ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Myn Eiland No. 9078 Eerste Blad VRIJDAG 8 DECEMBE 1933 73e Jaargang BIHSESLABD FEUILLETON fiUITENLAND v SSBSSBUnB NEUZENSCHE CO U RANT W la 111 la li I ffiL, nvER.TF\TIBNVan 1 tot 4 regels 0,80 Voor el ken ,egel Binnen Ter Neuzer 1,25 per 3 maanden Bulten Ter Neuzen fr per post 1,05 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post 5,60 per jaar voor BelgiP en Amerlka 2,-, overige landen 2,35 per 3 maanden fr. per post Abmmementen voor het buitenland alleen by vooruitbetaling. Ultgeefater: Firnia P. J. VAN DE SANDE. GIRO 38150 TELEFOON No. 25. YDVERTENTI8N: Van 1 tot 4 regels /0,80 Voor eJken regel meer Kb KENT, ADVERTENTI8N per 5 regels 50 cent by vooruitbetaling. Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte berekend Handelsadvertentien btj regelabonnement tegen verminderd tarief, betwelk op aanvraag verkrygbaar is. - Inzendlng van advertentien liefst 66n dag voor de uitgave. DIT BEAD VERSCHIJNT IKDEREN MAA NDAG-. WOENSDAG- en VRUDAGAY ONI> TWEEDE (KAMER. Vergadering van Woensdag. Besloten wordt a.s. Vrydag te behandelen bet wetsontwerp inzake verbooging van den tabaksaccyns. Z. h. s. werd aangenomen bet wetsontwerp tot wijziging der wet van 4 April 1870, bou- dende bepalingen oontrent de uitgifte van echatkistbiljettcn. Voortgezet wordt de bebandeling van bet wetsontwerp tot tydelijke korting op de In- dische pensioenen. De beer De Visser (comm.) betoogt, dat de Indische bevolking er ellendig aaa toe is. Het wetsontwerp gaat tegen de burgerlijke rechts- opvatting in. Spr. wil zicb daar aiet in men- gen, doch dit wetsontwerp is niet aanvaard- baar. n Den motie om de pensioenen boven zes dui- zetid gulden tot dat bedrag te verlagen, wordt niet voldoende ondersteund. De heer Sneevliet (rev.-soc.) betoogt dat Indie de scbuldeischer is van Nederland. Spreker moet tegenstemmen. De beer Arts (R.-K. Volksp.) is van oor- deel, dat er geen meerderbeid voor dit ont werp zal zijn, mede dank zij den kleinen par- then. De zeven miilioen bezuiniglng van dit ontwerp zijn wel op recbtvaardiger wijze te vinden. ONTWATERING EN SCHEEPVAART IN WEST-BRABANX. De commissie van werkverruiming in Wes- teJlyk Noord-Brabant neeft een vergadering te Roos-endaal gebouden. De commissie bad indertyd eeu brief geridht aan de Kamer van Koopbandel te Breda met bet verzoek een plan te laten ontwerpen voor de verbinding van de Mark met de Koosendaalsche en Steen- bergsche Vliet. Van de Earner van Koop bandel was in antwoord daarop bericbt ont- vangen dat zij besloten bad aan bet Advies- bureau voor civiel-Ingenieurswerken te's Gra- venbage opdraoht te verstrekken tot bet maken van een plan in groote lynen voor ont- watering en de scbeepvaart in West-Brabant. Hoewel deze brief met erkentely kheid werd aanvaard, bad de commissie tocb de voorkeur gegeiven aan een beslult als dioor de commis sie bedoefd, omdat bet plan kanaal Terney- den's Heerenbuis zoowel bij rijk als pro- vincie is ingedieud en bet gaat om de daar op aansluitende verbinding Mark-Vliet. Maatregelen zullen ge.no-.nta worden om als- nog te komen tot bet beocgde doel. Ter ver- kryging van medewerking van de zy-de van die provincie Noord-Brabant zal een auiientie worden aangevraagd bij den commissaris der Kcuingin. Verder is besloten binneokort een vergade ring te beleggen met gemeentebesturen van Westelijk Noord-Brabant, waarin de voorzu- ter, burgemeester van Aken te Zeveabergen, mededeeling -zal doen vaa datgene wat de oommissie verricbt beeft en wat oog te doen valt, terwijl burgemeester P. J. Jansen te Hoeven een lezimg zal houden over bet water- etaatkundig vraagstuk in Westelijk Noord- Brabant. DE GERUOHTEN OVER VVAPENS VOOR DEITSCHLAND. Tijdens bet congres van de Radicaal-socia- listische party te Vicby bad een gedelegeerde geruobtea ter sprake gebracbt betreffende den uitvoer van wapentuig door eta Fransche firma via Nederland naar Duitscbland. De beer Albarda beeft o.a. daarover vragen aan den Minister van Justitie gesteld en reeds heeft bet Nederlandscbe gezantschap te Parijs een ontkennend communique verspreid. Boven- dien bad afgevaardigde Guemut in de Kamer aan de regeering vragen gesteld, waarop minister Daladier thans geantwoord heeft, dat geenerlei oorlogsmateriaal zonder mach- tigiag der regeering mag worden uitgevoerd. De regeering been een dergelijke macbtiging tot uitvoer van wapenen als -bedoeld in de ge- stelde vragen door de genoemde firma niet verleend en evenmin is de regeering ter oore gekomen, dat een dergelijke uitvoer zonder machtiging zou hebben plaats gevonden. MODEL-REGLEMENT VOOR TENTOON- STELLINGEN. Het bestuur van de Nederlandscbe Ver- eeniging voor tentoonstellingsbelangen, tot wiens taak bet onder meer behoort, werkizaam te zijn in het belang van de gezonde ont- wikkeling van het tentoonsteUingswezen hier te lande, heeft herhaaldelijk ervaren, dat in tentoonstellingsreglementen niet steed-s vol doende rekening wordt gehouden met de rech- ten en verplichtingen van de verschilleude categorien, die bij een tentoonstelling betrok- ken zijn. In verband hiermed-e heeft het bestuur een standaard reglement opgesteld, waarin zoowel de rechten en verplichtingen van een tentoon- stellingsbestuur als van de deelnemers en de leveranciers aan tentoonstellingen in het oog zijn gehouden. Waar zoo dikwijls tentoonstellingen worden aaugekondigd die slechts uit een oogpunt van winstbejag zijn georganiseerd en derhalve de bona-fide handel en Industrie afbreuk doen, verstrekt het bestuur bovendien gaame in- lichtingen aan personen, die vsrzooht zijn in een eere-comitd zitting te nemen. DE STOPZETTING VAN DE K.V.W. SIGARENFABRIEKEN. Naar gemeld wordt, zal de stopzetting van de K. V. W. sigarenfabrieken te Roosendaal, Nispen en Wernhout Dcnderdag 14 December worden opgeheven. Met ingang van dien datum zal het bedrijf door het voltallig per- soneel worden hervat. WIJZIGING IN DE BELASTING OP MOTORRIJTITIGEN. Bij d,e instelling van een verkeersfonds. Ingevolge het bij de Tweede Kamer inge- diende wetsontwerp tot het instellen van een verkeersfonds worden de volgende wijiziginigen in de belasting op motorrytuigen voorgesteld. Ingevolge het ontwerp zullen rijiwielen met aan-hangmotoren in den vervolge belast wor den als motorrijwielen. Van de belasting van personenauto's wordt de grondslag van 6 op 8 gebracht. Voor autobussen van 8 op f 10, doch bovendien wordt een belasting geh-even per zitplaats (die van den bestuurder niet medegeteld), waar- door de autobussen van zeer groote afmetin- gen, welke het verkeer op den we-g bemoei- lijken en daardoor wegverbreeding en boeht- verbetering te eerder noodig maken, meer overeenkomstig die gevolgen worden belast. Voor vrachtauto's is aanvankelijk gezocht naar een systeem, waarbij het laadvermogen een grooter gewicht in de schaal zou leggen. Een belastinggrondslag naar het laadgewicht brengt echter hij de toepassing groote be-zwa- ren mede en blijkt voorshands niet noodig, indien bij toenemiag van het eigen gewicht de beiastinggron-dslag eenige progressie vertoont. Deze progressie is dan zoo gekozen, dat voor wagens met versohillend laadgewicht een be lasting zal worden betaald, weike, indien men deze omslaat over eigen gewicht en gemiddel- de lading, per 100 kilogram ongeveer dezeifde is. Bij het tot dusv-erre bestaande stelsel nam deze eenheidsbelasting af, naarmate het laad gewicht grooter werd. Ook de motorrijtuigen op twee wielen met duozit en met zijspan vragen meer van den weg dan alleen uit hun gewicht zou volgen. Het wordt daarom meer in overeenstemming geacht met de eischen, welke zij aan den weg doen stellen, indien zij zwaarder dan voorheen i worden belast. Tot dusver werden tractoren en aanhanig- wagens door de toepassing der oude wet zeer bevoordeeld tegenover vrachtauto's, terwijl zij juist de meeste ruimte op den weg vragen en op smalle wegen het moeilijkst voorbij te rijden zijn. Aan deze ongelijkheid wordt een -v, v?: f. j' r-," V*r?" -W-*if-- a, k Hij.N.V.,Amsterdam. Fabrieken te Jutphaas bij Utrecht andeJ tlixgez. Med.) 49) door VICTOR BRIDGES. (Nadruk verboden. (Vervolg.) ,,Toen nog niet", was haar antwoord. ,,Hier in de buurt wist niemand wat er met 't huis em zoo ging gebeuren. Ik was de eenige, die 't wist en daarom heb ik je toen dien mid- dag, we-et je wel te spreken gevraagd. Ik was bang als oom Philip van jou, dat jy de erfgenaam was, hoorde dat hy dan zou denken, dat ju de steenen hadt. Jy was Gar diner's neef en dat alleen was voldoende om je leven in gevaar te brengen". ,,Je hebt keurig gehandeld, Christine' zei ik. „Trouwens, je bent een schat!" „Ik heb alleen gedaan wat ieder ander ge- daan zou hebben", ging ze wat haastig voort fjIk begreep dat je gewaarschuwd moest wor den maar de urgentie begreep ik niet.' Ze hied op en -keek me met een eigenaardige uitdrukking in haar oogen aan. ..Want pas twee dagen later maakten we kenms met Manning". „Aha!" zei ik tevreden. „Nu komen we aan het gedeelte, dat my speciaal interesseert". ,J>oor de menschen in de uitspann.ag had ik van 'm gehoord", ging ze verder. ,,Ik moest 't adres van een dokter hebben met de precaire gezondheid van oom Philip ken je -elk ootgenblik een dokter noodig hebben er. omdat ik eigeniyk niet wist aan wien ik dat moest vragen, ben ik den volgenden dag dade- lyik naar „Het Wapen" gegaan en heb den waard om raad gevraagd. Die vertelde me, dat het dichtst bijzijnde adres in Torrington was in Pen Mill zijn- ze zeker nooit iziek - maar dat er voor spoedgevallen wel iemand in de buurt was een dr. Manning, die op einde gemaakt volgens het ontwerp. Opleg- gers en aanhangwagens worden beide als vrachtauto's helast. Ook de rijwielen veroorzaken schade aan de bedrijfsuitkomsten der bestaande vervoer- mid-delen. Het is d-us biliy-k, dat zij door een kleine verhooging der rij-wieibelasting, welke eerst 1 Augustus 1934 zal ingaan, zullen bij- dragen tot het dekken van het tekort op het Verkeersfonds. De belasting wordt van 2,50 op 3 per jaar gebracht. Wat wij zullen moeten betalen. Het „Handelsblad" schrijft: Ter aanvulling van de vermelde wetscnt- werpen tot verhooging der belasting op motor rijtuigen en rijwieien ten behoeve van een in te s.eiien Verkeersronds zal een nadere toe- lichtlLig met voorbeelden onzen lezers niet onwelkom zijn. Wij zullca daarom voor een reeks gevallen uitrekenen, hoeveel belasting op het oogenblik wordt betaald en hoeveel dat zal worden per 1 Mei a.s., als het ontwerp in dezen vorm wordt aangenomen. Wordt het onvwerp Wee dua verdwymt het Wegemonds en e^eueens de wegenbeiasting, welke laatste in het afgeloopen jaar ongeveer 7 miilioen heeft opgebracht. Minister Kaiff wil hiervoor nu in ae plaats stehen een hoo- gere belasting, ten behoeve van het Verkeers fonds, en verwacht van deze verhooging (ge- paard met nog eeaige andere, maatregelen) een voordeel voor het Rijk van ongeveer 9 miilioen. Blijkens de Memorie van Toelichting zal deze heffing o.m. strekkea tot saneering van het spoorwegbedrijf en beperking der con- curreuti-e daarvan voor het motorverkeer. Tevens zit, zooals men weet, de gedachte voor, dat de auto's, die niet, als de spoor, hun eigen wegen behoeven aan te leggen, te on- derhoudto, -te bewaken, best wat meer aaa de gemeenschap kunnea -bijdragen dan tot dusver geschiedt. Over de juistheid van dezen praemissen za! misschien binnenkort nog iets te zeggen zijn. Wij geven nu eerst eenige voorbeelden van de uitwerkiag der voorgostelde regeling in de practijvk. Oo-k de A. T. O., zal dus voor haar vracht auto's hooiger belasting moetea betalen. Vo-or wagens van 7000 K.G. of zwaarder bedraagt de verhooging zelfs voile 100 Voor aanhangwagens geldt een afzonderlijk De rijwieibelasting zal verhoogd worden van 2,50 op 3 per jaar. Nu de mo-torvoertuigen. Hieronder zullen ook wordea gerangschikt de rijwielen met hulpmotor. Deze betalen op het oogenblik. bovea de rijwieibelasting, 3 per jaar, dus 5,50 in totaal. Zij vallen niet onder de per- soneele belasting. Als motorrijwielen van niet zwaarder dan 60 K.G. zullen zij moeten betalen, volgens het nieuwe tarief: 13,50 per jaar. Deakbaar hoewel lang niet zeker! is, dat zij als zoodanig daa ook onder de personeele belas ting zullen worden gebracht. (Dit staat echter niet aan Waterstaat te beslissen.) Een motorfiets beitaalt: gewicht oude reg. nieuwe reg. niet meer dan 60 K.G. 10,13,50 60—120 K.G. 20,— 27,— boven 120 K.G. 30,tot 500 K.G 40 daarboven f 8,— per 100 KG De uitzondering voor rijiwielen met hulp motor zal, als fooveu vermeid, vervallen. Voor een duo wordt onder de nieuwe rege ling extra betaald /5, voor een zijspan f 13,50 (oude regeling 10). Motord'riewielers voor vervoer van personen worden volgens de nieuwe regeling hiertnee gelijkgesteld. Onder de oude regeling betaal- den deze, als (ibehalve de bestuurder) niet meer dan 6 personen werden vervoerd, 6, en anders /8 per 100 K.G. eigen gewicht, met een algemeen minimum van 48, evenals de auto's. Met het oog hierop wordt in de nieu we regeling het aparte tarief voor voertuige® boven 500 K.G. gemaakt 8 per 100 K.G.) Personen („luxe) auto's. Oude regeling f 6 per 100 K.G. minimum f 48. Nieuw: f 8 per 100 K.G., minimum 64. Voor autobussen kan men het kleinste model stellen op 4000 K.G. gewicht, met bijv_ 20 zitplaatsen. Hiervoor zal betaald worden: 40 X S 10 400 25 (wegens vervoer van meer dan 10 en niet meer dan 20 perso nen) 10 X /3 3 per zitplaats boven 10 f 455. Onder de oude wet betaalt zoo'n bus: 40 X 8 320. Een autobus voor 30 personen (ongerekend den bestuurder), wegende 5000 K.G. (hier onder vallen vele gemeentelijke autobussen!) betaalt thans 50 X f f 400. Dit wordt: 50 X 10 500 (voor het gewicht /55 (meer dan 20, niet meer dan 30 personen) 10 X 3,50 (per zitplaats boven 20) 590. Een bus voor 40 personen, wegende 6000 K.G., betaalt nu /480. Het wordit: /600 F 90 40 730. Een bus voor meer dan 40 personen (reis- wagens e-d.), wegende 7000 K.G., betaalt op het oogenblik 560. Onder de nieuwe regeling: /700 130 830, plus nog 4,50 voor iedere zitplaats boven de veertig. Een vrachtauto betaalt op het oogenblik 6 per 100 K.G. eigen gewicht; dus bij eea gewicht van 2000 K.G. bedraagt de wegen beiasting thans 120. De verkeersfondsbelasting voor deze vracht auto zal bedagen: 90 100 - 190, Het algemeen minimum wordt verhoogd van 48 op 72. Belastingen voor zwaarder auto's: Nu Wordt 3000 K.G180 300 4000 K.G240 ,,420 5000 K.G300 550 6000 K.G...-360 ,,690 7000 K.G420 ,,840 tarief. Wegen zy 1200 K.G. of minder, dan wordt thans 18 betaald; 12004000 K.G- /60; meer dan 4000 K.G.: 90. Volgens het nieuwe ontwerp zal de aanhang- wagen of oplegger (aanhangwagen met twee wielen) worden berekend als een afzonderiyk motorrijtuig. Voonbeeld: een vrachtauto, wegende 4000 K.G. sleept een aanhangwagen van 4000 K.G. Onder de oude regeling wordt betaald: 240 60 300. Onder de nieuwe regeling: 420 420 840! De verho-ogingen voor cushion-, massieve rubber- en metalen banden blijven procentueel gelijik (n.l. resp. 30 60 en 103 De absolute verhoogiugen worden echter natuur- lijik veel grooter. HET DRANKVERBGD IN DE VEREENIGDE STATEN VAN DE BAAN. President Roosevelt heeft een proclamatie uitgevaaraigd, waarin hij de herroeping van het amendement van het drankverbod aan- kondigt en waarin hij de burgers verzoekt. met de regeering mede te werken in de pogin- een boot woonde. Dienzelfden nacht kreeg oom Philip t verschrikkelijk te kwaad. En de eenige in huis, buiten mij, was een oude Francaise 'n soort huishoudster die we mee uit Londen gebracht hadden. Dien nacht heb ik haar, m5t^ 'n brief je, naar de bark ge- stuurd en dr. Manning was er biruuen het half uur". Ze lachte, nog verdri-etiger dan eerst. ,,Ik herinner me nog, hoe vriendelijk ik dat van 'm vond en hoe ik hem bedankte". „Ja", zei ik. „In dat soort dingen is h(j werkelijk knap!" „Achteraf beschouwd", ging ze v-oort, ,,is 't je reinste paskwil, dat ik zelf den man in huis gehaald heb. Niet, dat 't eenig verschil ge maakt zou hebben". „Hij wist 't toen al, niet?" vroeg ik kortaf. „Zeker ontdekt, t-oen hij hier in huis logeerde?" Christine knikts. „Ja. Je oom heeft blijk- toaar uren achtereen geyid en daardoor had hy zich verraden. Zijn beweringen en zoo moeten nogal onvolledig en onsamenhangend geweest zqn, maar voor Manning was 't ge- noeg. Hij had begrepen, dat de steenen ergens in huis verstopt waren en hij was vast- besloten om ze te vinden". „En had hy het dadelyk d65r, dat Senor de Roda op t zelfde doel afstevende?" vro'eg ik. ,,Een vermoeden ervan had hy zeker," was haar antwoord. „Je oom had onzen naam hlijk- baar genoemd en Manning had onmiddeliyk begrepen, toen hij hoorde d-at ,,De Daurieren' nieuwe huurders had, hoe de vork in den steel zat. Maar hij wachtte 't geschikte oogenblik af. Al-s ik hem dien nacht niet h-ad laten halen, zou hij een van de volgende dagen bij ons gekomen zijn". „Maar met wat voor bedoeling?" vro-eg ik. „Te oorde-elen naar wat ik van di:u man ge- zien heb, is hij er meer het type naar, cm 't zaakj-e gauw zelf op te knappen en j-ullis achter het net te la-ten visschen". „Ja", stemde ize toe, „dat is aco. Maar door jouw aanw-ezighei'd was hij geweliig gshandi- capt. Toen hij in huis was, tijdens de ziekte van je oom, ken hy den boel niet na gaan zoe- ken, omdat Bascomb hem voortdurend op de vingers keek en daama kwam jij en je wou het eiland niet verhuren en dat beteekende voor hem een punt achter zijn plannen ,,'t Had voor mij byna een punt achter mijn heele leven beteekend", zei ik strak. „Want nu is 't wel zeker, dat de vriend, die mij in 'it water gewipt heeft, Craill of hij zelf is geweest". „Craill", zei ze beslist. ,,De man is een halve idioot, maar hij is geweidig slim en ge- vaarlijk en Manning heeft een ongelooflijker itwloed op hem. „Een genoeglijk stelletje om dat vo-or je naaste buren te hebben", zei ik. ,,En wat voor voorstel had de dokter? Hij verwachtte blijk- toaar 'n stevige p-ortie hulp van jullie anders zou hy er niet aan gedacht hebben, te deelen". „Hij dacht, geloof i'k, dat wy wisten waar de steenen verborgen waren", was haar ant woord. „Toen hy ontdekte, dat hij er met die verond-erstelling naast was, was 't te laat om zich nog terug te trekkeu. Trouwens, dat wil-de hij toen oak niet meer. Met o-om Philip kon hy doen-, wat hy wou en en Ze keek mij aarzelend aan. „Laat dat gedeelte van je verhaal maar biyven, Christine", zei ik. ,,Ik heb een voor- beeld gezien van de dingen, die je je hebt moeten laten welgevallen". ,,0, 't was soms verschrikkelijk", fluisterde ze! „Maar wat kon ik anders doen? Oom Philip had zelf geen wil meer. Hij geloofde alles, wat Manning hem vertelde en na die paar eerste dagen haatte hij jou even erg, even intens, als hy 't Gardiner gedaan had. Ik was er absoluut van o-vertuigd, dat ze van plan waren, je te vermoorden en de eenige manier, waarop ik je kon helpen was goede vrienden met hen te blijven. Maar ondantks dat geloof ik niet, dat Manning me coit wer kelijk vertrouwd he-eft". „Wat zijn ze nu van plan? Weet je dat?" „Ik kan me natuurlij-k vergissen", zei ze langzaam, ,,maar ik geloof, dat ze van plan zijn, een soort van nachtsiyken overval te ensc&ieeren. Ze moeten profiteeren van de omstandigheid dat Bascomb en jij op het oogenblik alleen op het eiland zijn. Ik heb deu inaruk g-ekregen, dat Manning weet of -denkt te weten hij heeft het dien nacht, dat hij by je gelogeerd heeft, ontdekt waar de diamanten verborgen zijn. Den volgenden dag is hy ons dadelijk komen opzoeken en aan zijn manier van doen was het duidelijk te zien, dat hy geweidig in zijn schik ergens over was. Ze hebben toen een lang gesprek gehad en na afloop daarvan is oom Philip naar Harwich gegaan. Hij zei, dat hij mij -wel een telegram zou sturen en dat ik dat dadeiyk als het kwam, naar Manning moest brengen. Van- ochtend om even v66r twaalven kwam het en „Wat moest je oom in Harwich doen?" vroeg ik nieuwsgierig. „Dat weet ik niet tenminste niet precies. Maar te oord-eelen naar een paar woorden, die ik toevallig gehoord heb, gaat 't om een boot een motorboot, die hy wil koopen. Dat telegram was zeker de kennisgeving, dat hij er een had". ,,Dat ziet eruit, of ze werkelyk van plan zijn, in actie te komen", zei ik. „Als ze de diamanten hebben, gaan ze er natuuriyk full speed vandoor, naar Holland of Belgie". Ik hield op. „Wanneer denk je dat ik ze ver- wachte kan?" ging ik dan voort. „Van- nacht?" „Dat w-eet ik niet, maar in elk geval heel gauw", was haar antwoord. ,,Ze hoeven nu alleen maar te wachten op de terugkomst van oom Philip. Als alles al niet netjes ge- regeld was, zou Manning zich nooit zoo heb ben laten gaan als vaumiddag". „En dan zou bij Satan niet vergiftigd hebben", voegde ik er aan toe. ,,'t Zou de grootste stommiteit geweest zijn, die hij be- gacn kon, als hy niet van plan was, onmid deliyk daarop toe te slaan". Ik stond op en beg-o-n, met mqn handen op mijn mg, de kamer op en n-eer te 1-oopen. O.peens bleef ik voor haar stilstaan. .Christine", zei ik heftig, „er is maar een maai-er om uit dien ellendigen rommelbo-el te geraken. Blijf jy hier en laat hen hun gang gaan. Morgen komt Dean naar Greensea en hij en Bascomb kunen hier op- pas.s ea terwijl wij naar Donden gaan en daar trouwen. Daama mogen ze voor mijn part alles inpikken. Als Senor de Roda zoo op die diamanten gesteld is, wil ik ze hem wel cadeau doen". Haar lippen bewogen, maar geluid kwam er niet. En ik liet haar niet dea tijd, zich te beheerschen ik viel voor haar op mijn knieen en sloeg mijn armen om haar heen. „Ik hou van je, liefste", fluistende ik. „Van het eerste oogenblik dat ik je .zag af, aan boord van de Neptune" ben jij „de" vrouw voor me geweest. Er is niets, niets „Nee, nee!" weerde ze af. ,,Zoo mag je niet Je maakt 't veel harder, veel moei- lijker zoo". Met een half-gesmoorden, wan- hepigen snik boog ze zich naar me toe en legde haar gezicht tegen het mijne. Haar zachte wang was nat van de tran-en. ..Waarom niet, Christine", drong ik zacht aan. „Je hebt gedaan, wat je kon ,,'t Gaat om oom Philip" legde ze wanhopig; uit. „Hy heeft niemand op de heele wereld - ik hen de eenige ,,Maar na dat van vandaag, kim je toch niet meer naar hem teruggaan?" verweet ik haar zacht. „Zelfs als Manning gelooft, dat ik by; toeval op dat moment -binnen ben komen vallen, dan nog w£5t hy, dat ik je in mijn boot meegenomen heb en natuurlijk verdenkt hij je dan heelemaal. En als hy 't aan je oom vertelteen onevenwiehtig iemand als de Roda „0, ik ben niet bang", viel ze me in de rede. „Hoe onevenwiehtig oom Philip ook is mij doet hij niets, ik ben veilig... O, ik zou graag? willen blijven begrijp je niet, ho6 graag?Maar als Ik denk aan alles, wat hij heeft moeten lijden, hoe kan ik hem dan in den steek laten... en dat op een oogeinblik, dab hij me zoo noodig heeft?" ,,Je dsnkt aan iedereen, behalve aan jezelf!" viel ik heftig uit. „Veivloekt, ik wou, dat ik Manning vanmiddag op de boot -doodgeslagen had. Als ik denk, dat je vanavond de kans loopt alleen met dien duivel (Wordt vervolgl.).

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1933 | | pagina 1