ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
Serste Blad
De bede om het dagelijksch brood.
MERCURIUS
HAVERMOUT
25 cent per pondspak
No. 9069
VRIJDAG 17 NOVEMBER 1933.
73Jaargang
u)dsC
huh
ohh
m m
tod
u)en'
BTJITENL AH D
1
1
a;
f; I -
GRATIS PROEF-AANBOD
VAN KRUSCHEN
- A D VERTE^TIeNVan 1 tot 4 regels /0.80 Voor elken regel
nnvvuMfWSPRIJS: Binnen Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Bulten Ter Neuzen
fr, per post ,f 1,55 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post 5,60 per Jaar
Voor BelgiS en Amerika 2,overige lan den 2,35 per 3 maanden fr. per post
Abonnementen voor .±et buitenland alleen bij vooruitbetaling.
Httgeef»W«r: Firma P. J. VAN DE SANDK.
GIRO 38150 TELEFOON No. 25.
Voor elken regel meer 20
KLE1WE ADVERTENTIeN per 5 regels 50 cent bjj vooruitbetaling.
Grootere letters en clichA's worden naar plaatsruimte berekend
Handelsadvertentien btj regelabonnement tegen verminderd tarief, hetwelk op aanvraag
verkrijgbaar is. - Inzending van advertentien liefst 6en dag voor de ultgave.
DIT BI.AI) VERSCHIJNT IEDEREN MAANDAG-, WOENSD.AG- en VRIJDAGAVOND
DISTRIBUTEE RUNDVLEESOH.
De slagers en winkeliers in vleesch, die in
aanmerking wenschen be komen voor den
virkoop van gekookt rundvleesch in
Mteen aan steuntrekkenden en armlastigen,
Benen zicb zoo spoedig mogelijk op de
Ofcnaeente-secretarie daarvoor op te geven.
Ter Neuzen, den 15 November 1933.
Burgemeester en Wetbouders voomoemd,
J. HUIZINGA, Burgemeester.
B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris.
WINKELSLUITINGSWET.
Burgemeester en Wetbouders van TER
NEUZEN brengen ter voldoening aan het
vffde lid van artlkel 9 der winkelsluitingswet
ter openbare kennis, dat door hen ontheffing
ia verleend van de verbodsbepalingen der ge-
noemde wet, ten behoeve van de tentjes op
de Fancy Fair opgesteld, welke op 16, 17 en
18 November a.s. in het Concert- en Bios-
ooopgebouw zal worden gehouden.
Ter Neuzen, den 15 November 1933.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
J. HUIZINGA, Burgemeester.
B. I. ZONNBVIJLLE, Secretaris.
I.
De vierde bede, die Jezus Zijn discipe
len geleerd heeft, is zeker wel in bijzon-
deren zin een woord voor onzen tijd.
Jaren-lang moge een groot gedeelte van
het menschdom tijden hebben gekend van
weelde en voorspoed, tijden, waarin het
haast niet noodig leek om te vragen om
e* naar het dagelijksch brood, want dat
ging wel; het werd ons haast thuis-
bezorgd Het was toen de tijd van de
orerschotten en van de baten, een tijd van
groote zorgeloosheid en vaak van veel
verkwisting, het leek wel, alsof het niet
op-kon, en duizenden en nog eens duizen
den leefden daar maar heen zonder zor
gen, althans zonder zorgen voor het dage
lijksch brood. Hoe anders is dat nu ge-
worden
Wellicht zullen er zijn, die beweren,
dat daarvan nog maar weinig aan den dag
Ireedt. Wie oppervlakkig onder de men
schen verkeert, ziet dien nood misschien
aiet zoo, en die kan dan deze dingen ook
wel vrij gemakkelijk van zich afzetten.
Maar wie in de gelegenheid komt om eens
wat meer te hooren en te zien, en wie dan
eens achter de schermen mag zien, ont-
dekt daar een zee van ellende. Zeker, er
wordt niet meer op dezelfde manier hon-
ger geleden als een 50, 100 jaar geleden.
Het is alles veel gecompliceerder, geraf-
fcneerder ook. Gij moet eens vragen,
hoeveel schuld de menschen hebben bij
hun baikker; gij moet eens zien die lange
lijsten van menschen, die hun gasrekening
met kunnen betalen; gij moet eens komen
in allerlei woningen en dan de bedden
eens inspecteeren en eens zien, waar de
kinderen liggen, en waar die s avonds
onder trachten te kruipen. Dit alles komt
ntet meer zoo aan den buitenkant als vroe-
ger. De huizen zien er vaak zoo aardig
uit, hier en daar is er zelfs een tuintje
voor, en daar zijn ook wat bruin gewor-
den rcosjes nog. Maar dan binnen en
boven en achter En dus is deze vierde
bede wel zeer sterk aan de orde, want
veler levensbestaan is heel precair gewor-
den: elk oogeniblik kan hun de betrekking
worden opgezegd er zijn al 30 millioen
werkloozen in de wereld, en die 30 mil
lioen vertegenwoordigen minstens 100
millioen slachtoffers, menschen, die de
dupe werden van die werkloosheid Alles
is onzeker, cveral hoort men van betrek-
kingen, die worden opgeheven, en dit ge-
beurt thans in alle kringen van de maat-
sdhappij. Zelfs zijn er heel wat hoog-
leeraren, wier positie onzeker is gewor
den, honderden scholen in den lande wor
den opgeheven, duizenden onderwijzers
worden straks ontslagen. Men vraagt aan
alle kanten om werk, ook en vooral om-
dat werk de weg is tot brood. En dan
staat nu ook nog de winter voor de deur,
en de koude laat zich reeds gevoelen, en
er is nog zooveel meer noodig dan brood:
daar is noodig dekking en schoeisel en
kleeding en vuux en licht, en hoevelen
■jissen juist dht
Daarom juist is het zoo heerlijk, dat
Jezus Zijn jongeren ook die vierde bede
beeft geleerd. De Heiland heeft ons dat
■iet maar toegestaan. Hij heeft niet ge-
zegd: nu zal ik u opweg helpen en U
geven eenige strikt-geestelijke gebeden,
die gij dan later zelf wel kunt aanvullen
met uw eigen meer persoonlijke, mate-
rieele vragen. Hij heeft niet gezegd: nu
bemoei ik mij niet met al dat gewone en
dagelij'ksche, maar ik beperk mij strikt tot
de hoogere, eeuwige dingen. Zoo dat wij
ons dan zoo'n beetje moesten geneeren,
als wij voor het aangezicht van onzen
Vader in de hemelen ook nog aankwamen
met een bede voor het dagelijksch brood.
Neen, Jezus heeft die bede er midden tus-
schen geplaatst.
Zelf heeft Jezus zeker niet in weelde
geleefd, en in de allersoberste omstandig-
heden is Hij opgevoed. Het zal bij Jozef
en Maria zeker wel eens erg moeilijk zijn
geweest: een eenvoudig timmerman, en
wie weet: hoe alles was, onder hypothe-
cair verband God leert ons alien tegen-
woordig het hoog belang van deze dingen.
Als er zijn onder hen, die dit lezen, die
zelf nog werk hebben laten zij toch
blij zijn en hoogst dankbaar, want wat
zijn zij bevoorrecht Welke harde lessen
krijgt tegenwoordig de heele wereld Als
zij maar luisteren wil Wij dachten al,
dat wij zoo erg ver waren gekomen. Wij
hadden het zoo ver gebracht in kennen en
kunnen. En nu kwam de crisis, en bleek
ons, dat deze eenvoudige kwestie al het
andere overwoekert. Allerlei geesels, die
de menschen vroeger striemden, zijn zoo
langzamerhand overwonnen, maar nu
komt de ellende van een heel anderen
kant; de eenvoudige, haast simpele kwes
tie van het brood gaat nu de menschen
kwellen, en al die knappe koppen weten
daar toch maar niets aan te doen, en de
Econiomische Conference ging naar huis
zonder iets tot stand te hebben gebracht,
en de werkloosheid blijft, en er is brood,
maar duizenden mogen er niet aan komen.
Misschien, of wel zeker is het dit, dat de
menschheid moest vastloopen voor en aleer
zij dit goed bidden kan. Wellicht hebben
wij vaak die vierde bede gebeden, terwijl
het nliet echt een gebed van ons was. Na-
tuurlijk: wij durfden die vierde bede niet
weg te laten dat gaat nu eenmaal niet,
en dus zeiden wij het er ook geregeld bij.
Maar intusschen kwam dit woord bij velen
van ons niet uit de ziel, Nu moeten wij,
als wij het Omze Vader goed willen zien,
ons toch zeker wel trachten in te denken:
noe Jezus en Zijn discipelen dat baden.
Dit waren menschen, die zich in de aller-
eenvoudigste omstandigheden bevonden.
De Heiland heeft Zijn jongeren geen din
gen op de lippen gelegd, die zij niet bc-
leefden. Wij zien dit ongeveer zoo: Daar
as een moeder, die met haar kindje bidt.
Wat is dat een teer werk. Hebt gij er
wel eens heel stil bij staan luisteren Ons
dunkt: zoo trachtte de Heiland ziich in te
denken, wat Zijn jongeren noodig had
den. Zoo knoopte Hij aan bij hun diepste
zielsbehoeften. Ook voor deze menschen
bestond in sterke mate de broodvraag. Zij
waren gewoon om bij den dag te leven.
Wij zeggen en meenen niet, dat dit alles
nu nog zoo kan. Ons leven is thans veel
gecompliceerder. Tegen dien en dien dag
moet dat en dat klaar liggen. Dan wordt
er over beschikt, dan komen die en die
wissel, en dan moet dus dat andere ook
binnen zijn gekomen. Maar in Jezus
dagen was dat alles zoo ontzaglijk veel
eenvoudiger; het was op het naieve, op het
kinderlijke af. En vol vertrouwen, alls een
moeder bij het bed van haar kind, legt
Jezus Zijn discipelen de bede op de lip-
pen: ,,Geef ons heden ons dagelijksch
brood". Hoe anders is ons leven gewor-
den. Wij kunnen die bede toch eigenlijk
zoo niet meer overnemen, tenzij er heel
veel bij ons verandert. Ons gebed mag en
moet niet veranderen, neen, wij moeten
veranderen. Het Onze Vader laat geen
enkele amendeering toe. Het mag en
kan niet worden ingekort, wat zou er ook
uit kunnen Geen enkel woord kan wor
den gemist, dit gebed mag ook niet wor
den aangelengd. Wij moeten het precies
zoo laten als het is. Maar toch moet er
iets veranderen: wij zelf.
Laten wij nu woord-voor-woord deze
vierde bede eens doorgaan. Dan nemen
wij nu eerst dat woordje: ,,GeefIs dat
niet al dadelijk uiterst naief Wij zeggen
dus niet, dat wij ergens recbt op hebben.
Wij niemen niets, wij eischen nog minder,
wij vragen alleen maar: Heer, onze Vader,
geef het ons. Ja juist: onze Vader. Dat
,,onze Vader" staat voor elke bede van
dit gebed. Het staat niet maar voor heel
het gebed, zoo'n beetje als een aanspraak
of als een betiteling, neen, het staat ook
voor elke bede afzonderlijk. Onze Vader
-Uw naam worde geheiligd, en die
naam is de Vader-naam. Onze Vader
goede gaven te geven hoeveel te meer
dan de hemelsc'he Vader! De vierde
bede onderstelt dus wel de allerdiepste
afhankelijkheid, ook op stoffelij'k gebied.
En laten wij nu maar eerlijk erkennen:
daar waren wij juist een beetje aan ont-
wend. Wij begonnen onafhankelijke men
schen te worden, wij redden" onszelf
wel, wij troffen onze voorzieningen en
namen onze maatregelen, wij hadden onze
kassen en banken en deposato's, en dat
alles was vrij ,,safe" en goed-belegd, en
dan hadden wij bovendien ons werk, ons
beroep, en dat was alles keurig geregeld
en goed besdireven, daar ontbrak niets
aan. Wij waren tegen alle gelbeurlijk-
heden gedekt en verzekerd, en het leek
alles zoo mooi en zoo secuur; 't werd
werkelijk voor velen haast een overbodig-
heid om nog te bidden om het dagelijksch
brood. Tenslotte is het toen zoover ge
komen, dat het niet mooier meer kon, en
juist op dat moment is opeens de groote
,,krak" qekomen.
(Slot volgt.)
TWEEDE RAMER.
Vergaderinig van Woensdag.
Voortgezet wordt de algemeene beschouwin-
gen over de Rijksbegrooting (replieken).
De beer De Geear (c.h.) waarschuwt tegen
DE UITL,ATTN G VAN DEN HEER
VLIEGEN.
Het Eerste Kamerlid van der Hoeven heeft
den Minister van Buitenlandsche Zaken de
volgende vragen gesteld:
1. Heeft de Minister kennis genomen van
het artikel in Het Vol'k, waarin de heer Vlie-
gen mededeelingen doet omtrent de wijze,
waarop hij opnieurw lid is geworden van de
Nederlandsche delegatie te Geneve op de
Ontwapeningsconferentie
2. Is het juist, dat de Minister den heer
Vliegen daartoe heeft uitgenoodigd
3. Zoo ja, is de Minister dan bereid de
motieven mee te deelen, die hem bewogen heb
ben, op een gewezen lid der delegatie, die be-
dankt bad, omdat bij bezwaren bad tegen bet
gebruik van bommen bij de onderdrukking
van de muiterij op De Zeven Provincien,
dezen aandrang uit te oefenen?
4. Is de Minister na het bewuste Volk-
artikel, waarin de heer Vliegen dezen stap
van Zijn Excellentie ,,een klap in bet gezicht
van Mr. Deckers" noemt in verband met het
beleid van den Minister van Defensie in zake
de Sociaal-Democratisehe Arheiderspartij, nog
van meening, dat het landsbelang door bet
opnieuw zitting nemen van den beer Vliegen
in de Nederlandsche delegatie is gediend?
5. Is de minister bereid mede te deelen of
de door hem op den beer Vliegen uitgeoefen-
den aandrang na overleg met den minister
van Defensie heeft plaats gegrepen?
DE EVENREDIGE VRACHTVERDEEUNG.
Verscbenen is een kaart van de dietricten
van de bevrachtingscommissies, ingesteld door
de kamers van koophandel en fabrieken in
NEDERLANDSCH FABRIKAAT
(Ipgez. Med.
,v»-
,.v
E. Ostermann &,Co\ Handel Mij. N,V., Adam. Fabrieken te Jutphaas bij Utrecht.
,-?sr
ixLtxi.
•vy'
vvH.nJ.l m;{ v V Artxm Fahrie
Uw koninkrijk, Uw koningschap kome, en
wij zijn dus koningskinderen. Onze Vader
Uw wil geschiede, en ook die wil is de
wil van den Vader, dus wijs, dus goed,
dus zflker nooit op den duur of in het
eind hard, maar de liefdevolle wil van den
Vader. En nu ook weer bij deze vierde
bede: Onze Vader. qeef ons heden ons
dagelijksch brood. Wat vader onder ons.
die de zoon om brood bidt, zal hem een
steen geven, of ook om een visch, zal
hem voor een visch een slang geven, of
zoo hij ook om een ei zou bidden, zou hij
hem een schorpioen geven Indien dan
wij, die boos zijn, weten onzen kinderen
eventueele financieele tegenaanvallen van de
drooglegging van den Noord-Oostpolder van
de voormalige Zuiderzee. Voorts tegen wijzi-
ginig van bet tarief van de gemeentefonds-
belasting wegens vrees voor belastirugvlucbt.
De circulaire inzake de actie van ambtenaren
tegen de overheid worde nader toegelicht.
Spr. hoopt dat de S.D.A.P. zich zal steilen
op een legaal standpunt.
De beer Fleskens (r.k.) heeft overwegend
hezwaar tegen handhaving van de twintig op-
centen op den suikeraecijns.
Spr. dringt opnieuw aan op maatregelen
voor groote gezinnen. De heer de Visser zegt,
dat zelfs de bekwaamste staat-slieden in het
d'olhuis van het internationaal kapitalisme den
weg niet meer kunnen vinden. Spr. houdt een
felie bestrijding van den vrijzinnig democra-
tischen minister, alsmede van den beer Snee-
vliet.
EERSTE RAMER.
Vergadering van Woensdag.
In de Eerste Kamervergadermg van van-
daag waren verschiliende wetsontwerpen aan
de orde. Goedgekeurd werd het wetsontwerp
inzake een door den staat met de gemesnte
's-'Hertogenbosch gesloten overeenkomst in
zake bet huren van een door die gemeente
gesticht kantorengehouw.
Zonder hoofdelijke stemming worden goed
gekeurd de wetsontwerpen inzake wettelijke
regeling der huisindustrie en hervorming van
de sociale verzekering.
Goedgekeurd wordt bet Nederlandsch
Duitsch Douane-verdrag.
DE 1 MEI-DAG GEEN OFFICIEEI.E
FEESTDAG.
De Kroon heeft het Raadshesluit der ge-
meenite Zaandam verworpen om den 1 Mei tot
officieele feestdag te verklaren. In de over-
weging wordt o.a. gezegd, dat de 1 Mei-dag
in het aigemeen als feestdag wordt aange-
merkt door bevolkingsgroepen, wier staatkun-
dig streven, bet zij is gericht tegen het be-
staande wettig gezag, het zij niet onder alle
omstandigheden waarborgen biedt van steun
aan dat gezag.
Mitsdien doet een gemeentebestuur, aan
den 1 Mei-dag bet karakter van officieelen
feestdag gevende, aan het wettig gezag af-
breuk en handelt zoo'n college in strijd met
het aigemeen belang.
EEN FAILXJET KAMERLID.
De lijst der Maandag uitgesproken faillisse-
menten hevat ook den naam van den heer
Roestam Effendi, bet communistische Kamer
lid, dat te Amsterdam woont.
Nederland. De kaart is naar een bewerking
van den heer S. van Hoo, secretaris van den
raad van beroep van bevrachtingszaken, in
kleurendruk uitgevoerd door den topografi-
schsn dienst te 's Gravenbage. Bijgevoegd is
een alpbabetische lijst van alle gemeenten in
Nederland, met Vermel ding van de districten,
waartoe zij behooren.
De uitgave gescbiedt door het Onderwijs-
fonds voor de Scheepvaart, Binnenkant 22 te
Amsterdam.
NIET TOT DEBAT BEREID.
Ir. J. W. Albarda heeft aan den leider van
den Algemeenen Nederlandsch en Fascisten-
bond, den heer J. A. Eaars, op diens uitnoodi-
ging tot een te Amsterdam te houden open-
baar debat geamtwoordt niet bereid te zijn
bierop in te gaan en dat nog te minder, om
dat bij geen lust heeft, dienst te doen in den
onderiingen ooncurrentiestrijd tusschen ver
schiliende fascistiscbe organisaties.
HET K VN.YAL DOOR ZUID-BEVELAND.
In de Dinsdag gehouden vergadering van
de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
Amsterdam is gevraagd of bet de aandacbt
van den voorzitter bad gehad, dat in de
Tweede Kamer tegen verbreeding van het
kanaal door Zuid-Beveland, vele leden bezwa
ren hebben geuit, in dien zin, dat zij bet
oogenblik van indiening sdecbt gekozen acb-
ten, nu volgens niet tegengesproken dagblad-
berichten de Centrale Rijnvaartcommissie po-
gingen aanwendt om groote bevoegdbeden te
verkrijgen op de Rijnmonden beneden Gorin-
chem en Krimpen, en bovendien op de tus-
scbenwateren tusschen Rijn en Scbelde?
De voorzitter, de beer G. H. Crone, ant-
woordde, dat hij niet zonder bevreemding van
een en ander bad kennis genomen.
Immers het is, aldus spr., van algemeene
bekendheid, hoe zeer, als met andere scheep-
vaartwegem het geval is, het kanaal door
Zuid-Beveland niet meer voldoet aan redelijke
eischen van bet tegenwoordige scbeepvaart-
verkeer en dat verbetering noodig is. Wan-
neer onze Regeering thans voorbereidingen
treft om deze, op Nederlandsch grondgebied
gelegen, verbinding te verbeteren, geeft zij
naar zijn meening slechts gevolg aan redelijke
aanspraken, uit de ontwikkeling der scheep
vaart voortgevloeid ten aanzien van de capaci-
teit van bet kanaal. Juist tegenover even
tueele onredelijke eischen op het gebied van
de verbinding tusschen Scbelde en Rijn zal naar
oordeel van den voorzitter, de Nederlandsche
regeering met des te meer krach£*en recht
stelling kunnen nemen, naar gelang zij meer
blijk heeft gegeven zich van haar verantwoor-
delijkheid ten aanzien van het in bruikbaren
staat houden van bestaande vaarwegen ten
voile bewust te zijn.
HET GEBEURDE IN DE CENTRALE
RIJNVAARTCOMMISSIE.
In het eindverslag over de begrooting van
buitenlandsche zaken zegt de begrootings-
commissie uit de Tweede Kamer het volgende:
Met betrekking tot bet gebeurde in de Cen
trale Rijnvaart-commissie deelt de minister
in de memorie van antwoord mede, dat hij
geen vrijheid vindt, de gevraagde inlicbtingen
te verschaffen en tot overlegging van de ge
vraagde documenten over te gaan, alvorens de
mogelijkbeid van opheffing van de bestaande
verplicbting tot gebeimhouding met de ver-
tegenwoordigers van andere regeeringen te
hebben doen bespreken.
De commissie van rapporteurs meent de
vraag te moeten steilen, of de regeering in de -
gegeven omstandigheden bereid is, zoo spoedig
mogelijk de noodige stappen te doen om de
opheffing van genoemde geheimhouding te
bevorderen.
Voorts zal het, naar de commissie meent te
mogen aannemen, der regeering toch wel niet
onmogelijk zijn aan de Kamer mededeeling te
doen van de instructies, welke zij met betrek
king tot de hierbedoelde zaak aan haar eigen
vertegemwoordigers in de Centrale Rijnvaart
commissie heeft gegeven. De commissie zal
bet waar deer en, indien de minister de Kamer
van die instructies op de boogte wil steilen,
opdat althans zooveel mogelijk worden tege-
rnoet gekomen aan de wenschen der vele leden
die te dezer zake om inlicbtingen verzochten.
In een nota naar aanleiding van bet ver-
slag zegt de minister, dat de regeering gaame
bereid is, den Nederlandschen commissarissen
bij de centrale commissie voor de Rijnvaart
op te dragen, opheffing te vragen van de be
staande verplicbting tot gebeimhouding van
de documenten, bedoeld in het verslag.
Tegen mededeeling van de instructie, welke
de regeering aan bedoelde Nederlandsche
commissarissen heeft gegeven, bestaat bij
haar om verschiUendje redenen bezwaar. De
minister is echter bereid mondeling met be
trekking tot die instructies enkele inlichtingen
te verstrekken, welke, naar hij vertrouwt, de
Kamer zullen bevredigen.
Indien U Kruschen nog steeds niet gepro-
beerd hebt probeer bet dan nu eens op kos-
ten van de fabrikanten. Zij hebben thans voor
I een beperkten tijd een aantal speciale „reuzen"-
pakken verkrijgbaar gesteld, waardoor bet IT
gemakkelijk wordt gemaakt de werking van
Kruschen zelf eens te ondervinden.
Vraag dus uw apotheker of drogist naar het
„reuzen" pak a f 1,60, voordat deze alle zijn..
uitverkocbt.
Dit pak bevat namelijk den gewonen flacon;
Kruschen a 1,60 en nog een aparten proef-
flacon, welke voldoende is voor ongeveer een
week. Open eerst den proefflacon, probeer
dezen en wanneer U daama niet volkomen
overtuigd bent, dat Kruschen alles doet wat
er van beweerd wordt, is de gewone flaoon
nog ongeschonden. Breng dezen terug. Uw
apotheker of drogigst is gemachtigd U uw
heele uitgave a f 1,60 onmiddellijk en zonder
omwegen terug te betalen. U hebt Kruschen
geprobeerd zonder dat het U iets kostte. Kan
het gemakkelijker Let op dat op bet etiket
op de flescb, zoowei als op de buitenverpak-
king de naam Rowntree Handels-Maatschappij
Amsterdam voorkomt. Adv.
BEDELENDE PRIESTIMtS.
Honderden priesters loopen bededenid van
deur tot deur door de straten van Moskou,
daar zij door de anti-gosdienst-campagne der
Sovjets bun geestelijk amibt niet meer kunnen
uitoefenen.
In oude kleeren zwerven zij her en der.
smeeikend om een stukje zwart brood.
Volgens de ibep'aliingen der Sovjets hebben
zij, zoolang zij priester blijlven, geen burger-
rechten en mogen zij geen work verricibLein.
Enkele deizer ongelukikige geestedijiken wor
den gesteund door kleine groeipen geloovigen
van de weinige kerken, die nog geopend zjn
Doch door de hooge belastingen, door da:
regeering op de kerken gelegd warden, wordt
het aantal in gebruik zijnde kerken hoe lon
ger hoe geringer.
Van de 1600 kerken, die er vroeger in Mos
kou waren, zijn er thans nog slechts 30 ge
opend.
DE BISSCHOPPEN TEGEN DE
VERSCHIJNINGS-EPIDEMIE.
De correspondent der N. R. Crt. te Brusset
meldt
Het bekendmaken van de bisschoppelijke
voorscbriften inzake de zeer gereserveerde
bCiUiding, welke de kloosteriingen en priesters
dienen aan te nemen ten opzacbte van de „ver-
scbijningen" die zich sedert eenige maanden
in Belgie zouden heblben voorgedaan, blijkt