Sport
AXEL.
KLOOSTERZANDE.
GROENENDIJK.
BRESKENS.
FAILLISSEMENTEN.
Hot verkeer in Zeeland.
VOETBAL.
Ook werden nog voorgelezen de schriftelijke
gelukwenschen van aen beer A. Dieleman,
statkmschef te Ter Neuzen, tevens secretaris
van bet pensioenfonds en van den heer E.
Dobbelelr nameng het Tractie-personeel, die
ijeidevj wegens omstandigheden niet aanwezig
Scauxlen zijn.
Een tweetaJ bloemstukken waren nog be-
aaorgd.
Als blijk van waardeering voor het werk en
<le offers door hem gebracht in die kwarteeuw,
werden hem en zijn echtgenoote namens de
leden zeer toepasselij.ke cadeaux aangeboden.
De voorzitter dankte bewogen voor de eer
bewiezen, als ook voor de geschenken. Ook 1
eprak hjj een woord van dank namens zijne
echtgenoote en familieleden die mode aan- -
wezig waren. Daarna vertelde hij op verzoek
van verschiilende leden op de hem eigene
•wpr-e verschiilende voorvallen uit zijn rijk
rwjganisatieleven.
Onder dank aan de verschiilende sprekers i
en aanwezigen, alsook aan de heeren G. Dyse- 1
Jgnck en J. Duurinck voor him zeer verdien-
uteiijk pianospel en zang, waarmede zij de
vergadering hadden opgeluisterd.
Het zijn 2 onvergetelijke dagen gaiweest
voor hem en zijn familie, maar ten voile ver- j
dSemi
GEVONDEN VOORWERPEN.
De tnspecteur van politie alhier maakt be-
fcend, dat omtrent onderstaande gevonden
uroorwerpen inlichtingen te bekomen zijn aan
tie daarachter vermelde adressen.
Gummibandje van een kinderwagen, bureau
wan politie.
Mantelband, Van de Wege, Steenkampl. 32.
•Dameshandschoen, W. Penne, Dahliastr. 12.
Klndertaschje, F. Meeuwsen, van Steen-
bergtmlaan 49.
Portemonnaie, J. Hamelink, 2e De Feijter-
Ktraat 4.
Idem, Wachtmeester mareehaussedkaz.
Belastingmerk, C. Verstraeten, Westdorpe
C 81 <Stroodorp).
Armband, G. Dees, Markt 19.
Koperen zeef, de Klerk, Burg. Geillstr. 17.
Dameshandschoen G. Kesbeke, de Johge-
Ktraa t 7.
Zilveren armband, J. Andriessen, L. Kerk-
atraat 86.
Dames Parapluie, J. Beeldes, Kerkhofl. 47.
OE ltZlAl. EN DE OMZETBELASTING.
De Raad van Bestuur van de N.V. P.Z.E.M.
heeft de kwestie van het betalen van de om-
zettoelasting behandeld. Hoewel men het er
over eens was, dat het zelf dragen van dezen
nieuwen last een aanmerkelijke uitgave voor
het bedrijf toeteekent, heeft de Raad van Be
stuur toch besloten de belasting niet te ver-
halen op de verbruikers. Alieen voor de rijks-
instellingen behoudt het bestuur de vrijheid
do belasting op de verbruikers te verhalen.
BENOEMING NOTARIS.
Bij Kon. besluit van 20 Februari is benoemd
tot notaris binnen het arrondissement Mid
delburg, ter standplaats de gemeente Goes,
W. Hamelynck, geb te Sas van Gent, candi-
daat-notaris te Delft.
HERBENOEMD.
Bij Kon. besluit zijn herbenoemd tot burge-
meester der gemeente Breskens, de heer D. H.
van Zuijen, tot burgemeester der gemeente
Slnis, de heer J. C. L. A. Berkers.
RING ZJEELAND VAN CHRISTELIJKE
ZANGVEREENIGINGEN.
In de j.l. Zaterdag te Goes gehouden voor-
jaarsvergadering van de Ring Zeeland van
Chr. zangvereenigingen (aangesloten bij den
Bond van Chr. Zang- en Oratoriumvereeni-
gingen in Nederland), werd besloten het op
Hemelvaartsdag '(30 Mei) te houden 21ste
Zangersfeest tevens concours, te doen plaats I
hebben te Kruiningen.
De jury zal dit jaar wederom bestaan uit
de heeren F. Pijlman van Amsterdam en H.
W. de Wolff van Rotterdam.
In de vacature en uitbreiding met e<5n lid
der muziekeommissie werden gekoeen de hee
ren J. W. Bommeljd van Vlissingen en P. C.
Brakman van Axel.
Naar wij vememen zal de Chr. zangvereeni-
gfng „Asaf" van Axel dit jaar hieraan niet
•deelnemen.
LUXOR-THEATER.
,,Dood water".
Het Nieuws van den Dag schrijft:
Men dient, nu Gerard Rutten's film „Dood
•water" haar Nederlandsche premiere einde-
tyb gehad heeft, te heginnen met een zucht
van verlichting: de Nederlandsche filmpro-
dnctie kan, den hemel zij dank, ook iets anders
•dan bleeke Betten, dohe Jantjes en malle ge-
vBBen tot stand brengen. Zoo men deze eer-
stellngen van een jonge filmindustrie nog met
welwillendheid tegemoet trad, omdat het eer
ste] ingen waren, men was toch niet blind voor
bet gevaar, dat het stormachtige succes van
dit genre films meebracht voor de toekomst
van onze eigen productie, waarin men nog
vele tekortkomingen kon aanwijzen, en wie
men nog verwijten kon, dat zij verzuimde
idealen te hebben, en zich financieel veilig
traebbte te stellen met een speculatie op een
gem&kkelijk succes bij een goedlachs en cri-
tjekloos putoliek.
Men moet Rutten's film ook met een zekere
welwiUendheid tegeimoet treden, ook ,,Dood
water" is een eerstelinge niettemin kan de
maatstaf, die men bij haar beoordeeling aan-
legt, zwaarder zijn, zeer veel zwaarder zelfs
•dan bij eenige andere Nederlandsche film.
Men kan Rutten ook niet verwijten, dat hi)
met goedkoope middelen gestreefd heeft naar
«en gemakkelijk succes men kan hem ook
niet verwijten, dat hij niet gedreven werd
door een ideaal. Daarmede alleen reeds plaatst
hi) zijn film op een hoo-ger plan, dan men nog
•ooit een. Nederlandsche film zag.
Gerard Rutten heeft met „Dood water" ge-
pocgd een filmwerk te scheppen, dat door
stfeer en onderwerp zijn nationaal karakter
diauagt hij heeft gepoogd een groot sociaal
conflict, de worsteling van een oude traditie
tegen de overweldiging en vemietiging door
den nieuiwen tijd uit te beelden en te belich-
tem. De tragedie van de stervende Zuiderzee,
de triomf van de geboorte van nieuw land; de
tragedie van den ondergang der Zuiderzeevis-
actoers, de triomf van golvend graan op den
hod em van wat eens een zee was. Het con
flict van de oude visschers, voor wie de Zui
ileraae geen zee en geen meer is, noch zout,
nocb zoet: dood water, zonder visch, die hard
maar in vrijheid verdiend brood is en in het
wrsdhiet alleen het brood van den steun. Het
conflict van de jonge visschers, die naar zee
wfllen, omdat hun vaders, hun grootvaders
naar zee gingen en visch vingen en die
naar de fabriek, naar het land moeten, om
dat de zee sterft. Het conflict tusschen het
helang van een kleine groep visschers, wier
bestaan ondergaat voor het belang van acht
miUioen menschen in de toekomst: „een volk,
tot leeft, bouwt aan zijn toekomst", en het.
wemietigt daarvoor het leven van een deel
van dat volk.
Rutten heeft dat conflict gevonden in het
.•itervend Volendam hij heeft er met zijn
•aedewerkers geleefd en gearbeid, tusschen
en met het visschersvolk, en er het drama
van hun ondergang gefilmd. Maar hij heeft
er ook de gezapige rust van het vlakke land
gezien, de intimiteit van de kleine huisjes, de
straatjes, de grachtjes, de beslotenheid van
dit leven, de traagheid van deze gemoederen,
waarop de wijde horizonten, de loodzware ge-
teekende luohten, de zilte winden verstillend
werken waar de hartstochten niet brandend
zijn, maar staag en langzaam voortgloeien.
Hij is bewogen door het lot der visschers en
den ondergang van de traditie en hjj is ge- s
grepen in den fascineerenden ban van den
triomf der techniek, de glorie van den nieu
wen tijd: de drooglegging. Maar het heeft hem
niet opgezweept tot een bewogenheid, een fel-
heid, die duidelijk partij kiest, en subjectief
wordt het heeft hem niet gebracht tot een
film, die een aanklacht kan zijn of een epos
van den nieuwen tijd, het heeft hem niet ge-
braciht tot een rhythme, dat fel is en bewo
gen, en waarin de tragiek van het conflict
uitbarst tot een wanhopige worsteling van
oud tegen nieuw: „Dood water" werd de film
van een sociaal conflict, maar niet bezeten
door dat conflict.
Netten vangen een paar pond aal, een vis
schersvolk gaat ten onder maar eenden
loopen over een erf, de zon steekt op witte
wapperende wasch in nauiwe straatjes, water
ligt rimpelloos in smalle grachtjes, een bel
klingelt in een klein opgepropt winkeltje, de
camera gluurt door kleine behorde venstertjes
naar drijvende wolkenluchten, een flesch met
een scheepje er in bengelt zachtjes heen en
weer, de zon speelt over de kleine daken en
houten huisjes, een petroleumlamp wappert
in een roefje.
Er zijn in ,,Dood water" vele tafreelen van
voortreffelijk gehalte beelden van een won-
derlijke sdhoonheid, van beklemming hijkans;
daar versnelt het rythme, daar wordt het van
een prachtige dynamiek, van een verbluffende
vaart. Volendam viert kermis, draaimolens
gieren rond, beelden warrelen dooreen, een
dolle vaart van geluid, van plezier een
plotselinge verstilling, een binnenkamertje,
waar een vader wacht op zijn zoon, die met
den nieuwen hotter worstelt in den storm-
nacht op zee de kroeg, met de obsessie van
de tikkende klok, en buiten de stormwind, de
razernjj van gedachten de wilde achter-
volging van den visscher, die een aanslag gaat
plegen op den afsluitdijk; zeilen, die geheschen
worden in het maanlicht, botters, die wegzei-
len, en het jongvolk op de kermis de kapot-
gebeukte hotter op den dijk, en de rauwe kreet
van de meeuwen de lange stoet visschers,
die in den nevel den ouden visscher gaan be-
graven.
Daar, in al die beelden, wordt ,,Dood wa
ter" van een prachtige gespannenheid, daar
stijgt de film tot een verrassende hoogte,
daar krijgt zij een combinatie van beeld en
geluid, die naar het meestersehap wijst. Daar
in dien opzwaai uit het te trage begin naar
de climax van het prachtige laatste deel, de
stervende visscher op zijn brandende schuit,
en de onontkoombare onderwerping van het
jongvolk aan de gedachten van den nieuwen
tijd, is ,,Dood water" van een indrukwekkende
kraeht en expressiviteit en van een zeld-
zame schoonheid.
Zooals de fotografie van Andor van Barsy in
gansch de film van een wonderlijke schoon
heid is: een spel van licht en donker, van
schaduwen, van contrasten, van nuances, van
effecten, een prachtige teekening van koppen,
een levendigheid, een realisme, dat denken
doet aan onze zeventiende-eeuwsche schilders.
Van de spelenden is het Jan Musch, die
een grootsche creatie geschapen heeft als de
oude visscher Willem de Geus, die niet berus-
ten wil in morrend verzet en de zee niet ver-
laten wil: een harde, expressieve kop, die zich
stil verzachten kan, en van een heftige ge-
ladenheid.
Stormschade.
De felle Zuid-Wester stormen van de laat
ste dagen, hebben ook te Axel hun kracht doen
gelden. Vrijdag j.l. bezweek een door de werk-
zaamheden aan de Traverse in de branding
geraakt bouwvaliig muurtje op het perceel
van den heer A. Lenos, uitkomend in het z.g.
Jufferkwartier.
In den afgeloopen nacht ging de hevige
wind gepaard met een kortstondig maar drei-
gend onweer. Het loodgieterswerk dat den
torenspits van de Ned. Herv. kerk omkleed,
begaf het, zoodat deze voor een gedeelte ont-
manteld werd, hetgeen een ontredderden aan-
blik bood.
De hierdoor ontstane schade is, naar wij
vememen, echter niet bij-zonder groot.
Goed afgeloopen.
Toen de wielrrjdster mej. D. S., van Osse-
nisse, de Molenstraat alhier wilde inrijden,
nam zij daarbij den bocht links. Een botsing
met de uit de tegenovergestelde richting ko-
mende trambus was onvermijdelijk. De wiel-
rijdster werd op het trottoir geworpen; won
der boven wonder kwam ze echter met den
schrik vrij.
Benoeming.
De heer Mar. Jeremiasse alhier, onlangs be-
vorderd tot opperwachtmeester, is met in-
gang van 8 Maait a.s. aangewezen als op-
volger van den brigade-commandant JCam-
bier alhier.
Zaterdagmorgen ongeveer 9 uur reed een
vrachtwagen bespannen met twee paarden hij
ongeluk in op een troep spelende kinderen, die
op de kaai aan de houtloodsen aan het knik-
keren waren. Blijkbaar had de voerman het
stuur over zijn paarden verloren. Een der kin
deren werd over de beide beenen gereden, het
was het 5-jarig zoontje van den hier wonen-
den visscher D. Mookhoek Jr. Door een auto
van de nabijgelegen garage Citax werd het
ventie naar den dokter vervoerd en terwijl het
eerst scheen of de beide beentjes waren afge-
reden, meende de dokter te kunnen consta-
teeren, dat er wonder boven wonder niets ge-
broken was, zoodat dit ongeluk nog vrij goed
zal afloopen.
Door de Rechtbank te Middelburg werd
heden in staat van faillissement verklaard J.
Heijnsdijk, kolenhandelaar te Axel, met be-
noeming van Mr. J. H. F. Bloemers tot Rech-
ter-Oommissaris en Mr. P. C. Adriaanse te
Middelburg als curator.
In een der zalen van het gebouw van het
Provinciaal Bestuur te Middelburg had Vrij-
dagmiddag de jaarlijksohe verkeersconferentie
plaats, uitgeschreven door Ged. Staten en
waartoe verschiilende lichamen, vereenigingen
en personen, die vooraan staan in het ver-
keerswezen waren gsnoodigd.
De vergadering stond onder presidium van
den Commissaris der Koningin, Jhr. Mr. J. W
Quarles van Ufford, die in de vrij talrijke op-
komst instemming met deze conferentie meen
de te mogen zisn. Speciaal heette spreker
welkom ae.i vercegenw^raiger van de spoo-r-
weg-maatschappij MechelenTer Neuzen, die
daardoor bljjk geeft ook met de wensohen der
Neaerlandscne reizigers rekening te willen
houden. Spr. deed mededeeiing van de ver-
tegenwoordigde organisaties en lichamen op
het gebied van het verkeer en van hen, die
verhinderd waren, om vervolgens er op te wij-
zen, oat na de belangrijke verbeteringjn van
de verbindingen te water, zoowel wat het drij
vende mateneel als de aanlegplaatsen betreft,
waardoor het jaar 1933 op verkeersgebied in
dit gewest zich gekenmerkt heeft, in 1934 de
verbeteringen der verbindingen te land meer
op den voorgrond zijn getreaen.
Deze verbeteringen betroffen hoofdzakelijk
de wegen van het provinciaal wegenplan. Ge-
heel ox nagenoeg geheel voltooid werd de ver-
betering van de wegen: TholenOud-Vosse-
meer, KortgeneGeersdijk, GoesKatsche
veer, Middelburg.Vlissingen tusschen de
tramhalten Abeele-Souburg, Buitentust
Groede, ZuidzandeCadzand, Zaaunslagsche
veerTer Hole, ZuiddorpeKoewachtSt.
Jansteen.
Voortgezet of aangevangen werd de ver-
betering van de wegen: Oud-VossemeerSt.
Apnaland, GeersdijkiWissekerke, 's-Heeren-
hoekHeinkenszand, MiddelburgSeroos1-
kerke, IJzendijkeRijksgrens, Philippine
Driekwart en Ter NeuzenAxel. Dit alles
kostte ongeveer 730.000. Ook is o.a. nog de
weg ZierikzeeZijpe bij Nieuwerkerk verbe-
terd en ook die van Sluis naar de rijksgrens.
Voor de overbrugging van de Zandkreek is
een ontwerp opgemaakt, dat op 1.100.000 is
geraamd.
Voor 1935 mag worden verwaeht de geheel
of nagenoeg geheele voltooiing van de wegen:
Oud-VossemeeriSt. Annaland, Kortgene
GeersdijkWissekerke-'Kamperland, 's Heer-
ArendskerkeHeinkenszand 's Heerenhoek,
OvezandeDrieweggn MiddelburgSeroos-
kerke, IJzendijke—'rjjksgrens, Phihppine
Driekwart en Ter NeuzenAxel; verder zal
worden aangevangen met verbetering van de
wegen: ZierikzeeRenesse, Haamstede-Burgh
Westen Schouwen, 's-Gravenpolder^Ove
zande, KoudekerkeVlissingen, Domburg
Westkapelle en HoofdplaatBiervliet.
De totale lengte der wegen van het provin
ciaal wegenplan, waarvan de verbetering uit-
gevoerd, aangevangen of voorgenomen is, be-
draagt thans ruim 198 K.M. of ruim 64 van
alle wegen, die op dit plan voorkomen.
Alsnu stelde de voorzitter het eerst aan de
ordebespreking van de provinciale
stoombootdjensten.
Over dien op de Ooster-Schelde was niets
op te merken, bij die op de Wester-Schelde
daarentegen wel.
De heer Van der Broecke te Aardenburg
wees er op hoe de export van fruit uit Z.-
Vlaanderen op het oogenblik aan banden wordt
gelegd. Daarom is ook Zeeuwsoh-Vlaanderen
op Nederland aangewezen, maar moet zich dan
onderwerpen aan het verplicht veilen en moet
dan de waren naar de overzijde van de Schelde
vervoaren, wat groote bezwaren met zich
brengt omdat het toch al geen loonende teelt
is. Waarom worden de auto's en de bestuur-
ders niet heen en weer gratis vervoerd. Men
moet niet vergeten, dat de bessencultuur aan
veel handen werk geeft.
De voorzitter wees er op, dat de nu pas
vastgestelde belangrijke verlagingen van het
tarief earst eens moeten werken om te kun
nen nagaan hoe zij voldoen.
De heer Van der Broecke meende, dat als
men nog meer wacht, er nog meer bessen-
kweekers zullen ophouden en dat geeft weer
minder werk.
De heer Dorid, vertegenwoordiger van den
A.N.W.B. en de K.N.A.C., bracht klachten
over betreffende het veer WalsoordenHans-
weert, te weten wat de aanlegplaatsen betreft.
Men kan niet altijd te Walsoorden aan wal
komen.
De Voorzitter gaf toe, dat het vierde
steiger, dat bij lagen waterstand moet ge-
bruikt worden, door sommige vrachtauto's,
wegens hun hoogte, niet kan bereden worden.
Volgens de gegeven die Ged. Staten hebben
ontvangen, doet zich dit slechts 2 maal per
maand voor.
De heer De Jonge, directeur van den stoom-
bootdienst, merkt op, dat de bestuurders van
vrachtauto's die eenmaal deze ondervinding
opdeden, zich daarvoor een volgende maal
wachten en langs een anderen weg gaan.
De heer Harte, secretaris der Kamer van
Koophandel en Fabrieken te Ter Neuzen,
stemde met dit argument in. Voor hen, die
het niet weten, en op die wijze hun reis onder-
broken zien, zooals door de Kamer schriftelijk
is meegedeeld, is het een ongewenschte stag-
natie, vooral als het een sj>oedreis betreft.
Hij vroeg in dit verband, of ook kan wor
den meegedeeld, hoe het staat met de uitvoe-
ring der toegezegde plannen voor nieuwe aan
legplaatsen voor dit veer, geschikt voor kop-
lading, waarmede dan in eens het thans onder-
vonden euvei zou zijn opgelost.
De Voorzitter kon meedeelen, dat de rijks-
waterstaat met de voorbereiding dier plannen
voor zoover hem bekend is vrijwel gereed is,
en dat naar hij verwaeht in het begin van
3 936 de eerste spade daarvoor in den grond
zal worden gestoken.
De heer Harte, verder den stoombootdienst
besprekende, wenschte allereerst dank te be-
tuigen voor het besxuit dcor de Provinciale
Staten genomen, betreffende de voortzetting
van den dienst Ter Neuzen—Vlissingen. Met
zeer veel voldoening is tloor de Kamer ver-
nomeu hetgeen door den Voorzitter in de zit-
ting der Staten omtrent de resultaten van
dezen dienst is gezegd, dat het daarmede »eter
gaat dan Ged. Staten hadden verwaeht. Daar-
uit blijkt toch, dat de Kamer het met hare
actie voor behoud van den dienst goed voor
heeft gehad, toen zij de wenschelijkheid daar-
van heeft bepieit, en haar inzicht juist bleek.
Voorts wees hij er op, zooals bereids schrif
telijk door de Kamer is te kennen gegeven, dat
de tarieven voor het vrachitvervoer, al worden
die met, naar hrj vemam, 60 verlaagd, toch
nog een belemmering zijn voor handel en In
dustrie in Zeeuwseh-Vlaanderen om daarmede
tegen de oenoorden de Schelde gevestigde
zaken te concurreeren.
Niet alleen voor het fruitvervoer wordt dit
ondervonden, doch door alien die per vracht
auto over de Schelde zouden willen vervoeren.
Er moet daarom gestreefd bljjven naar geljjik-
steliing met andere veren, met name dat te
Moerdyk, waar de lading voor het overzetten
niet in aanmerking wordt genomen. Deze
kwestie is te meer actueel .geworden door de
actie die in het land wordt ingesteld tegen de
voorgenomen tolheffing op de bruggen. De
duurste brug zal voor het zwaarste motor
rijtuig slechts 1,kosten. Maar beziet dan
de tarieven op de Westr-Schelde, die toch voor
een 10-tons beladen auto nog f 18,zullen
blijven!
De Kamer ziet zeer goed in, dat de provin-
cie dit versehil niet kan wegwerken, dat hare
financien dit niet toelaten, daarom is ook
schriftelijk aan het Gedeputeerd college ver-
zocht ter plaatse waar dit behoort er voor te
ijveren, dat voor de veren in Zeeland de gelijk-
stelling met de kosten te betalen voor het
passeeren der rivieren in Holland. En dat,
zooals reeds vroeger is betoogd, de veren zul
len beschouwd worden als een voortzetting
van ue xaaawegen, vvaarvoor ook door de auto-
mobilisten in Zeeuwsch-Vlaanderen gevestigd,
de zware wegenbelasting wordt opgebracht.
De heer ir. Van Lier, hoofdingsnieur van
den B. B. N., zeide dat men moet werken en
Zeeuwsch-Vlaanderen dichter bij Nederland
te krijgen en dit kan nu weUicht bereikt
worden als men zich tot de regesring wendt
en gezien de actie voor de tolvrije bruggen
ook op een goedkoop verkeer over de
Schelde spreekt. De benzinebelasting van
cent per liter kan ook helpen aan de kosten
van het godekoopar maken van het tarief op
de bootveren.
De voorzitter zeide, dat Ged. Staten ter
zake zeker diligent zullen zijn, maar dat men
niet vergeten mag, dat het lijk zich reeds
groote offers getroost.
De heer dr. Ramaker, secretaris van Bres
kens, sprak namens het bestuur dier gemeente
en zeide, dat men dankbaar is voor de 12 boo-
ten per dag, al had men er nog liever 16, maar
hij wilde vragen of het niet mogelijk is de boot,
die te 12,45 van Vlissingen vertrekt te doen
v.achten op den mailtrein, die aldaar te 12,46
aan moet komen, ten minste als hij niet te
laat is.
De heer De Jonge, directeur van den stoom-
bi/otdienst, zeide, dat met den zomerdienst de
mailtreinen alle binnen zijn voor 12,45. Als
men gaat wachten kost dit riet edn minuut,
rnaxr ten minste 6 minuten en als dan het
weer niet medewerkt kan daardoor den ge-
heelen dag de vijfkwartierdienst in de war
zijn. Men moet ook met de post rekening
houden, die eenigen tijd noodig heeft.
De heer dr. Ramaker verzoekt tegen den
winterdienst nadere overwegir.g.
De voorzitter zeide, dat Ged. Staten de
kwestie nog eens na zullen gaan.
Op verzoek van ir. van Lier komen nu eerst
de autobusdiensten in besprekbig en krjjgt hij
gelegenheid om zijn groote waardeering uit te
spreken, dat de provincie Zeeland op het tra-
ject HansweertKruiningen de bus het rail-
verkeer heeft doen ver vangen. Spr. meent,
dat dit vooral het initiatief is geweest van
den Commissaris der Konir.gin en verzoekt
hem in zijn persoon den dank voor Ged. Staten
in cntvangst te willen nemen.
De voorzitter aanvaardde dit, doch zeide
dat het geheele college hier voor 100 aan
heeft medegeholpen.
De heer Bakker, directeur der N.V. stoom-
tram Walcheren, wees op de verschiilende
wilde busdiansten, die op Walcheren rijden en
dat speciaal op Domburg. Al gaan zij dan
eens over Westkapelle, een andere keer over
Veere, het is toch altijd met Domburg als
eindpunt.
Op een vraag van den voorzitter zegt spr.
dat hij niet doelt op taxis en dat men toch
op bepaalde tijden moet rijden om tot een
dienst te worden bestempeld.
De heer ir. Van Lier zeide, dat men met
succes is opgetreden inzake den wilden dienst
Wolphaartdijksche veerGoes en dat als men
zich tot de justitie wendt er wel zekar een
einde aan wordt gemaakt.
De taxi's vallen er ook wel degelijk onder.
De heer dr. Ramaker wees er op, dat men
verwaeht had bij het vervangen van de tram
door bussen bij de Zeeuwseh-Vlaamsche Tram-
weg Maatsehappij een goede aansiuiting op
Gent te krijgen.
De heer Wind van Merkesteyn, directeur
der Z. V. T. M., deelde mede, dat, aoodra de
concessie was verkregen, die bussen zijn gaan
rijden volgens de diensturen van de tram. Met
het oog op het vaststellen van de nieuwe
dienstregeling, is onderhandeld met den exploi-
tant van den busdienst op het Belgisch ge-
daelte, om aan de grens aansiuiting te geven.
Deze is daartoe wel bereid, dooh stelt voor-
waarden, o.m. dat er dan ook iedere rit min-
stens 2 passagiers zouden moeten zjjn, het
geen spreker hem natuurlijk niet kan garan-
deeren. Hij verkiaart zich ook bereid tot het
inrichten van een rechtstreeksche rit naar
Gent op Vrjjdag, indien er dan ook reizigers
voor komen.
Over de kleinere veren had niemand iets te
vragen.
Wed was dit het geval bjj de spoor- en tram-
wegen.
De heer Laemoes, vice-voorzitter van de
Kamer van Koophandel voor Zeeuwscihe
eilanden, meende, dat de spoorwegen een
anderen weg moeten inslaan.
Zij moeten de boemeltreinen en daarmede
ook de kleine stations opheffen. Als zij dan
niet de autobussen naar de groote stations
willen exploiteeren, dan zullen particuliere
ondernemers dit gaarne willen doen.
De vertegenwoordiger der Ned. Spoorwegen
zeide, dat deze verplichte exploitatie hebben
en men toch tracht in die richting te gaan
dan komen de besturen der gedupeerde ge-
meenten er bij te pas en er tegen op.
De heer Laemoes wees nog op het gering
aantal passagiers van de stoomtram Walche
ren en vraagt waarom die maatsehappij het
personenvervoer niet geheel met bussen gaat
uitvoeren en alleen af en toe sen vrachttram
laat rijden.
De heer Bakker zeide, dat men dit zeker
direct zal doen als de wegen er geheel voor
in orde zijn.
Bij de bespreking over de
landwegw
bracht de heer Lorie namens den A.N.W.B.
en de K.N.A.C. grooten dank aan de provin
cie Zeeland voor wat gedaan is voor de wegen-
verbetering en hoopt, dat zij nog veel voor het
verkeer kunnen tot stand brengen. Alles is
nog niet volmaakt en spr. heeft enkele vragen
en klachten over te brengen.
Spr. wees daarbij op de Keersluisbrug te
Vlissingen en het/hinderlijke dat deze vaak
opengedraaid wordt en daardoor automobilis-
ten en andere personen de Provinciale boot
missen.
De voorzitter zeide, dat de Rijkswaterstaat
van "meenimg is, dat de scheepvaartbelangen
voorgaan.
De heer De Jonge deelt ook mede, dat
speciaal voor de middagbooten nog al eens
personen te laat komen tengevolge van het
dicht zfln van de brug.
De heer Laemoes geeft daarvan ook een
voorbeeld en de heer Slooves, directeur van
de N.V. P.Z.E.M., krijgt ook steeds klachten
over het dicht gaan van de brughekken, juist
als de tram aankomt.
De heer P. de Bruijne, directeur van den
Ooster-Scheldedienst, rijdt steeds over Son
burg om de brug bij de Keersluis te ontrijden.
De voorzitter deelde naar aanleiding van
door de Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Zeeuwsch-Vlaanderen schriftelijk gestel
de vragen mede:
1°. dat de verbetering van den weg Philip
pineDriekwart in den loop van dit jaar zal
worden voltooid;
2°. dat voor wat betreft den weg Hulst
Kjjkuit op de Waterstaatsbegrooting voor de
kosten van het verbeteren van dien weg een
som van 105.000 is uitgetrokken en over de
uitvoering door het rijk en de provincie over
eenstemming is verkregen. Er zal op dien weg
een betonverharding ter breedte van 5 M.
worden aangebracht;
3°. dat voor de verbetering van den weg
AxelRocde Sluis de noodige fondsen nog
niet geheel bijeen zijn, doch dat van wege den
Rijkswaterstaat voor de kosten der verbete
ring een verhoogde bijdrage is toegezegd. Br
komt nu echter nog een 800 te kort, we&k
bedrag door de betrokken belanghebbenden
zal behooren te worden bijgedragen.
De heer Harte merkte nog op, dat de burgle-
meester van Axel het vermoeden had uitge-
sproken, dat, nu de kosten van uitvoering naai
het zich laat aanzden zoo aanmerkelijk lager
zullen komen dan de oorspronkelijke raming,
er uit dien hoofde geen tekort meer zou zijn.
Da waterwegen geven geen aanleiding tot
opmerkingen.
Bij de
luchtvaart
zegt de voorzitter, naar aanleiding van een
schrifteljj'ke vraag van de Kamer van Koop
handel te Ter Neuzen, of de provincie finaa-
cieel den aanleg van hi vliegveld in Zeeuwsch-
Vlaanderen zou steunen, dat de Prov. Staten
een renteloos voorschot gaven voor het vlieg
veld te Haamstede van /35.000. Er is due
in die richting reeds iets gedaan. Natuurlijk
zal elk geval op zichzelf worden beschouwd
en over een tweede financleele steunverleenlng
nader worden overlegd.
De post en het goederenverkeer geven geen
aanleiding tot opmerkingen en kan de voor
zitter met dank voor aller aanwezigheid de
vergadering, maar niet dan nadat hrj speciaal
dank had gebracht namens Ged. Staten, vooir
het vele werk van de provinciale waterstaat
steeds verricht voor al deze zaken.
UITSLAGEN VAN ZONDAG.
K. N. V. B. Afd. IV.
le klasse.
NOADPSV
BW-NAC
BleijerheideEindhoven
PSV
NAC
BW
Juliana
Eindhoven
MVV
LONGA
NOAD
Bleijerheide
Willem H
gsp. gew. gel. verl.
14
16
16
14
17
16
14
15
14
15
11
10
8
6
6
4
4
5
3
2
3
4
2
4
3
5
4
2
4
3
1
2
6
4
8
7
6
8
7
10
pnt
25
24
18
16
15
13
12
12
10
7
2e klasse A.
DOSKO—Breda
MiddelburgAlliance
De BaronieRBC
TemeuzenTSC
0—1
2—1
3—3
doelp.
v.—t.
41—14
39—16
35—86
27—25
34—38
24—23
27—34
28—37
19—28
1424
0—1
8—0
3—1
Middelburg
Vlissingen
DOSKO
Temeuzen
TSC
De Baronie
RBC
Breda
Zeelandia
Alliance
gsp. gew. gel. verl.
15
14
12
14
14
16
16
17
14
16
13
9
6
8
7
7
4
4
4
1
1
3
2
6
6
8
9
10
8
10
3e klasse A
AxelDe Zeeuwen
Vlissingen 2Hulst
BreskensOranje
Axel
De Zeeuwen
Hulst
Breskens
Vlissingen 2
Temeuzen 2
Sluiskil
Hoofdplaat
Oranje
Oranje
gsp. gew. gel. verl.
14
14
12
15
12
14
15
13
12
twee
10
8
8
9
5
5
5
3
2
3
3
3
6
5
7
9
10
8
pnt.
27
20
16
16
15
15
11
11
10
7
pnt.
21
19
17
17
12
12
10
6
4
doelp.
v.t.
61—15
38—18
23—15
43—37
40—29
41—44
31—42
25—63
22—36
25—51
uitg
ultg
2—2
doelp.
v.t.
59—19
25—18
28—17
39—3®
22—18
22—30
22—39
19—29
18—48
6—4
gsp. gew. gel.
verl.
pnt.
Goes
14
12
1
1
25
Zierikzee
14
8
3
3
19
RCS
12
7
1
4
15
Z. Boys
12
7
1
4
15
Middelburg 2
14
7
7
14
Zeelandia 2
13
6
7
12
Goesche Boys
12
1
1
10
3
Hansweert
12
1
11
1
punten in mindering we
gens staken wedstrijd OranjeDe Zeeuwen
3e klasse B.
Zeelandia 2Goesche Boys
Zeeuwsche BoysHansweert
ZierikzeeMiddelburg 2 50
doelp.
v.—t.
52—8
46—20
43—26
33—17
34—38
27—60
1546
12—53
DE WEDSTRIJDEN
Eerste Klasse.
De wedstijfd NOADPSV is geeindigd met
een goede overwinning van PSV, 04, het
geen we] verwaeht werd. PSV kan zich spoe-
dig ook als kampioen doen uitroepen, even-
als dit reeds met de kampioenen uit het Noor-
den en Oosten is gescihied, na Velocitas werd
nu Zondag Goahead kampioen. Een onver-
wachte uitslag was die van BVVNAC 21,
want niet alleen uit den stand zou mogen
geconcludeerd worden dat NAC de overwin
ning zou behalen, doch tevens dat NAC nog
steeds voor het behalen van het kampioen-
schap streed en er voor BW er behalve de
eer der overwinning er weinig aan gelegen
was of zij al of niet den wedstrijd won. BW
liet echter vanaf het begin van den wedstrijd
zien, dat zij wel terdege prijs stelde op een
overwinning en deze werd dan ook door haar
behaald tot groote teleurstelling van de NAC-
supporters, die nu ineens alle illusies werden
ontnomen. BleijerheideEindhoven eindigde
in een gelijk spel 3—3, hetgeen voor de thuis
club een zeer fraaie prestatie is en zich nu
wat verder uit het degradatiegevaar heeft los-
gewerkt.
TWeede Klasse A.
DOSKO—Breda 0—1.
Zij, die een vrij gemakkelijke overwinning
van de thuisclub verwaeht hadden, zijn wel
teleurgesteld geworden, hetgeen dan ook zeer
begrijpelhk is. want zoo wat gedeelte van
den kamp was DOSKO de meerdere, doch
juist toen de thuiscluh het meest in den aan-
val was en Breda zich geweldlg moest in-
spannen om de aanvallen af te slaan, kwam
het eerste, eenige en dus ook winnende doel-
punt voor Breda, dat hierdoor een onverdien-
de overwinning behaalde. Niettemin zullen
de beide punten dubbel welkom zijn geweest,
want nu staat zij 4 punten boven Alliance,
en kan zich wel als veilig beschouwen.
MiddelburgAlliance 80.
Middelburg heeft volkoinen aan de ver-
wachtingen beantwoord, want reeds van den
aanvang af, was zij het die de toon aangaf en
de geheele wedstrijd door was groen-wit troef.
Alliance had niets in te brengen en er werd
voortdurend op haar speelhelft gespeeld. Veel
fraais werd er niet vertoond, daar de wed
strijd te eenzijdig was en op regelmatige wjjze
werd de score steeds maar verhoogd, zoodat
men reeds aan de dubbele cijfers begon te
denken Evenwel het bleef bij 8 en dat is
feitelijk reeds te veel voor een behoorlijke