fS, ™eft.b°V«Mto
•€J
i HOOFDSTUK XIII.
Bedrijven.
3. Gasbedrijf.
287. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionneering enz. van ambtenaren en beambten.
2701,55.
288. Rente van geldleeningen ten laste van
hoofdstuk XIII 3 komende. f 14.209,38.
289. Aflossing van geldleeningen ten laste
van hoofdstuk XIII 3 komende. 14.475.
290. Uitkeering aan het bedrijf. Memorie.
291. Rente wegens door het bedrijf tijde-
lijk gestorte gelden. f 475.
4. Vleeschkeuringsbedrijf.
293. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionneering enz. van ambtenaren en beambten.
620.
294. Uitkeering aan het bedrijf. Memorie.
295. Uitkeering aan de tot den kring be-
hoorende gemeenten wegens winst. Memorie.
HOOFDSTUK XTV.
Kasvoorzieningen.
298. Voorschotten ten behoeve van het
rijk. 100.
299. Voorschotten aan ambtenaren der ge-
meente, ten einde daaruit voorloopdg kleine
betalingen ten behoeve der gemeente te doen.
1305.
HOOFDSTUK XVI.
Onvoorziene uitgaven.
302. Onvoorziene uitgaven. 3222,88%
KAPITAALDIENST.
Uitgaven:
HOOFDSTUK HI.
Openbare veiligheid.
304. Brjdrage aan hoofdstuk VI van den
kapitaaldienst. f 356,34.
HOOFDSTUK VI.
Openbare werken.
308. Buitengewone aflossing van geldlee
ningen ten laste van hoofdstuk VI komende.
7309,91.
309. Kosten van den aanleg van straten
en wegen. Memorie.
310. Kosten aanleg rioleering. Memorie.
HOOFDSTUK VII.
Eigendommen, niet voor den openbaren
dienst bestemd.
315. Bijdrage aan hoofdstuk VI van den
kapitaaldienst. f 1182,09.
316. Terugbetaling van te veel betaalde
grond na kadastrale opmeting. 500.
Inkomsten
HOOFDSTUK I.
Vroegere diensten.
1. Batig slot van den gewonen dienst vol-
gens de laatst-vastgestelde rekening, voor
zoover daaraan niet reeds eene bestemming is
gegeven. 10958,15%.
2. Aehterstallige inkomsten van vorige
dienstjaren. Memorie.
HOOFDSTUK II.
Algemeen beheer.
4. Uitkeering uit het gemeentefonds inge-
volge artikel 3 onder a der wet van 15 Juli
19i29 (Staatsblad no. 388). 3000.
5. Uitkeering uit het gemeentefonds inge-
volge artikel 3 onder b der wet van 15 Juli
1929 (Staatsblad no. 388). 28822,93.
6. Secretarie-leges en rechten van den
burgerlijken stand, f 800.
7. Rechten ingevolge het vuurwapenregle-
ment. Memorie.
8. Rechten ingevolge de woonwagen- en
woonschepenwet. Memorie.
9. Uitkeering uit het Gemeentefonds, be-
rekend per aangeslagene in de Gemeente-
fondsbelasting. Zie volgno. 285b.
30. Restitutie van te veel betaalde kosten
van verzekering tegen ongevallen en invali-
diteit. Memorie.
38. Verhaal van premien ingevolge de
ziektewet.' Memorie.
40. Uitkeering van ziekengelden van be
drijf svereenigingen ingevolge de ziektewet.
Memorie.
45. Verhaal van bijdragen voor eigen en
weduwen- en weezeopensioen ingevolge art.
36 der pensioenwet 1922. 1495.
47. Vergoeding van de bedrijven in de kos
ten van verzekering, pensionoeering enz. van
ambtenaren en beambten. Memorie.
48. VrrjwiUige terugstorting van een ge-
deelte der jaarwedde van de wethouders.
Memorie.
53. Ingehouden couponbelasting. 60.
HOOFDSTUK IH.
Qperibare veiligheid.
61. Verhaal van premien ingevolge de
ziektewet. f 10.
62. Uitkeering van ziekengelden van be-
drijfsvereenigingen ingevolge de ziektewet.
Memorie.
63. Verhaal van pensioensbijdragen. f 376.
64. Reohten, als bedoeld bij art. 8 der
bdoscoopwet. 25.
65. Inkomsten ter zake van de huisvesting
van personeel der rijkspolitie. f 1500.
66. Opbrengst grasland der schietbaan.
Memorie.
67. Opbrengst gebruik der schietbaan.
Memorie.
68. Verstrekking van hulp bij brand in
andere gemeenten. Memorie.
HOOFDSTUK IV.
Volksgezondheid.
99. Heffing van gelden ingevolge artikel
21 der besmettelijke ziektenwet. Memorie.
100. Aandeel in het batig slot van den
keuringsdienst ingevolge de vleeschkeurings-
wet der gemeente. Memorie.
101. Verhaal van pensioensbijdragen. 2,15.
108. Opbrengst van den verkoop van
drinkwater. 50.
109. Aflos van een renteloos voorschot
verstrekt aan de Bad- en Zwemvereeniging.
/100.
HOOFDSTUK V.
Volkshuisrvesting.
116. Renten en aflossing van voorschotten,
verleend in het belang van de verbetering der
volkshuisvesting. 11.100.
117. Bijdragen van het rijk, krachtens art.
56, derde lid, der woningwet. 4950.
HOOFDSTUK VI.
Openbare werken.
121. Heffing voor het gebruik van open-
bare gronden en wateren. 250.
122. Marktgelden, wik-, weeg- en meet-
gelden. 100.
123. Heffing voor het gebruik van het
slachtlokaal. Memorie.
124. Opbrengst van tollen op wegen, vaar-
ten, sluizen, veren en andere werken of in-
richtingen. Memorie.
125. Begrafenisrechten. 50.
126. Terugontvangst van kosten van ver-
stratingen enz. ten behoeve van de bedrijven
en van derden. f 500.
139. Opbrengst van den verkoop van oude
material en enz. Memorie.
140. Verhaal van premien ingevolge de
ziektewet. 30.
141. Uitkeering van ziekengelden van be-
drijfsvereenigingen ingevolge de ziektewet.
f 15.
142. Verhaal van pensioensbijdragen. 615.
143. Ontvangsten ter zake van de beer-
ruiming. 800.
144. Verhaal van D. v. d. Berg namens
het Departement v. Waterstaat. 7,50.
HOOFDSTUK VH.
Eigendommen, niet voor den openbaren dienst
bestemd.
160. Huur van huizen en andere gebou-
wen. 175.
161. Huur of pacht van landerijen. f 150.
162. Cijnzen en erf pacht en. 163,25.
163. Recognition ter zake van vergunnin-
gen. 23.
164. Renten van kapitalen. 571.
165. Opbrengst van den verkoop van oude
materialen enz. Memorie.
166. Ontvangst van vergoeding van koo-
pers van bouwgrond. 15.
167. Verhaal van vergoeding van koopers
van bouwgrond. f 50.
HOOFDSTUK VHI.
Onderwijs, kunsten en wetenschappen.
2. Qpenbaar gewoon lager onderwijs.
177. Schoolgelden. f 800.
178. Vergoeding van het rijk krachtens art.
56 der lageronderwijswet 1920. 11.912.
179. Ontvangst wegens over een vorigen
dienst te wednig genoten vergoeding van het
rijk krachtens art. 56 der lager-onderwijswet
1920. Memorie.
186. Verhaal van pensioensbijdragen.
f 1175.
187. Huur of vergoeding voor het gebruik
van schoollokalen. Memorie.
188. Restitutie door het rijk wegens over
een vorigen dienst te veel in rekening ge-
brachte pensioensbijdragen der onderwijzers.
Memorie.
189. Opbrengst van aanmaningen en
drwangbevelen. f 10.
7. Bijaonder gewoon lager onderwijs.
202. Schoolgelden. 2400.
203. Uitkeering van gemeenten ingevolge
art. 86 der lager-onderwijswet 1920. 75.
204. Uitkeering van gemeenten ingevolge
art. 104. eerste lid, der lager-onderwijswet
1920. 175.
205. Uitkeering van andere gemeenten in
de aan schoolbesturen te betaien vergoeding,
bedoeld in art. 205 der lager-onderwijswet
1920. f 100.
206. Opbrengst van aanmaningen en
dwangbevelen. 10.
12. Lager onderwijs.
(niet vallende onder de 1 t/m 11).
220. Tegemoetkoming van andere gemeen
ten in de kosten van onderwijs als bedoeld in
art. 13 L.O. Wet '20. f 40.
13 Middelbaar onderwijs.
225. Subsidie van het Rijk in de cursus
voor landbouwonderwijs. f 330.
226. Opbrengst schoolgelden van den Alg.
Landbouwcursus. f 40.
HOOFDSTUK IX.
Ondersteuning aan behoeftdgen en
werkloozen.
1. Ondersteuning aan behoeftigen.
234. Bijdragen van particulieren in de kos
ten van verpleging van anme krankzinnigen.
Memorie.
235. Verhaal van pensioensbijdragen. f 110.
236. Inkomisten in verband met den ver
koop van goedkoope margarine, f 1090.
237. Inkomsten in verband met den ver
koop van vleesch in blik. 5160.
2. Ondersteuning aan werkloozen.
245. Bijdrage van het rijk in de kosten van
steunverleening en werkversohaffing aan
werkloozen. 26317,50.
246. Verhaal van premien ingevolge de
ziektewet. 100.
247. Uitkeering van ziekengelden van be-
drijfsrvereenigingen ingevolge de ziektewet.
Mlemorie.
HOOFDSTUK XI.
Handel en Nijverhedd.
255. Vergoeding van het rijk van een deel
der jaarwedde van hem die belast is met de
dageljjksche leiding van het gemeentelijk
orgaan der arbeidsbemiddeling 100.
256. Verhaal van pensioensbijdragen.
53,60.
257. Teruggave van het Rijk wegens te
veel betaalde extra bijdrage crisisregeling
werkloozenkassen. Memorie.
HOOFDSTUK XII.
Belastingen.
264. Uitkeering van het rijk wegens hoofd-
som der grondbelasting op de gebouwde eigen
dommen. f 4375.
265. Uitkeering van het rijk wegens hoofd-
som der grondbelasting op de ongebouwde
eigendommen. f 4165.
266. 80 opcenten op de hoofdsom der grond
belasting op de gebouwde eigendommen.
f 10.000.
267. 20 opcenten op de hoofdsom der
grondbelasting op de ongebouwde eigendom
men. f 2380.
268. Uitkeering van het Rijk wegens 20
der hoofdsom der personeele belasting 8e en
9e klasse naar den len, 2en en 3en grondslag.
3900.
268a. Hoofdsom der personeele belasting.
975.
269. 180 opcenten op de hoofdsom der
personeele belasting f 36.855.
270. Uitkeering van het rijk wegens 48
opcenten op de hoofdsom der dividend- en
tantidmebelasting. Memorie.
271. 40 opcenten op de hoofdsom der ver
mogensbelasting. 2324.
276. 75 opcenten op de hoofdsom der ge-
meentefondsbelasting. 19.800.
277. Belasting wegens de classificatie der
gemeente (gemeentefondstoelasting) 3e klasse.
2667.
278. Zuivere opbrengst der belasting naar
het inkomen over vorige belastingjaren. Me
morie.
279. Gewetensgelden. Memorie.
280. Belasting op de honden. 250.
281. Belasting op tooneelvertooningen en
andere vermakelijkheden. f 2000.
282. Oninlbaar geleden belasting, welke
alsnog is gelnd. Memorie.
283. Opbrengst van het vergunningsrecht
voor den verkoop van sterken drank in het
klein. 1120.
284. Opbrengst van het verlofsrecht voor
den verkoop van zwak-alcoholisehen drank in
het klein. 500.
285. Opbrengst van aanmaningen
dwangbevelen. Memorie.
285a. Uitkeering uit het werkloosheids-
swbsidiefonds berekend per aangeslagene in de
gemeentefomdsbelasting. f 1066.
285b. Uitkeering uit het gemeentefonds be
rekend per aangeslagene in de gemeente-
fondsfbelasbing. 5333.
HOOFDSTUK XHI.
3. Gaabedrijf.
286. Uitkeering van het bedrijf. 31385,93.
4. Vleeschkeuringsbedrijf.
292. Uitkeering van het bedrijf. f 620.
HOOFDSTUK XIV.
t
Kasvoorzieningen.
296. Teruggave van het rijk. f 100.
297. Teruggave van voorschotten, aan
ambtenaren verstrekt voor het doen van uit
gaven ten behoeve van de gemeente. 1305.
HOOFDSTUK XV.
Overige inkomsten en uitgaven.
300. Verantwoording van het verschil tus-
schen de vo6r 1 Januari 1935 ontvangen op
brengst van de opcenten op de gemeente-
fcndsbelasting. over het dienstjaar 1933/1934
en het ter zake op hoofdstuk XII verantwoor-
de bedrag. Memorie.
301. Verantwoording van het verschil
tusschen de vddr 1 Januari 1935 ontvangen
opbrengst van de belasting wegens de classi
ficatie der gemeente (gemeentefondsbelas-
ting) over het belastingjaar 1933/1934 en het
ter zake op hoofdstuk XII verantwoorde
bedrag. Memorie.
KAPITAALDIENST.
Inkomsten:
HOOFDSTUK HI.
Openbare veiligheid.
303. Batig slot overgebracht van hoofd
stuk I. 356,34.
HOOFDSTUK VI.
Openbare werken.
305. Batig slot overgebracht van hoofd
stuk I. f 5771,48.
306. Brjdrage van hoofdstuk VI van den
kapitaaldienst. f 356,34.
307. Bijdrage van hoofdstuk VII van den
kapitaaldienst. f 1182,09.
HOOFDSTUK VII.
Eigendommen, niet voor den openbaren
dienst bestemd.
311. Batig slot overgebracht van hoofd
stuk I. 182,09.
312. Opbrengst van den verkoop van
gemeente-eigendommen. 1000.
313. Verrekening van verkochte gronden
na kadastrale opmeting. f 500.
314. Uitkeering van een gedeelte der vor-
dering uit het faillissement van Heel Co.
Memorie.
De heer I. DE FEUTER heeft naar aan-
leiding der begrooting nog iets te vragen.
Hem is betkend, dat de brandspuit in dit jaar
hulp heeft geboden te Koewacht, heeft de ge
meente Koewacht hiervoor betaald? Hij mist
nl. een post hiervoor op de begrooting.
De VOORZITTER deelt mede, dat deze
ontvangst verantwoord is in de rekening over
1934. Het gemeentdbestuur van Koewacht is
een nota gezonden, welke prompt is betaald.
De heer VAN BENDEGEM heeft nog een
kort woord te zeggen. Hij heeft verschillende
bezuinigingen voorgesteld, welke door den
Raad niet zijn geaccepteerd, en kan geen vrij-
heid vinden, ertoe mede te helpen, de Perso
neele belasting te venhoogen.
De heer OGGEL brengt den heer Van Ben-
degem onder het oog, dat deze voorstelt een
aantal minieme bedragen te verminderen, tot
missdhien een totaal van 3000, dit kan in de
opcenten op de Personeele belasting hoogstens
15 verschil maken. Dan zouden, indien alle
voorstellen van den heer Van Bendegem wa-
ren aangenomen, de opcenten op de Personeele
belasting toch nog moeten worden geheven
tot een totaal van 165. Daartegenover staat,
dat de muziekvereenigingen niet zouden kun-
nen blijven bestaan. Het zou todh treurig zijn,
dat indien H.M. de Koningin naar Axel zou
komen, de gemeente te Zaamslag of West-
dorpe een muziekgezelschap zou moeten gaan
leenen. De heer Van Bendegem komt steeds
met die kleinigheden, met futildteiten. Verder
wijst hij erop, dat er in Den Haag een stre-
ven is om den belastingdruk overal ongeveer
even hoog te doen zijn. Indien men het ge-
meentepersoneel wat minder zou geven, en
verschillende andere dingen inkrimpen, kan
dit hoogstens leiden tot een heffing van 165
opcenten. Zooals gezegd bestaat het streven
de belastingen overal ongeveer gelijk te doen
zijn, en dan zou het wel kunnen voorkomen,
dat, indien hier steeds verder gaande bezui-
miging werd betrachl op de manier als de heer
Van Bendegem voorgesteld heeft, de gemeente
Axel hiervan het slachtoffer zou kunnen wor
den, en dat het tegenovergestelde beredkt
werd van hetgeen de heer Van Bendegem
heeft beoogd.
De heer VAN KAMPEN moet ook nog iets
van het hart. Hij heeft de voorstellen van den
heer Van Bendegem aangeteekend, en komt
in zijn eenvoudigheid tot een totaal aan be
zuinigingen welke de heer Van Bendegem
voorstelt van f 2645, waarbij dan noig een
/600 waarin de gemeente niets te zeggen
heeft. Dit komt dus neer op een voongestelde
vermtinderinig van f 2000. Spreker erkent het
reciht van den heer Van Bendegem, deze voor
stellen te doen, doch wijst erop dat de heer
Van Bendegem als afgevaardigde der Chr.
Hist, partjj het recht niet heeft tegen de ver-
hooging der belasting te stemmen, indien hij
niet weet, waar de middelen vandaan te halen,
waaruit de daardoor ontstaande meerdere kos
ten gedekt kunnen worden. Indien de heer
Van Bendegem toch daartegen stem-it, is dit
staatkundig een paskwil.
De heer 't GILDE kan niet gelooven, dat
de heer Van Bendegem zich na de woorden
van den heer Oggel zal kunnen troosten met
de wetenschap dat de belastingen toch niet
naar beneden zouden kunnen. Hij stelt zich
dit niet z66 voor. Er is in deze vergadering
reeds enkele malen het onparlementaire woord
demagogie gebruikt en hij is van meening, dat
het aan demagogie gaat grenzen, dat de ge
meente door verschillende maatregelen wordt
gedwongen tot verhooging der lasten. Hij
keurt het ten zeerste af dat gemeenten als
Axel en andere getroffen worden door de
handelwijze van gemeenten als b.v. die van
Amsterdam, waar het geld met honderddui-
zenden wordt weggegooid. Als protest daar
tegen is hij voomemens tegen verhooging der
belastingen te stemmen.
De VOORZITTER vraagt den heer 't Gilde,
waar het dan naar toe moet.
De heer 't GILDE vraagt den Voorzitter
of men dan van zijn meening ten opzichte van
die handelwijzen niet mag doen blijken.
De VOORZITTER merkt op, dat men toch
verplicht is mede te helpen dekking aan te
wijzen voor de uitgaven, indien men deze heeft
helpen voteeren. Indien men de uitgaven
vaststelt, is men ook verplicht, de daartegen
over staande inkomsten aan te nemen.
De heer VAN BENDEGEM herinnert, dat
de heer Van Kampen heeft gezegd, dat spre
ker is gekomen tot een bedrag aan bezuini-
gingsvoorstellen van f 2600. Daarbij heeft de
heer Van Kampen niet gerekend zijn voor
stellen tot progressieve salarisverlaging. Hij
houdt staande, dat indien zijn voorstellen alle
waren aangenomen geworden, een verhooging
der belasting niet noodig zou zijn geweest.
De heer DIELEMAN meent, dat de heer
Van Bendegem hier wel abuis zal zijn.
De heer VAN BENDEGEM wijst nogmaals
op de in vier achtereenvolgende jaren door hem
voorgestelde bezuinigingen. Indien men de
voorstellen van spreker neemt en met vier
vermenigvuldigt
De heer OGGEL: Dat is niet juist!
De heer DIET .EM AN is van meening, dat
de heer Van Bendegem de dingen veel te een-
zijdig beziet. Hij is van meening dat geen der
leden graag het besluit zal nemen tot ver
hooging der belastingen. Indien men echter
rondziet is Axel nog niet een van de hoogste
gemeenten, Koewacht b.v. heft 200 opcenten
en Zaamslag 210. Zoo bekeken is men hier
eigenlijk nog aan den voordeeligen kant. Hij
gelooft dat men daarom hier nog wel degelijk
dankbaar zijn mag.
De heer DE RUIJTER vraagt zich af, hoe
men nu daar tegen kan zijn.
De heer 't GILDE weet dit nog zoo niet.
De heer DE RUIJTER merkt op, dat de
heeren toch de uitgaven hebben helpen votee
ren, en daarom verplicht zijn ook voor de
dekking daarvan steun te verleenen. Spreker
is ook tegen de verhooging der belasting, doch
hij hoopt en vertrouwt niettemin, dat de be
grooting zal aangenomen worden. Men
staat immers voor de ccnsequenties dat men
geld heeft uit te geven, en dus ook moet
weten waar het vandaan te halen.
De heer 't GILDE zal, gehoord de toelich-
ting, voor de begrooting stemmen, doch
onder protest.
De heer DIELEMAN wijst erop, dat wie
tegen de begrooting stemt, tevens ook stemt
tegen steunverleening enz.
De heer 't GILDE deelt mede, voor te
stemmen onder protest.
De heer VERSCHELLING wenscht omtrent
post 281 nog een kleine opmerking en
wel met betrekking tot art. 6 lid 4 der Ver-
makelijkheidsbelasting. Bij onderzoek is hem
gebleken dat hiervoor nog geen cent is inge-
komen. Het feit doet zich voor, en is alge
meen bekend, dat degenen die onder de
bepaling van dit artikel vallen (het betreft
het geven van radiomuziek in cafd's) de tijds-
omstandigheden zich de luxe niet kunnen
permitteeren, thans om binnenshuis naar de
radio te luisteren, twee kachels de eene in het
cafe, de andere in de woonkamer te laten
branden. Hij vraagt of het niet mogelijk is,
hiervoor een andere regeling te treffen. Het
zal nu toch ook wel voorkomen, dat degenen
die een cafe bezoeken, waarin de woonkamer
de radio speelt, ook wel zullen medegenieten.
zonder dat er belasting voor betaald wordt.
De heer 't GILDE: Die genieten dus clan-
destien
De VOORZITTER acht het geen bezwaar
deze kwestie onder de oogen te zien, en ver-
zoekt dat deze aangelegenheid zal worden
gerenvoyeerd naar het college van Burgemees-
ter en Wethouders.
De heer VERSCHELLING gaat hiermede
ac coord.
Voor zoover niet aniders vermeld, zijn de
verschillende posten aangenomen met alge-
meene stemmen.
De begrooting der gemeente voor den dienst
1935 wordt vastgesteld met 12 stemmen tegen
1 op een eindcijfer van 47.883,01% met een
post van onvoorziene uitgaven van 3222,88%,
voor wat den gewonen dienst betreft en voor
wat betreft den kapitaaldienst op een eind
cijfer van f 9348,34.
Voor stemmen de heeren De Ruijter,
Seghers, Verschelling, Van de Bilt, Dieleman,
I. de Feijter, J. de Feijter, 't Gilde, C. Hame-
link, A. Hamelink, Van Kampen en Oggel;
tegen stemt de heer Van Bendegem.
8. Vaststelling begrooting gemeentelijk
gasbedrijf.
De begrooting voor het gemeentelijk Gas
bedrijf dienst 1935 wordt met algemeene
stemmen vastgesteld op een bedrag aan ont
vangsten en uitgaven van f 88.040, met een
post voor afsehrijving van 21.211 en voor
onvoorzien van 1572.
Afdeeling H (kapitaaldienst) sluit met een
batig saldo van 16.362.
9. Vaststelling begrooting Vleeschkeu
ringsbedrijf.
De heer VAN BENDEGEM sitelt voor, met
betrekking tot de in deze begrooting genoem-
de salarissen een sdhrijrven te ricihten aan
Goes en aan Gedeputeerde Staten, am ver-
minderdng hiervan te verzoeken.
De VOORZITTER merkt den heer Van Ben
degem op, dat deze waarschijnlijk een minder
juiste voorstelling hieromtrent heeft. Het be
treft hier niet den Keuringsdienst van Waren
doch den Vleeschkeuringsdienst.
De heer VAN BENDEGEM wenischt de uit-
getrokken salarissen te verlagen zooals door
hem bij zijn voorstel tot progressieve salaris-
verlaginig is voorgesteld.
De heer OGGEL stelt in het lidht dat de
salarissen niet alleen ten laste der gemeente
Axel komen. De Keuringsdienst is ingesteld
voor de gemeenten Axel, Zaamslag, Zuiddorpe,
Koewacht, Boschkapelle en Overslag.
De VOORZITTER moet den heer Van Ben
degem op dit voorstel precies hetzeJfde ant-
woorden als hij heeft gedaan met de andere
voorstellen van den heer Van Bendegem met
betrekking tot salarisverlaging.
De heer DE RUIJTER heeft gezien dat de
uitgetrokken salarissen verhoogid zijn verge-
leken met die over een vorig jaar.
De VOORZITTER antwoordt, dat dit een
gevolg is van compensatie van pensdoenpre-
mies.
De begrooting voor het Vleeschkeuringsbe
drijf wordt zonder hoofdelijke stemming vast
gesteld op een bedrag van /5153, met een
post voor onvoorziene uitgarven van f 69.
De heer VAN BENDEGEM wenscht geacht
te worden, tegen deze begrooting te hebben
gestemd.
10. Vaststelling begrooting Burgerljjk Arm-
bestuur.
De begrooting van het Burgerlijk Arm-
bestuur wordt met algemeene stemmen vast
gesteld op een bedrag van f 10.925, met als
gemeentelijike subsidie een post van 10.900.
Onder de uitgaven komen voor de volgende
postenbedeeling in geld 7500, voedsel,
brandistof en kleeding 300, besteding f 600,
verpleging in gestichten 500, in ziekenhuizen
f 750, geneeskundigen bijstand en begrafenis-
kosten 700, beheer, salaris enz. f 295, on
voorzien /480.
11. Rondvraag.
a. De heer VAN BENDEGEM heeft, bij
de rondvraag een voorstel tot het beschikbaar
stellen van goedkoope aardappelen aan steun-
trekkenden te hebben aangekonddgd. Hij deelt
mede, dat voorstel schriftelijk te zullen in-
dlenen.
b. De heer VERSCHELLING vraagt in-
lichtingen omtrent het leggen van trottoirs
bij de nieuwe woningen aan den Nieuwendijk
Hij heeft vemomen, dat het verschuldigde
geld door de belanghebbenden is gestort, doch
tot nu toe zijn ze nog van trottoirs verstoken.
Hij heeft hooren fluisteren dat dit niet loo.pt
zooals het moet.
De VOORZITTER merkt op, dat dit niet
juist is, het omgekeerde van hetgeen de heer
Verschelling gehoord heeft, is het geval.
Aan de belanghebbenden is vergurning ver
leend voor het dempen van de sloot, rioleeren
en het aanleggen van trottoirs, welke door de
gemeente zullen gelegd worden, mits hiervoor
een zeker bedrag wordt betaald. Nu hebben
inderdaad sommigen het verschuldigde vol-
daan, doch enkelen zijn nog in gebreke ge-
bleven. Hij kan er op wijzen, dat iedereen op
dezelfde wijze behandeld wordt.
De heer VERSCHELLING had vemomen,.
dat alle eigenaars hadden betaald.
De VOORZITTER licht nader toe, dat eerst
ae vergunning- dient te worden gevraagd voor
het rioleeren en dichtleggen van de sloot en
het beleggen met tegels. De bedoeling is
dat de menschen daar een uniforme straat
krijgen.
De heer VERSCHELLING had gehoord
betalldmhenbbenn WareD al 6en jaar 8:eleden
De VOORZITTER kan mededeelen, dat er
alle mogehjke medewerking wordt verleend.
Het is eigenlijk een gevolg van de goedheid
ria? 1 &emf!n.tebestuur, komt eigenlijk om-
dat dit te goed is geweest
da?tieer VERSCHELLING had vemomen,
T gey°lg was van verkeerde behan-
deung. Naar hem werd medegedeeld was 1
bewoner door den gemeente-opzichter niet op
de juiste wijze behandeld. Alles is er al klaar.
ae sloot is al dichtg^egooid enz
feaJ°?lPTTE!R merkt op, dat zulks niet
t ?eval is, en dat die bewoner het risico
ioopt dat de provincie zeggen zal, dat die
grond uit de sloot moet, en deze dan voor
eigen rekening den grond zal moeten verwij-
c. De heer SEGHERS wii vragen of er bin-
nenkort nog een vergadering van den Raad
zal worden gehouden.
De VOORZITTER antwoordt, dat het in de
bedoeling ligt, heden over 8 dagen raadsver-
gadenng te houden.
De heer SEGHERS wenschte zulks te weten
m verlmnd met de aanstaande Kerstdagen
De VOORZITTER herhaalt, dat hetin het
voomemen ligt, vandaag over 8 dagen een
vergadering van den Raad te houden.
d. De heer SEGHERS vraagt, of het wel-
licht mogelijk zou zijn een verbetering aan -e
brengen m het verkeer in de Noordstraat op
Zaterdagavond. De trottoirs zijn dan overvol
van jonge menschen, en naar hij meent, mag
een kinderwagen vrij op het trottoir rijd«Q.
wat. dikwijls °P Zaterdag niet mogelijk is
Hij vraagt of het niet mogeljjk is, die jonge
menschen aan te manen de trottoirs vrij te
laten, of anders maatregelen daartegen te
treffen.
De VOORZITTER had dezelfde klaoht ver-
nomen, doch dan in hoofdzaak met betrekking
tot den Zondagavond. Er is wel een harde
maatregel mogelijk. Doch dan vindt hii het
anderzijds weer gelukkig dat er zooveel men
schen in Axel z(jn. De jeugd ioopt bovendlen
ook liever op het trottoir dan op de keien.
De heer SEGHERS merkt op, dat het toch
mogeljjk is, ze aan te manen tot doorloopen.
De VOORZITTER had, zooals gezegd,
dezelfde klacht vemomen met betrekking tot
den Zondagavond. Hij was voomemens, hier-
naar Zondag te gaan zien, doch had dit met
het barre weer maar uitgesteld, in de ver-
onderstelling, dat het nu geen doel zou heb
ben, erop uit te gaan.
De heer SEGHERS kan bevestigen, dat het
ook s Zaterdags is dat dit euvel zich voor-
doet.
De VOORZITTER zegt toe, de politie op-
dracht te zullen geven hierop toe te zien.
De heer OGGEL wijst er op, dat er ook een
pohtiemaatregel mogelijk is voor diegenen bij
wie men op het trottoir staat, en die, indien
zij zulks niet wenschen, de politie opdracht
kunnen geven, indien b.v. de stoep wordt be-
vuild, daartegen maatregelen te nemen.
De VOORZITTERDoch dan zijn gewoon-
lij'k de daders weg.
e. De heer SEGHERS merkt op, dat hem
is gebleken, dat er zich in de Stationsstraat
een rooster bevindt, hetwelk geregeld afzakt.
De VOORZITTER vraagt waar dit onge
veer is.
De heer SEGHERS antwoordt, dat dit roos
ter zich ongeveer bevindt voor het huis van
den heer Den Hamer of den heer Baert.
De VOORZITTER zegt toe, hiemaar een
onderzoek te zullen instellen.
f. De heer I. DE FEIJTER vraagt of het
niet mogelijk is, de lantaam, welks zich be
vindt bij de woning van Moorthamer te Kijkuit
te verplaatsen tot recht voor den dijk van
den Catharinapolder.
De VOORZITTER merkt op, dat deze lan
taam juist in opdracht van hem is verplaatst
van voor den dijk naar de plaats waar deze
nu staat, daar deze lantaam daar niet op de
juiste plaats stond. Hij heeft nog geen ge-
legenheid gehad, de tegenwoordige situatie
te bekjjken, doch zal ddt eerstdaags doen.
g. De heer C. HAMELINK merkt op, dat
naar hem bekend is, eenigen tijd geleden ge-
tracht werd, een vlieghaven te verkrjjgen
voor Zeeuwsch-VIaanderen. Hij vraagt of het
niet gewenscht zou zjjn, dat de gemeente Axel
er naar streefde, drt vliegveld op haar grond-
gebied te krijgen. De verbinding met cen-
traal Nederland zou ermede zeer gebaat zjjn.
Naar hij vemeemt bestaat er in de wereld
der groote zakenlui ook ambitie voor een der-
geljjk plan. Naar zijn meening Is Axel hier
voor centraal gelegen en ook gunstig voor wat
betreft den industrieelen sector van Zeeuwsch-
VIaanderen; daarom achtte hij het wel de
moeite dat getracht werd, het hier te krijgen,
liever dan wanneer het in een uithoek zou
komen te liggen.
Hij had gehoord dat het oog gevallen was
op de Axelsche vlakte, en verzoekt den Voor
zitter, hem te willen mededeelen of zulks juiet
is.
De VOORZITTER deelt mede, zich in het.
voorjaiar van 1934 in verbinding te hebben
gesteld met den Ontvanger der Registratie en
Domeinen betreffende bedoeld terrein. Daar
heeft spreker alle medewerking ondervonden.
Ook heeft hij met den Minister van Water
staat over deze zaak gesproken, en met hem
ter gelegenheia van zijn bezoek dit terrein
en nog een ander bekeken. Het Ministerie had
geen bezwaren en zoo was men van meening
dat de zaak voor elkaar was, tot de KL_M.
hieromtrent rapport moest uitbrengen, en dat
deed de deur dicht. De K.L.M. achtte het
terrein niet geschikt. De fabrieken in de na-
bijheid bleken te groote obstakels te zijn. Er
zijn in de omgeving van Axel genoeg geschikte
terreinen te verkrrjgen, doch deze zijn alle
te duur. Men moet niet vergeten, dat men
voor een vliegterrein een terrein van 800 X
800 Meter noodig heeft, en komen bij de kos
ten van aankoop nog die vain het voor vlieg
veld geschikt maken, welke ook niet gering
zijn. In de vergadering van Burgemeester en
Wethouders is onlangs nog deze kwestie be-
sproken en heeft men besloten zich wederom
met de K.L.M. in verbinding te stellen.
De heer C. HAMELINK merkt op, dat het
niet denkbeeldig is, dat nog andere autoritei-
ten him best doen om op him gebied een vlieg
terrein te krijgen, waardoor het zou kunnen
gebeuren dat dit den neus van Axel voorbij-
gaat.
De VOORZITTER deelt mede, dat men in
verbinding staat met de Provinciale Commis-
sie voor Luchtvaart en de K.L.M. Zrjns in-
ziens kan hierin door Burgemeester en Wet
houders niet meer gedaan worden dan reeds
is verricht.
De VOORZITTER sluit de vergadering door
het uitspreken van het dankgebed.