Gemengde Berichten
Varia
Pluimvee-Rubriek
MIDDELEN VAN VERV0ER.
?I
SPOORWEG MECHELEN—TER NEUZEN
BAANVAK TER NEUZEN—SELZAETE,
EEN HEVIGE STORM.
Boven de Midden Westelijke staten der Ver.
Staten heeft een hevige storm gewoed, welke
tengevolge van de hitte en de droogte groote
stofwolken over verre afstanden heeft opge-
jaagd en belangrijke schade heeft gedaan aan
de oogstvooruitziehten, welke toch al te lijden
hadden van de heerschende hitte en droogte.
Men voorziet een stijging van de landbouw-
prijzen, vooral van de melkprijzen.
Deskundigen schatten, dat dit de grootste
zandstorm is, die sinds menschenheugenis is
voorgekomen in de Ver. Staten. Het kan nog
niet bij benadering geschat worden hoe groot
de schade is die door dezen storm is aange-
richt, doch reeds thans taxeert men, dat de
tarweopbrengst er 20 millioen bushels minder
door zal worden dan voor den storm geschat
werd.
De tarweprijzen te Chicago stegen in 1
dag tijds met 5 cent per bushel.
Er zijn nog geen vooruitzichten dat in de
eerstvolgende dagen eenige regen zal vallen.
VUFTIG HUIZEN AFGEBRAND.
Vrrjdag is bijna het geheele plaatsje Oester-
botter in Finland een prooi der vlammen ge-
worden; 50 gebou'wen zijn in de asch gelegd.
NOODWEER.
Een ontzettend onweer, dat boven Brussel
en midden Belgie heeft gewoed, richtte groote
schade aan in het dal van de Voer tusschen
Leuven en Tervueren. De Voer overstroomde
velden en weiden over een lengte en breedte
van verscheidene kilometers en verplichtte
talrijke bewoners van hoeven en andere hui-
zen om hun woningen te verlaten. Te Leef-
daal is een groot gebouwencomplex onder
den druk van het water bezweken en inge-
stort. Te Bertem zijn verschillende stuks vee
verdronken. Te Herent liep de kerk onder
water en moesten de geloovigen in allerijl de
vlucht nemen. Emstige ongelukken blijken
zich evenwel nergens te hebben voorgedaan.
TWEE MIJNWERKERS DOOR VALLEND
GESTEENTE GETROFFE?f.
Zaterdagavond tegen 7 uur viel in de mijn
Reden-Fett bij Neunkirchen een steenmassa
neer, waardoor twee mijnwerkers werden ge-
dood. De 38jarige Otto Jochum uit Heiligen-
wald en de 39jarige Erwin Nauhauser uit
Wemmetsweiler werden bedolven. Het ber-
gingswerk was zeer moeilijk, daar weer steen-
massa's losraakten en neervielen. Eerst in den
loop van Zondag zijn de twee lijken gevon-
den. De slachtoffers waren beide gehuwd en
vader van onderscheidenlijk 1 en 3 kinderen.
I.I.IK IN ZEE GEVONDEN.
In de Noordzee, ter hoogte van Wenduine
hebben Oostendsche garnalenvisschers in hun
net het lijk opgehaald van den sergeant-waar-
nemer Dumeunier, die eenige dagen geleden
bij een schietoefening van de luchtdoel-artil-
lerie uit zijn vliegtuig in zee is gestort en ver
dronken. Geconstateerd is, dat het lijk van den
verongelukten vlieger een gapende Nvonde
droeg aan den schedel. Men kon evenwel nog
niet uitmaken of Dumeunier door een gra-
naatscherf werd getroffen of op andere wijze
den dood heeft gevonden voordat hij in de
golven terechtkwam.
ONTPEOFFING VAN EEN GASHOUDER
I TE HONGKONG.
Op een van de westelijke eilanden van de
stad Hongkong is, naar Reuter meldt, een
gashouder in de lucht gevlogen, waardoor ten
minste 20 menschen zijn gedood en honderd
gerwond.
De ontploffing was zoo hevig, dat de hulzen
in den omtrek werden vemield, tefwijl een
aantal branden uitbrak, welke de brandweer
met alle kracht bestrijdt.
De gashouder was de grootste van geheel
Zuid-China. Het schijnt, dat de druk van het
gas te groot is geweest, waardoor het boven-
stuk van de gashouder werd weggeslingerd.
De inhoud verspreidde zich door de straten,
drong de huizen binnen en ontbrandde bij de
open haardvuren. Oogenblikkelijk ontstond op*
verscheidene plaatsen brand. De bewoners
sprongen uit de vensters of drongen met ern-
stige brandiwonden aan het gezicht en ver-
zengde haren naar buiten. Onder de tot nu toe
geborgen dooden bevinden zich vele vrouwen
en kinderen.
Een deel der slachtoffers is onherkenbaar
verbrand.
Alle brandweren uit de omgeving werden te
hulp geroepen.
REEKS OPERATIES MET SUCCES
BEKROOND.
Uit het ziekenhuis te Sydney (Australie)
is dezer dagen, na zijn vijftigste operatie te
hebben ondergaan, een patient ontslagen, die
geboren was met slechts 66n neusgat en een
gespleten gehemelte.
Het heeft vele jaren geduurd, voor de chi-
rurgen erin geslaagd zjjn deze fouten van de
natuur te herstellen. Het neusgat is gemo-
delleerd van uit het been genomen vleesch,
waarover men een huid heeft gespannen.
Voor het in orde brengen van het gehemelte
moesten een groot aantal operaties worden
uitgevoerd. Het duurde geruimen tijd, voor
dat men er in slaagde op een, niet in het oog
loopende plaats van het lichaam het ge-
wenschte model te verkrijgen, waarna dit
stukje vleesch in het gehemelte is gebracht.
De eerste operatie werd verricht, toen de
thans op ruim 20-jarigen leeftijid ontslagen
patient vier maanden oud Was.
A CHI MENSCHEN OM HET LEVEN
GEKOMEN BIJ AUTO-WEDSTRIJD.
Tijdens de auto-wedstrijden, die de auto-
mobielclub He de France Zondag te Fontaine-
bleau had georganiseerd, is een Bugattiwagen,
die gestuurd werd door Erich Lora, 300 M.
voor het eindpunt in het dicht opeengepakte
publiek gereden. In het geheel zijn er acht
menschen om het leven gekomen. Vele per-
sonen Werden gewond. Een vrouw werd het
hoofd afgereden. De bestuurder is in het zie
kenhuis gestorven. Lora was een schuilnaam
voor den militairen vlieger Cochin, die onder
zijn eigen naam in diensttijd met aan auto-
wedstrijden had mogen deelnemen. Hij was
28 jaar oud.
De dooden uit het publiek zijn twee vrou
wen, een 23jarige drukker uit Fontainebleau,
die zich juist eenige dagen geleden verloofd
had, een toeschouwer uit Parijs en twee artil-
leristen uit het garnizoen Fontainebleau. Een
van de gewonden is in het ziekenhuis gestor
ven.
De oorzaak van het ongeluk staat nog niet
vast. Naar men zegt, stak vlak voor den
Bugatti-wagen een hond de baan over. De
toeschouwers trachtten toen den bestuurder
op den hond opmerkzaam te maken. Lora
werd hierdoor afgeleid, zoodat hij het beheer
over zijn machine verloor, die met een snel-
heid reed van 180 K.M. per uur. De wagen
reed op de toeschouWers in en bleef steken
tegen een boom.
Bij onderzoek van het wrak van den auto
is nader gebleken, dat deze fouten vertoonde.
Een van de remmen was onderweg verloren.
Toen de wagen met een snelheid van 170
K.M. reed, wilde de bestuurder remmen, doch
aangezien slechts aan een zijde de rem
werkte, vloog de wagen op de toeschouwers
in. Bovendien is gebleken, dat in tegenstel-
ling met de politie-bepalingen, de toeschou
wers te dicht bij de baan stonden.
EEN ZEEMONSTER?
Bij het eiland Ischia, in de buurt vein
Napels, hebben visschers een zwemmend mon
ster ontdekt, dat van tijd tot tijd opdook. Zij
schoten er op met geweren, echter zonder dat
dit het beest scheen te deren. Daarop beslo-
ten zij versterking uit Napels te halen. Twee
booten van de havenpolitie voeren uit en op-
nieuW naderde men het monster onder het
afvuren van schoten. Het monster liet zich
echter niet overweldigen. Opnieuw werd ver
sterking gevraagd en de havencommandant
van Napels zond twee barkassen, geWapend
met machinegeweren, uit. Na een opwin-
dende jacht kon het monster gedurende lan-
gen tijd onder vuur genomen worden en ten-
slotte werd het in het nauw gedreven.
Hoewel het nog niet gevangen is, kan het
niet meer ontsnappen. Men hoopt het aan
land te kunnen trekken. Intusschen kon
vastgesteld worden, dat het dier een lengte
van 20 meter had. Men schatte het geWicht
op 240 centenaar.
Of iemand op het idee gekomen is, dat het
een verdwaalde walvisch zou kunnen zijn,
wordt in het bericht niet vermeld.
HET MONSTER VAN LOCH NESS.
Eindelijk dan ,,spijkers met koppen". De
heer Blair, directeur van den Dierentuin te
NeW-York heeft een som van 25.000 dollar
uitgeloofd aan wie „het monster van Loch
Ness" vangt. Met eenig voorbehoud echter.
Het beest moet levend en in ongeschonden
staat worden gevangen; en de lengte moet
ten minste 12 M. zijn. 25.000 dollar...! Er
op uit heeren, jagers, visschers en natuur-
onderzoekers.
DE ZIGEUNERS.
Het grootste aantal zigeuners treft men in
Roemenie aan. Het is natuurlijk niet moge-
lijk hun aantal met zekerheid vast te stellen,
maar men raamt, dat er zich daar ongeveer
200.000 bevinden. Hongarije komt in de
tweede plaats, daarna de Balkan en Rusland,
terwijl van West-Europa alleen Spanje groote
kolonies dezer nomaden heeft.
Geen enkel volk heeft zooveel verschillende
namen. Zelf noeanen ze zich Rom, wat in
hun eigen taal ,,mensch" beteekent. De meest
verbreide naam is die van Tsigane, die men
het meest in Hongarije en Roemenie vindt,
maar die men ook in Portugal aantreft (Ciga-
nos) en die in het Duitsch en Nederlandsch
is overgegaan in zigeuner en in het Ita-
liaansch Z.ingano, Zingaro. In Frankrijk ver-
warde men hen vroeger met de inwoners van
Bohemen, vandaar de naam Boh6miens, die
vervolgens is toegepast op alle nomaden, ter-
Wijl men de zigeuners in Engeland en Spanje
voor Egyptenaren aanzag, hetgeen blijkt uit
de namen Gypsies en Gitanos.
Een Roemeensch geleerde, die de zeden en
gewoonten der zigeuners jarenlang bestu-
deerd heeft, vertelt dat zij zonder geografi-
sche kennis overal heen trekken met hun
paard of ezel of met wagentjes, aldus blijk
gevend van een buitengewonen zin voor orien
teering. Zij zijn begiftigd met een levendige
intelligentie en leeren gemakkelijk vreemde
talen aan.
Als geboren muzikanten, goede handsWerk-
lieden, vooral op het gebied van ijzersmeden,
zouden zij gemakkelijk op eerzame wijze hun
brood kunnen verdienen, maar zij hebben een
eeuwig heimwee naar het zwerversleven en
een zeer sterke voorliefde voor rooverij. De
geheele aarde beschouwen zij als hun land.
Het bestaan van grenzen is voor hen onbe-
grijpelijk, evenals het recht op persoonlijk
bezit.
In Roemenie zijn de zigeuners een langen
tijd slaven geweest. Tevergeefs boden zij in
1850 aan den Pruisischen generaal Kiseler
voor hun vrijheid zooveel goud als sen paard
kan dragen". Eerst in 1855 volgde hun be-
vrijding in Moldavie, korten tijd later ook in
Walachije.
Die vurig verlangde vrijheid bracht velen
overigens in moeilijkheden en nadat zij eerst
hun meesters hadden verlaten, keerden ver-
scheidenen weer terug, gedreven door honger
en gebrek. De anderen hebben zich de vol-
gende beroepen aangeleerd: borstel-, kammen-
en zeefmaker, koperslager, ijzer- en tinbewer-
ker, hoefsmid, muzikant, schoenpoetser, bloe-
menverkooper, Waarzegger en berenleider.
Bedelarij, leugenachtigheid, diefstal en kin-
derroof zijn de kenmerkende trekken van hun
zeden. Maar ze zijn slim genoeg om niet te
stelen, zoolang zij in een stad of dorp kam-
peeren, maar eerst later, als men hun spoor
kwijt is.
De droom van iederen zigeuner is; een
goede tent te hebben, mooie paarden, een
vroolijk geschilderde wagen, laarzen, een cos-
tuum met koperen knoopen, een groote beurs
om aan zijn gordel te hangen en een karwats.
De droom van iedere zigeunervrouw is: oor-
ringen, paarlen, halskettingen en linten van
allerlei kleuren, een nieuwe japon, groen, geel,
rood of blauw en een paar pantoffels.
DE GEVAARLIJKE HANDSCHOENEN.
Iedere motorvoertuigbestuurder kent de
stelregel, dat ingelukken niet uitsluitend op
den weg geschieden, doch dikwijls voor den
start of tijdens het in orde brengen van hun
wagen. Een vaak voorkomend ongeluk, zoo
schrijft de K.N.A.C., is het in brand ge-
raken der handschoenen. Bijna immer is dit
ongeval aan eigen schuld te wijten. Menige
bestuurder heeft namelijk de gewoonte zijn
reservoir te vullen of op een of andere wijize
met de brandstof in aanraking te komen, ter
wijl hij de handschoenen reeds aan heeft. Het
is dan bijna onvermijdelijk, dat deze kleeding-
stukken de benzine opnemen. En van dat
oogenblik af hangt het ongeluk als een
zwaard van Damocles boven des bestuurders
hoofd, daar de kleinste vonk het aansteken
van een sigaret bijvoorbeeld, de handschoenen
in een moment doen vlam vatten.
Uit de statistieken van verzekeringsmaat-
schappijen zou kunnen blijken, hoe veel lichte
en zware ongelukken aan genoemde oorzaken
te wijten zijn. De beste, d.W.z. de minst brand-
bare handschoenen zijn verreweg de Iederen.
Toch zijn ook deze niet brandvrij. Er bestaat
dan ook hiervoor slechts een afdoend middel:
Trekt bij het in aanraking komen met de
branldstof altijd uw hanidschoenpn uit!
MAANDAG EEN GEVAARLIJKE DAG IN
ENGELAND.
Er zijn veel menschen, die van meening zijn,
dat de Maandagen moesten worden afge-
schaft, omdat zij op dien dag een opmerkelijke
vermindering van werklust constateeren. Dit
wordt algemeen beschouwd als een reactie op
de routine van iederen dag na de rust of het
genoegen van een vrije weekend. Dat de
Maandag echter ook nog tot andere beschou-
wingen aanleiding kan geven, is wel minder
bekend. En toch is daarop kortelings de aan-
dacht gevestigd. De Maandag is immers een
dag van slippen! En dit komt vooral tot
uiting gedurende een lange periode van slecht
weer.
De K.N.A.C. wijst er 6p, dat het volgens
Sir Stenson Cooke, secretaris van de Engel-
sche Automobile Association, die daarover
verklaringen heeft afgelegd voor de Konink-
lij'ke Commissie voor Transport, het dringenid
noodzakelijk zou zijn de wegen beter schoon
te houden dan thans het geval is. Volgens
de verklaringen van Sir Stenson Cooke ge-
beuren er veel meer ongelukken tengevolge
van slippen op een Maandagmorgen dan op
welken anderen dag ook van de week, het
geen moet worden toegeschreven aan 't feit,
dat in de meeste gevallen van Zaterdagna-
middag tot Maandagmorgen, dus over een
periode van ongeveer 44 uur, geen aandacht
aan de wegen wordt geschonken. Sir Stenson
was dan ook van meening, dat het in het he-
lang van de veiligheid en van de gezondheid
zou liggen, wanneer de reinigingsdiensten,
politie, brandweer enz. ook op Zondag in
dienst zouden blijven.
Vragen, deze rubriek betreffende
kunnen door onze abonn6's worden
gezonden aan Dr. Te Hennepe,
Diergaardesingel 96a te Rotterdam.
Postzegel voor antwoord insluiten
en blad vermelden.
DE GROEI VAN NORMALE KUIKENS.
In ons eerste artikel hebben we de eerste
paar levensdagen van het kuiken besproken,
ik wil nu verder gaan met de ontwikkeling
gedurende de eerste maanden en hoop dat de
lezers niet te veel zullen schrikken van de
cijfers die ik thans eerst laat voorafgaan.
Wie deze cijfers met mij goed bestudeert, zal
voor de toekomst heel wat meer weten om-
trent de beste manier om kuikens op te fok-
ken. De cijfers berusten op proeven met
Wit Leghorn kuikens, van elke groep 500
(behalve groep IV). By de groepen I, H en
HI z\jn de haantjes zoo vroeg mogelijk ver-
wijderd, bij groep IV geef ik de cijfers van
de haantjes er bij omdat deze in dit geval
mee opgefokt worden. Op groep IV kom ik
later terug, want deze groep krjjgt absoluut
geen groenvoer, doch krijgt hetzelfde voer
als groep I met dit verschil, dat gedurende
de eerste 4 weken inplaats van water, zooals
bij groep I, II en III, karnemelk te drinken
is gegeven.
De drie opfokvoeders zijn voeders zooals ze
in den handel voorkomen, het prjjsverschil is
echter nogal groot daar I 10 de 100 K.G.
kost en HI 17.50. II was ook goedkoop doch
is uitgevallen omdat er anders geen kuiken
in leven gebleven was.
Het graanvoer is voor alien gelijk en kost
de eerste weken 9 de 100 K.G., daarna on
geveer 6. Jammer genoeg kan ik de tabel-
len niet te uitgebreid maken, anders gaf ik er
ook de groeicjjfers bij van buitenlandsche
proefstations. Ik geef er nu maar twee, een
uit Duitschland (D), een uit Amerika (A)
om te laten zien dat onze proefkuikens in
alle opzichten met de beste buitenlandsche
kunnen concurreeren. De eerste kolom geeft
de leeftijd in weken aan, de andere het gemid-
delde gewicht in grammen. IVa zijn henne-
tjes, rvb haantjes.
De Duitsche en Amerikaansche gewichten
zijn slechts elke t'wee weken opgenomen, wat
voor de kuikens eigenlijk beter is daar ze
door het wegen nog al onrustig worden. Ik
heb deze beide opgaven gekozen omdat zij
beiden van officieele instituten zijn en beiden
aan den eisch voldoen, dat een goede Wit Leg
horn jonge hen op 22 weken ongeveer 1500
gram moet wegen. Daarover echter later.
We zullen deze serie van artikelen over kui-
kenopfok zooveel mogelijk aan den tijd aan-
passen waarin 'we verkeeren. Ik raad de
lezers aan deze lijstjes te bewaren en nu
voortaan hun eigen kuikens ook geregeld te
wegen en de cijfers te vergelijken.
We zien dan direct fouten in het opfokken
of als er wat anders hapert b.v. Wie bijvoor
beeld later de cijfers ziet van koppels waarin
pullorum heerschte en die opgefokt worden
met hetzelfde voer als I en IV dien rijzen de
haren te berge over de schade die zoo'n ziekte
veroorzaakt bij de overlevende kuikens.
Wie veel belang stelt in de resultaten van
het opfokken der kuikens kan deze cijfers ook
nog heel mooi in beeld brengen. Ik doe dat
zelf altijd op milimeterpapier dat men bij den
boekhandelaar koopt, dat is papier waarop
ruitjes gedrukt zijn van 1 m.M. lang en breed.
Men kan echter ook volstaan met een gewoon
blad uit een blauwschriit en daarop loodrecht
een aantal lijnen trekken op dezelfde afstand
als de dwarslijnen die er reeds op gedrukt
zjjn. Men krijgt dan dus ook een blad papier
bedekt met vierkantjes.
Nu zet men links van het blad boven el-
kaar de ge\vichten, te beginnen met 0 en elkfe
lijn hooger wordt 50 gram hopger.
Onder aan het blad bij het 0-punt van de
loodrechte lijn zet men op de horizontale lijn
ook cijfers uit en wel bij elke lijn, die de
weken aangeven, een opvolgend cijfer. Breng
nu op het blad telkens op de snijpunten van
de gewichten en de weken een punt aan en
verbindt deze punten onderling en dan zult
U zien, dat U een tamelijk rechte lijn krijgt,
die stijl naar boven loopt. Dit is de normale
groeilijn der kuikens. Wie nu met gekleurd
potlood werkt en bijv. voor elke proef een
andere kleur neemt, zal tenslotte met een
oogopslag zien hoe de groeilijnen van nor
male kuikens vrijwel vlak naast elkaar ver-
loopen, behalve die van de hennetjes van
proef IV, die er overal flink boven ligt.
De lijnen gelden gedurende de eerste weken
voor haantjes en hennetjes na vier weken
alleen voor hennetjes. Wie zulke lijnen maakt
voor eigen kuikens zal onmiddellijk zien, dat
als er wat aan de kuikens hapert, er een
leelijke knik in de groeilijn komt. We zien
i nu uit het lijstje van vandaag, dat voer I vrij-
wel gelijk opgaat met de Duitsche en Ameri-
i kaansche opgaven, als het met "water gevoerd
wordt. Geven we in de eerste 4 weken in-
j plaats van water karnemelk dan groeien de
kuikens veel sneller en zij behouden dezen
voorsprong ook als ze dan na deze periode
weer geXvoon water te drinken krijgen.
Voer II bleek totaal onbruikbaar, niet al
leen slechte groei maar zeer hooge sterfte,
hoofdzakelijk aan longontsteking en darm-
ziekten, voer III bleek ondanks de veel hoo-
gere prijs niet tegen I, A en D op te kunnen.
Na 7 weken werd er bij groep H om nog te
redden wat er te redden viel, het voer van I
gegeven en zien we direct verbetering. Nu
kunnen We uit de cijfers van Tabel 1 ook nog
een andere tabel opstellen die niet minder in-
teressant is. We vragen ons daarvoor af:
Hoeveel groeit een normaal kuiken bij goede
voedering elke week? Ik geef dat nu in
tabel 2 op voor I, H, in en IV en als we dan
die groei in grammen iedere week zien staan.
staan we verbaasd.
ftijd
I
III
IVa
IVb
D
A
0
36
36
36
36
36
36
36
2
95
67
83
122
70
75
3
146
99
138
164
4
200
133
195
270
160
174
5
247
165
240
336
370
6
318
196
315
405
454
310
306
7
407
243
392
500
580
8
485
311
469
597
700
510
503
9
568
408
558
710
802
10
680
502
634
830
940
700
691
11
752
578
717
12
840
662
776
860
868
Leeftijd
I
II
III
IV
0
a
b
2
59
31
47
87
3
51
32
55
42
4
54
34
57
106
5
47
32
45
66
100
6
71
31
73
69
84
7
89
47
79
95
126
8
78
68
77
97
120
9
83
97
89
113
102
10
112
94
76
128
138
11
72
76
82
12
88
84
99
In de eerste twee
weken
worden de
kuikens
ongeveer 2.5 maal zwaarder, van groep IV
zelfs 3 maal zwaarder. Daarna groeien ze per
week zoowat een half ons in de eerste vijf
Weken, dan drie-vierde ons, tot zelfs soms 1
ons per week. De haantjes van groep IV
groeiden verleden week zelfs 138 gram en de
hennetjes ook nog 128 gram.
Dr. TE HENNEPE.
(Nadruk verboden.)
Dienstregeling ingaande 15 Mei 1934.
ZEEUWSCH-VLAAMSCHE TRAMWEG-MAATSCHAPPII.
Richting: BreskensPyramidePhilippineTer Neuzen Zaamslag \Valsoorden.
v.
Breskens
8.20
12.—
15.45
18.15
Hoofdplaal,
8.41
12.21
16.06
18.36
Biervliet
9
12.35
16.18
18.55
a.
Pyramide
9.10
12.45
16.25
19.05
v.
Pyramide
6.03
9,11
12.47
16.26
19.08
a.
Philippine
6.24
9.31
13.10
16.46
19.36
v.
Philippine
6.27
9.32
13.12
16.48
19.39
Hoek
6.37
9.42
13.22
16.58
19.49
a.
Temeuzen
652
9.57
13.37
17.13
20.04
v.
Temeuzen
7.35
11.30
14.30
17.40
20.05
Driewegen
7.45
11.40
14.40
17.50
20.15
a.
Zaamslag
8.—
11.55
14.55
18.06
20.30
v.
Zaamslag
6.26
8.03
11.57
14.59
18.09
Rapeniburg d.
6.38
8.15
12.09
15.11
18.19
Hengstdijk
6.45
8.22
12.16
15.18
18.28
Groen endijik
6.55
8.32
12.26
15.28
18.36
Kloosterzande
7.—
8.40
12.32
15.35
18.41
a.
Walsoorden
7.10
8.50
12.42
15.45
18.45
v. Walsoorden
Kloosterzande
Groenendijk
Hengsbdijk
Rapenlburg d.
a. Zaamslag
v. Zaamslag 5.30
Driewegen 5.45
a. Temeuzen 5.55
v.
Temeuzen
Hoeik
Philippine
Hhilippine
Pyramide
Pyramide
Biervliot
Hoofdplaat
Breskens
6.—
6.10
6.25
6.26
6.45
6.47
6.57
7.12
7.32
7.15
7.20
7.25
7.35
7.45
8.—
8.03
8.18
8.28
9.05
9.15
9.30
9.32
9.52
9.55
10.05
10.20
10.40
11.10
11.15
11.20
11.30
11.40
11.55
11.57
12.12
12.22
12.45
12.55
13.11
13.12
13.32
13.35
13.45
14.—
14.20
14.10
14.15
14.20
14.30
14.40
14.55
14.58
15.12
15.22
16.20
16.30
16.45
16.47
17.06
17.08
17.18
17.33
17.53
17.36
17.40
17.44
17.49
17.55
18.08
18.09
18.23
18.33
19.10
19.20
19.36
19.39
19.59
18.55
19.—
19.05
19.15
19.25
19.40
v. IJizemdijkie
a. Velidzioht Grens
v. Schoondijke
a. IJzendijke
v. IJzendijke
a. Pyramide
8.35
8.45
6.—
8.22
8.58
9.08
Richting: IJzendijkeVeldzicht Grens.
15.28 18.21 I v. Veldzicht Grens
15.38 18.30 I a. IJzendijke
Richting: SchoondijkeIJzendijkePyramide.
8.51
8.57
15.45
15.55
18.35
18.45
11.45
14.15
18.—
v.
Pyramide
6.48
9.53
13.37
17.07
19.06
12.07
14.37
18.20
a.
IJzendijke
7
10.03
13.49
17.17
19.16
12.31
16.12
18.50
v.
IJzenidijke
7.01
10.04
13.50
17.20
19.17
12.44
16.24
19.0i
a.
Schoondijke
7.23
10.24
14.10
17.40
19.39
v. Philippine
a. Sas van Gent
v. Sas van Gent
Weatdiorpe
a. Drieschouwen
Richting: PhilippineSas van GentAxelZaamslag.
6.27 9.35 13.15 16.47 19.40
6.52 10.13.40 17.07 20.05
6.53 10.45 13.55 17.08 20.06
7.06 11.— 14.10 17.26 20.20
7.30 11.25 14.30 17.40 20.40t
v. Drieschiouwen 5.05 6.7.35 11.26 14.32 17 42
Axel Korkdr. 5.10 6.05 7.40 11.31 14.37 17.47
a. Zaamslag 5.25 6.25 7.59 11.50 14.57 18.05
j- Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
v. Zaamslag
Axel Kertkdr.
a. Drieschouwen
v. Driesohiouwen
W estdorpe
a. Sas van Gent
v. Sas van Genit
a. Philippine
6.-
11.56
15.01
18.10
19.41
20.35
12.15
15.19
18.30
20.—
20.55
12.20
15.24
18.35
20.05
21.—
12.22
15,25
18.36
12.37
15.40
18.51
12.50
16.—
19.11
12.51
16.20
19.15
13.10
16.40
19.35
Hollan'dsche tijd.
v. Dri'eschouwen
Zuiddorpe
Roodesluis (H.
Belgisohe tijd.
Knuisstraat (B. i
a. Moenbeke
Richting: DrieschouwenMoerbeke*
Belgisohe tijd.
6.05
8.31
12.21
15.30
6.10
8.35
12.26
15.35
6.22
8.47
12.37
15.47
6.14
8.37
12.25
15.39
6.22
8.45
12.32
15.47
v. Moerbeke
Kmisstraat (B. douane)
Hollandsche tijd.
Roodesluis (H. douane)
Zuiddorpe
a. Drieschouwen
6.40
10.33
13.35
16.50
6.50
10.41
13.45
17.—
7.20
11.12
14.16
17.28
7.28
11.18
14.24
17.36
7.34
11.24
14.31
17.41
Deze dienst vervalit op nader aan te kondigen datum.
j\utobusdiensten. Richting: St. JansteenHulstWalsoorden.
v.
St. Jansteen
8.10
al0.20 12.25
14.55
al6.45 Z18.05
19.45
Hulst (Station)
6.30
8.15
al0.25
12.30
15.-
al6.50 18.11
19.50
Markt
a.
Walsoorden
7,10
8.55
all.—
13.10
15.40
al7.30 18.45
20.30
Z
v.
Walsoorden
7.15
a9.05
09.40
all.10
13.20
15.50
al7.36 18.50
20.40
a.
Hulst Station
7.55
a9.45
bl0.20
all.50
14.—
16,30
al8.10 19.30
21.20
b.
Markt
a.
St. Jansteen
8.—
a9.50
bl0.25
all. 55
14.05
16.35
19.35
Op tijdig verizoek van of
naar St. Jansteen.
Alleen op Zondag.
Zondags niet.
Werikdagen niet.
Ter Neuzen
6.15
10.58
14.04
al7.02
bl8.25
Sluiskil
6.24
11.06
14.13
17.11
18.34
Axel
6.33
11.14
14.21
17.21
18.43
Kijkuit
6.41
11.21
14.29
17.28
18.51
Hulst
6.53
11.33
14.40
17.42
19.01
Greenwichtjjd.
18.57
Clinge (Tol)
6.51
11.25
14.33
17.37
St. Gibes
7.02
11.32
14.40
17.49
19.0S
St. Nioolaas
7.13
11.40
14.48
17.58
19.17
St. Nicolaas
8.23
12.09
15.11
18.06
19.34
Mechelen
9.24
13.24
U6.15
19.33
20.45
Brussel (Nrd)
9.53
13.51
16.42
20.01
21.23
a. Rijdt niet op Zon- en Feestdagen.
,b. Rijdt alleen op Zon- en Feestdagen.
f Zaterdags 16.21.
v.
Brussel (Noord)
C5.17
8.03
9.55
13.20
17.55-
Mechelen
6.10
8.36
10.27
13.57
18.23
a.
St. Nicolaas
7.19
9.37
11.32
14.57
19.25
v.
St. Nicolaas
7.25
12.06
15.12
19.48
St. Gilles
7.35
12.18
15.21
19.59
Clinge
7.46
12.30
15.30
20.12:
Amsterdamsche
tijd.
Hulst (Tol)
8.20
13.03
16.—
20.44
Kijkuit
8.27
13.11
16.08
20.53
Axel
8.36
13.19
16.16
21.—
Sluiskil
8.46
13.28
16.25
21.09
a.
Ter Neuzen
8.53
13.37
16.34
21.18
's Zondags en op Feestdagen gesdhorst. In de
week vertrek uit Brussel-Zuid te 5.17, uit
Laeken te 5.31 en uit Schaarbeak te 5.35.
Amsterdamsdhe tijd
v. Ter Neuzen
Sluiiskdl
Sluiskil-Brug
Philippine
Sais van Gent
a. Selzaete
Belgisohe tijd.
v. Selzaete
a. Gent (St. Pieter)
a. Alleen op Zon-
6.50
a8.50
12.25
17.40
a20.20
6.59
a8.59
12.34
17.49
a20.29
7.03
a9.03
12.38
17.53
a20.33
7.07
a9.07
12.42
17.57
a20.37
7.20
a9.20
12.55
18.10
a20.50
7.05
a9.05
12.40
17.55
a20.35
7.24
11.
12.52
18.10
21.54
8.06
11.41
13.46
18.55
22.40
v.
a.
v.
Belgische tijd.
Gent St. Pieter
Selzaete
Selzaete
Amsterdamsche
Sas van Gent
Philippine
Sluiskil-Brug
Sluiskil
Ter Neuzen
en Feestdagen.
6.26
7.22
7.30
tijd.
8.—
8.08
8.12
8.16
8.24
8.29 12.01
9.18 12.52
9.21 13.—
9.51 13.30
9.59 13.38
10.03 13.42
10.07 13.46
10.15 13.54
17.08 20.14
18.01 21.09
18.20 a21.12
18.50
18.58
19.02
19.06
X9.14
a21.42
a21.50
a21.54
a21.5S
a22.06