DOUWE EGBERTS AKKER-CACHETS ("AKKERTJES") Weer onprettig? MERCURIUS HAVERMOUT 25 cen( per pondspak iff llfe£&JL iXtt&Gx&aJi, I ~?0 e&>tojc *frsvi PAARSMERK OTbJl Lf*> uZZOJLOlCUIOC Z oUi&Msl tvaaJioC? Vele vrouwen zijn op gezetle tijden het slachtoffer van pijnen. Denk niet, dat tegen dit lijden weinig te doen is, want de vele vrouwen die geleerd heb ben "AKKERTJES" te gebruiken, weten wel beter. AKKER-CACHETS bestrijden vrouwenpijnen en zijn een uilkomsl in de donkere dagen der vrouw. In plaals van neerslachtig zull Ge U opgewekl en rustig voelen. Het 40-jarig bestaan der Bijzondere Lagere School op het Zoute Spui (Gemeente Axel). - r v. 50 ct. p. Vi pd. 20 ct. per oni 10 ct. p. '/2 on» ECHTE FRIESCHE HEEREN-BAAI VERSCHAFT U WOLKEN VAN GENOI (Ingez. Med.) DE BEGROOTING VAN HET WEGENFONDS A an het voorloopig verslag wordt het vol- gende ontleend. In verband met hetgeen in bet voorloopig verslag over boofdistuk IX werd opgemerkt ten aanzien van de verminderde uitkeering aan bet Wegenfonds, werd door verscheidene leden de vraag gesteld of bet in de bedoeling ligt, voorgoed van de verplicbting van die uit keering te worden ontbeven of dat dit alleen gescbied met het oog op de crisis. Mocht dit laatste bet geval zijn, dan konden deze leden zich er mede vereenigen. Indien het echter in de bedoeling iigt, het Wegenfonds self-sup porting te maken, dan achtten zij het ook gewenscbt, dat deze dienst tot een gebeel zelf- standigen werd gemaakt. Zij zagen niet in, dat bet in dat geval niet mogelijk zou zijn, met bet oog op dezen dienst leeningen te sluiten. Gedacbt werd bijv. aan een premieleening op langen termijn, met een laag rentetype, waardoor de mogelijkheid ge- opend zou worden, om tot veel sneller wegen- aanleg over te gaan dan thans mogelijk is. Tbans is voor wegenaanleg en wegenverbete- ring een bedrag van 7 millioen uitgetrokken tegen 9 milboen in bet vorige jaar. Daarbij is dan nog 3 y2 millioen minder op den kapi- taaldienst uitgetrokken. Dit beteekent een drastische temporiseering tot bijna de helft. Des te sterker klemt de wenschelijkheid tot het aangaan van leeningen ten behoeve van een zelfstandig gemaakten dienst der wegen, welks inkomsten als waarborg voor een aan- gegane leening kunnen#strekken. Van meer dan een zijde werd bezwaar ge maakt tegen de financieering van de voor- schotten aan bet Wegenfonds. In totaal werd 48 millioen toegestaan. Daarvan is 9 milboen verwerkt. Van het niet verwerkte bedrag moet nu door het Wegenfonds 4 procent rente worden vergoed aan den kapitaaldienst van de begrooting van Waterstaat. Men achtte dit diefstal ten nadeele van het Wegenfonds. Eenige leden wezen op bet verschil in hou- ding bij de regeering ten aanzien van de voort- zetting van de gedeeltelijke drooglegging der Zuiderzee en de uitvoering van bet Rijks- wegenplan en de provinciale wegenplannen, terwijl bet tertiaire wegennet hoe langer hoe hoe meer in bet gedrang komt. Zij meenden te moeten vaststeben, dat tbans reeds juist blijkt de opvatting, dat het ondememen van de voortzetting van de Zuiderzeeiwerken het Staatsbudget zeer aanzienbjk zou verzwaren en daardoor verderen voortgang van open- bare werken zou belemmeren. Dit werd te meer van beteekenis geacht, nu moet worden gevreesd, dat een deel van de weggebruikers belast zal worden met een deel van het tekort op de exploitatie der spoorwegen, zoodat het toekomstbeeld is, meer betalen in verband met de exploitatie der spoorwegen en minder krij- gen in verband met de Zuiderzeewerken. Andere leden konden met het denkbeeld der temporiseering instemmen. Door thans te veel aan het wegennet te doen, ontneemt men werk voor de toekomst, en ook in de toekomst is werkverschaffing noodig. Verscheidene leden hebben aangedrongen op steun uit het Wegenfonds voor de verbetering van het tertiaire wegennet. COMMUNISTISCHE PROPAGANDA DOOR EEN ONDERWIJZER OP WACHTGEED. Bij Kan. besluit is ongegrond verklaard het iberoep van A. J. Groenestein te Krommenie gewezen onderwijzer aan de bijzondere lagere school te 'Huizen. tegen de beschikking van den Minister van Onderwijs, waarbij zijn wachtgeld is vervallen verklaard uit overwe- ging dat de heer G. communistische propa ganda voert onder sehoolkinderen te Kromme nie als leider van de pioniersgroep Carl Lieb- knecht en daarom zijn herplaatsing bij het onderwijs niet wenschebjk is. DE BEGROOTING VAN HET ZUIDERZEE- FONDS. Voigens het voorloopig verslag werd alge- meen aangedrongen op een stellige verklaring van de regeering betreffende haar plannen in zake de voortzetting der inpolderingen. Men meende, dat er geen overeenstemming bestond tusschen de mededeebng van de regeering in de Troonrede en in de Memorie van Toelichting eenerzijds en de mededeebng van den Minister van Waterstaat, bij gelegenheid van de offi- cieele openstelldng voor het verkeer over den afsluitdijk andertzijds. Een aantal leden bepleitte de voortzetting der inpoldering ook in de huidige omstandig- heden, met het oog op de behoefte bij jonge boeren aan voor cultuur geschikten grond en vooral met het oog op de werkverruiming, die er het gevolg van zal zijn. Andere leden zouden zich niet bereid kun- nen verklaren aan voortzetting der polderings- wierkzaamheden medewerking te verleenen, indien zou worden vastgehouden aan de tern poriseeringsplannen ten aanzien van de wegen verbetering. Eenige leden waren van oordeel, dat, moch- ten de werkzaamheden inzake de inpoldering voortgang vinden, inpoldering van den Zuid- westpolder de voorkeur verdient boven die van den Noordoostpolder, aangezien in het aan- gelegen land van Noord-Holland meer behoefte aan cultuurgrond bestaat dan aan den Erie- schen of Gelderschen wal. Andere leden konden zich hiermede niet ver eenigen. Zij wezen op de voorbereidende werkzaamheden, welke ten aanzien van den Noordoostpolder reeds zijn uitgevoerd. Het zou naar het oordeel dezer leden slechts tot vertraging der inpoldering kunnen leiden. "AKKERTJES" v»rdrijvem Hoofdpijn Migraine Ki es pij n Spierpijn Influenza AKKER-CACHETS zijn een nieuwe zeer werkzame vinding van Apotheker Dumont. Ze hebben geen enkele nadeelige werking. De cachet-vorm is de meest ideale manier van innemen. "AKKERTJES" hebben in korlen tijd bewezen een geneesmiddel bij uitnemend- heid te zijn. Haal nog heden een doosje. Ook U zult levreden zijnl Voigens recept van Apotheker Dumont. Slechts 50 cent per 12 stuks. (Ingez. Med.) Product Tegenover die leden, die op spoed bij de verdere inpolderingen aandrongen, merkten eenige leden op, dat naar hun meening het geld beter besbeed kon worden door het be- vorderen van kolonisatie op de dalgronden in de N.O. provincies. Wieringermeer. Eenige leden hadden be- zwaren tegen de groote bedragen, welke nog steeds voor proefnemingen worden uitgetrok ken. Verscheidene leden verklaarden zich tegen- standers van staatsexploitatie der gronden. Andere leden waren van oordeel, dat, gezien de tegenwoordige oeconomische verhoudingen, staatsexploitatie de meest gewensehte vorm van exploitatie is. Aan het verslag is toegevoegd een nota van den heer Van der Waerden, waarin het vraag- stuk van de uifgifte der gronden en van den beheersvorm nader wordt uiteengezet. VERBOD VAN EEN OPTOCHT VAN DE GRAAL. Men schrijft uit Hoom aan de N. R. Crt.: In de gehouden raadsvergadering stelde de heer van Boxmeer (rjk.) de vraag, waarom de burgemeester den Allerheiligenoptocht van de Graal had verboden. De burgemeester, mr. H. C. Leehorst, verzocht den raad deze inter- pellatie niet toe te staan; daartegen rees, voor al van de zijde -der s.d., hevig verzet. De heer Plomper (s.d.) zeide, in de 14 jaar dat hij raadslid dezer gemeente is, nog nooit zooiets te hebben beleefd. Wethouder Stum per (r.k.) zeide, dat dit in zijn 17jarige loop- baan nooit was voorgekomen. De voorzitter bracht de vraag of de inter pellate toegestaan zou worden in stemming en met algemeene stemmen werd beslote-n dat recht te verleenen. Daarop zijn de vragen aan de orde gekomen, maar de voorzitter zeide, dat deze zaak hem persoonlijk als hoofd der poli- tie trof en dat hij daarom de vragen niet wenschte te beantwoorden. Niettemin liet hij debat over de zaak toe en er ontstond veel rumoer toen de heer Zijp (s.d.) veronderstelde dat deze beslissing zou zijn genomen op grond van instructies uit Den Haag. De voorzitter bestreed dit krachtig en verbood den heer Zijp hem ervan te beschuidigen, dat hij niet naar eigen eer en geweten zou hebben gehandeld. De heer Stumpel uitte de klacht dat in deze met den roomschen wethouder geen overleg was gepleegd. De voorzitter merkte echter op, dat het hier louter een burgemeesterszaak betreft. De burgemeester zou het verbod hebben ge- grond op het feit, dat hij geen toespitsing van de godsdienstige toestanden in de stad wenscht. Men is er n.l. over het algemeen zeer tegen gekant, dat bij het uniformverbod in- stellingen als de Graal en de A.J.C. zijn toe- gelaten. HEN GEM.EENTE-ONTVA.NGER KAN GEEN KASSIER ZIJN. (Bij Kon. besluit is ongegrond verklaard het beroep van den raad der gemeente Den Hel- der, tegen het besluit van Ged. Staten van Noord-Holland, waarbij goedkeuring is ont- houden aan een nieuwe verordening betreffen de het beheer der gemeenteibedrijven. Het bezwaar van Ged. Staten was, dat blij- kens art. 9 dier verordening de gemeente- ontvanger zou optreden als kassier van ge- meentebedrijven. De werkzaamheden, aan den gemeente-ontvanger opgeoragen, acht de Kroon in strijd met de gemeentewet. MR. DR. J. P. FOCKEMA ANDREA!'. OOMMISSARIS IN GRONINGEN. Naar gemeld wordt is zeer binnenkort de benoeming te verwachten, met ingang van 1 December a.s., van mr. dr. J. P. Fockema Andreae, thans burgemeester van Utrecht, tot oommissaris van de Koningin in de provincie Groningen. DE EVENREDIGE VRACHTVERDEELING IN DE BINNENSCHEEPVAART. In een rondschrijven van den minister van justitie aan de prociureurs-generaal bij de ge- rechtshoven, opgenomen in het Alg. Politie- blad van 5 October j.l. deelde deze minister ingevolge een desbetreffende opmerking van den minister van Eoonomische Zaken mede, dat de vaart op den Rijn (w.o. in dezen mede te verstaan: Waal, Boven- en Beneden-Mer- wede, Noord, Lek, N. Maas en N. Waterweg zoowel met vreemde sohepen als met schepen onder Nederlandsche vlag voorshands onge- moeid zal zijn te laten. Daar omtrent dit punt eenig misverstarfd schijnt te zijn gerezen, wijst de minister van Justitie er in het Algem. Politieblad nader op, dat het de bedoeling is, dat de schepen tijdens de vaart op bovenbedoelde wateren niet aan controle worden onderworpen, doch dat zij zich ook op die wateren wat het inladen of in lading nemen betreft, aan de wet van 5 Mei 193(5, St.tol. 251 zullen moeten houden. VERNIETIGING VAN EEN RAADSBESLUIT DAT TEN DOEE HAD, CAFEBEZOEK TE BEVORDEREN. Bij Kon. besluit is vernietigd het besluit van den raad der gemeente Weert van 22 Decem ber 1932 strekkende tot aanvulling van arti- kel 15 der algemeene politieverordening van die gemeente. Bij dat besluit werd artikel 15 aangevuld met een bepaling, voigens welke het verboden is, bioscopen op Zondagen en daarmede gelijk- gestelde feestdagen langer geopend te houden dan tot 10 uur des namiddags. Deze bepaling werd door den raad vastgesteld ter voldoe- ning aan een verzoek van den Weerter ver- gunning- en verlofhoudersbond, om op Zon- en feestdagen het sluitingsuur der bioscopen te bepalen op 9 uur, ten einde het den bezoekers van bioscopen mogelijk te maken, na het bij- wonen van de bioscoopvoorstelling nog een be- zoek aan de vergunnings- en verlofzaken te brengen. De Kroon overwoog, dat het raadsbesluit mitsdien ten doel heeft en geen ander doel heeft dan door het vaststellen van een vroeg sluitingsuur voor de bioscopen het be- zoek van vergunnings- en verlofzaken op Zon- en feestdagen te bevorderen, zoodat het be sluit niet strekt in het belang der openbare orde, zedelijkheid en gezondheid en op zoo- danige wijze het dienen van de belangen van een groep particulieren beoogt, dat het niet kan worden geacht de huishouding der ge meente te betreffen. Uit overweging, dat het besluit derhalve in strijd is met artikel 168 der gemeentewet, heeft de Kroon het raadsbesluit vernietigd. I. De officieele herdenking van het 40jarig be staan van de Christelijke School op het ge- hucht „Spui" vordert deze week niet minder dan een drietal avonden op. Fedtelijk, zoo mogen wij aan de hand van hetgeen wij, dank ook de vriendelijke invitatie, van nabij zagen en hoorden, wel z.eggen, staat deze geheele week in de sfeer van deze heuge- lijke gebeurtenis. En voor hen wier werkkring ligt om, en wier sympathie uitgaat naar dit culminatiepunt waarin zij leven en verkeeren door de voorbereiding van dit alles, is het nog heel wat meer geweest dan deze korte spanne tijds van een week die deze gebeurtenis als een lichtende stip heeft geplaatst op den dagelijk- schen weg. 't ,,Spui" in het teeken van de feestviering! Niet van uiterlijk vertoon voorwaar. doch van een zeer waardige herdenking in den in- tiemen kring van de vele tientallen vrienden en medestanders, van de ouders en de leden, de oud-leerlingen en de hedendaagsche schooljeugd. Het ijverige bestuur met den volijverigen voorzitter en den niet minder ijverigen secre- taris aan het hoofd, mogen de voldoening smaken, dat hun werk en streven is bekroond en geslaagd. Dit bestuur had met het oog op den emst der tijden zich op het standpunt ge plaatst dat aan de eigenlijke feestviering een meer als een wijdingsure bedoelde bijeenkomst diende vooraf te gaan. En de keuze was niet moeilijk, toen men te rade ging wien men de taak het best zou toevertrouwen op een dergelijke bijeenkomst leiding te geven. Eenparig was het oordeel, dat niemand beter deze taak kon vervullen dan Mr. P. Dieleman, het lid van Ged. Staten van Zeeland. Hij, die zelf ook een der pioniers was in den strijd, een matador, ja zelfs een kam- pioen, hij, die ook de dagen van den meest verbitterden schoolstrijd mede heeft doorwor- steld en zelfs zoon is van dat onderwijs en in de onmiddellijke omgeving der school geboren, hij zou ook gewis op dezen gedenkwaardigen avond de juiste snaren van het met dank ver- vulde gemoed weten te raken. Zooals steeds klopte men niet tevergeefsch bij hem aan en werd hij bereid gevonden tot het houden van een redevoering en zoo was j.l. Woensdagavond de school gevuld met een belangstellende schare toen de heer J. W. Bakker, in zijn kwaliteit van voorzitter, te 6 ure de openbare herdenkingsbijeenkomst opende met het laten zingen van Psalm 138 1 en het voorlezen van den onberijmden 65sten psalm. In zijn volgend openingswoord wees de heer Bakker op het bijzondere feit dat men niet voorbij meende te mogen laten gaan zonder daaraan een eenigszins feestelijk karakter te geven, door de ontvangst van de ouders, de oud-leerlingen etc. Hij wees op het werk van de commissie van voorbereiding, die hij dank bracht voor het in een korte spanne tijds tot stand gebrachte werk. Maar ook meende hij en daarbij was hij de talk van het bestuur, dat, ofschoon er reden is voor feestelijke stem ming, bij de trouw aan onzen God, toch zeker de wijdinigsgedachte niet ontbreken mocht. Spreker zou niets zeggen over de geschiedenis, maar laat dit over aan den Secretaris en het deed hem genoegen Mr. P. Dieleman te mogen verwelkomen, wiens naam op het ledenregister geen onbekende is en die trots al zijn ambte- lflke bezigheden bereid werd gevonden heden- avond de feestrede uit te spreken. Hij ver- leende daarop het woord aan Mr. Dieleman. Diens rede was getiteld: De beteekenis van het Chr. Onderwijs. II Sam. 18. Mr. Dieleman vond het zeer juist gezien het 40jarig bestaan om zijn bijzonderheid aan de vergetelheid te onttrekken. Het getal 40 is een merkwaardig getal in den Bijbel. 40 jaren zwierf het volk van Israel in de woestijn, 40 dagen vertoefde Mozes op den berg, en zoo noemde hij nog andere feiten. Er is altijd een streven naar volmaaktheid geweest. De mensch en de mensehheid gevoel- de dat de toestand, waarin we verkeerden, niet de juiste en de meest gelukaanbrengende was. Men streefde en men streeft altijd naar verandering, naar verbetering, naar volma- king. Dat heeft God in het hart des menschen gelegd, want de mensch is naar Zijn beeld ge- schapen en dewijl dat beeld verd-uisterd is, maar toch als een levend zaad in de ziel wordt gevonden, werkt dat naar ontwikkeling, streeft dat naar bereiking van het doel waartoe die mensch geschapen is. Er is een streven bij ieder om te worden een persoonlijkheid. Die persoonlijkheid van een mensch, zegt een Amerikaansche schrijver, gelijkt op een korreltje dat in een oesterschelp verdwaald is, de parel van het leven groeit door de verhou- ding, die zich om die persoonlijkheid heen bouwt. Wij zijn leden van een lichaam, van een ge- heel, van een gemeenschap. Dit heeft er ook altijd naar doen streven het meest mogelijke geluk voor den enkeling en voor het geheel te zoeken. Spoort de H. S. ons kort en krachtig aan tot een streven naar volmaaktheid, degene die zich niet buigen voor het gezag der 'H. S., doen dat veel uitvoeriger nog. Zoo b.v., wordt bij de oude Chineezen een belangrijk deel van him heilige boeken daaraan gewijd en men noemt het daar een verheven wetenschap anderen te voimaken, waamaar de hoogst volmaakte mensch onophoudelijk streeft om het goede te stichten of aan de volmaking der andere menschen te arbeiden. Aan de Chr. School is dikwijls verweten dat men van de kinderen Farizeeers maakt en met de stichting en inrichting er van feitelijk wil zeggen: onze kinderen zijn beter, dichter de volmaaktheid nabij. Hoe weinig begrip hebben zij, die dat be- weren, van de beginselfen van het evangelie, waarop het Christendom berust. Het is juist omgekeerd. Men gaat er van uit zeker dat de kinde ren ook geschapen zijn naar Gods Beeld, maar tevens dat dit beeld gansch verduisterd is en niet van zelf meer tot ontwikkeling komt en van die gelijkheid door de zondenval niets terecht komt, tenzij er iets anders geschiedt; dat met al ons werken en streven die vol maaktheid niet kan worden bereikt, tenzij men zich schuldbewust wendt tot den Verlos- ser, tot den Volmaakten Mensch, die tevens is de Zoon van God. En om schuldbewu-stheid te kennen, moet men schuld en zonde ver staan, weten wat dat is, moet men ook schuld en zonde gevoelen voor zich zelf. En dan moet men den weg ter ontkoming weten, ,,Waar dan heen? Tot U alleen!" En eerst wanneer men geheel ontledigd is, kan Gods Geest het hart reinigen tot een woonstede Gods, zoodat feite lijk, zooals Paulus zegt, het niet meer is ais- of ik leef, maar Christus leeft in mij. Ik ben dan als een transparent, waarin men Christus ziet en zo6 kom ik tot de Volmaaktheid. Het is -dit alles, wat de Christelijke school door het hoofd vol te proppen met leerstel- de kinderen van meet af moet leeren en niet lingen of leerstelliighedien, maar met de een- voudige geschdedenis, met het eenvoudige evangelie, op de wijze zooals de Heer Jezius leerde en onderwees met beelden uit de natuur en het leven, met het meedeelen niet van be- grippen of formules, maar van feiten, van werkelijkheden In de 18e eeuw was het een eeuw van vele wiijlsgeerige stelsels. Het eene volgde op het andere. Een er van stelde het ego'isme in het centrum (Feuerbach) en kende geen hooger i-deaal dan het geluk voor zich zelf, voor zijn gezin of familie, voor zijn woonplaats of vaderland. Het leidde tot een nationalistisch systeem, een imperialisme zou er uit geboren worden, maar ook in dezen vorm stond dat volmaaktheidsstreven op den voorgrond. Ook de kerk streefde daarnaar. Liangen tijd onderdrukte zij de wetenschap, wier re- sultaten niet met haar uitspraken in strijo mochten zijn. Galilei moest zijn leer dat de aarde draait, voor de kerk afzweren om den dood te ontgaan. Zoo wil-de iemand de zooge- naamde zeven vrije kunsten beoefenen, maar dewiji er bij1 waren die de kerk verbood, aocht hij een verontschuldiging door aan ieder dier kunsten een bepaald godsdlenstig doel te ver- binden, b.v. wi-skunde en sterrekunde mocht men niet beoefenen. Hij (het was Maurus l verdedigde dit toen door er op te wijzen, dat zij dieniden voor de bepaling van de Christe lijke feestdagen, waarvoor verschillende bere- keningen noodig waren. Vanzelf ken dat niet zo-o blijven en kwam er een strijd tusschen kerk en wetenschap, tusschen kerk en school. De een achtte zich oppermachtig op het eene, de andere op het andere getoied. En wie zich oppermachtig waant, wordt zoo gemakkelijk veel te streng. NEDERLANDSCH FABRIKAAT (Ingez. Med.) te heftig en onverdraagzaam; zoowel kerk ala school gingen daaraan lijden. Ieder moet sc*u- verein zin in eigen kring, ook dan zelfs wan neer beiden geregeerd moeten worden door de- zelfde grondgedachten en de Heilige Schrift tot grondslag nemen. Intusschen de wetenschap, straks geheel a«-Ti de Universiteiten, van den boei der kerk ont- slagen, bleef zoeken naar een oplossing van de vraag; honderden geslaohten hebben moei- zaam daarnaar gestreefd, daarvoor gestreden, daarover gepeinsd, dag en nacht: „Wat moe ten wij doen om gelukkig te worden en ande ren gelukkig te maken?" Dat was de meest pijnlijke vraag van de mannen van het intel lect, waarop toch de hoogere geesten, die niet het speoiale eener wetenschap, maar het doel der wetensclliappeci, het universeele, het algemeene in het oog vatten, zonnen? En telkens en tel'kens weder was de slot- som,,Wij hebben het antwoord nog niet ge vonden. Wij kunnen het niet vinden," En opnieuw toog men aan den arbeid; op talloos veel vragen kreeg men een antwoord. Met reuzenschreden ging kermis en wetenschap vooruit. Men beheerscht hoe langer hoe meer de natuur, door naspeuring en ontdekking van de onveranderlijke wetten door God daarin gesteld en men doet voor de oogen en ooren van den verbaasden mensch womderen door oombinatle, door samenstelling en samenwer- king van die wetten, maar die ddepste vraag, die alles overheerscht, wordt niet door de wetenschap, door de school beantwoordt. Geen antwoord op de vele vragen des 1 evens, geen antwoord op die onnoemelijk vele vragen, die 's menschen hart en ziel eleven bestormen, die zijn bloed sneller door bet lichaam jagen of doen verstarren, zoodat nu eens het hoofd gloeit en de pols koortsig jaagt, dan weder zij zoo zwak staat alsof het leven futloos te- neer ligt in de grootste depressie. Hoe hoog en diep de wetenschap, haar licht beschijnt 's menschen levensweg niet, zoodat hiijl den weg naar het geluk vindt. Hij blijft doortasten en dwalen, geleid nu eens door het eene, dan door het andere fMkkeremd dwaaliicht toit hij staat in een val of strik of struiikelt, zoo maar niet stort in den peil- loozen afgronid, waaruit geen weerkomen is. Zij geeft nog steeds niet den gload, die het hart kan verwarmen en de liefde opwekt voor anderen, geen middel alzoo tot oprecht geluk voor den enkeling, noch voor de mensehheid, niet voor den persoon, niet voor de gemeen schap. En toch wat heeft men er zich van voorgesteld Men zoekt het overal en wil het tot elken prijs. En inderdaad er is veel lijdien verlicht; veel zorg weggenomen; veel ellende en nood gelenigd. Dankbaar ejrkennen wij waartoe goede sociale wetgeving heeft geleid. Maar er is meer noodig. Dat alles geeft niet innerlijke bevrediging en geluk. Sommigen willen terug naar het oerverleden, toen men leefde in de natuurstaat, en braken met alle kneUenden band of vorm, anderen zochten het in de grootst mogelijke asceze of af zonde ring. Maar neen noch voor hen zelf, noch voor de wereld vonden zij dat geluk. Zou het dan gevonden worden waar de Russische Ducho- borzen bet meenden te moeten zoeken toen zij zich naar Canada begaven? Zij vemietdg- den hun oogsten, lieten hun vee in den steek, verlieten hun ouden, zieken en stervenden en trokken voort als strijiders des geestes, als de uitverkoornen, vol van inweojdiji licht naar zij meenden, zij trokken voort in de grootste soberheid van kleeding en voedsel om den Messias te zoeken Daarin leefde het weer op dat de gelukzaligheid, het wezenlijk geluk voor den enkeling en de gemeenschap, niet gevonden kan wordien buiten den Messias Of toch nog? Lag het niet in de vrijheid? Vrij- heid gevestigd en verworven door eigen werk- zaamheid en krachit? Kent Gij uit de letter- kunde dat beeld van den Faust van Goethe? Faust aan den oever der zee. De dtiivel had op allerlei manier hem gelukkig willen maken, steeds was het mislukt, ook niet met weten schap. Faust, de geleerde man, had, toen de duivel het hem voorstelde, het wel gedadht. Immers, ofschoon hij hem volgde in het zoe ken naar geluk, zeide hij toch Wat, arme duivel, kunt Gij geven? Werd ooit sens menschengeest in zrjln [verheven streven door Uws gellijjken recht verstaan Maar ziet, (het is in het 2e, meestal onge- lezen, deel van den Faust van Goethe), daar staat hij stralend van geluk aan den oever der zee, vol levenslust en moed. Hij had zelf het geluk veroverd en een stad doen bouwen op het veroverd land. Hij had zelf dat alles geleid en de nieuwe bevolking voorgelicht, die nu zoo vlijitig, zoo nijver arbeidde en de nieuwe stichting tot groaten bloei bracht. Men was gelukkig door arbeid, men maakte anderen daarin en daardoor gelukkig. Hij zelf was ge lukkig, want hij wist zich oorsprong en bloei van dien bloei en die welvaart, van dat geluk van zoovelen en hij getuigt: Slechts hij verdient de vrijheid en het leven die zich dat daagliijiks weer veroovren moet; en zoo doorleeft, omgeven van gevaar, hier kind en man en grijsaard mendg jaar; Wat zaligheid, waarop mijn oog hier staart; Op vrijen grond het vrije volk geschaard! O Zalig uurO aanblik vol verrukken, blijf, blijf bestaan, Gij zijt zoo schoon De weg, door mijn verblijf op aard getee- [kend, Wordt door geen eeuwigbeden uitgewischt. Maar toch! Ook die hooggevoerde vrijjheid, hoe zeer te waardeeren, brengt dat geluk niet! Wij erkennen dankbaar den zegen der vrij heid en mogen streven naar vrijheid wanneer die echter niet is gebandenheid, aan God, niet vergezeid is van het dienen van God, niet is een, onderwerpen aan Goddelijke almacht, niet toelaat een inwerking in den ziel van godde lijke antferming en liefde, het geluk is er niet. De vraag; ,,Wat moeten wij doen om ge lukkig te worden?" is dezelfde als de vraag waarvan wij lezen in de Heilige Schrift: „Wat moeten wij doen om zalig te worden?" Want zalig worden wil zeggen gelukkig worden, en er is maar e6n antwoord. Gelooft in den Heer Jezus Christus en G(j zult zalig worden,. Eenvoudig! geen vormen, gieen voonwaar- den, geen opvolging van geboden op geboden, geen nalaten van dit of van dat Gelooft in den Heer Jezus Christus en Gij ziult zalig worden. Van deze gnondstelling gaat de Chr. school uit. Ziijl traeht bij de voorbereiding voor het leven op deize aarde, voor het stoffedjjk, het maatschappelijk leven, er de kinderen van te doordringen dat dit een voorbijgaande ver- schijningsvorm is, dat het eigenlijke leven het

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1933 | | pagina 2