzen;
gezien een verzoek van gedeputeerde staten
van Zeeland d.d. 31 Mei 1935 no. 200, 2e af
deeling, om in beginsel te besluiten, een gel
delijke bijdrage te verleenen in de verbetering
van het wegvak Sint AnnapolderZaamslag-
sohe veer;
overwegende: dat door de voorgestelde ver
nieuwing de verkeerswegen naar deze ge
meente aanmerkelijk worden verbeterd;
dat daardoor het gemeentebelang wordt
gediend;
gezien het voorstel van burgemeester en
wethouders;
besluit: H
in beginsel een geldelijke bijdrage te ver
leenen in de kbsten van verbetering van het
wegvak Sint AnnapolderZaamslagsche veer.
De heer DEN HAMER deelt mede, volledig
in te stemmen, dat verbetering van dezen weg
wenschelijk en noodzakelijk is, daar de weg
voor het huidige verkeer niet meer voldoet.
Spreker is er dan ook voor, dat in beginsel
beslot.en wordt, een bijdrage te verleenen. De
raad blijft dan vrij, het bedrag te bepalen.
Men moet niet vergeten, dat de provincie ook
kan beschikken over geld uit het Wegen-
fonds, waarin degenen die auto's bezitten,
betalen. Spreker zou het gewenscht achten,
dat dan bij het te nemen besluit werd mede-
gedeeld, dat in verband met de gemeentelijke
financien deze bijdrage niet groot kan zijn.
De heer VAN AKEN geeft te kennen, veel
voor deze zaak te voelen. Hij wenschte echter
toch gaame tevoren ingelicht te worden, om-
trent het bedrag, dat de weg kosten zal.
De heer SCHEELE kan mededeelen, dat een
volledige becijfering der kosten is opgenomen
in het verslag van den Zaamslagschen raad,
dat dezer dagen is verschenen. Daaruit bleek,
dat de totale kosten voor den weg zouden
bedragen pl.m. f 240.000.
De heer VERLINDE deelt mede, ook voor-
stander te zijn van het verleenen eener bij
drage, onder de reserve door den heer Den
Hamer genoemd.
De heer SCHEELE verklaart, er voorstan-
der van te zijn, dat deze verbetering, zijnde
een mooie verbetering van den Axelschen weg
naar Zaamslag, tot stand komt, en hij er niet
tegen is, deze bijdrage te verleenen:
Overigens staat spreker op het standpunt
van den heer Den Hamer, dat de bijdrage niet
groot zal kunnen zijn, in verband met de
financien der gemeente, welke zeer schraal
zijn.