bij betrekt. Het staat er dan zoo voor, dat
de menschen van hun steunbedragen, die toch
al niet hoog zijn, weer een deel voor de be-
Xastingen zullen moeten afstaan. Hij zou het
liever op iets anders vinden, al moesten dan
de subsidies geheel vervallen. Het kan een-
voudig niet. Hit is geen bron om nog uit te
put ten en hij zal daarom met voile vrijmoe-
digheid tegen stemmen.
(De VOORZITTER merkt op, dat het noo-
dige bedrag bedrag niet uit de subsidies is te
vinden. He tijdsomstandigheden brengen de
gemeente in moeilijkheden. Hrie, vier jaren
terug, werd er gesproken van een rijke ge
meente. Hat werd overroepen, maar er werd
croed verdienid en daardoor vloeiden ook de
belastingbronnen. Maar alles is hier gebaseerd
op den landbouw. Andere gemeenten staan
pj. ^eter voor, daar heeft men industrie en
winkels, die nog verdienen, maar als het hier
den landbouw slecht gaat, zit alles met de
handen in het haar. Zestig tot zeventig pro-
cent der landbouwers betalen in de laatste
jaren geen belasting meer en de arbeiders oak
niet.
De voorgestelde verordeningen worden aan-
genomen met 10 stemmen tegen 1.
Voor stemmen de heeren Koopman, Bakker,
Wisse, D. Dees, Haak, A. Dees, Van Hoeve,
Maas. De Feijter en HameUnk, tegen stemt de
beer Buijze.
Overeenkomstig het voorstel van Burge-
meester en Wethouders wordt met algemeene
stemmen besloten af te wijzen het verzoek
van den Bond van Vergunninghouders be-
treffende verlaging der Personeele belasting
voor cafd's.
10. Vaststelling gemeentebegrooting, dienst
1934.
IDe VOORZITTER stelt aan de orde de be-
handeling der gemeentebegrooting voor 1934.
Aangezien niemand het woord vraagt voor
algemeene beschouwinigen, wordt overgegaan
tot artikelsgewijze behandeling.
Hoofdstuk I.
Vroegere diensten.
Inkomsten
1. Adhterstallige inkomsten. Memorie.
Uitgaven
2. Nadeeling slot volgens laatste rekening.
5655,83%.
3. Adhterstallige uitgaven. Memorie.
Hoofdstuk H.
Algemeen beheer.
Inkomsten
4. Uitkeering gemeentefonds, art. 3, 0
j 3000.
5. Uitkeering gemeentefonds, art. 3, b.
113322,61.
6. Secretarieleges en redhten burgerhjke
stand. 500.
De heer HAMELINK wijst er op, dat deze
post vet geraamd is, 325 hooger dan het
vorig jaar. Is dat in verband met de opbrengst
der ventvergunning
(De VOORZITTER: Wij meenen, op grond
van ervaring, dit dit bedrag kan ontvangen
worden.
De heer HAMEUNK: Het was er mij om
te doen te vememen, dat dit dan tohh wat op-
brengt.
Uitgaven
7. Jaarwedde burgemeester. 3333.
8. Jaarwedden wethouders. 350.
9. Jaarwedde secretaris. f 3333.
10. Jaarwedde ontvanger. 1344.
11. Presentiegelden raadsleden. 200.
12. Jaarwedden ambtenaren secretarie enz.
f 1800.
13. Sdhrijf- en bureaubehoeften, briefpor-
ten enz. 200.
14. Druk- en bindwerk. f 575.
15. Onderhouden en schoonhouden gemeen-
tehuis. f 150.
16. Onderhoud en aankoop meubelen idem.
/100.
17.
en kiesverrichtingen.
op, dat hij er thans in heeft berust om den
nachtwaclit voor de wintermaanden te laten
vervallen. Daarvoor is dus geen bedrag op de
begrooting uitgetrokken. Hij wist, dat er voor
den Boeren- en Tuindersbond iemand geizocbt
werd en hij heeft toen tegen Hamelink gezegd
doe je best dat te krijgen, hetgeen gelukt is.
Die man heeft dus een betrekking en, ge-
zien den financieelen toestand der gemeente,
wil hij er van af zien een nachtwacht te
eischen.
De heer D. DEES herinnert meermalen ge
zegd te hebben, dat hij die nachtwacht niet
noodig vond.
De heer HAMELINK acht het maar jam
mer, dat die man niet eerder een baantje ge-
kregen heeft, dan was men misschien de nacht
wacht al eerder kwijt geweest.
De VOORZITTER noemt dat een fictie en
verklaart veel voor het aanhouden van een
nachtwaker te gevoelen.
De heer HAAK is er nooit een voorstander
van geweest en juicht het thans door den
Voorzitter genomen besuit toe; hij heeft er bij
herhaling op gewezen, dat de menschen buiten
ook niet door een nachtwacht worden be-
schermd en dat juist in de kom, waar de men
schen bijeen wonen, zij elkaar kunnen bescher-
men. Hij heeft hem nimmer noodig geoordeeld.
De VOORZITTER: Als u burgemeester was,
aoudt u er misschien ook wel anders over oor-
deelen. Ik daoht, dat we er goedkoop van af
gekomen zijn. Ik ben verantwoordelijk voor
de rust der ingezetenen en als die verzekerd
wordt, is dat wel wat waard. Ik zal er niet
verder over praten: het is afgeloopen.
48. Gratificatien. 75.
Kleeding en uitnusttng politiedienaars.
Kleeding- en rijwieltoelage. f 15.
Verrgoeding woninghuur veldwachters
Bewaring van gearresteerden. 10.
Reisgeld passanten en overige uitgaven.
Verlichting en verwarming. 300.
18. Staatsblad eniz. en boeken. 54,75.
19. Archief. Memorie.
20. Plaatsen advertentien. 50.
21. Reis- en verblijfkosten. f 40.
22. Onkosten postrekening. f 15.
23. Abonnement telefoon en telefoonge
sprekken. f 75.
24. Kiezerslijsten
Memorie.
25. Verteringen stembureau. Memorie.
26. Kosten kadaster. 15.
27. Bezoldiging ambt. van den burgerlijken
stand. f 445.
28. Overige kosten burgerlijke stand. 60.
De heer BUIJZE: Waarvoor dienen de
overige kosten?
De SECRETARISVoor registers.
29. Bevolkingsregisters en huisnummenng.
i 45.
31. Verzekering tegen brand- en storm-
schade. f 31,80.
34. Pensioenen. 235,60.
Inkomsten
35. Verhaal pensioensbijdragen. 829,25%.
Uitgaven
36. Pensioensbijdragen. 1681,90%.
38. Bijdragen voor inkoop. 1332.
39. Inkoop wet 1913. 74.04.
40. Renten geldleeningen. Nihil.
41. Aflossing geldleeningen. Nihil.
42. Kosten raadsverslag. 150.
43. Kosten vergaderingen, ververschingen
enz. f 75.
44. Kleeding- en rijwieltoelage gemeente-
bode. 20.
45. Subsidie aan de Ver. van Burgemees-
lers en Secretarissen in Zeeuwsch-Vlaanderen
Oostelijk deel. 2,72.
Hoofdstuk III.
Openbare veiligheid.
Inkomsten
46. Verhaal pensioensbijdragen. 192,36.
Uitgaven:
47. Belooning inspecteurs, agenten enz
J 1750.
De VOORZITTER merkt op, dat Burge
meester en Wethouders hier 4 van de jaar
wedde, die f 1875 bedroeg, hebben afgetrokken.
De heer KOOPMAN: Dat moet toch ook
sioor Gedeputeerde Staten worden goedge-
keurd?
De heer DE FEIJTER: Door den Com-
asissaris der Konlngin.
De heer KOOPMAN: Ja, het wordt ons
•ok opgelegd.
De VOORZITTER: Wanneer we het nu zoo
vaststellen, doch de Commissaris vindt het
■det goed, dan moet de post hersteld worden.
Mjaar, aangezien alle tractementen verminde-
■en, meenden we dat hier ook de ldeinigheid
van 4 af kon, en zulks billijk is.
De heer HAAK merkt op, dat het door hem
ingediend voorstel op hetzelfde zou neerko-
men, plus pensioenpremie.
Met algemeene stemmen wordt hiema op
voorstel van Burgemeester en Wethouders be-
sftoten de op 4 Juni l.L vastgestelde verorde-
niTi <r regelende de jaarwedden enz. van den
veldwachter te wijzigen, door daarin diens
salaris te bepalen op 1750.
De VOORZITTER vestigt er de aandacht
Uitgaven
92. Verzekering tegen brand- en storm-
schade. 16,40.
93. Rente geldleeningen. f 1155.
94. Aflossing geldleeningen. f 1900.
95. Reis- en verblijfkosten. Memorie.
Hoofdstuk VII.
Eigendommen, niet voor den openibaren
dienst bestemd.
Inkomsten
96. Huur van huizen en anidere gebouwen.
f 630.
97.
104.
98.
99.
100.
100.
101.
Opbrengst
grasverpachtingen.
Cijnzen en erfpachten. 308,07%.
Recognitien ter zake van vergunningen.
49.
150.
50.
51.
100.
52.
53.
f 25.
54. Geneeskundige behandeling en keuring
veldwachters. f 25.
55. Onderhoud lantaams en verdere kosten
1700.
56. Kosten verzekering, pensionneering enz.
428,26%.
57. Kosten burgerwacht. /125.
58. Subsidie aan de Vrijwlllige Brandweer.
310.
De heer KOOPMAN merkt op, dat die post
veel lager is.
De VOORZITER: Het cjjfer klopt met de
begrooting van het bestuur der brandweer.
59. Btjslag op pensioen. f 2.
Hoofdstuk IV.
Vdksgezondheid
Inkom sten
60. Aandeel batig slot keuringsdienst. Me
morie.
Uitgaven
61. Toelage gezondlheidscommissie. f 36,13.
62. Belooning voor vaccinatien en lijk-
schouwingen. Memorie.
63. Kosten maatregelen besmettelijke-ziek-
tenwet. f 45.
64. Kosten keuringsdienst vleeschkeurings-
wet. f 30.
65. Bijdrage centrale gemeente of provin-
cie keuringsdienst warenwet. 569,19.
66. Kosten verzekering, pensionneering enz.
3,56.
67. Subsidie „Het Groene Kruds". 750.
De heer BUIJZE maakt bezwaar tegen ver-
mindering van deze subsidie met 250. 'Het
Groene Kruis is een van de voomaamste
zaketi, die hier bestaat en waarvan alien pro-
fiteeren. De vereeniging treedt helpend op
voor de lijdenide menschheid. Hij zou het jam
mer vinden, als deze vereeniging in een positie
gebracht werd, dat zij zich niet meer kan be-
druipen en het aanschaffen van verplegings-
artikelen zou moeten achterwege blijven om-
dat er geen geld voor is. Hij zou voor zoo'n
mooie en groote organisatie een uitzondering
willen maken en deze de voile subsidie laten
behouden.
De VOORZITER merkt op, dat Burgemees
ter en Wethouders zoo maar niet zonder meer
tot het lager ramen van deizen post zijn over
gegaan en zij het bestuur daarvan op de hoog-
te hebben gebracht. Zij meenen, dat het zon
der bezwaar zoo kan. Het is ook maar voor
e6n jaar.
De heer MAAS kan, als bestuurslid, mede-
deelen, dat het voor het volgend jaar zoo kan.
trndien er moeilijkheden ontstonden, zou het
bestuur meer vragen.
De heer HAAK kan zich met het voorstel
vereenigen; niemand zal het nut van derge-
ljjke instelling betwijfelen, maar aangezien,
naar hij verneemt, het bestuur er in geslaagd
is de begrooting sluitend te maken, gelooft hij
niet, dat er voor de vereeniging of haar doel
gevaar is te duchten. Mocht het niet goed
loopen, dan durven ze gerust opnieuw aan-
kloppen. Hij spreekt echter de hoop uit, dat
ze met deze subsidie romd zullen komen
68. Subsidie ziekenhuizen en sanatoria.
225.
Hoofdstuk V.
Volkshuisvesting.
Inkomsten
69. Renten en aflossing voorschotten
volkshuisvesting. 3470,27.
70. Bijdragen rijk art. 56, derde lid, wo-
ningwet. 1608,05%.
Uitgaven
71. Annul teiten voorschotten volkshuis
vesting. f 3470,27.
72. Bijdragen in rente en aflossing voor
schotten volkshuisvesting. 2144,07.
Hoof dstuk VI.
Openbare werken.
Inkomsten
73. Brug-, kaai-, haven-, kraan-, sluis-
dok- en veergelden. 1600.
74. Marktgelden, wik-, weeg- en meetgel-
den. Memorie.
75. Heffing voor het gebruik van het gier-
vat. f 45.
76. Begrafenisrechten. 200.
77. Opbrengst asch en vuilnis. Memorie
Uitgaven
78. Jaarwedden personeel openbare werken.
1750.
79. Onderhoud straten en pleinen. f 250.
80. Onderhoud wegen en voetpaden. 1200.
81. Onderhoud wandelplaatsen en plant-
soenen. f 135.
82. Onderhoud pompen en riolen. 600.
83. Kosten havens, vaarten, sluizen enz
f 950.
84. Onderhoud en badiening klokken, uur-
werken enz. 150.
85. Kosten begraafplaats en begraving.
450.
86. Kosten gemeentereiniging. /750.
87. Kosten verzekering, pensionneering enz
637,25%.
Inkomsten
88. Opbrengst verkoop oude materialen
Memorie.
89. Verhaal pensioensbijdragen. 234,85%.
90. Bijdragen andere gemeenten onderhoud
wegen en voetpaden. f 300.
91. Overige inkomsten. Memorie.
Renten van kapitalen. 40.
Rente van belegde gelden tot herstel
van waarborgsommen. 58,50.
Uitgaven
102. Grondlasten. f 40.
103. Dijk- en polderlasten. f 10.
104. Erfpachten, grondrenten enz. 63,50.
105. Onderhoud en administratie bezittin-
gen. 244.
106. Verzekering tegen brand- en storm-
schade. 25.
Hoofdstuk VIII.
Onderwijs, kunsten en wetenschappen.
2. Openbaar gewoon lager onderwijs.
Inkomsten
107. Schoolgelden. f 500.
108. Vergoeding van het rijk. 7247.
Uitgaven
109. Jaarwedden en wedden onderwijzers.
7247.
110. Instandhouden schoolgebouwen en ter-
reinen lichamelijke oefening. 250.
111. Aanschaffen schoolmeubelen. 25.
112. Onderhouden schoolmeubelen. f 25.
113. Aanschaffen en onderhouden school-
boeken, leermiddelen en schoolbehoeften. 400.
114. Verlichting, verwarming en schoon
houden van schoolgebouwen. 600.
Inkomsten
115. Verhaal pensioensbijdragen. f 639,22.
116. Opbrengst aanmaningen. 25.
Uitgaven
117. Kosten oudercommissies. 47.
118. Kosten vergelijkend onderzoek. Me
morie.
119. Kosten verzekering, pensionneering
enz. 647,62.
120. Verzekering brand- en stormschade.
25.
121. Advertentiekosten. f 40.
122. Onderzoek sollicitanten en reiskosten.
Memorie.
123. Invordering schoolgelden. 25.
124. Bijslag op pensioen. 120.
Inkomsten
7. Bijzonder gewoon lager onderwijs.
125. Schoolgelden. f 1700.
126. Uitkeering van gemeenten art. 86.
150.
127. Uitkeering van gemeenten art. 104,
eerste lid. 250.
128. Uitkeering van andere gemeenten als
voren. 140.
129. Opbrengst aanmaningen. f 25.
Uitgaven
130. Uitkeering aan gemeenten art. 86. f 30.
131. Vergoeding kosten instandhouding
art. 101. 5000.
132. Uitkeering
eerste lid. f 50.
133. Vergoeding
art. 205. 1572,14
134. Uitkeering
aan gemeenten art. 104,
terreinen en gebouwen
Rente waarborgsommen. f 391,66.
Rente geldleeningen. 1263,75.
Aflossing geldleeiilngen. f 1900.
Bijdrage hoofdstuk VIII 7 kapitaal-
f 398,32.
Teruggaaf schoolgelden. Memorie.
Kosten en invordering schoolgelden.
aan gemeenten atr. 205
f 270.
135.
136.
137.
138.
dienst.
139.
140.
f 25.
11. Bijzonder voorbereidend lager onderwijs.
141. Subsidie bijzondere bewaarseholen.
f 577,50.
De heer MAAS acht het geen bezwaar, dat
deze subsidie ook met 25 verminderd is.
Als hij nagaat, dat de kinderen daar voor 20,
25 of 30 cent per week bewaard worden, moet
hij zeggen dat de kinderen daar goedkoop be
waard worden en er wel wat meer zou kun
nen betaald worden. Hij kent nog den ttjd,
dat, als de vrouw met den man mee ging om
in't land 60 cent per dag te kunnen verdienen,
de kinderen in bewaring moesten worden ge-
geven voor 20 cent per dag en als er 2 waren
kostte het 30 cent per dag. Dat is wel een
groot verschil.
De heer KOOPMANEn wat betalen ze nu
De heer MAAS: Dat komt nu niet meer
voor.
12. Lager onderwijs.
(niet vallende onder de 1 t/m 11)
142. Kosten plaatselijk schooltoezicht. 50.
143. Kosten commissie werdng sohoolver-
zuim. 75.
144. Kosten schoolfeestjes en -reisjes
Memorie.
145. Tegemoetkoming kosten art 13, eerste
lid, l.o.-wet. 185.
De heer D. DEES wijst er op, dat het hem
gewaagd voor komt om dit bedrag van f 600
tot 185 te verminderen. Hij vermeent, dat
er nu, blijkens de memorie van toelichting,
kinderen ibinnen de 5 K.M. afstand berekend
worden, die daar, volgens de letter der wet,
binnen vallen. Hij is het met de meening van
Burgemeester en Wethouders niet eens. Hij
heeft het oog op de 3 kinderen van H. Maas.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat het
te zijner tijd zal worden onderzocht. Het zai
er van af hangen waar de ingang der woning
moet worden berekend
De heer HAAK zou het treurig vinden, als
ze voor zoo'n klein eindje er buiten vielen.
De heer MAAS hoopt, dat het in orde komt,
De VOORZITTER: Het zal onderzocht wor
den; het loopt hier niet over personen, maar
over de toepassing eener regeling.
13. Middelibaar onderwijs
146 Bijdrage kosten rijks h. b. s
15. Nijverheidsonderwijs.
147. Bijdragen aan gemeenten lager nij
verheidsonderwijs. Commissie van toezicht
lager nijverfheidsonderwijs. Scholen voor mid
delibaar onderwijs f 800.
148. Bijdragen kosten volgens leerlingstel-
sel asm Ohr. B.- en T.,bond. f 112,50.
16. Onderwijs, kunsten en wetenschappen
(niet vallende onder de 1 t/m 15).
149 Uitgaven voor volksfeesten. Memorie.
150. Subsidien aan schouwburgen of mu-
ziekkorpen. f 93,75.
De heer WISSE heeft niets gezegd over de
verminderde subsidie van het Groene Kruis,
omdat, wanneer het met minder toe kan, tegen
verlaging geen bezwaar is. Maar wanneer uit
de rekening en verantwoording van een ver
eeniging blijkt, dat men niet toekomt en er
jaarlijks geld (bij moet, spreekt het wel van
1850.
zelf, dat men door verlaging van de subsidie
erg in moeilijkheden komt. Waar moeten de
gelden vandaan komen, nu thans al elk jaar
moet wclrden bijgepast? Pogingen tot het
aanwerven van nieuwe leden kunnen thans
ook geen resultaat hebben, integendeel heeft
dit ook al bedanken vein velen tengevolge. Hij
wiide er daarom maar op wijzen, dat de ver
eeniging er veel door zal lijden. Het bedrag
kan niet gemist worden. Er zal wel worden
gezegd, het is billijk omdat ook andere sub
sidies op geljjke wijze worden besnoeid, maar
de een zal er beter tegen kunnen dan de ander.
De VOORZITTER achtte het niet mogelijk
een uitzondering te maken; bij zoo'n regeling
kan men niemand vrjjstellen. Hij raadt den
heer Wisse aan er maar eens over heen te
stappen, ze moeten dan het volgend jaar maar
eens wat minder instrumenten aankoopen.
De heer WISSE wil niet beweren, dat dit
voor een jaar niet eens zou kunnen, maar
hoopt, dat de tijden weer wat beter worden
en de subsidie dan weer zal hersteld worden
op het oude bedrag.
De VOORZITTER verklaart ook voorstan
der van het muziek te zijn; hij steunt het dan
ook persoonlijk.
De heer WISSE: Men moet er ook rekening
mede houden, dat de subsidie al niet hoog is.
De heer HAAK zou ook kunnen wijzen op
de bewaarschool, want die heeft het ook moei-
lijk. Die zal ook moeten trachten er wat op
te vinden om het tekort te dekken. Hij zou
daarvoor ook kunnen getracht hebben de voile
subsidie te behouden, maar er is geen bron,
waaruit nog inkomsten kunnen geput worden.
Een post van f 1000 voor onvoorziene uit
gaven is ook weinig, dat zal hard genoeg noo
dig zijn.
De VOORZITTER: De post voor onderhoud
van wegen en plantsoenen is ook sterk ver
minderd.
De heer WISSE stemt dat alles volkomen
toe en herhaalt, dat, indien die korting voor
een jaar geldt, het nog niet zoo erg is, maar
moet er toch op wjjzen, dat het voor een ver
eeniging toch een verschil maakt, hoe een
rekening sludt. En bij de muziekvereeniging
is het alles op en tekort.
Maar uit de rekening van de bewaarschool
bleek hem, dat die nog jaarlijks afschrijft.
Dan blijkt toch, dat er nog wat is.
De heer HAAK noemt dat geen afschrij-
ving. Wanneer men de stichtingskosten na
gaat en dan rekent dat er maar f 200 's jaars
wordt afgeschreven of afgelost blijkt,
dat met de aflossing al een zeer langen tijd
zal heengaan. Maar zelfs dat bedrag is nog
niet aangehouden, het is verminderd tot 100,
ofschoon dat geen zuivere toestand is.
151. Subsidie sport en kosten lichamelijke
opvoeding. 56,25.
De VOORZITTER merkt op,dat thans ook
in behandeling komen de adressen der voet-
balclubs te Othene en Reuzenhoek, die ook
subsidie vragen.
De heer MAAS juicht van ganscher harte
toe, dat Burgemeester en Wethouders voor-
stellen aan die andere voebbalclubs ook wat
te geven, maar verklaart, dat hij den post
liever toch heelemaal zag vervallen. Voetbal-
len is een liefhebberij, die, naar zijn meening,
ook maar door die liefhebbers moet betaald
worden. Maar nu het voorstel er is, kan hij
er zich niet mee vereenigen, dat van de f 56,25
de club te Zaamslag f 39,50 zou krijgen, die
te Reuzenhoek 9,50 en die te Othene 7,25.
Hij dacht, dat Reuzenhoek goed bevriend was
met Zaamslag en Othene een achterlijk plaats-
je beschouwd werd. Othene is altijd vrij ge-
vochten geweest. Hij is van meening, dat de
subsidie in drieen zou moeten worden verdeeld
en Othene dus f 18,75 zou behooren te krijgen.
De VOORZITTER deelt mede, dat Burge
meester en Wethouders de verdeeling breed-
voerig hebben besprokem en zij tot de conolu-
sie gekomen zijn, dat het 't billijkst was de
subsidie te verdeelen naar gelang van de ter-
reinkosten, die iedere club heeft.
De heer DE FEIJTER voegt er aan toe, dat
indertijd besloten is, dat elke club een deel
der subsidie zou krijgen, die in het bezit was
van een terrein. Verder dan een toelage schen-
ken voor het terrein, gaat de gemeenteraad
niet. De clubs moeten resp. voor huur van
hun terrein betalen f 250, 60 en 45. Op
grond van die cijfers is de verdeeling gemaakt.
Wat de clubs nog doen, buiten het huren
van een terrein, daarvan trekt de gemeente
raad zich niets aan.
De heer MAAS gelooft, dat de club op
Zaamslag veel centen heeft, maar te Reuzen
hoek en Othene zijn ze arm. Hij gelooft ook,
dat de Zaamslagsche club wel goedkooper voor
een terrein zou terecht kunnen. Ze hebben
ook veel donateurs en als er wedstrijdem ge
speeld worden komen er veel menschen naar
kijken. Maar dat is niet zoo te Reuzenhoek
waar het terrein aan den publieken weg ligt
en de menschen op den dijk blijven staan
kijken. Daar komt niemand op het terrein en
dat is te Othene ook het geval.
De heer WISSE wijst er op, dat het, waar ze
allemaal in het bezit zijn van een fiets, voor
de voetballers van Othene en Reuzenhoek toch
geen bezwaar zou zijn om op het Zaamslag
sche veld te komen spelen. Dat van Reuzen
hoek ligt dichter bij Zaamslag dan bij die
buurt. Indien er een vereeniging was, zou zij,
ook wat spelers betreft, sterker komen te
staan. Overigens is het niet zoo gemakkelijk
om een terrein te krijgen. Ze hebben verschil-
lemde andere pogingen aangewend om daar-
over de beschikking te krijgen, doch aange
zien dit niet gelukte, hebben ze dit dure veld
wel moeten nemen. Hij vraagt in verband
hiermede of het niet voordeeliger zou zijn als
de gemeente een paar gemeten kocht om die
als sportterrein ter beschikking te stellen.
Als men die voor een f 1000 kon koopen en
geld leenen tegen 4 a 4% was dat heel wat
goedkooper. Vele gemeenten hebben een sport
terrein en de sport kan men toch ook niet
tegenhouden. De jongens moeten trouwens
wat doen. Als ze een sportterrein van de ge
meente kregen, waren alien veel voordeeliger
af.
De heer HAAK is zoo geen bewonderaa
van de sport, maar er kwamen veel klachten
van de menschen uit de kom, dat ze op het
dorp voetbalden en ruiten stuk maakten en
daarom is hij er voor geweest subsidie te
geven voor een voetbalterrein. Het is terecht
door den heer Wisse gezegd: de jongens moe
ten toch wht te doen hebben. Dan is voet-
ballen een onschuldig vermaak. De verdeeling
lijkt hem niet zoo bijzonder aanbevelenswaard.
De heer KOOPMAN is het daarmee eens;
hij verwacht, dat men met die voorstellen tot
verdeeling vastloopt. Dat is niet verstandig.
De exploitatie der vereeniging op het dorp
was gebaseerd op het ontvangen der subsidie
van f 75. Spreker heeft zich daar altijd tegen
verzet, maar men kan daarmede niet elk jaar
terugkomen. Maar, als er nu op 'tVeer, op
't Spui en De Kwakkel ook nog eens een club
wordt gevestigd en men gaat de centen dan
tusschen al die clubs verdeelen, schiet er voor
geen hunner nog iets over. Dat is niets anders
dan versnippering van krachten, hetgeen niet
bevorderlijk is voor een goeden gang van za-
ken en voor de sport. Hij zou de jongens van
De Kwakkel en 'tVeer in overweging geven
zich aan te sluiten te Zaamslag omdat de
subsidie anders voor geen van alien nog iets
beteekent en omdat die eeodracht dan ook
tot uiting zal komen in de prestaties.
De heer DE FEIJTER herinnert, dat Bur
gemeester en Wethouders op grond van het
deswege genomen besluit thans geen ander
voorstel kunnen doen. Zij moeten daaraan uit-
voering geven.
De heer KOOPMAN: We kunnen ook het
eerste besluit intrekkeu.
De VOORZITTER: Ik ben het eens met den
heer Wisse, dat ze allemaal best hier kunnen
komen voetballen. Waarom werken ze niet
samen?
De heer HAMELINK: Dat kan niet.
De heer MAAS: Dat kan niet, want dan
maken ze ruzie.
De heer WISSE: Nu zijn ze genoodzaakt 3
terreinen aan te houden.
De heer BUIJZE: Toen indertijd is voor-
gesteld om aan de Zaamslagsche vereeniging
een subsidie te geven, is aangevoerd, dat men
er wel moeite mee zou krijgen, aangezien er
veel elftallen zouden komen. En nu blijken er
al 3 te zijn.
De heer HAMELINK: Vier, in de Val is
er ook een.
He heer BUIJZE: Was het nu van de Zaam
slagsche vereeniging niet beter geweest om
te zeggen komt bij ons, je kunt bij ons komen
spelen Dan had de vereeniging op T dorp de
75. Kan dat nu niet meer bepaald worden?
De SECRETARIS: Burgemeester en Wet
houders moesten een verdeeling voorstellen in
verband met de ingekomen verzoeken en het
genomen raadsbesluit.
De heer BUIJZE: Ik stond een beetje paf
toen ik het voorstel zag. De opzet is geweest
een voetbalvereeniging en d&araan een subsi
die geven. Als nu het verlaagd bedrag van
56,25 nog met 2 andere clubs moet worden
gedeeld, wat moet dat dan ten langen laatste
worden Ik kan er mtjn stem niet aan geven.
De heer A. DEES deelt mede zich met de
voetbalvereeniging op 't dorp in verbinding te
hebben gesteld en hij is toen tot de conclusie
gekomen, dat de verhuurder van den grond
niets te veel vraagt. Om daarover te kunnen
oordeelen moet men op de hoogte zijn van het
interne van de boerderjj. Men zou voor een ter
rein minstens een oppervlakte moeten hebben
van 1 H.A. en dan nog van een bepaalde
lengte en breedte. Dan zou men als koopsom
al gauw een 3000 kwijt zjjn. Een terrein
koopen lijkt hem niet zoo aanbevelenswaard.
Wel zou hij de subsidie op 'tdorp willen hou
den en het vroeger genomen besluit intrekken.
De heer D. DEES heeft het gevoel, dat er
in deze toch een andere regeling zal moeten
komen; het zal zoo niet kunnen blijven, maar
op 'toogenblik zou hij de regeling willen
handhaven.
De heer HAAK: De heer D. Dees heeft het
gras me voor de voeten weggemaaid. We zit-
ten nu aan de regeling vast en daarom moet
de subsidie verdeeld worden. Burgemeester en
Wethouders konden met anders. Als er nog
meer zouden komen zou er zeker een andere
regeling moeten gemaakt worden. Voor dit
jaar zou ik het nog zoo eens willen houden.
De betrokkenen kunnen dit dan lezen en er
hnti voordeel mee doen. Ze hebben dan een
jaar tijd om zich met elkaar te verstaan.
De VOORZITTER: Ik geef in overweging
het besluit te bandbaven. Als er 5 of 6 zouden
komen, kan het niet meer, maar de tijd brengt
raad.
De heer BUIJZE: Dan verbiedt het zichzelf.
De heer MAAS: Ik praat er niet meer over.
Hoofdstuk IX.
Ondersteuning aan behoeftigen en werkloozen.
1. Ondersteuning aan behoeftigen.
Inkomsten
152. Subsidie provincie verpleging krank-
zinnigen. 271,25.
153. Bijdragen particulieren verpleging
krankzinnigen. f 996.
154. Ouderdomsrente krankzinnigen. f 156.
155 Invaliditeitsrente krankzinnigen. f 156.
156. Verhaal pensioensbijdragen. 62,62%.
Uitgaven:
157. Belooningen doctoren, vroedvrouwen,
enz. f 750.
158. Overbrenging, plaatsing en verpleging
krankzinnigen. f 6060.
De heer KOOPMAN: Dat vind ik een ver-
schrikkelijk bedrag. Is daar nu niets aan te
doen? Dat is voor onze gemeente een bijzon
der zware post.
De VOORZITTER: Gedeputeerde Staten
hebben de bijdrage der provincie al vermin
derd; als men boven een bepaald getal komt,
dat hier bereikt is, wordt de subsidie weer
hooger.
De heer VAN HOEVE: U kijkt nu wel op
dezen uitgaafpost, maar moet er ook rekening
mee houden, dat de gemeente de bedragen,
genoemd bij de posten 152, 153, 154 en 155,
daarvan terugbetaald krijgt. Er komt dus
nogal wat van terug.
159. Subside aan het Burgerlijk Armbestuur.
4725.
De heer BUIJZE wijst er op, dat deze sub
sidie nogal wat verminiderd is. Als het kan,
is het mooi. Maar om den post voor het arm
bestuur, die het vorig jaar op f 7100 Whs uit
getrokken, zooveel te verminderen in een tijd
waarvan verwacht kan worden dat het four-
gerljjk armbestuur overstroomd zal worden
met aanvragen, komt hem nogal vreemd voor.
Of is het de bedoeling de uitkeeringen te ver-
lagen
De VOORZITTER deelt mede, dat de aan-
vraag van het Burgerlijk Armbestuur hooger
was, maar Burgemeester en Wethouders zagen
toen, dat ze geen kans hadden de begrooting
kloppend te maken en hebben toen in over
weging gegeven den post te verminderen.
Mocht het Burgerlijk Armbestuur in den
loop van het jaar blijken niet toe te komen,
dan kan het met een suppletoire aanvraag
komen. Het is een reuzenwerk geweest de ge
meentebegrooting kloppend te krijgen.
De heer KOOPMAN: Dan zal de rekening
wel sluiten met een nadeelig saldo.
De heer VAN HOEVE: Dat is nog lang niet
zeker.
De heer BUIJZE: Men zal de menschen toch
moeten geven wat ze noodig hebben; ik ver-
schrok toen ik zag dat deze post zoo naar be-
neden was gedrukt.
De beer VAN HOEVE: Als ze het noodig
hebben, krijgen ze het ook.
De heer D. DEES: Ik acht het toch een
bedemkelijk zaakje.
De VOORZITTER: U moet toch wel ge
voelen, dat we dat niet klakkelooe gedaan
hebben.
De heer BUIJZE: Ik zou het verschrikke-
lijk vinden als de menschen gebrek moesten
lijden.
De VOORZITTER: Zoaver is het nog met,
maar tusschen bedeelen en royaal bedeelen
is nog een groot verschil. Nu de Minister ge
zegd heeft, dat menschen, die nog geld in ka*
hebben, geen uitkeering mogen krijgen, is d«
toestand nog wat veranderd. Hoe lager het
beschikbaar gestelde bedrag wordt, hoe scher-
per het toezicht bij bet verstrekken van on
dersteuning zal worden.
De heer HAAK verklaart wel vertrouwen
in Burgemeester en Wethouders te hetiben,