ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Nieuw-Germaansche Ttieologie. Het geheim van de 7 wijzeiplaten No. 9305 kedztdmdsche Jmdfmia VRIJDAG 31: MEI 1935 75e Jaargang Feuilleton Binnenland Buitenland EERSTE BLAD TER NEUZEN, 31 MEI 1935. NEUZENSCHE CO U RANT ABONNEMENTSPRIJSBinnen Ter Neuzen f 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen fr. per p-sst f 1,55 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post 5,60 per jaar vol.;' Belgie en Amerika 2,overige landen 2,35 per 3 maanden fr. per post Abonnementen voor bet buitenland alleen bij vooruitbetaling. I'itgeefsterFirma P. J. VAN DE SANDE GIRO 38150 XEEEFOON No. 25. ADVERTENTIeNVan 1 tot 4 regels /0,80 Voor elken regel meer 0,20. KLEINE ADVERTENTIeN: per 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling. Grootere letters en clichfe's worden naar plaatsruimte berekend. Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen venminderd tarief, betwelk op aanvraag verkrljgbaar is. - Inzending van advertentien lie:?st een dag voor de uitgave. DIT BLAD VERSCHIJNT IEDEREN MAANDAG-, WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND. Dit lijkt misschien op het eerste gezicht geen onderwerp voor een hoofdartikel in dit blad, maar wij zijn er van overtuigd: als men het hier gebodene zal hebben ge- lezen, zal men inzien: van hoe groot be- lanq het is, dat ieder ontwikkeld mensch voile aandacht schenkt aan wat er op dit oogenbliik in Duitschland gebeiftt en wordt verkondigd ook op dit terrein. In hoofdzaak kan men in het tegen- woordige Duitschland drie groote hoofd- stroominaen onderscheiden. Daar is in de eerste plaats een streven, dat zich aan- dient als jong-reformatorisch, een echt breede en tegelijk toch ook besliste vorm van Christendom, waarbij men de religie los maakt van elken vorm van natuur of cultuur, dus ook van ras en bloed, natio- naliteit of volk. Men maakt daar volledig ernst met het woord van Jezus, die gezegd heeft: ,,De ure komt, als gijlieden noch op dezen berg, noch te Jeruzalem den Vader zult aanbidden, Gijlieden aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten, want de zaligheid is uit de Joden. Maar de ure komt en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzoo aanbidden". De radicale vertegenwoordiger van deze richting is de bekende Prof. Karl Bart'h. In de tweede plaats is daar de zooge- naamde ..Glaubens-bewegung Deutscher Christen". Zij nemen een middenstand- punt in, voelen zich wel eenigszins gebon- den aan de oude belijdenissen, maar trach- ten tegelijkertijd het Christendom te ont- wtiiklkelen naar den aard van den Duitschen geest en van het Germaansche ras. Chris- tus blijft voor deze lieden onmisbaar. Hun hoofdvertegenwoordiger is Emanuel Hirsch. Maar dan is daar de groote derde groep. Deze staat in voile tegenstelling van de beide andere groepen. Het Christendom heeft hier vrijwel, of zeg maar gerust: ge- heel afgedaan. Er mag nog eens een en kele zijn, die probeert te komen tot een compromis, in ieder geval is hier voor de absoluutheid van Christendom en gods dienst g.een plaats meer. Het Christen dom wordt afgewezen, en wij zeggen er aanstonds bij: dit is consequent. Laten wij toch onmiddellijk erkennen, dat het Christendom is voortgesproten uit het Jodendom, en dat het christelijk geloof met den Israefietisehen godsdienst gemeen heeft de onderscheiding van God en schep ping, de scheiding heel scherp zelfs van Heilige en zondaar, zoodat wie het Jodendom vliedt en haat, tegelijk ook net Christendom dient te verwerpen. De zaligheid is „uit de Joden".) Het is niet zoo gemakkelijk om over dezen nieuwen Duitschen godsdienst en deze nieuwe Germaansche theologie iets te zeggen, vooral niet, omdat hier alles nog vrijwel in wording is. Toen in 1933 het nationaal-socialisme Duitschland ver- overde en omzette, heeft de Duitsche ge loofsbeweging een plaats opgeeischt in een nieuw te vormen Protestantsche kerk. Er moest en zou komen een Rijkskerk, een een der gebeimzinnige verbalen van AGATHA CHRISTIE. (Nadruk verboden.) 20) (Vervolg.) VEERTIENDE HQOFDSTUK. De vergadering van de Zeven Wyzerplaten. Het beste is maar zoo vlug mogelijk heen te gaan over bet lijden van de volgende vier uur. Bundle bevond dat de ruinate buiten- gewoon karig was. Ze had gemeend, dat de vergadering, als er tenminste een was, plaats zou vinden op een tijdstip, als de club in vol- len gang waswaarschijnlijk zoo ongeveer 'tusschen middemacht en twee uur 's mor- gens. Ze was juist aan bet uitmaken, dat het minstens zes uur in den morgen moest zijn, toen een welkom geluid tot baar doordrong, het geluid van belt ontsluiten van een deur. Het volgende oogenblik werd het electrisch lioht aangedraaid. Het gegons van stemmen dat enkele minuten tevoren tot baar doorge- drongen was, a,ls het verwijderde geruisch van de golven der zee, hield even plotseling op als het begonnen was en Bundle hoorde een deur dichtgrendelen. Het was duidelijk dat iemand uit de aangrenzende speelzaal binnen was ge- komen, en zij waardeerde de zorg om de ver- bindingsdeur zoo geluiddempend als mogelijk was te maken. Het volgende oogenblik was de indringer binnen haar gezicbtsveld een ter rein, dat noodzakelijkerwijze eenigszins be- perkt was, maar dat toch aan zijn doel beant- woordde. Het was een groote man met breede schouders, een robust uiterlijk en met een langen zwarten baard. Bundle herinnerde zich, dat ze hem den vorigen avond' aan een der baccarattafeltjes bad zien zitten. Dus dit was nu Alfreds gebeimzinnige Russische heer, de edgenaar van de club, de sinistere mijnheer kerk, waarin alle Duitschers zich op bun plaats zouden gevoelen, een kerk, die dus zooals men het wel heel eigenaardig heeft uitgedrukt was ,,afgestemd" op het volk. Deze nieuwe kerk wil dan ook n'iet aan welken vorm ook van Christen dom gebonden zijn. In deze kerk moet ulaats zijn voor alien, voor Protestant en Katholiek. Bergmann gaat zelfs zoo ver, dat hij zegt: „Een volk, dat twee kerken en twee godsdiensten heeft, is geen volk Een volk, dat waarlijk volk is, d. w. z. een eenheid van bloed en van ziel, moet ook een zijni ten opzichte van wat van beide de hoogste uitdrukking is, namelijk de gods dienst". Hier komt dus een kerk en die kerk is Staatskerk, met als ihoofd den Rijkspresident. Het wordt eenvoudig ver boden buiten de Duitsche Staatskerk te treden. En dan willen menschen als Rosenberg en anderen ons doen gelooven, dat mil- lioenen smachtend naar zoo'n kerk uitzien, een kerk, die dan ook de beschikking moet krijgen over allerlei gebruiken en riten. waardoor de volkseenheid symbolisch en praetisch tot uitdrukking komt. Allerlei oud-germaansch en ook wel christelijk materraal gebruikt men door elkaar, het hakenkruis krijgt een eereplaats naast, ja boven het kruis van Golgotha. Men pre- fereert veelal de kerk „van ongekorven hout". Erger is nog haast, dat hier zoo veel nadruk wordt gelegd op bloed en ras, dat deze nieuw-Germaansche theologie be- slist een vijand wordt van al die religies, die aan ander bloed en ras verbonden zijn of daarmede den band ook maar eeniger- mate aanhouden. De nieuw-Germaansche keert zich niet alleen »f van het Joden dom, maar ook van het oorspronkelijk Christendom. Zij keurt ten sterkste af het dualistisch karakter, dat deze beide gods diensten dragen door hun erkentenis van den Schepper-God. Van zonde en genade, val en verlossing wil men hooren noch weten. Alles gaat hier uit van het monds- me en van het immanente. Men wenscht voor alles en alleen „actieve werkelijk- heidsmystiek". Daarom tracht men ook zich los te maken van de traditioneele Jezus-Christus-gestalte, men wil het Evan- gelie volkomen geestelijk opvatten, wil niet hooren van zondepessimisme, noch van zaligheid door een Middelaar, men Scheldt op Paulus, noemt hem ,,Schaul", om zijn Jood-zijn in zijn naam zelf te brandmer- ken. Deze nieuw-Germaansche theologie is zich bewust te zijn de theologische draag- ster van de totale verndeuwing van Duitschland. Natuurlijk staan de over- tuigde Christenen aldaar vierkant tegen- over deze richting en opvattingen. Men wijst ze daar af, kortweg, als ,,heidensch". De middengroep der Duitsche Christenen doet pogingen om contact te houden of te herkrijgen. Maar daarom heeft demand als Prof. W. J. Aalders onzes dnziens dan ook volkomen geldfk, als hij in een mededeeling van de Koninklijke Akademie van Weten- schappen (Deel 77, Serie A, No. 3) deze theologie ,,gelegenheidswerk" noemt: en dus een theologie, die voor alles bedoeld en bereid is om haar bijdrage te leveren tot de rechtvaardiging en verbreiding van de nieuw-Germaansche gedacbte. Dat Mosgorovsky. Bundle's bart klopte vlugger van opwinding. Zij geleek zoo weinig op haar vader, dat ze op dat oogenblik bijna behagen scblep in haiar ongemakkebjfce bouding. De Rus bleef eenige minuten bij de tafel staan, terwijl bij over zijn baard streek. Toen baalde hij een horloge uit zijn zak en keek hoe laat het was. Terwijl hij zijn hoofd schudde alsof hij voldaan was, stak hij zijn hand weer in zijn zak en terwijl hij er iets uit haalde wat Bundle niet zien kon, verdween hij uit baar gezicbtsveld. Toen ze hem weer kon zien, kon ze zich nau- welijks beheerschen en ze hijgde bijna van ver- bazing. Zjjn gezicht was nu bedekt met een masker, maar geen masker van de gewone soort. Het was niet op maat voor belt gezicht gemaakt, het was maar een lapje goed dat er voor hing, een gordijntje met twee spleten erin voor de oogen. Het was van voren rond er stond een afbeelding op van een wijzerplaat, waarvan de wijzers zes uur aanwezen. ,,De Zeven Wijzerplaten", zei Bundle bij zicbzelf. Terzelfdertijd klonk er een nieuw geluid... zeven gedempte klopjes. Mosgorovsky liep naar de plaats waar Bundle wist dat de an dere kastdeur was. Ze hoorde een scherp ge- klik en toen het geluid van begroetingen in een vreemde taal. Dadelijk daarop kon ze de 1 nieuwgekomenen zien. Ze droegen alien klok- I maskers, maar bij hen stonden de wijzers an- ders, respectievelijk op vier en op vjjf uur. De beide heeren waren in avondtoileit... maar toch waren ze gemakkelijk van elkaar te onder scheiden. De een was een elegante, slanks jonge man, die avondkieeren droeg van een voortreffelijken snit. Het gemak waarmede hij zich bewoog, deed meer aan een buiten- lander dan aan een Engelschman denken. De andere heer zou men beter taai en mager heb- ben kunnen noemen. Zijn kleeren pasten hem nogal goed, maar meer ook niet en Bundle ried zijn nationaliiteit zelfs voor ze zijn stem ge- hoord had. „Ik veronderstel dat wij de eersten zijn op deze kleine bijeenkomst." zoo'n theologie, zulk gelegenheidswerk dan ook aan wetenschappelijkheid zeer veel te wenschen overlaat, spreekt vanzelf. Fantastische rastheorien worden als be- wezen waarheden gehanteerd, tusschen ras en volk wordt nauwelijks onderscheid gemaakt, de wereldgescbiedenis wordt eenvoudig voor dit doel gereconstrueerd, de godsdienst-geschiedenis mishandeld, de zwaarste problemen worden zoo maar even op zijde gesteld en heeten ,,opge- lost". Er wordt ook niet meer naar God gezien en allereerst op Hem geliet, neen, deze „theologen" richten hun aandacht in de eerste plaats op het meest nabije: op bloed en ras, op volk en natie. God en godsdienst worden opgelost in de eene totaliteit. Er zijn er geweest, en zij zijn er nog, die den godsdienst lieten samenvallen met de philosophic, als poging tot wereldverkla- ring. Anderen lieten den godsdienst samenaaan en samenvallen met de zede- lijkheid, een streven b.v. naar wereld-ver- betering of wereld-beheerschingweer an deren vereenzelvigden den godsdienst met de psychologic of met de sociologie of nog weer met iets anders. Zoo gezien is de nieuw-Germaansche theologie weer iets aruders: een poging om den godsdienst op te lossen in de ,,al eene levens- en wereld-werkelijkheid". Ons grootste be- zwaar is en blijft, dat zoodoende de gods dienst niet wordt erkend als een geestelijk verschijnsel van volstrekt eigen karakter, en dat tegelijkertijd het diepste wezen van alien waren godsdienst: de ohderstelling van de noodzakelijkheid van openbaring en verlossing hier wordt ontkend. Prof. Aalders heeft in zijn door ons reeds genoemde studie niet onaardig ge zegd, dat een beschouwing van deze nieuw-Germaansche theologie daarom van zoo groot nut kan zijn, omdat wij als 't ware hierbij en hierdoor een blik naar bin nen kunnen slaan als door een venster in de diepste roerselen en motieven van een groot en machtig volk. Im Duitschland laat zich meer dan er- gens elders gelden een sterk besef van ras en volk, een besef, dat alles aan zich dienstbaar maakt: leven en wetenschap, economie en techniek, politiek en cultuur, nu ook redelij'kheid fen religie. Omdat men voor alles ras en volk wil vasthouden en doorzetten, wordt het intemationale Chris tendom losgelaten en doet men zijn best om zoo goed (en zoo kwaad) als het gaat den oud-Germaanschen godsdienst nieuw leven in te blazen. Van hooger macht en bestel wil men niet meer weten. Dat het niet mogelijk is om na twaalf tusschen- liggende eeuwen van Christendom zoo maar van het oude in het nieuw-Germaan sche geloof over te stappen, schijnt men niet te beseffen. Er is in dit alles meer constructie dan groei, het is meer maak- werk van enkelen dan geloofsovertuiging van heel 'n volk. De door ons genoemde hoogleeraar heeft n'iet gedurfd over de toekomst van deze nieuw-Germaansche theologie een oordeel uit te spreken, maar wfel verklaar- de Prof. Aalders, dat het een curiosum, zoo niet een unicum zou zijn in de gods dienst-geschiedenis; dat op deze wijze een oude godsdienst eenvoudig werd verjongd, Een prettige voile stem met een eenigszins Amerikaansche intonatie, die ook eenigszins aan Iersch deed denken. De jonge man sprak in goed, maar een beetje hoogdravend Engelach. „Het kostte mij zeer veel moeite dezen avond vrij te maken. Men kan die zak en niet altijd even gemakkelijk regelen. Ik ben niet zooals No. 4 hier, mrjn eigen heer en mees- ter." Bundle trachtte zijn nationaliteit te raden. Totdat hij begon te spreken had ze gemeend, dat hij wel een Franschman kon zijn, maar zijn accent was niet Fransch. Het kon een Oostenrijker of een Hongaar of zelfs wel een Rus wezen. De Amerikaan begaf zich naar den ande ren kant van de tafel en Bundle hoorde dat men een stoel onder de tafel uitschoof. „Efen uur is een succes", zei hij. ,,Ik feli- citeer u, dat u het waagt." Vijf uur haalde zijn schouders op. „Tenzij men waagt..." Hij maakte den zin niet af. Weer werd er zeven keer geklopt en Mos gorovsky begaf zich naar de geheime deur. Ze kon er niets bepaalds van gewaar worden, daar het heele gezelschap uit haar gezichts- veld was, maar dadelijk daarop hoorde ze dat de Rus met den baard, zijn stem verhief. „Zullen we beginnen met de zaken?" Hij zelf liep om de tafel heen en ging zitten naast den arm stoel aan 't hoofd van de tafel. Zoo zat hij recht tegenover Bundle's kast. De elegante Vijf Uur nam plaats naast hem. De derde stoel aan dien kant kon Bundle niet zien, maar de Amerikaan No. 4 kwam even binnen haar gezichtveld v66r hij ging zitten. Aan de zijde van de tafel het dichtst bij haar, waren maar twee stoelen te zien en terwijl ze keek zette een hand den tweeden dus eigenlijk den middelsten stoel klaar. En toen gleed met een vlugge beweging een van de pasgekomenen langs de kast en nam den stoel tegenover Mosgorovsky. Wie daar ging zitten, zat natuurlijk met den rug naar Bundle toe en naar dien rug keek Bundle met veel belangstelling, want het was de rug van een vrouw, een buitengewoon mooie vrouw. Zij en een godsdienst als het Christendom, die zich als een zuiver geestelijken band van eenheid had doen gelden, weer gedwon- gen zou worden met kracht en geweld om zich te gaan beperken tot een ras en volk. Men kan en moet ontzag hebben voor wat hier wordt gedurfd en gewaagd. De nieuw-Germaansche theologie laat ook ons wel heel duidelijk onze gebreken zien en onze tekorten. Maar daarom te meer spoort zij ons aan om ernst te maken met eigen overtuiging en idealen, en alien op de plaats, waar wij gesteld zijn en in besef van onze roeping ook onze godsdienstige overtuiging om te zetten in daden, die kracht doen en zegen verspreiden. LIBERALE STAATSPARTIJ. De Vrijheid meldt, dat het hoofdbestuur der Liberale Staatspartij de Vrjjheidsbond voor- nemens is in het najaar een buitengewone al- gemeene vergadering van de partij uit te schrijven, welke aan het vraagstuk der orga- nisatde van de party zal worden gewij d. De partijxaad heeft hiermede zijn instemming be- tuigd. CONTIN GENTEERIN GEN. Bij Kon. besluit van 28 Mei, tot voortzetting van de tijdelijke beperking van den invoer van aal en paling, is o.m. bepaald: 1. Gedurende het tijdvak van 12 maanden, aanvangende 1 Juni 1935 en eindigende 31 Mei 1936, is de invoer uit ieder land verboden van aal en paling, voor zoover deze meer bedraagt dan 25 ten honderd van de boeveelheid, welke gemiddeld per 12 maanden in de jaren 1931, 1932 en 1933 uit dat land is ingevoerd; 2. Onze Minister is bevoegd om boven de ingevolge het vorig lid bepaalde contingenten bijzondere contingenten vast te stellen voor den invoer uit nader door hem aan te wijzen landen. Een besluit van genoemden datum ten aan- zien van versehe zeeviscb, met uitzondering van haring, bepaalt om. 1. Gedurende het tijdvak van 12 maanden, aanvangende 1 Juni 1935 en eindiigende 31 Mei 1936, is de invoer uit ieder land verboden van zeeviscb, voor zoover deze meer bedraagt dan 50 ten honderd van het netto-gewicht, het- welk gemiddeld van deze visch uit dat land in de jaren 1930, 1931 en 1932 is ingevoerd. 2. Gedurende het in het vorig lid genoem de tijdvak is de aanvoer van zeeviscb uit alle schepen, van vreemde kenteekenen voorzien, slechts toegestaan voor zoover deze niet meer bedraagt dan 50 ten honderd van het netto- gewicht, hetwelk gemiddeld van deze visch uit schepen, van eenig kenteeken van dit land voorzien, gedurende de jaren 1930, 1931 en 1932 is aangevoerd. 3. Zoodra de voor eenig land ingevolge het vorig lid toegestane hoeveelheid voor aanvoer van zeevisch is bereikt, is de verdere aanvoer uit schepen, van eenig kenteeken van dat land voorzien, verboden. 4. Indien en in zooverre op den dag, waar- op dat besluit in werking treedt, brjaondere contingenten van kracht zijn, waarvan de ter- mijn nog niet is verstrekem, zullen voor het nog niet verstreken gedeelte van dien ter- mijn de bijzondere contingenten in de plaats treden van de in het eerste en tweede lid be- doelde contingenten. 5. Onze Minister is bevoegd, om boven de ingevolge eerste en tweede lid bepaal de con tingenten bijzondere contingenten vast te stel len voor den in- en/of aanvoer uit nader door hem aan te wijzen landen. nam het eerst het woord. Haar stem was wel luidend, met buitenlandseh accent... en er lag een diep verleidelijken klank in. Ze keek naar den leegen stoel aan het hoofd van de tafel „Dus zullen we No. 7 vanavond niet zien", zei ze. ,,Zeg me, kameraden of we hem ooit zullen zien?" ,,'Die is goed", zei de Amerikaan. „Verdui- veld goed. Wat Zeven Uur betreft ik begin te gelooven dat die niet bestaat." „Ik kan u niet aanraden dat te denken, kameraad", zei de Rus op vriendelijken toon. Er heerschte stilte, nogal een onaangename stilte, voelde Bundle. Ze keek nog altijd als betooverd naar de vrouw. Haar japon was op den rug gedeco- leteerd en ze zag een kleine moedervlek juist bij het rechterschouderblad, dat de blankheid van de huid nog meer deed uitkomen. Bundle voelde dat de uitdrukking „schoone avontu- rierster", die ze zoo dikwijls gelezen had nu echt beteekenis voor haar kreeg. Ze was er heel zeker van dat deze vrouw een knap ge zicht had, een donker, slavisch gezicht met hartstoohtelijke oogen. Ze werd uit haar fantasieen gewekt door den Rus, die scheen op te treden als ceremo- niemeester. Zullen we de zaak afhandelen? Eerst over onzen afwezigen kameraad No. 2". Hij maakte een eigenaardig gebaar met de hand in de richting van den stoel naast de vrouw, wat alien die er waren nadeden, ter wijl ze zich daarbij naar den stoel keerden. ,,Ik wou dat No. 2 vanavond hij ons was", vervolgde hij. „Er moet veel gedaan worden. Er hebben zich onverwachts moeilijkheden voorgedaan." ,,Hebt u zijn rapport gekregen?" Nu was het de Amerikaan die sprak. ,,Tot nu toe... heb Ik niets van hem J gehoord." Hij zweeg even. ,,Ik kan het niet begrijpen." ,,Denkt u, dat het in verkeerde handen kan gevallen zijn?" ,,Dat is... mogelijk." ,,Met andere woorden", zei Vijf Uur zacht, „er is gevaar." I POOS 20 CT.~ TUBE 40 EN 60 CT. I (Ingez. Med.) NA DE DEVALUATIE VAN DEN BELGA-. Volgens de officieele opgave van de groot- handelspryzen valt, sederfe de devaluatie van den BeLga, een gemiddelde stijiging met 15 pcL waar te nemen. Voor sommige producten De reikte de prijsverhooging echter reeds 22, 26 en zelfs 32 pet. Voor de voedingsmiddelen bedraagt de strjging, globaal 21 pet, voor brandstof 2 pet., voor metaalproducten 22 pet.; voor petroleum 14 pet., voor de glasproducten zijn de prijzen onveranderd gebleken wat ook het geval is met de groothandelsprijaen van tabak, sigaren en sigaretten. De groothan- delsprrjzen voor de chemische producten stegen met 5 pet., de chemische meststoffem met 7 pet.,; de textielproducten met 26 pet.; de wol met 32 pet.; vlas met 21 pet.; jute met 18 pet.; katoen met 28 pet.; huiden en Ieder 15 pet; rubber 12 pet.; papier 9 pet. Verwadht wordt dat sommige dezer prijzen nog verder de hoogte zullen inigaan. Men hoopt echter da' het maximum in Juli zal zijn bereikt JACHT OP WILDSOORTEN, De minister van Econ. Zaken heeft bepaald dat de jacht op wilde eenden in Zeeuwseh- Vlaanderen zal zijn geopend van 15 Juli 1935 tot 9 Februari 1936; de jacht op patrijzen van 7 September 1935 tot 1 Januari 1936; op fa- zantenhanen van 5 Oct. 1935 tot 1 Januari 1936; op fazantenhennen van 5 October 1935 tot 1 December 1935; verder gelden voor ge- heel Zeeland met toepassing der bovengenoem- de bepalingen, de volgende openstellingen; pa- trrjzen 31 Aug.1 Januari; Korhennen 5 Oct. —10 Nov.; Fazanthanen, Korhanen en Hout- snippen; 5 October26 Januari; Fazanthennen en -hanen, van 5 October tot 1 Januari; wa- tersnippen 22 Juli10 April; ganzen, 22 JuK J.0 April; eenden (alle soorten behalve berg- en eidereenden) 22 Juli9 Februari; meer- koeten, 31 Aug.9 Febr.; goudpluvieren idem; watersnippen 22 Juli10 April. EEN OPLICHTER. Dezer dagen vervoegde zicb bij een winke- lier te St. Jansteen een persoon die die aanwe- ziige winkeljuffrouw 7 K.G. koffie, merit Special en 5 K.G. van een andere soort be- stelde. Nadat de 7 K.G. waren afgewogen en ingopakt, verwijderde de juffrouw zich ten- einde de andere soort koffie in het pakturis te halem. Toen zij in den winkel terugkwam, bleek de man te zijn verdwenen en de koffie natuurlijk ook. Bij onderzoek is gebleken, dat de persoon een Belg, afkomstig uit een der omliggende grensplaatsen, deze „truc", bij verschillende winkeliers in de omgeving van St. Jansteen heeft uitgehaald, DE BRUG VAN NOORD- NAAR ZUID-BEVELAND. In een vorige week gehoudien vergadering van een commissi© uit Ged. Staten van Zee- land met de gemeente- en polderbesturen vaxt Noord-Beveland is gebleken, dat het voonat enkele personen buiten het eiland zijn, die Hij sprak het woord beboedzaam uit em toch met een zeker genot. De Rus knikte nadrukkelijk. ,,Ja... er is gevaar. Men komt te veel aan r de weet over ons... over dit huis. Ik weet dat verscheidene menschen vermoedens hebben.1" Hij voegde er kalm aan toe: ,,Die moeten tot zwijgen worden gebradtt-"' Bundle voelde, dat ze kippenvel kreeg. Als ze gevonden werd, zou ze dan tot zwijgen ge~ bracht worden Plotseling werd haar aan dacht weer getrokken door een woord „Dus van Chimneys is niets aan het lieht gekomen." De Rus schudde het hoofd. „Niets." Opeens boog no. 5 zich voorover. „Ik vind dat Anna gelijk heeft. Waar is onze president No. 7, hij die ons in het leven riep. Waarom zien we. hem nooit?" „No. 7", zei de Rus, heeft zijn eigen manier van werken." „Dat zegt u tenminste altijd". ,,Ik zal nog meer zeggen", zei Mosgorovaky. ,,Ik beklaag den man of vrouw, die met hern in conflict komt." Er was weer een onaangename stilte. „We moeten opschieten", zei Mosgorovsky kalm. ,,No. 3 hebt ge den plattegrond van Wyver Abbey." Bundle spitste de ooren. Tot nu toe had a® no. 3 niet gezien, noch zijn stem gehoord. Die hoorde ze nu en herkende die zonder zicb te kunnen vergissen. Zacht, prettig, on duidelijk, de stem van een welopgevoeden Engelschman „Hier zijn ze mijnheer". Er werden eenige papieren over de tafel ge- schoven. Iedereen boog zich voorover. Dan-, hief Mosgorovsky zijn hoofd weer op. ,,En de lijst van de gasten?" ,,Hier." De Rus las ze. ,,Sir Stanley Digby, mijnheer Terence O.Rourke, sir Oswald en lady Ooote, mijnltesr Bateman, gravin Anna Radzky, mevr. Mac ac ta, mijnheer James Thesiger..." IHij zweeg en vroeg toen op scherpen toon ,,Wie is mijnheer James Thesiger?" De Amerikaan lachte. (Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1935 | | pagina 1