ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. De Vier Eerste Blad. Bali en de Zending. No. 8986 VRIJDAG 5 MEI 1933 73e Jaargang. FEUILLETON £\e BINNENLAND GENTSCHE AUT0SCH00L TER NEUZENSCHE CO U RANT ABONNEMENTSPRIJS: Binnen Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen fr. per post /1,55 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post 5,60 per jaar Voor BelgiS en Amerika 2,overige landen 2,35 per 3 maanden fr. per post Abonnementen voor het buitenland alleen by vooruitbetaling. tJitgeefsrer: Firma P. J. VAN DE SANDE. GIRO 38150 TELEFOON No. 25. ADVERTENTIgNVan 1 tot 4 regels f 0,80 Voor elken regel meer /0,20. KLFJNE ADVERTENTIeN per 5 regels 50 cent by vooruitbetaling. Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte berekend HandelsadvertentiBn bi) regelabonnement tegen verminderd tarief, betwelk op aanvraag verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst 6en dag voor de ultgave. DIT BEAD VERSCHIJNT IEDEREN MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. DRANK WET. Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN brengt ter openbare kennls lnge- gevolge arttkel 16 eerste lid der Drankwet, dat hen is iagekomen een verzoek om eene tapvergunning voor den verkoop van sterken (Jrank ia bet klein, voor gebruik ter plaatse VStn verkoop van PIETER CORNELIS DE DOELDHR, van beroep waterklerk, wonende te Ter Neuzen, voor het rechter- en linker- benedenlokaal van het nleuw gelbouwde, nog Ongenummerde perceel aan den Kanaalweg te Sluiskll. Binnen twee weken, nadat deze bekend- maklng Is geschled, kan ieder tegen het ver- leenen van deze vergunning schrifteltjk be- Ewaren Indienen bjj burgemeester en wet houders. Ter Neuzen, den 4 Med 1933. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. HUIZINGA, Burgemeester. B. I. ZONNEVTJLL.E, Secretaris. DRANKWET. Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN maken bekend, dat de opgaven bedoeld in artikel 35 en 51 der Drankwet, ter eecretarie der geaneente voor een ieder ter Inzage zijn gelegd en tegen betaling der kosten etjn verkrijgbaar gesteld. Ter Neuizen, den 3 Mei 1933. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. HUIZINGA, Burgemeester. B. i. ZONNEVIJLLE, Secretaris. Bali mag dan tot de klemere eilanden van onzen Indischen archipel behooren bet is geenszins onbelangrijk. In grootte komt het zoowat overeen met onze provincien Friesland en Groningen aamen, de natuurlijke gesteldheid vertoont veel overeenkomst met die van Java, waannee het vroeger ook wel een geheel sal hebben gevormd. Het eiland ver- eenigt in zich (in het klein) alle natuur- schoon van Indie: het heeft heuvels en bergen, groene vlakten en lachende val- leien, groote. uitgestrekte bosschen, veel stroomen, die soms onheilspellend en onheil-aanbrengend aanzwellen. Ook aan vulkanen heeft dit eiland geen gebrek, de Batoer vooral is de heilige berg der Bali- neezen, dien zij niet zullen beklimmen zonder vooraf zich van alle wapens te hebben ontdaan en zonder dan ook eerst nog den goden vergeving te hebben ge- vraagd voor hun vrijpostigheid. De bevolking behoort tot het Maleische ras. De bewoners onderscheiden zich meerendeels door een levendigen aard. groote driesbheid en onafhankelijkheid en vooral ook door vrijheidszin. Dan zijn zij bizonder gesteld op hun geboortegrond. Men schat de sterkte der bevolking op ruim een milliden. Vroeger, in oude tijden, moet Bali zo6 krachtig zijn geweest, dat het zelfs over een deel van Oost-Java gezag uit- uitoefende. Toen daar echter het Hindoe- rijk van Madjapahit tot macht kwam, werd ook Bali daaraan onderworpen, en door FRANCIS BEEDING (Nadruk verboden.) «3) (Vervolg.) Granby schoot, met zqn vinger op den knop van den claxon, langs het midden van de etampvolle straat voort. In een andere stad eou die manier van rijden het noodige, oncom- plimenteuse commentaar uitgelokt hebben. I£aar in Madrid was men iets dergelijks wel gewend de menschen maakten vlug en ab- noluut niet geprikkeld en onwillig ruim baan. „Hou jij die taxi in de gaten," zei Granby. ,4k heb mjjn oogen voor den weg noodig." De kattebak hield zich uitstekend en na een aiinuut of vijf hadden we den afstand tus schen de beide auto's tot een meter of vqftig tsruggebracht. De chauffeur van de taxi had biykbaar geen order om hard te rijden. Met Sen gang, dien we hadden was het een quaes- 4Ie van enkele minuten, voor we hem inge- ttaald hadden Maar dan? (Het gedeelte van de stad, waarin de jacht plaats had, bestond blqkbaar geheel uit steeg- jes en nauwe straten met arbeiderswoningen. Mu en dan schoten we blok modeme verdie- plng-huizen voorbij. Maar voor het grootste 4eel waren het viezige vervallen woninkjes Met gestucte wanden en platte daken. Een paar meter scheidden ons nu nog maar van de auto voor ons. De chauffeur hoorde toen het rijk in 1478 ten val kwam, vlucht- te de kroonprins naar Bali en nam hij daar het bewind in handen. De godsdienst der Balineezen bestaat uit een mengse! van natuurvereering en Hindoe'isme. Mogen misschien de oor- spronkelijke bewoners de zon en andere natuurkrachten hebben vereerd, in de 15de eeuw werd Bali Hindoesch, een vermen- ging van. Brahmanisme en Boeddhisme. Geheel was het Hindoeisme echter niet bij machte om den natuurdienst uit te roeien. Vooral is de invloed van het Brahmanisme hier sterk gebleken, speciaal de hoofd- secte daarvan: het Siwaisme. De pries- ters en priesteressen van dezen gods dienst staan in zoo hoog aanzien, dat zelfs de vorsten zich voor hen buigen. De plaatsen voor de godvereering zijn op Bali bijna even menigvuldig als het aantal dorpen. Meestal zijn het groote vierkante, door een hoogen steenen muur omgeven, open pleinen, waartoe een hooge poort toegang geeft. De binnenruimte bestaat dan uit twee deelen, waarvan het eene deel de verzamelplaats is voor de offerende menigte, en dan komt men door een nauwe deur in het eigenlijke heilige", waar de nissen zijn, waarin de offers worden neergelegd. Bovendien heeft men op Bali nog een groote menigte bid- en offerplaatsen in tuinen, rijstvelden enz. Voor het tempelbezoek is geen bepaalde dag aangewezen, veel families gaan er om de vijf dagen heen. Middelpunt van hun godsdienst is de lijkverbranding, want zij meenen, dat men alleen door verbranding van het lichaam den hemel kan binnengaan. Echter ge- schiedt die verbranding slechts zelden terstond na het overlijden. De verbran ding van de weduwen, die ook bij het Hindoeisme behoort, is in het Gouverne- mentsgebied verboden, maar daarnaast bestaat nog wel zeer sterk het kasten- stelsel. De heele bevolking is in vier standen verdeeld. Men zou, als men dit alles leest, geenerlei oorzaak kunnen noe- men, waarom het zendingswerk op Bali niet even goed ter hand zou kunnen of mogen worden genomen als op andere terreinen in Ned. Oost-Indie. Zoo gebeurde het dan ook, dat op 4 Mei 1654, in de vergadering van den Kerkeraad te Batavia en nog wel namens de hooge Landsregeering werd bericht, ,,dat zich bij de Balineezen ge- negenheid openbaarde het Christendom aan te nemen". Echter is er toen niets gebeurd, en ook alle latere pogingen, die zijn aangewend, hebben tot geen noemens- waardig resultaat geleid. Ja, men zou zelfs kunnen zeggen, dat het resultaat eer negatief was, want eindelijk, na allerlei mislukkingen, kwam er aan al dit werk een vreeselijk slot, toen in 1881 zendeling De Vroom vermoord werd en nog wel op aan- stoken van zijn eersten en eenigen be- keerling. Sedert is al het werk blijven lig- gen tot in 1930 de Missionary Alliance het oog liet vallen op Bali en toelating verwierf tot Zendingswerk, speciaal onder ona bltjkbaar heel goed Granby bewerkte den claxon z66, dat hij ons wel hooren mdSst maar hrj bedankte ervoor uit te wrjken en bleef kalm in het midden van de straat ryden. Eerst begreep Ik niet waarom de man dat deed, maar toen zag ik, wat de reden van zqn zonderlinge handelwijze was. Een priester, vergezeld van een koorknaap, die een wierook- vat zwaaide, stapte langzaam voor hem uit. Nu en dan tinkelde fijntjes het belletje. Er achter liepen vier mannen in lange pyen en met kappen op, precies vier leden van de Inquisitie. In werkelijkheid waren het bree ders van een liefdadige orde, wier taak het was, voor het teraardebestelien van de afge- storvenen der armen zorg te dragen. De pries ter week naar rechts uit om de taxi te laten voorbijgaan, maar van 66n kort oogenblik van besluiteloosheid van den chauffeur maakte Granby gebruik, om zich met de radiatorkap van den kattebak tusschen de taxi en de stal- letjes in te dringen. Ik zag den chauffeur woedend omkijken waarschijnlijk drukte hij zijn gevoelens ten opzichte van ons in bloem- rijk Spaansch uit. Maar zijn woorden gingen verloren in het krijschen van den claxon. Daar dook, aan het einde van de straat, een nleuwe ry stalletjes, verlicht door toortsen, fantastisch als een soort van werkplaats van dwergen, uit de duisternis op. De taxi zoowel als de kattebak reed op dat oogenblik een 35 kilometer en dus leek me het moment geko- men om vaart te minderen, braaf achter de taxi aan te gaan sukkelen en een betere ge- legenheid af te wachten. Maar Granby was een andere meening toegedaan. Naar zqn manier van doen te oordeelen, vond hij dat hy nog voorby en aan den goeden kant van den weg kon komen, voor hij het rytje stal letjes bereikt had. Hy voerde de manoeuvre uit en kwam precies een meter te kort De caresserie van de daar wonende Chineezen. Het succes was wel niet groot, maar toch drong de mare van het Evangelie tot anderen door, en na korten tijd verklaarden enkele men schen uit Zuid-Bali. dat zij Christen wil- den worden. Dit voor val is toen de oor zaak geworden voor een breede bespre- king van de vraag: of Bali voor de Zen- ding gesloten diende te blijven. Sommi- gen verbaasden zich er sterk over, dat het tot nu toe in godsdienstig en cultureel op- zicht zoo zelfgenoegzaam en sterk schij- nende Bali zonder eenige moeite toegan- kelijkheid betoonde voor het Christendom, terwijl vroeoer al dat werk jarenlang zon der eenige vrucht was gebleven. Zoo is de kwestie ,,Bali en de Zen- ding" een question bruiante geworden. De meeste Nederlandsche en Indische bladen nemen daar al sinds maanden ijverig deel aan en vooral heeft veel stof opgejaagd het protest van Dr. F. D. K. Bosch, hoofd van den Oudheidkundigen Dienst in „De Stuw" tegen toelating van welke Zending ook op Bali. Eigenaardig is daarbij, dat dit een strijd is tusschen eenige Europeanen, zooals een Chineesch- Maleisch blad het zelf heeft uitgedrukt. Het verzet tegen toelating van den in vloed van het Christendom is een actie, geheel buiten Bali en ook buiten Bali om opgezet. Alleen op grond van het argu ment van cultuurbescherming wil men elken invloed op Bali weren, ook elken godsdienstigen invloed, althans van het Christendom. Mohammedanen en Boeddhisten hebben er vrij spel, maar het Christendom moet en mag er niet in. Er mag niet aan wOrden getwijfeld ook Dr. H. Kraemer heeft dit in zijn pas- verschenen uitvoerig geschrift over deze kwestie toegegeven dat bij verschil- lende tegenstanders dit verzet voortspruit uit een oprechte genegenheid voor de Balische cultuur, die zij zoo graag geheel ongschonden bewaard q:ouden zien. Maar toch stemt de ongemeene scherpte, waar- mede deze strijd gevoerd wordt, tot na- denken. Kraemer zegt letterlijk: Elken invloed laat men toe. Men erkent hare ook altijd niet gunstige uitwerking. Al leen het Christendom moet volgens som- migen geweerd worden, want dan vreest men opeens de ineenstorting der Balische cultuur, terwijl men tegelijkertijd aan de Zendinq den raad geeft om zich niet zoo- veel offers en inspanning te getroosten, omdat de resultaten toch zoo poover zul len zijn. Kraemer meent, dat men daarom moeilijk aan den indruk kan ontkomen, dat bij menicreen een diepgewortelde af- keer van welk Christendom dan ook een krachtig woord meespreekt. Bij de overweging, van deze uit allerlei oogpunt zeker belangrijke kwestie zal vooral niet het feit mogen worden over het hoofd gezien, dat de jeugd op Bali tegenwoordig in toenemende mate onver- schillig staat voor de oude godsdienst- gebruiken. De jonge menschen vinden dien ouden godsdienst duur en zij begrij- pen de bedoelingen niet meer. Hun mo- derne ontwikkeling doet hen verlangen naar meer helderheid, en als zij dus nog eenige belangstelling aan den dag leggen, is dat vrijwel geheel intellectueele belang stelling en geen vrucht van zielenood. Kraemer vertelt in zijn boek den inhoud van een gedeelte van een gesprek, dat hij gevoerd heeft met een zeer intelligent Balinees. Deze erkende. dat de groote den kattebak bevond zich op 6dn hoogte met de radiatorkap van de taxi, toen de catastrofe plaats had. Ons linker spatbord raakte een stalletje met torens gemberkoeken en een vroolijk fladderende r$ .veeren boa's. Een luid gekraak volgde. Meteen daarep daalde een regen van gemberkoeken op ons neer. Onver- staanbare, maar waarschynlijk niet zeer vrien- delijk bedoelde woorden doorkliefden de warme avondlucht. Ik werd met esn smak tegen de voorruit opgegooid en op hetzelfde oogenblik torpedeerde de taxi, die niet z66 vlug kon stoppen, ons van achteren. De kat tebak maakte halt met een schok, die me weer op mijn zitplaats deed neerploffen. Donzig zachte dingen legden zich om myn hals en wapperden zachtjes voor myn oogen en om mijn ooren. En terwyi ik nog naar adem zat te happen, dook er geen twee decimeter afstand van mijn neus het gezicht van een vrouw op een masker vol rimpels met tiwee tanden die elkaar niet raakten. Een magere knoestige hand met onlbeschrijfiyk vuile vingers, ge- kromd als klauwen, greep me vast. Ik kreeg een gevoel of ik stikte en de lucht was in een oogwenk vol fladderende veeren van een pur- perroode boa, die niet tegen zoo'n druk be- stand waren. Ik worstelde slapjes om los te komen hetgeen me inderdaad lukte, maar met het resultaat, dat Ik te zwaar tegen het portier van den kattebak lenude, dat oogen- blikkelijk gedienstlg openging. Het volgende oogenblik lag ik op mijn knieen in de goot met een uitstekende gelijkenis van den heili- gen Petrus, compleet met sleutels, uitgevoerd in gemberkoek, in mijn armen geklemd. Ik sukkelde overeind. Het licht van de toortsen was niet overvloedig, maar toch wel voldoende om me te doen zien, wat er ge beurd was. De taxi had zich als een klit aan den achtertkant van den kattebak vastgehecht. poerafeesten en lijkverbrandingen. die den toerist doen uitroepen: ,,wat een gods dienstig volk!" misleidend zijn. Het zijn vormen op sociaal gebied, zij denken daarbij hoofdzakelijk aan het materieele. En een ander evenzeer ontwikkeld man voegde Dr. Kraemer toe: wanneer hier zendelingen kwamen, die met tact op- traden, zouden zii ongetwijfeld in allerlei kringen gehoor vinden. Men zal moeilijk de condusies kunnen tegenspreken, waartoe de door ons ge- noemde Zendingsman gekomen is, als hij zegt, dat, waar de Regeering vanzelfspre- kend het toerisme toelaat, waardoor de godsdienst der Balineezen tot een kijkspel wordt verlaagd, het evenzeer zal moeten worden aanvaard, dat het Christendom, dat toch het beste representeert wat Europa te bieden heeft, niet kunstmatig moet worden verre gehouden. Tal van Balineezen, die de verandering bepeinzen, die nu reeds in het leven op Bali zijn ge komen, vinden het heel zonderling, dat de Regeering alleen het Christendom buiten- sluit. Zelfs zijn er menschen op Bali, die zich gekwetst voelen door deze weghouding van alle Christendom, en die in de predi- king van het Evangelie een gelegenheid zien voor Bali om te komen tot zelfher- ziening en levensvernieuwing. En zoo onderschrijven wij van harte Kraemer's eindconclusie: dat voor het volk van Bali evenmin als voor elk ander levend volk, het ideaal niet kan liggen in kunstmatige en op den duur niet te handhaven be- scherming van zijn rust en stabiliteit, maar in het strijdend zelf verwerken van wat de bovenredelijke leiding der geschiedenis beschikt. EERSTE KAMER. Vergadering van Woensdag. Aan de orde is het wetsontwerp tot wijzi- ging van de Kieswet. De heer Van Embden (v.-d.) wijst op het euvel der kleine partijen, by de jongste ver- kiezingen weer gebleken. Spr. beveelt het eischen van een waarborgsom aan. Spr. acht geen voldoende reden voor deze wjziging van het kiesstelsel aanwezig. De gewijzigde kies wet zal leiden tot overbevoordeeling van de groote party en. De heer Van Citters betoogt, dat het ont- werp voordeelig is voor de grootste, nadeelig voor de kleinere partijen. Het ontwerp is aangenomen. MARINEZAKEN VOOR DEN ZEEKRIJGS- RAAD TE SOERABAJA. Aneta meldt uit Soerabaja: De Zeekrijgsraad heeft den kwartiermees- ter Piekaart tot drie jaar gevangenisstraf, korporaal Severeynse tot twee jaar gevange nisstraf veroordeeld, beiden onder aftrek van BESTUURDER: R. MORTIER Lange Meire, 2 (Kouter) Gent Telefoon: 19393 Dag-, avond-, Zondaglessen, gekend voor degeiyk en voll. onderricht. Zondagleer- gang te Selzaete: Zaal Gaumont, Markt. (Ingez. Med.) Granby stond op de kussens van de voorbank. Maar in plaats van behoorlijk notie te nemen van drie protesteerende vrouwen met bont- gestreepte sjaals, die alle drie tegeiyk ver- goeding voor de hun toegebrachte schade elschten, sprong hy over het portier op den grond en schoot op de taxi af. Ik liet Petrus aan zijn lot over en liep ach ter om den kattebak heen. Op hetzelfde oogenblik hoorde ik kort achtereen twee schoten. Revolvers, constateerde ik. De politie was biykbaar gewapend en ver- dedigde nu haar recht op den gevangene. Ge- lukkig had ik geen tijd, om aan eventueele ge- volgen te denken. Om Julia te redden moest Helmuth von Arting nu geholpen worden. IJverig rukte ik het portier van de taxi open. Binnenin was het stikdonker en vol bewegen- de beenen. Ik greep er een beet. Het been, trapte. Ik hoorde het geluid van scheurend goed en het volgende oogenblik tuimelde Ik achteruit met een keurige donkerblauwe broek, zooals die door de Madridsche politie wordt gedragen, in mqn handen. Mijn vurigste wensch uit myn studenten- dagen was vervuld. Ik had een vertegen- woordiger van de wet zijn broek uitgetrokken. Ik krabtoslde weer overeind en dook op- nieuw de duisternis in. Het gezicht yan een agent doemde door allerlei bewegende scha- duwplekken op. „Raak 'm dan goed!" Dat was de raad van Granby geweest. Ik hield me aan die instructies. Mijn vuist raakte hem ender tegen zijn kin en hy zakte weg. Op hetzelfde oogenblik zag ik een twee- de gezicht. Dat van Helmuth. En tegelfk hoorde Ik Granby schreeuwen „Neem de beenen, kaffer!" Dat liet Helmuth zich geen twee keer zeg gen. Hy Met zich door de open deur op den den tijd doorgebracht in preventieve hechtenis en met verwijdering uit den militairen dienst. Beiden werd ten laste gelegd, dat zij van 27 tot 30 Januari op Hr. Ms. Evertsen door toespraken poogden de krygstucht te onder- mijnen en in die toespraken oa gezegd heb ben: „De Java is af", waarmede zg bedoel- den dat de Java klaar voor dienstweigering was en ,,wy op de Java geven de kijk", waar mede zg bedoelden: het voorbeeld. Piekaart zou bovendien hebben gezegd: „bij ons op de Java leggen wij nu het werk neer en wie het niet doet slaan we te pletter". Hq wekte bovendien de opvarenden van de Evert sen op er aan te denken, dat men op hen aan zou kunnen, terwijl Severeijnse o.a. zou heb ben gezegd: „Wie niet meedoet, wordt dood- geknuppeld". OPDRACHTEN VAN SOVJET-RUSLAND IN NEDERLAND. Naar wq vememen, ontving de N.V. Am- sterdamsche Kininefabriek te Amsterdam een opdracht voor levering van kinine aan sovjet- Rusland tot een bedrag van vier millioen gul den. Met de vennootschap „de Klop" te Slie- drecht zijn onderhandeiingen gaande over de levering van een bagger-machine ter waarde van 320.000 gulden. Het wachten is nog slechts op de in het vooruitzieht gestelde staatsgarantie, om deze opdracht definitief af te sluiten. DE 18 MEI-VOLKENBONDSDAG EN DE SCHOLEN. Gedurende reeds een lange reeks van jaren organiseert de „Vereeniging voor Volkenbond en Vrede", welks Hoofdbestuur en verdere organen zijn samengesteld uit personen van elke politieke en godsdienstige richting, op den 18 Mei haar Volkenbondsdag. Deze be- oogt om, zooveel mogelijk op een en denzelf- den dag en zooveel mogelijk door geheel het land, aandacht te scheaken aan den Volken bond, zijn beteekenis, zijn werk, en zoodoende te komen tot een vermeerderde belangstelling voor deze instelling, die alleen dan, waaneer zij leeft bij alien, kan groeien tot een organis- me, waarvan kracht uitgaat. Telken jare sedert 1927 is van de zqde van den Minister van Oaderwijs, Kunsten en We- tenschappen een aanschrijving uitgegaan, waarin aan de schoolautoriteiten zoowel van het Lager als het Middelbaar Onderwijs is verzocht de beteekenis van den Volkenbcad, aan de schooljaren uiteen te zetten. Dit jaar is opnieuw, bij schrr'lven van den 20 Maart j.l., zoodanige aanschrijving van de zqde van den Minister aan de schoolautori teiten uitgegaan, In dit schrijven wordt o.a. gezegd: Evenals in vorige jaren heeft het Bestuur der Vereeniging voor Volkenbond en Vrede mij verzocht, de beteekenis van den Volken- bcadsdag in de scholen uiteen te doen zet ten. In 1932 is daaraan geen gevolg ge- geven, omdat ik meende, dat de gedacihte aan dezen dag reeds voldoende ingeburgerd was, zoodat eea jaarlqksche herinnering daaraan mijnerzijds m;l overbodig leek. Nu genoemd Bestuur op een dergelqke herinnering bijzonder prqs hlijkt te stellen, verzoek ik U aan de hoofdea der onder Uw toezicht gestelde onderwijsinrichtingen een aanschrijving te ric-htea, waarin hun wordt medegedeeld, dat ik gaame zag, dat op 18 Mei a.s. in de scholen de beteekenis van dea Volkenbondsdag wederom uiteengezet wordt. Indien zoo algemeen mogeiqk aajn de ui- noodiging, in het rondschryven van den Mi nister vervat, gehoor wordt gegeven, zal zulks er ook dit jaar toe kunnen bijdragen, dat de 18 Mei-Volken/bondsdag op de scholen in ge heel Nederland begrepen worde. grond zakken en ging ervan door. De silhouet van zijn misvormden rug kroop opeens, fantas tisch vergroot, tegen den muur van het huis rechts van ons op. ,,Je hebt je woord gehouden, kolonel", riep hij ender het loopen nog over zqn schouder Meteen daarop was hij in de duisternis ver- dwenen. Bijna gelijktijdig daarmee werd er een hand op mijn schouder gelegd en zei een goedhar- tige stem vlak bij mijn oor: ,,De Senor heeft harde vuisten. Zoo raak had h'j) niet hoeven te slaan". Ik draaide me half om en keek in een ge zicht, dat ik m£<§r gezien had. Het gezicht was geen halven meter van het mqne af en een gebruinde hand betastte voorzichtig de punt van de k:n. ,,Heel goed, jongeling, heel goed!" Verduiveld! Dat was de stem van Granby. Ik draaide me met een ruk am. Wat had dat te beteekenen Nu begreep ik er niets meer van! Granby sprak nu tegen Manuel. ,,En?" vreeg hq. „Heb je het adres?" „Ja, Senor", was het antwoord van Manuel ,,'t Is in de bergen, in de Guadarrama, bq Segovia, geen twee uur hier vandaanhet Chateau de Navacerrada heet het". ,,En de gevangeneWeet-ie, dat je de enveloppe in handen gehad hebt?" Manuel grinnikte. ,,Neen, senor", was izyn antwoord. ,.Ik ben nu een eeriyk mensch de Heilige Maagd zii geprezen maar miin vingers hebben met alles verleerd. Ik heb in de taxi z'n zak ge- rold, heb gekeken hoe 't adres was en heb den brief weer in z'n zak gestopt". ..Uitstekend", zei Granby. „Dan gaan we nu eerst den rommel opruimen". (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1933 | | pagina 1