S P^O K T.
LAHDBOUWBEBICHTE nT"
GEMEHGDE BEBICHTEN
Kou op de Borst
FAILLISSEMENTEN.
VOETBAL.
WIELRENNEN.
LOOP DER BEVOLKING.
P- A
P. A. de Vos, herbergier en bakker te
-Graauw (Zandiberg).
Rechter-Commissaris Mr. J. H. Byfoau.
CuratorMr. H. B. L. de Recbter, advocaat
«n procureur te Hulst.
WEDSTRIJDEN VOOR ZONDAG.
Ron. Nederl. Voetbalbond Aid. IV.
le klasse.
"Willem IINO AD.
MiddelburgBW.
PSVEindhoven.
NAC—MW.
2e klasse A.
VlissingenHero.
AllianceAxel.
De BaronieRBC.
TemeuzenBreda.
3e klasse A.
UzendijkeTerneuzen II.
OranjeVlissingen II.
Zeelandia nBreskens.
3e klasse B.
DOSKO IIZeelandia I.
ZierikzeeMiddelburg n.
Zeeuwsche Voetbalbond.
le klasse B.
OostburgBiervliet.
SasputF.C. Sluis.
le klasse C.
STEENS toppeldij k.
HontenisseAxel II.
2e klasse C.
WestdorpeCom Boys.
BKVVTern. Boys.
2e klasse D.
Breskens HIHoofdplaat II.
NODUzendijke H.
3e klasse B.
Sluiskil II—BKW H.
ZulddorpeOranje II.
Com Boys IISTEEN II.
ZATERDAGCOMPETrriE Z.V.B.
6 Januari.
'OtheneHoek.
DriewegenZSC.
DE ROMKXDE WEDSTRIJDEN.
Eerste Klasse.
In de Eerste Klasse staat als eerste ontmoe
ting vermeld Willem IINO AD, een plaatse-
lyke ontmoeting van een der leidende clubs en
de hekkesluiter. Voor NOAD gaat het er met
de week gevaarlijker uitzien, want Middelburg
op wie zij vermoedelijk lang haar oog gevestigd
had, zorgt de laatste weken voor de noodige
verrassingen en is nu reeds NAC nabij ge-
streefd. Maar Willem H zal zich haar pracht-
kans voor het aanstaande kampioenschap niet
door NOAD laten ontfutselen.
MiddelburgBW zal wel hernieuwde moed
in de groenwitte gelederen brengen, daar BW
te Den Bosch reeds door haar werd verslagen
en na de prachtresultaten der laatste weken
weten de Middelburgers zich gesterkt door het
teruggevonden enthousiasme, dat op het laatst
van 1933 een gevoelige duw had gekregen. j
Wij gelooven dat ook thans de overwinning j
aan Middelburg zal blijven.
PSVEindhoven is de tweede plaatselijke j
ontmoeting in het Zuiden, die in het teeken
der belangstelling staat, want PSV is de weg i
der overwinning opgegaan en Eindhoven leed
vorige week een verdiende nederlaag van
Middelburg.
Aan spanning zal het hier niet ontbreken
en is de uitslag moeilijk te voorspellen.
NACMW is voor de thudsclub van groot
belang, daar Middelburg bezig is zich boven
haar te stellen en een nederlaag tot gevolg
zou kunnen hebben dat zij de tweede plaats
van onderen moet gaan innemen, hetgeen al-
trjd een riskante plaats blijft. MVV is echter,
al gaat het haar den laatsten tijd niet mee, een
•club die steeds tot de sterkste gerekend wordt.
Tweede Klasse.
VlissingenHero.
Dat belooft in Vlissingen een spannende
strijd te worden, daar de uitslag een beslis-
senden invloed voor het behalen van het kam
pioenschap kan hebben. Beide clubs hebben
12 winstpunten behaald, doch Hero heeft een
wedstrijd minder gespeeld. Zoo gezien, zouden
wij de beste kans aan Vlissingen geven die op
eigen terrein zich omringd weet door haar
talrijke supporters.
AllianceAxel.
Wat wij hierboven schreven geldt in omge-
keerde zin voor dezen wedstrijd, daar het hier
gaat am het bezetten van de laatste plaats.
Alliance heeft bij een gelijk aantal wedstrijden
een geringe voorsprong van een punt, hetgeen
er wel op wijst, dat beide clubs elkaar niets
toe zullen geven. Alliance heeft het voordeel
van eigen terrein waarop zij natuurlijk geheel
is ingespeeld. Geizien de belangrijkheid van
dezen strijd voor beide vereenigingen zal
Axel direct alle krachten moeten inspannen,
want het eerste doelpunt kan wel eens van
beslissenden invloed blijken te zijn.
De BaronieRBC.
De Baronie krijgt de Roosendaalsche club
RBC op bezoek en is het een strijd tusschen
twee vrijwel even sterke clubs. De Baronie
heeft echter de beste troeven en zal die ver
moedelijk wel weten uit te spelen.
TemeuzenBreda.
Het is reeds langen tijd geleden dat wij al-
hier een wedstrijd konden aanschouwen, en
zoo zal deze ontmoeting veel belangstelling
trekken.
De laatste strijd was tegen De Baronie,
waarbij Terneuzen voor het eerst in dit seizoen
op eigen terrein verslagen werd.
Breda heeft een voorsprong op Temeuzen
van twee punten, dus is het geen hopelooze
taak voor de thuisclub. Hoe zal Terneuzen de
Jange rustperiode hebben doorgebracht, zou
dit haar krachten hebben versterkt of ver-
zwakt? Een voorspelling durven wij niet te
uiten, doch dat er van beide zijden verbazend
hard zal moeten worden gewerkt om de over
hand te krijgen, staat vast.
Derde Klasse.
UzendijkeTemeuzen II.
Zoo gemakkelijk als de reserves van Ter
neuzen het hadden tegen Uzendijke bij de
eerste ontmoeting, zal zij het ditmaal niet heb
ben. Toen leed Uzendijke aan onvoltalligheid,
waardoor zij het zeer gemoedelijk opnam met
het gevolg dat het een zeer eenzijdige wed
strijd werd. Terneuzen II kan echter door haar
beter samenspel de overwinning behalen.
OranjeVli .singen II.
Te Sas van Gent komen de reserves van
Vlissingen in het veld. De stand /an beide
clubs is volkomen gelijk, dus te voorspellen
valt er niets, en zou een gelijk spei het meest
voor de hand liggen.
Zeelandia IIBreskens.
Voor deze ontmoeting geven wij de over-
winning aan Breskens, dat aan het hoofd van
haar afdeeling prijkt, terwijl Zeelandia de
onderste plaats bezet. In 8 wedstrijden kon
Zeelandia II slechts 8 maal het net vinden en
Breskens meer dan drie keer zoo veel, n.l. 25
maal.
DE ZESDAAGSCHE TE BRUSSEL.
De Brusselsche Zesdaagsche heeft gisteren,
den laatsten dag nog een opwtndend beloop
gehad. Tijdens het laatste sprintuur nad een
verbitterde strijd plaats tusschen de \eidende
koppels. Een half uur vddr het einde wisten
onze landgenooten PijnenburgWals aan den
kop te komen, hetgeen zoo bleef tot aan het
einde, zoodat onze landgenooten detzea Zes
daagsche hebben gewonnen. Schoen en Richli
moesten zich met de tweede plaats tevreden
stellen.
In totaal zrjn afgelegd 3259.500 K.M. Het
eindresultaat was: 1. PijnenburgWals 318 p.;
op 1 ronde; 2. ScboenRichli 345; 3. Char-
lierL/oncke 280 4. SmetsMartin 219; 5.
Buyssede Neef 194; 6. GuimbretiSrevan
Kempen 192; op 2 rondem: 7. Haemerlynck
v. Buggenhout 117; op 4 ronden: 8. Slaats
Vluggen 223; 9. DurayAnhes 72 p.
GEEN GEVAAR VOOR ONZE
BIETENCIJLTUUR
Dr. H. C. Prinsen Geerligs schrijft aan de
Telegraaf o.a.
De commissie (die advies moet overbrengen
over de mogelijkheid om suiker te betrekken van
Indie) bestaat uit de heeren Van den Heuvel (een
Kamerlid en onverdacht steuntrekker voor de
bietenboeren), Winterman (inspecteur van het
dep. van Landbouw), Roodhuysen (van het dep.
van Financien), Hirschfeld (van het dep. van
Economische Zaken) en prof. v. Gelderen (van
de Indische regeering).
AI is er nu geen beetwortelsuikerfabrikant in
vertegenwoordigd, dan is toch de heer Van den
Heuvel een representant van de boeren, terwijl
de overigen alien ambtenaren zijn.
In Rotterdamsche dissertaties heeft men het
wel doen voorkomen als zou de beetwortelsuiker-
industrie geen reden van bestaan bebben en zoo
gauw mogelyk moeten worden opgeruimd. Maar
geen verstandig mensch zal zich daardoor van de
wijs laten brengen.
Gelijk ik reeds schreef, is de Nederlandsche
beetwortelsnikerindustrie tot 1930 toe zonder be-
schermmg een loonend bedrijf geweest. Toen de
wereldprij-s daalde was het geen bezwaar die in-
dustrie tydelijk te steunen. Daar heeft niemand
iets tegen en geen verstandig en verantwoorde-
lijk mensch denkt er aan, dit te veroordeelen en
in het geheel niet om de goed geoutilleerde en
prachtig werkende Nederlandsche beetwortelsui-
kerindustrie ten doode te doemen
Is het nu per saldo zoo verschrikkelijk als
iemand (een snood aandeelhouder of obligatie-
houder van Indische cultuurmaatschappijen, dus
van nature een slecht mensch) probeert om in
plaats van Cuba, Engelsche of Poolsche suiker:
Java-suiker binnen te krijgen?
Niemand denkt er aan den Nederlandschen
beetwortelsuikerproducenten de verzorging van
de binnenlandsche markt te misgunnen, voor zoo-
ver het de 240.000 ton eigen verbruik betreft.
Maar als men Poolscbe, Boheemsche of Russische
suiker invoert om er gecondenseerde melk voor
den uitvoer mee zoet te maken, dan vragen wij
schuchter of dat nu geen Java-suiker mag zijn?
(Als de kwestie er zoo voor stond, konden we
er vrede mee hebben, maar wij hoonden daarover
iets geheel anders. Terecht heeft zich daarom
in Zeeland een actie ontketend. Red. T. N. Crt.)
MET GEPAST GELD BETALEN
Sinds 1 Januari geldt op de Gemeentetram
te Utrecht het voorschrift, dat men met ge-
past geld moet betalen. In het ,,U. D."
treffen we over de werking van dit voor
schrift een lang artikel aan, waaruit blijkt,
dat de passagiers er alles behalve mede in-
genomen zijn. Er hebben zich Maandag en
Dinsdag allergekste dingen afgespeeld op de
tram, schrijft het blad. Een van de vele voor-
beelden, welke worden aangehaald, is het
volgende
Stapt aan de Maliebrug vader, moeder en
vier kinderen in, op lijn I.
„Zes retours, conducteur."
Mama en de vier kinderen zijn inmiddels
naar binnen gegaan en zitten al in den wa-
gen, als papa zes retours op geeft.
„Negentig cents, m'nheer", zegt de bestuur-
der, als bij de zes kaartjes overhandigt.
Papa legt 'n gulden op het bordje van den
bestuurder.
Pardon, m'nheer, ik mag u niet van dien
gulden teruggeven. U moet afgepast negen-
tig cents geven".
Papa heeft het niet kleiner in z'n porte-
monnaie.
Probeert het bij de andere passagiers in
de tram. Hij richt zich tot zeven passagiers
in den wagen, met het vriendelijk verzoek
hem te willen wisselen.
Het lukt niet.
De bestuurder mag het gezelschap van zes
niet meenemen. Want er wordt door hem niet
met gepast geld betaald.
Papa, mama en de vier kinderen stappen
maar weer uit.
De tram gaat verder. Na ettelijke minuten
oponthoud te hebben gehad.
En zoo is 't in tal van gevallen gegaan, odk
op de wagens met conducteurs. Groot opont
houd telkens en binnen in de tram ongedul-
dige passagiers, die den tijd noodig hebben
am den trein te halen. Het is ook herhaalde-
lijk voorgekomen, dat men de passagiers
maar liet staan. Het „U. D." vertelt daarvan
nog het volgende:
Gistermorgen te kwart v66r 9. Stations-
plejn. Dertien passagiers voor lijn I. Zes van
de dertien hadden gepast geld. Zeven wer-
den afgewetzen. De eerst-vertrekkende wagen
liet die zeven netjes staan.
Later op den morgen heeft zich hetzelfde
herhaald, 6ok op het Stationsplein, maar bij
lijn II. Toen was er, den hemel zij dank, een
trambeaimibte in de buurt, die klein geld in
z'n zak had. Deze beeft als wisselaar gefun-
geerd. Maar middelerwijl vertrok lijn II en
verschillende passagiers moesten wachten op
den volgenden wagen. Groote ontstemming
bij deze reizigers, onder wie er waren, die
een trein aan het station BUtstraat hadden
moeten halen, maar dezen thans misten.
Tal van taxi-ondernemingen rijden nu ach-
ter de trams aan, om trampassagiers, die
,,geweigend" worden, op te vangen wat een
uitkomst is voor reizigers die haast hebben
VRACHTAUTO TE WATER.
Woensdagmorgen is bij Culemborg een
vrachtauto tusschen de pont en den walkant
te water geraakt. De chauffeur is verdronken.
De auto was een tractor met aanhangwagen
van de Brabantsche Pakket, die een dienst
tusschen Eindhoven en Amsterdam onder-
houdt. Bij het oprijden van den tractor brak
de haak, waarmede de pant aan den wal vast-
ligt. De zware aanhangwagen duwde het vaar-
tuig van den walkant, tengevolge waarvan
tractor en aanhangwagen in het water terecht
kwamen. Eerst na een half uur slaagde het
personeel van de pont erin den tractor, waarin
zich de 24jarige ongehuwde chauffeur bevond,
boven water te brengen. De man was reeds
dood.
TWEE NEDEREANDERS ONDER DE
SLACHTOFFERS VAN HET VLIEGTUIG-
ONGELUK IN BELGIe.
Bij het emstige vliegtuigongeluk bij Ruysse-
lede, tusschen Brugge en Ostende, zijn ook
twee Nederlanders omgekomen, de heer Gerard
Mes uit Amsterdam, oud 33 jaar, geboren
30121900 en de heer Louis Grein, die te
Amsterdam is geboren, doch reeds een kleine
fcwintig jaar te Londen woont.
DOOD GEVALLEN.
In de Van Wageningenstraat te Arnhem is
een 12jarig jongetje in de ouderlijke woning
van de keldertrap gevallen. Het kind is na
eenige oogenblikken overleden.
DRIESTE SMOKKELAARS
De agenten van de motorbrigade te Maas
tricht, v. H. en L. waren Zaterdagavond op
him ronde, toen zij een smokkelauto, bestuurd
door den smokkelaar B., ontmoetten. Een
sein tot stoppen volgde, doch de auto reed
door. Met hun motorfiets reden de agenten
den auto aohterna. De motorfiets reed den
auto iets voorbij. Daarbfl zag de bestuurder
van den smokkelauto kans, de agenten van
acbteren aan te rijden en het trottoir op te
duwen. De agenten kwamen te vallen en lie-
pen lichte verwondingen op. Hun motorfiets
werd flink beschadigd. Het gevolg was, dat
de vuurwapenen niet gebruikt konden worden
en de auto met smokkelwaar kon ontsnappen.
GEZOND EN KRACHTIG MAN
GEPENSIONNEERD.
Inspannende politiedlenst deerde hem niet.
'Hoe sterk hy bleef.
Dit schrijft hy vyf jaar nadat hij gepension-
neerd was: „Ik ben 55 jaar en 5 jaar ge
leden werd ik gepensionneerd als politie-agent.
Ik had dikwijls zwaren dienst te doen by
nacht en ontij en tot op den dag van vandaag
ben ik nog even krachtig als de sterkste man
in actieven dienst. Men vraagt mij dikwyls:
„Hoe blyf je zoo jong?" en mijn antwoord is:
,,Kruschen Salts". Ik heb Kruschen Salts meer
dan 13 jaar lang gebruikt. Als Ik het een
morgen mis voel ik het den volgenden dag en
ik zal Kruschen zeker blijven gebruiken tot
ik van deze wereld afscheid neem." W. J.
De dagelijksche dosis Kruschen is zoo klein,
zoo gemakkelijk en zoo goedkoop, maar ze
doet U enorm veel goed. De zes zouten in
Kruschen verschaffen juist die dagelijksche
aansporing, die Uw inwendige organen noodig
hebben om behoorliik te functionneeren. Zoo-
doende houdt Kruschen Salts Uw organisme
vry van alle schadelijke afvalstoffen, die de
gezondheid benadeelen en het bloed onzuiver
maken. Millioenen hebben reeds ondervon-
den dat het dagelijksch gebruik van Kruschen
Salts hen gezonder, sterker en opgewekter
maakt, waardoor hun levensgeluk in niet ge
ringe mate verhoogd werd.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar
bij alle apothekers en drogisten a 0,90 en
f 1,60 per flacon, omzetbelasting inbegrepen.
Stralende gezondheid voor een cent per dag.
Let op dat op het etiket op de flesch, zoowel
als op de buitenverpakking de naam Rown-
tree Handels Mij., Amsterdam, voorkomt.
Adv.
BAANWACHTER VOGRKOMT
TREIN ONGELUK.
Het paard van den voerman Ch. te Tilburg
kwam op een overweg onder die gemeente te
vallen, juist toen een goederenbrein, komende
uit de richting Breda, naderde, aldus de Crt.
Onmiddellijk snelde een baanwachter met een
roode lantaarn den naderenden trein tegemoet.
Het mocht hem gelukken, den trein eenige M.
voor den overweg te doen stoppen en daardoor
wellicht een emstig ongeluk te voorkomen.
Met circa tien minuten vertraging kon de
trein doorrijden.
LANGVINGERIGE LOODGIETERS.
Een bewoner uit Haarlem-Noord had aan
de politie kennis gegeven van diefstal van een
aantal Indische voorwerpen, zooals krissen,
koperen hagedissen en zeeschelpen. Uit een
onderzoek bleek, dat een loodgipter, die in de
woning gewerkt had, zich over de voorwerpen
ontfermd had. Deze had een gedeelte gegeven
aan zijn broer en een vriend, beiden ook van
beroep loodgieter, meldt de N. R. Crt. Daar
de broer wist, dat de goederen van diefstal
afkomstig waren, is tegen hem proces-ver-
baal opgemaakt.
ZAKKENROLSTERS GEARRESTEERD.
Naar het huis van bewaring te Roermond
zijn overgebracht twee 32-jarige Poolsche
vrouwen, afkomstig uit Lodz, verdacht te
Helmcnd van elf vrouwelyke marktbezoeksters
beurzen te hebben gerold. In het geheel werd
ruim f 100 buit gemaakt, welk geld nog ge
heel in het bezit der vrouwen werd gevonden.
Wanneer de vrouwen haar slag hadden gesla-
gen werd de beurs van haar inhoud beroofd
en wederom in den zak van een anderen
marktbezoeker gestopt.
OoK te Tilburg hebben zich gelijksoortige
marktdiefstallen voorgedaan. Er wordt in dit
verband door de politie een onderzoek inge-
steld.
DOOR EEN AUTO OVERREDEN EN
GEDOOD.
Dinsdagavond keerde de 25jarige bakker B.
per rijwiel huiswaarts van Renkum naar Oos-
terbeek. 'Hij reed op den rijweg. Langs den
weg stond een chauffeur zijn auto te reparee-
ren. Uit de richting Arnhem kwam een vracht
auto, hetzelfde oogenblik kwam de tram uit
de richting Renkum. De bestuurder van den
auto wilde nog juist voor de tram passeeren.
De auto maakte een slingerende bewegiag,
zoodat de auto te veel rechts van den weg
kwam. B. werd door de auto gegrepen en
emstig gewond. Hij is naar het gemeente-zie-
kenhuis te Arnhem gebracht, waar hij des
nachts aan zijn verwondingen is overleden.
SCHIP GEZONKEN.
Donderdagochtend is voor den mond van
den Waterweg te Hoek van Holland het Duit-
sche binnenkomende stoomschip Ceres, meten-
de 660 ton bruto, geladen met stukgoed en
op weg naar Rotterdam, in aanvaring geko-
men met de Engelsche uitgaande bananen-
boot Chagres, metende 5406 ton bruto, komen
de van Rotterdam.
Om half zes Donderdagochtend bevond de
Ceres, binnenkomend, zich op 1(4 mijl buiten
den Waterweg, waar het schip tengevolge van
den zeer dichten mist voor aniker gimg. Een
uur later kwam de loods aan boord, waama
de kapitein besloot op te stoomen. Het was
evenwel onmogelijk door het dichte mistgor-
dijn het gat te vinden am binnen te komen,
zoodat het schip opnieuw voor anker ging.
Om tien minuten voor 9 heeft de aanvaring
plaats gehad. De Chagres trof de Ceres aan
bakboordzijde in het voorruim no. 2, waar
door laatstgenoemd schip een groot gat opliep
onder de waterlijn.
Dadelyk heeft de bemanning van de Ceres
assistentie gevraagd aan den Hoek. Daarop
zyn de sleepboot Rozenburg van L. Smits
bergingsdienst, kapitein Van Dorp, en de mo-
torreddingjpoot President Wierdsma, kapitein
Van Dam, voor hulp uitgevaren. Daar de
Ceres vrij snel begon te zinken, was de be
manning, bestaande uit 13 leden, genoodzaakt
in de sloep te gaan. Daarbij is de eerste
stuurman, de 29-jarige K. Ammermann, uit
Oldenburg, te water geraakt en verdronken.
De Rozenburg heeft de overige 12 leden van
de bemanning opgepikt en naar den Hoek
gebracht.
De Ceres was 40 minuten na de aanvaring
gezonken. Het schip was in 1911 te Bremen
gebouwd.
AUTO TE WATER GEREDEN.
Woensdagmiddag te ongeveer half zes is
onder Jutfaas nabij de Metaalwarenfabriek
Heykop een luxe auto, waarin gezeten was de
63-jarige De Jong uit Utrecht in het Mer-
wedekanaal gereden. Eenige schippers hebben
onmiddellijk pogingen in het werk gesteld, om
de auto uit de diepte op te halen, hetgeen na
ongeveer een uur gelukte met behulp van een
bok, welke op een schuit was geplaatst. De
levensgeesten van den heer De Jong waren
toen geweken. De auto was geheel uit elkaar
geslagen; vermoedelijk is zy spoedig na het
ongeluk door een passeerende boot geraakt.
Het lijk is overgebracht naar het hoofdbureau
van politie te Utrecht. Hoe de auto te water
is geraakt, staat nog niet vast.
VALSGHE RIJKSDAALDERS.
Te Amsterdam is een 47jarige zeeman aan-
gehoudeci, verdacht van het importeeren van
valsche rijksdaalders.
MOEILIJKE REIS VAN DE „EBRO".
De sleepboot „Ebro" van L. Smit en Co's
Internationale Sleepdienst te Rotterdam,
heeft even voor Kerstmis, tijdens een zwaren
storm op de Middellandsche Zee, de sleep-
boot „Rosario", welke zij met een liohter van
Piraeus naar Bizerta (Tunis) sleepte verloren.
Over deze reis kan nog het volgende wor
den gemeld:
Volgens het journaal van de ,,Ebro" stond
er op 21 December een zware Noord-Ooster-
storm met hooge zee. Sleepboot en sleep vor-
dereti met moeite. Men nam waar, dat de
„Rosario" langzaam zonk. Tet was onmoge
lijk, met dit slechte weer en de zware zee
een boot uit te zetten, om na te gaan, welke
oorzaak er zou zijn voor bet water maken van
de gesleepte boot. Men besloot, onder Pozza-
lo op Sicilie kalmer water te zoeken, om oaar
de Rosario" te kunnen gaan met de sloep.
Gedurende deze reis kwam de Rosario"
steeds dieper in het water te liggen.
Om 7 uur 50 n.m. werden Pozzalo en Kaap
Passaro gepeild. Men was toen 4 mijl van
land op 40 meter water. Wind en zee waren
afnemend.
De trossen werden gekort en de reddings-
boot in orde gemaakt, om te worden gevierd.
Om 8 uur 15 nam de wind weer snel toe tot
stormkracht. Men besloot, om ongelukken te
voorkomen, de boot niet te water te laten.
De zee was kort en moeilijk. De poging had
geen kans op succes.
De zee werd z66 ruw, dat de sleeptrossen
gekapt moesten worden en eenige minuten
later, om 9 uur 40 n.m. zag men den voorste-
ven van de Rosario" omhoog gaan, waama
het vaartuig in de diepte verdween.
Daar de Rosario" verloren was zette de
,,Ebro" de reis naar Bizerta voort.
De ,,Bbro" verloor een nieuwe sleeptros,
twee sleepkettingen, 30 vadem staaldraad,
een pomp en een koperen petroleumlamp.
OM AAN SNOEPOENTEN TE KOMEN.
Een drietal knapen te Groningen heeft de-
zer dagen een nieuw middeltje bedacht, om
aan snoepcenten te komen, zoo meldt de Msb.
Zij gingen naar een winkelier en zeiden dat ze
honderd eieren konden verkoopen. De winke
lier prees de ijverige jongens, gaf hun de eie
ren mee en zij beloofden dat ze des avonds
zouden komen om af te rekenen.
Het drietal verkocht de eiren, maar ver-
deelde het geld en liet den winkelier wach
ten. Een van deze veelbelovende jongelui
bleek reeds eerder met de politie in aanra-
king te zijn gekomen. Hij is in arrest gesteld,
terwijl de anderen voorloopig met een verma-
ning naar huis zyn gezonden.
ALS BLINDE PASSAGIER EUROPA
DOORGEZW ORVEN EN IN HET
VREEMDELINGENLEGIOEN GEVOCHTEN
■Een 15jarige jongen, Klaas P. te Gronin
gen, is in het voorjaar van 1931 door de recht-
bank te Leeuiwarden veroordeeld wegens dief
stal te Sneek. Hy werd in het observatlehuis
te Groningen opgenomen en bij een baas in
de leer gedaan. Het stelen zat hem echter
zoo in het bloed, dat hy de klanten van zyn
baas bestal en portemonnaies roofde in de
badinrichting. Hij onttrok zich nu aan de hand
van de gerechtheid door de vlucht ie nemen
naar Duitschland, dat hy op een gestolen
fiets bereikte, welke hij in Nieuwe Schans
achterliet, aldus de N. R. Crt.
Op 17 Juli 1931 was hij het observatiehuis
ontvlucht; de vorige week kwam hij te Gro
ningen terug. Hij had zich bij de Arnhemsche
politie gemeld, omdat het hem niet langer in
den vreemde beviel.
Hij vertelde dat hij in die twee en een half
jar heel Europa is doorgezworven als blinde
passagier in goederenwagens of onder den
trein hangende. Hij nam dienst in het vreem-
delingenlegioen en vocht in Casablanca, in
Marokka. Tweemaal werd hij gewond.
Toen kreeg hij ook genoeg van den dienst
vluchtte naar Tripoli, waar hij kans zag, de
Middellandsche Zee over te steken naar Mes
sina. Vandaar trok hij naar Napels, Venetie,
Zuid-Slavie, Roemenie, Polen. En zoo kwam
hij tenslotte weer in Duitschland terug. Toen
werd het verlangen naar den gefooortegrond
hem te machtig en meldde hij zich ibij de po
litie te Arnhem, die hem naar Groningen liet
overbrengen, toen zij zag, dat hij in het ,,A1-
gemeen Politieblad" gesignaleerd stond. De
Wrijf tegen bedtijd
Vicks VapoRub op
keel en borst. Deze
zalf werkt op twee
manieren tegelijk
(door inademing
en huidsprikkel).
VapoRub
(Ingez. Med.)
kinderrechter zal zich nu verder over dezen
avonturier ontfermen.
DE VOORTVLUCHTIGE BANKBEDIENDE.
In verband met den voortvluchtige bank-
ibediende v. d. P. te Den Bosch, die met f 3000
en een Tilburgsch meisje naar het buitenland
ginig om Oudejaar te vieren, verneemt de Tel.,
nog dat dit meisje Dinsdagavond te Tilburg
is teruggekeerd, omdat zij Maandagmorgen
weer in haar betrekking moest zijn bij de fir-
ma Van Loon aldaar. Het meisje is in den
nacht nog door de Bosscbe recherche gehoord.
Zij verklaarde met den jongeman aangename
dagen doorgebracht te hebben in Coblenz. Zij
had nog nooit zoc'n prettige vacantie gehad.
Op Nieuwjaarsdag was het meisje naar
Crefeld gegaan, waar zij een vriendin bezocht
had.
De jongeman had verteld nog langer vacan
tie te hebben en was daarom nigt meegegaan
naar Crefeld. Het meisje verklaarde niet te
weten waarheen de jongeman zou gaan, hier-
uit blijkt duidelijk, dat zij onkundig was van
het feit, dat zij feest vierde met gestolen geld.
De recherche heeft het meisje dan ook niet
vastgehouden.
ONT2ETTENDE MIJNRAMP IN BOHEMEN
Op de Nelson III, een mijn in Noordiwest
Bohemen van de Bruxer Kohlenibergwerkge-
sellschaft te Ossegg, heeft zich Woensdag-
avond een onitzettende ontploffing voorge
daan, te wij ten aan de ontbranding van ont-
plofbare mijngassen. Met de middagploeg
waren 140 personen afgedaald en van deze 140
hebben er zich door een intact gebleven lucht-
koker vier kunnen redden. Voorts zyn drie
dooden geborgen. Over het lot van de overige
136 verkeerde men in volkomen onizekerheid,
doch het ergste werd gevreesd, daar alle uit-
gangen versperd zijn en nog steeds brandende
en vergiftige gassen uit de mijngangen op
stygen.
Ongeveer vijf uur werd tot in wyden om-
trek een geweldige knal gehoord. Terzelfdertijd
schoot een felle steekvlam omhoog, die kilo
meters ver werd opgemerkt.
Alle gebouwen en installaties boven den
grond werden vemield en ook de beide mijn-
torens bleken verwoest, zoodat het geheel on
mogelijk was de mijnliften te gebruikeh. De
vuurgloed was in den omtrek te zien.
De Nelson HI is verreweg de grootste mijn
van geheel Bohemen; zij bestaat uit drie af-
deelingen, welke onder den grond met elkaar
zijn verhonden. De ontploffing heeft zich door
alle drie afdeelingen voortgeplant. Deze drie
afdeelingen hebben elk slechts twee uitgangen
die thans door de ontploffing vrijwel geheel
onbruikbaar zijn geworden.
De uitstroomende gassen maakten binnen-
dringen in de mijn vrijwel onmogelijk. De tal
rijke militairen, brandweerlieden en gendar
merie konden niet veel uitrichten, daar de in-
gesloten mijnwerkers waarschijnlijk niet dan
door een geheel nieuw aan te leggen hulp-
schacht konden worden bereikt. Vermoedelyk
is geen der ingesloten mijnwerkers meer in
leven, daar in de mijngangen een hevige on-
dergrondsche brand woedt. Verslagen bloed-
verwanten en vrienden verdrongen en verdrin-
gen zich rondom de plaats, waar eens het di-
rectiegebouw, de sorteerinirichting en de mijn-
torens hebben gestaan.
Alle telefoonlijnen, zoomede de electrische
geleidingen zijn verbroken.
Het reddingswerk geschiedde door middel
van reflectoren der brandweer.
Door de directie Is medegedeeld, dat alle
vier de geleidingen der ventilatoren direct na
de ontploffing werden vernietigd, zoodat dade-
lijk na de ramp de ventilatoren in de mijn niet
meer functionneerden. Voor de 136 slacht-
offers die zich in de groeve bevonden, bestaat
geen hoop meer.
De vier geredden vertelden in korte afge-
broken zinnen aan de joumalisten hun er-
varingen. Ver van de andere arbeiders, in een
afgelegen hoek van de mijn hadden zij ge
werkt, toen de ontploffing kwam. Zij werden
plotseling door een geweldigen slag ter aarde
geworpen, roken myngas en doofden hun lam-
pen. Toen strompelden zij door de donkere
mijngangen, waar de atmosfeer tot stikkens
toe met mijngas was bezwangerd, voort naar
den ventilator, hun laatste kans op leven!
(Herhaaldelijk struikelden zy over de licha-
men van dooden, een keer vonden zij een ge-
heel'e groep dooden byeen.
Toch bevonden zy zich niet op al te groote
diepte; slechts iets meer dan 300 meter scheid-
den hen van het daglicht.
De weg door de ventilatiekokers omhoog is
ook door een reddingsbrigade gebruikt.
Uit geheel Noordwestelijk Bohemen zijn
reddingshrigades en brandweercolonnes opge-
roepen.
De ramp heeft een paniek doen ontstaan in
Ossegg zelf en in de orgeving. De familie-
leden van de omgekomenen weten niet wat te
beginnen en er zijn er zelfs die op de vlucht
slaan. De straten waren verstopt met alle
mogelijke en onmogelijke vervoermiddelen
ziekenauto's, militaire voertuigen enz.
Het landschap bij Ossegg ziet er uit als
na een trommelvuur in den oorlog. De myn-
directie raakt haar hoofd kwijt en weet nog
steeds niet of er 160 dan wel 170 man onder
den grond waren of 140.
De reddingshrigades verklaarden, zelfs met
hun gasmaskers niet verder te kunnen. Zij
zelf komen meer dood dan levend van hun
pogingen terug.
Under het peirsoneel van de andere mijnen
heerschte groote opwinding; zy marcheerden
naar Ossegg in plaats van aan het werk te
gaan.
WESTDORPE.
In de afgeloopen maand hebben zich in deze
gemeente gevestigd:
Margaretha Maria Ooome, van Koewacht.
Roelf Haak, van Soerabaja.
Florentine Theophile Sarah Rens, van
Gent.
Camiel Alphonsius Vanhijfte, van Ter
Neuzen.
Vertrokkeo
Herman Frederik Hendrik van Hoecke, naar
Wiachtebeke.
Alexander Kalle met gezin, naar Philip
pine.
Alina Maria Josephina Ingels, naar Axel.