KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABiilEKEN VOOR ZEEUWSCH-J LAANDERiEN. Vexgadering van Zaterdag 23 Maart 1935, in de raadszaal te Ter Neuzen. Voorzitter de heer J. A. van Rompu. Verder tegenwoordig de heeren P. A. Nee- teson, J. M. Oggel, I. van Melle, C. Wind van ISerkesteyn, G. F. P. van der Peijl, J. F. de Klerk, H. R. A. de Meijer, M. C. F. van Goe- theni, A. J. Wijffels, A. de Vrieze en A. van 1 Heff. I. Opening. De VOORZITTER opent de vergadering, jnel de volgende rede: Mijne 'Heeren, Hoewel reeds eenigen tijd is verloopen, srnd? we den nieuwen jaarkring zijn ingetre- den. wil i'k u toch, nu wij als college voor de eersfce maal in dit jaar bijeen zijn, der ge- woonte getrouw, een welkom toeroepen. en tevens de beste wenschen uitspreken, zoo voor uw persoon als voor uwe familie, voor one zaken en bedrijf, er de hoop aan toevoe- gende. dat deze, wanneer we aan het eind van der jaarkring zijn gekomen, u redcn tot terredenheid zullen geven. Rij het uitspreken van deze wenschen acht iik het ook een voorrecht, te kunnen consta teeren. dat alien, tot dezen kring behoorende, ven; om bij de bedrijven, daar aan annex te bi^ven, ook ae ooit- en tuinbouw, de veehou- denj enz. Huoesten in de steunmaatregeien worden betrokken, al of niet gepaard met ordening in die bedrijven. Daarna is ook ge komen de industrie, waarvan het gevolg is, dat de eene contingenteeringsmaatregel op de andere volgt, hetgeen het bedrijfsleven zeer moeilijk maakt. Dit is nog temeer het geval geworden, nu de contingenteeringsmaatrege- len van karakter zijn veranderd, nu zij niet meer alleen zijn maatregelen ter bescherming van een of andere industrie tegen overmati- gen invoer, doch ook gebruikt worden als ruil- object bij het sluiten van handelsverdragen over uit- en invoer met andere landen. En het kan niet uitblijven, dat dergelijke maat regelen, genomen tot steun van de een, ten slotte een offer voor een ander deel van het bedrijfsleven beteekenen. Dit is voor hen, die er door getroffen worden, te bejammeren, maar het schijnt vrijwel onvermijdelijk. En het is te vreezen, dat wij er in dit op- zicht nog lang niet zijn. De vraag naar or dening op velerlei gebied dringt zich meer en meer naar voren. Er zijn teekenen, die er op wijzen, dat ook de Regeering dien weg uit wil. Ik zal mij thans onthouden van een uit- wijding over dat vraagstuk zelf, maar toch moet mij de opmerking van het hart, dat er i i bn mil twnfel bestaat, of dit, bn den grooten die met ons den vongen laarkrmg mtraden, J 6 J stnjd van belangen, die in onze maatschappij zal blijven bestaan, zoolang er menschen zijn met verschil van doorzicht, energie en tem perament, de oplossing zal brengen in de moeilijke tijden, die wij beleven. Voorzeker is het, na deze pessimistische nog in leven zijn. In het bijzonder is het mij een genoegen, den heer I. van Melle hier weer als lid der Kamer te begroeten. Ik ben over- tnigd, uit alter naam te spreken, wanneer ik zeg, dat het alle leden een voldoening is ge- weest, dat hij kort na zijn uittreden, weer tot lid der Kamer is herkozen, en wij hem weer in ons midden zien, en bij verschillende ge- legenheden ook weer van zijn doorzicht en kennis voor het werk der Kamer zullen kun nen genie ten. Ons wacht in dezen kommervollen tijd weer zorgzamen arbeid. De tijden zijn donker. Mogen ons de noodige krachten en beleid •worden geschonken, om ook als leden van dit college die arbeid naar behooren te verrichten, en xnoge onder den zegen des Allerhoogsten, die arbeid strekken tot bevordering van de algemeene landsbelangen, en die van de streek, welke wij vertegenwoordigen, in het bijzonder. Ook thans zult u van mij verwachten een terugblik op het afgeloopen jaar. Die herin- nering is er in het algemeen eene aan don- jkere tijden. Zij was er ook eene van diepen touw, waarin, met ons Koninklijk Huis, onze natie tot tweemaal toe gedompeld werd. De Koninklijke familie werd daardoor op den jaar tot op de helft van Haar aantal leden terug- gebracht. Den 20sten Maart overleed H. M. Koningin Emma, de Koningin-Moeder, die sinds Hare komst in ons land zoo een was geworden met onze natie, die zooveel heeft verricht tot welzijn van ons land, en in het hijzonder voor de lijdende menschheid, terwijl reeds op 3 Joli d.a.v. vrij onverwacht ons het bericht gewerd van het overlijden van Z. K. Tl Prins Hendrik der Nederlanden, den Ge- maa) onzer Koningm, waardoor in onze vor- Stelijke paleizen achterbleven een rouwende wed uwe en Hare Dochter, welke in die droeve dagen voorzeker zijn geschraagd door de be- wijzen van aanhankelijkheid en medeleven van het Nederlandsche volk. En wanneer ik van deze droeve dagen voor onze Koninklijke Familie en de Nederland sche natie den blik afwend, en bezie den eco- nomischen toestand van handel, industrie, Jandbouw, scheepvaart en wat dies meer zij, dan is het daarvan voor te hangen beeld wei- nig bemoedigend. DaJ de taak, u een en ander in herinnering te brengen, tot weinig opgewek-theid stemt, zult gij alien, die ieder in eigen zaken of bedrijf de gevolgen onder- •wndt van de depressie, waarin wij leven, ten •voile beseffen. Die depressie drukt niet plaatselijk, niet alleen op ons gewest, op ons land, doch treft de geheele wereld. De hoop, die wij aanvankelijk koesterden, dat het een tijdelrjke inzinking was, die ons bedrijfsleven heeft getroffen, die hoop hebben we wel moe ten laten varen, en ik vrees, dat we nog niet het. juiste besef hebben oimtrent het peil, waarop onze economische toestand zich ten slotte zal moeten stahiliseeren. De crisis drukt in het algemeen zwaar, en daartoe werkt ook mede het feit, dat de vooruitzichten somber zijn, dat men geen gunstig verschiet ziet, dat integendeel de om standigheden, die aanleiding gaven tot het intreden der crisis nog steeds, door de toe- standen in verschillende landen, en de maat regelen der regeeringen ten bate van hun eigew land, worden verscherpt. Dat de crisis zwaar op bet zakenleven en <jds volk drukt, spruit ook voort uit de om- beschouwingen, aangenaam nog te kunnen constateeren, dat der Kamer ook rapporten bereikten, die spraken van tevredenheid over bereikte resultaten, zelfs van goede hoop op de toekomst. Werkloosheid en economic. Over het algemeen was de werkgelegen- heid in het gebied der Kamer weer afgeno- men, en het aantal werkloozen grooter, het geen de gemeentebesturen, in verband met de steunuitkeeringen voor groote moeilijkheden plaatste. Dit nog te meer, waar de door de Regeering aangekondigde nieuwe maatrege len betreffende bijdrage in de steunuitkeering en financieele regeling tusscben Rijk en Ge- meenten voor bet overgroote deel der gemeen- ten een betrekkelijk groote vermindering van mkomsten deswege beteekenen. Met betrekking tot toeneming der werk loosheid hangt nog een donkere wolk boven een der gemeenten van ons gewest, wegens gevaar van stopzetting van de eenige spiegel- glasfabriek in ons land, die door het verlies van hare exportgebieden, in ons land, waar ook nog veel van dat product uit het buiten- land wordt ingevoerd, geen voldoenden afzet kan vinden om *het bedrijf staande te hou- den. Zoowel door de Kamer als door het be trokken gemeentebestuur zijn, met steun van het provineiaal bestuur bij de Regeering pogingen aangewend om maatregelen te ver- krijgen, waardoor dat bedrijf en die werkge- legenheid voor ons land zou kunnen worden behouden, doch tot hiertoe hadden deze niet het gewenschte resultaat, zoodat de hoop daarop hoe langer hoe meer vervliegt. Voor zoover de omvang van het geldelijk verkeer op de kantoren der posterijen in het gebied der Kamer een beeld kunnen geven van het handelsverkeer, moet worden gecon- stateerd, dat dit, zooals uit de later te publi- ceeren statistieken zal blijken, hooger is dan het jaar te voren, zoodat er toch leven was in den handel, en ook andere gegevens op financieel gebied wijzen in die rifehting, doen zelfs denken aan herlevend verkeer. Bevolking. Ook de bevolking van Zeeuwsch-Vlaanderen nam weer toe. Zij bedroeg op 1 Januari 1934 83.084 en op 1 Januari 1935 83.672. De toe- name was grooter dan het jaar te voren. Toen 382, thans 588. Het verschijnsel, dat de grootste gemeenten in bevolking toenemen, en dat der kleinste gemeenten daalt, viel ook thans te constateeren. Ter Neuzen nam toe met 178, Hulst met 85, St. Jansteen met 84, Breskens met 63, Axel met 40 inwoners. Een conclusie, die uit bovenvermeld ver schijnsel zou te trekken zijn, is, dat in die grootere gemeenten de beste regelingen be staan voor de verzorging van werkloozen, welke regelingen in kleinere gemeenten niet steeds worden aangetroffen. Loodsgelden. Met betrekking tot de loodsgelden voor de haven van Ter Neuzen, in verhouding tot die, geldende voor de Belgische havens, kwam in zoover verandering dat de loodsgelden voor de Nederlandsche havens, ingevolge het aange standigheid, dat zij volgt op een trjdperk van nomen nieuwe wetsontwerp, met 20 zijn hijzondere hoogconjunctuur, op een tijdperk van scbtfn-welvaart. Waar ik dit laatste woord gebruik, zullen de oudere leden der Kamer zich wel herinneren, dat ik meerma- len in mijn jaar-overzichten blijk heb gege- ven die welvaart, die nu al meer dan een jaar of vijf definitief achter den rug is, niet te vertrouwen, dat de bloei, waarin toen ver schillende zaken en bedrijven verkeerden, mij weinig gefundeerd voorkwam, omdat er zich toen ook reeds gevallen hadden voorgedaan, dat bedrijven, die op een hoogen trap van bloei en ontwikkeling schenen te staan, na een korte periode geheel fcot verval kwamen. En hetgeen toen enkelen overkwam, heeft zich later, als een olievlek, uitgebreid over het geheele maatschappelijk leven. Wrj hebben meer tijden van groote inzin king beleefd. Ook in de tijden van de zeven- tiger jaren, na den Fransch-Duitschen oorlog was de toestand zeer nijpend. Maar deze werd toen niet zoo zwaar gevoeld, omdat zij niet was voorafgegaan door zoo'n tijdperk van ongekende hoogconjunctuur, waarin alles hoog opgedreven was. En juist die terug- keer tct een lager levensniveau maakt het zoo moeilijk. Door de moeilijkheden, waarin in de aller verlaagd. De Minister van Defensie gaf te kennen, geen aanleiding te hebben, in zake de loodsgelden voor de Scheldehavens een regeling voor te stellen, afwijkende van die der andere Nederlandsche havens. De nog gebleven ongunstige verhouding zal dus bestendigd blijven, tot het misschien bij een nieuwe verdragsregeling met Begie ge- lukken zal, weer overeenstemming te verkrij- gen over de duidelijke bedoeling van het Scheldereglement van 1842, waarhij werd be- paald, dat de loodsgelden voor de Nederland sche en Belgische Scheldehavens gelijk zou- den worden gesteld. Electrificatie kanaalbruggen. De electrificatie der kanaalbruggen te Sluiskil en te Sas van Gent, waarnaar zoo lang verlangend is uitgezien en waarvoor zoo menigwerf pleidooien tot den Minister van Waterstaat zijn gericht, kwam in het afge loopen jaar nog niet tot stand, maar toch werden daarvoor voorbereidingen getroffen. In den aanvang van 1935 werd dit werk vol- tooid, en met 1 Maart in gebruik genomen, hetgeen zoowel ten bate van het verkeer door het kanaal, als het landverkeer een groote verbetering beteekent. Sluisbouw te Ter Neuzen. eerste plaats het landbouwbedrijf kwam te kwestie van het bouwen eener nieuwe nnrlraarfin /Ififw HC± annrmP HflllTlO" VflTI HPTl A 1 mnv. verkeeren, door de enorme daling van den wereldprijs der producten, is het noodzakelijk geworden, dat van Regeeringswege werd in- gegrepen, olm die belangrij'ke bron van be- groote zeesluis te Ter Neuzen bleef nog on- opgelost, en zal dit waarscbijnlijk ook wel blijven, zoolang men in Belgie niet bereid blijkt tegenover Nederlandsche belangen de staan van ons volk voor ondergang te be- n0cdige tegemoetkoming te betoonen, die aan hoeden. Ik heb het vorig jaar in den breede Regeering te Brussel als voorwaarden zijn de noodzakelijkheid van dien steun uiteenge- genoemd,^ om de medewerking onzer Regee- zet, tegenover de steeds meer en meer op- duikende stemmen, die meenden, dat die steun kon worden gemist, en die bedrijven zich behoorden „aan te passen". Die steun is nog onverzwakt noodig, en dit wordt dan ook terecht door de Regeering ingezien. ring te verkrijgen voor het openen van on- derhandelingen over het bouwen eener nieuwe zeesluis ten behoeve der haven van Gent, te Ter Neuzen. Dezer dagen is door een der Gentsche af- gevaardigden in de Belgische Kamer ver- Toch acht ik het gepast. ook een waarschu- j zocjjt, de Regeering over dien sluisbouw te wend woord te doen hooren, dat de gesteun- mogen interpelleeren. Havenuitbreiding te Ter Neuzen. Na aanneming van het wetsontwerp tot onteigening van gronden ten behoeve van de havenuitbreiding is voortgegaan met de voor- bereiding der uitvoering, van dat werk. De noodige terreinen zijn aangekocht. Dezer dagen heeft de aanbesteding van het werk plaats gehad, en is dit aan een der inschrijvers opgedragen. Het zal gedeeltelijk moeten wor- den uitgevoerd door ingeschreven werkloozen, j terwijl de kosten zullen worden bestreden uit i het Werkfonds. Kanaliseering van Zeeuwse.h-Vlaanderen. Zooals reeds het vorig jaar door mrj werd I aangestipt, is de kans, dat er nog ooit tot ka- I naliseering van Zeeuwsch-Vlaanderen zal de leiders der landbouwbedrijven geen aan leiding behooren te goven t'ot gerechtvaar- digde oppositie. Laten zij toch ook het „leven en laten leven" betrachten, en waar nan bedrijf door heffingen van de geheele samenleving wordt gesteund, zich er van ■onthouden, door rechtstreeks of zijdelings op te treden op terreinen buiten hun bedrijf, an dere categorien van het bedrijfsleven het be staan moeilijker of onmogelijk te maken. De klachten daartegen nemen in den laatsten tijd toe. Laat men toch bedenken, dat de verschillende groepen van het bedrijfsleven elkaar noodig hebben, en ieder voor zich het recbt eischt van bestaan. Doch de Regeeringssteun heeft zich niet al- fe6n kunnen bepalen tot de landbouwbedrij- worden overgegaan, zeer gering. De opvol- gena optieaeuae Ministers van Waterstaat gevceien o§.ar steeds minaer en minder voor. Uo„r ae buuengewone cnuwikkelmg van het mechanisch vervoer en de gemakken, die dit biedt, is er ook des te minder aanleiding tot kanansatie en aie omstandiglieid zal ten slotte op de kanalisatie in het algemeen wel een ongunstigen invloed hebben. De landwegen. Met verbetering der landwegen werd. steeds voortgegaan. Van den weg PhilippineDrie- kwart werd een deel verbeterd, om dat werk in 1935 te voltooien. In den weg van Ter Neu zen naar Hulst, via Zaamslag, werd voortge gaan met verbetering, en wel van het vak De KraaiTer Hole en Rapenburgsche Tol- Zaamslag Veer, terwijl ook voltooid werd de verbetering van den weg van de koin te St. Jansteen tot grens-Koewacht en van de grens te Zuiddorpe naar Koewacht Zand. In den weg van Axel naar Ter Neuzen werd voortgegaan met de verbetering door verbree- ding en vernieuwing van het wegvak Oude TolMargrette. Omtrent de wegsverbetering van den weg van HulSt naar Kijkuit, welke ook zeer drin- gend noodig is, en waarvan de Minister van Waterstaat de toezegging heeft gedaan, deze voor rekening van den Staat te nemen, valt mede te deelen, dat daarvoor op de Staats- begrooting f 105.000 is uitgetrokken, en daar- aan vermoedelijk in 1935 zal worden begon- nen. Zoo naderen we toch langzaam het tijdstip waarop aan den meermalen uitgesproken wenscheen goede doorgaande verbindings- weg van Oost naar West zal zrjn voldaan, en breekt, zij het ook in langzaam tempo, het tijdstip van de revisie der tertiaire wegen aan. De veerdiensten over de Schelde. Daaromtrent valt te vermelden,,dat de ex- ploitatie van den veerdienst VlissingenTer Neuzen, voor welks behoud onze Kamer krach- tig heeft bepleit, ondanks het verhoogde ta- rief, in een behoefte van het reizend publiek blijkt te voorzien, daar de opbrengst de ra- ming van Gedeputeerde Staten heeft over- troffen. De verwachting, die ik daaromtrent het vorig jaar uitsprak, is vervuld. Omtrent den veerdienst WalsoordenHans- weert werden meermalen klachten vemomen, dat bij lagen waterstand vrachtauto's te Wal soorden wegens de inrichting van het steiger voor den laagsten waterstand niet op of van de veerboot konden rijden. Hieramtrent is wel eens opgemerkt, dat zich die gevallen niet menigvuldig voordeden, doch het spreekt wel van zelf, dat de bestuurder van een auto, die deze ervaring eenmaal heeft opgedaan, zich een tweede maal daarvoor wacht, en een an- deren weg kiest. Indien eenmaal de inloophavens, gesch|kt voor koplading, waarvoor door den rijkswater-^ staat plannen worden ontworpen, en waarvan de kosten volgens toezegging van den Minis ter-President zullen worden -gedekt uit het Werkfonds, zullen zijn voltooid, komt aan dit euvel automatisch een eind. Vermoedelijk zal het nog wel voorjaar van 1936 worden, eer voor die werken de eerste spade in den grond wordt gestoken. Met betrekking tot de veerdiensten kan ook nog worden meegedeeld, dat aan bet eind van het jaar door Gedeputeerde Staten der pro- vincie een aanzienlijke verlaging van het vrachttarief voor lading van motorvoertuigen werd ontworpen, en deze met 1 Maart 1935 werd ingevoerd. Al zijn we daarmede nog niet zoover, dat geljjkstelling met andere veren over rivieren is verkregen, zoo is die ver laging toch reeds een flinken stap voorwaarts. De zeevaart en binnenvaart op het kanaal Ter NeuzenGent. De vaart op het kanaal was, voor zoover betreft de bestemming voor Ter Neuzen, iets minder dan 't jaar te voren. De bedrijvigheid voor de zeevaart was in hoofdzaak te danken aan de industrieen te Sluiskil, voor aan- en afvoer van grondstoffen en producten. Minder was de aanvoer van steensoorten, kunstmest en pijpaarde, die van stukgoederen en bout normaal. Met inbegrip van die, be- stemd voor Sluiskil, kwamen binnen 274 zee- schepen, met een inhoud van 319.796 reg. ton- nen, terwijl 317 zeescbepen, met een inhoud van' 329.568 reg. tonnen van Tex Neuzen uit- voeren. Blijkens de gegevens van het Cen- traal Bureau voor de Statistiek, was het totaal van het havemverkeer (in- en uitvoer) te Ter Neuzen (waaronder Sluiskil en Axel) ter zee 672.522, langs de rivieren 625.673, samen 1.298.195, welke cijfers over het jaar 1933 waren resp, 738.492, 352.913, samen 1.291.405 reg. tonnen. Het totaal geeft dus geen noemenswaard verschil. Met bestemming voor Gent werden opge- schut 1948 zeeschepen, met een inhoud van 1.720.801 reg. tonnen, tegen 1788 met 1.620.687 in het jaar te voren. Bestemd voor Sas van Gent kwamen bin nen 35 zeeschepen, met een inhoud van 28.977 reg- tonnen; het jaar te voren 32 sche- pen, met 27.870 reg. tonnen inhoud. Om te lossen kwamen te Ter Neuzen bin- men 2318 'binnenschepen, met een inhoud van 424.260 seheepstonnen (het jaar tevoren 2809 met 624.763 seheepstonnen) terwijl met lading vertrokken 2363 binnenschepen, metende 497.502 seheepstonnen (het jaar te voren 2264, metende 534.250 seheepstonnen). Het aantal met lading binnengekomem schepen was alzoo geringer, evenals de totale inhoud, ter wijl het aantal met lading vertrokken sche pen hooger was. Minder was de aanvoer van stukgoederen, gemengde lading, steenkolen, hout, gebakken sbeen, meststoffen, peulvruch- ten en granen, schaaldieren en vischsoorten, terwijl hooger was die van kalk, cement, na- tuursteensoorten, aardappelen, ijzer en erts; normaal die van grind en zand. Wat de uit voer betreft daalde die van stukgoederen, steenkolen, gebakken steen en beetwortelen, terwijl normaal bleef die van gemengde ladin- gen, kalk, cement enz., natuursteen, aard appelen, hooi, stroo en veevoeder, ijzer en erts en hooger die van hout, meststoffen, peul- vruchten, graan en meelsoorten. Aan de Axelsche Sassing kwamen 609 schepen, metende 72.346 seheepstonnen en vertrokken 611 binnenschepen, metende 72.314 seheepstonnen (het jaar te voren wa ren die cijfers resp. 543 schepen metende 70.700 tonnen aangekomen en 543 schepen, metende 70.342 tonnen vertrokken). f Het' aantal schepen was alzoo hooger, hoe- wel de tonnen-inhouu niet veel uiteenloopt- Hooger was het aantal met stukgoederen binnengekomen, fn het aantal leddge schepen; kleiner was de aanvoer van aardappelen, vlas, en graan. Hooger was de uitvoer van aard appelen, stukgoederen, graan en beetwortelen. evenals het getal tedig vertrokken schepen, minder uitgevoerd werden vlas, steenen en zand. Het scheepvaartbedrijf. De scheepvaart ontkwam niet aan de alge meene depressie en zit deerlijk in de knel Op de uitkomsten voor de zeevaart was sterk van invloed de depreciatie van het Engelsche pond sterling, dat als waardemeter voor de vracbttarieven gialdt, en in guldens omgezet een laag bedrag aangeeft. Voor de binnenlandsche vaart heeft, zooals bekend, de Regeering ingegrepen door het in- voeren der wet op een zooveel mogelrjk even- redige vrachtverdeeling. Hoewel niet ontkend kan worden, dat die regeling voor de schip- pei's, voor zoover zij aan de beurt kunnen komen, eenige verbetering heeft gebracht, zoowel vo-or wat betreft de vrachtbepaling als de vrachtcondities en de omstandigheden, waaronder zij bevracht worden, heeft deze wet allerminst bevrediging geschonken. De klachten over deze wet, zoowel in hare uit- werking als in hare toepassing, zijn legio, al hooren we daarvan niet zooveel in het gebied Gazer Kamer. Het is der Kamer bekend, dat, hetgeen nu ten opzichte van de resultaten dier wet wordt gehoord, betrekkelijk door ons is voorspeld. De klachten vinden, voor wat betreft de schippers, hun oorzaak in den te langen wachttijd, dien zij veelal moeten door- maken, eer ze aan de beurt komen, waardoor ■voor hen het voordeel van een redelijken vrachtprijs voor hun werk weer teloor gaat. De oorzaak daarvan is niet ver te zoeken. Er is te weinig aambod van vracht, of te groot aanbod van scheepsruimte. En in den laatsten tijd duiken weer stemmen op, die de scheeps ruimte zouden wlllen verminderen, door op- ruiming, met schadevergoeding aan de schip pers, van de oudste' schepen. Dan doet zich ook het feit voor, dat meer en meer vervoer aan de schepen wordt ont- trokken, door motorisch vervoer te land. Aan- gezien de vrachtauto de vracht brengt van fabriek of magazijn tot huis of bouwterrein, doet deze aan het vervoer te water een buiten- gewoon sterke concurrentie aan. Een dezer dagen vermeld geval, waarbij door een com- binatie van vrachtauto-ondememers is ge- tracht een vervoer van 6 millioen steen, een vracht voor ongeveer 25 tamelijke schepen, van de steenfabrieken aan de Waal naar de residentie in handen te krijgen, hetgeen dan voor hen een 1000 ladingen met 10- tot 15-tons auto's zou hebben beteekend, spreekt in dat opzicht boekdeelen. Men moest rekenen en nog eens rekenen, om die vracht voor het ver voer langs den waterweg te kunnen behouden. Door het tekort aan vervoer en de lange wachttijden klagen de particuliere schippers over achterstelling bij hun fortuinlijken col- lega's, die in vaste relatie varen, en meenen, dat die vaste relaties door verschillende be- vrachtingscommissies in te grooten getale worden afgegeven. Dan zrjn er ook klachten over de beurt- vaart, die zich ten onrechte zou bezig houden met massa-vervoer. "De beurtvaart klaagt weer. dat zij in baar vervoer, voor wat de hoe- veelheid betreft, wordt beperkt, en nu in meerdere gevallen werk van hun vaste klan- ten aan een ander zien vergeven, terwijl zij in sterke mate eoneurremtie ondervinden van spoor en A.T.O. En bij die klachten van schipperszijde komt dan ook nog die van handel en bedrijf, die zich in zijn vrijheid van handelen door de wet beperkt acht en zooals zich in een grens- streek als dat der Kamer kan voordoen beconcurreerd ziet door het vervoer uit het buitenland, dat vrij is. Zoo werd aan de Kamer met naam en toe- naam de klacht overgebracht, dat schippers niet voor ieen zeker bedrag een lading wilden vervoerein van af een industrieele ondemermng aan deze zijde der grens, doch dat eenzelfde vracht van een concurreerende fabriek in Bel gie gevestigd wel tegen een lageren prijs werd aangenomen, met het gevolg, dat de in Neder- land gevestigde fabriek, waar het een scherp ooncurreerend artikel betreft, afnemers ver- speelde. Op die wijze benadeelen die schip pers, misbruik makende van een wet, te hun- nen behoeve ingevoerd, de Nederlandsche industrie. Bij die moeilijkheden, die zich reeds voor doen, is nu gekomen het arrest van den Hoo gen Raad, waarbjj de vaart op den Rijn vrij werd verklaard, zoodat vrachten van of naar plaatsen aan den Rjjn gelegen, niet onder de werking der wet zouden vallen. Een oplos sing van deze moeilgkheden schijnt de regee ring niet te kunnen vinden, en aangeziem daar door een opgelijk recht zou ontstaan in ons land, zou er, naar men meent, weinig anders overbljjven dan intrekking der wet. Dit zou toch zeker ook weer te bejammeren zijn, daar de wet, bij al de bezwaren die zij bracht, toch ook haar goede kanten heeft, en en de schippers nu maar moeilijk aan hun lot zal kunnen overlaten. Het is inderdaad een zeer moeilijk vraagstuk, waarvan ik de oplos sing met belangstelling afwacht. Spoor- en traimvegen. Omtrent de spoor- en tramwegen in het gebied der Kamer valt te constateeren, dat de totale uitkomsten bleven beneden die van het jaar te voren. Voor wat de details be treft, kan worden medegedeeld, dat het pas- sagiersverkeer op de spoorwegen verhoogde cijfers aangeeft voor de grensstations. Te Hulst b.v. steeg het aantal aangekomen reizi- gers van rond 45.000 tot 64,000 en te Sas van Gent van 19.000 tot 25.000. Te Axel was het aantal ongeveer 1000 hooger, te Ter Neuzen 5000 lager. Het vrachtvervoer was stationnair te nuist, voor aankomst te Axel meer dan 50 lagei te Ter Neuzen was de aanvoer hooger, even als te Sas van Gent. De uitvoer van het sta tion Axel en Sas van Gent is gedaald, die van Ter Neuzen zelfs aanzienlijk gedaald, nd. met 50 Voor de tramwegmaatschappijen was het reizigersverkeer mintJor dan het jaar te voren, evenals het vervoer van suikerbieten. Voor de Z.V.T.M. valt een toeneming van het goe- derenverkeer te vermelden, dat voor de tram HulstWalsoorden stationnair bleef. Bedrijven. De omstandigheden waren voor den scheepsbouw nog niet gunstig. Dat was ook voor onze werven niet beter. Alleen is op een der werven tegen sterk gereduceerden prijs een houten visschersscheepje gebouwd kun nen worden. De Ter Neuzensche scheepsbouwwerf moest het alleen hebben van reparaties; daarvoor werden meer opdrachten ontvangen dan het jaar te voren, en kan daardoor van eenige opleving gesproken worden. De berichten omtrent de tegelfabrieken komen met die van het vorig jaar overeen. Daarbij kan van een normale exploitatie geen sprake meer zijn. De mededeelingen van de handelaren in bouwmaterialen loopen uiteen. In verband met de plaats van vestiging van het bedrijf, daar in de eene plaats meer ge bouwd is dan in de andere, toonen de cijfers en uitkomsten van den omzet verschil. Alle getuigen evenwel van scherpe concurrentie, behalve dan in den handel in cement, waar voor onder den invloed van de contingentee- ring en daaraan van regeeringswege verbon- den voorwaarden een ordening in het leven is geroepen, die tot prijsverhooging heeft geleid. Dit laatste is nu echter een bezwaar ge worden voor de betonfabricage in ons gewest. De betonfabrikanten kunnen als zoodanig geen invoervergunningen voor cement beko- men. Zij moeten dus voor hun grondstof een hoogercn prijs betalen. Aangezien de invoer van betonnen voorwerpen niet is gecontingen- teerd, en deze ook niet aan een bijzonder in- voerrecht zijn onderworpen, is thans het ge volg, dat belanghebbenden thans betonnen voorwerpen uit Belgie betrekken, tegen veel goedkooperen prijs dan die hier geleverd kunnen worden, aangezien de Belgische fa- brikanten thans behalve van hun normaal goedkoopere bedrijfskosten ook nog genieten van de in hun land goedkoopere grondstof. Die concurrentie woidt hier in de hand ge- weikt door het gemak, waarmede men die voorwerpen uit Belgie per vrachtauto kan af- halen. Verder in ons land zal die concurrentie niet worden gevoeld, aangezien dan, wegens den afstand, de vervoerkosten dier zware artike- len den lageren prijs van aankoop zouden nivelleeren. De cokesfabriek ondervond in verschillend opzicht den ongunst der tijden, in de eerste plaats als terugslag van den minder goeden gang van zaken der metallurgische bedrij ven, waarmede zij verbonden is, en voorts door de cpntingenteering van den invoer van steenkolen, waardoor voor die fabriek een onzekeren toestand is ontstaan, voor wat be treft het beschikbaar krijgen van het deel harer grondstof, dat zij uit het buitenland moet betrekken. De daamaast staande stikstoffenfabriek der Compagnie Neerlandaise de I'Azote werkte krachtens de voortgezette vrijwillige oveteen- komst tot contingenteering, op beperkte ca- paciteit. Zij ondervond, op het tijdstip dat, voor wat betreft den prijs, afzet van hare pyrietasch naar Duitschland loonend kon geacht worden, het bezwaar van de ingevoerde clearing- en uitvoermaatregelen, daar deze aan dien- uit voer een beperking opleggen, Voor de spiegelglasindustrie te Sas van Gent werd de toestand hopeloos. De export- gelegenheden naar het buitenland zrjn van lieverlede zoo goed als alle gestopt, en de af zet in het binnenland is niet voldoende om de fabriek met de gietovens in bedrijf te houden. De Kamer heeft zich ook in samenwerking met het gemeentebestuur van Sas van Gent met uitvoerige vertoogen tot de Regeering gewend om maatregelen te nemen tot behoud dier eenige fabriek in Nederland, door het invoeren van een contingenteering van spie- gelglas. De Minister van Economische Zaken heeft echter bij de behandeling zijner begroo- ting in de Tweede Kamer der Staten-Generaal te kennen gegeven, dat hij geen aanleiding had kunnen vinden ten behoeve van dit be drijf het kanon der contingenteering te han- teeren. De Minister had daarbij ook nog en- kele argumenten aangehaald, die aan de Ka mer niet juist voorkwam en en naar hare meening op een misverstand moesten berus- ten, hetgeen haar aanleiding gaf, deze zaak nog eens bij den betrokken bewindsman onder de aandacht te brengen. Qok van de zijde van het gemeentebestuur van Sas van Gent is dit geschied en het heeft ook niet outbro ken aan den steun van het provineiaal be stuur. Een regeeringsbesluit, dat in dit op zicht redding zou kunnen brengen, is echter nog niet afgekondigd. Ondertusschen gaat de afbraak van het bedrijf, d.w.z. het stopzet- ten van afdeelingen en het bedanken van het personeel, voort, zoodat het te vreezen is, dat de ramp van sluiting dier fabriek voor Z.- Vlaanderen, in het bijzonder voor Sas van Gent onafwendbaar is, en daarmede een mooie werkgelegenheid, ook voor de toe komst, voor Nederland geheel verloren gaat en de voorziening in spiegelglas voortaan al leen uit het buitenland zal plaats hebben De afdeeling Chemische Producten dier on- dememing werkte slechts op de helft van haar productieyermogen. Contingenteering, verhooging van invoerrechten en andere be- lemmerende maatregelen, bemoeilijkten den export naar het buitenland, terwijl integen deel in Nederland de invoer vrij is, en vteem- de superphosphaat tegen aflbraakprijzen op de Nederlandsche markt worden verkocht. Ook werkte, zooals reeds door mij is aangestipt, door de houding van sommige schippers, tegenover de bepalingen der wet op de even - redige vrachtverdeeling. In hepaalde geval len nadeelig voor den afzet van de producten dier ondememmg. De beetwortelsuikerfabrieken, te Sas van Gent gevestigd, hadden voor wat de verwer- king betreft, weer een voorspoedige campag- ne. De weersomstandigheden waren in het najaar gunstig, zoodat de aflevering regelma- tig kon geschieden. De wereldsuikerprijs bleef echter dalen, zoodat de teelt van suikerbie ten, en in verband daarmede ook de beetwor- telsuikerindustrie, in Nederland alleen met regeeriiigssteun staande kan blijven. Die steun werd voor de campagne 1934 met 10 pet. verminderd. zoodat de verwerkte hoe- veelheid bieten minder was, niettegenstaande de landerijen een ruixnen oogst opleverden. De boven het kwantum, dat voor steun in aan- merking komt, geteelde bieten werden meestal gebruikt als veevoeder, voor eigen bedrijf of daarvoor tegen lagen prijs aan derden ver kocht. De binnenlandsche consumptie van suiker is eehter niet bevredigend, door den hoogen ac- cijns van 35,75 per 100 K.G., terwijl boven- dien de algemeene daling der koopkracht daarop oofc van invloed zal zijn. Maar dan voegt zich ongetwtjfeld ook nog bij de groote afmetingen, die de smokkelhandel, in verband met den hoogen accijns, heeft aangenomen. In dit verband wordt melding gemaakt van ge meenten langs of nalbij de grens, waar de winkeliers geen pond suiker meer verkoopen, terwijl toch niet aan te nemen is, dat de bevolking geen suiker meer zou gebruiken. Door die onbevredigende binnenlandsche con sumptie kan de binnenlandsche industrie minder profiteeren van het kleine cofnpen- seerend invoerrecht, dat op suiker wordt ge- heven. De productie bij de Stijfsel- en Glucosefa- briek te Sas van Gent verliep, de algemeene omstandigheden in aanmerking genomen, vrjj normaal. De textielfabriek „De Schelde" te Sas van Gent is voortgegaan met uitbreiding van haar bedrijf en heeft, na de contingenteering van de veredeling van haar fabrikaten, er ook een ververrj aan verbonden, om in Nederland de volledige afwerking van hare producten te kunnen verzekeren. Zooals reeds het vorig jaar is aangestipt, hebben de contingenteeringsmaatregelen van tricot en wollen stoffen de vestiging van een aantal bedrijven uit het buitenland aan deze zijde der grens, en voor het overgroote deel nabij de Zuid-Oostgrens van Zeeuwsch-Vlaan deren, ten gevolge gehad. De verkregen be- drijfsresultaten zijn niet onverdeeld gunstig. Naast optimistische rapporten daaromtrent, kwatmen ook pessimistische te mijner kennis. Ondertusschen bleek uit bij de Kamer inge- stelde informaties, dat nog meerdere indus- trieelen uit het buitenland overwegen, zich in Zeeuwsch-Vlaanderen te vestigen. Hoewel de omstandigheden en de vooruit zichten voor de industrieen, die suikerwerken en biscuits produceeren, niet gunstig kunnen genoemd worden, hidden de te Breskens ge vestigde bedrijven, door brjzondere energie harer leiders en aanpassing aan de tijdsom- standigheden, zich flink staande. De vissc.herij. De financieele resultaten van het mossel- bedrijf waren in 1934 bedroevend. Door over- productie was het aapbod grooter dan de vraag, hetgeen oorzaak was tot een groote daling der prijzen Dit was ook aanleiding, dat de Regeering ingreep en met ingang van 10 December een minimumpriis voor de mosselen voor export vaststelde. Naar mij werd medegedeeld, faalde deze maatregel, d.wjs. had zij voor de bedrtf-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1935 | | pagina 6