Varia
INGEZONDEN STUKKEN.
Uwe belangstelling waardig.
L S.
Rondom de a.s. Ter Neuzensche
Paaschveemarkt
Wie met pek omgaat
Samenwerking.
Rondom de Paasch-Veemarkt.
L. S.
HET „ZEEMONSTER".
Petit, de assistent van hat museum van na-
tuurlijke historie, die met behulp van twee
mtessen anderhalf uur lang het op het strand
van Querqueville bij Cherbourg aangespoeld,i
lijk van het vermelde „monster" onderzochl
heeft, is tot de gevolgtrekking gekomen, dat
het geen zoogdier of walvischachtige noch een
zeehond is. Vermoed'edijk is het een kraak-
beenvisch. Pas na laboratoriumstudie kan het
dier geidentifioeerd worden. De aanwezigheid
van een omvangrijke lever en bizondere ken-
merken van de darmen hebben den onderzoe-
ker voomajmelijk tot dit resultaat gebracht.
Eenige weken geleden moet het in de nabij-
heid levend aangetroffen zijn. De gezagvoerdei
van een sieepboot werd toen door den zonder-
lingen vorm van den kop getroffen. Deze deed
ihem aan dien van een paard denken. Thans
toont de kop meer gelijkenis met dien van een
ikameel. Als die tanden niet ontbraken zou het
gemakkelijker zijn het dier tts identificeeren.
Wat eerst voor een vacht gehouden werd moet
kraakbeen zijn.
DIEREN AES GODEN AANGEBEDEN.
iDe hindoes van Rairkue in den Voor-Indi-
schen staat 'Haiderabad hadden een aap, dien
zij als een godheid aanbaden. Hij heette
Bepoe. Toen hij onlangs op hoogen leeftijd
stierf, was de heele stad in roulw gedompeld.
De bazaars werden gesloten, evenals alle
openbare vermakelijkhedien. Bepoe werd in
prachtige zijden gewaden gekleed, in een met
zilver en goud ingelegde doodkist gelegd en
overdekt met vuurlelies, jasmijn en oranje-
bloesems. Vier aanzielijike mannen droegen
de kist onder de muziek van trommels en flui-
ten naar den brandstapel, waarop Bepoe ver-
ascht werd.
Dit is niet het eenige voorbesld van dieren-
aanbidding, dat nog in onzen tijd op aarde
wordt aangetroffen. Men treft nog steeds
diierea aan, die het lot van de volkeren beslis-
sen, die de kostbaarste gesohenkSn krijgen,
waaraan zelfs menschenoffers worden ge
bracht. Vaak worden zij beschouiwd als kwade
goden, die dus bij het naderen van een belang-
rijke ondememing door dan betrokken volks-
stam eerst mild gestemd moeten worden. An-
dere dieren, zooals de heilige koe van Mysore,
schenken gezondheid en welstand aan him
aanbidders. De genoemde koe heeft haar hei-
1'igdom op den berg Karmodi in de provincie
Mysore en de grootvader van dsn tegenwoor-
digen Maharadja besteeg elken morgen bij het
aanbreken van den dag en elken avond bij
zonsiondergang den berg om het dier tie aan-
bidden. De tegenwoordige Maharadja rijdt in
zijn auto tweemaal per dag den iberg op en af,
doch hij knielt voor de koe op dezelfde wijze
als zijn voorouders het deden. De heilige koe
is veel meer dan levensgroot in de rotsen uit-
gehouwen. De Maharadja kust zijn hand en
brengt dan dezen kus ter aanbiddlng achter-
eenvolgens op de vier hoeven over. De koe
is ook een symbool van de vruchtbaarheid.
'Ook in Afrika worden op groote schaal die
ren aangebeden. Vele wilde volksstammen
aldiaar leiden hun oorsprong van een dier af.
De stamhoofden der Hausa's in Noord-Nigerie
beiwenen bijv. dat zij van leeuwen afstammen.
Dit vodk heeft inderdaad eenzelfdls woord voor
een leeuw en opperhoofd, n.l. zaki, en dezen
naam geven zij uit beleefdhieid ook aan elken
blanke. Als zij op de jacht een leeuw dooden,
zijn zij er niet toe te bewegen, de huid te ver-
koopen, want zij disnken, dat het dier de reir-
camatie is van een humner voorouders. Degene,
die het heilige dier heeft gedood, moet zich
daarvoor aan een zware straf onderwerpen.
Zonder eenig wapen moet hij 'n week geheel al-
leen in't oerwoud doorbrengen en trachten om
den geest van den leeulw mild te stemmen. Het
komt natuurlijk nooit voor, dat zoo iemand
levend terugkomt. Voordat hij de wildernis
wordt ingezonden, moet hij aanzien, hoe zijn
jachtspeer en zijn mes tegelijk met den leeuw
worden begravan.
Wanneer er aan dierengoden menschenoffers
worden gebracht, kiest men daarvoor altijd
de krachtigste mannen of de mooiste meisjes
van den stam ult. Slechts het beste is goed
genoeg. Zoo is er een stam, die geregeld zijn
koningen offerde. Deze verzetben zich in het
geheel niet tegen dit gebruik, want zij geloof-
den, dat hun ziel dan versmolt met den god
van den stam en zoo de onsterfelijkh'sid var-
wlerf.
Bij sommige stammen speelt de krokodil-
aanbidding een zeer groote rol. Een van deze
heilige krokodillen, die binn/sn een cirkelvor-
mige omheining wordt gehouden, is reeds 200
jaar oud en zeer goed doorvoed. Men zegt,
dat het dier nooit iets anders dan menschen-
vleesch heeft gegebsn.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
Ter Neuzen, 14 Maart 1934.
Mijnheer de Redacteur!
Nog eenmaal wensch ik „Ter Neuzenaar"
te antwoorden op zijn verweer inzake de te
stichten Waterleiding.
Allereerst moet ik opmerken, dat mijn schrij-
ven ten doel had, de menschen te waarschu-
wen, niet naar de mijns inziens valsche be-
weegredenen van j.Ter Neuzenaar" te luiste-
ren, en vrij en frank, naar eigen inzicht, op
een aan te bieden lijst voor of tegen deze
Waterleiding zich uit te spreken: dit wilde
echter „Ter Neuzenaar" voorkomen, zeker is
hij bang voor de gevolgen.
Dat er voor hem geen genoegzame argumen-
ten worden aangevoerd, zal niemand verwon-
deren, aan die zijde zijn nu eenmaal aange-
voerde argumenten van geen waarde; dan is
maar alleen het Bureau van Watervoorziening
in Den Haag geloofwaardig. Gaarne zou ik
„Ter Neuzenaar", die den moed niet schijnt te
hebben zijn ingezonden stuk met zijn naam te
onderteekenen, het adres willen opgeven waar
hij zich vervoegen kan; hij zal dan ondervin-
den, door iemand te worden onderricht, die op
dat gebied zijn sporen verdiend heeft; meteen
kan hij dan ook tevneden zijn over zijn eisch, te
mogen weten, wie zich in zoo een gewichtige
zaak wel als adviseur wenscht op te werpen.
Pat er in de kwestie „Waterleiding" veel
enormiteiten zonder grond zijn gedebiteerd is
waar, maar het is ook waar dat deze veel ge-
lulwd zijn nadat er in de kgpaerbenekening van
sommige soort woningen die tegenwoordig
veel in gebruik zijn een andere berekeming
is aangelegd. Gaame zou iik ook daarom den
naam van inzender weten, het kan dan bljjkec
of hij ook bij die gelukkigen behoort
Dat „Ter Neuzenaar" onverschillig staat
tegenover het bedrag, dat jaarlijks door on*
Neuzen's publiek zal moeten worden opge-
bracht, is ook al begrijpelijk, omreden men aan
die zijde, als men iets groots wil doen, niet
verlegen is de bevolking lasten op te leggea
die ondragelijk worden.
Dat ondergeteekende niet wenscht te prijzen,
wat de Heeren fwjjzen, is natuurljjk een doom
in him oog, en dat het in zulk een emstige
zaak, een houding is, onwaardig aan een magi-
straat onzer gemeente, is voor de drijvers van
deze dure waterleiding een vaststaande zeker-
heid; echter niet voor de zeer velen die mijn
beschouwingen deelen. Ik hoop daarom, af-
gezien van schimp, op de naar mijn overtuiging
voorzichtige weg te blijven voortgaan, en zal
blijven ageeren en protesteeren, dat men on*
een gedwongen aansluiting op den rug legt',
eenvoudig om de enkelen, die iets grootsch wil
len, te ontlasten van den geldelijken last dien
zij zouden te dragen krijgen
Daarom „Ter Neuzenaar" sticht gij met de
voorstanders Uw gewenschte waterleiding, nie
mand zal U daar hard over vallen, maar laat
Uw fascistische neigingen U geen parten spe-
len, en betaal het door U zoo gewenscht*
water uit eigea zak.
Met dank voor de plaatsing.
Hoogachtend,
D. SCHEET.F. Azn.
Bezoekt de Paasch-Veemarkt te Ter Neuzen
Onze Paaschvee Tentoonstelling komt.
Daarmede een praclhtgelegenheid voor de
aankoop en bezichtiging van het vee.
De vereenigde slagers hebben het vorige
jaar op bescheiden schaal een proef genomen
in onze stad met een veetentoonstelling, een
proef die uitnemend geslaagd is.
Het moet ons dus niet verwonderen, dat de
slagers aangemoedigd door het verkregen
resultaat dit jaar gekomen zijn met eene
uitbreiding van het ten vorige jare gelukte
plan.
Wjj mogen de slagers geluk wenschen met
hetgeen tot heden bereikt werd, terwijl zij
onze waardeering verdienen met de plannen
voor dit jaar.
Ik herhaal, de slagers verdienen onze waar
deering en wel in tweeerlei opzicht.
Allereerst moeten wij hun moed bewonde-
ren, dat zij in dezen tijd van crisis, met zijn
belangrijke hoefveelheid crisisbepalingen ten
bate van het landibouwibedrijf, de noodige
lust hebben met een collectie vee te komen,
dat er uitnemend uit ziet. In het dagelijksche
onderlinige verkeer, hooren wij wel van crisis-
maatregelen, maar als buitenstaanders besef-
fen wij niet half, wat deze voor het slagers-
bedrijf beteekenen. Die meer van nabij
bekend is met deze maatregelen, weet hoe
drukkend deze zijn voor het slagersbedrijf.
Men vergete niet, dat door de noodzakelijk
gerworden regeeringsmaatregelen vele bedrij-
ven uiteen worden gerukt en in een abnormale
toestand verkeeren.
Onder hen behooren onze slagers, die in
hun bedrijf emstig worden getroffen.
Het mag door ons wel worden gewaardeerd,
dat de slagers trachten stand te houden en
het beste t^ geven voor de comsumptie.
Er is een tweede aanleiding de slagers in
hun bedrijf te bewonderen. Immers zij zoeken
in hun bedrijf niet enkel de bestaansmogelijk-
heid voor zich zelf. Neen zij willen het pu
bliek dienen, zij willen de vleeschvoorziening
tot een goede hoogte brengen in het belang
van de verbruikers.
Naar mijn gevoelen wordt dit door ons te
weinig gewaardeerd.
Het is ten hoogste prijzenswaardig, dat de
vleeschvoorziening niets te wenschen overlaat.
Dat de slagers het beste vee zoeken voor de
oonsumptie, wat zeker niet altijd in het belang
van de slagers zelve is.
De slagers hebben hun bedrijf, dat hen lief
is geworden en nu kan de waardeerinig bij de
buitenstaanders door hen bereikt worden, in-
dien zij deugdelijk en bruikbaar vee aankoopen
om te slachten ten dienste van het gebruik.
Daarvoor is de Paaschvee Tentoonstelling.
Met deze wetenschap, roem ik de actie van
onize slagers, dat bij hen de durf is voor de
organisatie van de kamende Paaschvee Ten
toonstelling. Het is derhalve noodig, dat wij
daarvoor niet enkel onze belangstelling
toonen met wat vriendelijke woorden, neen
wij hebben meer te doen.
Het spreekt, als inwoners gaian wij eens
zien. Een ieder toone hier belangstelling en
bezoekt de markt, opdat de vereenigde slagers
de verzekering ontvangen, dat hun werk
wordt gewaardeerd.
Dat zij in de belangstelling van het publiek
de begunstiging zien van hen, die weten welk
een moeite het is, het „beste van het beste"
vee te zoeken, dit te laten zien en te slachten
voor de consumptie.
Deze aribeid door de slagers ondemomen,
zal gelukken; want niemand onzer zal willen
achterblijven zijn belangstelling te toonen, nu
deze groep van nijvere menschen, alles be-
proeven het publiek te bedienen met hun
kostelijke waar.
Komt daarom naar de markt, het is uwe
belanigstelling dulbibel waardig en doe uwe
bestelling voor de Paaschdagen.
Ter Neuzen. HUIZINGA,
Burgemeester.
Als mij gevraagd wordt om een kort artikel
te sehrijven betreffende de Paaschveemarkt
te Ter Neuzen, doe ik dit met genoegen, om-
dat deze 2e Paaschveemarkt de eerste ver
zal overtreffen.
Met de medewerking van onzen Edelacht-
baren heer Burgemeester Huizinga (de steun
der gemeente) en middenstanders van Ter
Neuzen, moet deze markt, uitgaande van den
Zeeuwsch-Vlaamschen Slagersbond, slagen.
De steun der Ter Neuzensche Winkeliers-
vereeniging en de Vereeniging voor Vreem-
delingenverkeer bewijst wel, dat de Paasch
veemarkt van verleden jaar een succes is
geweest en tevens een bewijs, dat er door
samenwerking der verschillende middenstan
ders nog wel eenige bedrijvigheid in onze
gemeente te brengen is.
De Zeeuwsch slagers zullen dien dag aan
het publiek eens toonen wat ze in hun zaken
slachten. De landbouiwers die best vee te
verkoopen hebben worden ook uitgenoodigd
hun vee ter markt te brengen en eens te
toonen wat best vee het land van Ter Neuzen
en Axel beizit.
Veehandelaars, zoo nauw met de slagerij
verbonden, hier ligt voor U een terrein om
met ons samen te werken. Door deze samen
werking kunnen wij stelling nemen tegen de
crisismaatregelen, waarvan wij voomamelijk
de dupe z(jn. Als wij zoo samenwerken zou
het niet uitgesloten zijn nog meer markten
per jaar te houden. Veehandelaars van
Zeeuwsch-Vlaanderen wij rekenen op Uw
medevfefking.
Daarom alien die eenig belang hebben bij
zoo'n markt hun beste kracht besteed, om de
ons geschonken steun van zoovele zijden, niet
te besohamen.
Ter Neuzensche Middenstanders laat dien
dag de driekleur wapperen om de vreemde-
lingen te toonen, dat de Middenstanders van
Ter Neuzen 66n zijn. Het Bestuur van den
Zeeuwsch-Vlaamschen Slagersbond zal zijn
best doen om deze markt te doen slagen.
De vele leden van dezen bond staan achter het
bestuur. Vele slagers en veehandelaren van
over de Schelde en de Belgische grens hebben
ons bezoek reeds toegezegd.
Enkele slagers die nog niet in onze gelede-
ren zijn aangesloten, roep ik toe, sluit U aan
bij ons, om met ons den zwaren strijd die ons
bedrijf moet doormaken, te kunnen strijden.
Nog een paar jaar en wij vieren ons 20-jarig
bestaan en zou ieder slager uit Oostelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen lid moeten zijn. Slagers
van Zeeuwsch-Vlaanderen wij staan bekend
als slagers van le klas vee, toont dit nog
eens op de a.s. Paasch-Veemarkt.
Uw Voorzitter rekent op U.
H. J. CODSEN.
Ons land staat bekend om zijn Paaschvee-
markten, "welke in de meeste steden der vee-
rijke centra wordeo. gehouden.
Dank zij het initiatief van den Zeeuwsch-
Vlaamschen Slagersbond is met welwillende
medewerking van het Gemeentebestuur, in
Ter Neuzen ook een Paaschveemarkt tot stand
gekomen. En dit jaar belooft de aanvoer van
vee een groot succes te worden. Een keur-
collectie van fok- en slaehtvee zal tentocnge-
steld worden.
Het vleeschetend publiek zal zich bij den
aanblik van deze slachtdieren, afvragen of het
voortaan dagelijks van dergelijke vleeschqua-
liteiten zal ^worden bediend. Dit is natuurlijk
onmogelijk. Een Paaschvee-tentoonstelling
moet beschouwd worden als reclame. Reclame
is onontbeerlijk. Ze is zoowel voor fabrikant
en winkelier, voor veehouder en slager de
gangmaker van den verkoop.
De heerschende crisis, die nog steeds met
ongekende hevigheid woedt, drukt de omzetten
in het slagersbedrijf in sterke mate. De oeco-
nomische verhoudingen zijn helaas nog steeds
van dien aard, dat vele huismoeders niet in
staat zijn het onontbeerlijke versche vleesch
voor het gezin te koopen.
Straks zullen de slachtdieren naar de
slachtplaatsen geleid worden. Zouden ze be-
seffen, dat dit hun laatste oogenblik is? Neen.
De dieren vertoonen geen onrust bij het laden
van schietmasker of gereed maken van
slachtspenapparaat, dat hun het bewustzijn
zal ontnemen.
Het lijkt ruw en iwreed een levend dier het
leven te ontnemen. Doch het moet, het is nood
zakelijk voor het bestaan van den mensch.
Evenwel zal de slager het zich tot een dure
plicht (wettelijk en moreel) moeten rekenen
om de bedwelming nauwgezet uit te oefenen
en noodelooze pijn te voorkomen.
In Duitschland is het bedwelmen vodr het
slachten verplichtend gesteld. In ons land is
aan de Joden, wier ritus zulks verbiedt, toege-
staan de bedwelming achterwege te laten. Ter
wijl de helpers de kop van het slachtdier ach-
terover houden, neemt de Sjochet het vlijm-
scherpe gallief of sakkiem en brengt de
sjechieta (halssnede) toe, waarop snelle ver-
bloedingsdood volgt.
Na de slachting cnderzoekt de rabbi of het
vleesch aan de ritueele voorschriften voldoet.
Is het onderzoek, Bedieka geheeten, afgeloo-
pen en is het vleesch in orde bevonden, dan
heet het Kosjer vleesch.
Reeds vroeg bestonden religieuse voor
schriften, die betrekking hadden tot de con
sumptie van vleesch. Uitgebreid zijn deze
voorschriften in Koran, Talmud en Pentateuch
(HI en V boek van Mozes). In Leviticus 7
23 wordt het verbod genoemd om te eten van
het vet van een os, schaap of geit. Ook het
bloed mocht niet gebruikt worden voor con
sumptie. ,,Adle ziel die eenig bloed zal eten,
zal uitgeroeid worden." Lev. 7 27.
Ook wordt onderscheiding gemaakt in reine
en onreine dieren. Lev. 11 3 tot en met 7.
Onrein worden beschouwd die dieren welke
niet herkauwen of den klauw niet zoodanig
verdeelen, dat de klove der klauwen in tweeen
Wordt gekliefd. Zoo werd de kameel, die een
herkauwer is, als onrein beschouwd, omdat het
dier den klauw niet verdeelt. Het varken is
onrein, omdat het niet herkauwt. Merkwaardi-
gerwijze worden haas en konijn, die tot de
knaagdieren behooren, gerekend tot de her-
kauwers en onrein verklaard vanwege de
klauwverdeeling.
In de loop der eeuwen zijn de religieuse
voorschriften op den achtergrond geraakt en
trad het eraan ten gronde liggend hygienisch
beginsel naar voren. In ons land bleef de
vleeschhygiene tot 1919 een omderwerp van ge-
meentezorg. Thans is de vleeschhygiene ge
regeld bij de wet van 25 Juli 1919 S 524, ge-
wijzigd 18 Mei 1922 S 305.
De huisvrouwen klagen over de dure vleesch-
prijzen. Kan het anders? Tien procent van de
waarde van het „schoone" beest neemt de
fiscus. Twintig procent van de waarde eischt
de Ned. Rundvee Centrale. Pl.m. twee en twin-
tig procent van de waarde van het varken
strekt tot steun van het stabilisatiefonds voor
de Ned. Varkens Centrale (thans verminderd
tot pl.m. 13 pet.). De Ned. Rundvee Centrale
stelt zich tot doel 210.000 drachtige en pas-
gekalfde runderen over te nemen en „te blik-
ken" ten einde de zuiveiproductie (boter, melk
en kaas), waar men in ons land geen raad
meer mede weet, te doen verminderen. Voor
vele huismoeders zal dit een raadsel zijn; want
het overgroote deel zal van het surplus nog
weinig gemerkt hebben.
Safe van den slager.
Vleesch afkomstig van een versch geslachte
koe of varken is niet gesehikt voor de braad-
pan. Het vleesch moet een rijpingsproces on-
dergaan, om malsch en lekker te worden;
wanneer deze zgn. autolyse nog niet heeft
plaats gehad, is het vleesch ongeschikt voor
de consumptie, het is te taai. Daarom laat de
slager het vleesch eerst afkoelen, om het daar-
na in de koelcel verder te bewaren. In de koel-
huizen van de abattoirs wordt het vleesch
eerst een 6-tal uren op temp, van 6 h 8 graden
in het voorkoelhuis gebracht; daama komt het
in het koelhuis op 0 tot 1 graad.
In den laatsten tijd is het aantal koelkasten
(ijskasten, frigidaires) op het platteland en in
de kleine steden, die het zonder abattoir moe
ten stellen, sterk toegenomen. Aan de vleesch
hygiene komt dit zeer ten goede. Het is thans
voor de meeste slagers een eenvoudige zaak
geworden om het vleesch en de vleeschwaren
in den zomer in goede conditie te houden en
het voor bederf en besmetting door de vieze
vleeschbromvliegen te vrijwaren.
We keeren weer terug naar de Paaschvee-
tentoonstelling en wenschen den inzenders veel
succes toe. B.
Dit is wel geen praatje over de Ter Neuzen
sche Paaschveemarkt, maar Wel ter gelegen-
heid van die markt. Landbouwers, slagers,
veekooplui, stal- en melkerijpersoneel komen
dagelijks met vee in aanraking.
In mijn omgeving zijn mij juist dezen win
ter veel menschen opgevallen, die aan polsen,
armen en hoofd met een onstoken huid waren
versierd, die van het vee afkomstig was en
door aanraking met diefien was ontstaan, dus
door besmetting. In dit geval was een schim-
melplant de boosdoener. Bij onze huisdieren
zien wij vooral in den staitijd kale haarlooze
plekken met schubben en schilfers bedekt. De
plekken zijn meestal rond, maar kunnen zich
uitbreiding door samenvloeiing, zoo zelfs dat
sommige dieren vrijWel geheel kaal zijn en er
omooglijk uitzoen. Enkele namen hiervoor in
de streek zijn: zilt, ziltigheid, schurft en
schurftachtigheid. De dieren hebben er vaak
niet zoo heel vee] last van, al kan hierbij een
sterke jeuk optreden en door schuren een sterk
ontstoken huid met ettering. Bij den mensch
spreekt men van ringworm, omdat de schim-
mel zich van het midden uit kringvormig ver-
breidt. Nu kan dit lijden bij den mensch oppei-
vlakkig en diep zitten. Oppervlakkig geeft het
een grauwe schubbige huid te zien. Deze vorm
is vrij onschuldig, al verhoogt dat nu niet di
rect het uiterlijk schoon. Bij dieperen groei
evenwel is dit lijden vaak uitermate lastig en
prjnlijk. De schimmeldraden gaan langs de
haren naar binnen, omsluiten ze, dringen er in
door en vernietigen ze. De huid is pijnlijk en
gezwollen. In de schedelhuid, bij den heer der
schepping in wang en kin, is de historie nog
vervelender.
De z.g. baardschurft is hetzelfde. Bij den
hinder en de pijn volgt als regel een flink ge-
kleurde zalf of tinctuur op de dikke wang en
het genot, dat haartje na haartje door den arts
met een tangetje uit de koonen wordt ge-
plukt.
Ook in dit geval is voorkomen beter dan ge-
nezen.
Behandel daarom de dieren, voor U zelf deze
tatoueering ovemeemt. Uit de doos met goede
raadgevingen, hier enkele.
Leg als melker of melkster Uw onbedekt
hoofd niet tegen de flanken van het aange-
taste melkvee. Houdt bij kammen en borste-
len, bij het villen van slachtdieren, bij het be-
tasten voor den koop van aangetast vee, reke-
ning met de kans van besmetting.
Zonder aangetast vee af, gebruik voor het
tqilet van deze, apart gereedschap. Ontsmet
iiw Stal en gereedschap als het vee in de weide
is gegaan. Een eenvoudige behandeling der
aamgetaste dieren met een flinke borstel en
groene zeep, een zalfje, doet reeds vaak won-
deren en spaart U en Uw gezin vaak veel
narigheid.
DEES.
Zaamslag, Maart 1934.
Voor de tweede maal organiseert de
Zeeuwsch-Vlaamsche Slagersbond een ten
toonstelling van slaehtvee te Ter Neuzen en
wel op Woensdag 21 Maart a.s. Daardoor
toont deze organisatie nog wel iets aan te
durven in dezen tijd, waarin de financieele
uitkomsten der bedrrjven over het algemeen
zeer slecht zijn. Toch willen de slagers uit
het Land van Axel aan het publiek laten zien.
tot welke resultaten ijver en zorg aan het vee
besteed, kunnen leiden.
Dat hieruit ook goede resultaten voor de
veehouders kumien voortkomen, zal wel nie
mand willen betwisten, immers als het in
andere streken van het land, vooral de
dichtstlbevolkte, bekend wordt dat hier in het
Land van Axel zeer goed vee wordt gefokt
en gehouden, zal de handel daarin dan ook
meer het oog naar deze streken richten. Dit
is dan ook voor den dag getreden op de jaar-
markt en veetentoonstelling vorig jaar te
Axel georganiseerd door den Zeeuwsch-
Vlaamschen Slagersbond, in samenwerking
met enkele landbouwvereenigingen, welke
markt buitengewoon geslaagd mocht heeten.
Er mag verwacht worden, dat de veeten
toonstelling te Ter Neuzen eveneens een groot
aantal, in alle opzichten goed verzorgde en
voor het doel geschikte, dieren zal te zien
geiven.
D. DE PUTTER,
Dierenarts, Axel.
Onze tweede Paaschveemarkt staat voor de
deur. De Zeeuwsch-Vlaamsche Slagersbond
met welwillende medewerking van Vreemde-
lingenverkeer en de Winkeliersvereeniging
„Klimop", heeft het wederom aangedurfd om
deze Paaschveemarkt of tentoonstelling te
organiseeren. Laatstgenoemde vereenigingen
toonen een goede kijk op de zaak te hebben
en zullen zeker ook de belangen van hunne
leden dienen met medewerking te verleenen
aan den Z. V. S. B. om deze voor de midden
standers van Ter Neuzen zoo'n geiwichtigen
dag zoo goed mogelijk te doen slagen.
Vooral het bestuur van ,,Klimop" toont
hiermede aan, dat zij met elke groep van hare
leden meeleeft en "hunne belangen in de.hand
wil werken.
Met zulk een Paascbveetentoonstelling gaan
meer belangen mee gepaard als men opper
vlakkig wel denken zou. Men ziet hier ten-
toongesteld het beste wat Zeeuwsch-Vlaande
ren bieden kan op geibied van vee- en varkens-
teelL Gij zult ze zien staan in verschillende
categorien. Het fijne Zeeuwsche rund bekend
door zijn lekker sappig vleesch naast de
zware vette ossen en koeien, gemest met het
krachtige voer van onzen vetten bodem. De
varkenshokken gervuld met de meest uitge-
zochte dieren van ons gewest, terwijl de fijn
gemeste zoetemelkskalveren ook niet zullen
onfcbreken en om den stoet te sluiten zullen
wij nog een mooie collectie schapen aantref-
fen, die elkaar den prijs zullen betwisten.
Dan krijgen wij de afdeeling fokvee, waar
van ook al prachtige inzendingen in voorbe-
reilding zijn. Een en ander zal natuurlijk 'n
kolossale drukte teiweeg brengen, omdat er
als vanzelf veel belanghebbenden aan te pas
komen, terwijl het aan belangstellenden ook
niet zal ontbreken.
Het is dan ook zeer interessant de spanning
gade te slaan van de aanvoerders der ver
schillende exemplaren, welke dieren straks
bekroond huiswaarts zullen keeren, vooraf-
gegiaan of gevolgd door hunne gelukkige
eigenaars, die het reeds bestemd hebben om
met de aanstaande Paasch-feestdagen hunne
klanten er eens extra mee te bedienen.
Als oude traditie staat het bij elken slager
op het program om met het Paaschfeest zijne
clienteele iets extra's aan te bieden. Met het
in het leven roepen van deze tentoonstellingen
wordt dit streven als van zelf nog verstenkt
en iedere slager doet zijn uiterste best om
tenminste 66n bekroond dier machtig te wor
den om er dan zijn Paasch-etalage mee te
versieren en terwijl voor dergelijke dieren
altijd een abnormale hooge prijs wordt be-
dongen gaat dit voor den slager een groot
geldelijk offer vragen en is natuurlijk wel een
practische, doch een zeer dure reclame. Wj)
nemen dan deze gelegenheid ook te baat
het vleesch-etend publiek van Ter Neuzen en
Omstreken beleefd te verzoeken om belang
stelling te toonen voor hetgeen U wordt
geboden door de leden van ons slagersgilde.
Neemt notitie van onze dtalage's v66r de
Paaschdagen. Wij willen onze zaken naar
voren brengen om ons artikel vleesch U In
zijn voile waarde te toonen, door het beste
ult het beste aan te bieden.
Ter Neuzen wil niet achterblijven met de
centrumsteden van de districten gelegen aan
den overkant van de Schelde, maar wil ook
schitteren met den traditioneelen Paaschos.
Bedenk toch en stel het op prijs, dat Ter
Neuzen kan bogen op een aantal vleesch-
winkels, vleeschpaleizen zouden wij ze
haast noemen, die kunnen wedijveren met de
vleeschwinkels uit de grootste steden van
ons land.
Geachte lezers schenkt ons dan ook Uw
moreelen steun en wij groote en kleine slagers
van ons gewest zullen er steeds naar streven
U goede waar voor Uw geld te leveren.
HERMAN WOUTERS,
Onder-Voorzitter Z. V. S. B.
Ter Neuzen, Maart 1934
Als Secretaris van de Zeeuwsch-Vlaamsche
Slagersbond werd mij gevraagd, een klein
overzicht te willen geven van mijn ervaring
gedurende den tijd dat ik fungeerende ben
in de Slagerswereld, waaraan ik zal trachten
te vol doen.
Sedert ruim een jaar geleden viel mij de eer
te beurt om uit een flink aantal sollicitanten
tot Secretaris van den Z.-Vl. Slagersbond te
worden benoemd. Als ik U verklaar dat door
mij naar deze betrekking werd gesolliciteerd
met de overtuiging, indien ik mocht worden
benoemd, my een mooie taak zou worden
opgedragen. Gedurende de korte periode dat
ik voor U werkzaam ben is mij gebleken dat
door de steeds moeilijker wordende levens-
omstandigheden veel van de slagers wordt
gevergd en het geen overbodige luxe is om
georganiseerd te zijn. Ik ben overtuigd dat
iedere slager welke bij U niet is aangesloten
de zaak verkeerd begrijpt. U zult met mij
wel eens zijn dat door eendrachtige samen
werking wel terdege met Uwe belangen moet
worden rekening gehouden. Indien dit wordt
begrepen kan succes niet uitblijven. Zooals
door U reeds meendere malen aan den lijve
ondervonden, worden nog maar steeds meer
maatregelen uitgedacht om het den slager
moeilijker te maken om het bedrijf naar be
hooren te kunnen uitvoeren. Eenmaal zal
er een tijd komen, dat U zult moeten zeggen
z66 kan hetniet langer en dan te weten dat
U organisatie voor U paraat is mag men zich
gelukkig achten georganiseerd te zijn. Doch
nog vele Uwer vakgenooten zijn nog niet
doorldrongen van de moeilijkheden welke aan
het bestuur van den Z.-Vl. Slagersbond worden
opgelegd. Uw doortastende Voorzitter is geen
moeilijkheid te groot en geen opdracht te
zwaar om deze te trachten tot een voor U
goed einde te brengen. Als Secretaris kan
ik U toel verklaren, dat het mij verwondert
dat hij naast zijn bedrijf nog zoo'n berg werk
kan verzetten om voor het welzjjn van zjjn
mede-leden te werken. Ik meen dan ook vrij-
moedig te mogen vragen om hem aller steun te
geven, welke hij zoo ruimschoots verdient
Ik heb mij gedurende den tijd dat ik Uw
Secretaris ben altijd met blijmoedigheid aan
Uw zaak gegeven en hoop met Uw geacht
bestuur en leden nog vele jaren te mogen
samenwerken en hoop tevens dat er door
Uwe voile medewerking nog veel moois en
goeds tot stand gebracht kan worden.
Veel succes en goede zaken met deze
Tweede Paaschveemarkt te Ter Neuzen, Je
de wensch van Uw
SECRETARIS.