bij betrekt. Het staat er dan zoo voor, dat de menschen van hun steunbedragen, die toch al niet hoog zijn, weer een deel voor de be- Xastingen zullen moeten afstaan. Hij zou het liever op iets anders vinden, al moesten dan de subsidies geheel vervallen. Het kan een- voudig niet. Hit is geen bron om nog uit te put ten en hij zal daarom met voile vrijmoe- digheid tegen stemmen. (De VOORZITTER merkt op, dat het noo- dige bedrag bedrag niet uit de subsidies is te vinden. He tijdsomstandigheden brengen de gemeente in moeilijkheden. Hrie, vier jaren terug, werd er gesproken van een rijke ge meente. Hat werd overroepen, maar er werd croed verdienid en daardoor vloeiden ook de belastingbronnen. Maar alles is hier gebaseerd op den landbouw. Andere gemeenten staan pj. ^eter voor, daar heeft men industrie en winkels, die nog verdienen, maar als het hier den landbouw slecht gaat, zit alles met de handen in het haar. Zestig tot zeventig pro- cent der landbouwers betalen in de laatste jaren geen belasting meer en de arbeiders oak niet. De voorgestelde verordeningen worden aan- genomen met 10 stemmen tegen 1. Voor stemmen de heeren Koopman, Bakker, Wisse, D. Dees, Haak, A. Dees, Van Hoeve, Maas. De Feijter en HameUnk, tegen stemt de beer Buijze. Overeenkomstig het voorstel van Burge- meester en Wethouders wordt met algemeene stemmen besloten af te wijzen het verzoek van den Bond van Vergunninghouders be- treffende verlaging der Personeele belasting voor cafd's. 10. Vaststelling gemeentebegrooting, dienst 1934. IDe VOORZITTER stelt aan de orde de be- handeling der gemeentebegrooting voor 1934. Aangezien niemand het woord vraagt voor algemeene beschouwinigen, wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling. Hoofdstuk I. Vroegere diensten. Inkomsten 1. Adhterstallige inkomsten. Memorie. Uitgaven 2. Nadeeling slot volgens laatste rekening. 5655,83%. 3. Adhterstallige uitgaven. Memorie. Hoofdstuk H. Algemeen beheer. Inkomsten 4. Uitkeering gemeentefonds, art. 3, 0 j 3000. 5. Uitkeering gemeentefonds, art. 3, b. 113322,61. 6. Secretarieleges en redhten burgerhjke stand. 500. De heer HAMELINK wijst er op, dat deze post vet geraamd is, 325 hooger dan het vorig jaar. Is dat in verband met de opbrengst der ventvergunning (De VOORZITTER: Wij meenen, op grond van ervaring, dit dit bedrag kan ontvangen worden. De heer HAMEUNK: Het was er mij om te doen te vememen, dat dit dan tohh wat op- brengt. Uitgaven 7. Jaarwedde burgemeester. 3333. 8. Jaarwedden wethouders. 350. 9. Jaarwedde secretaris. f 3333. 10. Jaarwedde ontvanger. 1344. 11. Presentiegelden raadsleden. 200. 12. Jaarwedden ambtenaren secretarie enz. f 1800. 13. Sdhrijf- en bureaubehoeften, briefpor- ten enz. 200. 14. Druk- en bindwerk. f 575. 15. Onderhouden en schoonhouden gemeen- tehuis. f 150. 16. Onderhoud en aankoop meubelen idem. /100. 17. en kiesverrichtingen. op, dat hij er thans in heeft berust om den nachtwaclit voor de wintermaanden te laten vervallen. Daarvoor is dus geen bedrag op de begrooting uitgetrokken. Hij wist, dat er voor den Boeren- en Tuindersbond iemand geizocbt werd en hij heeft toen tegen Hamelink gezegd doe je best dat te krijgen, hetgeen gelukt is. Die man heeft dus een betrekking en, ge- zien den financieelen toestand der gemeente, wil hij er van af zien een nachtwacht te eischen. De heer D. DEES herinnert meermalen ge zegd te hebben, dat hij die nachtwacht niet noodig vond. De heer HAMELINK acht het maar jam mer, dat die man niet eerder een baantje ge- kregen heeft, dan was men misschien de nacht wacht al eerder kwijt geweest. De VOORZITTER noemt dat een fictie en verklaart veel voor het aanhouden van een nachtwaker te gevoelen. De heer HAAK is er nooit een voorstander van geweest en juicht het thans door den Voorzitter genomen besuit toe; hij heeft er bij herhaling op gewezen, dat de menschen buiten ook niet door een nachtwacht worden be- schermd en dat juist in de kom, waar de men schen bijeen wonen, zij elkaar kunnen bescher- men. Hij heeft hem nimmer noodig geoordeeld. De VOORZITTER: Als u burgemeester was, aoudt u er misschien ook wel anders over oor- deelen. Ik daoht, dat we er goedkoop van af gekomen zijn. Ik ben verantwoordelijk voor de rust der ingezetenen en als die verzekerd wordt, is dat wel wat waard. Ik zal er niet verder over praten: het is afgeloopen. 48. Gratificatien. 75. Kleeding en uitnusttng politiedienaars. Kleeding- en rijwieltoelage. f 15. Verrgoeding woninghuur veldwachters Bewaring van gearresteerden. 10. Reisgeld passanten en overige uitgaven. Verlichting en verwarming. 300. 18. Staatsblad eniz. en boeken. 54,75. 19. Archief. Memorie. 20. Plaatsen advertentien. 50. 21. Reis- en verblijfkosten. f 40. 22. Onkosten postrekening. f 15. 23. Abonnement telefoon en telefoonge sprekken. f 75. 24. Kiezerslijsten Memorie. 25. Verteringen stembureau. Memorie. 26. Kosten kadaster. 15. 27. Bezoldiging ambt. van den burgerlijken stand. f 445. 28. Overige kosten burgerlijke stand. 60. De heer BUIJZE: Waarvoor dienen de overige kosten? De SECRETARISVoor registers. 29. Bevolkingsregisters en huisnummenng. i 45. 31. Verzekering tegen brand- en storm- schade. f 31,80. 34. Pensioenen. 235,60. Inkomsten 35. Verhaal pensioensbijdragen. 829,25%. Uitgaven 36. Pensioensbijdragen. 1681,90%. 38. Bijdragen voor inkoop. 1332. 39. Inkoop wet 1913. 74.04. 40. Renten geldleeningen. Nihil. 41. Aflossing geldleeningen. Nihil. 42. Kosten raadsverslag. 150. 43. Kosten vergaderingen, ververschingen enz. f 75. 44. Kleeding- en rijwieltoelage gemeente- bode. 20. 45. Subsidie aan de Ver. van Burgemees- lers en Secretarissen in Zeeuwsch-Vlaanderen Oostelijk deel. 2,72. Hoofdstuk III. Openbare veiligheid. Inkomsten 46. Verhaal pensioensbijdragen. 192,36. Uitgaven: 47. Belooning inspecteurs, agenten enz J 1750. De VOORZITTER merkt op, dat Burge meester en Wethouders hier 4 van de jaar wedde, die f 1875 bedroeg, hebben afgetrokken. De heer KOOPMAN: Dat moet toch ook sioor Gedeputeerde Staten worden goedge- keurd? De heer DE FEIJTER: Door den Com- asissaris der Konlngin. De heer KOOPMAN: Ja, het wordt ons •ok opgelegd. De VOORZITTER: Wanneer we het nu zoo vaststellen, doch de Commissaris vindt het ■det goed, dan moet de post hersteld worden. Mjaar, aangezien alle tractementen verminde- ■en, meenden we dat hier ook de ldeinigheid van 4 af kon, en zulks billijk is. De heer HAAK merkt op, dat het door hem ingediend voorstel op hetzelfde zou neerko- men, plus pensioenpremie. Met algemeene stemmen wordt hiema op voorstel van Burgemeester en Wethouders be- sftoten de op 4 Juni l.L vastgestelde verorde- niTi <r regelende de jaarwedden enz. van den veldwachter te wijzigen, door daarin diens salaris te bepalen op 1750. De VOORZITTER vestigt er de aandacht Uitgaven 92. Verzekering tegen brand- en storm- schade. 16,40. 93. Rente geldleeningen. f 1155. 94. Aflossing geldleeningen. f 1900. 95. Reis- en verblijfkosten. Memorie. Hoofdstuk VII. Eigendommen, niet voor den openibaren dienst bestemd. Inkomsten 96. Huur van huizen en anidere gebouwen. f 630. 97. 104. 98. 99. 100. 100. 101. Opbrengst grasverpachtingen. Cijnzen en erfpachten. 308,07%. Recognitien ter zake van vergunningen. 49. 150. 50. 51. 100. 52. 53. f 25. 54. Geneeskundige behandeling en keuring veldwachters. f 25. 55. Onderhoud lantaams en verdere kosten 1700. 56. Kosten verzekering, pensionneering enz. 428,26%. 57. Kosten burgerwacht. /125. 58. Subsidie aan de Vrijwlllige Brandweer. 310. De heer KOOPMAN merkt op, dat die post veel lager is. De VOORZITER: Het cjjfer klopt met de begrooting van het bestuur der brandweer. 59. Btjslag op pensioen. f 2. Hoofdstuk IV. Vdksgezondheid Inkom sten 60. Aandeel batig slot keuringsdienst. Me morie. Uitgaven 61. Toelage gezondlheidscommissie. f 36,13. 62. Belooning voor vaccinatien en lijk- schouwingen. Memorie. 63. Kosten maatregelen besmettelijke-ziek- tenwet. f 45. 64. Kosten keuringsdienst vleeschkeurings- wet. f 30. 65. Bijdrage centrale gemeente of provin- cie keuringsdienst warenwet. 569,19. 66. Kosten verzekering, pensionneering enz. 3,56. 67. Subsidie „Het Groene Kruds". 750. De heer BUIJZE maakt bezwaar tegen ver- mindering van deze subsidie met 250. 'Het Groene Kruis is een van de voomaamste zaketi, die hier bestaat en waarvan alien pro- fiteeren. De vereeniging treedt helpend op voor de lijdenide menschheid. Hij zou het jam mer vinden, als deze vereeniging in een positie gebracht werd, dat zij zich niet meer kan be- druipen en het aanschaffen van verplegings- artikelen zou moeten achterwege blijven om- dat er geen geld voor is. Hij zou voor zoo'n mooie en groote organisatie een uitzondering willen maken en deze de voile subsidie laten behouden. De VOORZITER merkt op, dat Burgemees ter en Wethouders zoo maar niet zonder meer tot het lager ramen van deizen post zijn over gegaan en zij het bestuur daarvan op de hoog- te hebben gebracht. Zij meenen, dat het zon der bezwaar zoo kan. Het is ook maar voor e6n jaar. De heer MAAS kan, als bestuurslid, mede- deelen, dat het voor het volgend jaar zoo kan. trndien er moeilijkheden ontstonden, zou het bestuur meer vragen. De heer HAAK kan zich met het voorstel vereenigen; niemand zal het nut van derge- ljjke instelling betwijfelen, maar aangezien, naar hij verneemt, het bestuur er in geslaagd is de begrooting sluitend te maken, gelooft hij niet, dat er voor de vereeniging of haar doel gevaar is te duchten. Mocht het niet goed loopen, dan durven ze gerust opnieuw aan- kloppen. Hij spreekt echter de hoop uit, dat ze met deze subsidie romd zullen komen 68. Subsidie ziekenhuizen en sanatoria. 225. Hoofdstuk V. Volkshuisvesting. Inkomsten 69. Renten en aflossing voorschotten volkshuisvesting. 3470,27. 70. Bijdragen rijk art. 56, derde lid, wo- ningwet. 1608,05%. Uitgaven 71. Annul teiten voorschotten volkshuis vesting. f 3470,27. 72. Bijdragen in rente en aflossing voor schotten volkshuisvesting. 2144,07. Hoof dstuk VI. Openbare werken. Inkomsten 73. Brug-, kaai-, haven-, kraan-, sluis- dok- en veergelden. 1600. 74. Marktgelden, wik-, weeg- en meetgel- den. Memorie. 75. Heffing voor het gebruik van het gier- vat. f 45. 76. Begrafenisrechten. 200. 77. Opbrengst asch en vuilnis. Memorie Uitgaven 78. Jaarwedden personeel openbare werken. 1750. 79. Onderhoud straten en pleinen. f 250. 80. Onderhoud wegen en voetpaden. 1200. 81. Onderhoud wandelplaatsen en plant- soenen. f 135. 82. Onderhoud pompen en riolen. 600. 83. Kosten havens, vaarten, sluizen enz f 950. 84. Onderhoud en badiening klokken, uur- werken enz. 150. 85. Kosten begraafplaats en begraving. 450. 86. Kosten gemeentereiniging. /750. 87. Kosten verzekering, pensionneering enz 637,25%. Inkomsten 88. Opbrengst verkoop oude materialen Memorie. 89. Verhaal pensioensbijdragen. 234,85%. 90. Bijdragen andere gemeenten onderhoud wegen en voetpaden. f 300. 91. Overige inkomsten. Memorie. Renten van kapitalen. 40. Rente van belegde gelden tot herstel van waarborgsommen. 58,50. Uitgaven 102. Grondlasten. f 40. 103. Dijk- en polderlasten. f 10. 104. Erfpachten, grondrenten enz. 63,50. 105. Onderhoud en administratie bezittin- gen. 244. 106. Verzekering tegen brand- en storm- schade. 25. Hoofdstuk VIII. Onderwijs, kunsten en wetenschappen. 2. Openbaar gewoon lager onderwijs. Inkomsten 107. Schoolgelden. f 500. 108. Vergoeding van het rijk. 7247. Uitgaven 109. Jaarwedden en wedden onderwijzers. 7247. 110. Instandhouden schoolgebouwen en ter- reinen lichamelijke oefening. 250. 111. Aanschaffen schoolmeubelen. 25. 112. Onderhouden schoolmeubelen. f 25. 113. Aanschaffen en onderhouden school- boeken, leermiddelen en schoolbehoeften. 400. 114. Verlichting, verwarming en schoon houden van schoolgebouwen. 600. Inkomsten 115. Verhaal pensioensbijdragen. f 639,22. 116. Opbrengst aanmaningen. 25. Uitgaven 117. Kosten oudercommissies. 47. 118. Kosten vergelijkend onderzoek. Me morie. 119. Kosten verzekering, pensionneering enz. 647,62. 120. Verzekering brand- en stormschade. 25. 121. Advertentiekosten. f 40. 122. Onderzoek sollicitanten en reiskosten. Memorie. 123. Invordering schoolgelden. 25. 124. Bijslag op pensioen. 120. Inkomsten 7. Bijzonder gewoon lager onderwijs. 125. Schoolgelden. f 1700. 126. Uitkeering van gemeenten art. 86. 150. 127. Uitkeering van gemeenten art. 104, eerste lid. 250. 128. Uitkeering van andere gemeenten als voren. 140. 129. Opbrengst aanmaningen. f 25. Uitgaven 130. Uitkeering aan gemeenten art. 86. f 30. 131. Vergoeding kosten instandhouding art. 101. 5000. 132. Uitkeering eerste lid. f 50. 133. Vergoeding art. 205. 1572,14 134. Uitkeering aan gemeenten art. 104, terreinen en gebouwen Rente waarborgsommen. f 391,66. Rente geldleeningen. 1263,75. Aflossing geldleeiilngen. f 1900. Bijdrage hoofdstuk VIII 7 kapitaal- f 398,32. Teruggaaf schoolgelden. Memorie. Kosten en invordering schoolgelden. aan gemeenten atr. 205 f 270. 135. 136. 137. 138. dienst. 139. 140. f 25. 11. Bijzonder voorbereidend lager onderwijs. 141. Subsidie bijzondere bewaarseholen. f 577,50. De heer MAAS acht het geen bezwaar, dat deze subsidie ook met 25 verminderd is. Als hij nagaat, dat de kinderen daar voor 20, 25 of 30 cent per week bewaard worden, moet hij zeggen dat de kinderen daar goedkoop be waard worden en er wel wat meer zou kun nen betaald worden. Hij kent nog den ttjd, dat, als de vrouw met den man mee ging om in't land 60 cent per dag te kunnen verdienen, de kinderen in bewaring moesten worden ge- geven voor 20 cent per dag en als er 2 waren kostte het 30 cent per dag. Dat is wel een groot verschil. De heer KOOPMANEn wat betalen ze nu De heer MAAS: Dat komt nu niet meer voor. 12. Lager onderwijs. (niet vallende onder de 1 t/m 11) 142. Kosten plaatselijk schooltoezicht. 50. 143. Kosten commissie werdng sohoolver- zuim. 75. 144. Kosten schoolfeestjes en -reisjes Memorie. 145. Tegemoetkoming kosten art 13, eerste lid, l.o.-wet. 185. De heer D. DEES wijst er op, dat het hem gewaagd voor komt om dit bedrag van f 600 tot 185 te verminderen. Hij vermeent, dat er nu, blijkens de memorie van toelichting, kinderen ibinnen de 5 K.M. afstand berekend worden, die daar, volgens de letter der wet, binnen vallen. Hij is het met de meening van Burgemeester en Wethouders niet eens. Hij heeft het oog op de 3 kinderen van H. Maas. De VOORZITTER geeft te kennen, dat het te zijner tijd zal worden onderzocht. Het zai er van af hangen waar de ingang der woning moet worden berekend De heer HAAK zou het treurig vinden, als ze voor zoo'n klein eindje er buiten vielen. De heer MAAS hoopt, dat het in orde komt, De VOORZITTER: Het zal onderzocht wor den; het loopt hier niet over personen, maar over de toepassing eener regeling. 13. Middelibaar onderwijs 146 Bijdrage kosten rijks h. b. s 15. Nijverheidsonderwijs. 147. Bijdragen aan gemeenten lager nij verheidsonderwijs. Commissie van toezicht lager nijverfheidsonderwijs. Scholen voor mid delibaar onderwijs f 800. 148. Bijdragen kosten volgens leerlingstel- sel asm Ohr. B.- en T.,bond. f 112,50. 16. Onderwijs, kunsten en wetenschappen (niet vallende onder de 1 t/m 15). 149 Uitgaven voor volksfeesten. Memorie. 150. Subsidien aan schouwburgen of mu- ziekkorpen. f 93,75. De heer WISSE heeft niets gezegd over de verminderde subsidie van het Groene Kruis, omdat, wanneer het met minder toe kan, tegen verlaging geen bezwaar is. Maar wanneer uit de rekening en verantwoording van een ver eeniging blijkt, dat men niet toekomt en er jaarlijks geld (bij moet, spreekt het wel van 1850. zelf, dat men door verlaging van de subsidie erg in moeilijkheden komt. Waar moeten de gelden vandaan komen, nu thans al elk jaar moet wclrden bijgepast? Pogingen tot het aanwerven van nieuwe leden kunnen thans ook geen resultaat hebben, integendeel heeft dit ook al bedanken vein velen tengevolge. Hij wiide er daarom maar op wijzen, dat de ver eeniging er veel door zal lijden. Het bedrag kan niet gemist worden. Er zal wel worden gezegd, het is billijk omdat ook andere sub sidies op geljjke wijze worden besnoeid, maar de een zal er beter tegen kunnen dan de ander. De VOORZITTER achtte het niet mogelijk een uitzondering te maken; bij zoo'n regeling kan men niemand vrjjstellen. Hij raadt den heer Wisse aan er maar eens over heen te stappen, ze moeten dan het volgend jaar maar eens wat minder instrumenten aankoopen. De heer WISSE wil niet beweren, dat dit voor een jaar niet eens zou kunnen, maar hoopt, dat de tijden weer wat beter worden en de subsidie dan weer zal hersteld worden op het oude bedrag. De VOORZITTER verklaart ook voorstan der van het muziek te zijn; hij steunt het dan ook persoonlijk. De heer WISSE: Men moet er ook rekening mede houden, dat de subsidie al niet hoog is. De heer HAAK zou ook kunnen wijzen op de bewaarschool, want die heeft het ook moei- lijk. Die zal ook moeten trachten er wat op te vinden om het tekort te dekken. Hij zou daarvoor ook kunnen getracht hebben de voile subsidie te behouden, maar er is geen bron, waaruit nog inkomsten kunnen geput worden. Een post van f 1000 voor onvoorziene uit gaven is ook weinig, dat zal hard genoeg noo dig zijn. De VOORZITTER: De post voor onderhoud van wegen en plantsoenen is ook sterk ver minderd. De heer WISSE stemt dat alles volkomen toe en herhaalt, dat, indien die korting voor een jaar geldt, het nog niet zoo erg is, maar moet er toch op wjjzen, dat het voor een ver eeniging toch een verschil maakt, hoe een rekening sludt. En bij de muziekvereeniging is het alles op en tekort. Maar uit de rekening van de bewaarschool bleek hem, dat die nog jaarlijks afschrijft. Dan blijkt toch, dat er nog wat is. De heer HAAK noemt dat geen afschrij- ving. Wanneer men de stichtingskosten na gaat en dan rekent dat er maar f 200 's jaars wordt afgeschreven of afgelost blijkt, dat met de aflossing al een zeer langen tijd zal heengaan. Maar zelfs dat bedrag is nog niet aangehouden, het is verminderd tot 100, ofschoon dat geen zuivere toestand is. 151. Subsidie sport en kosten lichamelijke opvoeding. 56,25. De VOORZITTER merkt op,dat thans ook in behandeling komen de adressen der voet- balclubs te Othene en Reuzenhoek, die ook subsidie vragen. De heer MAAS juicht van ganscher harte toe, dat Burgemeester en Wethouders voor- stellen aan die andere voebbalclubs ook wat te geven, maar verklaart, dat hij den post liever toch heelemaal zag vervallen. Voetbal- len is een liefhebberij, die, naar zijn meening, ook maar door die liefhebbers moet betaald worden. Maar nu het voorstel er is, kan hij er zich niet mee vereenigen, dat van de f 56,25 de club te Zaamslag f 39,50 zou krijgen, die te Reuzenhoek 9,50 en die te Othene 7,25. Hij dacht, dat Reuzenhoek goed bevriend was met Zaamslag en Othene een achterlijk plaats- je beschouwd werd. Othene is altijd vrij ge- vochten geweest. Hij is van meening, dat de subsidie in drieen zou moeten worden verdeeld en Othene dus f 18,75 zou behooren te krijgen. De VOORZITTER deelt mede, dat Burge meester en Wethouders de verdeeling breed- voerig hebben besprokem en zij tot de conolu- sie gekomen zijn, dat het 't billijkst was de subsidie te verdeelen naar gelang van de ter- reinkosten, die iedere club heeft. De heer DE FEIJTER voegt er aan toe, dat indertijd besloten is, dat elke club een deel der subsidie zou krijgen, die in het bezit was van een terrein. Verder dan een toelage schen- ken voor het terrein, gaat de gemeenteraad niet. De clubs moeten resp. voor huur van hun terrein betalen f 250, 60 en 45. Op grond van die cijfers is de verdeeling gemaakt. Wat de clubs nog doen, buiten het huren van een terrein, daarvan trekt de gemeente raad zich niets aan. De heer MAAS gelooft, dat de club op Zaamslag veel centen heeft, maar te Reuzen hoek en Othene zijn ze arm. Hij gelooft ook, dat de Zaamslagsche club wel goedkooper voor een terrein zou terecht kunnen. Ze hebben ook veel donateurs en als er wedstrijdem ge speeld worden komen er veel menschen naar kijken. Maar dat is niet zoo te Reuzenhoek waar het terrein aan den publieken weg ligt en de menschen op den dijk blijven staan kijken. Daar komt niemand op het terrein en dat is te Othene ook het geval. De heer WISSE wijst er op, dat het, waar ze allemaal in het bezit zijn van een fiets, voor de voetballers van Othene en Reuzenhoek toch geen bezwaar zou zijn om op het Zaamslag sche veld te komen spelen. Dat van Reuzen hoek ligt dichter bij Zaamslag dan bij die buurt. Indien er een vereeniging was, zou zij, ook wat spelers betreft, sterker komen te staan. Overigens is het niet zoo gemakkelijk om een terrein te krijgen. Ze hebben verschil- lemde andere pogingen aangewend om daar- over de beschikking te krijgen, doch aange zien dit niet gelukte, hebben ze dit dure veld wel moeten nemen. Hij vraagt in verband hiermede of het niet voordeeliger zou zijn als de gemeente een paar gemeten kocht om die als sportterrein ter beschikking te stellen. Als men die voor een f 1000 kon koopen en geld leenen tegen 4 a 4% was dat heel wat goedkooper. Vele gemeenten hebben een sport terrein en de sport kan men toch ook niet tegenhouden. De jongens moeten trouwens wat doen. Als ze een sportterrein van de ge meente kregen, waren alien veel voordeeliger af. De heer HAAK is zoo geen bewonderaa van de sport, maar er kwamen veel klachten van de menschen uit de kom, dat ze op het dorp voetbalden en ruiten stuk maakten en daarom is hij er voor geweest subsidie te geven voor een voetbalterrein. Het is terecht door den heer Wisse gezegd: de jongens moe ten toch wht te doen hebben. Dan is voet- ballen een onschuldig vermaak. De verdeeling lijkt hem niet zoo bijzonder aanbevelenswaard. De heer KOOPMAN is het daarmee eens; hij verwacht, dat men met die voorstellen tot verdeeling vastloopt. Dat is niet verstandig. De exploitatie der vereeniging op het dorp was gebaseerd op het ontvangen der subsidie van f 75. Spreker heeft zich daar altijd tegen verzet, maar men kan daarmede niet elk jaar terugkomen. Maar, als er nu op 'tVeer, op 't Spui en De Kwakkel ook nog eens een club wordt gevestigd en men gaat de centen dan tusschen al die clubs verdeelen, schiet er voor geen hunner nog iets over. Dat is niets anders dan versnippering van krachten, hetgeen niet bevorderlijk is voor een goeden gang van za- ken en voor de sport. Hij zou de jongens van De Kwakkel en 'tVeer in overweging geven zich aan te sluiten te Zaamslag omdat de subsidie anders voor geen van alien nog iets beteekent en omdat die eeodracht dan ook tot uiting zal komen in de prestaties. De heer DE FEIJTER herinnert, dat Bur gemeester en Wethouders op grond van het deswege genomen besluit thans geen ander voorstel kunnen doen. Zij moeten daaraan uit- voering geven. De heer KOOPMAN: We kunnen ook het eerste besluit intrekkeu. De VOORZITTER: Ik ben het eens met den heer Wisse, dat ze allemaal best hier kunnen komen voetballen. Waarom werken ze niet samen? De heer HAMELINK: Dat kan niet. De heer MAAS: Dat kan niet, want dan maken ze ruzie. De heer WISSE: Nu zijn ze genoodzaakt 3 terreinen aan te houden. De heer BUIJZE: Toen indertijd is voor- gesteld om aan de Zaamslagsche vereeniging een subsidie te geven, is aangevoerd, dat men er wel moeite mee zou krijgen, aangezien er veel elftallen zouden komen. En nu blijken er al 3 te zijn. De heer HAMELINK: Vier, in de Val is er ook een. He heer BUIJZE: Was het nu van de Zaam slagsche vereeniging niet beter geweest om te zeggen komt bij ons, je kunt bij ons komen spelen Dan had de vereeniging op T dorp de 75. Kan dat nu niet meer bepaald worden? De SECRETARIS: Burgemeester en Wet houders moesten een verdeeling voorstellen in verband met de ingekomen verzoeken en het genomen raadsbesluit. De heer BUIJZE: Ik stond een beetje paf toen ik het voorstel zag. De opzet is geweest een voetbalvereeniging en d&araan een subsi die geven. Als nu het verlaagd bedrag van 56,25 nog met 2 andere clubs moet worden gedeeld, wat moet dat dan ten langen laatste worden Ik kan er mtjn stem niet aan geven. De heer A. DEES deelt mede zich met de voetbalvereeniging op 't dorp in verbinding te hebben gesteld en hij is toen tot de conclusie gekomen, dat de verhuurder van den grond niets te veel vraagt. Om daarover te kunnen oordeelen moet men op de hoogte zijn van het interne van de boerderjj. Men zou voor een ter rein minstens een oppervlakte moeten hebben van 1 H.A. en dan nog van een bepaalde lengte en breedte. Dan zou men als koopsom al gauw een 3000 kwijt zjjn. Een terrein koopen lijkt hem niet zoo aanbevelenswaard. Wel zou hij de subsidie op 'tdorp willen hou den en het vroeger genomen besluit intrekken. De heer D. DEES heeft het gevoel, dat er in deze toch een andere regeling zal moeten komen; het zal zoo niet kunnen blijven, maar op 'toogenblik zou hij de regeling willen handhaven. De heer HAAK: De heer D. Dees heeft het gras me voor de voeten weggemaaid. We zit- ten nu aan de regeling vast en daarom moet de subsidie verdeeld worden. Burgemeester en Wethouders konden met anders. Als er nog meer zouden komen zou er zeker een andere regeling moeten gemaakt worden. Voor dit jaar zou ik het nog zoo eens willen houden. De betrokkenen kunnen dit dan lezen en er hnti voordeel mee doen. Ze hebben dan een jaar tijd om zich met elkaar te verstaan. De VOORZITTER: Ik geef in overweging het besluit te bandbaven. Als er 5 of 6 zouden komen, kan het niet meer, maar de tijd brengt raad. De heer BUIJZE: Dan verbiedt het zichzelf. De heer MAAS: Ik praat er niet meer over. Hoofdstuk IX. Ondersteuning aan behoeftigen en werkloozen. 1. Ondersteuning aan behoeftigen. Inkomsten 152. Subsidie provincie verpleging krank- zinnigen. 271,25. 153. Bijdragen particulieren verpleging krankzinnigen. f 996. 154. Ouderdomsrente krankzinnigen. f 156. 155 Invaliditeitsrente krankzinnigen. f 156. 156. Verhaal pensioensbijdragen. 62,62%. Uitgaven: 157. Belooningen doctoren, vroedvrouwen, enz. f 750. 158. Overbrenging, plaatsing en verpleging krankzinnigen. f 6060. De heer KOOPMAN: Dat vind ik een ver- schrikkelijk bedrag. Is daar nu niets aan te doen? Dat is voor onze gemeente een bijzon der zware post. De VOORZITTER: Gedeputeerde Staten hebben de bijdrage der provincie al vermin derd; als men boven een bepaald getal komt, dat hier bereikt is, wordt de subsidie weer hooger. De heer VAN HOEVE: U kijkt nu wel op dezen uitgaafpost, maar moet er ook rekening mee houden, dat de gemeente de bedragen, genoemd bij de posten 152, 153, 154 en 155, daarvan terugbetaald krijgt. Er komt dus nogal wat van terug. 159. Subside aan het Burgerlijk Armbestuur. 4725. De heer BUIJZE wijst er op, dat deze sub sidie nogal wat verminiderd is. Als het kan, is het mooi. Maar om den post voor het arm bestuur, die het vorig jaar op f 7100 Whs uit getrokken, zooveel te verminderen in een tijd waarvan verwacht kan worden dat het four- gerljjk armbestuur overstroomd zal worden met aanvragen, komt hem nogal vreemd voor. Of is het de bedoeling de uitkeeringen te ver- lagen De VOORZITTER deelt mede, dat de aan- vraag van het Burgerlijk Armbestuur hooger was, maar Burgemeester en Wethouders zagen toen, dat ze geen kans hadden de begrooting kloppend te maken en hebben toen in over weging gegeven den post te verminderen. Mocht het Burgerlijk Armbestuur in den loop van het jaar blijken niet toe te komen, dan kan het met een suppletoire aanvraag komen. Het is een reuzenwerk geweest de ge meentebegrooting kloppend te krijgen. De heer KOOPMAN: Dan zal de rekening wel sluiten met een nadeelig saldo. De heer VAN HOEVE: Dat is nog lang niet zeker. De heer BUIJZE: Men zal de menschen toch moeten geven wat ze noodig hebben; ik ver- schrok toen ik zag dat deze post zoo naar be- neden was gedrukt. De beer VAN HOEVE: Als ze het noodig hebben, krijgen ze het ook. De heer D. DEES: Ik acht het toch een bedemkelijk zaakje. De VOORZITTER: U moet toch wel ge voelen, dat we dat niet klakkelooe gedaan hebben. De heer BUIJZE: Ik zou het verschrikke- lijk vinden als de menschen gebrek moesten lijden. De VOORZITTER: Zoaver is het nog met, maar tusschen bedeelen en royaal bedeelen is nog een groot verschil. Nu de Minister ge zegd heeft, dat menschen, die nog geld in ka* hebben, geen uitkeering mogen krijgen, is d« toestand nog wat veranderd. Hoe lager het beschikbaar gestelde bedrag wordt, hoe scher- per het toezicht bij bet verstrekken van on dersteuning zal worden. De heer HAAK verklaart wel vertrouwen in Burgemeester en Wethouders te hetiben,

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1933 | | pagina 7