ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
DEESSE
tinim
No. 9001
MAANDAG 12 JUNI 1933
73e Jaargang,
BIN NEN L AN D
ASPIBIN-
BUITENLAND
Voor het zonnebao!
U"CREME of~7U'OLIE
GEDENKSTEEN MONUMENT
THORBECKE.
woVe" '.''\aXeV
■Yv v
i- j'iii
worden gestild
door
ABONNEMENTSPRIJS: Binnen Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen
fr. per post /1,55 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post 5,60 per jaar
Voor Belgie en Amerika 2,overige landen 2,35 per 3 maanden fr. per post
Abonnementen voor het buitenland alleen bij vooruitbetaling.
Ultgeefster: Firma P. J. VAN DE SANDE.
GIRO 38150 TELEFOON No. 25.
ADVERTENTIeNVan 1 tot 4 regels f 0,80 Voor elken regel meer f 0,2©
KEEENE ADVERTENTIeN per 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling.
Grootere letters en clichd's worden naar plaatsruimte berekend
Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, betwelk op aanvraag
verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst een dag voor de ultgave.
DIT BEAD VERSCHIJNT IEDEREN MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND.
EEN GESOHENK AAN PRINSES
JULIANA.
Door den heer J. C. Sneltjes, koperslager op
's Rijkswerf te Willemsoord, Is een geheel uit
tin geslagen beeltenis van Prinses Juliana
vervaardigd en aan haar als eere-presidente
van het Nationaal Crisiscomite ten geschenke
aangeboden. De uitvoering, geheel met de hand
geschied, is bijzonder artistiek en het ge-
schenk werd dan ook gaame door de Prinses
aanvaard. De Heldersche firma J. van Willi-
gen zorgde voor een passende omlijsting ge
heel in den stijl van het kunstwerk. Ten bate
van het Nederlandsche Crisiscomite zijn af-
gietsels gemaakt in gips, welke tegen den
prijs van 2 bjj het Crisiscomite in den Hel-
der verkrijgbaar zijn gesteld.
HET TEKORT OP DE SPOORWEGEN.
Zooals gemeld, heeft 1932 voor de Maat-
schappij tot Exploitatie van Staatsspoor-
wegen een tekort opgeleverd van 6.975.518
en voor d, Hollandsche IJzeren Spoorweg
Maatschappij een van f 8.719.397.
De brjbetaling door den Staat der Neder-
landen om tot een winstsaldo te komen van
4 pet. van het op aandeelen aan toonder ge-
storte en niet terugbetaalde kapitaal bedraagt
voor de S.S. /27.695.518 (v. j. /1.152.345),
voor de H.IJ.S.M. 9.619.397 (v. j. 1.440.431)
of totaal 17.314.915 (v. j. 2.592.776).
De winst- en verliesrekeningen der beide
maatschappijen sluiten daama met een saldo-
winst van resp. f 720.000 en f 900.000.
VERSTRHKKING VAN STEUN IN
NATURA.
De commissie tot onderzoek van de moge
lijkheid van steunverleening in natura aan
werkloozen, die door de regeering was inge-
steld, heeft dezer dagen aan den Minister van
Arbeid rapport uitgebracht.
De commissie komt in dit rapport tot de
conclusie, dat de verleening van steun in na
tura ongewenscht moet worden geacht, doch
beveelt in plaats daarvan een systeem aan,
waarbij aan de werkloozen een gedeelte van
den steun in bonnen zal worden uitgekeerd,
op welke bonnen men dan in verschillende
winkels artikelen zal kunnen koopen tegen
gereduceerde prijzen.
BELASTING NAAR INKOMEN EN
VERMOGHN.
Voor het belastingjaar 1933/34 zullen voor-
loopige aamslagen overeenkomstig de aangifte
kunnen worden opgelegd, indien een zuiver
inkomen van /6000 of meer, of een zuiver
vermogen van 100.000 of meer is aangegeven.
Tot dusverre waren deze cijfers 7500 en
f 150.000.
De bedoeling van het stelsel der voorloopige
aanslagen is, de aanslagbiljetten zoo spoedig
mogelijk in het bezit der belastingplichtigen
te doen komen, zoodat dadelijk met een ge-
regelde afbetaling kan worden begonnen.
Tegen een voorloopigen aanslag kan men niet
reclameeren, ook al zou men zich bij de aan
gifte vergist hebben. Men dient daarmede te
wachten, totdat men bericht heeft ontvangen
op welk bedrag de aanslag definitief is vast-
gesteld.
DE INVORDERING VAN's RIJKS DIRECTE
BELASTIN GEN.
Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging
en aanvulling van de wet van 22 Mei 1845 op
de invordering van's Rijks directe belastingen.
Aan de memorie van toelichting wordt het
volgende ontleend:
Behalve eenige op zich zelf staande wijzigin-
gen van de wet van 22 Mei 1845 bevat het
ontwerp bepalingen, betreffende: a. bespoedi-
ging van executie; b. uitstel van betaling; c.
lijfsdwang.
Onder de tegenwoordige regeling moet, na-
dat het aanslagbiljet is uitgereikt, een ge-
ruime tijd verloopen voordat, bij gebreke van
vrijwillige betaling, tot executie kan worden
overgegaan.
Den kwaadwilligen belastingschuldige wordt
bij de bestaande regeling een ruime mogelijk
heid gelaten om zijn goederen aan de executie
te onbtrekken en daardoor de invordering te
verijdelen.
Ten einde in deze leemte te voorzien, opent
het ontwerp de mogelijkheid om in bepaalde
gevallen de executie te bespoedigen, door toe
te staan, dat alsdan:
a. de termijnen van artikel 8 der wet niet
worden afgewacht;
b. ongeacht of al dan niet reeds een aan-
rnaning is uitgereikt, onverwijld een dwang-
bevel wordt uitgevaardigd.
De vraag of van deze bevoegdheden een
rechtmatig gebruik wordt gemaakt, kan door
den belanghebbende bij wijze van verzet tegen
de tenuitvoerlegging van het dwangbevel, voor
den gewonen rechter worden gebracht en des-
noods, in kort geding, aan den president van
de rechtbank worden voorgelegd.
Door deze regeling wordt op eenvoudige
wijze volkomen aansluiting bereikt aan de be
palingen van het fiscale executierecht. Zij ver-
dient daarom, naar de ondergeteekende meent,
de voorkeur boven een willicht meer voor de
hand liggende aanvulling van de wet van 1845,
waarbij den ontvanger uitdrukkelijk de be-
voegdheid tot het doen leggen van conserva-
toir beslag zou worden toegekend.
Het toestaan van op zichzelf iliet ongemo-
tiveerde verzoeken om uitstel van betaling
ontmoet dikwijls bezwaar uit hoofde van de
bepaling van artikel 11 der wet, volgens welke
de belasting drie jaar na de dagteekening van
het aanslagbiljet verjaart.
De minister aoht het zoowel in het belang
van het rijk als in dat van de belastingschul-
dlgen, dat een bepaling wordt opgenomen vol
gens welke de verjaring wordt geschorst ge
durende den tijd dat uitstel loopende is.
Bepaald een beletsel voor het verleenen van
uitstel kan zijn gelegen in het laatste lid van
artikel 12 der wet, volgens hetwelk het
recht van voorrang verjaart twee jaar na de
dagteekening van het aanslagbiljet, zonder
dat het mogelijk is dezen termijn hoe dan ook,
te verlengen. Een aanvulling volgens welke
ook deze verjaring wordt geschorst geduren-
de d<m tijd dat uitstel loopende is, is mitsdien
naar de meening van den minister zonder
voorbehoud aanbevelen3waardig. In het thans
ingediende wetsontwerp is zij uitgebreid tot
den tijd gedurende welken de belastingschul
dige niet binnen het rijk woont of gevestigd
is, zoodat voortaan, zoowel voor de verjaring
van de schuld zelve, als voor de verjaring van
den voorrang, in dit opzicht dezelfde bepalin
gen zullen gelden.
Een derde bezwaar dat zich heeft doen ge-
voelen in gevallen van uitstel, is gelegen in
de mogelijkheid om zoodanig uitstel tusschen-
tijds te doeneindigen, indien het eenmaal,
zonder voorbehoud, voor een bepaalden tijd is
verleend. Ook dit bezwaar wordt opgeheven.
De lijfsdwang is, als middel om nalatige be-
lastingdebiteuren tot betaling van hun directe
belasting te noodzaken, niet geheel onbekend.
De wet van 19 Mei 1917 verleende de belas-
tingadministratie de bevoegdheid lijfsdwang
toe te passen voor de invordering van oorlogs-
winstbelasting.
Hoezeer die toepassing met alle behoed-
zaamheid plaats had, heeft zij de invordering
mogelijk gemaakt van aanzienlijke bedragen
die anders voor's rijks schatkist verloren zou-
den zijn gegaan.
Al bereiken in den tegenwoordigen tijd de
belastingbedragen niet de hoogte van de
vroegere aanslagen in de oorlogswinstbelas-
ting, niettemin blijken zij belangrijk genoeg
te zijn om te leiden tot practijken, die even-
eens slechts door toepassing van lijfsdwang
kunnen worden bestreden. Eln ook zonder dat
bepaaldelijk van practijken" kan worden
gesproken, blijkt herhaaldelijk in zoo sterke
mate van onwil tot voldoening van belasting-
schulden, dat ook uit dien hoofde toepassing
van lijfsdwang alleszins gerechtvaardigd is.
Op grond hiervan is de minister van oordeel
dat het niet langer gerechtvaardigd is, den
fiscus den lijfsdwang, als middel tot invorde
ring van directe belastingen, te onthouden.
Mitsdien wordt in het ontwerp voorgesteld, ar
tikel 14 der wet aan te vullen in dien zin, dat
het recht van parate executie mede omvat
het recht om lijfsdwang toe te passen.
De voorgeschreven machtiging van den mi
nister van Financien zal de kans op een licht-
vaardige toepassing van lijfsdwang en onge-
motiveerde hardheden voorkomen.
Terzake van vermeende onrechtmatige toe
passing van lijfsdwang staat den belangheb
bende beroep open op de rechterlijke macht.
Voor nouveautds in Linge
rie en Kousen, steeds aan
de spitsVeldstr. 55, GENT
Ingez. Med.
DE WERKELOOSHEIDSVERZEKERING.
De heer R. A. Verwey, directeur van den
Rijksdienst der werkloosheidsverzekering en
arbeidsbemiddeling, heeft in opdracht van den
minister van Binnenlandsche Zaken den Hoo-
gen Raad van Arbeid een toelichting gezon-
den op een voorontwerp van wet, houdende
wettelijke regelen inzake het erkennen en
subsidieeren van vereenigingen met werkloo-
zenkas en de instelling van een crisiswerk-
loosheidsfonds.
Aan deze toelichting wordt het volgende
ontleend
Op grondslag van het advies van den Hoo-
gen Raad van Arbeid, van 8 October 1928, is
een regeling gedacht, waarbij eenerzijds de
vrijwilligheid van verzekering behouden blijft,
anderzijds van de werkgevers financieele of
fers worden gevraagd om, met het Rijk en de
gemeenten, de verzekering ook in tijden van
crisis tot haar recht te laten komen.
Juist dan heeft de verzekering haar groot-
ste waarde.
Van hoe groot belang een goed werkende
werkloosheidsverzekering ook voor het be-
drijfsleven is, heeft de heerschende crisis zoo
overtuigend bewezen, dat een motiveering van
een verplichting, om zich van de zijde van de
bedrijven eenige financieele offers te getroos-
ten, overbodig mag worden geacht. Om die
offers niet te groot te doen zijn, is er reden
ook het Rijk en de gemeenten naast de werk
gevers aan de reservevorming voor crisistijden
te doen medewerken. Het belang is trouwens
bij een goede voorziening in niet mindere
mate betrokken dan dat van de werkgevers.
Gedacht is daarom aan de oprichting van
een Crisiswerkloosheidsfonds, waaraan het
Rijk, die gezamenlijke gemeenten en de geza-
menlijke werkgevers per jaar tezamen (ieder
voor een derde deel) evenveel opbrengen als
aan bijdragen voor de werkloozenkassen in
totaal per jaar ontvangen wordt.
Neemt men aan, dat per jaar 6.000.000
aan bijdragen wordt ontvangen, dan zal iedere
groep 2.000.000 moeten opbrengen. Bij een
jaarlijks verloond bedrag van f 1.300.000.000
komt dit neer op een premie van 1.50 per
1000 loon per jaar.
Het doel van het Crisiswerkloosheidsfonds
is in de eerste plaats de werkloozenkassen in
tijd van crisis te helpen. Voor zoover de be-
schikbare middelen het toelaten, zullen de
gelden van het fonds ook aan andere doel-
einden, met voorkoming of bestrijding van
werkloosheid verband houdende, dienstbaar
kunnen worden gemaakt. Gedacht is bijv.
aan cursussen ten bate van werkloozen, werk-
verruiming, steunverleening, o.a. aan gemeen
ten met te groote werkloosheidslasten.
Om de uitvoering van het denkbeeld niet
alleen zoo eenvoudig mogelijk, doch zoo min
mogelijk kostbaar te maken, is gedacht aan
premiebetaling door die werkgevers, die pre
mie ingevolge een wettelijke ongevallenverze-
kering betalen. Aan den eenen kant zullen
daardoor sommigen van premiebetaling wor
den vrijgesteld, die wel tegen werkloosheid
verzekeiden in hun dienst hebben (bijv. advo-
caten en notarissenl, doch aan den anderen
kant zullen werkgeveis premie betalen wier
personeel niet of nie+ algemeen tegen werk
loosheid verzekerd is (bijv. groepen van
Overheidspersoneel). Te dien aanzien van de
Ongevallenwet afwijkende regelingen te tref-
fen, zou uit een financieel oogpunt van vrij
geringe beteekenis zijn, terwijl de uitvoering
in de praktijk omslachtig en dus kostbaarder
zou worden.
Op het voetspoor van hetgeen in Zwitser-
land geschiedt, opent het wetsontwerp de
mogelijkheid om niet alleen zuivere arbeiders-
organisaties met werkloozenkas te erkennen
en te subsidieeren, dc>ch ook vereenigingen,
opgericht door werkgevers en arbeiders
tezamen.
Op deze wijze zou bedrijfsgewijze kunnen
worden opgetreden tegen het euvel van loon-
derving door onvrijwillige werkloosheid. Dat
men dezen weg ook hier te lande wel op
wenscht te gaan, kan men afleiden uit het
betalen van wachtgeldregelingen door werk
gevers. Die wachtgeldregelingen kosten den
werkgevers geld tijdens de crisis; bij verze
kering wordt het geld ten behoeve van uit-
keeringen bij werkloosheid in tijden van be-
drijvigheid bijeengebracM.
eerst de huid inwrijven mei
„Zij"-creme of „Zij"-olie. Dai
voorkomt zonnebrand en
Uw huid wordt tevens
prachtig gebruind.
In prijzen van 20-75 ct.
Ingez. Med.
PREDIKANTSTRACTEMENTEN.
De Algemeene Synode der Ned. Herv. kerk
heeft een wijziging in het reglement op de
predikantstractementen voorloopig goedge-
keurd.
HET DUITSCHE
TRANSFERMORATORIUM.
Het hoofdbestuur der Nederlandsche Maat
schappij voor Nijverheid en Handel heeft den
voorzitter van den raad van Ministers, Dr.
Colijn, verzocht met aiandrang de mogelijkheid
te overwegen tot het nemen van tegenmaat-
regelen tegenover het voor Nederland nood-
lottige moratorium, door Duitschland afgekon-
digd ten opzichte van 'oetalingen aan 't bui
tenland.
Het Neaerlandsch Correspondentiebureau
voor dagbladen heeft te bevoegder plaatse de
vraag gesteld of iets kon worden medege-
deeld met betrekking tot het standpunt, dat
de regeering inneamt ten aanzien van het
transfermoratorium, dat de Duitsche regeering
voornemens is op 1 Juli a.s. af te kondigen.
Men verzekerde, dat de Nederlandsche re
geering ten voile doordrongen is van den emst
der schade, welke uitvoering van de plannen
van de Duitsche regeering Nederland zou be-
rokkenen, dat, gelijk trouwens vanzelf spreekt,
deze aangelegenheid de voortdurende aan-
daCht der regeering heeft en binnen de gren-
zen van het mogelijke niets doeltreffends zal
worden nagelaten, waardoor de betrokken
Nederlandsche belangen zouden kunnen wor
den beschermd. Daarbij valt intusschen in het
oog te houden, dat de Duitsche regeering de
inwerkingstelling van het moratorium heeft
bepaald op 1 Juli a.s. zoodat de gelegenheid
geopend is en ongetwijfeld ook zal worden
gabruikt, om het geheele complex van vraag-
stukken, aan het transfermoratorium verbon-
den, te behandelen op de 12 Juni a.s. te Lon-
den aanvangende economische en monetaire
conferentie. De uitslag dier besprekingen zal
mede op de door de Nederlandsche regeering
aan te nemen houding zijn invloed doen gelden.
GEEN HALVE MAATREGEL.
In de Vrjjdag gehouden vergadering van
den raad van Didam werd de gemeente-
begrooting 1933 behandeld en vastgesteld.
De post salaris burgemeester werd over
eenkomstig een voorstel van de meerderheid
van Burg, en Weth. van 4500 teruggebracht
op f 615, omdat de burgemeester tegen het
verlangen van den raad in toch was herbe-
noemd. Van den datum der herbenoeming af
wenscht de raad geen salaris meer uit te be
talen.
DE PROEF-NACHTDIENST OP HET VEER
MOERDIJK—WILLEMSDORP.
Zooals bekend hebben de A.N.W.B. en de
K.N.A.C. destijds aan den Minister van Water-
staat verzocht op het veer MoerdijkWillems-
dorp een geregelden nachtelijken dienst te
doen invoeren. Op dit verzoek ontvingen die
vereenigingen bericht, dat de invoering van
zoodanigen dienst op dit veer met het oog op
de daaraan verbonden groote uitgaven niet
kon worden bevorderd, omdat de toestand van
's lands financien een dergelyken last niet
toelaat. Mochten echter belanghebbenden De-
reid zijn een garantie te verleenen van 1500
per maand dan wel een bijdrage van 1200
per maand gedurende een tijdvak van zes ach-
tereenvolgende maanden dan zou de Minister
genegen zijn met het inleggen van een ge
regelden nachtuurdienst tegen dubbel tarief
een proef te nemen
De A.N.WH. en de K.N.A.C. hethben zich
daarcp bereid verklaard een opbrengst te
garandeeren van 1500 per maand. Het be
gin van deze zesmaandelijksche proef is thans
vastgesteld op 1 Juli a.s. De vertrekuren zijn
vastgesteld van Moerdijk om 0 u 30, 1 u. 30,
2 u. 30, 3 u 30, 4 u. 30, en 5 u. 30 en van
Willemsdorp een kwartier later.
De A.N.W.B. en de K.N.A.C. hebben ge-
meend door de garantie voor dezen proef-
dienst op zich te nemen, de belangen van de
weggebruikers te kunnen dienen. Zij doen
thans een beroep op de weggebruikers om
van dezen nachtelijken dienst zooveel noodig
en mogelijk gebruik te maken; indien immers
de proef slaagt, zal het verkeer ook na ultimo
1933 nog geruimen tijd van een zoodanigen
nachtelijken dienst voordeel kunnen trekken,
n.l. tot de voltooiing van den bouw van de
brug aldaar.
In herinnering wordt gebracht, dat de ge-
meente Dordrecht op het veer Dordrecht—
Zwijndrecht, dat eveneens in de hoofdroute
naar het Zuiden is gelegen, een geregelden
nachtdienst onderhoudt, en wel van Dordrecht
om 0 u. 30, 1 u. 30, 2 u. 30, 3 u. 30, 4 u. 45,
5 u. 12, 5 u. 24, 5 u. 36, 5 u. 48, 6 u. en ver-
trek van Zwijndrecht direct na aankomst al
daar (voor proef wordt 's nachts een reis ge
maakt om 1 uur van Dordrecht, vertrek van
Zwijndrecht direct na aankomst aldaar).
WEGSVERBETERXNG.
Naar aanleiding van een verzoek van den
A.N.W.B. en de K.N.A.C. aan den betrokken
Rijks Waterstaatsdienst om een spoedige ver-
betering te bevorderen van het oneffen en
daardoor verkeershinderlijke wegdek van den
weg tusschen den Kreekrakdam en Kruinin-
gen en van den z.g. ezelsrug ter hoogte van
een duiker in den betonweg bij Kruiningen,
ontvingen genoemde vereenigingen bericht,
dat de ondergrond van deze wegvakken tot
dusver nog heeft geizet, in verband waarmede
met verbetering tot den nazomer zal zijn te
wachten.
Aan den buitengevel van perceel Koninginne-
gracht 36, te 's Gravenhage, 't sterfhuis van
den bekenden staatsman Johan Rudolf Thor-
becke, thans bewoond door mevrouw de
weduwe J. Hidde Nijland, zal een gedenk-
steen worden aangabracht. De eerevoorzitter
van de liberale staatspartij De Vrijheidsbond,
oud-minister P. Rink, zal Zaterdag 24 dezer
's middags half vier den steen aan de tegen
woordige bewoonster overdragen en daarbij
een korte herdenkingsrede uitspreken.
NIET TE VEEL TARWE VERBOUWEN!
Het bestuur van de Centrale Tarwe-Orga-
nisatie heeft besloten een uniforme strafmaat
geldende voor het geheele land, aan te leggen
voor degenen, die meer tarwe verbouwen dan
een derde gedeelte van hun bouwland. Men
weet, dat dit voorschrift den vorigen herfst
door den Minister van Economische Zaken en
Arbeid is gegeven met den uitdrukkelijken
wensch, dat er de hand aan zou worden ge
houden.
In het gewest GroningenDrenthe zijn de
controleurs van de Tarwe-Organisatie thans
allerwegen aan het controleeren. In twijfel-
achtige gevallen wordt het land opgemeten
door daarvoor aangewezen landmeters.
De strafmaat is zoo, dat bij overschrijding
van het voor verbouwing toegelaten maximum
met 1 H.A. of meer onherroepelijk uitsluiting
volgt. Is de overschrijding minder dan 1 H.A.
dan wordt een boete opgelegd van 50 per
geval plus 10 per are.
Voor degenen, die zich omtrent de bereke-
ning van de oppervlakte, die zij mogen be-
bouwen met tarwe, niet vertrouwen, is het
aan te raden zich tot de Gewestelijke Tarwe-
Orgamsatie te wenden. In de meeste gevallen
zal dan nog gelegenheid gegeven worden het
teveel verbouwde om te ploegen. Het spreekt
van zelf, dat dit niet gebetirt als bij de con-
trole blijkt, dat er te veel verbouwd is.
INKRIMPING VAN DEN VEESTAPEL.
In verband met de over het algemeen in
landbouwkringen erkende noodzakelijkheid,
dat evenwicht worde gebracht tusschen de
uitgebreidheid van den Nederlandschen rund-
veestapel als productiebron van melk eener
zijds en de bestaande mogelijkheid van loo-
nenden afzet dezer melk en de daaruit be-
reide producten in binnen- en buitenland an
derzijds, dienen maatregelen te worden over-
wogen om te geraken tot inkrimping van den
veestapel. Omtrent de noodzakelijkheid van
deze inkrimping bestaat bij de desbetreffende
organisaties geen enkel meeningsverschil.
Ter verkrijging van de noodige gegevens
omtrent de uitgebreidheid van den veestapel
zal binnen korten tijd over het geheele land
een veetelling plaats hebben.
Alle veehouders worden opgewekt tot voile
medewerking bij de veetelling, aangezien de
te verzamelen gegevens slechts waarde en be
teekenis hebben, indien ze volledig en be-
trouwbaar zijn.
Voor vrees, dat raw ingrijpen het door de
fokkers opgebouwde veebestand in gevaar
zal brengen, bestaat geen grond. Integendeel
zal er rekening mede worden gehouden, dat
de te nemen bijzondere maatregelen zooveel
mogelijk ten goede zullen moeten komen aan
de verbetering van de hoedanigheid van den
Nederlandschen veestapel in het algemeen.
Overigens zal de bedrijfsvrijheid worden voor-
gestaan.
DE ECONOMISCHE CONFERENTIE.
De Nederlandsche regeering heeft ifgnder-
dag haar antwoord aan den secretaris-gene-
TABLETTEN
Ultsluitend verkrijgbaar In de oranje-bandbuisjes van
X) iabl. 70 cts. en oranjezakje; van 2 tabl. a 10 cts.
(Ingez. Med.)
raal van den Volkenbond verzonden op de uit-
noodiging om toe te treden tot het tarief-
bestand, bedoeld in de resolutie op 12 Mei j.l.
aangenomen, door het comity uit den Volken-
bondsraad belast met de voorbereiding van de
economische en monitaire conferentie. Deze
resolutie bevatte een overeenkomst, waarbij de
betrokken regeeringen zich verbonden noch
voor 12 Juni a.s., noch tijdens den duur der
conferentie eenig nieuw initiatief te nemen,
dat tengevolge zou kunnen hebben een toe-
neming van de vele soorten van moeilijkheden,
die op dit oogenblik den intemationalen han-
del tegen houden. De regeering zegt in dit
antwoord, dat zij gaarne het initiatief toe-
juicht om bij den aanvang der conferentie een
tariefbestand te sluiten, aangezien ook zij
daarin het middel ziet om te voorkomen, dat
de pogingen, welke in het werk gesteld zullen
worden om stabiele monetaire verhoudingen
en vermindering der handelsbelemmeringen te
bereiken, gedoemd zullen zijn tot mislukking
door nieuwe storende elementen. De regeering
is echter teleurgesteld, dat eenige van de be
trokken landen het aantal handelsbelemmerin
gen nog hebben vergroot, toen het denkbeeld
van een tariefbestand nog aanhangig was.
Alhoewel het bestand hierdoor aan beteekenis
heeft ingeboet, is onze regeering bereid aan
bedoelde uitnoodiging gevolg te geven, onder
de voorwaarden, dat zij zich van elke voort-
vloeiende verplichting ontslagen acht, indien
ter conferentie mocht blijken, dat de resolutie
bij de andere mogendheden geen algemeene
instemming mocht verwerven. Gezien de
reserves die een aantal landen hebben ge
maakt, ziet ook onze regeering zich genood-
zaakt harerzijds eenig voorbehoud te maken.
Zij meent daartoe te meer eenige vrijheid te
kunnen vinden, omdat Nederland den gouden
standaard onvoorwaardelijk handhaaft en tot
dusver in deze crisistijden zijn vrijhandels-
politiek der principalen getrouw is gebleven.
Dit handelspolitieke standpunt wil onze re
geering voor het in de resolutie genoemde
tijdvak handhaven.
Voor het geval echter mocht blijken, dat de
nieuwe verstoringen in het Internationale ver
keer, welke kort voor den aanvang' van de
conferentie tengevolge van maatregelen van
andere regeeringen optraden, de positie van
het Nederlandsche economische leven emstig
aantasten of dat de landen, welke bij het aan-
vangen der resoluties reserves hebben ge>-
maakt, daarvan gebruik maken op een wijze,
die ook Nederland treft, meent de Nederland
sche regeering zich voile vrijheid te moeten
voorbehouden om onverwijld die maatregelen
te nemen, welke noodig zijn om de levensbe-
langen van het land te beschermen.
SALARISSEN GEMEENTEPERSONEEL.
De Minister van Binnenlandsche Zaken heeft
zich met een schrijven tot alle gemeentebe-
sturen gewend, waarin verzocht wordt om
toezending van de salarisregeling". Tot op
heden beschikte het departement van Binnen
landsche Zaken niet over de volledige gegevens
dienaangaande, terwijl de wenschelijkheid
daarvan zich toch heeft doen gevoelen.
Het is de bedoeling van Minister De Wilde,
dat de gemeenteibesturen de benoodigde ge
gevens zenden aan Ged. Staten der onderschei-
dene provincies, welke het ingekomen niate-
riaal zullen verzamelen. Ingezonden moet wor
den een exemplaar van het reglement van ce
salarieering van het personeel in dienst der
gemeente voor 1933, alsmede de regelen voor
het vaststellen van het pensioenverhaal, even-
tueel ingevoerde tijdelijke kortingen, vacantie-
bijslag, kindertoelage, woningtoelage, huwe-
lijkstoelage, toelagen wegens beizit van diplo
ma's', de regelen betreffende vrije geneeskun-
dige behandeling, vrije kleeding, vrije woning,
kortom alle emolumenten, welke het personeel
der gemeente geniet.
Worden in den loop van dit jaar nog be-
sluiten tot wijziging der bestaande regeling
genomen, zoo wenscht Minister De Wilde ook
daarvan op de hoogte te worden gesteld. Hier
van dienen de gemeentebesturen rechtstreeks
kennis te geven aan den Minister.
MR. HULL'S TEGENWOORDIGHEID VAN
GEEST.
Engeland behoorde, schrijft de N. R. Crt.,
volgens alle regelen van de kunst te zieden
van verontwaardiging. Maar het wil niet boos
zijn en kan het waarschijnlijk niet eens in alle
oprechtheid worden. Wij. vermoeden zelfs dat
zekere hooge heeren te Londen in stilte gren-
zeloos pleizier hebben gehad over de kleine
vergissing slip of the tongue van den
secretaris van staat der Vereenigde Staten
bij zijn aankomst in Ierland. Amerikaansche
staatslieden kunnen, wanneer zij voor zaken
Engeland of EUropa in het algemeen
bezoeken, zoo innerlijk beschermend, in alle
onschuld zoo ondragelijk hoogmoedig zijn. Nu
zal, naar aanleiding van het gebeurde te Cork
waarschijnlijk een Cordell Hull te Londen uit
den trein zijn gestapt, wien een lichtelgk blo-
zende bescheidenheid tegenover zijn vriende-
lijke gastheeren sierde.