MIDDELEN VAN VERV0EE.
Richting:
SPOORWEG MECHELEN—TER NEUZEN.
BAANVAK TER NEUZEN—SELZAETE.
Vukkink, die daar fietste, onder een vracht-
auto geraakt en vrijwel op slag gedood, Het
lijk is per politiebranidcard naar het zieken-
huis gebracht.
BIJ HET BADEN VERDRONKEN.
Dinadagochtend is ahn het strand Noord te
Soheveningen nabij het z.g. Groene Huisje een
ongeveer 24-jarige jongeman bij het baden in
zee verdronken. Zijn identiteit heeft de politie
nog met kunnen vaststellen. Het lijk is door
den geneeskundigen dienst vervoerd naar het
ziekenhuis aan den Zuidwal.
Volgens verklaringen van getuigen zoil de
man een vrouiw, die te ver in zee was, te bulp
zijn geschoten en daarbij plotseling in de diep-
te zijn vendiwenen. De vrouw wist echter be-
houiden het strand te bereiken en heeft ver-
moedelijk ook niet om hulp gevraagd.
Dinsdagmiddag is het aehtjarig zoontje van
de weduWe Wiggeman, uit de Servetsteeg te
Rhenen, bij het baden in den Rijn verdronken.
Het lijkje is nog niet opgehaald.
DE R1SICO VAN DEN SLUIKHANDEL.
Zekere v. d. B. uit Overddnkel is even over
de grens in Duitschland door een Duitschen
douane-beambte aangahouden en bleek daar
bij in het bezit te zijn van eenig wild, dat
waarschijnlijk gestroopt iwas. Toen de be-
ambte hem verder wilde fouilleeren, waarbij
hij v. d. B. een revolver dreigend op de borst
gericht hield, sloeg deze onverwachts den
commies de revolver uit de hand. Zich snel
bukkend raapt v. d. B. het wapen op en be-
dreiigde nu op zijn beurt de douaan. Aan zijn
eisch, den veldkijker en ook het geweer,
waarvan Duitsche douane-beambten eveneens
voorzien zijn, af te geven, voldeed deze. Daar-
op nam v. d. B. de vlucht op Hollandsch ge-
bied, meldt het „Volk".
De in de nabijheiid surveilleerende Neder-
landsche kommies werd door zijn Duitschen
college geiwaarschuiwd, waarop deze zongde,
v. d. B. te ontmoeten. De revolver op v. d. B.
gerioht houdende, riep hij hem op eenigen
afstand toe, halt te houden en de wapens af
te gooien. Nadat deze hieraan had voldaan,
bleek bij verdere fouilleering, dat v. d. B. in
bezit was van nog een revolver.
Toen v. d. B. den amibtenaar vastpakte, trok
deze zijn revolver af; v. d. B. tuimelde ge-
troffen op den grond, doch stond direct weer
op en vluchtte in een boschje, daarbij de
reeds wegg-eworpen revolver en geweer mee-
nemend. t,a j .q
De amibtenaar, die v. d. B. goed kende,
waarschuwde de marechaussee te Gianerbrug
De smokkelaar B. was inmiddela bij zijn
woning aangekomeci, waar hij door bload-
verlies in elkaar zakte. Hij werd naar het
ziekehhuis te Enschede overgebracht. De
kogel, die hem onder het hart had getroffen,
kon nog niet worden verwijderd. Men vreest
voor zrjn leven.
DOODELIJJi VLIEGONGELUK.
Tijdens een oefening van zes Deensche mili-
taire vliegtuigen boven Noord-Jutland, is
Dinsdag een vliegtudg eenige K.M. ten noor-
den van Aalborg neergestort en vernield. De
beide inzittenden werden gedood.
NIEUWE HITTEGOLF IN AMERIKA?
Het Zuiden en Midden-Westen van de Ver.
Staten schijnt opnieuw geteisterd te zullen
worden door droogte en een hittegolf van
vernieuwde hevigheid.
Op sommige plaatsen heerschte een tempe-
ratuur van boven de 100 graden. Volgens de
weerberichten is binnen afzienbaren tijd geen
regen te venwachten.
VALLENDE EAMP STICHT BRAND.
In een kelder te Kairo heeft een brand ge-
woed, waarbij twaalf personen om het leven
zijn gekomen. De lamp die het keldervertrek
verlichtte, viel op tafel, waar de familie juist
zat te eten. Er ontstond brand, waarbij een
voorraad benzine, die in een hoek van het ver-
trek stond, ontplofte.
Reuter meldt nader, dat drie mannen, twee
vrouwen en zeven kinderen om het leven
kwamen.
DE DROOGTE.
De schade, veroorzaakt door de droogte in
de- Ver. Staten wordt thans op 5000 millioen
dollar geschat. De gevolgen der droogte, die
zich in 24 staten van de 48 doen gevoelen en
welke 75 millioen menschen hebben geteisterd,
namen de afmetingen van een nationale ramp
aan. Het ergst getroffen zijn de staten Mon
tana, Wyoming en de beide Dakota's. Van de
Zuidelijke staten verkeeren er twaalf in ern-
tig gevaar.
ZES ARBEIDERS DOOR HEN BLIKSEM j
GEDOOD.
Nabij Neustadt (30 K.M. ten Noordwesten j
van Gdingen in den Corridor) is de bliksem in i
een huis geslagen, "waarin 10 arbeiders be- j
scherming hadden gezocht voor het noodweer. i
Zes hunner waren op slag dood, de andere I
vier zijn ernstig gekwetst.
BESTRIJ DING VAN DEN SMOKKEL-
HANDEL.
Uit Washington wordt gemeld, dat de smok-
kelschepen, die in het tijdperk der droogleg-
ging in actie waren, nog steeds hun bedrijf uit-
oefenen. Daarom wordt overwogen de kust-
Wacht uit te breiden. Het huidige doel van de
smokkelaars is uit den aard der zaak: het
ontduiken van de invoerrechten. De douane-
kustwacht, die thans uit 3291 personen be-
staat, zal worden versterkt tot 5000 man.
STAKENDE POOiLSCHE MIJNWERKERS
VERSCHANSEN ZICH IN EEN MIJN.
Maandag hebben zich in een mijn te Escar-
pelle bij Lens ongeveer 200 Poolsche mijn-
werkers verschanst. Ze hebben de licht- en
telefoonkabels doorgesneden en hun Fransche
kameraden gevangen genomen. Een sterke
politiemacht was ter bewaking opgeroepen.
De staking was een protest tegen het ont-
slag van 2 Poolsche arbeiders.
Volgens een nader bericht is het conflict
Dinsdagavond opgelost. De Polen hebben de
door hen gevangen genomen 14 Franschen
vrijgelaten en daarna zijn ze ook zelf weer
boven den grond gekomen.
KAMER VAN KOOPHANDEL EN
FABRIEKEN VOOR Z.-VLAANDEREN
TE TER NEUZEN.
Vergadering van Zaterdag 28 Juli 1934.
Voonzitter de heer J. A, van Rompu.
1. Opening.
De VOQRZITTER opent de vergadering en
zegt, terwijl alle leden van him zetels ver-
rijzen, bet volgende:
Mijne Heeren!
Toen wij bij den aanvang onzer vorige ver
gadering het overlijden van H. M. Koningin
Emma herdachten, onze Landsvrouiwe. die op
zoo'n hoogen leeftijd van ons was heengegaan, j
is wel bij niemand onzer de gedachte lopge-
komen, dat, alvorens wij weder bijeen zouden
komen, het Koninklijk Huis anidermaal door
rouw zou worden getroffen. Wij vergeten,
zoolang wij in onze voile levenskracht zijn, zoo
spoedig de broosheid van het leven. Wij zien
dit nu echter weer bevestigd in het verschei-
den van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins
Hendrik der Nederlanden, een nobele, krach-
tige figuur, die, door een ongesteldheid ge
troffen, na enkele dagen aan Zijn Gemalin,
aan Zijn Dochter en ook aan het Nederland-
sche Volk werd ontnomen.
De positie van den Prins-Gemaal, die in
1901 tot ons kwam, was, aangezien de Ko
ningin de eerste plaats inneemt, niet een ge-
makkelijke, doch Hij heeft Zich met een-voud
en bereidwilligheid in zijn nieuw vaderland in-
geleefd. Vooral waren het de werken van
hulpvaardigheid die Zijn aandacht hadden,
met name het redden van schipbreukelingen
en het werk van het Roode Kruis. Ook in
andere opziohten heeft Hij voor ons land en
ons volk gedaan wat Hij kon en -door Zijn een-
voudig en sympathiek optreden heeft Hij zich
in ons land spoedig vele vrienden verworven.
Zijne nagedachtenis za) alzoo bij velen in eere
voortleven.
Onze gedachten gaan voorts uit naar de
Koningin en Hare Dochter, die, nog nauwe-
lijks hersteld van den schok door het over
lijden Hunner onvergetelrjke Moeder en Groot-
moeder, opnieuw in rouw werden gedompeld
door het verlies van den Man en Vader, waar-
door de kleine familiekring opeens tot op de
helft terugviel. Mogen zij kracht en troost
vinden in de overtuiging door de Koningin in
Hare toespraak tot Haar Volk kentoaar ge-
maakt, dat het verscheiden der dierbare over-
ledenen een overgang was naar een blijder
leven, en moge God de ons nog overgebleven
leden van het Vorstelijk Gezin, ook tot wel-
zijn van ons land en volk, schragen en be-
schermen, tot in lengte van dagen.
Ik kan hieraan toevoegen, dat namens de
Kamer aan H. M. de Koningin een telegram
met betuiging van deelneming is gezonden,
dat namens de Kamers van Koophandel en
Fabrieken in Nederland aan het Paleis aan
het Noordeinde een krans bij de lijktoaar van
den Prins is gelegd en dat bij de uibvaart te
Delft voor het brengen van een laatsten groet
uwe Kamer is vertegenwqordigd geweest door
uwen voorzitter, den voonzitter der afdeeling
Kleinbedrijf en den secretaris. Ik heb gezegd.
2. Toelating nieuw gekozen lid.
Door de commissie benoemd voor het on-
denzoek van den geloofsbrief met bijlagen van
het nieuw gekozen lid, de heer I. van Melle,
als lid der afdeeling grootbedrijf, wordt bij
monde van den heer OGGEL gerapporteera
dat de stukken in orde zijn bevonden en tot
toelating van den benoemde is besloten.
Deze nieuwe verkiezing was noodig, wegens
het bedanken van den heer W. de Smidt, die
zich blijkens een sinds de vorige vergadering
onbvangen schrijven, buiten het gebied der
Kamer heeft gevestigd.
De VOORZITTER deelt made, dat de heer
Van Melle heeft bericht verhindend te zijn en
zijn installatie dus tot de volgende vergade
ring moet uitgesteid worden.
3. Notulen.
De notulen der vergadering van 24 Maart
1.1. worden met algemeene stemmen vastge-
ateld.
4. Ingekomen stukken.
a. Een schrijven van den fungeerend parti-
culier Secretaris van H. M. de Koningin, die
daarin bericht dat H. M. de Koningin hem
heeft opgedragen de Kamer Haar dank over
te brengen voor de betuiging van deelneming
aangeboden bij het overlijden van H. M. de
Koningin-Moeder.
b. Een schrijven van alsvoren, waarin hij
de Kamer den dank van Hare Majesteit de
Koningin overbrengt voor de betuiging van
deelneming, aangeboden na bet overladen van
Zijne Koninklijke Hoogheid den Prins der
Nederlanden, Hertog van Mecklenburg. Hare
Majesteit heeft deze deelneming ten zeerste
op prijs gesteld.
c. Een schrijven van Jhr. Mr. J. W. Quar-
les van Ufford, Oommissaris der Koningin in
Zeeland, die daarin, mede namens zijne vrouw,
de Kamer hartelijk dank zegt voor de geluk-
werischen hen bij gelegenheid van htm zilveren
huwelijksfeest aangeboden. Het vriendelijk
telegram werd door hen ten zeerste op prijs
gesteld.
d. Een mededeeling van den Minister van
Economische Zaken, dat het besluit der Kamer
in zak-e het verleenen eener bijdrage aan het 1
Nationaal Luchtvaartfonds door hem wordt
goedgekeurd.
e. Een schrijven van alsvoren, waarin hij
bericht, dat aan het besluit der Kamer in zake
toekenning eener subsidie aan den „Neder-
landschen Tentoonstellingstrein" te Utrecht
door hem goedkeuring wordt verieend.
f. Een schrijven van den Directeur-Gene-
raal der Posterijen, Telegrafi-e en Telefonie,
dd. 21 April 1934, waarin deze, in antwoord
op het telegram der Kamer dd. 6 Januari 1.1.
meded-eelt, dat binnenkort de postverbindin-
gen met Zeeuwsch-Vlaanderen zoodanig zul
len worden verbeterd, dat zij ook bij ongun-
stige weersgesteldheid aan redelijke eischen
voldoen.
Hieromtrent valt op te merken, dat bij het
intreden van de zamerdienstregeling der ver-
keersmidldelen ook een wijziging is gebracht in
de toezending en verzending der post naar en
van Zeeuwsch-Vlaanderen en ook in het lokaa1
verkeer.
Uiteraard zullen de resultaten van den
tegenwoordigen dienst pas ten voile kunnen
worden beoordeeld ibij het intreden van het
ongunstige jaargetijde. Ondertusschen is het
wel een verbetering, dat, bij toevallige ver-
traging van den nacht-post-auto, de reeds des
avonds en des nacht te Vlissingen aangevoer-
de post met de eerste gelegenheid des mor-
gens naar Zeeuwsch-Vlaanderen wordt door-
gezonden, zoodat dan een belangrijk deel der
post tijdig wordt ontvangen en met de ge-
heele zending vertraagt.
g. Ben schrijven van het Hoofd van het
Regeeringsbureau voor de uitvoering der Cri-
sis-varkenswet 1932, die naar aan-leiding van
het door den Minister van Economische Zaken
in zrjn handen gesteld verzoek der Kamer
mede deelt, dat bij de samenstelling der ver-
koopsorganisatie der Nederlandsche Varkens-
centrale er zooveel mogelijk naar gestreefd is,
de handelaren en de commissionairs in te
schakelen.
In ver'oand met de centralisatie was het aan-
tal benoodigde personen niet zoo groot, dat
voor alien plaats was, terwijl door achteruit-
gang van den uitvoer thans wordt gebracht
het aantal benoodigde personen nog te ver-
minderen.
In het belang van den uitvoer was het noo
dig dien te centraliseeren in handen van de
Nederlandsche Varkenscentrale teneinde con-
currentie op de buitenland-sche markt te voor-
komen, en is, aangezien het niet mogelijk was,
al de vroegere exporteurs werkzaamheden te
doen verrichten, met de geiweizen exporteurs
een overeenkomst gesloten, op grond waarvan
zij een vergoeding ontvangen voor het door
hen verloren aandeel in den uitvoer.
Er is nog geen aanleiding wijziging te be-
vorderen ten aamzien van de regeling van den
uitvoer" van varkensvleesch.
h. Een schrijven van den Minister van
Defensie, die daarin naar aanleiding van een
verzoek der Kamer dd. 27 December 1933 in
zake de loodsgelden de aandacht vestigt op
het bij Koninklijke Boodscfaap van 6 Fabruari
1934 ingediend onbwerp van wet tot nadere
wijziging der Wet van 20 Augustus 1859
Staatsblad no. 93), houdende bepalingen op
den loodsdienst voor zeeschepen, welk wets-
ontwerp door de Tweede Kamer der Staten
Generaal in hare vergadering van 28 Maart
1934 is aangenomen.
Hoewel de Regeering eenerzijds erkent, dat
de in genoemd wetsontwerp voorgestelde ver-
1 aging der loods-tarieven met 20 pet. geen vol-
doende tegenwicht vormt tegen de verlaging,
welke de Belgische tarieven ten gevolge van
de depreciatie van den Belgischen franc heb
ben ondergaan, heeft zij niettemin gemeend
met het oog op den toestand van 's lands fi-
nancien, thans een verder gaande verla-ging
niet te mogen voorstellen.
Ofschoon daardoor de nadeelige positie
waarjn de haven van Ter Neuzen, speciaal ten
gevolge van de concurrence der Belgische
Scheldehavens verkeert, niet wordt wegge-
nomen, spreek-t hij het vertrouwen uit, dat
door het verlagen van de loodstarieven het
verkeer op de Nederlandsche havens in het
algemeen zal worden bevorderd, hetgeen ook
in de gemeemt Ter Neuzen verbetering van
den economisohen toestand ten gevolge zal
kunnen hebben.
Ten slotte geef-t de Minister te kennen, voor-
alisnog niet zijne medeiwerking te kunnen ver
leenen tot maatregelen, welke de Nederland
sche Scheldehavens ten aanzien van de loods
gelden zouden bevoordeelen boven de andere.
i.; Loopende geruchten en enkele waar te
nemen feiten gaven het Bureau aanleiding tot
het vermoeden, dat er door de Directie der
Nederlandsche spooirwegen naar gestreefd
wordt, van het locaalspoor op Zuid-Beveland.
ook de lijn GoesHoedekenskerke voor den
passagiersdienst op te heffen.
Het Bureau is van oordeel, dat deze dienst
voor hen die prijs stellen op veilig en betrouw-
baar verkeer onder alle omstandigheden, een
ontnisbare schakel vormt voor de verbinding
Ter NeuizenHoedekenskerkeGoes. Het
wendde zich daarom met een schrijven tot de
Directie der Nederlandsche spoorwegen, waar
in het verklaarde dat in verband met het
„reist veilig", dat door de spoorwegen aller-
wege wordt gepropageerd, op het behoud van
dezen dienst ten zeerste wordt prijs gesteld.
dat betreurd wordt dat niet op alle booten te
Hoedekenskerke correspondence wordt ge-
geven, waardoor de passagiers reeds voor een
deel naar den autobusdienst worden verwezen,
terwijl het naar de meening van het Bureau
aan het verkeer zou ten goede komem, indien
te Hoedekenskerke een raccordement ken wor
den gelegd naar het plateau der aanlegplaats
van den stoomboobdienst en de motortram
daar zijn eindpunt kreeg.
Door de DirecOe der Nederlandsche spoor
wegen is hierop geantwoord, dat door haar
geenszins wordt gestreefd naar opheffing van
de lijn GoesHoedekenskerke voor reizigers-
verkeer. Zij vreest echter, dat aan den wensch
der Kamer tot instandhouding op den duur
niet zal kunnen worden voldaan, indien de bus-
di-snst GoesHoedekenskerke niet zal wor
den stopgezet.
j. Sinds de invoering van den zomerdienst
op de spoorwegen wordt van af en naar Roo-
sendaal aansluiting op den trein van en naar
Zeeland gegeven met een D-trein. Op de eer
ste in den morgen en den laatste des avonds,
worden de reizigers van en naar Zeeland onder
zekere voorwaarden vrijgesteld van het be-
talen van D-trein-toealag. Dit is echter niet
het geval met de laatste die aansluiting geeft
naar Zeeuwsch-Vlaanderen.
Het Bureau der Kamer, daaromtrent ter-
stond ervaring opdoende wendde zich tot de
DirecCe der Nederl. Spoorwegen met verzoek
voor de passagiers die met deze laatste ge
legenheid naar Zeeuwsch-Vlaanderen reizen
ook die vrijstelling van D-trein-toeslag te ver
leenen.
Door voomoemide DirecCe is op dat ver
zoek afwijzend beschikt, onder opmerking dat"
om aansluiting te krijgen op trein 3029 te
Roosendaal naar Zeeland, gebruik moet wor
den gemaakt van de toeslagvrije trein 443 ver-
trekkende van het, Oentraal-station te Amster
dam 15.49, aankomst te Roosendaal 18.32.
De trein die het Bureau op het oog had, de
trein D 9 S uit Amsterdam, vertrekt daar
16.35 en bestaat, naar nader bleek, ook alleen
uit rijtuigen le en 2e klasse.
k. Aangezien aan het Bureau geruchten
ter oore kwamen, dat de directie der spoor-
wegmaatschappij MechelenTer Neuzen het
voomemen koesterde tot opheffing van de pas-
sagierstreinen op het baanvak Ter Neuzen
Selzaete, heeft het een schrijven gericht tot
die direcOe waarin tegen dergelijk eventuee.'
voomemen bedenkingen werden geopperd.
De vraag werd gericht, of door het gebruik
van motonwagens, vertrekkende van een meer
in het centrum der kom van Ter Neuzen ge-
legen punt, het gebruik van dezen dienst door
passagiers niet zou kunnen worden bevorderd.
Door de Directie is in antwoord hierop te
kenneci gegeven, tot nu toe niet te weten of
zij genoodzaakt zal zijn de stopizetting van het
baanvak SelzaeteTer Neuzen aan te vragen.
Zij vreest echter, dat de resultaten der exploi-
tatie van dit baanvak haar daartoe zullen ver-
plichten.
1. Naar aanleiding eener mededeeling van
den heer Oggel, voorzitter der afdeeling Klein
bedrijf, en op zijn verzoek, heeft bet Bureau
zich namens de Kamer gewend met een klacht
I tot den Minister van Finaneien, omtrent de
wijize waarop door de beiastingadministraCe,
zonder voorafgaande waarschuwing, is over-
gegaan tot het beboeten van een aantal win-
keliers, in verband met de navordering van
den tabaksaccijns.
Er is op gewezen, dat het toch zeer eenvou-
dig ware geweest, de voor de navordering in
te vullen formulieren aan de betrokkenen toe
te zenden, waardoor deze tegelijk alien ken-
nis hadden gekregen van hetgeen zij te doen
hadden. Inpaats daarvan heeft de betrokken
Inspecteur gemeend, te kunnen volstaan met
het op het allerlaatste zenden van een com
munique aan de pers, dat nog tot een mislei-
dende opvatting aanleiding kon geven, om
trent den datum waarop de aangifte van de
voorraden moest geschieden. Na den fatalen
datum is daarop overgegaan tot een controle
en werden verschillende winkeliers, die zich
van geen overtrading bewust waren, beboet.
Aangezien deze lieden geheel te goeder
trouw waren en de wjjze waarop aan de in
voering van deze maatregel bekendheid is ge
geven te wenschen over heeft gelaten, is
verzocht de opgelegde boeten te restitueeren
en voorts, om in de toekomst maatregelen te
nemen, dat invoering van gewijzigde of nieuwe
regelingen tijdig en op de juiste wijze ter ken-
nis van belanghebbenden zullen worden ge
bracht.
m. Bij invoering der oontingenteering van
cement bleek, dat in afwijking van den regel
bestaande bij andere contingenteeringen, aan
verschillende importeurs in het gebied der
Kamer, die daarop ingevolge him invoer in de
basisjaren recht hadden, consenten werden ge-
welgerd.
Op een verzoek om inlichticgen bij het
Crisis In- en Uitvoerbureau werd geantwoord
dat de toewijzing van consenten geschiedde
volgens de instructies van het Departement
van Economische Zaken.
Uit het namens de Kamer bij dat Departe
ment ingesteld onderzoek hleek, dat, ofschoon
zulks niet in het desfoetreffende koninklijk be
sluit is omschreven, werd beoogd, nevens de
contingenteering tevens een regeling te maken
in den handel in cement, en tevens prijsrege-
lend op te treden.
Het werd dezerzijds echter als een onbillgk-
heid gevoeld, dat ondememers die reeds jaren
lang cement uit het buitenland invoerden,
thans die gelegenheid werd ontnomen en deze,
zonder dat het algemeen belang daardoor werd
geddend, in het drijven hunner zaak werden
getroffen.
^oowel schriftelijk als mondeling Is dit
standpunt op het Departement bepleit, dat
van de juistheid daarvan is overtuigd, waama
alsnog aan verschillende handelaren een toe
wijzing voor den invoer van cement is ver-
strekt.
Al deze stukken werden aangenomen vooi
kennisgeving.
(Wordt vervolgd.)
Dienstregeling ingaande 15 Med 1934.
ZEEUWSCH-VLAAMSCHE TIRAMWEG-MAATSCHAPPII.
Breskens—Pyramide—Philippine—Ter Neuzen Zaamslag—Walsoorden
V.
Breskens
8.20
Hoofdplaat
8.41
ft
Biervlet
9
a.
Pyramide
9.10
v.
Pyramide
6.03
9.11
a.
Philippine
6.24
9.31
v.
Philippine
6.27
9.32
Hoek
6.37
9.42
a.
Temeuzen
6.52
9.57
v.
Temeuzen
7.35
11.30
Driewegen
7.45
11.40
a.
Zaamslag
8.—
11.55
v.
Zaamslag
6.26
8.03
11.57
Rapeniburg d-
6.38
8.15
12.09
i»
Hengstdijk
6.45
8.22
12.16
Groenendijk
6.55
8.32
12.26
n
KLoosterzande
7.—
8.40
12.32
a.
Walsoorden
7.10
8.50
12.42
15.45
18.15
v.
Walsoorden
16.06
18.36
Kloosterzande
16.18
18.55
Groenendijk
16.25
19.05
Hengstdijk
16.26
16.46
19.08
19.36
a.
Rapeniburg d.
Zaamslag
16.48
16.58
19.39
19.49
v.
a.
Zaamslag
Driewegen
Temeiuzen
5.30
5.45
5.55
17.13
20.04
6.—
17.40
20.05
v.
Temeuzen
Hoek
6.10
17.50
18.06
20.15
20.30
a.
Philippine
6.25
18.09
18.19
v.
Philippine
6.26
a.
Pyramide
6.45
18.28
v.
Pyramide
6.47
18.36
Biervliet
6.57
18.41
Hoofdplaat
7.12
18.45
a.
Breskens
7.32
v. Uaendijtoe
a. Veldzicht Grens
v. Schjoondijke
a. IJzendijke
v. IJzendijke
a. Pyramide
8.35
8.45
6
8.22
8.58
9 08
12.—
12.21
12.35
12.45
12.47
13.10
13.12
13.22
13.37
14.30
14.40
14.55
1459
15.11
15.18
15.28
15.35
15.45
Richting: IJzendijkeVeldzicht Grens.
15.28 18.21 v. Veldzicht Grens
15.38 18.30 I a. Llzendijke
Richting: Schoondijke—IJzendijkePyramide.
7.15
11.10
14.10
7.20
11.15
14.15
7.25
11.20
14.20
7.35
11.30
14.30
7.45
11.40
14.40
8.—
11.55
14.55
8.03
11.57
14.58
8.18
12.12
15.12
8.28
12.22
15.22
9.05
12.45
16.20
9.15
12.55
16.30
9.30
13.11
16.45
9.32
1312
16.47
9.52
13.32
17.06
9.55
13.35
17.08
10.05
13.45
17.18
10.20
14.—
17.33
10.40
14.20
17.53
1786
17.40
17.44
17.49
17.55
18.08
18.09
18.23
18.33
19.10
19.20
19.36
19.39
19.59
18.55
19.—
19.05
19.15
19.25
19.40
851
8.57
15.45
15.55
18.35
18.45
11.45
12.07
12.31
12.44
14.15
1487
16.12
16.24
18.—
18.20
18.50
19.02
6.48
9.53
13.37
17.07
19.06
7.—
10.03
13.49
17.17
19.16
7.01
10.04
13.50
17.20
19.17
7.23
10.24
14.10
17.40
19.39
Richting: PhilippineSas van
6.27 9.35 13.15 16.47 19.40
6.52 10.— 13.40 17.07 20.05
6.53 10.45 1355 17.08 20.06
7.06 11.— 14.10 17.26 20.20
7.30 11.25 14.30 17.40 20.40t
v. Philippine
a. Sas van Gent
v. Sas van Gent
Westdorpe
a. Drieschjouwem
v. Drieschoiuwen 5.05 6.7.35 11.26 14.32 17.42
Axel Kerkdr. 5.10 6.05 7.40 11.31 14.37 17.47
a. Tr1 'Ay 5.25 6.25 7.59 11.50 14.57 18.05
t Rijdt op verzoek door tot Axei-Brug.
v. Pyramide
a. IJzendijke
v. Uzendijke
a. Schoondijke
Ge n tAxelZaamslag.
v. Zaaraslag 8.05 11.56 15.01 18.10 19.41 20.35
Axei Kerkdr.
a. Drieschouwen
v. Drieschoiuwen 5.15 8.30 12.22 15.25 18.36
Westdorpe 5.30 8.45 12.37 15.40 18.51
a. Sas van Gent 5.50 9.05 12.50 16.19.11
v. Sas van Gent 6.9.10 12.51 16.20 19.15
a. Philippine 6.20 9.31 13.10 16.40 19.35
Hollandische tijd
Drieschouwen
Zuididorpe
Roodesluis H
Belgische tijd.
Knudsstraat (B. douane)
Moerbeke
Richting: DrieschouwenMoerbeke.*
Belgische tijd.
6.05
'6.10
douane) 6.22
6.14
6.22
8.31
8.35
8.47
8.37
8.45
12.21
12.26
12.37
12.25
12.32
15.30
15.35
15.47
15.39
15.47
v. Moerbeke 6.40
Kruisstraat (B. douane) 6.50
Hollandsche tijd.
Roodesluis (H. douane) 7.20
Zuididorpe 7.28
a. Drieschouwen 7.34
10.33
13.35
16.50
10.41
13.45
17.—
11.12
14.16
17-28
11.18
14.24
17.36
11.24
14.31
17 41
Deze dienst vervalt op nader aan te kondigen datum.
Autobusdiensten. Richting: St. JansteenHulstWalsoorden.
St. Jansteen
Hulst (Station)
Walsoorden
Walsoorden
Hulst (Station)
6.30
8.10
8.15
al0.20
al0.25
12.25
12.30
14.55 al6.45
15.— al6.50
7.10 8.55
all— 13.10 15.40 al7.30
Z18.05
18.11
Markt
18.45
7.15
7.55
a9.05
a9.45
b9.40
bl0.20
all.10
all.50
13.20
14.—
15.50
16.30
al7.36
al8.10
Markt
18.50
19.30
a. St. Jansteen
8.— a9.50 bl0.25 all.55 14.05 16.35 19.35
19.45
19.50
20.30
20.40
21.20
Z
a.
b.
Op tijdig verzoek van of
naar St. Jansteen.
Alleen op Zoudag.
Zondiags niet.
Werkdagen niet.
8.21 12.15 15.19 18.30 20.— 20.55
8.26 12.20 15.24 18.35 20.05 21
v. Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
Greenwich tjjd.
Clinge (Tol)
St. GiUes
a. St. Nicolaas
v. St. Nicolaas
Mechelen
a. Brussel (Nnd)
a. Rrjdt ndet op Zon- en Feestdagen.
b. Rijdt alleen op Zon- en Feestdagen.
t Zaterdags 16.21.
6.15
10.58
14.04
&17.02
bl8.25
6.24
11.06
14.13
17.11
18.34
6.33
11.14
14.21
17.21
18.43
6.41
11.21
14.29
17.28
18.51
6.53
11.33
14.40
17.42
19.01
6.51
11.25
14.33
17.37
18.57
7.02
11.32
14.40
17.49
19.08
7.13
11.40
14.48
17.58
19.17
8.23
12.09
15.11
18.06
19.34
9.24
13.24
116.15
19.33
20.45
9.53
13.51
16.42
20.01
21.23
Brusset (Noord)
C5.17
8.03
9.55
13.20
1765
Mechelen
6.10
8.36
10.27
13.57
18.28
St. Nicolaas
7.19
9.37
11.32
14.57
19.25
St. Nicolaas
7.25
12.06
15.12
19.48
St. Gilles
7.35
12.18
15.21
19.59
dinige
7.46
12.30
15.30
20.12
Amsterdamsche ttjo.
Hulst (Tol)
8.20
13.03
16.—
20.44
Kijkuit
8.27
13.11
16.08
20.53
Axel
8.36
13.19
16.16
21.—
Sluiskil
8.46
13.28
16.25
21.09
Ter Neuzen
8.53
13.37
16.34
21.18
c. 's Zondags
en op Feestdagen geschorst.
In de
week vetrtrek uit Brussel-Zuid te 5.17, uit
Laeken te 5.31 en uat Schaarbeek te 5.35.
Amsterdamsche tijd
v. Ter Neuzen
Sluiskil
Sluiski'l-Brug
Philippine
Sas van Gent
a. Selzaete
Belgische tijd.
v. Selzaete
a. Gent (St. Pieter)
a. Alleen op Zon-
Belgische tijd.
v. Gent St. Pieter 6.26 8.29 12.01 17.08 20.14
a. Selzaete 7.22 9.18 12.52 18.01 21.09
v. Selzaete 7.30 9.21 13.— 18.20 a21.12
Amsterdamsche tijd.
Sas van Gent 8.9.51 13.30 18.50
Philippine 8.08 9.59 13.38 18.58
SluiskU-Brug 8.12 10.03 13.42 19.02
Sluiskil 8.16 10.07 13.46 19.06
a. Ter Neuzen 8.24 10.15 13.54 19.14
6.50
a8.50
12.25
17.40
a20.20
6.59
a8.59
12.34
17.49
a20.29
7.03
a9.03
12.38
17.53
a20.33
7.07
a9.07
12.42
17.57
a20.37
7.20
a9.20
12.55
18.10
a20.50
7.05
a9.05
12.40
17.55
a20.35
7.24
11.—
12.52
18.10
21.54
8.06
11.41
13.46
18.55
22.40
en Feestdagen.
6121.42
a21.50
a21.54
a21.58
a22 06