BUITENLAHD
TER NEUZEN, 31 Juli 1933.
WERKVERRUIMING IN WESTELJJK
NOORD-BRABANT.
Em deputatie uit de Oommissie tot voor-
bereiding van werkverruiming in Westeljik
Noord-Brabant is in audientie ontvangen
door den Minister van Sociale zaken, prof.
Slotemaker De Brulne. De deputatie vestig-
de de aandacht van den minister op verschil-
lende objecten van werkverschaffing, zoomede
op andere metboden om de werkloosheid te
toestrrjden. Gewezen werd daarbij op bet feit,
dat de voorgenomen werken zijn uitgevoerd
en dat het dus wenscbelijk is naar nieuwe
objecten om te zien, speciaal ook met bet oog
op den a.s. winter.
De minister bleek gunstig gestemd te zijn
ten aanizien van de verschillende naar voren
gebracbte plannen. Hij zegde medewerking
toe ten aanzien van de uitvoering van kanalen
in West-Brabant, speciaal bet project Ter-
bijden's Heerenhuis, voor zoover dit op bet
terrein ligt van zijn departement. Dezelfde
toezegging deed de minister met betrekking
tot de verzwaring van zeedijken in West-
Brabant, een werk waarvan de noodzakelijk-
beid sinds lang is erkend.
De deputatie bepleitte voorts de wenscbe-
Jijkheid om den oogst, in bet bijzonder die van
tarwe, inplaats van macbinaal met de band te
laten verrichten, waardoor die werkgelegen-
beid aanmerkelijk zou worden verruimd. De
minister stond gunstig tegenover dit denk-
beeld en bij verzocbt de commissie een bereke-
ning te maken van het verschil in kosten
tusschen machinale oogsten en oogsten door
handarbeid om zijn standpunt te kunnen be-
palen. De Com. van Werkverruiming zal Don-
derdag te Roosendaal een vej-gadering houden
om de bij den minister bepleite kwesties nader
onder bet oog te zien.
EEN DAG ARBEID TEN BATE VAN
's RIJKS SCHATSUST.
Men meldt uit Winscboten aan de N. R.
Crt.:
Naar aanleiding van eenige radioredevoerin-
gen op 25 April waarin vertegenwoordigers
van rechtscbe politieke partijen den nood van
's lands financien hebben uiteengezet, is
Dinsdag te Nieuwolda een vergadering gehou-
den van ingezetenen met bet doel de inwoners
op te wekken tot leniging van den nood van
's rijks schatkist een vrjjwillig financieel
offer te brengen n.l. voor eenmaal een zesde
deel van de wekelijksche verdiensten.
Met bet kabinet van de koningin had men
gecorrespondeerd over eventueele inwilliging
van het aanbod.
Op de vergadering werd een brief voorge-
lezen, waaruit bleek, dat de Koningin bet
zeer waardeert, dat ondanks de moeilyke
tijdsomstandigbeden er burgers zijn die bereid
waren voor leniging van den nood van de
schatkist, extra-offers te brengen.
De burgemeester, die aanwezig was, ver-
beugde zich eveneens over de sympathieke ge-
dachte en bij boopte, dat deze daad in bet
geheele land nagevolgd zou worden en dat
ieder recbtgeaard Nederlander zijn deel zal
ibijdragen onder de leuze: Een dag arbeid ten
bate van 's rijks schatkist.
DE AAKDAPPELHANDELAREN KLAGEN.
De Centrale van Vereenigingen voor den
Aardappelen-, Gnoenten- en Fruithandel te
's Gravenhage in bestuursvergadering bijeen
beeft zicb telegrafisch gewend tot den minis
ter van Economische Zaken om de regeering
opmerkzaam te,maken op den nood van den
handel in bodemproducten, welke even hoog
gestegen is als die van land- en tuinbouw.
Vooral wat de aardappelhandel betreft is de
toestand onboudbaar. Het product is vrijwel
waardeloos, desondanks is export nog iliet
mogelijk en wordt de binnenlandsche groot-
en kleinhandel geruineerd door concurrentie*
van plattelandsautorijders die dagelijks de
steden inzwermen en zonder eenige belasting
of zelfs ventvergunning voor een weekwinst
werken gelijk aan hetgeen een winkelier per
dag moet verdienen om alle onkosten te dek-
ken.
Het personeel in den groothandel ondervindt
eveneens de nadeeldge gevolgen van deze
moordende concurremtie, aangezien menscben
die jarenlang bij groothandelaars werkzaam
waren moeten worden ontslagen ook al is him
loon reeds zeer veel verminderd. Vele zaken
staan aan den rand van den afgrond, terwijl
de consumenten ver beneden kostprijs worden
bediend.
Redenen waarom den minister met den
meesten aandrang werd verzocht maatregelen
te willed nemen ten opzichte van minimum
in- en verkoopprijzen en de organtisatie van
den handel in te schakelen in samenwerking
met landbouw waarbij wordt opgemerkt, dat
late aardappelen zich niet leenen voor ver-
koop via veilingen.
WAAROM VERBODEN?
De raad van bestuur van den Alg. Ned.
Fascisten Bond beeft een schrijven gericht aan
den voorzitter van den Raad van Ministers,
waarin gezegd wordt, dat met verwondering
kennis genomen is van het schrijven aan de
ministers van de versohillende departementen,
waarin de Alg. Ned. Fascisten Bond wordt
gerangschikt onder de organisaties, waarvan
bet lidmaatschap ,,om de doeleinden, die zij
nastreven, of de middelen, die zij aanwenden,
de beboorlijke vervulling door den ambtenaar
in rijksdienst van zijn plicht als ambtenaar
kunnen in gevaar brengen of schaden."
Zeer aangenaam zou het ons zijn, te mogen
vememen, op welke gronden het doel onzer
organisatie en de middelen ter bereiking daar-
van door de regeering worden veroordeeld,
aldus bet slot van den brief.
ONDER DE SCHELDE.
De Brusselsche correspondent der N. R. Crt.
schrijft:
Onder al de groote werken van openbaar
nut sedert den oorlog in Belgie ondernomen
en geheel of gedeeltelijk reeds tot een good
einde gebracht, zal er wel geen zijn dat zoo-
zeer de aandacht van het gewone publiek, van
de massa der bevolking heeft getrokken, als
bet graven van twee tunnels onder de Schelde
te Antwerpen. Ongetwijfeld heeft een onder-
neming als de aanleg van bet Alfoertkanaal de
belangstelling van velen en is bet bouwen van
de Kruisschanssluis, die bet groote kanaaldok
te Antwerpen met de open rivier venbindt, in
breeden kring met vreugde begroet geworden,
maar bij geen dezer werken, zelfs niet bij de
ontworpen electrificeering van de spoorlijn
BrusselAntwerpen slagader van bet
reizigersverkeer in dit actieve land voelt de
man in-de-straat zich zoo direct en onmiddel-
lijk betrokken als bfiji den Antwerpschen tun-
nelbouw. Iedereen toch die hetzij met of
zonder auto al eens op den linker- of rech-
ter Schelde-oever, tusschen de Nederlandsche
grens en de ook door voetgangers te gebrui-
ken spoorwegbrug te Temsche heeft gestaan
{de eerste brug voor bet verkeer per as be-
vindt zich nog een 20 K.M. verder, te Dender-
monde) en bet omslachtige bedrijf beeft
gadegeslagen der veerponten, die te Antwer
pen menschen, wagens en dieren van het
Steen naar Sint-Anneke en van Sint-Anneke
naar het Steen ,,overzettem", weet hoeveel tijd
het meer dan ooit beboefte aan snelheid heb-
bende hedendaagsche verkeer aldaar verliest.
En waar tijd geld, in dit geval zelfs veel geld,
is, kan bet niet anders of ook de gewone
burger en arbeider moet zicb hoofdschuddend
de vraag stellen hoe bet mogelijk is geweest
zoolang te wachten met het verzekeren van
een vaste verbinding tusschen de beide oevers
van den breeden stroom die de voomaamste
bron is van welvaart voor de Vlaamsche
Scheldestad.
Het zal wel niet noodig zijn bier de lijdens-
geschiedenis van de Antwerpsche bruggen- en
tunnelplannen te memoreeren. Vele jaren lang
heeft de volbloed ,,Sinjoor", met een begrij-
pelijk gevoel van afgunst, naar de Maasbrug-
gen te Rotterdam gekeken en vooral naar de
Willemsibrug die tot de ontwikkeling van de
stad op de beide oevers der rivier zoo mach-
tig veel heeft bijgedragen. Met een derge-
lijke brug over de Schelde zouden Sint-Anneke
en het Vlaamsche Hoofd, zuchtte hij, in plaats
van een paar oasen te blijveb in de woestijn
van den linkeroaver oasen die noehtans een
zekere „charme" badden omdat men er, zoo
vlak bij de stad, boerenbrood en mosselen en
geroosterde paling kon eten spoedig tot
een nieuw Feijenoord zijn uitgegroeid. Het
talmen met de verbinding der beide Schelde-
oevers voelde hij als een persoonlijke beleedi-
ging zijn Sinjorentrots er is immers maar
een Antwerpen aangedaan. Tbans is, met
de nakende voltooiing van de twee tunnels,
bet uur der bekroning van een halve eeuw
geduld aangebroken en staart de 100 pet.
Antwerpenaar, van op de wandelterrassen bij
het Steen, die de rivier beheerschen, met trots
en hoop naar den overkant waar een nieuw
Antwerpen weldra uit de zandvlakte en de
polders zal oprijzen.
De werken aan de beide tunnels zijn nu
reeds z66 ver gevorderd, dat bet stadsbestuur
met vaste hand, het programma der feeste-
lijkheden heeft kunnen opmaken die, naar
men gemeend beeft, by de officieele ingebruik-
stelling op 10 September a.s. niet zullen mo
gen ontbreken. Nieuwsgierig als een journalist
nu eenmaal moet zijn, wil bij zijn vak met
eenig succes beoefenen, ben ik enkele dagen
geleden, na een pauze van verscheidene maan-
den, weer eens gaan kijken naar den stand der
werkzaamheden en misscbien bad het
vriendelijke geleide van ir. Pierre, der Com-
pagnie Internationale des Pieux Franki daar
wel eenige schuld aan als een enthousiast
bewonderaar van deze grootscbe ondememing
waarvan de verwezenlijking ook in Nederland,
in verband met de Rotterdamscbe tunnel
plannen, veel belangstelling heeft gewekt,
teruggekeerd.
Langs de reeds geheel voltooide open ge-
laten helling, bjj bet Rijnplein en de Ankerrui,
waar bet verrassend rustig was, bereikten wij
den eigenlijken ingang van de tunnel voor bet
verkeer per as. Deze tunnel beeft een totale
lengte van 1750 meter, biedt plaats voor een
rijweg van 6 M. 75 breedte bij de uitgan-
gen is de breedte op 9 M. gebracht en is
berekend voor een verkeerscapaciteit van 2000
wagens per uur. Zoo stil als bet buiten was,
zoo lawaaierig was bet in dit laatst doorge-
graven gedeelte van de tunnel, waar nog hard
wordt gewerkt aan de bekleeding van vloer en
wanden, het aanbrengen van de electrische
verlichting, enz. Op sommige plaatsen, waar
het nog betrekikelijk duister was, electrische
machines daverden, op een smalspoor platte
.wagentjes werden voortgeduwd door luid
waarschuwende, plots uit de duisternis op-
duikende arbeiders, zou men zicb in een reus-
achtige, fantastische fabriek of juister nog in
een mijn, vele mijlen onder de aarde, uit een
verhaal van Jules Verne of Wells hebben ge-
waand. Al beerschte er een leven als een oor-
deel ook daar waar men zicb op meer dan
37 meter onder den waterspiegel van de
Schelde bevond toch bleek, wanneer men
eenigszins vertrouwd was geraakt met bet
oorvendoovend gerucht en de halve duisternis,
alles met orde en methode te gaan onder de
deskundige leiding van de jonge ingenieurs
(de oudste der hoofdingenieurs, de heer Van
Hauwaert, vierde, als ik het goed voorheb,
onlangs zijn 35sten verjaardag) die dit reus-
acbtige werk hebben uitgevoerd. Bij een
dergelijken tocbt later wordt bet een ge
wone wandeling door de groote tunnel,
waarbij men geen enkel oogenblik ook maar
bet geringste gevoel van onveiligheid heeft
ontsnapt men niet aan een gevoel van onge-
dwongen bewondering voor de ondememende
mannen, met den administrateur-generaal ir.
Frankignoul aan het hoofd, die bet aange-
durfd hebben dit nieuwe wonder der modeme
techniek in twee-en-half jaar tijd tot stand te
brengen en aldus bijna anderhalf jaar wisten
te winnen op den uitvoeringstermiijn door de
Intercommunale Maatscbappij van den Linker
Scheldeoever gesteld.
Voor de aannemers van het werk beteekent
dit ook een winst aan geld daar, in geval van
vervroegde voltooiing, een premie van onge-
veer 7% millioen francs was toegezegd.
Ook de tunnel voor voetgangers, die 570
meter lang is, ongeveer 16.000 personen per
uur kan doorlaten en, op ieder der beide
oevers, door liften en rollende trappen wordt
bediend deze tunnel vertrekt van de Water-
poort, dicht bij het stationnetje Antwerpen
Waas en mondt uit bij het Vlaamsche hoofd
kan, practisch, als voltooid worden be-
schouwd. Hier moet alleen nog wat schilder-
werk worden uitgevoerd om geheel inwij-
dingsklaar te zijn en had men, zonder de
vacantie, zoo noodig reeds de volgende week,
tot de ingebruikstelling kunnen overgaan. Nu
zal tot 10 September dienen gewacht, een
datum die volgens de geijkte uitdrukking
welke, zonder twijfel, ook ditmaal, officieel
tepas zal worden gebracht met gouden
letteren in de geschiedenis van Antwerpen zal
worden geboekstaafd en, wat in deze tijden
niet te versmaden is, vooral waar men zich
voorstelt voor het gebruik van de tunnels een
klein tolgeld te heffen door alle autobezitters
en de Nederlandsche niet het minst, die zich,
via de Scheldestad, naar het Westen van Bel
gie: Gent, Brugge, de kust, enz., wenschen te
begeven, met geestdrift zal worden gezegend.
GEHEIMZINNIGE ONTVOERING UIT HET
SAARGEBIED.
Verleden week Zaterdag zijn, zooals reeds
gemeld, drie bewoners van het Saargebied
door een aantal nazi's uit den Pfalz ontivoerd
en naar Duitsch gebied overgabracht.
Onder de drie ontvoerden zijn twee perso
nen van Fransche nationaliteit, namelijk me-
vrouw Lutz en haar zoon Ferdinand. Deee
personen zouden op het oogenblik te Kaiser-
lautem gevangen gehouden worden.
Deze arrestaties door de nazi's hebben,
naar de Matin" uit Straatsburg vemeemt
een eigenaardig verloop gehad.
Korten tijd tevoren waren twee andere
zonen van mevrouw Lutz, die te Homburg
wonen en daar ter goeder naam en faam be-
kend staan in den Pfalz door de Duitsche
autoriteiten gearresteerd.
Eenigen tijd na deize arrestatie kwam een
geheimzinnige afgezante een bezoek brengen
aan mevrouw Lutz, om haar mede te deelen,
dat zij niets anders had te doen, dan zich naar
een zeker in aanbouw zijnd huis te begeven,
waar zij nieuws van haar beide kinderen zou
vernemen.
Op haar tocht naar het bedoelde huis werd
mevrouw Lutz vergezeld door haar derden
zoon en haar schoondochter. Daze laatste is
er echter gelukkig in geslaagd, tijdig te vluch-
ten en door haar is de ontvoering bekend
geworden.
Tezamen met de reeds tevoren gearresteer-
de zonen van mevrouw Lutz bevinden zich
dus thans vier zonen van dit gezin in handen
der nazi's.
Door de Saarlandsche politic is een vrouw,
Kennel genaamd, gearresteerd, die in ver
band zou staan met deze ontvoering.
Naar Reuter hieromtrent nader meldt, heeft
aiji reeds voor den rechter van instructie
bekend, mevrouw Lutz in een hinderlaag te
hebben gelokt. Zij voegde hier aan toe, dat
zij dit gedaan had, omdat Duitsche afgezan-
ten haar beloofd hadden, haar man, die zich
in Duitschland in de gevangenis bevindt, we-
gens het verspreiden van communistische bro
chures, in vrijheid te stellen.
Naar aanleiding van deze verklaring, heeft
de regeering van het Saargebied opnieuw bij
de Duitsche regeering een protest ingediend,
en ook bij den Volkenbond geprotesteerd.
De regeering van het Saargebied heeft de
rijksregeering verzocht, de ontvoerden in vrij
heid te stellen, en in het Saargebied te laten
terugkeeren. Tevens verzocht zij bestraffing
van de schuldige nazi's en zij behoudt zich het
recht voor schadevergoeding te eischen.
DIPLOMATIEK PROTEST.
Volgens een Londensch blad zou het Chi-
neesche gezantschap aldaar voomemens aijn
zich te beklagen bij het departement van bui-
tenlandsche zaken over het, gebrek aan hof-
felijkheid tegenover China, dat aan den dag
is getreden bij de marineweek te Portsmouth
en bij een militaire oefening te Bordon in
Hampshire. De matrozen hadden een zee-
rooverspel vertoond, waarbij de zeeroovers-
;|onk een Chineesche jonk was en bij de oefe-
ningen te Bordon was een overval gedaan op
een „troep Ohineesehe roovers", aangevoerd
door de generaals „Rum Foo" en „Yo-Yo".
NAAR DE STRATOSFEER!
In de eerste week van Augustus zullen Max
Cosyns en De Bruyn him reis naar de stratos-
feer ondememen.
De ballon zal opstygen op een weide van
het koninklijk domein, langs de Lesse, op een
twintig K.M. van Dinant, op 6 K.M. van het
station te Hoyet en op een 100 M. van de
lange tunnel van Hour-Havenne.
Die weide ligt in het gehucht Herock, ge-
meente Ciergnon, omgeven door heuvels. Men
is bezig met de ruimte af te zetten door mid-
del van paalwerk en prikkeldraad. Tusschen
die twee schuttingen zullen militairen en gen-
darmen de wacht houden.
Waarschynlijk zal de opsbijging geschieden
omstreeks 5 Augustus, om 4 uur 's morgens.
Thans wordt alles voorbereid; slechts op den
vooravond van den tocht zal de stratosfeer-
verkenner zijn besluit doen kennen, hetwelk
door de radio aan de heele wereld zal gemeld
worden.
In de genoemde streek zijn nu reeds de
vacantiegangers in veel grooter getale aan
wezig dan vroeger.
Door het „Belgisch wetenschappelijk fonds"
wordt een ontwerp bestudeerd van het ver-
vaardigen van een vlidgtuig, hetwelk langs de
stratosfeer zou vliegen. Bij een nieuw onder-
zoek is gebleken, dat de touwen die binnenin
moeten dienen voor den ballon van Max
Oosijns met opzet beschadigd werden. Zonder
dit nauwkeurig onderzoek was een ramp on-
vermijdelijk geweest.
ITALIANEN BEZETTEN EEN PAAR
GRIEKSCHE EILANDJES.
Reuter meldt uit Athene:
De prefect van de eilandengroep der Cycla-
den heeft getelegrafeerd, dat Italianen de drie
verlaten eilandjes Kynaros, Navriagarou en
Dyadi, ten Oosten van het eiland Amorgos en
gelegen in de Helleensche wateren, in bezit
hebben genomen.
De Italianen verklaren, dat zij de eilandjes
hebben bezet ter wille van oceanografische
studies. Zij hebben de Italiaansche vlag ge-
heschen.
DadeLijik na ontrvangst van dit bericht heeft
de Grieksche minister-president Tsaldaris een
lang onderhoud gehad met den minister van
marine. Hij heeft den prefect der Cycladen
volledige inlichtingen verzocht.
HET AFZAGEN VAN DEN
HINDENBURG-EIK.
Onbekende daders hebben den op den dag
van den nationalen arbeid op het Tempelhofer-
veld geplanten Hindenburg-eik afgezaagd.
De persdienst van het Pruisische Staats-
ministerie deelt nu mede, dat de geheime
Staatspolitie bevolen heeft, dat als tegen-
maatregel alle communistische arrestanten
drie dagen lang geen middagmaal zullen
krijgen.
Ter vervanging van den doorgezaagden eik
is een nieuwe eik geplant.
HET EINDE.
De oeconomische wereldconferentie is dan
Donderdag in het Geologisch Museum te Lon-
den voorloopig bijgezet. Zal het museum ook
haar mausoleum worden? Of zal ze als de
schoone slaapster te eeniger tijd tot nieuw
leven ontwaken? De deskundigen zijn het er
niet over eens; Lloyd George heeft haar
Woensdag in het Lagerhuis morsdood ver-
klaard, gesneuveld in dea. oeconomischen loop-
graafoorlog die z.i. thans tusschen de landen
woedt. Minister Chamberlain zag in deze en
dergelljike uitspraken het zaaien van onnoodig
pessimisme, al gaf hij toe dat de conferentie
bij haar uiteengaan geen enkel der belangrijke
vraagstukken, voor welker oplossing zij was
bijeengeroepen, heeft kunnen afdoen. In dit
verband gewaagde hij ook van het ,,in hooge
mate belangwekkend, reusachtige experi
ment", heden ten dage in de Ver. Staten ge
nomen en gaf als zijn meening te kennen dat
de kansen van slagen ervan in Amerika gun-
stiger zijn dan waar ter wereld ook.
Ofschoon het ons juister zou hebben ge-
leken als Chamberlain in plaats van „gunsti-
ger": „minder ongunstig" had gebruikt, is het
stellig waar dat een poging om door het op-
drijven van de productie, gepaard aan ver-
mindering van den werktijd en verhooging
van de gemiddelde loonen, leven in de brou-
werij te brengen, in een uitgestrekt self-sup
porting land als de Ver. Staten met hun
groote „binnenmarkt" minder hopeloos schi'jfeit
dan in landen, welke in de eerste plaats op
buitenlandsch ruilverkeer zijn aangewezen.
Niettemin zal nog moetea blijken of het expe
riment geen gelijkenis vertoont met Jan
Steen's bekende grap om de slapte in zijn be
drijf te camoufleeren.
Hoe dit zij, Chamberlain heeft zeker gelijk
als hrj te verstaan geeft dat het wachten nu
in de eerste plaats op Amerika is. Mocht
men er daar in slagen met kunst en vlieg-
werk het bedrijfsleven ,,anzukurbeln", zoodat
ook de boer weer geld voor zijn waar kal
maken, dan kan de stabilisatie van den dollar
niet ver meer zijn en kan men internationaal
het slagveld ovenzien en trachten den „oeco-
nomischen loopgraafoorlog" gelijk Lloyd
George den huidigen toestand noemt, te boven
te komen. Herstel van onderling vertrouwen
het is uit den treure betoogd is daar-
voor de eerste voorwaarde, maar dit herstel is
natuurlijk niet denkbaar zoolang machtige
staten een z6<5 wispelturige oeconomische en
monetaire politiek voeren, dat men vandaag
niet weet wat men morgen aan hen zal heb
ben.
In waakzame afwachting is dus de confe
rentie voor onibepaalden tijd uiteengegaan.
Men kan niet ontkennen dat het in elk geval
zeer moeilijk zal zijn haar weer bijeen te krij
gen. In Italie heeft niemand minder dan
Mussolini, in Duitschland heeft dr. Posse,
staatssecretaris voor handelspolitiek, den staf
niet alleen over de conferentie te Londen ge-
broken, maar over intemabionale conferenties
in het algemeen, gelijk zij na den oorlog bij
tientallen zijn gehouden. Mussolini is van
oordeel dat men terug moet naar het stelsel
van diplomatieke onderhandelingen tusschen
staten met wereldbeteekenis, wier aantal hij
op ten hoogste een doziijn schat. Posse stelt
voorop dat de onderscheiden staten eerste
orde op eigen zaken moeten stellen, v66r zij
tot vruchtbaar overleg onderling kunnen
komen. Men moge met hen van oordeel ver-
schillen, dit neemt niet weg dat invloedrijke
landen als Italie en Duitschland blijkbaar niets
noemenswaards meer hopen van voortzetting
binnen afzienbaren tijd van de oeconomische
wereldconferentie. Als men hun onnoodig pes
simisme voorhoudt, zal dat hen nauwelijks tot
andere gedachten kunnen brengen, omdat het
feit dat internationale conferenties althans in
de laatste jaren weinig hout hebben gesneden,
onmiskenbaar is.
Niettemin zijn Donderdag bij de uitvaart te
Londen nog vele optimistische woorden ge-
sproken, met name door MacDonald en den
Amerikaanschen gedelegeerde Hull, wiens
goed bedoeld pleidooi voor de doelmatigheid
van internationale conferenties wellicht niet
weinigen als bittere ironie zal hebben geklon-
ken, aangezien het juist de Ver. Staten zijn
geweest die het doel, waarvoor deze conferen
tie was belegd, bij herhaling hebben genegeerd.
Colijn, de groote stuwkracht van de confe
rentie, heeft een rede gehouden, waarin hij
het juiste midden hield tusschen optimisme en
pessimisme. Niettemin constateerde hiiji zon
der er doekjes om te winden, dat er geen
reden is trotsch te zijn op de resultaten van
zes weken hard werk. Evenmin verheelde hij
de bezwaren die aan een latere hervatting van
de conferentie in den weg staan.
Een daarvan is van bemoedigenden aard:
het streven dat zich tijdens de besprekin-
gen te Londen steeds duidelijker heeft afge-
teekend tot groepsgewijze aaneensluiting
van landen, wier belangen bij een vrijer han-
delsverkeer en monetaire stabilisatie parallel
loopen. Colijn heeft met nadruk de voortzet
ting der besprekingen tusschen dergelijke
groepen met gemeenschappelijke belangen be-
pleit.
Voor zulke groepsvorming den weg te heb
ben gewezen, is een stellig niet geringe ver-
dienste van het internationaal overleg te Lon
den. De Fransche minister van financien Bon
net heeft daar in zijn rede terecht de aan
dacht op gevestigd en bleek van oordeel dat
hervatting van de conferentie pas zin zal
hebben als deze groepsvorming haar beslag
zal hebben gekregen.
MULO-EXAMENS.
Bij hot Vrijdag te Goes gehouden Mulo-
examien slaagden voor diploma A: Joh. Feij
(leerling der Chr. Muloschool) en P D. de
Zeeuw (leerling der openb. Uloschool), beiden
alhier.
Voor het aanvullingsdiploma B slaagde de
vorige week L. Kiel te Hoek, leerling der open-
bare Uloschool alhier.
DIPLOMA VOOR HUISHOUDSTER.
Aan de Nieuwe Huishoudschool te Amster
dam werd het diploma voor huishoudster ver-
kregen door mej. J. Zonnevijlle te Ter Neuzen.
DE VAART DOOR DE GROOTE SLUIS
TE TER NEUZEN WEER GESTREMD.
Spoedige her-opening verwacht.
Zaterdagavond is het Engelsche stoomschip
„Otto" van de Wilsonlijn, in de groote West-
sluis alhier gereed liggende voor afschutting,
door een onjuist uitgevoerde order der com-
mandobrug in de machinekamer (in plaats
van „achteruit" werd „full speed vooruit"
gegerven), op een der ebdeuren van het buiten-
sluishoofd gevaren, waardoor deze deur der
mate werd beschadigd, dat zij niet meer kon
functionneeren en de sluis gesloten moest
blijven. Behalve de deur is ook het electrisch
mechanisme deerlijk beschadigd.
De vaart op het kanaal Ter NeuzenGent
was dus voor de groote zeevaart weer on-
mogelijk. Naar we vemamen bevonden zich
op het kanaal 8 schepen met een afmeting
of diepgang dat zij langs de middensluis niet
kunnen passeeren. Daaronder bevond zich
ook de Harwichboot „Vienna" die Zaterdag
voor het maken" van een weekend-reis met
passagiers naar Gent was opgestoomd en deze
gisteren naar Antwerpen had moeten ver-
voeren. Naar we vememen zijn de passagiers
van het stoomschip per trein derwaarts ver-
trokken.
Van de reederij van het stoomschip „OttO"
is aanvankelijk een cautie gevraagd van
f 75.000. Nadat daaromtrent overeenstem-
ming was bereikt is het stoomschip gister-
avond vertrokken.
Gistdrmorgen kwam hier reeds tiijidig de
hoofdingenieur-directeur van 's Rijkswater-
staat, de heer Walland, uit Middelburg (de
hoofdingenieur belast met den dienst in het
arrondissement alhier, is bereids naar zijn
nieuwe standplaats vertrokken, terwijl zijn
opvolger nog niet is gearriveerd), voor het
nemen van maatregelen.
Begrijpelijk was men ook van Gentsche
izijde belangstellend, en kwamen de hoofd
ingenieur-directeur aldaar, de heer Mullems,
al spoedig aan de beschadigde sluis een be
zoek brengen. Dat het gebeurde aanleiding
gaf tot het meer in 't oog springen van de
noodzakelijikheid eener tweede groote sluis
spreekt van zelf.
Ondertusschen was reeds een drijvende bok
besteld bij Van der Tak's Bergkigsmaat-
schappij te Rotterdam, voor het uitlichten der
beschadigde deur, terwijl de reservedeur voor
inhangen werd gereed gemaakt.
Bij onderzoek door een duiker was niet ge
bleken, dat er aan de bewegingsapparaten
onder water schade was toegebracht. Na het
lichten der deur zou dit nader moeten blijken.
„De Adelaar" van Van der Tak arriveerde
reeds gisteravond en vanmorgen is met de
werkzaamheden aangevangen. Toen we er
in den loop van den voormiddag een kijkje
gingen nemen, was men reeds bezig met het
inhangen der reservedeur, waarmede men
reeds om 12 uur gereed was, zoodat het hier-
mede zal afloopen en men althans bij het eerst-
volgende getij weer kan schutten.
Enkele stoomschepen zijn langs de midden
sluis geschut, doch vanmorgen lag in de haven
reeds een 6-tal schepen op de heropening der
groote sluis te wachten.
VAOANTIEOURSUS BINNENVAART.
De toekomst van onze binnenscheep-
vaart. De burgemeesters van Ter
Neuzen en Gent over de kanaalver-
binding tusschen beide plaatsen.
Deze week zullen de directeuren en leeraren
van de Binnenvaantscholen aan boord van het
Instrucbtevaartuig ,,Prinses Juliana" van het
Gnderwijsfonds voor de Scheepvaart een va-
cantiecursus houden. Vertegenwoordigers van
bij de binnenscheepvaart betrokken organisa
ties zullen tevens aan dezen tocht deelnemen.
Dinsdag arriveert het vaartuig te Ter Neuzen.
In verband met dezen vacantiecursus is het
officieel orgaan van het Onderwijsfonds, het
weekblad „De Binnenvaart" vorige week ver-
schenen met eenige belangwekkende artikelen
over de binnenscheepvaart en o.a. de verbin
ding van Ter Neuzen met Gent.
De ddreoteur van het Onderwijsfonds, de
heer G. de Jong, schrijft over de toekomst
van de schippersjeugd. Hij wijst op de ontwik
keling van de techniek en het ontbreken van
voldoende onderwijs voor de schipperskinderen,
waardoor dezen eerst werden buitengesloten
van de opleiding voor de zeevaart, daama
voor de kustvaart en thans zelfs voor de bin
nenscheepvaart zelf.
„Wij zijn ons volkomen bewust van den
moeilijken strijd, die ons wacht, maar wij ne
men voor de voile honderd procent de verant-
woording daarvan. Wij rekenen op de mede
werking van de bedrijfsorganisaties. Het is
zeer droevig, dat de particuliere schipper, die
het meest hulp noodig heeft, tot op dit oogen
blik niet kan steunen op een krachtige orga
nisatie. Er zijn zeer vele organisaties, maar
de toestand, waarin de schipperij thans ver-
keent, geeft voldoende antwoord op de vraag,
wat deze te beteekenen hebben."
De schrijver zegt in zijn artikel, dat de
schippers bun hoop gevestigd hadden op lei-
ders, die hun altijd voorhielden, dat zij geen
theoretische ontwikkeling noodig hadden. Deze
groote leugen wreekt zich thans en ondanks
de diepe ellende, waarin reeds een groot deel
van onze schippers vervallen is, keert men
niet terug van de groote dwaling, dat onze
schippersstand onder de verouderde omstan-
digheden nog te redden is.
De Inspecteur van het Nijverheidsonderwrjs
de heer M. J. van Alphen de Veer uit 's Gra
venhage, wijst in een artikel op de groote be-
teekenis van de Vacantiecursussen. „De
voordrachten, lezingen en besprekingen, de
omgang van een 50-tal directeuren en leeraren
van binnenvaartscholen met elkaar gedurende
verscheidene dagen achtereen aan boord van
een varend schip, de voortdurende gedachten-
wdsseling over het binnenscheepvaartbedrijf
gedurende den tocht door ons prachtig water-
land en over het werk in de scholen, dit alles
verrijkt een ieder met nieuwe indrukken en
legt een band, welke van niet te schatten
waarde is."
De burgemeester van Ter Neuzen, de heer
J. Huizinga, wijdt een artikel aan de beteeke-
nis van Ter Neuzen voor de binnenvaart door
de verbinding met het achterland. Hij acht
den vacantiecursus van groot belang, omdat
deze verrijking van inzicht brengt bij hen, die
opleiden voor de binnenvaart.
De heer A. van der Steegen, burgemeester
van Gent, bespreekt uitvoerig de verbinding
van zijn gemeente met de Wester-Schelde en
wijst op de onvoldoende sluisbreedte te Ter
Neuzen. Op grand van art. 13 van de Belgisch-
Nederlandsche overeenkomst van 1894 be-
pledt hij een spoedige bouw van een nieuwe
sluis te Ter Neuzen.
De heer F. L. Schlingeman, hoofd-ingenieur
directeur van den Rijkswaterstaat, heeft een
met clichd's verduidelijkt artikel geschreven
over ,,De verbetering van het Hellegat", dat
hij als volgt besluit: De scheepvaart heeft
door het uitgevoerde werk een korter en veili-
ger weg tusschen het Hollandsch Diep en het
Volkerak verkregen en verwacht mag worden,
dat de klachten over het Hellegat tot het ver
leden zullen behooren.
Tenslotte schrijft dr. J. G. Ramaker, secre-
taris der gemeente Breskens onder den Utel
,,Meer vakkennis!" een waardeerend artikel
over het werk van het Onderwijsfonds, waarin
hij de noodzakelijkheid van meer vakkennis
voor de binnenschippers betoogt.
DENKT OM DE NEUWE RIJWIEL-
PLAATJES!
Morgen, 1 Augustus, is het rijwielplaatjes-
dag. Wie wordt aangetroffen met een rijwiel
zonder een nieuw plaatje krijgt onverbiddelyk
een bekeuring.
Men zij dus gewaarschuwd. Wielrijders
hebben het dus zichzelven te wijten als Dins
dag een bekeuring volgt met al de daaraan
verbonden onaangename gevolgen.
GRATIS RIJWIELMERKEN.
De Minister van Financien heeft aan de
directeuren der belastingen een schrijven ge
richt, waarin hij mededeelt, dat naar zijn
meening ruimte is voor de opvatting, dat een
werkloos arbeider nog wel een beroep heeft,
al kan hij dat noodgedwongen tijdeliijik met
uitoefenen.
Indien hij een rijwiel gebruikt om werk te
zoeken, opdat hij zijn beroep daadwerkelijk
weder zal kunnen uitoefenen, gebruikt hij,
naar het oordeel van den minister ,het rijwiel
voor zijn beroep.
Hetzelfde kan gezegd worden, indien hij
zich krachtens de voorschriften van de werk-
loozensteunregeling eens of meermalen per
dag aan een bepaald bureau moet vervoegen
en hiji met het oog op den af te leggee af-
stand (ten minste een half uur gaans) ge
bruik maakt van een rijwiel.
Voorts is de minister van meening, dat een
los arbeider, die op het tijdstip van aanvrage
van een kosteloos merk, geen werk heeft,
doch een rijwiel gebruikt om werk te zoeken,
dat rijwiel voor zijn beroep noodig heeft.
De minister heeft daarom bepaald, dat van
1 Augustus a.s. af, aan werkloozen, die kun
nen aantoonen, dat zij hun rijwiel noodig
hebben in verband met de steunregeling en
aan werkloozen, die kunnen aannemelijk ma
ken, dat zij hun rijwiel behoeven voor het
zoeken van werk, evenals aan losse arbeiders,
die een rijwiel gebruiken voor het zoeken van
werk, een kosteloos nijwielbelastingmerk kan
worden uitgereikt. Echter geldt dit alles al
leen, als de werklooze geen belasting behoeft
te betalen.
BENOEMING
GODSDIENSTONDERWIJZER.
De kerkeraad der Ned. Herv. gemeente te
Breskens heeft als godsdienstonderwijzer in
die gemeente aangesteld de heer Iz. Verduijn,
aldaar.