Ruwe handen Buitenland Sport Doos 30 en 60 ct TERNEUZEN, II JANUARI 1935. HONTENISSE. TERHOLE. crisispublicatiEn PROVINCIALE STATEN VAN ZEELANU. aaekteverzekering nader aldus wordt voorge- stekl, nog niet verschenen is, mag met worden afgeleid, dat deze ve ringing niet door zou gaan. Waar geen voorschatpremie woird't geheven is er geen enkel bezwaar tegen, dat de datum van ingang reeds voorbij is. Vemomen wordt dat nog eakele berekenin- gen moeten worden gecontiroleerd en bespre- kingen gevoerd in verband met boogere risi- co's voor enikele bedrijven. De bedoeling van den minister van Sociale Zaken is nu, dat de premie voor het gaheele land, dus voor alle Raden van Arbeid, ook die te Amsterdam en Zwolle, ten aanzien van welke aanvankelij.k berekend was, dat zij niet in aanmerkinig konden komen voor deze ver laging, 2 pet. zal zijn. 'Echter zal ooik voor het gelheele land een nfitzondering worden gemaakt voor een viertal bedrijven, waarotnider de bouwvakken en de sigareninidustrie, ten aanzien waarvan het risioo met 2 pet. niet gedekt kan zijn. UNOLEUM GEOONTENGENTEERD. De Staatscourant bevat een koninklijk be- sJuit, waarbij de invoer van linoleum gecon- •tingenteerd wordt. Deze contingenteerdnig geldt van 1 Jan. af en zal drie maanden van kracht zijn. Het percentage van den toegestanen invoer is bepaaid op 40 pet. van het gewicht van de ingeyoerde hoeveelhedd van Juli tot en met December 1933. (Ingez. Med.j VERLAGING ELECTRICITEITSTARIEVEN IN NOORD-BRABANT. De Provdnciale Noord-Brabantsche Electri- citeits Maatschappij (P.N.E.M.), heeft met ingang van Januari tariefsverlagingen inge- voerd voor de plattelandbewoners en voor de middenstandsbedrijven, zoowel voor licht als voor kracht. Verder zijn de tarieven voor de grootere gemeenten, welke den stroom engros betrekken van genoemde Maatschappij en dezen zelf aan de ingezetenen distribueeren, eveneens verlaagd, waanaan de voorwaarde is vearbonden, dat deze tariefsverlaging ten goede moet komen aan de afnemers. De P. N. E. M. verhaalt de amzettoelasting niet op haar afnemers. De afzet van electriciteit neemt gestadig toe. AMERIKAANSCHE FINANCIeN. De Vereenigde Staten zijn schrijft de N. R. Crt. bezig, een achterstand in te halen. Het bedrag van hun nationale schuld was veel kleiner, dan dat van andere groote mogendheden, die niet door een bankroet in eenigen vorm door inflatie of verlooche- ning van verplichtingen schoon schip had- den gemaakt. Vooral de staatssehuld van Engeland ging torenhoog die van Amerika te boven. Met felle spurten gaat Roosevelt nu de zwaarst belasten achtema. Op 30 Jum 1936 zal de schuld der Vereenigde Staten on- geveer 34% milliard dollar bedragen, zoo is de berekening, volgens de jongste begrootings- cijfers. Ook dan is Engeland nog lang niet ingehaald. Maar Roosevelt zet het met zoo groote sprongen na, dat men op een onstui- mige voortzetting over dit punt heen, reeds met zekerheid kan rekenen. Na een periode van jaarlijksche tekorten, die de 4% milliard dollar overschrijden, is plotselinge stilstand, of het plotseling intreden van geringe tekor ten, volmaakt ondenkbaar. Tegenover deze geweldige tekorten zal het verwerven van groote productieve waarden staan. Want omtrent het heele bedrag dier tekorten zal aan werkverschaffing wortlen besteed. Roosevelt stelt de „New Deal" tegenover de „01d Dole", het met staatsmid- delen versehaffen van werk tegenover het steunen van werkloozen uit de openbare mid- delen. Over den moreelen kant van de zaak valt niet te twisten. Ware men zeker, de methode van Roosevelt te kunnen betalen, dan zou zij overal moeten worden toegepast. Zij eischt ecbter verschrikkelijk veel geld, dat men ervoor moet bezitten. En dan zal verder moeten blijken, of het blijvend resultaat der methode in de toekomst werkelijk productief zal zijn, dan wel of het de verhouding van voortbrenging tot verbruik nog weer verder ontwrichten zal. Wij zeggen dit niet bij wijze van critiek. Het experiment, dat thans in Amerika gaande is, is zoo heldhaftig en zoo belangwekkend, kan voor de heele wereld van zoo groote beteekenis zijn, dat den toeschou- wer, ook ai mogen zijn vrees en twrjfel zoo sterk wezen als de onze, toch geen nurksche critiek brj voorbaat betaamt. Roosevelt durft. laat ons dat constateeren. Hij durft misschien meer, dan ooit een oeoo- nomisch en soeiaal hervormer voor hem ge- durfd heeft. Wij laten Rusland buiten vergelrjkmg, aangezien daar de dwang tot experimenteeren ongetwijfeld veel grooter was. Voor degenen, die daar de proeven op touw hebben gezet, stond er in ieder opzicht ongelijik veel minder op het spel, aangezien er in ieder opzicht minder te verliezen was. Hun eigen moreel risico bij een mislukking was ook veel kleiner. De Amerikaansche begrooting voor het jaar 1935-1936 is welsprekend door haar eind- cijfers. De inkomsten worden op 3.992 mil liard geschat, de uitgaven met die voor werk- verschaffing mede, op 8.520 milliard. Van de uitgaven komen 4.582 milliard dollar onder de hoofden steun en herstel. Het heele tekort, met. inbegrip van anaortisatie van schuld, wordt op 4.528 milliard dollars gesohat. Dit ontzaggelijke tekort is echter geen nieuw ver- schrjnsel. Voor het loopende beg'rootingsjaar is het zelfs nog 341 milliard dollar grooter. Die tekorten zijn al met het eerste regeerings- jaar van Roosevelt begonnen. In 1933 1934 bereikte men reeds bijna de 4 milliard Het onrustwekkende aan dit alles, dat men niet kan zeggen, wanneer het zal ophouden. Totnogtoe heeft men slechts toename gezien. De werkloosheid is betrekkelijk weinig ver- minderd. Wel moet de uitwerking van het program van Roosevelt, wanneer dit geen groote teleurstelling brecigt, nu met iedere maand die verloopt, duidelijker blijken. Maar oen tempo van deze ontwikkeling, die op een heel veel grooter tekort voor het volgende tijdperk zou kunnen doen hopen, is niet te verwachten. Zit er in het groote experiment van Roose velt een sterk element van hoop, er is een ©nderhoud der begrooting, waarvan men dat zeker niet zal zeggen. Dezen keer zijn groote, tpxtra-bedragen uitgetrokken voor versterking van de laadsverdediging in iederen vorm. In het loopende begrootingsjaar waren de plotse ling verhoogde kosten van dien aard nog onder het hoofd van werkverscbaffing ge- bracht, of juister: de later besloten uitbrei- ding van de vloot was betaald uit de voor werkverschaffing beschikbaar gestelde gel den. Amerika zou, zoo heette het o.a., om sociale overwegingen in versneld tempo aanvullen, wat het nog niet bezat aan oorlogsschepen waarop het volgens de verdragen van Was hington en Londen recht had. Natuurlijk was die aanvulling op zich zelf volstrekt niet noodzakelijk. Het tegendeel was waar! De cijfers van beide vlootverdragen waren slechts maximumcijfers. Alle deelnemers hadden zich herhaaldelijk beroemd op hun achterstand bij het maximum, waarmede zij hun vredelievend- heid meenden te bewijzen. In Amerika is men, zooals gezegd, begonnen, met aan de aanvul ling van de vloot een soeiaal tintje te geven, waarvan stellig niemand de dupe is gewor- den, allerminst de Japanners, die zeer wel begrepen wat met die aanvulling werd be- doeld. Nu echter gebruikt men geen sociale voorwendsels meer. Heel het ontzaglijke be drag van de oorlogsbegrooting is nu, eerlijk op zich zelf staande, als zoodaaig verant- woord. Voor defensie-doeleinden is 792.5 mil- lioen dollar uitgetrokken, waarvan 447% mil- lioen voor de vloot en 315% millioen voor het leger bestemd zijn. De oorlogsbegrooting is met 130 millioen dollar verhoogd, volgens Roosevelt op grond van de politiek van het Gccigres, dat aanvulling van den achterstand bij de vlootverdragen wenscht, en het leger verbeterd wil zien. Waarom? Er valt nu te constateeren, dat de begroo ting voor de vloot, bij die van 19331934 ver- geleken, met ongeveer 75 pet. verhoogd is, en vergeleken bij haar onmiddellijke voorgangster met ongeveer 40 pet. Ten opzichte van het leger is de stijging ook zeer belangrijk, maar toch niet zoo groot als voor de marine. Bij de legerbegrooting zou men echter nog een be langrijk bedrag moeten optellen, dat besteed wordt voor openbare werken ter werkver schaffing, die voor doeleinden van landsver- dediging moeten dienen. Roosevelt verdeelt de begrooting in twee, naar zijn begrip scherp gescheiden gedeelten. Wat de gewone uitgaven betreft, zoo zegt hij, mag er geen tekort zijn. Hij belooft, dat er scherp op zal worden gelet, dat geen ver- hooging van uitgaven onder het hoofd plaats vindt, die niet door verhooging van inkomsten zou zijn gedekt. Alleen het benoodigde voor werkverschaffing valt daarbuiten. Deze post komt ook vrijwel met het tekort op de be grooting overeen, maar heeft dan ook de eigenaardigheid van het cijfer der normale begrooting aanzienlijk te boven te gaan. Roosevelt voorspiegelt nu niet meer, dat binnen afzienbaren tijd het evenwicht op de begrooting zou kunnen worden hersteld. Daar- voor zou een zoo sterke verbetering in het oeconomische leven moeten intreden, en een zoo verrassende slinking van het aantal werkloozen, dat men de zorg voor de over- geblevenen een broodwinning zoekenden op- nieuw aan staten en gemeenten zou kunnen opdragen. Voor dit mogelijk ware zou men, naar het heet, eerst nog 3% millioen menschen aan blijvend werk moeten helpen. De Amerikaansche schatkist moet geen moeilijkheden hebben, om in de, voor het bovenstaande noodige geldmiddelen te voor- zien. Ter vermindering van de staatssehuld heeft zij ook nog een appeltje voor den dorst terzijde gelegd. Dit bestaat in de winst, die zij gemaakt heeft met de besnoei'ing van den dollar. Buiten het bereik van het Congres beschikt zij uit dien hoofde over een spaar- potje van 2,8 milliard dollar. Nieuwe belas- tingen, zoo heet het verder, zijn ook niet te verwachten. Desniettemin moet het ndch een begeerlijk, ndch een gemakkelijk baantje zijn, op het oogenblik Amerikaansch minister van financien te wezen! LUXOR-THEATER. „Keine Angst vor Uebe". Liane Haid, de eeuwig jonge, is de ster in het algameen en de ster van deize zeer ver- makelijke film, die onis hoofdzakelijk voert in het zonderlinge milieu van een detective- ibureau en een pdanohandel. Zij heeft een tegen- speelster in Jessie Vihrog, een pas onfcdekt filmtalent, dat zich voornamelijk naar het ko- mische schijnt te richiten. Wlamt de woede-aan- valien van deze ongeiwone filmverschijning zijn uiterst vermakelijk zij heeft de razende verliefde georeeerd en in een apart genre. Voor de rest is het Ralph Arthur Roberts. Men zag hem nooit zoo onbeholpen en droog als in dit filmverhaal dat jonigleert met be- drogen echtgenooten en derailleerende ver- liefldheden. Hij draagt een onnoeimelijik jaquet en is bezeten met een dicteeriwoede, waaronder zijn secretaresse lijdt. Als detective onbehol pen, is hdj groot in het verzekeringswezen en oalculeert de wisselvalligheden van de ele- menten hij verzekert tegen regenschade bij iwedrennen en andere openbare vermakelijk- heden, zonder te venmoeden, dat de eigen ver- schijning alreeds onder dat hoofdstuk is te noemen. Men kent Hilde Hilidebrand; voeg daanbij Adolf Wohlbruek hij is de man die men duizend malen een client met servielen glirn- lacht zag naderen of hij winkellbediende of p ri vesec re ta ri s was. Eln die alien te zamen spelen een klucht vol verwarringen, die niet na te vertellen is en waarin ieder zoo vol- komen op de goede plaats staat een klucht vol misverstanden en verkeerd begrepen be- doelingen. Want tekens schijnen de harten zich ver keerd te adresseeren het lot speelt op ko- mische wijze met directeuren van solide on- dernemingen en emstige vrouwenharten zelfs laat Robert zich een nieuw jaquet aan- meten, hoewel het oude hem als een Romein- sche toga om de leiden hing en er worden vele tranen geschredd, tot het happy end alien vereenigt, zooals het behoort te zijnen vooral in een zoo komische film als deze. „De man van het woud". Met de Man van het Woud zitten wij in de romantieik van het Amerikaansche Wilde Western Het gaat om het bezit van een hoeve, welke het eigendom is van den eerlijken en sympattoieken Gayner, maar waarvan de schurkachtdge bende-leider en doortrapte ban- diet Beasiey de bezitter wil worden. Beasley staat voor niets, vermoordt achtereenvolgens twee broers Gayner, verzekert zich het toe- zicht op de bekoorlijlke Alice Gayner, die nu naar recht en billijkheiid eigenares is van het begeeide land aan het meer en slaat zelfs een begeerig oog op het meisje zelf, die echter zonder dat zij het eerst zelf beseft, haar ge- negenheden .elders heeft geplaatst". De ge- boorte van die genegenheid gaat gepaard met een lang niet onverdd enstel ijk humoristisch avontuur Brett Dale is natuurlijk de man met het traditioneele witte paard, die sneller en zuiverder schiet en harder old. etc dan anderea. ny nee.nt het op voor Gayner en Alice Gayner en komt daarbij zelf natuurlijk iin allerlei perikelen. Maar geholpen door zyn fameus paaid en een gediresseerde poema, komt hij alle gevaren te boven en in de laatste „reel" dient hij nadat de hem toegedane boys zich aan zijn zijde zijn komen scharen den schavuit Beasley de door dezen verddende en door het gretige putoliek ver- wachte punch toe, een kiap, die heel wat meer waard is dan „een daalder" en die met gran- dezza over het voetlicht wordt gebracht. PER MOTORRIJWIEL NAAR BELGIe. Ter voorkoming van teleurstelling vestigt de A.N.W.B. Toerdstenlbond voor Nederland, nog eens de aandacht onizer lezers op het reeds door de radio bekenid gem'aakte bericht, in- zake de nieurwe voorschriften voor hen, die met een motorrijwiel naar Belgie gaan. Nederlanders, die per motorrijwiel (of rij- wiel met hulpmotor) Belgie bezochiten, had den daarvoor tot heden alleen een douane- kaart noodig, welke bij tal van vereenigingen was te verkrijgen. Sinds 1 Januari 1.1. eischt men echter aan de Belgische grens een trip- 'tiek, evenals voor een auto. Motorrijders, die gewoon waren zich een Belgische douanekaart aan te schaffen, heb ben daaraan dus voor 1935 niets meer; zij moeten een triptiek hebben. Handdorschen. Bij het gemeentebestuur zijn een vijftigtal verzoeken ingediend om in aanmerking te mogen komen voor een loontoeslag op het met den vlegel dorschen van tarwe en peulvruch- ten. De landbouwers kunnen met dit werk be- ginnen onder naleving van door het gemeente bestuur medegeideelde voorwaarden. Drievoudige botsing. Maandag kwam de landlbouwer D., wonende te Walsoorden van Hulst huiswaarts gereden en bemerkte wegens den sneeuwval niet de auto van de fdrma L. te Roosendaal, die uit de Kerkstraat kwam gereden, ook in de rich- ting Walsoorden; daar door ontstond een bot sing tusschen deze twee auto's. De auto van de genoemde firma botste verder tegen den nieuwen wagen van den veearts Oolsen, die juist zijn garage wilde binifenrijden. Ofschoon het ongeval met geringe materieele schade afliep, was het vooral voor den heer Colsen een tegenvaller; deze had zijn nieuwen wagen pas sedert Zaterdag in zijn bezit. MEDEDEELING VAN DE LANDBOUW-CRISIS-ORGANISATIE. VOOR ZEELAND. Veehoudery Centrale. Met ingang van 1 Januari 1935 zijn de ge- wichtsgrenzen vastgesteld: a. voor mannelijke dderen op 140340 K.G. b. voor vrouwel. dieren op 160270 K.G. RECHTSZAKEN. AANVARING OP DE SCHELDE. Raad van Scheepvaart stelt onderzoek in. De Raad voor de Scheepvaart te Amster dam stelde Dinsdag een onderzoek in naar de oorzaak van de aanvaring tusschen het Duitsche s.s. .Edith Howaldt" en het Deensche s.s. „Erik Boye" op 7 November op de Schelde bij Walsoorden. Als getuigen werdem ge'noord de beid'e lood- sen. De loods van de Edith Howaldt" verklaarde o.m., dat het schip van Koningsbergen kwam en bestemd was voor Antwerpen. Omstreeks halfacht 's avonds was men ter hoogte van Walsoorden. Getuige zag twee sohepen afkomen. Het eerste schip passeerde goed. Ofschoon wij voile kracht liepen, sehoten we tegen den eb- stroom slecht op. Daarom dacht get., dat de „berm" het eerst gerond zou worden, door het tegenliggende schip. We waren er echter gelijk en toen liep plotseling ons schip uit het roer. Er werd hard stuurboord gegeven, maar het schip bleef bakboord uit gaan. Toen getuige zag, dat hij het schip niet slaags kon krijgen, werd voile kracht achteruit geslagen en liet men stuurboordsanker vallen. Getuige was van meening, dat de tegenlig- ger, het Deensche s.s. ,,Erik Boye", wel achter langs had kunnen komen. Het gebeurt wel meer, dat op die hoogte door den zwaren eb- stroom een schip uit het roer loopt. Een aanvaring was intusschen niet meer te voorkomen. Het Deensche schip werd ge- raakt even voor de brug aan bakboord. Als gevolg dat de eb dit stoomschip naar ens toe- zette, kwam de stoot hard aan. De voorpiek liep vol water. De loods van het Deensche s.s. ,,Erik Boye" verklaarde, dat hjj 's avonds omstreeks zeven uur bij de berm van Walsoorden een schip zag naderen. Getuige hield de reohterzijde van het vaarwater. Hij zag het schip onge veer twee streken op bakboordsboeg, toonende twee toplichten en een groen licht. De ma chine draaide langzaam. De tegenligger kwam snel nader en liet op ongeveer een halve scheepslengte een anker vallen. Even later ontstond de aanvaring. Getuige verklaart, dat het niet mogelijk was achter het Duitsche schip om te varen. De hoofdinspecteur van de Scheepvaart was van meening, dat de loods van de „Edith Ho waldt" had behooren te wachten tot zijn tegenligger de ,,berm" zou zijn gepasseerd. Met tegenstroom eai een kleine machine- kracht, zooals dit Duitsche schip had, was het gevaarlijk. Wat de loods van het Deen sche schip betreft, meent de inspeoteur- generaal, dat deze heeft gedaan wat in dit geval noodzakelijk was. De Raad zal zich nader beraden en dan ult- spraak doen. EEN ONTROUWE KANTOORHOUDSTER. Voor de rechtbank te Maastricht heeft terecht gestaan de gewezen kantoorhoudster der posterrjen te Bingelra._e. Haar was ten laste gelegd diefstal subs, verduistering. In September waren door twee dames bij haar als kantoorhoudster tweemaal 200 op de post- spaarbank gestort. Bovendien werd op den- zelfden dag nog een bedrag van 100 gestort zoodat de kas op dien dag voor het kleine kantoortje -bijzonder goed gevuld was. Toevallig werd dienzelfden dag het geheele bedrag vermist. Men verdacht de kantoor houdster, die echter verklaarde niets van het geld af te weten. Uit de getuigenverklaring achtte het O.M. het ten laste gelegde bewezen. Rekening houdende met den emst van het feit, temeer daar verdachte een vertrouwenspositie be- kleedde, eisohte de rechtbank een joar gevan- genisstraf. De weogbruggen en het bouwen van dienstloka-en te Ter Neuzen en Zie- rikzee. Zooals destijds gemeld zijn in de vergade- ring van 19 December j.l. de voorstellen van Ged. Staten inzake het stichten van dienst- lokalen te Ter Neuzen, een kantoorgebouw te Zierikizee en weeglbruggen bij verschillende veeren aangehouden, evenals een amendement Sonke om de weegtoruggen geheel te laten venvallen. Men drong vooral ook aan om voor auto's geen gewicht van de er op vervoerde vnacht, doch volgens de inigenomen plaats op de booten vrachten te berekenen. In verlband met hun toezegiging, wijzen Ged. Staten er thans op, dat op 1 Februari 1928 het oppervlaktetarief omgezet Is in een gewichtstarief, hetgeen des te gemakikelijker ging in venbaind met de invoering van de We- genlbelasUngweit, waardoor elke automobilist onmdiddellijtk het juiste gewicht van zijn wa gen kon mededeelen. Het tarief werd toen bepaaid op 20 cent per 100 K.G., welk bedrag met ingang van 1 Januari 1930 toen het geheele tarief aan een herziening werd onder- worpen werd verlaagd tot vijftien cent per 100 K.G. Ged. Staten kregen destijds den in- druk, dat vrij algemeen de omzetting van het tarief naar de ingenomen dekruimte in een naar het gewicht instemming vond, al bleven er, gelijk overigens van zelf spreekt, verlan- gens bestaan, zoo al niet naar een ander, dan toch naar een lager tarief. Aan die wenschen werd nog vrij onlangs eenigermate tegemoet gekomen, toen met ingang van 1 Februari 1931 het tarief voor een auto met niet. meer dan 6 zitplaatsen en voor een vrachtauto met een maximaal ledig gewicht van 1500 K.G. werd bepaaid op 1 en voor grootere perso- nenauto's en zwaardere vrachtauito's op 2. Ged. Staten kunnen dan ook geen voorstel doen am een tarief in te voeren, dat steunt op de door de auto ingenomen dekruimte. Een zoodanig tarief heeft in het verladen gegolden en gaf toen tot allerlei bezwaren en klachten aanleiding, men is er welbewust van afge.we- ken en heeft het thans geldende tarief aan- vaard. Ged. Staten blijven wel doordrongen van de wenschelijkheid, de lasten van het verkeer zoo laag mogelijk te houden. Gelijk reeds in een der afdeelingen is medegedeeld, is wederom een tariefsverlaging aan de goed- keuring van den Minister van Waterstaat on- derworpen. Dit zal leiden tot het volgende tarief voor goederen, vervoerd in auto's- tot 500 K.G. 0,40 per 100 K.G.; van 500 tot 1000 K.G. 0,20 en boven de 1000 K.G. 0,10 per 100 K.G. Voor een vracht bijv. van 4000 K.G. betaalf men nu 16 en zou dit worden 6, ongerekend hetgeen voor de auto zelf verschuldigd is. Voorts zal vee in vrachtauto's naar het geiwicht worden bevracht, terwijl de chauffeur van een auto met meer dan 1500 K.G. inhoud kosfeloos zal worden vervoerd. Verder zullen nog enikele minder belang- rij.ke, doch niettemin gunstige bepalingen in het vrachttarief worden aangebracht. Als men geen rekening meer houdt met het gewicht van de goederen, die in de auto's worden vervoerd, dan wordt de deur geopend voor tal van handelingen; die onvermijdelijk ten deitrimente van de Provinciale financien zouden strekken. Vele goederen, die nu nog afzonderiijk als vrachtgoed worden vervoerd, zullen dan door personen, die doarin een winstmogelij'kheid zien, tegen een bescheiden vergoeding in auto's vervoerd worden en zul len de baten aan de Provincie ontgaan. Dit geldt in niet mindere mate voor het vee, dat reeds thans grootendeels per vrachtauto wordt vervoerd. Alleen het vrachtvervoer brengt ongeveer 20.000 per jaar op, welk bedrag grootendeels verloren zal gaan, indien het thans geldende, op het gewicht gebaseerde tarief wordt verlaten. De vraag of de bouw van weegtoruggen noodzakelijk of zelfs maar wenschelijk is, be- antiwOorden Ged. Staten onomnwonden beves- tigend. Ten eerste om te bereiken, dat de verschudigde vracht ook werkelijk betaald wordt. Het is zelfs voorgeikomen dat 200 en 800 K.G. te weinig werd opgegeven. Ged. Sta ten meenen te mogen aannemen, dat, wor den hun voorstellen a^nvaard, de wetenschap dat de verplichtinjg tot weging te alien tijde zal worden opgelegd, zeer velen er van zal weerhouden, betwust een aanzienlijk lager ge wicht op te geven. Het in gebruik stellen van weegbruggen zal dus ongetwijfeld aan de financien van Provincie en Rijk ten goede komen. Maar ook zijn de weegtoruggen in het be long van de schepen en aanlegplaatsen nood zakelijk. Kan van de groote veerbooten op de Westerschelde gezegd worden, dat zij, prak- tisch gesproken, elk geiwicht kunnen vervoe- ren, hetwelk aan boord wordt gebracht, dit- zelfde geldt niet voor de kleinere schepen der provincie en zeker niet voor de veerfbooten, die den dienst tusschen Kortgene en Wol- faartdijksche veer onderhouden. Men voor- komt door wegen mogelijke beschadiging van het schip, die, onder bepaalde omstandighe- den, tot een ramp van meer of minder groo- ten omivang zou kunnen leiden. Hetzelfde geldt ten aanzien van de Provinciale steigers en aanlegplaatsen; ook deze kunnen niet met elk willekeurig gewicht belast worden zonder kans op schade. Van een nieuwe last, die op het verkeer zou worden gelegd, kan hier geen sprake zijn, omdat de weging geen kosten en slechts zeer weinig tijd zal vorderen. Het voordeel voor de Provincie is hierdn gelegen, dat zij de voile haar rechtmatig toekomende vracht ontvamgt; en Ged. Staten kunnen niet inzien, dat door een andere wijze van heffing de beiangen en van het pubiiek 6n van de Provincie op even toevredigen.de wijze zouden worden behartiigd. Zij geven dan ook met aandrang in ovenweging, hun beide voorstel len alsnog on-gewijzigd aan te nemen. Zondagsdienst Provinciale booten. Op 19 December diend.e de heer Erasmus een motie in, om Ged. Staten uit te noodigen de zomerdienstregeling van Vlissingen naar Breskens te beginnen met 1935 zoodanig uit te breiden, dat er 66n keer meer heen en weer wordt overgevaren dan in 1934 het ge val was en de laatste keer van Vlissingen naar Breskens niet v66r 19.15 uur te laten vertrekken. Ged. Staten meenen aamneming van deze motie te moeten ontraden, omdat zij, prin- cipieele overwegingen voor een oogenblik ter zijde latend, naar him oordeei niet voor zoo- danige uitvoerinig vatbaar is, dat daardoor het r eizend pubiiek in zijn geheel zou worden ge- diend. Bij de dienstregeling, gelijk die gold voor den zomer van het nu verstreken jaar, vertnok des Zondags de laatste boot uit Vlis singen om 17.45, na aankomst van trein 17.28. De laatste boot uit Breskens vertrok vandaar om 20 u. en gaf te Vlissingen aansluiting op den trein van 20.40 u., die slechts tot Goes rijdt. Zou men nu na deze boot nog een latere boot inleggen, dan zou deze mitsdien te Vlis singen terugikomen, alidaar in het geheel geen aansluiting op een trein meer geven. Werd daarentegen tusschen 18.10 u. (uuir van aankomst van de thans laatste boot te Breskens) en 20 u. (uur van vertrek van die- zelfde boot uit Breskens) nog een reis ge maakt, hetgeen feitelijk mogelijk zou zijn, dan zou deze boot nocih .bij aankomst te, noch bfl vertrek uit Vlissingen aanisduibing geven op een trein. Welke oplossing men derhalve ook zou verkiezen, in beide gevallen zou de in te leggen boot enkel ten goede komen aan hen, die overigens de reis per auto maken en aan de bewoners van Walcheren. 'Het wil Ged. Staten voorkomen, dat bierdoor niet van een zoodanig algemeen toelang is gebleken, dat daardoor een afwijldng van de een en ander maal door de Staten in hunne meerderheid verkondigde opvatting ten aanzien van den dienst op Zondag gerechtvaardigid zou worden. Vertrek van de laatste boot uit Vlissingen te 19.15 u. zonder het aantal te vermeerderen zal voor hen, die uit Zeeuwsch-Vlaanderen komen, geen verbetering beteekenen en idj, die uit Vlissingen komen en per trein van 17.28 u. aankomen, krijgen een onnoodig lan- gen wachttijld. De noodzakelrjkbeid, zoo van uitbreiding van den dienst als van verschui- ving van het vertrekuur van de vierde boot vermogen Ged. Staten derhalve niet in te zien en kunnen dan ook niet andera advisee- ren dan de motie niet aan te nemen. „CRISIS" IN DE ZEEUWSE VOETBALBOND. Ingezonden. Het gaat de Z. V. B. inzonderheid in Oost-Zeeuwis-Vlaanderen de laatste tyd niet naar de vleze! En waar dit een felt van nagenoeg alge- mene bekendheid geacht mag worden, zullen enige van de hieronider volgenae brjoorzaken die zelfs de meeste insiders dreigen te ontgaan eens in het voile licht dienen te worden geplaatst wil het reeds maar al te ver doorgewoekeide kwaad van splrjtzwam en afbraak (wat eigenlijk sjmoniem is) geen paal en perk worden gesteld. Het Z. V. B.-bestuur •zelve, dat blijikbaar de funeste gevolgen nog niet genoeg opmerkt, mage door het onder- staande de ogen worden geopend! Vooraf dient te worden opgemerkt dat het ook in vorige ssizoenen enig kunst- en vlieg- werk vereiste een enigszins bevredigende basis van indeling voor de diverse afdelingen te vinden. Het seizoen 1934'35 waar wij nu midden in zijn heeft echter in dit opzicht de maat doen overlopen en zo treurig is het mo- menteel gesteld, dat de vraag kiemt of er wel sprake van een volledige afwikkeling van het competitieprogram zal kunnen zijn, als we let- ten op de stagnatie en strubbelingen van onderscheiden aard. De leading legt in velerlei opzicht getuigenis af niet naar juist inzicht van zaken te handelen. In dit blad is er wel eens op gezinspeeld dat het niet gaat, zoals het zou moeten gaan. En wanneer wij de honiderden getrouwe lezers van de sportrubriek alleen wijzen op het feit dat vorige seizoenen sorns drie-vierde kolom gewijd was aan het memoreren van wedstrdjduitsdagen, beknopte verslagen en de vermelding van de stands in de diverse afde lingen, waar nu door de radikale aftakeltng van de Z. V. B. geen sprake meer van is, dan hebben wij reeds genoeg stof tot nadenken Er is als we het wel hebben in Ooet Z. V. nu nog slechts den afdeling overgeble- ven. Stoppeldrjk, STEEN, Zuiddorpe, Wegt- dorpe, Hontenisse, Clinge om over tal van andere Land van Hulsterse clubs maar te zwijgen ze zijn successievelijk van het toneel verdiwenen, terwijl tenslotte (voor dit seizoen al thans) de Sluisikilse vereniging ONW zich hlijkens de laatste berichten ook nog uit het campetitievertoand heeft teruggetrokken. In deze vereniging leeft zeer emstige kritiek en men kan zich daar ten eenenmale niet met de huidige gang van zaken veremigen. Het spreekt vanzelf dat wij uit een sportief oog- punt onmogelijik de zijde van deze vereniging kunnen kiezen, doch wij komen er in elk ge val mede tot het criterium van onze beschou- wing, welke instede van afbrekende kritiek te willen beogen slechts nastreeft een waar- schuiwende stem te laten horen voor heden en toetoomist van de Z. V. B. Bij de onlangs gewijzigde indeling die zoo- iets tragisch had van een soort terugtrekkesn op de laatste burcht en het verzamelen van de strijdkrachten die eens de glordeuze Z.V_B - afdeling Oost Z. VI. vonmide, werden ook Oom Boys II en Axel m ingedeelid bij andere elf- tallen van hun vereniging (in 6en en dezelfde afdeling dus). Tenslotte en blijikbaar om de situatie te redden kwam ter elf der ure ook nog een reserve-elftal der v.v. 'Hulst opdagen! Dit laatste nu daargelaten ligt het o.i. toch voor de hand dat een dergelijke hoogst wille- keurige indeling aanleiding moest geven tot grate ontstemming en verzet, waarvan het temgtrekken van ONW het emstigste symp- toom is. De lste klasse van de Z. V. B. altijd be- schouiwd als een voorbereidende school om tot de K. N. V. B. te wortden toegelaten, dreigt van zijn betekenis en prestige als zodanig alles te verliezen. Want gesteld dat b.v. BKW of ONW bij het naiderende einde van de compe- titie een emstige kans op het kampioenschap en daarmede eventuele promotie naar de K. N. V. B. hadden en zij worden op de voet ge- voligd b.v. door Oom Boys I of Axel n, die nog 1 of 2 maal tegen de lagere elf tall en hun- ner vereniging moeten uitkomen. Het is no duidelijk als glas dat het dan voor deze clubs een hopeloze zaak wordt te trachten een tiitel in deze afdeling te veroveren. Zo zijn er nog andere voorbeelden aan te halen en of schoon wij ons doordrongien voelen van het feit dat in de gegeven omstandigheden hler van een noodmaatregel sprake is, toch is de uitwerking van dit besluit funest en dreigt dit nag grotere aftiakeling na zich te slepen. Wat doen nu om kort te gaan onze huidige Z. V. B. bestuurders? Gaan zij het pad der propaganda op en interesseren zij zich voldoen- de voor hun verenigingen Volgens de inlfco- mende klachten in genen dele! Wtel zijn de heren Zondag op Zondag in touw om als scheidsrechter te fungeren by N. V. B.-wedstrrjidien. Mjaar de Z. V. B.-belan- gen, ho maar! Werkelijk, het wordt ttjd dat de betrokke® bestuurders en vooral ook de besturen van de grote verenigingen als Temeuzen, Axel, Hulst en anderen eens spoedlg de handen tc- een slaan en zelf daadwerikelijk ingrxjpen door tot in hoogste instantie (desnoods tot bt) de K. N. V. B.) te wijzen op de weinig act!eve houddng van de Z. V. B. bestuurders, die de laateten tijd door welke omstandigheden dan ook een laksheid en nonchalance ten toon spredden die de Z. V. B. totaal zal ontredderen. Alleen de meest intensieve propaganda kan het geiwemste resultaat opleveren, hetwelk ge legen is in een herleving van de Z. V. B. tn Oost Zeeuiws-Vlaanderen. Verdere ontreddering te voorkomen is het doel van ..REPORTER". Axel, 8-1-1935.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1935 | | pagina 2