Ter Neuzensche Courant
Tweede Blad
Woensdag 16 Jan. 1935 No. 9248
GEMEENTERAAD VAN
TER NEUZEN.
i
VAN
Vergadering van Donderdag 13 December 1934
des voormiddags 10 uur.
Voorzitter: de heer J. Huizinga, burge-
mocctcr
Tegenwoordig de heerenL. J. Geelhoedt,
D. Scheele, M. de Jonge, C. A. Verlinde, D.
van Aken, A. de Bruijn, P. F. de Bakker, H.
J. Oolsen, L. J. van Driel, A. J. Harte, J. H.
van Doeselaar, P. van Cadsand, G. Dees en N.
A. Hamelink.
Een vacature.
(3. Vervolg.)
Hoofdstuk I.
Vrioegere diensten.
Inkomsten
1. Batig slot van den gewonen dienst vol-
gens de laatst vastgestedde rekening, voor
zoover daaraan niet reeds eene bestemming is
gegetven. 33.742,53.
2. Achterstallige inkomsten van vorige
dienstjaren. Memorie.
Udtgaven
3. Achterstallige uitgaven van vorige
dienstjaren. Memorie.
4. Bijdrage aan hoofdstuk I van den kapi-
taaldienst. 18.200.
Hoofdstuk II.
Algemeen beheer.
Inkomsten:
5. Uitkeerinig uit het gemeentefonds inge
volge artikel 3 onder a der wet van 15 Juli
1929. 750.
6. Uitkeering uit het gemeentefonds mge-
volge artikel 3 onder b der wet van 15 Juli
1929. 22.775.
7. Secretarie-leges en rechten van den bur
gerlijken stand, f 2625.
8. Rechten ingevolge het vuurwapenregle-
ment. 20.
8a. Restitutie gedeelte jaarwedde van de
wethouders. 100.
6a. Uitkeeringen uit het gemeentefonds
betreffende het uitkeeringsjaar 1935/36.
f 68.100.
Uitgaven
9. Jaarwedde van den burgemeester. f 5200
10. Jaarwedden van de wethouders. f 1900.
11. Jaarwedde van den secretaris. 5200.
12. Jaarwedde van den ontvanger. 3100.
13. Presentiegelden der leden van den
raad. f 540.
14. Jaarwedden van de ambtenaren en be-
dienden der gemeentesecretarie, den concier
ge en de boden en van het kantoor van den
gemeenteontvanger. f 11.350.
15. Schrijf en bureauibehoeften, briefpor-
ten, vrachtloonen en andere kleine uitgaven.
/1000.
16. Druk- en bindwerk. /800.
17. Onderhouden en schoonhouden van het
gebouw of vertrek, .bestemd voor de vergade-
rinig van den raad en van burgemeester en
wetnouders en voor de secretarie der ge-
meente. 500.
18. Onderhoud en aankoop van meubelen
voor die gebouiwen of vertrekken. 100.
19. Verlichting en verwarming. f 500.
20. Abonnementen op het staatsblad, pro-
vinciaal blad en de dag-, week- of maandbla-
den en den aankoop van boeken. f 200.
21. Aanplakken en omroepen. Memorie.
22. Plaatsen van advertentien. f 300.
23. Reis- en verblijfkosten. f 300.
De heer VAN CADSAND ziet dat op deze
post is geraamd 300 en in 1933 is verbruikt
105,87.
De VOORZITTER deelt mede, er pnjs op
te stellen, dit bedrag te voteeren. Indien het
noodig is, kan men dan paraat zijn, is het niet
noodig, zoo wordt het niet verteerd.
24. Onkosten en eventueele rechten vallen-
de op de postrekeningen. 15.
25. Abonnement op de telefoon en kosten
van telefoongesprekken. 325.
26. Oontributie aan de Vereeniging van
Nederlandsche gemeenten en/of aan hare pro-
vinciale afdeelingen. f 175.
,27. KiezerSlijsten en het uitoefenen der
kiesverrichtingen. 400.
28. Verteringen ten behoeve van het bu
reau van stemopneming. 250.
29. Bezoldiging der ambtenaren van den
burgerlijken stand 415.
30. Overige kosten van den burgerlijken
stand. 50.
31. tBevolkingsregisters en huisnumme-
ring. 50.
32. Kosten vallende op het keuren voor
den dienstplicht. Memorie.
33. VenzekeTing tegen ongevallen en inva
lidated. Nihil.
34. Premien ingevolge de ziektewet. Nihil.
36. Kosten van verzekering tegen brand-
schade en stormschade. f 10.
36. Grondlasten. Nihil.
37. Dijik- en polderiasten. Nihil.
Inkomsten
38. Veijjjaal van bijdragen voor eigen en
weiduwen- en weezenpensioen ingevolge art.
36 der pensioenwet 1922. f 2260.
Uitgaven
39. Bijdragen voor eigen en weduwen- en
weezenpensioen ingevolge art. 36 der pen
sioenwet 1922. 3905.
Inkomsten
40. Vergoeding van de bedrijven in de kos
ten van verzekering, pensionneering enz. van
ambtenaren en beambten. Nihil.
50. Kosten van officieele ontvangsten. Me
morie.
51. Bijdrage voor de stichtdng ,,Rust- en
vacantie-oord" van den Nederlandschen bond
van gemeente-amibtenaren. 15.
52. Kosten van vergaderingen, verver-
schinigen enz. 100.
53. Kosten van aansluiting aan het regis-
tratuurbureau der Vereeniging van Neder
landsche gemeenten. 75.
54. Kleeding- en rijiwieltoelage gemeente-
bode. 25.
55. Kosten van onderhoud van het woon-
wagenkamp. f 85.
De heer COLSEN vraagt of dit jaar de be-
loofde paardenstal zal gemaakt worden. Er is
reeds 5 of 6-maal toegezegd, dat deze zal ge
maakt worden.
De VOORZITTER: Doch zooals nu nooit.
Het zal dit jaar in orde komen.
De heer OOLSEN vraagt of dit nu niet, nog
v66r 1935 kan geschieden.
Hij vraagt of er niet mee kan begonnen
worden, voor de winter geheel invalt. Vorigen
winter hebben de paarden den heeien tijd in
de sneeuw buiten moeten staan. Dit is toch
zonde. Spreker is verbaliseerd, omdat hij
een rund buiten had gehouden, doch de paar
den van die menschen moeten een heeien win
ter dag en nacht buiten blijven. Hij vraagt of
daarmede desnoods volgende week geen aan-
vang kan gemaakt worden.
De VOORZITTER deelt mede, dat de wet-
houder van openbare werken ten aanzien
hiervan van goeden wille is.
De heer GEELHOEDT zegt toe, hierin
eerstdaags te zullen voorzien.
56. (Kosten van rechtskundig en ander des-
kundig advies. 100.
57. Vergoeding aan den agent van politie
te Sluiskil voor het beschikbaarstellen van
zijn woning in het belang van den algemeenen
dienst. f 100.
'Hoofdstuk III.
Openbare veiligheid.
Inkomsten
58 Verhaal van pensioensbijdragen. 2010.
59. Restitutie van kosten wegens bewa
ring van gearresteerden. Memorie.
60. Rechten, als bedoeld bij art. 8 der bios-
coopwet. 50.
61. Inkomsten ter zake van de huisvestmg.
150.
Udtgaven
41. Bijdragen voor inkoop van pensioen
ingevolge de artt. 40 en 135 der pensioenwet
1922. Nihil.
Inkomsten
42. Restitutie van teveel betaalde kosten
van verzekering tegen ongevallen. Memorie.
43. Restitutie van teveel betaalde pen
sioensbijdragen ex art. 36 der Pensioenwet
1922. Memorie.
U d t g a v e n
44. Renten van geldleeningen. Nihil.
45. lAflossing van geldleeningen. Nihil.
46. Annuiteiten van geldleeningen. Nihil.
47. Bijdrage aan hoofdstuk II van den ka
pitaaldienst. Memorie.
48. Subsidie aan de Nederlandsche ver
eeniging voor gemeentabelarDgen. 5.
48a. Ooupo nb el as tingf 5.
De VOORZITTER merkt op, dat bij post
48a nog rekening moet worden gehouden met
couponbelasting.
49. Kosten van uitbetaling van aflosibare
obldgaties en vervallen coupons. 20.
Uitgaven
62. Beiooning van de inspecteurs, dienaars
en verdere beamibten van politie, mitsgaders
van de veldwachters. 19.400.
63. Kleeding en uitrusting der politiedie-
naars en veldwachters. 900.
64. Kleeding- en rrjiwieltoelagen. 285.
De heer OOLSEN vraagt of het niet moge-
lijk is, dat de agent te Sluiskil een abonne
ment voor zijn rijwiel krijgt op dezelfde wijze
als die te Ter Neuzen.
De VOORZITTER zegt toe, dit te zullen
onderzoeken. Het is van belang dat de agent
te Sluiskil een goed vervoermiddel heeft.
De heer OOLSEN verzoekt dan, als de
abonnementsrijwielen worden aanbesteed, hier-
naar door rijiwielhandelaren te Sluiskil te
doen inschrijiven, opdat de agent niet telkens
voor een reparatie van zijn rijwiel naar Ter
Neuzen zal moeten.
De VOORZITTER: Mijnheer Oolsen, men
kan menschen abonneeren en fietsen, men
schen zonder fietsen, en fietsen zonder men
schen, maar als men met menschen op fietsen
abonneert, komt die zaak in orde.
65. Kosten van wachtgebouwen en bu
reaux, alsmede licht en brandstoffen voor die
lokalen. f 585.
66. Kosten van de ambtswoningen der
veldwachters. /20.
67. Bureaubehoeften. f 100.
68. Kosten van telefoon en telegraaf en
van radio-telefonische en -telegrafische be-
richtgeving. f 150.
69. Kosten van dag-, week- en maandbla-
den en aankoop van boeken ten dienste van
de politie. 50.
70. Plaatsen van advertentien. Memorie.
71. Reis- en verbijfkosten. 25.
72. Kosten van zegels. 5.
73. Bewaring van gearresteerden. 50.
74. Kosten van opsporing en onderzoek in
strafzaken. f 50.
75. Reisgeld voor passanten en overige
uitgaven der politie. 325.
76. Subsidies en andere uitgaven ten be
hoeve van politiescholen en cursussen. 5.
77. Beiooning en premien aan ibrandmees-
ters en brandspudtlieden. 500.
78. Onderhoud brandbluschmiddelen 1200
79. Onderhoud van brandweerkazernen en
brandspuithuizen. f 100.
De heer VAN DRIEL vraagt of het niet
noodig is, voorzieningen te treffen met be-
trekking tot de petroleumvaart, en ook met
het oog op het overnachten van petroleum-
vaten op de Heerengracht.
De VOORZITTER deelt mede, dat juist met
het oog hierop wordt voorgesteld voor de
brandweer een sohuimbluschkanon aan te
schaffen.
De heer DE BAKKER deelt mede, dat er
voor de petroleumvaart een regeling is. De
schepen moeten boven de trambrug blijven
tot het de beurt is van schutten.
Deheer VAN DRIEL is met deze regeling
bekend.
De heer DE BAKKER wenschte echter on
der het oog te zien of niet een betere regeling
mogelijk zou zijn. Wellicht zouden die sche
pen door de nieuwe sluis kunnen schutten. Hij
wijst hierop met het oog op het brandgevaar.
De deuren in de Oostsluis zijn houten deuren,
en indien door een ongeluk een schip lek
moest stooten, had men de kans dat de olie
op het water aan het branden ginig en daar-
door ook de sluisdeuren in brand geraakten.
80. Onderhoud der lantaams en verdere
kosten der verlichting. f 9000.
81. Kosten wegens buitengewoon lidmaat-
schap Algemeene Nederlandsche Wielrrjders-
bond A.N.W.B.)25.
82. Kosten ter zake van verzekering, pen
sionneering, enz. van ambtenaren en beamb
ten. 3260.
83. Kosten van verzekering tegen brand-
schade en stormschade. f 10.
84. Rente van geldleeningen ten laste van
hoofdstuk III komende. f 195.
85. Atflossing van geldleeningen ten laste
van hoofdstuk III komende. 160.
86. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den
kapitaaldienst tot het herkrijgen van ver-
vreemde kapitalen. Memorie.
87. Bijdrage aan hoofdstuk XVI van den
kapitaaldienst tot dekking van de kosten van
sluiting, vervroegde aflossing en conversie
van geldleeningen. Memorie.
88. Kosten van de iburgerwacht en van den
bijzonderen vrijwilligen landstorm. 50.
89. Aandeel van het rijk in de ontvangen
rechten, als bedoeld bij art. 8 der bioscoop-
wet. .f 20.
90. Keuring en herkeuring van trekhon-
den. 10.
91. Bijdrage aan hoofdstuk VII van de ge-
wone dienst wegens derving van rente van
vervreemde kapitalen. f 585.
92. Bijdrage aan hoofdstuk"VI van den ge
wonen dienst wegens gedeelte van de jaar
wedde van de vaste gemeentewerklieden. 100.
Hoofdstuk IV.
Volksgezondheid.
Inkomsten
93. Keur- en slachtloonen. f 3200.
De heer COLSEN merkt op, dat een nieuwe
wet hiervoor in voorbereiding is, en dat de
Minister in de Kamers heeft gezegd, dat hier
op geen winst mocht gemaakt worden.
De VOORZITTER: Geen belangrijke winst.
De heer COLSEN merkt op, dat er hier toch
een belangrijke winst is gemaakt. Hij althans
vindt een ontvangst van f 3694,25 tegenover
een uitgaaf van 2500 een belangrijke winst.
De heer VERLINDE: Dat is een mooie
winst.
De VOORZITTER merkt op, dat het cnte-
rium hierin door Den Haag zal worden vast-
gelegd.
De heer HAMELINK is van meenmg, dat
een belangrijke verlaging der vleeschprijzen
hiervan het gevolg zou kunnen zijn.
De VOORZITTER merkt den heer Colsen
op, ijat deze heeft kunnen lezen, dat een ont-
werp van wet in voorbereiding is, dus de
Kamers nog niet heeft bereikt. Nu is het ge-
wone verloop bij dergelijke wetten, dat het
nogal een tijdje duurt voor deze aangenomen
zijn.
De heer COLSEN is eenigen tijd geleden op
een vergadering te Utrecht gezegd, dat die wet
nog dit jaar door de Kamer zou worden goed-
gekeurd. Hij wenschte daarom, dat in een vol
gende raadszitting voorstellen met betrekking
tot vermindering zouden komen.
De VOORZITTER: Maar, mijnheer Colsen,
begrijpt u dan niet, als het rijksregeling wordt,
dat dan de heer Brons naar boven moet, en
er een hulpkeurmeester zal moeten komen.
De heer COLSEN bestrijdt, dat een rijks
regeling dat gevolg zou hebben.
De VOORZITTER: Daar komt nog bij, dat
de Minister van Sociale Zaken een voorstan-
der is van destructie, zoodat de kans niet ge-
ring is, dat een destructor voor Zeeland voor-
geschreven zou worden en men dan het eene
met het andere zou moeten betalen.
De heer SOHEELE verzoekt den heer Col
sen, hiermede af te wachten tot de betreffende
wet in uitvoerimg komt.
94. Verhaal van pensioensbijdragen. j zzo.
Uitgaven
95. Beiooning voor te verrichten vaccina-
tien en lijkschouwingen. f 10.
96. Kosten van maatregelen, genomen
krachtens de besmettelijke ziektenwet. 30.
wordt gegeven. Door deze verhoogde subsidie
valt het plan tot verlaging der personeele
belasting met 10 opcenten in duigen.
De heer VAN CADSAND merkt tegenover
zijn rechterbuurman op, dat de subsidie tot
het hoogst noodzakelijke beperkt moet blijven.
Hij herinnert zich een soortgelijk voorstel,
gedaan onder een voorganger van den heer
Geelhoedt, den heer Van Hasselt. Deze zou
geantwoord hebben, dat het er de tijd niet
naar was, subsidies te verhoogen. En indien
er instrumenten aangeschaft moeten worden
die noodig zijn, dan is er toch het legaat van
20.000 waaruit men dit doen kan. Spreker
kan zijn stem aan het voorstel niet geven.
De heer COLSEN dacht eigenlijk, dat bur
gemeester en wethouders een grondig onder
zoek zouden ingesteld hebben. Dan zou hen
gebleken zijn, dat het ziekenhuis te Sluiskil
over het algemeen vol is, en er zeer veel
operaties worden verricht. Het ziekenhuis
is bijna vol met patienten, welke tegen het
tarief van de laagste klasse worden verpleegd.
Hij vraagt, kan hierop dit ziekenhuis winst
male en? Ook do minsttedselden krijgen, wan-
neer zij in het ziekenhuis zijn, wat de doktoren
voor voedsel voorschrijven. Het is toch te
betreuren dat een ziekenhuis met veel patien
ten achteruit moet gaan. De heer Dees wist
toch ook wel, dat het ziekenhuis te Sluiskil
beschikt over een toestel voor Rontgenfoto's.
De heer DEES betwijfelt of dit sterk ge-
noeg is.
De heer COLSEN merkt op, dat er te Sluis
kil ook vele duizenden bij moeten.
De heer DE BAKKER kan het standpunt
van den heer Scheele in geen geval deelen.
Hij is van meening, dat in geen geval op der
gelijke dingen mag beknibbeld worden. Het
is verkeerd om te zeggen, dat het daarvoor
geen tijd is. Hij heeft het idee dat burge
meester en wethouders wel een meerderheid
zullen kunnen vinden om de subsidie voor Ter
Neuzen tot 4000 op te voeren. Hij acht
echter dezen post verkeerd bezien. Naar zijn
meening moet alles gedaan worden, wat maar
mogelijk is ten gunste van de zieken en ge-
wonden. Het is treurig dat hier slechts aar-
zelend gegeven kan worden, dat hiervoor nog
een lange discussie noodig is. Zijn standpunt
is, dat men moet geven wat noodig is, is meer
noodig, dan meer. Is er een Rontgentoestel
noodig, welnu, schaf aan. Het is jammer, dat
burgemeester en wethouders dit standpunt
niet deelen, en men ten opzichte van het zie
kenhuis van Sluiskil niet genegen is, het
noodige te geven. Dat de menschen daar met
97 Kosten van den keuringsdienst inge- j een kle;n beetje veel kunnen doen, is bekend
4* O^fin j.r*j oolr era.
volge de vleeschkeuringswet. 2500
98. Bijdrage aan de centrale gemeente in
de kosten van den keuringsdienst ingevolge
de warenwet. /1400.
99. Kosten ter zake van verzekering, pen- j
sionneering enz. van ambtenaren en beamb
ten. 360.
100. Subsidie aan bad- en zwemvereenigm-
gen. 200.
De heer VAN CADSAND deelt mede, dat
deze post voor hem altijd een struikelblok is
geweest. Hij wenscht geacht te worden,
tegen dezen post te stemmen.
De VOORZITTER: Het is mogelijk, dat
het volgend jaar deze post nog met eed f 200
zal moeten worden verhoogd.
De heer VAN CADSAND heeft gehoord,
dat de zwemmers alletmaal naar de zee gaan.
Daarom is het z.i. ook niet meer noodig, die
subsidie te verleenen.
De heer VERLINDE moet opmerken, dat
weliswaar vele zwemmers naar de Schelde
gaan, doch niet allemaal. Ook om zwemmen
te leeren, is in de eerste plaats het zwembad
noodig.
101. Kosten van hitzending en verplegmg
van kinderen in gezondheids- en vacantiekolo-
nies. /10.
102. Subsidie aan de vereeniging ,,Het
Groene Kruis". f 800.
103. Kosten van en bijdragen voor wijk-
verpleging, ziekenhuisverpleging, kraamver-
pleging en kinderzorg. f 4500.
De heer COLSEN zal zich niet verzetten
tegen het voorstel van burgemeester en wet
houders, doch kan zich er niet mede accoord
verklaren dat de subsidie voor het ziekenhuis
te Sluiskil wordt verlaagd. Nu is hem wel van
de zijde van den wethouder van financien ge
zegd, dat het ziekenhuis te Ter Neuzen voor
meer moeilijkheden staat dan dat te Sluiskil,
doch dit is een kwestie die niet terzake doet.
De subsidie voor het ziekenhuis te Sluiskil is
verleend als een betuiging van erkentelijkheid
voor de prestaties daarvan, en is toen bepaald
op 500. Moedlijk of niet, het standpunt van
spreker is, dat men daaraan niet moet tomen.
Bovendien wil spreker er ook op wijzen, dat
ook het ziekenhuis te Sluiskil met moeilijk
heden heeft te kampen, waarom hij voorstelt,
de subsidie te handhaven op f 500. Met het oog
op den slechten tijd, waardoor ook verschei-
dene mingegoeden van het ziekenhuis te Sluis
kil moeten gebruik maiken.
De heer DEES heeft de hoop, dat door de
1000 grootere subsidie het ziekenhuis te Ter
Neuzen in de gelegenheid zal zijn, thans ook
een toestel aan te schaffen voor het maken
van rontgenfoto's. Menschen waarvoor deze
moeten worden gemaakt, worden door het
artmbestuur enz. dikwijls naar Goes gezonden,
wat ook weer kosten met zich medebrengt.
Hij is van meening, dat deze kosten hierdoor
zouden kunnen worden gecompenseerd.
De heer COLSEN merkt op, dat men te
Sluiskil ook Rontgenfoto's kan maken.
De heer SOHEELE was ervan overtuigd,
dat het voorstel van burgemeester en wethou
ders niet onaangevochten zou blijven. De sub
sidie voor het ziekenhuis te Ter Neuzen is in
gelijke mate als andere instellingen van socia-
len aard verminderd. Spreker heeft zich niet
bij het voorstel van burgemeester en wethou
ders kunnen neerleggen, omdat hij bevreesd
was, dat ook anderen om verhooging van sub
sidie zouden vragen. Spreker stond op het
standpunt dat men alles moest inspannen om
te redden wat er te redden was.
Het is ook bekend, dat het ziekenhuis te
Ter Neuzen een legaat heeft gekregen van
20.000, waarvan de rente de inkomsten toch
ook komt verhoogen. De heer Colsen wijst er
op, dat ook in Sluiskil, in verband met dezen
tijd, verschillende menschen in het ziekenhuis
worden opgenomen, die niet kunnen betalen.
Door de vereeniging voor ziekenverzorging
heeft het ziekenhuis te Ter Neuzen ook eer,
hoop patienten gekregen, het ziekenhuis
wordt zeer geroemd, men is er algemeen over
tevreden. Het is een voorreoht dat men er
een goede behandeling kan krijgen en alles
wat noodig is. Spreker is er echter niet van
overtuigd. dat door de vereeniging alle krach-
ten worden ingespannen, dat deze er zich nog
niet genoeg op spitst, de zoozeer noodige
zuinigheid te betrachten.
Men moet er ook bedacht zijn. het particu-
lier initiatief niet te dooden, docB het aan te
sporen de vleugels uit te slaan. Hij kan zrjn
stem aan het voorstel van den heer Colsen
niet geven als de subsidie voor het ziekenhuis
te Sluiskil evengoed wordt verhoogd als die
voor dat van Ter Neuzen, heeft men de kans,
dat straks het Wit-Gele-, Het Groene- en an
dere kruizen eveneens komen om verhooging
van de subsidie. Hierop ziende, heeft spre
ker de overtuiging, dat men dan binnen enkele
jaren weer voor het feit zou komen te staan,
dat uit de gemeentekas veel te veel subsidie
Spreker is er eenigen tijd geleden ook ge
weest, er wordt daar alles voor de patienten
gedaan. Zoo had men het plan een lift te
bouwen, hetgeen ook ten gerieve der patien
ten is, doch de financien ontbraken. Het ge-
meentebestuur moest dankbaar wezen, dat het
ziekenhuis van Sluiskil als het ware de zieken
en gewonden van de Sluiskilsche fabrieken op-
vangt. Dat de menschen daar met een klein
beetje veel kunnen doen, is verheugend, doch
mag hierin geen rol spelen. Ze vragen geluk-
kig niet teveel. doch indien een f 5000 tot
6000 noodig was geweest, had spreker zich
daarbij onmiddellijk neergelegd.
De heer SCHEELE: Dat geloof ik van u.
De heer DE BAKKER gaat verder, dat hij
ervan overtuigd is, dat het noodzakelijk is,
en dat hier niet teveel wordt gevraagd van
burgemeester en wethouders. Hij kan er zrjn
stem aan geven dat voor Sluiskil 500 wordt
verstrekt. Hij vraagt of burgemeester en
wethouders bevreesd zijn, dat het ziekenhuis
te Sluiskil dat van Ter Neuzen concurrence
zal aandoen.
De VOORZITTER: Neen, neen!
De heer DE BAKKER zal erkentelijk zijn,
indien het voorstel van den heer Colsen wordt
aangenomen. Het is niet te veel gevra,agd.
Hij vindt het goed, dat aan het ziekenhuis te
Ter Neuzen f 4000 wordt verstrekt, doch dan
aaci Sluiskil ook f 500.
De heer GEELHOEDT deelt mede, dat aan
de hand van berekeningen en de administratie
door het bestuur van het ziekenhuis is be-
toogd, dat deze er met een subsidie van 3000
niet komen kon. De heer Dees spreekt de
hoop uit, dat door de verhooging der subsidie
met 1000 het het ziekenhuis mogelijk zal
zijn, over te gaan tot aanschaffing van een
sterke Rontgentoestel. Hij wil echter advi-
seeren dit niet te doen. Indien het ziekenhuis
de verhoogde subsidie krijgt onder de halve
verplichting. dan een Rontgentoestel van 6
a 7000 te moeten aanschaffen
De heer COLSEN: 6800.
De heer GEELHOEDT gaat voort, dat de
mogelijkheid daarvan ook onder bet oog is
gezien. Men zou hiervoor dan het ziekenhuis
moeten uitbreiden, de kosten zouden te hoog
worden en is men er daarom van af moeten
zien. De heer Scheele heeft gezegd, aan de
verhooging der subsidie zijn stem niet te
kunnen geven. Spreker wist dit. Bij het
overleg dat hieromtrent is gepleegd, is ge
zegd. dat het ziekenhuis de subsidie niet kon
missen, doch dat indien deze niet werd be-
schikbaar gesteld, het zou trachten, het zondei
te stellen. De vermindering der subsidie zou
echter door het aanboren van andere bron-
nen niet zijn op te vangen. Het bestuur en
S leden zijn eenigen tijd geleden wezen propa-
geprg-n voor het ziekenhuis en hebben toen een
goede vangst gedaan. Waar echter de meeste
leden een contributie van 1,betalen, diept
dit niet op. Indien dus wordt gezegd, dat het
particulier initiatief zijn vleugels moet uit-
siaan moet spreker opmerken, dat ook daar
aan een grens is, en die grens is bereikt. Er
is gezegd, dat het ziekenhuis een legaat van
20.000 heeft gekregen. Hiervan is afgegaan
een aflossing op de loopende schulden, en dan
leveren f 20.000 hoogstens f 800 aan rente op.
Daarom zegt ook het bestuur van het zieken
huis, dat het zonder verhooging der subsidie
niet voldoende heeft om genoegzaam te kun
nen exploiteeren. Ook kan niet gezegd wor
den, dat niet voldoende is bezuinigd. Het is
maar natuurlijk, dat bij den slechten toestand
van vorige jaren er achterstand is ontstaan.
Thans is de zaak prachtig in orde, en beschikt
het ziekenhuis over een heeleboel geld, door
het legaat dat haar is vermaakt. Van dit
legaat is nog een bedrag overgebleven, doch
nu gaat het toch niet op, dit overschot te
verleven, dan zou men binnen enkele jaren
komen te staan voor een groot exploitatie-
tekort, en was de toestand veel ernstiger.
Het is moeilijk voor de vereeniging, het
aantal patienten wordt steeds grooter, dank
zij den goeden naam dien het ziekenhuis heeft.
Daarom ziet spreker de noodzakelijkheid op
een gegeven oogenblik tot verdere uitbreiding
te moeten overgaan. Nu is reeds uitgebreid
met een kamer voor een verpleegster en een
°-arage voor de auto. Op het legaat moet niet
worden gekeken alsof de instelling daarmede
alles heeft wat ze noodig heeft.
Spreker meent toch dat bij uitzondering aan
het voorstel van burgemeester en wethouders
moet gehoor gegeven worden, het gaat hier
om zoovele en zoo emstige belangen.
De VOORZITTER vraagt of het voorstel
van den heer Colsen, tot verhooging der sub
sidie voor het ziekenhuis te Sluiskil met 200
tot 500 wordt gesteund.
Dit wordt gesteund door de heeren De
Bakker en Van Driel.
De heer GEELHOEDT merkt op, dat Inst
voor hem maar moeilijk zal zijn, hier tegem: te
stemmen, waar hij zelf zijn best doet voor luet
ziekenhuis te Ter Neuzen op te komen.
De heer OOLSEN hoopt, dat zijn vooEMai
zal aangenomen worden.
Het voorstel van den heer Colsen '«*4t
aangenomen met 10 tegen 4 stemmen.
Voor stemmen de heeren Geelhoedt, Off
Jonge, Verlinde, De Bakker, Colsen, Van.
Driel, Harte, Van Doeselaar, Dees en Hame
link; tegen stemmen de heeren Scheele, Van
Aken, De Bruijn en Van Cadsand.
104. Suibsidie aan het Wit-Gele Krais te
Sluiskil. 200.
105. Subsidie aan het Wit-Gele Krufs Kohl
250.
Hoofdstuk V.
Volkshuisvesting.
Inkomsten
106. Renten en aflossing van voorsehortUien,
verleend in het belang van de verbetering «ter
volkshuisvesting. 330.000.
107. Bijdragen van het rijk, krachtens art.
56, derde lid der woningwet. f 13.125.
De VOORZITTER deelt mede, dat deze past
geraamd op 12.000, is te brengen op 13-125.
Blijkens een nadere circulaire van den Minis
ter is in uitzicht gesteld, dat de anmuteit <aea
looptijd zal krijgen van 75 jaar. Hij verzoekt
daarom het voorstel van burgemeester
wethouders tot verlaging der woninghuren aan
te houden en dit nader te herzien. Het sii
hierdoor wellicht mogelijk zijn, tot een groo
tere verlaging over te gaan.
108. Huur van arbeiderswo ningenge-
bouw in het belang van de verbetering- der
volkshuisvesting. 425.
109 Huur van noodwoningen f 5SO
110 Erfpacht voor de uitgifte van gronden
gebruikt in het belang der Volkshuisvesting:
f 1980.
111. Voordeelig saldo der exploitatienslce-
ning van de middenstandswoningen. Meanorfe.
112. Restitutie door de woningboruwver-
eeniging ,,Werkmansbelang" in verband met
de af rekening der Rijksbijdrag? ex. art. 38, te
lid der Woningwet. Memorie.
Uitgaven
113. Overige rente van geldleeningen ten
laste van hoofdstuk V. komende. 2125.
114. Overige aflossing van geldleeningen
ten laste van hoofdstuk V komende. 1605.
115. Annuiteiten aan het rijk, verschukfigd
ter zake van ontvangen voorschotten in het
belang van de verbetering der volkstaiis-
vesting. 15.100.
116. Overige annuiteiten van geldleeningen:
ten laste van hoofdstuk V komende. 18200.
117. Bijdragen ter tegemoetkoming in de
betaling van rente en aflossing van een door
de gemeente verleend voorschot in het belang:
van de verbetering der volkshuisvesting.
f 17.500.
De VOORZITTER deelt mede, dat door bet
hiervoren gezegde dit bedrag moet wordai
geraamd op f 17.500.
118. Onderhoud van arbeiderswoniwgien,
gebouwd in het belang van de verbetering der
volkshuisvesting. 50.
119. Onderhoud van noodwoningen. f 100.
120. Aandeel van het rijk in het voordeelig
saldo, van de exploitatierekening der nood
woningen. 405.
121. Aandeel van het rijk in het voordeelig
saldo der exploitatierekening der midden
standswoningen. Memorie.
122. Restitutie aan het rijk
ontvangen bijdragen ex. art. 38,
woningwet. Memorie.
van teveel
3e lid der
Hoofdstuk VI.
Openbare werken.
Inkomsten
123. Marktgelden, wik-, weeg- en moet-
gelden. f 3000.
124. Begrafenisrechten. f 1400.
125. Rechten wegens door den gemeentetg-
ken reinigingsdienst verstrekte diensten.
2500.
De heer COLSEN deelt mede, dat het be
stuur van den Zeeuwsch-Vlaamschen slagers-
bond gaarne de mogelijkheid onder oogen m»u
wenschen gezien, of de voor het ophalen -van
bedrijfsvuil geen andere regeling kon worden
getroffen. Naar de meening van spreker is het
niet te betwisten, dat de kosten bij de thans
vigeerende regeling van den re in igingadasiat
even hoog zijn gebleven. Tevens wil hij crop
wijzen, dat bij het ophalen van huisvuU oak
de noodige soepelheid worde betracht-
De VOORZITTER noodigt den heer Oolsen
uit, rustig af te wachten.
De heer COLSEN deelt nog mede, dat het
te Sluiskil reeds is voorgekom^n, dat men
daar een mandje tulpjes weigerde mede te
nemen. Het kan toch nooit de bedoeling zgn,
dat dit niet als huisvui! kan beschouwd war
den. Het kon hier hoogstens een kwestie
zijn van een beetje grond en wat tulpjes
samen misschien een K.G. Dit te weigmen
en bij de menschen op de stoep te leggen, whmB
hij verregaand.
De VOORZITTER verwijst den heer OoHaea
naar het afdeelingsverslag.
De heer COLSEN wenscht te weten wat
de bedoeling is.
De VOORZITTER deelt mede, da^t de wet
houder van openbare werken en de geineente-
opzichter thans bezig zijn, een betere am-
schrijving van het geen al dan niet als hnxsvmt
beschouwd moet worden, samen te stellen.
De heer GEELHOEDT wijst erop, dat mat
nu toe nog geen enkele klacht omtrent. den
ophaaldienst van vuilnis is veriiomerr.
De heer VERLINDE: Nu wordt er veel on
het kanaal gegooid, en op plaatsen waar het
niet hoort.
De heer COLSEN kan dit bevestigen. Hij
wijst hierbij op de veiling, waar men ook veel
vuil aan den dijk daar vindt liggen
De VOORZITTER deelt mede, dat het dff
bedoeling is, een nadere regeling hiervoor te
treffen. Hij heeft tevens het vermoederi. dat
een en ander wel beter zal gaan, als er eem
grootere wagen is.
De heer COLSEN wijst er op, dat er in ver
band met den reinigingsdienst ook een adres
is ingekomen, waarbij men het afhalen vam.
huisvuil wil aannemen. Hij vraagt wat tea.
aanzien hiervan de bedoeling is van bmje-
meester en wethouders.
De VOORZITTER deelt mede, dat men het
heengaan van den heer Van Ek^selaar sf-
wacht.
De heer GEELHOEDT kan nog mededeefcn,
dat de geheele omschrijving van wat als tatis-
vuil kan worden beschouwd, en wat niet
wordt onderzocht.
126. Opbrengst van den verkoop van ascfa
en vuilnis. Memorie.
127. Belasting wegens gebouwde eigen-
dommen en daarbij beboorende erven, die sean
openbare land- of waterwegen in de gemeente
belenden of in de onmiddellijke nabijheid .daar
van gelegen zijn, en wegens ongebouwde
eigendommen, die aan deze wegen belenden
of op deze wegen uitgang hebben. f 4800.
128. Terugontvangst van kosten van ver-
stratingen enz. ten behoeve van de bedrijvm
en van derden. f 200.
129. Opbrengst van verkochte bestefcfceis.
Memorie.