Gemengde Berichten FOSTER'SMAAGPUUM WIELRETNTNEN. DUIVENSPORT. DOODGEREDEN DOOR DEN TREIN. EEN BRUG OVER HET KANAAL? TWEE STEDEN BOVEN ELKAAR. HET VOORDEEL VAN ADVENTEEREN. schampere opmerkingen gemaakt en meer dan een betoog in de krant en voor de radio is noodig geweest, om dit onsympathieke op- treden van ons volk, deze uitdrukking is van den heer Lotsy, te doen beeindigen. Als men ook momenteel in Belgie eenige ..Schadenfreude" heeft over den tegenvaller voor ons in Milaan, dan mogen we gerust er- kennen, dat wij het ook daar wel eenigszins naar gemaakt hebben. Maar niet alleen de groote massa, ook de pers heeft in de afgeloopen weken in deze be- denkelijke chauvinistische geestdrift meer ge- stuwd dan geremd en hoe ook de voetbalver- dwazing de menschen te pakken had, is wel heel duidelijk gedemonstreerd door de aan- vrage der groote bladen aan de regeering, om op Zondagavond ontheffing te verkrijgen van het verbod van Zondagsarbeid, om een extra blad te doen verschijnen. Gelukkig dat de mi nister van Sociale Zaken zijn nuchterheid niet verloren had en geantWoord heeft, dat hij er niet aan dacht om voor dit doel op zoo groote sc-haal op den Zondag te laten arbeiden. Dat had er inderdaad nog maar aan ont- broken. Ook het feit, dat niet minder dan zes extra treinen noodig Waren om de Nederlandsche voetbalenthousiasten, maar eventjes naar Italie te brengen, om daar op Zondagmiddag een voetbalwedstrijd bij te wonen, is toch ook wel een bewijs, dat we in de juiste waardee- ring der dingen een beetje aan het doorslaan waren. We spreken nu nog maar niet van het voor ons eigen land allerminst gelukkige Ver- schflnsel, dat we door die delegatie van ruim 8000 Nederlanders, daar in Milaan, ongeveer een millioen Nederlandsche guldens over de grenzen hebben gebracht, terwijl eigen Indus trie en zakenleven bijna op een eigen houtje bijten. Waren onze jongens in Italie nog hoo- ger op gegaan, dit eene millioentje zou Waar- sehijnlrjk \vel door een tweede zijn gevolgd, op- gebracht door menschen, die het misschien wel niet konden doen, maar door hun sport- geestdrift zoo zouden zrjn aangepakt, dat ze misschien een jaar lang moesten krom liggen, om dezen achterstand in hun kas weer aan te zuiveren. Dat was de zeer groote nationale schaduw- zijde van dezen nationalen voetbalroem die alleen aan het land van Mussolini geen wind- eieren opbrengt. WIELERBAAN TER NEUZEN. Aan Cesar Bogaert den omnium. PeilenaarsBaart winnen den koppelkoers. Het onzekere weer was zeker oorzaak dat met het gewone aantal bezoekers op het ge- stetde uur aanwezig was om de zeer inte- ressante wedstrijden in oogenschouw te nemen. Veel hebben evenwel de thuisblijvers gemist want de demonstratie was geweldig. Het voorspel, omnium tusschen Bogaert, Deurloo en Tonani, bracht reeds heel Wat be- roering en al moest den Italiaan onder doen voor onzen sterkeren Zeeuw Bogaert, toch was hij mans genoeg om den Belgischen weg- kampioen Deurloo als nummer drie te houden door de laatste reeks voor zijn rekening te nemen. De eindstand luidt: Ces. Bogaert 13 p., Tonani 10 p., Deurloo 10 p. Pas Waren de beroeps van de baan of de koppels BaartPeilenaars en Robbensde Clerck stelden zich op om in achtervolging el- kaar te meten. Langzaam in de eerste ronden maar steeds sneller ging eerstgenoemd koppel en wist aldus na 8 ronden hun tegenstanders in te halen. In klassementswedstryd en afvalwedstrijd was eveneens een Zeeuw de baas en wist den- Hulstenaar Francke met de bloempjes te gaan strijken, terWijl de Brabander P. van Sundert de handicapwedstrijd binnenpalmde. De groote attractie den grooten strijd, werd pas geleverd in den koppelwedstrijd. Van meet af Was het jachten en jakkeren. Peilenaars Baart probeerden spoedig voorsprong te krij- gen. doch mochten daar eerst niet in slagen, doch hun fel uithoudingsvermogen en taaie wilskracht deed tenslotte de groote groep.ver- liezen en het keurige koppel een ronde voor sprong te brengen. De Clerck en zjjn maat konden tegen geen stil zitten en waren keer op keer aan de haal, doch verder dan een kwart ronde lieten de kopmannen het nooit komen. Ook Vitus Lemaire met Van der Mis- sen lokten steeds strijd uit. Francke-van Sundert konden merkelijk niet verdragen een rondje achter te staan, want zij probeerden telkens maar de vlucht te nemen. Peilenaars Baart waren echter op hun qui-vive, Want nimmer ontging hen deze vluchtpoging. Als Kees even opwipte daverde de schutting onder het geklap van het publiek en als dan zijn maat den Snellen gang aanhield en zijn mooi loopen demonstreerde dan mocht hij dezelfde ovatie ontvangen. Tusschen al dit uuloopen en achtervolgen was dan ook een groote zifting geschied en waren koppels op ronden geko- men. De laatste sprint zou Peilenaars nog even doen uitkomen Wat prachtkerel hij is, want drie voile ronden liep hij kop aan een gange- tje van zeker 45 K.M. en wist ondanks dat den vluggen Jazet op keurige wijze te kloppen. De officieele uitslag van dezen kamp is: 1. PeilenaarsBaart 7 p. Op 1 ronde: 2. Franckevan Sundet, 3. de MulderSteen- hout, 4. v. d. MissenLemeire, 5. Robbens de Clerck. Op 3 ronden: JazetOude Keizer. Op 4 ronden: PriquelierBuijsse. WIELRENNERSVEREEN. „TRAP DOOR". Met 11 deelnemers verscheen „Trap Door" aan den start voor de ronde van Goes. Het deelnememide aantal bedroeg ruim 70. We hetb- ben den geheelen strijd gevolgd, van 't begin tot einde. In donder- en hagelbuien zijn we achter de jongens aangereden om ze moed in te pompen. Drie zijn in den strijd gebleven: de Vries, Leunis en Jolijt. En we zijn in de prijzen gevallen. En wel in de eerjte. Maar... Hier komt het feit, het meest ergerlijke in deze ronde van Goes, ze kregen hun prijzen niet. De Vries kwam, 't is waargenomen door heel velen, zelfs door renners, die uitgevallen waren en nu aan de eindstreep stonden, 3e over de lijn. De twee eersten Werden uitge- schakeld, omdat ze Brabander waren, dus de Vries kiwiam den eersten prijs, een Mol-race- rijwiel, toe. Van de twee premies, die hij reeds door de 2e sprint in de 3e ronde voor het tweede pe- leton en de 5e sprint in de 9e ronde te Win nen, ontving hij er ddn. Leunis, die zich prachtig hield, heeft niets van de prijs en premie geizien, die hem toe- kwam. Veel kunnen we niet over dezen course schrijven, want de krant zou er te klein voor zijn. 't Zou 64n lijdensgeschiedenis worden. Maar deze Wetenschap hebben we uit Goes meegenomen en hiermee zijn de deelnemers van Zaterdag het alien eens: De Vries is van nu af aan al een renner, waarmee rekening gehouden wordt. De Smid uit Middelburg, die ons zelf na af- loop vertelde ongeveer no. 8 te „zitten", ging met de tweede prijs naar huis. Hij had een sportieve daad kunnen verrichten, door aan de jury mee te deelen, dat hij De Vries voor zich over de startlijn wist. Deze dag was een blaam voor de uitschrg- vers van de Ronde van Goes", de auto-, motor- en rijWielclub „Zeeland". Doortrapper. ZAAMSLAG. Uitslag van de prijisvlucht uit Corbeil ge houden door de Duivenmaatsahappij Nooit gedaoht" alhier. Aantal duiven 136. Los om 7 uur. Wind West. Aankamst le duif om 11.33.13; snel- heid 1150; af stand 312470. De uitslag was als volgt: le H. Oolsen; 14e J. Fermont; 28e en 32e S. Nijsen; 30e E. Lam bert, alien te Sluisikil; 2e en 19e B. M. Meule- man; 15e A. Marquiinie, beiden te Sas van Gent; 3e en 42e F. de Vilider; 18e P. Leeraert; 22e D. van Haveren; 23e P. Willems, alien Zanidiberig; 4e, lie, 24e en 38e L. de Cock, te Hulst; 5e en lOe J. Neeteson; 7e J. Vereecken, beiden Kloosterzandie; 6e en 20e R. Buijse; 8e, 41© en 45e J. van den Eeckhout; 13e, 40e en 44e L. Brugigeman; 17e E. d'e Caluwe, alien te Graauw; 9e E. van Dorselaar; 21e A. de Kiort; 26e, 36e en 43e Dr. Bom; 29e Adr. Wijna; 33e J. Wieland, alien te Axel; 12e en 37ie P. Pluijm te Heijikant; 16e en 27e J. Bo gaert te Stoppeldijk; 2'5e P. Hageman te Clinge; 31e en 39e J. Herman te Bosch- ikapelle; 34e en 46e .T. Sijs te Sassing; 35e J. M. Wisse te Zaamslag. ZWAAR ONWEER TE VENLO. Vrijdagmiddag heeft boven Venlo een zwaar onweer gewoed, gepaard gaande met hevigen regenval en zware hagelbuien. In korten tijd stonden de straten op verscheidene punten in de stad blank, doordat de riolen het water niet konden verzwelgen. Vele kelders stroomden vol en ook lager gelegen woningen werden overstroomd. Zware hagelbuien deden veel schade aan het te veld staande gewas. Ge- heele slavelden en andere jonge groenten wer den totaal vemield. Op verzoek van vele inWoners rukti de brandweer tegen den avond uit om de onder- geloopen kelders leeg te pompen. De straten der stad, die tengevolge van de verstoppingen in de riolen een onooglijk aanzien hadden ge- kregen, werden door de brandweer met water- stralen schoon gespoeld. De hagelslag heeft op vele punten ruiten van kassen verbrrjzeld. Persoonlijke ongelukken zijn uitgebleven. DOOR DEN BLIKSEM GETROFFEN. Vrijdagmiddag is de 26-jarige Gerrit Scher- penisse te Zwingelspaan in het land door den bliksem getroffen. Zijn toestand was emstig. Vrijdagmiddag is de 47-jarige J. Ras uit Soerendonk nabij wachtpost 18 door een snel- trein gegrepen en op slag gedood. Het lijk was vreeselijk verminkt. Het slachtoffer was on- gehuwd. EEN SALOMONS-OORDEEL. Voor den strafrechter te Londen stond vorige week een 27-jarige vrouw terecht, die zich had te verantWoorden op een beschuldi- ging van bygamie. De vrouw was in 1929 in het huwelijk getreden met een soldaat en had later een huwelijk aangegaan met een ande- ren soldaat. Uit dit tweede huwelijk waren twee kinderen voortgesproten. De vrouw was kortgeleden weer teruggegaan naar haar eer sten man. De twee mannen Waren intusschen tot overeenstemming gekomen omtrent de twee kinderen, een overeenstemming, die de verdediger van de vrouw ,,een soort Saiomons- oordeel" noemde. Zij hadden nl. ibesloten de twee kinderen onder elkaar te verdeelen, zoo- dat een blijft bij de vrouw en haar wettigen echtgenoot, de ander bij den man, met wien de moeder bygamie pleegde. De twee man nen stonden met elkaar op den besten voet. DE LANGSTE WEG EN DE GOODKOOPSTE. Te Boedapest is een lading kolen uit Polen aangekomen, na een reis van niet minder dan vjjf weken. De oorzaak van den langen duur der reis is dat de kolen niet over land doch over zee, via de Oostzee, het Kanaal, den Atlantischen Oceaan, de Straat van Gibraltar, de Middel- landsche Zee, door de Dardanellen, in de Zwarte Zee en vervolgens door de Donau naar Boedapest zijn gezonden. Deze omslachtige route was genomen om de hooge vrachtkosten voor steenkool in Tsjecho-Slowakije te ontloopen. Het vervoer over zee bleek nog goedkooper. Thans is besloten geregeld Poolsche steen kool naar Hongarije te zenden, via den lang- sten en goedkoopsten weg. MET EEN HALF LEDIKANT NAAR DE LOTERIJ. Alfonso Cuttica te Tortona (Italie) bezit een bijzonder slecht geheugen. Toen hij on- langs een loterijbriefje kocht, was hij (bang nummer en briefje te vergeten, waarom hij het briefje aan een zijschot van zijn ledikant vastlijmde. Het toeval wilde, dat Cuttica in derdaad een geldprijs won. Verheugd liep hij naar het loterijkantoor, doch kreeg van de ambtenaar te hooren, dat deze den prijs niet mocht uitkeeren, alvorens de winnaar het be wijs had meegebracht. De gelukkige man zaagde toen het bewuste zijschot van zijn ledi kant en ging opnieuw naar het loterijkantoor, met zijn halve bed onder de armen. Hij keer- de huiswaarts met zijn geldprijs en het zij schot van zijn bed, waarvan de gedienstige ambtenaar het aangeplachte briefje had ge- krabd. COSIJNS* STRATOSFEERVLUCHT- PLANNEN. De stratosfeer-reiziger Max Cosijns heeft verklaard, dat op 15 Juni a.s. alles gereed zal zijn om een nieuwe stratosfeertocht te ondernemen. De datum van de opstijging zal na dien datum afhangen van de weersgesteld- heid. VROUW SPRINGT VAN DEN STEPHANS- TOREN TE WEENEN. Te Weenen is een vrouW, die een einde aan haar leven wilde maken, ter halver hoogte van den Stephanstoren naar beneden ge- sprongen. Zij bleef echter aan een uitsteeksel hangen. Met groote moeite kon de brandWeer de zwaar gewonde vrouw bereiken en in vei- ligheid brengen. STORMEN EN BRANDEN IN BRITSCH-INDIe. Blijkens een bericht uit Bombay hebben de laatste dagen in verscheiden provincies van Britsch-Indie zware stormen en groote bran- den gewoed. Het ergst was het daarmee in de provincie Bengalen, Madras, Hyderabad en Deccan. In Madras loopt het aantal dakloozen in de duizend. TEGEN DE BANDIETEN. Uit Shreveport, in den staat Louisiana, wordt gemeld, dat daar een der beruchtste misdadigers, zekere Clyde Barrouw met zijn vriendin op den iandweg is doodgeschoten. Barrow werd de politie gezocht in verband met ongeveer een dozijn moorden, tal van ont- voeringen en verscheiden aanslagen op ban- kne. De politie had hen onlangs opgemerkt in de buurt van het huis van familieleden, waar hij zich een Week of zes als had opgehouden. Zij opende direct vuur op den bandiet en de vrouw. In de buitenlandsche bladen vinden wij nog het volgende over het geval: Clyde Barrow was 23 jaar, zijn vriendinnetje pas 19. Het jonge vrouwtje was reeds ,,beroemd" om haar onmatig rooken van sigaren. Reeds een paar maanden terroriseerden Barrow en zijn ben- degenooten de Zuid-Westelijke Staten der Unie. Zij hadden zich den bijnaam verworven van ,,de menschelijke ratten". In een kleine stad van den staat Louisiana hadden de beide jongelieden hun voomaamste schuilplaats. De politie hield daar al een paar weken de Wacht en had er een ,,val" opgezet. Toen de politie het vuur op de beide bandieten opende, sloeg de auto, waarin zij zaten, om. Barrow Werd dood onder het stuurrad gevonden; het vrouw tje Bonnie" Parker lag dood met een machi- negeweer op schoot. Beide lichamen waren met kogels doorzeefd. De auto bleek een ge- heel tuighuis te vormen: men vond er machi- negeweren, revolvers en heel wat munitie in. Een maand tevoren waren Barrow en zijn vriendin bijna gepakt; maar met machinege- weren schoten zij zich een weg door een poli- tiecordon. Zij hadden een week vroeger twee politieagenten neergeschoten. .Bonnie" Par ker was dienster in een tweederangs caf<5 voor zij zich bij Barrow voegde. Zij was ge- trouwd, maar haar man was opgeborgen wegens moord op een politieagent ©n had levenslang gekregen. ZEEWATER ALS BRANDSTOF. De ..Sunday Dispatsch" bevat een bericht over een opzienbarende uitvinding op het ge- bied van motortechniek, die een omwenteling teweeg zou brengen in de moderne bedrijfs- economie. Het betreft hier namelijk de uit vinding van een nieu'we machine. Een jong uitvinder, een Duitsch ingenieur, die met zijn Engelsche vrouw zich in Engeland heeft ge- vestigd, zou een machine hebben uitgevonden waarmede men schepen in de vaart kan bren gen, die niet met kolen of zooals het thans bijna algemeen gedaan wordt, met olie ge- stookt worden, doch met... zeewater. De eerste schepen die voor deze uitvinding in aanmerking zullen komen zijn onderzeeers, die hierdoor in staat gesteld worden water in hun machines als brandstof te bezigen en daardoor hun actieradius oneindig te vergroo- ten. Men heeft de nieuwe motor geprobeerd op wagens en stationaire aandrijfwerken en binnenkort zal men proefnemingen gaan doen op schepen. Er is al een vennootschap ge- vormd die zich ten doel gesteld heeft deze uitvinding, die voor Engeland van onschatbare waarde is, te vervolmaken. In deze eeuw van wetenschappelijke won- derWerken, isde ze uitvinding misschien wel de meest wonderbaarlijkste. Het is alsof de steeds in de oneindigheid ronddwalende voor- spellende geest van een Jules Verne nu ten slotte rust heeft kunnen vinden,nu men bin nenkort ook de wonderschepen van een kapi- tein Nemo in de vaart zal zien, voortbewogen door 't element, waarop zij drijven, zichzelf tijdens de reis voorzag van brandstof, door het water door middel van een electrischen stroom te splitsen in waterstof en zuurstof, welke gassen in de machine worden gecom- primeerd en tot ontbranding gebracht, Waar- na er een oververhitte stoom ontstaat, die zijn geweldige kracht op de schroefas over- brengt en tenslotte zestig procent zuiver water neerslaat. Men distilleert dan het zee- Water om voldoende voorraad aanwezig te hebben. Aldus kan men, beginnende met een kleine gasvoorraad en wat gedistilleerd water de machine in werking stellen en zoo tot in het oneindige doorgaan. Het gebruik van smeerolie is noodig, doch in zoo geringe mate, dat dit van geen groote beteekenis is voor de zuinigheid van de machine. Deze waterstof- motor is onnoemelijk zuiniger dan een andere motor. Het vit&le deel van de machine is de kamer waar de gassen door electrolyse wor den verkregen en saamgeperst tot een druk van 5000 pond per vierkante centimeter. De man, die deze machine heeft uitgevon den is een Duitsch ingenieur, die met zijn En gelsche vrouw als zijn voornaamste mede- werkster tWintig jaar lang met dit vraagstuk is bezig geweest. Als jongen begon hij twin- tig jaar geleden een soort laboratorium. AVONTUtTRLIJKE TOCHT VAN TWEE AMERIKAANSCHE DAMES. Na een avontuurlijken autotocht om de aar- de, welke precies een jaar geduurd heeft, zijn twee Aimerikaansche meisjes, naar de „United Press" meldt, thans Weer gezond en vroolijk in haar uitgangspunt, New York, terugge- keerd. Een van deze moderne amazones is de 27-jarige Leila Roosevelt de ziel van de onderneming de andere is de 26-jarige Ed na Olmsted, die door de leidster van deze kleine expeditie was meegenomen als reisge- zelschap, omdat zij, volgens haar zeggen, goed met een motor wist om te gaan en op het juiste moment haar mond kon houden. Leila Roosevelt, die een nicht van president Roosevelt en eveneens van zijn vrouw is, en stamt uit een familie van groote reizigers, vertelde, dat de beide moedige dames op hun wereldreis wel in moeilijke situaties, doch nooit in levensgevaar verkeerd hadden. Met hun vrachtauto, welke als slaap- en eetkamer was ingericht, hebben zij een jaar geleden New-York verlaten, zijn in Antwerpen ge- land en zijn van daaruit een bijna 30.000 K.M. langen tocht begonnen, welke hen naar Aus tralia leidde. Het rijden in Boelgarije was, volgens Leila Roosevelt, het lastigste, omdat zij hadden bemerkt dat Wanneer een Boelgaar ,,ja" knikt, hij ,,neen" bedoelt, en andersom. Dientengevolge reden zij voortdurend ver keerd. Ook in Turkije was het vinden van den weg niet zoo eenvoudig, want, hoewel de Turken zeer beleefd en behulpzaam Waren, was er maar een wegwijzer in heel Turkije en die wees bovendien nog verkeerd. De stra ten in sommige steden waren zoo nauw, dat zij soms moesten meten of de auto passeeren kon. Eenmaal zakte de auto in de straat, een ossenspan moest den wagen er uit trekken, terwijl een orkest met muziek dit zware werk begeleidde. In Perzie hadden zij geluk en kwamen ongedeerd over een pas, waar kort geleden drie consuls en een ZWitsersche rei- ziger beroofd en verwond waren. Later bleek het, dat de bandieten hun auto voor een pant- serauto hadden gehouden. Het ergste oogen- blik van de reis maakten de dames door in de Australische zandwoestijn, toen de auto in het zand bleef steken en de watervoorraad op was. De dichtsbijzijnde watertonnen, welke door de regeering langs de wegen worden ge- plaatst, waren vol doode konijnen, doch ge lukkig bewaarde een auto met farmers, die een uitstapje maakten, de beide reizigsters er voor, van dorst te moeten omkomen. De reis was bijna geheel zonder ongelukken ver- loopen, toen precies vijf minuten voor zij op Amerikaanschen grond Waren, Leila Roose velt viel en haar arm brak. Dit deed even wel geen afbreuk aan het goede humeur van de beide zwerfsters, die hun tocht besloten met een vroolijken maaltijd bij neef Franklin Roosevelt op het Witte Huis. EEN RIJDENDE NACHTCLUB. Een reis in de transcontinental© spoorwe- gen van Amerika is ook tot nog toe voor de van huis uit weinig verwende Europenanen een openbarinig geweest, aldus de United Press. In Europa zijn bibliotheek-, club- en salonwagens een onbekende luxe, doch in Amerika zijn de treinen bovendien nog voor- zien van een bar, een dansvloer en een open veranda; men kan er een bad nemen, naar den kapper gaan, zijn correspondentie aan een stenotypiste dicteeren, al die dingen, die het spoorwegverkeer in de oude wereld niet kent. Toch zijn de spoorwegmaatschappijen nog niet tevreden met de graad van luxe, die nu be- reikt is. De scherpe concurrentie van de vliegdiensten, de particuliere auto's en vooral van de groote autobuslijnen dwingt de spoor- Wegen het hoogste aan snelheid, comfort en luxe te geven, wanneer tenminste het aantal passagiers op peil gehouden moet worden. Zoo worden dan ook thans verbeteringen aange- kondigd. Het electrisch maken van de spoor- wegen moet bespoedigd worden en motorwa- gens en auto's op rails zullen worden inge- voerd. In de passagiers- en restauratie- wagens wordt electrische luchtverfrissing en koeling aangebracht. Groene ruiten bescher- men bij een reis door de woestijnen van het Westen de oogen en houden de hitte tegen. In alle wagens wordt indirecte belichting en radio ge'installeerd. Slaapwagens met een- persoons cabines worden gebouiwtd. En ten slotte als knaleffect zal de ,,nachtclub op wie- len", die in den afgeloopen winter op het tra- ject New YorkFlorida is geprobeerd, defini- tief bij de treinen worden aangesloten. Deze nieuwe „night club car" is als dancing inge richt, noch de muziek, noch de bar ontbreekt En dit is nu toch zeker een good midldel om het spoorwegverkeer te doen stijgen. Naar Reuter uit Warschau verneemt, is de Poolsche ingenieur Adalbert Kramsztyk, die in Zuid-Amerika is gevestigd, naar Europa vertrokken om te Londen en Parijs een plan te ontvouwen betreffende een verbinding tus schen Engeland en Frankrijk, niet door mid- del van een tunnel, zooals reeds eerder be- dacht is, maar door een brug. De ingenieur acht dit plan zoowel uit tech- nisch als financieel oogpunt voor uitvoering vatbaar; de brug zou precies 40 procent min der kosten dan een tunnel. Een particuliere maatschappij, bestaande uit financiers van verschillende landen, zou het noodige kapitaal moeten verschaffen. Deze maatschappij zou haar winst behalen uit de exploitatie van een spoorlijn en van de autowegen over de brug. Haar voornaamste bron van inkomsten zou echter moeten komen uit een kunstmatig luxe-eiland, dat op geltj- ken afstand van de beide kusten moest wor den aangelegd. Indien Kramsztyk toestemming van de be- voegde autoriteiten verkrijgt, denkt hij de maatschappij te kunnen oprichten en reeds begin volgend jaar met den bouW te beglnnen. HET POT.JE BIER NA DEN ARBEID. De bekende schrijver E. P. Herbert, die o.a. als medewerker van .Punch" vermaardheid geniet en voorts vaak van zich doet spreken als bespotter van zekere vormen van Wetge- ving in het land, heeft thans het plan op'gevat de dwaasheid van de drankwet aan de kaak te stellen. Hij heeft daartoe een klacht wegens overtreding van deze wet ingediend tegen den chef van het restaurant en de bar van het Lagerhuis. Herbert is naar het poli- tiebureau in Bowstreet in Londen gegaan om vergunning te vragen voor dagvaardingen aan het adres van twee Lagerhuisleden, die door sterken drank te drinken onder omstandig- iuden en op een tijdstip door de wet verboden, naar het oordeel van Herbert voor veroordee- ling in aanmerking komen. Het is hem ech ter niet te doen om hun veroordeeling. Zijn doel is alleen, de drankwet schappelijker te maken, want hij is van meening, dat de En- gelschman en in het bijzonder de Engelsche werkman niet zooveel Wettelijke beletselen mag ondervinden, wanneer hij een potje bier Wil drinken. Bij de onlangs gedane opgravingen in de nabijheid van Suvara in Bulgarrje zijn heel wat interessante ontdekkingen gedaan. Groote voorraden graan, in ijzeren schuren verzameld en vermoedelijk reeds duizend jaren oud, heeft men o.a. gevonden. Voorts werden koren, gerst, haver, rogge en jachtwapens op- gegraven. Ook wapenuitrustingen van hout en metaal werden gevonden en overblijfselen uit den tijd der pottenbakkers. Beenderen van huisdieren werden bij massa's aangetroffen. Ook de ommuring der stad kon worden na- gegaan. Op het terrein, waar de geleerden hun opgravingen deden, staat thans reeds jarenlang het Tartaansch stadje Danilkova en niemand heeft ooit kunnen vermoeden, dat dit stadje op Suvara, de stad die in de 13e eeuw zoo een belangrijke rol speelde in de Bulgaar- sche handelsWereld is gebouwd. SLAOHTOFFERS VAN DEN BLIKSEM. Te Casaiso de los Vidrios zijn Zaterdag twee personen door den bliksem gedood en drie gewond. Te Lumbrales werd eveneens een persoon door den bliksem doodelijk ge troffen. Ook te Alcolea, waar een hevig on weer woedde, sloeg de bliksem in een woon- huis, waardoor van hetzelfde gezin drie per sonen werden gedood en twee gewond. IN HET ZWEMBAD VERDRONKEN. Zondagmiddag had een tragisch ongeval in het zwembad Kalibakoeng plaats, waarbij de heer Busschers van Cheribon het leven ver- loor. De heer Busschers, die niet voldoende zwemmen kon, begaf zich in het diepe ge- deelte van het zwembad, toen alle bezoekers reeds weg waren. Vermoedelijk kreeg hij kramp, met het gevolg, dat hij zich niet meer drijvende kon houden en in de diepte weg- zonk. Op het angstgeschreeuw van twee jon gens, die met den heer Busschers mee waren gegaan, kwam hulp opdagen, maar te laat. Toen de drenkeling "werd opgehaald, kon slechts de dood worden geconstateerd. Helaas ontbraken behoorlijke reddingsmid- delen. EEN PETROLEUMLAAG RONDOM DE AARDBOL? De ter gelegenheid van het achtste Interna tionale petroleum-congres in Tulsa, het cen trum van het Amerikaansch oliedistrict, bij- eengekomen desikundiigen en olie-producenten hebben, naar de „United Press" meldt, als hun meening te kennen gegeven, dat het zeer Voor slechte spijsver- tering en verstopping zijn Foster's Maagpil- len het middel bij uit- nemendheid. Zij pur- geeren niet heftig, doch werken zacht en zonder krampen. Houdt steeds een flacon bij de hand. Alom oerkrijgbaar if 0.65 p. flacon. Te Ter Neuzen bij de Fa. A. van Overbeeke- Leunis, Axelschestr. en Westkolkstr. ID (Ingez. Med.) goed mogelijk is, dat de geheele aarde door een olielaag omgeven is. De diepte van deze laag varieert weliawaar, m^ar men zou hem kunnen vergelijken met een kusisen, waarop de continenten rusben. Het is dan ook in het ge heel niet uitgesioten, dat men bij voldoende diepe boringen overal op olielageti zou stuiten. Thans heeft men reeds diepten van 3200 M. bereikt, en het voortsohrijden van die techniek zal binnenkort het doordringen tot het dubbele van deze diepte toestaan. In verband hiermee zou men nieuwe oliabronnen kunnen aanboren in gebieden, waar nog niemand het aanwezig zijsi van olie had veimoed. In ieder geval gelooft men in vakkringen te Tulsa niet, dat de potroleum-voorraden der wereld binnen afzienbaren tijd uibgeput zullen raken. EEN VIJFLING. Uit Northbay (Ontario) wordt gemeld, dat daar de vrouw van een farmer vijf meisjes ter wereld heeft gebracht. Alle kinderen zou den gezond zijn. BOETE VOOR WEGGEGOOIDE TRAMKAARTJES. De nieuwe Berlrjnsche verkeersregeling heeft de onmiddellijk te betalen boete van 1 mark niet slechts ingevoerd voor kleine zon- den tegen de onmiddellijke verkeersvoor- schriften, als bijvoorbeeld het oversteken van een stille straat als toevallig een verkeers- lamp nog niet op groen staat, doch heeft ook ten doel, van Berlijn een zindelijke stad te maken, wat zij eigenlijk al wel was. Zoo is het bijv. ook verboden om papier op straat, in parken of bosschen weg te Werpen en dit gaat zoover, dat wie uit de tram stap- pend, zijn tramkaartje wegwerpt door den eersten den besten politie-agent met een mark kan worden beboet. Een zelfde bepaling be- staat er ook te Leipzig, maar daar vindt men tenminste aan alle tramhaltepaaltjes een ijze ren mand, waarin men zijn gebruikte tram- kaartjes kan werpen. Te Berlijn straft men, maar men geeft aan de candidaten-zondaars nog geen gelegenheid om niet te zondigen. LOKETJUFFROUW PLOTSELING HAAR I VERSTAND VERLOREN. De passagiers, die zich op een station van den Metro in de Avenue George V te Parjjs bevonden, waren buitengewoon verwonderd toen een vrouwelijke loket-beambte hen met luide stem uitnoodigde tot het maken van een gratis-reis en hiervoor „zoolang de voorraad strekte" de gratis-bewijzen uitdeelde. Velen hunner maakten van de gunstige ge legenheid gebruik, doch anderen verkeerden in verlegenheid met de plotselinge vrijgevig- heid op dit deel van den ,,ondergrond" en "wonnen advies in bij een inspecteur. Deze superieur haastte zich naar het loket, waar hem door de beambte, die buitengewoon vroolijk deed, eveneens gratis kaartjes wer den verstrekt. Zij werd onmiddellijk door een collega vervangen en naar het kantoor van den stationschef gebracht, waar bleek, dat zij lijdende was aan een plotselinge hevige her- senstoomis. De vrouw is ter observatie naar het ziekenhuis overgebracht. In de Star, het Londensche avondblad, tref- fen wij een merkwaardige getuigenis aan van het Voordeel van adverteeren. De heer Gor don Courtney, directeur van den Prins van Walesschouwburg, schrijft: „De directie van den Prins van Wales schouwburg heeft altijd het grootste vertrou- wen gehad in dagblad-advertenties, vooral in de Londensche avondbladen. Ik ben er daar- om van overtuigd, dat het u belang zal in- boezemen en genoegen zal doen te vernemen, dat de advertentie van een halve pagina in de Star van Donderdag een overWeldigenden vraag naar plaatsen voor dien dag tengevolge heeft gehad. Onze nieuWe revue ,,Joie de Paris" was zeer gunstig door de critici ont- vangen en wij gebruikten onze halve pagina voomamelijk om dat aan uw lezers mee te deelen, met het bevredigendste resultaat." Inderdaad een advertentie in een blad, dat duizenden onder den oog komt, is een voor- treffelijke wijze van reclame. Strooibiljetten worden weggeworpen, de vele ongevraagde drukwerken in iemands brievenbus worden slechts zelden gelezen, maar d courant blijft nooit liggen. Ieder neemt haar op zijn beurt op en een welgeplaatste, goed geredigeerde annonce trekt steeds de aandacht; niet alleen van hem of haar, die trouw de advertentie- pagina's nagaat, maar ook van de "weinigen, die er slechts sporadisch het oog op slaan. EEN ..ZEEMONSTER" IN DE MORAY FIRTH. Te Findhorn is een ,,zeemonster" gevangen van ongeveer 4 M. lengte en van zilvergrijze kleur. Het beest Was bij het vallen van het water in een poel achtergelaten, waar een zalmvisscher het trachtte te vangen. Het zwom toen uit zichzelf naar het droge. Sir Alexander Gordon Gunning uit Altyre heeft het beest gedetermineerd als een riemvisch, behoorende tot de familie der lintvisschen. De •riemvisch behoort tot de familie der trachyp- teriden en wel tot het geslacht regalecus. De visch komt voor in den Indischen Oceaan, maar ook in de Middellandsche Zee en den Atlantischen Oceaan, doch was tot dusver al leen in warme streken aangetroffen. Daar de trachypteriden tot de diepzeevisschen behoo- ren, is er weinig omtrent hun levensgeWoon- ten bekend. De regalecus wordt ook wel haringkoning genoemd, uit de naar het schijnt onjuiste veronderstelling, dat zij de haringscholen zou volgen. Den naam riem visch dankt zij aan den eigenaardigen vorm van haar buikvinnen, die aan het einde ver- breed zijn en daardoor op roeiriemen gelijken. Daar de beenderen van de lintvisschen zeer poreus, bros en licht zrjn, zijn zij tot allerlel slangachtige bewegingen in staat. Bovendien Worden zij vrij lang en zijn zij heel smal. Het is dan ook niet onmogelijk, dat sommige zee- slangverhalen op het zien van lintvisschen berusten. Het is overigens Wel merkwaardig, dat een diepzeevisch aan de oppervlakte komt en daar zelfs het leven behoudt.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1934 | | pagina 3