LANDBOUWBEBICHTEN, OEHEHGSE BEBICHTEN, BALDADIGE BRANDALARMEEKINGEN IN DE HOOFDSTAD. HAAR HULPVAABDIGHEID WERD HAAR ONGELUK. brug. Hij pleit dus voor een vrjje brug. Tegen vrjjstelling van het bruggeld heeft hij princi- pieele bezwaren. De heer mof.t ,kf,R zeide dat Tholen wel eens stiefmoederlijk bedeeld wordt. Thans is hiervan geen sprake. Als de gemeenten op het eiland Tholen hadden gedaan wat de gemeente Tholen heeft gedaan, zou een betere toestand zjjn verkregen. De heer STAVERMAN noemt het bruggeld op Tholen een tolgeld dat zoo spoedig moge- lijk dient te worden opgeheven. Hij heeft in de afdeelingen het voorstel gedaan op Zon- dag geen bruggeld te heffen, dan hoeft de man die des Zondags het tolgeld moet heffen verder geen Zondagswerk meer te verrichten. Hij vroeg wat de opheffing van de tolgelden op Zondag zou kosten en zou daarover gaame inlichtingen ontvangen in de najaarszitting. De heer HEIJBOER steunt het voorstel van den heer Sonke. De heer DOMINJCUS kan met het voorstel van den heer Staverman niet medegaan. HQ noemt dit voorstel echter een novum, dat niet kan worden gesteund. De heer MOELKER gaf in overweging dat de betrokken gemeenten subsidie geven aan kindereci die om in Bergen op Zoom school te gaan daarvoor geregeld van de brug ge- bruik moeten maken. Hij beval het voorstel van Ged. Staten aan. De heer VAN DUSSELDORP wees er op, dat destijds de gemeenten in Tholen, buiten Tholen zelfs, in getoreke zijn geibleven steun te verleenen voor de brug. De gemeente Tholen heft uit eigen beweging de tarieven voor de brug. Dat is, een mooie daad van deze gemeente. Men heeft het voorstel van Ged. Staten aan te nemen of te verwerpen. Een andere weg is niet mogeljjk. De logica van het voorstel-Staverman ont- gaat spr. ten eenerumale. Als men vrjjstel- ling op Donderdag had voorgesteld, wanneer het marktdag te Bergen op Zoom is, zou hij zich dat kunnen voorstellen. Op Zondag is er niet zooveel verkeer over de brug. De heer SONKE zeide dat zijn voorstel alleen bedoelt dat de gemeente Tholen de schoolkinderen van de andere gemeenten van het eiland van bruggeld vrjjstelt. De heer STAVERMAN zeide, dat zijn voor stel bedoelt een eerste stap in de richting van algeheele afsehaffing van het bruggeld. Het is een principeele bedoeling om den man die bruggeld int op Zondag vrij te stellen. De heer MOELKER vraagt, waar de schadevergoeding van het vrijstellen van brug geld op Zondag vandaan moet komen. De heer BOENDER brengt dank aan Ged. Staten voor hetgeen zjj gedaan hebben om het bruggeld te verlagen. De heer STAVERMAN was bereid zijn amendement in te trekken. De VOORZITTER zeide, dat de Staten het tarief van het bruggeld bepalen en niet de gemeente Tholen. Hiema werd het eerst gestemd over het amendement Sonke om de tarieven niet voor 5 jaren, doch voor 2 jaren vast te stellen. Het voorstel werd verworpen met 33 tegen 8 stemmen. Nog werd door den heer Sonke een amende ment ingediend om aan scholieren en werk- lieden op het eiland Tholen dezelfde reductie te verleenen als thans reeds voor de gemeente Tholen zelf bestaan. Dit amendement werd aangenomen met 23 tegen 18 stemmen. Het voorstel van Ged. Staten is daama aan genomen. Onttrekking van een weg aan het openbaar verkeer. Ged. Staten stelden voor de Westeljjke zee- en inlaagdijk n, no. 3bis van den ligger der wegen en voetpaden in de gemeente Borsse- len, in onderhoud bij den Polder Borssele, te onttrekken aan het openbaar verkeer. In geen der afdeeling gaf het voorstel aan- leiding tot besprekingen. Algemeen vereenig- de men zioh er mede. Aangenomen. Renteloos voorschot voor wegen- verbetering te Hontenlsse. Voor wegsverbetering bij Kloosterzande en Groenendijk stelden Ged. Staten een renteloos voorschot voor van ten hoogste 72.700. Slechts in een der afdeelingen maakten en- kele leden de opmerking, gezien de financier der provincie, de eischen aan de tertiaire we gen niet te hoog te stellen. Voorts is er de aandacht op gevestigd, dat het hier gaat om een gedeelte weg in de kom der gemeente en het dus feiteljjk een gemeentebelang betreft. Van de zijde van het College is aangevoerd, dat rekening is gehouden met de rapporten van den Hoofdingenieur van den Provincialen Waterstaat. De eischen waren misschien wel iets te verminderen. Aangenomen. Garantie Gewestelijke Tarwe- organisatie. Ged. Staten stelden voor ook voor den tarweoogst 1933 weder een garantie, maxi- maal groot den millioen gulden, beschikbaar te stellen van de Vereeniging Gewestelijke Tarwe-organisatie voor Zeeland. Men had in een van de afdeelingen geen bezwaar tegen 't voorstel, doch in een andere is de opmerking gemaakt, dat er het vorig jaar klachten zijn geuit over de uitbetaling; het uitgekeerde bedirag was te gering; men hield te veel in reserve. Met het oog op den grooten druk op het landbouw-bedrijf drong men er bij Ged. Staten op aan, hun invloed aan te wenden, om zooveel mogeljjk uit te betalen en minder te reserveeren. Ged. Staten zeiden toe, deze klacht onder de oogen te zullen zien en antwoorden op een desbetref- fende vraag, dat verleden jaar van de garan tie der provincie geen gebruik is gemaakt. In de nog niet bedoelde afdeeling was men algemeen van oordeel, dat het voorstel alleen maar diende voor de zekerheid van geregelde afname; ingeval de handel aan zijn verplich- tiag kan voldoen, is er voor de provincie geen bezwaar. In 1932 liepen de zaken goed. Nog is opgemerkt, dat de landlbouwers in Z.- Vlaanderen geen buitenlandsche arbeiders in dienst mogen nemen ook al is het, dat ze iets goedkooper werk leveren. Het antwoord luidde, dat van wege de G. T. Z. hierin bemid- delend wordt opgetreden. Tegen het voorstel bleken geen bezwaren te bestaan. De heer KODDE zeide dat het uitgekeerde bedrag te gering was. Men hield te veel in reserve. De heer DE MILLIANO hoopt dat van de hulp van de provincie geen gebruik zal behoe- ven gemaakt te worden. Het voorstel werd volgens zonder hoofde- lijlke stemming aangenomen. Subsidie autobusdienst Kamper hindKortgene. Ged. Staten stelden voor afwijizend te be- schikken op het verzoek van den directeur der N.V. Autobusdienst te Wissenkerke om bestendiging na 31 December 1933 van het subsidie, ten behoeve van den autobusdienst tusschen Kamperlandsche Veer en Kortgene (Steiger). In elke afdeeling gingen stemmen op voor bestendiging van het subsidie, al is het dan ook tot een lager bedrag, en wel op grond, dat de dienst het eenigst middel van vervoer op Noord-Beveland is en bij weigering van sub sidie de dienst zou moeten verdwijnen. Een lid is wel voor afvloeiing van zulke subsidie, maar ziet hier een uitzonderingsgeval, het vervalien van den dienst zou jammer zijn voor de streek en zou voor verschilleo.de menschen last veroorzaken. Hij vraagt of de helft der subsidie niet voldoende zou zijn. Andere leden sloten zich daarbij aan en is er nog op gewezen, dat de dienst weinig winstgevend is en de gemeente Wissenkerke /200 per jaar verleent. Een lid van Ged. Staten zeide, dat zij gsbleven zijjn in de lijn van vorige gelegenheden en dat zij van meening zijn, dat, nu de dienst tweemaal subsidie heeft gehad, hij zich verder zonder firrancieelen steun der provincie moet kunnen bedruipen. Zij erken- nen het nut van den dienst, maar vinden dat het nu verder op den weg der streek ligt, hem in stand te helpen houden. In een afdeeling had men gaarne een exploitatierekening ge zien en wees men er op, dat het personeel minder uren dienst mag doen, waardoor de exploitatiekosten aanmerkelijk stegen. Een lid van Ged. Staten zeide, dat in 1925 een algemeene regel is vastgesteld, waarbij men er op rekende, dat na 5 jaar een dienst zelf eene behoorljjke sluitende rekening moet hebben. Deze dienst heeft reeds 12 jaren subsidie genoten, zoodat het Ged. Staten voor- komt, dat thans de tjjd is gekomen, dat het subsidie afloopt. De heer SONKE deed een beroep op de Staten om Noord-Beveland, dat reeds zoo stiefmoederlijk is bedeeld, te helpen. Suibsidie is noodig om den dienst in stand te houden. Hjj stelde voor de subsidie wel toe te staan. De heer SCHIPPERS noemde het een groot ongerief als de dienst zou verdwjjnen en dat zou het geval zijn als de subsidie niet werd verleend. De heer VAN DER WART zou het zeer onpractisch vinden als deze autobusdienst werd opgeheven. De heer STAVERMAN vroeg een exploi tatierekening in de najaarsvergadering over te leggen. Dan kan worden nagegaan of sub sidie noodig is. De heer STIEGER meent dat de betrokken gemeenten in de eerste plaats moeten zorgen dat de dienst in exploitatie kan blijven. Om consequent te bljjven moeten Ged. Staten hun voorstel handhaven. De heer Schippers zeide dat het voor N.- Beveland een levensbelang is. De motie-Staverman werd door Ged. Sta ten overgenomen en de beslissing dus aange- houden tot de najaarszitting. Tra.indieii.st Hansweert—Vlake. Ged. Staten stelden voor met ingang van 1 Januari 1934 den tramdienst tusschen Hans weert en Vlake op te heffen en hen machti- ging te verleenen, op basis van een door hen overgelegde ontiwerp, met een autabusdienst- ondememer een overeenkomst aan te gaan voor de uitoefening, met ingang van 1 Januari 1934, van een autobusdienst tusschen Hans weert en Vlake. In een afdeeling betreurde men het, dat de tramdienst zal worden vervangen door een minder solied vervoermiddel, terwijl een lid vreesde, dat de resultaten voor de provincie minder voordeelig zullen zijjn dan Ged. Staten verwachten. Gevraagd is of de Provinciale exploitatie niet mogelijk is en gewezen op mogelijke win- sten, tevens zou dit in het belang van het personeel zijn. In een andere afdeeling wjjst men deze wjjze van exploiteeren af, omdat de provincie dan weer een geheel nieuw bedrijf in het leven zou moeten roepen. In een afdeeling komt de vraag naar voren of de geeischte ruimte voor het postvervoer wel noodig is, terwijl in de andere afdeelingen de vraag is gesteld of het niet gewenscht is de N. S. te verzoeken de treinen in het vervolg in plaats van te Vlake te Kruiningen te doen stoppen en of er geen mogelijkheid is van Prov. sub sidie voor den busdienst WemeldingeKrui ningen, bij opheffing van het station Vlake en of inderdiaad met October dit station zal verdiwjjnen. In twee afdeelingen wijst men op het belang van een goede treinvenbinding voor Oost Zeeuwsch-Vlaanderen en vraagt men of een busverbinding daartoe wel het meest geschikt is. Ook in twee afdeelingen informeert men of nog nieuwe gegadigden (Dek en Blok) kunnen meedingen naar den busdienst. In alle afdeelingen wijst men op de belangen van het trampersoneel en vraagt men, of Ged. Staten deze niet uit het oog zul len verliezen en zooveel mogelijk van dit per soneel in Prov. dienst zullen houden. Een lid vraagt of laden en lossen aan het station door den ondernemer ook inhoudt het halen en brengen van en naar het stations- emplacement. Een lid heeft bezwaar tegen den verzeke- ringsplicht. Nog is gevraagd of omlegging van de haven te Hansweert niet mogeljjk is. In alle afdeelingen zeiden leden van Ged. Staten dat Provinciale exploitatie niet doen- ljjk is. Dat zou veel te duur worden. Een autobus-ondememer kan dat veel goedkooper, omdat zjjn bedrijf alleen uitbreiding behoeft en de provincie een nieuw bedrjjf zou moeten in het leven roepen. De loonen zijn bjj de Provincie tweemaal zoo hoog als bij een par- ticuller. Bij eigen exploitatie zou de tram beter verlegd kunnen worden van de Schore- brug naar Kruiningen. De plannen zijn reeds zoover, dat meedingen van nieuwe gegadigden wel uitgesloten is. Getraeht zal worden het personeel, voor zoover niet op wachtgeld ge steld, bjjj de provincie in dienst te houden. E6n persoon zal op wachtgeld komen. De ge eischte ruimte voor de post is noodig in verband met het groote postvervoer naar O. Z-Vlaanderen. Er is geen aanleiding te ver zoeken om Vlake te vervangen door Kruinin gen, de afstand is grooter en het publiek zal meer voor de bus moeten betalen. De bus dienst WemeldingeKruiningen kan zich voor subsidie beter met de post verstaan. Gezorgd zal worden, dat de treinvenbinding met het nieuwe vervoermiddel zeker is. Onder laden en lossen is ook te verstaan het halen en brengen van en naar het emplacement; verzekeringsplicht is wetteljjk voorgeschreven. In hun officieel antwoord op het algemeen verslag deelen Ged. Staten mede, dat sinds het voorstel was afgedrukt, van de N. S. be- richt is ontvangen, dat het station Vlake met aanvang van den winterdienst zal worden op geheven en dat het personen-, zoomede het overgroote deel van het goederenvervoer, voorloopig over het station Kruiningen Yerseke zal worden geleid. In verband hier- mede stellen Ged. Staten voor in het besluit te bepalen, dat de tramdienst zal worden op geheven op 1 Januari 1934 of zooveel vroeger als dit, in verband met de geheele of gedeelte- Ijjke opheffing van het station Vlake, noodig zal blijken en dat de autodienst zal loopen van Hansweert naar Vlake of het daarvoor in de plaats tredend station. De heer DE PAUW wilde wjjzen op de be langen van het personeel van deze tram. Hjj vroeg aan Ged. Staten de betrokken personen zoo spoedig mogelijk over te brengen in an dere functies bij de provincies. Het voorstel van Ged. Staten werd aange nomen zonder stemming. Provin|Ciale rekening 1931. Bij de bespreking van de rekening in een der afdeelingen is de vraag gesteld of niet 1931 feitelijk sluit met een reeel tekort van f 278.627,98 voor den gewonen dienst, in plaats van met een voordeelig saldo van f 139.924,45. Hetzelfde lid wjjst op den post „teruggaaf door de P.Z.EJM. van de rente van aan haar verstrekte of te verstrekken kapitaal, waarop minder is ontvangen dan geraamd f 115.225,53 en op den uitgaafpost „rente van eene geld- leening van 4.058.000" waarop minder is uit- gegeven dan geraamd f 202.900. Hij vraagt of er misschien eenig verband bestaat tusschen beide posten. In een andere afdeeling wees een lid er op, dat de begrooting en rekening van Rjjk en gemeenten een duidelijker over- zicht geven over den gewonen en den buiten gewonen dienst dan bij de Provincie het geval is. Vanwege Ged. Staten erkent men, dat de indeeling van de Prov. begrooting verouderd is, doch men is gebonden aan de daarvoor geldende voorschriften. Ged. Staten antwoorden op het algemeen verslag, dat er van een reeel tekort van 278.627,98 geen sprake is. In de eerste plaats is de opbrengst der belastingen rond f 120.000 lager geweest door het verdwijnen van de op- centen op de personeele belasting op 1 Jan. 1931 en het eerst op 1 Mei d.a.v. daarvoor in de plaats treden van de verhooging der opcen- ten op de hoofdsommen van de vermogens- en inkomstenbelasting. In de tweede plaats bevat het goed slot van 1930 een bedrag van 28.202,26, dat de P.Z.E.M. in dat jaar meer heeft terugbetaald, dan de Provincie heeft afgelost op door haar ter zake van de electrificatie aiangegane geld- leeningen. Dit bedrag is naar 1931 overge- bracht door overbrenging van een deel van het goed slot over 1930, doch kan juist daar- om niet als gewone inkomst voor genoemd jaar beschouwd worden. In de derde plaats sehuilt in het goed slot 1929 een bedrag van 45.976,16 als deel van het reservefonds voor de Prov. stoombootdiensten, niet belegd in- gevolge de motie-Van Waesberghe. Ten on- rechte opgenomen in den gewonen dienst 1929, is het in de rekening 1931 naar den buiten- gewonen dienst avergebracht en dus niet aan den gewonen dienst van dat jaar ten goede gekomen. In de vierde plaats is verantwoord als ont- vangst 83.396,04 wegens toevoeging van het reservefonds der Prov. Stoombootdienst. Doch dit bedrag is ook onder uitgaven terug te vin den, een reeele uitgaaf is het echter niet en bjj de berekening van het reeele slot mag het dus niet in aanmerking genomen worden. Ten slotte drukken op den dienst 1931 de gevolgen van de wijziging in het stelsel der Rijksbelas- tingen, doordat de belastingopbrengsten voor- taan netto en niet meer bruto worden uit- gekeerd. Het verschil tusschen de vroegere bruto- en netto-uitkeeringen, de z.g. kwade posten, welker aanzuivering ingevolge de methoden der administratie een achterstand aanwees, is op korten termijn en wel ten laste van den dienst 1931 ingehaald moeten worden, doch ook de hierdoor veroorzaakte uitgave ad 66.777,32 moet bjj een berekening van het reeele slot buiten beschouwing blijven. De hiervoor genoemde omstandigheden stempelen 1931 tot een bijzonder jaar, waren zjj er niet geweest of wel, laat men ze buiten beschouwing, dan blijkt, dat inderdaad geen sprake is van een reeel tekort. Wat de inrichting der begrooting betreft, wjjzen Ged. Staten er op, dat sinds 1932 be- reids een scherpere scheiding tusschen den gewonen en den buitengewonen dienst is in- gevoerd, terwijl in de begrooting 1933 een andere indeeling voor den buitengewonen dienst is ingevoerd, die, naar Ged. Staten vertrouwen, aan de overzichtelijkheid ten goede zal komen. Getraeht zal worden ook voor den gewonen dienst een meer overzich- telijke indeeling in te voeren, voor zoover dat binnen het kader der van Regeeringswege ge- geven voorschriften mogelijk is. De rekening werd vastgesteld zonder stem ming. Wijziging begrooting 1932. Naar aanleiding van vragen in de afdeelin gen ter zake, deelen Ged. Staten mede, dat een post uitgaaf van 15000 is bestemd VoOf de verhooging van de stabiliteit van de motor- boot „Prins Hendrik" en dat een post van f 2000 voor verbetering van den weg van Mid- delburg naar Koudekerke zeker ten laste van het Wegenfonds dient te komen, en dat na vaststelling van de Wegenlijst 1933 dit Wegen fonds het bedrag zal teruggeven. Aangenomen. Hiema werd de vergadering door de Com- missaris der Koningin in naam der Koningin gesloten. TEVEEL GEZAAIDE TARWE WORDT AFGEMAAID. Reeds in October j.l. werd door de Gewes telijke Tarwe-organisatie voor Zeeland aan de landbouwers medegedeeld, dat het verboden is na 1 Mei 1933 per bedrijf meer dan een derde van het in 1933 voor bouwland bestemde land met tarwe behouwd te hebben. De leden-aan- geslotenen der Tarwe-organisatie, die in strijd handelen met deze bepaling, zouden van elke levering van tarwe aan de G. T. Z. worden uitgesloten. In de afgeloopen dagen bleken er in Zeeuwsch-Vlaanderen toch nog landbouwers te zjjn, die met deze uitdrukkeljjke bepaling geen rekening hebben gehouden. Aan hen, die de beperking van de met tarwe bebouwde oppervlakte tot een derde van het bouwland verkeerd hebben toegepast, werd dringend in overweging gegeven, hiervan zoo spoedig mogelijk mededeeling te doen aan het bestuur in het Landbouwhuis te Goes. Voor hen, die zich vrjjwillig kwamen aanmelden, wordt geen straf toegepast, indien de tarwe die teveel is gezaaid, onmiddellijk wordt uit- geploegd of afgemaaid. Het gevolg is geweest, dat thans op ver- schillende plaatsen in Zeeuwsch-Vlaanderen teveel gezaaide tarwe wordt afgemaaid. De grootste hoeveelheid, die op 66n bedrjjf afge maaid moest worden, was voor zoover tot nu toe bekend, vjjf gemet. Van dit teveel was vrjjwillig aangifte gedaan. Geruchten, dat op bepaalde plaatsen in Zeeuwsch-Vlaanderen zelfs veertien gemet teveel gezaaide tarwe afgemaaid zou moeten worden, hljjken onjuist te zjjn. Omtrent het gerucht, dat er in het Land van Axel boeren zouden zjjn, die gewetensbezwaren hebben tegen het afmaaien van hun teveel gezaaide tarwe, deelde men aan het Dagblad voor Noord-Brahant mede, dat hiervan nog niets bekend was. In dit geval zal de straf van 50 per geval en 10 per Are worden toegepast. Volgens mededeeling van den commandant van de Amsterdamsche brandweer, den heer C. Gordjjn Jr. bedroeg het aantal baldadige alarmeering voor brand in de maand Juli 35. In al deze gevallen zijn voertuigen uitgerukt. Proces-verbaal werd 1 maal opgemaakt. Door de politie werd een persoon aangehou- den ter zake van het uit baldadigheid in wer- king stellen van brandmelders, c.q. vemieling van ruitjes. Door den politierechter c.q. kinderrechter werd e6n voorwaardelijk veroordeeld tot 1 maand tuchtschool met een proeftijd van 1 jaar en werd 66n gestraft met een berisping. DE TE SCHELLINGWOUDE VERONGELUKTE ITALIAANSCHE VLXEGBOOT. Baldini, de bestuurder van de bjj Schelling- woude verongelukte Italiaansche vliegboot, luitenant Novelli, de sergeant-radio-telegrafist Jaris en de sergeant-mecanicien Landi zijn Zondagavond per trein uit Rotterdam naar het Zuiden vertrokken, meldt het „Dgbl. van R'darn". Zij kwamen per auto van Amsterdam en werden begeledd door consul-generaal Lupez. Bij de begroeting op het station waren aan- wezig de Italiaansche consul te Rotterdam, de heer Bertucconi, en de heer Soviko, chef van de Italiaansche fascisten te Rotterdam. HET HOOI BROEIT. Zondag is hooibroei ontdekt in de schuur van den landbouwer J. Veth in den Osse bij Brouwershaven. Op last van de verzekerings- maatschappij is de schuur in tegenwoordig- heid van de brandspuit leeggehaald. Door tijjdig ingrijpen is brand kunnen worden voor- komen. DRIFTIGE FRUITHANDELAAR. Zaterdagmorgen ontstond op de Markt te Venlo oneenigheid tusschen den ongeveer 20- jarigen fruithandelaar J. C. en den landbou wer J. L. Eerstgenoemde sloeg den landbou wer zoodanig op zijn hoofd, dat deze bewuste- loos ineenzakte. In zorgwekkenden toestand is L. naar zjjn woning vervoerd. De toestand van den getroffene die ljjdt aan een hersen- ziekte, was Zondagavond nog emstig. Tegen den driftigen fruithandelaar is pro ces-verbaal opgemaakt wegens mishandeling. Zaterdagavond heeft op de Wielerbaan op het gemeentelijk sportpark te Oss een emstig ongeval plaats gehad. De renner van Groe- nendaal uit Oss kwam in de bocht te vallen. Zjjn 15-jarig zusje, dat zich onder de toe- schouwers bevond, sprong over de afzetting van de baan om haar broer behulpzaam te zjjn. Dit werd haar noodlottig. Zjj werd door een naderenden renner aangereden en tegen den grond geworpen. Met een emstige hersen- schudding werd het slachtoffer in bewuste- loozen toestand naar haar huis vervoerd. Naar aanleiding van dit ongeluk werden de wedstrijden afgelast. BRAND OP EEN SCHIP. In het haventje „Schelphoek" is vermoede- ljjk door explosie van een benzine-motor, brand ontstaan op het schip „Neerlaadia", schipper P. Boere van Groningen, geladen met hooi. Het vuur breidde zich, door een vrjj sterken wind, snel uit, zoodat de deklast bin nen korten tjjd in lichter laaie stond. De aanvankelijjk pogingen tot blussching door middel van een slang op de waterleiding had den geen succes, daar het schip te ver van de brandkraan lag. Inmiddels was de brand weer van Haamstede gealarmeerd, die spoe dig ter plaatse was en met haar motorspuit flink water gaf. Het mocht de spuit geluk- ken de brand spoedig te bedwingen. Verzeke- ring dekt de schade. DE SCHATTEN VAN DE „LUTINE". Het mooie weer van de laatste dagen zou voor de schatgravers van de „Lutine" geschikt zijn om met den duikerstoren, die op het wrak geplaatst zal worden, waarna van binnen uit het zand van het wrak zal worden wegge- werkt, uit te varen. Het is ons op dit oogenblik niet bekend, of F. Beckers, de uitvihder van den toren, en de bergingsmaatschappij er in geslaagd zjjn den toren op het wrak te zetten. Intusschen heeft Prof. J. A. van der Kloes in de ,,Groene Amsterdammer" gewaarschuwd tegen dit ex periment, dat naar zijn meening niet zonder ongelukken kan afloopen. Reeds eerder waarschuwde hij, in het jong- ste nummer van genoemd weekblad herhaalt hjj die waarschuwingechter in krasser be- woordingen. „Slechts enkelen, onder de vaklieden zoowel als onder de leeken", zoo schrijft hij, „habben het rechtte begrip omtrent drijfzand. Bij de vaklieden is het geen verschil tusschen prac- tijk en theorie. Gebrek aan begrip ten dezen vindt men zoowel bij, aannemers en opzichters als bjj mainnen van hoog-wetenschappelijke opleiding. Meermalen heeft dat gebrek nood- lottige gevolgen gehad. Dat het in weerwil daanvan tot dusver standgehouden heeft, ligt waarschijnljjk aan de heerschende schaamte voor gemaakte fouten. Na kennisneming van het plan van den heer Fr. Beckers tot bemachtiging van den Lutine- schat ibeschreef ik hem, dat dit plan m.i. tot mislukking gedoemd is, althans in zjjn tegen- woordigen vorm en dat hjj, na lezing van mjjn onlangs verschenen verhandeling over ,,zand en water in den aardbodem", waarschijnljjk overtuigd zou zijn, dat de ruimte binnen zjjn trechter niet droog te malen zal zijn wegens het ontstaan van drijfzand; ik verklaarde mjj tot gedaehtenwisseling bereid. Hoewel niets met de zaak te maken heib- bende, heb ik mij tot dit schrjjven verplicht geacht, omdat er menschenlevens mede ge- moeid kunnen zjjn. Met het oog op de heer schende onwetendheid met betrekking tot drijfzand heeft het mjj niet verbaasd er geen antwoord op te ontvangen". De schrijver zet dan uiteen hoe hij tot zijn kennis op dit gebied gekomen is, hoe hij van het begin dezer eeuw studie van drjjjfzand heeft gemaakt, waanbjj hjj een aantal geval len opsomt betreffende de vormen van voor- komen van drijfzand en de gevolgen ervan. Vervolgens schrjjft Prof. v. d. Kloes verder over de nieuwe methode: .Beckers meent de ruimte boven het wrak te kunnen droogleggen en dan een oppervlak te van ongeveer 110 vierkante meters ter be- schikking te krjjgen, waarin een aantal arbei ders kunnen bezig zjjn am het goud en zilver ibloot te leggen, dat dan door een lift omhoog zal worden gebracht. Wat is nu te verwachten? De toren wordt, aan de jukken op de pontons hangende, boven het wrak gevaren enzachtkens op den zee- bodem neergelaten, z66 dat hij telood daarop komt te staan. Dan vangt men aan te pom- pen, voorzichtig! want zoodra er een zeker verschil in waterstand tusschen binnen en bui ten bereikt is, begint er drijfzand te komen. Kwaad zal het niet dadelijk doen, het zal het zinken van den toren bevorderen en weldra zal diens onderrand het wrak bereiken. Dan wordt het meer en meer gevaarlijk. Van droogleggen der binnenruimte kan geen sprake zijjn, hoe harder er gepompt wordt, op hoe grootere diepte het zand rondom het wrak in beweging komt en het duurt niet larig Of de toren valt omver met alien, die erop staantenzjj het pompen snel genoeg gestaakt wordt, dan zet het zand zich daar- binnen weldra vast en de toren blijft scheef overeind staan als gedenkteeken van de on wetendheid en de onkunde der Nederlanders van de 20e eeuw op het punt van drijfzand. Dan is het wrak waarschijnljjk voor goed onibereikbaar gemaakt en het in de zaak ge- stoken kapitaal gaat denzelfden weg op als zijn voorgangers. V66r Beckers heeft waarschijnljjk niemand eraan gedacht om de Noordzee boven het wrak droog te leggen. Zjjn laatste voorgan gers, van enkele jaren geleden, stonden er beter voor. Als ik het wel begrepen heb, wil- den zij het zand plaatselijjk wegspuiten en tegelijkertijd toegrijpen naar hetgeen bloot kwam. Dat leek niet gek, maar toen de grjj- per het wrak te pakken "had, brak de ketting en smoorde in het zand. Punt uit! Al de vroegere gedeeltelijk gelukte pogin gen om den schat der Lutine te bemachtigen, berustten op het werk van de duikers in den natte en dat is m.i. de eenige kans van slagen. Mij gewerden uitknipsels Van een Bolswar- der krant, bevattende een uitvoerig verhaal van een aanval op de Lutine in de jaren 1885 '87. De schrijver, een oude Makkumer, heeft als jongmaatje eraan deelgenomen. De toenmalige goudzuchtigen meenden het wrak bloot te kunnen spuiten en in den kuil duikers aan het werk te zetten. Toen het onmoge- lijk bleek den kuil open te houden lieten zjj een ringdam van zandzakken rondom het wrak zinken, maar ook dat liep op niets uit. De tegenwoordige ondememing kan ook tot niets anders dan teleurstelling leiden." HET GROOTE HOUTVLOT UIT ZWEDEN TE ZAANDAM AAN GEKOMEN. Maandagmorgen is het groote voor Amster damsche houthandelaren bestemde houtvlot, dat 31 Maart 1.1. van Nordmaling in Zweden in het Umeo-district is vertrokken, na een voorspoedige, doch allerminst gemakkeljjke reis behouaen te bestemder plaatse, de nieuwe houthaven van Zaandam, en dus niet in de hoofdstad, zooals oorspronkeljjjk in de bedoe ling heeft gelegen, aangekomen. Van Nord maling tot Brunsbuttel is het vlot gesleept door de Zweedsche sleepboot „Prins Pema- dotte", welke in laatstgenoemde haven assis- tentie heeft gekregen van de Duitsche sleep- boot „Heros", welke al sleepende de reis tot IJmuiden heeft meegemaakt en daama weer is temggekeerd, terwjjl van Umuiden tot Zaandam een aantal sleepbooten van Goed- koop assistentie heeft verleend. Het vlot heeft een hoogte boven de water- spiegel van 7 voet en daaronder 18 voet. Het is 250 voet lang en 30 voet breed. ZEVEN PERSONEN MET MOEITE GERED. Te Maastricht is des nachts het pand in de Groote Straat, waarin een manufacturen-zaak van de N.V. Heda en bewoond door Max Salo mon en familie, geheel uitgebrand. De brand moet in den winkel zjjn ontstaan. Met moeite heeft men man, vrouw en drie kinderen, dienstbode en coupeuse kunnen redden. Het vuur votid volop voedsel in den voorraad stof- fen, meldt de „N. R. Crt." Men schijnt> geen aansluiting met de telefoon gekregen te heb ben, zoodat de brandweer, burgemeester en politie per fiets gewaarschuwd moesten wor den. Het pand, voorraad en inboedel waren verzekerd. KAPITEIN SCHMID DOOR ATJEHER GEDOOD. Aneta meldt uit Bandoeng aan de N. R. Ct.: Een telegram uit Atjeh aan het legerbe- stuur van 10 dezer meldt, dat de kapitein der infanterie C. E. Schmid, te Lho Soekon, Maan- dagochtend door een Atjehej op den open- ibaren weg voor het kampement zeer emstig werd gewond door een steek met een rent- jong in de maagstreek. De reden voor dezen aanslag is voorloopig onbekend. Een onderzoek is terzake inge- steld. De aanvaller werd neergelegd. Later werd gemeld, dat kapitein Schmid. te 11.30 is overleden. De dader was een land- schapskoelie. De noodlottige aanslag, waarvan een Neder- landsch officier in de kracht van zijn leven nog geen 41 jaar oud het slachtoffer is geworden, doet, schrjjft de N. R. Crt., naar de uiterlijke omstandigheden denken aan de z.g. „Atjeh-<moorden", waaraan eertijds zoovele Europeanen ten offer zijn gevallen, de vaak volkomen onverklaarbare aanslagen waarbij, altijd voor den dader zelf van tevoren vrijwel de zekerheid bestond dat ook hjj zelf het er niet levend af zou brengen. Vooral kort na de pacificatie van dit gewest trad het ver- schijnsel vrij veelvuldig op, heel vaak in en bjj kampementen, op spoorwegstations, markten, ja in societeiten, en andere plaatsen, waar veel menschen bijeen komen. Men schreef het toe aan psychische ontwrichting, mede als ge volg van den abnormalen toestand, welken de jarenlange guerilla met de abnormale levens- omstandigheden, die ze tengevolge had, bjj geestelijk labiele naturen veroorzaakte. Er ontwaakte dan, veelal onder den prikkel van een of andere onaangename ervaring in het persoonlijke leven, in zulk een daartoe voor- beschikte, de lust om een ,,kafir" (ongeloo- vige) te dooden en hiermede het paradjjs te verdienen. Bjj de aanslagen, onder die om standigheden gepleegd, nam de dader dan ook geen enkelen voorzorgsmaatregel voor zichzelf en deed geen poging om te ontvluch- ten. De laatste jaren komen dergeljjke „Atjeh-moorden" steeds sporadischer voor. Nader zal natuurlijk moeten blijken of inder daad ook hier aan een dergelijk geval mofet worden gedacht. De heer C. E. Schmid is op 13 December 1892 te Soerabaja geboren. Hjj werd in 1913 tot tweede-luitenant der infanterie benoemd en het volgende jaar naar Indie uitgezonden. In 1916 werd hij tot le luitenant benoemd en in 1927 tot kapitein. In 1929 werd hjj, na bij verscheidene bataljons gediend te hebben, in Atjeh geplaatst, waar hij overging bjj het wapen der marechaussee. De plaats Lho Soekon, waar het drama zich afspeelde, ligt op de Noordkust van Atjeh en behoort tot de politiek rustige gebieden. MISHANDELING VAN EEN ARMENBEZOEKER. Maandagmorgen heeft een aantal mannen op den hoek van de Havenstraat en de Lage Djjkstraat te Rotterdam een armenbeizoeker van den dienst voor Maatschappelijjk Hulp- ibetoon opgewacht en hem mishandeld. De politie stelt een onderzoek in. IN HET WATER GEVALLEN. De 55-jarige H. J. van Abcoude, gewoond hebbend Zwaanhals 133 te Rotterdam, die Zondag j.l. met eenige familie-leden in een boot op de Bergsche plassen een tocht heeft gedaan en ibjj het omslaan van de boot te water is geraakt, is aan de gevolgen daarvan overleden. TORNADO EN WOLtKBREUKEN TEISTERJEN DE VEREENIGDE STATEN. In het Zuiden van de Vereenigde Staten heeft weder een tornado gewoed, waardoor

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1933 | | pagina 3