GEMEENTERAAD VAN TER NEUZEN. de jongen in een bermsloot was terecht ge komen bij het inrijhek van bet weiland. Dr Hospers uit Emmen kon slechts den dood con- stateeren. De jongen had een sdhedelibreuk en zware inwendige kneuzingen opgeloopen. DRONKEN CHAUFFEUR VEROORZAAKT VERKEERSONGEUUK. Een ongeveer 50-jarige fcestuurder van een auto, die Dinsdagavond met twee personen te Amsterdam op stap was geweest, en hier en daar zooveel gedronken had, dat hij geheel onder den invloed was, is tenslotte in het politieposthuis aan het Rembrandtplein terechtgekomen, na een wilde jacht door het centrum van de stad, waarbij hij op het Thor- beckeplein tegen twee auto's is gebotst. Zijn passagiers hadden er op dat oogenfolik genoeg van en sprongen uit dien auto. De bestuurder reed echter via den Heerengracht naar de Vijzelstraat? toen zijn auto tegen een boom bctste hetgeen nog een gelukkige omstandig- heid was, aangezien hij anders in het water terecht zou zijn gekomen. Op dit punt heeft de politic zich over hem ontfermd en hem ter ontnuchtering opgesloten. DIEFSTAL IN ZIEJKENHUIS. De vrouw van een Turkschen arts is in een ziekenhuis te Weenen van bijna al haar sie- raden beroofd. Gestolen werden talrijke gou- den en platina ringen, briljanten, spelden en kostbare smaragden. Deze sieraden waren haar echtgenoot door Sultan Abdoel Hamid ten gesohenke gegevien, toen deze eens door den arts met succes was behandeld. ZWAAR ONWEER IN OPPER-ZWABEN Boven Biberach en omstreken heeft Dins- dagmiddag een zwaar onweer gewoed, dat gepaard ging met wolkbreukachtige regens on zwaren hagelslag. Vooral de Zuidelijk gelegen plaatsen, Ringschnait en Sohwein- hausen werden geteisterd. Boomen werden ontworteld, beken traden over groote opper- vlakten buiten de oevers. Een oude histori- sche molen werd door den bliksem getroffen en brandde af. Het Riss-dal werd tengevolge van de ontzaglijke watermassa's in een groot meer herschapen, zoodat ieder verkeer onmo- gelijk werd. DRIE PERSONEN OVER BOORD GESLAGEN EN VERDRONKEN. Naar de United Press meldt heeft zich bij de zeilwedstrijden van Newport in de Ver- eenigde Staten, naar Bergen in Noorwegen, aan boord van den tweemaster „Hamrah" een emstig ongeval voorgedaan. De „Hamrah" geraakte namelijk in een storm en door de geweldige vloedgolven werd Robert Russel Ames, een bekend lid van de Bostonsche Society, over boord geworpen. Onmiddeliijk sprongen zijn beide zoons, Ri chard en Harry, te water, om te trachten hun vader te redden. Richard bond zich eerst met een touw aan het jacht vast en liet zich vervolgens naar beneden. Toen echter bleek, dat het touw te kort was, maakte hij zich weer los en deed helfdhaftige pogingen om zijn vader vast te grijpen. Dit gelukte hem evenwel niet. De tweede zoon, Harry, stelde van een an- dere boot uit reddingspogingen in het werk, dooh de boot sloeg om, tengevolge waarvan hij verdronk. Dd „Hamrah" is na het ongeval in zeer ge- havenden toestand naar Sydney in Nieuw- Schotland teruggekeerd. DE VLIEGENDE MENSCH. Dozer dagen is te Moskou een stel vleugels geprobeert, geconstrueerd door Koptef en Sanfirof, beiden werkzaam bij de fabriek Awiachim, en bestemd om den parachute- springer gelegenheid te geven de richting van zijn daling willekeurig te bepalen en ge- durende eenigen tijd zijn vrije verblijf in de lucht te verlengen. De vleugels hebben een metalen geraamte. met doek overtrokken. Hun spanwijdte is vier meter, het gewicht van de heele constructie 13,5 KjG. De vleugels werden in opgevou- wen staat op den rug van den parachute- springer bevestigd. Tijdens den val trekt hij ze open. Dan kan hij door met de vleugels te manoeuvreeren de richting van zijn vlucht wijzigen. In de buurt van de aarde gekomen, bevrijdt de parachutist zich van zijn vleugels opent zijn gewone parachute en landt. De vleugels komen aan een afzonderlijke para chute neer. Sanfirof zelf heeft de constructie gepro- beerd. Op 2500 meter sprong hij uit het toe- stel. Gedurende een paar honderd meter be- vond hij zich in een vrille. Toen begon een gelijkmatige, zwevende daling. Op 400 meter hoogte opende hij de gewone parachute. De constructie heeft volgens hem tenvolle aan de verwachtingen beantwoord. Nadat er nog eenige verbeteringen aan zullen zijn aange- bracht, hoopt hij zijn proefnemingen van grooter hoogte te herhalen. Vergadering van Donderdag 20 Juni 1935, des namlddags 2 uur. Voorzitter de heer J. Huizinga, burge meester. Tegenwoordig de leden: L. J. Geelhoedt, D. Scheele, J. den Hamer, M. de Jonge, C. A. Verlinde, D. van Aken, A. de Bruijn, P. F. de Bakker, H. J. Colsen, L. J. van Driel, A. J. Harte, J. van Doeselaar, P. van Cadsand en G. Dees. Afwezig de heer N. A. Hamelink. (Slot.) 11. Verleenen tapvergunning. Burgemeester en wethouders schrijven den raad: Bij ons is ingekomen een aan U gericht verzoek van Joh. Pagani geb. Jacobs, cafd- houdster, wonende Kanaalweg no. 48 alhier, om ingevolge artikel 8, le lid der Drankwet aan den Minister van Sociale Zaken te vragen burgemeester en wethouders macihtigihg te verleenen haar een tapvergunning boven het vastgestelde maximum te verleenen. Zij doet dit verzoek, omdat naar haar mee- ning, haar cafe een inrichting is voor buiten- gewoon maatschappelijk verkeer. Als gron- den hiervoor voert zij aan, dat in haar cafd de eenige tooneelzaal daar ter plaatse is en dat het reizend publiek van haar cafd speciaal ge- bruik maakt. Naar onze opvatting zijn diit geen gronden, dit cafe als buitengewone inrichting voor maatschappelijk verkeer aan te merken. In 1903 werd door een der Kamerleden aan den toenmaligen Minister gevraagd, of de bepaling van artikel 8 ook van toepassdng zou zijn in een kleine gemeente of onderdeelen van een grootere gemeente, waar zich vaak in ver- eeniging met een kolfbaan of kegelbaan niet meer dan een gelegenheid bevindt tot het houden van bijeenkomsten, vergaderingen, muziek- en tooneeluiijtvoeringen, repetities enz. De Minister beantwoordde de vraag ont- kennend. Hij verstond onder buitengewone inrichtingen alleen die inridhtingen, met een gansch exeptioneel karakter. De bepaling van artikel 8, le lid, werd o.m. toegepast voor een badhotel in Bergen, voor de renbaan ,,Duindigt" te 's Gravenhage ten behoeve van de wedrennen, voor een inter- nationale tentoonstelling van nijverheid, han- del en kunst te Tilburg. In de 2e Earner is in den tijd, dat bovcnvermelde machtigingen werden verleend, kritiek op de toepassing van deze bepaling uitgeoefend. Daarna werd zij veel beperkter uitgevoerd en thans is de toe- passing een zeldzaamheid geworden. Nu houdt men zich nauwkeurig aan de omschrijving in 1903 door den toenmaligen Minister gegeven. Het cafe van verzoekster draagt niet een zoodanig karakter. Op grand hiervan advi- seeren wij U, op het verzoek afwijzend te be- schikken. De heer COLSEN deelt mede, het afwijzend voorstel van burgemeester en wethouders ten opziohte van dit verzoek te betreuren. Deze zaak is een der mooiste van Ter Neuzen, het drankmisbruik is gelukkig niet van dien aard, dat hiertegen maatregelen moeten worden ge- nomen. Ten opzichte daarvan is het volk reeds opgekweekt, zoodat ook dit geen motief kan wezen, aan de verwezenlijking van het verzoek van belanghebbende mede te werken. Spreker stelt den raad voor, het voorstel van burgemeester en wethouders niet aan te nemen, en het erop te wagen, naar de Kroon te gaan, teneindie te trachten een buitenge wone vergunning te bekomen. Zooals spreker reeds heeft gezegd, is deze zaak een der mooi ste van Ter Neuzen. De heer DE JONGE deelt mede, het voor stel van den heer Colsen te steunen. Deze in richting is van dien aard, dat ze een vergun ning moet hebben. De heer VERLINDE is van hetzelfde ge- voelen. De heer DE BAKKER steunit mede het voorstel van den heer Colsen. Hij grondt zrjn meaning op het feit, dat met het oog op de ligging van het cafd bij het station, niet voor wat betreft de persoon, een vergunning ge- wenscht is. De heer SCHEELE vraagt zich af, welke consequenties uit een afwijzende beschikking van den raad zouden voortvloeien. Indien men nu den Minister ging schrijven, waar het Ministerieele standpunt voldoende bekend is, zou gevraagd worden, waarom uitbreiding aan het aantal vergunningen in de gemeente zou gegeven worden. In het prae-advies zijn verschillende bescheiden verstrekt, waaruit bljjkt dat het standpunt van den Minister is, zoo weinig mogelijk buitengewone vergunnin gen te verleenen. De VOORZITTER: We loopen met het hoofd tegen den muur. De heer VAN AKEN is ook van meening, dat het onbegonnen werk is, indien men te voren weet, met het hoofd tegen den muur te loopen. De heer DE JONGE merkt op, dat men van standpunt kan verschillen. De Kroon kan met een advies van burgemeester en wethou ders eventueel rekening houden. Spreker zou ervoor zijn, het aan te vragen. De heer GEELHOEDT wijst erop, dat er blijkens de ingekomen bescheiden niets van kan komen. Spreker heeft belanghebbende aangeraden, te beginnen een hotelvergunning te vragen, dan is ze al voor een heel eind uit den brand. De heer COLSEN merkt op, dat de heer Scheele hem toch ook wel zal toestemmen, dat het drankmisbruik zeer verminderd is. De heer VAN AKEN is van meening, dat er genoeg, meer dan genoeg vergunningen zijn. De heer COLSEN geeft als zijn meening te kennen, dat drankgebruik alleen nog bij oudere mensehen voorkomt, de jeugd is ten aanzien hiervan zoodanig opgekweekt, dat dit vrijwel niet meer voorkomt. Hij is van mee ning, dat het hier andersom is dan in Belgie, waar men het gebruik van sterken drank ver- boden heeft. Het gevolg is, dat de mensehen udt kruiken en flessohen langs den weg lig- gen te drinken. De VOORZITTER merkt op, dat de zaak eigenlijk heel eenvoudig is. Het ministerieele standpunt is bekend. Bij het aanvragen van een vergunning boven het vastgestelde aantal, moet men kunnen aantoonen, dat zich buiten gewone omstandigheden voordoen. Nu is ge- bleken uiit de jurisprudentie en de verschillen de Koninklijke besluiten, dat alleen in een zeer, zeer buitengewoon geval een buitenge wone vergunning werd verlsend. Het voor stel van burgemeester en wethouders is dan ook afwijzend gesteld, om den raad te bewaren voor de dwaasheid, toch te trachten deze ver gunning te verkrijgen en zoodoende met het hoofd tegen den muur te loopen. De heer COLSEN wijst erop, dat er in na- burige plaatsen van 3 tot 4 maal zooveel ver gunningen zijn als hier. In Hulst b.v. heeft men er 3 maal meer. De SECRETARIS merkt op, dat deze ver gunning boven het voor de gemeente vastge stelde maximum zou moeten worden verleend. De practijk leert eohter, dat buitengewone vergunningen practisch niet meer verleend worden. De heer GEELHOEDT deelt mede, Maandag jl. te Sluiskil geweest te zijn. Hij heeft toen ook met de belanghebbende juffrouw die aan- gelegenheid besproken, waarbij deze hem mededeelde, dat het voor haar moeilijk was, voor de gasten, die bij haar logeeren, en wil- len gaan dineeren, te voren geen glaasje te kunnen schenken. Indien zij een hotelvergun ning aanvraagt, mag zij dit wel, en is zij voor een groot gedeelte uit den brand. De heer COLSEN: Maar alleen voor hotel- gasten. Het voorstel van burgemeester en wethou ders, op het verzoek afwijzend te beschikken, wordt aangenomen met 11 tegen 3 stemmen. Voor stemmen de heeren Van Driel, Harte, Van Doeselaar, Van Cadsand, Dees, Geelhoedt, Scheele, Den Hamer, De Jonge, Van Aken en De Bruijn; tegen stemmen de heeren Verlinde, De Bakker en Colsen. 12. Plaatsen papiermanden. Burgemeester en wethouders deelen mede: De winkeliersvereeniging „Ter Neuzen Klim- op" alhier heeft het verzoek gedaan, om op de drukste punten der gemeente papierman den te plaatsen, opdat het publiek daarin af- val van bananen, aardnootjes e.d. kan depo- neeren. Zij doet dit verzoek, omdat op de drukke dagen als Zondagen, Woensdagen en Zaterdagen veel afval op de straten wordt ge worpen, wat gevaar voor het verkeer ople- vert en bovendien het aanzien der straten ontsiert. iMet het gedane verzoek kunnen wij ons vereenigen en wij stellen u daarom voor, bij wijze van proef, ijzeren papiermanden te plaatsen op de meest drukke punten der ge meente. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 13. Aankoop grond. Van L. van Doeselaar, wonende Dekker- straat 2, is een adres ingekomen waarin deze te kennen geeft, dat door de gemeente in de Axelsdhestraat, nabij de Dekkerstraat, voor de woning van herbergier A. Witte een trot- toir is gelegd en de zijkant van de weg naast de bewoonde perceelen met klinkers is belegd; i dat dit werk op zichzelf een groote verbe- tering is, maar dat door hem als eigenaar van dien grond, geen toestemming is verleend om op zijn grond genoemde werkzaamheden te verrichten dat door den gemeente-opzichter zelfs geen toestemming is gevraagd om daaraan te mogen beginnen en hij, ongevraagd, het werk heeft laten uitvoeren; idat er ongeveer 25 meter grond ter plaatse ligt, waarvoor hij jaarlijks grondlasten moet betalen, zoodat het hem billrjk voorkomt om daarvoor een vergoeding te vragen van f 1 de meter. Redenen waarom hij zich tot den raad wendt met het verzoek, dat de gemeente die grond van hem koopt. De gemeente-bouwmeester, in wiens handen dit adres was gesteld, adviseert op dit schrij ven afwijzend te beschikken en adressant mede te deelen, dat hij, als eigenaar van een ge deelte openbare weg, krachtens artikel 8 van de Algemeene Politieverordening voor de ge meente Ter Neuzen, verplicht is werken toe te laten ten behoeve van het openbaar ver keer. Burgemeester en wethouders schrijven den raad: Vroeger was daar ter plaatse een modder- poel. Op verzoek van enkele omwonenden is de put vanwege de gemeente gedicht en be- straat. In verband hiermede is tevens be- straat het gedeelte van het perceel sectie M no. 354, zooals op bijgaande teekening in roode kleur is aangegeven. Ook dit gedeelte, dat een oppervlakte heeft van 25 M?. wenscht verzoeker aan de gemeente te verkoopen. Hij vraagt f 1 per M2. Het is in het belang van het verkeer, de toestand daar ter plaatse te bestendigen, zoo als deze thans is. Dit zal alleen het geval zijn, als de gemeente de voile beschikking over bovengenoemde gronden heeft. Op grond hiervan stellen wij u voor, het volgende besluit te nemen: De gemeenteraad van Ter Neuzen; gezien het verzoek van L. van Doeselaar, werkman, wonende te Ter Neuzen, om aan de gemeente te verkoopen het perceel grona kadastraal bekend in sectie M no. 353, ter op pervlakte van 25 M2. en een gedeelte van het perceel sectie M no. 354, ter oppervlakte van 25 M-., een en ander zooals op bijgaande teekening in roode kleur is aangegeven; overwegende: dat het in het belang van het verkeer is, dat de gemeente de beschikking over deze gronden heeft; dat verzoeker /I per M2. vraagt; dat deze prijs billijk is te achten; gelezen een voorstel van burgemeester en wethouders; besluit aan te koopen van Leendert van Doeselaar, werkman, wonende te Ter Neuzen, ten be hoeve van het hierboven omschreven doel, het perceel kadastraal bekend in sectie M no. 363 en een gedeelte van het perceel kadastraal be kend in sectie M no. 354, in totdal ter opper vlakte van 50 M2. of zooveel meer of minder als bij nadere opmeting blijken zal, op bijbe- hoorende teekening in roode kleur aangege ven, voor een totaal bedrag van vijftig gulden (/50) en zulks onder de navolgende voor- waarden 1. de levering van het gekochte door den verkooper zal moeten geschieden vrij 'van hypotheek en andere lasten uiterlijk bin- nen drie maanden nadat dit besluit door gedeputeerde staten van Zeeland zal zijn goedgekeurd; 2. het gekochte meet in gebruik en bezit van de gemeente komen bij betaling der I koopsom 3. de grondlasten van het gekochte komen vanaf 1 Januari 1936 voor rekening der gemeente; 4. de kosten op de koopakte vallende, komen voor rekening van de gemeente. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 14. Verleenen vergunning voor het hebben van een weegbrug in gemeentegrond. Burgemeester en wethouders stellen voor het volgende besluit te nemen: De gemeenteraad van Ter Neuzen; gezien een op 7 Juni 1935 ingekomen ver zoek van gedeputeerde staten van Zeeland om vergunning voor het maken en hebben van een weegbrug in gemeentegrond aan de Schel- dekade, ten behoeve van een te bouwen kan- tioor met wachtkamer en magazijn, voor de Provinciale Stoombootdienst op de Wester- Schelde; besluit aan gedeputeerde staten van Zeeland of aan him rechtveirkrijgenden tot wederopzegging vergunning te verleenen voor het maken en hebben van een weegbrug in gemeentegrond aan de Scheldekade aldaar ten behoeve van een te bouwen kantoor met wachtkamer en magazijn voor de Provinciale Stoombootdienst op de Wester-Schelde zooals op bijbehoorende teekening is aangegeven en onder de navol gende voorwaarden: 1. Het uitbreken van de noodige klinker- bestrating mag geschieden door of vanwege verzoekers. De uitkomende straatklinkers en grond, welke ter plaatse niet meer gebruikt worden, te vervoeren naar door den gemeente- bouwmeester aan te wijzen plaatsen. Straat klinkers en grond blijven het eigendom der gemeente Ter Neuzen. 2. Tijdens het maken en stellen van de weegbrug c.a. in gemeentegrond moeten de noodige waarschuwingsborden en afrasterin- gen worden geplaatst, welke gedurende den nacht behoorlijk door- of vanwege verzoekers moeten worden verlicht. 3. De afstand tusschen de bovenkant van het kanaal en de daar boven gelegen besfcra- ting mag niet minder zijn dan 0,25 M. en niet meer dan 0,40 M. 4. De constructie van het rijdek van de weegbrug is aan de nadere goedkeuring van burgemeester en wethouders onderworpen, evenals de grondkeerende muren, kanalen enz. 5. De weegbrug moet, buiten gebruik zijnde, steeds onbeweegbaar en op gelijke hoogte met de aangrenzende bestrating zijn vastgezet. 6. Het herleggen en onderlhou^en van de opgebroken bestrating geschiedt "inwege de gemeente Ter Neuzen voor rekervan ver zoekers. Deze storten daarvoor n kantore van den gemeente-ontvanger een edrag van twaalf gulden vijftig cent (/12,f"). 7. De voertuigen en of voorwerpen, welke op deze brug gewogen zijn, moeten onmiddel iijk vervoerd worden naar het terrein bij de aanlegplaats van de provinciale booten en als in de toekomst een nieuwe aanlegplaats ge- maakt wordt, naar het terrein, dat zal vrij- komen als het kantoor e.a. van de Provinciale Stoombootdienst zal zijn opgeruimd. Gezichts- belemmering op de Scheldekade van de bewo- ners van de Scheldekade moet voorkomen worden. ■8. De houders dezer vergunning vrrjwaren de gemeente Ter Neuzen voor alle aanspraken van- en moeilijkheden met derden en voor alle schade, welke het gevolg kunnen zijn van het maken en hebben, van deze weegbrug c.a. in gemeentegrond. 9. Ter erkenning van het eigendomsrecht der gemeente op de grond waarin deze weeg brug c.a. is aangebraeht, betalen verzoekers of hun rechtverkrijgenden, voor het eerst voor de vergunning wordt uitgereikt en verder elk jaar v6or 31 December een retributie van vier en twintig gulden 24) ten kantore van den gemeente-ontvanger. 110. Wanneer de gestelde voorwaarden niet behoorlijk worden nageleefd, zal de vergun ning worden ingetrokken. 111. 'Van deze vergunning zal geen gebruik mogen worden gemaakt alvorens door verzoe kers een gezegelde verklaring is ingezonden, dat deze voorwaarden door hen worden aan- vaard. De heer DE BAIKKER is van meening, dat er niets op tegen is, vergunning te verleenen voor het maken van een weegbrug, dioch niet op die plaats, hij zou zich ermede kunnen vereenigen, dat vergunning werd gegeven voor het maken van een weegbrug naast de Schel dekade. Hij vindt het dom, iets dergelijks te vragen. De Scheldekade biedt geen gelegen heid, in verband met de geregelde passage daar ter plaatse. Bovendien zou het jammer zijn, indien daar geregeld auto's zouden staan, en waarschijnlijk ook de auto van den Provin- cialen stoombootdienst te kijk zou staan. De VOORZITTER antwoordt, dat de plaats op de Scheldekade is uitgekozen, voor het plaatsen van een weegbrug om erger te voor komen. Het zou stagnatie venoorzaken, in dien alle auto's het magazijn zouden moeten binnenrijden om gewogen te worden. Dan zouden de auto's niet kunnen wenden, en werd de stagnatie grooter dan bij het tegenwoordige voorstel. Het is ook, opdat de auto's welke gewogen moeten worden, zoo spoedig moge lijk weg zouden kunnen rijden, dat dit voor stel wordt gedaan. Hij vertrouwt, dat dit in de toekomst geen moeilijkheden zal opleveren. 'De heer DE BAKKER deelt mede, er prijs op te stellen, dat de weegbrug naast de Schel dekade wordt gemaakt. Men moet toch een afrit maken naar de boekomstige aanleg plaats, dus kan dat geen bezwaar zijn. De heer DEES deelt mede, geconstateerd te hebben, dat voor het opbreken der bestrating, en het herleggen en onderhouden der bestra ting een bedrag moet worden gestart van f 12,50. Hij vraagt, of dit bedrag een waar- borgsom is, dan wel of het het totale bedrag is, dat de gemeente ontvangt voor erkenning van het eigendomsrecht. De VOORZITTER deelt mede, dat dit be drag een waarborg is. Verder in de bepalin- gen leest men, dat ter erkenning van het eigendomsrecht jaarlijks aan de gemeente is verschuldigd een bedrag van 24. De heer VAN AKEN geeft te kennen, zich met het voorstel van burgemeester en wet houders niet te kunnen vereenigen. Naar zrjn meening, zal stagnatie het gevolg van het ver leenen dezer vergunning zijn. Een weegbrug hoort daar niet, de straat is reeds te smal voor het tegenwoordige verkeer. De VOORZITTER merkt op, dat dit voor stel juist is gedaan om te voorkomen, dat er stagnatie ontstaat. !Bij deze vergunning wordt enkel de gele genheid geopend, de wagens te wegen, doch niet ze te doen staan. Het voorstel is gedaan om oponthoud te voorkomen bij in- en uitrij- den, indien de wagens in het magazijn gewo gen zouden moeten worden. De heer COLSEN deelt mede, erom te moe ten lachen, dat de voorzitter dit voorstel ver- dedigt, om een weegbrug op de Scheldekade te plaatsen. Men is echter scheeps, en, moet varen. Spreker is er hevig tegen. Daar hoort toch geen weegbrug. Indien een particulier het zou vragen, spreker is er zeker van, dat hij het niet krijgen zou. Naar zijn meening is het al erg genoeg, dat men aan de Schelde kade een magazijn wil bouwen, en jammer genoeg, wil men er nu nog een weegbrug gaan plaatsen. Spreker voorziet, dat indien dit zou worden toegestaan, daar verschillende wagens zouden blijven staan, vooral vraohtwagens, en deze hooren in die straat niet thuis. Burge meester en Wethouders verdedigen hier iets, dat in de praktijk zal blijken groot ongerief te veroorzaken. De VOORZITTER merkt op, dat het een eigenaardigheid is van den heer Colsen, steeds met vergolijkingen te komen. Hij veronder- stelt, dat burgemeester en wethouders iets nooit zouden toestaan, waarvan geen prece dent is. Er is voor de Noordstraat nooit plaatsing van een weegbrug gevraagd. De heer COLSENStel je voor. De VOORZITTER vervolgt, dat om prac- tische reden juist daar de plaatsing van een weegbrug is voorgesteld. Indien de auto's in het magazijn gewogen zouden moeten worden, werd de stagnatie grooter. De heer COLSEN is van meening, dat een magazijn daar ook niet thuis hoort. De VOORZITTE3R antwoordt, dat de heer Colsen bestek en teekening van het gebouw kan zien. Deze wordt toch ook gemaakt met een mooie gevel. De heer DE JONGE is van meening, dat het daar een obstakel zal worden. Bovendien is het niet aangenaam voor de mensehen, die op die plaats aan de duurste prijs grond heb ben moeten koopen. Dat was de eerste fout, dien grond daar af te geven. Het is onaan- genaam voor de mensehen die f 10 voor dien grond hebben moeten geven, en ook niet het vooruitzicht hadden, dat daar een pakhuis zou komen. Hij is van meening, dat die weeg brug een stagnatie en obsternatie zal veroor zaken. Spreker heeft gehoord uit tamelijk goed ingelidhte bron, dat de ponton slechts een 30 k 40 meter verlegd zou worden, dan zou toch desnoods een weegbrug onder aan de voormalige aanlegplaats gemaakt kunnen worden. Spreker vindt, dat het niet te pas komt, dat een dergelijk bedrijf op de Scheldekade gevestigd is. De heer SCHEIELE deelt mede, dat de oor- spronkelij'ke vraag is geweest, dat te doen. Dit verzoek is ingetrokken, en heeft men aanvankelijk gemeend, het wegen binnen het magazijn te kunnen doen plaats hebben. Een en ander is uitgerekend, en gezegd dat het niet kon, omdat dan niet de noodige ruimte beschikbaar was, en er daardoor stagnatie zou ontstaan. Het gaat er hier dus om, of binnen in het gebouw of tegen de Scheldekade een weeg brug te plaatsen. De heer VE1RLINDE is het er niet mede eens, dat er geen andere plaats beschikbaar zou zijn. Waarom is het niet mogelijk, de weegbrug in den weg te maken, welke naar de ponton zal voeren. Die weg moet toch ge maakt worden. En indien dan het basculetje beneden aan den muur geplaatst wordt, kan dit toch geen bezwaar zijn. Dit behoeft toch ook geen gebouw te worden van een meter of drie-vier hoog. Indien ze het willen, kan het gemakkelijk anders. Hij raadt aan, een andere oplossing te overwegen. Men wist niet hoe het worden zou, toen het besluit genomen werd, om den grond af te staan, doch spreker hoort het den heer Van Driel nog zeggen, dat dan een mooie werkversohaffing werd ver- kregen. Nu blijkt, dat de ponton een 30 k 40 meter zal verlegd worden. Hij vraagt zich af, waarom deze weegbrug op de Scheldekade moet komen te staan. Er moet toch een weg gemaakt worden, dan kan toch die weegbrug daarop geplaatst worden, en de auto's in het passeeren gewogen worden. Zij zeggen nu, dat het niet kan, doch het is alleen, omdat zij daarop hun zinnen hebben gezet, dat zij zeggen: binnen kan het niet, dus dan op de Scheldekade. De VOORZITTER moet den heer Verlinde opmerken, dat diens gedachtengang niet juist is. Gevraagd werd, de weegbrug op de stoep te mogen plaatsen, doch toen hebben burge meester en wethouders gezegd: geen kwestie van. Daarna is overwogen, of deze binnen in het gebouw kon geplaatst worden, hetgeen met het oog op het wenden der auto's ook niet wel mogelijk bleek, en is tenslotte dit voor stel ontstaan, omdat men dan van meening was, betrokkenen ter wille te moeten zijn, en deze oplossing de minste stagnatie waar- borgt. De heer VERLINDE geeft als zijn meening te kennen, dat men zich erbij zal moeten neerleggen. Indien overeengekomen zou wor den, dat een weegbrug aan den weg zou ge maakt worden, kreeg men het toch ook weer zoo, dat een stuk van het dak er boven uit stak, en het uitzicht was bedorven. Daarom zal hij zich ibij het voorstel van burgemeester en wethouders neerleggen, doch niet omdat hij het ermede eens is. De heer SCHEELE merkt op, dat indien de heer De Bruijne het voorstel wil doen, de weegbrug aan de oude aanlegplaats te maken, hij dit voorstel wil steunen. De heer GEELHOEDT stemt toe, dat het geen ideale toestand is. Het verkeer eohter ondervindt van die weegbrug geen narigheid. Daar het dek precies gelijk moet komen met het straatdek. Burgemeester en wethouders stellen bovendien voorwaarden, en indien deze niet nagekomen worden, kan de vergun ning worden ingetrokken. De heer DE JONGE merkt op, dat de wet- houder veronderstelt, dat deze nagekomen zullen worden, en er dus geen auto's zullen iblijven staan. Spreker ziet daar in de prac tijk niet veel van komen. De heer GEELHOEJDT antwoordt, dat daar- toe toch die voorwaarden worden gesteld. De heer DE BRUIJNE is van meening, dat, aangezien daar toch een nieuw werk wordt ge maakt, de weegbrug wellicht op een andere plaats zou kunnen worden geplaatst. Er is toch een andere gelegenheid, hij denkt hierbij aan het oude gebouw. De heer VERLINDE: Dat moet weg. De heer GEELHOEDT deelt mede, dat het oude gebouw weg moet. De heer DE BRUIJNE deelt mede, zich te hebben afgevraagd, of het niet mogelijk was, de brug bij hun boot te maken, zooals ook te Breskens, Vlissingen en Hoedekenskerke gebeurt. De heer GEELHOEDT is van meening, dat het gebouw er toch komt, en een en ander geen verschil maakt, daar de gemeente voor waarden stelt voor het gebruik van de weeg brug. Hij stemt toe, dat het geen ideale toe stand is, doch men zit in het schuitje en moet varen. De heer DE JONGE: Neen, wij zitten er nog niet in. Bij stemming over het voorstel van burge meester en wethouders staken de stemmen. Voor stemmen de heeren Van Driel, Harte, Van Doeselaar, Geelhoedt, Scheele, Den Hamer en Verlinde. Tegen stemmen de heeren Van Cadsand, Dees, De Jonge, Van Aken, De Bruijne, De Bakker en Oolsen. 15. Verleenen bijdrage wegsverbetering. Burgemeester en wethouders schrijven den raad: Bij schrijven van 31 Mei 1935 no. 200, 2e afdeeling, berichten gedeputeerde staten van Zeeland ons, dat zij de gemeente Zaamslag en de Zaamslagpolder, als onderhoudspliob- tigen van het wegvak Sint Annapolder Zaamslagsche veer hebben aangeschreven om tot verbetering te geraken. Deze verbetering is niet alleen op zich zelf reeds zeer gewenscht doch thans zelfs urgent, gezien het feit, dat de verandering van de Oostelijk aansluitende weg Zaamslagsche veerTer Hole bijna vol- tooid is. Genoemd college doet tevens een beroep pp deze gemeente en vraagt, gezien het groote belang dat de gemeente Ter Neuzen bij de totstandkoming van dat werk heeft, in begin- sel te willen besluiten, een geldelijke bijdrage te geven in de verbetering van genoemd weg vak. Door de vernieuwing van bovengenoemde wegen, worden de verkeerswegen naar Ter Neuzen aanmerkelijk verbeterd en zal daar door het gemeentebelang worden gediend. Op grond van bovenstaande stellen wij U voor, het volgende besluit te nemen': De gemeenteraad van Ter Neuzen; gezien een verzoek van gedeputeerde staten van Zeeland d.d. 31 Mei 1935 no. 200, 2e af deeling, om in beginsel te besluiten, een gel delijke bijdrage te verleenen in de verbetering van het wegvak Sint AnnapolderZaamslag- sohe veer; overwegende: dat door de voorgestelde ver nieuwing de verkeerswegen naar deze ge meente aanmerkelijk worden verbeterd; dat daardoor het gemeentebelang wordt gediend; gezien het voorstel van burgemeester en wethouders; besluit: H in beginsel een geldelijke bijdrage te ver leenen in de kbsten van verbetering van het wegvak Sint AnnapolderZaamslagsche veer. De heer DEN HAMER deelt mede, volledig in te stemmen, dat verbetering van dezen weg wenschelijk en noodzakelijk is, daar de weg voor het huidige verkeer niet meer voldoet. Spreker is er dan ook voor, dat in beginsel beslot.en wordt, een bijdrage te verleenen. De raad blijft dan vrij, het bedrag te bepalen. Men moet niet vergeten, dat de provincie ook kan beschikken over geld uit het Wegen- fonds, waarin degenen die auto's bezitten, betalen. Spreker zou het gewenscht achten, dat dan bij het te nemen besluit werd mede- gedeeld, dat in verband met de gemeentelijke financien deze bijdrage niet groot kan zijn. De heer VAN AKEN geeft te kennen, veel voor deze zaak te voelen. Hij wenschte echter toch gaame tevoren ingelicht te worden, om- trent het bedrag, dat de weg kosten zal. De heer SCHEELE kan mededeelen, dat een volledige becijfering der kosten is opgenomen in het verslag van den Zaamslagschen raad, dat dezer dagen is verschenen. Daaruit bleek, dat de totale kosten voor den weg zouden bedragen pl.m. f 240.000. De heer VERLINDE deelt mede, ook voor- stander te zijn van het verleenen eener bij drage, onder de reserve door den heer Den Hamer genoemd. De heer SCHEELE verklaart, er voorstan- der van te zijn, dat deze verbetering, zijnde een mooie verbetering van den Axelschen weg naar Zaamslag, tot stand komt, en hij er niet tegen is, deze bijdrage te verleenen: Overigens staat spreker op het standpunt van den heer Den Hamer, dat de bijdrage niet groot zal kunnen zijn, in verband met de financien der gemeente, welke zeer schraal zijn.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1935 | | pagina 7