De Vier Ter Neuzensche Courant Tweede Blad btjitehlahd BINNENLAND FEUILLETON *Ne Vie4" GENTSCHE AUT0SCH00L LANDBOUWBEBICHTEN. Vrijdag 2 Juni 1933. No. 8998 cv oje* TER NEUZEN, 2 JUNI 1933. AXEL. VAN NEa)EELANDERS IN DUITSCHE JEUGDHERBERGEN. Naar aanleiding van be rich ten, waarin werd afgeraden gebruik te maken van Duitsche jeugdherbergen, heeft da beer J. D. van Rams- horst te 's Gravenhage, de bereids aanstaan- den zomer 'n reis van 14 dagen naar Duitsch- land voor H.BjS.-leerlingen geregeld bad, zich gewend tot bet Reicbsverband fiii Deutsche Jugendberbergen te Ilildeiibaeh in Westfalen. Tn het antwoord verklaart bet Reichsverband dat alle berichten over onrust in Duitschland of over bemoeilijking van het ovemacbten in Duitscbe jeugdhenbergen volkomen uit de lucht zijn gegrepen. De Nederlandsche jeugd is er nog alt\jd even welkom; van de zijde van de Rijks jeugdleiding der Hitler-Jugend wordt de stellige verklaring gegeven, dat bij de Nederlandsche gasten liberhaupt niet naar gezindheid of politieke ricbting wordt ge- vraagd. Er is geen sprake van dat Neder landsche gasten als ongewenscbte vreemde- lingen wordem bescbouwd, R.K. MIDDEN ST ANDSBOND. Op de jongste vergadering van bet boofd- bestuur van den Ned. R. K. Middenstands- bond werd besloten tot toetreding tot den Ned. Werkloosheidsraad in welk college de bond zal worden vertegenwoordigd door de heeren mr. J. A. G. M. van Hellenberg Hu- bar, directeur van bet bureau van den Ned. R.K. Middenstandsbond en J. C. Berger, di recteur van bet bureau van den Ned. R. K. Bond van Bouwpatroons. Breedvoerige be- schouwingen werden gewij d aan het wetsont- werp omzetbelasting en aan bet vraagstuk der ziektekostenverzekering voor den midden- stand. Het bureau van den R.K. Middenstands bond heeft een wjjziging en uitbreiding onder- gaan. Ingesteld zijn een sociaal juridische af- deeling onder leiding van mr. F. J. H. Bach, directeur van het Centraal Hanzebureau in het ibisdom Haarlem en een economische afdeeling ander leiding van drs. H. L. Jansen. Verder werd besloten tot instelling van een commer- cieele afdeeling, waarvan binnenkort de lei- dende ambtenaar zal worden genoemd. Het geheel blijft onder leiding van mr. J. A. G. M. Hellenberg Hubar. DE MINISTER VAN DEFENSIE EN DE A. J. C. Het Eerste Kamerlid mevrouw Pothuis- Smit beeft den Minister van Defensie de vol- gende vragen gesteld Is bet den Minister bekend, dat de Arbei- ders Jeugd Centrale belangrijk opvoedkundig werk verricht onder de jeugd der arbeidende klasse, de laatste jaren nog in bet bijzonder ter bestrijding van de gevolgen der jeugd- werkloosheid,? Weet de Minister, dat meer dan veertien jaar de Arbeiders Jeugd Centrale voor haar bjjeenkomsten tentem en ander kampeermate' riaal van bet leger ter beschikking beeft ge kregen, zonder dat dit ooit tot eemge klacht aanleiding beeft gegeven? Wil de Minister mededeelen, waarom bij dit jaar plotseling weigerde dit kampmateri- aal ter beschikking van de Arbeiders Jeugd Centrale te stellen, terwijl de werkwijze en de beginselen dezer organisatie niet veran derd zijn? Kan bet de bedoeling van den Minister zijn om de Arbeiders Jeugd Centrale uit te slui- ten van recbten, ;die wel aan andere jeugd- organisaties worden toegekend? DE LOT IN G VOOR DEN MILITAIREN DIENST. De loting voor den militairen dienstplicht ter bepaling van den ingeschrevene die in elke gemeente of in elke groep van gemeenten, bet eerst in aanmerking komt om tot gewoon dienstplichtige te worden bestemd heeft in bet openbaar plaats voor de licbting 1935 op Donderdag 15 Juni 1933, des middags 2 uur te Den Haag in de Rolzaal, Binnenhof 8. NEDERLAND EN BELGIe. Wetsontwerpen ter bekrachtiging van met ons land afgesloten overeenkomsten. De Belgische Minister van Buitenlandscbe Zaken, de heer Hijmans, heeft twee wetsont- door FRANCIS BEEDING (Nadruk verboden. werpen ingediend tot bekrachtiging van over eenkomsten, getroffen met Nederland. Deze wetsontwerpen zullen echter niet vodr einde Juli kunnen worden besproken, daar de K^mer j tot dien datum met vacantie is, wordt aan de j N. R. Crt. gemeld. De eerste overeenkomst is bet 20 Februari j 1933 te Geneve gesloten aceoord, betrekking hebbende op de vestigings- en arbeidsvoor- waarden van Nederlanders in Belgie en Belgi sche staatsburgers- in Nederland. Zij voorziet in de regebng van de meeste gevallen, die zicb kunnen voordoen op bet gebied van ves- tiging, uitoefening van beroepen, handeldrij- ven, enz. In de memorie van toelichting zegt de minister, dat bet een der volledigste inter- nationale accoorden is, welke thans op dit ge bied bestaan. Rekening is gebouden met de speciale voorwaarden, waarin de grensarbei- ders zicb bevinden. De desbetreffende schik- kingen komen overeen met de regeling, in dezen vroeger reeds tusschen Frankrijk en Belgie getroffen. De bepalingen van dit te ratificeeren accoord zullen alleen gelden voor bet Europeesche grondgebied van de beide contracteerende landen. De conclusie van de memorie van toelichting luidt: ,,De Regeering boopt, dat bet parlement bet met Nederland gesloten vestigings- en arbeidsverdrag zal bekrachtigen en zoodoen- de er zijn voldoening over zal uiten, achter- eqnvolgens en op billijke wijze toestajnden te zien regelen, waarvoor nog geen oplossing bestond tusschen twee landen, die door zooveel gemeenschappelijke belangen verbonden zijn." De tweede overeenkomst, welke moet wor den bekrachtigd, is die van 20 Februari 1933 inzake het voorkomen van dubbele belasting. De memorie van toelichting maakt gewagvan drie voomame punten, welke door deze over eenkomst worden geregeld: !„1. Het belastingstatuut der individueele scbippers, die bun gewone woonplaats aan boord van bun vaartuig bebben en die, tege- Hijker'tijd of afwisselend, bun bedrijf in de nationale wateren der beide landen uitoefenen, het voorziet de betaling van de belasting in elk land in verhouding met de winsten, ditei zij daar behaald hebben; de bevoegde bestu- Iren worden er echter toe geimachtigd, als vooruitbetaling, de storting van een som te vorderen, ten bedrage van 25 pet. van de jaarlijkscbe belasting, die gewoonlijk van de nationale scbippers wordt verlangd. Deze vooruitbetaling, die haar rechtvaardiging vindt in bet feit, dat de belastingschuldige geen vaste woonplaats bezit, zal elk kwar- taal herbaald worden, indien de schipper zijn verblijf in bet land verlengt of daar te lande terugkeert na bet tijdelijk te hebben verlaten. 2 De toestand, waarover geklaagd werd door tal van Belgische werklieden, die een rijwiel gebruiken, om zicb geregeld op bet grondgebied van den anderen Staat te be- geven ten einde daar hun beroep uit te oefe- nen. 3. De gelijkbeid van fiscalen last inzake overdrachtsbelasting, weeldebelasting enz.; en, rekening boudende met de redenen waar- door de opsteUers der wet van 16 Juni 1932 zich lieten leiden, stelt de overeenkomst vast, welke de grondslagen moeten zjjn van deze gelijkbeid van last, die niet noodzakelijk een gelijkbeid van belastingvoet behelst. Echter ook particulierc onderzoekings- bureaux worden overstelpt met dergeljjke aanvragen. Daar de burgelijke stand in Duitschland pas dateert van 1875, moet men de kerkelijke registers opslaan, die zoowel bij protestanten j als katbolieken teruggaan tot de zestiende eeuw, docb die erg onvolledig zijn, daar in den dertigjarigen oorlog veel verloren is gegaan. Dr. Achim Gereke, bet hoofd van bet regee- ringsbureau voor rassenonderzoek, beeft in antwoord op een vraag wie wel en wie niet als Ariers worden besehouwd, gezegd, dat alle niet-Europeesche s^ammen, zooals Mongolen en negers, geen Ariers zijn. Slaviscbe volken zijn Ariers, doch er is ver- schil tusschen Ariers en volken van bet Ger- maansche ras. De laatsten zijn van nature geboren Ariers, docb omgekeerd is niet ieder Arier van bet Germaansche ras. Wat de nationaal-socialistische partij be- treft, is alleen diegene van Germaansch ras, die zijn zuiver Arische afstamming kan aan- toonen sedert het jaar 1800. Deze datum is gekozen, omdat de emanci- patie van de Joden in de Deutsche landen geschiedde tusschen 1806 en 1813 en het voor dien tijd vrijwel onmogelijk was, dat Joden met Ariers huwden. COoPERATIE VAN DE GARNALEN- VISSCHERS TE OOSTENDE. De garnalenvisschers te Oostende hebben Woensdagavond besloten tot bet oprichten van een cooperatieve vereeniging, welke zicb met den verkoop van de Belgische gamalen- vangst zal belasten. De visscbers verwach ten dat zij bun garnalen tegen gemiddeld 3 25 francs per kilo zullen kunnen verkoopen en ook zal de vangst worden beperkt tot 50 kilo per dag en per boot. Van de regeering zouden de visscbers de verzekering hebber. verkregen, dat de invoer van Nederlandsche garnalen, die op chemische wijze worden versch gehouden, niet meer in Belgie zal worden toegestaan. ARISCHE NASPORINGEN. Reuter meldt uit Berlijn: Nu de Nazi's onderscheid maken tusschen Arische en niet-Arische rassen, worden de bureaux van bet bevolkingsregister dagelrjks overstroomd met menscben, die hun afstam ming will en weten, meerendeels in de hoop, dat zij zullen blijken volbloed Ariers te zijn. LOONSVERLAGIN G VAN HET PROVINCIAAE PERSONEEL. Ged. Staten scbijnen het voomemen te bebben binnen niet al te langen tijd met voor- stellen voor loonsverlaging voor bet provin- ciaal personeel te komen. Zijn we goed inge- licht, aldus „Het Volk", dan zou deze aange- kondigde salarisverlaging inhouden 6 ver- mindering voor de salarissen tot /2500, van f 2500 tot f 4000 3 en boven de 4000 2 met dien verstande echter, dat van de salaris sen boven de /2500 van de eerste 2500 eveneens 6 wordt gekort en van bet meer- dere boven dit bedrag resp. 3 en 2 INBREKERS AANGEHOUDEN. Door de politie te Knocke (B.) is aamge- bouden en ter beschikking van de justitie te Brugge gesteld, een tweetal personen die er van verdacbt worden onlangs in een kerk te Sluis te bebben ingebroken en na aldaar door een ruit te zyn binnengekomen, de offerblok- ken bebben geledigd. Bij die zelfde gelegen- heid werd eveneens ingebroken in een kerk die in de omgeving op Belgisch grondgebied stond. DAGEN LANG HOOFDPIJN Een middel dat verbetering bracht Een onverwachte gewlchtsafname Uit dankbaarheid voor het succes dat zij met Kruschen Salts had, schrijft een vrouw ons den volgenden brief: „V66rdat ik Kruschen nam bad ik veel last van rheumatiek en hoofdpijn, soms dagen ach- tereen. Gewoonlijk liep ik rond met een ver- band om mijn hoofd, omdat dit de pijn iets ver- lichtte. 's Ocbtends waren mijn ledematen meestal z66 stijf, dat ik nauwelijks kon op- staan. Nu heb ik zeer zelden hoofdpijn en 's morgens voel ik me frisch en uitgerust. Tevens wil ik nog vermelden, dat mijn ge- wicbt verminderd is van ruim 76 kilo tot 57 kilo. Zes maanden nam ik Kruschen Salts v66r ik voelde, dat ik inderdaad beter werd. Nu zou ik bet nooit meer willen missen. Mevr. W. H. C. Meestal beginnen de hoofdpijnen wanneer Uw inwendige machine niet goed functiom- neert wanneer Uw afvoerorganen onvol- doende werken en Uw organisme niet meer vrij bouden van afvalstoffen. Het gevolg is, dat onzuiverheden in Uw bloed komen. Laat daarom de zes zouten van Kruschen Uw af voerorganen nieren en ingewanden aan- sporen tot regelmatige werking, zooals dit voor een gezond lichaam noodig is. De ,,kleine dagelijksche dosis" Kruschen Salts zorgt dat alle afvalstoffen geregeld en volkomen uit bet lichaam verwijderd worden. Het gevolg van deze inwendige schoonheid is, dat verfrischt en vemieuwd bloed door Uw aderen stroomt. U voelt zich gezonder en energieker, vrij van boofdpijnen, vermoeidheid, zwaarlijvigbeld en dergelijke hinderlijke kwaaltjes. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij. alle apothekers en drogisten k f 0.90 en f 1.60 per flacon. Stralende gezondheid voor den cent per dag. Adv. Allereerst zal vanwege de V.V.V. bet tradi- tioneele concours-hippique plaats bebben, dat ditmaal veelbelovender en grootscber dan ooit is opgezet. Onder de auspicieen van bet „Verbond der beide Vlaanderen" zal een keur der beste Belgische renners zicb in de prach- tige piste" op bet fraai gelegen terrein van de V.V.Z.F. met elkander meten en den palm der overwinning betwisten. Zooals gewoonlijk en V.V.V. beeft hi dit opzicbt de laatste jaren haar sporen verdiend en zelfs een repu- tatie tot ver over de grenzen verworven is alles tot in de puntjes verzorgd en kan men zicb verzekerd houden dat waarlijk de „elite" van deze pracbtige sport zicb op den 2den Pinksterdag in ons aloud stedeke zal vereenigen en wij „top"-prestaties zullen kun nen aanschouwen. Het rijke programma bevat voorts een groote afwisseling op bet gebied van rijwiel- sport, bestaande uit kunstwielrijden en acro- batiek, voet-antipodisten, etc. Kortom, wie zicb vanaf 2 uur tot pl.m. half zes ure wil vergasten aan de edele sport welke met een sensationeel programma vol emotie eci span ning zal worden afgewisseld, zal daarin niet beter slagen dan door een bezoek aan bet concours-hippique. De toegangsprijzen zijn zooals gewoonlijk laag gesteld en op bet ter rein wordt den bezoekers alles geboden aan comfort en consumptie wat als eisch des tiijds mag gesteld worden. Een ruime rijwielberg- plaats zal tevens op bet terrein aanwezig zijn, terwijl ook voor de parkeering van auto's zorg wordt gedragen. In de onmiddellijke nabijbeid zal onze plaat- selijke voetbalvereeniging zich meten met bare zustervereeniging M.E.V.O uit Bergen op Zoom. Gezien de prestatie's van de Oranje- Witten in bet acbter ons liggende seizoen en de eereplaats die onze ,/voetbal-keurbende" in bet promotie-tournooi inneemt, is een aanbe- veling tot bet bezoeken van dezen wedstrijd nan de voetbal-entbousiasten als overbodig te bescbouwen. Temeer waar met deze wedstrijd de beslissing vermoedelrjk zal vallen, welke dezer 2 vereenigingen bet volgende seizoen haar kleuren in de 2e Klasse van den K.N.V.B. zal waardig gekeurd worden te verdedigen! Het bestuur der v.v. Axel is druk in de weer met het treffen van maatregelen om aan de te verwachten druktfi bet hoofd te kunnen bieden. De spanning zal hier natuurlijk eul- mineeren en bet kan voor bet Oranje-Wit een historiscbe dag worden. Als door een Axel- sche zege het 2de klaSserscbap een voldongen feit wordt, zal dit een mijlpaal zijn in de Axelsche voetbal-gescbiedenis. De te verwachten enormen toeloop van belangstellenden van elders beeft tot uitge- breide voorzorgsmaatregelen tot regeling van bet verkeer, enz. door onzen burgemeester aanleiding gegeven. Maar ook Pinkster-drie, bet van ouds be- kende „halve dagje" wordt in eere bersteld. In samenwerking en met steun van V.V.V. wordt op dezen dag op ons Marktplein een „luxe-markt" georganiseerd, waar een 30-tal Axelsche neringdoenden in verscbillende brancbe's him waren zullen presenteeren en tegen scherpst concurreerenden prijs aan den man tracbten te brengen. Ons marktpleii zal dus op 6 Juni werkelijk het aanzien van een „markt" bebben. Versterkte luidspreker- muziek vanwege de Axelsche Radio-Centrale zal er toe bijdragen bet verblijf op bet markt plein op te vrooljjken. In den namiddag zal nun de Axelsche kinderen in de Hervormde Zondagsscbool een film worden vertoond, tegen een uiterst minieme toegangsprijs van een dubbeltje. In de pauze wordt den kinde ren een verversching aangeboden vanwege de Winkeliersvereeniging en des avonds zal in de open lucbt vermoedeljjk de beroemde film „Ben Hur" worden ten aanschouwe gegeven, welke ongetwijfeld voor velen een spoorslag zal zijn zicb op dezen dag eveneens naar Axel te ricbten en onze gemeente een bezoek waardig te keuren. Waar 6n V.V.V. fen „Eendracbt maakt Macht" bet uiterste presteeren om de aan- trekkelijkbeid van de stad onzer inwoning te verhoogen, koesteren wtiji de hoop, dat dit streven met welslagen bekroond moge worden. „Last not Least" is aan het koopen in de eerstvolgende week in Axel bij wijze van een raadsel een attractie verbonden be staande in de kans tot bet winnen van pracb tige prijzen in den vorm van rijwielen, be- langrijke geldprijzen, etc. De wijze waarop dit gescbiedt wordt aan ieder die vanaf heden te Axel koopt uiteen- gezet en de hiertoe benoemde jury zal op 6 43) (Vervolg.) VIJFTIENDE HOOFDSTUK. De nieuwste coup. „Chauffeer jij!" beval Granby me. Donna Ooncepcion stond met groote oogen de roode Lancia na te kijken. Bij bet hooren van Granby's woorden keerde ze zich naar ons om. „Wat zegt u daar?" vroeg ze, met een kleur van opwinding. ,,Gaian we 'm acbtema?" „Ja," zei Granby kortaf. Meteen deed bij het portier voor haar open. Donna Concepcion gleed langs hem heen en stapte vlug in. Granby ging naast haar zitten en sloeg het portier dicht. Ik reed dwars bet groote gazon over en kwam zoo op den oprit, een pracbtige laan, geflankeerd door stoere, oude eiken boomen, die misschien eeuwen geleden geplant waren door een voorvader van Mendoza, den een of anderen conquistador, die uit El Dorado terug- keerd was om een dynastie te stichten. De oprit liep hf en we reden minstens een zestig a zeventig kilometer, toen we in het gezicht kwamen van het groote smeedijzeren hek aan het einde ervan. Een witte stofwolk aan den andene kant gaf aan, dat de Lancia naar links was afgeslagen. En links bevond zich de hoofdweg naar Madrid. Ik keek naar de wolk en op hetzelfde oogenblik zag ik iets anders iets dat voor ons van grooter be- lang was. Een oude man in een soort van ver- schoten livrei was in het midden van den oprit bezig. Ik staarde! De man was het hek aan het sluiten. Twee, drie keer claxoneerde ik. De man deed of bij niets hoorde. Werktuigelijk minderae ik vaart. Maar tegelijkertijd voelde ik de hand van Granby op mijn scbouder. „Vol gas!" beval hij. Ik gehoorzaamde. De auto schoot vooruit de claxon krijscbte. De oude man keerde zich om en keek, 't Was of hij vol leedivermaak grijnsde. Maar zeker weet ik bet niet, want de auto schoot als een windhond op het hek af. En bet dutoieuse leedivermaak veranderde bij tooverslag in uitgesproken doodsangst, toen bij in een ondeelbaar oogenblik begreep, dat het ons met die manoeuvre emst was. De voorste bumpers raakten het hek en de portier sprong met ibewonderenswaardige lenigheid uit den weg. Toen we hem voorbij- reden hing bij als een bejaarde en niet bepaald meer handige aap aan de spijlen van de rech- terbelft. Ik geloof dat zijn voeten net de kap raakten. Het hek vloog bij den eersten stoot open en ik zag zijn gezicht, groen van angst, over de voorruit me aankijken. Even later waren we ook naar links omge- zwaaid en schoten we den hoofdweg naar Madrid op. ,,,Senora", hoorde ik Granby zeggen, „u hoeft absoluut niet bang te zijn. Mijn vriend is een uitmuntend chauffeur." Ik deed mijn best om me die onverwacht verworven reputatie waardig te toonen en reed zoo hard als ik het aandurfde den weg tusschen de pijnboomen af. Het doel was de pas met de flankeerende bergtoppen, een kilometer of acht voor ons uit. De weg liep langzaam omhoog. Het was een verrukkelijke morgen een geur van hars streek in aromatische wolken langs ons heen, de zon was al warm, en langzamerhand begon de herinnering aan het verstarde gezicht van den dwerg Hildebrand en het wanhopige weeklagen van zijn moeder te verbleeken. Voor me lag de lange, verlaten weg en boven mijn hoofd welfde zicb de onbewolkte bemel. De Pinksterdrukte. Axel maakt zicb op om gedurende de Pink- sterdagen in bet teeken der puiblieke belang- stelling te staan en zooals vanouds duizenden vreemdelingen en inizonderbeid bewoners van naburige gemeenten te trekken. De motor zoemde zacbtjes onder de onberis- pelijk gelakte kap en ik had maar fefen ge- dachte de roode Lancia vddr me in te halen. „Bewonderenswaardig, mon colonel, bewon- derenswaardig De stem van Donna Concepcion kwam van uit de verte tot me zoo'n vaart liep de Hispano Suiza! ,,Maar begrijp goed, dat ik nog niet besloten heb wht te doen. Waarom brengt u me naar Madrid?" „Senora," zei Granby, „ik breng u naar Mr. Hazelrig. Die wil u een aanbieding doen. waarbij bet bod van den meneer voor ons een- voudigweg in het niet venzinkt." ,rDat zegt u! Maar hoe kan ik daarvan zeker zijn?" vroeg de weduwe. De stemmen achter me gingen voort, maar niet meer zoo duidelrjk als eerst. Zoo nu en dan ving ik een woord op. Donna Concepcion toonde zich, blijkbaar, nogal sceptiscb. Tot dusver bad Granby zicb met woorden tevreden- gesteld nu moest bij met Mr. Hazelrig op de proppen komen en dat spoedig. Anders zou ze den eenen vogel in de band door de tien in de lucht verliezen. En ondertusschen, dien in- druk kreeg ik tenminste door de glimp, die ik af en toe in het spiegeltje boven aan de voorruit van haar gezicht zag genoot ze intens en dankte ze haar goede gestemte voor deze nieuwe sensatie. Een race per auto in een wagen die ideaal liep en de kans 'n kleinig- beidje van vijf millioen dollar te winnen. We begonnen den top van den bergpas te naderen en na bet omzwaaien van een vrij scherpe bocht zag ik voor den eersten keer de Lancia een drie honderd meter voor me uit. De man achter het stuur spaarde den motor blijkbaar niet; de wagen reed met een gang, dat het mij verwonderde dat hij op den weg bleef. We hadden nu echter een prachtig recht stuk voor ons en door de hoogste versnelling te gebruiken de motor was nu behoorlijk warm lukte het me den afstand, die ons sobeidde, tot op de helft terug te brengen. Maar toen kreeg ik opeens een scherpe bocht naar recbts te nemen we waren op het hoogste punt van den pas aangekomen en had- BESTUURDER: R. MORTIER Lange Meire, 2 (Kouter) Gent Telefoon: 19393 Dag-, avond-, Zondaglessen, gekend voor degelijk en voll. onderricht. Zondagleer- gang te Selzaete: Zaal Gaumont, Markt. (Inge®. Med.) Juni a.s. des avonds om 5 uur 30 op de raadzaal uitmaken wie de gelukkige prijs- winnaars zijn. Alles met alles zal Pinksteren dit jaar weer iets van zijn traditioneele aantrekkingskracht aan ons stedeke geven en wij maken ons op om den duizenden een „welkom" toe te roepen en gastvnijheid te bieden binnen onze veste. Des Maandags wordt den liefhebbers van dansen daartoe een ruime gelegenheid ge boden. Supportersvereeniging. Woensdagavond werd door aanvankelijk een twintigtal voetbal-enthousiasten, besloten tot de oprichting eener supportersvereeniging. Naar bet zich laat aanzien zal dit getal leden spoedig verdriedubbelen. Een buishou-delijlc reglement met contributieregeling zal weldra worden ontworpen en vastgesteld, waarna een definitief bestuur zal worden gekozen. Voor de reis naar M.E.V.O. in Bergen op Zoom zal bij wijze van propaganda een groote touring-car worden gehuurd en zal men de liefhebbers in staat stellen tegen een mini- mum-prijs deze reis mede te maken om onze plaatselijke vertegenwoordigers op Brabant- schen bodem aan te moedigen. Inkrimping van de Veestapel, Zoo was de titel van het onderwerp, dat door Dr. Posthuma, op de jongste vergadering van de F.N.Z. werd ingeleid. Spreker begon met er op te wijzen, dat vrjj algemeen erkend wordt; dat inkrimping van de veestapel wenschelijk is. De groote vraag waarom bet hierbij gaal draaien is tbans: ,,Moet die inkrimping door dwang worden verkregen dan wel moeten er dusdanige maatregelen worden genomen, dat de boeren tot een vrijwiUige inkrimping overgaant Als wij over het wenscbelijke van de inkrim ping van den veestapel spreken, dan is bet wel goed, zegt spreker, dat wij ook een oogenblik stilstaan bij de oorzaken van deze wenschelijk- heid. Verschillende buitenlandsche regeeringen bebben den invoer van zuivel- en melkproducten gecontingenteerd of zullen daar dezer dagen toe overgaan. Daamaast heffen m.n. Duitschland. Frankrijk en verscbillende andere landen zeer hooge invoerrechten. Al deze maatregelen en de overvloedige grasoogsten der laatste jaren bebben een overvoerde zuivelmarkt, maar ook een sterk overvoerde vee- en vleeschmarkt ten gevolge. Een andere oorzaak is de dalende koopkracbt onzer bevolking. Waren nu de landen, die ons bij den invoer in hun land belemmeringen in den weg leggen, maar binnen korten tijd te vervangen door an dere landen met een afzet-mogelijkbeid van eenige beteekenis, dan was de buitenlandsche oorzaak voor de inkrimping van onzen veestapel uit den weg te ruimen. Het is echter twijfel- achtig of voor onze boter de concurrentie tegen Australie en Nieuw-Zeeland op verder af gelegen plaatsen wel ooit mogelijk zal zijn en voor onze kaas moet aan een vergrooting van het afzet- gebied een degelijke voorbereiding voorafgaan en deze neemt tijd. Het gevolg van een en ander is, dat wij steeds meer op de binnenlandscbe markt zullen zijn aangewezen en met name geldt dit voor de boter. Op die binnenlandsche markt ontmoet de boter een concurrent in den vorm van de margarine. Door spreker worden van beide producten, het verbruik en den uitvoer nader bekeken. De consumptie van de boter daalde van 1921 tot 1929, al was deze daling niet groot. De con sumptie van de margarine steeg aanmerkelijk. Vragen wij nu naar de oorzaak van bet ver- schijnsel, dat de boter en de margarine in deze verschillende jaren ten aanzien van bet verbruik een juist tegengesteld verloop hebben, dan zien wij, zegt spr., dat deze oorzaak is, dat hooge boterprijzen een groot margarineverbruik geven en omgekeerd. De daling van de export-mogelijkheid voor boter is veel fataler dan de daling van de export- mogelijkheid voor margarine. Wordt namelijk in eenig land ter zake van den invoer van boter een belemmerende maatregel genomen, dan wordt de boter daardoor onherroepelijk getroffen. Neemt ditzelfde land denzelfden maatregel ten aanzien van margarine, dan kan de margarinefabricage naar dat land verplaatst worden. De grandstof- fen voor de margarinefabricage krijgen een andere bestemmingsplaats, doch dit is ten aan zien van de grondstoffen van de bo te rf ab ricage niet mogelijk. De boter is en blijft gebonden aan den bodem van Nederland. Ziedaar het groote industrieele verschil van deze beide fabriekmatig bereide producten,. Toen de exportmogelijkheid van boter zoo ge- weldig daalde, heeft de Crisis-Zuivelwet de op lossing gezocbt in een menggebod van boter en margarine. Het afzetgebied van de boter was dus niet meer in een bepaald land, maax in de den nu de helling naar de vlakte, waarop Ma drid ligt, voor ons. De weg daalde daar, op eens, over een afstand van nog geen acht kilo meter, een drieduizend voet. De hoogvlakte strekte zich wijd, majestueus-groot, beneden ons uit. Ongeveer in het midden lag Madrid een huizenzee met daken en vensters, die glinsterden in de ochtendzon. Aan beide kan- ten hieven de bergen, reusachtig, macbtig en somber, hun toppen ten hemel. Tegen het blauw van de lucht teekenden zich, klein en fijn als vlinders, twee vliegtuigeu af. Ze vlo- gen in de richting van El Pardo. Na de eerste paar kilometer stond het al vast, dat ik de Lancia niet zou inhalen voor we beneden, op de laagvlakte, aangeland waren. De wagen lag lager op den weg en was zoo geconstrueerd, dat ze de u-vormige bochten, waarmee de weg bier daalde, met veel grootere snelheid kon nemen dan de Hispano- Suiza, ook al was onze motor twee keer zoo sterk. Allengs raakten we zelfs meer achter, ondanks al mijn pogingen om het tegendeel te ibereiken en de aanmoedigingen die ik van de achterbank kreeg. Maar ongeveer halfweg hadden we een meevaller. Een wagen, be spari ne n met een paar reusachtige ossen, zeulde op zijn gemak den weg af. Ik had het voertuig al een poos gezien, maar Lemesurier blijkbaar niet, want (bij het omzwieren van een bocht reed hij hem bijna van achteren aan en alleen een knersend aanzetten van de remmen en met een gevaarlijken haal naar recbts uitwij- ken voorkwam op bet nlppertje een aianrijding. Die paar kostbare seconded benutte ik om met voile vaart mijn achterstand in te loopen en toen we allebei „langs" waren, scbeidde ons niet meer dan een afstand van vijftig meter. En dat met een prachtig stuk rechten weg voor ons! De inizittenden van den rooden wagen waren nu duidelrjk te zien. De man achter het stuur was Lemesurier en naast hem zat Mendoza een Mendoza die met een gezicht, zoo wit en dor als perkament, waarin alleen de oogen leefden, voortdurend achterom zat te kijken. „Probeer nddst te komen," zei Granby vlak bjj mijn oor. Zonder aan mogelijke gevolgen te den ken gaf ik roekeloos gas. De Lancia was een ge sloten wagen met een Weyman-carrosserie, Geen van de twee icizittenden. schonk ons nu egnige aandacht. Lemesurier zat hegrijpelij- kerwijs strak voor zich uit te kijken en Men doza zat voorovergebogen, of hij door de: voor ruit naar iets keek. Opeens werd de stilte vaneengescheurd door vier, vijf ontploffingen kort achtereen. „Kaffer!" zei ik bij mezelf, ,,hij geeft te veel gas! Zijn knalpot explodeert!" Meteen daarop hoorde ik een helsch spec- takel, zod, dat ik niet anders dacht of de auto voor me brak in stukken. Maar met de Lan- cit gebeurde niets en opeens merkte ik, dat het kabaal van onder mijn eigen motorkap kwam. Ik debrailleerde het geivolg was volkomen stilte. Ik gaf weer gas er gebeurde niets! De Lancia schoot als de wind vooruit. Mien- doza keerde zicb om en wuifde hoonend met zijn arm. Onze eigen wagen had door de vaart, die hij geloopen had, nog een vrij flink gangetje. ,,Stop!" beval Granby. We sprongen bijna gelijktijdig eruit; ik ren- de onmiddellijk naar den voorkant. En ja, daar had je het! De radiator vertoonde op vier of vijf verschillende plaatsen kleine gaat- jes, waardoor het heete water stroomend naar buiten spoot. „Ze hebben den motor stukgeschoten", con- stateerde Granby verbeten. ,,Maar hoe heeft-ie 'm dat geleverd?" ver- baasde ik me. ,,Dat doet niets ter zake," besliste Granby. ,,'t Is gebeurd. We hebben ze niet zien schie- ten, maar de kogels hebben toch doel getrof fen." Donna Concepcion hing over de voorbank en keek ons om beurten aan. ..Onuitstaanbaar!" was haar opinie. Ik boog me over den rand van den weg. De Lancia suisde over het grijs-witte weg-lint. voort. De stofwolk, die de wielen omhoog- wierpen, dreef een kleinen kilometer voor ons uit den breeden grasrand over. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1933 | | pagina 5