T128wl
TELE FUN KEN
Sport
</p 0110
GOEDKOOP9TE
TER NEUZEN, 12 NOVEMBER 1934.
HOEK.
SAS VAN GENT.
MIDDELBURG.
RECHTSZAKEN.
VOETBAL.
a
v.—t.
Vraaqtin/iehtinqen bijdo
Tdefunken Sen/ice Stations
Ingez. Med.
waar de oude regeeringen nog verder hadden
kunnen regeeren op hun manier als er geen
oeconomische crisis tusschenbeiden gekomen
.ware. Maar dat is juist wat er gebeurd is,
en zij is de ruine geworden van vele regee-
ringsstelsels. Nieuwe systemen zijn ingevoerd,
die alles h ebb en kunnen veranderen; slechts
de oeconomische crisis niet. Zij hebben die
ten hoogste met onredelijke inspanning wat
kunnen verplaatsen. Flandin zegt dus iets
van zelf sprekends, met te beweren, dat de
oeconomische toestand het eerst onder han-
den moet worden genomen. Het blijft echter
de vraag, of dat niet zooveel tijd zal eischen,
dat de politieke en sociale spanningen intus-
schen tot een groot gevaar zullen worden, als
daaraan niet tevens wat aandacht wordt be-
steed.
Over het nieuwe kabinet is niet veel te zeg-
gen. Het moet wederom een nationaal kabi
net heeten, omdat wat mannen van rechts er
zitting in hebben genomen, maar het is als
zoodanig van den luister verstoken, die het
kabinet Doumergue tooide. Er loert nieuwe
vijandschap daarbuiten, niet slechts op de bou
levards van Parijs, maar ook in de politieke
wereld. Tardieu, die niet met Flandin over-
weg kan, doet niet mee. Maarschalk Pdtain,
een soort Hindenburg als beschutting voor de
regeering tegen gevaren van den kant van
oud-strijders, heeft zich niet opnieuw ter be-
schikking gesteld. Het moge waar zijn, dat
dit kabinet voorloopig in de Kamer niets te
vreezen heeft, met de heele democratic achter
zich die met vreemden schrik het gevaar van
een beroep op de kiezers, van het einde van
de almacht van het Kamerlid, zag naderen.
Maar men zal op grond van eenheid in zoo
elementaire gevoelens de vraagstukken, welke
Frankrrjk thans schokken, niet oplossen.
EXAMEN ROTTERDAMSCHE
KAPPERSSCHOOL.
Bij het op de Rotterdamsche Kappersvak-
school, directeur de heer F. van Keulen,
gehouden examen is het diploma voor dames-
kappen en watergolven toegekend aan mevr.
G. W. Vinkvan Tatenhove te Ter Neuzen.
AUTO-ONGEVAL.
Hedenmorgen ongeveer 11 uur reed een taxi
van de garage A. A. de Zeeuw alhier, ter
ibegeleiding van een Belgische vrachtauto,
beladen met paling naar het Douanekantoor
te Sas van Gent.
Een 10-ton vxachtwagen wilde de vracht-
wagen en de taxi „snijden" terwijl tegelijkertijd
eenige boerenwagens passeerden. Hierdoor
ibleef de chauffeur van de taxi geen andere
keuze dan tegen een boom te rijden of wel
tegen de snijdende vrachtauto. De chauffeur
koos het eerste met het gevolg, dat de auto
zwaar beschadigd werd en de naast hem zit-
tende ambtenaar licht aan het been werd
gewond, welke verwonding door Dr. Van
Bockstaele die toevallig juist in zijn auto
passeerde, werd verbonden. De snijdende
vrachtauto was zoo vriendelijk in snelle vaart
door te rijden.' Het nummer is echter door
passeerende fietsers opgenomen en bekend
gemaakt. Van een en ander is door de mare-
chaussee van Sas van Gent proces-verbaal
opgemaakt.
DE Z.V.T.M. KRIJGT GEEN SUBSIDIE
VOOR HARE TRAM- EN/OF
AUTOBUSDIENSTEN.
Naast de motie die dezer dagen is gepubli-
ceerd door den Bond van Bedrijfsautohouders,
meit betrekking tot het exploiteeren van auto-
bussen enz. door de tramwegen, heeft de
„Hanze" in Zeeuwsch-Vlaanderen aan een
aantal gemeenteraden ,in dit gewest een adres
igericht, waarin zij zich keert tegen het ge-
bruik van de tram-autobussen voor het orga-
niseeren van uitstapjes, het beschikbaar stel-
len der autobussen voor reizen van vereend-
gingen enz., aangezien naar hare meening
daardoor de toestand ontstaat, die een gewel-
dige concurrentie beteekent voor het parti-
culier bedrijf en dat in den regel prijzen wor
den bedongen, waartegen het particulier be
drijf niet concurreeren kan, terwijl die concur
rentie van de Z.V.T.M. gemakkelijk te voeren
is, omdat zij wordt gedekt door subsidies uit
de diverse gemeentekassen en verliesposten
gemakkelijker worden gecompenseerd.
Naar aanleiding daarvan schrijft men ons:
De Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-IMaat-
schappij en de Stoomtram HulstWalsoorden
genieten geen steun van d,e overheid voor de
exploitatie van hare tram- en auto-diensten.
Alleen de Z.V.T.M. krijgt voor haar tram-
ddenst een klein in 't volgend jaar afloo-
pend subsidie, als tegemoetkoming voor
bijzondere, door regeeringamaatregelen ver-
oorzaakte personeellasten. De door de Pro-
vincie, Gemeenten en Polders indertijd aan de
Z.V.T.M., in termijnen toegekandte subsidies,
zijn evenmin voor de exploitatie, doch ter be-
taling van het aandeel, dat de streek moest
bijdragen in het kapitaal voor den aanleg van
het tramnet. Die wijze van betaling, niet
direct, doch in termijnen, was een van de oor-
zaken, waardoor de Z.V.T.M. destijds een
obligatieleening moest aangaan, om de ge-
maakte werken, enz. direct te kunnen betalen.
De bedrijfsautohouders in W.- en O.-
Zeeuwsch-Vlaanderen, z.g. B.B.N., en de
HANZE zijn beide uitgegaan van de verkeerde
veronderstelling, dat wel subsidie voor bus-
en/of vrachtautovervoer door de Z.V.T.M.
werd en wordt genoten, en hebben op deze
onware opvatting hare actie ingezet ook tegen
deze tramwegmaatschappijem. Men oordeiele
zelf, of het billijk is, op z66 onjuiste gronden
een strijd te voeren, welke ontegenzeggelijk
de Z.V.T.M. zgl schaden.
TER NEUZENSCHE BESTUURDERSBOND.
j Door de Ter Neuzensche Bestuurdersbond
is een adres gericht aan den gemeenteraad
met verzoek bij de Regeering te willen aan-
dringen op noodzakalijke verbetering in den
steun verleencl aan de werkloozen, ook om-
schreven in het bekende petitionnement. Ook
aan verschillende plaatselijke vereenigingen
is dit adres verzonden, met verzoek daaraan
adhaesie te willen betuigen.
P.Z.E.M. KWARTET.
Door de P.Z.E.M. werd in een der nummers
van „Ons Electriciteitsblad" een kwartet-
prijsvraag uitgeschreven. Dat daarvoor veel
belangstelling bestond, kan blijken .uit het
aantal oplossingen dat binnenkwam. Dezer
dagen wordt aan de juiste oplossers een exem-
plaar van het zoo juist verschenen kwartet-
spel Alles Electrisch" toegezonden. Dit zal
vermoedelijk met ingenomenheid worden be-
groet. De kaarten zijn mooi uitgevoerd en
zullen een aangename ontspannling kunnen
toieden. De kaarten herinneren steeds aan
de ulteenloopende toepassingen der elcetri-
citeit.
DE „ERIK BOYE".
Het voorloopige dichten van het lek in den
scheepswand van het te Walsoorden aan den
grond gezette Deensche stoomschip „Erik
Boye" en het vlot brengen ervan ging met
groote moeilijkheden gepaard. De aange-
brachte bekisting is tot tweemaal toe tijdens
opkomend water en mede tengevolge van het
ruwe weer weggeschoven, waardoor men Vrij-
dagmiddag genoodzaakt was het schip ten
derde male op de zandbank vddr Walsoorden
aan den grond te zetten. Daar het schip on-
danks de bekisting toch water blijft maken,
veronderstelde men, dat behalve aan bak-
boordszijde, zich ook nog een lek in den
bodem moet bevinden.
Tenslotte is de „Erick Boye" Vrijdagnacbt
vlot gebracht en naar Antwerpen opgesleept.
VISSCHERSVAARTUIG „ARNE SCHOU".
Het Belgische visschersvaartuig „Arne
Schou" (Brussel I) dat op weg was van de
Faroer-eilanden naar Brussel met een lading
visch, heeft ter hoogte van Borssele machine-
schade gekregen, waardoor het schip de reis
niet kon voortzetten en ten anker kwam. De
sleepboot Vulcan" voer ter assistentie uit en
heeft het anker, dat men niet kon lichten,
boven gehaald. De sleepboot ,,Ajax" van de
Union de Remorquage et de Sauvetage te
Antwerpen heeft de ,,Arne Schou" naar Ant
werpen gesleept alwaar de schade gerepa-
reerd zal worden.
VRIJWILLIGE voldoenlng van
BELASTING.
De Minister van Financien maakt bekend,
dat ten behoeve van 's rijks schatkist is ont-
vangen wegens over vorige jaren te weinig
betaalde belasting naar inkomen en/of ver-
mogen (gewetensgeld) bij den ontvanger der
directe belastingen te Hulst f 5,22.
DE BRAN DSTOFFENBIJSLAG VOOR DE
WERKLOOZEN.
In de circulaire van 24 October ji. over de
brandstoffenbijslag voor ondersteunden en
voor de bij de werkverschaffing te werk ge-
stelde werkloozen wordt o.m. gezegd, dat niet
meer mag worden uitgekeerd dan voor een
arbeidersgezin noodzakelijk moet worden ge-
acht.
In verband met vragen, die daaromtrent
door eenige gemeentebesturen werden gesteld,
wordt vanwege het departement van sociale
zaken meegedeeld, dat de beoordeeling te
dezer zake geheel aan de gemeenten wordt
overgelaten en dat elk gemeentebestuur voor
zichzelf dient vast te stellen hoeveel brand-
stof een arbeidersgezin ter plaatse geacht kan
worden noodig te hebben. Alleen die hoeveel-
heid mag worden verstrekt. Van rijkswege is
evenwel als grens gesteld, dat voor deze bij-
slag een maximum van f 1 per gezin per week
niet overschreden. mag worden.
TEGEN HE! PLAATSEN VAN WEEG-
BRUGiGEN.
In verband met het voorstel van Ged. Sta-
ten van Zeeland, om weegbruggen te plaatsen
bij de proviriciale veeren, ter nauwkeuriger
bepaling van het gewicht van de per vracht
auto over die veeren te vervoeren goederen,
is door de middenstandsvereenigingen Han-
delsbelangen en de Hanze te Goes, aan de
leden van de Provinciale Staten een adres toe
gezonden waarin verzocht wordt dit voorstel
niet aan te nemen.
Adressanten voeren hierin aan, dat Zeeland
ten opzichte van het goederenvervoer over de
veeren zeer ver ten achter staat bij dergelijke
gelegenheden in andere provincien o.a. bij het
Moerdijksche veer. Het allerlaagste goederen-
tarief naar Zierikzee of naar Zeeuwsch-Vlaan
deren bedraagt f 4 per ton. Een vrachtauto
met 10 ton lading betaalt in Zeeland bijv.
f 42,50, terwijl men hiervoor aan den Moer-
dijk f 2,50 berekent. Het feit dat er uit
Zeeuwsch-Vlaanderen geen geregelde bode-
diensten zijn op Middelburg, Bergen op Zoom
eja. plaatsen, is omdat de exploitatie hiervan
door de hooge vrachtkosten op de veeren,
totaal onmogelijk wordt gemaakt. Het feit
dat de A.T.O. een eigen bootdienst op Ter
Neuzen heeft ingelegd spreekt voldoende.
Het plaatsen van weegbruggen zal onge-
twijfeld belemmerend op het verkeer werken,
terwijl de naam van Zeeland, als zijnde de
duurste provincie van Nederland ten opzichte
van goederenyervoer, er niet op zal verbeteren.
Adressanten verzoeken dan ook om niet
alleen het voorstel van Ged. Staten niet aan
te nemen, doch ook om de per as over de
provinciale veeren te vervoeren goederen ge
heel vrij te laten.
Hedenmorgen passeerde het zoontje van
de S., die met paard en kar met kruideniers-
waren vent clep Molendijk toen daar toevallig
de tram aankwam. Door het fluiten van de
locomotief schrok het paard en sprong opzij,
waardoor alles ondersteboven van den dijk
tuimeide, 'op de rails. Door kraehtig remmen
kon de machinist nog stoppen vlak voor de
omgevallen kar. Met behulp van het tram-
personeel werd paard en kar weer op de been
geholpen. Persoonlijke ongevallen kwamen
woniderlijk genoeg niet voor, terwijl ook de
materieele schade zeer gering was.
Ontslag djrecteur zangvereeniging.
Wegens vertrek naar elders heeft de heer
C. P. v. d. Ameele ontslag gevraagd als
directeur der plaatselijke zangvereeniging.
De leden zullen slechts noode deze directeur
zien heengaan daar onder zijn krachtige lei-
ding de vereeniging op een zeer hoog peil is
gekomen.
Na ongeveer 6 jaar alhier werkzaam te zijn
geweest als directeur van het post- en tele-
graafkantoor, zal de heer Bromet met 1 De
cember a.s. deze gemeente verlaten. Hij is aan-
gewezen om in dezelfde functie op te treden
als directeur van het P. en T. kantoor te
Rijssen (O.).
Tot dusverre is nog niet bekend, wie hem
in deze functie aah het kantoor te Sas van
Gent zal opvolgen.
De Zondag alhier gehouden vergadering van
de federatie Zeeland van den Vrijz. Dem.
Bond koos tot haar secretaris den heer J. W.
Hansen te Goes.
Besproken werd de candidaatstelling voor
de Provinciale Staten en ook die agenda voor
de jaarvergadering van den Bond op 24 en 25
November te Rotterdam te houden.
Een motie werd aangenomen, waarin aange-
drongen wordt op het niet invoeren van de
herclassificatie der gemeenten.
De heer M. H. Boasson, wethouder van
Middelburg, sprak over „Gemeente-Politiek in
Crisistijd". Hij betoogde o.a., dat nu men
tijden van economische inzinking, verarming,
beleeft, de verantwoordelijkheid voor de ge-
schapen toestanden mede brengt, dat men
loyaal meewerkt om de gemeentehuishouding
op lager peil te brengen. De Vrijz. Dem.
moeten stelling nemen in een strijd tegen twee
fronten: 1. De slechte en tot dusver nog steeds
terugioopende economische toestand, en 2.
Het opkomende fascisme en communisme, dat
bij vele ontevredenen een voedingsbodem vindt.
De hooge uitgaven voor werkloosheid enz.,
het inkrimpen van de belastingen, maakt dat
men moet medewerken aan versoberingen en
men moet daarvan de verantwoordelijkheid
dragen en niet tegen stemmen, in de hoop,
dat de voorstemmers toch wel zullen zorgen,
dat de toestand gered wordt.
Inzake den strijd tegen fascisme en commu
nisme betoogde spr., dat men moet trachten
te redden, wat de Vrijz. Dem. zoo na aan het
hart ligt: de vrijheid van gedachte, de vrij-
heid van de individu.
Tegen de herclassificatie.
Zaterdag vergaderden in „St. Jords" te
Middelburg de besturen der vereenigingen in
Zeeland, aangesloten bij de Onderwijs-Centrale,
waartoe behooren het Ned. Onderwijzers
Genootschap; de vereeniging van Hoof den van
Scholen; Unie van Chr. Onderwijzers; ver
eeniging voor M.U.L.O.; bond van leerkrachten
bij het Nijverheidsonderwijs voor meisjes;
bond van onderwijzeressen bij het Voorberei-
dend Onderwijs en de Vereeniging van Leera-
ren en Onderwijzers in de Ldchamelijke
Qpvoedimg.
Besloten werd een protestvergadering te
houden op Zaterdag 17 November a.s. te Mid
delburg in St. Joris te 3 uur tegen de voor-
genomen planmen der regeering tot her-classi-
ficatie der gemeenten. In het oomite van uit-
voering namen zitting de heeren P. van Roon
en H. Th. de Meijer voor het N. O. G., Ditmar
en J. C. Groenenberg voor de Unie van Chr.
Onderwijzers en H. Wesselink voor de vereeni
ging voor M.U.L.O.
INDIGESTIE VERDWEEN
toen Kruschen verscheen.
Hier is een eenvoudig, maar waar getuige-
nis, dat velen zal overhalen ook pens Kruschen
Salts te probeeren.
„Jarenlang heb ik erg aan indigestie ge-
leden. Tallooze middeltjes heb ik geprobeerd,
maar zonder resultaat. Ik nam een kleine fla-
con Kruschen Salts en dit scheen me wel goed
te doen, dus ging ik er mee door. Nu heb ik
4 groote flacons Kruschen gehad en ik voel
me weer uitstekend. Ik heb ook geen last
meer van opgeblazenheid, wanneer ik iets ge-
geten heb, dus nu gebruik ik iederen morgen
Kruschen Salts." Mevr. E. C. D. te L.
Indigestie wordt veroorzaakt door een sto
ring in het inwendige organisme. Uw voedsel
in plaats van in Uw lichaam te worden opge
nomen, hoopt zich op en gaat gisten, waar
door schadelijke gassen en zuren ontstaan,
wat pijnen en opgeblazenheid kan veroorza-
ken. De werking van. de 6 zouten in Kruschen
Salts is zoodanig, dat de spijsverteringsorga-
nen tot regelmatig werken worden aangezet.
En dat beteekent een gezegend einde aan in
digestie en een vernieuwde eetlust, zonder de
minste vrees voor pijnen of opgeblazenheid
naderhand.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar
bij alle apothekers en drogisten a 0,90 en
1,60 per flacon, omzetbelasting inbegrepen.
Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel
als op de buitenverpakking de naam Rown-
tree Handels Maatschappij, Amsterdam, voor-
komt. Adv.
VEROORZAKEN VAN DOOD DOOR
SCHULD.
Voor de rechtbank te Middelburg werd behan-
deld de zaak tegen A. V., aannemer te Sas van
Gent, aan wien, blijkens de ter terechtzitting
voorgelezen dagvaarding werd ten laste ge-
legd, het veroorzaken van eens anders diood
door schuld, doordat hij op 6 September j.l.
onder Sas van Gent, op den openbaren weg
de Westkade met een door hem bestuurde
auto dusdanig roekeloos en onvoorzichtig
heeft gereden en is blijven rijden, ook bij het
naderen van een gevaarlijk punt op den rij-
weg, genaamd de Suikerdijk en dat punt
naderde gelijktijdig met een motorfiets, be-
stuurd door zekeren Meuelmans, bij het pas-
seeren van voomoemd punt den motor heeft
gegrepen en dezen met zijn berijder in het
kanaal langs de Westkade aldaar heeft gewor-
pen, tengevolge waarvan M. is overleden.
Verdachte was verschenen en werd rechts-
kundig bijgestaan door mr. W. K. H. Dieleman,
advocaat te Middelburg.
Als eerste getuige, blijkens het verslag der
VI. Crt., werd gehoord dr. J. P. L. Hulst, arts
te Leiden, die de sectie vcrrichtte, en die ver-
klaarde, dat het slacht .ffer niet den ver-
drinkingsdood is gestorven, doch aan bekomen
inwendige verwondingen.
Get. M. C. Maas, opzichter te Sas van Gent,
reed dien avond per fiets van Selzaete naar
Sas van Gent. Deze heeft de auto van ver
dachte met een vaart van ongeveer 60 a 70
K.M. rechts van den weg zien tegemoet
komen. Hij herkende de auto later als die
van verdachte. Tot zijn schrik zag hjj plot-
seling, dat er een botsing plaats vond tusschen
de auto en de motorfiets, eenige meters voor
het vereenigingspunt van de beide wegen.
Na eenige meters te zijn voortgereden botste
de auto tegen een paal, die afknapte en bleef
vervolgens gedeeltelijk in het kanaal hangen,
waama hij verdachte uit de auto zag stappen.
Getuige heeft nog even het hoofd van den
motorrijder boven water zien steken, deze was
n.1. met den motor in de vaart geslingerd. Get.
heeft omtrent het ongeval nadere verklarin-
gen aan de hand van de terechtzitting aan-
wezige kaart.
Get. Thiron te Sas van Gent, heeft van de
botsing niets gezien, doch heeft wel de auto
tegen een paal zien rijden en ook een man
in 't kanaal zien liggen. Zij heeft geen sig-
nalen hooren geven. Ook heeft zij verdachte,
die een bloedende hoofdwonde had, uit zijn
auto zien stappen.
Get. Decker legt een gelijkluidende verkla-
ring af. Ook hij heeft den man in het kanaal
zien liggen, die men er direct heeft uitgehaald,
doch geen teeken van leven meer gaf.
De 17-jarige Thirie te Sas van Gent, kwam
dien avond met zijn twee broertjes van de
grens. Hij zag toen het slachtoffer met zijn
motor in een matig tempo 'den Suikerdijk op-
rijden. Bij het naderen van' deli weg, die daar
stijgende is, gaf de motorrijder meer gas, en
maakte toen een kleine zwenking naar rechts,
doch hij is boven aan den weg weer links gaan
rijden. Oogenblikkelijk daarop hoorde getuige
een knal, van de aanrijding zelf heeft hij niets
gezien, doch heeft wel de auto zien aankomen
met een meer dan groote snelheid. Later zag
hij de auto in het kanaal hang'en.
De wachtmeester der marechaussee te Sas
van Gent, die het onderzoek leidde, bevestigde
zijn proces-verbaal, hij zag de auto op den
weg staan, waarvan de motorkap vermoede
lijk onder water lag. Tien meter vender lag
het lijk van den verslagene.
Op een vraag van den president zegt get.
dat men over het algemeen daar ter plaatse
hard rijdt en verdachte wel tot een van de
hardste rijders behoort. Get. heeft een twee-
tal sleepsporen van de auto over den weg
geconstrueerd.
De deskundige Vijgeboom rapporteerde,
dat zoowel de auto als de motor technisch
in orde waren. Het motorrijwiel was even
wel door de botsing geheel gekraakt. Vol-
gens de meening van desk, moest de auto op
het oogenblik van de botsing met een vaart
van ministers 70 K.M. hebben gerekend, het-
geen verdachte doet opmerken, dat zijn wagen
een nieuwe Chevrolet was en deze spoedig
remsnelheid hebben.
Een tweetal deskimdigen a deoharge hadden
ten opzichte van de verklaringen van den
deskundige Vijgeboom 'n afwijkende meening.
Op een vraag van den President aan ver
dachte, of hij op het verkeer op den Suiker
dijk had gelet, antwoordde deze ontkennend,
daaraan toevoagende dat dit door niemand
gedaan wordt. Verdachte zegt zich in deze
niet schuldig te gevoelen, doch meent, dat
het ongeval voortvloeit uit een ongelukkige
samenloop van omstandigheden.
De Officier van Justitie requisitoir nemen-
de, zegt dat. gebleken is, dat verdachte met
een zeer groote snelheid heeft gereden, meer
links dan rechts, hetgeen ook blijkt uit den
moet in den paal, die na de botsing door ver
dachte is omvergereden. Onaannemlrjk lijkt
spreker de bewering van verdachte, dat hij
met een matige vaart reed en dat hij de voet-
rem en zijn zoon, die bij hem zat, de hand-
rem in werking zou hebben gesteld. Indien
verdachte wat meer rechts had gehouden, had
hij voor zijn tegenkomers meer ruimte aan den
linkerkant gelaten. Iemand die daar ter
plaatse niet woont, mag wellicht de Suiker
dijk ter plaatse voorbijrijden zonder op het
verkeer te letten, doch verdachte die daar
woont en weet, dat de Suikerdijk daar ligt,
moet daarop letten en juist omdat hij dat niet
gedaan heeft, is dit doodelijk ongeval aan zijn
schuld te wijten.
Rekening houdende met de overigens gun-
stige factoren eischt de Officier van Justitie
1 maand gevangenisstraf.
De verdediger van verdachte zegt, dat we
hebben te maken met de feitelijke omstandig
heden. De hoofdweg loopt recht door en op
dezen weg komt de Suikerdijk, waarop geen
of weinig verkeer is, uit. De motorrijder kwam
van den Suikerdijk en reed tender op te let-
ten den grooten verkeersweg op. Aangenomen
mag worden, dat verdachte 70 K.M. reed en
men moet in deze afgaan op de verklaringen
van deskundigen. Wat verdachte na de bot
sing heeft gedaan, zal men wel niet precies
meer te weten komen. Het is een ongeluk
dat ieder autorijder kan overkomen, doch
pleiter is van meening, dat, ook al zijn de
gevolgen emstig geweest, hot niet aangaat
zoo'n zware straf te eischen. Pleiter is van
oordeel, dat verdachte geen schuld treft, doch
het meer een gevolg is van een samenloop van
omstandigheden, op grond waarvan hij de
Rechtbank verzoekt, verdachte vrij te spreken.
Uitspraak 23 November a.s.
HET DRAMA IN DE VLISSINGSOHE
STRAAT TE MIDDELBURG.
De officier van justitie te Middelburg heeft
hooger beroep aangeteekend tegen het vonnis
der rechtbank van 2 November 1934, waarbij
C. J. M., cafdhouder te Middelburg, thans
gedetineerd is veroordeeld tot 5 jaar gevange
nisstraf terzake van doodslag.
Zooals destijds gemeld had de officier
wegens moord 15 jaar geeischt.
HOOGER BEROEP.
Door L. B. V., oud 42 js metselaar en
aannemer te Hoofdplaat is hooger beroep
aangeteekend tegen het vonnis van den kan-
tonrechter te Oostburg, waarbij hij wegens
overtreding van de Motor- en Rywielwet is
veroordeeld tot 1 boete of 1 dag hechtenis.
Door P. J. A., oud 28 j., makelaar te
Walsoorden is hooger beroep aangeteekend
tegen een vonnis van den kantonrechter te
Oostburg, waarbij hij wegens overtreding van
de Motor- en Rijwielwet is veroordeeld tot
10 boete of 10 dagen hechtenis betaling
van 50 schadevergoeding.
UITSLAGEN VAN ZONDAG.
K. N. V. B., Afdeeling IV.
le klasse. .agnhivihn
PSV—LONGA 2—1
NO ADWillem H 2—0
MVVEindhoven 40
JulianaBW 40
NACBleijerheide 20
doelp.
gsp. gew. gel. verl.
pnt.
v.t.
PSV
7
5
2
12
19—7
NAC
7
5
2
12
20—9
Juliana
7
4
1
2
9
16—13
MW
7
3
1
3
7
16—10
BW
7
3
1
3
7
12—13
Bleijerheide
7
2
2
3
6
8—7
LONGA
7
2
1
4
5
12—20
Willem II
7
2
5
"A
11—18
NOAD
7
1
2
4
4
9—15
Eindhoven
7
2
5
4
11—22
2e klasse A.
MiddelburgDe Baronie
VlissingenRBG
AllianceZeelandia
TemeuzenBreda
DOSKO—TSC
4—1
4—0
2—0
7—1
1—1
doelp.
gsp. gew. gel.
verl.
pnt.
v.t.
Vlissingen
7
5
1
1
11
22—8
Middelburg
6
5
1
10
258
DOSKO
5
2
3
7
11—7
De Baronie
6
3
3
6
17—18
Temeuzen
7
3
4
19—23
Alliance
7
1
4
2
6
11—15
Breda
7
2
2
3
6
13—18
TSC
6
2
1
3
5
14—15
Zeelandia
6
2
4
4
8—17
RBC
7
1
1
5
3
10—21
3e
klasse A
HulstDe Zeeuwen
2—1
BreskensAxel
4—3
SluiskilTemeuzen
2
1—2
gew. gel. verl.
doelp.
gsp-
pnt.
v.t.
Breskens
8
6—2
12
2483
Hulst
4
4
8
7—8
Axel
6
4—2
8
25—11
Sluiskil
5
3—2
6
7—7
Temeuzen 2
7
2—5
4
11—19
De Zeeuwen
5
113
3
611
Oranje
4
1—3
2
9—16
Hoofdplaat
5
1—4
2.
7—12
3e klasse B.
ROSGoes
Zeeuwsche BoysMiddelburg 2
HansweertGoesohe Boys
1—3
1—2
0—1
doelp.
gsp. gew. gel. verl.
pnt.
Goes
8
7 1
15
27—4
Zierikzee
6
4 1
1
9
21—8
Middelburg 2
7
4
3
8
17—14
ROS
6
3 1
2
7
18—12
Zeelandia 2
5
2
3
4
10—15
Z. Boys
3
1
2
2
4—6
Goesche Boys
6
1 1
4
2
5—21
Hansweert
6
6
4—26
DE WEDSTRIJDEN.
Eerste Klasse.
In de Zuidelijke Eerste Klasse hebben alle
thuisclubs de beide punten weten te behalen
en het is bovendien wel opmerkelijk, dat al
de vijf clubs die de eer aan hun tegenstander
moesten laten te samen slechts een doelpunt
hebben verkregen. PSVLONGA is geein-
digd in een kleine overwinning voor de thuis-
club, die met 21 meer dan tevreden kan zijn
want LONGA heeft langen tijd de leiding we
ten te behouden. Nadat de gelrjkmaker was
gescoord, wisten de PSV-ers zoowaar nog de
overwinning in de wacht te sleepen.
NOADWillem II bracht een zege voor
NOAD met 20, hetgeen meer was dan haar
toekwam, daar Willem II toch minstens een
tegenpunt had verdiend. Zooals te verwach-
ten was bestond voor deze plaatselijke ont-
moeting groote belangstelling.
De Eindhovenaren hebben het in de hoofd-
stad van Limburg niet kunnen bolwerken.
MW won met 40 van Eindhoven, welke
laatste club een slechten dag had.
JulianaBW bracht wel de grootste ver-
rassing en een nederlaag van 40 is voor
BW veel te groot geweest, al moet gezegd.
dat Juliana volkomen verdiend heeft gewon-
nen door haar tactischer spel.
NACBleijerheide 20 mag een normale
uitslag genoemd worden, al heeft NAC zich
ook danig moeten inspannen om de felle aan-
vallen af te slaan.
TWeede Klasse A.
MiddelburgDe Baronie. 41.
Bij Middelburg was Vogel weer van de partij
en deze heeft zich kranig geweerd, zoodat de
groenwitten met vemieuwden moed het ver-
dere verloop van de competitie zullen tege
moet zien. De Baronie kon niet tegen het
snelle spel van Middelburg op en zoo werd de
aehterstand voortdurend grooter, tot tegen
het einde van den strijd het eerste en eenige
tegenpunt werd gemaakt.
VlissingenRBC. 40.
Ook de rood-witten hebben een goeden dag
gehad, want zij vertoonden zulk een hecht ge
heel dat RBC geen kans zag er doorhaen te
breken. Dat Vlissingen zou winnen was wel
de algemeene opinie, doch dat RBC zelfs niet
de eer zou redden had men niet gedacht.
Vlissingen staat nog steeds in de eerste gele-
deren en de returnwedstrijd van Middelburg
zal er des te spannender op worden.
AllianceZeelandia. 2o.
Alliance op eigen veld, ziedaar een groot
struikelblok voor vele tegenstanders en des
te meer waar beide clubs elkaar in kracht
niets toegeven. Dit ondervond Zeelandia in
haar strijd tegen Alliance, want al is de uit
slag dan ook in het voordeel van Alliance
uitgevallen, verdiend heeft zij zulks niet. Zee
landia was over het algemeen sterker, doch
hoe zij ook zwoegde het baatte niets. Telkens
en telkens strandden haar aanvallen op de
verdediging van Alliance, die daarbij het ge-
luk aan haar zijde had.
TemeuzenBreda. 71.
Bij de besprekingen van den komenden
strijd tegen de rood-witten uit Breda, schre-
ven we o.m. dat Temeuzen na haar inzinking
bij het begin van het seizoen zich aan het
herstellen was en inderdaad de strijd die gis-
termiddag op het terrein aan den Westsluis
is gespeeld heeft dit volkomen bewezen. Het
samenspel van Temeuzen herinnerde aan het
zoo glorierijk eerste jaar in de Tweede Klasse,
daarbij werd geen enkele gelegenheid onbenut
gelaten om te schieten en dat dit met succes
werd gedaan bewijst de hooge score, die in de
Tweede Klasse tot de uitzonderingen behoort.
Het veld was door de vele regens glad en
daarvan hebben de gasten wel meer last on-
dervonden dan de rood-zwarten, doch de cij-
fers wijzen uit, dat Temeuzen een verdiende
overwinning heeft behaald.
Terneuzen's aanvoerder heeft den toss ge-
wonnen en direct gaat Breda een bezoek bren
gen aan de beide achterspelers van Temeuzen,
maar deze geven niet thuis en zoo geeft Van
der Hooft prachtig door naar de voorhoede
der rood-zwarten. Een werkeljjk goed ver-
zorgd samenspel van de voorhoede doet alle
spelers in den aanval betrokken zjjn, waar
tegen de achterspelers van Breda het moeten
afleggen, toch kan de rechtsback het gevaar
keeren, maar nauwelijks heeft Van de Wege
zich van zijn taak gekweten of Van Pienbroek
zet den bal door naar Van Driel, die Kouwij-
zer in den strijd betrekt en van hem gaat het
leder zeer vlug naar Laurens, die met een
hard schot het eerste doelpunt maakt na 5
minuten spelens. 10.
Er zit schot in de voorhoede van Temeuzen,
want nauwelijks is de bal aan het rollen of
Kouwijzer schiet verbazend hard op het doel
van Franken, waarbij het leder een paar
centimeter langs de zijpaal gaat. Een goed
geleide aanval van Breda is hierop het ant-
woord, waarbij Van de Wege aanvankelijk
.succes heeft, doch de bal komt terug en al
leen het buitenspel staan van de rechtervleu-
gel van Breda is oorzaak dat Dooms niet in
het gedrang komt. Even later is het dezelfde
vleugel die zich niet onmiddellijk terug trekt
en weder buitenspel komt te staan. Laurens
probeert het met een schot van verren af-
stand, maar Franken heeft hiermede geen
moeite, toch komt Laurens vlug terug en nu
gaat zijn hard schot naast. Als Geensen in
de knel komt speelt hij terug op zijn doelman,
die de bal het veld inzendt. De linksbinnen
van Breda schiet van grooten afstand, waar-
mede hij geen succes heeft, daar Dooms mak-
kelijk kan stoppen. Als een aanval door het
buitenspel staan van den rechtsbuiten van
Breda op niets uitloopt, trapt Geensen te
laag den toegestanen vrrjen bal weg, waar
door Breda direct weer tot den aanval kan
overgaan.
Hierbij ontstaat echter een misverstand
tusschen den rechtsbinnen en middenvoor van
Breda, waarvan Dooms terecht profiteert,
door den bal weg te werken. Van der Hooft
vangt dezen bal op, geeft hem door naar Ha-
melink, die naar Kouwijzer passeert en met
een goed gericht schot moet Franken voor de
tweede maal visschen. 20.