LAHDB0UWBE1ICHTEH. t Geloof werd voor niets geacht. Reeds in 1682 zong Otway: Gij wenscht mijn rede Geblinddoekt mee te voeren als een [tamme leeuw, Beroofd van al mijn kracht, die straks Als hij gehoorzaamheid geleerd heeft, Neer mag zitten en zijn kunsten toonen, Die Gij dan teek'nen van 't geloove noemt. Hoe geheel anders was en is de geest der Heilige Schrift die hiertegen streed. De Bijbel gaat vanzelf als geheel natuurlijk nit van Gods bestaan, van Gods Voorzienig- heid, van Gods scheping en leiding. De Bijibel kent bet niet als een bezwaar dat een scha- penvacbt nat is als alles er om heen droog is, of droog als alles er omheen nat is. (Rich- teren 6 37 v.v.). De zon staat stil of gaat vooruit. Der zonnewijzer scbaduw wijst ach- teruit of loopt voor. Het ijizer van de bijl drijft of zinkt (2 Kon. 6 5). En dan zegt soms nu nog wel de Christen, die twijfelmoedig is, dat het toen zoo'n ande- ren tijd was, dat men toen dat een wonder noemde, omdat men de natuurwetten niet kende. Maar thans weet men veel meer. Op de seconde af wisten b.v. Engelsobe astronomen te vertellen wanneer in Afrika, waarheen ze gereisd waren om het te zien, een zonsver- duistering zichtbaar zou worden. „Het heelal en zijn wetten zijn absoluut, zijn onverbidde iijk logisch, zoo onverbiddeiijk als een nood- lot, zoo absoluut als tyrannie, zoo onbarm- hartig als de dood, te grootsch om te loven, te meedoogenloos om te vermurwen, 't heeft geen oor voor 't gebed; geen hart voor sym- pathie, geen arm om te verlossen!" Is het wonder dat de diepere kennis der natuur en de ontdekking van zooveel krach- ten, leidt tot athe'isme En toch zegt een der grootste natuurfilosophen Bacon, leidt het dieper graven, het dieper delven den geest juist tot den godsdienst. Zeker kan men die ijzeren natuurwetten geen geweld aandoen. Maar wie heeft ze ge- steld? Waar een wet is, is een wetgever. De wet der zwaartekracht kan men niet ver- anderen. Zg is onverbiddeiijk en volgens haar loopt het water naar beneden, volgens haar drrjift het zwaardere niet op het lichtere en tochop de bovenste verdieping van de New-Yorksche hemelkrabbers stroomt water uit de kraan, dat opgevloeid is van beneden, meters en meters diep en toch doorklieft de oceaanstoomer de groote zee naar ons Indie en toch doorklieft het luchtschip het groote, ijle luchtruim! De mensch is dus niet een slaaf der natuurwetten. Ziet eens wat men- schelijk ingrypen vermag! Ziet het b.v. in de groote fabriek te Sluiskil, waar reuzen- machines staan opgesteld en werken zonder eenige natuurwet te schenden en toch schijn- baar met opheffing van elke wet, eenvoudig omdat menschelijk vernuft de verschillende krachten beheerschte en wist te combineeren, te gebruiken, ten dienste te stellen en juist zoo goed ten dienste stellen kdn, omdat zg zoo onverbiddeiijk juist werken en de wjjze wetgever ze zoo had gemaakt. Zou God die wetgever zelf niet veel meer tegen deze wetten kunnen zeggen: ga en zjj gaan, komt en zij komen en door schikking en combinatie dingen vermogen te doen, wonderlijik voor onze oogen, omdat wij veel te eng in ons be- grip en te kortzichtig zijn en ook een veel en veel te kinderlrjk-naieve voorstelling heb- ben van den eeuwigen God? Zooals Thomas Hood het zong: Nog zie ik vaak als in mijn jeugd De dennen slank en hoog; Toen dacht ik dat hun top wel rees Tot aan den hemelboog. 't Was misgezien, dat weet ik nu, Maar 't geeft mij weinig vreugd, De hemel is veel verder af Dan in mijn prille jeugd. En toch bij dieper doorgraven van de schepping, van het gebied en het leven des geestes ook, stuit Ge op God. Neen, 't is niet Uw naam worde geheiligd, eeuwige, mobiele ether, maar Uw naam worde geheiligd en Uw wil geschiede, o God! God is de werkelijk levende Geest, de lei- dende Voorzieningheid, die niet door de natuurwetten wordt weggeduwd. Dat zag de oppervlakkige geleerdheid der 19e eeuw, die juichte en blijde was om de gedane uitvin- dingen en onderzoekingen, niet in! En daar- om was zij wars van het Christendom, het eenvoudige, waarachtige, van Christus, van den Almachtige! en de half of kwartgeleerd- heid der toenmalige Multatulianen zeide in waanwijsheid bewijs van zoo weinig wijs- heid het na: Er is geen God. Maar ik las eens van den kiezelsteen die geplant was naast een zaad. De steen ligt dood en moet blijven liggen zooals hij ligt. Het zaad schiet op en schiet wortel. Zijn natuur eischt dat. En als nu die steen straks de plant kon zien, zou hij dat een wonder noemen. Zoo is de kortzichtigheid van den mensch, die de ver- vulling van een wet die hij niet kent, niet verstaat, terwijl voor God alles even natuur lijk is als de opgang en ondergang van de zon. Ook als men een taal niet verstaat, heeft -zij wel zin. God is groot. En eere aan die geloovige kinderen Gods, die zich niet van de wijs lieten brengen door de schijngeleerdheid der 19e eeuw, maar vasthielden in het geloof aan den Heer. Zij lieten in het gemoed God niet wegduwen door de kennis en ontdekking van vele wetten der natuur. Zij duwden God niet terug als de Dei'sten tot het vertrek van den uurwerkmaker, die zijn uurwerk had afge- leverd en zich er verder niet mee wilde be- moeien. Voor hen blrjft Gods hulp en bij- stand mogelijk en hun kracht en hun troost. Zijn voorzienigheid leidt hen. En ook al was lang niet altijd Gods leiding overeenkomstig hun vurig verlangen, zij geloofden dat God beter het wist wat goed was voor hen en voor anderen en hadden het „Uw wille ge schiede" in al hun eenvoudig gelooven ge leerd en waren daarin en daardoor eenswil- lens met God. Ik heb eens gelezen hoe in een zeer natten zomer in Engeland in de godsdienstoefeningen als om strijid werd gebeden om droog weer, maar dat de bekende socioloog Charles Kings- ley dat weigerde en toen men hem het kwa- lijk nam zeide: hoe kunnen wij weten of als wij God vragen om mooi weer thans, wij niet bidden om cholera in't volgend jaar. Ik vrees inderdaad dat 't zoo zal zijn en daarom acht ik het aanmatigend om te bidden om mooi weer. Ziet! Wij mogen, wij moeten met al onze zorgen en moeiten bij den Heer komen en dat is ook de kracht geweest onzer groote voortrekkers, maar met het ,,Uw wil ge schiede". God ziet meer! En ook thans is er groote verheffing van den geest noodig om het juiste beeld van God, onzen Vader, te krijgen. Er is zoo'n heerlyk mooi vers van Sam Foss: Een knaap groeid'op in't klein gedoe En 't kleine leven van een kind, Hij droomde nooit van 't groot heelal, Waardoor zich breed de melkweg vindt. Klein was zijn leven, klein zijn werk, Klein was de God, tot Wien hij bad, Tot plots 't besef kwam van 't heelal, 't Heelal, dat eind noch grenzen had. Hij zag den cosmos, grootsch en wijd, Doch zijn geloof slonk meer en meer. Zijn kleine Godheid ging te loor, Als opgeslokt door 't sterrenheer. Een and're knaap, die juist als hij In 't klein gedoe geboren was, Zocht steeds naar kennis der natuur In bosch en duin, in wei en plas. Hij hoorde God in 't vogelkoor, In 't beekgemurmel klonk Zijn stem, Hij kende God in 't morgenrood En d'avondstilte sprak van Hem. Hij zag de grenzen van 't Heelal Zich* verder plaatsen keer op keer, Maar ook zijn Godsbeeld groeide uit, En, was 't heelal groot, God was meer. Tegen den geest die oordeelde het te weten en toch zoo klein en bekrompen was, moest men de juiste gedachte Gods en het goede beeld Gods stellen. En men deed dat met de vreugdevolle zekerheid, waarvan psalm 138 zingt. Dat was de heerlijke levenspsalm van de voormannen, van de strijdende leiders en lij- dende strijders voor het Christelijk Onderwijs, die daardoor bevochten de geestelijke vryheid van ons volk. Hun in God geheiligde persoonlijkheid deed wat mogelijk leek gelukken op Gods tijd. Him geloof gaf kracht. God was voor hen niet ver af. Hij is de inwonende tegenwoordigheid in deze wereld. Hij beheerscht alles. De wetten der natuur bekende of ons niet bekende zijn Zijn manier van handelen, van Hem. God is niet als die Fransche burgerkoning Louis Philippe, die zeide: ik ben wel de vorst, maar ik regeer niet. Integendeel: God regeert en ge lijk God den mensch verstand heeft gegeven om door zijn persoonlijkheid te heerschen over de natuurwetten en de schoonste kathedralen tot zijn lof daardoor kan tot stand brengen of de belangrijkste werken ten dienste der menschheid als een tunnel onder de Schelde kan daarstellen, zoo berusten die wetten in Zijn hand en zal niet een museh op de aarde vallen zonder Uwec vader, zegt Jezus Chris tus. Zoo wendt en regelt hij der wereld loop en ook onzen levensloop. Zoo leidde hij ook het geestelijk leven van het voorgeslacht. Op Hem was hun vertrouwen. Op Hem zij ook het onze. De oude rabbijnen verhalen van een moeder, die twee zoons had, welke zij beide evenzeer liefhad. De een was tuinier, de ander pottenbakker. De een vroeg zijn moeder of zij God voor hem wilde bidden om regen voor zijn planten; de ander had droogte noodig voor zijn pottenmakerij en vroeg of zij voor hem droogte wilde vragen. Wat moest zij nu doen? Zij weifelde en weifelde en liet het ein- delijk over aan God. Het gebed is niet schrijft een Ameri- kaansch Godgeleerde het gebed is niet een machine, gegarandeerd door de theologen als een werktuig om te maken dat God doet wat de klanten willen: Neen, er zij gebed in 't geloof, dit toch vraagt alles in onderworpen- heid aan God. Dit is het groot verschil met het geloof in het gebed, dat zoo dikwijls God de wet wil stellen en het gebed tot een tooverformule maakt. Gebed in 't geloof bracht de gemeenschapsoefening tusschen God en de ziel onzer oude strijiders, deed hen volhouden en werken en strijden en wachten tot Gods tijd. En wij staren hen dankbaar na en in de groote moeilijkheden van onzen tijd, bij de verdwaasdheid van zinnen, bij de starheid van begrippen, bij de sleur en slaafsheid van ingekankerde gewoonten, bij de logheid van onzen geest, bij de schrikkelijke eigeegerech- tigheid, die er zoo dikwijls wordt gevonden en het geestelooze in geestdoodend formalis- me zoo vaak opgegaan bestaan wat ik geen leven durf noemen ook in zich noe- menden Christelijken kring bij de grenzenlooze versplintering in groepen en partijen: Ver- ootmoedige men zich weder, schare men knielend zich weder om het kruis. Zie op het kruis! en leef! Wat beteekent dat kruis? Wat is het voor U? Voor U, naneven dier vrome en biddende strijders! In den nacht van zorg, van moeite, van lijden, van vertwijfeling schier over zooveel millioenen uitgespreid, staat het kruis, lich- tend daar! Och, mocht men het zien! Dat kruis overwon! De sterkste steun- pilaren der wereld vielen: kapitaal, waarnaar de menschen haken en wat zooveel leed heeft gebracht, zooveel nijd en haat en zelfzucht heeft gevoed en opgewekt, zooveel vijand- schap bracht en koudheid van hart en kilheid van gemoed, het bleek niets waard te zijn. Eer en positie en verstand, wat beteekent het? Het leven is zoo onzeker mogelijk tenzij het Kruis overwon! En in dat teeken zult Gij overwinnen! In het voetspoor van Christus! In zelfverloochening, in liefde, in gehoorzaamheid tot in den dood. Hij is de Middelaar Gods en der menschen. Van Zijn geest ook de school doortrokken, naar Zijn geest het gemoedsleven van Uw kind ge- vormd! En moge God's geest breken het hart dat zich nog sluit en wooing daarin maken en dies de stuwkracht zijn van ons leven want er is nergens anders heil voor het heden en de toekomst. Bij de Christus! ja bij Hem, Europe! Vindt Ge in Uw heden troost en voor Uw toekomst hope. Met onverdeelde aandacht werd deze rede, die weder getuigde van de diepe kennis van Mr. Dieleman ook op dit gebied, gevolgd. LUXOR-THEATER. „Love me to night". Wat in de Paramountfilm „Love me to night" v66r alles moet bewonderd worden is verreweg het beste: geest! En wel: geest in zijn blijmoedigsten vorm. Men denke zich in: een arm snijdertje dat een groot heer heeft uitgedost, maar geen betaling krjjgt, waagt het, naar het betooverde slot te gaan om geld los te krijgen. Hier, waar een schoone prinses aan flauwten lijdt, waar stokoude hofdames kakelen als verschrikte kalkoenen, waar alles is omweven door het spinrag der eeuwen en de maan blinkt op vergeten glorie, komt ons snijdertje met al zijn bravour-de-mCtier bm- nen, aanschouwt de prinses en wordt verliefd en de prinses op hem En dit charmant, ragfijn spottend sprookje laat men in den tegenwoordigen tijd spelen. De regisseur van „City Streets" en de door onze stiefvaderlijke censuur verboden „Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde". Rouben Mamoullan heeft dit gepresteerd. Mamoulian's film is verfjjnd aristocratisch en voorts is het goede humeur, zijn de sonny grapjes in deze film opmerkelijk. Maurice Chevalier heeft in deze film ette- ljjke liedjes te zingen. Als steeds: gracieus, met bonhommie en zijn innemenden glimlach. Maar in deze film is hij veel meer dan enkel chansonnier, is hij ook een acteur ver boven de middelmaat. In het bijzonaer biedt hij in deze film een Apachenlied zoo meesterlijk aan dat het ver boven Chevalier's vroeger werk uitkomt. Het ontwaken van Parijs en de begeleiding van het geluid komt op den sterk contrapunt van stilte na, de stroohoed van Maurice. Met een glissando van kwinkslagen en lachende blikken glijdt Maurice langs de vrouwen en meisjes op den weg naar zijn winkel. Een vluchtige veeg en het stof is van den vloer. Hoe pakt de heerlijke, zonnige luchthartigheid en de humor ons aanstonds. Hoe zijn wij een tikje jaloersch op hem, die den dag weet te plukken. Dan de geestige verbreiding van het liedje: „Is n't it romantic". Dan de scenes met het welbewaakt weeuw- tje en het wisselspel van close-ups bij het liedje „Mimi", het gemaskerd bal en de jacht van Jeanette achter haar kleermakertje aan, met aan het einde de afgewerkte stoom, die het zoet geheim verbergt, dat zich wel raden laat. Jeanette Mac Donald vertoont niet de stij- ging van Maurice in gelijke mate. Doch Jea nette als het smachtende kind van nauwelijks duizend weken, weduwe van een grijsaard, die 82 was, toen hij met haar trouwde, Jeanette, natuurlijk weer in nCgligC, als tegenspeelster, wie aarzelt dan nog. Het publiek heeft verbazend veel schik in de film met Maurice als de kleermaker, die veel klanten, nog meer vrouwen, maar helaas geen geld kan krijgen; Maurice als de voorge- wende vluchteling van koninklijken bloede; Maurice als ruiter ter vossenjacht en Maurice de chansonnier. De lach is niet van de lucht, en aan alles merkt men, dat men zich koste- lijk amuseert. Een kostelijke farce, om te gaan zien. MEDEDEEUNG VAN DE GEWESTELIJKE AARDAPPELORGANISATIE VOOR ZEELAND BIJ VEFfKORTING G. A. Z. GENOEMD. Het Bestuur van de Gewestelijke Aardappel- Organisatie voor Zeeland, brengt het volgende onder de aandacht van de aardappeltelers en de belanghebbendeti bij den aardappelhandel in deze provincie. Bij Koninklijk besluit van 4 September j.l. S. B. No. 466, is een steunregeling ten behoeve van de consumptieaardappelen tot stand geko- men. De uitvoering ervan is opgedragen aan de Nederlandsche Aardappelcentrale, -bij verkorting de N. A. C., Kazernestraat 3, Den Haag, telefoon 180994. De N, A. C. is opgericht in den vorm van een stichting. Uitvoering in Zeeland. De Nederlandsche Aardappel Centrale wordt bij de uitvoering bijgestaan door Gewestelijke Organisaties. Voor Zeeland is de Stichting in het leven geroepen: „Gewestelijike Aardappel- Organisatie voor Zeeland" (G. A. Z.). Het bestuur van de G. A. Z. wordt gevormd door de heeren: Iz. P. v. d. Weele, voorzitter, C. P. Vogelaar, C. Franse, W. L. Klompe, A. E. Langenhorst, J. G. van Langeraad, A. H. de Milliano, E. Vermue, C. D. van Wijck en Ir. J. D. Dorst, Secretaris. Het Secretariaat van de G. A. Z. is voor- loopig gevestigd op het Landbouwhuis te Goes, Inventarisatie. De in Zeeland met aardappelen bebouwde op- pervlakte is ge'inventariseerd waarbij de telers tevens in de gelegenheid werden gesteld, door onderteekening van een formulier, zich aan te sluiten bij de G.A.Z. Alleen aan hen, die zich bij de G.A.Z. habben aangesloten zullen vervoer bewijzen worden af gegeven. Aan hen die geen aangeslotenen zijn van de G.A.Z. is dientenge- volge alle vervoer van aardappelen verbodeb. Hun wordt hiermede tevens verboden aardappe len te vervoeren of te verkoopen. Hierop zal controle worden uitgeoefend en bij overtreding de noodige maatregelen worden genomen. Allen die zich nog niet aansloten bij de G.AJZ. raden wij in eigen belang aan zich alsnog aan te melden bij de Kringsecretarissen, waarvan de adressen hieronder worden vermeld. Men wachte met de aanmelding niet te lang, daar binnenkort de ge legenheid daartoe gesloten zal worden. Telers met 10 aren of minder aardappelen. Bij deze telers is niet gelnventariseerd. Wan neer ziji echter aardappelen willen vervoeren of 'verkoopen moeten zij zich aansluiten bij de G.A.Z., daar andejrs geen vervoerbewijzen worden afgegeven. Bij de Kringsecretarissen kan men alsnog een formulier verkrijgen. Alle telers die zich bij de G.A.Z. aansluiten worden erkende telers genoemd. Cobsumptieaardappelen. Onder consumptieaardappelen worden ver- staan, alle aardappelen in de maat 35/60 mM vierkante maat, (de hormaat van 33 mM is hier mede gelijk gesteld) en een maximale lengte van 8 cM. Deze maten gelden zoolang geen andere worden vastgesteld. Wanneer in het volgende van consumptieaardappelen wordt gesproken wordt dus steeds deze maat bedoeld. Minimumprijzen co|nsiimptieaardappelen. Zooals op het inventarisatieformulier is aan- gegeven, worden 4 groepen consumptieaardap pelen onderscheiden. Voor iedere groep is een minimumprijs vastgesteld. De minimumprijzen voor consumptieaardappelen zjjn voor groep I: Bravo, Zeeuwsche Bonte, Zeeuwsche Blauwe, De Wet, Duinaardappelen en daarmede gelijk te stellen soorten f 3 groep II: Eigenheimer, Bonte Star, Beve- lander, Furore, Koh I Nor, Noordeling, Roode Star, Souvernir en daarmede gelijk te stellen soorten f 2, groep III: Alpha, Bintje, Eersteling, Erdgold, Friso, Gelkaragis, Great Scott, Industrie, Ideaal, King Edward, Majestic, Monocrat, Present, Royal Kidney, Triumph, Wilde Duke en daar mede gelijk te stellen soorten f 1,50; groep IValle zand- en veenaardappelen f 1,25. Bewaarpremies. Boven deze minimum richtprijzen moet voor de aardappelen van de groepen I, II en III een toeslag aan den teler betaald worden. Voor levering in de periode van 1 December1 Maart bedraagt deze Maart 0,20, April f 0,40 en Mei tot het einde seizoen 0,60 per 100 KG. Voor zandaardappelen zijn deze bedragen op de helft van de genoemde vastgesteld. Van deze mini mumprijzen (dus niiet van hetgeen de verbouwer boven den minimumprijs heeft ontvangen) wordt V* door het Gewest ingehouden, om met het saldo van het heffingsfonds de overblijvende con sumptieaardappelen te steunen en zoo mogelijk nog een gedeelte erv^n uit te keeren. Deze minimumprijzen dient de teler minstens te bedingen. Het is den teler verboden voor prijzen lager dan den minimumprijs te verkoo pen, doch hij mag zonder eenig bezwaar boven de minimumprijzen aanbieden. De kooper is ver- plicht minstens de vastgestelde minimumprijzen voor de verschillende soorten te betalen. De koo per moet als handelaar erkend zijn. De minimum prijzen gelden bij levering franco laadplaats. Onverkochle consumptieaardappelen. Consumptieaardappelen die op het einde van het seizoen onverkocht zijn gebleven, worden door de Centrale overgenomen, waarbij rekening wordt gehouden met het bewaarloon. Op welke wijze dit zal geschieden zal nader wordeo mede- gedeeld. Vervoer van aardappelen. Met ingang van 4 September j.l. werd het ver voer van alle aardappelen alleen toegestaan, wanneer dit gedekt was door een geldig vervoer- bewijis. Het vervoer van hoogstens 10 KG aard appelen, wanneer deze kennelijk bestemd zijn voor een gezin om te worden gebruikt, is toe gestaan. Partijen aardappelen die zonder vervoerbewijs worden venvoerd, kunnen in ibeslag worden ge nomen, terwijl de desbetreffende teler of hande laar strafbaar is. Vervoer van aardappelen van het land naar het bedrijf is vrij wanneer dit niet over den openbaren weg geschiedt. Wanneer het vervoer wel over den openbaren weg geschiedt, moet de lading vergezeld zijn van een gratis te verkrij gen vervoerbon. Verkoop van aardappelen. Verkoop van aardappelen is slechts mogelijk aan erkende handelaren (grossiers, kleinhande- laren). Zij die aannemelijik kunnen maken, dat zij handel dreven in aardappelen zullen als zoo- danig kunnen worden erkend. Verbouwers die gewoon waren hun aardappelen, rechtstreeks aan den oonsument of den kleinhandelaar te ver koopen, kunnen dit voorloopig blijven doen. Alle verkoopen van consumptieaardappelen moeten geschieden op koopbriefjes die volledig moeten worden ingevuld en door kooper en ver- kooper moeten worden onderteekend. Deze koop briefjes zijn tegen een vergoeding van 10 cent per boekje (25 stuks) voor de handelaren ver- krijgbaar bij de Kringsecretarissen der G. A. Z of bij het Secretariaat te Goes. Deze koopbriefjes worden doorgeschreven in drievoud, een exemplaar is voor den teler, een voor de handelaar en een wordt opgezonden of meegenomen naar het kantoor waar een betaald vervoerbewijs wordt gevraagd. De regeling is in de koopbriefjes vermeld. Vervoer van het bedrjjf of de groeiplaats naar de laadplaats. Dit mag uitsluitend geschieden onder een ver voerbon. Deze vervoerbons zijn voor de telers gratis verkrijgbaar bij de Districtskantoren. De adressen zijn in de Provinciale Nieuwsbladen bekend gemaakt. Vervoer per vrachtauto of ander vervoermid- del (b.v. wagen of kar), niet naar laadplaats of bewaarplaats. Dit mag uitsluitend geschieden in door den controleur van de G. A. Z. geplombeerde zakken en onder betaald vervoerbewijs. Verzoeken tot plombeering moeten gericht worden aan het adres van den Kringsecretaris. Dit plombeeren geschiedt gratis. Betaald vervoerbewijs. De handelaar grossier, eommissionnair, klein handelaar, die de aardappelen ontvangt of de verbouwer die voorloopig is toegestaan om aardappelen rechtstreeks aan den kleinhandel of den consument te verkoopen, moet een betaald vervoerbewijs aanvragen bij een van de volgende adressen Schouwen en Duiveland: P. S. van Donge, Dreischor. H. J. Gast, Brouwershaven. P. Hanse, Elkerzee. T. L. Jonker, Haamstede. B. J. van Oeveren, Bruinisse. Jac. Romeijn, Ouwerkerk. F. C. Hanse, Zierikzee. J. Evertse, Kerkwerve. Tholen en St. Filipsland: A. Goedegebuure, St. Annaland. C. G. Hage, St. Maartensdijk. W. L. Klompe, Tholen. J. A. Stols, St. Philipsland. M. P. Tazelaar, Stavenisse. Veiling St. Annaland (voor aardappelen op de veiling gekocht). Zuid-Beveland. A. van Loenboud, Qvezande. Landbouwhuis, Goes. Veiling Goes (voor aardappelen op de veiling gekocht). en de adressen die nog nader bekend zullen worden gemaakt. Noord-Beveland J. C. Noordhoek, Kamperland. W. C. Noordhoek, Geersdijk. Z. C. Salome, Kortgene. M. Tajzelaar, Colijnsplaat. J. J. v. d. Maas, Wissekerke. Walcheren: W. de Buck, Veere. C. Jongepier, Koudekerke. W. Louwerse, Souburg. J. J. Mesu, N.- en St. Joosland. Veiling Walcheren, Middelburg (voor aard appelen op de veiling gekocht). West Zeeuwseh-Vlaanderen G. v. d. Bossche, Oostburg. P. Quaak, Breskens. Oost Zeeuwseh-Vlaanderen: J. W. Bakker, Axel. A. Bruggeman, Sas van Gent. R.K. Landbouwwinterschool, Hulst. M. de Putter, Axelschestraat 83, Ter Neuzen. Deze betaalde vervoerbewijzen zijn slechts verkrijgbaar na betaling van een heffing en een marge. Deze heffingen en marge moeten betaald worden uitsluitend door storting van het geld op het postkantoor, voorloopig op postrekening No. 10261 ten name van Iz. P. v. d. Weele, Colijnsplaat. Na overlegging van het stortings- bewijs, dat wordt ingenomen, en het koopbriefje wordt het betaalde vervoerbewijs (rood) afge geven. Deze heffing is voor alle consumptieaardappe len f 1,per 100 KG of gedeelte daarvan, ter wijl daamaast een marge betaald moet worden al naar gelang de plaats van bestemming. In afwachting van een nadere regeling voor de marge-restitutie is deze voor alle plaatsen buiten Zeeland op 1,per 100 KG gesteld. Nadat de marge-restituties zijn vastgesteld zal een terug- betaling of verrekening van de teveel betaalde marges volgen. De verbouwer die rechtstreeks aan den klein handelaar of den consument in Zeeland ver- koopt betaalt aan heffing en restitutie-marge totaal 1,75 per 100 KG. De gang van zaken bij de uitvoering is dus in het kort de volgende: De kooper maakt voor elken koop het koop briefje op in drievouw onderteekend door hem en door den teler. Een van de koopbriefjes geeft de kooper aan den teler. De teler haalt voor het vervoer een gratis vervoerbon op het districts- kantoor. Deze bon is uitsluitend geldig voor vervoer op den dag en zoonoodig het uur waar- op het Vervoer bepaald is. De kooper kan tegen inlevering van een exem- plaar van een koopbriefje de vervoerbons en van het stortingsbewijs op de girorekening van de G. A. Z. een betaald vervoerbewijs ontvangen. Dit betaald vervoerbewijs (rood) geldt alleen voor de bepaalde lading. Zoo noodig wordt het uur waarop de partij vervoerd wordt op dit ver voerbewijs aangeteekend. Indien de kooper bij") het aanvragen vein een vervoerbewijs niet kan weten hoeveel hem ge- leverd wordt, dient hij een zoo groote storting te verrichten dat deze zeker voldoende is voor een voldoend groote hoeveelheid. Het teveel betaalde wordt later verrekend. De ingeladen gewichten worden aan de lading- of leverings- plaats door een controleur gecontroleerd. Nim- mer mag meer worden ingeladen als voor de hoeveelheid waarvoor betaald vervoerbewijs is afgegeven. Het ingeladen gewicht dient over- een te stemmen met het aantal KG op het ver voerbewijs. De kooper betaald niet aan den teler, maar aan de G. A. Z. Deze betaling moet plaats heb- ben uiterlijk op den marktdag volgende op de week waarin de aardappelen werden geleverd en in ieder geval binnen 10 dagen na levering. De heffing, de marge-restitutie moeten voor dat het betaald vervoerbewijs kan worden afgegeven, betaald zijn. Heeft de kooper van een bepaalde partij aardappelen niet alles binnen 10 dagen be taald, dan worden te zijmen name geen vervoer bewijzen meer afgegeven. Alle betalingen wor den gestort op de girorekening van de G. A. Z. Zoodra de kooper de prijs van de aardappelen aan de G. A. Z. heeft voldaan, worden de ver- koopers door de G. A. Z. per postcheque betaald na inhouding van van den minimumprrje. Aansprakelijkheid van de G. A. Z. tegenover de telers en de handelaren. De G. A. Z. stelt zich in geen enkel opzicht aansprakelijk voor eventueele wanbetaling door den kooper der aardappelen aan de G. A. Z. Het is dus van belang dat de teler met zorg zijn kooper uitkiest, daar alle gevolgen van even tueele wanbetaling voor zijn rekening zijn. De G. A. Z. kan evenmin verantwoordelijk worden gesteld voor eventueel financieele schade door welke oorzaak dan ook door den handel geleden. Voorbeelden. Eerste geval. Een teler verkoopt aan een handelaar of een eommissionnair die daartoe gemachtigd is, 5000 KG Zeeuwsche Bonte. Deze koop wordt dus op een koopbriefje bevestigd en in drievoud opgemaakt. De boer moet voor Zeeuwsche Bonte bestemd voor consumptie minstens 3,per 100 KG bedingen. De han delaar stort op de girorekening van de G. A. Z. de heffing, de restitutie-marge. Laten we ver- onderstellen, dat de aardappelen geleverd wor den in het schip. Hij moet dus betalen voor heffing f 1,per 100 KG, voor restitutie-marge, in afwachting van een nadere regeling, eveneens f 1,per 100 KG. Totaal dus f 2,per 100 KG. Na ontvangst van de gelden van den kooper der aardappelen ontvangt de teler van den mini mumprijs, dus 2,25 per 100 KG. Tweede geval. Een teler verkoopt aan een kleinhandelaar in Zeeland 200 KG Eigenheimers. Voor hoeveelheden tot 200 KG moet tegelyker- tijd met het betalen van de heffing de restitutie- marge tevens betaald worden de prijs waarvoor de aardappelen zijln gekocht. In dit geval moet de kleinhandelaar betalen minstens f 2,per 100 KG voor de aardappelen, voor heffing 1,voor restitutie-marge 0,75, dus totaal 3,75. De boer ontvangt van de G. A. Z. X 2, f 1,50. Derde geval. Een teler verkoopt aan een con sument in Zeeland 500 KG Zeeuwsche Bonte a 4,Ook deze teler moet van den minimum prijs afstaan fn dit geval f 0,75. Aan heffing moet hij betalen 1,en aan restitutie-marge f 0,75. Totaal moet hij aan de G. A. Z. betalen alvorens hem een vervoerbewijs zal worden ver- strekt 0,75 1,— 0,75 /2,50 per 100 KG. De teler ontvangt nadat de kooper de G. A. Z. betaald heeft van den minimumprijs is 2,25 en de 1,die boven den minimumprijs werd be taald, dus totaal 3,25 per 100 KG. Andere gevallen zijn thans wel na te rekenen. De teler, die zijn aardappelen verkoopt, dient er dus rekening mede te houden, dat van den minimumprijs steeds wordt ingehouden, welke gelden gestort worden in een fonds, dat na af- trek van de onkosten dient om de onverkochte consumptieaardappelen te steunen en om moge lijk een toeslag te geven o.m. op den export. De teler mag niet beneden den minimumprijs, doch mag gerust tegen een hoogeren prijs verkoopen. Minimumprijzen voor den handel. Deze mag de aardappelen niet lager verkoopen dan tegen een prijs die verkregen wordt door optelling van den prijs der aardappelen, de hef fing en de marge van een gulden. Re-expeditie Indien een party aardappelen waarvan kan bewezen worden dat de heffing en de marge reeds zijn betaald, opnieuw vervoerd moeten worden, dan kunnen gratis vervoerbewijzen ter beschikking worden gesteld door de Kring secretarissen. Export van aardappelen vallende buiten de vastgestelde consumptiemaat. Is toegestaan onder een gratis vervoerbewijs en indien bewezen kan worden, dat zij inderdaad voor export bestemd zijn. Kriel en bonken. Voor alle aardappelen vallende buiten de vast gestelde consumptiemaat kan een gratis ver- voerbewjjts worden afgegeven. Deze aardappelen worden by inlading of op de plaats van aan- komst gedenatureerd (ongeschikt gemaakt voor menschelijke consumptie). Controle. De controleurs van de N. A. C. en de G. A. Z. zjjn belast met de controle op de naleving der voorschriften. Bij vervoer van aardappelen zon der vervoerbewijs is de vervoerder strafbaar en kan de lading en het voertuig door de politie in beslag worden genomen. Bij overtreding zal een geldboete kunnen wor den opgelegd van ten hoogste 10.000, of de erkenning als teler of handelaar kunnen worden ingetrokken. Wij verzoeken den telers, den handelaren en alle andere personen die met de aardappelsteunregeling te maken hebben, met nadruk om zich stipt aan de voorschriften te houden en zoo noodig inlichtingen te vragen. Onbekendheid of onopzettelijke overtredingen en dergelijke oorzaken zullen nimmer als veront- schuldiging kunnen worden aangenomen. Ten slotte vestigen wjj de aandacht van onze telers op het volgende. De aardappelsteunregeling grijpt in de vrjj)- heid van het bedrijf. Wanneer men echter na- gaat, dat in geval geen steunregeling was ge- komen slechts ruim een derde van de geprodu- ceerde hoeveelheid aardappelen In Nederlaad geconsumeerd zou worden en als men in aan- merking neemt de exportbelemmeringen, ook voor aardappelen, dan moet men wel tot de over- tuiging komen, dat de aardappel-deb&cle van 1932 zich zou hebben herhaald indien door de Regeering niet zou zijn ingegrepen. De vastgestelde minimumprijzen voor con sumptieaardappelen mogen vanzelfsprekend niet worden vergeleken met de prijzen die voor het inwerking treden van de steunregeling worden be steed. De grondslag van de aardappelsteunregeling is om te komen tot een beperking van de aange- boden hoeveelheden consumptie-aardappelen waardoor de maat die voor consumptie nog mag worden aangeboden beperkt is. Dit beperkte aanbod zal uiteindelijk een voordeel moeten zijn voor de telers van aardappelen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1933 | | pagina 7