Gemengde Berichten
gemeester en Wethouders en de steuncom
missie wel bekend en de betrokkene voor het
ontvangen van steun uitgesloten.
Spreker verwacht ook niet, dat men voor
20 in de week iemand zal vinden, die als
controieur de capaciteiten zal bezitten om
alles na te speuren dat Burgemeester en Wet
houders hem willen opdragen.
Aan den controieur zal ook opgedragen
worden na te gaan of de werkloozen wel
moeite doen om werk te vinden. Dat wil dus
zeggen, dat, wanneer hij de verschillende
werkgevers heeft afgeloopen en hij zal dan
eens hier of daar een uur tegen den muur gaan
staan, dat hij een ongunstig rapport krijgt,
omdat hij niet voortdurend naar werk heeft
loopen zoeken. Dat kan toch in de praktijk
niet? Er zal uit die regeling een verschrikke-
lijke verklikkerij voortkomen, als men gaat
navragen waarom iemand brj een werkgever
is ontslagen en als men gaat naspeuren of
hij wel werk zoekt, zal men moeten afgaan
op praatjes van de straat.
Spreker is van meening, dat er in deze ge-
meente reeds voldoende controle op de werk
loozen bestaat. Burgemeester en Wethouders
hebben de steuncommissie, die hen ter zijde
staat en hij wil niet meerwerken aan een
maatregel tot verdere bespionneering der ar-
beiders, die nog uit het geld van de werkloo
zen moet worden betaald. Wanneer men daar-
over uit ervaring van andere plaatsen hoort,
is het ten hemel schreiend op welke manier
zoo'n controieur zich verdienstelijk tracht te
maken
Ook wanneer deze regeling den raad van-
wege den Minister wordt opgedrongen zou hij
zich daartegen toch schrap willen zetten.
De heer SEGHERS: Mijnheer de Voorzit-
ter. A1 was het ons bekend, dat Burgemees
ter en Wethouders met een voorstel weer bij
den raad zouden komen betreffende de steun-
beweging, toch heb ik geen oogenblik gedacht,
dat hun voorstel in deze richting zou zijn ge-
gaan, te meer omdat hier zeer waarschijnlijk
de bedoeling voorzit om de steuncommissie
naar huis te sturen, wat zeer zeker niet in
het belang van de alreeds straatarme werk-
looze arbeiders is. En hiermede komt dan ook
de medezeggenschap van de Arbeiders-orga-
nisaties totaal te vervallen, en zoodoende kan
er verbittering onder reeds genoemde men-
schen worden opgewekt.
Mijnheer de Voorzitter. Het zal natuurlijk
in de bedoehng van het college liggen om
zoo'n controieur zijn salaris te laten halen
uit de nu alreeds te lage steunbedragen, mocht
dit laatste niet het geval zijn, dan zjjn Burge
meester en Wethouders toch zeker wel abuis
om nu in dezen tijd dat er allerwege bezui-
nigd moet worden nog nieuwe baantjes in het
leven te roepen, waar nog ongeveer 1100
moet voor gevonden worden.
Mijnheer de Voorzitter. Ik ben van meening
dat we aan een dergelijke functionnaris hier
nog green behoefte hebben, het gaat in het
algemeen genomen nog redelijk wel voor wat
betreft opgave van inkomsten enz., en al
mocht er al eens een kleinigheid in schuilen,
dan is dat naar mijn overtuiging nog altijd
geen fraude, dit denk ik te meer, mijnheer de
Voorzitter, omdat het aan ieder bekend is,
dat dergelijke handelingen strafbaar kunnen
worden gesteld, maar als men in dergelijke
aangelegenheden geen ervaring heeft, dan
kan men .soms wel eens wat voorbarig zijn om
zijn meening daarover te uiten.
De heer VAN BENDEGEM verklaart, dat
ook bij hem het gedacht is opgekomen, hoe
Burgemeester en Wethouders er toe gekomen
zijn, dit voorstel te doen. Als lid der steun
commissie heeft hjj vele zaken helpen behan-
delen en kwam het meermalen voor, dat er
verschrikkelijke dingen waren verteld, die by
nader onderzoek op niets uitliepen. En om
dan nu weer maar een baantje in de wereld
te schoppen van f 1000 's jaars, terwijl de ge-
meenteraad zoo tobben moet om tot een
kloppende begrooting te komen, dat kan hij
niet begrijpen. Men kan nu toch ook de in
komsten der werklieden nagaan. Bij den heer
Francken worden de loonbriefjes ingeleverd
en ook van den heer Visser krijgt men daar
over inlichtingen, Mocht er dan nog eens iets
inzitten, dan is dit toch in de vergaderingen
van het steuncomite te bespreken? Hij acht
zich op grond van een en ander verplicht
tegen te stemmen.
De heer DE RUUTER heeft dit voorstel
ook met gemengde gevoelens onder de oogen
gezien en bekeken. Bij hem stond de noodza-
kelijkheid van dezen maatregel niet vast
Stelt het Rijk dien eisch, dan wordt het iets
anders, want dan ontstaat het gevaar, dat
geen rijkssteun wordt uitgekeerd als de raad
aan dien eisch niet voldoet. Dan wordt het
natuurlijk kiezen of deelen. Hij vraagt, of er
aannemelijke gronden zijn, dat ten opzichte
van onjuiste uitkeeringen in deze gemeente
nog een bedrag zou te vinden zijn, dat tegen-
over de voorgestelde bezoldiging van een con
troieur kan gesteld worden. Het is toch, zoo-
ak reeds door anderen is opgemerkt, dat
men hier heeft eontrole van de steuncommis
sie, van den amb.tenaar ter secretarie Fran-
ken en die van den agent der Arbeids-
bemiddeling. Wanneer er fraude zou worden
geconstateerd kan het toch veel voordeeliger
door die instanties worden nagespeurd. Hij
ie het niet eens met de gedachte, dat er te
Axel zooveel fraude zou voorkomen.
De VOORZT1THRHet is een gedachte van
den Minister.
De heer DE RUUTER vraagt, of dan ook
een controieur door den Minister gezonden
wordt.
De VOORZITTER: Die wordt benoemd door
den gemeenteraad. Maar dat is een kwestie
van de tweede orde.
De heer DE RUIJTER: Vooraleer duidelijk
gemaakt is, dat de aanstelling van een con
troieur noodzakelijk is, kan ik aan dit voor
stel mijn stem niet geven.
De VOORZITTER wil, indien de vraag ge
steld wordt of de aanstelling van een contro
ieur door hem noodzakelijk wordt geacht, dan
wel of Burgemeester en Wethouders dit voor
stel gedwongen doen, verklaren, dat hem de
aanstelling noodzakelijk voorkomt. Er is hier
een inspecteur geweest, die een en ander om-
trent de werkloosheid en het verleenen van
steun heeft nagegaan. Nadat deze zijn onder
zoek had gehouden, heeft hij over een en
ander met spreker gesproken en moest toen
van hem vememen, dat hij er niet van moest
verschrikken, wanneer de Minister dwingend
zou voorschrijven het aanstellen van een
controieur. In verband met het aantal werk
loozen dat hier ondersteuning geniet, achtte
hij dat noodig.
De brief is daarop gekomen. Daarin staat
nog maar alleen, dat de Minister aanstelling
van een controieur w e n s c h t, maar wan
neer de raad hieraan geen gevolg geeft, is
het resultaat, dat er een tweede schrijven
komt, dat er binnen zoo en zooveel tijd een
moet benoemd worden, en anders de rijks-
bijdrage in den werkloozensteun zal worden
ingetrokken. Daarvoor hebben Burgemeester
en Wethouders den raad willen bewaren.
Spreker kan zich de agitatie tegen dit voor
stel niet begrijpen. De steunregeling moet uit-
gevoerd worden, getoetst aan de praktijk, dat
iemand die zich komt aanmelden moet ge-
holpen worden wanneer hij in de termen valt
en wanneer hij daaraan niet voldoet niet. Die
praktijk blrjft ook na het aanstellen van een
controieur precies dezelfde. Alleen zal er een
weinig scherper worden toegezien. Het stand-
punt van Burgemeester en Wethouders is, dat
gegeven moet worden daar waar het noodig
is. Indien men zegt dat de bedragen te laag
zijn, dan behooren die in- het algemeen ver-
hoogd te worden, maar de gelden behooren
zoo goed mogelijk te worden verdeeld.
Er is gezegd, dat Burgemeester en Wet
houders beleid missen. De heeren weten toch
allemaal, welke klachten over de uitkeering
genietenden binnenkomen, soms van werkloo
zen zelf, dat gezegd wordt die en die geniet
nog dat en dat inkomen. Dan moet dat door
den controieur worden onderzocht, maar deze
moet niet werken op de wijze zooals de heer
Hamelink dat voorstelt. Wanneer getracht
wordt juiste gegevens te verkrijgen voor een
juiste verdeeling van het geld, wat kan daar
tegen zijn?
Het geld moet op de juiste wijze worden ge-
bracht ter plaatse waar dit het hardst noodig
is, en daarom hebben Burgemeester en Wet
houders de vrijmoedigheid gehad, deze voor-
stellen te doen, om de uitkeeringen op die
wijze in samenwerking met het rijk, te rege-
len, en niet te wachten tot de raad in laatste
instantie gedwongen wordt. Er wordt zoo dik-
wijls geklaagd dat de autonomic der gemeen-
ten zoek raakt. In verband daarmede zgn
Burgemeester en Wethouders ook van oor-
deel, dat het nu tijd is om zelf te handelen,
hebben zij gezegd: laat ons het nu doen. Men
moet de zaak ook niet z66 stellen, alsof de
kosten van een controieur moeten gedekt wor
den door de menschen die de steunuitkeerin-
gen krijgen, maar men behoort uit te gaan
van de sterling, de beschikbare geldelijke be
dragen daar te brengen waar ze thuis be
hooren.
De heer VAN KAMPEN kan ten voile on-
derschrijven het standpunt van het college,
dat het geld zooveel mogelijk moet worden
gebracht, daar waar het noodig is. Hij kan
zich in het uitoefenen eener scherpe controle
wel vinden, want hij gelooft niet, dat iemand,
hij zij dan arbeider of behoorende tot den
landbouwersstand recht heeft om meer te ont
vangen dan anderen, en dat zoowel als in de
landbouwerskringen controle wordt uitge-
oefend, dit ook ten opzichte van de arbeiders
kan geschieden. Er bestaat geen enkelen
rechtsgrond, dat iemand van gelden die van
de gemeenschap moeten genomen worden,
ook nog van een categorie die minder heeft
dan de gesteunden, meer zou ontvangen dan
hem toekomt. Het besef van recht, moet in
deze zooveel mogelijk naar voren worden ge
bracht. En het is van voldoende bekendheid,
dat over de steunverleening aan werkloozen
veel klachten worden gehoord.
Door den voorzitter is gezegd, dat de auto
nomic der gem een ten zou zoek raken door de
houding van den gemeenteraad, maar als de
Minister een weg aangeeft die der gemeente
/1100 per jaar moet kosten, dan behoudt de
raad toch wel het recht, heeft zelfs den plicht
te overwegen of hetgeen de Minister beoogt
te bereiken, niet op een andere wijze, doch
met minder kosten is te verkrijgen. Wanneer
spreker verneemt, hoeveel menschen hier voor
de steunverleening in het werk zijn, dan kan
hij niet inzien, dat het noodig zou zijn om
daarenboven nog een controieur van f 1100
's jaars aan te stellen voor het uitoefenen vein
een doeltreffende controle. Hij meent, dat men
dan in de eerste plaats dat werk zou kunnen
opdragen aan den agent der arbeidsbemidde-
ling, wiens salaris men dan in verband met die
meerdere werkzaamheden zou dienen te ver-
hoogen en, mocht blijken dat hij dat werk
niet zou kunnen verrichten, zou men hem dan
maar moeten ontslaan om iemand te benoe-
men die dat wel kan.
De VOORZITTERJa, maar dat gaat zdd
maar niet. De agent is een regelmatig aange-
steld ambtenaar.
De heer VAN KAMPEN geeft te kennen,
geen conkreet voorstel op het oog te hebben,
maar hij bedoelt alleen het werk zooveel mo
gelijk in handen van den heer Visser of van
een ander te geven, om niet genoodzaakt te
zijn daar extra 1100 voor te moeten betalen.
De heer C. HAMELJNK wil beginnen het
hetgeen de heer Van Kampen gezegd heeft,
dat fraude onder de gesteunde arbeiders even-
goed moet worden gestraft als die bij de ge
steunde boeren. Daarmede is spreker het eens,
maar de heer Van Kampen schijnt niet te
weten, dat hier een instantie werkzaam is, die
de controle en het straffen kosteloos verricht,
doorvoor vele avonden is vergaderd en dat
werk desnoods ook nog des nachts zal voort-
zetten, en ook nog tussehentijds als het moet.
Er wordt door de steuncommissie aan Bur
gemeester en Wethouders rapport uitgebracht
en dat werkt goed. De voorzitter dezer ver-
gadering, die deze vergadering ook leidt, zal
dit moeten beamen. Nu zegt de heer Van
Kampen, dat er zooveel klachten zijn over
fraudes van de gesteunde werkloozen. Nu is
spreker toch ook ingezetene van Axel, hij
komt ook nog al eens hier en daar en spreekt
vele menschen, maar h ij heeft daarvan nog
niets gehoord. Wanneer de heer Van Kampen
zoo'n klacht verneemt, zal hij goed doen, daar
van den voorzitter kennis te geven, die dan
zeker maatregelen zal nemen.
De VOORZITTER: Maar dan moet ik ook
bewijzen hebben.
De heer C. HAMELINK vervolgt, dat de
leden der steuncommissie niet alle inlichtin
gen kunnen krijgen, die ze gaame zouden
wenschen te bezitten, maar hij veronderstelt
dat een controieur, als die den boer zou op-
gaan om inlichtingen te vragen, de deuren
nog eerder gesloten zou vinden.
De VOORZITTER wijst er op, dat de voor
zitter der steuncommissie niet op stap gaat
om inlichtingen in te winnen. Maar hij hoort
ook wel eens klachten. Daar heeft men b.v.
klachten van menschen die zelf steun krggen,
en vertellen dat iemand die zoo en zooveel in
komsten heeft, ook ondersteuning krijgt en dit
hem toch niet zou toekomen. Spreker vraagt
dan nadere inlichtingen, om een onderzoek in
te stellen. Maar dan volgt als antwoord: „ja,
maar ik ben hier niet gekomen om dien man
te verklikken!", waarop spreker dan moet
laten volgen, ja, als je mij geen bewijzen kunt
geven, had je beter je mond heelemaal kun
nen houden, want zonder nadere gegevens
kan ik geen onderzoek instellen." Er wordt al
het mogelijke gedaan, om te verkrijgen, dat
de regeling juist wordt toegepast. Dat dit
standpunt wordt gehuldigd, daar zal wel nie-
mand tegen zijn.
De heer C. HAMELJNK wijst er op, dat de
voorzitter feitelijk uiteen zet, dat hetgeen over
de uitkeeringen gezegd wordt, praatjes blijken
te zijn en nu meent hij, dat de menschen
tegenover een controieur nog geslotener zul-
len zijn dan tegenover den burgemeester. De
arbeiders zijn ook maar menschen en afgunst
tiert ook in dien kring welig. Zijn er emstige
klachten, dan worden die steeds onderzocht
en indien ze waar blijken wordt ook gestraft.
Ook arbeiders-steuntrekkers behooren te zor-
gen dat er geen gegronde klachten zijn. Maar
de toestand is hier ook niet van dien aard,
dat de raad zou moeten besluiten om in ver
band met overtredingen 1100 's jaars te be-
steden om daarvoor een verklikker in Axels
straten los te laten.
Men moet ook de arbeiders als menschen
beschouwen en het gaat toch niet deze te be-
handelen als buiten de maatschapprj gestel-
den. De controieur zal steeds bij de werkge
vers inlichtingen moeten inwinnen omtrent de
gedragingen der arbeiders, zoodat onder die
controle ook al vallen zjj, die nog geen beroep
om steun uit de algemeene kas doen. Hij zal
inlichtingen moeten inwinnen omtrent de
reden van hun ontslag, van hun vlijt en van
hun gedrag, zoodat omtrent al die menschen
een geheim dossier wordt samengesteld, van
welks inhoud him niets bekend is, waartegen
zij zich, als er wegens de eenzijdigheid waar-
mede de inlichtingen worden gegeven onjuist-
heden in voorkomen zich ook niet kunnen ver-
dedigen, maar dat hun in de toekomst tot
groot nadeel kan zijn. Het is toch niet de
schuld der arbeiders, dat zij werkloos zijn
en wanneer de maatschappij hun niet in de
gelegenheid kan stellen door werk in het eigen
onderhoud en dat van het gezin te voorzien,
moet de gemeenschap die menschen op andere
wijze onderhouden. Dit is een standpunt, dat
heden ten dage door velen wordt onderschre-
ven. De arbeiders in Axel zijn geen engelen,
maar er zal toch niemand willen beweren, dat
zij niet veel liever werken, dan voor hun on
derhoud naar de steunregeling komen. Na
tuurlijk, enkelen zullen er zijn, maar spreker
tart een ieder, om er in deze gemeente 10 aan
te wijzen die als werkschuw te beschouwen
zijn, en die niet voor een menschwaardig loon
zouden willen werken.
Spreker kent de leden van het college van
Burgemeester en Wethouders, hij gelooft, dat
ze het anders bedoelen, dan ze in hun advies
schrijven. Maar zij hadden dit voorstel niet
aan den raad moeten doen, doch aan den Mi
nister zeggen, dat, wanneer hij meende dat
hier over de arbeiders zoo'n strenge controle
zou noodig zijn: Excellentie, dan kent u de
Axelsche arbeiders niet!
De heer SEGHIERS: Zeer juist!
De heer C. HAMELINK: De controieur
moet ook controleeren, of de menschen niet
eens in de bioscoop komen, en dat moet even
tueele worden gerapporteerd. Moet dat dan de
menschen ook al ten ongunste worden aange
rekend, wanneer er eens een populaire film
komt, waarvan ze veel hebben gelezen of ge
hoord, en ze hebben door alles uit te zuinigen
de noodige centen weten te besparen om zelf,
of ook met hun vrouw, daar qens naar te
gaan kijken, en aanleiding zijn om hun geen
steun uit te keeren, als dat eens een paar
maal gebeurt, of mogen ze niet eens een en-
kele maal als ze daaraan behoefte hebben een
cafe bezoeken om daar een kaartje te leggen
of een partijtje billard te spelen?
Moet dat de taak worden van een contro
ieur om dat alles na te speuren en over te
brengen? Als d&t het vooraemen of de bedoe
ling is van den Minister, laat hij het dan zelf
doen en een controieur sturen, maar wij, als
bestuunders van Axel, doen daaraan niet mee!
De heer 't GILDE: Juist!
De heer C. HAMELINK noemt dit een de-
monstratie van gebrek aan zielkundig in-
zicht.
De heer DE RUUTER neemt omtrent de
controle hetzelfde standpunt in als de hee
ren Van Kampen en C. Hamelink. Fraude
moet worden gestraft, maar dat kan ook on
der de vigeerende regeling. Men heeft de
controle van den ambtenaar ter secretarie
Francken, dien van den agent der Arbeidsbe-
middeling Visser en ten slotte de Steuncom
missie. Hij ziet niet in, dat daar nog de con
trole van een vreemden ambtenaar bovenop
gezet moet worden. Door de controle van de
thans vigeerende apparaten bespaart de ge
meente dan 1100. Er zou moeten getracht
worden tegenover den Minister aan te too-
nen, dat op redelijke wijze de steunregeling
uitgevoerd wordt en het geld gebracht daar
waar het noodig is en dat we dit ook zullen
b 1 ij v e n doen. Den Minister moet duidelijk
worden gemaakt, dat we geen controieur
noodig hebben.
De VOORZITTER verklaart ook op het
standpunt te staan. Toen die inspecteur hier
geweest is, heeft hij dat ook breedvoerig
tegenover dezen uiteen gezet. De inspecteur
verklaarde evenwel, dat met de hier tot nu
toe gevolgde werkwijze door den Minister
geen genoegen kon worden genomen. Het is
aan Burgemeester en Wethouders niet gelukt,
hiervan af te komen. Door den Minister is in
deze de eerste stap gezet. Wordt niet voldaan
aan hetgeen hij hoogst gewenscht noemt, dan
volgt de tweede stap en dan schrgft hij het
gebiedend voor. Daarom hebben Burgemees
ter en Wethouders gemeend, dit voorstel aan
den raad te moeten voorleggen.
De heer DE RUUTER: Is door den inspec
teur aangetoond welke hiaten er dan zijn?
De VOORZITTER: Ja!
De heer DE RUXJTER: Kan dan niet aan
getoond worden, dat we die hiaten zelf zullen
oplossen?
De VOORZITTER deelt mede, dat, indien
aanvragen om steun inkomen, dient te wor
den nagegaan hoe het staat met de inkomsten
van het gezin waartoe de aanvrager behoort.
Dat is een taak die moet verricht worden
door een eventueele controieur, dat is iets
wat spreker niet kan gaan onderzoeken, en
dat ook niet geschieden kan door Francken
of door den agent der arbeidsbemiddeling. De
controieur moet den boer op, en moet zoowat
geheel op de hoogte komen van de omstandig-
heden van hen die om ondersteuning aan-
kloppen.
De heer C. HAMELINK meent, dat men
thans wat uit den koers is geslagen. Door
den voorzitter is ter sprake gebracht de ge
meentelijke autonomie en dat die zou teloor
gaan door schuld van den gemeenteraad zelf,
indien deze niet voldoet aan den wensch van
den Minister. Maar is dat wel juist. Moet de
raad dan maar toegeven, ook al is hij over-
tuigd van het verkeerde van een maatregel?
De voorzitter zelf heeft toch ook tegen den
inspecteur van den Minister uitgesproken
geen controieur noodig te aohten en heeft
toch gezegd dat hij hem niet had kunnen
overtuigen
De VOORZITTER: Dat heb ik niet gezegd.
Ik heb wel getracht hem te weerhouden tot
het vooretellen van een controieur. Hij ant-
woordde echter dat, wanneer de gemeente
noodlijdend wordt, het aanstellen van een con
troieur het eerste is dat geschieden moet.
De heer C. HAMELINK: Maar dat is toch
niet zoo?
De gemeentelijke autonomie wordt op deze
wijze belachelijk gemaakt. Als toch door 13
leden van den gemeenteraad op waardige
wijze dit onderwerp wordt besproken en zij
tot het resultaat komen, dat er geen contro
ieur noodig is, en blijkt dat ook Burgemeester
en Wethouders die meening zijn toegedaan, en
de regeeringsvertegenwoordiger ondanks dit
toch zijn wil doordrijft, dan wordt niet door
den gemeenteraad, doch door de regeering de
gemeentelijke autonomie kapot geslagen.
De heer DIELEMAN gelooft ook, dat moet
gewacht worden met het aanstellen van een
controieur, tot die de gemeente op het dak
wordt geschoven. Er wordt hier door middel
van de Steuncommissie, met al zijn gebreken,
zeer goed werk geleverd. Fraude komt niet
veel voor en wordt dan toch zooveel mogelijk
onderzocht. Het zou best kunnen zgn, dat
het met de aanstelling van een controieur
niet verbeterd, maar verslechterd. Dat is in-
derdaad zielkundig. Zoo iets is men hier niet
gewoon. Het is een uiting van wantrouwen
tegen den arbeidersstand. Hij zou thans niet
tot het benoemen van een controieur willen
overgaan, maar nog eens afwachten, tot men
dan ten slotte moet. Er is hier niets dat niet
in den haak is. Als er iemand is, die het
beter weet, dat hjj het dan zegt, maar de
steuncommissie handelt zoowel in het belang
van den arbeidersstand als in dat der ge
meente.
De VOORZITTER: Daarmede ben ik het
eens.
De heer VAN KAMPEN wil uiteen zetten,
dat hij geen voedsel wil geven aan het denk-
beeld, dat de raad zich zou schrap zetten
tegen het idee dat aan het aanstellen van een
controieur ten grondslag ligt. Dat is bij hem
niet het geval en hij maakt zich los van de
redeneering van den heer C. Hamelink, be
treffende bioscoop- en cafebezoek. Hij is van
oordeel, dat, wanneer hij belastingcenten zou
moeten ontvangen voor zijn levensonderhoud,
het niet aangaat daarvan nog een deel uit te
geven voor bioscoop- of cafdbezoek. Spreker
maakt alleen bezwaar tegen de uitvoering
der regeling zooals de Minister die wenscht,
omdat dit aan de gemeente f 1100 extra moet
kosten.
De heer VERSCHELLING merkt op, dat
de heer Van Kampen zelf heeft gezegd, dat
het thans niet goed zou gaan. En Burge
meester en Wethouders, die de voile verant-
woordelijkheid voor de uitvoering der steun'
regeling dragen, geven dat ook te kennen.
De VOORZITTER: Daarom komen we met
dit voorstel.
De heer VERSCHELLING wijst er op, dat
in Ter Neuzen zelfs de steuncommissie die
Burgemeester en Wethouders adviseerde is
opzij gezet en daar dragen Burgemeester en
Wethouders geheel de voile verantwoordelijk-
heid. Het lidmaatschap van het college van
Burgemeester en Wethouders is niet een
eeretitel, doch voor het bekleeden van die
functie moet ook worden gewerkt. We kun
nen er niet aan meewerken om een contro
leur op onze werkloozen los te laten, opdat
deze nog meer uitgezogen worden.
De VOORZITTER: Wat een dikke woor-
den! Ik geloof dat er hier wel andere belan-
gen te behartigen zijn, dan dergelijke woor-
den debiteeren. Deze worden hier allerminst
sporadisch en de eer van Axel wordt daar
mede niet verhoogd. Ik sluit de debatten en
zal het voorstel in stemming brengen.
De heer DE RUUTER verklaart te zullen
tegenstemmen op grond van de motieven ook
door den heer Van Kampen ontwikkeld.
Het voorstel wordt verworpen met 11 tegen
2 stemmen.
Voor stemmen de heeren Van de Bilt en
Oggel; tegen stemmen de heeren De Ruijter,
Seghers, Verschelling, Van Bendegem, Diele-
man, I. de Feijter, J. de Feijter, 't Gilde, C.
Hamelink, A. Hamelink en Van Kampen.
11. Afkoop erfpacht.
c. De heer I. DE FEIJTER wijst er op, dat
de Kaaiwal zoo onder gras en vuil staat. Kun
nen Burgemeester en Wethouders dat niet
eens wat laten opknappen?
De VOORZITTER antwoordt, dat dit nog
is blijven liggen in verband met het aanne-
men van menschen, die 3 weken moeten wer
ken en dan 2 weken steun genieten. De vol-
gende week worden er weer aangenomen om
te werken en komt de Kaaiwal aan de beurt.
d. De heer SEGHERS heeft gelezen, dat
de Minister van Sociale Zaken bezig is voor
te bereiden een regeling voor de uitgifte van
brandstoffenbons. Hij vraagt Burgemeester
en Wethouders of het niet gewenscht is, daar
van tijdig werk te maken,, opdat we in deze
gemeente weer niet achteraan komen.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat
Burgemeester en Wethouders daaromtrent nog
geen mededeeling hebben ontvangen en als er
een schrijven komt, zal worden nagegaan hoe
aan den inhoud uitvoering moet en kan wor
den gegeven. Hij gelooft niet, dat men het
vorig jaar in deze gemeente achter is ge
weest met het verstrekken van kolenbons en
vermeent dat Burgemeester en Wethouders
in dit opzicht ook steeds actef zijn
De heer SEGHERS verklaart niet de be
doeling te hebben een verwijt te richten tot
Burgemeester en Wethouders. Hg vermeent
echter vast en zeker dat men, door welke om-
standigheden dan ook, hier het vorig jaar met
het uitgeven van die bons eenigszins achter
is geweest.
De VOORZITTER sluit de vergadering door
het uitspreken van het dankgebed.
80.000 POND STERLING AAN POST-
ZEGELS.
Te Londen heeft de eigenaar van een col-
lectie Urugeesche postzegels 123 boeken, tel-
lende, deze te koop aangeboden voor 80.000
pond sterling. Binnenkort zal hij zijn collectie
Argentijnsche postzegels, ondergebracht in 73
boeken, te koop aanbieden,
APEN UIT DEN DIERENTUIN ONTSNAPT
De oppasser van de dierentuin te Batavia
liet de apenkooi open, waardoor drie groote
wouw-wouw-apen ontsnapten. Twee daarvan
zgn tenslotte opgevat, terwijl een moest wor
den doodgeschoten. Verscheidene menschen
werden door de dieren gewond.
MUSSOLINI ALS SLOOPER.
Ingekomen is een verzoek van Lev. Koster,
wonende Buitenweg te Axel, erfpachter van
een perceel grond, eigendom van de gemeente
Axel, gelegen in de Oosterstraat, kadastraal
bekend gemeente Axel sectie G no. 1011, groot
8 aren 15 centiaren, om hem in de gelegen
heid te stellen de erfpacht af te koopen.
Burgemeester en Wethouders geven te ken
nen, dat daartegen bij hen geen bezwaar .be
staat en zij voorstellen daartoe over te gaan,
onder voorwaarde dat hiervoor wordt betaald
een vergoeding van 85, zijnde 25 maal het
jaarlijks te betalen bedrag en de kosten van
overschrijving ten laste van verzoeker komen.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
12. Wgziging gemeente begrooting 1934.
Burgemeester en Wethouders stellen voor,
de gemeentebegrooting voor 1934 te wijzigen
als volgt:
Gewone dienst.
De volgende posten der ontvangsten te ver-
hoogen: bijdrage van het rijk in de kosten van
werkverschaffing aan werkloozen f 570, bij
drage van het rijk in de kosten van steun aan
crisiswerkloozen 4087,50, samen 4657,50;
onder de uitgaven te verhoogen de posten:
bijdrage aan hoofdstuk XVI van den kapitaal-
dienst tot dekking van de kosten van slui-
ting, vervroegde aflossing en conversie van
geldleening f 165, idem f 42,75, idem f 33,25,
werkverschaffing aan werkloozen 1000,
steun aan crisiswerkloozen 8000, subsidie
aan polderbesturen in de kosten van delven
van slooten als werkverschaffing 125, totaal
9366;
te verlagen de volgende posten der uit
gaven: vergoeding van de kosten van instand-
houding van bgz. scholen 800, uitkeering van
het rijk in de kwade posten wegens directe
belastingen f 1200, onvoorziene uitgaven
2708,50, samen f 4708,50.
Van den kapitaaldienst onder de ontvang
sten te verhoogen den post bijdrage van den
gewonen dienst in de kosten van sluiting, ver
vroegde aflossing en conversie van geldlee-
ningen 241
onder de uitgaven op te nemen den post
kosten van vervroegde aflossing en conversie
van geldleeningen /241.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
18. Omvraag.
a. De heer VERSCHELLING deelt mede,
dat hem van officieefle zijde is meegedeeld dat
het kantoor van deif ontvanger der directe
belastingen alhier zal worden opgeheven. Hij
gelooft, dat dit een groot bezwaar zal zijn
voor de belastingplichtigen, als zij voor ver
schillende zaken naar Ter Neuzen zullen moe
ten gaan. Men krijgt of behoudt hier ten
Slotte zoo goed als niets meer. Zou er geen
mogelijkheid bestaan om er op aan te drin-
gen dat het kantoor hier zal behouden wor
den? Het is ook nadeelig voor den midden-
stand, want de menschen uit Koewacht en
Zuiddorpe die hier naar den ontvanger komen,
laten allicht ook iets achter brj de nering-
doenden.
De VOORZITTER deelt mede, dat die kwes
tie de voile aandacht heeft van Burgemeester
en Wethouders en zij hebben gedaan wat
mogelijk was, om de opheffing van het ont-
vangerskantoor alhier te voorkomen. Spreker
heeft er den Minister persoonlijk voor bezocht
en daar namens den gemeenteraad de belan-
gen van Axel bepleit. Hij heeft er ook nog
met een hoofdambtenaar over gesproken. De
Minister heeft natuurlijk geen toezegging ge
daan, doch overweging toegezegd. Het resul
taat zal nu moeten worden afgewacht, doch
spreker gelooft niet, dat er nog mee: kan
gedaan worden.
b. De heer VERSCHELLING vraagt, of
Burgemeester en Wethouders nu spoedig zul
len overgaan tot het oproepen van sollicitan
ten voor de vacant komende betrekking van
hoofd der openbare school, omdat de tijd
nadert dat die vacature ontstaat en het niet
gewenscht is, dat de school lang zonder defi-
nitief hoofd staat.
De VOORZITTER vermeent, dat, wanneer
de heer Verschelling het verloop dezer zaak
nagaat en hetgeen Burgemeester en Wethou
ders bereids deden, het niet noodig is, bij het
college op nog meerderen spoed aan te drin-
gen. In afwachting van de beslissing die de
raad heden nemen zou, is het plaatsen van
een oproeping reeds telefonisch opgegeven
Maandag bracht Mussolini een bezoek aan
de werkzaamheden tot vrijmaking van het
Augusteum, het mausoleum van keizer Ha-
drianus, waarvoor 120 huizen moeten worden
afgebroken. Terwjjl de Duce met eenige werk
lieden in gesprek was, zag men hem plotseling
jas en colbert uit trekken, een houweel nemen
en mede een der isteigers beklimmen, waarop
hij gedurende tien minuten meehielp aan het
sloopingswerk en herinneringen ophaalde uit
den tijd, toen hij als bouwarbeider in Zwitser-
land werkzaam was.
AUTO BOTST TEGEN BOOM BIJ
DUISBUKG.
In de omgeving van Duisburg is een ver-
schrikkelgk auto-ongeluk gebeurd. Een
vrachtauto uij Eltorf botste door tot nog toe
onbekende oorzaak met zulk een kracht tegen
een boom, dat het voorste gedeelte van den
auto, waarin twee broers en een jonge vrouw
hadden plaats genomen volkomen ingedrukt
werd. De benzinetank ontplofte en de wagen
raakte daardoor in brand. De drie inzittenden
die niet de gelegenheid hadden zich in veilig-
heid te brengen, verbrandden levend.
5000 POND STERLING AAN JUWEBLBN
GESTOLEN.
Scotland Yard doet op het oogenblik on
derzoek in zake een brutalen diefstal van ju-
weelen uit het huis van Viscount Ratendone
aan Victoria Square te Londen. Terwijl de
familie aan tafel zat, drongen inbrekers door
in de slaapkamers en stalen een bijouteriedoos
waarin o.a. een armband met honderd dia-
manten bezet en voorts ringen, brochee, oor-
bellen etc., alles ter waarde van ongeveer
5000 pond sterling. De inbrekers waren over
het dak van het belendende perceel, dat leeg
stond, door het raam van de slaapkamer ge-
kropen.
Viscount Ratendone is de zoon en erfge-
naam van Lord Willingdon, onderkoning van
Indie.
DE GROOTSTE LULDSPREKER.
Toen de radio v6dr 10 jaren ingang vond,
was men trotsch op zijn hoofdtelefoon. Deze
was uit de telegrafie en de telefoon overge-
nomen en was langen tijd het apparaat voor
de weergave van woord en muziek. Maar
spoedig kwam de luidspreker, die meer men
schen tegelrjk in staat stelde om van de radio
te genieten. Maar ook hier bleef het niet bg;
men wilde in de open lucht honderden en dui-
zenden menschen naar een rede laten luis-
teren.
Hierdoor „groeide" de luidspreker. Naar
Amerikaansche reclame-methode, dook hier
en daar „de grootste luidspreker ter wereld"
op en het is voor den vakman niet gemak-
kelrjk, werkelijk vast te stellen wat de groot
ste luidspreker is.
De buitenafmetingen kunnen niet als maat-
staf dienen, want men heeft reuzen-trechters
gebouwd, die op vrachtwagens vervoerd moes-
ten worden en die toch wat capaciteit be
treft, lang niet aan de spits staan.
Een betere maatstaf is de hoeveelheid ener-
gie, die een groote luidspreker kan opnemer.
en in geluid omzetten.
Op de radiotentoonstelling 1931 te Berlijn
was op den radiotoren van den Berlijnschen
zender een luidspreker met een belastbaar-
heid van 1000 Watt opgesteld. Deze luidspre
ker werkte met een vlak membraan, dus niet
met het thans gebruikelgke conusmembraan.
Toch had men toen reeds groote luidsprekers
met een conusmembraan. Zoo werkt b.v.
sinds 4 jaren in het Ufa-Palast te Berlgn een
Klankfilm-installatie met een conusluidspre-
ker van 400 Watt, die natuurlijk niet steeds
veel belast is.
Telefunken heeft een conusluidspreker van
150 Watt geconstrueerd, die voor groote volks-
verzamelingen zijn naam van „reuzenkracht-
luidspreker" eer aandoet.
Een kleinere luidspreker van 70 Watt is in
een z.g. ,,paddenstoel" ingebouwd. Op de
radiotentoonstelling was deze laatste luid
spreker over het geheele terrein te hooren.
Uit het vorenstaande blijkt, dat de belast-
baarheid van groote weergave-apparaten
varieert van 1000 tot 60 Watt.
Neemt men in aanmerking, dat de padden-
stoelluidsprekers, die Telefunken den len Mei
van dit jaar op het Tempelhofer Feld in Ber
lijn had opgesteld, een belastbaarheid van
slechts 20 Watt hadden, dan ziet men, dat
weergave apparaten met veel lagere belast-
baarheid nog „groote luidsprekers" genoemd
kunnen worden.