ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Serste Blad De bede om het dagelijksch brood. MERCURIUS HAVERMOUT 25 cent per pondspak No. 9069 VRIJDAG 17 NOVEMBER 1933. 73Jaargang u)dsC huh ohh m m tod u)en' BTJITENL AH D 1 1 a; f; I - GRATIS PROEF-AANBOD VAN KRUSCHEN - A D VERTE^TIeNVan 1 tot 4 regels /0.80 Voor elken regel nnvvuMfWSPRIJS: Binnen Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Bulten Ter Neuzen fr, per post ,f 1,55 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post 5,60 per Jaar Voor BelgiS en Amerika 2,overige lan den 2,35 per 3 maanden fr. per post Abonnementen voor .±et buitenland alleen bij vooruitbetaling. Httgeef»W«r: Firma P. J. VAN DE SANDK. GIRO 38150 TELEFOON No. 25. Voor elken regel meer 20 KLE1WE ADVERTENTIeN per 5 regels 50 cent bjj vooruitbetaling. Grootere letters en clichA's worden naar plaatsruimte berekend Handelsadvertentien btj regelabonnement tegen verminderd tarief, hetwelk op aanvraag verkrijgbaar is. - Inzending van advertentien liefst 6en dag voor de ultgave. DIT BI.AI) VERSCHIJNT IEDEREN MAANDAG-, WOENSD.AG- en VRIJDAGAVOND DISTRIBUTEE RUNDVLEESOH. De slagers en winkeliers in vleesch, die in aanmerking wenschen be komen voor den virkoop van gekookt rundvleesch in Mteen aan steuntrekkenden en armlastigen, Benen zicb zoo spoedig mogelijk op de Ofcnaeente-secretarie daarvoor op te geven. Ter Neuzen, den 15 November 1933. Burgemeester en Wetbouders voomoemd, J. HUIZINGA, Burgemeester. B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris. WINKELSLUITINGSWET. Burgemeester en Wetbouders van TER NEUZEN brengen ter voldoening aan het vffde lid van artlkel 9 der winkelsluitingswet ter openbare kennis, dat door hen ontheffing ia verleend van de verbodsbepalingen der ge- noemde wet, ten behoeve van de tentjes op de Fancy Fair opgesteld, welke op 16, 17 en 18 November a.s. in het Concert- en Bios- ooopgebouw zal worden gehouden. Ter Neuzen, den 15 November 1933. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. HUIZINGA, Burgemeester. B. I. ZONNBVIJLLE, Secretaris. I. De vierde bede, die Jezus Zijn discipe len geleerd heeft, is zeker wel in bijzon- deren zin een woord voor onzen tijd. Jaren-lang moge een groot gedeelte van het menschdom tijden hebben gekend van weelde en voorspoed, tijden, waarin het haast niet noodig leek om te vragen om e* naar het dagelijksch brood, want dat ging wel; het werd ons haast thuis- bezorgd Het was toen de tijd van de orerschotten en van de baten, een tijd van groote zorgeloosheid en vaak van veel verkwisting, het leek wel, alsof het niet op-kon, en duizenden en nog eens duizen den leefden daar maar heen zonder zor gen, althans zonder zorgen voor het dage lijksch brood. Hoe anders is dat nu ge- worden Wellicht zullen er zijn, die beweren, dat daarvan nog maar weinig aan den dag Ireedt. Wie oppervlakkig onder de men schen verkeert, ziet dien nood misschien aiet zoo, en die kan dan deze dingen ook wel vrij gemakkelijk van zich afzetten. Maar wie in de gelegenheid komt om eens wat meer te hooren en te zien, en wie dan eens achter de schermen mag zien, ont- dekt daar een zee van ellende. Zeker, er wordt niet meer op dezelfde manier hon- ger geleden als een 50, 100 jaar geleden. Het is alles veel gecompliceerder, geraf- fcneerder ook. Gij moet eens vragen, hoeveel schuld de menschen hebben bij hun baikker; gij moet eens zien die lange lijsten van menschen, die hun gasrekening met kunnen betalen; gij moet eens komen in allerlei woningen en dan de bedden eens inspecteeren en eens zien, waar de kinderen liggen, en waar die s avonds onder trachten te kruipen. Dit alles komt ntet meer zoo aan den buitenkant als vroe- ger. De huizen zien er vaak zoo aardig uit, hier en daar is er zelfs een tuintje voor, en daar zijn ook wat bruin gewor- den rcosjes nog. Maar dan binnen en boven en achter En dus is deze vierde bede wel zeer sterk aan de orde, want veler levensbestaan is heel precair gewor- den: elk oogeniblik kan hun de betrekking worden opgezegd er zijn al 30 millioen werkloozen in de wereld, en die 30 mil lioen vertegenwoordigen minstens 100 millioen slachtoffers, menschen, die de dupe werden van die werkloosheid Alles is onzeker, cveral hoort men van betrek- kingen, die worden opgeheven, en dit ge- beurt thans in alle kringen van de maat- sdhappij. Zelfs zijn er heel wat hoog- leeraren, wier positie onzeker is gewor den, honderden scholen in den lande wor den opgeheven, duizenden onderwijzers worden straks ontslagen. Men vraagt aan alle kanten om werk, ook en vooral om- dat werk de weg is tot brood. En dan staat nu ook nog de winter voor de deur, en de koude laat zich reeds gevoelen, en er is nog zooveel meer noodig dan brood: daar is noodig dekking en schoeisel en kleeding en vuux en licht, en hoevelen ■jissen juist dht Daarom juist is het zoo heerlijk, dat Jezus Zijn jongeren ook die vierde bede beeft geleerd. De Heiland heeft ons dat ■iet maar toegestaan. Hij heeft niet ge- zegd: nu zal ik u opweg helpen en U geven eenige strikt-geestelijke gebeden, die gij dan later zelf wel kunt aanvullen met uw eigen meer persoonlijke, mate- rieele vragen. Hij heeft niet gezegd: nu bemoei ik mij niet met al dat gewone en dagelij'ksche, maar ik beperk mij strikt tot de hoogere, eeuwige dingen. Zoo dat wij ons dan zoo'n beetje moesten geneeren, als wij voor het aangezicht van onzen Vader in de hemelen ook nog aankwamen met een bede voor het dagelijksch brood. Neen, Jezus heeft die bede er midden tus- schen geplaatst. Zelf heeft Jezus zeker niet in weelde geleefd, en in de allersoberste omstandig- heden is Hij opgevoed. Het zal bij Jozef en Maria zeker wel eens erg moeilijk zijn geweest: een eenvoudig timmerman, en wie weet: hoe alles was, onder hypothe- cair verband God leert ons alien tegen- woordig het hoog belang van deze dingen. Als er zijn onder hen, die dit lezen, die zelf nog werk hebben laten zij toch blij zijn en hoogst dankbaar, want wat zijn zij bevoorrecht Welke harde lessen krijgt tegenwoordig de heele wereld Als zij maar luisteren wil Wij dachten al, dat wij zoo erg ver waren gekomen. Wij hadden het zoo ver gebracht in kennen en kunnen. En nu kwam de crisis, en bleek ons, dat deze eenvoudige kwestie al het andere overwoekert. Allerlei geesels, die de menschen vroeger striemden, zijn zoo langzamerhand overwonnen, maar nu komt de ellende van een heel anderen kant; de eenvoudige, haast simpele kwes tie van het brood gaat nu de menschen kwellen, en al die knappe koppen weten daar toch maar niets aan te doen, en de Econiomische Conference ging naar huis zonder iets tot stand te hebben gebracht, en de werkloosheid blijft, en er is brood, maar duizenden mogen er niet aan komen. Misschien, of wel zeker is het dit, dat de menschheid moest vastloopen voor en aleer zij dit goed bidden kan. Wellicht hebben wij vaak die vierde bede gebeden, terwijl het nliet echt een gebed van ons was. Na- tuurlijk: wij durfden die vierde bede niet weg te laten dat gaat nu eenmaal niet, en dus zeiden wij het er ook geregeld bij. Maar intusschen kwam dit woord bij velen van ons niet uit de ziel, Nu moeten wij, als wij het Omze Vader goed willen zien, ons toch zeker wel trachten in te denken: noe Jezus en Zijn discipelen dat baden. Dit waren menschen, die zich in de aller- eenvoudigste omstandigheden bevonden. De Heiland heeft Zijn jongeren geen din gen op de lippen gelegd, die zij niet bc- leefden. Wij zien dit ongeveer zoo: Daar as een moeder, die met haar kindje bidt. Wat is dat een teer werk. Hebt gij er wel eens heel stil bij staan luisteren Ons dunkt: zoo trachtte de Heiland ziich in te denken, wat Zijn jongeren noodig had den. Zoo knoopte Hij aan bij hun diepste zielsbehoeften. Ook voor deze menschen bestond in sterke mate de broodvraag. Zij waren gewoon om bij den dag te leven. Wij zeggen en meenen niet, dat dit alles nu nog zoo kan. Ons leven is thans veel gecompliceerder. Tegen dien en dien dag moet dat en dat klaar liggen. Dan wordt er over beschikt, dan komen die en die wissel, en dan moet dus dat andere ook binnen zijn gekomen. Maar in Jezus dagen was dat alles zoo ontzaglijk veel eenvoudiger; het was op het naieve, op het kinderlijke af. En vol vertrouwen, alls een moeder bij het bed van haar kind, legt Jezus Zijn discipelen de bede op de lip- pen: ,,Geef ons heden ons dagelijksch brood". Hoe anders is ons leven gewor- den. Wij kunnen die bede toch eigenlijk zoo niet meer overnemen, tenzij er heel veel bij ons verandert. Ons gebed mag en moet niet veranderen, neen, wij moeten veranderen. Het Onze Vader laat geen enkele amendeering toe. Het mag en kan niet worden ingekort, wat zou er ook uit kunnen Geen enkel woord kan wor den gemist, dit gebed mag ook niet wor den aangelengd. Wij moeten het precies zoo laten als het is. Maar toch moet er iets veranderen: wij zelf. Laten wij nu woord-voor-woord deze vierde bede eens doorgaan. Dan nemen wij nu eerst dat woordje: ,,GeefIs dat niet al dadelijk uiterst naief Wij zeggen dus niet, dat wij ergens recbt op hebben. Wij niemen niets, wij eischen nog minder, wij vragen alleen maar: Heer, onze Vader, geef het ons. Ja juist: onze Vader. Dat ,,onze Vader" staat voor elke bede van dit gebed. Het staat niet maar voor heel het gebed, zoo'n beetje als een aanspraak of als een betiteling, neen, het staat ook voor elke bede afzonderlijk. Onze Vader -Uw naam worde geheiligd, en die naam is de Vader-naam. Onze Vader goede gaven te geven hoeveel te meer dan de hemelsc'he Vader! De vierde bede onderstelt dus wel de allerdiepste afhankelijkheid, ook op stoffelij'k gebied. En laten wij nu maar eerlijk erkennen: daar waren wij juist een beetje aan ont- wend. Wij begonnen onafhankelijke men schen te worden, wij redden" onszelf wel, wij troffen onze voorzieningen en namen onze maatregelen, wij hadden onze kassen en banken en deposato's, en dat alles was vrij ,,safe" en goed-belegd, en dan hadden wij bovendien ons werk, ons beroep, en dat was alles keurig geregeld en goed besdireven, daar ontbrak niets aan. Wij waren tegen alle gelbeurlijk- heden gedekt en verzekerd, en het leek alles zoo mooi en zoo secuur; 't werd werkelijk voor velen haast een overbodig- heid om nog te bidden om het dagelijksch brood. Tenslotte is het toen zoover ge komen, dat het niet mooier meer kon, en juist op dat moment is opeens de groote ,,krak" qekomen. (Slot volgt.) TWEEDE RAMER. Vergaderinig van Woensdag. Voortgezet wordt de algemeene beschouwin- gen over de Rijksbegrooting (replieken). De beer De Geear (c.h.) waarschuwt tegen DE UITL,ATTN G VAN DEN HEER VLIEGEN. Het Eerste Kamerlid van der Hoeven heeft den Minister van Buitenlandsche Zaken de volgende vragen gesteld: 1. Heeft de Minister kennis genomen van het artikel in Het Vol'k, waarin de heer Vlie- gen mededeelingen doet omtrent de wijze, waarop hij opnieurw lid is geworden van de Nederlandsche delegatie te Geneve op de Ontwapeningsconferentie 2. Is het juist, dat de Minister den heer Vliegen daartoe heeft uitgenoodigd 3. Zoo ja, is de Minister dan bereid de motieven mee te deelen, die hem bewogen heb ben, op een gewezen lid der delegatie, die be- dankt bad, omdat bij bezwaren bad tegen bet gebruik van bommen bij de onderdrukking van de muiterij op De Zeven Provincien, dezen aandrang uit te oefenen? 4. Is de Minister na het bewuste Volk- artikel, waarin de heer Vliegen dezen stap van Zijn Excellentie ,,een klap in bet gezicht van Mr. Deckers" noemt in verband met het beleid van den Minister van Defensie in zake de Sociaal-Democratisehe Arheiderspartij, nog van meening, dat het landsbelang door bet opnieuw zitting nemen van den beer Vliegen in de Nederlandsche delegatie is gediend? 5. Is de minister bereid mede te deelen of de door hem op den beer Vliegen uitgeoefen- den aandrang na overleg met den minister van Defensie heeft plaats gegrepen? DE EVENREDIGE VRACHTVERDEEUNG. Verscbenen is een kaart van de dietricten van de bevrachtingscommissies, ingesteld door de kamers van koophandel en fabrieken in NEDERLANDSCH FABRIKAAT (Ipgez. Med. ,v»- ,.v E. Ostermann &,Co\ Handel Mij. N,V., Adam. Fabrieken te Jutphaas bij Utrecht. ,-?sr ixLtxi. •vy' vvH.nJ.l m;{ v V Artxm Fahrie Uw koninkrijk, Uw koningschap kome, en wij zijn dus koningskinderen. Onze Vader Uw wil geschiede, en ook die wil is de wil van den Vader, dus wijs, dus goed, dus zflker nooit op den duur of in het eind hard, maar de liefdevolle wil van den Vader. En nu ook weer bij deze vierde bede: Onze Vader. qeef ons heden ons dagelijksch brood. Wat vader onder ons. die de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een visch, zal hem voor een visch een slang geven, of zoo hij ook om een ei zou bidden, zou hij hem een schorpioen geven Indien dan wij, die boos zijn, weten onzen kinderen eventueele financieele tegenaanvallen van de drooglegging van den Noord-Oostpolder van de voormalige Zuiderzee. Voorts tegen wijzi- ginig van bet tarief van de gemeentefonds- belasting wegens vrees voor belastirugvlucbt. De circulaire inzake de actie van ambtenaren tegen de overheid worde nader toegelicht. Spr. hoopt dat de S.D.A.P. zich zal steilen op een legaal standpunt. De beer Fleskens (r.k.) heeft overwegend hezwaar tegen handhaving van de twintig op- centen op den suikeraecijns. Spr. dringt opnieuw aan op maatregelen voor groote gezinnen. De heer de Visser zegt, dat zelfs de bekwaamste staat-slieden in het d'olhuis van het internationaal kapitalisme den weg niet meer kunnen vinden. Spr. houdt een felie bestrijding van den vrijzinnig democra- tischen minister, alsmede van den beer Snee- vliet. EERSTE RAMER. Vergadering van Woensdag. In de Eerste Kamervergadermg van van- daag waren verschiliende wetsontwerpen aan de orde. Goedgekeurd werd het wetsontwerp inzake een door den staat met de gemesnte 's-'Hertogenbosch gesloten overeenkomst in zake bet huren van een door die gemeente gesticht kantorengehouw. Zonder hoofdelijke stemming worden goed gekeurd de wetsontwerpen inzake wettelijke regeling der huisindustrie en hervorming van de sociale verzekering. Goedgekeurd wordt bet Nederlandsch Duitsch Douane-verdrag. DE 1 MEI-DAG GEEN OFFICIEEI.E FEESTDAG. De Kroon heeft het Raadshesluit der ge- meenite Zaandam verworpen om den 1 Mei tot officieele feestdag te verklaren. In de over- weging wordt o.a. gezegd, dat de 1 Mei-dag in het aigemeen als feestdag wordt aange- merkt door bevolkingsgroepen, wier staatkun- dig streven, bet zij is gericht tegen het be- staande wettig gezag, het zij niet onder alle omstandigheden waarborgen biedt van steun aan dat gezag. Mitsdien doet een gemeentebestuur, aan den 1 Mei-dag bet karakter van officieelen feestdag gevende, aan het wettig gezag af- breuk en handelt zoo'n college in strijd met het aigemeen belang. EEN FAILXJET KAMERLID. De lijst der Maandag uitgesproken faillisse- menten hevat ook den naam van den heer Roestam Effendi, bet communistische Kamer lid, dat te Amsterdam woont. Nederland. De kaart is naar een bewerking van den heer S. van Hoo, secretaris van den raad van beroep van bevrachtingszaken, in kleurendruk uitgevoerd door den topografi- schsn dienst te 's Gravenbage. Bijgevoegd is een alpbabetische lijst van alle gemeenten in Nederland, met Vermel ding van de districten, waartoe zij behooren. De uitgave gescbiedt door het Onderwijs- fonds voor de Scheepvaart, Binnenkant 22 te Amsterdam. NIET TOT DEBAT BEREID. Ir. J. W. Albarda heeft aan den leider van den Algemeenen Nederlandsch en Fascisten- bond, den heer J. A. Eaars, op diens uitnoodi- ging tot een te Amsterdam te houden open- baar debat geamtwoordt niet bereid te zijn bierop in te gaan en dat nog te minder, om dat bij geen lust heeft, dienst te doen in den onderiingen ooncurrentiestrijd tusschen ver schiliende fascistiscbe organisaties. HET K VN.YAL DOOR ZUID-BEVELAND. In de Dinsdag gehouden vergadering van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Amsterdam is gevraagd of bet de aandacbt van den voorzitter bad gehad, dat in de Tweede Kamer tegen verbreeding van het kanaal door Zuid-Beveland, vele leden bezwa ren hebben geuit, in dien zin, dat zij bet oogenblik van indiening sdecbt gekozen acb- ten, nu volgens niet tegengesproken dagblad- berichten de Centrale Rijnvaartcommissie po- gingen aanwendt om groote bevoegdbeden te verkrijgen op de Rijnmonden beneden Gorin- chem en Krimpen, en bovendien op de tus- scbenwateren tusschen Rijn en Scbelde? De voorzitter, de beer G. H. Crone, ant- woordde, dat hij niet zonder bevreemding van een en ander bad kennis genomen. Immers het is, aldus spr., van algemeene bekendheid, hoe zeer, als met andere scheep- vaartwegem het geval is, het kanaal door Zuid-Beveland niet meer voldoet aan redelijke eischen van bet tegenwoordige scbeepvaart- verkeer en dat verbetering noodig is. Wan- neer onze Regeering thans voorbereidingen treft om deze, op Nederlandsch grondgebied gelegen, verbinding te verbeteren, geeft zij naar zijn meening slechts gevolg aan redelijke aanspraken, uit de ontwikkeling der scheep vaart voortgevloeid ten aanzien van de capaci- teit van bet kanaal. Juist tegenover even tueele onredelijke eischen op het gebied van de verbinding tusschen Scbelde en Rijn zal naar oordeel van den voorzitter, de Nederlandsche regeering met des te meer krach£*en recht stelling kunnen nemen, naar gelang zij meer blijk heeft gegeven zich van haar verantwoor- delijkheid ten aanzien van het in bruikbaren staat houden van bestaande vaarwegen ten voile bewust te zijn. HET GEBEURDE IN DE CENTRALE RIJNVAARTCOMMISSIE. In het eindverslag over de begrooting van buitenlandsche zaken zegt de begrootings- commissie uit de Tweede Kamer het volgende: Met betrekking tot bet gebeurde in de Cen trale Rijnvaart-commissie deelt de minister in de memorie van antwoord mede, dat hij geen vrijheid vindt, de gevraagde inlicbtingen te verschaffen en tot overlegging van de ge vraagde documenten over te gaan, alvorens de mogelijkbeid van opheffing van de bestaande verplicbting tot gebeimhouding met de ver- tegenwoordigers van andere regeeringen te hebben doen bespreken. De commissie van rapporteurs meent de vraag te moeten steilen, of de regeering in de - gegeven omstandigheden bereid is, zoo spoedig mogelijk de noodige stappen te doen om de opheffing van genoemde geheimhouding te bevorderen. Voorts zal het, naar de commissie meent te mogen aannemen, der regeering toch wel niet onmogelijk zijn aan de Kamer mededeeling te doen van de instructies, welke zij met betrek king tot de hierbedoelde zaak aan haar eigen vertegemwoordigers in de Centrale Rijnvaart commissie heeft gegeven. De commissie zal bet waar deer en, indien de minister de Kamer van die instructies op de boogte wil steilen, opdat althans zooveel mogelijk worden tege- rnoet gekomen aan de wenschen der vele leden die te dezer zake om inlicbtingen verzochten. In een nota naar aanleiding van bet ver- slag zegt de minister, dat de regeering gaame bereid is, den Nederlandschen commissarissen bij de centrale commissie voor de Rijnvaart op te dragen, opheffing te vragen van de be staande verplicbting tot gebeimhouding van de documenten, bedoeld in het verslag. Tegen mededeeling van de instructie, welke de regeering aan bedoelde Nederlandsche commissarissen heeft gegeven, bestaat bij haar om verschiUendje redenen bezwaar. De minister is echter bereid mondeling met be trekking tot die instructies enkele inlichtingen te verstrekken, welke, naar hij vertrouwt, de Kamer zullen bevredigen. Indien U Kruschen nog steeds niet gepro- beerd hebt probeer bet dan nu eens op kos- ten van de fabrikanten. Zij hebben thans voor I een beperkten tijd een aantal speciale „reuzen"- pakken verkrijgbaar gesteld, waardoor bet IT gemakkelijk wordt gemaakt de werking van Kruschen zelf eens te ondervinden. Vraag dus uw apotheker of drogist naar het „reuzen" pak a f 1,60, voordat deze alle zijn.. uitverkocbt. Dit pak bevat namelijk den gewonen flacon; Kruschen a 1,60 en nog een aparten proef- flacon, welke voldoende is voor ongeveer een week. Open eerst den proefflacon, probeer dezen en wanneer U daama niet volkomen overtuigd bent, dat Kruschen alles doet wat er van beweerd wordt, is de gewone flaoon nog ongeschonden. Breng dezen terug. Uw apotheker of drogigst is gemachtigd U uw heele uitgave a f 1,60 onmiddellijk en zonder omwegen terug te betalen. U hebt Kruschen geprobeerd zonder dat het U iets kostte. Kan het gemakkelijker Let op dat op bet etiket op de flescb, zoowei als op de buitenverpak- king de naam Rowntree Handels-Maatschappij Amsterdam voorkomt. Adv. BEDELENDE PRIESTIMtS. Honderden priesters loopen bededenid van deur tot deur door de straten van Moskou, daar zij door de anti-gosdienst-campagne der Sovjets bun geestelijk amibt niet meer kunnen uitoefenen. In oude kleeren zwerven zij her en der. smeeikend om een stukje zwart brood. Volgens de ibep'aliingen der Sovjets hebben zij, zoolang zij priester blijlven, geen burger- rechten en mogen zij geen work verricibLein. Enkele deizer ongelukikige geestedijiken wor den gesteund door kleine groeipen geloovigen van de weinige kerken, die nog geopend zjn Doch door de hooge belastingen, door da: regeering op de kerken gelegd warden, wordt het aantal in gebruik zijnde kerken hoe lon ger hoe geringer. Van de 1600 kerken, die er vroeger in Mos kou waren, zijn er thans nog slechts 30 ge opend. DE BISSCHOPPEN TEGEN DE VERSCHIJNINGS-EPIDEMIE. De correspondent der N. R. Crt. te Brusset meldt Het bekendmaken van de bisschoppelijke voorscbriften inzake de zeer gereserveerde bCiUiding, welke de kloosteriingen en priesters dienen aan te nemen ten opzacbte van de „ver- scbijningen" die zich sedert eenige maanden in Belgie zouden heblben voorgedaan, blijkt

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1933 | | pagina 1