Ter Neuzensche Courant
Tweede Blad.
BINNENLAND I
Maandag 24 April 1933. No. 8981
VAN
KAMER VAN KOOPHANDEL EN
FABRIEKEN VOOK Z.-VLAANDEREN
TE TER NEUZEN.
De Kamer hield Zaterdagmiddag bare
eerste baeenkomst in dit jaar.
Tot Vcorzitter dor Kamer werd herkozen de
beer J. A. van Rompu, tot afdoeitngs-voorzit-
ters de heeron P. A. Neeteson on J. M. Ogge
en tot hunne plaatsvervangers de heerein C.
Wind van Merkesteyu en A. de Vrieze. In de
commissi® voor bet Handelsregister werden
herbenoemd de neeren A. van 't Hoff en A. J.
Wtjffels en benoemd de beer I. van Melle. Tot
leden der financieele commissie werden her-
benoemd de beeren A. vm't Hoff en G. F. P.
van der Perjl, en benoemd de beer Willy van
Waesberghe.
De vergadoring werd door den Voorzitter
geopend met de volgsnde toespraak:
Mflne Heeren.
Verschillende omstandigheden zijn oorzaak
geworden dat er reeds een groot deel vm het
jaar verstreken is, nu we voor het eerst bij-
een zyn, doch, der traditie getrouw, wil ik
toch nog u een welkom toeroepen, onder het
uitspreken van de beste wenschen voor u en
uwe familie en voor uwe zaken en bedrijf,
met het uitspreken van de hoop dat deze u,
aan hot eind van 1933 gekomen, stof tot te-
vredenheid zullen mogen geven.
Herdenking van L. F. M. van
Waesberghe.
Na het uitspreken van dezen wensch wil ik
ook een woord van dankbaarheid laten hooren
een woord van dank, dat het ons gegeven is
elkaar in dezen kring weer te ontmoeten, al
moet ik daaiaan een woord van weemoed ver-
binden, dat we er <§<5n uit onzen kring missen,
dien we sinds onze laatste vergadering naar
eyn laatste rustplaats hebben moeten verge-
xellen. Ik ben ten voile overtuigd, mijne hee
ren, dat het plotseling overlyden van het lid
onzer Kamer, den heer Louis van Waesber
ghe, in den aanvang van dit jaar. u alien,
evenals my, ten zeerste heeft getroffen. Het
was toen nog kort geleden dat we hem in de
vergadering onzer Kamer hadden ontmoet, en
hem met de voile energie waarover hij be-
schikte een toekomst-ideaal hebben hooren
verdedigen, waarbij het zeker niemand voor
oogen slond, dat zijn krachtige geest reeds
zbo spoedig aan dat werk zou ontvallen. Het
was mij gegeven de ontwikkeling van den
overledene van knaap tot jongeling, tot man
te volgen en ik heb hem zien treden in de
tradities zijner familie, wier voile aandacht,
nevens de behartiging der omvangrijke per-
aoonlijke zaken, uitging naar de behartiging
j ter niet uitblijven dat, waar de voor die on-
j dersteuning noodige bedragen niet door bespa-
ring op andere uitgaven konden worden ge-
vcnden en de opbrengst der belastingen we-
gens daling der inkomens verminderde, de
verschillende belastingen tot een zeer hoog
peil, in de meeste gevallen tot de wettelijke
maxima, moesten worden opgevoerd.
Indien er dus niet eenige verbetering komt
in de inkomsten, moet men zich met zorg
afvragcu, of die toestand zal kunnen worden
bestendigd. Een geringe opleving kan voor
ons gewest van beperkten omvang reeds van
groote beteekenis zijn.
Toestand zorgvol; niet hopeloos.
Wanneer men den toestand in het algemeen
overziet, kan het moeilijk anders, of het over-
zicht daarop moet somber gesteld zijn, doch
wanneer men in details komt, blijkt ook, dat,
al zijn het er weinige, er toch ook nog lichtere
wolken zijn, waarachter het licht schynt te
gloren, om b'j' de minste toeneming in kracht,
ten voile te gaan schijoen.
Een beeld van het gewone handelsverkeer
geven toch zeker ook wel de posterijen en in
dien ik dan vergelijk de ontvangen statistie-
ken over 1932, met die vm het jaar tevoren,
blijkt, dat de geheele omvang van het geldelijk
verkeer vrijwel stationnair is gebleven.
Bevolking.
De toeneming der bevolking was hooger.
Het aantal inwoners bedroeg op 1 Januari
1933 82.688, het jaar te voren 82.081, alzoo
een toename van ruim 600 zielen. Te consta-
teeren valt een toeneming der bevolking van
de grootste gemeenten, terwijl die met een
reeds klein aantal inwoners meest alle in
dalcnde lijn blijven gaan.
De bevolking van Ter Neuzen nam toe met
209, Breskens met 82, Hulst met 73, Axel met
69, Hontenisse met 67, Sas van Gent met 23,
Westdorpe met 32, St. Jansteen met 28. Uit
de cijfers van het verloop der bevolking is
weinig anders te constateeren dan een ver-
8chuiving naar de centra van Industrie en
handel. Overigens zjtn er ook onnaspeurbare
w'rizigingen. Wat is b.v. de reden van de ver-
mindering te Graauw, met 35 inwoners, waar
het vertrek het aantal vestigingen met meer
dan 100 overtrof, tegenover een toename
van Zuiddorpe met 30 personen, waar de ve3-
tiging 50 grooter was dan het vertrek?
Daarin werken wel toevallige omstandigheden.
De haven van Ter Neuzen en het
kanaal GentTer Neuzen on de
Nederlandse.h-Belgische onderhan-
delingen; „geruchten" en „de wer-
kelykheid".
Nog kunnen in dit overzicht punten die
reeds vroeger werden aangestipt, herhaald
worden. De kwestie der loodsgeldsn voor de
haven van Ter Neuzen, die als valuta-gevolg
het zevenvoud bedragen van de tarieven, toe-
gepast voor de Belgische Scheldehavens, en
de concurrentiemogelijkheid zeer cugunstig
be'invloeden, bleef onopgelost.
De kwestie der havenkosten is overigens
niet beperkt gebleven tot die der haven van
Ter Neuzen. Ook in de groote Nederlandsche
zeehavens hebben die de voile aandacht der
betrokken autoriteiten. Het uitzicht op een
plan: 9 millioen gulden, te besteden aan uit-
boaw der havenwerken te Ter Neuzen. Het
mag bij de Kamer van voldoende bekendheid
geacht worden, dat het vocrloopig slechts
gaat over een gedeeltelijke uitvoering van
het plan, geraamd op 3 millioen. Na de vol-
tooiing dezer eerste uitbreiding is het te voor-
zien, dat voor de naaste toekomst op vol-
djende wijze in de behoefte der haven, zoo-
wel wat betreft kaderuimte als opslagplaats,
zal voorzien zijn. Ik knoop hieraan den wensch
vast, dat, nu de eerste siappen zijn gezet, de
uitvoering van dit werk regelmatig zal kun
nen worden voortgezet, aangezien het ook als
een funk object van weikverruiming is te
beschcuwen, dat in deze tyden niet anders
dan welkom kan zijn. Een woord van dank
aan den tegenwooraigen bewindsman bij het
Departement van Waterstaat, tijdens wiens
bewind dezs uitbreiding werd ontworpen en
die deze ook in het Staatsblad wist te bren-
gen, is hier zexer op zyn piaats. Ik hoop ook,
oat de h.ervan verwachte resu.taten voor
Ter Neuzen en omgeving in de toekomst niet
zullen uitblijven.
Kanaal HulstAxel.
Kanaliseering van Zeeuwsch-Vlaanderen
kwam geen stap verder, integendesl, de stand
der zaak werd er niet gunsuger op. Vverd
vroeger van de Regeeringstafel verklaard,
wanneer ge.nformeera wera naar den stand
der uitvoering van het Waterstaatsplan voor
dcortrekk.ng van het kanaal van de Axelsche
Sassing naar Hulst, dat het onderzoek nog
hangende was, de tegenwoordige Minister van
Waterstaat heett bij de behandeling der laat
ste begrooting te kennen gegeven, dat van
hem deswege geen voorstel te verwachten is.
Hoe verder we verwijderd gaan leven van het
overgangstijdperk I918-19i9, hoe meer de
destijds ten opzichte van Zeeuwsch-Vlaande
ren gedane toezeggingen en beloften ver-
vagen, waarvan ook de gestadige wisseling
van regeeringspersonen wei een aer oorzaken
is. Vroeger is van de Regeeringstafel ook
nog wel gezegd, dat de streek meer zou ge-
hApen zijn door uitbreiding van de tramlijnen
vocr goederenvervoer, doch daaromtrent werd
nog geenerlel beslissing vernomen.
der belangen van de stad hunner inwoning in parti£ele oplossing voor de Nederlandsche
a zz3'/nnuurcoVl.\nadTlHprPn 1T1 I 4
bet byzonder, en van Zeeuwsch-Vlaanderen in
bet algemeen.
Gtj hebt den overledene, sinds de instelling
dezer gewestelijke Kamer als uw mede-lid
kunnen begroeten en getuige kunnen zijn van
de liefde die hij voor ons gewest koesterde,
van da toewyding waarmede hij zich voor de
verschillende belangen gaf en wij hebben hem
in zijn werk zeker algemeen leeren waardee-
ren als een verdienstelyk medewerker in onzen
kr.ng. By zijn uitvaart heb ik, ook namens
de Kamer, hulde gebracht aan zijn werkzaam-
heid, en ik ben overtuigd dat, waar wij hem
met weemoed gedenken, zyn nagedachtenis
by alien steeds in aaagename hennnering zal
voortleven.
(De ledan verrijzen onder het acohooren
dezer laatste woorden van hunne zetels.)
Ondertusschen schrijdt het leven voort en
Stelt zijn eischen. De opengevallen plaats
moest worden vervuld. Zooals uit het ingeko-
men rapport der Commissie uit de Kamer
blijkt, is in de opengevallen plaats tot lid
der Kamer gekozen de heer Willy L. J. M. v.
Waesberghe en besloot de Commissie tot zijne
toelating. Ik heet den heer Van Waesber
ghe in onzen kring hartelijk welkom, beveel
bem de belangen der Kamer en die van het
gewest, dat zy te behartigen heeft, ten zeer-
ete aan, en vertrouw, dat ook hij er naar
streven zal in dit opzicht den naam der fami
ne Van Waesberghe hoog te houden.
Ten slotte spreek ik de hoop uit, dat, waar
ana in dezen zorgvollen ttjd velerlei ernstigen
arfceid wacht, ons de noodige krachten en be-
leld zullen worden geschonken, om ook als
leden van dit college dien arbeid naar be-
hocren te verrichten, en dat, onder den Zegen
des Allerhoogsten, die arbeid zal strskken tot
toevcrdering van de algemeene landsbelangen
en die der streek welke wij vertegenwoordigen
In het bijsonder.
Algemeen overzicht.
En thans zult u van my nog verwachten een
terugblik op bet afgeloopen jaar en den toe
stand van handel, Industrie, landbouw, scheep-
vaart en wat dies meer zij, in ons Gewest. Gij
alien, die ieder in zijn eigen zaken of bedrijf
de gevolgen ondervir.dt van den eeonomischen
tcestand waarin niet alleen ons Gewest, niet
alleen ons land, doch ongeveer de geheele
wereld vervallen is, zult kunnen begrijprn, d^.t
die taak dltmaal met weinig opgewektheid
kon worden vervuld. Kon ik nog het vorig
jaar, al was de druk ernstiger, de Inzinking
grooter geworden, een hoop koesteren van
een inzinking van tydelgken aard, het schijnt,
my toe dat we de gedacbte aan die tijdelijk-
heid moeten laten varen, dat misschien wel
ongeveer het laagste peil op verschillende ge-
bied is bereikt, doch dat we ons met de ge-
dachte vertrouwd moeten gaan maken, dat
de eocnomische toestand zich voorlooplg op
dat peil zal gaan stabiliseeren, en ik vrees,
dat, nu in verschillend opzicht van crisis-
toestanden gesproken wordt, het woord „cri-
sis" door „chronisch" zal moeten worden ver-
vangen.
De gevolgen der inzinking drukken, zooals
wel te begrypen is, ook ten voile op het ge-
bled enzer Kamer, al is het, dat de crisis hier
doer bjzondere omstandigheden eerst later
heeft doorgewerkt. Er waren nog enkele
lichtpunten, werkgelegenheid bij de bestaande
en nog normaal werkende bestaande of op-
gerichte industrieele ondernemingen doch,
aangezien ook deze, de een na de ander den
druk der ongun3tige omstandigheden begon-
nen te ondervinden en hun productie moesten
inkrimpen, verminderde die werkgelegenheid
en nam de werklcosheid esn ongekende om
vang. Een en ander legde een zware last cp
de gemeenschap. In de meeste gemeenten
werd, waar mogeiyk door werkverschaffing,
of anders door een steunregeling, tegemcet
gekomen aan de eerste behoeften der werk-
Scheldehavens is naar mijne meening, nu de
herzien'ng van het Verdrag van 1839 tussohen
Nederland en Belgie tot een niet berekenbare
toekomst is verschovca, binnen afzienbaren
tyd niet te wachten.
Evenzoo staat het met de electrificatie der
kanaalbruggen te Sluiskil cn Sas van Gent.
Ik moet hier herhalen, dat dit zoowel het
verkeer te land als te water zou ten goede
komen, en het is wel te betreuren, dat die ver
betering in het landverkeer op Nederlondschen
bodem niet te verkrijgen is, omdat Interna
tionale verhoudingen een beletsel zijn voor het
voeren der daartoe noodige onderhandelingen
met de betrokken buitenlandsche mogendheid,
die, blijkens verstrekte inlichtingen weiger-
achtig bleek, daarover partieel te onderhande-
len.
De kwestie van het verruimen van het
kanaal naar Gent op het Nederlandsch ge-
deelte en het bouwen eener nieuwe grootere
zeesluis te Ter Neuzen, ten behoeve der vaart
op Gent, bleef evenzeer onopgelost. De agita-
tie die in de Nederlandsche en Belgische pers
is gewekt is rondom het Nederlandsch-Bel-
gisch Verdrag, waarbij veel gebruik werd ge-
maakt van geruchten en niet te controleeren
mededeelingen van niet-verantwoordelijke
personen, betrok in den loop van het jaar ook
de s'.ulsbouw en de belangen van Ter Neuzen
in die geruchten. Met name werd een bericht
verspreid, dat ven wege de Nederlandsche
Regeering aan die te Bmssel zou aangeboden
zyn het bouwen eener nieuwe sluls te Ter
Neuzen zonder daarvoor een compensatie te
vorderen. Niettegenstaande ons by de ter-
stond ingestelde informatie daaromtrent de
meest nadrukkelijke tegenspraak werd gege
ven, werd dat gerucht toch volgehouden. Uit
hetgeen over deze zaak in den laatsten tyd is
vernomen, en dat is weergegeven in een
agendapunt van deze vergadering, biykt over-
duldeliik de onjuistheid van het vermelde ge
rucht. De stelling onzer Regeering op dit punt
is, naar bleek, dat de toepassing der speciale
tarieven op de Belgische spoorwegen voor de
haven van Ter Neuzen, zooals die tot Augus
tus 1914 bestenden, zelfs niet als een com-
persat'e zijn te beschouwen, dat die op grond
van vroegere toezeggingen van de Belgische
regeering zonder meer behooren te worden
herste'd, doch vraagt voor hare medewerking
aan de verruiming van den toegang voor de
vaart naar Gent een compensatie in het Oos-
ten des lands, een opheffing van den zgn.
stop van Lanaye, ten behoeve der vaart tus-
schen Luik en Maastricht. Dat de Maas ter
plaatse is gekanaliseerd voor schepen tot een
tonnenmaat van 2000, doch de grootste slui3
te Lanave slechts werd ingericht voor sche
pen tot 650 ten, wordt op zijn zachtst geno-
men, ook als een onvriendelijkheid van Bel
gische zijde beschouwd.
Uitbreiding der haven te Ter Noazen.
Na het sobere voorstel dat de Regeering bij
de begrcoting voor 1932 had gedaan ten be
hoeve van uitbreiding der haven te Ter Neu
zen, werd op de begrooting voor 1933 een post
goplaatst van 60.C00, ten behoeve van de
eerste omteigening der gronden, terwyi wij in
den loop der maand October werden verrast
met de Koninkiyke boodschap, waarbij aan
de S.a'.en-Generaal werd aangeboden het
wetsontwerp tot verklaring van het alge
meen nut der onteigening van perceeie.n, erl-
d:e.:stbaa:heden en andere zakelijke rechten,
nocdig voor u tbreidlng van de havenwerken
te Ter Neuzen. Hoewel na de reeds gevallen
be ljiten in de Staten-Generaal (feitelijk was
over het beglnsel beslist door den Memorie-
pest op de bcgrccting vocr 1930) dit weto
on.werp te verwachten was, verscheen het
toch nog vlugger dan verwa~ht werd. en
wekte in kringen, die minder met de situatie
cp de hoogte waren, en d't als een geheel
nieuwe zaak beschouwden, byzonder opzien,
loozen, met steun van het Ryk. Het kon ech- in verband met het eindcyfer van het volledig
De landwegen.
Voor wat de landwegen betreft, kan ik thans
verbeteringen of aanstaande verbeteringen
memoreeren. De nieuwe verbinding tusschen
Oostelijk en Westelyk Zeeuwsch-Vlaanderen,
van den Clarapolder over Pyramide met IJzen-
dyke, werd voltooid. Nu ze er is, springt de
grooce verbetering die daardoor werd ver-
kregen, nog maar eerst in 't oog.
De verbetering van den weg Driekwart
Philippine, waarvoor door de Kamer ook
meer^.aien is gepleit, is verzekerd, dank zy
den steun van de aangrenzenae gemeenten
Ter Neuzen, Sas van uent en Westuorpe, die
daarin Philippine als onderhoudsplichtige te-
gemoetkomen, terwyi van rykswege ook nog
12ya der aanlegkosten als subsidie boven
de byurage uit het wegentonds wordt ver-
leend.
uok de verbetering van den weg van af
Zaamslag-Veer tot de aansluiting aan den
weg HuistWalscorden is verzekerd. In het
najaar is reeds met het werk over een deel
van dat wegvak aangevangen.
Aan den weg van St. Jansteen over Heikgat
in de richting Koewacht wordt reeds gewerkt.
Of ook zal kunnen begonnen worden aan het
deel van den weg op Koewacht hnngt nog van
omstandigheden af, die in deze vergadering
nader ter tafel zullen komen.
Dank zij de toezegging door den Minister
in de zitting der Tweede Kamer gedaan mag
verwacht worden, dat ook de weg vau af K.jk-
uit tot Hulst zoodanig zal kunnen worden
verbeterd, dat deze voldoet aan de eischen
voor het modeme verkeer, ter«vyl de onder
handelingen voor het verbeteren van den weg
Axel—Roode Sluis in ecu goede richting gaan.
Stoombootdienst op de YVester-Schelde.
Voor den stoombootdienst op de Wester-
Sche.ae werd ae nieuwe vecrooot „Prinses
Juilana" voltooid. Voor den dienst tusscnen
Bre3Kensvussingen wordt nu steeds besemkt
over een groote veerboot, zoodat men op oat
veer vast i^an rexen^u op het overzetten van
auto's in betrekkel'Jk cabeperkt aantai, het
geen voor vervoer van koopwaren van groote
beteekenis is.
1 Den kleinere veerboot voor den dienst Wals-
ooraenwansweert werd op stapel gezet en is
iumiudels ook voltooid, tjrwyl weroen vooroe-
reid p.annen voor het bouwen van 3 n.eawe
mi>a. ~uo.xn voor den dienst op de Oo3ter- en
Yvescer-ticnelde.
1 Met het werk voor het inrichten der nieuwe
aanlegpiaats te Hoedekeinskerke werd, zy het
on i.gzua.ii tempj, Vuortgegaan. Ver
wacht mag worden, dat daar in oen loop van
laud in u.e hav_n aan een dryve.iue p^n^ou
zal kunnen wordcu gemeerd, zoodat men dan
ook over het veer rer NeuzenHoedeicens-
kerke cngerexend den stand van net water
van elken cnenst genruik zal kunnen ma^tu
voor net overzetten van auto's.
I Voor den dienst tusschen Walsoorden en
Z.-Beveland zal de nieuwe veerboot eerst pas
tot naar recnt kouiuu, wuuneer aan oeiae
oevers, zoowel benoorden ais bezuiden ae
Scheme nieuwe imoopnavens z.jn ingericht,
waaidoor van de iarichting voor ko^iadmg
geuruia kan worden ganiaakt. Het maken
uier havcus wordt voorbereid.
Met betrekking tot nen oienst Ter Neuzen—
Vlissmgtn was ae Minister van Vvaterstaat
niet af te brengen van zyn meening, dat deze
a.eust ,a.s z.„u^e SiechtS van lucaai belang,
niet longer v^ur sraatssubsidie In aanmerktng
ken komen, in tegensteilmg met ae anaere
veerdiensten over oe Westcr-Scht-.de. Ik acut
die meenihg emnvechtbaar, aocn aaartegen
vait vcor i oogeiuniik niets te doen. uvcri-
gtns werd de mnetKouis van deu n.enst n.et
ontkend, terwyi cok bieek dat de besparing,
die ae ophetting van deze di.ust zou brengen,
aan.u.rr.eiyK nger bieef aan men vroeger
oppervlakkig meenJe. Daai'oy kwam cok naar
voren, dat opheffing van dan dienst het pu-
bliex dat daurvan gobruik maakta, ernst.g
zou dupaeren, zoowel wat betreft tijdverlies als
duuraer reiztu. Dy pjanncn u.e wt.nj ont-
woi'paa voor opheiting van t.d/erlies en prys-
verschil in da Kostan aer reis bleek, dat aimr-
nnnst besparing zou worden verkragon. Ge-
lukkig besloten de Provinciala Staten, zy het
dan ook ais proef, ea met oeperx.ug dar vaar-
tyden tot 3 vice-vc-rsa op de dngen dar week,
tot bester.diglng van dezem dienst.
Schocpvaart verkeer.
De bedirijvigheid in de haven van Ter Neu
zen ondervond cok zeer deu druk der tyden.
Weliswaar kwamen dit jaar enkale hjut-
ladlagen, doch dit bleef ver boncdan Je gia-
stige jaren. Gcaiengde ladingen warm stij-
g.i.u, pypaarda normaal, yzer cn stconkolea
aalanae. rvret L jegrip vau _a schtpea vmr
S.u.o.tu kwa_iaa n.:j..cn 2i5 zcesahepen, met
con irdoud van 29J 816 .rag. tcnacn, cerw.jl 317
zaesolieipm met eca inhoud v. n 320.840 r.g.
tonnen van Ter Neuzen uitvoerea. Blijkcn3
de gegevens van het Centrstal Bureau voor de
Statistiek was het totaal van het haven-ver-
keer (in- en uitvoer) te Ter Neuzen (waar-
cuder Sluiskil en Axel) ter zee 596.727, langs
de rivieren 492.794, samen 1.089.521 tonnen,
welke cijfers over het jaar 1931 waren resp.
455.838, 631.410, samen 1.087.246 tannen.
Met bestemmimg voor Gent werden opge-
schut 2128 zeeschepen, met een iuhoud van
1.758.199 reg. tonnen, tegen 2809 met
2.379.571 in het jaar te voren.
Met bestemming voor Sas van Gent kwamen
binnen 36 zeeschepeu met een inhoud van
29.058 reg. ton; het jaar te voren 56 schepen,
met 48.650 reg. ton inhoud.
Om te lossen kwamcu te Ter Neuzen binnen
2776 binnenschepen, met een inhoud van
487.527 reg. tonnen (het jaar tevoren 2879 met
469.406 ton) terwijl met lading vertrokken
2499 binncuschepen, metende 535.049 ton( (het
jaar te voren 2751, metende 655.064 ton). Van
de binnenkomende schepen was het aantal al
zoo iets kleiner, doch de inhoud grooter.
Grooter was de aanvoer van steenkolcu, hout,
meststoffen, grind en zand .vischsoorten, ge-
ringer die van stukgoederen en gemengde
lading, natuursteen en aardappelcn. Normaal
was die van gebakken stean, water en _zer-
erts.
Voor uitvoer was aanmerkelijk lager die van
natuursteen, gebakken staen, meststoffen, ter
wijl de uitvoer van stukgoederen, gemengde
lading, beetwortelen, graan enz. hooger was.
Aan de Axelsche Sassing kwamen 575 sche
pen, metende 73 358 reg. tcunen, en vertrok
ken 575 schepen, metcude 73.657 reg. tonnen
(het jaar te voren waren die cijfers resp. 538
schepen met 66.837 reg. tonnen aangekomen
en 539 met 66.937 reg. tonnen vartrokkea).
Aanmerkelijk hooger was de aanvoer van
hooi, stroo en vlas, en die van graan, terwijl
die van stukgoed is gedaald. Geringer was
de uitvoer van aardappelen, hooger die van
graan en uien.
Scheepvaartbedrijf.
Het komt mij gepast voor, ook een woord
te wijdcu aan de scneepvaart zelf, een bedrijf.
dat, als gevolg van ae groote schecpsruimce
bij weinig beschikbaar komende vracht, zoo
wel de zeevaart als de binnenvaart, geweldig
in de knel is gekomen. Zooals het overai
gaat waar de prys zich regelt naar vraag en
aanbod, zijn do scheepsvrachten gedaald tot
bedragen waarbj van een iocuend varen geen
sprake meer kan zyn. De schepen zyn er
echter, en de schippers, de reeders wilien ze
laten varen. Het gaat ermede zooals in andere
bedrijven, men neemt tegen te lage prijz.u
vracnt aan, om werk te hebben, om den tijd
door te komen, in afwachting van betere
tyaen.
By het alhier in het afgeloopen jaar gehou-
den Binncuscheepvaartcongres, dat in zyn
organisatie welgesiaagd mag heeten en waar-
op de Kamer wegens den daaraan verleenden
steun, met voldoening mag terugzien, werden
behalve de vaar»vegen, ook de eccuomische
omstandigheden der binnenscheepvaart onder
de oogen gezien. Het bleek een zeer moeilijk
vraagstuk. De bespreking daar van werd
voorigezet in een te Utrecht gehouden ver-
volgoungres. Het spreekt van zelf, dat vzu
zoo n emigres geen directe resultaten z.jn te
boeken, uaar kunnen alleen kiemen worden
gelegd. Er staan aan de spondc van dit dood-
zieke bedrijf echter meerdere geneesheertu,
die, voor zoover ze middelen aan de hand
doen, over het middel allerminst eensgezind
z,n. Een radicale oplossing te gevtn die
iederen schipper helpen zou, is naar mijn
meenlug in deze omstandigheden dan ook niet
te geven.
De Regeering heeft gemeend verzachting in
het benarde lot der bmnenschippers te xun-
nen brengen door tegen 't advies van onge- j
veer alle Kamers van ivoophuudel en FabDe-
ken in al hebben deze zich bereid ver-
kiaard eventueel loyaal aan de uitvoering der
wet te wilien meewerken in te dienen een
wetsontwerp tot Vrachtverdeeling in de Bin-
ncavaarc. Het standpoint der iv.amers is u
bekend. Naar mijn eerlijke overtuiging kan
deze regeling het schippersbedrijf niet uit zijn
desolaten toestand opneffen. Alle schippers
lijden -onder deze omstuudigheden aan een
tekort. Het wetsontwerp kan alleen oorzaak
worden, dat van het tekort dat sommigen
hobben, nog iets wordt overgeheveld naar nen
die niets hebben. Die regeiing zal dus geen
redding brcugen aan het bedryf. Er sehuilt
echter een gevaar in, een gevaar voor vracht-
verminderlng, een gevaar voor vrachtverplaat-
sing, het gevaar voor verhooging van aancod
van scheepsruimte door buitenlandsche schip
pers, al Is het ook, dat over die bezwaren,
welke door de manncu uit de practijk onder
de aandacht zijn gebracht by de behandeling
in de Tweede Kamer der Staten-Generaal wel
te gemakkelyk is heengegleden, hetgeen
voortvloeit uit onbekendheid met de werke-
l.ke toestanaen, en mcu tolykbaar de schip
pers, die zich in deze als het ware vastklem-
men aan een stroohalm, met het aannemen
van deze regeling voldoening heeft wil.en
schenken. Het is echter wel opmerkelijk, dat
het Weekblad Schuttevaer, dat ook op de tot
stand koming dezer regeliig heeft aangedron-
gen, en het aan de Kamers van Koopnandel
kwalyk bleek te nemen, dat zy tegen dcce
regeling adviseerden, thans ,nu het ontwerp
door de Tweede Kamer Is aangenomeu, een
geheel ander geluid heeft laten hooren, en de
schippers al gewaarschuwd heeft, dat zij er
zich niet teveel van moeten voorstellen. Mcu
maakt zich van het advies der Kamers een
onjuiste voorstelling. Deze zouden, evenzeer
als aan alle andere takken van ons volks-
bestaan, ook aan de scheepvaart het meest
gmstige bestaan gunnen. Het is echter hunne
taak om, wanneer zy een maatregrl voor het
beoogde doel dcelloos achten, en warmer zij
daarin bovendien een gevaar zien vcor het
overig hedrijfslevcn, eon waarschuwende stem
te doen hooren. Bovcudien heeft onze Kamer
niet nagelaten enkele andere middelen, die
naar onze mecuing doeltreffond zouden zijn,
in overweging te geven.
De R-oorrespondent van het „Handelshlad"
meldt het volgende:
Naar aanleiding van het bovenstaande zy
er op gewezen, uat men officieeie regenspra-
ken altijd met bijzondere aandacht moet lezen.
koo is net zaax er op te letted, dat in het
hier afgedrukte communique de nadruk valt
op de woorden: „het departement" en „het
huidige kabinet".
Want er ligt inderdaad w61 een plan tot
verlaging der werkloosheidskosten gereed
alleen, het is niet een plan van het departe
ment uoeh een, aanvaard door het kabinet.
Voor de komende regeering ibehceft het
daarom geen geringere waarde te hebben. Zij
zal ongetwijfeld eventueel haar voordeel kun
nen doen met den voorbereidenden arbeid, ver-
richt door eenige functionarissen. Deze, waar-
lijk niet de eersten de besten, hebben in ver
band met de noodzakeb kheid de zware lasten,
die de huidige steunregeling aan de cponbare
kas cplegt, wat mindt-r arukkend te maken,
een plan ontworpen waardoor het totaal der
aan de werkloosheidsuitkeeringen verbenden
uitgaven tenmiaste met 25 zal dalen. Let
wel, het betreft hier een daling van het totaal
der ko3ten, want het is niet zoo, dat ruwweg
alle normen, ook de laagste een verlaging met
25 zullen ondergaan.
Het kabinet, dat straks zal optreden, zal
dus wel degelijk een plan omtrcat een andere,
minder kostbare, regeling t.a.v. de werkloos-
heidsuitkeerinigen gereed vinden, dat welis
waar niet van het departement of van het zit-
trnd ministerie, doch niettemin van deskun-
dige handen afkomstig is.
Een onjuist bericht.
De „Haagsche Courant" schrijft:
In verband met een bericht in het „Han-
delsblad", dat door eenige hooge functionna-
rissen een plan zou zijn ontworpen, waardoor
het totaal der uitgaven voor werkloozenzorg
met tenminste 25 zou dalen, deelt men ons
mede, dat by geen der ambtenaren by het
departement van Binnealandsche Zaken, met
de uitvoering der werkverschaffing en steun
regeling belast, van een dergelijk plan lets
bekend is.
DE DIENSTWEIGERING OP DE JAVA.
De „Javabode" meldt, dat de kapitein ter
zee J. T. A. J. Brumsma, commandant van
de „Java", die eerst sedert October 1932 in
Ned.-Indie vertoeft, van bet commando is ont-
heven in verbaud met slap optreden tijdens de
dienstweigering aan boord van zyn schip.
BEZWAREN TEGEN OMZETBELASTING.
De Bond van Nederlandsche graan- en
zaadimporteurs en het Comity van graan-
handelarca te Rotterdam en de vereeniging
Amsaerdamsche Graanbeurs te Amsteraam,
welke vereenigingen nagenoeg den geheelen
Nederlandschen invoerhandel in granen om-
vattcu, hobben een adres gezonaen aan de
Tweede Kamer naar aanleiding van het wets
ontwerp tot heffing eener omzetbelasting. Zij
hebben aanleiding gevonden te wyzen op de
zeer emstige beareiging vaa het Nederland
sche bedryisleven, welke dit wetsontwerp in-
houdt.
In de eerste plaats geldt deze bedreiging
den tusschenhandel, door wiens bemiddeiing
de hier te lande vervaardigde, of van buiten
aangevoerde goederca, den verbruiker berei-
ken. Den omzetbelasting immers, zooa.s die
in het aanhangige wetsontwerp wordt voor-
gesteid, versterkc aanzienlyk de neigmg om
ae hemiddeling van den tusschenhuuaei te
beperken, omdat zij iederen schakei van den
tusschenhandel evenveel duurder maakt al3
de omzetbelasting bedraagt.
Het wetsontwerp zou aan den tusschen-
heudel zyn werkkrmg ontnemen
Indien een omzetbelasting noodzakelyk
mocnt worden geacht, dan zal daaroy, naar
de meening van adr., rekening dienen te wor
den gehoudtu met de bezwaren, opdat niet
door de benadeeling van ons bedrijfsievea op-
nieuw juist die Neaeriandsche weivaartsoroa-
nen worden geschaad, waaruit deze beiasting
baar opbrengst zou hebben te putten, cu by
welker instandhouding de geheele Nederland
sche samenleving zulk een overwegtud belang
heeft.
DE KAMERVERKIEZINGEN.
In ,,de Nederlander" heeft v. R. een opgave
gepubliceerd van het percentage op de ver
schillende partijen uitgobracht oy vorige ver-
kiezlugea.
Volgens deze berekening verkregen de par-
tyen procentsgewijze bet volgend aantal stem-
men:
(Wordt vervolgd.)
1918
1922
1925
1929
R.-K. Staatspartij
29.47
23.85
28.62
2J.63
R.-K. anderen
1.10
1.15
0.70
Anti-Revol.
13.35
13.73
12 23
11.58
Chris.-Kist.
6.54
10.88
9.80
10.44
Goref. Staatk.
0.38
0.91
2.02
2.27
Herv. Geref.
0.69
0.98
1.03
Chr. Dem. enz.
1.90
1.35
0.90
0.40
Liberalen
13.12
9.88
9.14
7.37
Vrijz. Democr.
5.32
4 59
6.06
6.18
Soc. Dem. S.D.A.P.
22.04
19.38
22.90
23.81
idem overigen
3.17
0.91
0.94
0.70
Communisten
183
1.10
1.70
Ac der en
4.21
4.90
4.07
4.16
DE WEKKIXJOZENSTEUN.
Het Haagsche Correspondentiebureau meldf
In ,,Het Volk" van Donderdagavond wcrdt
gezegd dat de cfficieuze tegenspraak, welke i3
gepubliceerd inzake een bericht, vea genoemd
blad betreffende het artikel ,,De strop ligt al
voor de werklcozen gereed", alle waarde mist.
Volgens de medcdeeling van „H;t Volk" toch
sou do regeling tot verlaging van steun- en
werkverschaffingsnormen reeds ten departe-
mente zijn gereed gemaakt.
Cns wordt venwege het departement na-
drukkcCijk verklaard, dat geonerlei regeling
tct verlaging der ncrmen gere.ed gemaak.t is.
Dr is das geen sprake van, dat het huidige
kabinet plnanen heeft klaar liggen, welke het
nicuw te vormen kabinet eventueel zou kun-
nen ovememen.
NEDERLAND EN WASHINGTON.
Naar „De Telegraaf" verneemt heeft het
departement van Buitenlandsche Zaken een
telegram ontvangen van den Nederlandschen
geizant te Washington, waar'u deze mededeelt
dat de Amerikaansche staatssecretaris hem.
heeft uitgen-oodigd ter voorbereiding van de
economische besprekingen ts Washington het
Nederlandsche standpent uiteca te zetten.
Dit is ecu gelijksoortige uitnoodiging als
Belgie ontvangen heeft. Dezs uitnoodigiEg
betreft dus niet de deelineming aan de bespre
kingen zelf. Ook Belgie zal daaraan niet deel-
nemen, maar is slechts uitgenocdigd zjin
stcndpunt uiteen te zetten. Vermoedelyk zal
dan ook uit Nederland niemand worden afge-
zonden om te Washington aan dit vetrzoek
te valdoen, maar zal de Nederlandsche gezant
te Washington met het ui'teemzetten vru het
Nederlandsche standpunt belast worden.
DEMONSTR.ATIEF CONGRES VAN
N.V.V. EN S.D.A.P.
In de groote zaal van den Haagschea Die-
rentuin is Zaterdag onder auspicien van N.V.V.
en S.D.A.P. een drukibecocht demcustratief
congres gehouden als protest tegen het op
treden van den Minister van Defensie terzake
het verbod van lidmaatschap van fcepaaids
orgar.isaties, het verfced tegen de bladen van
de Arbeiderspers en als protest tegen de pleu-
nen der regeering tot wyziging van het Rijks-
ambtenarea-reglement-
VEKSNELDE BRUGGENBDUW.
Verschc.nen is het voorloopige ver slag van
de Tweede Kamer betreffeade het wetsontwerp
tot het gevra van vryheid aan de regeering
cm een ccacessie tot tolhefflrg te verieenen
aan de op te richtem N.V. ..Versnelde Brug-
genbouw".