Ter Neuzensche Courant Tweede Blad. BINNENLAND I Maandag 24 April 1933. No. 8981 VAN KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN VOOK Z.-VLAANDEREN TE TER NEUZEN. De Kamer hield Zaterdagmiddag bare eerste baeenkomst in dit jaar. Tot Vcorzitter dor Kamer werd herkozen de beer J. A. van Rompu, tot afdoeitngs-voorzit- ters de heeron P. A. Neeteson on J. M. Ogge en tot hunne plaatsvervangers de heerein C. Wind van Merkesteyu en A. de Vrieze. In de commissi® voor bet Handelsregister werden herbenoemd de neeren A. van 't Hoff en A. J. Wtjffels en benoemd de beer I. van Melle. Tot leden der financieele commissie werden her- benoemd de beeren A. vm't Hoff en G. F. P. van der Perjl, en benoemd de beer Willy van Waesberghe. De vergadoring werd door den Voorzitter geopend met de volgsnde toespraak: Mflne Heeren. Verschillende omstandigheden zijn oorzaak geworden dat er reeds een groot deel vm het jaar verstreken is, nu we voor het eerst bij- een zyn, doch, der traditie getrouw, wil ik toch nog u een welkom toeroepen, onder het uitspreken van de beste wenschen voor u en uwe familie en voor uwe zaken en bedrijf, met het uitspreken van de hoop dat deze u, aan hot eind van 1933 gekomen, stof tot te- vredenheid zullen mogen geven. Herdenking van L. F. M. van Waesberghe. Na het uitspreken van dezen wensch wil ik ook een woord van dankbaarheid laten hooren een woord van dank, dat het ons gegeven is elkaar in dezen kring weer te ontmoeten, al moet ik daaiaan een woord van weemoed ver- binden, dat we er <§<5n uit onzen kring missen, dien we sinds onze laatste vergadering naar eyn laatste rustplaats hebben moeten verge- xellen. Ik ben ten voile overtuigd, mijne hee ren, dat het plotseling overlyden van het lid onzer Kamer, den heer Louis van Waesber ghe, in den aanvang van dit jaar. u alien, evenals my, ten zeerste heeft getroffen. Het was toen nog kort geleden dat we hem in de vergadering onzer Kamer hadden ontmoet, en hem met de voile energie waarover hij be- schikte een toekomst-ideaal hebben hooren verdedigen, waarbij het zeker niemand voor oogen slond, dat zijn krachtige geest reeds zbo spoedig aan dat werk zou ontvallen. Het was mij gegeven de ontwikkeling van den overledene van knaap tot jongeling, tot man te volgen en ik heb hem zien treden in de tradities zijner familie, wier voile aandacht, nevens de behartiging der omvangrijke per- aoonlijke zaken, uitging naar de behartiging j ter niet uitblijven dat, waar de voor die on- j dersteuning noodige bedragen niet door bespa- ring op andere uitgaven konden worden ge- vcnden en de opbrengst der belastingen we- gens daling der inkomens verminderde, de verschillende belastingen tot een zeer hoog peil, in de meeste gevallen tot de wettelijke maxima, moesten worden opgevoerd. Indien er dus niet eenige verbetering komt in de inkomsten, moet men zich met zorg afvragcu, of die toestand zal kunnen worden bestendigd. Een geringe opleving kan voor ons gewest van beperkten omvang reeds van groote beteekenis zijn. Toestand zorgvol; niet hopeloos. Wanneer men den toestand in het algemeen overziet, kan het moeilijk anders, of het over- zicht daarop moet somber gesteld zijn, doch wanneer men in details komt, blijkt ook, dat, al zijn het er weinige, er toch ook nog lichtere wolken zijn, waarachter het licht schynt te gloren, om b'j' de minste toeneming in kracht, ten voile te gaan schijoen. Een beeld van het gewone handelsverkeer geven toch zeker ook wel de posterijen en in dien ik dan vergelijk de ontvangen statistie- ken over 1932, met die vm het jaar tevoren, blijkt, dat de geheele omvang van het geldelijk verkeer vrijwel stationnair is gebleven. Bevolking. De toeneming der bevolking was hooger. Het aantal inwoners bedroeg op 1 Januari 1933 82.688, het jaar te voren 82.081, alzoo een toename van ruim 600 zielen. Te consta- teeren valt een toeneming der bevolking van de grootste gemeenten, terwijl die met een reeds klein aantal inwoners meest alle in dalcnde lijn blijven gaan. De bevolking van Ter Neuzen nam toe met 209, Breskens met 82, Hulst met 73, Axel met 69, Hontenisse met 67, Sas van Gent met 23, Westdorpe met 32, St. Jansteen met 28. Uit de cijfers van het verloop der bevolking is weinig anders te constateeren dan een ver- 8chuiving naar de centra van Industrie en handel. Overigens zjtn er ook onnaspeurbare w'rizigingen. Wat is b.v. de reden van de ver- mindering te Graauw, met 35 inwoners, waar het vertrek het aantal vestigingen met meer dan 100 overtrof, tegenover een toename van Zuiddorpe met 30 personen, waar de ve3- tiging 50 grooter was dan het vertrek? Daarin werken wel toevallige omstandigheden. De haven van Ter Neuzen en het kanaal GentTer Neuzen on de Nederlandse.h-Belgische onderhan- delingen; „geruchten" en „de wer- kelykheid". Nog kunnen in dit overzicht punten die reeds vroeger werden aangestipt, herhaald worden. De kwestie der loodsgeldsn voor de haven van Ter Neuzen, die als valuta-gevolg het zevenvoud bedragen van de tarieven, toe- gepast voor de Belgische Scheldehavens, en de concurrentiemogelijkheid zeer cugunstig be'invloeden, bleef onopgelost. De kwestie der havenkosten is overigens niet beperkt gebleven tot die der haven van Ter Neuzen. Ook in de groote Nederlandsche zeehavens hebben die de voile aandacht der betrokken autoriteiten. Het uitzicht op een plan: 9 millioen gulden, te besteden aan uit- boaw der havenwerken te Ter Neuzen. Het mag bij de Kamer van voldoende bekendheid geacht worden, dat het vocrloopig slechts gaat over een gedeeltelijke uitvoering van het plan, geraamd op 3 millioen. Na de vol- tooiing dezer eerste uitbreiding is het te voor- zien, dat voor de naaste toekomst op vol- djende wijze in de behoefte der haven, zoo- wel wat betreft kaderuimte als opslagplaats, zal voorzien zijn. Ik knoop hieraan den wensch vast, dat, nu de eerste siappen zijn gezet, de uitvoering van dit werk regelmatig zal kun nen worden voortgezet, aangezien het ook als een funk object van weikverruiming is te beschcuwen, dat in deze tyden niet anders dan welkom kan zijn. Een woord van dank aan den tegenwooraigen bewindsman bij het Departement van Waterstaat, tijdens wiens bewind dezs uitbreiding werd ontworpen en die deze ook in het Staatsblad wist te bren- gen, is hier zexer op zyn piaats. Ik hoop ook, oat de h.ervan verwachte resu.taten voor Ter Neuzen en omgeving in de toekomst niet zullen uitblijven. Kanaal HulstAxel. Kanaliseering van Zeeuwsch-Vlaanderen kwam geen stap verder, integendesl, de stand der zaak werd er niet gunsuger op. Vverd vroeger van de Regeeringstafel verklaard, wanneer ge.nformeera wera naar den stand der uitvoering van het Waterstaatsplan voor dcortrekk.ng van het kanaal van de Axelsche Sassing naar Hulst, dat het onderzoek nog hangende was, de tegenwoordige Minister van Waterstaat heett bij de behandeling der laat ste begrooting te kennen gegeven, dat van hem deswege geen voorstel te verwachten is. Hoe verder we verwijderd gaan leven van het overgangstijdperk I918-19i9, hoe meer de destijds ten opzichte van Zeeuwsch-Vlaande ren gedane toezeggingen en beloften ver- vagen, waarvan ook de gestadige wisseling van regeeringspersonen wei een aer oorzaken is. Vroeger is van de Regeeringstafel ook nog wel gezegd, dat de streek meer zou ge- hApen zijn door uitbreiding van de tramlijnen vocr goederenvervoer, doch daaromtrent werd nog geenerlel beslissing vernomen. der belangen van de stad hunner inwoning in parti£ele oplossing voor de Nederlandsche a zz3'/nnuurcoVl.\nadTlHprPn 1T1 I 4 bet byzonder, en van Zeeuwsch-Vlaanderen in bet algemeen. Gtj hebt den overledene, sinds de instelling dezer gewestelijke Kamer als uw mede-lid kunnen begroeten en getuige kunnen zijn van de liefde die hij voor ons gewest koesterde, van da toewyding waarmede hij zich voor de verschillende belangen gaf en wij hebben hem in zijn werk zeker algemeen leeren waardee- ren als een verdienstelyk medewerker in onzen kr.ng. By zijn uitvaart heb ik, ook namens de Kamer, hulde gebracht aan zijn werkzaam- heid, en ik ben overtuigd dat, waar wij hem met weemoed gedenken, zyn nagedachtenis by alien steeds in aaagename hennnering zal voortleven. (De ledan verrijzen onder het acohooren dezer laatste woorden van hunne zetels.) Ondertusschen schrijdt het leven voort en Stelt zijn eischen. De opengevallen plaats moest worden vervuld. Zooals uit het ingeko- men rapport der Commissie uit de Kamer blijkt, is in de opengevallen plaats tot lid der Kamer gekozen de heer Willy L. J. M. v. Waesberghe en besloot de Commissie tot zijne toelating. Ik heet den heer Van Waesber ghe in onzen kring hartelijk welkom, beveel bem de belangen der Kamer en die van het gewest, dat zy te behartigen heeft, ten zeer- ete aan, en vertrouw, dat ook hij er naar streven zal in dit opzicht den naam der fami ne Van Waesberghe hoog te houden. Ten slotte spreek ik de hoop uit, dat, waar ana in dezen zorgvollen ttjd velerlei ernstigen arfceid wacht, ons de noodige krachten en be- leld zullen worden geschonken, om ook als leden van dit college dien arbeid naar be- hocren te verrichten, en dat, onder den Zegen des Allerhoogsten, die arbeid zal strskken tot toevcrdering van de algemeene landsbelangen en die der streek welke wij vertegenwoordigen In het bijsonder. Algemeen overzicht. En thans zult u van my nog verwachten een terugblik op bet afgeloopen jaar en den toe stand van handel, Industrie, landbouw, scheep- vaart en wat dies meer zij, in ons Gewest. Gij alien, die ieder in zijn eigen zaken of bedrijf de gevolgen ondervir.dt van den eeonomischen tcestand waarin niet alleen ons Gewest, niet alleen ons land, doch ongeveer de geheele wereld vervallen is, zult kunnen begrijprn, d^.t die taak dltmaal met weinig opgewektheid kon worden vervuld. Kon ik nog het vorig jaar, al was de druk ernstiger, de Inzinking grooter geworden, een hoop koesteren van een inzinking van tydelgken aard, het schijnt, my toe dat we de gedacbte aan die tijdelijk- heid moeten laten varen, dat misschien wel ongeveer het laagste peil op verschillende ge- bied is bereikt, doch dat we ons met de ge- dachte vertrouwd moeten gaan maken, dat de eocnomische toestand zich voorlooplg op dat peil zal gaan stabiliseeren, en ik vrees, dat, nu in verschillend opzicht van crisis- toestanden gesproken wordt, het woord „cri- sis" door „chronisch" zal moeten worden ver- vangen. De gevolgen der inzinking drukken, zooals wel te begrypen is, ook ten voile op het ge- bled enzer Kamer, al is het, dat de crisis hier doer bjzondere omstandigheden eerst later heeft doorgewerkt. Er waren nog enkele lichtpunten, werkgelegenheid bij de bestaande en nog normaal werkende bestaande of op- gerichte industrieele ondernemingen doch, aangezien ook deze, de een na de ander den druk der ongun3tige omstandigheden begon- nen te ondervinden en hun productie moesten inkrimpen, verminderde die werkgelegenheid en nam de werklcosheid esn ongekende om vang. Een en ander legde een zware last cp de gemeenschap. In de meeste gemeenten werd, waar mogeiyk door werkverschaffing, of anders door een steunregeling, tegemcet gekomen aan de eerste behoeften der werk- Scheldehavens is naar mijne meening, nu de herzien'ng van het Verdrag van 1839 tussohen Nederland en Belgie tot een niet berekenbare toekomst is verschovca, binnen afzienbaren tyd niet te wachten. Evenzoo staat het met de electrificatie der kanaalbruggen te Sluiskil cn Sas van Gent. Ik moet hier herhalen, dat dit zoowel het verkeer te land als te water zou ten goede komen, en het is wel te betreuren, dat die ver betering in het landverkeer op Nederlondschen bodem niet te verkrijgen is, omdat Interna tionale verhoudingen een beletsel zijn voor het voeren der daartoe noodige onderhandelingen met de betrokken buitenlandsche mogendheid, die, blijkens verstrekte inlichtingen weiger- achtig bleek, daarover partieel te onderhande- len. De kwestie van het verruimen van het kanaal naar Gent op het Nederlandsch ge- deelte en het bouwen eener nieuwe grootere zeesluis te Ter Neuzen, ten behoeve der vaart op Gent, bleef evenzeer onopgelost. De agita- tie die in de Nederlandsche en Belgische pers is gewekt is rondom het Nederlandsch-Bel- gisch Verdrag, waarbij veel gebruik werd ge- maakt van geruchten en niet te controleeren mededeelingen van niet-verantwoordelijke personen, betrok in den loop van het jaar ook de s'.ulsbouw en de belangen van Ter Neuzen in die geruchten. Met name werd een bericht verspreid, dat ven wege de Nederlandsche Regeering aan die te Bmssel zou aangeboden zyn het bouwen eener nieuwe sluls te Ter Neuzen zonder daarvoor een compensatie te vorderen. Niettegenstaande ons by de ter- stond ingestelde informatie daaromtrent de meest nadrukkelijke tegenspraak werd gege ven, werd dat gerucht toch volgehouden. Uit hetgeen over deze zaak in den laatsten tyd is vernomen, en dat is weergegeven in een agendapunt van deze vergadering, biykt over- duldeliik de onjuistheid van het vermelde ge rucht. De stelling onzer Regeering op dit punt is, naar bleek, dat de toepassing der speciale tarieven op de Belgische spoorwegen voor de haven van Ter Neuzen, zooals die tot Augus tus 1914 bestenden, zelfs niet als een com- persat'e zijn te beschouwen, dat die op grond van vroegere toezeggingen van de Belgische regeering zonder meer behooren te worden herste'd, doch vraagt voor hare medewerking aan de verruiming van den toegang voor de vaart naar Gent een compensatie in het Oos- ten des lands, een opheffing van den zgn. stop van Lanaye, ten behoeve der vaart tus- schen Luik en Maastricht. Dat de Maas ter plaatse is gekanaliseerd voor schepen tot een tonnenmaat van 2000, doch de grootste slui3 te Lanave slechts werd ingericht voor sche pen tot 650 ten, wordt op zijn zachtst geno- men, ook als een onvriendelijkheid van Bel gische zijde beschouwd. Uitbreiding der haven te Ter Noazen. Na het sobere voorstel dat de Regeering bij de begrcoting voor 1932 had gedaan ten be hoeve van uitbreiding der haven te Ter Neu zen, werd op de begrooting voor 1933 een post goplaatst van 60.C00, ten behoeve van de eerste omteigening der gronden, terwyi wij in den loop der maand October werden verrast met de Koninkiyke boodschap, waarbij aan de S.a'.en-Generaal werd aangeboden het wetsontwerp tot verklaring van het alge meen nut der onteigening van perceeie.n, erl- d:e.:stbaa:heden en andere zakelijke rechten, nocdig voor u tbreidlng van de havenwerken te Ter Neuzen. Hoewel na de reeds gevallen be ljiten in de Staten-Generaal (feitelijk was over het beglnsel beslist door den Memorie- pest op de bcgrccting vocr 1930) dit weto on.werp te verwachten was, verscheen het toch nog vlugger dan verwa~ht werd. en wekte in kringen, die minder met de situatie cp de hoogte waren, en d't als een geheel nieuwe zaak beschouwden, byzonder opzien, loozen, met steun van het Ryk. Het kon ech- in verband met het eindcyfer van het volledig De landwegen. Voor wat de landwegen betreft, kan ik thans verbeteringen of aanstaande verbeteringen memoreeren. De nieuwe verbinding tusschen Oostelijk en Westelyk Zeeuwsch-Vlaanderen, van den Clarapolder over Pyramide met IJzen- dyke, werd voltooid. Nu ze er is, springt de grooce verbetering die daardoor werd ver- kregen, nog maar eerst in 't oog. De verbetering van den weg Driekwart Philippine, waarvoor door de Kamer ook meer^.aien is gepleit, is verzekerd, dank zy den steun van de aangrenzenae gemeenten Ter Neuzen, Sas van uent en Westuorpe, die daarin Philippine als onderhoudsplichtige te- gemoetkomen, terwyi van rykswege ook nog 12ya der aanlegkosten als subsidie boven de byurage uit het wegentonds wordt ver- leend. uok de verbetering van den weg van af Zaamslag-Veer tot de aansluiting aan den weg HuistWalscorden is verzekerd. In het najaar is reeds met het werk over een deel van dat wegvak aangevangen. Aan den weg van St. Jansteen over Heikgat in de richting Koewacht wordt reeds gewerkt. Of ook zal kunnen begonnen worden aan het deel van den weg op Koewacht hnngt nog van omstandigheden af, die in deze vergadering nader ter tafel zullen komen. Dank zij de toezegging door den Minister in de zitting der Tweede Kamer gedaan mag verwacht worden, dat ook de weg vau af K.jk- uit tot Hulst zoodanig zal kunnen worden verbeterd, dat deze voldoet aan de eischen voor het modeme verkeer, ter«vyl de onder handelingen voor het verbeteren van den weg Axel—Roode Sluis in ecu goede richting gaan. Stoombootdienst op de YVester-Schelde. Voor den stoombootdienst op de Wester- Sche.ae werd ae nieuwe vecrooot „Prinses Juilana" voltooid. Voor den dienst tusscnen Bre3Kensvussingen wordt nu steeds besemkt over een groote veerboot, zoodat men op oat veer vast i^an rexen^u op het overzetten van auto's in betrekkel'Jk cabeperkt aantai, het geen voor vervoer van koopwaren van groote beteekenis is. 1 Den kleinere veerboot voor den dienst Wals- ooraenwansweert werd op stapel gezet en is iumiudels ook voltooid, tjrwyl weroen vooroe- reid p.annen voor het bouwen van 3 n.eawe mi>a. ~uo.xn voor den dienst op de Oo3ter- en Yvescer-ticnelde. 1 Met het werk voor het inrichten der nieuwe aanlegpiaats te Hoedekeinskerke werd, zy het on i.gzua.ii tempj, Vuortgegaan. Ver wacht mag worden, dat daar in oen loop van laud in u.e hav_n aan een dryve.iue p^n^ou zal kunnen wordcu gemeerd, zoodat men dan ook over het veer rer NeuzenHoedeicens- kerke cngerexend den stand van net water van elken cnenst genruik zal kunnen ma^tu voor net overzetten van auto's. I Voor den dienst tusschen Walsoorden en Z.-Beveland zal de nieuwe veerboot eerst pas tot naar recnt kouiuu, wuuneer aan oeiae oevers, zoowel benoorden ais bezuiden ae Scheme nieuwe imoopnavens z.jn ingericht, waaidoor van de iarichting voor ko^iadmg geuruia kan worden ganiaakt. Het maken uier havcus wordt voorbereid. Met betrekking tot nen oienst Ter Neuzen— Vlissmgtn was ae Minister van Vvaterstaat niet af te brengen van zyn meening, dat deze a.eust ,a.s z.„u^e SiechtS van lucaai belang, niet longer v^ur sraatssubsidie In aanmerktng ken komen, in tegensteilmg met ae anaere veerdiensten over oe Westcr-Scht-.de. Ik acut die meenihg emnvechtbaar, aocn aaartegen vait vcor i oogeiuniik niets te doen. uvcri- gtns werd de mnetKouis van deu n.enst n.et ontkend, terwyi cok bieek dat de besparing, die ae ophetting van deze di.ust zou brengen, aan.u.rr.eiyK nger bieef aan men vroeger oppervlakkig meenJe. Daai'oy kwam cok naar voren, dat opheffing van dan dienst het pu- bliex dat daurvan gobruik maakta, ernst.g zou dupaeren, zoowel wat betreft tijdverlies als duuraer reiztu. Dy pjanncn u.e wt.nj ont- woi'paa voor opheiting van t.d/erlies en prys- verschil in da Kostan aer reis bleek, dat aimr- nnnst besparing zou worden verkragon. Ge- lukkig besloten de Provinciala Staten, zy het dan ook ais proef, ea met oeperx.ug dar vaar- tyden tot 3 vice-vc-rsa op de dngen dar week, tot bester.diglng van dezem dienst. Schocpvaart verkeer. De bedirijvigheid in de haven van Ter Neu zen ondervond cok zeer deu druk der tyden. Weliswaar kwamen dit jaar enkale hjut- ladlagen, doch dit bleef ver boncdan Je gia- stige jaren. Gcaiengde ladingen warm stij- g.i.u, pypaarda normaal, yzer cn stconkolea aalanae. rvret L jegrip vau _a schtpea vmr S.u.o.tu kwa_iaa n.:j..cn 2i5 zcesahepen, met con irdoud van 29J 816 .rag. tcnacn, cerw.jl 317 zaesolieipm met eca inhoud v. n 320.840 r.g. tonnen van Ter Neuzen uitvoerea. Blijkcn3 de gegevens van het Centrstal Bureau voor de Statistiek was het totaal van het haven-ver- keer (in- en uitvoer) te Ter Neuzen (waar- cuder Sluiskil en Axel) ter zee 596.727, langs de rivieren 492.794, samen 1.089.521 tonnen, welke cijfers over het jaar 1931 waren resp. 455.838, 631.410, samen 1.087.246 tannen. Met bestemmimg voor Gent werden opge- schut 2128 zeeschepen, met een iuhoud van 1.758.199 reg. tonnen, tegen 2809 met 2.379.571 in het jaar te voren. Met bestemming voor Sas van Gent kwamen binnen 36 zeeschepeu met een inhoud van 29.058 reg. ton; het jaar te voren 56 schepen, met 48.650 reg. ton inhoud. Om te lossen kwamcu te Ter Neuzen binnen 2776 binnenschepen, met een inhoud van 487.527 reg. tonnen (het jaar tevoren 2879 met 469.406 ton) terwijl met lading vertrokken 2499 binncuschepen, metende 535.049 ton( (het jaar te voren 2751, metende 655.064 ton). Van de binnenkomende schepen was het aantal al zoo iets kleiner, doch de inhoud grooter. Grooter was de aanvoer van steenkolcu, hout, meststoffen, grind en zand .vischsoorten, ge- ringer die van stukgoederen en gemengde lading, natuursteen en aardappelcn. Normaal was die van gebakken stean, water en _zer- erts. Voor uitvoer was aanmerkelijk lager die van natuursteen, gebakken staen, meststoffen, ter wijl de uitvoer van stukgoederen, gemengde lading, beetwortelen, graan enz. hooger was. Aan de Axelsche Sassing kwamen 575 sche pen, metende 73 358 reg. tcunen, en vertrok ken 575 schepen, metcude 73.657 reg. tonnen (het jaar te voren waren die cijfers resp. 538 schepen met 66.837 reg. tonnen aangekomen en 539 met 66.937 reg. tonnen vartrokkea). Aanmerkelijk hooger was de aanvoer van hooi, stroo en vlas, en die van graan, terwijl die van stukgoed is gedaald. Geringer was de uitvoer van aardappelen, hooger die van graan en uien. Scheepvaartbedrijf. Het komt mij gepast voor, ook een woord te wijdcu aan de scneepvaart zelf, een bedrijf. dat, als gevolg van ae groote schecpsruimce bij weinig beschikbaar komende vracht, zoo wel de zeevaart als de binnenvaart, geweldig in de knel is gekomen. Zooals het overai gaat waar de prys zich regelt naar vraag en aanbod, zijn do scheepsvrachten gedaald tot bedragen waarbj van een iocuend varen geen sprake meer kan zyn. De schepen zyn er echter, en de schippers, de reeders wilien ze laten varen. Het gaat ermede zooals in andere bedrijven, men neemt tegen te lage prijz.u vracnt aan, om werk te hebben, om den tijd door te komen, in afwachting van betere tyaen. By het alhier in het afgeloopen jaar gehou- den Binncuscheepvaartcongres, dat in zyn organisatie welgesiaagd mag heeten en waar- op de Kamer wegens den daaraan verleenden steun, met voldoening mag terugzien, werden behalve de vaar»vegen, ook de eccuomische omstandigheden der binnenscheepvaart onder de oogen gezien. Het bleek een zeer moeilijk vraagstuk. De bespreking daar van werd voorigezet in een te Utrecht gehouden ver- volgoungres. Het spreekt van zelf, dat vzu zoo n emigres geen directe resultaten z.jn te boeken, uaar kunnen alleen kiemen worden gelegd. Er staan aan de spondc van dit dood- zieke bedrijf echter meerdere geneesheertu, die, voor zoover ze middelen aan de hand doen, over het middel allerminst eensgezind z,n. Een radicale oplossing te gevtn die iederen schipper helpen zou, is naar mijn meenlug in deze omstandigheden dan ook niet te geven. De Regeering heeft gemeend verzachting in het benarde lot der bmnenschippers te xun- nen brengen door tegen 't advies van onge- j veer alle Kamers van ivoophuudel en FabDe- ken in al hebben deze zich bereid ver- kiaard eventueel loyaal aan de uitvoering der wet te wilien meewerken in te dienen een wetsontwerp tot Vrachtverdeeling in de Bin- ncavaarc. Het standpoint der iv.amers is u bekend. Naar mijn eerlijke overtuiging kan deze regeling het schippersbedrijf niet uit zijn desolaten toestand opneffen. Alle schippers lijden -onder deze omstuudigheden aan een tekort. Het wetsontwerp kan alleen oorzaak worden, dat van het tekort dat sommigen hobben, nog iets wordt overgeheveld naar nen die niets hebben. Die regeiing zal dus geen redding brcugen aan het bedryf. Er sehuilt echter een gevaar in, een gevaar voor vracht- verminderlng, een gevaar voor vrachtverplaat- sing, het gevaar voor verhooging van aancod van scheepsruimte door buitenlandsche schip pers, al Is het ook, dat over die bezwaren, welke door de manncu uit de practijk onder de aandacht zijn gebracht by de behandeling in de Tweede Kamer der Staten-Generaal wel te gemakkelyk is heengegleden, hetgeen voortvloeit uit onbekendheid met de werke- l.ke toestanaen, en mcu tolykbaar de schip pers, die zich in deze als het ware vastklem- men aan een stroohalm, met het aannemen van deze regeling voldoening heeft wil.en schenken. Het is echter wel opmerkelijk, dat het Weekblad Schuttevaer, dat ook op de tot stand koming dezer regeliig heeft aangedron- gen, en het aan de Kamers van Koopnandel kwalyk bleek te nemen, dat zy tegen dcce regeling adviseerden, thans ,nu het ontwerp door de Tweede Kamer Is aangenomeu, een geheel ander geluid heeft laten hooren, en de schippers al gewaarschuwd heeft, dat zij er zich niet teveel van moeten voorstellen. Mcu maakt zich van het advies der Kamers een onjuiste voorstelling. Deze zouden, evenzeer als aan alle andere takken van ons volks- bestaan, ook aan de scheepvaart het meest gmstige bestaan gunnen. Het is echter hunne taak om, wanneer zy een maatregrl voor het beoogde doel dcelloos achten, en warmer zij daarin bovendien een gevaar zien vcor het overig hedrijfslevcn, eon waarschuwende stem te doen hooren. Bovcudien heeft onze Kamer niet nagelaten enkele andere middelen, die naar onze mecuing doeltreffond zouden zijn, in overweging te geven. De R-oorrespondent van het „Handelshlad" meldt het volgende: Naar aanleiding van het bovenstaande zy er op gewezen, uat men officieeie regenspra- ken altijd met bijzondere aandacht moet lezen. koo is net zaax er op te letted, dat in het hier afgedrukte communique de nadruk valt op de woorden: „het departement" en „het huidige kabinet". Want er ligt inderdaad w61 een plan tot verlaging der werkloosheidskosten gereed alleen, het is niet een plan van het departe ment uoeh een, aanvaard door het kabinet. Voor de komende regeering ibehceft het daarom geen geringere waarde te hebben. Zij zal ongetwijfeld eventueel haar voordeel kun nen doen met den voorbereidenden arbeid, ver- richt door eenige functionarissen. Deze, waar- lijk niet de eersten de besten, hebben in ver band met de noodzakeb kheid de zware lasten, die de huidige steunregeling aan de cponbare kas cplegt, wat mindt-r arukkend te maken, een plan ontworpen waardoor het totaal der aan de werkloosheidsuitkeeringen verbenden uitgaven tenmiaste met 25 zal dalen. Let wel, het betreft hier een daling van het totaal der ko3ten, want het is niet zoo, dat ruwweg alle normen, ook de laagste een verlaging met 25 zullen ondergaan. Het kabinet, dat straks zal optreden, zal dus wel degelijk een plan omtrcat een andere, minder kostbare, regeling t.a.v. de werkloos- heidsuitkeerinigen gereed vinden, dat welis waar niet van het departement of van het zit- trnd ministerie, doch niettemin van deskun- dige handen afkomstig is. Een onjuist bericht. De „Haagsche Courant" schrijft: In verband met een bericht in het „Han- delsblad", dat door eenige hooge functionna- rissen een plan zou zijn ontworpen, waardoor het totaal der uitgaven voor werkloozenzorg met tenminste 25 zou dalen, deelt men ons mede, dat by geen der ambtenaren by het departement van Binnealandsche Zaken, met de uitvoering der werkverschaffing en steun regeling belast, van een dergelijk plan lets bekend is. DE DIENSTWEIGERING OP DE JAVA. De „Javabode" meldt, dat de kapitein ter zee J. T. A. J. Brumsma, commandant van de „Java", die eerst sedert October 1932 in Ned.-Indie vertoeft, van bet commando is ont- heven in verbaud met slap optreden tijdens de dienstweigering aan boord van zyn schip. BEZWAREN TEGEN OMZETBELASTING. De Bond van Nederlandsche graan- en zaadimporteurs en het Comity van graan- handelarca te Rotterdam en de vereeniging Amsaerdamsche Graanbeurs te Amsteraam, welke vereenigingen nagenoeg den geheelen Nederlandschen invoerhandel in granen om- vattcu, hobben een adres gezonaen aan de Tweede Kamer naar aanleiding van het wets ontwerp tot heffing eener omzetbelasting. Zij hebben aanleiding gevonden te wyzen op de zeer emstige beareiging vaa het Nederland sche bedryisleven, welke dit wetsontwerp in- houdt. In de eerste plaats geldt deze bedreiging den tusschenhandel, door wiens bemiddeiing de hier te lande vervaardigde, of van buiten aangevoerde goederca, den verbruiker berei- ken. Den omzetbelasting immers, zooa.s die in het aanhangige wetsontwerp wordt voor- gesteid, versterkc aanzienlyk de neigmg om ae hemiddeling van den tusschenhuuaei te beperken, omdat zij iederen schakei van den tusschenhandel evenveel duurder maakt al3 de omzetbelasting bedraagt. Het wetsontwerp zou aan den tusschen- heudel zyn werkkrmg ontnemen Indien een omzetbelasting noodzakelyk mocnt worden geacht, dan zal daaroy, naar de meening van adr., rekening dienen te wor den gehoudtu met de bezwaren, opdat niet door de benadeeling van ons bedrijfsievea op- nieuw juist die Neaeriandsche weivaartsoroa- nen worden geschaad, waaruit deze beiasting baar opbrengst zou hebben te putten, cu by welker instandhouding de geheele Nederland sche samenleving zulk een overwegtud belang heeft. DE KAMERVERKIEZINGEN. In ,,de Nederlander" heeft v. R. een opgave gepubliceerd van het percentage op de ver schillende partijen uitgobracht oy vorige ver- kiezlugea. Volgens deze berekening verkregen de par- tyen procentsgewijze bet volgend aantal stem- men: (Wordt vervolgd.) 1918 1922 1925 1929 R.-K. Staatspartij 29.47 23.85 28.62 2J.63 R.-K. anderen 1.10 1.15 0.70 Anti-Revol. 13.35 13.73 12 23 11.58 Chris.-Kist. 6.54 10.88 9.80 10.44 Goref. Staatk. 0.38 0.91 2.02 2.27 Herv. Geref. 0.69 0.98 1.03 Chr. Dem. enz. 1.90 1.35 0.90 0.40 Liberalen 13.12 9.88 9.14 7.37 Vrijz. Democr. 5.32 4 59 6.06 6.18 Soc. Dem. S.D.A.P. 22.04 19.38 22.90 23.81 idem overigen 3.17 0.91 0.94 0.70 Communisten 183 1.10 1.70 Ac der en 4.21 4.90 4.07 4.16 DE WEKKIXJOZENSTEUN. Het Haagsche Correspondentiebureau meldf In ,,Het Volk" van Donderdagavond wcrdt gezegd dat de cfficieuze tegenspraak, welke i3 gepubliceerd inzake een bericht, vea genoemd blad betreffende het artikel ,,De strop ligt al voor de werklcozen gereed", alle waarde mist. Volgens de medcdeeling van „H;t Volk" toch sou do regeling tot verlaging van steun- en werkverschaffingsnormen reeds ten departe- mente zijn gereed gemaakt. Cns wordt venwege het departement na- drukkcCijk verklaard, dat geonerlei regeling tct verlaging der ncrmen gere.ed gemaak.t is. Dr is das geen sprake van, dat het huidige kabinet plnanen heeft klaar liggen, welke het nicuw te vormen kabinet eventueel zou kun- nen ovememen. NEDERLAND EN WASHINGTON. Naar „De Telegraaf" verneemt heeft het departement van Buitenlandsche Zaken een telegram ontvangen van den Nederlandschen geizant te Washington, waar'u deze mededeelt dat de Amerikaansche staatssecretaris hem. heeft uitgen-oodigd ter voorbereiding van de economische besprekingen ts Washington het Nederlandsche standpent uiteca te zetten. Dit is ecu gelijksoortige uitnoodiging als Belgie ontvangen heeft. Dezs uitnoodigiEg betreft dus niet de deelineming aan de bespre kingen zelf. Ook Belgie zal daaraan niet deel- nemen, maar is slechts uitgenocdigd zjin stcndpunt uiteen te zetten. Vermoedelyk zal dan ook uit Nederland niemand worden afge- zonden om te Washington aan dit vetrzoek te valdoen, maar zal de Nederlandsche gezant te Washington met het ui'teemzetten vru het Nederlandsche standpunt belast worden. DEMONSTR.ATIEF CONGRES VAN N.V.V. EN S.D.A.P. In de groote zaal van den Haagschea Die- rentuin is Zaterdag onder auspicien van N.V.V. en S.D.A.P. een drukibecocht demcustratief congres gehouden als protest tegen het op treden van den Minister van Defensie terzake het verbod van lidmaatschap van fcepaaids orgar.isaties, het verfced tegen de bladen van de Arbeiderspers en als protest tegen de pleu- nen der regeering tot wyziging van het Rijks- ambtenarea-reglement- VEKSNELDE BRUGGENBDUW. Verschc.nen is het voorloopige ver slag van de Tweede Kamer betreffeade het wetsontwerp tot het gevra van vryheid aan de regeering cm een ccacessie tot tolhefflrg te verieenen aan de op te richtem N.V. ..Versnelde Brug- genbouw".

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1933 | | pagina 5