Gemengde Berichten gemeester en Wethouders en de steuncom missie wel bekend en de betrokkene voor het ontvangen van steun uitgesloten. Spreker verwacht ook niet, dat men voor 20 in de week iemand zal vinden, die als controieur de capaciteiten zal bezitten om alles na te speuren dat Burgemeester en Wet houders hem willen opdragen. Aan den controieur zal ook opgedragen worden na te gaan of de werkloozen wel moeite doen om werk te vinden. Dat wil dus zeggen, dat, wanneer hij de verschillende werkgevers heeft afgeloopen en hij zal dan eens hier of daar een uur tegen den muur gaan staan, dat hij een ongunstig rapport krijgt, omdat hij niet voortdurend naar werk heeft loopen zoeken. Dat kan toch in de praktijk niet? Er zal uit die regeling een verschrikke- lijke verklikkerij voortkomen, als men gaat navragen waarom iemand brj een werkgever is ontslagen en als men gaat naspeuren of hij wel werk zoekt, zal men moeten afgaan op praatjes van de straat. Spreker is van meening, dat er in deze ge- meente reeds voldoende controle op de werk loozen bestaat. Burgemeester en Wethouders hebben de steuncommissie, die hen ter zijde staat en hij wil niet meerwerken aan een maatregel tot verdere bespionneering der ar- beiders, die nog uit het geld van de werkloo zen moet worden betaald. Wanneer men daar- over uit ervaring van andere plaatsen hoort, is het ten hemel schreiend op welke manier zoo'n controieur zich verdienstelijk tracht te maken Ook wanneer deze regeling den raad van- wege den Minister wordt opgedrongen zou hij zich daartegen toch schrap willen zetten. De heer SEGHERS: Mijnheer de Voorzit- ter. A1 was het ons bekend, dat Burgemees ter en Wethouders met een voorstel weer bij den raad zouden komen betreffende de steun- beweging, toch heb ik geen oogenblik gedacht, dat hun voorstel in deze richting zou zijn ge- gaan, te meer omdat hier zeer waarschijnlijk de bedoeling voorzit om de steuncommissie naar huis te sturen, wat zeer zeker niet in het belang van de alreeds straatarme werk- looze arbeiders is. En hiermede komt dan ook de medezeggenschap van de Arbeiders-orga- nisaties totaal te vervallen, en zoodoende kan er verbittering onder reeds genoemde men- schen worden opgewekt. Mijnheer de Voorzitter. Het zal natuurlijk in de bedoehng van het college liggen om zoo'n controieur zijn salaris te laten halen uit de nu alreeds te lage steunbedragen, mocht dit laatste niet het geval zijn, dan zjjn Burge meester en Wethouders toch zeker wel abuis om nu in dezen tijd dat er allerwege bezui- nigd moet worden nog nieuwe baantjes in het leven te roepen, waar nog ongeveer 1100 moet voor gevonden worden. Mijnheer de Voorzitter. Ik ben van meening dat we aan een dergelijke functionnaris hier nog green behoefte hebben, het gaat in het algemeen genomen nog redelijk wel voor wat betreft opgave van inkomsten enz., en al mocht er al eens een kleinigheid in schuilen, dan is dat naar mijn overtuiging nog altijd geen fraude, dit denk ik te meer, mijnheer de Voorzitter, omdat het aan ieder bekend is, dat dergelijke handelingen strafbaar kunnen worden gesteld, maar als men in dergelijke aangelegenheden geen ervaring heeft, dan kan men .soms wel eens wat voorbarig zijn om zijn meening daarover te uiten. De heer VAN BENDEGEM verklaart, dat ook bij hem het gedacht is opgekomen, hoe Burgemeester en Wethouders er toe gekomen zijn, dit voorstel te doen. Als lid der steun commissie heeft hjj vele zaken helpen behan- delen en kwam het meermalen voor, dat er verschrikkelijke dingen waren verteld, die by nader onderzoek op niets uitliepen. En om dan nu weer maar een baantje in de wereld te schoppen van f 1000 's jaars, terwijl de ge- meenteraad zoo tobben moet om tot een kloppende begrooting te komen, dat kan hij niet begrijpen. Men kan nu toch ook de in komsten der werklieden nagaan. Bij den heer Francken worden de loonbriefjes ingeleverd en ook van den heer Visser krijgt men daar over inlichtingen, Mocht er dan nog eens iets inzitten, dan is dit toch in de vergaderingen van het steuncomite te bespreken? Hij acht zich op grond van een en ander verplicht tegen te stemmen. De heer DE RUUTER heeft dit voorstel ook met gemengde gevoelens onder de oogen gezien en bekeken. Bij hem stond de noodza- kelijkheid van dezen maatregel niet vast Stelt het Rijk dien eisch, dan wordt het iets anders, want dan ontstaat het gevaar, dat geen rijkssteun wordt uitgekeerd als de raad aan dien eisch niet voldoet. Dan wordt het natuurlijk kiezen of deelen. Hij vraagt, of er aannemelijke gronden zijn, dat ten opzichte van onjuiste uitkeeringen in deze gemeente nog een bedrag zou te vinden zijn, dat tegen- over de voorgestelde bezoldiging van een con troieur kan gesteld worden. Het is toch, zoo- ak reeds door anderen is opgemerkt, dat men hier heeft eontrole van de steuncommis sie, van den amb.tenaar ter secretarie Fran- ken en die van den agent der Arbeids- bemiddeling. Wanneer er fraude zou worden geconstateerd kan het toch veel voordeeliger door die instanties worden nagespeurd. Hij ie het niet eens met de gedachte, dat er te Axel zooveel fraude zou voorkomen. De VOORZT1THRHet is een gedachte van den Minister. De heer DE RUUTER vraagt, of dan ook een controieur door den Minister gezonden wordt. De VOORZITTER: Die wordt benoemd door den gemeenteraad. Maar dat is een kwestie van de tweede orde. De heer DE RUIJTER: Vooraleer duidelijk gemaakt is, dat de aanstelling van een con troieur noodzakelijk is, kan ik aan dit voor stel mijn stem niet geven. De VOORZITTER wil, indien de vraag ge steld wordt of de aanstelling van een contro ieur door hem noodzakelijk wordt geacht, dan wel of Burgemeester en Wethouders dit voor stel gedwongen doen, verklaren, dat hem de aanstelling noodzakelijk voorkomt. Er is hier een inspecteur geweest, die een en ander om- trent de werkloosheid en het verleenen van steun heeft nagegaan. Nadat deze zijn onder zoek had gehouden, heeft hij over een en ander met spreker gesproken en moest toen van hem vememen, dat hij er niet van moest verschrikken, wanneer de Minister dwingend zou voorschrijven het aanstellen van een controieur. In verband met het aantal werk loozen dat hier ondersteuning geniet, achtte hij dat noodig. De brief is daarop gekomen. Daarin staat nog maar alleen, dat de Minister aanstelling van een controieur w e n s c h t, maar wan neer de raad hieraan geen gevolg geeft, is het resultaat, dat er een tweede schrijven komt, dat er binnen zoo en zooveel tijd een moet benoemd worden, en anders de rijks- bijdrage in den werkloozensteun zal worden ingetrokken. Daarvoor hebben Burgemeester en Wethouders den raad willen bewaren. Spreker kan zich de agitatie tegen dit voor stel niet begrijpen. De steunregeling moet uit- gevoerd worden, getoetst aan de praktijk, dat iemand die zich komt aanmelden moet ge- holpen worden wanneer hij in de termen valt en wanneer hij daaraan niet voldoet niet. Die praktijk blrjft ook na het aanstellen van een controieur precies dezelfde. Alleen zal er een weinig scherper worden toegezien. Het stand- punt van Burgemeester en Wethouders is, dat gegeven moet worden daar waar het noodig is. Indien men zegt dat de bedragen te laag zijn, dan behooren die in- het algemeen ver- hoogd te worden, maar de gelden behooren zoo goed mogelijk te worden verdeeld. Er is gezegd, dat Burgemeester en Wet houders beleid missen. De heeren weten toch allemaal, welke klachten over de uitkeering genietenden binnenkomen, soms van werkloo zen zelf, dat gezegd wordt die en die geniet nog dat en dat inkomen. Dan moet dat door den controieur worden onderzocht, maar deze moet niet werken op de wijze zooals de heer Hamelink dat voorstelt. Wanneer getracht wordt juiste gegevens te verkrijgen voor een juiste verdeeling van het geld, wat kan daar tegen zijn? Het geld moet op de juiste wijze worden ge- bracht ter plaatse waar dit het hardst noodig is, en daarom hebben Burgemeester en Wet houders de vrijmoedigheid gehad, deze voor- stellen te doen, om de uitkeeringen op die wijze in samenwerking met het rijk, te rege- len, en niet te wachten tot de raad in laatste instantie gedwongen wordt. Er wordt zoo dik- wijls geklaagd dat de autonomic der gemeen- ten zoek raakt. In verband daarmede zgn Burgemeester en Wethouders ook van oor- deel, dat het nu tijd is om zelf te handelen, hebben zij gezegd: laat ons het nu doen. Men moet de zaak ook niet z66 stellen, alsof de kosten van een controieur moeten gedekt wor den door de menschen die de steunuitkeerin- gen krijgen, maar men behoort uit te gaan van de sterling, de beschikbare geldelijke be dragen daar te brengen waar ze thuis be hooren. De heer VAN KAMPEN kan ten voile on- derschrijven het standpunt van het college, dat het geld zooveel mogelijk moet worden gebracht, daar waar het noodig is. Hij kan zich in het uitoefenen eener scherpe controle wel vinden, want hij gelooft niet, dat iemand, hij zij dan arbeider of behoorende tot den landbouwersstand recht heeft om meer te ont vangen dan anderen, en dat zoowel als in de landbouwerskringen controle wordt uitge- oefend, dit ook ten opzichte van de arbeiders kan geschieden. Er bestaat geen enkelen rechtsgrond, dat iemand van gelden die van de gemeenschap moeten genomen worden, ook nog van een categorie die minder heeft dan de gesteunden, meer zou ontvangen dan hem toekomt. Het besef van recht, moet in deze zooveel mogelijk naar voren worden ge bracht. En het is van voldoende bekendheid, dat over de steunverleening aan werkloozen veel klachten worden gehoord. Door den voorzitter is gezegd, dat de auto nomic der gem een ten zou zoek raken door de houding van den gemeenteraad, maar als de Minister een weg aangeeft die der gemeente /1100 per jaar moet kosten, dan behoudt de raad toch wel het recht, heeft zelfs den plicht te overwegen of hetgeen de Minister beoogt te bereiken, niet op een andere wijze, doch met minder kosten is te verkrijgen. Wanneer spreker verneemt, hoeveel menschen hier voor de steunverleening in het werk zijn, dan kan hij niet inzien, dat het noodig zou zijn om daarenboven nog een controieur van f 1100 's jaars aan te stellen voor het uitoefenen vein een doeltreffende controle. Hij meent, dat men dan in de eerste plaats dat werk zou kunnen opdragen aan den agent der arbeidsbemidde- ling, wiens salaris men dan in verband met die meerdere werkzaamheden zou dienen te ver- hoogen en, mocht blijken dat hij dat werk niet zou kunnen verrichten, zou men hem dan maar moeten ontslaan om iemand te benoe- men die dat wel kan. De VOORZITTERJa, maar dat gaat zdd maar niet. De agent is een regelmatig aange- steld ambtenaar. De heer VAN KAMPEN geeft te kennen, geen conkreet voorstel op het oog te hebben, maar hij bedoelt alleen het werk zooveel mo gelijk in handen van den heer Visser of van een ander te geven, om niet genoodzaakt te zijn daar extra 1100 voor te moeten betalen. De heer C. HAMELJNK wil beginnen het hetgeen de heer Van Kampen gezegd heeft, dat fraude onder de gesteunde arbeiders even- goed moet worden gestraft als die bij de ge steunde boeren. Daarmede is spreker het eens, maar de heer Van Kampen schijnt niet te weten, dat hier een instantie werkzaam is, die de controle en het straffen kosteloos verricht, doorvoor vele avonden is vergaderd en dat werk desnoods ook nog des nachts zal voort- zetten, en ook nog tussehentijds als het moet. Er wordt door de steuncommissie aan Bur gemeester en Wethouders rapport uitgebracht en dat werkt goed. De voorzitter dezer ver- gadering, die deze vergadering ook leidt, zal dit moeten beamen. Nu zegt de heer Van Kampen, dat er zooveel klachten zijn over fraudes van de gesteunde werkloozen. Nu is spreker toch ook ingezetene van Axel, hij komt ook nog al eens hier en daar en spreekt vele menschen, maar h ij heeft daarvan nog niets gehoord. Wanneer de heer Van Kampen zoo'n klacht verneemt, zal hij goed doen, daar van den voorzitter kennis te geven, die dan zeker maatregelen zal nemen. De VOORZITTER: Maar dan moet ik ook bewijzen hebben. De heer C. HAMELINK vervolgt, dat de leden der steuncommissie niet alle inlichtin gen kunnen krijgen, die ze gaame zouden wenschen te bezitten, maar hij veronderstelt dat een controieur, als die den boer zou op- gaan om inlichtingen te vragen, de deuren nog eerder gesloten zou vinden. De VOORZITTER wijst er op, dat de voor zitter der steuncommissie niet op stap gaat om inlichtingen in te winnen. Maar hij hoort ook wel eens klachten. Daar heeft men b.v. klachten van menschen die zelf steun krggen, en vertellen dat iemand die zoo en zooveel in komsten heeft, ook ondersteuning krijgt en dit hem toch niet zou toekomen. Spreker vraagt dan nadere inlichtingen, om een onderzoek in te stellen. Maar dan volgt als antwoord: „ja, maar ik ben hier niet gekomen om dien man te verklikken!", waarop spreker dan moet laten volgen, ja, als je mij geen bewijzen kunt geven, had je beter je mond heelemaal kun nen houden, want zonder nadere gegevens kan ik geen onderzoek instellen." Er wordt al het mogelijke gedaan, om te verkrijgen, dat de regeling juist wordt toegepast. Dat dit standpunt wordt gehuldigd, daar zal wel nie- mand tegen zijn. De heer C. HAMELJNK wijst er op, dat de voorzitter feitelijk uiteen zet, dat hetgeen over de uitkeeringen gezegd wordt, praatjes blijken te zijn en nu meent hij, dat de menschen tegenover een controieur nog geslotener zul- len zijn dan tegenover den burgemeester. De arbeiders zijn ook maar menschen en afgunst tiert ook in dien kring welig. Zijn er emstige klachten, dan worden die steeds onderzocht en indien ze waar blijken wordt ook gestraft. Ook arbeiders-steuntrekkers behooren te zor- gen dat er geen gegronde klachten zijn. Maar de toestand is hier ook niet van dien aard, dat de raad zou moeten besluiten om in ver band met overtredingen 1100 's jaars te be- steden om daarvoor een verklikker in Axels straten los te laten. Men moet ook de arbeiders als menschen beschouwen en het gaat toch niet deze te be- handelen als buiten de maatschapprj gestel- den. De controieur zal steeds bij de werkge vers inlichtingen moeten inwinnen omtrent de gedragingen der arbeiders, zoodat onder die controle ook al vallen zjj, die nog geen beroep om steun uit de algemeene kas doen. Hij zal inlichtingen moeten inwinnen omtrent de reden van hun ontslag, van hun vlijt en van hun gedrag, zoodat omtrent al die menschen een geheim dossier wordt samengesteld, van welks inhoud him niets bekend is, waartegen zij zich, als er wegens de eenzijdigheid waar- mede de inlichtingen worden gegeven onjuist- heden in voorkomen zich ook niet kunnen ver- dedigen, maar dat hun in de toekomst tot groot nadeel kan zijn. Het is toch niet de schuld der arbeiders, dat zij werkloos zijn en wanneer de maatschappij hun niet in de gelegenheid kan stellen door werk in het eigen onderhoud en dat van het gezin te voorzien, moet de gemeenschap die menschen op andere wijze onderhouden. Dit is een standpunt, dat heden ten dage door velen wordt onderschre- ven. De arbeiders in Axel zijn geen engelen, maar er zal toch niemand willen beweren, dat zij niet veel liever werken, dan voor hun on derhoud naar de steunregeling komen. Na tuurlijk, enkelen zullen er zijn, maar spreker tart een ieder, om er in deze gemeente 10 aan te wijzen die als werkschuw te beschouwen zijn, en die niet voor een menschwaardig loon zouden willen werken. Spreker kent de leden van het college van Burgemeester en Wethouders, hij gelooft, dat ze het anders bedoelen, dan ze in hun advies schrijven. Maar zij hadden dit voorstel niet aan den raad moeten doen, doch aan den Mi nister zeggen, dat, wanneer hij meende dat hier over de arbeiders zoo'n strenge controle zou noodig zijn: Excellentie, dan kent u de Axelsche arbeiders niet! De heer SEGHIERS: Zeer juist! De heer C. HAMELINK: De controieur moet ook controleeren, of de menschen niet eens in de bioscoop komen, en dat moet even tueele worden gerapporteerd. Moet dat dan de menschen ook al ten ongunste worden aange rekend, wanneer er eens een populaire film komt, waarvan ze veel hebben gelezen of ge hoord, en ze hebben door alles uit te zuinigen de noodige centen weten te besparen om zelf, of ook met hun vrouw, daar qens naar te gaan kijken, en aanleiding zijn om hun geen steun uit te keeren, als dat eens een paar maal gebeurt, of mogen ze niet eens een en- kele maal als ze daaraan behoefte hebben een cafe bezoeken om daar een kaartje te leggen of een partijtje billard te spelen? Moet dat de taak worden van een contro ieur om dat alles na te speuren en over te brengen? Als d&t het vooraemen of de bedoe ling is van den Minister, laat hij het dan zelf doen en een controieur sturen, maar wij, als bestuunders van Axel, doen daaraan niet mee! De heer 't GILDE: Juist! De heer C. HAMELINK noemt dit een de- monstratie van gebrek aan zielkundig in- zicht. De heer DE RUUTER neemt omtrent de controle hetzelfde standpunt in als de hee ren Van Kampen en C. Hamelink. Fraude moet worden gestraft, maar dat kan ook on der de vigeerende regeling. Men heeft de controle van den ambtenaar ter secretarie Francken, dien van den agent der Arbeidsbe- middeling Visser en ten slotte de Steuncom missie. Hij ziet niet in, dat daar nog de con trole van een vreemden ambtenaar bovenop gezet moet worden. Door de controle van de thans vigeerende apparaten bespaart de ge meente dan 1100. Er zou moeten getracht worden tegenover den Minister aan te too- nen, dat op redelijke wijze de steunregeling uitgevoerd wordt en het geld gebracht daar waar het noodig is en dat we dit ook zullen b 1 ij v e n doen. Den Minister moet duidelijk worden gemaakt, dat we geen controieur noodig hebben. De VOORZITTER verklaart ook op het standpunt te staan. Toen die inspecteur hier geweest is, heeft hij dat ook breedvoerig tegenover dezen uiteen gezet. De inspecteur verklaarde evenwel, dat met de hier tot nu toe gevolgde werkwijze door den Minister geen genoegen kon worden genomen. Het is aan Burgemeester en Wethouders niet gelukt, hiervan af te komen. Door den Minister is in deze de eerste stap gezet. Wordt niet voldaan aan hetgeen hij hoogst gewenscht noemt, dan volgt de tweede stap en dan schrgft hij het gebiedend voor. Daarom hebben Burgemees ter en Wethouders gemeend, dit voorstel aan den raad te moeten voorleggen. De heer DE RUUTER: Is door den inspec teur aangetoond welke hiaten er dan zijn? De VOORZITTER: Ja! De heer DE RUXJTER: Kan dan niet aan getoond worden, dat we die hiaten zelf zullen oplossen? De VOORZITTER deelt mede, dat, indien aanvragen om steun inkomen, dient te wor den nagegaan hoe het staat met de inkomsten van het gezin waartoe de aanvrager behoort. Dat is een taak die moet verricht worden door een eventueele controieur, dat is iets wat spreker niet kan gaan onderzoeken, en dat ook niet geschieden kan door Francken of door den agent der arbeidsbemiddeling. De controieur moet den boer op, en moet zoowat geheel op de hoogte komen van de omstandig- heden van hen die om ondersteuning aan- kloppen. De heer C. HAMELINK meent, dat men thans wat uit den koers is geslagen. Door den voorzitter is ter sprake gebracht de ge meentelijke autonomie en dat die zou teloor gaan door schuld van den gemeenteraad zelf, indien deze niet voldoet aan den wensch van den Minister. Maar is dat wel juist. Moet de raad dan maar toegeven, ook al is hij over- tuigd van het verkeerde van een maatregel? De voorzitter zelf heeft toch ook tegen den inspecteur van den Minister uitgesproken geen controieur noodig te aohten en heeft toch gezegd dat hij hem niet had kunnen overtuigen De VOORZITTER: Dat heb ik niet gezegd. Ik heb wel getracht hem te weerhouden tot het vooretellen van een controieur. Hij ant- woordde echter dat, wanneer de gemeente noodlijdend wordt, het aanstellen van een con troieur het eerste is dat geschieden moet. De heer C. HAMELINK: Maar dat is toch niet zoo? De gemeentelijke autonomie wordt op deze wijze belachelijk gemaakt. Als toch door 13 leden van den gemeenteraad op waardige wijze dit onderwerp wordt besproken en zij tot het resultaat komen, dat er geen contro ieur noodig is, en blijkt dat ook Burgemeester en Wethouders die meening zijn toegedaan, en de regeeringsvertegenwoordiger ondanks dit toch zijn wil doordrijft, dan wordt niet door den gemeenteraad, doch door de regeering de gemeentelijke autonomie kapot geslagen. De heer DIELEMAN gelooft ook, dat moet gewacht worden met het aanstellen van een controieur, tot die de gemeente op het dak wordt geschoven. Er wordt hier door middel van de Steuncommissie, met al zijn gebreken, zeer goed werk geleverd. Fraude komt niet veel voor en wordt dan toch zooveel mogelijk onderzocht. Het zou best kunnen zgn, dat het met de aanstelling van een controieur niet verbeterd, maar verslechterd. Dat is in- derdaad zielkundig. Zoo iets is men hier niet gewoon. Het is een uiting van wantrouwen tegen den arbeidersstand. Hij zou thans niet tot het benoemen van een controieur willen overgaan, maar nog eens afwachten, tot men dan ten slotte moet. Er is hier niets dat niet in den haak is. Als er iemand is, die het beter weet, dat hjj het dan zegt, maar de steuncommissie handelt zoowel in het belang van den arbeidersstand als in dat der ge meente. De VOORZITTER: Daarmede ben ik het eens. De heer VAN KAMPEN wil uiteen zetten, dat hij geen voedsel wil geven aan het denk- beeld, dat de raad zich zou schrap zetten tegen het idee dat aan het aanstellen van een controieur ten grondslag ligt. Dat is bij hem niet het geval en hij maakt zich los van de redeneering van den heer C. Hamelink, be treffende bioscoop- en cafebezoek. Hij is van oordeel, dat, wanneer hij belastingcenten zou moeten ontvangen voor zijn levensonderhoud, het niet aangaat daarvan nog een deel uit te geven voor bioscoop- of cafdbezoek. Spreker maakt alleen bezwaar tegen de uitvoering der regeling zooals de Minister die wenscht, omdat dit aan de gemeente f 1100 extra moet kosten. De heer VERSCHELLING merkt op, dat de heer Van Kampen zelf heeft gezegd, dat het thans niet goed zou gaan. En Burge meester en Wethouders, die de voile verant- woordelijkheid voor de uitvoering der steun' regeling dragen, geven dat ook te kennen. De VOORZITTER: Daarom komen we met dit voorstel. De heer VERSCHELLING wijst er op, dat in Ter Neuzen zelfs de steuncommissie die Burgemeester en Wethouders adviseerde is opzij gezet en daar dragen Burgemeester en Wethouders geheel de voile verantwoordelijk- heid. Het lidmaatschap van het college van Burgemeester en Wethouders is niet een eeretitel, doch voor het bekleeden van die functie moet ook worden gewerkt. We kun nen er niet aan meewerken om een contro leur op onze werkloozen los te laten, opdat deze nog meer uitgezogen worden. De VOORZITTER: Wat een dikke woor- den! Ik geloof dat er hier wel andere belan- gen te behartigen zijn, dan dergelijke woor- den debiteeren. Deze worden hier allerminst sporadisch en de eer van Axel wordt daar mede niet verhoogd. Ik sluit de debatten en zal het voorstel in stemming brengen. De heer DE RUUTER verklaart te zullen tegenstemmen op grond van de motieven ook door den heer Van Kampen ontwikkeld. Het voorstel wordt verworpen met 11 tegen 2 stemmen. Voor stemmen de heeren Van de Bilt en Oggel; tegen stemmen de heeren De Ruijter, Seghers, Verschelling, Van Bendegem, Diele- man, I. de Feijter, J. de Feijter, 't Gilde, C. Hamelink, A. Hamelink en Van Kampen. 11. Afkoop erfpacht. c. De heer I. DE FEIJTER wijst er op, dat de Kaaiwal zoo onder gras en vuil staat. Kun nen Burgemeester en Wethouders dat niet eens wat laten opknappen? De VOORZITTER antwoordt, dat dit nog is blijven liggen in verband met het aanne- men van menschen, die 3 weken moeten wer ken en dan 2 weken steun genieten. De vol- gende week worden er weer aangenomen om te werken en komt de Kaaiwal aan de beurt. d. De heer SEGHERS heeft gelezen, dat de Minister van Sociale Zaken bezig is voor te bereiden een regeling voor de uitgifte van brandstoffenbons. Hij vraagt Burgemeester en Wethouders of het niet gewenscht is, daar van tijdig werk te maken,, opdat we in deze gemeente weer niet achteraan komen. De VOORZITTER geeft te kennen, dat Burgemeester en Wethouders daaromtrent nog geen mededeeling hebben ontvangen en als er een schrijven komt, zal worden nagegaan hoe aan den inhoud uitvoering moet en kan wor den gegeven. Hij gelooft niet, dat men het vorig jaar in deze gemeente achter is ge weest met het verstrekken van kolenbons en vermeent dat Burgemeester en Wethouders in dit opzicht ook steeds actef zijn De heer SEGHERS verklaart niet de be doeling te hebben een verwijt te richten tot Burgemeester en Wethouders. Hg vermeent echter vast en zeker dat men, door welke om- standigheden dan ook, hier het vorig jaar met het uitgeven van die bons eenigszins achter is geweest. De VOORZITTER sluit de vergadering door het uitspreken van het dankgebed. 80.000 POND STERLING AAN POST- ZEGELS. Te Londen heeft de eigenaar van een col- lectie Urugeesche postzegels 123 boeken, tel- lende, deze te koop aangeboden voor 80.000 pond sterling. Binnenkort zal hij zijn collectie Argentijnsche postzegels, ondergebracht in 73 boeken, te koop aanbieden, APEN UIT DEN DIERENTUIN ONTSNAPT De oppasser van de dierentuin te Batavia liet de apenkooi open, waardoor drie groote wouw-wouw-apen ontsnapten. Twee daarvan zgn tenslotte opgevat, terwijl een moest wor den doodgeschoten. Verscheidene menschen werden door de dieren gewond. MUSSOLINI ALS SLOOPER. Ingekomen is een verzoek van Lev. Koster, wonende Buitenweg te Axel, erfpachter van een perceel grond, eigendom van de gemeente Axel, gelegen in de Oosterstraat, kadastraal bekend gemeente Axel sectie G no. 1011, groot 8 aren 15 centiaren, om hem in de gelegen heid te stellen de erfpacht af te koopen. Burgemeester en Wethouders geven te ken nen, dat daartegen bij hen geen bezwaar .be staat en zij voorstellen daartoe over te gaan, onder voorwaarde dat hiervoor wordt betaald een vergoeding van 85, zijnde 25 maal het jaarlijks te betalen bedrag en de kosten van overschrijving ten laste van verzoeker komen. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 12. Wgziging gemeente begrooting 1934. Burgemeester en Wethouders stellen voor, de gemeentebegrooting voor 1934 te wijzigen als volgt: Gewone dienst. De volgende posten der ontvangsten te ver- hoogen: bijdrage van het rijk in de kosten van werkverschaffing aan werkloozen f 570, bij drage van het rijk in de kosten van steun aan crisiswerkloozen 4087,50, samen 4657,50; onder de uitgaven te verhoogen de posten: bijdrage aan hoofdstuk XVI van den kapitaal- dienst tot dekking van de kosten van slui- ting, vervroegde aflossing en conversie van geldleening f 165, idem f 42,75, idem f 33,25, werkverschaffing aan werkloozen 1000, steun aan crisiswerkloozen 8000, subsidie aan polderbesturen in de kosten van delven van slooten als werkverschaffing 125, totaal 9366; te verlagen de volgende posten der uit gaven: vergoeding van de kosten van instand- houding van bgz. scholen 800, uitkeering van het rijk in de kwade posten wegens directe belastingen f 1200, onvoorziene uitgaven 2708,50, samen f 4708,50. Van den kapitaaldienst onder de ontvang sten te verhoogen den post bijdrage van den gewonen dienst in de kosten van sluiting, ver vroegde aflossing en conversie van geldlee- ningen 241 onder de uitgaven op te nemen den post kosten van vervroegde aflossing en conversie van geldleeningen /241. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 18. Omvraag. a. De heer VERSCHELLING deelt mede, dat hem van officieefle zijde is meegedeeld dat het kantoor van deif ontvanger der directe belastingen alhier zal worden opgeheven. Hij gelooft, dat dit een groot bezwaar zal zijn voor de belastingplichtigen, als zij voor ver schillende zaken naar Ter Neuzen zullen moe ten gaan. Men krijgt of behoudt hier ten Slotte zoo goed als niets meer. Zou er geen mogelijkheid bestaan om er op aan te drin- gen dat het kantoor hier zal behouden wor den? Het is ook nadeelig voor den midden- stand, want de menschen uit Koewacht en Zuiddorpe die hier naar den ontvanger komen, laten allicht ook iets achter brj de nering- doenden. De VOORZITTER deelt mede, dat die kwes tie de voile aandacht heeft van Burgemeester en Wethouders en zij hebben gedaan wat mogelijk was, om de opheffing van het ont- vangerskantoor alhier te voorkomen. Spreker heeft er den Minister persoonlijk voor bezocht en daar namens den gemeenteraad de belan- gen van Axel bepleit. Hij heeft er ook nog met een hoofdambtenaar over gesproken. De Minister heeft natuurlijk geen toezegging ge daan, doch overweging toegezegd. Het resul taat zal nu moeten worden afgewacht, doch spreker gelooft niet, dat er nog mee: kan gedaan worden. b. De heer VERSCHELLING vraagt, of Burgemeester en Wethouders nu spoedig zul len overgaan tot het oproepen van sollicitan ten voor de vacant komende betrekking van hoofd der openbare school, omdat de tijd nadert dat die vacature ontstaat en het niet gewenscht is, dat de school lang zonder defi- nitief hoofd staat. De VOORZITTER vermeent, dat, wanneer de heer Verschelling het verloop dezer zaak nagaat en hetgeen Burgemeester en Wethou ders bereids deden, het niet noodig is, bij het college op nog meerderen spoed aan te drin- gen. In afwachting van de beslissing die de raad heden nemen zou, is het plaatsen van een oproeping reeds telefonisch opgegeven Maandag bracht Mussolini een bezoek aan de werkzaamheden tot vrijmaking van het Augusteum, het mausoleum van keizer Ha- drianus, waarvoor 120 huizen moeten worden afgebroken. Terwjjl de Duce met eenige werk lieden in gesprek was, zag men hem plotseling jas en colbert uit trekken, een houweel nemen en mede een der isteigers beklimmen, waarop hij gedurende tien minuten meehielp aan het sloopingswerk en herinneringen ophaalde uit den tijd, toen hij als bouwarbeider in Zwitser- land werkzaam was. AUTO BOTST TEGEN BOOM BIJ DUISBUKG. In de omgeving van Duisburg is een ver- schrikkelgk auto-ongeluk gebeurd. Een vrachtauto uij Eltorf botste door tot nog toe onbekende oorzaak met zulk een kracht tegen een boom, dat het voorste gedeelte van den auto, waarin twee broers en een jonge vrouw hadden plaats genomen volkomen ingedrukt werd. De benzinetank ontplofte en de wagen raakte daardoor in brand. De drie inzittenden die niet de gelegenheid hadden zich in veilig- heid te brengen, verbrandden levend. 5000 POND STERLING AAN JUWEBLBN GESTOLEN. Scotland Yard doet op het oogenblik on derzoek in zake een brutalen diefstal van ju- weelen uit het huis van Viscount Ratendone aan Victoria Square te Londen. Terwijl de familie aan tafel zat, drongen inbrekers door in de slaapkamers en stalen een bijouteriedoos waarin o.a. een armband met honderd dia- manten bezet en voorts ringen, brochee, oor- bellen etc., alles ter waarde van ongeveer 5000 pond sterling. De inbrekers waren over het dak van het belendende perceel, dat leeg stond, door het raam van de slaapkamer ge- kropen. Viscount Ratendone is de zoon en erfge- naam van Lord Willingdon, onderkoning van Indie. DE GROOTSTE LULDSPREKER. Toen de radio v6dr 10 jaren ingang vond, was men trotsch op zijn hoofdtelefoon. Deze was uit de telegrafie en de telefoon overge- nomen en was langen tijd het apparaat voor de weergave van woord en muziek. Maar spoedig kwam de luidspreker, die meer men schen tegelrjk in staat stelde om van de radio te genieten. Maar ook hier bleef het niet bg; men wilde in de open lucht honderden en dui- zenden menschen naar een rede laten luis- teren. Hierdoor „groeide" de luidspreker. Naar Amerikaansche reclame-methode, dook hier en daar „de grootste luidspreker ter wereld" op en het is voor den vakman niet gemak- kelrjk, werkelijk vast te stellen wat de groot ste luidspreker is. De buitenafmetingen kunnen niet als maat- staf dienen, want men heeft reuzen-trechters gebouwd, die op vrachtwagens vervoerd moes- ten worden en die toch wat capaciteit be treft, lang niet aan de spits staan. Een betere maatstaf is de hoeveelheid ener- gie, die een groote luidspreker kan opnemer. en in geluid omzetten. Op de radiotentoonstelling 1931 te Berlijn was op den radiotoren van den Berlijnschen zender een luidspreker met een belastbaar- heid van 1000 Watt opgesteld. Deze luidspre ker werkte met een vlak membraan, dus niet met het thans gebruikelgke conusmembraan. Toch had men toen reeds groote luidsprekers met een conusmembraan. Zoo werkt b.v. sinds 4 jaren in het Ufa-Palast te Berlgn een Klankfilm-installatie met een conusluidspre- ker van 400 Watt, die natuurlijk niet steeds veel belast is. Telefunken heeft een conusluidspreker van 150 Watt geconstrueerd, die voor groote volks- verzamelingen zijn naam van „reuzenkracht- luidspreker" eer aandoet. Een kleinere luidspreker van 70 Watt is in een z.g. ,,paddenstoel" ingebouwd. Op de radiotentoonstelling was deze laatste luid spreker over het geheele terrein te hooren. Uit het vorenstaande blijkt, dat de belast- baarheid van groote weergave-apparaten varieert van 1000 tot 60 Watt. Neemt men in aanmerking, dat de padden- stoelluidsprekers, die Telefunken den len Mei van dit jaar op het Tempelhofer Feld in Ber lijn had opgesteld, een belastbaarheid van slechts 20 Watt hadden, dan ziet men, dat weergave apparaten met veel lagere belast- baarheid nog „groote luidsprekers" genoemd kunnen worden.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1934 | | pagina 6