BIVIEVLAND
BUITEHLAHD
GEEN OPHEFFING DER OPENBARE
SCHOOL.
DE S. D. A. P. OVER
DEN INTERNATIONALEN TOESTAND.
TWEEDE KAMER.
Vergadering van Dinsdag.
Verschillende ccndusies op adressen en
wetsontwerpeci worden zonder hoofdelijke
stemming aangenomen, o.m. eontinigenteering
van overhemden en zakdoeken en van porce-
lein, fijn sanitair aarde-werk en muur- en
wandtegels.
Aan de agenda worden toegevoegd de wets-
ontwerpen tot goedkeuring van bet Neder-
landsch-Duitsob douane-verdrag en de nieuwe
vaststelling van zetels bij de recbtbanken en
karutongerechten.
De beer Albarda vraagt een interpellate
aan, terzake van bet besluit van den Minister-
raad, dat ambtenaren zich van elke openbare
actie jegen-s de regeering beibben te onthou-
den. Hierover wordt toeden beslist.
Aan de orde is de wijziging van de crisis-
invoerwet.
De heer Sehilthuis betoogt dat bet wets-
ontwerp de regeering gelegenbeid zal geven
onze belangen tegenover bet buitenland
krachtig te verdedigen.
De beer Kortenborst verdedigt bet wets-
ontwerp op practische gronden.
De beer Wijnkoop verklaarde zicb eveneens
tegen bet wetsontwerp.
De beer Westerman zegt, dat ons land met
zijn gouvernementsimporteurs veel weg beeft
van Rusland.
De heer Vervooren wil bij contingenteering
den landbouw evenzoo behandeld zien als de
Industrie.
De heer Lovink wensebt wettelijke bekracb-
tiging te behouden.
De beer Sneevliet ziet door bet ontwerp
meer verlaging van de koopkracht.
Minister Verscbuur zet uiteen dat het voor-
gestelde veel meer soeplesse zal brengen in
het stelsel der te volgen handelspolitiek. Het
verbinden van een financieele voorwaarde aan
den import teneinde dumping tegen te gaan
is te overwegen. Er komt door de nieuwe
wet een gebeel andere sfeer, waardoor bet
oude art. 3 (wettelijke bekrachtiging) een
rudimentair overblijfsel wordt. Spr. moet dit
emstig ontraden. De contingenteering wordt
nu een middel, te gebruiken bij onderhande-
lingen in bet buitenland.
De beeren Schouten en Kortenborst repli-
ceeren, daama de beeren Van der Waerden
en Ijlierema.
De Minister dupliceert.
WERKLOOSHEIDSVERZEKERING VOOR
DE LANDARBEIDERS EN STEUN-
REGELIN GEN.
De hoofdbesturen van de modeme, Cbr. en
R.-K. landarbeidersbonden hebben den Minis
ter van Sociale zaken verzocbt met ingang
van 1 Dec. a.s., wanneer de werklooze leden
hun reglementaire uitkeeringen uit de werk-
loozenkassen kunnen trekken, te bepalen: le.
dat aan die werklooze leden tijdens de uit-
keeringsweken een zoodanigen bijslag op de
uitkeering uit de werkloozenkassen wordt ver-
strekt, dat zij tea minste bet bedrag ontvan-
gen, dat volgens de steunregelingen of een
erventueele uitvriessteunregeling voor de tegen
werkloosheid verzekerden is vastgesteld; 2e
dat de verzekerden tijdens de in de kasregle-
menten voorgescbreven wachtdagen mogen
blijven werken in de werkverschaffingen op
uitkeering mogen ontvangen volgens steun-
regeling resp. uitvriesregeling.
De landarbeidersbonden hebben verder den
Minister verzocbt hi inn e vertegenwoordigers
te willen ontvangen om de verzoeken nog
nader toe te mogen lidhten.
DE OPHEFFING VAN DE GEZONDHEIDS-
COMMISSIES.
Het bestuur van bet Nederlandscb Instituut
voor Volksbuisvesting en Stedebouw beeft aan
den Minister van Sociale zaken een adres ge-
zomden naar aanleiding van bet wetsontwerp
tot wijziging der Gezondbeidswet, hetwelk op-
beffing van de gezondbeidscommissie tot
strekkinig beeft.
Het Instituut ziet geenszins voorbij dat de
totstandkoming van gemeentelijke organen op
bet gebied der volksgezondheid den arbei-d
van vele gezondbeidscommissies tot bet twee-
de plan beeft teruggebracht, zoodat opbeffjng
van een aantal van die commissies in de
tegenwoondige omstandigheden gewettigd
scbijnt. Maar anderzijds staat wel vast, dat
altbans op bet gebied van de volksbuisvesting
bet initiatief voor woningverbeteringen, onbe-
woonbaarverklaringeo enz. ten plattelande
-vrijiwel steeds van de gezondbeidscommissies
moet uitgaan en dat nog in zeer veel gemeen-
ten van ons land zelfs van een dragelijk
bouiwtoeziobt geen sprake is, zulks ondan-ks de
bepalingen van de artikelen 13 en 14 der
Woningwet.
Opheffing van de gezondbeidsoommissies
ten plattelande moet dan ook de belangen van
de volksbuisvesting emstig en onherstelbaar
schaden, terwijl het uitgesloten moet worden
g-eacbt, dat de taak dezer commissies door de
inspecteurs van de volksgezondheid zou kun
nen worden overgenomen. Het Instituut be-
veelt dan ook met klem aan dat de opheffing
wordt beperkt tot die commissies, welke uit-
sluitend werkzaam zijn in groote en middel-
bare gemeenten, waarvoor men de grens zeker
niet lager mag stellen dan 18.000 inwoners
(conform art. 8 der Gezondbeidswet).
Mocht bet vorenstaande met het oog op den
toestand van 's Rijks financien bepaald niet
kunnen worden aanvaard, dan zou nog emstig
de mogelijkbeid te onderzoeken zijn om de
commissies ten plattelande te laten voortbe-
staan zonder dat het secretariaat wordt gesa-
larieerd. Het lij-kt ons toch geenzins bij voor-
baat uitgesloten dat geschikte personen te
vinden zouden zijn, -bereid om deze taak vnj-
willig op zicb te nemen. Een oplossing in
laatstgenoemden zin zou de geraamde bespa-
ring gebeel onaangetast laten.
OVERHEID EN AMBTENAAR.
Hot bestuur van de centrale van vereeni-
gingen van -personeel in 's rijks dienst heeft
in verband met bet besluit van de regee
ring, luidende „dat de ambtenaar zicb zal
an-thouden van elke openbare actie tegen de
Qverheid en haar beleid" aan alle instan
ties van de centrale medegedeeld, dat het
openbaar salariscongres van Zaterdag a.s. in
den Dierentuin te 's-Gravenhage niet zal
doorgaan.
HEFFING OP PAARDEN- EN
LAMSVLEESCH.
Naar de Tel. vemeemt, zal binnenkort ook
op lamsvleescb en paardenvleesch een geringe
heffing worden ingevoerd.
Het gebruik van deze vleescbsoorten is
sedert de invoering van de heffing op rund-
vee, bel-angrij-k toegenomen.
OG(K DE SOCIALISTENMARSCH OP DEN
RADIO-INDEX.
De Socialistische Arbeiderspers meldt, dat
de Radio Omroep Controle Commissie Zater-
dagmiiddag aan de V.A.R.A. medegedeeld
beeft, dat de uitzending ook van den Socialis-
tenmarscb voortaan verboden was. Zater-
dagavond is toen bet programma van de
V.A.R.A. besloten met bet lied: „Eens komt
een klare, schoone dag".
De gemeenteraad van Duivendijke (Schou-
wen) besloot niet te voldoen aan den wensch
van den Minister tot opheffing der openbare
school. Met de d'rie linksche raadsleden
stemde een der anti-rev. leden tegen ophef
fing.
De federatie Rotterdam van de S. D. A. P.
beeft Zondag, in verband met den inter-
nationalen toestand, twee vergaderingen foe-
legd, n.l. in bet Grand Theatre en in de
Doelezaal. In eerstgenoemde bijeenkomst
sprak ir. Aibarda.
,,Het zwaartepunt ligt nu biji de Interna
tionale ontwapening, om daardoor de natio-
nale ontwapening te bevorderen", aldus de
leider van de sociaal-democratiscbe arbeiders-
partij. Indien de ontwapeningsoonferentie
uiteengaat, komt er een nieuwe bewape-
ningswedstrijd, zooals we dien nog nooit
hebben gekend. Als Duitscbland niet wil,
mag dat andere staten niet onttrekken aan
den plicbt, in bet verdrag van Versailles ge-
steld. Wanneer de andere staten tot over-
eenstemming zijn geraakt, is bet oogenblik
gekomen, zicb nogmaals -tot Duitscblnd te
wenden. Indien Du-itsdbland dan niet bereid
is, tot de ontwapeningsconferentde toe te tre-
den, is de Duitsche regeering verantwoorde-
lijk voor bet Duitsche volk en voor de gebeele
wereld voor wat er dan zal gebeuren, aldus
bet verslag in de „Crt."
Het zwaart-epimt ligt -dus nu bij de inter-
nati-onale ontwapening, om de nationale ont
wapening te bevorderen. De Nederlandscbe
sociaal-democraten zullen niet bereid gevon-
den worden worden, deel te nemen aan een
nieuwen -bewapeningswedstrijd. Dat bet fas-
cisme 'in Nederland kan overwinnen gelooft
spreker niet, omdat in ons land de democratic
levenshouding en levensgewoonte is geworden.
Met voile kracbt allerearst naar Internatio
nale ontwapening, zoo besloot ir. Albarda.
Zoo lang er een democratisch socialisme is, is
er geen reden tot wanhopen.
In de Doelezaal sprak de beer W. H. Vlie-
gen over hetzelfde onderwerp. Hij behandel-
de bet opko-mend verschijnsel van bet fas-
cisme, citeerde het partijprogram van de
nationaal-socialisten en ging na, wat er in
de praktijk van is terecht gekomen, conclu-
deerend: opheffing van vrijheid van denken
en spreken. In Nederlan-d acbt de heer
Vliegen bet fascistiscb gevaar niet groot,
maar wel is bet mogelij.k, dat anderen die
denkbeelden ovememen en dat zoo een ver-
waterd fasoisme ontstaat.
HET TOEZICHT EN BELASTING OP DE
VREEMDELINGEN IN BELGIe.
In den Moniteur Beige is het onmiddellijk
van kracbt wordend koninklij-k besluit ver-
scbenen, waarbij alle in Belgie woonaohtige
vreecdelin-gen voortaan van een speciale iden-
titeitskaart moeten zijn voorzien. Deze kaart
zal 80 francs kosten en moet om de twee jaar
worden vemieuwd. Vorm en tekst zullen de-
zelfde zijn als voor de Belgische staatsburgers.
Dwars aver de kaart wordt echter een breede
roode streep aangebracht, zoodat de politie
dadelijk zal kunnen zien, of zij met een Bel-
gisch onderdaan of een vreemdeling te doen
heef-t.
LUISTEREN NAAR DE RADIO IS IN
DUITSCHLAND STAATSPLIGHT.
De nat. soc. radiokamer in Duitschland wijst
er op, dat in dezen verkiezin-gstijd het parool
iat ieder buis een radio moet bebben, van «jc-
teekenis wordt. Ieder, aldus de verklaring, is
tegenwoordi-g in staat een radio ontvangtoe-
stel aan te schoffen. De jongst-e gebeurtenis-
sen bewijzen, dat het luisteren naar de radio
geen zaak van persoonlijke ontspanning is,
maar een politieke staatsplic-ht en noodzake-
lijkheid.
VERBOD VAN LLOYD GEORGE'S
ONTTWAPENINGSSPEECH lis
BIOSCOOPJOURNAL.
De direotie van de Britscb-e Gaumont-Film-
maatscbappij heeft in alle theaters, die onder
controle van de Gaumont-English staan, de
rede over de ontwapeningskwestie van Lloyd
George, uit bet week-joumaal laten knippen.
Lloyd George heeft bij deze opname het
Verdrag van Versailles en bet rapport van de
Intergealli-eerde Militaire Commissie in zijn
handen en v-erklaart, dat Duitschland zijn ver-
plicbtingen volgens het Verdrag van Versailles
tot de laatst-e letter beeft vervuld en thans
weerloos staat In een wereld van gewapende
vijanden. Thans beeft men, zegt bij, de belofte
van bet Verdrag van Versailles, d-ie de over-
vinnaars nooit zijn nagekomen, opnieuw viei
jaar willen uitstellen, wat de reden van de
huiddge crisis is.
JAPAN ZIET DE DINGEN ERNSTIG IN.
In Japan scbijnt, schrijft de N. R. Crt.,
het pleit nu beslecht. De minister van finan
cien is er een oogenblik sterk op den voor-
gnond getreden als bestrij-der van de verre-
gaanide eischen van oorlog en marine. Nu
vememen wij officiens uit Tokio, dat de
Keizer de ministers van oorlog en van ibuiten-
landscbe zaken ontvangen beeft; tevens wordt
medegedeeld als resultaat van dit gesprek dat
de nationale verdediging zonder beperking
moet worden uitgebreid daar de toestand in
Azie en in den Stiilen Oceaan bet instand-
houiden van een sterke weermacbt eiscbt.
..Zonder beperking", dat is een krachtig, ja
baast angstwekkend woord. Wij, zullen voor-
loopig mogen blijven hopen, dat de beteekenis
er van niet ..zon-der beperking is". Er bestaan
wat de vloat betreft, immers nog altijd twee
verdragen, die van Washington en Lon-den, die
beperking daarvoor voorscbrijven. Wij weten
dat Japan reeds blijk beeft gegeven die ver
dragen niet meer in den tegenwoordigen vorm
te willen voortzetten zoodra zij zijn afgeloo-
pen, maar een andere verhouding in sterkte
tot de vloten van Amerika en Engeland zal
eischen. Zoover is bet echter nog niet. En
bet is toch n-iet zeer waarschijnlijk dat Japan
nu die verdragen als vodjes papier zou willen
beschourwen. Een aanstaande oorlog in de
Stille Zuidzee ware d-aarmede zoo goed als
waarborgd. Er zou onmiddellijk een wedstnjd
in maritieme bewapening beginnen van bet
gevaarlijkste soort. Amerika zou de verster-
king van Guam als vlootbasis, als op het hart
van Japan gericbt ..pistool", Veer ter hand
nemen. En bet is niet waarschijnlijk dat
Japan zou afwachten tot de Amerikanen dit
pistool in elkaar gezet en gel a den hadden.
Hiermede hebben wij slecbts een van de
onmiddellijk dreigende gevaren aangegeven
maar in ieder geval bet onmiddellijkste en bet
moeilijkst vermij-dbare. .Zonder beperking"
zal dus in hoofdzaak nog wel tot bet leger
beperkt blijven. Dat Japan alles ging bouwen
waarop het volgens bet verdrag van Louden
van 1930 reoht beeft dat wisten wijl reeds.
De Amerikanen bebben bet daarin ook onmid
dellijk nagevolgd.
De minister van financien, d.w.z. alle over-
wegingen van financieel en oeconomiscb be
leid, zijn dus blij-kbaar terzijde gescboven.
Het is heel begrijpelijk ,-dat dit niet zonder
strijid is gebeurd. Want financieele en oeco-
nomiscbe toestand nijpen op bet oogenblik
in Japan om strijd. Boven-dien voert Japan
nu -een grootscheepschen, onbloedigen, oeco-
nomischen veroveringsoorlog, die ten doel
beeft en mderdaad tot effect kan hebben den
bl-oedigen en gevaarlijken territorialen oorlog
overbodi-g te maken. Ook deze oorlog, die de
verovering voor de Japanscbe nijverheid be
treft van markten waarvan Tokio kort ge-
leden nog niet durfde droomen, kost offers
en ontberingen; offers van financieelen aard
die bet beleid van ond-erbied-ing de Japanscbe
ondememers moet opleggen; ontberingen voor
talloo-ze Japanscbe fabrieksar-beiders, wier
omstandigheden weer scbrikwekk-end siecb-t
moeten zijn omdat er geen geld is om hen
behoorlijk te betalen, ja, soms heelemaal niet
voor eenige uitkeering van loon. Maar de
strijd stelde in ieder geval de daaraan gestelde
verwacbtingen niet te leur. De overgoed-
koope Japanscbe producten dringen op het
oogenblik overal ter wereld door. Hier is wer-
kelijk een Oost-Aziatisch gevaar bezig bet
Westen te overstroomen op een vreedzamer
wijze echter dan men in vroeger tij-den wel
beeft beleefd en men voor de toekomst ge-
vreesd beeft.
De oeconomische veroveringsoorlog moest
den territorialen oorlog overbodig maken.
Japan moest emigratiege-bled he-bben voor
zijn overtollige bevolking of wel bet moest,
als een tweede Elngeland, een industrieland
worden dat een bevolking kon voedem volko-
men onafhankelijk van de beplantbare opper-
vlakte die op zijn eilanden ter beschikking
staat. De keus leek niet moeilijk. Japan zal
er nooit in slagen zijn bevolking, met haar
bekenden, bijzonderen afkeer van emigratie,
naar kolonien te laten verhuizen in een om-
vang die tegen de jaarlijksche toeneming van
zijn bevolking eenigermate opweegt.
Industrialisatie was dus de aangewezen
weg. Japan beeft geprobeerd wat ieder ander
volk in zijn omstandigheden zou probeeren:
Het beeft beide middelen toegepast. Met de
territoriale uitbrei-ding is bet goed gegaan,
maar zij bood tenslotte uit de moeilijkbeden
geen bevredigenden uitweg en op den duur
moest d-at streven met de oeconomische ex-
pansie in botsing komen. Hoe dat in zijn
werk kon gaan bebben de verschillende gol-
ven van anti-Japanscb boycot, die over China
gegaan zijn, ten duidelij-kste geleerd.
Zijn laatste en na den .Russisch-Japan-
schen oorlog grootste en gevaarlijjkste
poging is nu -zijn veldtocht in Mantsjoerije en
China geweest. Japan beeft daar zooveel
bereikt dat het genoeg moest zijn om bet een
tijd lang tot st-ilstand te nopen teneinde de
opgeslokte stukken te verteren. Dat bleek
nog zonder oorlogsgevaar mogelijk. Sowjet-
Rusland wordt, om goede redenen, liefst met
rust gelaten en toonde zicb bereid Mantsjoe
rije desnoods gebeel te ontruimen. Amerika
wordt niet agressief, als het daartoe niet
wordt opgezweept. Dat brengen aard en
eamenstelling van zijn volk mede.
Als er nu verder acuut gevaar scbijnt te
bestaan dan is bet omdat Japan geen rust
kan vinden. Het kon tevreden zijn, zou men
meenen, met hetgeen het zoowel aan territo
riale als oeconomische veroveringen beeft be
reikt. Waarom vindt bet dan die rust niet?
Wat de jonge, de dingen voortdrijtvende
offioieren, wat de nationaal-socialistische ele-
menten in Japan tot steeds verder dringen
beweegt, kan men zicb eenigermate voorstel-
len. Dit is inderdaad de gunstigste periode
voor ondememingen, nu de beele wereld in
onrust verkeert, nu alle groote mogendbeden
hun emstige zorgen bebben of rechtstreeks
bezig worden gehouden. Dit is een van die
vulkaniscbe tijdperken waarin de politieke
aarde andere vormen kan krijgen. Deze
perioden gaan echter voorbij. Als de normale
dagelijkscbe bezigheid de naties weer kan
bevredigen en vanzelf pacifisme opnieuw
daaruit voortspruit, als Volkenbond en Inter
nationale samenwerking weer tot bun recht
kunnen komen, dan is bet daarvoor te laat.
Voor deze Japanners is ook de termijn voor
bet klaar komen van de Britsehe vlootbasis
in Singapore een punt van beteekenis. Nu
zijn de omstandigheden op zijffi gunstigst. Nog
is de tijd niet voorbij die de Japanners in
staat stel-de, toen het conflict over Mantsjoe
rije en Sjangbai op zijn boogst was, de Engel-
scben eraan te herinneren dat nie-ts ben zou
kunnen beletten de band te leggen op Sjang
bai en Hongkong beide......
Deze overwegingen regeeren in Japan echter
niet alleen. De verantwoordelijke staatslieden
hebben bijna een decennium lang anders ge-
dacht. Wij bebben Jajpan gekend als onmis-
kenbaar vredel-ie-vend, als onmiskentoaar af-
keerig van avontuur. Zoo was bet te Was
hington in 1921/1922, te Geneve in 1927 en te
Lon-den in 1930, dus op alle vloatconferenties.
Als datzelfde Japan nu een zoo ander gezicht
vertoont dan moeten daarvoor emstige
redenen zijn.
Stelt Mantsjoerije, wat zijn mogelijikheden
betreft, teleur, zooals een Amerikaansch
oeconoom van zeer erkende bekwaambeid, na
een grondige stud-ie ter plaatse, in een op-
zi-enwekkende rede beef-t betoogd? Of zijn het
de sociale spanningen in Japan die, verergerd
door de offers die de verovermgsveldtocht op
de wereldmarkten eiscbt, gevaarlijk worden
ondanks de nationalistische agitatie, die ze nu
geruimen tij-d heeft ingetoomd?
De emst van den toestand in het Verre
Oosten, waarop Zondagmorgen in ons blad in
een brief uit Geneve is gewezen, wordt te
Tokio erkend. Men er-kent die uitdrukkelijk
zoowel voor den Grooten Oecaan als voor het
Aziatische vasteland. Japan zou het ecbter
in zijn macbt bebben te verbinderen, dat die
gevaren nu acuut werden
Dat zijn minister van financien het pleit
verloren heeft dat zal zonder beperking
wel beteekenen is daarom een zddr emstig
verscbijnsel.
TER NEUZEN, 25 October 1933.
BESLUIT VAN DEN GEMEENTERAAD
VERNIETIGD.
Venschenen is Sta-atsbl-ad no. 493, houdende
een Koninklfik besluit van 26 September 1933,
waarbij is vernietigd wegens strijd met de wet
het raad-sbesluit van 21 April 1932 tot invoe-
ging van art. 21a in de Algemeene Politie-
verordenin-g der gemeente Ter Neuzen.
Voor het nemen van dat besluit hebben ge-
golden de volgende overwegingen:
dat bij gemeld raadsbesluit in de algemeene
politieverordenin-g der gemeente Ter Neuzen
artikel 21a is ingevoegd, luidende:
„Het zal aan geeelschappen geoorloof-d zijn,
met afwij-king van hetgeen in de politie-
verordening anders bepaalid is, op Zon- en
Feestdagen tusschen de uren vanaf 11.30 v.m.
tot 1.30 n.m. en voorts tusschen 3.30 n.m. en
10 uur n.m. zicb in vereenigiag met muziek
en zang door de stad te begeveo";
dat bij artikel 4 der wet van 1 Maart 1815
(-Staatsblad no. 21) bet houden van openbare
vermakelijkheden op de Zondagen en alge
meene feestdagen is verboden, behoudens on:t-
beffing -door bet plaatselijk bestuur, mits niet
dan na bet volkomen ein-digen van alle god-s-
dienstoef eningen
dat des Zondag-s in genoemde gemeente o.a.
godsdienstoefeningen worden gehouden: door
de Gereformeerde Kerk des zomers van 2%
uur n.m. tot 4 uur n.m.; door de Gereformeer
de gemeente des zomers van 10 uur v.m. tot
12 uur, van 3 uur n.m. tot 5 uur n.m. en van
6% uur n.m. tot 8 uur n.m. en voorts des
winters van 2 uur n.m. tot 4 uur n.m. en van
5% uur n.m. tot 7 uur n.m.; door de Ned-er-
duitsoh Gereformeerde gemeente des zomers
van 10 uur v.m. tot 11.45 uur v.m., van 3 uur
n.m. tot 4.45 uur n.m. en van 6% uur n.m. tot
8 uur n.m.; en voorts des winters van 2 uur
n.-m. tot 3.45 uur n.m. en van 5% uur n.m. tot
7 uur n.m.;
dat derhalve zoowel gedurende den tijd
gelegen tusschen 11.30 uur v.m. en 1.30 uur
n.m. als gedurende den tij-d, gelegen tusschen
3.30 uur n.m. en 10 uur n.m., gedurenide wei-
ken volgens bovengenoemd artikel 21a het op
Zon- en feestdagen aan ge-zelschappen geoor-
loofd zal zijn zic'b in vereeniging meit muziek
en zang door de stad te begeven, tij.dstippen
vallen aan te wijzen, waarop niet alle gods
dienstoef eningen volkomen geeindigd zijn;
dat bet zicb in vereeniging met muziek en
zang door de stad begeven onder omstandig
heden bet karakter kan dragen van eene
openbare vermakelij-kheid, als in artikel 4 der
wet van 1 Maart 1815 (StaatsblaJd no. 21)
be-doeld;
dat, aangezien derhalve de bepaling van
genoemd artikel 21a geacht moet worden in
bare algemeenheid o.a. toe te laten het hou
den van eene openbare vermakelijkheid op
tij-dstippen, waarop niet alle godsdienstoefe-
ningen volkomen zijn geeindigd, die -bepaling
in strijd is met artikel 4 der wet van 1 Maart
1815 (Staatsfblad no. 21);
overwegende voorts, dat een algemeene be
paling, als vervat in artkel 21a der onderwer-
pelijke politieverordening, geldend-e voor alle
Zon- en feestdagen, nimmer kan zijn een uit-
zondering toegestaan op bet verbod om op
Zondagen en algemeene feestdagen openbare
vermakelijkheden te houden, als in artikel 4
der wet van 1 Maart 1815 (Staatsblad no. 21)
bedoeld;
-dat derhalve ook uit dien hoofde genoemd
artikel 21a in strijd is met laatstgenoemde
wetsbepaling.
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP.
Met de Staatscourant no. 206 zijn verzonden
afdrukken van de akten betreffende de Naam-
looze Vennootschap 'Houtbandel, voonheen G.
Devriemdt te Ter Neuzen.
VRIJWILLIGE VOLDOENING VAN
BELASTING.
De Minister van Financien maakt bekend,
dat ten behoeve van 's rijks schatkist is ont
vangen wegens over vorige jaren te weinig
betaalde belastingen naar inkomen en/of ver-
mogen (gewetensgeld) bij den ontvanger der
directe belastingen te Sas van Gent 10.
DE VEERDIENST
WALSOORDEN—HANSWEERT.
Na deingebruilkneming van de motorveer-
boot ..Koningin Wilbelmitia" in den dienst
VlissingenBreskens met de nieuwe aanleg-
plaatsen te Vlissingen en te Breskens, waarbij
ten zeerste bet groote gemak der koplading
voor bet steeds toenemend autoverkeer sterk
naar voren -trad, werd in bet jaar 1929 tegen-
over de betrokken autoriteiten de wenscbelijk-
beid bepeit van bet -inricbten zij bet dan
op bescheidener schaal van een dergelijken
dienst tusschen Walsoorden en Hansweert.
Dit laatste naar aanleiding van den uit bet
Land van Hulsit steeds sterker klinkenden
aandrang om verbetering van de gelegenbeid
voor het oiverzetten van auto's of motorvoer-
tuigen, aangezien bet niet zeldzaam was, dat
de boot, die dat veer bediende, de auto's die
zicb voor overzetten aamboden in £6n reis niet
alle kon meenemen.
Het hiemaar ingesteld onderzoek moet zoo
wel het college van Ged. Staten als den
Minister van Waterstaat wel de overtuiging
bebben geschonken dat een dergelij-ke veer-
verbinding d-aar -dringend noodig was, want
in bet begin van het jaar 1930 bleek dat reeds
met emst aan die plannen werd gewerkt en
men voomemens was voor dat veer een boot
te laten -bouwen naar hpt type van die voor
den dienst VlissingenBreskens, doc-b van
kleiner afmetingen, ecbter nog geschikt voor
bet tegelijk overzetten van een 40 auto's. Het
licht in den aard der zaak dat -bij dit type
boot ook terstond gedacht is over de nood-
zakelijkheid van bet maken van nieuwe aan-
legplaatsen ter weerszijiden der Scbelde, die
ook koplading zouden mogelijk maken, zij- bet
dan ook dat de boot ook werd ingericbt voor
zijlading. Dit laatste was noodzakelijk ten
einde de boot, die wel eerder zou voltooid zijn
dan de nieuwe aanlegplaatsen, toch bij de be-
staan.de aanlegplaatsen in de vaart te kunnen
brengen. Ondertusschen was het steiger te
Walsoorden verbeterd, door bet aanbrengen
eener vierde brag en bet aanbrengen van be-
weegbare deelen aan de bruggen van het stei
ger, waardoor nu de autovoertuigen ook
aldaar bij elken waterstand zonder bijzondere
moeilijkbeden op of van de boot kunnen
rijden.
Ondertusschen werden plannen ontworpen
voor inloopbavens ten <#enste der veerboot
met koplading, bet ideaal voor het auto-ver-
keer -per pont. Daarbij bleken naar we ver-
n-amen groote moeilijkbeden, zooiwel van
financd-eelen als van tecbniscben aard te
overwinnen, en bleek het bezwaren te on-der-
vind-en aan d-en Zuiidoever de aanlegplaats te
maken in de on-middellijke nabijbeid van
Walsoorden, zoodat ten slotte de keuze viel op
een punt aan den Perkpolder, ^an diep water
gelegen.
Evenzoo deden zicb moeilij-kheden voor te
Hansweert, waar men het gewenscht acht
de aanlegplaats der boot uit de haven te ver-
wijderen, aangezien het nu meermalen voor-
komt, bij de drukke scheepvaart, dat de veer-
boot en de gewone vaart voor elkaar binder-
lijk zijn. Ook daarvoor werden verschillende
oplossingen overwogen. Bij de -bestaand-e
moeilijkbeden kwam zicb nog voegen de op
heffing van het station Vlake voor personen-
vervoer. Ten slotte werd als een radicale
oplossing aan den Noordoever een inloop-
haven ontworpen aan de Kruiningsche uit-
w-ateringssluis. i
Deze inloopbavens zijn alzoo alleen ontwor
pen voor het ,,afwerken" van den dienst
WalsoordenHansweert waarvoor de boot
reeds in de vaart is, d-och die bij de bestaande
aanlegplaatsen niet tot zijn voile recht komt
omdat opzijde geladen moet worden.
Bezien uit het oogpunt van het algemeen
verkeer met motorvoertuigen zal de uitvoe-
ring van die plannen toejuiching verdienen
De dienst bestaat ecbter niet uiitsiuitend voor
de motorrijtuigen en er komen ook andere
belangen bij in bet spel, die zicb in de laatste
weken doen gelden tegen het geprojecteerde
plan in verband met de plaats.
In Hansweert is een comi-t6 opgericbt om
een poging aan te wenden om te voorkomen
dat Hansweert, dat reeds zooveel jaren aan
spoor en boot was verbonden, na bet station
Vlake ook de aanlegplaats der boot zou ver-
liezen daardoor geheel geisoleer-d komen te
liggen.
En begrijpelijk is te Walsoorden bezwaar
gerezen tegen verleggen van de aanlegplaats
der boot naar een ver van Walsoorden gelegen
punt aan den oever der Scbelde.
Die bezwaren waren aanleiding dat gister-
avond door bet Zeeuwsoh-Vlaamsch Kanalen-
comit6 te Kloosterzande een algemeene ver-
gadering was belegd in het Hotel de Linde
van belangstellend-en, terwijl ook verschillende
autoriteiten waren uitgenoodigd. Daaraan
was o.m. voldaan door bet lid der Tweede
Kamer den beer Van de Put, bureau der
Kamer van Koophandel te Ter Neuzen, en
vertegenwoordigers van gemeente- en polder-
besturen uit de omgeving.
Nadat de heer Vienings, voorzitter van bet
Kanalen-comite de vergadering met een woord
van welkom bad geopend, gaf bij bet woord
aan den heer Dr. Van der Poel die volgens
zijn inzicht de West-Brabantsche en Zeeuwsch-
Vlaamsche kanaalplannen besprak, benevens
zijn kijk op bet Nederlandsch-Belgisch vraag-
stuk.
Tweede spreker was de beer Lockefeer, oud-
lid -der Tweede Kamer, die de actie, ingezet
door den -burgemeester van Hontenisse, tegen
bet maken van inloopbavens betreurde. Het
standpunt liever geen inloophaiven dan een
aan den Perkpolder acbt bij onjuist, want
daarmede zou bet algemeen belang niet wor
den ge-diend. Hij ziet er geen bezwaar in dat
men ijvert om de aanlegplaats zoo dicht mo
gelijk bij Walsoorden te houden.
De burgemeester van Hontenisse, de heer
Mr. Lambooy, stelde in bet licbt, dat dezer-
zijds wel is gevraagd om een boot waarmede
meer auto's kon-den worden overgezet, doch
niet om een z66 groote -boot met koplading.
Dit laatste acbt hij niet noodig, aangezien het
auto-verkeer niet zoo druk is. Hij noemt
daarvoor 2 auto's per reis. Onjuist acbt hi1
bet, dat tevens ook de gelegenbeid voor het
passeeren der Scbelde met auto's tusschen
Ter Neuzen en Hoedekenskerke is verbeterd.
Men had dat verkeer over Walsoorden moeten
leiden. NU is er ook nog bijgekomen de tun
nel te Antwerpen, waarvan door vele auto-
mobilisten uit Zeeuwsch-Vlaanderen voor hun
tochten naar Noord-Brabant en Holland reeds
gebruik wordt gemaakt. Dit drukt bet auto
verkeer over Walsoorden.
Voorts verdedigde hij op practische gron
den de wenschelijkheid de aanlegplaats der
boot te Walsoorden te behouden, omdat zich
daar alle verkeer concemtreert en bet last en
nadeel voor bet publiek zal opleveren, indien
dat wordt gesplitst. Te Walsoorden vindt
men de handelsondememingen en ook bet
gewone havenverkeer. Zoowel bij mist als bij
ijs-gang is een inloopbaven minder doelmatig
dan een stei-ger aan de Scbelde, daar dit ge-
makkelijker bereikbaar is.
Spreker meent, dat het millioen, dat de Wa
terstaat thans ten bate van Zeeuiwscb-Vlaan-
deren voor inloophavens wil besteden, op an
dere wjjze nuttiger te gebruiken is.
De heer G. Adriaansen te Walsoorden pleitte
voor een inloophaven nabij Walsoorden, om
dat dit is de hartader van bet handelsverkeer
aldaar, wegens de nabijheid van de gemeente-
haven. Hij herinnerde ook aan de pogingen die
zijn aangewend am te Walsoorden te verkrij-
gen een rijkshav-en, zooals te Ter Neuzen en
te Breskens. Dit werd in 1919 door bet Anti-
Annexatie-Comite gevraagd. Uit rapporten
van den arrondissementsingenieur te Ter Neu
zen als de hoofd-ingenieur-directeur te Mid-
delburg blijkt, dat deze de haven te Walsoor
den achten in het algemeen belang van het
oostelijk deel van Zeeuwsch-Vlaanderen. Dat
bet hier een geaneentehaven is, veroorzaakt
dat havengeld moet betaald worden en de
handel niet gemakkelijk kan concurreeren met
vervoer dat over de vrrje rijksbavens geleid
wordt. Die rij-ksbaven is door de toenmalige
regeerders -belooft, het scbijnt ecbter, dat men
hoe langer hoe meer die belofte vergeten is.
Zijn wensch is een rijkshaven te Walsoorden
-met aanlegplaats voor koplading ten dienste
der veerboot. Verlegging naar den Perkpolder
acht hij onraadzaam, ook omdat dat punt van
den oever door de Schelde sterk wordt aange-
vallen en het niet denkbeeldig is dat de baven
te eenigertijd in de Scbelde zou vallen en de te
maiken 2700 M. nieuwe verbindingsweg door
bet water zou worden overstroomd.
Vervolgen-s bestrijd bij bet plan Perkpolder-
Kruiningsche sluis op navigatiegronden. Thans
gaat de vaart Walsoorden-Hansweert in de
lijn der scheepvaart, hetgeen een groot voor-
deel i-s bij mist, daar er dan minder kans is
voor aanvaring van geankerde scbepen.
Bij een vaart Perkpolder-Kruiningsche sluis
kruist men juist de vaart op Antwerpen, waar
bij men vooral hinder zal hebben van de sleep-
schepen die langs Waarde varen.
De heer H. A. A. Baron Collot d'Escury
noeimde het onjuist, zooals de-beer Mr. Lam
booy deed, het verkeer van auto's te gaan be-
rekenen op bet aantal per jaar vervoerd, ge-
deeld door het aantal reizen. Misschien komt
men dan tot nog geen 2 per reis, terwijl het
toch kan voorkomen dat er reizen zijn waarbij
de boot gebeel geladen is. Ook is, in verband
met de navigatie de ligplaats aan bet steiger
met een schip van de grootte van de ,,Prins
'Hendrik" niet veilig en gevaar voor aanvaring
niet uitgesloten. Men houde zich dus niet
angstvallig aan de tegenwoordige ligplaats.
Verschillende sprekers repliceerden.
De heer Van de Put verklaarde met bet ge-
hoorde zijn voordeel te zullen doen. Hij raadde
ecbter aan, een standpunt in te nemen dat
door iedereen kan worden onderschreven.
De beer Vienings sprak een slotwoord en
sloot de vergadering.
DE GELIJKSTELLING VAN GEBOUWD
EN ON GEBOUWD TEN AANZIEN
VAN HET DIJKGESOHOT.
Men schrijft aan de Middb. Crt.:
Ged. Staten van Zeeland hebben aan de be-
sturen der polders en waterscbappen doen
toekamen een voorstel tot wijziging van bet
Algemeen reglement voor de polders of water
scbappen. Genoemde besturen kunnen tegen
dit voorstel eventueele bezwaren aanvoeren.
H-et voorstel beoogt de gebourwde eigendom-
men gelij-k te stellen met de on-ge-bouwde
eigendommen ten aanzien van het dijkgescbot,
zoodat bet ge-bouwd eveneens steeds voor alle
uitgaven zal kunnen worden aangeslagen.
Tot dusver was dit slecbts mogelijk „ter be-
strijding van buitengewone uitgaven, veroor
zaakt door rampen, bijzondere maatregelen in
bet belang der waterkeering, zeewering of
oeververdediging, door een belangrijke ver-
anderin-g, een verlegging of uitbreiding der af-
wateringsmidde-1 enof een belangrijke ver-
keersverbetering". Voor zoover ons bekend
wordt alleen in de w-aterscbappein Walcheren
en Schouwen dij-kgescbot van de gebouwde
eigendommen gebeven. Om daartoe te kunnen
overgaan wordt het bedrag, dat door de on-