BIVIEVLAND BUITEHLAHD GEEN OPHEFFING DER OPENBARE SCHOOL. DE S. D. A. P. OVER DEN INTERNATIONALEN TOESTAND. TWEEDE KAMER. Vergadering van Dinsdag. Verschillende ccndusies op adressen en wetsontwerpeci worden zonder hoofdelijke stemming aangenomen, o.m. eontinigenteering van overhemden en zakdoeken en van porce- lein, fijn sanitair aarde-werk en muur- en wandtegels. Aan de agenda worden toegevoegd de wets- ontwerpen tot goedkeuring van bet Neder- landsch-Duitsob douane-verdrag en de nieuwe vaststelling van zetels bij de recbtbanken en karutongerechten. De beer Albarda vraagt een interpellate aan, terzake van bet besluit van den Minister- raad, dat ambtenaren zich van elke openbare actie jegen-s de regeering beibben te onthou- den. Hierover wordt toeden beslist. Aan de orde is de wijziging van de crisis- invoerwet. De heer Sehilthuis betoogt dat bet wets- ontwerp de regeering gelegenbeid zal geven onze belangen tegenover bet buitenland krachtig te verdedigen. De beer Kortenborst verdedigt bet wets- ontwerp op practische gronden. De beer Wijnkoop verklaarde zicb eveneens tegen bet wetsontwerp. De beer Westerman zegt, dat ons land met zijn gouvernementsimporteurs veel weg beeft van Rusland. De heer Vervooren wil bij contingenteering den landbouw evenzoo behandeld zien als de Industrie. De heer Lovink wensebt wettelijke bekracb- tiging te behouden. De beer Sneevliet ziet door bet ontwerp meer verlaging van de koopkracht. Minister Verscbuur zet uiteen dat het voor- gestelde veel meer soeplesse zal brengen in het stelsel der te volgen handelspolitiek. Het verbinden van een financieele voorwaarde aan den import teneinde dumping tegen te gaan is te overwegen. Er komt door de nieuwe wet een gebeel andere sfeer, waardoor bet oude art. 3 (wettelijke bekrachtiging) een rudimentair overblijfsel wordt. Spr. moet dit emstig ontraden. De contingenteering wordt nu een middel, te gebruiken bij onderhande- lingen in bet buitenland. De beeren Schouten en Kortenborst repli- ceeren, daama de beeren Van der Waerden en Ijlierema. De Minister dupliceert. WERKLOOSHEIDSVERZEKERING VOOR DE LANDARBEIDERS EN STEUN- REGELIN GEN. De hoofdbesturen van de modeme, Cbr. en R.-K. landarbeidersbonden hebben den Minis ter van Sociale zaken verzocbt met ingang van 1 Dec. a.s., wanneer de werklooze leden hun reglementaire uitkeeringen uit de werk- loozenkassen kunnen trekken, te bepalen: le. dat aan die werklooze leden tijdens de uit- keeringsweken een zoodanigen bijslag op de uitkeering uit de werkloozenkassen wordt ver- strekt, dat zij tea minste bet bedrag ontvan- gen, dat volgens de steunregelingen of een erventueele uitvriessteunregeling voor de tegen werkloosheid verzekerden is vastgesteld; 2e dat de verzekerden tijdens de in de kasregle- menten voorgescbreven wachtdagen mogen blijven werken in de werkverschaffingen op uitkeering mogen ontvangen volgens steun- regeling resp. uitvriesregeling. De landarbeidersbonden hebben verder den Minister verzocbt hi inn e vertegenwoordigers te willen ontvangen om de verzoeken nog nader toe te mogen lidhten. DE OPHEFFING VAN DE GEZONDHEIDS- COMMISSIES. Het bestuur van bet Nederlandscb Instituut voor Volksbuisvesting en Stedebouw beeft aan den Minister van Sociale zaken een adres ge- zomden naar aanleiding van bet wetsontwerp tot wijziging der Gezondbeidswet, hetwelk op- beffing van de gezondbeidscommissie tot strekkinig beeft. Het Instituut ziet geenszins voorbij dat de totstandkoming van gemeentelijke organen op bet gebied der volksgezondheid den arbei-d van vele gezondbeidscommissies tot bet twee- de plan beeft teruggebracht, zoodat opbeffjng van een aantal van die commissies in de tegenwoondige omstandigheden gewettigd scbijnt. Maar anderzijds staat wel vast, dat altbans op bet gebied van de volksbuisvesting bet initiatief voor woningverbeteringen, onbe- woonbaarverklaringeo enz. ten plattelande -vrijiwel steeds van de gezondbeidscommissies moet uitgaan en dat nog in zeer veel gemeen- ten van ons land zelfs van een dragelijk bouiwtoeziobt geen sprake is, zulks ondan-ks de bepalingen van de artikelen 13 en 14 der Woningwet. Opheffing van de gezondbeidsoommissies ten plattelande moet dan ook de belangen van de volksbuisvesting emstig en onherstelbaar schaden, terwijl het uitgesloten moet worden g-eacbt, dat de taak dezer commissies door de inspecteurs van de volksgezondheid zou kun nen worden overgenomen. Het Instituut be- veelt dan ook met klem aan dat de opheffing wordt beperkt tot die commissies, welke uit- sluitend werkzaam zijn in groote en middel- bare gemeenten, waarvoor men de grens zeker niet lager mag stellen dan 18.000 inwoners (conform art. 8 der Gezondbeidswet). Mocht bet vorenstaande met het oog op den toestand van 's Rijks financien bepaald niet kunnen worden aanvaard, dan zou nog emstig de mogelijkbeid te onderzoeken zijn om de commissies ten plattelande te laten voortbe- staan zonder dat het secretariaat wordt gesa- larieerd. Het lij-kt ons toch geenzins bij voor- baat uitgesloten dat geschikte personen te vinden zouden zijn, -bereid om deze taak vnj- willig op zicb te nemen. Een oplossing in laatstgenoemden zin zou de geraamde bespa- ring gebeel onaangetast laten. OVERHEID EN AMBTENAAR. Hot bestuur van de centrale van vereeni- gingen van -personeel in 's rijks dienst heeft in verband met bet besluit van de regee ring, luidende „dat de ambtenaar zicb zal an-thouden van elke openbare actie tegen de Qverheid en haar beleid" aan alle instan ties van de centrale medegedeeld, dat het openbaar salariscongres van Zaterdag a.s. in den Dierentuin te 's-Gravenhage niet zal doorgaan. HEFFING OP PAARDEN- EN LAMSVLEESCH. Naar de Tel. vemeemt, zal binnenkort ook op lamsvleescb en paardenvleesch een geringe heffing worden ingevoerd. Het gebruik van deze vleescbsoorten is sedert de invoering van de heffing op rund- vee, bel-angrij-k toegenomen. OG(K DE SOCIALISTENMARSCH OP DEN RADIO-INDEX. De Socialistische Arbeiderspers meldt, dat de Radio Omroep Controle Commissie Zater- dagmiiddag aan de V.A.R.A. medegedeeld beeft, dat de uitzending ook van den Socialis- tenmarscb voortaan verboden was. Zater- dagavond is toen bet programma van de V.A.R.A. besloten met bet lied: „Eens komt een klare, schoone dag". De gemeenteraad van Duivendijke (Schou- wen) besloot niet te voldoen aan den wensch van den Minister tot opheffing der openbare school. Met de d'rie linksche raadsleden stemde een der anti-rev. leden tegen ophef fing. De federatie Rotterdam van de S. D. A. P. beeft Zondag, in verband met den inter- nationalen toestand, twee vergaderingen foe- legd, n.l. in bet Grand Theatre en in de Doelezaal. In eerstgenoemde bijeenkomst sprak ir. Aibarda. ,,Het zwaartepunt ligt nu biji de Interna tionale ontwapening, om daardoor de natio- nale ontwapening te bevorderen", aldus de leider van de sociaal-democratiscbe arbeiders- partij. Indien de ontwapeningsoonferentie uiteengaat, komt er een nieuwe bewape- ningswedstrijd, zooals we dien nog nooit hebben gekend. Als Duitscbland niet wil, mag dat andere staten niet onttrekken aan den plicbt, in bet verdrag van Versailles ge- steld. Wanneer de andere staten tot over- eenstemming zijn geraakt, is bet oogenblik gekomen, zicb nogmaals -tot Duitscblnd te wenden. Indien Du-itsdbland dan niet bereid is, tot de ontwapeningsconferentde toe te tre- den, is de Duitsche regeering verantwoorde- lijk voor bet Duitsche volk en voor de gebeele wereld voor wat er dan zal gebeuren, aldus bet verslag in de „Crt." Het zwaart-epimt ligt -dus nu bij de inter- nati-onale ontwapening, om de nationale ont wapening te bevorderen. De Nederlandscbe sociaal-democraten zullen niet bereid gevon- den worden worden, deel te nemen aan een nieuwen -bewapeningswedstrijd. Dat bet fas- cisme 'in Nederland kan overwinnen gelooft spreker niet, omdat in ons land de democratic levenshouding en levensgewoonte is geworden. Met voile kracbt allerearst naar Internatio nale ontwapening, zoo besloot ir. Albarda. Zoo lang er een democratisch socialisme is, is er geen reden tot wanhopen. In de Doelezaal sprak de beer W. H. Vlie- gen over hetzelfde onderwerp. Hij behandel- de bet opko-mend verschijnsel van bet fas- cisme, citeerde het partijprogram van de nationaal-socialisten en ging na, wat er in de praktijk van is terecht gekomen, conclu- deerend: opheffing van vrijheid van denken en spreken. In Nederlan-d acbt de heer Vliegen bet fascistiscb gevaar niet groot, maar wel is bet mogelij.k, dat anderen die denkbeelden ovememen en dat zoo een ver- waterd fasoisme ontstaat. HET TOEZICHT EN BELASTING OP DE VREEMDELINGEN IN BELGIe. In den Moniteur Beige is het onmiddellijk van kracbt wordend koninklij-k besluit ver- scbenen, waarbij alle in Belgie woonaohtige vreecdelin-gen voortaan van een speciale iden- titeitskaart moeten zijn voorzien. Deze kaart zal 80 francs kosten en moet om de twee jaar worden vemieuwd. Vorm en tekst zullen de- zelfde zijn als voor de Belgische staatsburgers. Dwars aver de kaart wordt echter een breede roode streep aangebracht, zoodat de politie dadelijk zal kunnen zien, of zij met een Bel- gisch onderdaan of een vreemdeling te doen heef-t. LUISTEREN NAAR DE RADIO IS IN DUITSCHLAND STAATSPLIGHT. De nat. soc. radiokamer in Duitschland wijst er op, dat in dezen verkiezin-gstijd het parool iat ieder buis een radio moet bebben, van «jc- teekenis wordt. Ieder, aldus de verklaring, is tegenwoordi-g in staat een radio ontvangtoe- stel aan te schoffen. De jongst-e gebeurtenis- sen bewijzen, dat het luisteren naar de radio geen zaak van persoonlijke ontspanning is, maar een politieke staatsplic-ht en noodzake- lijkheid. VERBOD VAN LLOYD GEORGE'S ONTTWAPENINGSSPEECH lis BIOSCOOPJOURNAL. De direotie van de Britscb-e Gaumont-Film- maatscbappij heeft in alle theaters, die onder controle van de Gaumont-English staan, de rede over de ontwapeningskwestie van Lloyd George, uit bet week-joumaal laten knippen. Lloyd George heeft bij deze opname het Verdrag van Versailles en bet rapport van de Intergealli-eerde Militaire Commissie in zijn handen en v-erklaart, dat Duitschland zijn ver- plicbtingen volgens het Verdrag van Versailles tot de laatst-e letter beeft vervuld en thans weerloos staat In een wereld van gewapende vijanden. Thans beeft men, zegt bij, de belofte van bet Verdrag van Versailles, d-ie de over- vinnaars nooit zijn nagekomen, opnieuw viei jaar willen uitstellen, wat de reden van de huiddge crisis is. JAPAN ZIET DE DINGEN ERNSTIG IN. In Japan scbijnt, schrijft de N. R. Crt., het pleit nu beslecht. De minister van finan cien is er een oogenblik sterk op den voor- gnond getreden als bestrij-der van de verre- gaanide eischen van oorlog en marine. Nu vememen wij officiens uit Tokio, dat de Keizer de ministers van oorlog en van ibuiten- landscbe zaken ontvangen beeft; tevens wordt medegedeeld als resultaat van dit gesprek dat de nationale verdediging zonder beperking moet worden uitgebreid daar de toestand in Azie en in den Stiilen Oceaan bet instand- houiden van een sterke weermacbt eiscbt. ..Zonder beperking", dat is een krachtig, ja baast angstwekkend woord. Wij, zullen voor- loopig mogen blijven hopen, dat de beteekenis er van niet ..zon-der beperking is". Er bestaan wat de vloat betreft, immers nog altijd twee verdragen, die van Washington en Lon-den, die beperking daarvoor voorscbrijven. Wij weten dat Japan reeds blijk beeft gegeven die ver dragen niet meer in den tegenwoordigen vorm te willen voortzetten zoodra zij zijn afgeloo- pen, maar een andere verhouding in sterkte tot de vloten van Amerika en Engeland zal eischen. Zoover is bet echter nog niet. En bet is toch n-iet zeer waarschijnlijk dat Japan nu die verdragen als vodjes papier zou willen beschourwen. Een aanstaande oorlog in de Stille Zuidzee ware d-aarmede zoo goed als waarborgd. Er zou onmiddellijk een wedstnjd in maritieme bewapening beginnen van bet gevaarlijkste soort. Amerika zou de verster- king van Guam als vlootbasis, als op het hart van Japan gericbt ..pistool", Veer ter hand nemen. En bet is niet waarschijnlijk dat Japan zou afwachten tot de Amerikanen dit pistool in elkaar gezet en gel a den hadden. Hiermede hebben wij slecbts een van de onmiddellijk dreigende gevaren aangegeven maar in ieder geval bet onmiddellijkste en bet moeilijkst vermij-dbare. .Zonder beperking" zal dus in hoofdzaak nog wel tot bet leger beperkt blijven. Dat Japan alles ging bouwen waarop het volgens bet verdrag van Louden van 1930 reoht beeft dat wisten wijl reeds. De Amerikanen bebben bet daarin ook onmid dellijk nagevolgd. De minister van financien, d.w.z. alle over- wegingen van financieel en oeconomiscb be leid, zijn dus blij-kbaar terzijde gescboven. Het is heel begrijpelijk ,-dat dit niet zonder strijid is gebeurd. Want financieele en oeco- nomiscbe toestand nijpen op bet oogenblik in Japan om strijd. Boven-dien voert Japan nu -een grootscheepschen, onbloedigen, oeco- nomischen veroveringsoorlog, die ten doel beeft en mderdaad tot effect kan hebben den bl-oedigen en gevaarlijken territorialen oorlog overbodi-g te maken. Ook deze oorlog, die de verovering voor de Japanscbe nijverheid be treft van markten waarvan Tokio kort ge- leden nog niet durfde droomen, kost offers en ontberingen; offers van financieelen aard die bet beleid van ond-erbied-ing de Japanscbe ondememers moet opleggen; ontberingen voor talloo-ze Japanscbe fabrieksar-beiders, wier omstandigheden weer scbrikwekk-end siecb-t moeten zijn omdat er geen geld is om hen behoorlijk te betalen, ja, soms heelemaal niet voor eenige uitkeering van loon. Maar de strijd stelde in ieder geval de daaraan gestelde verwacbtingen niet te leur. De overgoed- koope Japanscbe producten dringen op het oogenblik overal ter wereld door. Hier is wer- kelijk een Oost-Aziatisch gevaar bezig bet Westen te overstroomen op een vreedzamer wijze echter dan men in vroeger tij-den wel beeft beleefd en men voor de toekomst ge- vreesd beeft. De oeconomische veroveringsoorlog moest den territorialen oorlog overbodig maken. Japan moest emigratiege-bled he-bben voor zijn overtollige bevolking of wel bet moest, als een tweede Elngeland, een industrieland worden dat een bevolking kon voedem volko- men onafhankelijk van de beplantbare opper- vlakte die op zijn eilanden ter beschikking staat. De keus leek niet moeilijk. Japan zal er nooit in slagen zijn bevolking, met haar bekenden, bijzonderen afkeer van emigratie, naar kolonien te laten verhuizen in een om- vang die tegen de jaarlijksche toeneming van zijn bevolking eenigermate opweegt. Industrialisatie was dus de aangewezen weg. Japan beeft geprobeerd wat ieder ander volk in zijn omstandigheden zou probeeren: Het beeft beide middelen toegepast. Met de territoriale uitbrei-ding is bet goed gegaan, maar zij bood tenslotte uit de moeilijkbeden geen bevredigenden uitweg en op den duur moest d-at streven met de oeconomische ex- pansie in botsing komen. Hoe dat in zijn werk kon gaan bebben de verschillende gol- ven van anti-Japanscb boycot, die over China gegaan zijn, ten duidelij-kste geleerd. Zijn laatste en na den .Russisch-Japan- schen oorlog grootste en gevaarlijjkste poging is nu -zijn veldtocht in Mantsjoerije en China geweest. Japan beeft daar zooveel bereikt dat het genoeg moest zijn om bet een tijd lang tot st-ilstand te nopen teneinde de opgeslokte stukken te verteren. Dat bleek nog zonder oorlogsgevaar mogelijk. Sowjet- Rusland wordt, om goede redenen, liefst met rust gelaten en toonde zicb bereid Mantsjoe rije desnoods gebeel te ontruimen. Amerika wordt niet agressief, als het daartoe niet wordt opgezweept. Dat brengen aard en eamenstelling van zijn volk mede. Als er nu verder acuut gevaar scbijnt te bestaan dan is bet omdat Japan geen rust kan vinden. Het kon tevreden zijn, zou men meenen, met hetgeen het zoowel aan territo riale als oeconomische veroveringen beeft be reikt. Waarom vindt bet dan die rust niet? Wat de jonge, de dingen voortdrijtvende offioieren, wat de nationaal-socialistische ele- menten in Japan tot steeds verder dringen beweegt, kan men zicb eenigermate voorstel- len. Dit is inderdaad de gunstigste periode voor ondememingen, nu de beele wereld in onrust verkeert, nu alle groote mogendbeden hun emstige zorgen bebben of rechtstreeks bezig worden gehouden. Dit is een van die vulkaniscbe tijdperken waarin de politieke aarde andere vormen kan krijgen. Deze perioden gaan echter voorbij. Als de normale dagelijkscbe bezigheid de naties weer kan bevredigen en vanzelf pacifisme opnieuw daaruit voortspruit, als Volkenbond en Inter nationale samenwerking weer tot bun recht kunnen komen, dan is bet daarvoor te laat. Voor deze Japanners is ook de termijn voor bet klaar komen van de Britsehe vlootbasis in Singapore een punt van beteekenis. Nu zijn de omstandigheden op zijffi gunstigst. Nog is de tijd niet voorbij die de Japanners in staat stel-de, toen het conflict over Mantsjoe rije en Sjangbai op zijn boogst was, de Engel- scben eraan te herinneren dat nie-ts ben zou kunnen beletten de band te leggen op Sjang bai en Hongkong beide...... Deze overwegingen regeeren in Japan echter niet alleen. De verantwoordelijke staatslieden hebben bijna een decennium lang anders ge- dacht. Wij bebben Jajpan gekend als onmis- kenbaar vredel-ie-vend, als onmiskentoaar af- keerig van avontuur. Zoo was bet te Was hington in 1921/1922, te Geneve in 1927 en te Lon-den in 1930, dus op alle vloatconferenties. Als datzelfde Japan nu een zoo ander gezicht vertoont dan moeten daarvoor emstige redenen zijn. Stelt Mantsjoerije, wat zijn mogelijikheden betreft, teleur, zooals een Amerikaansch oeconoom van zeer erkende bekwaambeid, na een grondige stud-ie ter plaatse, in een op- zi-enwekkende rede beef-t betoogd? Of zijn het de sociale spanningen in Japan die, verergerd door de offers die de verovermgsveldtocht op de wereldmarkten eiscbt, gevaarlijk worden ondanks de nationalistische agitatie, die ze nu geruimen tij-d heeft ingetoomd? De emst van den toestand in het Verre Oosten, waarop Zondagmorgen in ons blad in een brief uit Geneve is gewezen, wordt te Tokio erkend. Men er-kent die uitdrukkelijk zoowel voor den Grooten Oecaan als voor het Aziatische vasteland. Japan zou het ecbter in zijn macbt bebben te verbinderen, dat die gevaren nu acuut werden Dat zijn minister van financien het pleit verloren heeft dat zal zonder beperking wel beteekenen is daarom een zddr emstig verscbijnsel. TER NEUZEN, 25 October 1933. BESLUIT VAN DEN GEMEENTERAAD VERNIETIGD. Venschenen is Sta-atsbl-ad no. 493, houdende een Koninklfik besluit van 26 September 1933, waarbij is vernietigd wegens strijd met de wet het raad-sbesluit van 21 April 1932 tot invoe- ging van art. 21a in de Algemeene Politie- verordenin-g der gemeente Ter Neuzen. Voor het nemen van dat besluit hebben ge- golden de volgende overwegingen: dat bij gemeld raadsbesluit in de algemeene politieverordenin-g der gemeente Ter Neuzen artikel 21a is ingevoegd, luidende: „Het zal aan geeelschappen geoorloof-d zijn, met afwij-king van hetgeen in de politie- verordening anders bepaalid is, op Zon- en Feestdagen tusschen de uren vanaf 11.30 v.m. tot 1.30 n.m. en voorts tusschen 3.30 n.m. en 10 uur n.m. zicb in vereenigiag met muziek en zang door de stad te begeveo"; dat bij artikel 4 der wet van 1 Maart 1815 (-Staatsblad no. 21) bet houden van openbare vermakelijkheden op de Zondagen en alge meene feestdagen is verboden, behoudens on:t- beffing -door bet plaatselijk bestuur, mits niet dan na bet volkomen ein-digen van alle god-s- dienstoef eningen dat des Zondag-s in genoemde gemeente o.a. godsdienstoefeningen worden gehouden: door de Gereformeerde Kerk des zomers van 2% uur n.m. tot 4 uur n.m.; door de Gereformeer de gemeente des zomers van 10 uur v.m. tot 12 uur, van 3 uur n.m. tot 5 uur n.m. en van 6% uur n.m. tot 8 uur n.m. en voorts des winters van 2 uur n.m. tot 4 uur n.m. en van 5% uur n.m. tot 7 uur n.m.; door de Ned-er- duitsoh Gereformeerde gemeente des zomers van 10 uur v.m. tot 11.45 uur v.m., van 3 uur n.m. tot 4.45 uur n.m. en van 6% uur n.m. tot 8 uur n.m.; en voorts des winters van 2 uur n.-m. tot 3.45 uur n.m. en van 5% uur n.m. tot 7 uur n.m.; dat derhalve zoowel gedurende den tijd gelegen tusschen 11.30 uur v.m. en 1.30 uur n.m. als gedurende den tij-d, gelegen tusschen 3.30 uur n.m. en 10 uur n.m., gedurenide wei- ken volgens bovengenoemd artikel 21a het op Zon- en feestdagen aan ge-zelschappen geoor- loofd zal zijn zic'b in vereeniging meit muziek en zang door de stad te begeven, tij.dstippen vallen aan te wijzen, waarop niet alle gods dienstoef eningen volkomen geeindigd zijn; dat bet zicb in vereeniging met muziek en zang door de stad begeven onder omstandig heden bet karakter kan dragen van eene openbare vermakelij-kheid, als in artikel 4 der wet van 1 Maart 1815 (StaatsblaJd no. 21) be-doeld; dat, aangezien derhalve de bepaling van genoemd artikel 21a geacht moet worden in bare algemeenheid o.a. toe te laten het hou den van eene openbare vermakelijkheid op tij-dstippen, waarop niet alle godsdienstoefe- ningen volkomen zijn geeindigd, die -bepaling in strijd is met artikel 4 der wet van 1 Maart 1815 (Staatsfblad no. 21); overwegende voorts, dat een algemeene be paling, als vervat in artkel 21a der onderwer- pelijke politieverordening, geldend-e voor alle Zon- en feestdagen, nimmer kan zijn een uit- zondering toegestaan op bet verbod om op Zondagen en algemeene feestdagen openbare vermakelijkheden te houden, als in artikel 4 der wet van 1 Maart 1815 (Staatsblad no. 21) bedoeld; -dat derhalve ook uit dien hoofde genoemd artikel 21a in strijd is met laatstgenoemde wetsbepaling. NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP. Met de Staatscourant no. 206 zijn verzonden afdrukken van de akten betreffende de Naam- looze Vennootschap 'Houtbandel, voonheen G. Devriemdt te Ter Neuzen. VRIJWILLIGE VOLDOENING VAN BELASTING. De Minister van Financien maakt bekend, dat ten behoeve van 's rijks schatkist is ont vangen wegens over vorige jaren te weinig betaalde belastingen naar inkomen en/of ver- mogen (gewetensgeld) bij den ontvanger der directe belastingen te Sas van Gent 10. DE VEERDIENST WALSOORDEN—HANSWEERT. Na deingebruilkneming van de motorveer- boot ..Koningin Wilbelmitia" in den dienst VlissingenBreskens met de nieuwe aanleg- plaatsen te Vlissingen en te Breskens, waarbij ten zeerste bet groote gemak der koplading voor bet steeds toenemend autoverkeer sterk naar voren -trad, werd in bet jaar 1929 tegen- over de betrokken autoriteiten de wenscbelijk- beid bepeit van bet -inricbten zij bet dan op bescheidener schaal van een dergelijken dienst tusschen Walsoorden en Hansweert. Dit laatste naar aanleiding van den uit bet Land van Hulsit steeds sterker klinkenden aandrang om verbetering van de gelegenbeid voor het oiverzetten van auto's of motorvoer- tuigen, aangezien bet niet zeldzaam was, dat de boot, die dat veer bediende, de auto's die zicb voor overzetten aamboden in £6n reis niet alle kon meenemen. Het hiemaar ingesteld onderzoek moet zoo wel het college van Ged. Staten als den Minister van Waterstaat wel de overtuiging bebben geschonken dat een dergelij-ke veer- verbinding d-aar -dringend noodig was, want in bet begin van het jaar 1930 bleek dat reeds met emst aan die plannen werd gewerkt en men voomemens was voor dat veer een boot te laten -bouwen naar hpt type van die voor den dienst VlissingenBreskens, doc-b van kleiner afmetingen, ecbter nog geschikt voor bet tegelijk overzetten van een 40 auto's. Het licht in den aard der zaak dat -bij dit type boot ook terstond gedacht is over de nood- zakelijkheid van bet maken van nieuwe aan- legplaatsen ter weerszijiden der Scbelde, die ook koplading zouden mogelijk maken, zij- bet dan ook dat de boot ook werd ingericbt voor zijlading. Dit laatste was noodzakelijk ten einde de boot, die wel eerder zou voltooid zijn dan de nieuwe aanlegplaatsen, toch bij de be- staan.de aanlegplaatsen in de vaart te kunnen brengen. Ondertusschen was het steiger te Walsoorden verbeterd, door bet aanbrengen eener vierde brag en bet aanbrengen van be- weegbare deelen aan de bruggen van het stei ger, waardoor nu de autovoertuigen ook aldaar bij elken waterstand zonder bijzondere moeilijkbeden op of van de boot kunnen rijden. Ondertusschen werden plannen ontworpen voor inloopbavens ten <#enste der veerboot met koplading, bet ideaal voor het auto-ver- keer -per pont. Daarbij bleken naar we ver- n-amen groote moeilijkbeden, zooiwel van financd-eelen als van tecbniscben aard te overwinnen, en bleek het bezwaren te on-der- vind-en aan d-en Zuiidoever de aanlegplaats te maken in de on-middellijke nabijbeid van Walsoorden, zoodat ten slotte de keuze viel op een punt aan den Perkpolder, ^an diep water gelegen. Evenzoo deden zicb moeilij-kheden voor te Hansweert, waar men het gewenscht acht de aanlegplaats der boot uit de haven te ver- wijderen, aangezien het nu meermalen voor- komt, bij de drukke scheepvaart, dat de veer- boot en de gewone vaart voor elkaar binder- lijk zijn. Ook daarvoor werden verschillende oplossingen overwogen. Bij de -bestaand-e moeilijkbeden kwam zicb nog voegen de op heffing van het station Vlake voor personen- vervoer. Ten slotte werd als een radicale oplossing aan den Noordoever een inloop- haven ontworpen aan de Kruiningsche uit- w-ateringssluis. i Deze inloopbavens zijn alzoo alleen ontwor pen voor het ,,afwerken" van den dienst WalsoordenHansweert waarvoor de boot reeds in de vaart is, d-och die bij de bestaande aanlegplaatsen niet tot zijn voile recht komt omdat opzijde geladen moet worden. Bezien uit het oogpunt van het algemeen verkeer met motorvoertuigen zal de uitvoe- ring van die plannen toejuiching verdienen De dienst bestaat ecbter niet uiitsiuitend voor de motorrijtuigen en er komen ook andere belangen bij in bet spel, die zicb in de laatste weken doen gelden tegen het geprojecteerde plan in verband met de plaats. In Hansweert is een comi-t6 opgericbt om een poging aan te wenden om te voorkomen dat Hansweert, dat reeds zooveel jaren aan spoor en boot was verbonden, na bet station Vlake ook de aanlegplaats der boot zou ver- liezen daardoor geheel geisoleer-d komen te liggen. En begrijpelijk is te Walsoorden bezwaar gerezen tegen verleggen van de aanlegplaats der boot naar een ver van Walsoorden gelegen punt aan den oever der Scbelde. Die bezwaren waren aanleiding dat gister- avond door bet Zeeuwsoh-Vlaamsch Kanalen- comit6 te Kloosterzande een algemeene ver- gadering was belegd in het Hotel de Linde van belangstellend-en, terwijl ook verschillende autoriteiten waren uitgenoodigd. Daaraan was o.m. voldaan door bet lid der Tweede Kamer den beer Van de Put, bureau der Kamer van Koophandel te Ter Neuzen, en vertegenwoordigers van gemeente- en polder- besturen uit de omgeving. Nadat de heer Vienings, voorzitter van bet Kanalen-comite de vergadering met een woord van welkom bad geopend, gaf bij bet woord aan den heer Dr. Van der Poel die volgens zijn inzicht de West-Brabantsche en Zeeuwsch- Vlaamsche kanaalplannen besprak, benevens zijn kijk op bet Nederlandsch-Belgisch vraag- stuk. Tweede spreker was de beer Lockefeer, oud- lid -der Tweede Kamer, die de actie, ingezet door den -burgemeester van Hontenisse, tegen bet maken van inloopbavens betreurde. Het standpunt liever geen inloophaiven dan een aan den Perkpolder acbt bij onjuist, want daarmede zou bet algemeen belang niet wor den ge-diend. Hij ziet er geen bezwaar in dat men ijvert om de aanlegplaats zoo dicht mo gelijk bij Walsoorden te houden. De burgemeester van Hontenisse, de heer Mr. Lambooy, stelde in bet licbt, dat dezer- zijds wel is gevraagd om een boot waarmede meer auto's kon-den worden overgezet, doch niet om een z66 groote -boot met koplading. Dit laatste acbt hij niet noodig, aangezien het auto-verkeer niet zoo druk is. Hij noemt daarvoor 2 auto's per reis. Onjuist acbt hi1 bet, dat tevens ook de gelegenbeid voor het passeeren der Scbelde met auto's tusschen Ter Neuzen en Hoedekenskerke is verbeterd. Men had dat verkeer over Walsoorden moeten leiden. NU is er ook nog bijgekomen de tun nel te Antwerpen, waarvan door vele auto- mobilisten uit Zeeuwsch-Vlaanderen voor hun tochten naar Noord-Brabant en Holland reeds gebruik wordt gemaakt. Dit drukt bet auto verkeer over Walsoorden. Voorts verdedigde hij op practische gron den de wenschelijkheid de aanlegplaats der boot te Walsoorden te behouden, omdat zich daar alle verkeer concemtreert en bet last en nadeel voor bet publiek zal opleveren, indien dat wordt gesplitst. Te Walsoorden vindt men de handelsondememingen en ook bet gewone havenverkeer. Zoowel bij mist als bij ijs-gang is een inloopbaven minder doelmatig dan een stei-ger aan de Scbelde, daar dit ge- makkelijker bereikbaar is. Spreker meent, dat het millioen, dat de Wa terstaat thans ten bate van Zeeuiwscb-Vlaan- deren voor inloophavens wil besteden, op an dere wjjze nuttiger te gebruiken is. De heer G. Adriaansen te Walsoorden pleitte voor een inloophaven nabij Walsoorden, om dat dit is de hartader van bet handelsverkeer aldaar, wegens de nabijheid van de gemeente- haven. Hij herinnerde ook aan de pogingen die zijn aangewend am te Walsoorden te verkrij- gen een rijkshav-en, zooals te Ter Neuzen en te Breskens. Dit werd in 1919 door bet Anti- Annexatie-Comite gevraagd. Uit rapporten van den arrondissementsingenieur te Ter Neu zen als de hoofd-ingenieur-directeur te Mid- delburg blijkt, dat deze de haven te Walsoor den achten in het algemeen belang van het oostelijk deel van Zeeuwsch-Vlaanderen. Dat bet hier een geaneentehaven is, veroorzaakt dat havengeld moet betaald worden en de handel niet gemakkelijk kan concurreeren met vervoer dat over de vrrje rijksbavens geleid wordt. Die rij-ksbaven is door de toenmalige regeerders -belooft, het scbijnt ecbter, dat men hoe langer hoe meer die belofte vergeten is. Zijn wensch is een rijkshaven te Walsoorden -met aanlegplaats voor koplading ten dienste der veerboot. Verlegging naar den Perkpolder acht hij onraadzaam, ook omdat dat punt van den oever door de Schelde sterk wordt aange- vallen en het niet denkbeeldig is dat de baven te eenigertijd in de Scbelde zou vallen en de te maiken 2700 M. nieuwe verbindingsweg door bet water zou worden overstroomd. Vervolgen-s bestrijd bij bet plan Perkpolder- Kruiningsche sluis op navigatiegronden. Thans gaat de vaart Walsoorden-Hansweert in de lijn der scheepvaart, hetgeen een groot voor- deel i-s bij mist, daar er dan minder kans is voor aanvaring van geankerde scbepen. Bij een vaart Perkpolder-Kruiningsche sluis kruist men juist de vaart op Antwerpen, waar bij men vooral hinder zal hebben van de sleep- schepen die langs Waarde varen. De heer H. A. A. Baron Collot d'Escury noeimde het onjuist, zooals de-beer Mr. Lam booy deed, het verkeer van auto's te gaan be- rekenen op bet aantal per jaar vervoerd, ge- deeld door het aantal reizen. Misschien komt men dan tot nog geen 2 per reis, terwijl het toch kan voorkomen dat er reizen zijn waarbij de boot gebeel geladen is. Ook is, in verband met de navigatie de ligplaats aan bet steiger met een schip van de grootte van de ,,Prins 'Hendrik" niet veilig en gevaar voor aanvaring niet uitgesloten. Men houde zich dus niet angstvallig aan de tegenwoordige ligplaats. Verschillende sprekers repliceerden. De heer Van de Put verklaarde met bet ge- hoorde zijn voordeel te zullen doen. Hij raadde ecbter aan, een standpunt in te nemen dat door iedereen kan worden onderschreven. De beer Vienings sprak een slotwoord en sloot de vergadering. DE GELIJKSTELLING VAN GEBOUWD EN ON GEBOUWD TEN AANZIEN VAN HET DIJKGESOHOT. Men schrijft aan de Middb. Crt.: Ged. Staten van Zeeland hebben aan de be- sturen der polders en waterscbappen doen toekamen een voorstel tot wijziging van bet Algemeen reglement voor de polders of water scbappen. Genoemde besturen kunnen tegen dit voorstel eventueele bezwaren aanvoeren. H-et voorstel beoogt de gebourwde eigendom- men gelij-k te stellen met de on-ge-bouwde eigendommen ten aanzien van het dijkgescbot, zoodat bet ge-bouwd eveneens steeds voor alle uitgaven zal kunnen worden aangeslagen. Tot dusver was dit slecbts mogelijk „ter be- strijding van buitengewone uitgaven, veroor zaakt door rampen, bijzondere maatregelen in bet belang der waterkeering, zeewering of oeververdediging, door een belangrijke ver- anderin-g, een verlegging of uitbreiding der af- wateringsmidde-1 enof een belangrijke ver- keersverbetering". Voor zoover ons bekend wordt alleen in de w-aterscbappein Walcheren en Schouwen dij-kgescbot van de gebouwde eigendommen gebeven. Om daartoe te kunnen overgaan wordt het bedrag, dat door de on-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1933 | | pagina 2