De Vier
Ter Neuzensche Courant
Tweede Blad
btjitehlahd
BINNENLAND
FEUILLETON
*Ne
Vie4"
GENTSCHE AUT0SCH00L
LANDBOUWBEBICHTEN.
Vrijdag 2 Juni 1933.
No. 8998
cv oje*
TER NEUZEN, 2 JUNI 1933.
AXEL.
VAN
NEa)EELANDERS IN DUITSCHE
JEUGDHERBERGEN.
Naar aanleiding van be rich ten, waarin werd
afgeraden gebruik te maken van Duitsche
jeugdherbergen, heeft da beer J. D. van Rams-
horst te 's Gravenhage, de bereids aanstaan-
den zomer 'n reis van 14 dagen naar Duitsch-
land voor H.BjS.-leerlingen geregeld bad, zich
gewend tot bet Reicbsverband fiii Deutsche
Jugendberbergen te Ilildeiibaeh in Westfalen.
Tn het antwoord verklaart bet Reichsverband
dat alle berichten over onrust in Duitschland
of over bemoeilijking van het ovemacbten in
Duitscbe jeugdhenbergen volkomen uit de
lucht zijn gegrepen. De Nederlandsche jeugd
is er nog alt\jd even welkom; van de zijde
van de Rijks jeugdleiding der Hitler-Jugend
wordt de stellige verklaring gegeven, dat bij
de Nederlandsche gasten liberhaupt niet naar
gezindheid of politieke ricbting wordt ge-
vraagd. Er is geen sprake van dat Neder
landsche gasten als ongewenscbte vreemde-
lingen wordem bescbouwd,
R.K. MIDDEN ST ANDSBOND.
Op de jongste vergadering van bet boofd-
bestuur van den Ned. R. K. Middenstands-
bond werd besloten tot toetreding tot den
Ned. Werkloosheidsraad in welk college de
bond zal worden vertegenwoordigd door de
heeren mr. J. A. G. M. van Hellenberg Hu-
bar, directeur van bet bureau van den Ned.
R.K. Middenstandsbond en J. C. Berger, di
recteur van bet bureau van den Ned. R. K.
Bond van Bouwpatroons. Breedvoerige be-
schouwingen werden gewij d aan het wetsont-
werp omzetbelasting en aan bet vraagstuk
der ziektekostenverzekering voor den midden-
stand. Het bureau van den R.K. Middenstands
bond heeft een wjjziging en uitbreiding onder-
gaan. Ingesteld zijn een sociaal juridische af-
deeling onder leiding van mr. F. J. H. Bach,
directeur van het Centraal Hanzebureau in het
ibisdom Haarlem en een economische afdeeling
ander leiding van drs. H. L. Jansen. Verder
werd besloten tot instelling van een commer-
cieele afdeeling, waarvan binnenkort de lei-
dende ambtenaar zal worden genoemd. Het
geheel blijft onder leiding van mr. J. A. G. M.
Hellenberg Hubar.
DE MINISTER VAN DEFENSIE EN DE
A. J. C.
Het Eerste Kamerlid mevrouw Pothuis-
Smit beeft den Minister van Defensie de vol-
gende vragen gesteld
Is bet den Minister bekend, dat de Arbei-
ders Jeugd Centrale belangrijk opvoedkundig
werk verricht onder de jeugd der arbeidende
klasse, de laatste jaren nog in bet bijzonder
ter bestrijding van de gevolgen der jeugd-
werkloosheid,?
Weet de Minister, dat meer dan veertien
jaar de Arbeiders Jeugd Centrale voor haar
bjjeenkomsten tentem en ander kampeermate'
riaal van bet leger ter beschikking beeft ge
kregen, zonder dat dit ooit tot eemge klacht
aanleiding beeft gegeven?
Wil de Minister mededeelen, waarom bij
dit jaar plotseling weigerde dit kampmateri-
aal ter beschikking van de Arbeiders Jeugd
Centrale te stellen, terwijl de werkwijze en
de beginselen dezer organisatie niet veran
derd zijn?
Kan bet de bedoeling van den Minister zijn
om de Arbeiders Jeugd Centrale uit te slui-
ten van recbten, ;die wel aan andere jeugd-
organisaties worden toegekend?
DE LOT IN G VOOR DEN MILITAIREN
DIENST.
De loting voor den militairen dienstplicht
ter bepaling van den ingeschrevene die in elke
gemeente of in elke groep van gemeenten, bet
eerst in aanmerking komt om tot gewoon
dienstplichtige te worden bestemd heeft in
bet openbaar plaats voor de licbting 1935 op
Donderdag 15 Juni 1933, des middags 2 uur
te Den Haag in de Rolzaal, Binnenhof 8.
NEDERLAND EN BELGIe.
Wetsontwerpen ter bekrachtiging van met
ons land afgesloten overeenkomsten.
De Belgische Minister van Buitenlandscbe
Zaken, de heer Hijmans, heeft twee wetsont-
door
FRANCIS BEEDING
(Nadruk verboden.
werpen ingediend tot bekrachtiging van over
eenkomsten, getroffen met Nederland. Deze
wetsontwerpen zullen echter niet vodr einde
Juli kunnen worden besproken, daar de K^mer j
tot dien datum met vacantie is, wordt aan de j
N. R. Crt. gemeld.
De eerste overeenkomst is bet 20 Februari j
1933 te Geneve gesloten aceoord, betrekking
hebbende op de vestigings- en arbeidsvoor-
waarden van Nederlanders in Belgie en Belgi
sche staatsburgers- in Nederland. Zij voorziet
in de regebng van de meeste gevallen, die
zicb kunnen voordoen op bet gebied van ves-
tiging, uitoefening van beroepen, handeldrij-
ven, enz. In de memorie van toelichting zegt
de minister, dat bet een der volledigste inter-
nationale accoorden is, welke thans op dit ge
bied bestaan. Rekening is gebouden met de
speciale voorwaarden, waarin de grensarbei-
ders zicb bevinden. De desbetreffende schik-
kingen komen overeen met de regeling, in
dezen vroeger reeds tusschen Frankrijk en
Belgie getroffen. De bepalingen van dit te
ratificeeren accoord zullen alleen gelden voor
bet Europeesche grondgebied van de beide
contracteerende landen. De conclusie van de
memorie van toelichting luidt:
,,De Regeering boopt, dat bet parlement
bet met Nederland gesloten vestigings- en
arbeidsverdrag zal bekrachtigen en zoodoen-
de er zijn voldoening over zal uiten, achter-
eqnvolgens en op billijke wijze toestajnden te
zien regelen, waarvoor nog geen oplossing
bestond tusschen twee landen, die door zooveel
gemeenschappelijke belangen verbonden zijn."
De tweede overeenkomst, welke moet wor
den bekrachtigd, is die van 20 Februari 1933
inzake het voorkomen van dubbele belasting.
De memorie van toelichting maakt gewagvan
drie voomame punten, welke door deze over
eenkomst worden geregeld:
!„1. Het belastingstatuut der individueele
scbippers, die bun gewone woonplaats aan
boord van bun vaartuig bebben en die, tege-
Hijker'tijd of afwisselend, bun bedrijf in de
nationale wateren der beide landen uitoefenen,
het voorziet de betaling van de belasting in
elk land in verhouding met de winsten, ditei
zij daar behaald hebben; de bevoegde bestu-
Iren worden er echter toe geimachtigd, als
vooruitbetaling, de storting van een som te
vorderen, ten bedrage van 25 pet. van de
jaarlijkscbe belasting, die gewoonlijk van de
nationale scbippers wordt verlangd. Deze
vooruitbetaling, die haar rechtvaardiging
vindt in bet feit, dat de belastingschuldige
geen vaste woonplaats bezit, zal elk kwar-
taal herbaald worden, indien de schipper zijn
verblijf in bet land verlengt of daar te lande
terugkeert na bet tijdelijk te hebben verlaten.
2 De toestand, waarover geklaagd werd
door tal van Belgische werklieden, die een
rijwiel gebruiken, om zicb geregeld op bet
grondgebied van den anderen Staat te be-
geven ten einde daar hun beroep uit te oefe-
nen.
3. De gelijkbeid van fiscalen last inzake
overdrachtsbelasting, weeldebelasting enz.;
en, rekening boudende met de redenen waar-
door de opsteUers der wet van 16 Juni 1932
zich lieten leiden, stelt de overeenkomst vast,
welke de grondslagen moeten zjjn van deze
gelijkbeid van last, die niet noodzakelijk een
gelijkbeid van belastingvoet behelst.
Echter ook particulierc onderzoekings-
bureaux worden overstelpt met dergeljjke
aanvragen.
Daar de burgelijke stand in Duitschland pas
dateert van 1875, moet men de kerkelijke
registers opslaan, die zoowel bij protestanten j
als katbolieken teruggaan tot de zestiende
eeuw, docb die erg onvolledig zijn, daar in den
dertigjarigen oorlog veel verloren is gegaan.
Dr. Achim Gereke, bet hoofd van bet regee-
ringsbureau voor rassenonderzoek, beeft in
antwoord op een vraag wie wel en wie niet als
Ariers worden besehouwd, gezegd, dat alle
niet-Europeesche s^ammen, zooals Mongolen
en negers, geen Ariers zijn.
Slaviscbe volken zijn Ariers, doch er is ver-
schil tusschen Ariers en volken van bet Ger-
maansche ras.
De laatsten zijn van nature geboren Ariers,
docb omgekeerd is niet ieder Arier van bet
Germaansche ras.
Wat de nationaal-socialistische partij be-
treft, is alleen diegene van Germaansch ras,
die zijn zuiver Arische afstamming kan aan-
toonen sedert het jaar 1800.
Deze datum is gekozen, omdat de emanci-
patie van de Joden in de Deutsche landen
geschiedde tusschen 1806 en 1813 en het voor
dien tijd vrijwel onmogelijk was, dat Joden
met Ariers huwden.
COoPERATIE VAN DE GARNALEN-
VISSCHERS TE OOSTENDE.
De garnalenvisschers te Oostende hebben
Woensdagavond besloten tot bet oprichten
van een cooperatieve vereeniging, welke zicb
met den verkoop van de Belgische gamalen-
vangst zal belasten. De visscbers verwach
ten dat zij bun garnalen tegen gemiddeld
3 25 francs per kilo zullen kunnen verkoopen
en ook zal de vangst worden beperkt tot 50
kilo per dag en per boot. Van de regeering
zouden de visscbers de verzekering hebber.
verkregen, dat de invoer van Nederlandsche
garnalen, die op chemische wijze worden
versch gehouden, niet meer in Belgie zal
worden toegestaan.
ARISCHE NASPORINGEN.
Reuter meldt uit Berlijn:
Nu de Nazi's onderscheid maken tusschen
Arische en niet-Arische rassen, worden de
bureaux van bet bevolkingsregister dagelrjks
overstroomd met menscben, die hun afstam
ming will en weten, meerendeels in de hoop,
dat zij zullen blijken volbloed Ariers te zijn.
LOONSVERLAGIN G
VAN HET PROVINCIAAE PERSONEEL.
Ged. Staten scbijnen het voomemen te
bebben binnen niet al te langen tijd met voor-
stellen voor loonsverlaging voor bet provin-
ciaal personeel te komen. Zijn we goed inge-
licht, aldus „Het Volk", dan zou deze aange-
kondigde salarisverlaging inhouden 6 ver-
mindering voor de salarissen tot /2500, van
f 2500 tot f 4000 3 en boven de 4000 2
met dien verstande echter, dat van de salaris
sen boven de /2500 van de eerste 2500
eveneens 6 wordt gekort en van bet meer-
dere boven dit bedrag resp. 3 en 2
INBREKERS AANGEHOUDEN.
Door de politie te Knocke (B.) is aamge-
bouden en ter beschikking van de justitie te
Brugge gesteld, een tweetal personen die er
van verdacbt worden onlangs in een kerk te
Sluis te bebben ingebroken en na aldaar door
een ruit te zyn binnengekomen, de offerblok-
ken bebben geledigd. Bij die zelfde gelegen-
heid werd eveneens ingebroken in een kerk
die in de omgeving op Belgisch grondgebied
stond.
DAGEN LANG HOOFDPIJN
Een middel dat verbetering bracht
Een onverwachte gewlchtsafname
Uit dankbaarheid voor het succes dat zij met
Kruschen Salts had, schrijft een vrouw ons
den volgenden brief:
„V66rdat ik Kruschen nam bad ik veel last
van rheumatiek en hoofdpijn, soms dagen ach-
tereen. Gewoonlijk liep ik rond met een ver-
band om mijn hoofd, omdat dit de pijn iets ver-
lichtte. 's Ocbtends waren mijn ledematen
meestal z66 stijf, dat ik nauwelijks kon op-
staan. Nu heb ik zeer zelden hoofdpijn en
's morgens voel ik me frisch en uitgerust.
Tevens wil ik nog vermelden, dat mijn ge-
wicbt verminderd is van ruim 76 kilo tot 57
kilo. Zes maanden nam ik Kruschen Salts
v66r ik voelde, dat ik inderdaad beter werd.
Nu zou ik bet nooit meer willen missen.
Mevr. W. H. C.
Meestal beginnen de hoofdpijnen wanneer
Uw inwendige machine niet goed functiom-
neert wanneer Uw afvoerorganen onvol-
doende werken en Uw organisme niet meer
vrij bouden van afvalstoffen. Het gevolg is,
dat onzuiverheden in Uw bloed komen. Laat
daarom de zes zouten van Kruschen Uw af
voerorganen nieren en ingewanden aan-
sporen tot regelmatige werking, zooals dit
voor een gezond lichaam noodig is. De ,,kleine
dagelijksche dosis" Kruschen Salts zorgt dat
alle afvalstoffen geregeld en volkomen uit bet
lichaam verwijderd worden. Het gevolg van
deze inwendige schoonheid is, dat verfrischt
en vemieuwd bloed door Uw aderen stroomt.
U voelt zich gezonder en energieker, vrij van
boofdpijnen, vermoeidheid, zwaarlijvigbeld en
dergelijke hinderlijke kwaaltjes.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij.
alle apothekers en drogisten k f 0.90 en f 1.60
per flacon. Stralende gezondheid voor den
cent per dag. Adv.
Allereerst zal vanwege de V.V.V. bet tradi-
tioneele concours-hippique plaats bebben, dat
ditmaal veelbelovender en grootscber dan
ooit is opgezet. Onder de auspicieen van bet
„Verbond der beide Vlaanderen" zal een keur
der beste Belgische renners zicb in de prach-
tige piste" op bet fraai gelegen terrein van
de V.V.Z.F. met elkander meten en den palm
der overwinning betwisten. Zooals gewoonlijk
en V.V.V. beeft hi dit opzicbt de laatste
jaren haar sporen verdiend en zelfs een repu-
tatie tot ver over de grenzen verworven
is alles tot in de puntjes verzorgd en kan men
zicb verzekerd houden dat waarlijk de „elite"
van deze pracbtige sport zicb op den 2den
Pinksterdag in ons aloud stedeke zal
vereenigen en wij „top"-prestaties zullen kun
nen aanschouwen.
Het rijke programma bevat voorts een
groote afwisseling op bet gebied van rijwiel-
sport, bestaande uit kunstwielrijden en acro-
batiek, voet-antipodisten, etc. Kortom, wie
zicb vanaf 2 uur tot pl.m. half zes ure wil
vergasten aan de edele sport welke met een
sensationeel programma vol emotie eci span
ning zal worden afgewisseld, zal daarin niet
beter slagen dan door een bezoek aan bet
concours-hippique. De toegangsprijzen zijn
zooals gewoonlijk laag gesteld en op bet ter
rein wordt den bezoekers alles geboden aan
comfort en consumptie wat als eisch des tiijds
mag gesteld worden. Een ruime rijwielberg-
plaats zal tevens op bet terrein aanwezig zijn,
terwijl ook voor de parkeering van auto's
zorg wordt gedragen.
In de onmiddellijke nabijbeid zal onze plaat-
selijke voetbalvereeniging zich meten met
bare zustervereeniging M.E.V.O uit Bergen op
Zoom. Gezien de prestatie's van de Oranje-
Witten in bet acbter ons liggende seizoen en
de eereplaats die onze ,/voetbal-keurbende" in
bet promotie-tournooi inneemt, is een aanbe-
veling tot bet bezoeken van dezen wedstrijd
nan de voetbal-entbousiasten als overbodig te
bescbouwen. Temeer waar met deze wedstrijd
de beslissing vermoedelrjk zal vallen, welke
dezer 2 vereenigingen bet volgende seizoen
haar kleuren in de 2e Klasse van den K.N.V.B.
zal waardig gekeurd worden te verdedigen!
Het bestuur der v.v. Axel is druk in de weer
met het treffen van maatregelen om aan de
te verwachten druktfi bet hoofd te kunnen
bieden. De spanning zal hier natuurlijk eul-
mineeren en bet kan voor bet Oranje-Wit een
historiscbe dag worden. Als door een Axel-
sche zege het 2de klaSserscbap een voldongen
feit wordt, zal dit een mijlpaal zijn in de
Axelsche voetbal-gescbiedenis.
De te verwachten enormen toeloop van
belangstellenden van elders beeft tot uitge-
breide voorzorgsmaatregelen tot regeling van
bet verkeer, enz. door onzen burgemeester
aanleiding gegeven.
Maar ook Pinkster-drie, bet van ouds be-
kende „halve dagje" wordt in eere bersteld.
In samenwerking en met steun van V.V.V.
wordt op dezen dag op ons Marktplein een
„luxe-markt" georganiseerd, waar een 30-tal
Axelsche neringdoenden in verscbillende
brancbe's him waren zullen presenteeren en
tegen scherpst concurreerenden prijs aan den
man tracbten te brengen. Ons marktpleii zal
dus op 6 Juni werkelijk het aanzien van een
„markt" bebben. Versterkte luidspreker-
muziek vanwege de Axelsche Radio-Centrale
zal er toe bijdragen bet verblijf op bet markt
plein op te vrooljjken. In den namiddag zal
nun de Axelsche kinderen in de Hervormde
Zondagsscbool een film worden vertoond,
tegen een uiterst minieme toegangsprijs van
een dubbeltje. In de pauze wordt den kinde
ren een verversching aangeboden vanwege de
Winkeliersvereeniging en des avonds zal in de
open lucbt vermoedeljjk de beroemde film
„Ben Hur" worden ten aanschouwe gegeven,
welke ongetwijfeld voor velen een spoorslag
zal zijn zicb op dezen dag eveneens naar Axel
te ricbten en onze gemeente een bezoek
waardig te keuren.
Waar 6n V.V.V. fen „Eendracbt maakt
Macht" bet uiterste presteeren om de aan-
trekkelijkbeid van de stad onzer inwoning te
verhoogen, koesteren wtiji de hoop, dat dit
streven met welslagen bekroond moge worden.
„Last not Least" is aan het koopen in de
eerstvolgende week in Axel bij wijze van
een raadsel een attractie verbonden be
staande in de kans tot bet winnen van pracb
tige prijzen in den vorm van rijwielen, be-
langrijke geldprijzen, etc.
De wijze waarop dit gescbiedt wordt aan
ieder die vanaf heden te Axel koopt uiteen-
gezet en de hiertoe benoemde jury zal op 6
43) (Vervolg.)
VIJFTIENDE HOOFDSTUK.
De nieuwste coup.
„Chauffeer jij!" beval Granby me.
Donna Ooncepcion stond met groote oogen
de roode Lancia na te kijken. Bij bet hooren
van Granby's woorden keerde ze zich naar
ons om.
„Wat zegt u daar?" vroeg ze, met een kleur
van opwinding. ,,Gaian we 'm acbtema?"
„Ja," zei Granby kortaf. Meteen deed bij
het portier voor haar open.
Donna Concepcion gleed langs hem heen en
stapte vlug in. Granby ging naast haar zitten
en sloeg het portier dicht.
Ik reed dwars bet groote gazon over en
kwam zoo op den oprit, een pracbtige laan,
geflankeerd door stoere, oude eiken boomen,
die misschien eeuwen geleden geplant waren
door een voorvader van Mendoza, den een of
anderen conquistador, die uit El Dorado terug-
keerd was om een dynastie te stichten.
De oprit liep hf en we reden minstens een
zestig a zeventig kilometer, toen we in het
gezicht kwamen van het groote smeedijzeren
hek aan het einde ervan. Een witte stofwolk
aan den andene kant gaf aan, dat de Lancia
naar links was afgeslagen. En links bevond
zich de hoofdweg naar Madrid. Ik keek naar
de wolk en op hetzelfde oogenblik zag ik iets
anders iets dat voor ons van grooter be-
lang was. Een oude man in een soort van ver-
schoten livrei was in het midden van den oprit
bezig.
Ik staarde! De man was het hek aan het
sluiten. Twee, drie keer claxoneerde ik. De
man deed of bij niets hoorde. Werktuigelijk
minderae ik vaart.
Maar tegelijkertijd voelde ik de hand van
Granby op mijn scbouder.
„Vol gas!" beval hij.
Ik gehoorzaamde. De auto schoot vooruit
de claxon krijscbte. De oude man keerde zich
om en keek, 't Was of hij vol leedivermaak
grijnsde. Maar zeker weet ik bet niet, want
de auto schoot als een windhond op het hek
af. En bet dutoieuse leedivermaak veranderde
bij tooverslag in uitgesproken doodsangst, toen
bij in een ondeelbaar oogenblik begreep, dat
het ons met die manoeuvre emst was.
De voorste bumpers raakten het hek en de
portier sprong met ibewonderenswaardige
lenigheid uit den weg. Toen we hem voorbij-
reden hing bij als een bejaarde en niet bepaald
meer handige aap aan de spijlen van de rech-
terbelft. Ik geloof dat zijn voeten net de
kap raakten. Het hek vloog bij den eersten
stoot open en ik zag zijn gezicht, groen van
angst, over de voorruit me aankijken.
Even later waren we ook naar links omge-
zwaaid en schoten we den hoofdweg naar
Madrid op.
,,,Senora", hoorde ik Granby zeggen, „u
hoeft absoluut niet bang te zijn. Mijn vriend
is een uitmuntend chauffeur."
Ik deed mijn best om me die onverwacht
verworven reputatie waardig te toonen en
reed zoo hard als ik het aandurfde den weg
tusschen de pijnboomen af.
Het doel was de pas met de flankeerende
bergtoppen, een kilometer of acht voor ons
uit. De weg liep langzaam omhoog. Het was
een verrukkelijke morgen een geur van
hars streek in aromatische wolken langs ons
heen, de zon was al warm, en langzamerhand
begon de herinnering aan het verstarde gezicht
van den dwerg Hildebrand en het wanhopige
weeklagen van zijn moeder te verbleeken.
Voor me lag de lange, verlaten weg en boven
mijn hoofd welfde zicb de onbewolkte bemel.
De Pinksterdrukte.
Axel maakt zicb op om gedurende de Pink-
sterdagen in bet teeken der puiblieke belang-
stelling te staan en zooals vanouds duizenden
vreemdelingen en inizonderbeid bewoners van
naburige gemeenten te trekken.
De motor zoemde zacbtjes onder de onberis-
pelijk gelakte kap en ik had maar fefen ge-
dachte de roode Lancia vddr me in te halen.
„Bewonderenswaardig, mon colonel, bewon-
derenswaardig
De stem van Donna Concepcion kwam van
uit de verte tot me zoo'n vaart liep de
Hispano Suiza!
,,Maar begrijp goed, dat ik nog niet besloten
heb wht te doen. Waarom brengt u me naar
Madrid?"
„Senora," zei Granby, „ik breng u naar Mr.
Hazelrig. Die wil u een aanbieding doen.
waarbij bet bod van den meneer voor ons een-
voudigweg in het niet venzinkt."
,rDat zegt u! Maar hoe kan ik daarvan
zeker zijn?" vroeg de weduwe.
De stemmen achter me gingen voort, maar
niet meer zoo duidelrjk als eerst. Zoo nu en
dan ving ik een woord op. Donna Concepcion
toonde zich, blijkbaar, nogal sceptiscb. Tot
dusver bad Granby zicb met woorden tevreden-
gesteld nu moest bij met Mr. Hazelrig op
de proppen komen en dat spoedig. Anders zou
ze den eenen vogel in de band door de tien in
de lucht verliezen. En ondertusschen, dien in-
druk kreeg ik tenminste door de glimp, die
ik af en toe in het spiegeltje boven aan de
voorruit van haar gezicht zag genoot ze
intens en dankte ze haar goede gestemte voor
deze nieuwe sensatie. Een race per auto in
een wagen die ideaal liep en de kans 'n kleinig-
beidje van vijf millioen dollar te winnen.
We begonnen den top van den bergpas te
naderen en na bet omzwaaien van een vrij
scherpe bocht zag ik voor den eersten keer
de Lancia een drie honderd meter voor me uit.
De man achter het stuur spaarde den motor
blijkbaar niet; de wagen reed met een gang,
dat het mij verwonderde dat hij op den weg
bleef. We hadden nu echter een prachtig recht
stuk voor ons en door de hoogste versnelling
te gebruiken de motor was nu behoorlijk
warm lukte het me den afstand, die ons
sobeidde, tot op de helft terug te brengen.
Maar toen kreeg ik opeens een scherpe bocht
naar recbts te nemen we waren op het
hoogste punt van den pas aangekomen en had-
BESTUURDER: R. MORTIER
Lange Meire, 2 (Kouter) Gent
Telefoon: 19393
Dag-, avond-, Zondaglessen, gekend voor
degelijk en voll. onderricht. Zondagleer-
gang te Selzaete: Zaal Gaumont, Markt.
(Inge®. Med.)
Juni a.s. des avonds om 5 uur 30 op de
raadzaal uitmaken wie de gelukkige prijs-
winnaars zijn.
Alles met alles zal Pinksteren dit jaar weer
iets van zijn traditioneele aantrekkingskracht
aan ons stedeke geven en wij maken ons op
om den duizenden een „welkom" toe te roepen
en gastvnijheid te bieden binnen onze veste.
Des Maandags wordt den liefhebbers van
dansen daartoe een ruime gelegenheid ge
boden.
Supportersvereeniging.
Woensdagavond werd door aanvankelijk een
twintigtal voetbal-enthousiasten, besloten tot
de oprichting eener supportersvereeniging.
Naar bet zich laat aanzien zal dit getal leden
spoedig verdriedubbelen. Een buishou-delijlc
reglement met contributieregeling zal weldra
worden ontworpen en vastgesteld, waarna een
definitief bestuur zal worden gekozen.
Voor de reis naar M.E.V.O. in Bergen op
Zoom zal bij wijze van propaganda een groote
touring-car worden gehuurd en zal men de
liefhebbers in staat stellen tegen een mini-
mum-prijs deze reis mede te maken om onze
plaatselijke vertegenwoordigers op Brabant-
schen bodem aan te moedigen.
Inkrimping van de Veestapel,
Zoo was de titel van het onderwerp, dat door
Dr. Posthuma, op de jongste vergadering van
de F.N.Z. werd ingeleid.
Spreker begon met er op te wijzen, dat vrjj
algemeen erkend wordt; dat inkrimping van de
veestapel wenschelijk is.
De groote vraag waarom bet hierbij gaal
draaien is tbans: ,,Moet die inkrimping door
dwang worden verkregen dan wel moeten er
dusdanige maatregelen worden genomen, dat de
boeren tot een vrijwiUige inkrimping overgaant
Als wij over het wenscbelijke van de inkrim
ping van den veestapel spreken, dan is bet wel
goed, zegt spreker, dat wij ook een oogenblik
stilstaan bij de oorzaken van deze wenschelijk-
heid. Verschillende buitenlandsche regeeringen
bebben den invoer van zuivel- en melkproducten
gecontingenteerd of zullen daar dezer dagen toe
overgaan. Daamaast heffen m.n. Duitschland.
Frankrijk en verscbillende andere landen zeer
hooge invoerrechten. Al deze maatregelen en
de overvloedige grasoogsten der laatste jaren
bebben een overvoerde zuivelmarkt, maar ook
een sterk overvoerde vee- en vleeschmarkt ten
gevolge.
Een andere oorzaak is de dalende koopkracbt
onzer bevolking.
Waren nu de landen, die ons bij den invoer
in hun land belemmeringen in den weg leggen,
maar binnen korten tijd te vervangen door an
dere landen met een afzet-mogelijkbeid van
eenige beteekenis, dan was de buitenlandsche
oorzaak voor de inkrimping van onzen veestapel
uit den weg te ruimen. Het is echter twijfel-
achtig of voor onze boter de concurrentie tegen
Australie en Nieuw-Zeeland op verder af gelegen
plaatsen wel ooit mogelijk zal zijn en voor onze
kaas moet aan een vergrooting van het afzet-
gebied een degelijke voorbereiding voorafgaan
en deze neemt tijd.
Het gevolg van een en ander is, dat wij steeds
meer op de binnenlandscbe markt zullen zijn
aangewezen en met name geldt dit voor de boter.
Op die binnenlandsche markt ontmoet de boter
een concurrent in den vorm van de margarine.
Door spreker worden van beide producten, het
verbruik en den uitvoer nader bekeken.
De consumptie van de boter daalde van 1921
tot 1929, al was deze daling niet groot. De con
sumptie van de margarine steeg aanmerkelijk.
Vragen wij nu naar de oorzaak van bet ver-
schijnsel, dat de boter en de margarine in deze
verschillende jaren ten aanzien van bet verbruik
een juist tegengesteld verloop hebben, dan zien
wij, zegt spr., dat deze oorzaak is, dat hooge
boterprijzen een groot margarineverbruik geven
en omgekeerd.
De daling van de export-mogelijkheid voor
boter is veel fataler dan de daling van de export-
mogelijkheid voor margarine. Wordt namelijk in
eenig land ter zake van den invoer van boter een
belemmerende maatregel genomen, dan wordt de
boter daardoor onherroepelijk getroffen. Neemt
ditzelfde land denzelfden maatregel ten aanzien
van margarine, dan kan de margarinefabricage
naar dat land verplaatst worden. De grandstof-
fen voor de margarinefabricage krijgen een
andere bestemmingsplaats, doch dit is ten aan
zien van de grondstoffen van de bo te rf ab ricage
niet mogelijk. De boter is en blijft gebonden aan
den bodem van Nederland.
Ziedaar het groote industrieele verschil van
deze beide fabriekmatig bereide producten,.
Toen de exportmogelijkheid van boter zoo ge-
weldig daalde, heeft de Crisis-Zuivelwet de op
lossing gezocbt in een menggebod van boter en
margarine. Het afzetgebied van de boter was
dus niet meer in een bepaald land, maax in de
den nu de helling naar de vlakte, waarop Ma
drid ligt, voor ons. De weg daalde daar, op
eens, over een afstand van nog geen acht kilo
meter, een drieduizend voet. De hoogvlakte
strekte zich wijd, majestueus-groot, beneden
ons uit. Ongeveer in het midden lag Madrid
een huizenzee met daken en vensters, die
glinsterden in de ochtendzon. Aan beide kan-
ten hieven de bergen, reusachtig, macbtig en
somber, hun toppen ten hemel. Tegen het
blauw van de lucht teekenden zich, klein en
fijn als vlinders, twee vliegtuigeu af. Ze vlo-
gen in de richting van El Pardo.
Na de eerste paar kilometer stond het al
vast, dat ik de Lancia niet zou inhalen voor
we beneden, op de laagvlakte, aangeland
waren. De wagen lag lager op den weg en
was zoo geconstrueerd, dat ze de u-vormige
bochten, waarmee de weg bier daalde, met veel
grootere snelheid kon nemen dan de Hispano-
Suiza, ook al was onze motor twee keer zoo
sterk. Allengs raakten we zelfs meer achter,
ondanks al mijn pogingen om het tegendeel te
ibereiken en de aanmoedigingen die ik van de
achterbank kreeg. Maar ongeveer halfweg
hadden we een meevaller. Een wagen, be spari
ne n met een paar reusachtige ossen, zeulde op
zijn gemak den weg af. Ik had het voertuig
al een poos gezien, maar Lemesurier blijkbaar
niet, want (bij het omzwieren van een bocht
reed hij hem bijna van achteren aan en alleen
een knersend aanzetten van de remmen en
met een gevaarlijken haal naar recbts uitwij-
ken voorkwam op bet nlppertje een aianrijding.
Die paar kostbare seconded benutte ik om met
voile vaart mijn achterstand in te loopen en
toen we allebei „langs" waren, scbeidde ons
niet meer dan een afstand van vijftig meter.
En dat met een prachtig stuk rechten weg
voor ons!
De inizittenden van den rooden wagen waren
nu duidelrjk te zien. De man achter het stuur
was Lemesurier en naast hem zat Mendoza
een Mendoza die met een gezicht, zoo wit
en dor als perkament, waarin alleen de oogen
leefden, voortdurend achterom zat te kijken.
„Probeer nddst te komen," zei Granby
vlak bjj mijn oor.
Zonder aan mogelijke gevolgen te den ken
gaf ik roekeloos gas. De Lancia was een ge
sloten wagen met een Weyman-carrosserie,
Geen van de twee icizittenden. schonk ons nu
egnige aandacht. Lemesurier zat hegrijpelij-
kerwijs strak voor zich uit te kijken en Men
doza zat voorovergebogen, of hij door de: voor
ruit naar iets keek.
Opeens werd de stilte vaneengescheurd door
vier, vijf ontploffingen kort achtereen.
„Kaffer!" zei ik bij mezelf, ,,hij geeft te veel
gas! Zijn knalpot explodeert!"
Meteen daarop hoorde ik een helsch spec-
takel, zod, dat ik niet anders dacht of de auto
voor me brak in stukken. Maar met de Lan-
cit gebeurde niets en opeens merkte ik, dat het
kabaal van onder mijn eigen motorkap kwam.
Ik debrailleerde het geivolg was volkomen
stilte. Ik gaf weer gas er gebeurde niets!
De Lancia schoot als de wind vooruit. Mien-
doza keerde zicb om en wuifde hoonend met
zijn arm. Onze eigen wagen had door de
vaart, die hij geloopen had, nog een vrij flink
gangetje.
,,Stop!" beval Granby.
We sprongen bijna gelijktijdig eruit; ik ren-
de onmiddellijk naar den voorkant. En ja,
daar had je het! De radiator vertoonde op
vier of vijf verschillende plaatsen kleine gaat-
jes, waardoor het heete water stroomend naar
buiten spoot.
„Ze hebben den motor stukgeschoten", con-
stateerde Granby verbeten.
,,Maar hoe heeft-ie 'm dat geleverd?" ver-
baasde ik me.
,,Dat doet niets ter zake," besliste Granby.
,,'t Is gebeurd. We hebben ze niet zien schie-
ten, maar de kogels hebben toch doel getrof
fen."
Donna Concepcion hing over de voorbank
en keek ons om beurten aan.
..Onuitstaanbaar!" was haar opinie.
Ik boog me over den rand van den weg. De
Lancia suisde over het grijs-witte weg-lint.
voort. De stofwolk, die de wielen omhoog-
wierpen, dreef een kleinen kilometer voor ons
uit den breeden grasrand over.
(Wordt vervolgd.)