en aaarom
m
ASPIRIN de wlrel§
8 P 0 E T,
PREDIKBEUR TE V.
LAN DB0UW BERICHTEN.
QEMENGDE BERICHTEN.
omdat
mmm- W (lngez. Med.)
TER NEUZEN, 8 MAART 1933.
VOETBAL.
f
RECHTSZAKEN.
AUTOspurr.
INVOER VAN AARDAPFELEN IN
ENGELAND.
Aspirin in tegenstelling met vele ,Ersatj*-prepa-
raten en namaak nagenoeg onontleed de maag
verlaat en eerst in de darmen zijn werking ont-
plooit, kan het ook niet den minsten sdiade-
lijken invloed uitoefenen. Vandaar ook zijn voor-
treffelijke verdraagzaamheid zonder schadelijke
bijwerking.
Uitsluitend verkrijgbaar In de oranje-bandbulsjes van 20 tabl. 70 cts. en oranjezakjes van 2 tabl. 4 toctt
Dameshorloge, J. de Blaaij, Goeschep. E 34.
Glacdhandscnoen, B. van Kolk, Burgemees-
ter Geillstraat 9.
Kinderhandschoen, A. Reuneker, Axelsche
straat 8.
Darr.estaschje met inhoud, C. Dielaman,
Koedijk C 6.
Rozekrans, T. Smit, Van Steenbergeni. 27.
R. K. Gebedenboekje, J. v. Es, Nieuwe-
diepstraat 24.
Belastingmerk, W. Kervink, Lange Kerk-
straat 15.
Voermanszweep, I. de Braal, Tholensstr. 77.
Kinderportemonnaie met inhoud, A. Diele-
men, Bonze-Visserstraat 76.
Belastingmerk, P. de Vos, Otbene D 139,
gem. Zaamslag.
Moer van een wagen, A. Frederiksen, Drie-
wegen O 101.
Dameshandschoen, J. Harte, Tulnpad 22.
Kinderportemonnaie, J. Loof, Axelschestr. 90.
Belastingmerk, J. Riekwel, Boerengat C 6.
AUTOBU SDIENST.
By Gedep. Staten van Zeeland is een aan-
vrage ingekomen van J. Maas te St. Jansteen
voor vergunning voor een autobusdienst van
St. Jansteen naar Hulst, alleen op Maandagen.
Lijdsman en Lockefeer in verband met de be-
sproken kwestie en de verbeteringswerken van
het kanaal door Zudd-Beveland vragen gesteld,
die door den spreker werden beantwoord. Aan
den heer Lockefeer zette de spreker on. uit-
een, dat er verschil is in de wijze waarop een
gowone staatsman of een diplomaat een
kwestie oplost. Het scheen ons toe, dat bQ
de beantwoording der gestelde vragen, by den
spreker de diplomaat ook wel eenigszins van
aehter den hoek kwam kijken.
De voorzitter, de heer Vienings, maakte zich
tot tolk der aanwezigen om den spreker dank
te zeggen voor de zeer belangwekkende uiteen-
zetting van het onderwerp, de aanwezigen voor
hun tegenwoordigheid, en eindigde met een
opwekkrag tot steun aan het streven van het
comitd.
GROOTE NATION ALE AVONI).
Bovengemeide avend, die gister van wege J
het Vrywillig Landstormkorps Motordienst, de
Transportoolonne van het Nederl. Roode Krui3
«n de Vrijrwillige Burgerwacht te Ter Neuzen j
in het ..Concert- en Bioscoopgebouw" alhier i
gegewen werd, is een groot succes geworden
De zaal was geheel gevuld met belangstellen-
den. die, hetzij terstond gezegd, ten voile van
de uitvoering van het uitgebreide programma
hebben genoten.
De leiding van dezen avond werd opgedra-
gen aan den heer Karel van den Berg, oud-
hoofd der Keucheniusschool te Amsterdam,
iemand met Zeeuwsche relaties, die als leider j
van dergelyke avonden een ,tiaam" geniet en
dit dan ook alhier in zijn verschillende toe-
spraken ten voile bewees.
Het programma werd geopend met muziek
van „Onder Ons" onder leiding van den heer
M P. Harte, welk symphonieorkest op de be-
kende weiwillende wijze medewerking verleen-
de. Vervolgens liet de heer Van den Berg zin
gen het eerste oouplet van het „Wilhelmus",
dat besloten werd met een driewerf hoera voor
H.M. de Kcningin.
Daaraa verkreeg het woord de heer Persant
Snoep, commandant van het Landstormkorps
Motordienst, afd. Zeeland, die de aanwezigen
welkom heette, in het bijzonder het dagelijksch
bestuur der gemeente. Hij stipte aan hoe door
samenwerking der verschillende vereenigingen
het houden van dezen propaganda-avond is
mogelijk geworden.
In de groote opkomst ziet hij het bewijs,
dat de belangstelling voor den Landstorm de
Transportcolonnes, het Roode Kruis en de
Burgerwacht in den loop der jaren nog niets
is verminderd, al wordt van zekere zijde ge-
tracht aan ons leger afbreuk te doen, en som-
mlgen gedreven door idealisme of politiek be-
lang ons leger zelfs geheel zouden willen af-
schaffen.
Hy betoogde, dat het voorstander zyn van
,,weerbaarheid" niet wil zeggen voorstander te
zijn van den oorlog. Afkeer van slavemij in
dienst van den vreemden staat is de ware
grond waarop de weerbaarheidsman staat.
Zy die weerbaarheid voorstaan, bouwen ver-
wachtingen op den geest der natie, want daar-
van, van den geest dien de natie bezielt, hangt
af, wat er gebeuren zal als een vreemde
krjjgsmacht ons grensgebied betreedt.
Diegenen, die genzijdige ontwapening voor
staan, vergeten dat zulks een gevaar zou op-
leverea voor de wereldvredeverhoudingen in
Europa. Men moet zorgen, dat anderen er
rekening mede houden, dat Nederland niet da
gelegenheid zal geven een oorlog op zyn grond-
gebied uit te vechten. De Nederlandsche weer-
macht is de vertegenwoordiging van het
Nederlandsche volk in al zijn geledingen en
een Nederlander die zijn weermacht bespot,
bespot zicbzelf. Wie zichzelf niet respecteert.,
verbeurt het recht op de achtiug van anderen.
Hij zette verder bet noodzakelykheid van
het weerbaar zijn en blijven uiteen. De taak
der Landstormers is in tijden van revolutie,
watersnood, natuurrampen enz. te staan aan
de zijde van ons Koningshuis en de Regeering
en de burgerij te beschermen. De Landstorm
is een echt nationale beweging, waaraan alle
groepen der bevolking, die niet revolutionair
gezind zijn, kunnen medewerken. Zoo krijgt
men de medewerking van hen, die van oordeel
zjjn, dat het wettig gezag moet worden ge-
steund.
HQ eindigde zjjn betoog met de waarschu-
wing: laat ons waakzaam zijn, pal en paraat,
als 't moet, en sprak de hoop uit, dat deze
avond bij alle aanwezigen een prettige her-
innering zai achterlaten.
Daarna werd vertoond een film „Met de
Koninklijke familie op reis" waarbij bezoeken
van H. M. aan verschillende deelen van het
land gebracht, aan onze oogen voorbijgingen.
Vervolgens vertoonde de Transportcolonne
verschillende tableaux „Als 't moet", welke
beelden wel geen enkele bezoeker boopt, dat
voor onze weerbare mannen ooit werkelijkheid
zullen worden. Daarna kwam weer een film
een beeld geven.de van de oefeningen van den
Motordienst Zeeland, in Zeeu.wsch-Vlaanderen
gebouden, en een pantomine „De hongerige
Kwerver" die hartelijk deed lachen.
Na de pauze sprak de burgemeester van
Ter Neuzen, de heer Huiizinga, eenige woor-
den van waardeering voor het werk van de
hier samenwarkende vereenigingen. Hun
werk scbenkt de verzekering, dat de burgerij
in gerusthedd kan voortleven.
Belangwekkend was de nu volgende ,,Neder-
landsch-Indische legerfilm" alsook die van de
Vierdaagsciba afstandsmarsch en de Koloniale
reserve, die ons ook nog naar Indie voerde en
tal van de schoonste natuurtafereelen liet
zien.
Als laatste film werd nog vertoond een
goede oude bekende, de deelneming van de
Zeeuiwsche-Vlaamsche zangvereenigingen aan
de anti-annexatie betooging te 's-Gravenhage
in Mei 1919. Het was voor de tagenwoordige
deelnemers aan die betooging wel interessant
eich nog eens te zien zooals alles er 14 jaar
geleden uitzag.
Met vael succes werd opgevoerd „De Boerin
op de kostschool" en „TMcla, de waarzeg-
gende Zigeunerin", terwijl in den loop van
den avond werden gazongen: „Wij willen Hol
land houen", het „Neuzenlied" en „Zeeuwsch-
Vlaamscha Volkslied".
Overigens werd het genoegen van het
samenzijn ten zeerste verhoogd door de vroo-
lyke muziek van Onder Ons", dat om. zeer
veel succes had met de potpourri „Het beste
van het beste", waarbij bleek dat het orkest
niet alleen muzikale krachten bezit, maar ook
over vocale, die als fefreinzangeressen en zan-
gers ook goed voldeden. Het orkest kreeg dan
ook bij alle woorden van dank van den com
mandant, zoowel als van den leider van den
avond, den heer Van den Berg, een hartelijk
woord van dank. Het middemachtelijk uur
was reeds lang gepasseerd, toen men over-
voldaan uiteen ging.
MOTORSCHIP NABIJ HOEDKKEN8KERKE
GESTRAND.
Maandagmiddag omstreeks e<5n uur is het
motorsehip Cornelia, schipper Aamoutse te
St Philipsland, geladen met superfosfaat en
bestemd voor Gent, tijdens hoog water ter
hoogte van Hoedekenskerke op de Wester-
Schelde vastgeloopen op een zandbank.
In den loop van den avond hebben twee
toergingsvaartuigen van de finma Smit te We-
meldinge getracht de Cornelia vlot te krijgen.
Het schip bleef echter op de zandbank vast-
zitten. Men slaagde er slechts in het vaar-
tuig vijf meter te verplaatsen.
Dinsdagmorgen slaagde een sleepboot erin
het schip vlot te krijgen, waarna het naar
Hansiweert werd gesleept.
GEVONDEN VOORWERPEN.
De Inspecteur van Politie alhier maakt be-
kend, dat omtrent onderstaande gevonden
voorwerpen inllchtingen te bekomen zjjn aan
de daarachter vermelde adressen:
Nijptang, R. Dees, Baandijk 9.
Handschoca, P. Eekman, Tholensstraat 20.
EEN EN ANDER
OVER DE NEDERLANDSCH-BELGISCHE
KANALENKVVESTIE.
In een j.l. Maandag in bet hotel „De Graan-
beurs" te Hulst gehouden vergadering van het
„Zeeuwsch-Vlaamsche Kanalen-comitd" trad
met bovenvermeld onderwerp als spreker op de
heer Ir. M. C. E. Bongaerts, lid der Tweede
Kamer, oud-Minister van Waterstaat.
De vergadering, die druk bezocht was, en
werd bijgewoond door verschillende autoritei- j
ten. De voorzitter der vergadering, de heer
J. W". Vienings, die als zoodanig is benoemd j
in de plaats opengevallen door het overl.jden
van den heer L. F. M. van Waesberghe, heette
nevens den spreker in het bjjzcader welkom
het lid der Tweede Kamer, den heer Lockefeer,
en het Bureau der Kamer van Koophandel en
Fabriekeu voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
Hij bracht vervolgens hulde aan de nage-
dachtenis van zijn voorganger, den heer Louis
van Waesberghe, die steedseea voorvechter
is geweest, in de eerste plaats van ds belar.-
gen zijner woonplaats en in de tweede plaats
ook van die van Zeeuiwsch-Vlaanderen in het
algemeen. Het kanalen-comitd lijdt door dit
te vroeg verscheidene een gevoelig verlie3,
daar hij met zija benijdenswaardig optimisme
en werklust een ijverig propagandist was voor
het voor oogen gestelde doel. Vervolgens gaf
hij het woord aan den spreker van dezen
avond, den heer Bongaerts.
Deize zette in een zeer belangwekkende rede
uiteen de geschiedenis der Nederlandsch
Belgische kanalenkwestie, waarvoor men tot
in een ver verleden moet teruggaan, om ten
slotte te komen tot het heden. De spreker
zette ook uiteen de staatkundig politieke ach-
tergrond dezer zaak.
Hij verklaarde, dat het zijn oprechten
wensch zou zijci, de kwestie met onze Zuider-
buren in een volledig begrjjpen en waardeeren
van elkanders bedoelingen tot een goede op-
lossing te brengen. Indien zulks kan geschie-
den in een goeden geest, volgt van zelf, dat
ook wederkeerige wenschen tot een oplossing
zullen komen. Op grond van de geschiedenis
toonde spreker aan, dat Belgie niet het recht
heeft, van Nederland lets te eischen. De Bel
gische elschen vonden hun ontstaan in de
mentaliteit die ontstaan is na den oorlog, toen
Belgie, dat zoo zwaar door den oorlog ge
leden had .meende aanspraak te mogen maken
op een belooning vaa wege de mogendheden
en die belooning eischt ten koste van Neder
land, waarover het zich zoo zwaar ging be-
klagen. Het vond steun in Frankrijk, en Lim-
burg en Zeeuwsch-Vlaanderen waren reeds
zoo goed als weggegeven, doch Engeland
wenschte daaraan niet mee te doen en spreker
bracht hulde aan het werk dat de toenmalige
Minister van Buitenlandsche Zaken, de heer
Van Kamebeek, te Parijs beeft verricht, om
de mogendheden te overtuigen dat Nederland
niets onbehoorlijks had ge&aan en steeds al
zijn verplichtingen heeft vervuld.
De veranderde omstandigheden, het verval-
len der Belgische neutraliteit, maaktcn echter
wijziging der verdragen van 1839, met betrek-
king tot de scheiding, noodzakelck. Omdat
men meende toch zoover mogelijk aan de
wenschen van het zwaar getroffen Belgie te
moeten tegemoetkomen, is toen aan Neder
land verzocht samen met Belgie overleg te
plegen omtrent de wijziging der bestaande
verdragen.
Daarop zijn de onderhandeltngen gevolgd,
en bet verdrag dat door Minister Van Kame
beek aan de Staten-Generaal is voorgelegd,
moet beoordeeld worden naar het licht van de
in die jaren bestaande mentaliteit, welke zich
ondertusschen zeer heeft gewijzigd. Er is
echter aan Nederland ter zake geen enkele
verplichting opgelegd en indien zou blijken,
dat aan bestaande Belgische verlangens niet
zou kunnen worden voldaan, zonder de Neder
landsche belangen emstig te sohaden, zal nie-
mamd Nederland daartoe dwingen. Hij betoogt,
dat bet evenwel voor de verhoudingen beter
is, dat bestaande kwesties worden opgelost.
Daarvoor zal dan echter een goeden geest
moeten worden gekweekt ,want daarop komt
het 't meest aan.
De nieuiwe RijnBeheldeverblnding bespre-
ken.de, toonde spreker aan, dat het in verband
met intemationale verhoudingen niet mogelijk
is een andere verbinding met bet Hollandsch
Diep te maken dan een open Scheldeverbin-
ding, daar een gesloten kanaal van af de Ant-
werpsche haven onder Intemationale controle
zou komen.
Hij besprak ook de wenschelijkbeid van een
kanaal Bath-Dintelsas met het oog op een
meer directe verbinding van Zeeuwsch-Vlaan
deren met Noord-Brabant en Limburg, hetgeen
verlaging van vrachten voor aanvoer van de
van daar uitgevoerde producten zou tenge-
volge hebben, alsook de uitvoer van Zeeuwsch-
Vlaanderen naar Holland .terwijl een kanaal
door Zeeuwsch-Vlaanderen van Oost naar
West de welvaart der streek in verschillend
opizicht zou bevorderen.
Hri uitte in dit opzicbt voor het streven
van het comitd de beste wenschen.
Na deze rede werden o.m. door de heeren
ZEEUWSCHE VOETBALBOND.
le klasse B.
Breskens werd op eigen terrein een kost-
baar punt ontnomea door Hoofdplaat. Uit-
slag 33.
Sluiskil behield haar kans, door thins met
40 van Sluis te winnen.
Honlenisse veroverde twee kostbare punten
op STEEN. Hier was de uitslag 52.
2e klasse B.
Terneuzen in won met afgeteekende cijfers
(70) van haar plaatsgenoote Seheldestrij-
ders I.
De wedstrjjd Axel IIONW is uitgesteld ge
worden.
2e klasse E.
Het tweede elftal van Hoofdplaat won met
32 van Hoogew. Boys, terwijl Biervliet met
52 over de leiders Z.-Vl. Boys zegevierde.
3e klasse B.
De Tern. Boys moesten weder de punten
afstaan, ditmaal aan Stoppeldijk n, welke
met 10 won.
STEEN II werkte zich lets op, door West-
darpe II met 40 te kloppen.
De stand in de onderscheidene klassen is
thans als volgt:
le klasse B.
IJzendyke
11
8
1
2
26—13
17
Breskens
10
7
1
2
29—14
15
Sluiskil
10
6 -
4
22—17
12
Sluis
8
4
1
3
10—15
9
Hoofdplaat
9
4
1
4
26—22
9
Stoppeldyk
9
3
1
5
16—18
7
STEEN
10
1
1
8
12—33
3
Hontenisse
7
2e
1
klasse
B.
6
9—18
2
Terneuzen HI
5
5
24—7
10
ONW
6
4
1
13—8
9
Axel II
6
3
1
2
33—17
7
Scheldestr.
7
1
1
5
16—28
3
Westdorpe
6
2e
klasse
1
E.
5
7—33
1
Z.-Vl. Boys
10
6
1
3
36—16
13
IJzendijke II
6
5
1
17—11
10
Breskens H
6
4
1
1
14—7
9
Biervliet
9
4
5
24—21
8
Hoofdplaat n
8
2
1
5
12—21
5
Hoogeiw. Boys
4
1
1
2
8—11
3
Sluis n
5
3e
klasse
B.
5
2—26
BKW
11
8
3
48—30
16
Tern. Boys
11
7
4
35—22
14
Terneuzen IV
8
6
2
41—19
12
Scheldestr. II
11
6
5
39—33
12
Sluiskil II
10
4
6
24—23
8
Stoppeldijk II
5
2
1
2
7—19
5
SI EEN II
4
2
2
7—11
4
Westdorpe n
7
1
1
5
15—34
3
ONW H
9
1
8
13—35
2
ARRONDISSEMENTS-RECHTBANK TE
MIDDELBURG.
Zitting van 6 Maart 1933.
De Rechtbank deed heden ultspraak in de
zaak tegen P. R., oud 29 j., werkman, wonende
te Boschkapelle, gedetineerd in het Huis van
Bewaring te Middelburg, verdacht geweest
van aware mishandeling van Cerillus Bene-
dictus Mel, te Boschkapelle op 15 Januari
1933.
De Rechtbank sprak den verdachte vrtj en
gelaste zijne invrijheidstelling.
Zitting van 7 Maart 1933.
De volgende zaak werd behandeld:
E. F. N., oud 37 j., landbouwer te Koewacht,
wegens verboden nederlage van 2320 vier-
kante meter sigarettenpapier te Koewacht op
1 September 1931.
Eisch: f 500 boete.
POLITIERECHTER TE MIDDELBURG.
Zitting van7 Maart 1933.
De volgende zaken werden behandeld:
A. B. H., oud 24 j., autohersteller te Oost-
burg, wegens overtrading van de Wegenbe-
lastingwet te Schoondijke op 29 Juli 1932.
Eisch: 20 boete of 8 dagen hechtemis.
Uitspraak: idem.
H. J. S., oud 34 j., expediteur te Eemnes,
wegens bet doen rijden met een auto doo£ W.
A. Bur, waarvan de belasting nog niet was
voldaan, te Hontenisse op 26 Maart 1932.
Eisch: 10 boete of 4 dagen hechtenis.
Uitspraak: idem.
D. G., oud 30 j., schipper, zonder vaste
woonplaats, wegens het niet vertoonen van
een bewijs van inschTijving voor de Inkomsten-
belasting, te Sas van Gent op 21 April 1932.
Eisch7,50 boete of 3 dagen hechtenis.
Uitspraak: idem.
J. B., oud 28 j., binnenschipper, zonder vaste
woonplaats, wegens alsvoren te Sas van Gent
op 13 Februari 1932.
Eisch: 7,50 of 3 dagen hechtenis.
Uitspraak: idem.
J. B., voornoemd, alsvoren be Sas van Gent,
op 25 Maart 1932.
Eisch: 7,50 of 3 dagen hechtenis.
Uitspraak: idem.
J, B., voornoemd, alsvoren op 20 April 1932.
Eisch10 boete of 4 dagen hechtenis.
Uitspxaak: f 7,50 boete of a dagen hechtenis.
C. L. V., oud 33 j., vlasibewenker te Sint
Jansteen, wegens vervoer van 30 K.G. Melis-
suiker zonder geleibiljet te St. Jansteen, op
18 Juli 1932.
Eisch50 boete.
Uitspraak: 25 boebe of 14 dagen hechtenis.
P. M. D., oud 21 j., melkslijter te St. Jan
steen, wegens vervoer van 200 K.G. Melissui-
ker met een auto te St. Jansteen op 7 Mei
1932.
Eisch10 boete.
Uitspraak: 10 boete of 7 dagen hechtenis.
F. H., oud 41 j., zonder beroep te Clinge en
A. J. B., oud 23 j., gronaweuKer be De uimge
(B.)„ de eerste wegens vervoer van 27 K.G.
suixer zonaer geleiDiijet te Clinge op 8 Juni
1932, de tweede wegens medeplichtigheid aan
dat verboden vervoer.
Eisch50 boete.
Ui'tsf/taak: 50 boete of 14 dagen hechtenis.
A. A. B., oud 34 j., landbouwer te IJzen-
dyke, wegens verboaen nederlage van een
hueveeiheiU van meer den 21 K.G. Melissui-
ker te Uzenci^jke op 2 April 1932.
Eisch50 boete.
Uitspraak: 10 boete of 10 dagen hechtenis.
P. D., oud 53 j., steenbakker te Oostburg,
wegens niet tydig aangeven van 408 L. ben
zine voor de navoraering van de belasting, te
Zuidzande op 8 Januari 1932.
Eisch: f lo boete.
Uitspraak 15 boete of 14 dagen hechtenis.
J. R., oud 20 j., faJbrieksarbeider en M. L.
V., oud 39 j., zonder beroep, beiden te Clinge,
wegens vervoer, resp. van 2^ en 3^ K.G.
Mehssuiker te Hulst op 2 Augustus 1932.
Elisch: ieder 25 boete.
Uitspraak 25 boete of 10 dagen hechtenis.
J. R., oud 20 j., fabrieksarbeider te Clinge,
wegens vervoer van 3 K.G. tabletsuiker zon
der geleibiljet te Clinge op 15 Juli 1932.
Eisch: /25 boebe.
Uitspraak: 25 boete of 10 dagen hechtenis.
C. S. v. H., oud 30 j., grondwerker te De
Clinge (B.), wegens vervoer van 18 K.G. Me-
lissuiker zonder geleibiljet te Hulst op 3 April
1932.
Eisch25 boete.
Uitspraak: 25 boete of 14 dagen hechtenis.
F. B., oud 20 j., leurder te De Clinge (B.),
wegens vervoer van 34 K.G. Melissuiker te
Hulst op 16 Juli 1932.
Eisch: 25 boete.
Uitspraak: 25 boete of 10 dagen hechtenis.
J. v. A., oud 22 j., grondwerker en F. B.,
oud 20 j., leurder, beiden te De Clinge (B.),
wegens vervoer van 30 K.G. Melissuiker zon
der document te Clinge, op 11 Augustus 1932.
Eisqh: ieder 50 boete.
Uitspraak: 25 boete of 10 dagen hechtenis.
R. G. B., oud 28 j., vlaswerker te Sint Jan
in Eremo (B.), wegens vervoer van 20 K.G.
Melissuiker zonder geleibiljet te Oostburg op
16 Juli 1932.
Eischf 50 boete.
Uitspraakf 50 boete of 10 dagen hechtenis.
M. P. v. D., oud 30 j., klompenbewerkster
en A. H. H., oud 19 j., fabrdeksarbeidster, bei
den te De Clinge (B.), wegens vervoer van
Melissuiker te Clinge op 16 Juli 1932 resp.
5.2 K.G. en 4.4 K.G.
Eischieder 25 boete.
Uitspraak25 boete of 14 dagen hechtenis.
H. d. V., oud 31 j., werkman te Stekene
(B.), wegens vervoer van Melissuiker, 40 K.G.,
zonder geleibiljet te St. Jansteen op 24 Juli
1932.
Eisch25 boete.
Uitspraak f 25 boete of 10 dagen hechtenis.
J. Th. C. S., oud 22 j., vlasbewerkeT te St.
Jansteen, wegens verboden vervoer van 39
K.G. suiker te St. Jansteen op 1 Aug. 1932.
Eischf 50 boete.
Uitspraak: 25 boete of 10 dagen hechtenis.
J. S., oud 34 j., vlasibewenker te St. Jansteen,
wegens verboden vervoer van 25 K.G. Melis
suiker en 4 K.G. basterdsuiker te St. Jansteen
op 2 September 1932.
Eisch50 boete.
Uitspraak: 40 boete of 10 dagen hechtenis.
C. d. B., oud 35 j., vlasbewerker te Stekene
(B.), wegens verboden vervoer van 35 K.G.
Melissuiker te St. Jansteen op 15 Juli 1932.
Eisch: /50 boete.
Uitspraak: 40 boete of 10 dagen hechtenis.
B._J. v. A., oud 19 j., fabriekswerker te De
Clinge (B.), wegens verboden vervoer van 10
K.G. Melissuiker te Clinge, op 30 Mei 1932.
Eisch: 25 boete.
Uitspraak25 boete of 10 dagen hechtenis.
L. R., oud 68 j., grondwerker en B. J. v.
A., oud 19 j., fabriekswerkster, beiden te De
Clinge (B.), wegens verboden vervoer van
Melissuiker te Clinge op 7 Juni 1932, resp. 6
en 7% K.G.
Ehschieder f 25 boete.
Uitspraak: f 25 boete of 10 dagen hechtenis.
HOOGER BEROEP.
Door C. V., oud 29 j., werkman te Graauw,
is hooger beroep aangeteekend tegen het von-
nis van den Politierechter van 21 Februari
1933, waarbij hij wegens verduistering is ver-
oordeeld tot veertien dagen gevangenisstraf.
Door den Officier van Justitie te Middel
burg is hooger beroep aangeteekend tegen het
vonnis der Rechtbank van 24 Februari 1933,
waarbij J. M. B., oud 24 j., bloemist te Goes,
wegens meineed is veroordeeld tot een maand
gevangenisstraf.
ONVO'ORZICHTIG GEREDEN MET
De rechtbank te Winschoten deed Vrijdag
uitspraak in de zaak tegen een bedrijfsleider
te Stadskanaal, die terecht heeft gestaan, als
verdacht van het feit, dat het aan zijn schuld
was te wijten, dat op 3 November j.l. een
groot aantal menschsn letsel bekwamen, van
wie een zestal zeer emstig.
In den avond van 3 November was brand
uitgebroken in de boerderij te Wildervank en
daar de brand zich nogal ernstig liet aanzien,
werd ook de brandweer te Stadskanaal ge-
waarschuiwd. De verdachte reed er met den
autospuit naar toe doch zag, naar hij ter
terechtzitting verklaarde, ten gevolge van den
regen niet dat een groote menigte menschen
op den rijweg naar den brand stond be kijken.
Hij reed met den auto tegen de menschen op,
waarbij verschillende onder den wagen ge-
raakten. Een zestal werd met beenbreuken
en andere fracturen opgenomen, terwijl ver-
sdheidenen andere verwondingen opliepen.
Wegens hiet veroorzaken van letsel door
schuld werd de onvoorzichtige thans tot /75
boete of dertig dagen hechtenis veroordeeld.
De eisch luidde 100 of dertig dagen.
DONDIIRDAG 9 MAART 1933.
(Biddag.)
Ned. Hervor-nde Kerk.
Ter Neuzen. 7 u., Dr. L. J. Cazemier.
Sluiskil. 6.30 u., de heer L. Dek.
Reuter meldt uit London aan de N. R. CrL:
In een schriftelijk anbwoord op een desbe-
treffende vraag heeft de minister van land-
bouw verklaard, dat het invoerrecht van 50,6
per centenaar op geimporteerde buitenland
sche vroege aardappelen met 1 Juli zal worden
vervangen door een invoerrecht van 20 sh. per
ton.
De vraag of een eventueel aaiwullend In
voerrecht gewenscht is, behoort, voegde hy
eraan toe, door het adviesbureau voor de ln-
voerrechten te worden beantwoord, dat al
heeft aangekondigd dat het de toepassing van
een aanvullend invoerrecht op aardappelen in.
overweging heeft.
BOER EN W A G EN 8 OP EICIITBANDEX
De heer H. Nooteboom, te Nieuw-Beerta,
vroeger te Wolfaartsdijk, schrijft in het „Gxo-
ninger Landibouwblad": We hebben een nieu-
wen wagen in gebruik genomen. Het onder-
stel is van een zwaren Renault-Truck, in prima
staat verkeerende. De wielen zijn discuswio-
len, met banidenmaat 32 maal 6.
Het laadvlak is groot 1,9 maal 4,25 M. De
hoogte iets minder dan 1 M.
We hebben eenige trekkrachtproeven geno
men, die verrrassende verschillen te zien
gaven.
We lateia hieronder enkele voorloppige
cijfers volgen:
Autowagen, bevracht met 2000 K.G.;
Aanzetten: sinteiweg pl.m. 300 K.G.; asfalt-
weg plm. 300 K.G.; rijden (stapvoets); sintei
weg 150250; asfaltweg 125150; rjjden (la
draf)asfaltweg 100150 K.G.
Gewooe wagen, bevracht met 2000 K.G.;
Aanzetten: sinteiweg pl.m. 700 K.G.; asfalt
weg plan. 500 K.G.; rijden (stapvoets): alntel-
weg 300--400; asfaltweg 200300 K.G.
De wagen is voorzien van een handrem, vat
beslist noodzakelijk is gebleken. Zelfs be
vracht met 2000 K.G. liep de wagen z66 licht,
dat, toen in draf geleden werd, zonder rem
slechts geleidelijk vaart geminderd kon wor
den.
We hebben den autowagen, bevracht met
2000 K.G., direct op de weeke kleilaan gepro-
beerd. De paarden trokken de vracht zonder
buitengewone inspanning voort. De wielen
zonken maar weinig in de natte klei weg en
van ,,aanfoakken" werd practisch geen hinder
andervonden.
Op het weiland kon met genoemde bevrach-
ting zelfs in draf worden gereden, de wielen
drukten niet dieper in de zode dan cngeveer
1—2 c.M.
Met den gewonen boerenwagen hebben we,
wijseiijk, de kleilaan nog niet aan een dcrge-
ljjken kracbttoer onderworpen. We weten
goed, dat bij een gesteldheid van de laan als
thans, niet met wagens, die bevracht z(jn met
2000 K.G. moet worden gereden. Ook het wei
land zou van de gewone wielen geleden hebben,
terwijl van de autobanden slechts een onschul-
dig spoortje achterbleef.
SPOORWEGONGELUK BIJ HELMOND.
Maandagmiddag is van den trein van Deume,
rydende in de richting Eindhoven, die om 6 u.
36 te Helmond moest binnenkomen, even voor
station Helmcnd, een wagon gederailleerd. De
trein bestond uit vijf personenrijtuigen. Ter
wijl Ihij een wissel passeerde, liep de vierde
wagen, een eerste klas rytuig, uit de rails.
De trein brak in stukken en de eigenaardlg-
heid deed zicb daarbrj voor, dat de eerste drie
wagons op de rails bleven staan, de vierds
derailleerde en de vijfde eveneens op het
goed spoor bleef.
Vier heeren, die zich in het eerste klas
rytuig bevonden, werden licht gewond. Zjj
liepen enkele schrammen op. Op het station
heeft men hen verbonden.
De lioht-gewondien zijn met denzelfden trein
weer verder gereisd. De trein had twintig
minuten vertraging.
Het gederallleerde rytuig, dat overelnd Is
biyven staan is nog in aanraking geweest met
een locomotor. Deze machine moest buiten
werking worden gesteld. De schade is overi
gens gering.
Om kwart over zeiven arrlveerde ult Eind
hoven een werkwagen, om het gederailleerde
personenrijtuig weer op de rails te zetten.
De oorzaak van het ongeluk is onbekendi
DRONKEN MAN OVERREDEN.
Zaterdagnacht werd een man uit Voorburg
door een hoofdccntroleur van de H. T. M. op
den Hofweg bij de Kapelsbrug uit den motor-
wagen van den lijn Den HaagRijswijk ver-
wrjderd, wegens dronkenschap. Van den
vluchtheuivel liep de man den ryweg op, waar
hij door een auto werd gegrepen. Zwaar ge
wond werd hij naar het gemeente ziekenhuls
gebracht, waar hij aan de gevolgen is over-
leden.
ERNSTIGE BRAND IN EEN FABRIEK VAN
FILMS EN OHEMISCHE PRODUCTEN.
Een zware ontploffing heeft zich gisteren
voorgedaan in een fabriek van films en che-
mische producten te Tervueren by Brussel.
Het vuur deelde zich met groote snelheid
mede aan het heele gebouw, dat weldra in een
vuurpoel was herschapen. De arbeiders vlucht-
ten in alle richtingen, doch onmiddellijk ver-
spreidde zich het gerucht, dat verscheidene
personen in de vlammen waren gebleven
Toen de brandweer uit Elsene en een detache-
ment soldaten ter plaatse waren gekomen en
van gasmaskers voorzien in het branden.de
gebouw waren gedrongen, werden vier ver-
koolde lyken ontdekt. Het waren twee jonge
arbeidsters en twee werklieden. Een vijfde
arbeider, die zwaar verbrand naar het zleken-
huis te Leuven werd gebracht, is biji aankomst
aldaar overleden. De stoffelijke schade is
zeer aanzienlijk. Ongeveer 15.000 kilo films
zyn verbrand. De fabriek die nog geen drie
maanden werkte, behoorde toe aan een Bngel-
sche firma.
De fabriek waar de ramp heeft plaats ge-
had, bestaat uit een betonnen gebouw van
ongeveer 60 M. lengte, 12 meter breedte. In
deze fabriek, welke slechts 66n dtage hoog la,
worden oude films na te zyn gewasschen, aan
zekere scheikundige bewerkingen onderwor
pen om opnieuw te kunne worden gebrulkt.
De fabriek is eigendom van den heer De
Ridder, die pas ongeveer 3 maanden in To
vueren is gevestigd.
Op het oogenblik, dat de ontploffing plaats
had en de brand uitbrak, bevonden zich vijf
personen in het getroffen gedeelte van het
gebouw, n.l. 3 mannen en twee jonge meisjes,
welke zooals gemeld om het leven zyn ge
komen.