aver de tariefmiuren die het buitenland avera!
©ptrekt, maar Mer gaat men gemeentelgke
muren oprichten. De opzet is geweest, am de
vermomde bedel a ry te weren, maar nu willen
Burgemeester en Wethouders er voor de ge-
meente een geldwinning van maken. Ik kan
mrj daarmede Met vereenigen, tenzij men mij
zou overtuigen, dat ooze menschen in andere
gemeenten ook zooveel moeten betalen.
De VOORZITTER: Hoe bet in andere ge
meenten is geregeld weet ik niet, maar ik sta
op het standpunt, dat iedere gemeente maar
voor zichzelf moet zorgen.
De beer D. DEES vindt 20 nog weinig.
De heeir BUIJZE herinnert, dat het vent-
verlbod in het leven is geroepen ter bescher-
ming van de eigen wimkeliers, die hier be-
lasting moeten betalen en him centen ver-
teeren, terwijl de leurders uit andere gemeen
ten met de verdiensten schoot gaan. Als de
leurders uit deze gemeente in Boschkapelle,
Axel of Philippine komen, moeten ze even-
goed betalen. Een abonnement tegen een
dmbibeltje per dag is niet te veel. Het is er
eigenlijk am te doen geweest die woonwagery
van de baan te krijgen, waarvan men veel
moeilijkheden ondervindt. Hij kan het voor-
stel van Burgemeester en Wethouders
steunen.
De VOORZITTER gelooft, dat het voorstel
aeer soepel is.
De heer WISSE gelooft, dat het voorstel
veel verder gaat, dan de oorspronkelijke be
doeling van het ventverbod. Dit wordt een
beperking van den vrijen handed en dat mag
niet. Men ziet over het hoofd, dat van uit
deze gemeente ook weer menschen in andere
gemeenten gaan leuren. Het tegengaan van
vermomde bedeiarij is good, maar met het be-
lemmeren van den vrijen handel kan hy zich
niet vereenigen.
De heer KOOPMAN merkt op, dat het in
het bedang van de winkeliers ,kan zijn, dat de
leurders uit andere gemeenten worden ge-
weerd, maar de raad behoort toch ook reke-
ning te houden met de burgery, die het zal
toejuichien, dat er ooncurrentie is. Het is ook
jurist, dat er van uit deze gemeente ook naar
andere gemeenten gaan leuren en als men dan
overal diezelfde bepaling gaat toepassen, wor-
dan die menschen zeer zwaar getroffen. Ver-
kapte bedeiarij tegengaan is noodig, maar
verder moet men niet gaan.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat het
de bedoeling is de leurders die van elders
komen met kastjes zooveel mogelijk te weren,
doch daar was geen bepaalde formule voor
saam te stellen, waarom Burgemeester en
Wethouders er dit op hetoben gevonden..
De heer KOOPMAN stelt voor in plaats
van /20 per jaar vast te stellen /7,50.
De heer BUIJZE herinnert nog, dat er ook
over gesproken is, am bepaalde dagen voor
het venten vast te stellen, maar daar staat
niets van by?
De VOORZITTER antiwoordt, dat dit moei
lijkheden opleverde in verband met de men
schen die van elders naar hier kwamen.
Het amendement van den heer Koopman
wordt verworpen met 5 tegen 4 stemmen.
Voor stemmen de heeren Koopman, Maas,
Hamelink en Wisse; tegen stemmen de heeren
Buijze, Haak, Bakker, D. Dees en Van Hoeve.
L. Rjj- en nummerbewijzen.
Voor elke aanvrage ter bekoming van een
rty- of nummerbewijs 1.
M. Politievergunningen.
Voor een vergunning tot het maken van
muziek, hetzy op straat, hetzy in cafe's en
dergelijke inrichtingen, en tot het na het alge-
meen sluitingsuur geopend houden van caf6's
en dergelijke inrichtingen, geldig voor:
a. een dag /0,50;
x>. een maand f 5;
c. een jaar 40.
De heer KOOPMAN vraagt, hoeveel dagen
in het jaar de cafe's langer open mogen
birjven.
De VOORZITTER: Dit is afhankelijk van
vergunning van den Burgemeester en dat
komt zelden voor.
N. Jachtakten.
Voor het uitreiken van een jachtakte, inge-
volge de bepalingen der Jachtwet 1923;
a. voor een groote jachtakte tot alle ge-
oorloofd Jadbtbedryf 10;
b. voor een groote jachtakte als boven,
met udfczondering van de valkenjacht 3
c. voor een logeeraktie 2;
d. voor een kledne jachtakte, tot het van-
gen van waterwiM met nettem waarvan het
gebruik geoorloofd is /l;
e. voor een vergunning ingevolge art. 60
O. Buitenlandsche paspoorten.
Voor eike aanvrage ter bekoming van een
buitenlandsch paspoort, het stellen op den
pas (by de uitreiMng) van de veredschte ver-
klaring daaronder begrepen, of een nationali-
teitabewijs. 1.
Voor elke verlenging van een buitenlandsch
paspoort 1.
Voor de afgifte van een bewijs van Neder-
landerschdp f 1.
Artdkel 2.
Geen leges zpn verschulddgd voor:
1. Stukkem, in hun persoonlijk belang be-
noodigd voor personen. die door een verkla-
ning, afgegeven door den Burgemeester hun-
ner woon- of verlblijfplaats of op andere wijze
van hun onvermogen doen blijken;
2. Attestation de Vita, strekkende tot het
betalen van pensioenen, lijfrenten en andere
periodieke uitkeeringen, ten laste van den
Staat, Provdncien, Gemeenten, Waterschap-
pen of andere publiekrechteaijke lichamen:
3. de aan belanghebbenden uit te redken
Manuten, afschriften of uittreksels van be-
fOuaten, akten en beschikkdngen, houdende:
a. benoeming van ambtenaren en leden
van collegien of commissien, aan wie geen be-
zokiiging of een bezoldiging van niet meer dan
duizend gulden per jaar is toegekend;
b. verhooging van bezoldiging van ambte
naren en leden van collegien en commission,
adis de bezoldiging met de vebhooging niet meer
dan duizend gulden per jaar bedraagt;
c. benoeming tot een arnbt van gelijken of
minderen rang dan dat, betwelk de benoemde
reeds bekleedde, voor aoover aan het nieuwe
amtot geen hoogere bezoldiging is verbonden
dan aan het oude;
.4. de stukken en legalisation van hand-
leekeningen op stulkken betreefende militaire
zaken;
6. de stukken door ambtenartu benoodlgd
tot het bekomen van pensdoen en ie stukken
benoodigd tot het bekomen van wndiuiwe- en
weezeapensdoen uit tot dat doel ige-stelde
fondsen, ingevai de belanghebbende personen
door een verklaring, afgegeven door, den bur
gemeester hunner woon- of verblijfMaats, of
op andere wijzen van hun onvem ,gen doen
blijken
6. kwitantien voor gelidsommen en andere
stulkken, waarbij de ontvangste.i of over-
neaning van gelden of goederen woiit erkend
of vermeld;
de stukken en inlichtdngen, waarvan de
kostelooze afgifte of verstrekking foij eenig
wettelyk voorschrift aan de gemeeniBfoesturen
is opgedegd of van regeeringswege aan de
gemeenten is aanbeivolen;
8. de stuikken, door openbare foesturen,
amlbtenaren en insteildngen in het openbaar
aangevraagd.
Artikel 3.
Voor het voltrekken van een huiwelyk op een
anderen tijd, of andere wijze dan ingevolge ar
tikel 4 der Wet van 23 April 1879 (Staats-
blad no. 72) voor kostelooze huwelijksvol-
treikking is bepaaiid, zal worden geheven een
recht van f 5 wanneer die voltrekking op
denzelfden dag als hierboven bedoeld, plaats
heeft;
15 als die voltrekking op een anderen dag
verlanigd wordt;
20 als de voltrekking plaats heeft buiten
het gemeentehuis.
Het in ddt artikel bedoelde recht is door
onvermogenden niet en door minvermogenden
sledhts voor de helft verschuldiigd, indien deze
am geiwichtige redenen de voltrekking van
hun buiwedijk op een anderen dan den voor
kostelooze voltrekking bepaalden tijd en plaats
veriangen.
Als on- en minvermogenden worden aange-
merkt zij, die door een verklaring afgegeven
door den burgemeester hunner woon- of ver-
blijfplaats, of op andere wijze van hun on- of
minvermogen doen blijiken.
Artikel 4.
Het recht is verschuldiigd door hem die van
de in deze verordening omschreven diensten
gebruik maakt.
Artikel 5.
De invordering geschiedt overeenkomstig
de verordening van heden.
Artikel 6.
1. Deze verordening treedt in working op
1 Juld 1933.
2. Alsdan vervalien de thans geldende door
den gemeenteraad vastgestelde bepalingen
omtrent de heffdng van leges ter secretarie
en van rechten wegens verrichtingen van de
amlbtenaren van den burgerlijken stand.
De heer HAAK vindt f 1 voor afgifte van
een bewijs van Nederiandschap te veel. Hjj
wjjst er op, dat verschillende scholen wel eens
een reisje maken en dan is men van Meruit
veelal aangewezen op het buitenland, am naar
Antiwerpen te reizen voor het bezichtigen van
den dierentuin. Verschillende ouders gaan dan
ook mee en dan is het wel bezwarend, dat
de menschen voor zoo'n reis nog 1 moeten
betalen voor een bewijs van Nederlander-
schap.
De VOORZITTER: Maar de kinderen wor
den toch op e6n lrjst geplaatst?
De heer HAAK: Zeker, maar de ouders,
in de meeste gevallen de moeder, gaat ook
mee en dan is het nogal veel, 1 voor iets dat
misschien eens of tweemaal in de vrjf jaar
voorkomt. Hij stelt voor, het terug te bren-
gen tot 50 cent.
De beer MAAS gevoelt daar ook veel voor.
De heer BUIJZE ook.
De heer KOOPMAN eveneens, ook uit over-
weging dat ze die dingen nogal eens kwjjt ge-
raken.
Het amendement van den heer Haak wordt
met algemeene stemmen aangemomen.
Daama wordt de geheele verordening met
algemeene stemmen vastgesteid.
11. Voorstel van Burgemeester en Wethou
ders tot vasts telling van de navolgende
verordening:
VERORDENING op de invordering van
leges ter secretarie en van rechten
wegens verrichtingen van de ambte
naren van den burgerlijken stand in
de gemeente Zaamslag.
Artikel 1.
1. De inning van leges ter secretarie ge
schiedt door den secretaris of een door Burge
meester en Wethouders aan te wijzen ambte-
naar ter secretarie, uitgezonderd de leges voor
afgifte van jachtakten waarvan de inning ge
schiedt door het hoofd van plaatselijke politie.
2. De leges moeten aan den met de inning
belasten amfotenaar worden voldaan bij de
aanvraag der stukken en werkzaamheden.
Artikel 2.
De inning van rechten wegens voltrekking
van een huwelijk op een anderen tijd of andere
wijze dan voor kostelooze huwelijksvoltrekking
is bepaald, geschiedt door den ambtenaar van
den burgerlijken stand.
De rechten moeten aan hem worden voldaan
voor de voltrekking van het huwelijk plaats
heeft.
Artikel 3.
De ambtenaar, die de gelden ontvangt, ver-
meldt op het stuk het bedrag dier gelden en
stelt op het stuk gedagteekend beiwijs van be-
taling knnnen bedrag en kwitantie niet op
eenig afgegeven stuk worden gesteld, dan
wordt desverlangd een afzonderlijke gedag-
teekende kwitantie afgegeven.
Artikel 4.
1. De secretaris of ambtenaar ter secre
tarie stort de door hem in het afgeloopen
kwartaal ontvangen leges btnnen de eerste vijf
dagen van de maanden April, Juli, October en
Januari bij de gemeente-ontvanger, omder
overlegging van een gespecificeerden en onder-
teekenden staat, waarvan het model door Bur
gemeester en Wethouders wordt vastgesteid.
2. De ambtenaar van den Burgerlijken
Stand stort de door hem in het afgeloopen
kwartaal ontvangen rechten bij den gemeente-
ontvanger binnen de eerste vijf dagen van de
maanden April, Juli, October en Januari, on-
der overlegging van een gespecificeerden en
ondergeteekenden staat waarvan het model
door Burgemeester en Wethouders wordt vast
gesteid.
3. Het hoofd van plaatselijke politie stort
de door hem ontvangen leges telkens binnen
tien dagen na afloop van een maand bij den
gemeente-ontivanger, odder ove|rlegging van
een gespecificeerden en ondergeteekenden
staat .waarvan het model door Burgemeester
en Wethouders wordt vastgesteid.
4. De gemeente-ontvanger geeft van elke
storting een bewijs af.
Artikel 5.
Overigens zijn van toepassing de artikelen
291 tot en met 295 en artkel 300, tweede lid,
in verband met artikel 299 der Gemeentewet.
Artiicel 6.
1. Deize verordening treedt in werking op
1 Juli 1933.
2. Alsdan vervallen de thans geldende door
den gemeenteraad vastgestelde bepalingen
omtrent de invordering van leges ter secretarie
en van rechten wegens verrichtingen van de
amibtenaren van den Burgerlijken Stand.
Het voorstel wordt met algemeene stemmen
aangenomen.
12. Werken aan het zoogenaamde straatje.
Het door den heer Wisse behandelde plan
in de vergadering van 2 December 1932 onder
punt 12 der agenda is door ons in handen ge
steld van den gemeente-architect ten einde
te dienen van bericht en raad.
Gemelden architect schrijft ons:
Mijn begrooting is opgemaakt naar de door
U verstrekte gegevens, n.l. de prijzen voor
grondaankoop van Verpoorte en de Ruijter en
Wed. Tollenaar, terwijl de breedte der te gra
ven waterleiding door Uw college is bepaald
op 5 Meter.
Raadslid Wisse gaat met een en ander niet
accoord en dient zelf een plan in, bepaalt de
prijzen voor aan te koopen grond en de breedte
der te graven waterleiding op 8 meter en de
diepte op 2 M.
Voor verlegging keiiweg met bijlevering van
zand en tekort komende keien rekent hij
250, maar bovendien voor werkloon verleggen
weg nog 200. M.i. is het eerste bedrag vol-
doende.
Om practische redenen heb ik voor de water
leiding als voldoende diepte berekend 1,50 M.
daar men op 2 M. diepte verloren geraakt in
het grondwater en dan van een houten be-
schoei'ing gebruik maken moet, die aan arbeid
en hout, geld kost.
Ter verduidelijking plaats ik nu beide bere-
keningen naast elkander:
Plan Raadslid:
1.
aankoop grond Verpoorte e.a.
f 400
2.
rioleering
75
3.
aankoop zand (zonder vervoer)
1500
4.
verleggen keiweg zand, keien en
arbeid ;K.,
250
5.
arbeid ontgraven waterleiding
300
6.
idem verwerken grond en zand
540
7.
idem vervoer te koopen zand
900
verleggen keiweg is reeds ver-
rekend.
Totaal 3965
Plan architect:
1. Aankoop grond Verpoorte e.a. 700,
2. rioleering 75,—
3. aankoop zand (zander vervoer) 1912,50
4. verleggen, keiweg, zand, keien
en arbeid 250,—
5. arbeid ontgraven waterleiding 150,
6. idem verwerken grond en zand 520,
7. idem vervoer te koopen zand 925,
verleggen keiweg is reeds ver-
rekend.
Totaal f 4582,50
Het bedrag voor arbeid aan werkloozen
komt volgens raadslid op 300 en 540 is
f 840.
Volgens mij op 150 en 520 is /670.
De vervoerkosten volgens raadslid op f 900
en volgens mij op 925.
Bij belder berekeningen is het bedrag van
vervoerkosten hooger dan het bedrag voor
arbeid aan werkloozen. Het verschil der be
rekeningen vloeit voort uit het feit, dat door
het raadslid de waterleiding breeder en dieper
is genomen en door het goedkooper berekenen
van den grondaankoop en ten slotte door
hoogere raming der arbeidsikosten.
Het denkbeeld is voorts geopperd het ver
voer van zand per kruiwagen vanaf Griete
naar het werk door werkloozen te laten uit-
voeren. Gesteld nu dat 1 man per dag M3.
zand van Griete naar het werk vervoert, dan
zouden 3000 dagen noodig zijn om de 1500 M3.
te vervoeren k f 2 per dag is /6000, om nog
niet te spreken over aanschaffing van krui-
wagens eniz., het gerekende vervoer daarvan
afgetrokken 900, bl(jft 5100, zoodoende zou
het geheele werk ongeveer 9000 kosten.
Deelen w(j Uwe vergadering nu nog mede,
dat de heer Verpoorte na een ander maal tot
hem gericht verzoek mededeelde den gevraag-
den grondprjjs te handhaven dan veronderstel-
len wjj, dat het Uwe vergadering duidelijk zal
zijn, dat ook het plan-,,Wisse" geen wijziging
kan brengen in de reeds gedane voorstellen om
niet over te gaan tot het aanbrengen van ver-
beteringen aan het z.g.n. straatje.
Wij stellen U mitsdien voor aldus te beslui-
ten.
De VOORZITTER voegt hieraan toe, dat
Burgemeester en Wethouders er niet toe heb-
beo kunmen ovengaan, om zoo'n kolossaal be
drag als Mervoor noodig is te voteeren. De
heer Verpoorte is niet genegen zjjn grond
goedkooper te geven en blijft op zijn eisch
staan.
De heer WISSE acht zich, al is liij overtuigd,
dat zfln voorstel zal stranden, verplicht, toch
naar aanleiding der toelichting van Burge
meester en Wethouders wat te zeggen. Het
maakt een reuizen groot verschil, van welken
kant men de zaak bekijkt, of men nl. er naar
streven wil het werk uit te voeren of niet.
Spreker heeft er natuurlijk zijn raming op ge-
baseerd am het werk te kunnen uitvoeren,
doch het plan van Burgemeester en Wethou
ders is het tegenovergestelde. Het maakt ook
een groot verschil, of de raming wordt opge
maakt door een architect of door een aannemer
op grond van de praktijk. Het maakt ook een
groot verschil, hoe zoo'n werk zou worden
aangepakt. Hiji had het eigenlijk heel anders
bedoeld, dan de architect het nu berekent.
Volgens dezen zou er maar /840 aan werk
loon in zitten, doch naar sprekers berekening
is dat zeker 1040, daar er in het verleggen
van den keiweg ook werkloon zit, en dan ook
in het vervoer nog een groot deel arbeidsloon
begrepen is. En wat hij schrijft over het ver
voeren van zand van de Griete naar het werk
is meer dan bespotteiy-k. Dat was in 't geheel
niet de bedoeling van spreker; h(j heeft alleen
er op willen wijzen, dat men dat voor werk-
verschaffing zou kunnen doen. Hij bedoelde
alleen het zand met kruiwagens over den dyk
te brengen, tot recht voor het straatje. Dan
zouden ze wel wat meer dan y2 M3. per dag
vervoeren, dan wordt dat wel 3 Ma. Dat was
gemakkeiyk genoeg. En wat de raming voor
den grond betreft, spreker kon niet aannemen,
dat de eigenaar daarvoor zou vasthouden aan
een prgs van 4500 per garnet. Hy vraagt, of
er in deze geen beroep kan gedaan worden om
den grond volgens de wet te onteigenen.
De VOORZITTER wjjst er op, dat het Mer
een doodloopend straatje betreft, waarover
niets vervoerd wordt, dan wat aardappelen en
stroo, en het ongemotiveerd zou zijm om voor
de kleine verbetering van zoo'n wegje drie tot
vler duizend gulden uit te geven. Ieder die
men er over spreekt, lacht er am. Het gaat
niet om In dezen tyd ter wille van niets anders
dan wat schoonheidsgevoel zoo'n bedrag stuk
te gooien. Het Is niets anders dan geld ver-
morsen, hetgeen de raad thans naar zy'n mee-
ning niet mag doen.
De heer WISSE herinnert naar aanleiding
van dit betoog, dat de besprekingen over ver
betering van dat straatje zyn begonnen, omdat
men een object wenschte voor werkverschaf-
fing. Zoowel Burgemeester en Wethouders als
de gemeenteraad wenschten werk te verschaf-
fen en dan moet men werk gaan zoeken, ter
wijl het ook niet mogeiyk zal zyn werk te
laten uitvoeren zonder dat dit geld kost.
De VOORZITTER: Het vervoer over den
weg zou er geen minuut door verkorten, het
werk heeft niets om het lijf, en als de gemeen
te hieraan zooveel geld ging besteden, zou hei
eenige gevolg kunnen worden, dat men de
steunuitkeeringen met 1 of 2 zou moeten
gaan verlagen, hetgeen toch zeker niemand
zal wenschen.
De heer WISSE: Die overweging zou dan
j vroeger naar voren moeten zijn gebracht, want
j men heeft toch van af den aanvang der be-
spreikingen geweten, dat, als men werk wil
j verschaffen, dit geld moet kosten. Ik biyf
J dan ook van overtuiging, dat het met wat goe-
den wil best kan.
De VOORZITTERAls we dan toch zoo'n
bedrag zouden disponibel stellen, zou ik dat
liever besteden in de polders.
De heer WISSE: Daar kan ik mij ook al
mede vereenigen, laat ons dan de wegen aan-
pakken. Burgemeester en Wethouders bestrij-
den nu het verbeteren van dat straatje. Maar:
hebben zij. iets anders? Omdat Burgemeester
en Wethouders niet met een ander voorstel
kwamen, heeft spreker een voorstel gedaan,
volgens hetwelk werkverschaffing door het
verbeteren van het straatje naar myn meening
uitvoerbaar werd.
De heer HAAK wil aannemen, dat de be
rekening van den heer Wisse juist is, en het
volgens zijn denkbeeld het minst zal kosten,
doch moet er dan op wgzen, dat er in de kos
ten toch maar een vierde deel aan werkloon
begrepen is, en dan acht hy de verbetering die
men verkrijigt ook te gering, om daarvoor
4000 uit te geven. Het is een doodloopende
weg, waarvoor men geen f 3000 kan weg-
gooien. Als het eens zooveel honderden gul
dens was, viel er over te denken, maar nu ver-
meent hy, dat de gemeente de centen beter
kan gebruiken.
De heer D. DEES meent, dat er een tegen-
stelling is in het voorstel van den heer Wisse,
Hy heeft in de vorige vergadering ook nog
gesproken over grond die de gemeente weer
zou kunnen verkoopen als het gat gedempt
was, maar daarvan is nu geen sprake meer,
dat is dus ook een tegenvaller. Dim heeft
by als koopsom voor den grond een bedrag ge-
raamd, waarvoor ze niet te koop is, dat is dus
nog een tegenvaller van 400, want de heer
Wisse wil nog meer grond koopen dan de ge
meente-architect noodig oordeelde. De heer
Wisse besohikt over den grond alsof hijzelf de
verkooper is, maar de heer Verpoorte heeft den
prys daarvan vast te stellen en dan komt het
volgens de oppervlakte die de heer Wisse
wenscht wel op f 1000, dat is dus f 600 meer.
Op die manier komt zijn berekening even hoog
als die van den architect. Werkverschaffing
willen wel alien, ieder zou graag de menschen
van de straat zien, maar om 3000 tot f 3500
uit te geven om ten hoogste 40 menschen een
week of 3 werk te kunnen geven acht hy wel
wat roekeloos met het geld omspringen. Het
is ook nog de vraag, of Gedeputeerde Staten
dat in dezen tijid wel zouden goedkeuren. Hij
moet in overweging geven daarop niet in te
gaan.
De heer BUIJZE herinnert, dat indertyd is
gesproken over werkverschaffing en zoo is
men gaan denkec over verbetering van het
straatje. Wie had echter kunnen denken, dat
de heer Verpoorte 700 voor dien grond zou
vragen Met f 400 was die zeker goed be-
taald. Waarom moet meer gevraagd worden,
dan de grond waard is Als de gemeente eens
aan den heer Verpoofte zelf den grond ver
koopen moest, zou hij zeker zeggen, dat het de
helft te veel is. Spreker kan met het denk
beeld van den heer Wisse meegaan, en betreurt
alleen, dat het zooveel kosten moet. Hij wyst
er echter op, dat de steunverleening nu ook
veel geld kost. Daar werd indertyd over ge-
klaagd en de publieke opinie was de meening
toegedaan, dat de arbeiders werksctouw waren
en liever naar de steuc gingen dan dat ze
gingen werken. Dat was de voomaamste aan
leiding, dat spreker en zijn medestanders ge-
zegd hebben: geeft de menschen dan werk.
En als dat nu niet kan, dan moet men er zich
wel by neerleggec, maar dan heeft men geen
recht om dat verwyt ten opzichte van de ar
beiders uit te spreken, want er biykt dat ze
wel willen werken, maar dat er geen werk is,
omdat de raad geen werk durft aanpakken!
En daarom rest er voor de menschen niets
anders dan om steun te gaan.
De VOORZITTER moet opmerken, dat men
de zaak niet moet omdraaien en het doen
voorkomen, alsof het werk zou afspringen op
de houding van den heer Verpoorte; als zou
deize den grond willen geven voor een lager
bedrag, dan blijft het werk nog te duur. De
heer Verpoorte is echter baas voor welk be
drag hij wil verkoopen; by zegt: waarom moet
ik mijn gronid voor minder laten dan de heer
Scheele in een ander geval van de gemeente
heeft ontvangen Het maakt ook nog een
verschil of men een groot stuk kan verkoopen
of een strookje. En voor zoo'n klein stukje
bedankt de eigenaar, om dat tegen een lageE
prijs te geven, omdat het voor hem toch geen
aarde aan den dijk brengt. Dan zeggen, ik
dank je feestelijk, dan houd ik mijn grond
liever. Men moet dien man dus geen lak op-
Jeggen.
Burgemeester en Wethouders meenen het
voorstel niet te mogen accepteeren, omdat ze
het een te groot bedrag achten voor niet-pro-
ductieven arbeid.
De heer WISSE komt nog op tegen de voor-
stellmg door den heer D. Dees van zijn be
rekening gegeven, aangezien hy f 400 voor den
gronid heeft geraamd en niet j 1000. Dan moet
de heer Dees ook let ten op het bedrag aan
loon, dat in het vervoer zit, en dat is toch ook
loon, onverscMllig of het aan een voerman of
aan een arbeider komt, en die menschen heb
ben tegenwoordig ook weinig werk. Nu de
heer Verpoorte aan zgn prijs vasthoudt, komt
er voor den grond 300 bij.
De heer D. DEES wrjst op de notulen van
de vorige vergadering, daarin staat toch ook,
dat de heer Wisse slechts /400 noodig acht
voor aankoop van grond, terwijl nu biykt, dat
het toch twee en een half maal dat bedrag
zou bedragen. Dan heeft spreker toch het
recht te vragen. hoe het met die berekenine
staat.
De heer HAAK is van meening, dat de naarn
Verpoorte veel te veel in het debat wordt ge-
noemd; dat staat er buiten, het plan van den
heer Wisse is het goedkoopste, en dat moet
de raad vasthouden voor de beoordeeling, maar
dat kost nog te veel, tegenover de beteekenis
die het maar hebben kan als werkverschaf
fing. Hy acht het niet voor uitvoering vatbaar.
De heer D. DEES deelt nog mede, dat de
arbeiders zelf er ook niet op rekenen, dat dit
werk zal uitgevoend worden. Hy vroeg er eens
de meening van een arbeider over, en die
sprak de verwachting uit, dat de gemeente
raad wel niet zoo dwaas zou zyn om dat werk
uit te voeren. En dat was er toch ook een, die
wel werken wou.
Het voorstel van Burgemeester en Wethou
ders wordt hiema met algemeene stemmen
aangenomen.
De heer HAAK spreekt de hoop uit, dat nu
hiermede de herhaalde besprekingen over het
straatje ook zullen afgeloopen zy'n.
13. Voorstel van Burgemeester en Wethou
ders tot aanvulling van de stembureaux
voor de verkiezlng van leden der Tweede
Kamsr der Staten-Generaal.
In de vergadering van 26 April 1929 wer-
den benoemd de leden der stembureaux voor
de veriuezing van leden der Tweede Kamer
der Staten-Generaal. Ingevolge het bepaalde
by art. 59 der Kieswet geschiedt de benoe
ming voor vler jaren, omdat by de a.s. stem-
mingen de benoemde stembureaux nog in
functie zijn.
Het lid A. Jansen en het plaatsvervangend
lid C. M. Weststrate voor stemibureau HI
hebben de gemeente eltoiter metterwoon ver-
laten, waarom wordt voorgesteld hiervoor
een tweetal nieuwe te benoamen.
Met 6 stemmen wordt benoemd tot lid de
heer F. C. Jansen Verplanke; op den heer
C. Maas zyn 2 stemmen uitgebracht en 1 op
den heer S. Bugze.
Met 4 stemmen wordt benoemd tot plaats
vervangend lid de heer C. Maas; op den heer
Jansen Verplanke zijn 3 stemmen uitgebracht
en 1 op den heer H. de Feijter-Scheele.
14. Behandeling verzoek van C. de Ruy-
scher, om gebruik te mogen maken van
de palen der lichtleiding voor het aan-
leggen eener radiodistributie.
Ingekomen is een schrijven van C. de Ruy-
sdher, luidende als volgt:
Naar aanleiding dat het wel eens voor
komen kan, dat ik op enkele punten met
woningen of boomen moedlijikheden heb met
het spannen van my*n distributie-leidingeii,
verzoek ik Uw College gebruik te mogen
maken van de palen van het gemeenteiyk
electrisch bedrijf op die punten, de distributie-
leidingen worden uitgevoend in geheel ge-
isoleerde leidingen en wordt ook toegestaan
door den Ingenieur der Telegrafie, daar dat
op meer plaatsen voorkomt.
By een nader door Burgemeester en Wet
houders ingesteld onderzoek is het hun geble-
ken dat De Ruyscher voomoemd slechts lei
dingen wiide aanbrengen aan de palen nos.
42, 43, 44, 52b en 52c.
Het komt hen geiwenscht voor aan Burge
meester en Wethouders machtiging te ver-
leenen aan De Ruyscher voomoemd de ver
gunning tot wedeiopzeggiug te verieenen
daar waar zulks noodig mocht zyn en onder
bediing, dat alle schade door het aanbrengen
te ontstaan voor rekening van De Ruyscher
komt en dat door De Ruyscher jaariyks a«n
het bedrijf worde betaald 25 cent per te ge
bruiken paal, een en ander onder
Burgemeester en Wethouders te stellen voor-
waarden.
De VOORZITTER voegt hieraan toe, dat
het de bedoeling is, de vergunning tot weder-
opzeggens te verieenen en dat de 25 cent per
paal aan het gemeenteiyk electrisch bedrijf
zullen worden betaald.
De heer KOOPMAN veronderstelt, dat dit
kwartje alleen moet dienen tot erkenning
van het eigendomsrecht der gemeente. Hy
vindt dat daarom in verband met den stand
van de onderneming nog te veel. Als het
later wat rooskleuriger wordt, kan de prijs
worden verhoogd, maar nu zou hij 5 cent vol
doende achten. Als by eens naar het Veer
wil komen, zouden dat heel wat kwartjes
kunnen worden, waarop het misschien stran-
den zou.
De VOORZITTER verwacht niet, dat de
aanvrager tegen dat kwartje bezwaar zal
hebben.
De SECRETARIS: Het betreft maar 2
palen.
De heer BUIJZE wijst er op, dat De Ruys-
scher zooveel mogeiyk tracht, op de huizen
aan te sluiten. Als hij van palen gebruik
maakt, moet er dan toch weer een kwartje
af. Het zou jammer zyn, als daarop soms
een aansluiting moest afstuiten. De radio is
m het algemeen een behoefte geworden
De VOORZITTER wyst er op, dat de on-
dernemer tooh, voor hy begon wei overtuigd
zal geiweest zijn, of zijn ondemeaning al of
met levensvatbaanheid had. Indien hy zelf
palen zou moeten plaatsen, zou by veel duur-
der uit zijn.
waard1661' D DBES acit het sop de kool niet
De heer HAAK ook niet, doch hy wyst er
op, dat de lichtpalen door het aanbrengen
van de leidingen voor de radio toch ook be-
schadigd worden, er moeten gaten in geboord
worden en zy krygen het gewicht van een
groep van 6 draden te dragen. Daartegen-
over kan een vergoeding van 25 cent niet te
veel genoemd worden.
Het voorstel van Burgemeester en Wet
houders wordt met algemeene stemmen aan
genomen.
15. Wijziging steunregeling.
Bij schrijven van 3 Januari 1933, No. 20521,
afd. W en S, deelt Z. Exc. de Minister van
Staat, Minister van Binnenlandsche Zaken in
antwoord op ons sohry'ven van 9 November
1932 A No. 340-5 mede:
„Daar het loon in het landbouwfoedryf ten
uwent fll per week biyikt te bedragen, moet
genoemd bedrag uiteraard als basis gelden by
de berekening van het maximum steunfoedrag
Binnen dit raam blijft individueele beoor
deeling van elk geval afzonderlijk voorge-
schreven. Ik aeht in deze echter wel ter-
men aanwezig de percentages van 65 en 60
bedoeld respectievelijk in de artikelen 8 alinea
1 en 19 alinea 1 mijner steunregeling te ver-
hoogen tot respectieveiyk 85 en 80.
Bericht omtrent wijziging van een en an-
moet lk §'aam€' kan het ziJn spoedig, tege-
Wij stellen uwe vergadering voor dienover-
senkomstig te besluiten.
Voorts maken wij van deze gelegenheid
gebruik U mede te deelen dat omtrent het
genomen besluit van den raad van 2 Decem
ber 1932 betreffende wijziging van de steun
regeling en welke wyziging werd ingezonden
bg ons sohrijvem van denzelfden datum en
waaraan wij zoo vrij waren 10 Januari 1933
te her inner en niets werd vemomen.
Op verzoek van den VOORZITTER geeft
de SECRETARIS omtrent dit voorstel eenige
toelichting.
Hy deelt mede, dat nog geen beslissing van
den Minister is ontvangen op het raadsbe-
sluit van 2 December j.l., betreffende de wy
ziging in het ledental van Het Orgaan en
verandering in de uitkeering.
In verband met het toen besprokene kan
ook .-.worden medegedeeld, dat de rykscontro-
leur voUedig bevoegd was, tot het inwinnen
van de door hem gevraagde inlichtingen en
het geven van een aanwyzing voor de uitkee
ringen, aangezien dit omschreven is in de
door den Minister vastgestelde regeling, dat
de van wege hem aangestelde rijks-contro-
leurs van den werkloozendienst die bevoegd-
heid hebben.
De Minister schrijft nu in zgn brief, in ant
woord op het schrijven van Burgemeester en
Wethouders van 9 November 11., betreffende
den loonnorm, dat hij van meening biyft, dat
het loonibedrag hier 11 per week is. Hy is
echter bereid, am goed te vinden, dat in plaats
van resp. 65 en 60 procent, 85 en 80 procent
van den loonnorm als steun wordt uitgekeerd,
zoodat het steunfoedrag verhoogd van 7 15
tot 9,35.
Volgens die regeling wordt reeds uitgekeerd.
Nog niet goedgekeurd is echter de regeling
dat de toeslag wordt uitgekeerd voor het