LAHDB0UWBE1ICHTEH.
t Geloof werd voor niets geacht. Reeds in
1682 zong Otway:
Gij wenscht mijn rede
Geblinddoekt mee te voeren als een
[tamme leeuw,
Beroofd van al mijn kracht, die straks
Als hij gehoorzaamheid geleerd heeft,
Neer mag zitten en zijn kunsten toonen,
Die Gij dan teek'nen van 't geloove noemt.
Hoe geheel anders was en is de geest der
Heilige Schrift die hiertegen streed.
De Bijbel gaat vanzelf als geheel natuurlijk
nit van Gods bestaan, van Gods Voorzienig-
heid, van Gods scheping en leiding. De Bijibel
kent bet niet als een bezwaar dat een scha-
penvacbt nat is als alles er om heen droog is,
of droog als alles er omheen nat is. (Rich-
teren 6 37 v.v.). De zon staat stil of gaat
vooruit. Der zonnewijzer scbaduw wijst ach-
teruit of loopt voor.
Het ijizer van de bijl drijft of zinkt (2 Kon.
6 5).
En dan zegt soms nu nog wel de Christen,
die twijfelmoedig is, dat het toen zoo'n ande-
ren tijd was, dat men toen dat een wonder
noemde, omdat men de natuurwetten niet
kende.
Maar thans weet men veel meer. Op de
seconde af wisten b.v. Engelsobe astronomen
te vertellen wanneer in Afrika, waarheen ze
gereisd waren om het te zien, een zonsver-
duistering zichtbaar zou worden. „Het heelal
en zijn wetten zijn absoluut, zijn onverbidde
iijk logisch, zoo onverbiddeiijk als een nood-
lot, zoo absoluut als tyrannie, zoo onbarm-
hartig als de dood, te grootsch om te loven,
te meedoogenloos om te vermurwen, 't heeft
geen oor voor 't gebed; geen hart voor sym-
pathie, geen arm om te verlossen!"
Is het wonder dat de diepere kennis der
natuur en de ontdekking van zooveel krach-
ten, leidt tot athe'isme En toch zegt een der
grootste natuurfilosophen Bacon, leidt het
dieper graven, het dieper delven den geest
juist tot den godsdienst.
Zeker kan men die ijzeren natuurwetten
geen geweld aandoen. Maar wie heeft ze ge-
steld? Waar een wet is, is een wetgever.
De wet der zwaartekracht kan men niet ver-
anderen. Zg is onverbiddeiijk en volgens haar
loopt het water naar beneden, volgens haar
drrjift het zwaardere niet op het lichtere en
tochop de bovenste verdieping van de
New-Yorksche hemelkrabbers stroomt water
uit de kraan, dat opgevloeid is van beneden,
meters en meters diep en toch doorklieft de
oceaanstoomer de groote zee naar ons Indie
en toch doorklieft het luchtschip het groote,
ijle luchtruim! De mensch is dus niet een
slaaf der natuurwetten. Ziet eens wat men-
schelijk ingrypen vermag! Ziet het b.v. in de
groote fabriek te Sluiskil, waar reuzen-
machines staan opgesteld en werken zonder
eenige natuurwet te schenden en toch schijn-
baar met opheffing van elke wet, eenvoudig
omdat menschelijk vernuft de verschillende
krachten beheerschte en wist te combineeren,
te gebruiken, ten dienste te stellen en juist
zoo goed ten dienste stellen kdn, omdat zg
zoo onverbiddeiijk juist werken en de wjjze
wetgever ze zoo had gemaakt. Zou God die
wetgever zelf niet veel meer tegen deze
wetten kunnen zeggen: ga en zjj gaan, komt
en zij komen en door schikking en combinatie
dingen vermogen te doen, wonderlijik voor
onze oogen, omdat wij veel te eng in ons be-
grip en te kortzichtig zijn en ook een veel
en veel te kinderlrjk-naieve voorstelling heb-
ben van den eeuwigen God?
Zooals Thomas Hood het zong:
Nog zie ik vaak als in mijn jeugd
De dennen slank en hoog;
Toen dacht ik dat hun top wel rees
Tot aan den hemelboog.
't Was misgezien, dat weet ik nu,
Maar 't geeft mij weinig vreugd,
De hemel is veel verder af
Dan in mijn prille jeugd.
En toch bij dieper doorgraven van de
schepping, van het gebied en het leven des
geestes ook, stuit Ge op God. Neen, 't is niet
Uw naam worde geheiligd, eeuwige, mobiele
ether, maar Uw naam worde geheiligd en Uw
wil geschiede, o God!
God is de werkelijk levende Geest, de lei-
dende Voorzieningheid, die niet door de
natuurwetten wordt weggeduwd. Dat zag de
oppervlakkige geleerdheid der 19e eeuw, die
juichte en blijde was om de gedane uitvin-
dingen en onderzoekingen, niet in! En daar-
om was zij wars van het Christendom, het
eenvoudige, waarachtige, van Christus, van
den Almachtige! en de half of kwartgeleerd-
heid der toenmalige Multatulianen zeide in
waanwijsheid bewijs van zoo weinig wijs-
heid het na: Er is geen God. Maar ik las
eens van den kiezelsteen die geplant was
naast een zaad. De steen ligt dood en moet
blijven liggen zooals hij ligt. Het zaad schiet
op en schiet wortel. Zijn natuur eischt dat.
En als nu die steen straks de plant kon zien,
zou hij dat een wonder noemen. Zoo is de
kortzichtigheid van den mensch, die de ver-
vulling van een wet die hij niet kent, niet
verstaat, terwijl voor God alles even natuur
lijk is als de opgang en ondergang van de
zon. Ook als men een taal niet verstaat, heeft
-zij wel zin.
God is groot. En eere aan die geloovige
kinderen Gods, die zich niet van de wijs lieten
brengen door de schijngeleerdheid der 19e
eeuw, maar vasthielden in het geloof aan den
Heer.
Zij lieten in het gemoed God niet wegduwen
door de kennis en ontdekking van vele
wetten der natuur. Zij duwden God niet
terug als de Dei'sten tot het vertrek van den
uurwerkmaker, die zijn uurwerk had afge-
leverd en zich er verder niet mee wilde be-
moeien. Voor hen blrjft Gods hulp en bij-
stand mogelijk en hun kracht en hun troost.
Zijn voorzienigheid leidt hen. En ook al was
lang niet altijd Gods leiding overeenkomstig
hun vurig verlangen, zij geloofden dat God
beter het wist wat goed was voor hen en
voor anderen en hadden het „Uw wille ge
schiede" in al hun eenvoudig gelooven ge
leerd en waren daarin en daardoor eenswil-
lens met God.
Ik heb eens gelezen hoe in een zeer natten
zomer in Engeland in de godsdienstoefeningen
als om strijid werd gebeden om droog weer,
maar dat de bekende socioloog Charles Kings-
ley dat weigerde en toen men hem het kwa-
lijk nam zeide: hoe kunnen wij weten of als
wij God vragen om mooi weer thans, wij niet
bidden om cholera in't volgend jaar. Ik vrees
inderdaad dat 't zoo zal zijn en daarom acht
ik het aanmatigend om te bidden om mooi
weer. Ziet! Wij mogen, wij moeten met al
onze zorgen en moeiten bij den Heer komen
en dat is ook de kracht geweest onzer groote
voortrekkers, maar met het ,,Uw wil ge
schiede".
God ziet meer! En ook thans is er groote
verheffing van den geest noodig om het juiste
beeld van God, onzen Vader, te krijgen. Er is
zoo'n heerlyk mooi vers van Sam Foss:
Een knaap groeid'op in't klein gedoe
En 't kleine leven van een kind,
Hij droomde nooit van 't groot heelal,
Waardoor zich breed de melkweg vindt.
Klein was zijn leven, klein zijn werk,
Klein was de God, tot Wien hij bad,
Tot plots 't besef kwam van 't heelal,
't Heelal, dat eind noch grenzen had.
Hij zag den cosmos, grootsch en wijd,
Doch zijn geloof slonk meer en meer.
Zijn kleine Godheid ging te loor,
Als opgeslokt door 't sterrenheer.
Een and're knaap, die juist als hij
In 't klein gedoe geboren was,
Zocht steeds naar kennis der natuur
In bosch en duin, in wei en plas.
Hij hoorde God in 't vogelkoor,
In 't beekgemurmel klonk Zijn stem,
Hij kende God in 't morgenrood
En d'avondstilte sprak van Hem.
Hij zag de grenzen van 't Heelal
Zich* verder plaatsen keer op keer,
Maar ook zijn Godsbeeld groeide uit,
En, was 't heelal groot, God was meer.
Tegen den geest die oordeelde het te weten
en toch zoo klein en bekrompen was, moest
men de juiste gedachte Gods en het goede
beeld Gods stellen. En men deed dat met de
vreugdevolle zekerheid, waarvan psalm 138
zingt.
Dat was de heerlijke levenspsalm van de
voormannen, van de strijdende leiders en lij-
dende strijders voor het Christelijk Onderwijs,
die daardoor bevochten de geestelijke vryheid
van ons volk.
Hun in God geheiligde persoonlijkheid deed
wat mogelijk leek gelukken op Gods tijd. Him
geloof gaf kracht. God was voor hen niet ver
af. Hij is de inwonende tegenwoordigheid in
deze wereld. Hij beheerscht alles. De wetten
der natuur bekende of ons niet bekende
zijn Zijn manier van handelen, van Hem. God
is niet als die Fransche burgerkoning Louis
Philippe, die zeide: ik ben wel de vorst, maar
ik regeer niet. Integendeel: God regeert en ge
lijk God den mensch verstand heeft gegeven
om door zijn persoonlijkheid te heerschen over
de natuurwetten en de schoonste kathedralen
tot zijn lof daardoor kan tot stand brengen
of de belangrijkste werken ten dienste der
menschheid als een tunnel onder de Schelde
kan daarstellen, zoo berusten die wetten in
Zijn hand en zal niet een museh op de aarde
vallen zonder Uwec vader, zegt Jezus Chris
tus. Zoo wendt en regelt hij der wereld loop
en ook onzen levensloop. Zoo leidde hij ook
het geestelijk leven van het voorgeslacht.
Op Hem was hun vertrouwen. Op Hem zij
ook het onze. De oude rabbijnen verhalen van
een moeder, die twee zoons had, welke zij beide
evenzeer liefhad. De een was tuinier, de ander
pottenbakker. De een vroeg zijn moeder of
zij God voor hem wilde bidden om regen voor
zijn planten; de ander had droogte noodig
voor zijn pottenmakerij en vroeg of zij voor
hem droogte wilde vragen. Wat moest zij nu
doen? Zij weifelde en weifelde en liet het ein-
delijk over aan God.
Het gebed is niet schrijft een Ameri-
kaansch Godgeleerde het gebed is niet een
machine, gegarandeerd door de theologen als
een werktuig om te maken dat God doet wat
de klanten willen: Neen, er zij gebed in
't geloof, dit toch vraagt alles in onderworpen-
heid aan God. Dit is het groot verschil met
het geloof in het gebed, dat zoo dikwijls God
de wet wil stellen en het gebed tot een
tooverformule maakt. Gebed in 't geloof
bracht de gemeenschapsoefening tusschen
God en de ziel onzer oude strijiders, deed hen
volhouden en werken en strijden en wachten
tot Gods tijd.
En wij staren hen dankbaar na en in de
groote moeilijkheden van onzen tijd, bij de
verdwaasdheid van zinnen, bij de starheid
van begrippen, bij de sleur en slaafsheid van
ingekankerde gewoonten, bij de logheid van
onzen geest, bij de schrikkelijke eigeegerech-
tigheid, die er zoo dikwijls wordt gevonden
en het geestelooze in geestdoodend formalis-
me zoo vaak opgegaan bestaan wat ik
geen leven durf noemen ook in zich noe-
menden Christelijken kring bij de grenzenlooze
versplintering in groepen en partijen: Ver-
ootmoedige men zich weder, schare men
knielend zich weder om het kruis. Zie op het
kruis! en leef! Wat beteekent dat kruis? Wat
is het voor U? Voor U, naneven dier vrome
en biddende strijders!
In den nacht van zorg, van moeite, van
lijden, van vertwijfeling schier over zooveel
millioenen uitgespreid, staat het kruis, lich-
tend daar! Och, mocht men het zien!
Dat kruis overwon! De sterkste steun-
pilaren der wereld vielen: kapitaal, waarnaar
de menschen haken en wat zooveel leed heeft
gebracht, zooveel nijd en haat en zelfzucht
heeft gevoed en opgewekt, zooveel vijand-
schap bracht en koudheid van hart en kilheid
van gemoed, het bleek niets waard te zijn.
Eer en positie en verstand, wat beteekent
het? Het leven is zoo onzeker mogelijk
tenzij het Kruis overwon! En in dat teeken
zult Gij overwinnen! In het voetspoor van
Christus! In zelfverloochening, in liefde, in
gehoorzaamheid tot in den dood. Hij is de
Middelaar Gods en der menschen. Van Zijn
geest ook de school doortrokken, naar Zijn
geest het gemoedsleven van Uw kind ge-
vormd! En moge God's geest breken het hart
dat zich nog sluit en wooing daarin maken
en dies de stuwkracht zijn van ons leven
want er is nergens anders heil voor het heden
en de toekomst.
Bij de Christus! ja bij Hem, Europe!
Vindt Ge in Uw heden troost
en voor Uw toekomst hope.
Met onverdeelde aandacht werd deze rede,
die weder getuigde van de diepe kennis van
Mr. Dieleman ook op dit gebied, gevolgd.
LUXOR-THEATER.
„Love me to night".
Wat in de Paramountfilm „Love me to
night" v66r alles moet bewonderd worden is
verreweg het beste: geest! En wel: geest in
zijn blijmoedigsten vorm. Men denke zich in:
een arm snijdertje dat een groot heer heeft
uitgedost, maar geen betaling krjjgt, waagt
het, naar het betooverde slot te gaan om geld
los te krijgen. Hier, waar een schoone prinses
aan flauwten lijdt, waar stokoude hofdames
kakelen als verschrikte kalkoenen, waar alles
is omweven door het spinrag der eeuwen en
de maan blinkt op vergeten glorie, komt ons
snijdertje met al zijn bravour-de-mCtier bm-
nen, aanschouwt de prinses en wordt verliefd
en de prinses op hem
En dit charmant, ragfijn spottend sprookje
laat men in den tegenwoordigen tijd spelen.
De regisseur van „City Streets" en de door
onze stiefvaderlijke censuur verboden „Strange
Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde". Rouben
Mamoullan heeft dit gepresteerd.
Mamoulian's film is verfjjnd aristocratisch
en voorts is het goede humeur, zijn de sonny
grapjes in deze film opmerkelijk.
Maurice Chevalier heeft in deze film ette-
ljjke liedjes te zingen. Als steeds: gracieus,
met bonhommie en zijn innemenden glimlach.
Maar in deze film is hij veel meer dan enkel
chansonnier, is hij ook een acteur ver boven
de middelmaat. In het bijzonaer biedt hij in
deze film een Apachenlied zoo meesterlijk aan
dat het ver boven Chevalier's vroeger werk
uitkomt.
Het ontwaken van Parijs en de begeleiding
van het geluid komt op den sterk contrapunt
van stilte na, de stroohoed van Maurice. Met
een glissando van kwinkslagen en lachende
blikken glijdt Maurice langs de vrouwen en
meisjes op den weg naar zijn winkel. Een
vluchtige veeg en het stof is van den vloer.
Hoe pakt de heerlijke, zonnige luchthartigheid
en de humor ons aanstonds. Hoe zijn wij een
tikje jaloersch op hem, die den dag weet te
plukken. Dan de geestige verbreiding van het
liedje: „Is n't it romantic".
Dan de scenes met het welbewaakt weeuw-
tje en het wisselspel van close-ups bij het
liedje „Mimi", het gemaskerd bal en de jacht
van Jeanette achter haar kleermakertje aan,
met aan het einde de afgewerkte stoom, die
het zoet geheim verbergt, dat zich wel raden
laat.
Jeanette Mac Donald vertoont niet de stij-
ging van Maurice in gelijke mate. Doch Jea
nette als het smachtende kind van nauwelijks
duizend weken, weduwe van een grijsaard, die
82 was, toen hij met haar trouwde, Jeanette,
natuurlijk weer in nCgligC, als tegenspeelster,
wie aarzelt dan nog.
Het publiek heeft verbazend veel schik in
de film met Maurice als de kleermaker, die
veel klanten, nog meer vrouwen, maar helaas
geen geld kan krijgen; Maurice als de voorge-
wende vluchteling van koninklijken bloede;
Maurice als ruiter ter vossenjacht en Maurice
de chansonnier. De lach is niet van de lucht,
en aan alles merkt men, dat men zich koste-
lijk amuseert. Een kostelijke farce, om te gaan
zien.
MEDEDEEUNG VAN DE GEWESTELIJKE
AARDAPPELORGANISATIE VOOR ZEELAND
BIJ VEFfKORTING G. A. Z. GENOEMD.
Het Bestuur van de Gewestelijke Aardappel-
Organisatie voor Zeeland, brengt het volgende
onder de aandacht van de aardappeltelers en de
belanghebbendeti bij den aardappelhandel in
deze provincie.
Bij Koninklijk besluit van 4 September j.l.
S. B. No. 466, is een steunregeling ten behoeve
van de consumptieaardappelen tot stand geko-
men. De uitvoering ervan is opgedragen aan de
Nederlandsche Aardappelcentrale, -bij verkorting
de N. A. C., Kazernestraat 3, Den Haag, telefoon
180994. De N, A. C. is opgericht in den vorm
van een stichting.
Uitvoering in Zeeland.
De Nederlandsche Aardappel Centrale wordt
bij de uitvoering bijgestaan door Gewestelijke
Organisaties. Voor Zeeland is de Stichting in
het leven geroepen: „Gewestelijike Aardappel-
Organisatie voor Zeeland" (G. A. Z.).
Het bestuur van de G. A. Z. wordt gevormd
door de heeren: Iz. P. v. d. Weele, voorzitter,
C. P. Vogelaar, C. Franse, W. L. Klompe, A. E.
Langenhorst, J. G. van Langeraad, A. H. de
Milliano, E. Vermue, C. D. van Wijck en Ir. J.
D. Dorst, Secretaris.
Het Secretariaat van de G. A. Z. is voor-
loopig gevestigd op het Landbouwhuis te Goes,
Inventarisatie.
De in Zeeland met aardappelen bebouwde op-
pervlakte is ge'inventariseerd waarbij de telers
tevens in de gelegenheid werden gesteld, door
onderteekening van een formulier, zich aan te
sluiten bij de G.A.Z. Alleen aan hen, die zich
bij de G.A.Z. habben aangesloten zullen vervoer
bewijzen worden af gegeven. Aan hen die geen
aangeslotenen zijn van de G.A.Z. is dientenge-
volge alle vervoer van aardappelen verbodeb.
Hun wordt hiermede tevens verboden aardappe
len te vervoeren of te verkoopen. Hierop zal
controle worden uitgeoefend en bij overtreding
de noodige maatregelen worden genomen. Allen
die zich nog niet aansloten bij de G.AJZ. raden
wij in eigen belang aan zich alsnog aan te melden
bij de Kringsecretarissen, waarvan de adressen
hieronder worden vermeld. Men wachte met de
aanmelding niet te lang, daar binnenkort de ge
legenheid daartoe gesloten zal worden.
Telers met 10 aren of minder aardappelen.
Bij deze telers is niet gelnventariseerd. Wan
neer ziji echter aardappelen willen vervoeren of
'verkoopen moeten zij zich aansluiten bij de
G.A.Z., daar andejrs geen vervoerbewijzen
worden afgegeven. Bij de Kringsecretarissen kan
men alsnog een formulier verkrijgen.
Alle telers die zich bij de G.A.Z. aansluiten
worden erkende telers genoemd.
Cobsumptieaardappelen.
Onder consumptieaardappelen worden ver-
staan, alle aardappelen in de maat 35/60 mM
vierkante maat, (de hormaat van 33 mM is hier
mede gelijk gesteld) en een maximale lengte van
8 cM. Deze maten gelden zoolang geen andere
worden vastgesteld. Wanneer in het volgende
van consumptieaardappelen wordt gesproken
wordt dus steeds deze maat bedoeld.
Minimumprijzen co|nsiimptieaardappelen.
Zooals op het inventarisatieformulier is aan-
gegeven, worden 4 groepen consumptieaardap
pelen onderscheiden. Voor iedere groep is een
minimumprijs vastgesteld. De minimumprijzen
voor consumptieaardappelen zjjn voor
groep I: Bravo, Zeeuwsche Bonte, Zeeuwsche
Blauwe, De Wet, Duinaardappelen en daarmede
gelijk te stellen soorten f 3
groep II: Eigenheimer, Bonte Star, Beve-
lander, Furore, Koh I Nor, Noordeling, Roode
Star, Souvernir en daarmede gelijk te stellen
soorten f 2,
groep III: Alpha, Bintje, Eersteling, Erdgold,
Friso, Gelkaragis, Great Scott, Industrie, Ideaal,
King Edward, Majestic, Monocrat, Present,
Royal Kidney, Triumph, Wilde Duke en daar
mede gelijk te stellen soorten f 1,50;
groep IValle zand- en veenaardappelen f 1,25.
Bewaarpremies.
Boven deze minimum richtprijzen moet voor
de aardappelen van de groepen I, II en III een
toeslag aan den teler betaald worden. Voor
levering in de periode van 1 December1 Maart
bedraagt deze Maart 0,20, April f 0,40 en Mei
tot het einde seizoen 0,60 per 100 KG. Voor
zandaardappelen zijn deze bedragen op de helft
van de genoemde vastgesteld. Van deze mini
mumprijzen (dus niiet van hetgeen de verbouwer
boven den minimumprijs heeft ontvangen) wordt
V* door het Gewest ingehouden, om met het
saldo van het heffingsfonds de overblijvende con
sumptieaardappelen te steunen en zoo mogelijk
nog een gedeelte erv^n uit te keeren.
Deze minimumprijzen dient de teler minstens
te bedingen. Het is den teler verboden voor
prijzen lager dan den minimumprijs te verkoo
pen, doch hij mag zonder eenig bezwaar boven
de minimumprijzen aanbieden. De kooper is ver-
plicht minstens de vastgestelde minimumprijzen
voor de verschillende soorten te betalen. De koo
per moet als handelaar erkend zijn. De minimum
prijzen gelden bij levering franco laadplaats.
Onverkochle consumptieaardappelen.
Consumptieaardappelen die op het einde van
het seizoen onverkocht zijn gebleven, worden
door de Centrale overgenomen, waarbij rekening
wordt gehouden met het bewaarloon. Op welke
wijze dit zal geschieden zal nader wordeo mede-
gedeeld.
Vervoer van aardappelen.
Met ingang van 4 September j.l. werd het ver
voer van alle aardappelen alleen toegestaan,
wanneer dit gedekt was door een geldig vervoer-
bewijis. Het vervoer van hoogstens 10 KG aard
appelen, wanneer deze kennelijk bestemd zijn
voor een gezin om te worden gebruikt, is toe
gestaan.
Partijen aardappelen die zonder vervoerbewijs
worden venvoerd, kunnen in ibeslag worden ge
nomen, terwijl de desbetreffende teler of hande
laar strafbaar is.
Vervoer van aardappelen van het land naar
het bedrijf is vrij wanneer dit niet over den
openbaren weg geschiedt. Wanneer het vervoer
wel over den openbaren weg geschiedt, moet de
lading vergezeld zijn van een gratis te verkrij
gen vervoerbon.
Verkoop van aardappelen.
Verkoop van aardappelen is slechts mogelijk
aan erkende handelaren (grossiers, kleinhande-
laren). Zij die aannemelijik kunnen maken, dat
zij handel dreven in aardappelen zullen als zoo-
danig kunnen worden erkend. Verbouwers die
gewoon waren hun aardappelen, rechtstreeks aan
den oonsument of den kleinhandelaar te ver
koopen, kunnen dit voorloopig blijven doen.
Alle verkoopen van consumptieaardappelen
moeten geschieden op koopbriefjes die volledig
moeten worden ingevuld en door kooper en ver-
kooper moeten worden onderteekend. Deze koop
briefjes zijn tegen een vergoeding van 10 cent
per boekje (25 stuks) voor de handelaren ver-
krijgbaar bij de Kringsecretarissen der G. A. Z
of bij het Secretariaat te Goes.
Deze koopbriefjes worden doorgeschreven in
drievoud, een exemplaar is voor den teler, een
voor de handelaar en een wordt opgezonden of
meegenomen naar het kantoor waar een betaald
vervoerbewijs wordt gevraagd. De regeling is in
de koopbriefjes vermeld.
Vervoer van het bedrjjf of de groeiplaats naar
de laadplaats.
Dit mag uitsluitend geschieden onder een ver
voerbon. Deze vervoerbons zijn voor de telers
gratis verkrijgbaar bij de Districtskantoren. De
adressen zijn in de Provinciale Nieuwsbladen
bekend gemaakt.
Vervoer per vrachtauto of ander vervoermid-
del (b.v. wagen of kar), niet naar laadplaats of
bewaarplaats.
Dit mag uitsluitend geschieden in door den
controleur van de G. A. Z. geplombeerde zakken
en onder betaald vervoerbewijs. Verzoeken tot
plombeering moeten gericht worden aan het
adres van den Kringsecretaris. Dit plombeeren
geschiedt gratis.
Betaald vervoerbewijs.
De handelaar grossier, eommissionnair, klein
handelaar, die de aardappelen ontvangt of de
verbouwer die voorloopig is toegestaan om
aardappelen rechtstreeks aan den kleinhandel of
den consument te verkoopen, moet een betaald
vervoerbewijs aanvragen bij een van de volgende
adressen
Schouwen en Duiveland:
P. S. van Donge, Dreischor.
H. J. Gast, Brouwershaven.
P. Hanse, Elkerzee.
T. L. Jonker, Haamstede.
B. J. van Oeveren, Bruinisse.
Jac. Romeijn, Ouwerkerk.
F. C. Hanse, Zierikzee.
J. Evertse, Kerkwerve.
Tholen en St. Filipsland:
A. Goedegebuure, St. Annaland.
C. G. Hage, St. Maartensdijk.
W. L. Klompe, Tholen.
J. A. Stols, St. Philipsland.
M. P. Tazelaar, Stavenisse.
Veiling St. Annaland (voor aardappelen op
de veiling gekocht).
Zuid-Beveland.
A. van Loenboud, Qvezande.
Landbouwhuis, Goes.
Veiling Goes (voor aardappelen op de veiling
gekocht).
en de adressen die nog nader bekend zullen
worden gemaakt.
Noord-Beveland
J. C. Noordhoek, Kamperland.
W. C. Noordhoek, Geersdijk.
Z. C. Salome, Kortgene.
M. Tajzelaar, Colijnsplaat.
J. J. v. d. Maas, Wissekerke.
Walcheren:
W. de Buck, Veere.
C. Jongepier, Koudekerke.
W. Louwerse, Souburg.
J. J. Mesu, N.- en St. Joosland.
Veiling Walcheren, Middelburg (voor aard
appelen op de veiling gekocht).
West Zeeuwseh-Vlaanderen
G. v. d. Bossche, Oostburg.
P. Quaak, Breskens.
Oost Zeeuwseh-Vlaanderen:
J. W. Bakker, Axel.
A. Bruggeman, Sas van Gent.
R.K. Landbouwwinterschool, Hulst.
M. de Putter, Axelschestraat 83, Ter Neuzen.
Deze betaalde vervoerbewijzen zijn slechts
verkrijgbaar na betaling van een heffing en een
marge. Deze heffingen en marge moeten betaald
worden uitsluitend door storting van het geld op
het postkantoor, voorloopig op postrekening
No. 10261 ten name van Iz. P. v. d. Weele,
Colijnsplaat. Na overlegging van het stortings-
bewijs, dat wordt ingenomen, en het koopbriefje
wordt het betaalde vervoerbewijs (rood) afge
geven.
Deze heffing is voor alle consumptieaardappe
len f 1,per 100 KG of gedeelte daarvan, ter
wijl daamaast een marge betaald moet worden
al naar gelang de plaats van bestemming. In
afwachting van een nadere regeling voor de
marge-restitutie is deze voor alle plaatsen buiten
Zeeland op 1,per 100 KG gesteld. Nadat de
marge-restituties zijn vastgesteld zal een terug-
betaling of verrekening van de teveel betaalde
marges volgen.
De verbouwer die rechtstreeks aan den klein
handelaar of den consument in Zeeland ver-
koopt betaalt aan heffing en restitutie-marge
totaal 1,75 per 100 KG.
De gang van zaken bij de uitvoering is dus
in het kort de volgende:
De kooper maakt voor elken koop het koop
briefje op in drievouw onderteekend door hem en
door den teler. Een van de koopbriefjes geeft de
kooper aan den teler. De teler haalt voor het
vervoer een gratis vervoerbon op het districts-
kantoor. Deze bon is uitsluitend geldig voor
vervoer op den dag en zoonoodig het uur waar-
op het Vervoer bepaald is.
De kooper kan tegen inlevering van een exem-
plaar van een koopbriefje de vervoerbons en van
het stortingsbewijs op de girorekening van de
G. A. Z. een betaald vervoerbewijs ontvangen.
Dit betaald vervoerbewijs (rood) geldt alleen
voor de bepaalde lading. Zoo noodig wordt het
uur waarop de partij vervoerd wordt op dit ver
voerbewijs aangeteekend.
Indien de kooper bij") het aanvragen vein een
vervoerbewijs niet kan weten hoeveel hem ge-
leverd wordt, dient hij een zoo groote storting
te verrichten dat deze zeker voldoende is voor
een voldoend groote hoeveelheid. Het teveel
betaalde wordt later verrekend. De ingeladen
gewichten worden aan de lading- of leverings-
plaats door een controleur gecontroleerd. Nim-
mer mag meer worden ingeladen als voor de
hoeveelheid waarvoor betaald vervoerbewijs is
afgegeven. Het ingeladen gewicht dient over-
een te stemmen met het aantal KG op het ver
voerbewijs.
De kooper betaald niet aan den teler, maar
aan de G. A. Z. Deze betaling moet plaats heb-
ben uiterlijk op den marktdag volgende op de
week waarin de aardappelen werden geleverd
en in ieder geval binnen 10 dagen na levering.
De heffing, de marge-restitutie moeten voor dat
het betaald vervoerbewijs kan worden afgegeven,
betaald zijn. Heeft de kooper van een bepaalde
partij aardappelen niet alles binnen 10 dagen be
taald, dan worden te zijmen name geen vervoer
bewijzen meer afgegeven. Alle betalingen wor
den gestort op de girorekening van de G. A. Z.
Zoodra de kooper de prijs van de aardappelen
aan de G. A. Z. heeft voldaan, worden de ver-
koopers door de G. A. Z. per postcheque betaald
na inhouding van van den minimumprrje.
Aansprakelijkheid van de G. A. Z. tegenover
de telers en de handelaren.
De G. A. Z. stelt zich in geen enkel opzicht
aansprakelijk voor eventueele wanbetaling door
den kooper der aardappelen aan de G. A. Z.
Het is dus van belang dat de teler met zorg
zijn kooper uitkiest, daar alle gevolgen van even
tueele wanbetaling voor zijn rekening zijn. De
G. A. Z. kan evenmin verantwoordelijk worden
gesteld voor eventueel financieele schade door
welke oorzaak dan ook door den handel geleden.
Voorbeelden.
Eerste geval. Een teler verkoopt aan een
handelaar of een eommissionnair die daartoe
gemachtigd is, 5000 KG Zeeuwsche Bonte. Deze
koop wordt dus op een koopbriefje bevestigd en
in drievoud opgemaakt. De boer moet voor
Zeeuwsche Bonte bestemd voor consumptie
minstens 3,per 100 KG bedingen. De han
delaar stort op de girorekening van de G. A. Z.
de heffing, de restitutie-marge. Laten we ver-
onderstellen, dat de aardappelen geleverd wor
den in het schip. Hij moet dus betalen voor
heffing f 1,per 100 KG, voor restitutie-marge,
in afwachting van een nadere regeling, eveneens
f 1,per 100 KG. Totaal dus f 2,per 100 KG.
Na ontvangst van de gelden van den kooper der
aardappelen ontvangt de teler van den mini
mumprijs, dus 2,25 per 100 KG.
Tweede geval. Een teler verkoopt aan een
kleinhandelaar in Zeeland 200 KG Eigenheimers.
Voor hoeveelheden tot 200 KG moet tegelyker-
tijd met het betalen van de heffing de restitutie-
marge tevens betaald worden de prijs waarvoor
de aardappelen zijln gekocht.
In dit geval moet de kleinhandelaar betalen
minstens f 2,per 100 KG voor de aardappelen,
voor heffing 1,voor restitutie-marge 0,75,
dus totaal 3,75.
De boer ontvangt van de G. A. Z. X 2,
f 1,50.
Derde geval. Een teler verkoopt aan een con
sument in Zeeland 500 KG Zeeuwsche Bonte a
4,Ook deze teler moet van den minimum
prijs afstaan fn dit geval f 0,75. Aan heffing
moet hij betalen 1,en aan restitutie-marge
f 0,75. Totaal moet hij aan de G. A. Z. betalen
alvorens hem een vervoerbewijs zal worden ver-
strekt 0,75 1,— 0,75 /2,50 per
100 KG.
De teler ontvangt nadat de kooper de G. A. Z.
betaald heeft van den minimumprijs is 2,25
en de 1,die boven den minimumprijs werd be
taald, dus totaal 3,25 per 100 KG.
Andere gevallen zijn thans wel na te rekenen.
De teler, die zijn aardappelen verkoopt, dient
er dus rekening mede te houden, dat van den
minimumprijs steeds wordt ingehouden, welke
gelden gestort worden in een fonds, dat na af-
trek van de onkosten dient om de onverkochte
consumptieaardappelen te steunen en om moge
lijk een toeslag te geven o.m. op den export. De
teler mag niet beneden den minimumprijs, doch
mag gerust tegen een hoogeren prijs verkoopen.
Minimumprijzen voor den handel.
Deze mag de aardappelen niet lager verkoopen
dan tegen een prijs die verkregen wordt door
optelling van den prijs der aardappelen, de hef
fing en de marge van een gulden.
Re-expeditie
Indien een party aardappelen waarvan kan
bewezen worden dat de heffing en de marge
reeds zijn betaald, opnieuw vervoerd moeten
worden, dan kunnen gratis vervoerbewijzen ter
beschikking worden gesteld door de Kring
secretarissen.
Export van aardappelen vallende buiten de
vastgestelde consumptiemaat.
Is toegestaan onder een gratis vervoerbewijs
en indien bewezen kan worden, dat zij inderdaad
voor export bestemd zijn.
Kriel en bonken.
Voor alle aardappelen vallende buiten de vast
gestelde consumptiemaat kan een gratis ver-
voerbewjjts worden afgegeven. Deze aardappelen
worden by inlading of op de plaats van aan-
komst gedenatureerd (ongeschikt gemaakt voor
menschelijke consumptie).
Controle.
De controleurs van de N. A. C. en de G. A. Z.
zjjn belast met de controle op de naleving der
voorschriften. Bij vervoer van aardappelen zon
der vervoerbewijs is de vervoerder strafbaar en
kan de lading en het voertuig door de politie
in beslag worden genomen.
Bij overtreding zal een geldboete kunnen wor
den opgelegd van ten hoogste 10.000, of de
erkenning als teler of handelaar kunnen worden
ingetrokken. Wij verzoeken den telers, den
handelaren en alle andere personen die met de
aardappelsteunregeling te maken hebben, met
nadruk om zich stipt aan de voorschriften te
houden en zoo noodig inlichtingen te vragen.
Onbekendheid of onopzettelijke overtredingen en
dergelijke oorzaken zullen nimmer als veront-
schuldiging kunnen worden aangenomen.
Ten slotte vestigen wjj de aandacht van onze
telers op het volgende.
De aardappelsteunregeling grijpt in de vrjj)-
heid van het bedrijf. Wanneer men echter na-
gaat, dat in geval geen steunregeling was ge-
komen slechts ruim een derde van de geprodu-
ceerde hoeveelheid aardappelen In Nederlaad
geconsumeerd zou worden en als men in aan-
merking neemt de exportbelemmeringen, ook
voor aardappelen, dan moet men wel tot de over-
tuiging komen, dat de aardappel-deb&cle van
1932 zich zou hebben herhaald indien door de
Regeering niet zou zijn ingegrepen.
De vastgestelde minimumprijzen voor con
sumptieaardappelen mogen vanzelfsprekend niet
worden vergeleken met de prijzen die voor het
inwerking treden van de steunregeling worden
be steed.
De grondslag van de aardappelsteunregeling
is om te komen tot een beperking van de aange-
boden hoeveelheden consumptie-aardappelen
waardoor de maat die voor consumptie nog mag
worden aangeboden beperkt is. Dit beperkte
aanbod zal uiteindelijk een voordeel moeten zijn
voor de telers van aardappelen.