Burgerlijken Stand
KAMER VAN KOOPHANDEL EN
FABRIEKEN VOOR Z. VLA ANDEREN
LOOP DER BEVOLKING.
VIJF EN TWINTIG SLACHTOFFERS BIJ
EEN BRAND.
Bij opruimingswerk te Uzhorod in Tsjecho-
Slowakije, waar een aantal groote strooschel-
ven in brand was geraakt, zijn tal van lijken
weet toch algemeen, dat het er met de staats-
financien ook niet zoo rooskleurig uitziet.
Moet men dan toch maar alles van den Staat
wenschen? Als men werken uitgevoerd
wenischt te zien, moeten die ook gefinancierd
kunnen worden. En als bij dit bedenkt, moet
gevonden van dakloozen, die in de strooschel- ^em 0pmerking van het hart, dat hij zich
ven een slaapplaats hadden gezocht en blijk-
baar door de vlammen verrast zijn. Tot nog
toe zijn vijf en twintig lijken geborgen, waar-
van sommigen zoodanig verkoold zijn, dat zij
toen zij aan de lucht werden blootgesteld, in
witte asch udteen vielen.
EEN BEEANGRIJKE UITVINDING.
Bij een der belangrijkste ondememingen op
het gebied der textiel-industrie, de firma
Heberlein Oo. te Wattwil is voor het eerst
in Europa een nieuwe uitvimding in toepas-
sing gebracht, welke van groot belang is voor
de textiel-industrie. Het nieuwe procddd is
het zoogenaamde sanforiseeren, genaamd naar
den uitvinder, den Aimerikaan Sanford L.
Cluett. De firma Heberlein heeft voor dit
proc£d£ alle licenties voor geheel Europa
verworven en past de uitvinding in Zwitser-
land in de eigen fabrieken toe.
Het sanforiseeren is een procedd om het
krimpen van stoffen in de wasch tegen te
gaan. Reeds vroeger zijn vele pogingen op
dit gebied gedaan, doch steeds zonder vol-
doende resultaat. Met het sanforiseeren is
het doel voorloopig voor linnen- en katoenen
stoffen en tot op zekere hoogte ook voor ge-
mengde weefsels bereikt. Op wollen stoffen
kan het echter nog niet worden toegepast.
De firma heeft verder aan vijf andere Zwit-
sersche fabrieken de licentierechten voor het
procedfS verkoeht. In de Vereenigde Staten,
Canada en Zwitserland zijn tot nu toe onge-
veer 70 machines voor het nieuwe procede in
bedrijf gesteld.
Het procedg is gegrond op de gedachte, dat
het krimpen der weefsels in de wasch voor-
komen moet worden doordat men tevoren de
stoffen reeds laat krimpen in dezelfde mate
als vroeger in het gebruik gebeurde. Het ge-
stelde doel wordt langs mechanischen weg
zonder het gebruik van chemicalien bereikt,
zoodat de kwaliteit der stoffen niet belnvloed
wordt.
Vergadering van Zaterdag 23 Maart 1935.
(Vervolg van punt 8.)
De heer VAN DER PEIJL deelt mede, dat
hij meermalen gebruik maakt van de veren
te Moerdijk, Arnhem en Nijmegen. Hij kan
bevestigen, dat men hiervoor dikwijls moet
wachten. Het is hem overkomen, dat hij te
Moerdijk IV2 uur moest wachten, ook is het
wel eens voorgekomen bij een ander veer dat
hij 3 uur wachtte. Te Moerdijk betaalt spre-
ker 1 en indien de brug gereed is 0,50. En
dan zegt hij, geef mij maar een brug, dan
moet ik geen half uur wachten. Trots het feit
dat spreker er voor moet betalen, is hij er
voor, dat er bruggen komen.
De heer DE MEIJER kan, naar aanleiding
van hetgeen de heer Van Goethem heeft ge-
zegd over de verbindingen over de Schelde,
niet anders zeggen, dan dat voor den toestand
zooals die thans is, de provincie alien lof ver-
dient. Naar zijn meening kan aan de veer-
diensten niet veel verbeterd worden. Men kan
wel altij-d door er op hameren, dat het steeds
goedkooper en vlugger moet, men kan wel in
zijn bed naar Rotterdam willen.
De heer VAN GOETHEM: Natuurlijk!
De heer DE MEIJER vervolgt, dat naar
zijn meening onze veren prachtveren zijn,
welke ruimschoots voorzien in de be'hoefte,
welke er is aan vervoer. Wat kan men dan
meer verlangen? Een tijd geleden was er
iemand, die den bouw van een brug over de
Schelde bepleitte, en aanhaalde, dat men dan
vroeger op de beurs te Rotterdam zou zijn.
Deze heer somde hoogstens 30 menschen op,
welke van die brug voor die gelegenheid ge
bruik zouden maken. Men kan wel vragen,
een Zeppelin te krijgen, om de menschen gra-
tis over de Sdhel'de te vervoeren.
De heer VAN DER PEIJL voert aan, dat
het met de kosten voor de auto's op de veren
ook nog wel gaat. Als men naar Texel moet,
moet men dit een dag te voren aanvragen,
en dan betaalt men voor een personenauto
f 6. Spreker heeft het onlangs gedaan, dat
ritje van den Helder naar Texel kwam hem
op f 1-2 te staan. In dat licht bezien, mag
men hier niet klagen. Alleen het betalen voor
de lading van auto's is hier een bezwaar.
De heer DE MjEIJER is van meening, dat
men Nederland af kan reizen, doch beter ma-
teriaal en betere voorziening nergens kan
vinden. En dan wordt er wel gepleit voor
nauwer aansluiting aan Nederland, doch a.ls
het in Belgie een dubbeltje goedkooper is,
gaat men naar Belgie.
De heer DE KLERK meent, zijn meening
tegenover den heer Van Goethem naar aanlei-
ding van diens aanhaling van den heer Ford,
kenbaar te moeten maken. De uitlating van
Fofd, dat men in plaats van verbindingen te
water landveibindingen hebben moest, is hem
beken'd. Hem is echter een geval bekend, dat
een lading zand naar Gent werd vervoerd, van
de Duitsche grens voor de som van 10 heele
centen per ton. Hij gelooft nog niet, dat de
auto dat zal kunnen. Het is wel mogelijk, dat
voor de kleine vaart de auto in de plaats zal
kunnen komen, doch voor de groote vaart, is
op het oogenbiik de tijd van Ford nog niet ge-
komen.
Het autoverkeer heeft enkel de veren, doch
de vaart ondervindt hinder van sluizen en
bruggen en moet ervoor betalen. Als men
dit in aanmerking neemt, dan is het autover-
keer nog 100 beter af dan de scheepvaart.
Naar zijn meening is er niets tegen, dat de-
genen, die van de verkeersgemakken gebruik
maken, er ook voor betalen.
in zake de actie tegen die brugtollen wel eens
heeft afgevraagd, of wel alle officieele per-
sonen die zich daartegen uitspraken, zich op
dat oogenbiik hun verantwoordelijke positie
tegenover den Staat wel bewust waren. En al
was het dan op die zooeven door den heer
Van Goethem aangehaalde vergadering te
's Hertogenbosch de burgemeester van die
stad, die zich uitsprak zooals de heer Van
Goethem weergaf, dan meent hij, dat deze in
dat opzicht zijn positie ook wel eeniger mate
uit het oog verloor en dat alle in die verga
dering aangehaalde motieven tegen tolheffing
ze moge dan ook onaangenaam zijn
nog niet steekhoudend zijn.
Eenerzijds wordt beweerd, dat de tollen het
verkeer afsnijden, doch de praktijk bewijst
dit wel anders. Er wordt immers juist van de
zijde van hen, die propageeren een nauwere
aansluiting van Zeeuwsch-Vlaanderen aan
Nederland, door een nieuwe verbinding met
Brabant uit den treure aangehaald, dat sinds
de opening van dien tunnel het verkeer van
uit Zeeuwsch-Vlaanderen naar Holland v.v.,
via dien tunnel, zoo is toegendmen! Niettegen-
staande de tol van fr. 10! Beteekent dit dan
een afsnijden van het verkeer? Wie, die daar
bij Antwerpen de Schelde wil passeeren, dankt
er aan, dat die tolheffing den weg afsnijdt?
Integendeel, men offert gaarne die fr. 10, in
de wetensehap, dat men daar nu dag en nacht
zonder vertraging passeeren kan. Ook spre
ker heeft, wanneer hij wegens mist of te laat
uur daarlangs moest reizen, het voorrecht
van die verbinding leeren waardeeren.
En beteekent het niets,' dat men zonder
vertraging de rivieren kan passeeren, indien
men van den heer Van der Peijl hoort, dat
men dan een half uur, maar ook wel eens 3
uur te Moerdijk moet wachten. En haasten,
als de auto's het Hollandsch diep zijn gepas-
seerd, zich weer niet naar Dordrecht, om daar
tijdig bij de vaart van de veerpont naar
Zwijndrecht te zijn, en omgekeerd, om wach
ten te ontgaan?
Door den heer Van Goethem is ook te ken-
nen gegeven, dat hij zich niet kon indenken
in den gedachtengang van het Bureau, toen
dit neerschreef, dat het zich kon indenken,
dat de tolheffing een bezwaar was voor de
menschen die in de nahijheid eener brug
woonden. Dit is toch heel eenvoudig. Het is
aan te nemen dat het voor die menschen een
bezwaar wordt, vooral als het vroeger een
tolvrije brug was, omdat die daarvan allicht
veel gebruik zullen maken. Het Bureau had
daarbij het oog op een ontwikkeld lokaal ver
keer ter weerszijden eener rivier, zooals men
dit b.v. in de Betuwe kan hebben. Als men
dagelijk-s herhaalde malen over zoo'n brug
moet passeeren, kan het een druk'kenden last
worden.
Overigens is de tolheffing toch ook slechts
bedoeld als een tijdelijken maatregel.
Het reizen per auto gaat vlug, maar toch
nog naar sommiger meening nog niet vlug ge-
noeg, en uitteraard wordt tegen alles wat
maar belemmeringen heet, gesputterd. Ook
wel eens om futiele reden of reden zonder
grond. Op een verkeersconferentie te Middel-
burg werd door den vertegenwoordiger der
K.N.A.C. eens geklaagd, dat er voor de auto-
mobilisten op de groote veerbooten vertraging
voor het verlaten der boot bestond, wegens
de wijze waarop de kaartjes van de inzitten-
den worden ingenomen en vroeg daarin ver-
andering. De heer De Jonge, dlrecteur van
den Wester-Scheldedienst, kende die klacht,
maar meende, dat die tocht wel overdreven
was, aangezien dat oponthoud hoogstens en-
kele seconden kan bedragen, en oordeelde ook
dat er zonder reden zoo'n groote haast wordt
gemaakt, omdat hij wel eens heeft geconsta-
teerd, dat die menschen, die met het ver
laten der boot zoo'n groote haast bleken te
hebben, eenmaal de brug verlaten hebbende,
enkele tientallen meters verder bij het hotel
Zeeland stopten, om een glas bier of welke
andere verversching dan ook te gaan gebrui-
ken. Dan had men weer volop tijd!
Zooals reeds in aangehaald, heeft het Bu
reau dit vraagstuk geheel van uit een
Zeeuwsch-Vlaamsch oogpunt bekeken. Er is
reeds meermalen namens de Kamer bij Gede-
puteeide Staten op verbeteringen in den dienst
ook wat de tarieven betreft, aangedrongen.
Doch nu, bij de in den lande gevoerde actie,
is nog te meer uitgekomen, hoe stiefmoederlijk
Zeeuwsch-Vlaanderen voor het oversteken der
Schelde bedeeld is, in vergelijking met an
dere streken van ons land, en die vergelij
king dreigt nu nog sterker te worden in ons
nadeel. Het meende, dat dit nu een goede ge
legenheid was, om dat groote verschil nog
meer onder de aandacht te brengen, en om
aan de Regeering en de Staten-Generaal te
verzoe'ken Zeeuwsch-Vlaanderen als gelijkge-
rechtigde te behandelen.
Zooals elders betoogd wordt van de brug
gen, dat het verlengstukken zijn der wegen,
zijn in feite, de veren eveneens verlengstukken
van de wegen.
Ter verkeersconferentie te Middelburg is
er door spreker ook reeds de aandacht op ge-
vestigd, dat volgens het wetsvoorstel het pas
seeren der duurste brug met de grootste en
zwaarste auto 1 zal kosten, terwijl dit, na
de verlaging van het tarief, voor een beladen
lOtons-auto die de Schelde over moet f 14
kost. In dit licht bezien, is er dus zeker aan-
leiding Zeeuwsch-Vlaanderen nog verder te-
gemoet te komen en dit gelijk te stellen met
de amjere deelen van ons land.
De heer DE KLERK wijst er op, dat er nu
wel op gehaJmerd wordt om de lading van
auto's, die overgezet worden, vrij te krijgen,
doch hij acht dat niet redelijk. Als een vracht
van Ter Neuzen naar Hulst per vrachtauto
zou moeten worden vervoerd, zal toch ook
De heer VAN M3ELLE kan zich, na de uit-
eenzetting door het Bureau, met het gedane
voorstel accoord verklaren.
De heer OGGEL merkt op, dat, indien de
versnelde bruggenbouw, met tolheffing, werd
verkregen, en de toestand bleef, zooals die
hier was, indien dus geen gelijkstelling met
overig Nederland werd verkregen, Zeeuwsch-
Vlaanderen in kosten weer zooveel te meer
achteruit zou zijn ten opzichte van overig
Nederland.
De heer WIND VAN MERKESTEYN
merkt op, dat de Regeering toch geen verla
ging van de tarieven van den prov. stoom-
bootdienst kan vaststellen. Naar zijn mee
ning behoort dit tot de bevoegdheid van de
provincie.
De SECRETARIS stemt dit toe; daarom
heeft de Kamer zich ook in de eerste plaats
gewend tot Gedeputeerde Staten van Zeeland,
met het verzoek de beoogde verlaging van het
tarief te Willen bevorderen. Aangezien van
wege den Staat een aanzienlijk percentage
van het tekort in de exploitatie wordt gedra-
op, dat men dan, ook indien de heffing werd
verlaagd, nog steeds aan bod zou zijn.
De heer DE KLERK deelt mede, uit het
voorstel van het Bureau niet te kunnen lezen,
of dit nu voor of tegen vrije bruggen is.
De heer OGGEL licht in, dat het Bureau
zich hieromtrent niet uitspreekt, en het ook
de bedoeling is, dat de Kamer zich hierover
niet uitspreken zal.
Indien de overvaart over de Schelde vrij
kan gekregen worden, kan men zich in
Zeeuwsch-Vlaanderen het beste buiten de Hol-
landsche kwestie houden. Inidien de actie
een gunstigen invloed heeft, is de bedoeling,
te trachten ook te bewerken, dat aan
Zeeuwsch-Vlaanderen dezelfde gunst wordt
verleend.
De heer DE KLERK is van meening, dat
men zich toch voor of tegen tolvrij bruggen
zou moeten uitspreken. Het heele advies van
het Bureau handelt over bruggen, doch men
spreekt zich niet voor of tegen tolvrije brug
gen uit.
De heer NEETESON deelt mede, dat het
gen, kunnen Gedeputeerde Staten die tarieven Bureau, indien zulks mogelijk zou blijken
reSf zicfbThel^brengm Tan'zijn^- m^d^gr^ zou_dit
heeft gesteld op het stan'dpunt van de om-
standigheden die men hier kent en dan is de
voorgestelde tolheffing, uit Zeeuwsch-
Vlaamsch oogpunt bezien, laag, tegenover de
tarieven op de Wester-iSchelde.
Om deze, in Zeu<w*sch-Vlaamsche oogen be-
lachelijk lage tollen ontstond in den lande
een storm. Het Bureau erkent, dat er wat de
bruggen betreft, uitzonderingen kunnen zrjn,
dat er aanleiding kan zijn voor wijziging van
het wetsontwerp, doch. zooals de heer Van
der Peijl zoojurst deed uitkomen, is de ver
snelde bruggenbouw een groote verbetering
voor het verkeer, ook m&t tolheffing, wordt
er aan het verkeer zeer veel tegemoet ge-
komen.
De Kamers van Koophandel en Fabrieken
zijn officieele colleges, en geen volksvergade-
ringen, waar men zonder eenige verantwoor-
delijkheid kan doorslaan. De Kamers v. Koop
handel hebben zich op een hooger peil te
plaatsen, en te bedenken, dat zij geen acties
steunen, die noodlottig kunnen ziin voor de
financien van den Staat of deze ontwricht. Zij
hebben mede te werken aan het voortbestaan
van dien Staat. En nu heeft het Bureau dezer
Kamer omtrent den opzet van het wetsont
werp en de daarbij gemaakte berekeningen
geen studie gemaakt, doch het vertrouwt, dat
de Regeering voor het indienen van dit wets
ontwerp een ernstige reden heeft gehad. Men
door de Provinciale booten over zoo'n afstand
wel moeten gedaan worden?
De SECRETARIS: Waarom geschiedt het
w61 over het Hollandsch Diep, bij Moerdijk en
niet over de Schelde?
De heer VAN DER PEUL merkt den heer
De Klerk op, dat het hier lets heel anders be
treft. Het autovervoer over de veren is niet
vrij, echter wel de lading, op alle veren in
Nederland, uitgezonderd op de veren van den
provincialen stoombootdienst. Het maximum
te Moerdijk is 2 voor de auto, hier echter
moet nog apart voor de goederen worden be-
taald.
De heer DE KLERK is van meening, dat
men andere veren met deze hier niet kan ver-
gelijken. Het is wel mogelijk, dat een veer,
waar maar enkele minuten gevaren wordt
minder overzetgeld eischt, doch dat is toch
niet te vergelijken met de diensten op de
Schelde.
De heer VAN DER PEIJL wijst op het
Moerdijk-veer, dat is toch ook een flinke af
stand, waar de veerhoot ruim tien minuten
over vaart.
De SECRET ARIS deelt mede, dat het voor
stel van het Bureau beoogt, voor het overste
ken van de Schelde voor wat de kosten be
treft gelijkstelling te verkrijgen met de kos
ten voor het oversteken van de andere rivie
ren in Nederland.
ook niet zelfstandig verlagen, en zal het col
lege daarover ongetwijfeld met de betrokken
bewindslieden overleg moeten plegen.
Bleef de toestand daar bestaan zooals die
thans geregeld is, dan zou voor de automo-
bielgebruikers in Zeeuwsch-Vlaanderen bij
het verhoogen der benzinebelasting de toe
stand alleen ongunstiger worden. Ze zouden
dan weer meer moeten betalen, zonder dat ze
daar een enkelen kilometer op hun beperkt
aantal meer zouden krijgen.
De heer VAN MELLE is het er mede eens,
dat de automobilisten, in Zeeuwsch-Vlaande
ren gevestigd, tegenover de zware lasten,
slechts van een zeer beperkt wegennet ge
bruik kunnen maken.
De SECRETARIS wijst er ook nog op, dat,
toen hij ter verkeersconferentie namens de
Kamer de verlaging van het tarief bepleitte,
er aan toevoegende, dat de Kamer wel over-
tuigd is, dat de financieel overbelaste pro
vincie dit niet zelf kan doen, de Commissaris
der Koningin opmerkte, dat het Rijk ten op
zichte van de provinciale veren -ook al heel
wat doat. Hij zal de laatste zijn, om dit te
ontkennen, doch daar staat tegenover, dat
door de automobielgebruikers ook die in
Zeeuwsch-Vlaanderen skids de gewijzigde
heffing in werking is getreden, ook een aan-
merkelijk hoogere wegenbelasting betalen.
Tegenover het hoogere offer dat noodig zou
zijn bij verlaging van het tarief, staat dan
toch ook die hoogere opbrengst -der wegen
belasting.
Be heer WIND VAN MERKESTEYN is
van oordeel, dat men dan het verzoek zou
moeten inkleeden in dien zin, dat de Regee
ring de provincie Zeeland in de gelegenheid
zou moeten stellen, de tarieven te verlagen.
De SECRETARIS antwoordt, dat het voor
stel van het Bureau niets anders beoogt.
De heer OGGEL wijst er op, dat niet wordt
verzocht de bruggen tolvrij te maken, hoewel
er natuurlijk, indien deze tolvrij zijn, een
dankbaar gebruik van zal worden gemaakt.
Doch dan wenschen wij Zeeuwsch-Vlamingen,.
die toch ook bij Nederland behooren, gelijke
rechten als het overig deel van Nederland.
De heer WIND VAN MERKESTEYNDoor
een offer van de Regeering aan de Provincie.
De heer OGGEL herhaalt, dat indien de
Regeering mocht besluiten, de bruggen tol
vrij te maken, men dit in Zeeuwsch-Vlaande
ren ook in orde zou vinden.
De heer VAN GOETHEM merkt den Secre-
taris op, dat de vergadering van de Brabant-
sche Kamers van Koophandel geen volksver-
gadering was.
De SECRETARIS merkt op, dat wel ge-
sproken wordt van Brabantsche Kamers,,
doch dat die van Waalwijk er niet aan mee
deed. Deze heeft, voor zoover hem bekend
is, in het algemeen geen bedenking tegen het
wetsvoorstel.
De heer VAN GOETHEM brengt hiertegen
in, dat de Kamer te Waalwijk toch een voor-
standster is van tolvrije bruggen. In de ver
gadering der Kamers te Breda werd o.m. be-
sproken een ander financieringsplan, bij de
berekening van de kosten der bruggen was
een becfrag van f 11 millioen, dat feitelijk uit
het Wegenfonds zou moeten komen, en nog
idem zooveel, dat ook niet bij de bruggen
thuis hoorde, zoodat men kwam tot een be-
drag van 20 millioen gulden, dat de bruggen
in feite minder zouden kosten dan de raming.
Sprekers bedoeling was alleen maar, er op te
wijzen, dat het Bureau niet zoo zoetsappig
zooals de heer Van Melle zooeven opmerkte
zou adresseeren, doch zich zou richten
tegen tolheffing, en zou eischen voor de veren
op de Wester-Schelde een vrij vrachtvervoer,
zooals het ook op de bruggen zou behooren
te worden toegepast.
Er wordt in andere deelen van Nederland
zooveel gedaan. Als men nagaat, dat de weg
van Rotterdam naar Den Haag 1 millioen
gulden per K.M. kost, is hij van meening, dat
er ook voor Zeeuwsch-Vlaanderen meer zou
kunnen gedaan worden. Hij wenscht alleen
het adres van het Bureau meer positief.
De heer VAN 't HOFF deelt mede, de dis-
cussies met aandacht te hebben gevolgd. Hij
is tot de conclusie gekomen, dat men in het
Noorden van de tolheffing niets hebben moet,
en de Regeering bij den versnelden bruggen
bouw zou willen bewegen, de passage over
die bruggen gratis te laten geschieden, dat
dus de automobilisten eigenlijk niet bereid
zijn, hiervoor iets te betalen. Hij vraagt, hoe
het mogelijk is, de kosten van den bouw van
die bruggen dan te dekken. De belastingen
zijn al tot het hoogste opgedreven, waar wil
men dan het geld vandaan halen om dien
bruggenbouw te bekostigen?
De heer VAN GOETHEM: Door een ander
plan van financiering.
De heer VAN 't HOFF merkt op, dat dit
dan -zou zijn, door een plan, waardoor geheel
Nederland, ook degenen die geen gebruik van
de bruggen maken, voor den bouw daarvan
zouden betalen.
Spreker kan zich best vereenigen met het
voorstel van het Bureau. Indien het doel van
het Bureau kan worden bereikt, is reeds veel
verbeterd. Hij blijft bij zijn meening, dat het
publiek in dezen teveel eischt.
De SECRETARIS merkt den heer Van
Goethem op, dat er thans wel heftig tegen de
tolheffing wordt gepr-otesteerd, en dat dege
nen, die nu van de duurdere veren gebruik
moeten maken, bij de vemieuwing der brug
gen, met lagere tollen, op hun achterste
beenen staan, en allerlei bezwaren aanvoeren,
doch de ervaring met den tunnel te Antwer
pen heeft geleerd, dat de betaling van die
10 francs geen bezwaar is.
Dan is er toch voor de Zeeuwsch-Vlaamsche
Kamer van Koophandel zeker geen aanleiding
zoo heftig tegen de invoering van tollen te
opponeeren
De heer WIND VAN MERKESTEYN ver-
zoekt, indien geadresseerd wordt, het adres
zoodanig te redigeeren, dat gesproken wordt
van „tolvrrje bruggen, of lage tolheffing", dan
is men steeds gebaat. Indien alleen gevraagd
werd, tolvrije bruggen, en de tolheffing werd
verlaagd, dan verviel het adres.
De SECRETARIS merkt op, dat lager dan
een kwartje wel in geen geval zou worden
TER NEUZEN.
Huwelijks-aangiften. 2 April. Jacob Lands-
meer, oud 24 j., jm. en Maria de Fouw, oud
22 j., jd. 5 April. -Gerrit Maarten Fieret, oud
25 j., jm. en Pietemella Anthonia Dooms, oud
22 j., jd. Hendrik Almekinders (van IJssel-
monde), oud 26 j., jin. en Pietemella Anna
Maria van Riet, oud 23 j., jd.
Geboorten. 29 Maart. Theodoras Philippus
Antonius Maria, z. van Antonie Johannes
Maria Oonincx en van Anna Ignatia Bernarda
Albada Jelgersma. 2 April. Comelis, z. van
Gij'sbertus Matthijs Weststrate en van Catha-
rina de Blaaij. Levinus Vincentius, z. van
Vincentius Baert en van Maria Platteeuw.
v66r tolvrije bruggen is
De heer DE KLERK: Doch het Bureau
spreekt er zich niet over uit, wel, dat het de
veren vrij zou willen hebben. Hij zou het ge-
wenscht achten, dat de Kamer zich daarom-
trent uitsprak.
De SECRETARIS meent, dat het moeilijk
aan te nefmen is, dat er een meerderheid zou
te vinden zijn, die er zich vddr zou uitspreken,
de bruggen niet tolvrij te maken. De bedoe
ling, welke bij het Bureau voorzit, is echter
alleen, gelijkstelling voor Zeeuwsch-Vlaande
ren te verkrijgen, voor veerverbindingen.
De heer DE KLERK concludeert, dat het
Bureau dus niet tegen vrije bruggen is.
De heer OGGEL: Neen, doch we zijn tegen
ongelijke bbhandeling.
De heer DE KLERK vindt het eigenaardig.
Het heele advies van het Bureau handelt over
bruggen. Alleen de conclu-sie loopt over
veren. Het Bureau behandelt de tolheffing
op de bruggen bij versnelden bruggenbouw,
doch spreekt er zich niet over uit.
Hij is van meening, dat men zich ook over
al of niet vrije bruggen zou behooren uit te
spreken.
De VOGRZITTER adviseert, het voorstel,
zooals door het Bureau geformuleerd, te aan-
vaarden. Men kan dan afwachten, ho^ de
razie in den lande afloopt, of men voor het
passeren der bruggen zal moeten -betalen of
niet moeten betalen. En indien dan alles
klaar en helder voor oogen staat, kan men
zien, voor de veren op de Wester-Schelde te
bereiken wat mogelijk is. Het is het beste,
het gevecht uit de verte te aanschouwen, en
te zien wat de Regeering doet met de heffing
op de bruggen. Weet men dan, hoe dan ook
den uitslag, dan kan men bij de Regeering
komen en zeggen: Excellentie, de provincie
heeft voor de verbindingen met Zeeuwsch-
Vlaanderen ingericht ferrybooten, veerbooten,
welke zijn ingericht voor het vervoer van
groote wagens met zwaar gewicht, welke
eveneens zijn te beschouwen als bruggen tus-
schen Nederland boven en Nederland beneden
de Schelde.
De Regeering draagt 80 bij in het verlies
der exploitatie op de Wester-Schelde-lijnen,
te weten Walsoorden-Hansweert, Ter Neuzen-
Hoedekenskerke, Breskens-Vli-ssingen. De
dienst Ter Neuzen-Vlissingen moet zichzelf
bedraipen. En als dan alles in kannen en
kraiken is, kan men komen met de vraag
om de tarieven te reViseeren.
Indien men zoo niet doet, en de provincie
gebruik zou maken van haar bevoegdheid
om de tarieven vast te stellen, liep men het
gevaar, dat het rijk zeggen zou: heeren,
jullie stellen nu wel lage tarieven vast, doch,
vergeet niet, dat de maximum-bijdrage van
het rijk zoo en zooveel bedraagt, en dat het
rijk meer niet geeft.
-De provincie kan met de tarieven doen, wat
zij wil, doch stelt zich dan bloot aan het
boven gescbetste gevaar. En waar moet zij
dan het geld vandaan halen? Er wordt door
de provincie toch al veel gedaan. Zij is nu
zoover, dat zij ongeveer rond is met de her-
ziening van de secundaire wegen, en thans de
tertiaire wegen aan de beurt komen. De pro
vincie kan een gulden ook maar een keer
uitgeven.
Dan is er nog iets anders. Hij is van mee
ning, dat het geen aanbeveling zou verdienen,
indien direct de tarieven voor autoladingen
werden verlaagd. Er bereiken Gedeputeerde
Staten geregeld aanvragen, om karrevrachten
leven-smiddelen tegen een goedkoop tarief
naar Zeeuwsch-Vlaanderen te verzenden. In
dien het vervoer gratis was, zou de Zeeuwsch-
Vlaamsche middenstand, vooral de kleine mid-
denstand, er niet beter op worden, dan zou
het een gevecht worden. Daarom raadt hij
aan, te blijven waar we zijn, en een eenigs-
zins afwachtende houding aan te nemen.
En indien dan vaststaat, wat de uitslag
van het tolgevecht is, dan is het tijd voor
Gedeputeerde Staten om bij de Regeering aan
te kloppen, en te trachten verlaging der
tarieven te bereiken.
De provincie mag niet te zwaar worden be-
last. Er zijn in vorige jaren door haar uit-
gegeven f 2.200.000 voor den bouw van nieuwe
schepen, waardoor de exploitatiekosten enorm
worden belast, zonder dat het verkeer noe-
menswaard toeneemt. Op de lijn Vlissingen-
Breskens wordt thans 10 a 12 keer per dag
gevaren, zonder dat er 10 passagiers meer
meeVaren dan vroeger. Hij raadt aan, in
dezen verder te kijken dan de neus lang is,
en af te wachten wat er gebeurt. Vandaag
of morgen moet dit kind toch geboren wor
den, en indien men de resultaten weet, kan
men verder werken. Hij is van meening, dat
het verkeerd zou zijn, thans de deur wagen-
wijd open te zetten, daarvan zal men in
Zeeuwsch-Vlaanderen meer schade dan voor-
deel hebben.
De heer VAN GOETHEM wenscht geacht
te worden, tegen het voorstel van het Bureau
te hebben gestemd. Niet op grond, dat hij
tegen het voorstel als zoodanig is, doch wel
omdat het naar zijn meening niet ver genoeg
gaat.
De heer DE KLERK wenscht eveneens ge
acht te worden, zijn steim tegen het voorstel
van het Bureau te hebben uitgebracht. Naar
zijn meening drakt het voorstel niet uit, het
geen in het advies aan het hoofd van het
ondenwerp is beschreven.
De heer OGGEL merkt op, dat hetgeen in
het advies omtrent de bruggen is vermeld,
eveneens in het adres aan de Regeering zal
worden verwerkt.
De SECRETARIS bevestigt dit.
De heer DE KLERK kan alsdan met het
voorstel acc-oord gaan. Hij is het met het
geen daaromtrent wordt gezegd, roerend eens.
gegaan.
De heer WIND VAN MERKESTEYN merkt
GRAAUW.
Huwelijks-voltrekkingen. 1 Maart. Josephus
Fredericus de Block, -oud 26 j., jm. en Rosa
lia van Gimst, oud 34 j., jd.
Geboorten. 1 Maart. Ivonne Louisa, d. van
Theophilus Josephus van de Velde en van
Augusta Franciesca Seraphina Valent. 17
Maart. Aloi-sius Josephuis, z. van Alfons Mol-
ders en van Angela d'Haens. 18 Maart. Guido
Alphons Joseph, z. van Josephus Franciscus
Petrus Mangnus en van Fiorina Joanna van
Oevelen. 25 Maart. Willy Petrus Martha, z.
van Johannes Totte en van Madalaine Jo
hanna Smit.
-Overlijden. 7 Maart. Rosalia Heijdens, oud
59 j., echtg. van Adrianus Seri. 16 Maart.
Judocus Duurinck, oud 79 j., wedn. van Roza
Durimck. 29 Maart. Apollonia van Dosselaer,
oud 91 j., wed. van Victor Mattheijssen.
HOEK.
Huwelijks-aangiften. 21 Maart. Adriaan Ze-
gers (van Ter Neuzen), oud 22 j., jm. en
Maria Pladdet, oud 22 j., jd.
-Huwelijks-voltrekkingen. 7 Maart. Aarnout
Jan Tholens, oud 25 j., jm. en Catharina
Maas, oud 27 j., jd. 13 Maart. Jan Jansen
(van Ter Neu-zen), oud 29 j., jm. en Geertrarj
Hebrina Leijs, oud 24 j., jd.
Geboorten. 14 Maart. Pieter Cornells, z. van
Adriaan Hendrik Pladdet en van Maria de
Visser. 25 Maart. Dominicus Johannes, z. van
Pieter Willem Jansen en van Dingetje Dees.
28 Maart. Suzanna Janna, d. van Johannes
Andries Riemens en van Janneke Anna
Riemens.
Overlijden. 1 Maart. Johannes Dekker, oud
71 j., echtg. van Geertraida Wolfert. 20^Maart.
Martina de Jonge, oud 69 j., d. van Comelis
en van Suzanna Scheele. 21 Maart. Maria
van der Welle, oud 62 j., echt-g. van Pieter
Abraham Lijbaart. 22 Maart. Abraham Beau
fort, oud 13 j., z. van Adriaan en van Janna
de Groote. 23 Maart. Catharina van Wrjck, oud
44 j., echtg. van Thomas Lantsheer. 26 Maart.
Neeltje Donze, oud 63 j., echtg. van Gelein
Buijze.
OVERSLAG.
Geboorten. 12 Maart. Hermanus, z. van
Hermanus Scheele en van Pietemella van
Hermon.
Overlijden. 24 Maart. Joanna Levina van de
Velde, oud 92 j., wed. van Augustus de Co-
ninck.
WESTDORPE.
-Geboorten. 3 Maart. Willy Richard Leo
nard, z. van Alfred Constantinus Thomas en
van Alina Maria van Vooren. 9 Maart. Theo-
phiel Romanie, z. van Gustaaf Vandamme en
van Clemence Prudence van Damme. 11
Maart. Michel, z. van Maurice van Hgfte en
van Bertha Maria Thomas.
Overlijden. 11 Maart. Cornelia Maria Kaas,
oud 70 j., echtg. van Bern-ardus Kamoen. 12
Maart. Een als leveijloos aangegevem kind
van Frans Neyt en van Rosalia Romania
Maria Jacob. 14 Maart. Een als levenloos
aangegeven kind van Pieter de Koeijer en van
Helena Pietemella Adriana Kruijsse. 21 Maart.
Maria Francisca van den Abeele, oud 83 j.,
d. van Hendrieus en van Melanie de Braban-
dler. 31 Maart. Alphonsus van den Branden,
oud 62 j., echtg. van Emelie Marie Buijsse.
9. Vaststelling der rekening dienst 1934.
Overeenkomstig het verzoek van het Bureau
maehtigt de Kamer met algemeene stemmen
de Financieele Commissie tot vaststelling der
rekening voor den dienst 1934, zoodra deze
gereed -zal zijn.
Na verdere bespreking in commissoriale
vergadering is het voorstel van het Bureau,
betreffende het aan de Tweede Kamer te zen-
den adres in zake het Binnenvaartrecht, aan-
genomen -met de stem van den heer De Meijer
tegen.
TER NEUZEN.
In de afgeloopen week hebben zich in deze
gemeente gevestigd:
C. J. Faas, dienst'bode, Axelsohestraat 58
inw., van Biervliet.
E. M. -Geers, dienstbode, K. Kerkstraat 9/11
inw., van Middelburg.
J. van Dijk, leeraar bankwerker, Axelsche-
straat 1-8 inw., van Weststellingwerf.
M. van Meurs, religieuse, N. Kerkstraat 17,
van Tilburg.
P. Lagendijk, controleur crisis dienst, Van
Bovenstraat 49, van Groede.
J. Greve, adj. inspecteur dir. bel., Burg.
Geillstraat 56, "van Schiedam.
J. J. Wisse, m-arechaussee, Nieuwstraat 41,
van Emmen.
C. Jongepier, rijksklerk dir. bel., inv. en acc.,
Dijkstraat 6, van Middelburg.
J. van Everdingen geb. Verpoorte, zonder,
Pierssenspolderstraat 3, van Westdorpe
Vertrokken
-G. E. Leijs, bankwerker, Dijkstraat 2, naar
Antwerpen.
E. C. Clau-s, zonder, Baandijk 12, naar Sel-
zaete.
M. de Feijter, veehouder, O 144, naar Zaam-
slag.
R. P. J. Dumoleijn, zonder, P 98a. naar Os-
senisse.
B. Mossel, brugknecht, Oostkade 17, naar
Sas van Gent.
G. Verbrugge, brugknecht, Oostkade 12,
naar Sas van Gent.
K.*W. Oostdijk, zonder, Kanaalweg 75, naar
Haiarlem.
M. S. Casteels, dienstbode, Kanaalweg 94,
naar Axel.
J. de Bruijne, landb.knecht, O 195, naar
Zaamslag.
A. J. de Ridder, zonder, Tramstraat 14,
naar Amsterdam.
WESTDORPE.
In de afgeloopen maand hebben zioh in deze
gemeente gevestigd-:
Maria Nathalia van Laere, van Sas v. Gent.
Bernardus Petrus Stephanie de Koeijer, van
Ter Neuzen.
Josephus Johannes Emma Maas, van Hon-
tenisse.
Florim-ondus Bemardus de Vos en eohtge-
noote, van Ter Neuzen.
Eugenius Alphonsus Fassaert, van Poule-
court (Fr.).
Vertrokken:
Marten Rinzes Hendriks en echtgenoote,
naar Ter Neuzen.
Marinus Deij en gezin, naar Breskens.
Hermina van Cleem-putte, naar Sas Gent.
Josef Andreas Moller, naar Frankfort.
Jacoba van Everdingen geb. Verpoorte en
kinderen, naar Ter Neuzen.
Bernardus Kamoen, naar Assenede B. I
Ernest Versluys en gezin, naar Watervliet
(Belgie).