Sport AXEL. KLOOSTERZANDE. GROENENDIJK. BRESKENS. FAILLISSEMENTEN. Hot verkeer in Zeeland. VOETBAL. Ook werden nog voorgelezen de schriftelijke gelukwenschen van aen beer A. Dieleman, statkmschef te Ter Neuzen, tevens secretaris van bet pensioenfonds en van den heer E. Dobbelelr nameng het Tractie-personeel, die ijeidevj wegens omstandigheden niet aanwezig Scauxlen zijn. Een tweetaJ bloemstukken waren nog be- aaorgd. Als blijk van waardeering voor het werk en <le offers door hem gebracht in die kwarteeuw, werden hem en zijn echtgenoote namens de leden zeer toepasselij.ke cadeaux aangeboden. De voorzitter dankte bewogen voor de eer bewiezen, als ook voor de geschenken. Ook 1 eprak hjj een woord van dank namens zijne echtgenoote en familieleden die mode aan- - wezig waren. Daarna vertelde hij op verzoek van verschiilende leden op de hem eigene •wpr-e verschiilende voorvallen uit zijn rijk rwjganisatieleven. Onder dank aan de verschiilende sprekers i en aanwezigen, alsook aan de heeren G. Dyse- 1 Jgnck en J. Duurinck voor him zeer verdien- uteiijk pianospel en zang, waarmede zij de vergadering hadden opgeluisterd. Het zijn 2 onvergetelijke dagen gaiweest voor hem en zijn familie, maar ten voile ver- j dSemi GEVONDEN VOORWERPEN. De tnspecteur van politie alhier maakt be- fcend, dat omtrent onderstaande gevonden uroorwerpen inlichtingen te bekomen zijn aan tie daarachter vermelde adressen. Gummibandje van een kinderwagen, bureau wan politie. Mantelband, Van de Wege, Steenkampl. 32. •Dameshandschoen, W. Penne, Dahliastr. 12. Klndertaschje, F. Meeuwsen, van Steen- bergtmlaan 49. Portemonnaie, J. Hamelink, 2e De Feijter- Ktraat 4. Idem, Wachtmeester mareehaussedkaz. Belastingmerk, C. Verstraeten, Westdorpe C 81 <Stroodorp). Armband, G. Dees, Markt 19. Koperen zeef, de Klerk, Burg. Geillstr. 17. Dameshandschoen G. Kesbeke, de Johge- Ktraa t 7. Zilveren armband, J. Andriessen, L. Kerk- atraat 86. Dames Parapluie, J. Beeldes, Kerkhofl. 47. OE ltZlAl. EN DE OMZETBELASTING. De Raad van Bestuur van de N.V. P.Z.E.M. heeft de kwestie van het betalen van de om- zettoelasting behandeld. Hoewel men het er over eens was, dat het zelf dragen van dezen nieuwen last een aanmerkelijke uitgave voor het bedrijf toeteekent, heeft de Raad van Be stuur toch besloten de belasting niet te ver- halen op de verbruikers. Alieen voor de rijks- instellingen behoudt het bestuur de vrijheid do belasting op de verbruikers te verhalen. BENOEMING NOTARIS. Bij Kon. besluit van 20 Februari is benoemd tot notaris binnen het arrondissement Mid delburg, ter standplaats de gemeente Goes, W. Hamelynck, geb te Sas van Gent, candi- daat-notaris te Delft. HERBENOEMD. Bij Kon. besluit zijn herbenoemd tot burge- meester der gemeente Breskens, de heer D. H. van Zuijen, tot burgemeester der gemeente Slnis, de heer J. C. L. A. Berkers. RING ZJEELAND VAN CHRISTELIJKE ZANGVEREENIGINGEN. In de j.l. Zaterdag te Goes gehouden voor- jaarsvergadering van de Ring Zeeland van Chr. zangvereenigingen (aangesloten bij den Bond van Chr. Zang- en Oratoriumvereeni- gingen in Nederland), werd besloten het op Hemelvaartsdag '(30 Mei) te houden 21ste Zangersfeest tevens concours, te doen plaats I hebben te Kruiningen. De jury zal dit jaar wederom bestaan uit de heeren F. Pijlman van Amsterdam en H. W. de Wolff van Rotterdam. In de vacature en uitbreiding met e<5n lid der muziekeommissie werden gekoeen de hee ren J. W. Bommeljd van Vlissingen en P. C. Brakman van Axel. Naar wij vememen zal de Chr. zangvereeni- gfng „Asaf" van Axel dit jaar hieraan niet •deelnemen. LUXOR-THEATER. ,,Dood water". Het Nieuws van den Dag schrijft: Men dient, nu Gerard Rutten's film „Dood •water" haar Nederlandsche premiere einde- tyb gehad heeft, te heginnen met een zucht van verlichting: de Nederlandsche filmpro- dnctie kan, den hemel zij dank, ook iets anders •dan bleeke Betten, dohe Jantjes en malle ge- vBBen tot stand brengen. Zoo men deze eer- stellngen van een jonge filmindustrie nog met welwillendheid tegemoet trad, omdat het eer ste] ingen waren, men was toch niet blind voor bet gevaar, dat het stormachtige succes van dit genre films meebracht voor de toekomst van onze eigen productie, waarin men nog vele tekortkomingen kon aanwijzen, en wie men nog verwijten kon, dat zij verzuimde idealen te hebben, en zich financieel veilig traebbte te stellen met een speculatie op een gem&kkelijk succes bij een goedlachs en cri- tjekloos putoliek. Men moet Rutten's film ook met een zekere welwiUendheid tegeimoet treden, ook ,,Dood water" is een eerstelinge niettemin kan de maatstaf, die men bij haar beoordeeling aan- legt, zwaarder zijn, zeer veel zwaarder zelfs •dan bij eenige andere Nederlandsche film. Men kan Rutten ook niet verwijten, dat hi) met goedkoope middelen gestreefd heeft naar «en gemakkelijk succes men kan hem ook niet verwijten, dat hij niet gedreven werd door een ideaal. Daarmede alleen reeds plaatst hi) zijn film op een hoo-ger plan, dan men nog •ooit een. Nederlandsche film zag. Gerard Rutten heeft met „Dood water" ge- pocgd een filmwerk te scheppen, dat door stfeer en onderwerp zijn nationaal karakter diauagt hij heeft gepoogd een groot sociaal conflict, de worsteling van een oude traditie tegen de overweldiging en vemietiging door den nieuiwen tijd uit te beelden en te belich- tem. De tragedie van de stervende Zuiderzee, de triomf van de geboorte van nieuw land; de tragedie van den ondergang der Zuiderzeevis- actoers, de triomf van golvend graan op den hod em van wat eens een zee was. Het con flict van de oude visschers, voor wie de Zui ileraae geen zee en geen meer is, noch zout, nocb zoet: dood water, zonder visch, die hard maar in vrijheid verdiend brood is en in het wrsdhiet alleen het brood van den steun. Het conflict van de jonge visschers, die naar zee wfllen, omdat hun vaders, hun grootvaders naar zee gingen en visch vingen en die naar de fabriek, naar het land moeten, om dat de zee sterft. Het conflict tusschen het helang van een kleine groep visschers, wier bestaan ondergaat voor het belang van acht miUioen menschen in de toekomst: „een volk, tot leeft, bouwt aan zijn toekomst", en het. wemietigt daarvoor het leven van een deel van dat volk. Rutten heeft dat conflict gevonden in het .•itervend Volendam hij heeft er met zijn •aedewerkers geleefd en gearbeid, tusschen en met het visschersvolk, en er het drama van hun ondergang gefilmd. Maar hij heeft er ook de gezapige rust van het vlakke land gezien, de intimiteit van de kleine huisjes, de straatjes, de grachtjes, de beslotenheid van dit leven, de traagheid van deze gemoederen, waarop de wijde horizonten, de loodzware ge- teekende luohten, de zilte winden verstillend werken waar de hartstochten niet brandend zijn, maar staag en langzaam voortgloeien. Hij is bewogen door het lot der visschers en den ondergang van de traditie en hjj is ge- s grepen in den fascineerenden ban van den triomf der techniek, de glorie van den nieu wen tijd: de drooglegging. Maar het heeft hem niet opgezweept tot een bewogenheid, een fel- heid, die duidelijk partij kiest, en subjectief wordt het heeft hem niet gebracht tot een film, die een aanklacht kan zijn of een epos van den nieuwen tijd, het heeft hem niet ge- braciht tot een rhythme, dat fel is en bewo gen, en waarin de tragiek van het conflict uitbarst tot een wanhopige worsteling van oud tegen nieuw: „Dood water" werd de film van een sociaal conflict, maar niet bezeten door dat conflict. Netten vangen een paar pond aal, een vis schersvolk gaat ten onder maar eenden loopen over een erf, de zon steekt op witte wapperende wasch in nauiwe straatjes, water ligt rimpelloos in smalle grachtjes, een bel klingelt in een klein opgepropt winkeltje, de camera gluurt door kleine behorde venstertjes naar drijvende wolkenluchten, een flesch met een scheepje er in bengelt zachtjes heen en weer, de zon speelt over de kleine daken en houten huisjes, een petroleumlamp wappert in een roefje. Er zijn in ,,Dood water" vele tafreelen van voortreffelijk gehalte beelden van een won- derlijke sdhoonheid, van beklemming hijkans; daar versnelt het rythme, daar wordt het van een prachtige dynamiek, van een verbluffende vaart. Volendam viert kermis, draaimolens gieren rond, beelden warrelen dooreen, een dolle vaart van geluid, van plezier een plotselinge verstilling, een binnenkamertje, waar een vader wacht op zijn zoon, die met den nieuwen hotter worstelt in den storm- nacht op zee de kroeg, met de obsessie van de tikkende klok, en buiten de stormwind, de razernjj van gedachten de wilde achter- volging van den visscher, die een aanslag gaat plegen op den afsluitdijk; zeilen, die geheschen worden in het maanlicht, botters, die wegzei- len, en het jongvolk op de kermis de kapot- gebeukte hotter op den dijk, en de rauwe kreet van de meeuwen de lange stoet visschers, die in den nevel den ouden visscher gaan be- graven. Daar, in al die beelden, wordt ,,Dood wa ter" van een prachtige gespannenheid, daar stijgt de film tot een verrassende hoogte, daar krijgt zij een combinatie van beeld en geluid, die naar het meestersehap wijst. Daar in dien opzwaai uit het te trage begin naar de climax van het prachtige laatste deel, de stervende visscher op zijn brandende schuit, en de onontkoombare onderwerping van het jongvolk aan de gedachten van den nieuwen tijd, is ,,Dood water" van een indrukwekkende kraeht en expressiviteit en van een zeld- zame schoonheid. Zooals de fotografie van Andor van Barsy in gansch de film van een wonderlijke schoon heid is: een spel van licht en donker, van schaduwen, van contrasten, van nuances, van effecten, een prachtige teekening van koppen, een levendigheid, een realisme, dat denken doet aan onze zeventiende-eeuwsche schilders. Van de spelenden is het Jan Musch, die een grootsche creatie geschapen heeft als de oude visscher Willem de Geus, die niet berus- ten wil in morrend verzet en de zee niet ver- laten wil: een harde, expressieve kop, die zich stil verzachten kan, en van een heftige ge- ladenheid. Stormschade. De felle Zuid-Wester stormen van de laat ste dagen, hebben ook te Axel hun kracht doen gelden. Vrijdag j.l. bezweek een door de werk- zaamheden aan de Traverse in de branding geraakt bouwvaliig muurtje op het perceel van den heer A. Lenos, uitkomend in het z.g. Jufferkwartier. In den afgeloopen nacht ging de hevige wind gepaard met een kortstondig maar drei- gend onweer. Het loodgieterswerk dat den torenspits van de Ned. Herv. kerk omkleed, begaf het, zoodat deze voor een gedeelte ont- manteld werd, hetgeen een ontredderden aan- blik bood. De hierdoor ontstane schade is, naar wij vememen, echter niet bij-zonder groot. Goed afgeloopen. Toen de wielrrjdster mej. D. S., van Osse- nisse, de Molenstraat alhier wilde inrijden, nam zij daarbij den bocht links. Een botsing met de uit de tegenovergestelde richting ko- mende trambus was onvermijdelijk. De wiel- rijdster werd op het trottoir geworpen; won der boven wonder kwam ze echter met den schrik vrij. Benoeming. De heer Mar. Jeremiasse alhier, onlangs be- vorderd tot opperwachtmeester, is met in- gang van 8 Maait a.s. aangewezen als op- volger van den brigade-commandant JCam- bier alhier. Zaterdagmorgen ongeveer 9 uur reed een vrachtwagen bespannen met twee paarden hij ongeluk in op een troep spelende kinderen, die op de kaai aan de houtloodsen aan het knik- keren waren. Blijkbaar had de voerman het stuur over zijn paarden verloren. Een der kin deren werd over de beide beenen gereden, het was het 5-jarig zoontje van den hier wonen- den visscher D. Mookhoek Jr. Door een auto van de nabijgelegen garage Citax werd het ventie naar den dokter vervoerd en terwijl het eerst scheen of de beide beentjes waren afge- reden, meende de dokter te kunnen consta- teeren, dat er wonder boven wonder niets ge- broken was, zoodat dit ongeluk nog vrij goed zal afloopen. Door de Rechtbank te Middelburg werd heden in staat van faillissement verklaard J. Heijnsdijk, kolenhandelaar te Axel, met be- noeming van Mr. J. H. F. Bloemers tot Rech- ter-Oommissaris en Mr. P. C. Adriaanse te Middelburg als curator. In een der zalen van het gebouw van het Provinciaal Bestuur te Middelburg had Vrij- dagmiddag de jaarlijksohe verkeersconferentie plaats, uitgeschreven door Ged. Staten en waartoe verschiilende lichamen, vereenigingen en personen, die vooraan staan in het ver- keerswezen waren gsnoodigd. De vergadering stond onder presidium van den Commissaris der Koningin, Jhr. Mr. J. W Quarles van Ufford, die in de vrij talrijke op- komst instemming met deze conferentie meen de te mogen zisn. Speciaal heette spreker welkom ae.i vercegenw^raiger van de spoo-r- weg-maatschappij MechelenTer Neuzen, die daardoor bljjk geeft ook met de wensohen der Neaerlandscne reizigers rekening te willen houden. Spr. deed mededeeiing van de ver- tegenwoordigde organisaties en lichamen op het gebied van het verkeer en van hen, die verhinderd waren, om vervolgens er op te wij- zen, oat na de belangrijke verbeteringjn van de verbindingen te water, zoowel wat het drij vende mateneel als de aanlegplaatsen betreft, waardoor het jaar 1933 op verkeersgebied in dit gewest zich gekenmerkt heeft, in 1934 de verbeteringen der verbindingen te land meer op den voorgrond zijn getreaen. Deze verbeteringen betroffen hoofdzakelijk de wegen van het provinciaal wegenplan. Ge- heel ox nagenoeg geheel voltooid werd de ver- betering van de wegen: TholenOud-Vosse- meer, KortgeneGeersdijk, GoesKatsche veer, Middelburg.Vlissingen tusschen de tramhalten Abeele-Souburg, Buitentust Groede, ZuidzandeCadzand, Zaaunslagsche veerTer Hole, ZuiddorpeKoewachtSt. Jansteen. Voortgezet of aangevangen werd de ver- betering van de wegen: Oud-VossemeerSt. Apnaland, GeersdijkiWissekerke, 's-Heeren- hoekHeinkenszand, MiddelburgSeroos1- kerke, IJzendijkeRijksgrens, Philippine Driekwart en Ter NeuzenAxel. Dit alles kostte ongeveer 730.000. Ook is o.a. nog de weg ZierikzeeZijpe bij Nieuwerkerk verbe- terd en ook die van Sluis naar de rijksgrens. Voor de overbrugging van de Zandkreek is een ontwerp opgemaakt, dat op 1.100.000 is geraamd. Voor 1935 mag worden verwaeht de geheel of nagenoeg geheele voltooiing van de wegen: Oud-VossemeeriSt. Annaland, Kortgene GeersdijkWissekerke-'Kamperland, 's Heer- ArendskerkeHeinkenszand 's Heerenhoek, OvezandeDrieweggn MiddelburgSeroos- kerke, IJzendijke—'rjjksgrens, Phihppine Driekwart en Ter NeuzenAxel; verder zal worden aangevangen met verbetering van de wegen: ZierikzeeRenesse, Haamstede-Burgh Westen Schouwen, 's-Gravenpolder^Ove zande, KoudekerkeVlissingen, Domburg Westkapelle en HoofdplaatBiervliet. De totale lengte der wegen van het provin ciaal wegenplan, waarvan de verbetering uit- gevoerd, aangevangen of voorgenomen is, be- draagt thans ruim 198 K.M. of ruim 64 van alle wegen, die op dit plan voorkomen. Alsnu stelde de voorzitter het eerst aan de ordebespreking van de provinciale stoombootdjensten. Over dien op de Ooster-Schelde was niets op te merken, bij die op de Wester-Schelde daarentegen wel. De heer Van der Broecke te Aardenburg wees er op hoe de export van fruit uit Z.- Vlaanderen op het oogenblik aan banden wordt gelegd. Daarom is ook Zeeuwsoh-Vlaanderen op Nederland aangewezen, maar moet zich dan onderwerpen aan het verplicht veilen en moet dan de waren naar de overzijde van de Schelde vervoaren, wat groote bezwaren met zich brengt omdat het toch al geen loonende teelt is. Waarom worden de auto's en de bestuur- ders niet heen en weer gratis vervoerd. Men moet niet vergeten, dat de bessencultuur aan veel handen werk geeft. De voorzitter wees er op, dat de nu pas vastgestelde belangrijke verlagingen van het tarief earst eens moeten werken om te kun nen nagaan hoe zij voldoen. De heer Van der Broecke meende, dat als men nog meer wacht, er nog meer bessen- kweekers zullen ophouden en dat geeft weer minder werk. De heer Dorid, vertegenwoordiger van den A.N.W.B. en de K.N.A.C., bracht klachten over betreffende het veer WalsoordenHans- weert, te weten wat de aanlegplaatsen betreft. Men kan niet altijd te Walsoorden aan wal komen. De Voorzitter gaf toe, dat het vierde steiger, dat bij lagen waterstand moet ge- bruikt worden, door sommige vrachtauto's, wegens hun hoogte, niet kan bereden worden. Volgens de gegeven die Ged. Staten hebben ontvangen, doet zich dit slechts 2 maal per maand voor. De heer De Jonge, directeur van den stoom- bootdienst, merkt op, dat de bestuurders van vrachtauto's die eenmaal deze ondervinding opdeden, zich daarvoor een volgende maal wachten en langs een anderen weg gaan. De heer Harte, secretaris der Kamer van Koophandel en Fabrieken te Ter Neuzen, stemde met dit argument in. Voor hen, die het niet weten, en op die wijze hun reis onder- broken zien, zooals door de Kamer schriftelijk is meegedeeld, is het een ongewenschte stag- natie, vooral als het een sj>oedreis betreft. Hij vroeg in dit verband, of ook kan wor den meegedeeld, hoe het staat met de uitvoe- ring der toegezegde plannen voor nieuwe aan legplaatsen voor dit veer, geschikt voor kop- lading, waarmede dan in eens het thans onder- vonden euvei zou zijn opgelost. De Voorzitter kon meedeelen, dat de rijks- waterstaat met de voorbereiding dier plannen voor zoover hem bekend is vrijwel gereed is, en dat naar hij verwaeht in het begin van 3 936 de eerste spade daarvoor in den grond zal worden gestoken. De heer Harte, verder den stoombootdienst besprekende, wenschte allereerst dank te be- tuigen voor het besxuit dcor de Provinciale Staten genomen, betreffende de voortzetting van den dienst Ter Neuzen—Vlissingen. Met zeer veel voldoening is tloor de Kamer ver- nomeu hetgeen door den Voorzitter in de zit- ting der Staten omtrent de resultaten van dezen dienst is gezegd, dat het daarmede »eter gaat dan Ged. Staten hadden verwaeht. Daar- uit blijkt toch, dat de Kamer het met hare actie voor behoud van den dienst goed voor heeft gehad, toen zij de wenschelijkheid daar- van heeft bepieit, en haar inzicht juist bleek. Voorts wees hij er op, zooals bereids schrif telijk door de Kamer is te kennen gegeven, dat de tarieven voor het vrachitvervoer, al worden die met, naar hrj vemam, 60 verlaagd, toch nog een belemmering zijn voor handel en In dustrie in Zeeuwseh-Vlaanderen om daarmede tegen de oenoorden de Schelde gevestigde zaken te concurreeren. Niet alleen voor het fruitvervoer wordt dit ondervonden, doch door alien die per vracht auto over de Schelde zouden willen vervoeren. Er moet daarom gestreefd bljjven naar geljjik- steliing met andere veren, met name dat te Moerdyk, waar de lading voor het overzetten niet in aanmerking wordt genomen. Deze kwestie is te meer actueel .geworden door de actie die in het land wordt ingesteld tegen de voorgenomen tolheffing op de bruggen. De duurste brug zal voor het zwaarste motor rijtuig slechts 1,kosten. Maar beziet dan de tarieven op de Westr-Schelde, die toch voor een 10-tons beladen auto nog f 18,zullen blijven! De Kamer ziet zeer goed in, dat de provin- cie dit versehil niet kan wegwerken, dat hare financien dit niet toelaten, daarom is ook schriftelijk aan het Gedeputeerd college ver- zocht ter plaatse waar dit behoort er voor te ijveren, dat voor de veren in Zeeland de gelijk- stelling met de kosten te betalen voor het passeeren der rivieren in Holland. En dat, zooals reeds vroeger is betoogd, de veren zul len beschouwd worden als een voortzetting van ue xaaawegen, vvaarvoor ook door de auto- mobilisten in Zeeuwsch-Vlaanderen gevestigd, de zware wegenbelasting wordt opgebracht. De heer ir. Van Lier, hoofdingsnieur van den B. B. N., zeide dat men moet werken en Zeeuwsch-Vlaanderen dichter bij Nederland te krijgen en dit kan nu weUicht bereikt worden als men zich tot de regesring wendt en gezien de actie voor de tolvrije bruggen ook op een goedkoop verkeer over de Schelde spreekt. De benzinebelasting van cent per liter kan ook helpen aan de kosten van het godekoopar maken van het tarief op de bootveren. De voorzitter zeide, dat Ged. Staten ter zake zeker diligent zullen zijn, maar dat men niet vergeten mag, dat het lijk zich reeds groote offers getroost. De heer dr. Ramaker, secretaris van Bres kens, sprak namens het bestuur dier gemeente en zeide, dat men dankbaar is voor de 12 boo- ten per dag, al had men er nog liever 16, maar hij wilde vragen of het niet mogelijk is de boot, die te 12,45 van Vlissingen vertrekt te doen v.achten op den mailtrein, die aldaar te 12,46 aan moet komen, ten minste als hij niet te laat is. De heer De Jonge, directeur van den stoom- bi/otdienst, zeide, dat met den zomerdienst de mailtreinen alle binnen zijn voor 12,45. Als men gaat wachten kost dit riet edn minuut, rnaxr ten minste 6 minuten en als dan het weer niet medewerkt kan daardoor den ge- heelen dag de vijfkwartierdienst in de war zijn. Men moet ook met de post rekening houden, die eenigen tijd noodig heeft. De heer dr. Ramaker verzoekt tegen den winterdienst nadere overwegir.g. De voorzitter zeide, dat Ged. Staten de kwestie nog eens na zullen gaan. Op verzoek van ir. van Lier komen nu eerst de autobusdiensten in besprekbig en krjjgt hij gelegenheid om zijn groote waardeering uit te spreken, dat de provincie Zeeland op het tra- ject HansweertKruiningen de bus het rail- verkeer heeft doen ver vangen. Spr. meent, dat dit vooral het initiatief is geweest van den Commissaris der Konir.gin en verzoekt hem in zijn persoon den dank voor Ged. Staten in cntvangst te willen nemen. De voorzitter aanvaardde dit, doch zeide dat het geheele college hier voor 100 aan heeft medegeholpen. De heer Bakker, directeur der N.V. stoom- tram Walcheren, wees op de verschiilende wilde busdiansten, die op Walcheren rijden en dat speciaal op Domburg. Al gaan zij dan eens over Westkapelle, een andere keer over Veere, het is toch altijd met Domburg als eindpunt. Op een vraag van den voorzitter zegt spr. dat hij niet doelt op taxis en dat men toch op bepaalde tijden moet rijden om tot een dienst te worden bestempeld. De heer ir. Van Lier zeide, dat men met succes is opgetreden inzake den wilden dienst Wolphaartdijksche veerGoes en dat als men zich tot de justitie wendt er wel zekar een einde aan wordt gemaakt. De taxi's vallen er ook wel degelijk onder. De heer dr. Ramaker wees er op, dat men verwaeht had bij het vervangen van de tram door bussen bij de Zeeuwseh-Vlaamsche Tram- weg Maatsehappij een goede aansiuiting op Gent te krijgen. De heer Wind van Merkesteyn, directeur der Z. V. T. M., deelde mede, dat, aoodra de concessie was verkregen, die bussen zijn gaan rijden volgens de diensturen van de tram. Met het oog op het vaststellen van de nieuwe dienstregeling, is onderhandeld met den exploi- tant van den busdienst op het Belgisch ge- daelte, om aan de grens aansiuiting te geven. Deze is daartoe wel bereid, dooh stelt voor- waarden, o.m. dat er dan ook iedere rit min- stens 2 passagiers zouden moeten zjjn, het geen spreker hem natuurlijk niet kan garan- deeren. Hij verkiaart zich ook bereid tot het inrichten van een rechtstreeksche rit naar Gent op Vrjjdag, indien er dan ook reizigers voor komen. Over de kleinere veren had niemand iets te vragen. Wed was dit het geval bjj de spoor- en tram- wegen. De heer Laemoes, vice-voorzitter van de Kamer van Koophandel voor Zeeuwscihe eilanden, meende, dat de spoorwegen een anderen weg moeten inslaan. Zij moeten de boemeltreinen en daarmede ook de kleine stations opheffen. Als zij dan niet de autobussen naar de groote stations willen exploiteeren, dan zullen particuliere ondernemers dit gaarne willen doen. De vertegenwoordiger der Ned. Spoorwegen zeide, dat deze verplichte exploitatie hebben en men toch tracht in die richting te gaan dan komen de besturen der gedupeerde ge- meenten er bij te pas en er tegen op. De heer Laemoes wees nog op het gering aantal passagiers van de stoomtram Walche ren en vraagt waarom die maatsehappij het personenvervoer niet geheel met bussen gaat uitvoeren en alleen af en toe sen vrachttram laat rijden. De heer Bakker zeide, dat men dit zeker direct zal doen als de wegen er geheel voor in orde zijn. Bij de bespreking over de landwegw bracht de heer Lorie namens den A.N.W.B. en de K.N.A.C. grooten dank aan de provin cie Zeeland voor wat gedaan is voor de wegen- verbetering en hoopt, dat zij nog veel voor het verkeer kunnen tot stand brengen. Alles is nog niet volmaakt en spr. heeft enkele vragen en klachten over te brengen. Spr. wees daarbij op de Keersluisbrug te Vlissingen en het/hinderlijke dat deze vaak opengedraaid wordt en daardoor automobilis- ten en andere personen de Provinciale boot missen. De voorzitter zeide, dat de Rijkswaterstaat van "meenimg is, dat de scheepvaartbelangen voorgaan. De heer De Jonge deelt ook mede, dat speciaal voor de middagbooten nog al eens personen te laat komen tengevolge van het dicht zfln van de brug. De heer Laemoes geeft daarvan ook een voorbeeld en de heer Slooves, directeur van de N.V. P.Z.E.M., krijgt ook steeds klachten over het dicht gaan van de brughekken, juist als de tram aankomt. De heer P. de Bruijne, directeur van den Ooster-Scheldedienst, rijdt steeds over Son burg om de brug bij de Keersluis te ontrijden. De voorzitter deelde naar aanleiding van door de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen schriftelijk gestel de vragen mede: 1°. dat de verbetering van den weg Philip pineDriekwart in den loop van dit jaar zal worden voltooid; 2°. dat voor wat betreft den weg Hulst Kjjkuit op de Waterstaatsbegrooting voor de kosten van het verbeteren van dien weg een som van 105.000 is uitgetrokken en over de uitvoering door het rijk en de provincie over eenstemming is verkregen. Er zal op dien weg een betonverharding ter breedte van 5 M. worden aangebracht; 3°. dat voor de verbetering van den weg AxelRocde Sluis de noodige fondsen nog niet geheel bijeen zijn, doch dat van wege den Rijkswaterstaat voor de kosten der verbete ring een verhoogde bijdrage is toegezegd. Br komt nu echter nog een 800 te kort, we&k bedrag door de betrokken belanghebbenden zal behooren te worden bijgedragen. De heer Harte merkte nog op, dat de burgle- meester van Axel het vermoeden had uitge- sproken, dat, nu de kosten van uitvoering naai het zich laat aanzden zoo aanmerkelijk lager zullen komen dan de oorspronkelijke raming, er uit dien hoofde geen tekort meer zou zijn. Da waterwegen geven geen aanleiding tot opmerkingen. Bij de luchtvaart zegt de voorzitter, naar aanleiding van een schrifteljj'ke vraag van de Kamer van Koop handel te Ter Neuzen, of de provincie finaa- cieel den aanleg van hi vliegveld in Zeeuwsch- Vlaanderen zou steunen, dat de Prov. Staten een renteloos voorschot gaven voor het vlieg veld te Haamstede van /35.000. Er is due in die richting reeds iets gedaan. Natuurlijk zal elk geval op zichzelf worden beschouwd en over een tweede financleele steunverleenlng nader worden overlegd. De post en het goederenverkeer geven geen aanleiding tot opmerkingen en kan de voor zitter met dank voor aller aanwezigheid de vergadering, maar niet dan nadat hrj speciaal dank had gebracht namens Ged. Staten, vooir het vele werk van de provinciale waterstaat steeds verricht voor al deze zaken. UITSLAGEN VAN ZONDAG. K. N. V. B. Afd. IV. le klasse. NOADPSV BW-NAC BleijerheideEindhoven PSV NAC BW Juliana Eindhoven MVV LONGA NOAD Bleijerheide Willem H gsp. gew. gel. verl. 14 16 16 14 17 16 14 15 14 15 11 10 8 6 6 4 4 5 3 2 3 4 2 4 3 5 4 2 4 3 1 2 6 4 8 7 6 8 7 10 pnt 25 24 18 16 15 13 12 12 10 7 2e klasse A. DOSKO—Breda MiddelburgAlliance De BaronieRBC TemeuzenTSC 0—1 2—1 3—3 doelp. v.—t. 41—14 39—16 35—86 27—25 34—38 24—23 27—34 28—37 19—28 1424 0—1 8—0 3—1 Middelburg Vlissingen DOSKO Temeuzen TSC De Baronie RBC Breda Zeelandia Alliance gsp. gew. gel. verl. 15 14 12 14 14 16 16 17 14 16 13 9 6 8 7 7 4 4 4 1 1 3 2 6 6 8 9 10 8 10 3e klasse A AxelDe Zeeuwen Vlissingen 2Hulst BreskensOranje Axel De Zeeuwen Hulst Breskens Vlissingen 2 Temeuzen 2 Sluiskil Hoofdplaat Oranje Oranje gsp. gew. gel. verl. 14 14 12 15 12 14 15 13 12 twee 10 8 8 9 5 5 5 3 2 3 3 3 6 5 7 9 10 8 pnt. 27 20 16 16 15 15 11 11 10 7 pnt. 21 19 17 17 12 12 10 6 4 doelp. v.t. 61—15 38—18 23—15 43—37 40—29 41—44 31—42 25—63 22—36 25—51 uitg ultg 2—2 doelp. v.t. 59—19 25—18 28—17 39—3® 22—18 22—30 22—39 19—29 18—48 6—4 gsp. gew. gel. verl. pnt. Goes 14 12 1 1 25 Zierikzee 14 8 3 3 19 RCS 12 7 1 4 15 Z. Boys 12 7 1 4 15 Middelburg 2 14 7 7 14 Zeelandia 2 13 6 7 12 Goesche Boys 12 1 1 10 3 Hansweert 12 1 11 1 punten in mindering we gens staken wedstrijd OranjeDe Zeeuwen 3e klasse B. Zeelandia 2Goesche Boys Zeeuwsche BoysHansweert ZierikzeeMiddelburg 2 50 doelp. v.—t. 52—8 46—20 43—26 33—17 34—38 27—60 1546 12—53 DE WEDSTRIJDEN Eerste Klasse. De wedstijfd NOADPSV is geeindigd met een goede overwinning van PSV, 04, het geen we] verwaeht werd. PSV kan zich spoe- dig ook als kampioen doen uitroepen, even- als dit reeds met de kampioenen uit het Noor- den en Oosten is gescihied, na Velocitas werd nu Zondag Goahead kampioen. Een onver- wachte uitslag was die van BVVNAC 21, want niet alleen uit den stand zou mogen geconcludeerd worden dat NAC de overwin ning zou behalen, doch tevens dat NAC nog steeds voor het behalen van het kampioen- schap streed en er voor BW er behalve de eer der overwinning er weinig aan gelegen was of zij al of niet den wedstrijd won. BW liet echter vanaf het begin van den wedstrijd zien, dat zij wel terdege prijs stelde op een overwinning en deze werd dan ook door haar behaald tot groote teleurstelling van de NAC- supporters, die nu ineens alle illusies werden ontnomen. BleijerheideEindhoven eindigde in een gelijk spel 3—3, hetgeen voor de thuis club een zeer fraaie prestatie is en zich nu wat verder uit het degradatiegevaar heeft los- gewerkt. TWeede Klasse A. DOSKO—Breda 0—1. Zij, die een vrij gemakkelijke overwinning van de thuisclub verwaeht hadden, zijn wel teleurgesteld geworden, hetgeen dan ook zeer begrijpelhk is. want zoo wat gedeelte van den kamp was DOSKO de meerdere, doch juist toen de thuiscluh het meest in den aan- val was en Breda zich geweldlg moest in- spannen om de aanvallen af te slaan, kwam het eerste, eenige en dus ook winnende doel- punt voor Breda, dat hierdoor een onverdien- de overwinning behaalde. Niettemin zullen de beide punten dubbel welkom zijn geweest, want nu staat zij 4 punten boven Alliance, en kan zich wel als veilig beschouwen. MiddelburgAlliance 80. Middelburg heeft volkoinen aan de ver- wachtingen beantwoord, want reeds van den aanvang af, was zij het die de toon aangaf en de geheele wedstrijd door was groen-wit troef. Alliance had niets in te brengen en er werd voortdurend op haar speelhelft gespeeld. Veel fraais werd er niet vertoond, daar de wed strijd te eenzijdig was en op regelmatige wjjze werd de score steeds maar verhoogd, zoodat men reeds aan de dubbele cijfers begon te denken Evenwel het bleef bij 8 en dat is feitelijk reeds te veel voor een behoorlijke

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1935 | | pagina 2