ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. AKKER.CACHET5 No. 9090 Eerste Blad MAANDAG 8 JANUARI|1934 74e JAARGANG De verbreeding van hef Kanaal door Zuid-Bevelend. Binnenland De regeering ontkent, dat de uitvoering van deze werken ook maar eenigermate voet zou geven aan andere staten, die zeggenschap over de Nederlandsche tusschenwateren verlangen. Niemand heeft een andere Rijn-Scheldeverbinding te eischen. TER NEUZEN, 8 JANUARI 1934 Wordl ge weer gekweld door die nare pijnen, waardoor Ge Uw werk niel meer kunl blijven verrichlen. Neem nu loch eens een of Iwee "AKKERTJES" die Uw pijnen zullen verdrijven en U ook in deze dagen fil en opgewekl zullen maken. Nederlandsch Ongeevenaard tegen Hoofd- pijn, Kiespijn, Rheumalische pijnen, Zenuwpijn, Vrouwen- pijnen. Per 12 st. slechts 50 ct. OPHEFFING OPENBARE SCHOLEN. TER UZENSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Binnen Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen fr. per post f 1,55 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post f 5,60 per jaar Voor Belgie en Amerika 2,overige landen 2,35 per 3 maanden fr. per post Abonnementen voor het buitenland alleen by vooruitbetaling. Uitgeefster: Firma P. J. VAN DE SANDE GIRO 38150 TELEFOON No. 25. ADVERTENTIeNVan 1 tot 4 regels f 0,80 Voor eliken regel meer f 0,20. KLEINE ADVERTENTIeNper 5 regels 50 cent by vooruitbetaling. Grootere letters en clichd's worden naar plaatsruimte berekend. Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, hetwelk op aanvraag verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst een dag voor de uitgave. DIT BLAD VEItSCHIJNT IEDEREN MAANDAG-, WOENSDAG- EN VRIJD AG A V OND. Verschenen is de Memorie van Antwoord op bet Voorloopig Verslag van de Tweede Kamer over het wetsontwerp tot verklaring van bet algemeen nut der onteigening voor verbreeding van het kanaal door Zuid-Beve- lnd en verhooging van de spoorbrug over dat kanaal by Vlake met bijkomende werken. Daaraan wordt aan de N. R. Crt. ontleend: AWorens de In het Voorloopig Verslag ge- mhakte opmerkingen te beantwoorden, acht de regeering het niet overbodlg in korte woor- den duideiyk aan te geven, welke de bedpeling is van. de werken, die het aahhangige wetsontwerp beoogt. De bedoeling is aan het kanaal door Zuid- Beveland zoodanige werken uit te voeren, dat tegemoet wordt gekomen aan de betzwaren, welke de scheepvaart op dat kanaal onder- vindt van de te lange ligging en de te geringe doorvaart van de spoorwegbrug te Vlake en de brug voor gewoon verkeer te Schore en van de te geringe dwarsafmetingen van het ka naal. Daartoe zullen de bruggen te zamen op 6t'n ondenbouw worden aangelegd nabij Vlake, op een zoodanige hoogte, dat nage- noeg de geheele vaart onder het vaste gedeel- te van die bruggen zal kunnen passeeren en dus zonder hinder voor het landsverkeer. Boven een tweede doorvaartopening van die brpggen zal een beweegbaar gedeelte worden aiangehracht, hetwelk de weinige hooge sche- pen, die het kanaal bevaren, zal kunnen door- laten. De voorgenomen verbreeding van het kanaal omvat niet meer dan de verwijding, welke aan de bezwaren tegemoet komt, die reeds geruimen tgid door de scheepvaart zyn ondervonden. Het is voor het maken van die verwyding noodig den kanaaldyk aan die zg'de van het kanaal waar de verbreeding moet worden gemaakt te verleggen. Deze wordt dan zoover buitenwaarts verschoven, dat een mogeiyke verdere verbreeding in de toekomst uitvoerbaar is, zonder dat men dan opnieuw zou moeten vervallen in de kosten van een volgende dykverlegging. De noodzakelijkheid van zoodanige verdere verbreeding bestaat naar het oordeel van de regeering voor het oogenblik nog niet. De plannen zyn reeds van ouden datum. Toen in 1913 het op- en afgaand scheepvaart- verkeer ongeveer 17.000.000 ton bedroeg, ga- ven klachtm over de spoorwegbrug by Vlake en oyer de vaart in het kanaal reeds aanlei- ding tot het opmaken van een voorontwerp voor de verbetering van die brug en verbree ding van het kanaal. Dat dergeiyke plannen ter hand worden ge- nomen zal weinig verwondering wekken, als men uit byiage I ziet, dat de scheepvaart, welke in het begin van het bestaan van het kanaal slechts ongeveer 400.000 ton bedroeg en na tien jaar nog slechts 1.500.000 ton be- reikte in 1913 tot ruim het tienvoudige steeg. Het in 1914 en 1915 opgemaakte vooront werp werd tengevolge van de oorlogsomstan- dtgheden niet vender uitgewerkt, hoofdzakelijk omdat de scheepvaart toen afnam. Naarmate de scheepvaart zich ontwikkelde, heeft verbetering van bet kanaal van Zuid- Beveland plaats gehad op denzelfden voet als dit met de overige waterwegen in Nederland het geval is geweest. De bedoeling der re geering is, dat hiermede wordt voortgegaan. Van die bedoeling wenscht zij zich niet te laten afbrengen wegens strevingen, die zich in de Centrale commissie voor de Rijnvaart hebben geopenbaard, om den aldaar vertegen- woordigden regeeringen door middel van die commissie meer zeggenschap over onze tus schenwateren te verschaffen. Als de ver- keerstoestand verbetering vereischt (en dat is thans het geval), dan gaat de Nederland sche regeering daartoe over, onafhankeiyk vein de vraag of derden welllcht den rechts- toestand gaame gewijzigd zouden zien. De regeering is steeds van oordeel geweest, dat de Nederlandsche scheepvaartwegen en dus ook het kanaal door Zuid-Beveland ge- schikt moeten zyn voor de scheepvaart, welke daarvan gebruik maakt. Van Nederlandsche zijde zijn in de Centrale commissie voor de Rynvaart felteiyke inlichtingen verstrekt aan- gdande de voomemens, die de Nederlandsche regeering had, ten aanzien, van de door haar wenscheiyk geachte verbetering der tusschen wateren waaronder het kanaal van Zuid- Beveland. Het zou een verdraailng der feiten zyn aan het verstrekken van die inliehtin- g>en het karakter te willen toeschryven van een door Nederland gegeven en door der den aanvaarde belofte. Goon vreemde inmengtng in de Neder landsche Tusschenwateren. In het licht van het voorgaande zal het dui- deiyk zyn, dat het onjuist Is te veronderstel- len, dat de vaste wil der regeering, zich tegen iedere uibbreiding van het Rynregime te ver- zetten, zou kunnen worden geinfluenceerd door mededeelingen omtrent hetgeen zij uit vryen wil zal gaan doen. Een stellige verkla- rlng, dat zy vreemde medezeggenschap over de Nederlandsche Tusschenwateren energatek en categorisch van de hand heeft gewezen en zal blijven wijzen, kan dh regeering zonder bezwaar afleggen. De meening van de leden, dat tusschen de uit te voeren werken voor de brugverhooging eenerzijds en die voor de kanaalverbreeding anderzyds technisch geen noodjzakeiyk ver band bestiaat, acht de regeering niet juist, hetgeen zy op technische gronden nader ult- eenzet. Dat in de memorie van toelichting niet ge- sproken werd over een verband dat zou be staan tusschen het wetsontwerp en de kwestie van de herziening der tractaten van 1839, noch over een verband met de bevoorrechting door Belgie van de scheepvaart tusschen Bel- gische havens en den Rijn, mag geen verwon dering wekken, omdat, zoodanig verband niet bestaat en ook nimmer' bestaan heeft. De Rijn-Scheldeverbinding. Zooals reeds werd uiteengezet, acbt de re geering de verbetering van het kanaal nood- zakelijk in verband met de toeneming van het scheepvaartverkeer. Zij beoogt daarmede geenszins een afweermiddel te scheppen tegen den eisch van een andere verbinding te water tusschen Ryu en Schelde. Immers naar haar oordeel heeft niemand een anderea weg te eischen, daar Nederland voldaan heeft en blijft voldoen aan de verplichtingen, welke bet in 1839 op zicb heeft genomen om, als een der tusschenwateren in casu het Kreekrak door natuurlijke gebeurtenissen of werken van kunst onbruikbaar zou worden, een anderea weg aan te wijzen, welke even veilig en even goed en gemakkelijk zou zijn, als de afgesloten weg. Daaraan heeft Nederland voldaan, want het kanaal door Zuid-Beveland biedt een weg, die niet alleen even veilig, even goed en ge makkelijk is, maar een weg, die veiliger, beter en gemakkelijker is, dan de in 1867 afgeslo- tene. Wanneer Nederland daa ook te eeniger tyd I uit vryen wil een anderen vaarweg mocbt wil len toestaan, zou dit zijn gebeel los van de verplichtingen, welke bet scheidingsverdrag van 1839 oplegt en zou zulks al naar Neder land verkoos, kunnen geschieden binnen het kader, dan wel los van de z.g. historisch- geografische grenzen der scheidxigslijnen. De verslagen van de besprekingen in de Rijnvaart- commissie zijn gelieim; in die omstandigbeden heeft de Regeering niet de vrijheid, de Staten-Generaal over die be sprekingen in te licbten. Met de meening, dat de verbreeding van het kanaal door Zuid-Beveland als een herziening van de Tractaten van 1839 tot stand zou ko- men, waarbij een nieuwe scheepvaartverbin- ding tusschen Schelde en Hollandsch Diep aan de reeds bestaande zou worden toegevoegd, niet noodig zou zijn, kan de Minister zich niet vereendgen. In de eerste plaats niet, omdat al zou bij een zoodanige herziening de bouw van een nieuw kanaal tusschen de Schelde en het Hollandsch Diep worden toegestaan, geen enkele zekerheid zal bestaan, dat dit kanaal binnen afzienbaren tij.d gereed zal komen, ter- wijl ook, al werd de aanleg dadelijk met de grootste kracht ter hand genomen, de vol- tooi'ing niet voor ongeveer 10 jaar daama te verwachten zou zijn. Maar ook al biyft na indienststellLng van een tweede verbinding de scheepvaart tus schen het Hollandsch Diep en de Schelde ge- iyk aan die van 1931, dan nog zal het deel, dat het kanaal door Zuid-Beveland zal biyven volgen, zoo groot zijn, dat aan een verruiming van dat kanaal niet zal zijn te ontkomen. De opmerking van verschillende zyden ge maakt, dat het samenstel van subsidle en premies van Belgische zijde verleend aan het verkeer tusschen Belgische havens en den Ryn schadelijk is voor het Rynverkeer der Nederlandsche havens, moet als juist worden erkend. Zulke maatregelen van een mede- dinger op transportgebied mogen echter niet ertoe leiden om een werk van algemeen nut achterwege te laten, noch de Nederlandsche Regeering ertoe te brengen, na te laten, wat zij tegenover eigen schippers een plicht acht. De verbreeding niet alleen een Belgiseh belang. Te veel wordt de indruk gewekt, alsof de vaart door het kanaal door Zuid-Beveland een uitsluitend Belgiseh belang is. Dit is een on- juiste voorstelling van zaken, die rechtzetting behoeft. In de eerste plaats is een dergeiyke voorstelling onjuist, omdat de schepen voor ongeveer 71 pet. naar het aantal en 47 pet. naar de tonnenmaat Nederlandsch zyn. Neder land is voor nog grooter percentage bouwer van deze schepen en onze goed uitgeruste In dustrie aan de Noord en de Merwede heeft steeds haar groot aandeel gehad, niet alleen in den bouw der schepen en sleepbooten, maar ook in de jaariyksche onderhouds- en herstel- lingswerken. Reeds uit dien hoofde heeft Nederland een niet te verwaarloozen belang by de ontwikkeling der vaart op de tusschen wateren. Rotterdam en Antwerpen. Rotterdam en Antwerpen beiden staan tegenover concurreerende invloeden van Duit- sohe en Franscbe, zelfs van Italiaansehe ha vens, tengevolge van de wijze, waarop in de laatste jaren de spoorwegtarieven worden gebezigd om verkeer kunstmatig naar bepaal- de havens te leiden. Het is daarom volstrekt niet zeker, dat, als men de ontwikkeling der scheepvaart op het kanaal door Zuid-Beveland tegenwerkte, bereikt zou worden, dat de daar- door aan de Belgische havens onttrokken goederen naar de Nederlandsche havens zou- gaan. Of Belgie zal overgaan to,, verzachting der voor enze Rynvaart minder gunstige maat regelen, als Nederland zyn tot dusver gevolg- df politiek biyft volgen, valt niet te voor- spellen. Nederland kan zeker ook denken aan tegemmaatregelen. MINISTER DECKERS OP RE IS MET DE HERTOG HENDRIK. Hr. Ms. Hertog Hendrik, onder bevel van kapitein ter zee C. ter Poorten, zal van 8 Jan. tot 28 Maart een oefeningsreis in de Middel- landsche zee maken. Daarbij zullen achtereen- volgens worden aangedaan Valencia, Palermo, Venetie, Tripoli en Malaga. De Minister van Defensie, Mr. Dr. L. N. Deckers, zal het eerste traject van deze oefe- niagsreis van Den Helder tot Valencia mee- maken. De aankomst te Valencia is gesteld op 17 Januari. Van Valencia zal de Minister zich naar Madrid begeven om daar eenige be- zoeken te brengen en daama zal de Minister rechtstreeks over land naar Nederland terug- keeren. De Minister zal ongeveer 14 dagen weg- blijven; hij zal op den geheelen tocht verge- zeld zijn van zijn adjudant luitenant ter zee Iste kl. J. E. A. Post Uiterweerd. DE „POSTJAGER" OP DE TERUGREIS. Vrijdagavond om 8 uur Amsterdamsche tijd (p.m. 3 uur Indische tijd) is de „Postjager" van het vliegveld Tjililitan bij Batavia ver- trokken. Na korten tijd moest het vliegtuig echter terugkeeren wegens een defect aan de bezine-leiding. Men slaagde er gelukkig in, bet euvel spoedig te verhelpen en startte toen voor de tweede maal, te ruim 10 u. (Amsterdamsche tijd). Er bestond voor deze gebeurtenis ginds in Indie niet zooveel belangstelling als voor het vertrek van de „Pelikaan". Het late uur zal daarop ook invloed habbea uitgeoefend. De „Postjager" heeft in totaal 240 K.G. post aan boord. By het vertrek werd achtereenvolgens het woord gevoerd door den resident D. G. C. A. van der Hoek, den heer Nauta Lemke, afdee- lingschef van de P.T.T., en den heer De Boer namens het studie-comite-Snelpost Neder- land-Indie. Alle drie sprekers spraken de noodige dankwoorden en wenschten de beman- ning van de ,,Postjager" een voorspoedige reis. Tenslotte kwamen de beide bestuurders luit. Asjes en de beer Geijssendorffer nog even voor de microfoon. Eerstgenoemde zeide het volgende: „Wij zullen trachten van deze reis te maken wat er van te maken valt. Wij habben het voorbeeld voor ons van 'n schitterend ge- slaagde reis, die dank zy een bestaande orga- nisatie zoo prachtig is afgeloopen. Wij ver wachten van deze organisatie ook op dezen tocht het aller mogelijke en wij weten ook, dat degenen, die onderweg aanwezig zijn zul len helpen, waar zij kunnen. Ik dank hen voor hetgeen zij gedaan hebben en by voorbaat reeds voor hetgeen zij zullen doen. Wy gaan nu zoo meteen vertrekken, wij zullen trachten alles zonder ongelukken te volbrengen". De heer Geysendorffer sprak in denzelfden geest Het Studiecomitd Snelpost Nederland Indie, deelt aan An eta Vas Dias mede, van de bemarming van de Postjager bericht te heb ben ontvangen, dat de starter van den motor gedeeltelijk vernieuwd is en zij te 3 uur 18 G. N. T., van Calcutta is vertrokken. De Postjager is te 5 uur G. N. T. te Ala- habad aangekomen en aldaar weer vertrok ken om 6 uur 45 G. N. T. DE TOCHT VAN DEN PELIKAAN. Het benauwde oogenblik boven den Balkan. Het bericht in de Bossche Crt. over het on- geval dat de Pelikaan op zijn uitreis tydens de tweede etappe tusschen Rome en Saloniki bijna overkomen was, heeft de Maasbode aanleiding gegeven eens by de vliegers te informeeren. Soer las het bericht en lachte harteiyk. Geen woord van waar, zei hy tenslotte. Hoe komen ze er aan? Als het al zoo ver is dat we de toppen van de boomen raken, dan zijn we verloren. Het was bar slecht weer in dien nacht, maar zooiets hebben we toch heusch niet meegemaakt. Rovendien, dan zouden we toch zeker onze antenne verloren hebben die, zoo lang we vliegen, uithangt en een heel eind onder hiet vliegtuig uitsteekt. En dan een mecanicien die aan het hoogte- roer komt. Ik moet den eersten mecanicien nog zien die dat doet. Maar hoe komt iemand aan zoo'n belache- 10k verzinsel Enfin, zeker om den eindindruk nog mooier te maken, dan hy is. GEREF. KERK. Cand. C. van Nes, zal thans gaame een evenitueel beroep van een der Geref. Kerken in overweging nemen. Zijn adres is Scheide- kade 24, Ter Neuzen. STOOMSCHIP OMHOOG EN VLOT- GESLEEPT. Zaterdag is onder Everingen ter hoogte van Ter Neuzen omhoog gevaren het Nederland- Product Volgens recent van Apotheker Dvmonf (Ingez. Med.) sche motorschip ,,Zuidland". Zaterdagnamid- dag is met 4 sleepbooten van de Ter Neuzen- Tugboatcompany berpoefd het schip vlot te trekken, doch kon dit niet gelukken. Zon- dagmorgen is de proef met 4 sleepbooten dier company herhaald en kwam de ,,Zuidland" vlot, en heeft de reis naar Antwerpen voort- gezet. CENTRALE VERWARMING. By onderhandsche aaabesteding is de Cen trale Verwarmings- en Warmwater Voorzie- nings Installatie voor het nieuw te bouwen Rusthuis van de Ned. Herv. Diaconie, onder architectuur van den heer L. de Bruijne te Ter Neuzen, gegund aan de Firma G. Ver- poorten en Zocn te Nijmegen. LOUIS DAVLNDS VROOLIJK TOONEEL. Ofschoon we in het verleden wel vollere zalen hebben gezien, kan, voor dezen tyd ge- rskend, gezegd worden, dat het gezelschap van Louis Davids j.l. Vrijdagavond in het Luxor-Theater" meer dan gewone belang stelling heeft getrokken, de zaal was vrij goed bezet; er waren vele belangstellenden opge- komen om van dit voor Zeeuwsch-Vlaanderen zeldzame optreden van een gezelschap eerste- rangskunstenaars te genieten. Terstond kwam de zeldzame gave van Louis Davinds, om contact te krijgen met zijn pu- bliek, tot uiting, in de manier waarop hij zich- zelf en zyn gezelschap inleidde. Hij stipte daarbij aan, weer eens in Ter Neuzen te komen na verloop van meer dan een kwarteeuw. Er ligt inderdaad een ruim tijdsverloop tusschen dat vroeger optreden en thans. Hy stond toen aan het begin van zyn loopbaan, trad hier op met zgn zuster Heariette. Beiden waren toen nog niet beroemd, hoewel de directeur van het gezelschap waarbij ze toen werkzaam waren hen een groote toekomst voorspelde. De tyd heeft dien directeur (wijlen de heer H. D. Nieuwenhuis, de bekende revue-komiek) in het gelgk gesteld. Na de inleiding kreeg men de Russische schets ,,Truba", met Joh. Kaart Jr., Fientje de la Mar en Jan van Ees, gespeeld In zeer dramatisch karakter met een onvenwacht ko- mische oplossing. Door Han Beuker werden eenige jazz-improvisaties op de piano ten beste gegeven, waama Fientje de la Mar eenige der mooiste nummers van haar reper toire, waarby ook emstige niet vergeten wer den, ten beste gaf. En daama kwam Louis Davids zelf verschillende zyner liederen kwee- len, zooals hy zou zeggen. Uit den bijval die hem ten deel viel en het aanhoudend applaus viel af te leiden, dat de hoorders daarvan maar niet genoeg konden krygen. Hij gaf als toegift het liedje van de koopman die een Fordje had gekocht, om de opgekomenen in de gelegenheid te stellen tot opluistering een refreintje mee te zingen. „De eeuwige driehoek" en „Zoo zie je me, eoo zie je me niet" hadden door de wijze waarop ze werden gespeeld groot succes, ter- wtjl dit in stygende mate het geval was met het tweede optreden van den heer Davids, waarbij hij zyn in het cabaret te Schevenin- gen beroemd geworden lied in telegramstijl niet vergat, en dat bijzonaer actueel was door de hulde aan „De Pelikaan" tot slot. „Naar buiten, naar buiten", waarin het ge heele gezelschap optrad, stond naar enze mee ning niet op hetzelfde peil als het overig deel' van het programma en geleek, door gemis aan een climax ook minder op een slot van het programma, z6<5 zelfs dat de opgekomeaen. hoewel het gedmkte programma het hun toch duidelijk maakte, maar moeilijk konden geloo- ven dat het „uit" was. Toen het tocneel in het duister viel, moest men het echter wel gelooven. GEVONDEN VOORWERPEN. De Inspecteur van Politie alhier maakt be- kend, dat omtrent onderstaande gevonden voorwerpen inlichtingen te bekomen zgn aan de daaracbter vermelde adressen: Kinderportemonnaie met inhoud, J. de Doelder, Lange Kerkstraat 31. Een paar bruine handschoenen, A. Herre- bout, Lange Kerkstraat 14. Belastingmerk, J. v. d. Velde, Van Steen- bergenlaan 31. Portemonnaie, A. Verpoorte, Veldstraat 5, Sluiskil. Een paar glacd dameshandschoenen, J, 't Gilde, Knol 32, Hoek. Glacd handschoen, C. v. d. Velde, School- laan 17. School-dtui, J. Bedet, Smidswal 17. Duimstok, J. Riemens, Kazemestr. 13. Een sjaal, D. de Kramer, Tholensstr. 58- Sleutel, Bureau van Politie. Belastingmerk, F. Goedhardt, Nieuwesluis P 10. Handtasch met inhoud. Gebr. de Zeeuw, Tholensstraat 5. Wit bontje, P. Moes, Pelmolengang 2. 2 schippershaken, Personeel Oostsluis. BEZOLDIGDE EN ONBEZOLDIGDE GEMEENTE-VELDWACHTERS. Door den Commissaris der Koningin is een nieuwe instructie vastgesteld voor de bezoldig- de gemeente-veldwachtrs, alsmede voor de onbezoldigde veldwachters in Zeeland. BESMETTELIJKE ZIEKTEN. In de week van 24 tot en met 30 December kwamen in de provincie Zeeland voor 13 ge- vallen van roodvonk, waarvan 8 te Arnemui- den (w.o. 2 in gezin), 4 te Vlissingen en 1 te Nieuw- en St. Joosland en 3 gevallen van diphtherie, nl. 1 in ieder der gemeenten Boschkapelle, Clinge en Graauw en Langen- dam (het tweede geval in e<5n gezin). Ged. Staten van Zeeland hebben tegen het einde van het thans loopende cursusjaar de sluiting gelast van de openbare scholen te Duivendijke en Noordwelle. AFSTAMME1XNGEN VAN ALVA. In Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen verkeeren velen, voortgesproten uit het in 1775 gesloten huwelijk van Pieter Dees en Catharina Cor nelia Alvarez, dochter van den Ter Neuzen- sche burgemeester Pieter Alvarez, in de mee ning, dat zij afstammea van Don Fernando Alvarez de Toledo grande van Spanje, hertog van Alva en Huesco, enz. enz., cazen vader- landschen ,,ijzeren hertog". De Zeeuwsch- Vlaamsche Alvarez'sen zouden aan hem ver- want zijn over een bastaard van Don Frederik de Toledo, Alva's zoon, ook niet onbekend in de Nederlanden. De later door zijn vader ge- wettigde bastaard zou dan drie zoons gehad hebben: Pieter, Bartholemeus en Guilliaem Al varez, van welken de beide eersten officieren in het leger der Republiek geweest zouden zijn. In een boekje: „De afstamming vaa eenige Axeische landlieden uit den hertog van Alva" bewijst de oud-rijksarchivaris dr. J. de Hullu te Cadizand dat deze familietraditie to taal ongegrond is. Wel meent hij, dat de Al varez'sen als bakermat het Pyreneesche Schier- eiland zullen gehad hebben; Alvarez is niet anders dan een patrcnymicum en beteekent: zoon van Alvaro. En veel Spanjaarden en Portugeezen hadden zich al vroeg in de Neder landsche koopsteden gevestigd; tusschen 1400 en 1500 waren er al Amedo's; Hiniosd's; Lopez'; De la Palma's; De Valladolid's, poor- ters van Middelburg en kregen er in de zes- tiende eeuw zitting in de regeering, de De la Palma's zelfs tot ver in de zeventiende eeuw. De nakomelingen van het in 1775 gehuwde echtpaar Dees-Alvarez behooren hun preten- tie op afstamming van Alva te laten varen, zegt dr. J. de Hullu. ,,Zlj zullen dit geen schade achten maar gewin." GROOTE CRISISVERGADERING TE J GOES. In verband met de alarmeerende bench ten. welke worden vemomen over een beperking van den suikerbietensteun zal de Crisiscom- missie uit de Zeeuwsche Landbouworganisatias onder leiding van Mr. P. Dieleman een groote crisisvergadering houden op Dinsdag 16 Jan 1934 in het Schuttershof te Goes. De Crisiscommissie is van meening dat de instandhouding van de suikerbietencultuur voor Zeeland een Ievensbelang - moet worden geacht. Een beperking van den bietensteun zal voor ons gewest groote nadeellge gevolgen hebben, niet alleen voor de landbouwers, doch eveneens voor de landarbeiders en andere groepen der samenleving op het platteland. Een beperking van den bietensteun zou een noodzakelijke inkrimping van de suikerbieten- teelt tot gevolg hebben, waardoor minder werkgelegenheid in de landbouwhedrgven en suikerfabrieken en aanverwante bedrijven zal ontstaan, met als gevolg grooter werkloos- held. De spoor- en tramwegen en binnen schip- perij zullen de nadeelige gevolgen ervan on- dervinden door eene vermlndering van het vrachtvervoer en uiteindelijk zullen de belan- gen van de ambachtslieden en neringdoenden erdoor worden geschaad. Vele groepen der samenleving op het plat teland zijn gebaat by de instandhouding van de bietencultuur in ons gewest. De commissie meent dat zeer groote belangen voor het platteland op het spel staan en wil derhalve met klem stelling nemen tegen een inkrim ping van den bietensteun. In de vergadering zal het vraagstuk der bletensteunverleening door een aantal spre kers worden ingeleid, waarby in het bijzonder de beteekenis van de suikerbietencultuur voor de provincie Zeeland in het licht zal worden gesteld. ten aanzien van de arbelders, schip- perij en middenstaadsbelangen. Eveneens zal het bestaansrecht der Nederlandsche suiker- productie een onderwerp van bespreking uit- maken. Daarom als edn man op naar de Crisis-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1934 | | pagina 1