BUITENLAHD TER NEUZEN, 31 Juli 1933. WERKVERRUIMING IN WESTELJJK NOORD-BRABANT. Em deputatie uit de Oommissie tot voor- bereiding van werkverruiming in Westeljik Noord-Brabant is in audientie ontvangen door den Minister van Sociale zaken, prof. Slotemaker De Brulne. De deputatie vestig- de de aandacht van den minister op verschil- lende objecten van werkverschaffing, zoomede op andere metboden om de werkloosheid te toestrrjden. Gewezen werd daarbij op bet feit, dat de voorgenomen werken zijn uitgevoerd en dat het dus wenscbelijk is naar nieuwe objecten om te zien, speciaal ook met bet oog op den a.s. winter. De minister bleek gunstig gestemd te zijn ten aanizien van de verschillende naar voren gebracbte plannen. Hij zegde medewerking toe ten aanzien van de uitvoering van kanalen in West-Brabant, speciaal bet project Ter- bijden's Heerenhuis, voor zoover dit op bet terrein ligt van zijn departement. Dezelfde toezegging deed de minister met betrekking tot de verzwaring van zeedijken in West- Brabant, een werk waarvan de noodzakelijk- beid sinds lang is erkend. De deputatie bepleitte voorts de wenscbe- Jijkheid om den oogst, in bet bijzonder die van tarwe, inplaats van macbinaal met de band te laten verrichten, waardoor die werkgelegen- beid aanmerkelijk zou worden verruimd. De minister stond gunstig tegenover dit denk- beeld en bij verzocbt de commissie een bereke- ning te maken van het verschil in kosten tusschen machinale oogsten en oogsten door handarbeid om zijn standpunt te kunnen be- palen. De Com. van Werkverruiming zal Don- derdag te Roosendaal een vej-gadering houden om de bij den minister bepleite kwesties nader onder bet oog te zien. EEN DAG ARBEID TEN BATE VAN 's RIJKS SCHATSUST. Men meldt uit Winscboten aan de N. R. Crt.: Naar aanleiding van eenige radioredevoerin- gen op 25 April waarin vertegenwoordigers van rechtscbe politieke partijen den nood van 's lands financien hebben uiteengezet, is Dinsdag te Nieuwolda een vergadering gehou- den van ingezetenen met bet doel de inwoners op te wekken tot leniging van den nood van 's rijks schatkist een vrjjwillig financieel offer te brengen n.l. voor eenmaal een zesde deel van de wekelijksche verdiensten. Met bet kabinet van de koningin had men gecorrespondeerd over eventueele inwilliging van het aanbod. Op de vergadering werd een brief voorge- lezen, waaruit bleek, dat de Koningin bet zeer waardeert, dat ondanks de moeilyke tijdsomstandigbeden er burgers zijn die bereid waren voor leniging van den nood van de schatkist, extra-offers te brengen. De burgemeester, die aanwezig was, ver- beugde zich eveneens over de sympathieke ge- dachte en bij boopte, dat deze daad in bet geheele land nagevolgd zou worden en dat ieder recbtgeaard Nederlander zijn deel zal ibijdragen onder de leuze: Een dag arbeid ten bate van 's rijks schatkist. DE AAKDAPPELHANDELAREN KLAGEN. De Centrale van Vereenigingen voor den Aardappelen-, Gnoenten- en Fruithandel te 's Gravenhage in bestuursvergadering bijeen beeft zicb telegrafisch gewend tot den minis ter van Economische Zaken om de regeering opmerkzaam te,maken op den nood van den handel in bodemproducten, welke even hoog gestegen is als die van land- en tuinbouw. Vooral wat de aardappelhandel betreft is de toestand onboudbaar. Het product is vrijwel waardeloos, desondanks is export nog iliet mogelijk en wordt de binnenlandsche groot- en kleinhandel geruineerd door concurrentie* van plattelandsautorijders die dagelijks de steden inzwermen en zonder eenige belasting of zelfs ventvergunning voor een weekwinst werken gelijk aan hetgeen een winkelier per dag moet verdienen om alle onkosten te dek- ken. Het personeel in den groothandel ondervindt eveneens de nadeeldge gevolgen van deze moordende concurremtie, aangezien menscben die jarenlang bij groothandelaars werkzaam waren moeten worden ontslagen ook al is him loon reeds zeer veel verminderd. Vele zaken staan aan den rand van den afgrond, terwijl de consumenten ver beneden kostprijs worden bediend. Redenen waarom den minister met den meesten aandrang werd verzocht maatregelen te willed nemen ten opzichte van minimum in- en verkoopprijzen en de organtisatie van den handel in te schakelen in samenwerking met landbouw waarbij wordt opgemerkt, dat late aardappelen zich niet leenen voor ver- koop via veilingen. WAAROM VERBODEN? De raad van bestuur van den Alg. Ned. Fascisten Bond beeft een schrijven gericht aan den voorzitter van den Raad van Ministers, waarin gezegd wordt, dat met verwondering kennis genomen is van het schrijven aan de ministers van de versohillende departementen, waarin de Alg. Ned. Fascisten Bond wordt gerangschikt onder de organisaties, waarvan bet lidmaatschap ,,om de doeleinden, die zij nastreven, of de middelen, die zij aanwenden, de beboorlijke vervulling door den ambtenaar in rijksdienst van zijn plicht als ambtenaar kunnen in gevaar brengen of schaden." Zeer aangenaam zou het ons zijn, te mogen vememen, op welke gronden het doel onzer organisatie en de middelen ter bereiking daar- van door de regeering worden veroordeeld, aldus bet slot van den brief. ONDER DE SCHELDE. De Brusselsche correspondent der N. R. Crt. schrijft: Onder al de groote werken van openbaar nut sedert den oorlog in Belgie ondernomen en geheel of gedeeltelijk reeds tot een good einde gebracht, zal er wel geen zijn dat zoo- zeer de aandacht van het gewone publiek, van de massa der bevolking heeft getrokken, als bet graven van twee tunnels onder de Schelde te Antwerpen. Ongetwijfeld heeft een onder- neming als de aanleg van bet Alfoertkanaal de belangstelling van velen en is bet bouwen van de Kruisschanssluis, die bet groote kanaaldok te Antwerpen met de open rivier venbindt, in breeden kring met vreugde begroet geworden, maar bij geen dezer werken, zelfs niet bij de ontworpen electrificeering van de spoorlijn BrusselAntwerpen slagader van bet reizigersverkeer in dit actieve land voelt de man in-de-straat zich zoo direct en onmiddel- lijk betrokken als bfiji den Antwerpschen tun- nelbouw. Iedereen toch die hetzij met of zonder auto al eens op den linker- of rech- ter Schelde-oever, tusschen de Nederlandsche grens en de ook door voetgangers te gebrui- ken spoorwegbrug te Temsche heeft gestaan {de eerste brug voor bet verkeer per as be- vindt zich nog een 20 K.M. verder, te Dender- monde) en bet omslachtige bedrijf beeft gadegeslagen der veerponten, die te Antwer pen menschen, wagens en dieren van het Steen naar Sint-Anneke en van Sint-Anneke naar het Steen ,,overzettem", weet hoeveel tijd het meer dan ooit beboefte aan snelheid heb- bende hedendaagsche verkeer aldaar verliest. En waar tijd geld, in dit geval zelfs veel geld, is, kan bet niet anders of ook de gewone burger en arbeider moet zicb hoofdschuddend de vraag stellen hoe bet mogelijk is geweest zoolang te wachten met het verzekeren van een vaste verbinding tusschen de beide oevers van den breeden stroom die de voomaamste bron is van welvaart voor de Vlaamsche Scheldestad. Het zal wel niet noodig zijn bier de lijdens- geschiedenis van de Antwerpsche bruggen- en tunnelplannen te memoreeren. Vele jaren lang heeft de volbloed ,,Sinjoor", met een begrij- pelijk gevoel van afgunst, naar de Maasbrug- gen te Rotterdam gekeken en vooral naar de Willemsibrug die tot de ontwikkeling van de stad op de beide oevers der rivier zoo mach- tig veel heeft bijgedragen. Met een derge- lijke brug over de Schelde zouden Sint-Anneke en het Vlaamsche Hoofd, zuchtte hij, in plaats van een paar oasen te blijveb in de woestijn van den linkeroaver oasen die noehtans een zekere „charme" badden omdat men er, zoo vlak bij de stad, boerenbrood en mosselen en geroosterde paling kon eten spoedig tot een nieuw Feijenoord zijn uitgegroeid. Het talmen met de verbinding der beide Schelde- oevers voelde hij als een persoonlijke beleedi- ging zijn Sinjorentrots er is immers maar een Antwerpen aangedaan. Tbans is, met de nakende voltooiing van de twee tunnels, bet uur der bekroning van een halve eeuw geduld aangebroken en staart de 100 pet. Antwerpenaar, van op de wandelterrassen bij het Steen, die de rivier beheerschen, met trots en hoop naar den overkant waar een nieuw Antwerpen weldra uit de zandvlakte en de polders zal oprijzen. De werken aan de beide tunnels zijn nu reeds z66 ver gevorderd, dat bet stadsbestuur met vaste hand, het programma der feeste- lijkheden heeft kunnen opmaken die, naar men gemeend beeft, by de officieele ingebruik- stelling op 10 September a.s. niet zullen mo gen ontbreken. Nieuwsgierig als een journalist nu eenmaal moet zijn, wil bij zijn vak met eenig succes beoefenen, ben ik enkele dagen geleden, na een pauze van verscheidene maan- den, weer eens gaan kijken naar den stand der werkzaamheden en misscbien bad het vriendelijke geleide van ir. Pierre, der Com- pagnie Internationale des Pieux Franki daar wel eenige schuld aan als een enthousiast bewonderaar van deze grootscbe ondememing waarvan de verwezenlijking ook in Nederland, in verband met de Rotterdamscbe tunnel plannen, veel belangstelling heeft gewekt, teruggekeerd. Langs de reeds geheel voltooide open ge- laten helling, bjj bet Rijnplein en de Ankerrui, waar bet verrassend rustig was, bereikten wij den eigenlijken ingang van de tunnel voor bet verkeer per as. Deze tunnel beeft een totale lengte van 1750 meter, biedt plaats voor een rijweg van 6 M. 75 breedte bij de uitgan- gen is de breedte op 9 M. gebracht en is berekend voor een verkeerscapaciteit van 2000 wagens per uur. Zoo stil als bet buiten was, zoo lawaaierig was bet in dit laatst doorge- graven gedeelte van de tunnel, waar nog hard wordt gewerkt aan de bekleeding van vloer en wanden, het aanbrengen van de electrische verlichting, enz. Op sommige plaatsen, waar het nog betrekikelijk duister was, electrische machines daverden, op een smalspoor platte .wagentjes werden voortgeduwd door luid waarschuwende, plots uit de duisternis op- duikende arbeiders, zou men zicb in een reus- achtige, fantastische fabriek of juister nog in een mijn, vele mijlen onder de aarde, uit een verhaal van Jules Verne of Wells hebben ge- waand. Al beerschte er een leven als een oor- deel ook daar waar men zicb op meer dan 37 meter onder den waterspiegel van de Schelde bevond toch bleek, wanneer men eenigszins vertrouwd was geraakt met bet oorvendoovend gerucht en de halve duisternis, alles met orde en methode te gaan onder de deskundige leiding van de jonge ingenieurs (de oudste der hoofdingenieurs, de heer Van Hauwaert, vierde, als ik het goed voorheb, onlangs zijn 35sten verjaardag) die dit reus- acbtige werk hebben uitgevoerd. Bij een dergelijken tocbt later wordt bet een ge wone wandeling door de groote tunnel, waarbij men geen enkel oogenblik ook maar bet geringste gevoel van onveiligheid heeft ontsnapt men niet aan een gevoel van onge- dwongen bewondering voor de ondememende mannen, met den administrateur-generaal ir. Frankignoul aan het hoofd, die bet aange- durfd hebben dit nieuwe wonder der modeme techniek in twee-en-half jaar tijd tot stand te brengen en aldus bijna anderhalf jaar wisten te winnen op den uitvoeringstermiijn door de Intercommunale Maatscbappij van den Linker Scheldeoever gesteld. Voor de aannemers van het werk beteekent dit ook een winst aan geld daar, in geval van vervroegde voltooiing, een premie van onge- veer 7% millioen francs was toegezegd. Ook de tunnel voor voetgangers, die 570 meter lang is, ongeveer 16.000 personen per uur kan doorlaten en, op ieder der beide oevers, door liften en rollende trappen wordt bediend deze tunnel vertrekt van de Water- poort, dicht bij het stationnetje Antwerpen Waas en mondt uit bij het Vlaamsche hoofd kan, practisch, als voltooid worden be- schouwd. Hier moet alleen nog wat schilder- werk worden uitgevoerd om geheel inwij- dingsklaar te zijn en had men, zonder de vacantie, zoo noodig reeds de volgende week, tot de ingebruikstelling kunnen overgaan. Nu zal tot 10 September dienen gewacht, een datum die volgens de geijkte uitdrukking welke, zonder twijfel, ook ditmaal, officieel tepas zal worden gebracht met gouden letteren in de geschiedenis van Antwerpen zal worden geboekstaafd en, wat in deze tijden niet te versmaden is, vooral waar men zich voorstelt voor het gebruik van de tunnels een klein tolgeld te heffen door alle autobezitters en de Nederlandsche niet het minst, die zich, via de Scheldestad, naar het Westen van Bel gie: Gent, Brugge, de kust, enz., wenschen te begeven, met geestdrift zal worden gezegend. GEHEIMZINNIGE ONTVOERING UIT HET SAARGEBIED. Verleden week Zaterdag zijn, zooals reeds gemeld, drie bewoners van het Saargebied door een aantal nazi's uit den Pfalz ontivoerd en naar Duitsch gebied overgabracht. Onder de drie ontvoerden zijn twee perso nen van Fransche nationaliteit, namelijk me- vrouw Lutz en haar zoon Ferdinand. Deee personen zouden op het oogenblik te Kaiser- lautem gevangen gehouden worden. Deze arrestaties door de nazi's hebben, naar de Matin" uit Straatsburg vemeemt een eigenaardig verloop gehad. Korten tijd tevoren waren twee andere zonen van mevrouw Lutz, die te Homburg wonen en daar ter goeder naam en faam be- kend staan in den Pfalz door de Duitsche autoriteiten gearresteerd. Eenigen tijd na deize arrestatie kwam een geheimzinnige afgezante een bezoek brengen aan mevrouw Lutz, om haar mede te deelen, dat zij niets anders had te doen, dan zich naar een zeker in aanbouw zijnd huis te begeven, waar zij nieuws van haar beide kinderen zou vernemen. Op haar tocht naar het bedoelde huis werd mevrouw Lutz vergezeld door haar derden zoon en haar schoondochter. Daze laatste is er echter gelukkig in geslaagd, tijdig te vluch- ten en door haar is de ontvoering bekend geworden. Tezamen met de reeds tevoren gearresteer- de zonen van mevrouw Lutz bevinden zich dus thans vier zonen van dit gezin in handen der nazi's. Door de Saarlandsche politic is een vrouw, Kennel genaamd, gearresteerd, die in ver band zou staan met deze ontvoering. Naar Reuter hieromtrent nader meldt, heeft aiji reeds voor den rechter van instructie bekend, mevrouw Lutz in een hinderlaag te hebben gelokt. Zij voegde hier aan toe, dat zij dit gedaan had, omdat Duitsche afgezan- ten haar beloofd hadden, haar man, die zich in Duitschland in de gevangenis bevindt, we- gens het verspreiden van communistische bro chures, in vrijheid te stellen. Naar aanleiding van deze verklaring, heeft de regeering van het Saargebied opnieuw bij de Duitsche regeering een protest ingediend, en ook bij den Volkenbond geprotesteerd. De regeering van het Saargebied heeft de rijksregeering verzocht, de ontvoerden in vrij heid te stellen, en in het Saargebied te laten terugkeeren. Tevens verzocht zij bestraffing van de schuldige nazi's en zij behoudt zich het recht voor schadevergoeding te eischen. DIPLOMATIEK PROTEST. Volgens een Londensch blad zou het Chi- neesche gezantschap aldaar voomemens aijn zich te beklagen bij het departement van bui- tenlandsche zaken over het, gebrek aan hof- felijkheid tegenover China, dat aan den dag is getreden bij de marineweek te Portsmouth en bij een militaire oefening te Bordon in Hampshire. De matrozen hadden een zee- rooverspel vertoond, waarbij de zeeroovers- ;|onk een Chineesche jonk was en bij de oefe- ningen te Bordon was een overval gedaan op een „troep Ohineesehe roovers", aangevoerd door de generaals „Rum Foo" en „Yo-Yo". NAAR DE STRATOSFEER! In de eerste week van Augustus zullen Max Cosyns en De Bruyn him reis naar de stratos- feer ondememen. De ballon zal opstygen op een weide van het koninklijk domein, langs de Lesse, op een twintig K.M. van Dinant, op 6 K.M. van het station te Hoyet en op een 100 M. van de lange tunnel van Hour-Havenne. Die weide ligt in het gehucht Herock, ge- meente Ciergnon, omgeven door heuvels. Men is bezig met de ruimte af te zetten door mid- del van paalwerk en prikkeldraad. Tusschen die twee schuttingen zullen militairen en gen- darmen de wacht houden. Waarschynlijk zal de opsbijging geschieden omstreeks 5 Augustus, om 4 uur 's morgens. Thans wordt alles voorbereid; slechts op den vooravond van den tocht zal de stratosfeer- verkenner zijn besluit doen kennen, hetwelk door de radio aan de heele wereld zal gemeld worden. In de genoemde streek zijn nu reeds de vacantiegangers in veel grooter getale aan wezig dan vroeger. Door het „Belgisch wetenschappelijk fonds" wordt een ontwerp bestudeerd van het ver- vaardigen van een vlidgtuig, hetwelk langs de stratosfeer zou vliegen. Bij een nieuw onder- zoek is gebleken, dat de touwen die binnenin moeten dienen voor den ballon van Max Oosijns met opzet beschadigd werden. Zonder dit nauwkeurig onderzoek was een ramp on- vermijdelijk geweest. ITALIANEN BEZETTEN EEN PAAR GRIEKSCHE EILANDJES. Reuter meldt uit Athene: De prefect van de eilandengroep der Cycla- den heeft getelegrafeerd, dat Italianen de drie verlaten eilandjes Kynaros, Navriagarou en Dyadi, ten Oosten van het eiland Amorgos en gelegen in de Helleensche wateren, in bezit hebben genomen. De Italianen verklaren, dat zij de eilandjes hebben bezet ter wille van oceanografische studies. Zij hebben de Italiaansche vlag ge- heschen. DadeLijik na ontrvangst van dit bericht heeft de Grieksche minister-president Tsaldaris een lang onderhoud gehad met den minister van marine. Hij heeft den prefect der Cycladen volledige inlichtingen verzocht. HET AFZAGEN VAN DEN HINDENBURG-EIK. Onbekende daders hebben den op den dag van den nationalen arbeid op het Tempelhofer- veld geplanten Hindenburg-eik afgezaagd. De persdienst van het Pruisische Staats- ministerie deelt nu mede, dat de geheime Staatspolitie bevolen heeft, dat als tegen- maatregel alle communistische arrestanten drie dagen lang geen middagmaal zullen krijgen. Ter vervanging van den doorgezaagden eik is een nieuwe eik geplant. HET EINDE. De oeconomische wereldconferentie is dan Donderdag in het Geologisch Museum te Lon- den voorloopig bijgezet. Zal het museum ook haar mausoleum worden? Of zal ze als de schoone slaapster te eeniger tijd tot nieuw leven ontwaken? De deskundigen zijn het er niet over eens; Lloyd George heeft haar Woensdag in het Lagerhuis morsdood ver- klaard, gesneuveld in dea. oeconomischen loop- graafoorlog die z.i. thans tusschen de landen woedt. Minister Chamberlain zag in deze en dergelljike uitspraken het zaaien van onnoodig pessimisme, al gaf hij toe dat de conferentie bij haar uiteengaan geen enkel der belangrijke vraagstukken, voor welker oplossing zij was bijeengeroepen, heeft kunnen afdoen. In dit verband gewaagde hij ook van het ,,in hooge mate belangwekkend, reusachtige experi ment", heden ten dage in de Ver. Staten ge nomen en gaf als zijn meening te kennen dat de kansen van slagen ervan in Amerika gun- stiger zijn dan waar ter wereld ook. Ofschoon het ons juister zou hebben ge- leken als Chamberlain in plaats van „gunsti- ger": „minder ongunstig" had gebruikt, is het stellig waar dat een poging om door het op- drijven van de productie, gepaard aan ver- mindering van den werktijd en verhooging van de gemiddelde loonen, leven in de brou- werij te brengen, in een uitgestrekt self-sup porting land als de Ver. Staten met hun groote „binnenmarkt" minder hopeloos schi'jfeit dan in landen, welke in de eerste plaats op buitenlandsch ruilverkeer zijn aangewezen. Niettemin zal nog moetea blijken of het expe riment geen gelijkenis vertoont met Jan Steen's bekende grap om de slapte in zijn be drijf te camoufleeren. Hoe dit zij, Chamberlain heeft zeker gelijk als hrj te verstaan geeft dat het wachten nu in de eerste plaats op Amerika is. Mocht men er daar in slagen met kunst en vlieg- werk het bedrijfsleven ,,anzukurbeln", zoodat ook de boer weer geld voor zijn waar kal maken, dan kan de stabilisatie van den dollar niet ver meer zijn en kan men internationaal het slagveld ovenzien en trachten den „oeco- nomischen loopgraafoorlog" gelijk Lloyd George den huidigen toestand noemt, te boven te komen. Herstel van onderling vertrouwen het is uit den treure betoogd is daar- voor de eerste voorwaarde, maar dit herstel is natuurlijk niet denkbaar zoolang machtige staten een z6<5 wispelturige oeconomische en monetaire politiek voeren, dat men vandaag niet weet wat men morgen aan hen zal heb ben. In waakzame afwachting is dus de confe rentie voor onibepaalden tijd uiteengegaan. Men kan niet ontkennen dat het in elk geval zeer moeilijk zal zijn haar weer bijeen te krij gen. In Italie heeft niemand minder dan Mussolini, in Duitschland heeft dr. Posse, staatssecretaris voor handelspolitiek, den staf niet alleen over de conferentie te Londen ge- broken, maar over intemabionale conferenties in het algemeen, gelijk zij na den oorlog bij tientallen zijn gehouden. Mussolini is van oordeel dat men terug moet naar het stelsel van diplomatieke onderhandelingen tusschen staten met wereldbeteekenis, wier aantal hij op ten hoogste een doziijn schat. Posse stelt voorop dat de onderscheiden staten eerste orde op eigen zaken moeten stellen, v66r zij tot vruchtbaar overleg onderling kunnen komen. Men moge met hen van oordeel ver- schillen, dit neemt niet weg dat invloedrijke landen als Italie en Duitschland blijkbaar niets noemenswaards meer hopen van voortzetting binnen afzienbaren tijd van de oeconomische wereldconferentie. Als men hun onnoodig pes simisme voorhoudt, zal dat hen nauwelijks tot andere gedachten kunnen brengen, omdat het feit dat internationale conferenties althans in de laatste jaren weinig hout hebben gesneden, onmiskenbaar is. Niettemin zijn Donderdag bij de uitvaart te Londen nog vele optimistische woorden ge- sproken, met name door MacDonald en den Amerikaanschen gedelegeerde Hull, wiens goed bedoeld pleidooi voor de doelmatigheid van internationale conferenties wellicht niet weinigen als bittere ironie zal hebben geklon- ken, aangezien het juist de Ver. Staten zijn geweest die het doel, waarvoor deze conferen tie was belegd, bij herhaling hebben genegeerd. Colijn, de groote stuwkracht van de confe rentie, heeft een rede gehouden, waarin hij het juiste midden hield tusschen optimisme en pessimisme. Niettemin constateerde hiiji zon der er doekjes om te winden, dat er geen reden is trotsch te zijn op de resultaten van zes weken hard werk. Evenmin verheelde hij de bezwaren die aan een latere hervatting van de conferentie in den weg staan. Een daarvan is van bemoedigenden aard: het streven dat zich tijdens de besprekin- gen te Londen steeds duidelijker heeft afge- teekend tot groepsgewijze aaneensluiting van landen, wier belangen bij een vrijer han- delsverkeer en monetaire stabilisatie parallel loopen. Colijn heeft met nadruk de voortzet ting der besprekingen tusschen dergelijke groepen met gemeenschappelijke belangen be- pleit. Voor zulke groepsvorming den weg te heb ben gewezen, is een stellig niet geringe ver- dienste van het internationaal overleg te Lon den. De Fransche minister van financien Bon net heeft daar in zijn rede terecht de aan dacht op gevestigd en bleek van oordeel dat hervatting van de conferentie pas zin zal hebben als deze groepsvorming haar beslag zal hebben gekregen. MULO-EXAMENS. Bij hot Vrijdag te Goes gehouden Mulo- examien slaagden voor diploma A: Joh. Feij (leerling der Chr. Muloschool) en P D. de Zeeuw (leerling der openb. Uloschool), beiden alhier. Voor het aanvullingsdiploma B slaagde de vorige week L. Kiel te Hoek, leerling der open- bare Uloschool alhier. DIPLOMA VOOR HUISHOUDSTER. Aan de Nieuwe Huishoudschool te Amster dam werd het diploma voor huishoudster ver- kregen door mej. J. Zonnevijlle te Ter Neuzen. DE VAART DOOR DE GROOTE SLUIS TE TER NEUZEN WEER GESTREMD. Spoedige her-opening verwacht. Zaterdagavond is het Engelsche stoomschip „Otto" van de Wilsonlijn, in de groote West- sluis alhier gereed liggende voor afschutting, door een onjuist uitgevoerde order der com- mandobrug in de machinekamer (in plaats van „achteruit" werd „full speed vooruit" gegerven), op een der ebdeuren van het buiten- sluishoofd gevaren, waardoor deze deur der mate werd beschadigd, dat zij niet meer kon functionneeren en de sluis gesloten moest blijven. Behalve de deur is ook het electrisch mechanisme deerlijk beschadigd. De vaart op het kanaal Ter NeuzenGent was dus voor de groote zeevaart weer on- mogelijk. Naar we vemamen bevonden zich op het kanaal 8 schepen met een afmeting of diepgang dat zij langs de middensluis niet kunnen passeeren. Daaronder bevond zich ook de Harwichboot „Vienna" die Zaterdag voor het maken" van een weekend-reis met passagiers naar Gent was opgestoomd en deze gisteren naar Antwerpen had moeten ver- voeren. Naar we vememen zijn de passagiers van het stoomschip per trein derwaarts ver- trokken. Van de reederij van het stoomschip „OttO" is aanvankelijk een cautie gevraagd van f 75.000. Nadat daaromtrent overeenstem- ming was bereikt is het stoomschip gister- avond vertrokken. Gistdrmorgen kwam hier reeds tiijidig de hoofdingenieur-directeur van 's Rijkswater- staat, de heer Walland, uit Middelburg (de hoofdingenieur belast met den dienst in het arrondissement alhier, is bereids naar zijn nieuwe standplaats vertrokken, terwijl zijn opvolger nog niet is gearriveerd), voor het nemen van maatregelen. Begrijpelijk was men ook van Gentsche izijde belangstellend, en kwamen de hoofd ingenieur-directeur aldaar, de heer Mullems, al spoedig aan de beschadigde sluis een be zoek brengen. Dat het gebeurde aanleiding gaf tot het meer in 't oog springen van de noodzakelijikheid eener tweede groote sluis spreekt van zelf. Ondertusschen was reeds een drijvende bok besteld bij Van der Tak's Bergkigsmaat- schappij te Rotterdam, voor het uitlichten der beschadigde deur, terwijl de reservedeur voor inhangen werd gereed gemaakt. Bij onderzoek door een duiker was niet ge bleken, dat er aan de bewegingsapparaten onder water schade was toegebracht. Na het lichten der deur zou dit nader moeten blijken. „De Adelaar" van Van der Tak arriveerde reeds gisteravond en vanmorgen is met de werkzaamheden aangevangen. Toen we er in den loop van den voormiddag een kijkje gingen nemen, was men reeds bezig met het inhangen der reservedeur, waarmede men reeds om 12 uur gereed was, zoodat het hier- mede zal afloopen en men althans bij het eerst- volgende getij weer kan schutten. Enkele stoomschepen zijn langs de midden sluis geschut, doch vanmorgen lag in de haven reeds een 6-tal schepen op de heropening der groote sluis te wachten. VAOANTIEOURSUS BINNENVAART. De toekomst van onze binnenscheep- vaart. De burgemeesters van Ter Neuzen en Gent over de kanaalver- binding tusschen beide plaatsen. Deze week zullen de directeuren en leeraren van de Binnenvaantscholen aan boord van het Instrucbtevaartuig ,,Prinses Juliana" van het Gnderwijsfonds voor de Scheepvaart een va- cantiecursus houden. Vertegenwoordigers van bij de binnenscheepvaart betrokken organisa ties zullen tevens aan dezen tocht deelnemen. Dinsdag arriveert het vaartuig te Ter Neuzen. In verband met dezen vacantiecursus is het officieel orgaan van het Onderwijsfonds, het weekblad „De Binnenvaart" vorige week ver- schenen met eenige belangwekkende artikelen over de binnenscheepvaart en o.a. de verbin ding van Ter Neuzen met Gent. De ddreoteur van het Onderwijsfonds, de heer G. de Jong, schrijft over de toekomst van de schippersjeugd. Hij wijst op de ontwik keling van de techniek en het ontbreken van voldoende onderwijs voor de schipperskinderen, waardoor dezen eerst werden buitengesloten van de opleiding voor de zeevaart, daama voor de kustvaart en thans zelfs voor de bin nenscheepvaart zelf. „Wij zijn ons volkomen bewust van den moeilijken strijd, die ons wacht, maar wij ne men voor de voile honderd procent de verant- woording daarvan. Wij rekenen op de mede werking van de bedrijfsorganisaties. Het is zeer droevig, dat de particuliere schipper, die het meest hulp noodig heeft, tot op dit oogen blik niet kan steunen op een krachtige orga nisatie. Er zijn zeer vele organisaties, maar de toestand, waarin de schipperij thans ver- keent, geeft voldoende antwoord op de vraag, wat deze te beteekenen hebben." De schrijver zegt in zijn artikel, dat de schippers bun hoop gevestigd hadden op lei- ders, die hun altijd voorhielden, dat zij geen theoretische ontwikkeling noodig hadden. Deze groote leugen wreekt zich thans en ondanks de diepe ellende, waarin reeds een groot deel van onze schippers vervallen is, keert men niet terug van de groote dwaling, dat onze schippersstand onder de verouderde omstan- digheden nog te redden is. De Inspecteur van het Nijverheidsonderwrjs de heer M. J. van Alphen de Veer uit 's Gra venhage, wijst in een artikel op de groote be- teekenis van de Vacantiecursussen. „De voordrachten, lezingen en besprekingen, de omgang van een 50-tal directeuren en leeraren van binnenvaartscholen met elkaar gedurende verscheidene dagen achtereen aan boord van een varend schip, de voortdurende gedachten- wdsseling over het binnenscheepvaartbedrijf gedurende den tocht door ons prachtig water- land en over het werk in de scholen, dit alles verrijkt een ieder met nieuwe indrukken en legt een band, welke van niet te schatten waarde is." De burgemeester van Ter Neuzen, de heer J. Huizinga, wijdt een artikel aan de beteeke- nis van Ter Neuzen voor de binnenvaart door de verbinding met het achterland. Hij acht den vacantiecursus van groot belang, omdat deze verrijking van inzicht brengt bij hen, die opleiden voor de binnenvaart. De heer A. van der Steegen, burgemeester van Gent, bespreekt uitvoerig de verbinding van zijn gemeente met de Wester-Schelde en wijst op de onvoldoende sluisbreedte te Ter Neuzen. Op grand van art. 13 van de Belgisch- Nederlandsche overeenkomst van 1894 be- pledt hij een spoedige bouw van een nieuwe sluis te Ter Neuzen. De heer F. L. Schlingeman, hoofd-ingenieur directeur van den Rijkswaterstaat, heeft een met clichd's verduidelijkt artikel geschreven over ,,De verbetering van het Hellegat", dat hij als volgt besluit: De scheepvaart heeft door het uitgevoerde werk een korter en veili- ger weg tusschen het Hollandsch Diep en het Volkerak verkregen en verwacht mag worden, dat de klachten over het Hellegat tot het ver leden zullen behooren. Tenslotte schrijft dr. J. G. Ramaker, secre- taris der gemeente Breskens onder den Utel ,,Meer vakkennis!" een waardeerend artikel over het werk van het Onderwijsfonds, waarin hij de noodzakelijkheid van meer vakkennis voor de binnenschippers betoogt. DENKT OM DE NEUWE RIJWIEL- PLAATJES! Morgen, 1 Augustus, is het rijwielplaatjes- dag. Wie wordt aangetroffen met een rijwiel zonder een nieuw plaatje krijgt onverbiddelyk een bekeuring. Men zij dus gewaarschuwd. Wielrijders hebben het dus zichzelven te wijten als Dins dag een bekeuring volgt met al de daaraan verbonden onaangename gevolgen. GRATIS RIJWIELMERKEN. De Minister van Financien heeft aan de directeuren der belastingen een schrijven ge richt, waarin hij mededeelt, dat naar zijn meening ruimte is voor de opvatting, dat een werkloos arbeider nog wel een beroep heeft, al kan hij dat noodgedwongen tijdeliijik met uitoefenen. Indien hij een rijwiel gebruikt om werk te zoeken, opdat hij zijn beroep daadwerkelijk weder zal kunnen uitoefenen, gebruikt hij, naar het oordeel van den minister ,het rijwiel voor zijn beroep. Hetzelfde kan gezegd worden, indien hij zich krachtens de voorschriften van de werk- loozensteunregeling eens of meermalen per dag aan een bepaald bureau moet vervoegen en hiji met het oog op den af te leggee af- stand (ten minste een half uur gaans) ge bruik maakt van een rijwiel. Voorts is de minister van meening, dat een los arbeider, die op het tijdstip van aanvrage van een kosteloos merk, geen werk heeft, doch een rijwiel gebruikt om werk te zoeken, dat rijwiel voor zijn beroep noodig heeft. De minister heeft daarom bepaald, dat van 1 Augustus a.s. af, aan werkloozen, die kun nen aantoonen, dat zij hun rijwiel noodig hebben in verband met de steunregeling en aan werkloozen, die kunnen aannemelijk ma ken, dat zij hun rijwiel behoeven voor het zoeken van werk, evenals aan losse arbeiders, die een rijwiel gebruiken voor het zoeken van werk, een kosteloos nijwielbelastingmerk kan worden uitgereikt. Echter geldt dit alles al leen, als de werklooze geen belasting behoeft te betalen. BENOEMING GODSDIENSTONDERWIJZER. De kerkeraad der Ned. Herv. gemeente te Breskens heeft als godsdienstonderwijzer in die gemeente aangesteld de heer Iz. Verduijn, aldaar.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1933 | | pagina 2