S P^O K T. LAHDBOUWBEBICHTE nT" GEMEHGDE BEBICHTEN Kou op de Borst FAILLISSEMENTEN. VOETBAL. WIELRENNEN. LOOP DER BEVOLKING. P- A P. A. de Vos, herbergier en bakker te -Graauw (Zandiberg). Rechter-Commissaris Mr. J. H. Byfoau. CuratorMr. H. B. L. de Recbter, advocaat «n procureur te Hulst. WEDSTRIJDEN VOOR ZONDAG. Ron. Nederl. Voetbalbond Aid. IV. le klasse. "Willem IINO AD. MiddelburgBW. PSVEindhoven. NAC—MW. 2e klasse A. VlissingenHero. AllianceAxel. De BaronieRBC. TemeuzenBreda. 3e klasse A. UzendijkeTerneuzen II. OranjeVlissingen II. Zeelandia nBreskens. 3e klasse B. DOSKO IIZeelandia I. ZierikzeeMiddelburg n. Zeeuwsche Voetbalbond. le klasse B. OostburgBiervliet. SasputF.C. Sluis. le klasse C. STEENS toppeldij k. HontenisseAxel II. 2e klasse C. WestdorpeCom Boys. BKVVTern. Boys. 2e klasse D. Breskens HIHoofdplaat II. NODUzendijke H. 3e klasse B. Sluiskil II—BKW H. ZulddorpeOranje II. Com Boys IISTEEN II. ZATERDAGCOMPETrriE Z.V.B. 6 Januari. 'OtheneHoek. DriewegenZSC. DE ROMKXDE WEDSTRIJDEN. Eerste Klasse. In de Eerste Klasse staat als eerste ontmoe ting vermeld Willem IINO AD, een plaatse- lyke ontmoeting van een der leidende clubs en de hekkesluiter. Voor NOAD gaat het er met de week gevaarlijker uitzien, want Middelburg op wie zij vermoedelijk lang haar oog gevestigd had, zorgt de laatste weken voor de noodige verrassingen en is nu reeds NAC nabij ge- streefd. Maar Willem H zal zich haar pracht- kans voor het aanstaande kampioenschap niet door NOAD laten ontfutselen. MiddelburgBW zal wel hernieuwde moed in de groenwitte gelederen brengen, daar BW te Den Bosch reeds door haar werd verslagen en na de prachtresultaten der laatste weken weten de Middelburgers zich gesterkt door het teruggevonden enthousiasme, dat op het laatst van 1933 een gevoelige duw had gekregen. j Wij gelooven dat ook thans de overwinning j aan Middelburg zal blijven. PSVEindhoven is de tweede plaatselijke j ontmoeting in het Zuiden, die in het teeken der belangstelling staat, want PSV is de weg i der overwinning opgegaan en Eindhoven leed vorige week een verdiende nederlaag van Middelburg. Aan spanning zal het hier niet ontbreken en is de uitslag moeilijk te voorspellen. NACMW is voor de thudsclub van groot belang, daar Middelburg bezig is zich boven haar te stellen en een nederlaag tot gevolg zou kunnen hebben dat zij de tweede plaats van onderen moet gaan innemen, hetgeen al- trjd een riskante plaats blijft. MVV is echter, al gaat het haar den laatsten tijd niet mee, een •club die steeds tot de sterkste gerekend wordt. Tweede Klasse. VlissingenHero. Dat belooft in Vlissingen een spannende strijd te worden, daar de uitslag een beslis- senden invloed voor het behalen van het kam pioenschap kan hebben. Beide clubs hebben 12 winstpunten behaald, doch Hero heeft een wedstrijd minder gespeeld. Zoo gezien, zouden wij de beste kans aan Vlissingen geven die op eigen terrein zich omringd weet door haar talrijke supporters. AllianceAxel. Wat wij hierboven schreven geldt in omge- keerde zin voor dezen wedstrijd, daar het hier gaat am het bezetten van de laatste plaats. Alliance heeft bij een gelijk aantal wedstrijden een geringe voorsprong van een punt, hetgeen er wel op wijst, dat beide clubs elkaar niets toe zullen geven. Alliance heeft het voordeel van eigen terrein waarop zij natuurlijk geheel is ingespeeld. Geizien de belangrijkheid van dezen strijd voor beide vereenigingen zal Axel direct alle krachten moeten inspannen, want het eerste doelpunt kan wel eens van beslissenden invloed blijken te zijn. De BaronieRBC. De Baronie krijgt de Roosendaalsche club RBC op bezoek en is het een strijd tusschen twee vrijwel even sterke clubs. De Baronie heeft echter de beste troeven en zal die ver moedelijk wel weten uit te spelen. TemeuzenBreda. Het is reeds langen tijd geleden dat wij al- hier een wedstrijd konden aanschouwen, en zoo zal deze ontmoeting veel belangstelling trekken. De laatste strijd was tegen De Baronie, waarbij Terneuzen voor het eerst in dit seizoen op eigen terrein verslagen werd. Breda heeft een voorsprong op Temeuzen van twee punten, dus is het geen hopelooze taak voor de thuisclub. Hoe zal Terneuzen de Jange rustperiode hebben doorgebracht, zou dit haar krachten hebben versterkt of ver- zwakt? Een voorspelling durven wij niet te uiten, doch dat er van beide zijden verbazend hard zal moeten worden gewerkt om de over hand te krijgen, staat vast. Derde Klasse. UzendijkeTemeuzen II. Zoo gemakkelijk als de reserves van Ter neuzen het hadden tegen Uzendijke bij de eerste ontmoeting, zal zij het ditmaal niet heb ben. Toen leed Uzendijke aan onvoltalligheid, waardoor zij het zeer gemoedelijk opnam met het gevolg dat het een zeer eenzijdige wed strijd werd. Terneuzen II kan echter door haar beter samenspel de overwinning behalen. OranjeVli .singen II. Te Sas van Gent komen de reserves van Vlissingen in het veld. De stand /an beide clubs is volkomen gelijk, dus te voorspellen valt er niets, en zou een gelijk spei het meest voor de hand liggen. Zeelandia IIBreskens. Voor deze ontmoeting geven wij de over- winning aan Breskens, dat aan het hoofd van haar afdeeling prijkt, terwijl Zeelandia de onderste plaats bezet. In 8 wedstrijden kon Zeelandia II slechts 8 maal het net vinden en Breskens meer dan drie keer zoo veel, n.l. 25 maal. DE ZESDAAGSCHE TE BRUSSEL. De Brusselsche Zesdaagsche heeft gisteren, den laatsten dag nog een opwtndend beloop gehad. Tijdens het laatste sprintuur nad een verbitterde strijd plaats tusschen de \eidende koppels. Een half uur vddr het einde wisten onze landgenooten PijnenburgWals aan den kop te komen, hetgeen zoo bleef tot aan het einde, zoodat onze landgenooten detzea Zes daagsche hebben gewonnen. Schoen en Richli moesten zich met de tweede plaats tevreden stellen. In totaal zrjn afgelegd 3259.500 K.M. Het eindresultaat was: 1. PijnenburgWals 318 p.; op 1 ronde; 2. ScboenRichli 345; 3. Char- lierL/oncke 280 4. SmetsMartin 219; 5. Buyssede Neef 194; 6. GuimbretiSrevan Kempen 192; op 2 rondem: 7. Haemerlynck v. Buggenhout 117; op 4 ronden: 8. Slaats Vluggen 223; 9. DurayAnhes 72 p. GEEN GEVAAR VOOR ONZE BIETENCIJLTUUR Dr. H. C. Prinsen Geerligs schrijft aan de Telegraaf o.a. De commissie (die advies moet overbrengen over de mogelijkheid om suiker te betrekken van Indie) bestaat uit de heeren Van den Heuvel (een Kamerlid en onverdacht steuntrekker voor de bietenboeren), Winterman (inspecteur van het dep. van Landbouw), Roodhuysen (van het dep. van Financien), Hirschfeld (van het dep. van Economische Zaken) en prof. v. Gelderen (van de Indische regeering). AI is er nu geen beetwortelsuikerfabrikant in vertegenwoordigd, dan is toch de heer Van den Heuvel een representant van de boeren, terwijl de overigen alien ambtenaren zijn. In Rotterdamsche dissertaties heeft men het wel doen voorkomen als zou de beetwortelsuiker- industrie geen reden van bestaan bebben en zoo gauw mogelyk moeten worden opgeruimd. Maar geen verstandig mensch zal zich daardoor van de wijs laten brengen. Gelijk ik reeds schreef, is de Nederlandsche beetwortelsnikerindustrie tot 1930 toe zonder be- schermmg een loonend bedrijf geweest. Toen de wereldprij-s daalde was het geen bezwaar die in- dustrie tydelijk te steunen. Daar heeft niemand iets tegen en geen verstandig en verantwoorde- lijk mensch denkt er aan, dit te veroordeelen en in het geheel niet om de goed geoutilleerde en prachtig werkende Nederlandsche beetwortelsui- kerindustrie ten doode te doemen Is het nu per saldo zoo verschrikkelijk als iemand (een snood aandeelhouder of obligatie- houder van Indische cultuurmaatschappijen, dus van nature een slecht mensch) probeert om in plaats van Cuba, Engelsche of Poolsche suiker: Java-suiker binnen te krijgen? Niemand denkt er aan den Nederlandschen beetwortelsuikerproducenten de verzorging van de binnenlandsche markt te misgunnen, voor zoo- ver het de 240.000 ton eigen verbruik betreft. Maar als men Poolscbe, Boheemsche of Russische suiker invoert om er gecondenseerde melk voor den uitvoer mee zoet te maken, dan vragen wij schuchter of dat nu geen Java-suiker mag zijn? (Als de kwestie er zoo voor stond, konden we er vrede mee hebben, maar wij hoonden daarover iets geheel anders. Terecht heeft zich daarom in Zeeland een actie ontketend. Red. T. N. Crt.) MET GEPAST GELD BETALEN Sinds 1 Januari geldt op de Gemeentetram te Utrecht het voorschrift, dat men met ge- past geld moet betalen. In het ,,U. D." treffen we over de werking van dit voor schrift een lang artikel aan, waaruit blijkt, dat de passagiers er alles behalve mede in- genomen zijn. Er hebben zich Maandag en Dinsdag allergekste dingen afgespeeld op de tram, schrijft het blad. Een van de vele voor- beelden, welke worden aangehaald, is het volgende Stapt aan de Maliebrug vader, moeder en vier kinderen in, op lijn I. „Zes retours, conducteur." Mama en de vier kinderen zijn inmiddels naar binnen gegaan en zitten al in den wa- gen, als papa zes retours op geeft. „Negentig cents, m'nheer", zegt de bestuur- der, als bij de zes kaartjes overhandigt. Papa legt 'n gulden op het bordje van den bestuurder. Pardon, m'nheer, ik mag u niet van dien gulden teruggeven. U moet afgepast negen- tig cents geven". Papa heeft het niet kleiner in z'n porte- monnaie. Probeert het bij de andere passagiers in de tram. Hij richt zich tot zeven passagiers in den wagen, met het vriendelijk verzoek hem te willen wisselen. Het lukt niet. De bestuurder mag het gezelschap van zes niet meenemen. Want er wordt door hem niet met gepast geld betaald. Papa, mama en de vier kinderen stappen maar weer uit. De tram gaat verder. Na ettelijke minuten oponthoud te hebben gehad. En zoo is 't in tal van gevallen gegaan, odk op de wagens met conducteurs. Groot opont houd telkens en binnen in de tram ongedul- dige passagiers, die den tijd noodig hebben am den trein te halen. Het is ook herhaalde- lijk voorgekomen, dat men de passagiers maar liet staan. Het „U. D." vertelt daarvan nog het volgende: Gistermorgen te kwart v66r 9. Stations- plejn. Dertien passagiers voor lijn I. Zes van de dertien hadden gepast geld. Zeven wer- den afgewetzen. De eerst-vertrekkende wagen liet die zeven netjes staan. Later op den morgen heeft zich hetzelfde herhaald, 6ok op het Stationsplein, maar bij lijn II. Toen was er, den hemel zij dank, een trambeaimibte in de buurt, die klein geld in z'n zak had. Deze beeft als wisselaar gefun- geerd. Maar middelerwijl vertrok lijn II en verschillende passagiers moesten wachten op den volgenden wagen. Groote ontstemming bij deze reizigers, onder wie er waren, die een trein aan het station BUtstraat hadden moeten halen, maar dezen thans misten. Tal van taxi-ondernemingen rijden nu ach- ter de trams aan, om trampassagiers, die ,,geweigend" worden, op te vangen wat een uitkomst is voor reizigers die haast hebben VRACHTAUTO TE WATER. Woensdagmorgen is bij Culemborg een vrachtauto tusschen de pont en den walkant te water geraakt. De chauffeur is verdronken. De auto was een tractor met aanhangwagen van de Brabantsche Pakket, die een dienst tusschen Eindhoven en Amsterdam onder- houdt. Bij het oprijden van den tractor brak de haak, waarmede de pant aan den wal vast- ligt. De zware aanhangwagen duwde het vaar- tuig van den walkant, tengevolge waarvan tractor en aanhangwagen in het water terecht kwamen. Eerst na een half uur slaagde het personeel van de pont erin den tractor, waarin zich de 24jarige ongehuwde chauffeur bevond, boven water te brengen. De man was reeds dood. TWEE NEDEREANDERS ONDER DE SLACHTOFFERS VAN HET VLIEGTUIG- ONGELUK IN BELGIe. Bij het emstige vliegtuigongeluk bij Ruysse- lede, tusschen Brugge en Ostende, zijn ook twee Nederlanders omgekomen, de heer Gerard Mes uit Amsterdam, oud 33 jaar, geboren 30121900 en de heer Louis Grein, die te Amsterdam is geboren, doch reeds een kleine fcwintig jaar te Londen woont. DOOD GEVALLEN. In de Van Wageningenstraat te Arnhem is een 12jarig jongetje in de ouderlijke woning van de keldertrap gevallen. Het kind is na eenige oogenblikken overleden. DRIESTE SMOKKELAARS De agenten van de motorbrigade te Maas tricht, v. H. en L. waren Zaterdagavond op him ronde, toen zij een smokkelauto, bestuurd door den smokkelaar B., ontmoetten. Een sein tot stoppen volgde, doch de auto reed door. Met hun motorfiets reden de agenten den auto aohterna. De motorfiets reed den auto iets voorbij. Daarbfl zag de bestuurder van den smokkelauto kans, de agenten van acbteren aan te rijden en het trottoir op te duwen. De agenten kwamen te vallen en lie- pen lichte verwondingen op. Hun motorfiets werd flink beschadigd. Het gevolg was, dat de vuurwapenen niet gebruikt konden worden en de auto met smokkelwaar kon ontsnappen. GEZOND EN KRACHTIG MAN GEPENSIONNEERD. Inspannende politiedlenst deerde hem niet. 'Hoe sterk hy bleef. Dit schrijft hy vyf jaar nadat hij gepension- neerd was: „Ik ben 55 jaar en 5 jaar ge leden werd ik gepensionneerd als politie-agent. Ik had dikwijls zwaren dienst te doen by nacht en ontij en tot op den dag van vandaag ben ik nog even krachtig als de sterkste man in actieven dienst. Men vraagt mij dikwyls: „Hoe blyf je zoo jong?" en mijn antwoord is: ,,Kruschen Salts". Ik heb Kruschen Salts meer dan 13 jaar lang gebruikt. Als Ik het een morgen mis voel ik het den volgenden dag en ik zal Kruschen zeker blijven gebruiken tot ik van deze wereld afscheid neem." W. J. De dagelijksche dosis Kruschen is zoo klein, zoo gemakkelijk en zoo goedkoop, maar ze doet U enorm veel goed. De zes zouten in Kruschen verschaffen juist die dagelijksche aansporing, die Uw inwendige organen noodig hebben om behoorliik te functionneeren. Zoo- doende houdt Kruschen Salts Uw organisme vry van alle schadelijke afvalstoffen, die de gezondheid benadeelen en het bloed onzuiver maken. Millioenen hebben reeds ondervon- den dat het dagelijksch gebruik van Kruschen Salts hen gezonder, sterker en opgewekter maakt, waardoor hun levensgeluk in niet ge ringe mate verhoogd werd. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten a 0,90 en f 1,60 per flacon, omzetbelasting inbegrepen. Stralende gezondheid voor een cent per dag. Let op dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de buitenverpakking de naam Rown- tree Handels Mij., Amsterdam, voorkomt. Adv. BAANWACHTER VOGRKOMT TREIN ONGELUK. Het paard van den voerman Ch. te Tilburg kwam op een overweg onder die gemeente te vallen, juist toen een goederenbrein, komende uit de richting Breda, naderde, aldus de Crt. Onmiddellijk snelde een baanwachter met een roode lantaarn den naderenden trein tegemoet. Het mocht hem gelukken, den trein eenige M. voor den overweg te doen stoppen en daardoor wellicht een emstig ongeluk te voorkomen. Met circa tien minuten vertraging kon de trein doorrijden. LANGVINGERIGE LOODGIETERS. Een bewoner uit Haarlem-Noord had aan de politie kennis gegeven van diefstal van een aantal Indische voorwerpen, zooals krissen, koperen hagedissen en zeeschelpen. Uit een onderzoek bleek, dat een loodgipter, die in de woning gewerkt had, zich over de voorwerpen ontfermd had. Deze had een gedeelte gegeven aan zijn broer en een vriend, beiden ook van beroep loodgieter, meldt de N. R. Crt. Daar de broer wist, dat de goederen van diefstal afkomstig waren, is tegen hem proces-ver- baal opgemaakt. ZAKKENROLSTERS GEARRESTEERD. Naar het huis van bewaring te Roermond zijn overgebracht twee 32-jarige Poolsche vrouwen, afkomstig uit Lodz, verdacht te Helmcnd van elf vrouwelyke marktbezoeksters beurzen te hebben gerold. In het geheel werd ruim f 100 buit gemaakt, welk geld nog ge heel in het bezit der vrouwen werd gevonden. Wanneer de vrouwen haar slag hadden gesla- gen werd de beurs van haar inhoud beroofd en wederom in den zak van een anderen marktbezoeker gestopt. OoK te Tilburg hebben zich gelijksoortige marktdiefstallen voorgedaan. Er wordt in dit verband door de politie een onderzoek inge- steld. DOOR EEN AUTO OVERREDEN EN GEDOOD. Dinsdagavond keerde de 25jarige bakker B. per rijwiel huiswaarts van Renkum naar Oos- terbeek. 'Hij reed op den rijweg. Langs den weg stond een chauffeur zijn auto te reparee- ren. Uit de richting Arnhem kwam een vracht auto, hetzelfde oogenblik kwam de tram uit de richting Renkum. De bestuurder van den auto wilde nog juist voor de tram passeeren. De auto maakte een slingerende bewegiag, zoodat de auto te veel rechts van den weg kwam. B. werd door de auto gegrepen en emstig gewond. Hij is naar het gemeente-zie- kenhuis te Arnhem gebracht, waar hij des nachts aan zijn verwondingen is overleden. SCHIP GEZONKEN. Donderdagochtend is voor den mond van den Waterweg te Hoek van Holland het Duit- sche binnenkomende stoomschip Ceres, meten- de 660 ton bruto, geladen met stukgoed en op weg naar Rotterdam, in aanvaring geko- men met de Engelsche uitgaande bananen- boot Chagres, metende 5406 ton bruto, komen de van Rotterdam. Om half zes Donderdagochtend bevond de Ceres, binnenkomend, zich op 1(4 mijl buiten den Waterweg, waar het schip tengevolge van den zeer dichten mist voor aniker gimg. Een uur later kwam de loods aan boord, waama de kapitein besloot op te stoomen. Het was evenwel onmogelijk door het dichte mistgor- dijn het gat te vinden am binnen te komen, zoodat het schip opnieuw voor anker ging. Om tien minuten voor 9 heeft de aanvaring plaats gehad. De Chagres trof de Ceres aan bakboordzijde in het voorruim no. 2, waar door laatstgenoemd schip een groot gat opliep onder de waterlijn. Dadelyk heeft de bemanning van de Ceres assistentie gevraagd aan den Hoek. Daarop zyn de sleepboot Rozenburg van L. Smits bergingsdienst, kapitein Van Dorp, en de mo- torreddingjpoot President Wierdsma, kapitein Van Dam, voor hulp uitgevaren. Daar de Ceres vrij snel begon te zinken, was de be manning, bestaande uit 13 leden, genoodzaakt in de sloep te gaan. Daarbij is de eerste stuurman, de 29-jarige K. Ammermann, uit Oldenburg, te water geraakt en verdronken. De Rozenburg heeft de overige 12 leden van de bemanning opgepikt en naar den Hoek gebracht. De Ceres was 40 minuten na de aanvaring gezonken. Het schip was in 1911 te Bremen gebouwd. AUTO TE WATER GEREDEN. Woensdagmiddag te ongeveer half zes is onder Jutfaas nabij de Metaalwarenfabriek Heykop een luxe auto, waarin gezeten was de 63-jarige De Jong uit Utrecht in het Mer- wedekanaal gereden. Eenige schippers hebben onmiddellijk pogingen in het werk gesteld, om de auto uit de diepte op te halen, hetgeen na ongeveer een uur gelukte met behulp van een bok, welke op een schuit was geplaatst. De levensgeesten van den heer De Jong waren toen geweken. De auto was geheel uit elkaar geslagen; vermoedelijk is zy spoedig na het ongeluk door een passeerende boot geraakt. Het lijk is overgebracht naar het hoofdbureau van politie te Utrecht. Hoe de auto te water is geraakt, staat nog niet vast. VALSGHE RIJKSDAALDERS. Te Amsterdam is een 47jarige zeeman aan- gehoudeci, verdacht van het importeeren van valsche rijksdaalders. MOEILIJKE REIS VAN DE „EBRO". De sleepboot „Ebro" van L. Smit en Co's Internationale Sleepdienst te Rotterdam, heeft even voor Kerstmis, tijdens een zwaren storm op de Middellandsche Zee, de sleep- boot „Rosario", welke zij met een liohter van Piraeus naar Bizerta (Tunis) sleepte verloren. Over deze reis kan nog het volgende wor den gemeld: Volgens het journaal van de ,,Ebro" stond er op 21 December een zware Noord-Ooster- storm met hooge zee. Sleepboot en sleep vor- dereti met moeite. Men nam waar, dat de „Rosario" langzaam zonk. Tet was onmoge lijk, met dit slechte weer en de zware zee een boot uit te zetten, om na te gaan, welke oorzaak er zou zijn voor bet water maken van de gesleepte boot. Men besloot, onder Pozza- lo op Sicilie kalmer water te zoeken, om oaar de Rosario" te kunnen gaan met de sloep. Gedurende deze reis kwam de Rosario" steeds dieper in het water te liggen. Om 7 uur 50 n.m. werden Pozzalo en Kaap Passaro gepeild. Men was toen 4 mijl van land op 40 meter water. Wind en zee waren afnemend. De trossen werden gekort en de reddings- boot in orde gemaakt, om te worden gevierd. Om 8 uur 15 nam de wind weer snel toe tot stormkracht. Men besloot, om ongelukken te voorkomen, de boot niet te water te laten. De zee was kort en moeilijk. De poging had geen kans op succes. De zee werd z66 ruw, dat de sleeptrossen gekapt moesten worden en eenige minuten later, om 9 uur 40 n.m. zag men den voorste- ven van de Rosario" omhoog gaan, waama het vaartuig in de diepte verdween. Daar de Rosario" verloren was zette de ,,Ebro" de reis naar Bizerta voort. De ,,Bbro" verloor een nieuwe sleeptros, twee sleepkettingen, 30 vadem staaldraad, een pomp en een koperen petroleumlamp. OM AAN SNOEPOENTEN TE KOMEN. Een drietal knapen te Groningen heeft de- zer dagen een nieuw middeltje bedacht, om aan snoepcenten te komen, zoo meldt de Msb. Zij gingen naar een winkelier en zeiden dat ze honderd eieren konden verkoopen. De winke lier prees de ijverige jongens, gaf hun de eie ren mee en zij beloofden dat ze des avonds zouden komen om af te rekenen. Het drietal verkocht de eiren, maar ver- deelde het geld en liet den winkelier wach ten. Een van deze veelbelovende jongelui bleek reeds eerder met de politie in aanra- king te zijn gekomen. Hij is in arrest gesteld, terwijl de anderen voorloopig met een verma- ning naar huis zyn gezonden. ALS BLINDE PASSAGIER EUROPA DOORGEZW ORVEN EN IN HET VREEMDELINGENLEGIOEN GEVOCHTEN ■Een 15jarige jongen, Klaas P. te Gronin gen, is in het voorjaar van 1931 door de recht- bank te Leeuiwarden veroordeeld wegens dief stal te Sneek. Hy werd in het observatlehuis te Groningen opgenomen en bij een baas in de leer gedaan. Het stelen zat hem echter zoo in het bloed, dat hy de klanten van zyn baas bestal en portemonnaies roofde in de badinrichting. Hij onttrok zich nu aan de hand van de gerechtheid door de vlucht ie nemen naar Duitschland, dat hy op een gestolen fiets bereikte, welke hij in Nieuwe Schans achterliet, aldus de N. R. Crt. Op 17 Juli 1931 was hij het observatiehuis ontvlucht; de vorige week kwam hij te Gro ningen terug. Hij had zich bij de Arnhemsche politie gemeld, omdat het hem niet langer in den vreemde beviel. Hij vertelde dat hij in die twee en een half jar heel Europa is doorgezworven als blinde passagier in goederenwagens of onder den trein hangende. Hij nam dienst in het vreem- delingenlegioen en vocht in Casablanca, in Marokka. Tweemaal werd hij gewond. Toen kreeg hij ook genoeg van den dienst vluchtte naar Tripoli, waar hij kans zag, de Middellandsche Zee over te steken naar Mes sina. Vandaar trok hij naar Napels, Venetie, Zuid-Slavie, Roemenie, Polen. En zoo kwam hij tenslotte weer in Duitschland terug. Toen werd het verlangen naar den gefooortegrond hem te machtig en meldde hij zich ibij de po litie te Arnhem, die hem naar Groningen liet overbrengen, toen zij zag, dat hij in het ,,A1- gemeen Politieblad" gesignaleerd stond. De Wrijf tegen bedtijd Vicks VapoRub op keel en borst. Deze zalf werkt op twee manieren tegelijk (door inademing en huidsprikkel). VapoRub (Ingez. Med.) kinderrechter zal zich nu verder over dezen avonturier ontfermen. DE VOORTVLUCHTIGE BANKBEDIENDE. In verband met den voortvluchtige bank- ibediende v. d. P. te Den Bosch, die met f 3000 en een Tilburgsch meisje naar het buitenland ginig om Oudejaar te vieren, verneemt de Tel., nog dat dit meisje Dinsdagavond te Tilburg is teruggekeerd, omdat zij Maandagmorgen weer in haar betrekking moest zijn bij de fir- ma Van Loon aldaar. Het meisje is in den nacht nog door de Bosscbe recherche gehoord. Zij verklaarde met den jongeman aangename dagen doorgebracht te hebben in Coblenz. Zij had nog nooit zoc'n prettige vacantie gehad. Op Nieuwjaarsdag was het meisje naar Crefeld gegaan, waar zij een vriendin bezocht had. De jongeman had verteld nog langer vacan tie te hebben en was daarom nigt meegegaan naar Crefeld. Het meisje verklaarde niet te weten waarheen de jongeman zou gaan, hier- uit blijkt duidelijk, dat zij onkundig was van het feit, dat zij feest vierde met gestolen geld. De recherche heeft het meisje dan ook niet vastgehouden. ONT2ETTENDE MIJNRAMP IN BOHEMEN Op de Nelson III, een mijn in Noordiwest Bohemen van de Bruxer Kohlenibergwerkge- sellschaft te Ossegg, heeft zich Woensdag- avond een onitzettende ontploffing voorge daan, te wij ten aan de ontbranding van ont- plofbare mijngassen. Met de middagploeg waren 140 personen afgedaald en van deze 140 hebben er zich door een intact gebleven lucht- koker vier kunnen redden. Voorts zyn drie dooden geborgen. Over het lot van de overige 136 verkeerde men in volkomen onizekerheid, doch het ergste werd gevreesd, daar alle uit- gangen versperd zijn en nog steeds brandende en vergiftige gassen uit de mijngangen op stygen. Ongeveer vijf uur werd tot in wyden om- trek een geweldige knal gehoord. Terzelfdertijd schoot een felle steekvlam omhoog, die kilo meters ver werd opgemerkt. Alle gebouwen en installaties boven den grond werden vemield en ook de beide mijn- torens bleken verwoest, zoodat het geheel on mogelijk was de mijnliften te gebruikeh. De vuurgloed was in den omtrek te zien. De Nelson HI is verreweg de grootste mijn van geheel Bohemen; zij bestaat uit drie af- deelingen, welke onder den grond met elkaar zijn verhonden. De ontploffing heeft zich door alle drie afdeelingen voortgeplant. Deze drie afdeelingen hebben elk slechts twee uitgangen die thans door de ontploffing vrijwel geheel onbruikbaar zijn geworden. De uitstroomende gassen maakten binnen- dringen in de mijn vrijwel onmogelijk. De tal rijke militairen, brandweerlieden en gendar merie konden niet veel uitrichten, daar de in- gesloten mijnwerkers waarschijnlijk niet dan door een geheel nieuw aan te leggen hulp- schacht konden worden bereikt. Vermoedelyk is geen der ingesloten mijnwerkers meer in leven, daar in de mijngangen een hevige on- dergrondsche brand woedt. Verslagen bloed- verwanten en vrienden verdrongen en verdrin- gen zich rondom de plaats, waar eens het di- rectiegebouw, de sorteerinirichting en de mijn- torens hebben gestaan. Alle telefoonlijnen, zoomede de electrische geleidingen zijn verbroken. Het reddingswerk geschiedde door middel van reflectoren der brandweer. Door de directie Is medegedeeld, dat alle vier de geleidingen der ventilatoren direct na de ontploffing werden vernietigd, zoodat dade- lijk na de ramp de ventilatoren in de mijn niet meer functionneerden. Voor de 136 slacht- offers die zich in de groeve bevonden, bestaat geen hoop meer. De vier geredden vertelden in korte afge- broken zinnen aan de joumalisten hun er- varingen. Ver van de andere arbeiders, in een afgelegen hoek van de mijn hadden zij ge werkt, toen de ontploffing kwam. Zij werden plotseling door een geweldigen slag ter aarde geworpen, roken myngas en doofden hun lam- pen. Toen strompelden zij door de donkere mijngangen, waar de atmosfeer tot stikkens toe met mijngas was bezwangerd, voort naar den ventilator, hun laatste kans op leven! (Herhaaldelijk struikelden zy over de licha- men van dooden, een keer vonden zij een ge- heel'e groep dooden byeen. Toch bevonden zy zich niet op al te groote diepte; slechts iets meer dan 300 meter scheid- den hen van het daglicht. De weg door de ventilatiekokers omhoog is ook door een reddingsbrigade gebruikt. Uit geheel Noordwestelijk Bohemen zijn reddingshrigades en brandweercolonnes opge- roepen. De ramp heeft een paniek doen ontstaan in Ossegg zelf en in de orgeving. De familie- leden van de omgekomenen weten niet wat te beginnen en er zijn er zelfs die op de vlucht slaan. De straten waren verstopt met alle mogelijke en onmogelijke vervoermiddelen ziekenauto's, militaire voertuigen enz. Het landschap bij Ossegg ziet er uit als na een trommelvuur in den oorlog. De myn- directie raakt haar hoofd kwijt en weet nog steeds niet of er 160 dan wel 170 man onder den grond waren of 140. De reddingshrigades verklaarden, zelfs met hun gasmaskers niet verder te kunnen. Zij zelf komen meer dood dan levend van hun pogingen terug. Under het peirsoneel van de andere mijnen heerschte groote opwinding; zy marcheerden naar Ossegg in plaats van aan het werk te gaan. WESTDORPE. In de afgeloopen maand hebben zich in deze gemeente gevestigd: Margaretha Maria Ooome, van Koewacht. Roelf Haak, van Soerabaja. Florentine Theophile Sarah Rens, van Gent. Camiel Alphonsius Vanhijfte, van Ter Neuzen. Vertrokkeo Herman Frederik Hendrik van Hoecke, naar Wiachtebeke. Alexander Kalle met gezin, naar Philip pine. Alina Maria Josephina Ingels, naar Axel.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1934 | | pagina 6