Gemengde Berichten
FOSTER'SMAAGPUUM
WIELRETNTNEN.
DUIVENSPORT.
DOODGEREDEN DOOR DEN TREIN.
EEN BRUG OVER HET KANAAL?
TWEE STEDEN BOVEN ELKAAR.
HET VOORDEEL VAN ADVENTEEREN.
schampere opmerkingen gemaakt en meer
dan een betoog in de krant en voor de radio
is noodig geweest, om dit onsympathieke op-
treden van ons volk, deze uitdrukking is van
den heer Lotsy, te doen beeindigen.
Als men ook momenteel in Belgie eenige
..Schadenfreude" heeft over den tegenvaller
voor ons in Milaan, dan mogen we gerust er-
kennen, dat wij het ook daar wel eenigszins
naar gemaakt hebben.
Maar niet alleen de groote massa, ook de
pers heeft in de afgeloopen weken in deze be-
denkelijke chauvinistische geestdrift meer ge-
stuwd dan geremd en hoe ook de voetbalver-
dwazing de menschen te pakken had, is wel
heel duidelijk gedemonstreerd door de aan-
vrage der groote bladen aan de regeering, om
op Zondagavond ontheffing te verkrijgen van
het verbod van Zondagsarbeid, om een extra
blad te doen verschijnen. Gelukkig dat de mi
nister van Sociale Zaken zijn nuchterheid niet
verloren had en geantWoord heeft, dat hij er
niet aan dacht om voor dit doel op zoo groote
sc-haal op den Zondag te laten arbeiden.
Dat had er inderdaad nog maar aan ont-
broken.
Ook het feit, dat niet minder dan zes extra
treinen noodig Waren om de Nederlandsche
voetbalenthousiasten, maar eventjes naar
Italie te brengen, om daar op Zondagmiddag
een voetbalwedstrijd bij te wonen, is toch ook
wel een bewijs, dat we in de juiste waardee-
ring der dingen een beetje aan het doorslaan
waren. We spreken nu nog maar niet van het
voor ons eigen land allerminst gelukkige Ver-
schflnsel, dat we door die delegatie van ruim
8000 Nederlanders, daar in Milaan, ongeveer
een millioen Nederlandsche guldens over de
grenzen hebben gebracht, terwijl eigen Indus
trie en zakenleven bijna op een eigen houtje
bijten. Waren onze jongens in Italie nog hoo-
ger op gegaan, dit eene millioentje zou Waar-
sehijnlrjk \vel door een tweede zijn gevolgd, op-
gebracht door menschen, die het misschien
wel niet konden doen, maar door hun sport-
geestdrift zoo zouden zrjn aangepakt, dat ze
misschien een jaar lang moesten krom liggen,
om dezen achterstand in hun kas weer aan te
zuiveren.
Dat was de zeer groote nationale schaduw-
zijde van dezen nationalen voetbalroem die
alleen aan het land van Mussolini geen wind-
eieren opbrengt.
WIELERBAAN TER NEUZEN.
Aan Cesar Bogaert den omnium.
PeilenaarsBaart winnen den
koppelkoers.
Het onzekere weer was zeker oorzaak dat
met het gewone aantal bezoekers op het ge-
stetde uur aanwezig was om de zeer inte-
ressante wedstrijden in oogenschouw te
nemen.
Veel hebben evenwel de thuisblijvers gemist
want de demonstratie was geweldig.
Het voorspel, omnium tusschen Bogaert,
Deurloo en Tonani, bracht reeds heel Wat be-
roering en al moest den Italiaan onder doen
voor onzen sterkeren Zeeuw Bogaert, toch
was hij mans genoeg om den Belgischen weg-
kampioen Deurloo als nummer drie te houden
door de laatste reeks voor zijn rekening te
nemen. De eindstand luidt: Ces. Bogaert 13
p., Tonani 10 p., Deurloo 10 p.
Pas Waren de beroeps van de baan of de
koppels BaartPeilenaars en Robbensde
Clerck stelden zich op om in achtervolging el-
kaar te meten. Langzaam in de eerste ronden
maar steeds sneller ging eerstgenoemd koppel
en wist aldus na 8 ronden hun tegenstanders
in te halen.
In klassementswedstryd en afvalwedstrijd
was eveneens een Zeeuw de baas en wist den-
Hulstenaar Francke met de bloempjes te gaan
strijken, terWijl de Brabander P. van Sundert
de handicapwedstrijd binnenpalmde.
De groote attractie den grooten strijd, werd
pas geleverd in den koppelwedstrijd. Van meet
af Was het jachten en jakkeren. Peilenaars
Baart probeerden spoedig voorsprong te krij-
gen. doch mochten daar eerst niet in slagen,
doch hun fel uithoudingsvermogen en taaie
wilskracht deed tenslotte de groote groep.ver-
liezen en het keurige koppel een ronde voor
sprong te brengen. De Clerck en zjjn maat
konden tegen geen stil zitten en waren keer
op keer aan de haal, doch verder dan een
kwart ronde lieten de kopmannen het nooit
komen. Ook Vitus Lemaire met Van der Mis-
sen lokten steeds strijd uit. Francke-van
Sundert konden merkelijk niet verdragen een
rondje achter te staan, want zij probeerden
telkens maar de vlucht te nemen. Peilenaars
Baart waren echter op hun qui-vive, Want
nimmer ontging hen deze vluchtpoging. Als
Kees even opwipte daverde de schutting onder
het geklap van het publiek en als dan zijn
maat den Snellen gang aanhield en zijn mooi
loopen demonstreerde dan mocht hij dezelfde
ovatie ontvangen. Tusschen al dit uuloopen en
achtervolgen was dan ook een groote zifting
geschied en waren koppels op ronden geko-
men. De laatste sprint zou Peilenaars nog even
doen uitkomen Wat prachtkerel hij is, want
drie voile ronden liep hij kop aan een gange-
tje van zeker 45 K.M. en wist ondanks dat den
vluggen Jazet op keurige wijze te kloppen.
De officieele uitslag van dezen kamp is: 1.
PeilenaarsBaart 7 p. Op 1 ronde: 2.
Franckevan Sundet, 3. de MulderSteen-
hout, 4. v. d. MissenLemeire, 5. Robbens
de Clerck. Op 3 ronden: JazetOude Keizer.
Op 4 ronden: PriquelierBuijsse.
WIELRENNERSVEREEN. „TRAP DOOR".
Met 11 deelnemers verscheen „Trap Door"
aan den start voor de ronde van Goes. Het
deelnememide aantal bedroeg ruim 70. We hetb-
ben den geheelen strijd gevolgd, van 't begin
tot einde. In donder- en hagelbuien zijn we
achter de jongens aangereden om ze moed in
te pompen. Drie zijn in den strijd gebleven:
de Vries, Leunis en Jolijt. En we zijn in de
prijzen gevallen. En wel in de eerjte. Maar...
Hier komt het feit, het meest ergerlijke in
deze ronde van Goes, ze kregen hun prijzen
niet. De Vries kwam, 't is waargenomen door
heel velen, zelfs door renners, die uitgevallen
waren en nu aan de eindstreep stonden, 3e
over de lijn. De twee eersten Werden uitge-
schakeld, omdat ze Brabander waren, dus de
Vries kiwiam den eersten prijs, een Mol-race-
rijwiel, toe.
Van de twee premies, die hij reeds door de
2e sprint in de 3e ronde voor het tweede pe-
leton en de 5e sprint in de 9e ronde te Win
nen, ontving hij er ddn.
Leunis, die zich prachtig hield, heeft niets
van de prijs en premie geizien, die hem toe-
kwam.
Veel kunnen we niet over dezen course
schrijven, want de krant zou er te klein voor
zijn. 't Zou 64n lijdensgeschiedenis worden.
Maar deze Wetenschap hebben we uit Goes
meegenomen en hiermee zijn de deelnemers
van Zaterdag het alien eens: De Vries is van
nu af aan al een renner, waarmee rekening
gehouden wordt.
De Smid uit Middelburg, die ons zelf na af-
loop vertelde ongeveer no. 8 te „zitten", ging
met de tweede prijs naar huis. Hij had een
sportieve daad kunnen verrichten, door aan
de jury mee te deelen, dat hij De Vries voor
zich over de startlijn wist.
Deze dag was een blaam voor de uitschrg-
vers van de Ronde van Goes", de auto-,
motor- en rijWielclub „Zeeland".
Doortrapper.
ZAAMSLAG.
Uitslag van de prijisvlucht uit Corbeil ge
houden door de Duivenmaatsahappij Nooit
gedaoht" alhier.
Aantal duiven 136. Los om 7 uur. Wind
West. Aankamst le duif om 11.33.13; snel-
heid 1150; af stand 312470.
De uitslag was als volgt: le H. Oolsen; 14e
J. Fermont; 28e en 32e S. Nijsen; 30e E. Lam
bert, alien te Sluisikil; 2e en 19e B. M. Meule-
man; 15e A. Marquiinie, beiden te Sas van
Gent; 3e en 42e F. de Vilider; 18e P. Leeraert;
22e D. van Haveren; 23e P. Willems, alien
Zanidiberig; 4e, lie, 24e en 38e L. de Cock, te
Hulst; 5e en lOe J. Neeteson; 7e J. Vereecken,
beiden Kloosterzandie; 6e en 20e R. Buijse; 8e,
41© en 45e J. van den Eeckhout; 13e, 40e en
44e L. Brugigeman; 17e E. d'e Caluwe, alien
te Graauw; 9e E. van Dorselaar; 21e A. de
Kiort; 26e, 36e en 43e Dr. Bom; 29e Adr.
Wijna; 33e J. Wieland, alien te Axel; 12e en
37ie P. Pluijm te Heijikant; 16e en 27e J. Bo
gaert te Stoppeldijk; 2'5e P. Hageman te
Clinge; 31e en 39e J. Herman te Bosch-
ikapelle; 34e en 46e .T. Sijs te Sassing; 35e J.
M. Wisse te Zaamslag.
ZWAAR ONWEER TE VENLO.
Vrijdagmiddag heeft boven Venlo een zwaar
onweer gewoed, gepaard gaande met hevigen
regenval en zware hagelbuien. In korten tijd
stonden de straten op verscheidene punten in
de stad blank, doordat de riolen het water niet
konden verzwelgen. Vele kelders stroomden
vol en ook lager gelegen woningen werden
overstroomd. Zware hagelbuien deden veel
schade aan het te veld staande gewas. Ge-
heele slavelden en andere jonge groenten wer
den totaal vemield.
Op verzoek van vele inWoners rukti de
brandweer tegen den avond uit om de onder-
geloopen kelders leeg te pompen. De straten
der stad, die tengevolge van de verstoppingen
in de riolen een onooglijk aanzien hadden ge-
kregen, werden door de brandweer met water-
stralen schoon gespoeld. De hagelslag heeft
op vele punten ruiten van kassen verbrrjzeld.
Persoonlijke ongelukken zijn uitgebleven.
DOOR DEN BLIKSEM GETROFFEN.
Vrijdagmiddag is de 26-jarige Gerrit Scher-
penisse te Zwingelspaan in het land door den
bliksem getroffen. Zijn toestand was emstig.
Vrijdagmiddag is de 47-jarige J. Ras uit
Soerendonk nabij wachtpost 18 door een snel-
trein gegrepen en op slag gedood. Het lijk was
vreeselijk verminkt. Het slachtoffer was on-
gehuwd.
EEN SALOMONS-OORDEEL.
Voor den strafrechter te Londen stond
vorige week een 27-jarige vrouw terecht, die
zich had te verantWoorden op een beschuldi-
ging van bygamie. De vrouw was in 1929 in
het huwelijk getreden met een soldaat en had
later een huwelijk aangegaan met een ande-
ren soldaat. Uit dit tweede huwelijk waren
twee kinderen voortgesproten. De vrouw was
kortgeleden weer teruggegaan naar haar eer
sten man. De twee mannen Waren intusschen
tot overeenstemming gekomen omtrent de
twee kinderen, een overeenstemming, die de
verdediger van de vrouw ,,een soort Saiomons-
oordeel" noemde. Zij hadden nl. ibesloten de
twee kinderen onder elkaar te verdeelen, zoo-
dat een blijft bij de vrouw en haar wettigen
echtgenoot, de ander bij den man, met wien
de moeder bygamie pleegde. De twee man
nen stonden met elkaar op den besten voet.
DE LANGSTE WEG EN DE
GOODKOOPSTE.
Te Boedapest is een lading kolen uit Polen
aangekomen, na een reis van niet minder dan
vjjf weken.
De oorzaak van den langen duur der reis
is dat de kolen niet over land doch over zee,
via de Oostzee, het Kanaal, den Atlantischen
Oceaan, de Straat van Gibraltar, de Middel-
landsche Zee, door de Dardanellen, in de
Zwarte Zee en vervolgens door de Donau naar
Boedapest zijn gezonden.
Deze omslachtige route was genomen om
de hooge vrachtkosten voor steenkool in
Tsjecho-Slowakije te ontloopen. Het vervoer
over zee bleek nog goedkooper.
Thans is besloten geregeld Poolsche steen
kool naar Hongarije te zenden, via den lang-
sten en goedkoopsten weg.
MET EEN HALF LEDIKANT NAAR DE
LOTERIJ.
Alfonso Cuttica te Tortona (Italie) bezit
een bijzonder slecht geheugen. Toen hij on-
langs een loterijbriefje kocht, was hij (bang
nummer en briefje te vergeten, waarom hij
het briefje aan een zijschot van zijn ledikant
vastlijmde. Het toeval wilde, dat Cuttica in
derdaad een geldprijs won. Verheugd liep hij
naar het loterijkantoor, doch kreeg van de
ambtenaar te hooren, dat deze den prijs niet
mocht uitkeeren, alvorens de winnaar het be
wijs had meegebracht. De gelukkige man
zaagde toen het bewuste zijschot van zijn ledi
kant en ging opnieuw naar het loterijkantoor,
met zijn halve bed onder de armen. Hij keer-
de huiswaarts met zijn geldprijs en het zij
schot van zijn bed, waarvan de gedienstige
ambtenaar het aangeplachte briefje had ge-
krabd.
COSIJNS* STRATOSFEERVLUCHT-
PLANNEN.
De stratosfeer-reiziger Max Cosijns heeft
verklaard, dat op 15 Juni a.s. alles gereed
zal zijn om een nieuwe stratosfeertocht te
ondernemen. De datum van de opstijging zal
na dien datum afhangen van de weersgesteld-
heid.
VROUW SPRINGT VAN DEN STEPHANS-
TOREN TE WEENEN.
Te Weenen is een vrouW, die een einde aan
haar leven wilde maken, ter halver hoogte
van den Stephanstoren naar beneden ge-
sprongen. Zij bleef echter aan een uitsteeksel
hangen. Met groote moeite kon de brandWeer
de zwaar gewonde vrouw bereiken en in vei-
ligheid brengen.
STORMEN EN BRANDEN IN
BRITSCH-INDIe.
Blijkens een bericht uit Bombay hebben de
laatste dagen in verscheiden provincies van
Britsch-Indie zware stormen en groote bran-
den gewoed. Het ergst was het daarmee in
de provincie Bengalen, Madras, Hyderabad en
Deccan.
In Madras loopt het aantal dakloozen in de
duizend.
TEGEN DE BANDIETEN.
Uit Shreveport, in den staat Louisiana,
wordt gemeld, dat daar een der beruchtste
misdadigers, zekere Clyde Barrouw met zijn
vriendin op den iandweg is doodgeschoten.
Barrow werd de politie gezocht in verband
met ongeveer een dozijn moorden, tal van ont-
voeringen en verscheiden aanslagen op ban-
kne.
De politie had hen onlangs opgemerkt in de
buurt van het huis van familieleden, waar hij
zich een Week of zes als had opgehouden. Zij
opende direct vuur op den bandiet en de
vrouw.
In de buitenlandsche bladen vinden wij nog
het volgende over het geval: Clyde Barrow
was 23 jaar, zijn vriendinnetje pas 19. Het
jonge vrouwtje was reeds ,,beroemd" om haar
onmatig rooken van sigaren. Reeds een paar
maanden terroriseerden Barrow en zijn ben-
degenooten de Zuid-Westelijke Staten der
Unie. Zij hadden zich den bijnaam verworven
van ,,de menschelijke ratten". In een kleine
stad van den staat Louisiana hadden de beide
jongelieden hun voomaamste schuilplaats. De
politie hield daar al een paar weken de Wacht
en had er een ,,val" opgezet. Toen de politie
het vuur op de beide bandieten opende, sloeg
de auto, waarin zij zaten, om. Barrow Werd
dood onder het stuurrad gevonden; het vrouw
tje Bonnie" Parker lag dood met een machi-
negeweer op schoot. Beide lichamen waren
met kogels doorzeefd. De auto bleek een ge-
heel tuighuis te vormen: men vond er machi-
negeweren, revolvers en heel wat munitie in.
Een maand tevoren waren Barrow en zijn
vriendin bijna gepakt; maar met machinege-
weren schoten zij zich een weg door een poli-
tiecordon. Zij hadden een week vroeger twee
politieagenten neergeschoten. .Bonnie" Par
ker was dienster in een tweederangs caf<5
voor zij zich bij Barrow voegde. Zij was ge-
trouwd, maar haar man was opgeborgen
wegens moord op een politieagent ©n had
levenslang gekregen.
ZEEWATER ALS BRANDSTOF.
De ..Sunday Dispatsch" bevat een bericht
over een opzienbarende uitvinding op het ge-
bied van motortechniek, die een omwenteling
teweeg zou brengen in de moderne bedrijfs-
economie. Het betreft hier namelijk de uit
vinding van een nieu'we machine. Een jong
uitvinder, een Duitsch ingenieur, die met zijn
Engelsche vrouw zich in Engeland heeft ge-
vestigd, zou een machine hebben uitgevonden
waarmede men schepen in de vaart kan bren
gen, die niet met kolen of zooals het thans
bijna algemeen gedaan wordt, met olie ge-
stookt worden, doch met... zeewater.
De eerste schepen die voor deze uitvinding
in aanmerking zullen komen zijn onderzeeers,
die hierdoor in staat gesteld worden water in
hun machines als brandstof te bezigen en
daardoor hun actieradius oneindig te vergroo-
ten. Men heeft de nieuwe motor geprobeerd
op wagens en stationaire aandrijfwerken en
binnenkort zal men proefnemingen gaan doen
op schepen. Er is al een vennootschap ge-
vormd die zich ten doel gesteld heeft deze
uitvinding, die voor Engeland van onschatbare
waarde is, te vervolmaken.
In deze eeuw van wetenschappelijke won-
derWerken, isde ze uitvinding misschien wel
de meest wonderbaarlijkste. Het is alsof de
steeds in de oneindigheid ronddwalende voor-
spellende geest van een Jules Verne nu ten
slotte rust heeft kunnen vinden,nu men bin
nenkort ook de wonderschepen van een kapi-
tein Nemo in de vaart zal zien, voortbewogen
door 't element, waarop zij drijven, zichzelf
tijdens de reis voorzag van brandstof, door
het water door middel van een electrischen
stroom te splitsen in waterstof en zuurstof,
welke gassen in de machine worden gecom-
primeerd en tot ontbranding gebracht, Waar-
na er een oververhitte stoom ontstaat, die
zijn geweldige kracht op de schroefas over-
brengt en tenslotte zestig procent zuiver
water neerslaat. Men distilleert dan het zee-
Water om voldoende voorraad aanwezig te
hebben. Aldus kan men, beginnende met een
kleine gasvoorraad en wat gedistilleerd water
de machine in werking stellen en zoo tot in
het oneindige doorgaan. Het gebruik van
smeerolie is noodig, doch in zoo geringe mate,
dat dit van geen groote beteekenis is voor de
zuinigheid van de machine. Deze waterstof-
motor is onnoemelijk zuiniger dan een andere
motor. Het vit&le deel van de machine is de
kamer waar de gassen door electrolyse wor
den verkregen en saamgeperst tot een druk
van 5000 pond per vierkante centimeter.
De man, die deze machine heeft uitgevon
den is een Duitsch ingenieur, die met zijn En
gelsche vrouw als zijn voornaamste mede-
werkster tWintig jaar lang met dit vraagstuk
is bezig geweest. Als jongen begon hij twin-
tig jaar geleden een soort laboratorium.
AVONTUtTRLIJKE TOCHT VAN TWEE
AMERIKAANSCHE DAMES.
Na een avontuurlijken autotocht om de aar-
de, welke precies een jaar geduurd heeft, zijn
twee Aimerikaansche meisjes, naar de „United
Press" meldt, thans Weer gezond en vroolijk
in haar uitgangspunt, New York, terugge-
keerd. Een van deze moderne amazones is
de 27-jarige Leila Roosevelt de ziel van de
onderneming de andere is de 26-jarige Ed
na Olmsted, die door de leidster van deze
kleine expeditie was meegenomen als reisge-
zelschap, omdat zij, volgens haar zeggen,
goed met een motor wist om te gaan en op
het juiste moment haar mond kon houden.
Leila Roosevelt, die een nicht van president
Roosevelt en eveneens van zijn vrouw is, en
stamt uit een familie van groote reizigers,
vertelde, dat de beide moedige dames op hun
wereldreis wel in moeilijke situaties, doch
nooit in levensgevaar verkeerd hadden. Met
hun vrachtauto, welke als slaap- en eetkamer
was ingericht, hebben zij een jaar geleden
New-York verlaten, zijn in Antwerpen ge-
land en zijn van daaruit een bijna 30.000 K.M.
langen tocht begonnen, welke hen naar Aus
tralia leidde. Het rijden in Boelgarije was,
volgens Leila Roosevelt, het lastigste, omdat
zij hadden bemerkt dat Wanneer een Boelgaar
,,ja" knikt, hij ,,neen" bedoelt, en andersom.
Dientengevolge reden zij voortdurend ver
keerd. Ook in Turkije was het vinden van
den weg niet zoo eenvoudig, want, hoewel de
Turken zeer beleefd en behulpzaam Waren,
was er maar een wegwijzer in heel Turkije en
die wees bovendien nog verkeerd. De stra
ten in sommige steden waren zoo nauw, dat
zij soms moesten meten of de auto passeeren
kon. Eenmaal zakte de auto in de straat, een
ossenspan moest den wagen er uit trekken,
terwijl een orkest met muziek dit zware werk
begeleidde. In Perzie hadden zij geluk en
kwamen ongedeerd over een pas, waar kort
geleden drie consuls en een ZWitsersche rei-
ziger beroofd en verwond waren. Later bleek
het, dat de bandieten hun auto voor een pant-
serauto hadden gehouden. Het ergste oogen-
blik van de reis maakten de dames door in
de Australische zandwoestijn, toen de auto in
het zand bleef steken en de watervoorraad
op was. De dichtsbijzijnde watertonnen, welke
door de regeering langs de wegen worden ge-
plaatst, waren vol doode konijnen, doch ge
lukkig bewaarde een auto met farmers, die
een uitstapje maakten, de beide reizigsters
er voor, van dorst te moeten omkomen. De
reis was bijna geheel zonder ongelukken ver-
loopen, toen precies vijf minuten voor zij op
Amerikaanschen grond Waren, Leila Roose
velt viel en haar arm brak. Dit deed even
wel geen afbreuk aan het goede humeur van
de beide zwerfsters, die hun tocht besloten
met een vroolijken maaltijd bij neef Franklin
Roosevelt op het Witte Huis.
EEN RIJDENDE NACHTCLUB.
Een reis in de transcontinental© spoorwe-
gen van Amerika is ook tot nog toe voor de
van huis uit weinig verwende Europenanen
een openbarinig geweest, aldus de United
Press. In Europa zijn bibliotheek-, club- en
salonwagens een onbekende luxe, doch in
Amerika zijn de treinen bovendien nog voor-
zien van een bar, een dansvloer en een open
veranda; men kan er een bad nemen, naar
den kapper gaan, zijn correspondentie aan een
stenotypiste dicteeren, al die dingen, die het
spoorwegverkeer in de oude wereld niet kent.
Toch zijn de spoorwegmaatschappijen nog niet
tevreden met de graad van luxe, die nu be-
reikt is. De scherpe concurrentie van de
vliegdiensten, de particuliere auto's en vooral
van de groote autobuslijnen dwingt de spoor-
Wegen het hoogste aan snelheid, comfort en
luxe te geven, wanneer tenminste het aantal
passagiers op peil gehouden moet worden. Zoo
worden dan ook thans verbeteringen aange-
kondigd. Het electrisch maken van de spoor-
wegen moet bespoedigd worden en motorwa-
gens en auto's op rails zullen worden inge-
voerd. In de passagiers- en restauratie-
wagens wordt electrische luchtverfrissing en
koeling aangebracht. Groene ruiten bescher-
men bij een reis door de woestijnen van het
Westen de oogen en houden de hitte tegen.
In alle wagens wordt indirecte belichting en
radio ge'installeerd. Slaapwagens met een-
persoons cabines worden gebouiwtd. En ten
slotte als knaleffect zal de ,,nachtclub op wie-
len", die in den afgeloopen winter op het tra-
ject New YorkFlorida is geprobeerd, defini-
tief bij de treinen worden aangesloten. Deze
nieuwe „night club car" is als dancing inge
richt, noch de muziek, noch de bar ontbreekt
En dit is nu toch zeker een good midldel om het
spoorwegverkeer te doen stijgen.
Naar Reuter uit Warschau verneemt, is de
Poolsche ingenieur Adalbert Kramsztyk, die
in Zuid-Amerika is gevestigd, naar Europa
vertrokken om te Londen en Parijs een plan
te ontvouwen betreffende een verbinding tus
schen Engeland en Frankrijk, niet door mid-
del van een tunnel, zooals reeds eerder be-
dacht is, maar door een brug.
De ingenieur acht dit plan zoowel uit tech-
nisch als financieel oogpunt voor uitvoering
vatbaar; de brug zou precies 40 procent min
der kosten dan een tunnel.
Een particuliere maatschappij, bestaande
uit financiers van verschillende landen, zou
het noodige kapitaal moeten verschaffen.
Deze maatschappij zou haar winst behalen
uit de exploitatie van een spoorlijn en van de
autowegen over de brug. Haar voornaamste
bron van inkomsten zou echter moeten komen
uit een kunstmatig luxe-eiland, dat op geltj-
ken afstand van de beide kusten moest wor
den aangelegd.
Indien Kramsztyk toestemming van de be-
voegde autoriteiten verkrijgt, denkt hij de
maatschappij te kunnen oprichten en reeds
begin volgend jaar met den bouW te beglnnen.
HET POT.JE BIER NA DEN ARBEID.
De bekende schrijver E. P. Herbert, die o.a.
als medewerker van .Punch" vermaardheid
geniet en voorts vaak van zich doet spreken
als bespotter van zekere vormen van Wetge-
ving in het land, heeft thans het plan op'gevat
de dwaasheid van de drankwet aan de kaak
te stellen. Hij heeft daartoe een klacht
wegens overtreding van deze wet ingediend
tegen den chef van het restaurant en de bar
van het Lagerhuis. Herbert is naar het poli-
tiebureau in Bowstreet in Londen gegaan om
vergunning te vragen voor dagvaardingen aan
het adres van twee Lagerhuisleden, die door
sterken drank te drinken onder omstandig-
iuden en op een tijdstip door de wet verboden,
naar het oordeel van Herbert voor veroordee-
ling in aanmerking komen. Het is hem ech
ter niet te doen om hun veroordeeling. Zijn
doel is alleen, de drankwet schappelijker te
maken, want hij is van meening, dat de En-
gelschman en in het bijzonder de Engelsche
werkman niet zooveel Wettelijke beletselen
mag ondervinden, wanneer hij een potje bier
Wil drinken.
Bij de onlangs gedane opgravingen in de
nabijheid van Suvara in Bulgarrje zijn heel
wat interessante ontdekkingen gedaan. Groote
voorraden graan, in ijzeren schuren verzameld
en vermoedelijk reeds duizend jaren oud,
heeft men o.a. gevonden. Voorts werden
koren, gerst, haver, rogge en jachtwapens op-
gegraven. Ook wapenuitrustingen van hout
en metaal werden gevonden en overblijfselen
uit den tijd der pottenbakkers. Beenderen van
huisdieren werden bij massa's aangetroffen.
Ook de ommuring der stad kon worden na-
gegaan. Op het terrein, waar de geleerden
hun opgravingen deden, staat thans reeds
jarenlang het Tartaansch stadje Danilkova en
niemand heeft ooit kunnen vermoeden, dat dit
stadje op Suvara, de stad die in de 13e eeuw
zoo een belangrijke rol speelde in de Bulgaar-
sche handelsWereld is gebouwd.
SLAOHTOFFERS VAN DEN BLIKSEM.
Te Casaiso de los Vidrios zijn Zaterdag
twee personen door den bliksem gedood en
drie gewond. Te Lumbrales werd eveneens
een persoon door den bliksem doodelijk ge
troffen. Ook te Alcolea, waar een hevig on
weer woedde, sloeg de bliksem in een woon-
huis, waardoor van hetzelfde gezin drie per
sonen werden gedood en twee gewond.
IN HET ZWEMBAD VERDRONKEN.
Zondagmiddag had een tragisch ongeval in
het zwembad Kalibakoeng plaats, waarbij de
heer Busschers van Cheribon het leven ver-
loor. De heer Busschers, die niet voldoende
zwemmen kon, begaf zich in het diepe ge-
deelte van het zwembad, toen alle bezoekers
reeds weg waren. Vermoedelijk kreeg hij
kramp, met het gevolg, dat hij zich niet meer
drijvende kon houden en in de diepte weg-
zonk. Op het angstgeschreeuw van twee jon
gens, die met den heer Busschers mee waren
gegaan, kwam hulp opdagen, maar te laat.
Toen de drenkeling "werd opgehaald, kon
slechts de dood worden geconstateerd.
Helaas ontbraken behoorlijke reddingsmid-
delen.
EEN PETROLEUMLAAG RONDOM
DE AARDBOL?
De ter gelegenheid van het achtste Interna
tionale petroleum-congres in Tulsa, het cen
trum van het Amerikaansch oliedistrict, bij-
eengekomen desikundiigen en olie-producenten
hebben, naar de „United Press" meldt, als
hun meening te kennen gegeven, dat het zeer
Voor slechte spijsver-
tering en verstopping
zijn Foster's Maagpil-
len het middel bij uit-
nemendheid. Zij pur-
geeren niet heftig, doch
werken zacht en zonder krampen.
Houdt steeds een flacon bij de hand.
Alom oerkrijgbaar if 0.65 p. flacon.
Te Ter Neuzen bij de Fa. A. van Overbeeke-
Leunis, Axelschestr. en Westkolkstr. ID
(Ingez. Med.)
goed mogelijk is, dat de geheele aarde door
een olielaag omgeven is. De diepte van deze
laag varieert weliawaar, m^ar men zou hem
kunnen vergelijken met een kusisen, waarop de
continenten rusben. Het is dan ook in het ge
heel niet uitgesioten, dat men bij voldoende
diepe boringen overal op olielageti zou stuiten.
Thans heeft men reeds diepten van 3200 M.
bereikt, en het voortsohrijden van die techniek
zal binnenkort het doordringen tot het dubbele
van deze diepte toestaan. In verband hiermee
zou men nieuwe oliabronnen kunnen aanboren
in gebieden, waar nog niemand het aanwezig
zijsi van olie had veimoed.
In ieder geval gelooft men in vakkringen te
Tulsa niet, dat de potroleum-voorraden der
wereld binnen afzienbaren tijd uibgeput zullen
raken.
EEN VIJFLING.
Uit Northbay (Ontario) wordt gemeld, dat
daar de vrouw van een farmer vijf meisjes
ter wereld heeft gebracht. Alle kinderen zou
den gezond zijn.
BOETE VOOR WEGGEGOOIDE
TRAMKAARTJES.
De nieuwe Berlrjnsche verkeersregeling
heeft de onmiddellijk te betalen boete van 1
mark niet slechts ingevoerd voor kleine zon-
den tegen de onmiddellijke verkeersvoor-
schriften, als bijvoorbeeld het oversteken van
een stille straat als toevallig een verkeers-
lamp nog niet op groen staat, doch heeft ook
ten doel, van Berlijn een zindelijke stad te
maken, wat zij eigenlijk al wel was.
Zoo is het bijv. ook verboden om papier op
straat, in parken of bosschen weg te Werpen
en dit gaat zoover, dat wie uit de tram stap-
pend, zijn tramkaartje wegwerpt door den
eersten den besten politie-agent met een mark
kan worden beboet. Een zelfde bepaling be-
staat er ook te Leipzig, maar daar vindt men
tenminste aan alle tramhaltepaaltjes een ijze
ren mand, waarin men zijn gebruikte tram-
kaartjes kan werpen.
Te Berlijn straft men, maar men geeft aan
de candidaten-zondaars nog geen gelegenheid
om niet te zondigen.
LOKETJUFFROUW PLOTSELING HAAR
I VERSTAND VERLOREN.
De passagiers, die zich op een station van
den Metro in de Avenue George V te Parjjs
bevonden, waren buitengewoon verwonderd
toen een vrouwelijke loket-beambte hen met
luide stem uitnoodigde tot het maken van een
gratis-reis en hiervoor „zoolang de voorraad
strekte" de gratis-bewijzen uitdeelde.
Velen hunner maakten van de gunstige ge
legenheid gebruik, doch anderen verkeerden
in verlegenheid met de plotselinge vrijgevig-
heid op dit deel van den ,,ondergrond" en
"wonnen advies in bij een inspecteur.
Deze superieur haastte zich naar het loket,
waar hem door de beambte, die buitengewoon
vroolijk deed, eveneens gratis kaartjes wer
den verstrekt. Zij werd onmiddellijk door een
collega vervangen en naar het kantoor van
den stationschef gebracht, waar bleek, dat zij
lijdende was aan een plotselinge hevige her-
senstoomis. De vrouw is ter observatie naar
het ziekenhuis overgebracht.
In de Star, het Londensche avondblad, tref-
fen wij een merkwaardige getuigenis aan van
het Voordeel van adverteeren. De heer Gor
don Courtney, directeur van den Prins van
Walesschouwburg, schrijft:
„De directie van den Prins van Wales
schouwburg heeft altijd het grootste vertrou-
wen gehad in dagblad-advertenties, vooral in
de Londensche avondbladen. Ik ben er daar-
om van overtuigd, dat het u belang zal in-
boezemen en genoegen zal doen te vernemen,
dat de advertentie van een halve pagina in
de Star van Donderdag een overWeldigenden
vraag naar plaatsen voor dien dag tengevolge
heeft gehad. Onze nieuWe revue ,,Joie de
Paris" was zeer gunstig door de critici ont-
vangen en wij gebruikten onze halve pagina
voomamelijk om dat aan uw lezers mee te
deelen, met het bevredigendste resultaat."
Inderdaad een advertentie in een blad, dat
duizenden onder den oog komt, is een voor-
treffelijke wijze van reclame. Strooibiljetten
worden weggeworpen, de vele ongevraagde
drukwerken in iemands brievenbus worden
slechts zelden gelezen, maar d courant blijft
nooit liggen. Ieder neemt haar op zijn beurt
op en een welgeplaatste, goed geredigeerde
annonce trekt steeds de aandacht; niet alleen
van hem of haar, die trouw de advertentie-
pagina's nagaat, maar ook van de "weinigen,
die er slechts sporadisch het oog op slaan.
EEN ..ZEEMONSTER" IN DE
MORAY FIRTH.
Te Findhorn is een ,,zeemonster" gevangen
van ongeveer 4 M. lengte en van zilvergrijze
kleur. Het beest Was bij het vallen van het
water in een poel achtergelaten, waar een
zalmvisscher het trachtte te vangen. Het
zwom toen uit zichzelf naar het droge. Sir
Alexander Gordon Gunning uit Altyre heeft
het beest gedetermineerd als een riemvisch,
behoorende tot de familie der lintvisschen. De
•riemvisch behoort tot de familie der trachyp-
teriden en wel tot het geslacht regalecus. De
visch komt voor in den Indischen Oceaan,
maar ook in de Middellandsche Zee en den
Atlantischen Oceaan, doch was tot dusver al
leen in warme streken aangetroffen. Daar de
trachypteriden tot de diepzeevisschen behoo-
ren, is er weinig omtrent hun levensgeWoon-
ten bekend. De regalecus wordt ook wel
haringkoning genoemd, uit de naar het
schijnt onjuiste veronderstelling, dat zij de
haringscholen zou volgen. Den naam riem
visch dankt zij aan den eigenaardigen vorm
van haar buikvinnen, die aan het einde ver-
breed zijn en daardoor op roeiriemen gelijken.
Daar de beenderen van de lintvisschen zeer
poreus, bros en licht zrjn, zijn zij tot allerlel
slangachtige bewegingen in staat. Bovendien
Worden zij vrij lang en zijn zij heel smal. Het
is dan ook niet onmogelijk, dat sommige zee-
slangverhalen op het zien van lintvisschen
berusten. Het is overigens Wel merkwaardig,
dat een diepzeevisch aan de oppervlakte komt
en daar zelfs het leven behoudt.