ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
Myn Eiland
No. 9078
Eerste Blad
VRIJDAG 8 DECEMBE 1933
73e Jaargang
BIHSESLABD
FEUILLETON
fiUITENLAND
v
SSBSSBUnB
NEUZENSCHE CO U RANT
W la 111 la li I ffiL, nvER.TF\TIBNVan 1 tot 4 regels 0,80 Voor el ken ,egel
Binnen Ter Neuzer 1,25 per 3 maanden Bulten Ter Neuzen
fr per post 1,05 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post 5,60 per jaar
voor BelgiP en Amerlka 2,-, overige landen 2,35 per 3 maanden fr. per post
Abmmementen voor het buitenland alleen by vooruitbetaling.
Ultgeefater: Firnia P. J. VAN DE SANDE.
GIRO 38150 TELEFOON No. 25.
YDVERTENTI8N: Van 1 tot 4 regels /0,80 Voor eJken regel meer
Kb KENT, ADVERTENTI8N per 5 regels 50 cent by vooruitbetaling.
Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte berekend
Handelsadvertentien btj regelabonnement tegen verminderd tarief, betwelk op aanvraag
verkrygbaar is. - Inzendlng van advertentien liefst 66n dag voor de uitgave.
DIT BEAD VERSCHIJNT IKDEREN MAA NDAG-. WOENSDAG- en VRUDAGAY ONI>
TWEEDE (KAMER.
Vergadering van Woensdag.
Besloten wordt a.s. Vrydag te behandelen
bet wetsontwerp inzake verbooging van den
tabaksaccyns.
Z. h. s. werd aangenomen bet wetsontwerp
tot wijziging der wet van 4 April 1870, bou-
dende bepalingen oontrent de uitgifte van
echatkistbiljettcn.
Voortgezet wordt de bebandeling van bet
wetsontwerp tot tydelijke korting op de In-
dische pensioenen.
De beer De Visser (comm.) betoogt, dat de
Indische bevolking er ellendig aaa toe is. Het
wetsontwerp gaat tegen de burgerlijke rechts-
opvatting in. Spr. wil zicb daar aiet in men-
gen, doch dit wetsontwerp is niet aanvaard-
baar. n
Den motie om de pensioenen boven zes dui-
zetid gulden tot dat bedrag te verlagen, wordt
niet voldoende ondersteund.
De heer Sneevliet (rev.-soc.) betoogt dat
Indie de scbuldeischer is van Nederland.
Spreker moet tegenstemmen.
De beer Arts (R.-K. Volksp.) is van oor-
deel, dat er geen meerderbeid voor dit ont
werp zal zijn, mede dank zij den kleinen par-
then. De zeven miilioen bezuiniglng van dit
ontwerp zijn wel op recbtvaardiger wijze te
vinden.
ONTWATERING EN SCHEEPVAART
IN WEST-BRABANX.
De commissie van werkverruiming in Wes-
teJlyk Noord-Brabant neeft een vergadering
te Roos-endaal gebouden. De commissie bad
indertyd eeu brief geridht aan de Kamer van
Koopbandel te Breda met bet verzoek een
plan te laten ontwerpen voor de verbinding
van de Mark met de Koosendaalsche en Steen-
bergsche Vliet. Van de Earner van Koop
bandel was in antwoord daarop bericbt ont-
vangen dat zij besloten bad aan bet Advies-
bureau voor civiel-Ingenieurswerken te's Gra-
venbage opdraoht te verstrekken tot bet
maken van een plan in groote lynen voor ont-
watering en de scbeepvaart in West-Brabant.
Hoewel deze brief met erkentely kheid werd
aanvaard, bad de commissie tocb de voorkeur
gegeiven aan een beslult als dioor de commis
sie bedoefd, omdat bet plan kanaal Terney-
den's Heerenbuis zoowel bij rijk als pro-
vincie is ingedieud en bet gaat om de daar
op aansluitende verbinding Mark-Vliet.
Maatregelen zullen ge.no-.nta worden om als-
nog te komen tot bet beocgde doel. Ter ver-
kryging van medewerking van de zy-de van
die provincie Noord-Brabant zal een auiientie
worden aangevraagd bij den commissaris der
Kcuingin.
Verder is besloten binneokort een vergade
ring te beleggen met gemeentebesturen van
Westelijk Noord-Brabant, waarin de voorzu-
ter, burgemeester van Aken te Zeveabergen,
mededeeling -zal doen vaa datgene wat de
oommissie verricbt beeft en wat oog te doen
valt, terwijl burgemeester P. J. Jansen te
Hoeven een lezimg zal houden over bet water-
etaatkundig vraagstuk in Westelijk Noord-
Brabant.
DE GERUOHTEN OVER VVAPENS VOOR
DEITSCHLAND.
Tijdens bet congres van de Radicaal-socia-
listische party te Vicby bad een gedelegeerde
geruobtea ter sprake gebracbt betreffende den
uitvoer van wapentuig door eta Fransche
firma via Nederland naar Duitscbland. De
beer Albarda beeft o.a. daarover vragen aan
den Minister van Justitie gesteld en reeds
heeft bet Nederlandscbe gezantschap te Parijs
een ontkennend communique verspreid. Boven-
dien bad afgevaardigde Guemut in de Kamer
aan de regeering vragen gesteld, waarop
minister Daladier thans geantwoord heeft,
dat geenerlei oorlogsmateriaal zonder mach-
tigiag der regeering mag worden uitgevoerd.
De regeering been een dergelijke macbtiging
tot uitvoer van wapenen als -bedoeld in de ge-
stelde vragen door de genoemde firma niet
verleend en evenmin is de regeering ter oore
gekomen, dat een dergelijke uitvoer zonder
machtiging zou hebben plaats gevonden.
MODEL-REGLEMENT VOOR TENTOON-
STELLINGEN.
Het bestuur van de Nederlandscbe Ver-
eeniging voor tentoonstellingsbelangen, tot
wiens taak bet onder meer behoort, werkizaam
te zijn in het belang van de gezonde ont-
wikkeling van het tentoonsteUingswezen hier
te lande, heeft herhaaldelijk ervaren, dat in
tentoonstellingsreglementen niet steed-s vol
doende rekening wordt gehouden met de rech-
ten en verplichtingen van de verschilleude
categorien, die bij een tentoonstelling betrok-
ken zijn.
In verband hiermed-e heeft het bestuur een
standaard reglement opgesteld, waarin zoowel
de rechten en verplichtingen van een tentoon-
stellingsbestuur als van de deelnemers en de
leveranciers aan tentoonstellingen in het oog
zijn gehouden.
Waar zoo dikwijls tentoonstellingen worden
aaugekondigd die slechts uit een oogpunt van
winstbejag zijn georganiseerd en derhalve de
bona-fide handel en Industrie afbreuk doen,
verstrekt het bestuur bovendien gaame in-
lichtingen aan personen, die vsrzooht zijn in
een eere-comitd zitting te nemen.
DE STOPZETTING VAN DE K.V.W.
SIGARENFABRIEKEN.
Naar gemeld wordt, zal de stopzetting van
de K. V. W. sigarenfabrieken te Roosendaal,
Nispen en Wernhout Dcnderdag 14 December
worden opgeheven. Met ingang van dien
datum zal het bedrijf door het voltallig per-
soneel worden hervat.
WIJZIGING IN DE BELASTING OP
MOTORRIJTITIGEN.
Bij d,e instelling van een verkeersfonds.
Ingevolge het bij de Tweede Kamer inge-
diende wetsontwerp tot het instellen van een
verkeersfonds worden de volgende wijiziginigen
in de belasting op motorrytuigen voorgesteld.
Ingevolge het ontwerp zullen rijiwielen met
aan-hangmotoren in den vervolge belast wor
den als motorrijwielen.
Van de belasting van personenauto's wordt
de grondslag van 6 op 8 gebracht. Voor
autobussen van 8 op f 10, doch bovendien
wordt een belasting geh-even per zitplaats (die
van den bestuurder niet medegeteld), waar-
door de autobussen van zeer groote afmetin-
gen, welke het verkeer op den we-g bemoei-
lijken en daardoor wegverbreeding en boeht-
verbetering te eerder noodig maken, meer
overeenkomstig die gevolgen worden belast.
Voor vrachtauto's is aanvankelijk gezocht
naar een systeem, waarbij het laadvermogen
een grooter gewicht in de schaal zou leggen.
Een belastinggrondslag naar het laadgewicht
brengt echter hij de toepassing groote be-zwa-
ren mede en blijkt voorshands niet noodig,
indien bij toenemiag van het eigen gewicht de
beiastinggron-dslag eenige progressie vertoont.
Deze progressie is dan zoo gekozen, dat voor
wagens met versohillend laadgewicht een be
lasting zal worden betaald, weike, indien men
deze omslaat over eigen gewicht en gemiddel-
de lading, per 100 kilogram ongeveer dezeifde
is. Bij het tot dusv-erre bestaande stelsel nam
deze eenheidsbelasting af, naarmate het laad
gewicht grooter werd.
Ook de motorrijtuigen op twee wielen met
duozit en met zijspan vragen meer van den
weg dan alleen uit hun gewicht zou volgen.
Het wordt daarom meer in overeenstemming
geacht met de eischen, welke zij aan den weg
doen stellen, indien zij zwaarder dan voorheen
i worden belast.
Tot dusver werden tractoren en aanhanig-
wagens door de toepassing der oude wet zeer
bevoordeeld tegenover vrachtauto's, terwijl zij
juist de meeste ruimte op den weg vragen en
op smalle wegen het moeilijkst voorbij te
rijden zijn. Aan deze ongelijkheid wordt een
-v,
v?:
f.
j' r-,"
V*r?" -W-*if-- a,
k
Hij.N.V.,Amsterdam. Fabrieken te Jutphaas bij Utrecht
andeJ
tlixgez. Med.)
49)
door
VICTOR BRIDGES.
(Nadruk verboden.
(Vervolg.)
,,Toen nog niet", was haar antwoord. ,,Hier
in de buurt wist niemand wat er met 't huis
em zoo ging gebeuren. Ik was de eenige, die
't wist en daarom heb ik je toen dien mid-
dag, we-et je wel te spreken gevraagd. Ik
was bang als oom Philip van jou, dat jy
de erfgenaam was, hoorde dat hy dan zou
denken, dat ju de steenen hadt. Jy was Gar
diner's neef en dat alleen was voldoende om
je leven in gevaar te brengen".
,,Je hebt keurig gehandeld, Christine' zei
ik. „Trouwens, je bent een schat!"
„Ik heb alleen gedaan wat ieder ander ge-
daan zou hebben", ging ze wat haastig voort
fjIk begreep dat je gewaarschuwd moest wor
den maar de urgentie begreep ik niet.' Ze
hied op en -keek me met een eigenaardige
uitdrukking in haar oogen aan. ..Want pas
twee dagen later maakten we kenms met
Manning".
„Aha!" zei ik tevreden. „Nu komen we aan
het gedeelte, dat my speciaal interesseert".
,J>oor de menschen in de uitspann.ag had
ik van 'm gehoord", ging ze verder. ,,Ik
moest 't adres van een dokter hebben met
de precaire gezondheid van oom Philip ken
je -elk ootgenblik een dokter noodig hebben er.
omdat ik eigeniyk niet wist aan wien ik dat
moest vragen, ben ik den volgenden dag dade-
lyik naar „Het Wapen" gegaan en heb den
waard om raad gevraagd. Die vertelde me,
dat het dichtst bijzijnde adres in Torrington
was in Pen Mill zijn- ze zeker nooit iziek -
maar dat er voor spoedgevallen wel iemand
in de buurt was een dr. Manning, die op
einde gemaakt volgens het ontwerp. Opleg-
gers en aanhangwagens worden beide als
vrachtauto's helast.
Ook de rijwielen veroorzaken schade aan
de bedrijfsuitkomsten der bestaande vervoer-
mid-delen. Het is d-us biliy-k, dat zij door een
kleine verhooging der rij-wieibelasting, welke
eerst 1 Augustus 1934 zal ingaan, zullen bij-
dragen tot het dekken van het tekort op het
Verkeersfonds.
De belasting wordt van 2,50 op 3 per
jaar gebracht.
Wat wij zullen moeten betalen.
Het „Handelsblad" schrijft:
Ter aanvulling van de vermelde wetscnt-
werpen tot verhooging der belasting op motor
rijtuigen en rijwieien ten behoeve van een in
te s.eiien Verkeersronds zal een nadere toe-
lichtlLig met voorbeelden onzen lezers niet
onwelkom zijn. Wij zullca daarom voor een
reeks gevallen uitrekenen, hoeveel belasting
op het oogenblik wordt betaald en hoeveel dat
zal worden per 1 Mei a.s., als het ontwerp
in dezen vorm wordt aangenomen.
Wordt het onvwerp Wee dua verdwymt het
Wegemonds en e^eueens de wegenbeiasting,
welke laatste in het afgeloopen jaar ongeveer
7 miilioen heeft opgebracht. Minister Kaiff
wil hiervoor nu in ae plaats stehen een hoo-
gere belasting, ten behoeve van het Verkeers
fonds, en verwacht van deze verhooging (ge-
paard met nog eeaige andere, maatregelen)
een voordeel voor het Rijk van ongeveer 9
miilioen.
Blijkens de Memorie van Toelichting zal
deze heffing o.m. strekkea tot saneering van
het spoorwegbedrijf en beperking der con-
curreuti-e daarvan voor het motorverkeer.
Tevens zit, zooals men weet, de gedachte voor,
dat de auto's, die niet, als de spoor, hun
eigen wegen behoeven aan te leggen, te on-
derhoudto, -te bewaken, best wat meer aaa de
gemeenschap kunnea -bijdragen dan tot dusver
geschiedt.
Over de juistheid van dezen praemissen za!
misschien binnenkort nog iets te zeggen zijn.
Wij geven nu eerst eenige voorbeelden van
de uitwerkiag der voorgostelde regeling in de
practijvk.
Oo-k de A. T. O., zal dus voor haar vracht
auto's hooiger belasting moetea betalen. Vo-or
wagens van 7000 K.G. of zwaarder bedraagt
de verhooging zelfs voile 100
Voor aanhangwagens geldt een afzonderlijk
De rijwieibelasting zal verhoogd worden van
2,50 op 3 per jaar.
Nu de mo-torvoertuigen. Hieronder zullen
ook wordea gerangschikt de rijwielen met
hulpmotor. Deze betalen op het oogenblik.
bovea de rijwieibelasting, 3 per jaar, dus
5,50 in totaal. Zij vallen niet onder de per-
soneele belasting.
Als motorrijwielen van niet zwaarder dan
60 K.G. zullen zij moeten betalen, volgens het
nieuwe tarief: 13,50 per jaar. Deakbaar
hoewel lang niet zeker! is, dat zij als
zoodanig daa ook onder de personeele belas
ting zullen worden gebracht. (Dit staat echter
niet aan Waterstaat te beslissen.)
Een motorfiets beitaalt:
gewicht oude reg. nieuwe reg.
niet meer dan 60 K.G. 10,13,50
60—120 K.G. 20,— 27,—
boven 120 K.G. 30,tot 500 K.G
40
daarboven
f 8,— per
100 KG
De uitzondering voor rijiwielen met hulp
motor zal, als fooveu vermeid, vervallen.
Voor een duo wordt onder de nieuwe rege
ling extra betaald /5, voor een zijspan f 13,50
(oude regeling 10).
Motord'riewielers voor vervoer van personen
worden volgens de nieuwe regeling hiertnee
gelijkgesteld. Onder de oude regeling betaal-
den deze, als (ibehalve de bestuurder) niet
meer dan 6 personen werden vervoerd, 6,
en anders /8 per 100 K.G. eigen gewicht, met
een algemeen minimum van 48, evenals de
auto's. Met het oog hierop wordt in de nieu
we regeling het aparte tarief voor voertuige®
boven 500 K.G. gemaakt 8 per 100 K.G.)
Personen („luxe) auto's. Oude regeling
f 6 per 100 K.G. minimum f 48. Nieuw: f 8
per 100 K.G., minimum 64.
Voor autobussen kan men het kleinste
model stellen op 4000 K.G. gewicht, met bijv_
20 zitplaatsen. Hiervoor zal betaald worden:
40 X S 10 400 25 (wegens vervoer
van meer dan 10 en niet meer dan 20 perso
nen) 10 X /3 3 per zitplaats boven 10
f 455.
Onder de oude wet betaalt zoo'n bus: 40 X
8 320.
Een autobus voor 30 personen (ongerekend
den bestuurder), wegende 5000 K.G. (hier
onder vallen vele gemeentelijke autobussen!)
betaalt thans 50 X f f 400.
Dit wordt: 50 X 10 500 (voor het
gewicht /55 (meer dan 20, niet meer dan
30 personen) 10 X 3,50 (per zitplaats
boven 20) 590.
Een bus voor 40 personen, wegende 6000
K.G., betaalt nu /480. Het wordit: /600 F
90 40 730.
Een bus voor meer dan 40 personen (reis-
wagens e-d.), wegende 7000 K.G., betaalt op
het oogenblik 560.
Onder de nieuwe regeling: /700 130
830, plus nog 4,50 voor iedere zitplaats
boven de veertig.
Een vrachtauto betaalt op het oogenblik
6 per 100 K.G. eigen gewicht; dus bij eea
gewicht van 2000 K.G. bedraagt de wegen
beiasting thans 120.
De verkeersfondsbelasting voor deze vracht
auto zal bedagen: 90 100 - 190,
Het algemeen minimum wordt verhoogd
van 48 op 72.
Belastingen voor zwaarder auto's:
Nu Wordt
3000 K.G180 300
4000 K.G240 ,,420
5000 K.G300 550
6000 K.G...-360 ,,690
7000 K.G420 ,,840
tarief. Wegen zy 1200 K.G. of minder, dan
wordt thans 18 betaald; 12004000 K.G-
/60; meer dan 4000 K.G.: 90.
Volgens het nieuwe ontwerp zal de aanhang-
wagen of oplegger (aanhangwagen met twee
wielen) worden berekend als een afzonderiyk
motorrijtuig.
Voonbeeld: een vrachtauto, wegende 4000
K.G. sleept een aanhangwagen van 4000 K.G.
Onder de oude regeling wordt betaald:
240 60 300.
Onder de nieuwe regeling: 420 420
840!
De verho-ogingen voor cushion-, massieve
rubber- en metalen banden blijven procentueel
gelijik (n.l. resp. 30 60 en 103 De
absolute verhoogiugen worden echter natuur-
lijik veel grooter.
HET DRANKVERBGD IN DE VEREENIGDE
STATEN VAN DE BAAN.
President Roosevelt heeft een proclamatie
uitgevaaraigd, waarin hij de herroeping van
het amendement van het drankverbod aan-
kondigt en waarin hij de burgers verzoekt.
met de regeering mede te werken in de pogin-
een boot woonde. Dienzelfden nacht kreeg
oom Philip t verschrikkelijk te kwaad. En
de eenige in huis, buiten mij, was een oude
Francaise 'n soort huishoudster die we
mee uit Londen gebracht hadden. Dien nacht
heb ik haar, m5t^ 'n brief je, naar de bark ge-
stuurd en dr. Manning was er biruuen het half
uur". Ze lachte, nog verdri-etiger dan eerst.
,,Ik herinner me nog, hoe vriendelijk ik dat
van 'm vond en hoe ik hem bedankte".
„Ja", zei ik. „In dat soort dingen is h(j
werkelijk knap!"
„Achteraf beschouwd", ging ze v-oort, ,,is 't
je reinste paskwil, dat ik zelf den man in huis
gehaald heb. Niet, dat 't eenig verschil ge
maakt zou hebben".
„Hij wist 't toen al, niet?" vroeg ik kortaf.
„Zeker ontdekt, t-oen hij hier in huis
logeerde?"
Christine knikts. „Ja. Je oom heeft blijk-
toaar uren achtereen geyid en daardoor had
hy zich verraden. Zijn beweringen en zoo
moeten nogal onvolledig en onsamenhangend
geweest zqn, maar voor Manning was 't ge-
noeg. Hij had begrepen, dat de steenen ergens
in huis verstopt waren en hij was vast-
besloten om ze te vinden".
„En had hy het dadelyk d65r, dat Senor
de Roda op t zelfde doel afstevende?"
vro'eg ik.
,,Een vermoeden ervan had hy zeker," was
haar antwoord. „Je oom had onzen naam hlijk-
baar genoemd en Manning had onmiddeliyk
begrepen, toen hij hoorde d-at ,,De Daurieren'
nieuwe huurders had, hoe de vork in den steel
zat. Maar hij wachtte 't geschikte oogenblik
af. Al-s ik hem dien nacht niet h-ad laten
halen, zou hij een van de volgende dagen bij
ons gekomen zijn".
„Maar met wat voor bedoeling?" vro-eg ik.
„Te oorde-elen naar wat ik van di:u man ge-
zien heb, is hij er meer het type naar, cm
't zaakj-e gauw zelf op te knappen en j-ullis
achter het net te la-ten visschen".
„Ja", stemde ize toe, „dat is aco. Maar door
jouw aanw-ezighei'd was hij geweliig gshandi-
capt. Toen hij in huis was, tijdens de ziekte
van je oom, ken hy den boel niet na gaan zoe-
ken, omdat Bascomb hem voortdurend op de
vingers keek en daama kwam jij en je wou
het eiland niet verhuren en dat beteekende
voor hem een punt achter zijn plannen
,,'t Had voor mij byna een punt achter mijn
heele leven beteekend", zei ik strak. „Want
nu is 't wel zeker, dat de vriend, die mij in
'it water gewipt heeft, Craill of hij zelf is
geweest".
„Craill", zei ze beslist. ,,De man is een
halve idioot, maar hij is geweidig slim en ge-
vaarlijk en Manning heeft een ongelooflijker
itwloed op hem.
„Een genoeglijk stelletje om dat vo-or je
naaste buren te hebben", zei ik. ,,En wat voor
voorstel had de dokter? Hij verwachtte blijk-
toaar 'n stevige p-ortie hulp van jullie
anders zou hy er niet aan gedacht hebben, te
deelen".
„Hij dacht, geloof i'k, dat wy wisten waar
de steenen verborgen waren", was haar ant
woord. „Toen hy ontdekte, dat hij er met die
verond-erstelling naast was, was 't te laat om
zich nog terug te trekkeu. Trouwens, dat
wil-de hij toen oak niet meer. Met o-om Philip
kon hy doen-, wat hy wou en en Ze
keek mij aarzelend aan.
„Laat dat gedeelte van je verhaal maar
biyven, Christine", zei ik. ,,Ik heb een voor-
beeld gezien van de dingen, die je je hebt
moeten laten welgevallen".
,,0, 't was soms verschrikkelijk", fluisterde
ze! „Maar wat kon ik anders doen? Oom
Philip had zelf geen wil meer. Hij geloofde
alles, wat Manning hem vertelde en na die
paar eerste dagen haatte hij jou even erg,
even intens, als hy 't Gardiner gedaan had.
Ik was er absoluut van o-vertuigd, dat ze van
plan waren, je te vermoorden en de eenige
manier, waarop ik je kon helpen was goede
vrienden met hen te blijven. Maar ondantks
dat geloof ik niet, dat Manning me coit wer
kelijk vertrouwd he-eft".
„Wat zijn ze nu van plan? Weet je dat?"
„Ik kan me natuurlij-k vergissen", zei ze
langzaam, ,,maar ik geloof, dat ze van plan
zijn, een soort van nachtsiyken overval te
ensc&ieeren. Ze moeten profiteeren van de
omstandigheid dat Bascomb en jij op het
oogenblik alleen op het eiland zijn. Ik heb deu
inaruk g-ekregen, dat Manning weet of -denkt
te weten hij heeft het dien nacht, dat hij
by je gelogeerd heeft, ontdekt waar de
diamanten verborgen zijn. Den volgenden dag
is hy ons dadelijk komen opzoeken en aan
zijn manier van doen was het duidelijk te zien,
dat hy geweidig in zijn schik ergens over was.
Ze hebben toen een lang gesprek gehad en na
afloop daarvan is oom Philip naar Harwich
gegaan. Hij zei, dat hij mij -wel een telegram
zou sturen en dat ik dat dadeiyk als het
kwam, naar Manning moest brengen. Van-
ochtend om even v66r twaalven kwam het
en
„Wat moest je oom in Harwich doen?"
vroeg ik nieuwsgierig.
„Dat weet ik niet tenminste niet precies.
Maar te oord-eelen naar een paar woorden,
die ik toevallig gehoord heb, gaat 't om een
boot een motorboot, die hy wil koopen. Dat
telegram was zeker de kennisgeving, dat hij
er een had".
,,Dat ziet eruit, of ze werkelyk van plan
zijn, in actie te komen", zei ik. „Als ze de
diamanten hebben, gaan ze er natuuriyk full
speed vandoor, naar Holland of Belgie". Ik
hield op. „Wanneer denk je dat ik ze ver-
wachte kan?" ging ik dan voort. „Van-
nacht?"
„Dat w-eet ik niet, maar in elk geval heel
gauw", was haar antwoord. ,,Ze hoeven nu
alleen maar te wachten op de terugkomst
van oom Philip. Als alles al niet netjes ge-
regeld was, zou Manning zich nooit zoo heb
ben laten gaan als vaumiddag".
„En dan zou bij Satan niet vergiftigd
hebben", voegde ik er aan toe. ,,'t Zou de
grootste stommiteit geweest zijn, die hij be-
gacn kon, als hy niet van plan was, onmid
deliyk daarop toe te slaan". Ik stond op en
beg-o-n, met mqn handen op mijn mg, de
kamer op en n-eer te 1-oopen. O.peens bleef ik
voor haar stilstaan. .Christine", zei ik heftig,
„er is maar een maai-er om uit dien ellendigen
rommelbo-el te geraken. Blijf jy hier en laat
hen hun gang gaan. Morgen komt Dean naar
Greensea en hij en Bascomb kunen hier op-
pas.s ea terwijl wij naar Donden gaan en daar
trouwen. Daama mogen ze voor mijn part
alles inpikken. Als Senor de Roda zoo op die
diamanten gesteld is, wil ik ze hem wel
cadeau doen".
Haar lippen bewogen, maar geluid kwam
er niet. En ik liet haar niet dea tijd, zich te
beheerschen ik viel voor haar op mijn
knieen en sloeg mijn armen om haar heen.
„Ik hou van je, liefste", fluistende ik. „Van
het eerste oogenblik dat ik je .zag af, aan
boord van de Neptune" ben jij „de" vrouw
voor me geweest. Er is niets, niets
„Nee, nee!" weerde ze af. ,,Zoo mag je
niet Je maakt 't veel harder, veel moei-
lijker zoo". Met een half-gesmoorden, wan-
hepigen snik boog ze zich naar me toe en
legde haar gezicht tegen het mijne. Haar
zachte wang was nat van de tran-en.
..Waarom niet, Christine", drong ik zacht
aan. „Je hebt gedaan, wat je kon
,,'t Gaat om oom Philip" legde ze wanhopig;
uit. „Hy heeft niemand op de heele wereld
- ik hen de eenige
,,Maar na dat van vandaag, kim je toch niet
meer naar hem teruggaan?" verweet ik haar
zacht. „Zelfs als Manning gelooft, dat ik by;
toeval op dat moment -binnen ben komen
vallen, dan nog w£5t hy, dat ik je in mijn
boot meegenomen heb en natuurlijk verdenkt
hij je dan heelemaal. En als hy 't aan je oom
vertelteen onevenwiehtig iemand als de
Roda
„0, ik ben niet bang", viel ze me in de
rede. „Hoe onevenwiehtig oom Philip ook is
mij doet hij niets, ik ben veilig... O, ik zou
graag? willen blijven begrijp je niet, ho6
graag?Maar als Ik denk aan alles, wat
hij heeft moeten lijden, hoe kan ik hem dan in
den steek laten... en dat op een oogeinblik, dab
hij me zoo noodig heeft?"
,,Je dsnkt aan iedereen, behalve aan jezelf!"
viel ik heftig uit. „Veivloekt, ik wou, dat ik
Manning vanmiddag op de boot -doodgeslagen
had. Als ik denk, dat je vanavond de kans
loopt alleen met dien duivel
(Wordt vervolgl.).