ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. DEESSE tinim No. 9001 MAANDAG 12 JUNI 1933 73e Jaargang, BIN NEN L AN D ASPIBIN- BUITENLAND Voor het zonnebao! U"CREME of~7U'OLIE GEDENKSTEEN MONUMENT THORBECKE. woVe" '.''\aXeV ■Yv v i- j'iii worden gestild door ABONNEMENTSPRIJS: Binnen Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen fr. per post /1,55 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post 5,60 per jaar Voor Belgie en Amerika 2,overige landen 2,35 per 3 maanden fr. per post Abonnementen voor het buitenland alleen bij vooruitbetaling. Ultgeefster: Firma P. J. VAN DE SANDE. GIRO 38150 TELEFOON No. 25. ADVERTENTIeNVan 1 tot 4 regels f 0,80 Voor elken regel meer f 0,2© KEEENE ADVERTENTIeN per 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling. Grootere letters en clichd's worden naar plaatsruimte berekend Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, betwelk op aanvraag verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst een dag voor de ultgave. DIT BEAD VERSCHIJNT IEDEREN MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. EEN GESOHENK AAN PRINSES JULIANA. Door den heer J. C. Sneltjes, koperslager op 's Rijkswerf te Willemsoord, Is een geheel uit tin geslagen beeltenis van Prinses Juliana vervaardigd en aan haar als eere-presidente van het Nationaal Crisiscomite ten geschenke aangeboden. De uitvoering, geheel met de hand geschied, is bijzonder artistiek en het ge- schenk werd dan ook gaame door de Prinses aanvaard. De Heldersche firma J. van Willi- gen zorgde voor een passende omlijsting ge heel in den stijl van het kunstwerk. Ten bate van het Nederlandsche Crisiscomite zijn af- gietsels gemaakt in gips, welke tegen den prijs van 2 bjj het Crisiscomite in den Hel- der verkrijgbaar zijn gesteld. HET TEKORT OP DE SPOORWEGEN. Zooals gemeld, heeft 1932 voor de Maat- schappij tot Exploitatie van Staatsspoor- wegen een tekort opgeleverd van 6.975.518 en voor d, Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij een van f 8.719.397. De brjbetaling door den Staat der Neder- landen om tot een winstsaldo te komen van 4 pet. van het op aandeelen aan toonder ge- storte en niet terugbetaalde kapitaal bedraagt voor de S.S. /27.695.518 (v. j. /1.152.345), voor de H.IJ.S.M. 9.619.397 (v. j. 1.440.431) of totaal 17.314.915 (v. j. 2.592.776). De winst- en verliesrekeningen der beide maatschappijen sluiten daama met een saldo- winst van resp. f 720.000 en f 900.000. VERSTRHKKING VAN STEUN IN NATURA. De commissie tot onderzoek van de moge lijkheid van steunverleening in natura aan werkloozen, die door de regeering was inge- steld, heeft dezer dagen aan den Minister van Arbeid rapport uitgebracht. De commissie komt in dit rapport tot de conclusie, dat de verleening van steun in na tura ongewenscht moet worden geacht, doch beveelt in plaats daarvan een systeem aan, waarbij aan de werkloozen een gedeelte van den steun in bonnen zal worden uitgekeerd, op welke bonnen men dan in verschillende winkels artikelen zal kunnen koopen tegen gereduceerde prijzen. BELASTING NAAR INKOMEN EN VERMOGHN. Voor het belastingjaar 1933/34 zullen voor- loopige aamslagen overeenkomstig de aangifte kunnen worden opgelegd, indien een zuiver inkomen van /6000 of meer, of een zuiver vermogen van 100.000 of meer is aangegeven. Tot dusverre waren deze cijfers 7500 en f 150.000. De bedoeling van het stelsel der voorloopige aanslagen is, de aanslagbiljetten zoo spoedig mogelijk in het bezit der belastingplichtigen te doen komen, zoodat dadelijk met een ge- regelde afbetaling kan worden begonnen. Tegen een voorloopigen aanslag kan men niet reclameeren, ook al zou men zich bij de aan gifte vergist hebben. Men dient daarmede te wachten, totdat men bericht heeft ontvangen op welk bedrag de aanslag definitief is vast- gesteld. DE INVORDERING VAN's RIJKS DIRECTE BELASTIN GEN. Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging en aanvulling van de wet van 22 Mei 1845 op de invordering van's Rijks directe belastingen. Aan de memorie van toelichting wordt het volgende ontleend: Behalve eenige op zich zelf staande wijzigin- gen van de wet van 22 Mei 1845 bevat het ontwerp bepalingen, betreffende: a. bespoedi- ging van executie; b. uitstel van betaling; c. lijfsdwang. Onder de tegenwoordige regeling moet, na- dat het aanslagbiljet is uitgereikt, een ge- ruime tijd verloopen voordat, bij gebreke van vrijwillige betaling, tot executie kan worden overgegaan. Den kwaadwilligen belastingschuldige wordt bij de bestaande regeling een ruime mogelijk heid gelaten om zijn goederen aan de executie te onbtrekken en daardoor de invordering te verijdelen. Ten einde in deze leemte te voorzien, opent het ontwerp de mogelijkheid om in bepaalde gevallen de executie te bespoedigen, door toe te staan, dat alsdan: a. de termijnen van artikel 8 der wet niet worden afgewacht; b. ongeacht of al dan niet reeds een aan- rnaning is uitgereikt, onverwijld een dwang- bevel wordt uitgevaardigd. De vraag of van deze bevoegdheden een rechtmatig gebruik wordt gemaakt, kan door den belanghebbende bij wijze van verzet tegen de tenuitvoerlegging van het dwangbevel, voor den gewonen rechter worden gebracht en des- noods, in kort geding, aan den president van de rechtbank worden voorgelegd. Door deze regeling wordt op eenvoudige wijze volkomen aansluiting bereikt aan de be palingen van het fiscale executierecht. Zij ver- dient daarom, naar de ondergeteekende meent, de voorkeur boven een willicht meer voor de hand liggende aanvulling van de wet van 1845, waarbij den ontvanger uitdrukkelijk de be- voegdheid tot het doen leggen van conserva- toir beslag zou worden toegekend. Het toestaan van op zichzelf iliet ongemo- tiveerde verzoeken om uitstel van betaling ontmoet dikwijls bezwaar uit hoofde van de bepaling van artikel 11 der wet, volgens welke de belasting drie jaar na de dagteekening van het aanslagbiljet verjaart. De minister aoht het zoowel in het belang van het rijk als in dat van de belastingschul- dlgen, dat een bepaling wordt opgenomen vol gens welke de verjaring wordt geschorst ge durende den tijd dat uitstel loopende is. Bepaald een beletsel voor het verleenen van uitstel kan zijn gelegen in het laatste lid van artikel 12 der wet, volgens hetwelk het recht van voorrang verjaart twee jaar na de dagteekening van het aanslagbiljet, zonder dat het mogelijk is dezen termijn hoe dan ook, te verlengen. Een aanvulling volgens welke ook deze verjaring wordt geschorst geduren- de d<m tijd dat uitstel loopende is, is mitsdien naar de meening van den minister zonder voorbehoud aanbevelen3waardig. In het thans ingediende wetsontwerp is zij uitgebreid tot den tijd gedurende welken de belastingschul dige niet binnen het rijk woont of gevestigd is, zoodat voortaan, zoowel voor de verjaring van de schuld zelve, als voor de verjaring van den voorrang, in dit opzicht dezelfde bepalin gen zullen gelden. Een derde bezwaar dat zich heeft doen ge- voelen in gevallen van uitstel, is gelegen in de mogelijkheid om zoodanig uitstel tusschen- tijds te doeneindigen, indien het eenmaal, zonder voorbehoud, voor een bepaalden tijd is verleend. Ook dit bezwaar wordt opgeheven. De lijfsdwang is, als middel om nalatige be- lastingdebiteuren tot betaling van hun directe belasting te noodzaken, niet geheel onbekend. De wet van 19 Mei 1917 verleende de belas- tingadministratie de bevoegdheid lijfsdwang toe te passen voor de invordering van oorlogs- winstbelasting. Hoezeer die toepassing met alle behoed- zaamheid plaats had, heeft zij de invordering mogelijk gemaakt van aanzienlijke bedragen die anders voor's rijks schatkist verloren zou- den zijn gegaan. Al bereiken in den tegenwoordigen tijd de belastingbedragen niet de hoogte van de vroegere aanslagen in de oorlogswinstbelas- ting, niettemin blijken zij belangrijk genoeg te zijn om te leiden tot practijken, die even- eens slechts door toepassing van lijfsdwang kunnen worden bestreden. Eln ook zonder dat bepaaldelijk van practijken" kan worden gesproken, blijkt herhaaldelijk in zoo sterke mate van onwil tot voldoening van belasting- schulden, dat ook uit dien hoofde toepassing van lijfsdwang alleszins gerechtvaardigd is. Op grond hiervan is de minister van oordeel dat het niet langer gerechtvaardigd is, den fiscus den lijfsdwang, als middel tot invorde ring van directe belastingen, te onthouden. Mitsdien wordt in het ontwerp voorgesteld, ar tikel 14 der wet aan te vullen in dien zin, dat het recht van parate executie mede omvat het recht om lijfsdwang toe te passen. De voorgeschreven machtiging van den mi nister van Financien zal de kans op een licht- vaardige toepassing van lijfsdwang en onge- motiveerde hardheden voorkomen. Terzake van vermeende onrechtmatige toe passing van lijfsdwang staat den belangheb bende beroep open op de rechterlijke macht. Voor nouveautds in Linge rie en Kousen, steeds aan de spitsVeldstr. 55, GENT Ingez. Med. DE WERKELOOSHEIDSVERZEKERING. De heer R. A. Verwey, directeur van den Rijksdienst der werkloosheidsverzekering en arbeidsbemiddeling, heeft in opdracht van den minister van Binnenlandsche Zaken den Hoo- gen Raad van Arbeid een toelichting gezon- den op een voorontwerp van wet, houdende wettelijke regelen inzake het erkennen en subsidieeren van vereenigingen met werkloo- zenkas en de instelling van een crisiswerk- loosheidsfonds. Aan deze toelichting wordt het volgende ontleend Op grondslag van het advies van den Hoo- gen Raad van Arbeid, van 8 October 1928, is een regeling gedacht, waarbij eenerzijds de vrijwilligheid van verzekering behouden blijft, anderzijds van de werkgevers financieele of fers worden gevraagd om, met het Rijk en de gemeenten, de verzekering ook in tijden van crisis tot haar recht te laten komen. Juist dan heeft de verzekering haar groot- ste waarde. Van hoe groot belang een goed werkende werkloosheidsverzekering ook voor het be- drijfsleven is, heeft de heerschende crisis zoo overtuigend bewezen, dat een motiveering van een verplichting, om zich van de zijde van de bedrijven eenige financieele offers te getroos- ten, overbodig mag worden geacht. Om die offers niet te groot te doen zijn, is er reden ook het Rijk en de gemeenten naast de werk gevers aan de reservevorming voor crisistijden te doen medewerken. Het belang is trouwens bij een goede voorziening in niet mindere mate betrokken dan dat van de werkgevers. Gedacht is daarom aan de oprichting van een Crisiswerkloosheidsfonds, waaraan het Rijk, die gezamenlijke gemeenten en de geza- menlijke werkgevers per jaar tezamen (ieder voor een derde deel) evenveel opbrengen als aan bijdragen voor de werkloozenkassen in totaal per jaar ontvangen wordt. Neemt men aan, dat per jaar 6.000.000 aan bijdragen wordt ontvangen, dan zal iedere groep 2.000.000 moeten opbrengen. Bij een jaarlijks verloond bedrag van f 1.300.000.000 komt dit neer op een premie van 1.50 per 1000 loon per jaar. Het doel van het Crisiswerkloosheidsfonds is in de eerste plaats de werkloozenkassen in tijd van crisis te helpen. Voor zoover de be- schikbare middelen het toelaten, zullen de gelden van het fonds ook aan andere doel- einden, met voorkoming of bestrijding van werkloosheid verband houdende, dienstbaar kunnen worden gemaakt. Gedacht is bijv. aan cursussen ten bate van werkloozen, werk- verruiming, steunverleening, o.a. aan gemeen ten met te groote werkloosheidslasten. Om de uitvoering van het denkbeeld niet alleen zoo eenvoudig mogelijk, doch zoo min mogelijk kostbaar te maken, is gedacht aan premiebetaling door die werkgevers, die pre mie ingevolge een wettelijke ongevallenverze- kering betalen. Aan den eenen kant zullen daardoor sommigen van premiebetaling wor den vrijgesteld, die wel tegen werkloosheid verzekeiden in hun dienst hebben (bijv. advo- caten en notarissenl, doch aan den anderen kant zullen werkgeveis premie betalen wier personeel niet of nie+ algemeen tegen werk loosheid verzekerd is (bijv. groepen van Overheidspersoneel). Te dien aanzien van de Ongevallenwet afwijkende regelingen te tref- fen, zou uit een financieel oogpunt van vrij geringe beteekenis zijn, terwijl de uitvoering in de praktijk omslachtig en dus kostbaarder zou worden. Op het voetspoor van hetgeen in Zwitser- land geschiedt, opent het wetsontwerp de mogelijkheid om niet alleen zuivere arbeiders- organisaties met werkloozenkas te erkennen en te subsidieeren, dc>ch ook vereenigingen, opgericht door werkgevers en arbeiders tezamen. Op deze wijze zou bedrijfsgewijze kunnen worden opgetreden tegen het euvel van loon- derving door onvrijwillige werkloosheid. Dat men dezen weg ook hier te lande wel op wenscht te gaan, kan men afleiden uit het betalen van wachtgeldregelingen door werk gevers. Die wachtgeldregelingen kosten den werkgevers geld tijdens de crisis; bij verze kering wordt het geld ten behoeve van uit- keeringen bij werkloosheid in tijden van be- drijvigheid bijeengebracM. eerst de huid inwrijven mei „Zij"-creme of „Zij"-olie. Dai voorkomt zonnebrand en Uw huid wordt tevens prachtig gebruind. In prijzen van 20-75 ct. Ingez. Med. PREDIKANTSTRACTEMENTEN. De Algemeene Synode der Ned. Herv. kerk heeft een wijziging in het reglement op de predikantstractementen voorloopig goedge- keurd. HET DUITSCHE TRANSFERMORATORIUM. Het hoofdbestuur der Nederlandsche Maat schappij voor Nijverheid en Handel heeft den voorzitter van den raad van Ministers, Dr. Colijn, verzocht met aiandrang de mogelijkheid te overwegen tot het nemen van tegenmaat- regelen tegenover het voor Nederland nood- lottige moratorium, door Duitschland afgekon- digd ten opzichte van 'oetalingen aan 't bui tenland. Het Neaerlandsch Correspondentiebureau voor dagbladen heeft te bevoegder plaatse de vraag gesteld of iets kon worden medege- deeld met betrekking tot het standpunt, dat de regeering inneamt ten aanzien van het transfermoratorium, dat de Duitsche regeering voornemens is op 1 Juli a.s. af te kondigen. Men verzekerde, dat de Nederlandsche re geering ten voile doordrongen is van den emst der schade, welke uitvoering van de plannen van de Duitsche regeering Nederland zou be- rokkenen, dat, gelijk trouwens vanzelf spreekt, deze aangelegenheid de voortdurende aan- daCht der regeering heeft en binnen de gren- zen van het mogelijke niets doeltreffends zal worden nagelaten, waardoor de betrokken Nederlandsche belangen zouden kunnen wor den beschermd. Daarbij valt intusschen in het oog te houden, dat de Duitsche regeering de inwerkingstelling van het moratorium heeft bepaald op 1 Juli a.s. zoodat de gelegenheid geopend is en ongetwijfeld ook zal worden gabruikt, om het geheele complex van vraag- stukken, aan het transfermoratorium verbon- den, te behandelen op de 12 Juni a.s. te Lon- den aanvangende economische en monetaire conferentie. De uitslag dier besprekingen zal mede op de door de Nederlandsche regeering aan te nemen houding zijn invloed doen gelden. GEEN HALVE MAATREGEL. In de Vrjjdag gehouden vergadering van den raad van Didam werd de gemeente- begrooting 1933 behandeld en vastgesteld. De post salaris burgemeester werd over eenkomstig een voorstel van de meerderheid van Burg, en Weth. van 4500 teruggebracht op f 615, omdat de burgemeester tegen het verlangen van den raad in toch was herbe- noemd. Van den datum der herbenoeming af wenscht de raad geen salaris meer uit te be talen. DE PROEF-NACHTDIENST OP HET VEER MOERDIJK—WILLEMSDORP. Zooals bekend hebben de A.N.W.B. en de K.N.A.C. destijds aan den Minister van Water- staat verzocht op het veer MoerdijkWillems- dorp een geregelden nachtelijken dienst te doen invoeren. Op dit verzoek ontvingen die vereenigingen bericht, dat de invoering van zoodanigen dienst op dit veer met het oog op de daaraan verbonden groote uitgaven niet kon worden bevorderd, omdat de toestand van 's lands financien een dergelyken last niet toelaat. Mochten echter belanghebbenden De- reid zijn een garantie te verleenen van 1500 per maand dan wel een bijdrage van 1200 per maand gedurende een tijdvak van zes ach- tereenvolgende maanden dan zou de Minister genegen zijn met het inleggen van een ge regelden nachtuurdienst tegen dubbel tarief een proef te nemen De A.N.WH. en de K.N.A.C. hethben zich daarcp bereid verklaard een opbrengst te garandeeren van 1500 per maand. Het be gin van deze zesmaandelijksche proef is thans vastgesteld op 1 Juli a.s. De vertrekuren zijn vastgesteld van Moerdijk om 0 u 30, 1 u. 30, 2 u. 30, 3 u 30, 4 u. 30, en 5 u. 30 en van Willemsdorp een kwartier later. De A.N.W.B. en de K.N.A.C. hebben ge- meend door de garantie voor dezen proef- dienst op zich te nemen, de belangen van de weggebruikers te kunnen dienen. Zij doen thans een beroep op de weggebruikers om van dezen nachtelijken dienst zooveel noodig en mogelijk gebruik te maken; indien immers de proef slaagt, zal het verkeer ook na ultimo 1933 nog geruimen tijd van een zoodanigen nachtelijken dienst voordeel kunnen trekken, n.l. tot de voltooiing van den bouw van de brug aldaar. In herinnering wordt gebracht, dat de ge- meente Dordrecht op het veer Dordrecht— Zwijndrecht, dat eveneens in de hoofdroute naar het Zuiden is gelegen, een geregelden nachtdienst onderhoudt, en wel van Dordrecht om 0 u. 30, 1 u. 30, 2 u. 30, 3 u. 30, 4 u. 45, 5 u. 12, 5 u. 24, 5 u. 36, 5 u. 48, 6 u. en ver- trek van Zwijndrecht direct na aankomst al daar (voor proef wordt 's nachts een reis ge maakt om 1 uur van Dordrecht, vertrek van Zwijndrecht direct na aankomst aldaar). WEGSVERBETERXNG. Naar aanleiding van een verzoek van den A.N.W.B. en de K.N.A.C. aan den betrokken Rijks Waterstaatsdienst om een spoedige ver- betering te bevorderen van het oneffen en daardoor verkeershinderlijke wegdek van den weg tusschen den Kreekrakdam en Kruinin- gen en van den z.g. ezelsrug ter hoogte van een duiker in den betonweg bij Kruiningen, ontvingen genoemde vereenigingen bericht, dat de ondergrond van deze wegvakken tot dusver nog heeft geizet, in verband waarmede met verbetering tot den nazomer zal zijn te wachten. Aan den buitengevel van perceel Koninginne- gracht 36, te 's Gravenhage, 't sterfhuis van den bekenden staatsman Johan Rudolf Thor- becke, thans bewoond door mevrouw de weduwe J. Hidde Nijland, zal een gedenk- steen worden aangabracht. De eerevoorzitter van de liberale staatspartij De Vrijheidsbond, oud-minister P. Rink, zal Zaterdag 24 dezer 's middags half vier den steen aan de tegen woordige bewoonster overdragen en daarbij een korte herdenkingsrede uitspreken. NIET TE VEEL TARWE VERBOUWEN! Het bestuur van de Centrale Tarwe-Orga- nisatie heeft besloten een uniforme strafmaat geldende voor het geheele land, aan te leggen voor degenen, die meer tarwe verbouwen dan een derde gedeelte van hun bouwland. Men weet, dat dit voorschrift den vorigen herfst door den Minister van Economische Zaken en Arbeid is gegeven met den uitdrukkelijken wensch, dat er de hand aan zou worden ge houden. In het gewest GroningenDrenthe zijn de controleurs van de Tarwe-Organisatie thans allerwegen aan het controleeren. In twijfel- achtige gevallen wordt het land opgemeten door daarvoor aangewezen landmeters. De strafmaat is zoo, dat bij overschrijding van het voor verbouwing toegelaten maximum met 1 H.A. of meer onherroepelijk uitsluiting volgt. Is de overschrijding minder dan 1 H.A. dan wordt een boete opgelegd van 50 per geval plus 10 per are. Voor degenen, die zich omtrent de bereke- ning van de oppervlakte, die zij mogen be- bouwen met tarwe, niet vertrouwen, is het aan te raden zich tot de Gewestelijke Tarwe- Orgamsatie te wenden. In de meeste gevallen zal dan nog gelegenheid gegeven worden het teveel verbouwde om te ploegen. Het spreekt van zelf, dat dit niet gebetirt als bij de con- trole blijkt, dat er te veel verbouwd is. INKRIMPING VAN DEN VEESTAPEL. In verband met de over het algemeen in landbouwkringen erkende noodzakelijkheid, dat evenwicht worde gebracht tusschen de uitgebreidheid van den Nederlandschen rund- veestapel als productiebron van melk eener zijds en de bestaande mogelijkheid van loo- nenden afzet dezer melk en de daaruit be- reide producten in binnen- en buitenland an derzijds, dienen maatregelen te worden over- wogen om te geraken tot inkrimping van den veestapel. Omtrent de noodzakelijkheid van deze inkrimping bestaat bij de desbetreffende organisaties geen enkel meeningsverschil. Ter verkrijging van de noodige gegevens omtrent de uitgebreidheid van den veestapel zal binnen korten tijd over het geheele land een veetelling plaats hebben. Alle veehouders worden opgewekt tot voile medewerking bij de veetelling, aangezien de te verzamelen gegevens slechts waarde en be teekenis hebben, indien ze volledig en be- trouwbaar zijn. Voor vrees, dat raw ingrijpen het door de fokkers opgebouwde veebestand in gevaar zal brengen, bestaat geen grond. Integendeel zal er rekening mede worden gehouden, dat de te nemen bijzondere maatregelen zooveel mogelijk ten goede zullen moeten komen aan de verbetering van de hoedanigheid van den Nederlandschen veestapel in het algemeen. Overigens zal de bedrijfsvrijheid worden voor- gestaan. DE ECONOMISCHE CONFERENTIE. De Nederlandsche regeering heeft ifgnder- dag haar antwoord aan den secretaris-gene- TABLETTEN Ultsluitend verkrijgbaar In de oranje-bandbuisjes van X) iabl. 70 cts. en oranjezakje; van 2 tabl. a 10 cts. (Ingez. Med.) raal van den Volkenbond verzonden op de uit- noodiging om toe te treden tot het tarief- bestand, bedoeld in de resolutie op 12 Mei j.l. aangenomen, door het comity uit den Volken- bondsraad belast met de voorbereiding van de economische en monitaire conferentie. Deze resolutie bevatte een overeenkomst, waarbij de betrokken regeeringen zich verbonden noch voor 12 Juni a.s., noch tijdens den duur der conferentie eenig nieuw initiatief te nemen, dat tengevolge zou kunnen hebben een toe- neming van de vele soorten van moeilijkheden, die op dit oogenblik den intemationalen han- del tegen houden. De regeering zegt in dit antwoord, dat zij gaarne het initiatief toe- juicht om bij den aanvang der conferentie een tariefbestand te sluiten, aangezien ook zij daarin het middel ziet om te voorkomen, dat de pogingen, welke in het werk gesteld zullen worden om stabiele monetaire verhoudingen en vermindering der handelsbelemmeringen te bereiken, gedoemd zullen zijn tot mislukking door nieuwe storende elementen. De regeering is echter teleurgesteld, dat eenige van de be trokken landen het aantal handelsbelemmerin gen nog hebben vergroot, toen het denkbeeld van een tariefbestand nog aanhangig was. Alhoewel het bestand hierdoor aan beteekenis heeft ingeboet, is onze regeering bereid aan bedoelde uitnoodiging gevolg te geven, onder de voorwaarden, dat zij zich van elke voort- vloeiende verplichting ontslagen acht, indien ter conferentie mocht blijken, dat de resolutie bij de andere mogendheden geen algemeene instemming mocht verwerven. Gezien de reserves die een aantal landen hebben ge maakt, ziet ook onze regeering zich genood- zaakt harerzijds eenig voorbehoud te maken. Zij meent daartoe te meer eenige vrijheid te kunnen vinden, omdat Nederland den gouden standaard onvoorwaardelijk handhaaft en tot dusver in deze crisistijden zijn vrijhandels- politiek der principalen getrouw is gebleven. Dit handelspolitieke standpunt wil onze re geering voor het in de resolutie genoemde tijdvak handhaven. Voor het geval echter mocht blijken, dat de nieuwe verstoringen in het Internationale ver keer, welke kort voor den aanvang' van de conferentie tengevolge van maatregelen van andere regeeringen optraden, de positie van het Nederlandsche economische leven emstig aantasten of dat de landen, welke bij het aan- vangen der resoluties reserves hebben ge>- maakt, daarvan gebruik maken op een wijze, die ook Nederland treft, meent de Nederland sche regeering zich voile vrijheid te moeten voorbehouden om onverwijld die maatregelen te nemen, welke noodig zijn om de levensbe- langen van het land te beschermen. SALARISSEN GEMEENTEPERSONEEL. De Minister van Binnenlandsche Zaken heeft zich met een schrijven tot alle gemeentebe- sturen gewend, waarin verzocht wordt om toezending van de salarisregeling". Tot op heden beschikte het departement van Binnen landsche Zaken niet over de volledige gegevens dienaangaande, terwijl de wenschelijkheid daarvan zich toch heeft doen gevoelen. Het is de bedoeling van Minister De Wilde, dat de gemeenteibesturen de benoodigde ge gevens zenden aan Ged. Staten der onderschei- dene provincies, welke het ingekomen niate- riaal zullen verzamelen. Ingezonden moet wor den een exemplaar van het reglement van ce salarieering van het personeel in dienst der gemeente voor 1933, alsmede de regelen voor het vaststellen van het pensioenverhaal, even- tueel ingevoerde tijdelijke kortingen, vacantie- bijslag, kindertoelage, woningtoelage, huwe- lijkstoelage, toelagen wegens beizit van diplo ma's', de regelen betreffende vrije geneeskun- dige behandeling, vrije kleeding, vrije woning, kortom alle emolumenten, welke het personeel der gemeente geniet. Worden in den loop van dit jaar nog be- sluiten tot wijziging der bestaande regeling genomen, zoo wenscht Minister De Wilde ook daarvan op de hoogte te worden gesteld. Hier van dienen de gemeentebesturen rechtstreeks kennis te geven aan den Minister. MR. HULL'S TEGENWOORDIGHEID VAN GEEST. Engeland behoorde, schrijft de N. R. Crt., volgens alle regelen van de kunst te zieden van verontwaardiging. Maar het wil niet boos zijn en kan het waarschijnlijk niet eens in alle oprechtheid worden. Wij. vermoeden zelfs dat zekere hooge heeren te Londen in stilte gren- zeloos pleizier hebben gehad over de kleine vergissing slip of the tongue van den secretaris van staat der Vereenigde Staten bij zijn aankomst in Ierland. Amerikaansche staatslieden kunnen, wanneer zij voor zaken Engeland of EUropa in het algemeen bezoeken, zoo innerlijk beschermend, in alle onschuld zoo ondragelijk hoogmoedig zijn. Nu zal, naar aanleiding van het gebeurde te Cork waarschijnlijk een Cordell Hull te Londen uit den trein zijn gestapt, wien een lichtelgk blo- zende bescheidenheid tegenover zijn vriende- lijke gastheeren sierde.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1933 | | pagina 1