Wieland's Brandewijn
AUTO te huur
Actetasschen
S. DIELEMAN, Axelschestraat 14
Gemengde Berichien
Burgerlijken Stand
Marktberichten
Advertentien.
300 gulden
MAZZOLA
Aanbesteding.
Speciaaf maand April!!
Aanbesteding.
Aanbesteding.
Aanbesteding.
de beste
VOETBAL.
INGEZONDEN SlUKKEN.
LOOP DER BEVOLKING.
THEO.
NEUS-, KEEL-, OORARTS
mr Spreekuur in ZIEKENHUIS,
Ter Neuzen, a.s. Woensdag 3 April,
9 30 uur.
Oud Vogelschorpolder,
SMALLEGANGE'S Kweekerij - TER NEUZEN
HET BOUWEN VAN EEN
GARAGE MET BOVENWONING
AAN DE AXELSCHESTRAAT
TE TER NEUZEN.
zonder Chauffeur
in verschillende
afmetingen en prijzen
Firma P. Jvan de Sande
Hij bepaalt zich daarvoor de aandacht te
vestigen op de streek waarin wij een lucht-
tiaven denken te maken. Deze behoort z.i. te
worden aangelegd in de nabijheid van bet
kanaal Ter NeuzenGent, ongeveer op de
belft van de Belgische grens en de Schelde. Hij
nedoelt daarmede het gebied dat gelegen is
van af Ter Neuzen tot Sas van Gent en het-
geen in de nabijheid Oost- of Westwaarts ge-
Jegen is. Dan zal de luchthaven gemakkelijk
uit alle richtingen van Zeeuwsch-Vlaanderen
te bereiken zijn, aangezien men te Sluiskil
een knooppunt vindt, van uit 4 richtingen,
dat ook van uit Noord-Belgie gemakkelijk is
te-' bereiken.
Aan dat kanaal zijn gelegen Sas van Gent,
Sluiskil en Ter Neuzen, terwijl het Westdorpe
doorsnijdt en ook voor een deel langs Axelseh
gebied loopt. De bestaansmiddelen van
Zeeuwsch-Vlaanderen zijn landbouw, fa'brieks-
.ijverheid en havenbedrijf, die naar spreker
meent, de meeste waarborgen bieden voor de
exploitatie van een luchtlijn. Spreker somt
vervolgens de aan het kanaal gelegen indus
trial op. Br blijkt uit de lijst, dat de nijver-
neid in die streek van grooten omvang is, ter
wijl er plannen bestaan voor meerdere vesti-
ging. Men zit hier ook rondom in het land-
bouwgebied, waarvan in de laatste jaren ook
veel aan tuinbouw wordt gedaan, welks pro-
ducten over de veiling worden verkocht en
aaar elders vervoerd. Wat het havenbedrijf
'.etreft, hebben zij die de Nederlandsche Jaar-
teeurs te Utrecht op den stand van het Depar
tment van Economische Zaken aanschouwe-
iijk kunnen zien, dat het havenbedrijf van Ter
Neuzen dat van alle Nederlandsche gelijk-
soortige havens verre overtreft. Wanneer
men verder let op de uitbreiding der bestaans
middelen, zooals men die te Axel en Hulst
eenerzijds en te Breskens en Oostburg aan de
wide re zijde van den Brakman aanschouwt,
wijst dit op .een toenemende ontwikkeling van
de volkskraeht, die moet worden gesteund en
aangemoedigd, opdat de toenemende bloei be-
stendigden van duur blijve.
Het kan niet anders, of het luchtvaartver-
keer moet hiertoe worden dienstbaar ge
maakt en omgekeerd. Daarin ligt voor de
exploitatie van een luchtlijn een vrij zekere
toekomst. Als wij dus in deze streek vragen
de exploitatie van een luchtlijn in overwe-
ging te nemen en spreken over de daarvoor
noodzakelijke aanleg van een luchthaven, is
dat geen onredelijke vraag, daar de vooruit-
zichten vrij gunstig zijn. Het is een uiting
van streekbelang. Het is het vooruitbren-
gen van de volkswelvaart, door de techniek op
luchtvaartgebied, die wij als een gave mogen
fceschouwen, welke God aan de menschen
Meeft geschonken.
Naast de bloei van de streek, kan zij ook
.evorderen het bezoek van menschen uit an-
dere plaatsen, zelfs uit het buitenland.
De groote voorwaarde om er te komen is,
dat wij eendrachtig samenwerken, de handen
ineenslaan en voor geen moeite teruggaan.
Geen kleingeestigheid. Groote plannen vor-
deren trouwe samenwerking, eischen kloek
beleid en een bezonkene voortvarendheid. Dat
beteekent voor ons, niet te rusten voor we
een luchtlijn hebben in Zeeuwsch-Vlaanderen,
die wij bij voldoende deelneming hebben uit
te breiden in drieerlei richting, opdat wij in
dienende liefde, het goede zoeken voor de be-
rolking van dit deel van Nederland. (Ap-
plaus. j
Op verzoek van den inleider werd gelegen-
aeid gegeven, hierover van gedachten te wis-
selen.
De heer Van Zuijen, burgemeester van
Breskens, uitte zijn spfjt, dat in deze verga-
dering alleen sprake is geweest van een
luchthaven voor Oosteljjk Zeeuwsch-Vlaande
ren. Het zou hem spijten, als nu West
Zeeuwsch-Vlaanderen evenals met de
waterleiding het geval is er weer buiten
sou vallen.
De heer Smeding wees op de wenschelijk-
tteid, dat een luchthaven wordt gemaakt nabij
een groote plaats, zonder dat hij zich er over
kan uitspreken, welke plaats in Zeeuwsch-
Vlaanderen dat zal moeten zijn. De ervaring
aeeft geleerd, dat luchthavens op een afgele-
gen plaats, daarvan de bezwaren ondervinden.
De heer Dhooge, burgemeester van Philip
pine, wijst op een terrein in den Drjckmees-
terpolder, behoorende aan Domein, dat aan
een lage pacht zal kunnen verkregen worden
en gunstig gelegen zou zijn zoowel voor Oost
als voor West. Dat terrein zou zeker econo-
misch uitkomen.
De heer I. van Melle, industrieel te Bres
kens, gaf te kennen, dat het, toen hij de be-
woordingen der agenda zag, hem tegenviel,
dat er alleen sprake was van Oost Zeeuwsch-
Vlaanderen. Nu hij echter den burgemeester
van Ter Neuzen heeft gehoord, moest hij ver-
klaren dat het wel is meegevallen en hij zich
met het aanleggen van een vliegveld nabij het
kanaal Ter NeuzenGent voor geheel
Zeeuwsch-Vlaanderen wel zou kunnen ver-
eenigen. Als directeur van Van Melle's Oon-
fectyonerie Works heeft hij er belang bij. Het
vliegveld te Vlissingen is voor vervoer van
pnoducten niet gunstig gelegen omdat men
dan, de COmmissaris der Koningin moet het
niet kwalijk nemen dat hij zulks zegt, nog
gebruik moet maken van den veerdienst, met
de dure vrachttarieven. En dat te Knocke
is ook niet gemakkelijk, omdat men dan met
grensformaliteiten te maken heeft.
Hij gelooft, dat men eerder zal krijgen 6dn
luchthaven voor Zeeuwsch-Vlaanderen hetzij
dan bij het kanaal of te Philippine, dan dat
er naar gestreefd zal worden am er 2 te krij
gen. Hij deelt mede dat zijn vennootschap
voomemens is een vrachtvliegtuig aan te
schaffen. Men zal dan over een aviateur kun
nen beschikken voor opleiding van jongelie-
den. En er zijn er op zijn fabriek, die er al
naar zitten te springen.
Het denkbeeld wordt door hein geopperd,
dat de besturen in Oost en in West aan het
werk zullen gaan, om te zien, wie er het
eerst over een luchthaven zal kunnen be
schikken.
De inleider heeft daartegen geen bezwaar.
De heer Van der Pauwe merkt op, dat men
over de toekomst nog weinig kan zeggen. Er
valt thans niet uit te maken, hoeveel lucht
havens in de toekomst zullen moeten worden
aangelegd. Hij moet er echter op wijzen, dat
de K.L.M. zakelijk moet blijven en dus alleen
een luchtlijn kan exploiteeren, dddr waar er
verkeer is. Hij kan zich geen partij stellen
in de plaats waar een luchthaven in Zeeuwsch-
Vlaanderen zal worden aangelegd, doch waar-
schuwt, dat men wellicht al moeite genoeg
zal hebben om er 6<5n te krijgen. Misschien
zou het er later 2 kunnen worden, maar meer
in geen geval. Laat men met ddn beginnen,
dan kan men daardoor misschien reserve
kweeken, waardoor later de aanleg van een
tweede kans van slagen biedt. Laat men de
haven echter maken bij een groote stad, welke
ook, zij het Hulst, Axel of Ter Neuzen, doch
niet op een eenzame plaats. Dat is vooral
voor luchtlijnen met kleine afstanden van be-
teekenis. Als men na het volbrengen der reis
dan nog geruimen tijd van een ander vervoer-
middel moet gebruik maken, wordt de lucht
lijn verlaten. In dat geval is de luchthaven
in de provincie Groningen geen navolgens-
waardig voorbeeld.
De voorzitter meent, dat de tegenwoordig-
heid van een vertegenwoordiger der K.L.M.
zeer nuttig is geweest, door de ontvangen
adviezen.
Hij deelt ook nog mede, ter kennis der af-
deelingsbesturen, dat de Commissaris der
Koningin hem heeft gemachtigd, te verklaren,
dat deze gaarne bereid is besturen der afdee-
lingen die over den aanleg van een lucht
haven willen confereeren, te Middelburg te
ontvangen, om die besprekingen onder zijn
leiding te houden, en zoo mogelijk tot een op-
lossing te brengen.
Vervolgens hield de ondervoorzitter der
Z. V. L., dr. S. S. Smeding, een causerie over
,,De Zeeuwsche Luchtlijn in het binnenlandsch
luchtverkeer".
Spreker ving aan met mede te deelen, hoe
deze serie van een 120 lichtbeelden ontstaan
is uit veelvuldige fotografische opnamen van
allerlei gebeurtenissen op en rondom de
Zeeuwsche Luchtlijn, met daar omheen een
aantal luchtvaart- en luchtfoto's, gemaakt op
de Nederlandsche rondvlucht-1933, toen spr.
in een Koolhoven F.K. 43 als passagier, onder
de bekwame leiding van piloot Roos, twee
dagen over Nederland kruiste.
De lantaamplaatjes hadden betrekking op:
het vliegveld Vlissingen, met de opening van
den dienst VlissingenHaamstedeRotter
dam; de eerste en tweede Ned. Rondvlucht;
het vrachttoestel van de K. L. M. en z'n lading
Van Melle's toffee's; verschillende types vlieg-
machines; de Uiver en de F XXXVI op Vlis-
singsch vliegveld; radio-installatie en radio-
baken; taxi-vliegtuig; Scheldemeeuw-vlucht;
vliegveld Haamstede, voorheen en thans, met
zijn primitieve loodsje en zijn tegenwoordig
luxueuse station; den radio-toren, de K.L.M.-
bus op Zierikzee; vervolgens luchtfoto's zoo
van spreker zelf als van den fototechnischen
dienst der K. L. M., van de voomaamste
Zeeuwsche steden; door spreker zelf vervaar-
digde wolkenfoto's op tamelijk grpote hoogte
(15001600 M.); enkele lichtbeelden van een
door spr. in 1932 gemaakte reis per Scandi
navian Air Express, via Bremen en Hamburg
heen en linea recta terug; tenslotte een serie
kaartfoto's voorstellende de mogelijke ont
wikkeling van het binnenlandsche luchtlijnen-
net in de nabije en de iets verder liggende toe
komst. Wat dit laatste betreft, waren b.v. alle
Wadden-eilanden in het lucht- en luchtpost-
verkeer opgenomen; verder liepen er dan
luchtlijnen vanWaalhaven-Tilburg-Eindho-
ven-Venlo-Dusseldorf/Keulen; Schiphol-'s Her-
togenbosch-Eindh oven-MaastrichtW aalha-
ven-Utrecht-Zwolle-Groningen; Schiphol-Gro-
ningen-Noord-Duitschland; Waalhaven-Schip-
hol-Leeuwarden-Groningen enz.
Tenslotte werd aan de hand van enkele ge-
projecteerde Zeeuwsche detailkaarten de mo-
gelijkheid van de verdere ontwikkeling van
het Zeeuwsche luchtlijnennet vluchtig be-
schouwd.
De luchtbeeldenserie werd besloten met de
portretten van den heer PleSman, die de vader
van het Nederlandsche burgerluchtverkeer is,
en van het dag. bestuur der Z. V. L. met zijn
beschermheer, den Oommissaris der Koningin
in Zeel and.
Na deze interessante lantaamplaatjes,
waarvoor de heer Smeding met instemming
der vergadering het dankwoord van den voor
zitter kon incasseeren, volgde de vertooning
van de belangrijke luchtvaartfilm ,,Nacht-
vlucht" naar den roman van de St. Exupery.
In deze film, met tafereelen vol van span-
nende momenten wordt een beeld gegeven van
de zegenrrjke mogelijkheden die de luchtvaart
voor snelle verbindingen biedt, doch tevens
van de groote gevaren die de piloten moeten
doorstaan en de tijden van onrust die daamit
voor hun gezinnen ontstaan.
Aangezien de voorzitter, die eerder moest
vertrekken de leiding aan den voorloopigen
voorzitter der afd. Oostelijk Z. VI. had over-
gedragen, sloot de heer Huizinga na afloop de
bijeenkomst met een woord van dank aan de
opgekomenen voor de betoonde belangstelling
en met de hoop, dat de dagen goede gevolgen
voor onze streek zal tengevolge hebben.
DE LANDENWEDSTRIJD
NEDERLAND—BELGIe. 4—2.
In het Stadion te Amsterdam had de tra-
ditioneele wedstrijd plaats tusschen de ver-
tegenwoordigende elftallen van Nederland en
Belgie. Door familie-omstandigheden kon de
heer Hollander niet het ooggetuigeverslag
verzorgen voor de AVRO, doch de heer Van
Emmenes heeft hem op waardige wijze ver-
vangen. Zijn enthousiasme bleek niet voor den
heer Hollander onder te doen, hetgeen vooral
tot uiting kwam toen door Nederland de ge-
lijkmaker werd behaald en natuurljjk even-
eens bij de daarop volgende doelpunten
Op het laatste oogenblik werd in het Ne-
derlandsch elftal nog een wijziging gebracht
en kwam Lagendaal in plaats van Drok in
de voorhoede. Daar wel alle sportliefhebbers
het verloop van den strijd, hetzij in het Sta
dion, hetzij in de huiskamer zullen hebben
medegemaakt, kunnen wij volstaan met een
kort resultaat.
In het allereerste begin lijkt bet of Neder
land spoedig de leiding zal nemen, doch lang-
zamerhand komen de Belgen er beter in en
na ongeveer een kwartier spelen scoort Bel
gie het eerste doelpunt, kort daarop gevolgd
door het tweede. De Belgische achterspeler
Paverick blijkt een geduchte verdediger te
zijn, doch moet ten slotte toezien hoe Lagen
daal de achterstand verkleint tot 12, met
welken stand de rust intreedt.
In de tweede helft is het Nederlandsch
elftal wel wat meer in den aanval gekomen,
doch vooral het plaatsen blijft slecht. In de
voorhoede wil het niet vlotten, telkens zijn de
Belgen iets vlugger en schijnen de voorhoede-
spelers het open spel niet te kunnen invoeren.
Bakhuijs maakt na ongeveer 25 minuten spe-
lens de gelijkmaker en komt er in de Oranje-
gelederen meer actie, tengevolge waarvan het
spel der gasten wat minder solide wordt.
Weer is het Bakhuijs die weet te doelpunten
en Nederland thans de leiding bezorgt. Tegen
het einde is het dezelfde speler die het pleit
beslist en den stand op 42 brengt, waar-
mede de wedstrijd eindigt.
Al hebben de Oranjespelers gewonnen, toch
maakte deze ontmoeting nu niet bepaald een
goede indruk en leek het wel of het enthou
siasme, dat steeds zoo het kenmerk van Ne
derland(Belgie is, afwezig was.
Niet alleen in deze ontmoeting, maar over
alle linies heeft het Nederlandsche voetbal
over het Belgische gezegevierd. Amsterdam
won van Brussel, Rotterdam van Antwerpen,
de Nederlandsche advocaten van hun Belgi
sche collega's, terwijl tenslotte enkele Neder
landsche ploegen, die in Belgie op toer wa
ren, hun wedstrijden wonnen.
KATTENRAZZIA IN ROME.
Binnenkort zal in de Italiaansche hoofdstad
een groote kattenrazzia plaats vinden. De op
deze wijze gevangen katten, zullen, naar de
United Press" meldt, worden overgebracht
naar de gebieden in die Pontijnsche moerassen,
waar zij gekoloniseerd worden.
De nieuwe ,,kattenbataljons" zullen de
plaats innemen van de „divlsies" die in den
afgeloopen zomer naar Littoria zijn gezonden,
doch middelerwijl weer naar Rome zijn terug-
gekeerd.
De razzia heeft een tweevoudig doel; eener
zijds zal ze voor de katten in de nieuwe ge
bieden zorgen, anderzijds Rome van het eenig
storende nachtrumoer bevrijden, dat thans
nog overgebleven is, na het signalenverbod
van de auto's.
Het zal een ware opluchting zijn; want
Rome bezit op het oogenblik meer katten dan
elke andere stad in de wereld en deze fluwee-
len viervoeters maken in stille nachten haar
aanwezigheid op een hoogst pijnlijke wijze
bekend.
AUTOGEVAAR TE MOSKOU.
Het aantal auto-ongelukken toont hier een
onrustbarende stijging. De autoriteiten nemen
krachtige maatregelen om het aantal onge-
vallen op den weg te beperken. Deze maand
zijn in een week tijds 460 rijbewijzen inge-
trokken en 1365 autobestuurders beboet.
De laatste week in Februarl werden 97
automobielen wegens technische gebreken
afgekeurd. Van de 150 auto-ongelukken ble-
ken er 85 door te snel rijden te zijn veroor-
zaakt. De overige bleken te wijten aan dron-
kenschap, het verwaarloozen van verkeers-
lichten en het passeeren aan den verkeerden
kant.
VIJF DOODEN.
Te St. Michielsgestel is gistervoormiddag in
het centrum van, het dorp een auto in de
Dommel gereden.
De 5 inzittenden zijn verdronken. De
slachtoffers zijn alle uit Vucht afkomstig.
Het zijn volgens De Courant drs. N. v. d.
Griendt, leeraar in de plant- en dierkunde, oud
vijf en twintig jaar, die te Utrecht in dienst
van een chemische fabriek was, diens twee
en dertigjarige broeder L. v. d. Griendt, vader
van e6n kind, boekhouder aan de gasfabriek
te Vught, de twintigjarige bankwerker C. v.
d. Wal, thans korporaal bij het 17e regiment
infanterie te Venlo, eenige zoon van een we-
duwe, de zeventienjarige meubelmaker Th. v.
Wijk, oudste zoon van een weduwe en kost-
winner en de negentienjarige ongehuwde met-
selaar H. Verspeek.
De jongelui waren gistermorgen met den
auto van den heer N. v. d. Griendt een toer-
tje gaan maken in de omgeving. Op de be-
wuste plaats moesten zij uitwijken voor een
uit de richting Schijndel komende autobus
van de Mij. „De Meijerij". De auto kwam
daardoor tusschen de tramrails terecht,
zwenkte naar rechts, reed de rivier de Dom
mel in en verdween onmiddellijk onder water.
Vermoedelijk heeft de bestuurder de macht
over het stuur verloren.
Ofschoon spoedig hulp bij de hand was,
heeft men niet spoedig genoeg de slachtoffers
uit het water kunnen redden. Pogingen om,
toen dit gelukt was, de levensgeesten nog op
te wekken, slaagden niet. j
LIEFDE EN MISDAAD.
Drie jongelieden, zoons van rijke ouders,
zijn te Belgrado gearresteerd wegens het
plegen van talrijke inbraken en oplichtingen. 1
Daar zij het geld in het geheel niet noodig j
hadden, stelde men een nader onderzoek in i
omtrent hun beweegredenen. Het bleek, dat
j zij alien verliefd waren op een 18jaiig meisje
- Slavitza Sjoesjoelitsch, die beloofd had haar
ihart te zullen schenken aan dengene, die de
grootste misdaad zou begaan. Men heeft haar
eveneens gearresteerd.
I EEN NIEUW MACHINEGEWEEIi.
Naar Reuter uit Londen meldt, zou zekere
Bagnali, een Engelsche soldaat en electricien,
een electrisch machinegeweier hebben uitge-
1 vonden, waarmede 1500 schoten in de minuut
gelost kunnen worden.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.l
2 APRIL.
Twee heren, vooraanstaande Ter Neuzenaren,
Vieren hun jaarfeest op morgen, 2 April.
De jongste telt nu ook al zijn zestig jaren,
Maar allebei, sterk nog, zijn moedig, vol wil.
Die heren, met voile recht meesters geheten,
Tonen heel duid'lijk hun opvoedend talent;
Ze doen him werk volgens hun eer en
geweten
Burgemeester en Meester! wij zijn content.
Die heren gaan voor in politieke zaken,
Oef'nen hun invloed uit ook buiten de stad.
Zij zullen het and'ren niet hatelijk maken;
Voor alle twee is vrijheid een grote schat.
Die heren bevord'ren 't verenigingsleven,
Zij zijn doorgaans de spil, elk in eigen k,ring.
Moge veel goeds voortaan hun nog zijn
gegeven
Dat zegen steeds hen en de hunnen omringl
Die heren, wij willen hen feliciteren;
Zij hebben voor onze plaats al veel gedaan.
Laat ieder hen naar hun verdiensten
waarderen
Blijve 't hun en de hunnen nog lang goedgaan!
X.
TER NEUZEN. V*
Huwelijks-aangiften. 29 Maart. Frangois
van Langevelde, oud 26 j., jm. en Ebrina
Drabbe, oud 25 j., jd.
Huwelijks-voltrekkingen. 27 Maart. Frede-
rik Willem van der Hooft oud 22 j., jm. en
Pietemella de Blaaij oud 18 j., jd. 28 Maart.
Pieter Berwald (van Hoek), oud 23 j., jm. en
Jacomina Pladdet, oud 23 j., jd.
Geboorten. 29 Maart. Pieter Willem, z. van
Daniel Floris Elve en van Cornelia Aaltje
Dieleman.
Overlijden. 27 Maart. Guiseppina Molducci,
oud 9 d., d. van Domenico en van Agatha de
Bruijn. Hendrina Rijnberg, oud 85 j., wed.
van Daniel Jacob Guequierre. 28 Maart.
Regina Maria Hesters, oud 40 j., echtg. van
Theophiel Joseph Carolus Dumoleijn. Janneke
Catharina Eekman, oud 76 j., echtg. van
Abraham Leunis. Catharina Remijn, oud 41
j., d. van Comelis en van Catharina Francisca
Fraanje.
TER NEUZEN.
In de afgeloopen week heeft zich in deze
gemeente gevestigd:
G. H. JansenLeijs, zonder, O 118 inw. van
Hoek.
Vertrokken:
J. A. Th. Verbdest, slagersknecht, Nieuwe-
diepstr. 82, naar Koewacht.
J. Dieleman, zonder, Axelschestr. 28, naar
Kloetinge.
C. de Koeijer, landbouwer, Baandijk 22 inw.,
naar St. Jansteen.
Fl. B. de Vos, metselaar, Dekkerstraat 37,
naar Westdorpe.
M. v. d. Kruit, controleur crisis-dienst,
Donze-Visserstraat 41 inw., naar Hoek.
C. Hasenbeck, dienstbode, Lange Kerkstr.
10, naar Duisburg Beeck.
H. Schot, kap. waterboot, Bakkerijstraat 1,
naar Rotterdam.
VERKOOPINGEN, UITVOERINGEN,
AANBESTEDINGEN, ENZ.
3 April.
AXBL. Aanbestediag bouwen woonhuis.
Bouwk. P. le Feber Jr.
4 April.
TER NEUZEN. Groote propaganda-avond
voor de Zeeuwsche Ver. voor Luchtvaart.
15 April.
HULST. Aanbesteding maken van riolee-
ring, trottoirs en aanleg best rating. Ge-
meentebestuur van Hulst.
Rotterdam, 1 April 1935.
VEEMARKT.
Aangevoerd: 534 vette runderen, 273 vette
en graskalveren, 223 schapen en lammerein,
550 varkens.
De noteering was als volgt:
Koeien le kw. tot f 0,54, 2e kw. tot f 0,48,
3e kw. 0,320,38; Ossen le kw. tot /0,50,
2e kiw. 0,46—/0,30, 3e kw. 0,38—/0,42;
Kalveren le kw. 0,75, 2e kw. 0,65, 3e kw.
0,451/0,50; Schapen le kw. 0,37, 2e kw.
0,33, 3e kw. 0,30, per stuk 16, 12, /8;
Lammeren le kw. 0,39, 2e kw. 0,34, 3e kw.
0,30, per stuk 13, 10, 7; Varkens le kw.
0,38, 2e kw. 0,37, 3e kw. 0,36.
Vette koeien en ossen waren ruimer ter
markt bij willigen handel. Prima koeien gin-
gen tot 60 cent, prima ossen tot 54 oent. Vette
kalveren met kalmen handel, prima soorten
van 85 tot 90 cent. Varkens werden traag
verhandeld, enkele prima soorten gingen tot
39 cent. Schapen en lammeren waren met
flauwen handel; enkele prima lammeren gin
gen tot 15 per stuk, terwijl enkele partijen
schapen voor export werden verkocht.
FIJNE ZADEN.
Wegens geringen aanvoer kon geen notee
ring worden opgemaakt.
VLAS.
Aangevoerd: Blauw 8550 K.G. /0,540,63;
Holl. Geel 12.326 K.G. 0,52—/0,62; Dauw-
root 2000 K.G. 0,49—/ 0,54.
De aanvoeren worden geleidelijk kleiner
door het werk te velde. Tengevolge van de
devaluatie van den Belgischen franc, was de
handel traag bij teruggaande prijzen. Ten
slotte kon toch het aangevoerde grootendeels
geruimd worden.
AARDAPPELEN.
Zeeuwsche Blauwe /3,10/3,50; Zeeuwsche
Bonte 2,603; Zeeuwsche Eigenheimers
1,501,90; Brielsche Eigenheimers 1,50
/2,70; Blauwe Eigenheimers 1,752; Drie-
lingen Eigenheimers 1,50f 1,90; Friesche
Eigenheimers 2,402,80; Bonte en Blauwe
Drielingen 22,30; Red Star /2,402,80;
Bravo's 2,602,90, alles per H.L.
Winter Malta 14^15 cent per K.G.
GRANEN EN PEULVRUOHTEN
Gerst Chevalier 55,50; Haver 5,25
5,60; Erwten, kleine gnoene 910,70;
Schokkers 1012,70; Bruine Boonen
11,50j 12,70.
SCHEEPVAARTBEWEGING.
Van Ter Neuzen: 30 Maart. Nederl. s.s.
HOOGLAND, 783, ledig, Blyth.
Voor Sluiskil: 30 Maart. Duitsch s.s.
GAUSS, 592, stukg., Antwerpen.
31 Maart. Duitsch s.s. BERNHARD RLU-
MENFELD, 1675, kolen, New-Castle.
Voor Sas van Gent: 30 Maart. Fransch s.s.
BATNA, 1380, fosfaat, Casa Blanca.
Van Selzaete: 29 Maart. Eng. s.s. WAR-
SIDAR, 3424, ledig, Belfast.
Voor Riemen: 31 Maart. Zwieedsch m.s.
ABADAN, 3628, olie, Hamburg.
Van Riemen: 29 Maart. Eng. s.s. CITY
OF CORK, 563, stukg., Dublin.
Voor Gent: 29 Maart. Duitsch s.s. FINK,
556, stukg., Antwerpen; Eng. s.s. BRIGHT-
SIDE, 189, pekkolen, Goole; Eng. s.s. THE
VICEROY, 405, pekkolen, Workington; Belg.
s.s. CHARLES, 334, pekkolen, Goole; Eng. s.s.
OTTO, 360, stukg., Antwerpen; Nederl. s.s.
WESTLAND, 263, ledig, Shoreham.
30 Maart. Fransch s.s. THISBd, 876, pyrtet,
Bordeaux; Ital. s.s. SPARTIVENTO, 2311,
erts, Nicolaff; Duitsch s.s. ZANDER, 388,
ledig, Bremen; Eng. s.s. STANMORE, 218,
pekkolen, Partington; Eng. s.s. SAINT
BRANDAN, 454, pekkolen, Liverpool; Nederl.
m.s. PASCHOLL, 166, pekkolen, Eling.
31 Maart. Noorseh s.s. GULHAUG, 742,
erts, Requijade; Eng. s.s. BLACKCOCK, 226,
stukg., Londen.
Van Gent: 29 Maart. Russ. s.s. JAOOV
SVERDLOFF, 1091, ledig, Moermansk; Eng.
s.s. RAT J .US, 920, stukg., Belfast; Eng. s.s.
PANDION, 999, stukg., Belfast; Eng. sn.
BRIGHTSIDE, 189, ledig, Londen; Eng. s.8.
THE VICEROY, 405, ledig, Antwerpen;
Grieksch s.s. ANASTASIOS PETROUTSIS,
1967, ledig, Schotland; Eng. s.s. DONA FLO
RA, 292, ledig, Middlesbrough.
30 Maart. Noorseh m.s. DOVREFJELL,
3601, ledig, St. Kits; Eng. s.s. CREEK
FISHER, 329, ijzer, Llanelly; Eng. s.s. OTTO,
360, stukg., Hull; Eng. s.s. ORIOLE, 217,
stukg., Londen; Nederl. s.s. WESTLAND,
263, fosfaat, Le Lague; Duitsch s.s. FINK,
556, ijzer, Koningsbergen.
31 Maart. Fransch s.s. THISB6, 876, ledig,
New-Castle; Eng. s.s. OHARLWOOD, 600
ijzer, Llanelly; Belg. s.s. CHARLES, 334,
stukg., Goole.
De Heer en Mevrouw Mr. A. J. M.
OONIN CXALB ADA JELGERSMA,
geven met vreugde kermis van de ge-
boorte van hun Zoon
Ter Neuzen, 29 Maart 1935.
Zaterdag 6 April e.k. hopen
onze geliefde Oudiers
AUG. M. EECKHOUT
en
MARIA F. P. EECKHOUT
MANNAERT.
hunne 25-jarige Echtvereoniging
te herdenken.
Hunne dankbare Kinderen,
MIES.
GODA.
EMIEL.
GUUSJE.
Hulst, Lange Nieuwstr. C 201.
ter leen gevraagd tegen 3 mnd. aflos-
sing over 2 jaar. Brieven met voor-
waarden etc. onder no. 323, Bureau
van dit blad.
Voor de vele blijken van
deelneming, ontvangen bij
het overlijden van omzen geliefden
Echtgenoot, Vader, Behuwd- en Groot-
vader, den heer
JOHANNES DEKKER Azn.,
betuigen wij onzen hartelijken dank.
Uit aller naam,
Wed. JOH. DEKKER-WOLPERT.
Hoek, 1 April 1935.
Nieuw Neuzenpolder.
Het Bestuur van den
brengt ter kennis der Ingelanden, dat
de gesloten lijst van Stembevoegde In
gelanden, vanaf 2 April, gedurende
veertien dagen ter inzage ligt, ten
kantore van den Ontvanger-Griffier.
Ter Neuzen, 1 April 1935.
Het Bestuur voornoemd,
A. E. DE MOOR, Dijkgraaf.
R. VERHELST, Ontv.-Griffier.
Ondergeteekende zal namens zijn
lastgever op ZATERDAG 6 APRIL
1935, des namiddags te 4 ure, in het
Hotel „Du Commerce" aan die Markt
te Ter Neuzen, in perc., in comb, en in
massa trachten aan te besteden:
HET BOUWEN VAN EEN
WOONHUIS AAN DE BAANDIJK
TE TER NEUZEN.
Bestek met teekening verkrijgbaar
A 1,—.
J. DEIJ CXzn., Architect,
Axelschestraat 40, Ter Neuzen.
Telefoon 252.
BRUEDSBOU QUETTEN,
prima met Rozen of Anjers 5,
zeer mooi met Seringen 3,
BLOEMENMANDEN,
met vaste planten en bloemen 4,
en 2,50.
Verder losse Snijbloemen, Potplan-
ten, zeer billijk.
VULPENHOUDERS
N.V. Firma P. J. v. d. Sande.
Ondergeteekende zal namens zijn
lastgever op WOENSDAG 10 APRIL
1935, des voormiddags te 10 ure, in het
Hotel ,J)u Commerce" aan de Markt
te Ter Neuzen trachten aan te beste
den; de perceelen:
1. Graaf-, Metsel- en Betonwerk.
2. Timmer- en IJzerwerk.
3. Zink- en Loodgieterswerk.
4. Electrische Veriichting.
en in comb, van ganoemde perceelen
voor
Bestek met teekening vanaf heden
ten kantore verkrijgbaar f 2,50 per
stel, rest. 1,
J. DEIJ C.Lzn., Architect.
Axelschestraat 40, Ter Neuzen.
Telefoon 252.
Ondergeteekende zal namens zijn
lastgever op WOENSDAG 10 APRIL
1935 des namiddags te 3 ure, in het
Cafd „La Belle Vue" Noordstraat 2
te Ter Neuzen trachten aan te be
steden de perceelen:
1. Graaf- en Metselwerk.
Timmer- en IJzerwerk.
Zink- en Loodgieterswerk.
Electrische Veriichting.
2.
3.
4.
voor
HET BOUWEN VAN EEN
WOONHUIS AAN DE AXEL
SCHESTRAAT TE TER NEUZEN
Bestek met teekening vanaf heden ten
kantore verkrijgbaar k f 1,per stel.
J. DEIJ C.Lzn., Architect,
Axelschestraat 40, Ter Neuzen.
Telefoon 252.
Het Bestuur van de N.V. Wateriei-
dingmaatschappij Zeeuwsch-Vlaande
ren", zal op DINSDAG 16 APRIL
1935 te 11 uur v.m., ten kantore van
genoemde N.V., Heerengracht 10, Ter
Neuzen in het openbaar aanbesteden:
HET MAKEN VAN EEN
VERHARDEN WEG (STEEN-
SLAG) MET BIJBEHOORENDE
WERKEN OP HET TERREIN
VAN HET POMPSTATJON
GELEGEN IN DE GEMEENTE
ST. JANSTEEN.
Bestek met teekening zijn van
Woensdag 3 April 1935 af te verkrij-
gen bij bet Bouwbureau van genoemde
N.V., Heerengracht 10, Ter Neuzen,
tegen betaling van 1,50, of worden
desgewenscht toegezonden na toezen-
ding per postwissel van dit bedrag.
Inlichtingen en wijze van inschrijven
volgens bet bestek.