Gemengde Berichten Varia Pluimvee-Rubriek MIDDELEN VAN VERV0ER. ?I SPOORWEG MECHELEN—TER NEUZEN BAANVAK TER NEUZEN—SELZAETE, EEN HEVIGE STORM. Boven de Midden Westelijke staten der Ver. Staten heeft een hevige storm gewoed, welke tengevolge van de hitte en de droogte groote stofwolken over verre afstanden heeft opge- jaagd en belangrijke schade heeft gedaan aan de oogstvooruitziehten, welke toch al te lijden hadden van de heerschende hitte en droogte. Men voorziet een stijging van de landbouw- prijzen, vooral van de melkprijzen. Deskundigen schatten, dat dit de grootste zandstorm is, die sinds menschenheugenis is voorgekomen in de Ver. Staten. Het kan nog niet bij benadering geschat worden hoe groot de schade is die door dezen storm is aange- richt, doch reeds thans taxeert men, dat de tarweopbrengst er 20 millioen bushels minder door zal worden dan voor den storm geschat werd. De tarweprijzen te Chicago stegen in 1 dag tijds met 5 cent per bushel. Er zijn nog geen vooruitzichten dat in de eerstvolgende dagen eenige regen zal vallen. VUFTIG HUIZEN AFGEBRAND. Vrrjdag is bijna het geheele plaatsje Oester- botter in Finland een prooi der vlammen ge- worden; 50 gebou'wen zijn in de asch gelegd. NOODWEER. Een ontzettend onweer, dat boven Brussel en midden Belgie heeft gewoed, richtte groote schade aan in het dal van de Voer tusschen Leuven en Tervueren. De Voer overstroomde velden en weiden over een lengte en breedte van verscheidene kilometers en verplichtte talrijke bewoners van hoeven en andere hui- zen om hun woningen te verlaten. Te Leef- daal is een groot gebouwencomplex onder den druk van het water bezweken en inge- stort. Te Bertem zijn verschillende stuks vee verdronken. Te Herent liep de kerk onder water en moesten de geloovigen in allerijl de vlucht nemen. Emstige ongelukken blijken zich evenwel nergens te hebben voorgedaan. TWEE MIJNWERKERS DOOR VALLEND GESTEENTE GETROFFE?f. Zaterdagavond tegen 7 uur viel in de mijn Reden-Fett bij Neunkirchen een steenmassa neer, waardoor twee mijnwerkers werden ge- dood. De 38jarige Otto Jochum uit Heiligen- wald en de 39jarige Erwin Nauhauser uit Wemmetsweiler werden bedolven. Het ber- gingswerk was zeer moeilijk, daar weer steen- massa's losraakten en neervielen. Eerst in den loop van Zondag zijn de twee lijken gevon- den. De slachtoffers waren beide gehuwd en vader van onderscheidenlijk 1 en 3 kinderen. I.I.IK IN ZEE GEVONDEN. In de Noordzee, ter hoogte van Wenduine hebben Oostendsche garnalenvisschers in hun net het lijk opgehaald van den sergeant-waar- nemer Dumeunier, die eenige dagen geleden bij een schietoefening van de luchtdoel-artil- lerie uit zijn vliegtuig in zee is gestort en ver dronken. Geconstateerd is, dat het lijk van den verongelukten vlieger een gapende Nvonde droeg aan den schedel. Men kon evenwel nog niet uitmaken of Dumeunier door een gra- naatscherf werd getroffen of op andere wijze den dood heeft gevonden voordat hij in de golven terechtkwam. ONTPEOFFING VAN EEN GASHOUDER I TE HONGKONG. Op een van de westelijke eilanden van de stad Hongkong is, naar Reuter meldt, een gashouder in de lucht gevlogen, waardoor ten minste 20 menschen zijn gedood en honderd gerwond. De ontploffing was zoo hevig, dat de hulzen in den omtrek werden vemield, tefwijl een aantal branden uitbrak, welke de brandweer met alle kracht bestrijdt. De gashouder was de grootste van geheel Zuid-China. Het schijnt, dat de druk van het gas te groot is geweest, waardoor het boven- stuk van de gashouder werd weggeslingerd. De inhoud verspreidde zich door de straten, drong de huizen binnen en ontbrandde bij de open haardvuren. Oogenblikkelijk ontstond op* verscheidene plaatsen brand. De bewoners sprongen uit de vensters of drongen met ern- stige brandiwonden aan het gezicht en ver- zengde haren naar buiten. Onder de tot nu toe geborgen dooden bevinden zich vele vrouwen en kinderen. Een deel der slachtoffers is onherkenbaar verbrand. Alle brandweren uit de omgeving werden te hulp geroepen. REEKS OPERATIES MET SUCCES BEKROOND. Uit het ziekenhuis te Sydney (Australie) is dezer dagen, na zijn vijftigste operatie te hebben ondergaan, een patient ontslagen, die geboren was met slechts 66n neusgat en een gespleten gehemelte. Het heeft vele jaren geduurd, voor de chi- rurgen erin geslaagd zjjn deze fouten van de natuur te herstellen. Het neusgat is gemo- delleerd van uit het been genomen vleesch, waarover men een huid heeft gespannen. Voor het in orde brengen van het gehemelte moesten een groot aantal operaties worden uitgevoerd. Het duurde geruimen tijd, voor dat men er in slaagde op een, niet in het oog loopende plaats van het lichaam het ge- wenschte model te verkrijgen, waarna dit stukje vleesch in het gehemelte is gebracht. De eerste operatie werd verricht, toen de thans op ruim 20-jarigen leeftijid ontslagen patient vier maanden oud Was. A CHI MENSCHEN OM HET LEVEN GEKOMEN BIJ AUTO-WEDSTRIJD. Tijdens de auto-wedstrijden, die de auto- mobielclub He de France Zondag te Fontaine- bleau had georganiseerd, is een Bugattiwagen, die gestuurd werd door Erich Lora, 300 M. voor het eindpunt in het dicht opeengepakte publiek gereden. In het geheel zijn er acht menschen om het leven gekomen. Vele per- sonen Werden gewond. Een vrouw werd het hoofd afgereden. De bestuurder is in het zie kenhuis gestorven. Lora was een schuilnaam voor den militairen vlieger Cochin, die onder zijn eigen naam in diensttijd met aan auto- wedstrijden had mogen deelnemen. Hij was 28 jaar oud. De dooden uit het publiek zijn twee vrou wen, een 23jarige drukker uit Fontainebleau, die zich juist eenige dagen geleden verloofd had, een toeschouwer uit Parijs en twee artil- leristen uit het garnizoen Fontainebleau. Een van de gewonden is in het ziekenhuis gestor ven. De oorzaak van het ongeluk staat nog niet vast. Naar men zegt, stak vlak voor den Bugatti-wagen een hond de baan over. De toeschouwers trachtten toen den bestuurder op den hond opmerkzaam te maken. Lora werd hierdoor afgeleid, zoodat hij het beheer over zijn machine verloor, die met een snel- heid reed van 180 K.M. per uur. De wagen reed op de toeschouWers in en bleef steken tegen een boom. Bij onderzoek van het wrak van den auto is nader gebleken, dat deze fouten vertoonde. Een van de remmen was onderweg verloren. Toen de wagen met een snelheid van 170 K.M. reed, wilde de bestuurder remmen, doch aangezien slechts aan een zijde de rem werkte, vloog de wagen op de toeschouwers in. Bovendien is gebleken, dat in tegenstel- ling met de politie-bepalingen, de toeschou wers te dicht bij de baan stonden. EEN ZEEMONSTER? Bij het eiland Ischia, in de buurt vein Napels, hebben visschers een zwemmend mon ster ontdekt, dat van tijd tot tijd opdook. Zij schoten er op met geweren, echter zonder dat dit het beest scheen te deren. Daarop beslo- ten zij versterking uit Napels te halen. Twee booten van de havenpolitie voeren uit en op- nieuW naderde men het monster onder het afvuren van schoten. Het monster liet zich echter niet overweldigen. Opnieuw werd ver sterking gevraagd en de havencommandant van Napels zond twee barkassen, geWapend met machinegeweren, uit. Na een opwin- dende jacht kon het monster gedurende lan- gen tijd onder vuur genomen worden en ten- slotte werd het in het nauw gedreven. Hoewel het nog niet gevangen is, kan het niet meer ontsnappen. Men hoopt het aan land te kunnen trekken. Intusschen kon vastgesteld worden, dat het dier een lengte van 20 meter had. Men schatte het geWicht op 240 centenaar. Of iemand op het idee gekomen is, dat het een verdwaalde walvisch zou kunnen zijn, wordt in het bericht niet vermeld. HET MONSTER VAN LOCH NESS. Eindelijk dan ,,spijkers met koppen". De heer Blair, directeur van den Dierentuin te NeW-York heeft een som van 25.000 dollar uitgeloofd aan wie „het monster van Loch Ness" vangt. Met eenig voorbehoud echter. Het beest moet levend en in ongeschonden staat worden gevangen; en de lengte moet ten minste 12 M. zijn. 25.000 dollar...! Er op uit heeren, jagers, visschers en natuur- onderzoekers. DE ZIGEUNERS. Het grootste aantal zigeuners treft men in Roemenie aan. Het is natuurlijk niet moge- lijk hun aantal met zekerheid vast te stellen, maar men raamt, dat er zich daar ongeveer 200.000 bevinden. Hongarije komt in de tweede plaats, daarna de Balkan en Rusland, terwijl van West-Europa alleen Spanje groote kolonies dezer nomaden heeft. Geen enkel volk heeft zooveel verschillende namen. Zelf noeanen ze zich Rom, wat in hun eigen taal ,,mensch" beteekent. De meest verbreide naam is die van Tsigane, die men het meest in Hongarije en Roemenie vindt, maar die men ook in Portugal aantreft (Ciga- nos) en die in het Duitsch en Nederlandsch is overgegaan in zigeuner en in het Ita- liaansch Z.ingano, Zingaro. In Frankrijk ver- warde men hen vroeger met de inwoners van Bohemen, vandaar de naam Boh6miens, die vervolgens is toegepast op alle nomaden, ter- Wijl men de zigeuners in Engeland en Spanje voor Egyptenaren aanzag, hetgeen blijkt uit de namen Gypsies en Gitanos. Een Roemeensch geleerde, die de zeden en gewoonten der zigeuners jarenlang bestu- deerd heeft, vertelt dat zij zonder geografi- sche kennis overal heen trekken met hun paard of ezel of met wagentjes, aldus blijk gevend van een buitengewonen zin voor orien teering. Zij zijn begiftigd met een levendige intelligentie en leeren gemakkelijk vreemde talen aan. Als geboren muzikanten, goede handsWerk- lieden, vooral op het gebied van ijzersmeden, zouden zij gemakkelijk op eerzame wijze hun brood kunnen verdienen, maar zij hebben een eeuwig heimwee naar het zwerversleven en een zeer sterke voorliefde voor rooverij. De geheele aarde beschouwen zij als hun land. Het bestaan van grenzen is voor hen onbe- grijpelijk, evenals het recht op persoonlijk bezit. In Roemenie zijn de zigeuners een langen tijd slaven geweest. Tevergeefs boden zij in 1850 aan den Pruisischen generaal Kiseler voor hun vrijheid zooveel goud als sen paard kan dragen". Eerst in 1855 volgde hun be- vrijding in Moldavie, korten tijd later ook in Walachije. Die vurig verlangde vrijheid bracht velen overigens in moeilijkheden en nadat zij eerst hun meesters hadden verlaten, keerden ver- scheidenen weer terug, gedreven door honger en gebrek. De anderen hebben zich de vol- gende beroepen aangeleerd: borstel-, kammen- en zeefmaker, koperslager, ijzer- en tinbewer- ker, hoefsmid, muzikant, schoenpoetser, bloe- menverkooper, Waarzegger en berenleider. Bedelarij, leugenachtigheid, diefstal en kin- derroof zijn de kenmerkende trekken van hun zeden. Maar ze zijn slim genoeg om niet te stelen, zoolang zij in een stad of dorp kam- peeren, maar eerst later, als men hun spoor kwijt is. De droom van iederen zigeuner is; een goede tent te hebben, mooie paarden, een vroolijk geschilderde wagen, laarzen, een cos- tuum met koperen knoopen, een groote beurs om aan zijn gordel te hangen en een karwats. De droom van iedere zigeunervrouw is: oor- ringen, paarlen, halskettingen en linten van allerlei kleuren, een nieuwe japon, groen, geel, rood of blauw en een paar pantoffels. DE GEVAARLIJKE HANDSCHOENEN. Iedere motorvoertuigbestuurder kent de stelregel, dat ingelukken niet uitsluitend op den weg geschieden, doch dikwijls voor den start of tijdens het in orde brengen van hun wagen. Een vaak voorkomend ongeluk, zoo schrijft de K.N.A.C., is het in brand ge- raken der handschoenen. Bijna immer is dit ongeval aan eigen schuld te wijten. Menige bestuurder heeft namelijk de gewoonte zijn reservoir te vullen of op een of andere wijize met de brandstof in aanraking te komen, ter wijl hij de handschoenen reeds aan heeft. Het is dan bijna onvermijdelijk, dat deze kleeding- stukken de benzine opnemen. En van dat oogenblik af hangt het ongeluk als een zwaard van Damocles boven des bestuurders hoofd, daar de kleinste vonk het aansteken van een sigaret bijvoorbeeld, de handschoenen in een moment doen vlam vatten. Uit de statistieken van verzekeringsmaat- schappijen zou kunnen blijken, hoe veel lichte en zware ongelukken aan genoemde oorzaken te wijten zijn. De beste, d.W.z. de minst brand- bare handschoenen zijn verreweg de Iederen. Toch zijn ook deze niet brandvrij. Er bestaat dan ook hiervoor slechts een afdoend middel: Trekt bij het in aanraking komen met de branldstof altijd uw hanidschoenpn uit! MAANDAG EEN GEVAARLIJKE DAG IN ENGELAND. Er zijn veel menschen, die van meening zijn, dat de Maandagen moesten worden afge- schaft, omdat zij op dien dag een opmerkelijke vermindering van werklust constateeren. Dit wordt algemeen beschouwd als een reactie op de routine van iederen dag na de rust of het genoegen van een vrije weekend. Dat de Maandag echter ook nog tot andere beschou- wingen aanleiding kan geven, is wel minder bekend. En toch is daarop kortelings de aan- dacht gevestigd. De Maandag is immers een dag van slippen! En dit komt vooral tot uiting gedurende een lange periode van slecht weer. De K.N.A.C. wijst er 6p, dat het volgens Sir Stenson Cooke, secretaris van de Engel- sche Automobile Association, die daarover verklaringen heeft afgelegd voor de Konink- lij'ke Commissie voor Transport, het dringenid noodzakelijk zou zijn de wegen beter schoon te houden dan thans het geval is. Volgens de verklaringen van Sir Stenson Cooke ge- beuren er veel meer ongelukken tengevolge van slippen op een Maandagmorgen dan op welken anderen dag ook van de week, het geen moet worden toegeschreven aan 't feit, dat in de meeste gevallen van Zaterdagna- middag tot Maandagmorgen, dus over een periode van ongeveer 44 uur, geen aandacht aan de wegen wordt geschonken. Sir Stenson was dan ook van meening, dat het in het he- lang van de veiligheid en van de gezondheid zou liggen, wanneer de reinigingsdiensten, politie, brandweer enz. ook op Zondag in dienst zouden blijven. Vragen, deze rubriek betreffende kunnen door onze abonn6's worden gezonden aan Dr. Te Hennepe, Diergaardesingel 96a te Rotterdam. Postzegel voor antwoord insluiten en blad vermelden. DE GROEI VAN NORMALE KUIKENS. In ons eerste artikel hebben we de eerste paar levensdagen van het kuiken besproken, ik wil nu verder gaan met de ontwikkeling gedurende de eerste maanden en hoop dat de lezers niet te veel zullen schrikken van de cijfers die ik thans eerst laat voorafgaan. Wie deze cijfers met mij goed bestudeert, zal voor de toekomst heel wat meer weten om- trent de beste manier om kuikens op te fok- ken. De cijfers berusten op proeven met Wit Leghorn kuikens, van elke groep 500 (behalve groep IV). By de groepen I, H en HI z\jn de haantjes zoo vroeg mogelijk ver- wijderd, bij groep IV geef ik de cijfers van de haantjes er bij omdat deze in dit geval mee opgefokt worden. Op groep IV kom ik later terug, want deze groep krjjgt absoluut geen groenvoer, doch krijgt hetzelfde voer als groep I met dit verschil, dat gedurende de eerste 4 weken inplaats van water, zooals bij groep I, II en III, karnemelk te drinken is gegeven. De drie opfokvoeders zijn voeders zooals ze in den handel voorkomen, het prjjsverschil is echter nogal groot daar I 10 de 100 K.G. kost en HI 17.50. II was ook goedkoop doch is uitgevallen omdat er anders geen kuiken in leven gebleven was. Het graanvoer is voor alien gelijk en kost de eerste weken 9 de 100 K.G., daarna on geveer 6. Jammer genoeg kan ik de tabel- len niet te uitgebreid maken, anders gaf ik er ook de groeicjjfers bij van buitenlandsche proefstations. Ik geef er nu maar twee, een uit Duitschland (D), een uit Amerika (A) om te laten zien dat onze proefkuikens in alle opzichten met de beste buitenlandsche kunnen concurreeren. De eerste kolom geeft de leeftijd in weken aan, de andere het gemid- delde gewicht in grammen. IVa zijn henne- tjes, rvb haantjes. De Duitsche en Amerikaansche gewichten zijn slechts elke t'wee weken opgenomen, wat voor de kuikens eigenlijk beter is daar ze door het wegen nog al onrustig worden. Ik heb deze beide opgaven gekozen omdat zij beiden van officieele instituten zijn en beiden aan den eisch voldoen, dat een goede Wit Leg horn jonge hen op 22 weken ongeveer 1500 gram moet wegen. Daarover echter later. We zullen deze serie van artikelen over kui- kenopfok zooveel mogelijk aan den tijd aan- passen waarin 'we verkeeren. Ik raad de lezers aan deze lijstjes te bewaren en nu voortaan hun eigen kuikens ook geregeld te wegen en de cijfers te vergelijken. We zien dan direct fouten in het opfokken of als er wat anders hapert b.v. Wie bijvoor beeld later de cijfers ziet van koppels waarin pullorum heerschte en die opgefokt worden met hetzelfde voer als I en IV dien rijzen de haren te berge over de schade die zoo'n ziekte veroorzaakt bij de overlevende kuikens. Wie veel belang stelt in de resultaten van het opfokken der kuikens kan deze cijfers ook nog heel mooi in beeld brengen. Ik doe dat zelf altijd op milimeterpapier dat men bij den boekhandelaar koopt, dat is papier waarop ruitjes gedrukt zijn van 1 m.M. lang en breed. Men kan echter ook volstaan met een gewoon blad uit een blauwschriit en daarop loodrecht een aantal lijnen trekken op dezelfde afstand als de dwarslijnen die er reeds op gedrukt zjjn. Men krijgt dan dus ook een blad papier bedekt met vierkantjes. Nu zet men links van het blad boven el- kaar de ge\vichten, te beginnen met 0 en elkfe lijn hooger wordt 50 gram hopger. Onder aan het blad bij het 0-punt van de loodrechte lijn zet men op de horizontale lijn ook cijfers uit en wel bij elke lijn, die de weken aangeven, een opvolgend cijfer. Breng nu op het blad telkens op de snijpunten van de gewichten en de weken een punt aan en verbindt deze punten onderling en dan zult U zien, dat U een tamelijk rechte lijn krijgt, die stijl naar boven loopt. Dit is de normale groeilijn der kuikens. Wie nu met gekleurd potlood werkt en bijv. voor elke proef een andere kleur neemt, zal tenslotte met een oogopslag zien hoe de groeilijnen van nor male kuikens vrijwel vlak naast elkaar ver- loopen, behalve die van de hennetjes van proef IV, die er overal flink boven ligt. De lijnen gelden gedurende de eerste weken voor haantjes en hennetjes na vier weken alleen voor hennetjes. Wie zulke lijnen maakt voor eigen kuikens zal onmiddellijk zien, dat als er wat aan de kuikens hapert, er een leelijke knik in de groeilijn komt. We zien i nu uit het lijstje van vandaag, dat voer I vrij- wel gelijk opgaat met de Duitsche en Ameri- i kaansche opgaven, als het met "water gevoerd wordt. Geven we in de eerste 4 weken in- j plaats van water karnemelk dan groeien de kuikens veel sneller en zij behouden dezen voorsprong ook als ze dan na deze periode weer geXvoon water te drinken krijgen. Voer II bleek totaal onbruikbaar, niet al leen slechte groei maar zeer hooge sterfte, hoofdzakelijk aan longontsteking en darm- ziekten, voer III bleek ondanks de veel hoo- gere prijs niet tegen I, A en D op te kunnen. Na 7 weken werd er bij groep H om nog te redden wat er te redden viel, het voer van I gegeven en zien we direct verbetering. Nu kunnen We uit de cijfers van Tabel 1 ook nog een andere tabel opstellen die niet minder in- teressant is. We vragen ons daarvoor af: Hoeveel groeit een normaal kuiken bij goede voedering elke week? Ik geef dat nu in tabel 2 op voor I, H, in en IV en als we dan die groei in grammen iedere week zien staan. staan we verbaasd. ftijd I III IVa IVb D A 0 36 36 36 36 36 36 36 2 95 67 83 122 70 75 3 146 99 138 164 4 200 133 195 270 160 174 5 247 165 240 336 370 6 318 196 315 405 454 310 306 7 407 243 392 500 580 8 485 311 469 597 700 510 503 9 568 408 558 710 802 10 680 502 634 830 940 700 691 11 752 578 717 12 840 662 776 860 868 Leeftijd I II III IV 0 a b 2 59 31 47 87 3 51 32 55 42 4 54 34 57 106 5 47 32 45 66 100 6 71 31 73 69 84 7 89 47 79 95 126 8 78 68 77 97 120 9 83 97 89 113 102 10 112 94 76 128 138 11 72 76 82 12 88 84 99 In de eerste twee weken worden de kuikens ongeveer 2.5 maal zwaarder, van groep IV zelfs 3 maal zwaarder. Daarna groeien ze per week zoowat een half ons in de eerste vijf Weken, dan drie-vierde ons, tot zelfs soms 1 ons per week. De haantjes van groep IV groeiden verleden week zelfs 138 gram en de hennetjes ook nog 128 gram. Dr. TE HENNEPE. (Nadruk verboden.) Dienstregeling ingaande 15 Mei 1934. ZEEUWSCH-VLAAMSCHE TRAMWEG-MAATSCHAPPII. Richting: BreskensPyramidePhilippineTer Neuzen Zaamslag \Valsoorden. v. Breskens 8.20 12.— 15.45 18.15 Hoofdplaal, 8.41 12.21 16.06 18.36 Biervliet 9 12.35 16.18 18.55 a. Pyramide 9.10 12.45 16.25 19.05 v. Pyramide 6.03 9,11 12.47 16.26 19.08 a. Philippine 6.24 9.31 13.10 16.46 19.36 v. Philippine 6.27 9.32 13.12 16.48 19.39 Hoek 6.37 9.42 13.22 16.58 19.49 a. Temeuzen 652 9.57 13.37 17.13 20.04 v. Temeuzen 7.35 11.30 14.30 17.40 20.05 Driewegen 7.45 11.40 14.40 17.50 20.15 a. Zaamslag 8.— 11.55 14.55 18.06 20.30 v. Zaamslag 6.26 8.03 11.57 14.59 18.09 Rapeniburg d. 6.38 8.15 12.09 15.11 18.19 Hengstdijk 6.45 8.22 12.16 15.18 18.28 Groen endijik 6.55 8.32 12.26 15.28 18.36 Kloosterzande 7.— 8.40 12.32 15.35 18.41 a. Walsoorden 7.10 8.50 12.42 15.45 18.45 v. Walsoorden Kloosterzande Groenendijk Hengsbdijk Rapenlburg d. a. Zaamslag v. Zaamslag 5.30 Driewegen 5.45 a. Temeuzen 5.55 v. Temeuzen Hoeik Philippine Hhilippine Pyramide Pyramide Biervliot Hoofdplaat Breskens 6.— 6.10 6.25 6.26 6.45 6.47 6.57 7.12 7.32 7.15 7.20 7.25 7.35 7.45 8.— 8.03 8.18 8.28 9.05 9.15 9.30 9.32 9.52 9.55 10.05 10.20 10.40 11.10 11.15 11.20 11.30 11.40 11.55 11.57 12.12 12.22 12.45 12.55 13.11 13.12 13.32 13.35 13.45 14.— 14.20 14.10 14.15 14.20 14.30 14.40 14.55 14.58 15.12 15.22 16.20 16.30 16.45 16.47 17.06 17.08 17.18 17.33 17.53 17.36 17.40 17.44 17.49 17.55 18.08 18.09 18.23 18.33 19.10 19.20 19.36 19.39 19.59 18.55 19.— 19.05 19.15 19.25 19.40 v. IJizemdijkie a. Velidzioht Grens v. Schoondijke a. IJzendijke v. IJzendijke a. Pyramide 8.35 8.45 6.— 8.22 8.58 9.08 Richting: IJzendijkeVeldzicht Grens. 15.28 18.21 I v. Veldzicht Grens 15.38 18.30 I a. IJzendijke Richting: SchoondijkeIJzendijkePyramide. 8.51 8.57 15.45 15.55 18.35 18.45 11.45 14.15 18.— v. Pyramide 6.48 9.53 13.37 17.07 19.06 12.07 14.37 18.20 a. IJzendijke 7 10.03 13.49 17.17 19.16 12.31 16.12 18.50 v. IJzenidijke 7.01 10.04 13.50 17.20 19.17 12.44 16.24 19.0i a. Schoondijke 7.23 10.24 14.10 17.40 19.39 v. Philippine a. Sas van Gent v. Sas van Gent Weatdiorpe a. Drieschouwen Richting: PhilippineSas van GentAxelZaamslag. 6.27 9.35 13.15 16.47 19.40 6.52 10.13.40 17.07 20.05 6.53 10.45 13.55 17.08 20.06 7.06 11.— 14.10 17.26 20.20 7.30 11.25 14.30 17.40 20.40t v. Drieschiouwen 5.05 6.7.35 11.26 14.32 17 42 Axel Korkdr. 5.10 6.05 7.40 11.31 14.37 17.47 a. Zaamslag 5.25 6.25 7.59 11.50 14.57 18.05 j- Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug. v. Zaamslag Axel Kertkdr. a. Drieschouwen v. Driesohiouwen W estdorpe a. Sas van Gent v. Sas van Genit a. Philippine 6.- 11.56 15.01 18.10 19.41 20.35 12.15 15.19 18.30 20.— 20.55 12.20 15.24 18.35 20.05 21.— 12.22 15,25 18.36 12.37 15.40 18.51 12.50 16.— 19.11 12.51 16.20 19.15 13.10 16.40 19.35 Hollan'dsche tijd. v. Dri'eschouwen Zuiddorpe Roodesluis (H. Belgisohe tijd. Knuisstraat (B. i a. Moenbeke Richting: DrieschouwenMoerbeke* Belgisohe tijd. 6.05 8.31 12.21 15.30 6.10 8.35 12.26 15.35 6.22 8.47 12.37 15.47 6.14 8.37 12.25 15.39 6.22 8.45 12.32 15.47 v. Moerbeke Kmisstraat (B. douane) Hollandsche tijd. Roodesluis (H. douane) Zuiddorpe a. Drieschouwen 6.40 10.33 13.35 16.50 6.50 10.41 13.45 17.— 7.20 11.12 14.16 17.28 7.28 11.18 14.24 17.36 7.34 11.24 14.31 17.41 Deze dienst vervalit op nader aan te kondigen datum. j\utobusdiensten. Richting: St. JansteenHulstWalsoorden. v. St. Jansteen 8.10 al0.20 12.25 14.55 al6.45 Z18.05 19.45 Hulst (Station) 6.30 8.15 al0.25 12.30 15.- al6.50 18.11 19.50 Markt a. Walsoorden 7,10 8.55 all.— 13.10 15.40 al7.30 18.45 20.30 Z v. Walsoorden 7.15 a9.05 09.40 all.10 13.20 15.50 al7.36 18.50 20.40 a. Hulst Station 7.55 a9.45 bl0.20 all.50 14.— 16,30 al8.10 19.30 21.20 b. Markt a. St. Jansteen 8.— a9.50 bl0.25 all. 55 14.05 16.35 19.35 Op tijdig verizoek van of naar St. Jansteen. Alleen op Zondag. Zondags niet. Werikdagen niet. Ter Neuzen 6.15 10.58 14.04 al7.02 bl8.25 Sluiskil 6.24 11.06 14.13 17.11 18.34 Axel 6.33 11.14 14.21 17.21 18.43 Kijkuit 6.41 11.21 14.29 17.28 18.51 Hulst 6.53 11.33 14.40 17.42 19.01 Greenwichtjjd. 18.57 Clinge (Tol) 6.51 11.25 14.33 17.37 St. Gibes 7.02 11.32 14.40 17.49 19.0S St. Nioolaas 7.13 11.40 14.48 17.58 19.17 St. Nicolaas 8.23 12.09 15.11 18.06 19.34 Mechelen 9.24 13.24 U6.15 19.33 20.45 Brussel (Nrd) 9.53 13.51 16.42 20.01 21.23 a. Rijdt niet op Zon- en Feestdagen. ,b. Rijdt alleen op Zon- en Feestdagen. f Zaterdags 16.21. v. Brussel (Noord) C5.17 8.03 9.55 13.20 17.55- Mechelen 6.10 8.36 10.27 13.57 18.23 a. St. Nicolaas 7.19 9.37 11.32 14.57 19.25 v. St. Nicolaas 7.25 12.06 15.12 19.48 St. Gilles 7.35 12.18 15.21 19.59 Clinge 7.46 12.30 15.30 20.12: Amsterdamsche tijd. Hulst (Tol) 8.20 13.03 16.— 20.44 Kijkuit 8.27 13.11 16.08 20.53 Axel 8.36 13.19 16.16 21.— Sluiskil 8.46 13.28 16.25 21.09 a. Ter Neuzen 8.53 13.37 16.34 21.18 's Zondags en op Feestdagen gesdhorst. In de week vertrek uit Brussel-Zuid te 5.17, uit Laeken te 5.31 en uit Schaarbeak te 5.35. Amsterdamsdhe tijd v. Ter Neuzen Sluiiskdl Sluiskil-Brug Philippine Sais van Gent a. Selzaete Belgisohe tijd. v. Selzaete a. Gent (St. Pieter) a. Alleen op Zon- 6.50 a8.50 12.25 17.40 a20.20 6.59 a8.59 12.34 17.49 a20.29 7.03 a9.03 12.38 17.53 a20.33 7.07 a9.07 12.42 17.57 a20.37 7.20 a9.20 12.55 18.10 a20.50 7.05 a9.05 12.40 17.55 a20.35 7.24 11. 12.52 18.10 21.54 8.06 11.41 13.46 18.55 22.40 v. a. v. Belgische tijd. Gent St. Pieter Selzaete Selzaete Amsterdamsche Sas van Gent Philippine Sluiskil-Brug Sluiskil Ter Neuzen en Feestdagen. 6.26 7.22 7.30 tijd. 8.— 8.08 8.12 8.16 8.24 8.29 12.01 9.18 12.52 9.21 13.— 9.51 13.30 9.59 13.38 10.03 13.42 10.07 13.46 10.15 13.54 17.08 20.14 18.01 21.09 18.20 a21.12 18.50 18.58 19.02 19.06 X9.14 a21.42 a21.50 a21.54 a21.5S a22.06

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1934 | | pagina 6