Burgerlijken Stand KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN VOOR Z. VLA ANDEREN LOOP DER BEVOLKING. VIJF EN TWINTIG SLACHTOFFERS BIJ EEN BRAND. Bij opruimingswerk te Uzhorod in Tsjecho- Slowakije, waar een aantal groote strooschel- ven in brand was geraakt, zijn tal van lijken weet toch algemeen, dat het er met de staats- financien ook niet zoo rooskleurig uitziet. Moet men dan toch maar alles van den Staat wenschen? Als men werken uitgevoerd wenischt te zien, moeten die ook gefinancierd kunnen worden. En als bij dit bedenkt, moet gevonden van dakloozen, die in de strooschel- ^em 0pmerking van het hart, dat hij zich ven een slaapplaats hadden gezocht en blijk- baar door de vlammen verrast zijn. Tot nog toe zijn vijf en twintig lijken geborgen, waar- van sommigen zoodanig verkoold zijn, dat zij toen zij aan de lucht werden blootgesteld, in witte asch udteen vielen. EEN BEEANGRIJKE UITVINDING. Bij een der belangrijkste ondememingen op het gebied der textiel-industrie, de firma Heberlein Oo. te Wattwil is voor het eerst in Europa een nieuwe uitvimding in toepas- sing gebracht, welke van groot belang is voor de textiel-industrie. Het nieuwe procddd is het zoogenaamde sanforiseeren, genaamd naar den uitvinder, den Aimerikaan Sanford L. Cluett. De firma Heberlein heeft voor dit proc£d£ alle licenties voor geheel Europa verworven en past de uitvinding in Zwitser- land in de eigen fabrieken toe. Het sanforiseeren is een procedd om het krimpen van stoffen in de wasch tegen te gaan. Reeds vroeger zijn vele pogingen op dit gebied gedaan, doch steeds zonder vol- doende resultaat. Met het sanforiseeren is het doel voorloopig voor linnen- en katoenen stoffen en tot op zekere hoogte ook voor ge- mengde weefsels bereikt. Op wollen stoffen kan het echter nog niet worden toegepast. De firma heeft verder aan vijf andere Zwit- sersche fabrieken de licentierechten voor het procedfS verkoeht. In de Vereenigde Staten, Canada en Zwitserland zijn tot nu toe onge- veer 70 machines voor het nieuwe procede in bedrijf gesteld. Het procedg is gegrond op de gedachte, dat het krimpen der weefsels in de wasch voor- komen moet worden doordat men tevoren de stoffen reeds laat krimpen in dezelfde mate als vroeger in het gebruik gebeurde. Het ge- stelde doel wordt langs mechanischen weg zonder het gebruik van chemicalien bereikt, zoodat de kwaliteit der stoffen niet belnvloed wordt. Vergadering van Zaterdag 23 Maart 1935. (Vervolg van punt 8.) De heer VAN DER PEIJL deelt mede, dat hij meermalen gebruik maakt van de veren te Moerdijk, Arnhem en Nijmegen. Hij kan bevestigen, dat men hiervoor dikwijls moet wachten. Het is hem overkomen, dat hij te Moerdijk IV2 uur moest wachten, ook is het wel eens voorgekomen bij een ander veer dat hij 3 uur wachtte. Te Moerdijk betaalt spre- ker 1 en indien de brug gereed is 0,50. En dan zegt hij, geef mij maar een brug, dan moet ik geen half uur wachten. Trots het feit dat spreker er voor moet betalen, is hij er voor, dat er bruggen komen. De heer DE MEIJER kan, naar aanleiding van hetgeen de heer Van Goethem heeft ge- zegd over de verbindingen over de Schelde, niet anders zeggen, dan dat voor den toestand zooals die thans is, de provincie alien lof ver- dient. Naar zijn meening kan aan de veer- diensten niet veel verbeterd worden. Men kan wel altij-d door er op hameren, dat het steeds goedkooper en vlugger moet, men kan wel in zijn bed naar Rotterdam willen. De heer VAN GOETHEM: Natuurlijk! De heer DE MEIJER vervolgt, dat naar zijn meening onze veren prachtveren zijn, welke ruimschoots voorzien in de be'hoefte, welke er is aan vervoer. Wat kan men dan meer verlangen? Een tijd geleden was er iemand, die den bouw van een brug over de Schelde bepleitte, en aanhaalde, dat men dan vroeger op de beurs te Rotterdam zou zijn. Deze heer somde hoogstens 30 menschen op, welke van die brug voor die gelegenheid ge bruik zouden maken. Men kan wel vragen, een Zeppelin te krijgen, om de menschen gra- tis over de Sdhel'de te vervoeren. De heer VAN DER PEIJL voert aan, dat het met de kosten voor de auto's op de veren ook nog wel gaat. Als men naar Texel moet, moet men dit een dag te voren aanvragen, en dan betaalt men voor een personenauto f 6. Spreker heeft het onlangs gedaan, dat ritje van den Helder naar Texel kwam hem op f 1-2 te staan. In dat licht bezien, mag men hier niet klagen. Alleen het betalen voor de lading van auto's is hier een bezwaar. De heer DE MjEIJER is van meening, dat men Nederland af kan reizen, doch beter ma- teriaal en betere voorziening nergens kan vinden. En dan wordt er wel gepleit voor nauwer aansluiting aan Nederland, doch a.ls het in Belgie een dubbeltje goedkooper is, gaat men naar Belgie. De heer DE KLERK meent, zijn meening tegenover den heer Van Goethem naar aanlei- ding van diens aanhaling van den heer Ford, kenbaar te moeten maken. De uitlating van Fofd, dat men in plaats van verbindingen te water landveibindingen hebben moest, is hem beken'd. Hem is echter een geval bekend, dat een lading zand naar Gent werd vervoerd, van de Duitsche grens voor de som van 10 heele centen per ton. Hij gelooft nog niet, dat de auto dat zal kunnen. Het is wel mogelijk, dat voor de kleine vaart de auto in de plaats zal kunnen komen, doch voor de groote vaart, is op het oogenbiik de tijd van Ford nog niet ge- komen. Het autoverkeer heeft enkel de veren, doch de vaart ondervindt hinder van sluizen en bruggen en moet ervoor betalen. Als men dit in aanmerking neemt, dan is het autover- keer nog 100 beter af dan de scheepvaart. Naar zijn meening is er niets tegen, dat de- genen, die van de verkeersgemakken gebruik maken, er ook voor betalen. in zake de actie tegen die brugtollen wel eens heeft afgevraagd, of wel alle officieele per- sonen die zich daartegen uitspraken, zich op dat oogenbiik hun verantwoordelijke positie tegenover den Staat wel bewust waren. En al was het dan op die zooeven door den heer Van Goethem aangehaalde vergadering te 's Hertogenbosch de burgemeester van die stad, die zich uitsprak zooals de heer Van Goethem weergaf, dan meent hij, dat deze in dat opzicht zijn positie ook wel eeniger mate uit het oog verloor en dat alle in die verga dering aangehaalde motieven tegen tolheffing ze moge dan ook onaangenaam zijn nog niet steekhoudend zijn. Eenerzijds wordt beweerd, dat de tollen het verkeer afsnijden, doch de praktijk bewijst dit wel anders. Er wordt immers juist van de zijde van hen, die propageeren een nauwere aansluiting van Zeeuwsch-Vlaanderen aan Nederland, door een nieuwe verbinding met Brabant uit den treure aangehaald, dat sinds de opening van dien tunnel het verkeer van uit Zeeuwsch-Vlaanderen naar Holland v.v., via dien tunnel, zoo is toegendmen! Niettegen- staande de tol van fr. 10! Beteekent dit dan een afsnijden van het verkeer? Wie, die daar bij Antwerpen de Schelde wil passeeren, dankt er aan, dat die tolheffing den weg afsnijdt? Integendeel, men offert gaarne die fr. 10, in de wetensehap, dat men daar nu dag en nacht zonder vertraging passeeren kan. Ook spre ker heeft, wanneer hij wegens mist of te laat uur daarlangs moest reizen, het voorrecht van die verbinding leeren waardeeren. En beteekent het niets,' dat men zonder vertraging de rivieren kan passeeren, indien men van den heer Van der Peijl hoort, dat men dan een half uur, maar ook wel eens 3 uur te Moerdijk moet wachten. En haasten, als de auto's het Hollandsch diep zijn gepas- seerd, zich weer niet naar Dordrecht, om daar tijdig bij de vaart van de veerpont naar Zwijndrecht te zijn, en omgekeerd, om wach ten te ontgaan? Door den heer Van Goethem is ook te ken- nen gegeven, dat hij zich niet kon indenken in den gedachtengang van het Bureau, toen dit neerschreef, dat het zich kon indenken, dat de tolheffing een bezwaar was voor de menschen die in de nahijheid eener brug woonden. Dit is toch heel eenvoudig. Het is aan te nemen dat het voor die menschen een bezwaar wordt, vooral als het vroeger een tolvrije brug was, omdat die daarvan allicht veel gebruik zullen maken. Het Bureau had daarbij het oog op een ontwikkeld lokaal ver keer ter weerszijden eener rivier, zooals men dit b.v. in de Betuwe kan hebben. Als men dagelijk-s herhaalde malen over zoo'n brug moet passeeren, kan het een druk'kenden last worden. Overigens is de tolheffing toch ook slechts bedoeld als een tijdelijken maatregel. Het reizen per auto gaat vlug, maar toch nog naar sommiger meening nog niet vlug ge- noeg, en uitteraard wordt tegen alles wat maar belemmeringen heet, gesputterd. Ook wel eens om futiele reden of reden zonder grond. Op een verkeersconferentie te Middel- burg werd door den vertegenwoordiger der K.N.A.C. eens geklaagd, dat er voor de auto- mobilisten op de groote veerbooten vertraging voor het verlaten der boot bestond, wegens de wijze waarop de kaartjes van de inzitten- den worden ingenomen en vroeg daarin ver- andering. De heer De Jonge, dlrecteur van den Wester-Scheldedienst, kende die klacht, maar meende, dat die tocht wel overdreven was, aangezien dat oponthoud hoogstens en- kele seconden kan bedragen, en oordeelde ook dat er zonder reden zoo'n groote haast wordt gemaakt, omdat hij wel eens heeft geconsta- teerd, dat die menschen, die met het ver laten der boot zoo'n groote haast bleken te hebben, eenmaal de brug verlaten hebbende, enkele tientallen meters verder bij het hotel Zeeland stopten, om een glas bier of welke andere verversching dan ook te gaan gebrui- ken. Dan had men weer volop tijd! Zooals reeds in aangehaald, heeft het Bu reau dit vraagstuk geheel van uit een Zeeuwsch-Vlaamsch oogpunt bekeken. Er is reeds meermalen namens de Kamer bij Gede- puteeide Staten op verbeteringen in den dienst ook wat de tarieven betreft, aangedrongen. Doch nu, bij de in den lande gevoerde actie, is nog te meer uitgekomen, hoe stiefmoederlijk Zeeuwsch-Vlaanderen voor het oversteken der Schelde bedeeld is, in vergelijking met an dere streken van ons land, en die vergelij king dreigt nu nog sterker te worden in ons nadeel. Het meende, dat dit nu een goede ge legenheid was, om dat groote verschil nog meer onder de aandacht te brengen, en om aan de Regeering en de Staten-Generaal te verzoe'ken Zeeuwsch-Vlaanderen als gelijkge- rechtigde te behandelen. Zooals elders betoogd wordt van de brug gen, dat het verlengstukken zijn der wegen, zijn in feite, de veren eveneens verlengstukken van de wegen. Ter verkeersconferentie te Middelburg is er door spreker ook reeds de aandacht op ge- vestigd, dat volgens het wetsvoorstel het pas seeren der duurste brug met de grootste en zwaarste auto 1 zal kosten, terwijl dit, na de verlaging van het tarief, voor een beladen lOtons-auto die de Schelde over moet f 14 kost. In dit licht bezien, is er dus zeker aan- leiding Zeeuwsch-Vlaanderen nog verder te- gemoet te komen en dit gelijk te stellen met de amjere deelen van ons land. De heer DE KLERK wijst er op, dat er nu wel op gehaJmerd wordt om de lading van auto's, die overgezet worden, vrij te krijgen, doch hij acht dat niet redelijk. Als een vracht van Ter Neuzen naar Hulst per vrachtauto zou moeten worden vervoerd, zal toch ook De heer VAN M3ELLE kan zich, na de uit- eenzetting door het Bureau, met het gedane voorstel accoord verklaren. De heer OGGEL merkt op, dat, indien de versnelde bruggenbouw, met tolheffing, werd verkregen, en de toestand bleef, zooals die hier was, indien dus geen gelijkstelling met overig Nederland werd verkregen, Zeeuwsch- Vlaanderen in kosten weer zooveel te meer achteruit zou zijn ten opzichte van overig Nederland. De heer WIND VAN MERKESTEYN merkt op, dat de Regeering toch geen verla ging van de tarieven van den prov. stoom- bootdienst kan vaststellen. Naar zijn mee ning behoort dit tot de bevoegdheid van de provincie. De SECRETARIS stemt dit toe; daarom heeft de Kamer zich ook in de eerste plaats gewend tot Gedeputeerde Staten van Zeeland, met het verzoek de beoogde verlaging van het tarief te Willen bevorderen. Aangezien van wege den Staat een aanzienlijk percentage van het tekort in de exploitatie wordt gedra- op, dat men dan, ook indien de heffing werd verlaagd, nog steeds aan bod zou zijn. De heer DE KLERK deelt mede, uit het voorstel van het Bureau niet te kunnen lezen, of dit nu voor of tegen vrije bruggen is. De heer OGGEL licht in, dat het Bureau zich hieromtrent niet uitspreekt, en het ook de bedoeling is, dat de Kamer zich hierover niet uitspreken zal. Indien de overvaart over de Schelde vrij kan gekregen worden, kan men zich in Zeeuwsch-Vlaanderen het beste buiten de Hol- landsche kwestie houden. Inidien de actie een gunstigen invloed heeft, is de bedoeling, te trachten ook te bewerken, dat aan Zeeuwsch-Vlaanderen dezelfde gunst wordt verleend. De heer DE KLERK is van meening, dat men zich toch voor of tegen tolvrij bruggen zou moeten uitspreken. Het heele advies van het Bureau handelt over bruggen, doch men spreekt zich niet voor of tegen tolvrije brug gen uit. De heer NEETESON deelt mede, dat het gen, kunnen Gedeputeerde Staten die tarieven Bureau, indien zulks mogelijk zou blijken reSf zicfbThel^brengm Tan'zijn^- m^d^gr^ zou_dit heeft gesteld op het stan'dpunt van de om- standigheden die men hier kent en dan is de voorgestelde tolheffing, uit Zeeuwsch- Vlaamsch oogpunt bezien, laag, tegenover de tarieven op de Wester-iSchelde. Om deze, in Zeu<w*sch-Vlaamsche oogen be- lachelijk lage tollen ontstond in den lande een storm. Het Bureau erkent, dat er wat de bruggen betreft, uitzonderingen kunnen zrjn, dat er aanleiding kan zijn voor wijziging van het wetsontwerp, doch. zooals de heer Van der Peijl zoojurst deed uitkomen, is de ver snelde bruggenbouw een groote verbetering voor het verkeer, ook m&t tolheffing, wordt er aan het verkeer zeer veel tegemoet ge- komen. De Kamers van Koophandel en Fabrieken zijn officieele colleges, en geen volksvergade- ringen, waar men zonder eenige verantwoor- delijkheid kan doorslaan. De Kamers v. Koop handel hebben zich op een hooger peil te plaatsen, en te bedenken, dat zij geen acties steunen, die noodlottig kunnen ziin voor de financien van den Staat of deze ontwricht. Zij hebben mede te werken aan het voortbestaan van dien Staat. En nu heeft het Bureau dezer Kamer omtrent den opzet van het wetsont werp en de daarbij gemaakte berekeningen geen studie gemaakt, doch het vertrouwt, dat de Regeering voor het indienen van dit wets ontwerp een ernstige reden heeft gehad. Men door de Provinciale booten over zoo'n afstand wel moeten gedaan worden? De SECRETARIS: Waarom geschiedt het w61 over het Hollandsch Diep, bij Moerdijk en niet over de Schelde? De heer VAN DER PEUL merkt den heer De Klerk op, dat het hier lets heel anders be treft. Het autovervoer over de veren is niet vrij, echter wel de lading, op alle veren in Nederland, uitgezonderd op de veren van den provincialen stoombootdienst. Het maximum te Moerdijk is 2 voor de auto, hier echter moet nog apart voor de goederen worden be- taald. De heer DE KLERK is van meening, dat men andere veren met deze hier niet kan ver- gelijken. Het is wel mogelijk, dat een veer, waar maar enkele minuten gevaren wordt minder overzetgeld eischt, doch dat is toch niet te vergelijken met de diensten op de Schelde. De heer VAN DER PEIJL wijst op het Moerdijk-veer, dat is toch ook een flinke af stand, waar de veerhoot ruim tien minuten over vaart. De SECRET ARIS deelt mede, dat het voor stel van het Bureau beoogt, voor het overste ken van de Schelde voor wat de kosten be treft gelijkstelling te verkrijgen met de kos ten voor het oversteken van de andere rivie ren in Nederland. ook niet zelfstandig verlagen, en zal het col lege daarover ongetwijfeld met de betrokken bewindslieden overleg moeten plegen. Bleef de toestand daar bestaan zooals die thans geregeld is, dan zou voor de automo- bielgebruikers in Zeeuwsch-Vlaanderen bij het verhoogen der benzinebelasting de toe stand alleen ongunstiger worden. Ze zouden dan weer meer moeten betalen, zonder dat ze daar een enkelen kilometer op hun beperkt aantal meer zouden krijgen. De heer VAN MELLE is het er mede eens, dat de automobilisten, in Zeeuwsch-Vlaande ren gevestigd, tegenover de zware lasten, slechts van een zeer beperkt wegennet ge bruik kunnen maken. De SECRETARIS wijst er ook nog op, dat, toen hij ter verkeersconferentie namens de Kamer de verlaging van het tarief bepleitte, er aan toevoegende, dat de Kamer wel over- tuigd is, dat de financieel overbelaste pro vincie dit niet zelf kan doen, de Commissaris der Koningin opmerkte, dat het Rijk ten op zichte van de provinciale veren -ook al heel wat doat. Hij zal de laatste zijn, om dit te ontkennen, doch daar staat tegenover, dat door de automobielgebruikers ook die in Zeeuwsch-Vlaanderen skids de gewijzigde heffing in werking is getreden, ook een aan- merkelijk hoogere wegenbelasting betalen. Tegenover het hoogere offer dat noodig zou zijn bij verlaging van het tarief, staat dan toch ook die hoogere opbrengst -der wegen belasting. Be heer WIND VAN MERKESTEYN is van oordeel, dat men dan het verzoek zou moeten inkleeden in dien zin, dat de Regee ring de provincie Zeeland in de gelegenheid zou moeten stellen, de tarieven te verlagen. De SECRETARIS antwoordt, dat het voor stel van het Bureau niets anders beoogt. De heer OGGEL wijst er op, dat niet wordt verzocht de bruggen tolvrij te maken, hoewel er natuurlijk, indien deze tolvrij zijn, een dankbaar gebruik van zal worden gemaakt. Doch dan wenschen wij Zeeuwsch-Vlamingen,. die toch ook bij Nederland behooren, gelijke rechten als het overig deel van Nederland. De heer WIND VAN MERKESTEYNDoor een offer van de Regeering aan de Provincie. De heer OGGEL herhaalt, dat indien de Regeering mocht besluiten, de bruggen tol vrij te maken, men dit in Zeeuwsch-Vlaande ren ook in orde zou vinden. De heer VAN GOETHEM merkt den Secre- taris op, dat de vergadering van de Brabant- sche Kamers van Koophandel geen volksver- gadering was. De SECRETARIS merkt op, dat wel ge- sproken wordt van Brabantsche Kamers,, doch dat die van Waalwijk er niet aan mee deed. Deze heeft, voor zoover hem bekend is, in het algemeen geen bedenking tegen het wetsvoorstel. De heer VAN GOETHEM brengt hiertegen in, dat de Kamer te Waalwijk toch een voor- standster is van tolvrije bruggen. In de ver gadering der Kamers te Breda werd o.m. be- sproken een ander financieringsplan, bij de berekening van de kosten der bruggen was een becfrag van f 11 millioen, dat feitelijk uit het Wegenfonds zou moeten komen, en nog idem zooveel, dat ook niet bij de bruggen thuis hoorde, zoodat men kwam tot een be- drag van 20 millioen gulden, dat de bruggen in feite minder zouden kosten dan de raming. Sprekers bedoeling was alleen maar, er op te wijzen, dat het Bureau niet zoo zoetsappig zooals de heer Van Melle zooeven opmerkte zou adresseeren, doch zich zou richten tegen tolheffing, en zou eischen voor de veren op de Wester-Schelde een vrij vrachtvervoer, zooals het ook op de bruggen zou behooren te worden toegepast. Er wordt in andere deelen van Nederland zooveel gedaan. Als men nagaat, dat de weg van Rotterdam naar Den Haag 1 millioen gulden per K.M. kost, is hij van meening, dat er ook voor Zeeuwsch-Vlaanderen meer zou kunnen gedaan worden. Hij wenscht alleen het adres van het Bureau meer positief. De heer VAN 't HOFF deelt mede, de dis- cussies met aandacht te hebben gevolgd. Hij is tot de conclusie gekomen, dat men in het Noorden van de tolheffing niets hebben moet, en de Regeering bij den versnelden bruggen bouw zou willen bewegen, de passage over die bruggen gratis te laten geschieden, dat dus de automobilisten eigenlijk niet bereid zijn, hiervoor iets te betalen. Hij vraagt, hoe het mogelijk is, de kosten van den bouw van die bruggen dan te dekken. De belastingen zijn al tot het hoogste opgedreven, waar wil men dan het geld vandaan halen om dien bruggenbouw te bekostigen? De heer VAN GOETHEM: Door een ander plan van financiering. De heer VAN 't HOFF merkt op, dat dit dan -zou zijn, door een plan, waardoor geheel Nederland, ook degenen die geen gebruik van de bruggen maken, voor den bouw daarvan zouden betalen. Spreker kan zich best vereenigen met het voorstel van het Bureau. Indien het doel van het Bureau kan worden bereikt, is reeds veel verbeterd. Hij blijft bij zijn meening, dat het publiek in dezen teveel eischt. De SECRETARIS merkt den heer Van Goethem op, dat er thans wel heftig tegen de tolheffing wordt gepr-otesteerd, en dat dege nen, die nu van de duurdere veren gebruik moeten maken, bij de vemieuwing der brug gen, met lagere tollen, op hun achterste beenen staan, en allerlei bezwaren aanvoeren, doch de ervaring met den tunnel te Antwer pen heeft geleerd, dat de betaling van die 10 francs geen bezwaar is. Dan is er toch voor de Zeeuwsch-Vlaamsche Kamer van Koophandel zeker geen aanleiding zoo heftig tegen de invoering van tollen te opponeeren De heer WIND VAN MERKESTEYN ver- zoekt, indien geadresseerd wordt, het adres zoodanig te redigeeren, dat gesproken wordt van „tolvrrje bruggen, of lage tolheffing", dan is men steeds gebaat. Indien alleen gevraagd werd, tolvrije bruggen, en de tolheffing werd verlaagd, dan verviel het adres. De SECRETARIS merkt op, dat lager dan een kwartje wel in geen geval zou worden TER NEUZEN. Huwelijks-aangiften. 2 April. Jacob Lands- meer, oud 24 j., jm. en Maria de Fouw, oud 22 j., jd. 5 April. -Gerrit Maarten Fieret, oud 25 j., jm. en Pietemella Anthonia Dooms, oud 22 j., jd. Hendrik Almekinders (van IJssel- monde), oud 26 j., jin. en Pietemella Anna Maria van Riet, oud 23 j., jd. Geboorten. 29 Maart. Theodoras Philippus Antonius Maria, z. van Antonie Johannes Maria Oonincx en van Anna Ignatia Bernarda Albada Jelgersma. 2 April. Comelis, z. van Gij'sbertus Matthijs Weststrate en van Catha- rina de Blaaij. Levinus Vincentius, z. van Vincentius Baert en van Maria Platteeuw. v66r tolvrije bruggen is De heer DE KLERK: Doch het Bureau spreekt er zich niet over uit, wel, dat het de veren vrij zou willen hebben. Hij zou het ge- wenscht achten, dat de Kamer zich daarom- trent uitsprak. De SECRETARIS meent, dat het moeilijk aan te nefmen is, dat er een meerderheid zou te vinden zijn, die er zich vddr zou uitspreken, de bruggen niet tolvrij te maken. De bedoe ling, welke bij het Bureau voorzit, is echter alleen, gelijkstelling voor Zeeuwsch-Vlaande ren te verkrijgen, voor veerverbindingen. De heer DE KLERK concludeert, dat het Bureau dus niet tegen vrije bruggen is. De heer OGGEL: Neen, doch we zijn tegen ongelijke bbhandeling. De heer DE KLERK vindt het eigenaardig. Het heele advies van het Bureau handelt over bruggen. Alleen de conclu-sie loopt over veren. Het Bureau behandelt de tolheffing op de bruggen bij versnelden bruggenbouw, doch spreekt er zich niet over uit. Hij is van meening, dat men zich ook over al of niet vrije bruggen zou behooren uit te spreken. De VOGRZITTER adviseert, het voorstel, zooals door het Bureau geformuleerd, te aan- vaarden. Men kan dan afwachten, ho^ de razie in den lande afloopt, of men voor het passeren der bruggen zal moeten -betalen of niet moeten betalen. En indien dan alles klaar en helder voor oogen staat, kan men zien, voor de veren op de Wester-Schelde te bereiken wat mogelijk is. Het is het beste, het gevecht uit de verte te aanschouwen, en te zien wat de Regeering doet met de heffing op de bruggen. Weet men dan, hoe dan ook den uitslag, dan kan men bij de Regeering komen en zeggen: Excellentie, de provincie heeft voor de verbindingen met Zeeuwsch- Vlaanderen ingericht ferrybooten, veerbooten, welke zijn ingericht voor het vervoer van groote wagens met zwaar gewicht, welke eveneens zijn te beschouwen als bruggen tus- schen Nederland boven en Nederland beneden de Schelde. De Regeering draagt 80 bij in het verlies der exploitatie op de Wester-Schelde-lijnen, te weten Walsoorden-Hansweert, Ter Neuzen- Hoedekenskerke, Breskens-Vli-ssingen. De dienst Ter Neuzen-Vlissingen moet zichzelf bedraipen. En als dan alles in kannen en kraiken is, kan men komen met de vraag om de tarieven te reViseeren. Indien men zoo niet doet, en de provincie gebruik zou maken van haar bevoegdheid om de tarieven vast te stellen, liep men het gevaar, dat het rijk zeggen zou: heeren, jullie stellen nu wel lage tarieven vast, doch, vergeet niet, dat de maximum-bijdrage van het rijk zoo en zooveel bedraagt, en dat het rijk meer niet geeft. -De provincie kan met de tarieven doen, wat zij wil, doch stelt zich dan bloot aan het boven gescbetste gevaar. En waar moet zij dan het geld vandaan halen? Er wordt door de provincie toch al veel gedaan. Zij is nu zoover, dat zij ongeveer rond is met de her- ziening van de secundaire wegen, en thans de tertiaire wegen aan de beurt komen. De pro vincie kan een gulden ook maar een keer uitgeven. Dan is er nog iets anders. Hij is van mee ning, dat het geen aanbeveling zou verdienen, indien direct de tarieven voor autoladingen werden verlaagd. Er bereiken Gedeputeerde Staten geregeld aanvragen, om karrevrachten leven-smiddelen tegen een goedkoop tarief naar Zeeuwsch-Vlaanderen te verzenden. In dien het vervoer gratis was, zou de Zeeuwsch- Vlaamsche middenstand, vooral de kleine mid- denstand, er niet beter op worden, dan zou het een gevecht worden. Daarom raadt hij aan, te blijven waar we zijn, en een eenigs- zins afwachtende houding aan te nemen. En indien dan vaststaat, wat de uitslag van het tolgevecht is, dan is het tijd voor Gedeputeerde Staten om bij de Regeering aan te kloppen, en te trachten verlaging der tarieven te bereiken. De provincie mag niet te zwaar worden be- last. Er zijn in vorige jaren door haar uit- gegeven f 2.200.000 voor den bouw van nieuwe schepen, waardoor de exploitatiekosten enorm worden belast, zonder dat het verkeer noe- menswaard toeneemt. Op de lijn Vlissingen- Breskens wordt thans 10 a 12 keer per dag gevaren, zonder dat er 10 passagiers meer meeVaren dan vroeger. Hij raadt aan, in dezen verder te kijken dan de neus lang is, en af te wachten wat er gebeurt. Vandaag of morgen moet dit kind toch geboren wor den, en indien men de resultaten weet, kan men verder werken. Hij is van meening, dat het verkeerd zou zijn, thans de deur wagen- wijd open te zetten, daarvan zal men in Zeeuwsch-Vlaanderen meer schade dan voor- deel hebben. De heer VAN GOETHEM wenscht geacht te worden, tegen het voorstel van het Bureau te hebben gestemd. Niet op grond, dat hij tegen het voorstel als zoodanig is, doch wel omdat het naar zijn meening niet ver genoeg gaat. De heer DE KLERK wenscht eveneens ge acht te worden, zijn steim tegen het voorstel van het Bureau te hebben uitgebracht. Naar zijn meening drakt het voorstel niet uit, het geen in het advies aan het hoofd van het ondenwerp is beschreven. De heer OGGEL merkt op, dat hetgeen in het advies omtrent de bruggen is vermeld, eveneens in het adres aan de Regeering zal worden verwerkt. De SECRETARIS bevestigt dit. De heer DE KLERK kan alsdan met het voorstel acc-oord gaan. Hij is het met het geen daaromtrent wordt gezegd, roerend eens. gegaan. De heer WIND VAN MERKESTEYN merkt GRAAUW. Huwelijks-voltrekkingen. 1 Maart. Josephus Fredericus de Block, -oud 26 j., jm. en Rosa lia van Gimst, oud 34 j., jd. Geboorten. 1 Maart. Ivonne Louisa, d. van Theophilus Josephus van de Velde en van Augusta Franciesca Seraphina Valent. 17 Maart. Aloi-sius Josephuis, z. van Alfons Mol- ders en van Angela d'Haens. 18 Maart. Guido Alphons Joseph, z. van Josephus Franciscus Petrus Mangnus en van Fiorina Joanna van Oevelen. 25 Maart. Willy Petrus Martha, z. van Johannes Totte en van Madalaine Jo hanna Smit. -Overlijden. 7 Maart. Rosalia Heijdens, oud 59 j., echtg. van Adrianus Seri. 16 Maart. Judocus Duurinck, oud 79 j., wedn. van Roza Durimck. 29 Maart. Apollonia van Dosselaer, oud 91 j., wed. van Victor Mattheijssen. HOEK. Huwelijks-aangiften. 21 Maart. Adriaan Ze- gers (van Ter Neuzen), oud 22 j., jm. en Maria Pladdet, oud 22 j., jd. -Huwelijks-voltrekkingen. 7 Maart. Aarnout Jan Tholens, oud 25 j., jm. en Catharina Maas, oud 27 j., jd. 13 Maart. Jan Jansen (van Ter Neu-zen), oud 29 j., jm. en Geertrarj Hebrina Leijs, oud 24 j., jd. Geboorten. 14 Maart. Pieter Cornells, z. van Adriaan Hendrik Pladdet en van Maria de Visser. 25 Maart. Dominicus Johannes, z. van Pieter Willem Jansen en van Dingetje Dees. 28 Maart. Suzanna Janna, d. van Johannes Andries Riemens en van Janneke Anna Riemens. Overlijden. 1 Maart. Johannes Dekker, oud 71 j., echtg. van Geertraida Wolfert. 20^Maart. Martina de Jonge, oud 69 j., d. van Comelis en van Suzanna Scheele. 21 Maart. Maria van der Welle, oud 62 j., echt-g. van Pieter Abraham Lijbaart. 22 Maart. Abraham Beau fort, oud 13 j., z. van Adriaan en van Janna de Groote. 23 Maart. Catharina van Wrjck, oud 44 j., echtg. van Thomas Lantsheer. 26 Maart. Neeltje Donze, oud 63 j., echtg. van Gelein Buijze. OVERSLAG. Geboorten. 12 Maart. Hermanus, z. van Hermanus Scheele en van Pietemella van Hermon. Overlijden. 24 Maart. Joanna Levina van de Velde, oud 92 j., wed. van Augustus de Co- ninck. WESTDORPE. -Geboorten. 3 Maart. Willy Richard Leo nard, z. van Alfred Constantinus Thomas en van Alina Maria van Vooren. 9 Maart. Theo- phiel Romanie, z. van Gustaaf Vandamme en van Clemence Prudence van Damme. 11 Maart. Michel, z. van Maurice van Hgfte en van Bertha Maria Thomas. Overlijden. 11 Maart. Cornelia Maria Kaas, oud 70 j., echtg. van Bern-ardus Kamoen. 12 Maart. Een als leveijloos aangegevem kind van Frans Neyt en van Rosalia Romania Maria Jacob. 14 Maart. Een als levenloos aangegeven kind van Pieter de Koeijer en van Helena Pietemella Adriana Kruijsse. 21 Maart. Maria Francisca van den Abeele, oud 83 j., d. van Hendrieus en van Melanie de Braban- dler. 31 Maart. Alphonsus van den Branden, oud 62 j., echtg. van Emelie Marie Buijsse. 9. Vaststelling der rekening dienst 1934. Overeenkomstig het verzoek van het Bureau maehtigt de Kamer met algemeene stemmen de Financieele Commissie tot vaststelling der rekening voor den dienst 1934, zoodra deze gereed -zal zijn. Na verdere bespreking in commissoriale vergadering is het voorstel van het Bureau, betreffende het aan de Tweede Kamer te zen- den adres in zake het Binnenvaartrecht, aan- genomen -met de stem van den heer De Meijer tegen. TER NEUZEN. In de afgeloopen week hebben zich in deze gemeente gevestigd: C. J. Faas, dienst'bode, Axelsohestraat 58 inw., van Biervliet. E. M. -Geers, dienstbode, K. Kerkstraat 9/11 inw., van Middelburg. J. van Dijk, leeraar bankwerker, Axelsche- straat 1-8 inw., van Weststellingwerf. M. van Meurs, religieuse, N. Kerkstraat 17, van Tilburg. P. Lagendijk, controleur crisis dienst, Van Bovenstraat 49, van Groede. J. Greve, adj. inspecteur dir. bel., Burg. Geillstraat 56, "van Schiedam. J. J. Wisse, m-arechaussee, Nieuwstraat 41, van Emmen. C. Jongepier, rijksklerk dir. bel., inv. en acc., Dijkstraat 6, van Middelburg. J. van Everdingen geb. Verpoorte, zonder, Pierssenspolderstraat 3, van Westdorpe Vertrokken -G. E. Leijs, bankwerker, Dijkstraat 2, naar Antwerpen. E. C. Clau-s, zonder, Baandijk 12, naar Sel- zaete. M. de Feijter, veehouder, O 144, naar Zaam- slag. R. P. J. Dumoleijn, zonder, P 98a. naar Os- senisse. B. Mossel, brugknecht, Oostkade 17, naar Sas van Gent. G. Verbrugge, brugknecht, Oostkade 12, naar Sas van Gent. K.*W. Oostdijk, zonder, Kanaalweg 75, naar Haiarlem. M. S. Casteels, dienstbode, Kanaalweg 94, naar Axel. J. de Bruijne, landb.knecht, O 195, naar Zaamslag. A. J. de Ridder, zonder, Tramstraat 14, naar Amsterdam. WESTDORPE. In de afgeloopen maand hebben zioh in deze gemeente gevestigd-: Maria Nathalia van Laere, van Sas v. Gent. Bernardus Petrus Stephanie de Koeijer, van Ter Neuzen. Josephus Johannes Emma Maas, van Hon- tenisse. Florim-ondus Bemardus de Vos en eohtge- noote, van Ter Neuzen. Eugenius Alphonsus Fassaert, van Poule- court (Fr.). Vertrokken: Marten Rinzes Hendriks en echtgenoote, naar Ter Neuzen. Marinus Deij en gezin, naar Breskens. Hermina van Cleem-putte, naar Sas Gent. Josef Andreas Moller, naar Frankfort. Jacoba van Everdingen geb. Verpoorte en kinderen, naar Ter Neuzen. Bernardus Kamoen, naar Assenede B. I Ernest Versluys en gezin, naar Watervliet (Belgie).

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1935 | | pagina 6