°P &ii e- jc fcitiatief te nemen. Men zal daarvoor ook wat over moeten hebben. Een ander lid be- pleit rekening te houden met de scheepvaart, de stroom bij Zijpe is be el anders dan die in de Zandkreek. Ged. Staten zeggen dat dit een punt is, dat voorzooveel noodig, aan de ingenieurs nag zou kunnen worden overge- bracht. Aangenomen. Subsidieering van Jeugdherbergen. Het voorstel tot afwijzing van bet verzoek van den Nederl. Bend van Koffiehuis-, Restau- rantbouders en Slijters tot ontbouding van steunverleening door de Provincie, dan wel tot niet goedkeuring van besluiten van ge- meenteraden tot bet verleenen van zoodanigen steun ten behoeve van jeugdherbergen, gaf in de afdeelingen alleen aanleiding tot sympha- tlebetuigingen Aangenomen. Stichting dlenstlokalen te Ter Neuzen. Het voorstel tot den bouw van een kantoor met wachUokaal te Ter Neuzen ten behoeve van den Provincialen stoombootdienst en daar voor een bedrag van f 19.150 uit te trekken, gaf in een der afdeelingen een lid aanleiding tot de opmerking, dat de afstand van bet te stichten lokaal belangrijk verwijderd is van het oude lokaal. Dit bezwaar zou opgelost kunnen worden, indien binnen korten tijd de nieuwe aanlegsteiger werd gemaakt. Een lid van Ged. Staten wees er op, dat bet bestaande dienstlokaal veel te klein is; dat «r voor zoover de ruimte het toeliet bijge- bouwd is, dat het oud is en niet meer aan de behoefte voldoet; dat de grond, waarop bet nieuwe gebouw gesticht moet worden, bet laatste stuk grond is dat daar beschikbaar is; dat de Provincie dezen grond in optie heeft van de gemeente Ter Neuzen; en de gemeente dien grond voor 500 aan de provincie wil verkoopen; dat de grond anders onmiddellijk aan particulieren zal worden verkocht; en dat am verschillende door hem genoemde redenen, een nieuwe aanlegsteiger daar ter plaatse zal moeten komen. In alle afdeelingen drong men met spoed aaj en bet maken van een nieuwen aanleg steiger zoo dicht mogelijk bij het nieuwe dienstgebouw. Zooals de toestand nu is, is bet niet denk- beeldig, dat de nieuwe boot bescbadiging op- loopt. Van de zijde van Ged. Staten wordt gezegd, dat dit een zaak van den Rijkswater staat is. Verder dat bet rijk 80 in de kos- ten vergoeat, dat het met onmogelijk is dat bij publieke aanbesteding de aannemingssom aanmerkelijk beneden de raming zal blijven, dat een weegbrug sterk noodig is om fraude tegen te gaan, en ook in verband met de be lasting van de brug en den steiger als ook van het bootdek is de weegbrug dringend noodig. De beer SONKE beeft geen bezwaar tegen bet bouwen van het dienstlokaal, doch wel tegen de weegbruggen. Hij is tegen de weeg brug en wil het voorgestelde bedrag schrappen. Hij wilde iets zeggen naar aanleiding van de ingekomen adressen. Het spijt hem, dat Ged. Staten deze adressen naast zich hebben neergelegd en niet met andere voorstellen zijn gekomen. Hij wil zich bepalen tot bet bereik- bare. Het is onbillijk dat voor in de wagens geladen goederen moet worden betaald. De tarieven voor gesloten auto's zijn veel te boog, vooral als men de prijzen vergelijkt met het veer over den Moerdijk. Hp stelde voor herziening van bet tarief voor het vervoer van auto's, en dat niet de vracht, maar de oppervlakte wordt berekend en de grondslag voor het veergeld wordt ver- laagd. De heer HAMELINK zeide dat de weeg bruggen het vervoer belemmeren. Hij haalde een voorbeeld aan om aan te toonen dat de tarieven veel te hoog zijn. Een vrachtauto van 10 ton uit Noord-Brabant moet voor Vlis- singenBreskens 43 betalen. De veren te water dienen beschouwd te worden als ver- lengstukken van de veren te land. Daarom dienen de tarieven zoo laag mogelijk te zijn. Ged. Staten kiezen de ouderwetsche gewoonte van het gewicht. Zelfs bij verlaging van het tarief met bO /c is de prijs nog te hoog. De takken van be- drijf en nijverheid moeten naar ons vermogen worden gesteund. De tegenwoordige prijzen zrn in geen enkel opzicht te verdedigen. De provinciale diensten zijn ons opgelega om goed te functionneeren en niet om ze niet te doen functionneerenwat thans het geval is. De beurtscbippers parasiteeren thans op de pro vinciale veren en deze toestand mag niet be- stendigd worden. Er wordt niets gedaan om het vervoer aan- lokkelijk te maken, integendeel wel om het aoo afschrikwekkend mogelijk te maken. Hij verwacht van den heer Van Rompu als voor- zitter van de Kamer van Koophandel te Ter Neuzen steun voor zijn voorstel. De steigers dienen verbeterd te worden, want thans kan men te Ter Neuzen niet met een 10-tons auto op den steiger komen. Groote auto's mogen voorloopig alleen over Vlissin- genBreskens. Baten wij geen weegbruggen bouwen, deze ztjn uit den tijd. Wij moeten iets anders vm- den en politiek voeren in groote lijn. Er moe- ons iets geboden worden voor de toekomst. Hq verzocht het voorstel van Ged. Staten terug te nemen. De heer STAVERMAN wil het voorstel van de agenda afvoeren, nu een nieuw tarief in uitzicht is gesteld. Hierna werd de vergadering te 5.45 ver- daagd tot Woensdagmorgen 10 uur. Tegen grooting Wijzlging begrooting provinclaal wegenonderhoudsfonds 1933. het voorstel tot wijziging der be- o van het Provinciaal wegenonder- houdsfons 1933 zijn in de afdeeling geen be- zwaren naar voren gebracht en zijn deze wyzi- gingen dan ook onveranderd vaatgesteld. Aangenomen. Begrooting 1935 van de Provincie, van het Provinciaal wegenfonds en het Provinciaal wegenonderhouds fonds. Zitting van Woensdag 19 December, des morgens 10 uur. Tegenwoordig 38 leden. Afwezig de heeren Staverman wegens lichte ongesteldbeid en verder de heeren Edelman en Van Hooteghem. Weegbruggen en kantoorgebouw. De VOORZITTER deelde mede, dat Ged. Staten hedeti besloten de behandeling van dit voorstel uit te stellen tot de vergadering van 32 Januari. Rekening Provinciaal wegenonder houdsfonds 1933. Tegen het voorstel tot vaststellen der reke ning van het wegenonderhoudsfonds 1933 zijn in de afdeelingen geen bezwaren ingebracht. Het voorstel is dan ook z. h. s. aangenomen. Rekening stoombootdiensten 1933. In de afdeeling konden alle leden zich ver- eenigen met de rekeniingen van de Provin ciale stoombootdiensten, met kwade sloten van resp. 226.163,02 voor de Wester-Schelde en 14.782,09 voor de Ooster-Schelde. De rekeningen zijn ongewijaigd vast gesteld. Aangenomen. Wyziging begrooting 1933. Het voorstel tot wijziging der Provinciale begrooting 1933 gaf in een afdeeling aanlei ding tot de vraag hoever de plannen voor den bouw van een brug over de Zandkreek zijn gevorderd. Het antwoord van de zijde van Ged. Staten luidde dat de plannen gereed zijn en dat deze thans in behandeling zijn bij het Werkeomit6 voor het 60 millioenplan. Aangenomen. Bovengenoemde begrootingen hebben in alle afdeelingen tot uitvoerige discussies aan- leiddn'g geigeven, waarbij door verschillende leden waardeering werd uitgesproken over het financieel beleid van Ged. Staten. Bij de verdere besprekingen is van de zijde van Ged. Staten o.a. gezegd, dat een voorstel tot verlaging van die belasting van de zijde van Ged. Staten niet is te verwachten. Ook dat de opbrengst van belastingen in hooge mate afhankelijk is van het standpunt, het- welk de regeering inneemt ten opzichte van het landibouwvraagstuk. Gevraagd werd of Ged. Staten het thans niet tijd achten advies uit te brengen over de indertijd aangenomen motie-Qniderdijk inzake nivelleering, vooral waar toch ook de regee ring meer en meer in die richting gaat? Het antwoord luidde, dat dit jaar over dit onder- werp nog met de regeering gecorrespondeerd is, waarbij bleek, dat deze er in beginsel wel voor voelde en Ged. Staten eveneens Toegezegd werd te omderzoeken of nog een duidelijker afschrijvingsrekening van de P.Z.E.M. kan worden gegeven; tot zoolang de regeering de verbeteringen aan tertiaire wegen niet suibsidieert, moet men de bestaan de regeling met de noodige voorzichtigheid handhaven. Inzake lintbebouwing zijn door Ged. Staten nog geen bepaalde maatregelen genomen. In de tweede afdeeling der griffie is een herzie ning van. het reglement op de wegen en voet- paden in bewerkiimg en vermoedelijk zal het in de zomerzitting voor behandeling gereed zijn Inzake het 60 millioenenplan is een uitvoerige lijst ingediend, waarvan de voor- naamste werken zijn de overbrugging Zand kreek en Anna JacobaZijpe. Naar aanleiding van de besprekingem over werkverruiming, werkloosheidsbestrijding en wegenbouw wordt van de zijde van Ged. Sta ten er o.a. op geiwezen, dat ten opzichte van den wegenbouw het tempo feitelijk al reeds te snel is. Er is nu al een voorschot van f 900.000 en Ged. Staten vinden het raadzaam daarvan f 500.000 in een vaste leening te con- solideeren. Vandaar ook het voorstel om ex tra f 100.000 uit te trekken voor wegsverbe- tering. De comimissie voor de werkloosheid i is feitelijk een tweede wegen-commissie ge- worden, die gemeenten en polders moet over- tuigen van het nut van uitvoering van ver schillende werken. Voorts worden besprekm- gen gevoerd met polderbesturen tot verbete- ring van uitwateringen, delven van sloten enz. Ten opzichte van het groote uitiwate- ringswerk in Zeeuwsch-Vlaanderen kan wor den medegedeeld, dat de vergadering van m- gelanden nog niet is gehouden door het niet mederwerken van, sommige polders, een eerste voorwaarde voor een begin. Nu zal dit waar- schijnlijik in Januiri in orde zjjn. Er is reeds veel tot stand gebracht, maar soma stuiten de besite pogingen af op geringe medewerking. Zeeland staat echter niet bij andere provin- cies achter en die werkcommissie heeft zelfs zijn limiet van uit te geven gelden overschre- den. De gedachte van een z.g. wegschap tot besteding van steungelden is zeker in de aan- dacht van Ged. Staten aan te bevelen. Ged. Staten helblben wel getoond nu onlangs weer bij den bouw van een politievaartuig, weUte bouw te danken is mede aan de krachtige medewerking van htm college en vorig jaar bij den bouw van de nieuiwe booten voor de Provincie, dat men den scheepsbouw in Zee- land krachtig wil steunen. Een onderzoek werd toegezegd naar een geiwenschte verbetering van het deel van den weg WemeldingeKapelle, dat in onderhoud Is bij Kapelle. Ged. Staten weten, dat er ge- werkt wordt aan de kwestie van een haven in den Perkpolder, en dat die komen zal waar de Rijkswaterstaat dat bepaalt, al hebben ook Ged. Staten gezegd de haven liever bij Wal- soorden te behouden. In ieder geval zal het particulier goederenvervoer via de oude aan- legplaats der booten te Walizoorden blijven geschieden. Het bezwaar der K. L. M. voor aanleg van een vliegveld te Sluiskil in verband met de aanwezige fabrieken, schijnt zij thans ldchter te stellen, zoodat in deizen alle hoop niet be- hoeft te worden opgegeven. Toegezegd werd emstig te zullen overwegen de invoering van tienvaartenboekjes voor bestuurders van auto's bjj de Prov. Stoombootdiensten. Naar aanleiding van opmerkingen wordt een nader onderzoek in het belang van het personeel te Walsoorden toegezegd. Aldaar kan men het cafe van de wed. Huisman als wachtlokaal gebruiken zonder verplichting er iets te gebruiken. Het is juist, dat tusschen Hoedekenskerke en Goes de meeste reizigers van den auto- dienst gebruik maken, aangezien men dan te Goes niet over de trappen moet gaan, er wordt echter niet aan gedacht de tram op te heffen. Dat de verwarmingsinstallatie op de nieuwe 'booten niet een voile bevrediging geeft, was van Ged. Staten reeds bekend, zij hebben al opdracht gegeven, de deuren zoo- veel mogelijk gesloten te houden en als dat niet helpt zullen er andere maatregelen ge- troffen moeten worden. De ponton te Ter Neuzen is inderdaad te kort en verkeert in tamelijk slechten toestand. Het is te hopen, dat er spoedig aanleiding gevonden zal wor den om verbetering in dezen toestand te brengen. Een lid zeide weer een voorstel in zake den Zondagsdienst te zullen doen. Vol- doening wordt er over uitgesproken, dat het tekort op den dienst Vlissingen—Ter Neuzen zoo medevalt, en de instandhouding dus wel gemotiveerd was. Toegezegd wordt aandacht te wij den aan de zaak der wegenbeplantingen, doch niet alle opvattingen te dien aanzien zijn gelijk. Voor verbetering van den weg HoofdplaatBier- viiet is niet veel kans, aangezien de medewer king betrekkeljjk gering is. Wil men een brugbouw bevorderen, dan is het gevaarlijk de veertarieven te gaan ver- lagen. Tot zoover het voornaamste uit de afdee- lingsvergaderingen gegeven antwoorden. In het antwoord op het algemeen verslag deelen Ged. Staten o.a. nog mede, dat zij meenen inzake de lintbebouwing zich van het nemen van eenigen maatregel te moeten ont- houden, tot dat zal zijn beslist over het lot van het op deze materie betrekking hebben- de wetsontwerp, hetwelk thans bij de Staten- Generaal aanhangig is. Tienvaartenboekjes zijn opgenomen in de gewijzigde tarieven, waarop de goedkeuring van den Minister van Waterstaat bereids is verzocht. Ged. Staten kunnen geen vrijheid vinden, gelegenheid te scheppen om van de koffie- kamer uit te telefoneeren, de kosten zullen te groot zijn voor het weinige gebruik en er Is in een der lokalen der griffie voor de leden voldoende gelegenheid om te telefoneeren. De heer GOOSSENS gevoelde behoefte aan de commissie uit Ged. Staten voor werk- verruiming dank te brengen. Hij pleit voor behoud van de aanlegplaats te Walzoorden en is tegen verplaatsing naar den Perkpolder. De nieuw ontworpen weg ligt geheel buiten Walzoorden, hetgeen een slag voor Walzoor den zou zijn, die niet te overkomen is. Er moet gewezen worden op de groote belangrijk- heid om Walzoorden niet te dupeeren. De concentratie van verkeer en handel te Wal zoorden moet behouden blijven. Hij brengt deze belangrijke quaestie in het belang van de Zeeuwsch-Vlaamsche bevolking onder de aandacht van Ged. Staten. Hij besprak de tarieven der provinciale booten. Deze tarieven zijn te hoog om in ons eigeti land te kunnen reizen. De Zeeuwen moeten meer tot elkander worden gebracht. Hij zou de bestaande Zeeuwsche luchtlijn willen doortrekken naar Zeeuwsch-Vlaanderen en hij zou niets liever zien dan dat ook Zeeuwsch-Vlaanderen van het modeme ver keer zou kunnen genieten, om dan een beter verkeer te hebben met het hart van Neder- land. Het is niet alleen een zaak van de K L.M., doch ook wel degelijk een provinciaal belang. Hij hoopt dat de luchtverbinding Rot terdamZeeuwsch-Vlaanderen spoedig zal tot stand komen. De heer VAN 't HOFF juicht het financieel beleid van Ged. Staten toe. Hij hoopt dat ook de volgende begrootingen sluitend gemaakt zullen kunnen worden. Er dient ernstig overwogen te worden of het tot belastingverlaging zal kunnen komen. Men moet daarmede zeer voorzichtig zijn, om- dat de verlaging maar zeer gering zou kunnen zijn. Hij kan zich daarom met het standpunt van Ged. Staten om nog niet tot belasting verlaging over te gaan vereenigen. Hij geeft de voorkeur aan het vormen van goede reserves. De heer VIENINGS besprak den dienst Hansweert—Walsoorden, welke dienst veilig is. De dienst over den Perkpolder isS onvei- liger en dus is verandering van den bestaan- den toestand niet gewenscht. Als voldaan wordt aan het plan van 't Zeeuwsch kanalen- eomite zou een goede oplossing gevonden wor den. Dit plan verdient groote aanbevelmg. Deze verbetering zou zijn in het belang van het economisch verkeer van Zeeuwsch-Vlaan deren. Er dient aooveel mogelijk met de belangen van Walsoorden rekeningen gehouden te wor den. Als de dienst wordt gewijzigd, beteekent dit groot nadeel voor Walsoorden. De heer ONDERD1JK had gaarne gezien dat Ged. Staten meer uitvoerig hadden geant- woord op de in de afdeelingen gemaakte opmerkingen. Hij besprak de financieele positie van de provincie en zeide dat de sombere toon van Ged. Staten in de begrooting ontbreekt. Hij zou het betreuren, dat de wegenbouw zou worden verminderd uit een oogpunt van werk- verschaffing. Er is nog een te groote be hoefte aan geschikt werk, wat beter is dan werkverschaffing. De plannen voor wegen- verbetering dienen in versnelder tempo e worden uitgevoerd. Hij is niet voor belastingverlaging, omdat dit bedrag toch maar geheel miniem zou kun nen ziin, hoewel de provincie aan den top van de belastingen zit. Belastingverlaging is niet mogelijk. omdat wij moeilijk met de finan- cien zitten. Vervolgens besprak hij de werkverruimmg Hij wil niets afdoen aan het werk van de commissie uit Ged. Staten. Hij betreurde het dat destijds zijn motie is verworpen om een afzonderlijke commissie in te stellen, vooral omdat Ged. Staten met werk zijn overstelpt Een afzonderlijke commissie had ciuttig werk kunnen verrichten in het belang van de werk verruiming. Wij moeten meer denken aan de Industrie dan aan den landbouw, omdat in de Industrie meer menschen werk kunnen vinden. Met verschillende cijfers licht hij dit nader toe Het vestigen van industrieen moet wor den bevorderd en niet alleen op landbouw moet worden gelet, hoewel enze provincie agrarisch is georienteerd. Proeven om werkverruimmg te krijgen op het platteland zijn mislukt. Hij besprak de door den heer Paap inge- diende motie, al is dit meer een Vlissingsche motie. Deze motie is eveneens van toepas- sing op andere deelen van enze provincie. Hij zou deze zaak meer ruim willen stellen in dit opzicht dat meer aandacht wordt geschon- ken aan handel en industrie. Hij zal de motie gaarne willen steunen, dat meer in het alge meen op steun aan de industrie in de geheele provincie wordt aangedrongen. De motie heeft thans een veel te plaatselijk karakter Hij hoopt dat „de Schelde" vooral ook zal kunnen profiteeren van den bruggecibouw. De heer DOMINICUS betreurde het dat van Ged. Staten geen belastingverlaging kan verwacht worden. De lasten in onze provin cie zijn toch werkelijk te hoog. Voor den middenstand en voor den akkerbouw is de belasting zwaar. Visscherij en oestercultuu zftten JLnig in de knel. Vermindermg van lasten zou hij niet durven voorstellen, doch als ideaal mag het blijven bestaan. Hij drong ook aan op werkverruimmg en weer op de*L bruggenbouw over de Zandkreek en op de plannen tot verbreeding van het Zuid- Bevelandsch kanaal. Hij twijfelde er met aan of Ged. Staten zullen diligent blijven ten op zichte van deze werken. Een goed object voor werkverruimmg zou zijn verbetering van den weg Wemeldinge- Kcip^lk. De heer KAIX.E bracht ook dank aan Ged. Staten voor hun financieel beleid. Hij zou gaarne meer steun willen zien toegekend aan 7aken de volksgezondheid betreffende. De ontwatering van Zeeuwsch-Vlaanderen zou aan vele menschen werk geven en verbetering van de haven te Ter Neuzen. Hij zou gaarne de groote werkloosheid m onze provincie zooveel mogelijk willen weg- werken. Een commissie van toezicht op de werkloosheid zou zeer aan te bevelen zijn. Decentralisatie zou zeer wenschelijk zijn, omdat daardoor de werkloozen in de noodlij- dende gemeenten beter zouden geholpen worden. De heer KODDE bracht ook dank aan Ged. Staten voor het financieel beleid. Hij waar- schuwde echter tegen optimisme, omdat de toestand er niet zoo rooskleurig uitziet. Als de reserves zijn uitgeput zullen wij meer kasmiddelen moeten gaan zoeken. De toe stand van den landbouw is niet zoo gunstig als van sommige leden wordt voorgesteld. Ei moet tot voorzichtigheid gemaand worden en daarom mag thans niet tot belastingverlaging worden overgegaan, hoewel de belastingen zeer hoog zijn. De nivelleering van de provinciale belastin gen juicht hij toe. Er moet een meer gelijke lijn in de belastingen worden verkregen. Hij zou willen aandringen bij de regeering om een betere regeling der provinciale belastingen te verkrijgen. In de vergadering van Dinsdag zijn aiier- lei veranderingen bepleit, ook van den boot- dienst, doch uitvoering daarvan zal veel geld kosten en hiermede dient rekening gehouden te worden. Aan de commissie uit Ged. Staten brengt hij dank voor alles wat gedaan is om tot meerdere werkverruiming te komen. Dat Ged. Staten niet altijd slagen, ligt aan ver schillende omstandigheden. Centraliseeren vindt hij gevaarlijk. Er moet getracht worden de werkloozen in het gewone bedrijf te plaatsen. De open- bare kassen moeten ontlast worden, omdat £e kosten voor werkverschaffing te hoog zijn. Hij verklaarde zich voor de motie-Paap, doch deze dient op een iets breedere basis gesteld te worden. De heer DEN BOER merkte op, dat Ged. Staten wel eens wat pessimistisch zijn ge- weest over de beschouwingen der financieele positie der provincie. Belastingverlaging moet op deze gronden niet zeer beslist worden afgeslagen. Vermindering van de personeel- of grondlasten is wel wenschelijk. Den heer PAAP zeide het volgende: Reeds bij de besprekingen in de afdeeling behandeldie ik de nadeelige gevolgen van de buitengewone en steeds toenemende werkloos heid aan ,,de Schelde", waar den laatsten tijd de werklieden bij honderdtallen, de ambtena- ren bij tientallen, zijn cmtslagen. Naar ik meen zijn de cijfers omstreeks 1600 en 40, waarvan in de laatste weken 600 en 20. Daarbij komt nog de werkloosheid in de kleine bedrijven, die in normale tijden aan „de Schelde" leveren of zorgen voor- de be- hoefte-voorziening van de inwoners. Als sterk voorbeeld, hoe groot de indirecte invloed is, i vermeld ik, dat het bouwbedrijf in Vlissingen en omgeving practisch tot stilstand is geko men. Het wordt hoe langer hoe moeilijker hypothecaire credieten te krijgen in deze door de malaise zoo onevenredig getroffen om geving. Verdere slachtoffers vallen ender den middenstand, wier omzet sterk is verminderd. Zij verdienen daardoor minder en hebben moeite met het verkrijgen van bank- crediet. Het is een publiek geheim, dat een tot dusver bloeiend bedrijf in Vlissingen door opzegging van het bankedediet gedwongen werd te liquideeren. Daar heeft wel niemand directe financieele schade gehad, maar er zijn toch een 30-tal menschen werkloos geworden. Het is een vaststaand feit, dat het den landbouw slecht gaat; wanneer nu bovendien de groote industrie tot een derde van haar ouden omvang gereduceerd wordt, komt Zee- land totaal in nood. Elders bestaan, naast slecht gaande, nog rendeerende industrieen. Bovendien heeft men elders de groote handels- zaken, banken, transportondememingen enz„ die tallooze handen en hoofden werk geven. Dat alles ontbreekt in onze provincie, wij hebben alleen de landbouw en industrie. In de centra van de metaalindustrieen in Holland is aan de fabrieken slechts een kleine fractie van de arbeiders en ambtenaren uit de stad verbonden, hier een groot percentage. Dat wil dus zeggen, dat vermindering van de werk- gelegenheid aan „de Schelde" voor Zeeland relatief een veel grootere schade beteekent, dan stopzetting van een heel bedrijf in een groote stad. Zelf kan de provincie hier weimg helpen. Wel kan dit de Staat; hij heeft werk uit te geven aan bruggen, oefend invloed uit op de uitgifte van orders op 't gebied van machine- en ketelbouw. Straks, als het zal komen tot hulp bij bouw van nieuwe handelsschepen, ligt het in de macht van den Staat, hiervan een deel aan Vlissingen te doen ten goede komen. En daarbij mag men niet vergeten, dat elk schip in de groote steden voor een lange reeks van jaren de bedrijvigheid en de inkomsten geeft, die de exploitatie daarvan meebrengt. Ik zag uit de courant, dat instandhouding van den passagiersdienst van de N.A.S.M., waarvoor een nieuwe ,,Statendam noodig is, voor Rotterdam alleen al aan loon en salaris, direct uit te betalen door de HollandAme- rika-lijn, 2.000.000 per jaar beteekent. En hoeveel komt daar nog bij aan havengelden, leveranties, enz. Daartegenover mag dan aan de werl in Zeeland wel een groote hoeveelheid scheeps- werk gegeven worden; dat geeft immers slechts voor een enkel jaar aan een aantal handen arbeid. Hij stelde de volgende motie voor Provinciale Staten van Zeeland, overwegen- de dat het heerschende gebrek aan werk in de industrie en in het brjzonder de scheepsbouw, met name aan de Mij ,,de Schelde 1 door ontslag van personeel groote werk loosheid veroorzaakt voomamelijk op Walche- ren en speciaal in Vlissingen; 2. indirect verdere werkloosheid veroor zaakt doordat het bouwbedrijf tot stilstand komt en de omzet van kleine bedrijven ver- mindert; 3. een groote verlaging heeft veroorzaakt van de inkomsten Van den middenstand, en daardoor groot gevaar veroorzaakt voor een ddbacle in dien stand; 4 op den duur zou kunnen leiden tot sluiten van de werf, wat blijvend groote schade in de provincie zou veroorzaken, verzoekt Ged. Staten krachtig bij de regee ring aan te dringen op het geven van werk aan „de Schelde'. o.m. door aan de Mij een grooter aandeel te geven in de werken. ressor- teerend onder waterstaat en door, zoodra de o-elegenheid zich voordoet, ook werk in de scheeps- en machinebouw te Vlissingen te doen uitvoeren en in het algemeen bij de re geering aan te dringen op werkverruiming m de industrie. De heer PAAP zeide, dat in onze provincie een groote ramp areigt als „de Schelde' moet worden stopgezet, omdat hierdoor niet alleen Vlissingen, doch ook Middelburg, Souburg en Koudekerke zullen worden getroffen. De motie is onderteekend door de heeren Paap, De Ridder, De Baare, Edelman, Staver- man, Van 't Hoff en Kodde. De VOORZITTER zeide, dat Ged. Staten deze motie ten voile onderschrijven en deze bij de regeering krachtig zullen steunen, ook in den geest als door den heer Onderdrjk is voorgesteld. De motie werd bij acclamatie aangenomen. De heer DE JONGE is tegen verlegging van de aanlegplaatstn te Hansweert en Wals oorden. De heer DE RIDDER wees op de moeilijke tijden en hoopte dat op het gebied van den scheepsbouw meer werk gevonden zal kunnen worden. Hij vraagt het woord voor de jonge werklieden, die zich niet in hun vak kunnen bekwamen. Veel stuurmanskunst is in dezen tijd noodig om het schip der provincie in de goede rich- ting te doen blijven houden. Ik hoop, dat het compas waarop nu gevaren wordt nog lang de richting zal mogen ajanwijzen. De tijden zijn moeilijk. Dit is ook weer tot uiting gekomen in de motie welke de heer Paap heeft voorge steld en dankbaar dat de Staten deze motie heeft aangenomen. Door Ged. Staten is reeds veel tot werkverruiming tot stand gekomen. Ik denk aan de provinciale vloot, welke ge heel is vernieuwd. Ik hoop, mijnheer de voor- zitter, dat u ook wegen zult vinden om aan de motie gevolg te geven en wanneer iets bij de regeering kan worden bereikt om scheeps- bouwwerk of bruggenbouw te kunnen krijgen uit het 60 millioen-plan. Practisch geschoolde arbeiders moeten in dezen tijd ook gevormd worden. Wanneer er in de scheepsbouwindustrie geen werk is, kunnen geen practische arbeiders worden ge vormd en zullen deze in lengte van dagen wel- licht nog ondervinden den invloed der ongun- stige tijdsomstandlgheden. Ik hoop, dat wellicht spoedig voor onze provincie, inzonder- heid voor de gemeente Vlissingen verandering kome. Wat de provinciale stoombootdiensten be- treft ben ik verheugd, dat het tekort op de lijn VlissingenTer Neuzen ontzettend is meegevailen en hoop dat deze lijn nog lang zal bestaan. De heer VAN DE ZANDE wil electnciteit brengen op afgelegen boerderijen, wat zeer wenschelijk is. De heer BURKINK sluit zich zeer gaarne aan bij hetgeen gezegd is voor het behoud van de aanlegplaatsen te Hansweert en Walsoorden. De heer VAN DUIJN brengt hulde aan Ged. Staten voor het financieel beleid. Hij wees de moeilijke taak van Ged. Staten, die degelijke stuurmanskunst eischt. Aan den Voorzitter brengt hij een bijzon- der woord van erkentelijkheid voor zijn leiding der vergaderingen. Namens Ged. Staten werden de verschillen de sprekers beantwoord door den heer Stieger. Het is hem zeer aangenaam dat door alle leden hulde is gebracht aan Ged. Staten voor het financieel beleid. Hij draagt deze hulde gaarne ook over aan den heer Mr. Van Dus- seldorp, die aan de financieele positie van de provincie zoo krachtig heeft medegewerkt. Wij moeten voorzichtig zijn met den eersten stap op den weg van belastingverlaging te zetten. Er kan nu niet aan belastingverlaging worden gedacht. Dit jaar hebben wij eenige meevallers gehad, waarop in het vervolg niet gerekend kan worden. Wij werken nog steeds met begrootingen met saldo's van vorige dienstjaren. Het is het ideaal van Ged. Staten dat wij zoo spoedig mogelijk tot belastingverlaging zouden kunnen komen. Voor verlaging is trouwens een groot bedrag noodig, anders zou een verlaging geen effect maken. Aan den heer Goossens antwoordde hij, dat hij verzekerd kan zijn van den normalen steun van Ged. Staten ten opzichte van uitbreiding van den vliegdienst in Zeeland. De VOORZITTER deelde mede, dat hij op 28 December autoriteiten heeft uitgenoodigd over de vliegkwestie en dat hij de leden der Prov. Staten uitnoodigt hierbij tegenwoordig te zijn. De heer VAN BOMMEL VAN VLOTEN zeide, dat Ged. Staten een afzonderlijke com missie voor de werkverruiming niet noodig achten. Ged. Staten willen de tegenwoordige commissie handhaven, vooral omdat Ged. Sta ten daarop een grooten invloed kunnen uit- oefenen. Hij antwoordde den heer Onderdijk, dat de groote meerderheid van de Zeeuwsche bevol king agrarisch georienteerd is. Voor de be langen van handel en industrie heeft de commissie echter een open oog en er moet getracht worden voor industrie en handel werkverruiming te verkrijgen. Bij Ged. Staten leeft de hoop, dat de brug over de Zandkreek tot stand zal komen. De vooruitzichten zijn echter iets minder gunstig dan zij eens waren. Het kanaal Zuid-Beveland is rijkszaak en de haven van Ter Neuzen wordt uit het werk- fonds bestreden. Centralisatie van de werkloozenzorg, zoo als de heer Kalle heeft aangegeven, zal niet practisch uitvoerbaar zijn. Wat de verandering van den dienst Hans weertWalzoorden betreft, wijst hij er op dat deze vragen voorbarig zijn, omdat eerst het advies van Ged. Staten nog moet worden uitgebracht. Het betreft hier een zaak van den rijkswaterstaat, die de beslissing neemt. De plannen van den rijkswaterstaat kunnen niet zoo gemakkelijk gewijzigd worden. De weg WalsoordenPerkpolder zal worden aangelegd. Aan den heer Vienings antwoordde hq, dat er jaren geleden reeds een uitspraak is ge daan van de plannen in het kanalen-comitd De voorkeur wordt gegeven aan het plan zooals dit door den rijkswaterstaat is gepro- jeoteerd. Door den heer De Pauw was besproken de positie van de steigerknecht te Walsoorden, waarop de heer Van Bommel van Vloten ant woordde dat deze man niet in dienst der pro vincie is en geen volledige dagtaaak heeft. De heer DE PAUW diende een motie in, waarin de pontonknecht te Walsoorden in vas- ten prcvinciedienst zal worden gesteld. De heer ONDERDIJK had een meer opti- mistische beschouwing over den wegenbouw verwacht. De wegenbouw moet worden be vorderd, omdat de gelden in de provincie terugkomen. De heer KODDE vroeg inlichtingen over de nivelleering der belastingen, om daardoor tot een zeer gewenschte belastingverlaging te komen. Het spijt hem dat hij zulk een pessimis- tischen toon heeft moeten hooren over de brug over de Zandkreek. Wij moeten met den meesten aandrang achter Ged. Staten staan om bij de regeering aan te dringen dat Zeeland haar deel zal krijgen uit het fonds voor werkverruiming. Nog verschillende leden namen aan de replieken deel en brachten nog enkele punten ter sprake, in eersten aanleg naar voren gebracht. De heer STIEGER zeide dat verschillenae provincien niets gevoelen voor nivelleering der belastingen. Het college van Ged. Staten is bereid deze kwestie andermaal onder de oogen te zien. De heer VAN BOMMEL VAN VLOTEN o-af den heer Onderdijk inlichtingen over het wegenfonds. Met het aangaan van leeningen voor het wegenfonds moet echter zeer voor zichtig te werk worden gegaan. De heer VAN ROMPU gaf eenige inlich tingen aan den heer De Pauw over de positie van den pontonknecht te Walsoorden. De betrokken persoon kan niet in vasten dienst worden genomen. Hij werkt op arbeids- contract. De heer DE PAUW besprak nogmaals de positie van den pontonknecht, die hetzelfde werk voor de provincie verricht als de pon tonknecht op de andere veren. In de afdee lingen werd toch gezegd, dat de betrokken persoon in vasten dienst zou komen en thans wordt gezegd, dat van vaste aanstelling geen sprake kan zijn. De heer KALLE zegt dat de pontonknecht 10% uur per dag in dienst is. Hij hoopt, dat met de belangen van den betrokken per soon, die 12 kinderen heeft, rekening zal worden gehouden. De heer VAN ROMPU gaf nog eenige in lichtingen. De motie-De Pauw werd daama m stem ming gebracht en aangenomen met 19 tegen 17 stemmen. Hiema werd de vergadering om 1 uur ge- schorst tot half drie. 3 e a e d n i- ij n tn ol se jn de -ig al lie xl- en en -de *g, £LS Ide el- rt- tar 53- icli reg an- kan

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1934 | | pagina 7