en aaarom m ASPIRIN de wlrel§ 8 P 0 E T, PREDIKBEUR TE V. LAN DB0UW BERICHTEN. QEMENGDE BERICHTEN. omdat mmm- W (lngez. Med.) TER NEUZEN, 8 MAART 1933. VOETBAL. f RECHTSZAKEN. AUTOspurr. INVOER VAN AARDAPFELEN IN ENGELAND. Aspirin in tegenstelling met vele ,Ersatj*-prepa- raten en namaak nagenoeg onontleed de maag verlaat en eerst in de darmen zijn werking ont- plooit, kan het ook niet den minsten sdiade- lijken invloed uitoefenen. Vandaar ook zijn voor- treffelijke verdraagzaamheid zonder schadelijke bijwerking. Uitsluitend verkrijgbaar In de oranje-bandbulsjes van 20 tabl. 70 cts. en oranjezakjes van 2 tabl. 4 toctt Dameshorloge, J. de Blaaij, Goeschep. E 34. Glacdhandscnoen, B. van Kolk, Burgemees- ter Geillstraat 9. Kinderhandschoen, A. Reuneker, Axelsche straat 8. Darr.estaschje met inhoud, C. Dielaman, Koedijk C 6. Rozekrans, T. Smit, Van Steenbergeni. 27. R. K. Gebedenboekje, J. v. Es, Nieuwe- diepstraat 24. Belastingmerk, W. Kervink, Lange Kerk- straat 15. Voermanszweep, I. de Braal, Tholensstr. 77. Kinderportemonnaie met inhoud, A. Diele- men, Bonze-Visserstraat 76. Belastingmerk, P. de Vos, Otbene D 139, gem. Zaamslag. Moer van een wagen, A. Frederiksen, Drie- wegen O 101. Dameshandschoen, J. Harte, Tulnpad 22. Kinderportemonnaie, J. Loof, Axelschestr. 90. Belastingmerk, J. Riekwel, Boerengat C 6. AUTOBU SDIENST. By Gedep. Staten van Zeeland is een aan- vrage ingekomen van J. Maas te St. Jansteen voor vergunning voor een autobusdienst van St. Jansteen naar Hulst, alleen op Maandagen. Lijdsman en Lockefeer in verband met de be- sproken kwestie en de verbeteringswerken van het kanaal door Zudd-Beveland vragen gesteld, die door den spreker werden beantwoord. Aan den heer Lockefeer zette de spreker on. uit- een, dat er verschil is in de wijze waarop een gowone staatsman of een diplomaat een kwestie oplost. Het scheen ons toe, dat bQ de beantwoording der gestelde vragen, by den spreker de diplomaat ook wel eenigszins van aehter den hoek kwam kijken. De voorzitter, de heer Vienings, maakte zich tot tolk der aanwezigen om den spreker dank te zeggen voor de zeer belangwekkende uiteen- zetting van het onderwerp, de aanwezigen voor hun tegenwoordigheid, en eindigde met een opwekkrag tot steun aan het streven van het comitd. GROOTE NATION ALE AVONI). Bovengemeide avend, die gister van wege J het Vrywillig Landstormkorps Motordienst, de Transportoolonne van het Nederl. Roode Krui3 «n de Vrijrwillige Burgerwacht te Ter Neuzen j in het ..Concert- en Bioscoopgebouw" alhier i gegewen werd, is een groot succes geworden De zaal was geheel gevuld met belangstellen- den. die, hetzij terstond gezegd, ten voile van de uitvoering van het uitgebreide programma hebben genoten. De leiding van dezen avond werd opgedra- gen aan den heer Karel van den Berg, oud- hoofd der Keucheniusschool te Amsterdam, iemand met Zeeuwsche relaties, die als leider j van dergelyke avonden een ,tiaam" geniet en dit dan ook alhier in zijn verschillende toe- spraken ten voile bewees. Het programma werd geopend met muziek van „Onder Ons" onder leiding van den heer M P. Harte, welk symphonieorkest op de be- kende weiwillende wijze medewerking verleen- de. Vervolgens liet de heer Van den Berg zin gen het eerste oouplet van het „Wilhelmus", dat besloten werd met een driewerf hoera voor H.M. de Kcningin. Daaraa verkreeg het woord de heer Persant Snoep, commandant van het Landstormkorps Motordienst, afd. Zeeland, die de aanwezigen welkom heette, in het bijzonder het dagelijksch bestuur der gemeente. Hij stipte aan hoe door samenwerking der verschillende vereenigingen het houden van dezen propaganda-avond is mogelijk geworden. In de groote opkomst ziet hij het bewijs, dat de belangstelling voor den Landstorm de Transportcolonnes, het Roode Kruis en de Burgerwacht in den loop der jaren nog niets is verminderd, al wordt van zekere zijde ge- tracht aan ons leger afbreuk te doen, en som- mlgen gedreven door idealisme of politiek be- lang ons leger zelfs geheel zouden willen af- schaffen. Hy betoogde, dat het voorstander zyn van ,,weerbaarheid" niet wil zeggen voorstander te zijn van den oorlog. Afkeer van slavemij in dienst van den vreemden staat is de ware grond waarop de weerbaarheidsman staat. Zy die weerbaarheid voorstaan, bouwen ver- wachtingen op den geest der natie, want daar- van, van den geest dien de natie bezielt, hangt af, wat er gebeuren zal als een vreemde krjjgsmacht ons grensgebied betreedt. Diegenen, die genzijdige ontwapening voor staan, vergeten dat zulks een gevaar zou op- leverea voor de wereldvredeverhoudingen in Europa. Men moet zorgen, dat anderen er rekening mede houden, dat Nederland niet da gelegenheid zal geven een oorlog op zyn grond- gebied uit te vechten. De Nederlandsche weer- macht is de vertegenwoordiging van het Nederlandsche volk in al zijn geledingen en een Nederlander die zijn weermacht bespot, bespot zicbzelf. Wie zichzelf niet respecteert., verbeurt het recht op de achtiug van anderen. Hij zette verder bet noodzakelykheid van het weerbaar zijn en blijven uiteen. De taak der Landstormers is in tijden van revolutie, watersnood, natuurrampen enz. te staan aan de zijde van ons Koningshuis en de Regeering en de burgerij te beschermen. De Landstorm is een echt nationale beweging, waaraan alle groepen der bevolking, die niet revolutionair gezind zijn, kunnen medewerken. Zoo krijgt men de medewerking van hen, die van oordeel zjjn, dat het wettig gezag moet worden ge- steund. HQ eindigde zjjn betoog met de waarschu- wing: laat ons waakzaam zijn, pal en paraat, als 't moet, en sprak de hoop uit, dat deze avond bij alle aanwezigen een prettige her- innering zai achterlaten. Daarna werd vertoond een film „Met de Koninklijke familie op reis" waarbij bezoeken van H. M. aan verschillende deelen van het land gebracht, aan onze oogen voorbijgingen. Vervolgens vertoonde de Transportcolonne verschillende tableaux „Als 't moet", welke beelden wel geen enkele bezoeker boopt, dat voor onze weerbare mannen ooit werkelijkheid zullen worden. Daarna kwam weer een film een beeld geven.de van de oefeningen van den Motordienst Zeeland, in Zeeu.wsch-Vlaanderen gebouden, en een pantomine „De hongerige Kwerver" die hartelijk deed lachen. Na de pauze sprak de burgemeester van Ter Neuzen, de heer Huiizinga, eenige woor- den van waardeering voor het werk van de hier samenwarkende vereenigingen. Hun werk scbenkt de verzekering, dat de burgerij in gerusthedd kan voortleven. Belangwekkend was de nu volgende ,,Neder- landsch-Indische legerfilm" alsook die van de Vierdaagsciba afstandsmarsch en de Koloniale reserve, die ons ook nog naar Indie voerde en tal van de schoonste natuurtafereelen liet zien. Als laatste film werd nog vertoond een goede oude bekende, de deelneming van de Zeeuiwsche-Vlaamsche zangvereenigingen aan de anti-annexatie betooging te 's-Gravenhage in Mei 1919. Het was voor de tagenwoordige deelnemers aan die betooging wel interessant eich nog eens te zien zooals alles er 14 jaar geleden uitzag. Met vael succes werd opgevoerd „De Boerin op de kostschool" en „TMcla, de waarzeg- gende Zigeunerin", terwijl in den loop van den avond werden gazongen: „Wij willen Hol land houen", het „Neuzenlied" en „Zeeuwsch- Vlaamscha Volkslied". Overigens werd het genoegen van het samenzijn ten zeerste verhoogd door de vroo- lyke muziek van Onder Ons", dat om. zeer veel succes had met de potpourri „Het beste van het beste", waarbij bleek dat het orkest niet alleen muzikale krachten bezit, maar ook over vocale, die als fefreinzangeressen en zan- gers ook goed voldeden. Het orkest kreeg dan ook bij alle woorden van dank van den com mandant, zoowel als van den leider van den avond, den heer Van den Berg, een hartelijk woord van dank. Het middemachtelijk uur was reeds lang gepasseerd, toen men over- voldaan uiteen ging. MOTORSCHIP NABIJ HOEDKKEN8KERKE GESTRAND. Maandagmiddag omstreeks e<5n uur is het motorsehip Cornelia, schipper Aamoutse te St Philipsland, geladen met superfosfaat en bestemd voor Gent, tijdens hoog water ter hoogte van Hoedekenskerke op de Wester- Schelde vastgeloopen op een zandbank. In den loop van den avond hebben twee toergingsvaartuigen van de finma Smit te We- meldinge getracht de Cornelia vlot te krijgen. Het schip bleef echter op de zandbank vast- zitten. Men slaagde er slechts in het vaar- tuig vijf meter te verplaatsen. Dinsdagmorgen slaagde een sleepboot erin het schip vlot te krijgen, waarna het naar Hansiweert werd gesleept. GEVONDEN VOORWERPEN. De Inspecteur van Politie alhier maakt be- kend, dat omtrent onderstaande gevonden voorwerpen inllchtingen te bekomen zjjn aan de daarachter vermelde adressen: Nijptang, R. Dees, Baandijk 9. Handschoca, P. Eekman, Tholensstraat 20. EEN EN ANDER OVER DE NEDERLANDSCH-BELGISCHE KANALENKVVESTIE. In een j.l. Maandag in bet hotel „De Graan- beurs" te Hulst gehouden vergadering van het „Zeeuwsch-Vlaamsche Kanalen-comitd" trad met bovenvermeld onderwerp als spreker op de heer Ir. M. C. E. Bongaerts, lid der Tweede Kamer, oud-Minister van Waterstaat. De vergadering, die druk bezocht was, en werd bijgewoond door verschillende autoritei- j ten. De voorzitter der vergadering, de heer J. W". Vienings, die als zoodanig is benoemd j in de plaats opengevallen door het overl.jden van den heer L. F. M. van Waesberghe, heette nevens den spreker in het bjjzcader welkom het lid der Tweede Kamer, den heer Lockefeer, en het Bureau der Kamer van Koophandel en Fabriekeu voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Hij bracht vervolgens hulde aan de nage- dachtenis van zijn voorganger, den heer Louis van Waesberghe, die steedseea voorvechter is geweest, in de eerste plaats van ds belar.- gen zijner woonplaats en in de tweede plaats ook van die van Zeeuiwsch-Vlaanderen in het algemeen. Het kanalen-comitd lijdt door dit te vroeg verscheidene een gevoelig verlie3, daar hij met zija benijdenswaardig optimisme en werklust een ijverig propagandist was voor het voor oogen gestelde doel. Vervolgens gaf hij het woord aan den spreker van dezen avond, den heer Bongaerts. Deize zette in een zeer belangwekkende rede uiteen de geschiedenis der Nederlandsch Belgische kanalenkwestie, waarvoor men tot in een ver verleden moet teruggaan, om ten slotte te komen tot het heden. De spreker zette ook uiteen de staatkundig politieke ach- tergrond dezer zaak. Hij verklaarde, dat het zijn oprechten wensch zou zijci, de kwestie met onze Zuider- buren in een volledig begrjjpen en waardeeren van elkanders bedoelingen tot een goede op- lossing te brengen. Indien zulks kan geschie- den in een goeden geest, volgt van zelf, dat ook wederkeerige wenschen tot een oplossing zullen komen. Op grond van de geschiedenis toonde spreker aan, dat Belgie niet het recht heeft, van Nederland lets te eischen. De Bel gische elschen vonden hun ontstaan in de mentaliteit die ontstaan is na den oorlog, toen Belgie, dat zoo zwaar door den oorlog ge leden had .meende aanspraak te mogen maken op een belooning vaa wege de mogendheden en die belooning eischt ten koste van Neder land, waarover het zich zoo zwaar ging be- klagen. Het vond steun in Frankrijk, en Lim- burg en Zeeuwsch-Vlaanderen waren reeds zoo goed als weggegeven, doch Engeland wenschte daaraan niet mee te doen en spreker bracht hulde aan het werk dat de toenmalige Minister van Buitenlandsche Zaken, de heer Van Kamebeek, te Parijs beeft verricht, om de mogendheden te overtuigen dat Nederland niets onbehoorlijks had ge&aan en steeds al zijn verplichtingen heeft vervuld. De veranderde omstandigheden, het verval- len der Belgische neutraliteit, maaktcn echter wijziging der verdragen van 1839, met betrek- king tot de scheiding, noodzakelck. Omdat men meende toch zoover mogelijk aan de wenschen van het zwaar getroffen Belgie te moeten tegemoetkomen, is toen aan Neder land verzocht samen met Belgie overleg te plegen omtrent de wijziging der bestaande verdragen. Daarop zijn de onderhandeltngen gevolgd, en bet verdrag dat door Minister Van Kame beek aan de Staten-Generaal is voorgelegd, moet beoordeeld worden naar het licht van de in die jaren bestaande mentaliteit, welke zich ondertusschen zeer heeft gewijzigd. Er is echter aan Nederland ter zake geen enkele verplichting opgelegd en indien zou blijken, dat aan bestaande Belgische verlangens niet zou kunnen worden voldaan, zonder de Neder landsche belangen emstig te sohaden, zal nie- mamd Nederland daartoe dwingen. Hij betoogt, dat bet evenwel voor de verhoudingen beter is, dat bestaande kwesties worden opgelost. Daarvoor zal dan echter een goeden geest moeten worden gekweekt ,want daarop komt het 't meest aan. De nieuiwe RijnBeheldeverblnding bespre- ken.de, toonde spreker aan, dat het in verband met intemationale verhoudingen niet mogelijk is een andere verbinding met bet Hollandsch Diep te maken dan een open Scheldeverbin- ding, daar een gesloten kanaal van af de Ant- werpsche haven onder Intemationale controle zou komen. Hij besprak ook de wenschelijkbeid van een kanaal Bath-Dintelsas met het oog op een meer directe verbinding van Zeeuwsch-Vlaan deren met Noord-Brabant en Limburg, hetgeen verlaging van vrachten voor aanvoer van de van daar uitgevoerde producten zou tenge- volge hebben, alsook de uitvoer van Zeeuwsch- Vlaanderen naar Holland .terwijl een kanaal door Zeeuwsch-Vlaanderen van Oost naar West de welvaart der streek in verschillend opizicht zou bevorderen. Hri uitte in dit opzicbt voor het streven van het comitd de beste wenschen. Na deze rede werden o.m. door de heeren ZEEUWSCHE VOETBALBOND. le klasse B. Breskens werd op eigen terrein een kost- baar punt ontnomea door Hoofdplaat. Uit- slag 33. Sluiskil behield haar kans, door thins met 40 van Sluis te winnen. Honlenisse veroverde twee kostbare punten op STEEN. Hier was de uitslag 52. 2e klasse B. Terneuzen in won met afgeteekende cijfers (70) van haar plaatsgenoote Seheldestrij- ders I. De wedstrjjd Axel IIONW is uitgesteld ge worden. 2e klasse E. Het tweede elftal van Hoofdplaat won met 32 van Hoogew. Boys, terwijl Biervliet met 52 over de leiders Z.-Vl. Boys zegevierde. 3e klasse B. De Tern. Boys moesten weder de punten afstaan, ditmaal aan Stoppeldijk n, welke met 10 won. STEEN II werkte zich lets op, door West- darpe II met 40 te kloppen. De stand in de onderscheidene klassen is thans als volgt: le klasse B. IJzendyke 11 8 1 2 26—13 17 Breskens 10 7 1 2 29—14 15 Sluiskil 10 6 - 4 22—17 12 Sluis 8 4 1 3 10—15 9 Hoofdplaat 9 4 1 4 26—22 9 Stoppeldyk 9 3 1 5 16—18 7 STEEN 10 1 1 8 12—33 3 Hontenisse 7 2e 1 klasse B. 6 9—18 2 Terneuzen HI 5 5 24—7 10 ONW 6 4 1 13—8 9 Axel II 6 3 1 2 33—17 7 Scheldestr. 7 1 1 5 16—28 3 Westdorpe 6 2e klasse 1 E. 5 7—33 1 Z.-Vl. Boys 10 6 1 3 36—16 13 IJzendijke II 6 5 1 17—11 10 Breskens H 6 4 1 1 14—7 9 Biervliet 9 4 5 24—21 8 Hoofdplaat n 8 2 1 5 12—21 5 Hoogeiw. Boys 4 1 1 2 8—11 3 Sluis n 5 3e klasse B. 5 2—26 BKW 11 8 3 48—30 16 Tern. Boys 11 7 4 35—22 14 Terneuzen IV 8 6 2 41—19 12 Scheldestr. II 11 6 5 39—33 12 Sluiskil II 10 4 6 24—23 8 Stoppeldijk II 5 2 1 2 7—19 5 SI EEN II 4 2 2 7—11 4 Westdorpe n 7 1 1 5 15—34 3 ONW H 9 1 8 13—35 2 ARRONDISSEMENTS-RECHTBANK TE MIDDELBURG. Zitting van 6 Maart 1933. De Rechtbank deed heden ultspraak in de zaak tegen P. R., oud 29 j., werkman, wonende te Boschkapelle, gedetineerd in het Huis van Bewaring te Middelburg, verdacht geweest van aware mishandeling van Cerillus Bene- dictus Mel, te Boschkapelle op 15 Januari 1933. De Rechtbank sprak den verdachte vrtj en gelaste zijne invrijheidstelling. Zitting van 7 Maart 1933. De volgende zaak werd behandeld: E. F. N., oud 37 j., landbouwer te Koewacht, wegens verboden nederlage van 2320 vier- kante meter sigarettenpapier te Koewacht op 1 September 1931. Eisch: f 500 boete. POLITIERECHTER TE MIDDELBURG. Zitting van7 Maart 1933. De volgende zaken werden behandeld: A. B. H., oud 24 j., autohersteller te Oost- burg, wegens overtrading van de Wegenbe- lastingwet te Schoondijke op 29 Juli 1932. Eisch: 20 boete of 8 dagen hechtemis. Uitspraak: idem. H. J. S., oud 34 j., expediteur te Eemnes, wegens bet doen rijden met een auto doo£ W. A. Bur, waarvan de belasting nog niet was voldaan, te Hontenisse op 26 Maart 1932. Eisch: 10 boete of 4 dagen hechtenis. Uitspraak: idem. D. G., oud 30 j., schipper, zonder vaste woonplaats, wegens het niet vertoonen van een bewijs van inschTijving voor de Inkomsten- belasting, te Sas van Gent op 21 April 1932. Eisch7,50 boete of 3 dagen hechtenis. Uitspraak: idem. J. B., oud 28 j., binnenschipper, zonder vaste woonplaats, wegens alsvoren te Sas van Gent op 13 Februari 1932. Eisch: 7,50 of 3 dagen hechtenis. Uitspraak: idem. J. B., voornoemd, alsvoren be Sas van Gent, op 25 Maart 1932. Eisch: 7,50 of 3 dagen hechtenis. Uitspraak: idem. J, B., voornoemd, alsvoren op 20 April 1932. Eisch10 boete of 4 dagen hechtenis. Uitspxaak: f 7,50 boete of a dagen hechtenis. C. L. V., oud 33 j., vlasibewenker te Sint Jansteen, wegens vervoer van 30 K.G. Melis- suiker zonder geleibiljet te St. Jansteen, op 18 Juli 1932. Eisch50 boete. Uitspraak: 25 boebe of 14 dagen hechtenis. P. M. D., oud 21 j., melkslijter te St. Jan steen, wegens vervoer van 200 K.G. Melissui- ker met een auto te St. Jansteen op 7 Mei 1932. Eisch10 boete. Uitspraak: 10 boete of 7 dagen hechtenis. F. H., oud 41 j., zonder beroep te Clinge en A. J. B., oud 23 j., gronaweuKer be De uimge (B.)„ de eerste wegens vervoer van 27 K.G. suixer zonaer geleiDiijet te Clinge op 8 Juni 1932, de tweede wegens medeplichtigheid aan dat verboden vervoer. Eisch50 boete. Ui'tsf/taak: 50 boete of 14 dagen hechtenis. A. A. B., oud 34 j., landbouwer te IJzen- dyke, wegens verboaen nederlage van een hueveeiheiU van meer den 21 K.G. Melissui- ker te Uzenci^jke op 2 April 1932. Eisch50 boete. Uitspraak: 10 boete of 10 dagen hechtenis. P. D., oud 53 j., steenbakker te Oostburg, wegens niet tydig aangeven van 408 L. ben zine voor de navoraering van de belasting, te Zuidzande op 8 Januari 1932. Eisch: f lo boete. Uitspraak 15 boete of 14 dagen hechtenis. J. R., oud 20 j., faJbrieksarbeider en M. L. V., oud 39 j., zonder beroep, beiden te Clinge, wegens vervoer, resp. van 2^ en 3^ K.G. Mehssuiker te Hulst op 2 Augustus 1932. Elisch: ieder 25 boete. Uitspraak 25 boete of 10 dagen hechtenis. J. R., oud 20 j., fabrieksarbeider te Clinge, wegens vervoer van 3 K.G. tabletsuiker zon der geleibiljet te Clinge op 15 Juli 1932. Eisch: /25 boebe. Uitspraak: 25 boete of 10 dagen hechtenis. C. S. v. H., oud 30 j., grondwerker te De Clinge (B.), wegens vervoer van 18 K.G. Me- lissuiker zonder geleibiljet te Hulst op 3 April 1932. Eisch25 boete. Uitspraak: 25 boete of 14 dagen hechtenis. F. B., oud 20 j., leurder te De Clinge (B.), wegens vervoer van 34 K.G. Melissuiker te Hulst op 16 Juli 1932. Eisch: 25 boete. Uitspraak: 25 boete of 10 dagen hechtenis. J. v. A., oud 22 j., grondwerker en F. B., oud 20 j., leurder, beiden te De Clinge (B.), wegens vervoer van 30 K.G. Melissuiker zon der document te Clinge, op 11 Augustus 1932. Eisqh: ieder 50 boete. Uitspraak: 25 boete of 10 dagen hechtenis. R. G. B., oud 28 j., vlaswerker te Sint Jan in Eremo (B.), wegens vervoer van 20 K.G. Melissuiker zonder geleibiljet te Oostburg op 16 Juli 1932. Eischf 50 boete. Uitspraakf 50 boete of 10 dagen hechtenis. M. P. v. D., oud 30 j., klompenbewerkster en A. H. H., oud 19 j., fabrdeksarbeidster, bei den te De Clinge (B.), wegens vervoer van Melissuiker te Clinge op 16 Juli 1932 resp. 5.2 K.G. en 4.4 K.G. Eischieder 25 boete. Uitspraak25 boete of 14 dagen hechtenis. H. d. V., oud 31 j., werkman te Stekene (B.), wegens vervoer van Melissuiker, 40 K.G., zonder geleibiljet te St. Jansteen op 24 Juli 1932. Eisch25 boete. Uitspraak f 25 boete of 10 dagen hechtenis. J. Th. C. S., oud 22 j., vlasbewerkeT te St. Jansteen, wegens verboden vervoer van 39 K.G. suiker te St. Jansteen op 1 Aug. 1932. Eischf 50 boete. Uitspraak: 25 boete of 10 dagen hechtenis. J. S., oud 34 j., vlasibewenker te St. Jansteen, wegens verboden vervoer van 25 K.G. Melis suiker en 4 K.G. basterdsuiker te St. Jansteen op 2 September 1932. Eisch50 boete. Uitspraak: 40 boete of 10 dagen hechtenis. C. d. B., oud 35 j., vlasbewerker te Stekene (B.), wegens verboden vervoer van 35 K.G. Melissuiker te St. Jansteen op 15 Juli 1932. Eisch: /50 boete. Uitspraak: 40 boete of 10 dagen hechtenis. B._J. v. A., oud 19 j., fabriekswerker te De Clinge (B.), wegens verboden vervoer van 10 K.G. Melissuiker te Clinge, op 30 Mei 1932. Eisch: 25 boete. Uitspraak25 boete of 10 dagen hechtenis. L. R., oud 68 j., grondwerker en B. J. v. A., oud 19 j., fabriekswerkster, beiden te De Clinge (B.), wegens verboden vervoer van Melissuiker te Clinge op 7 Juni 1932, resp. 6 en 7% K.G. Ehschieder f 25 boete. Uitspraak: f 25 boete of 10 dagen hechtenis. HOOGER BEROEP. Door C. V., oud 29 j., werkman te Graauw, is hooger beroep aangeteekend tegen het von- nis van den Politierechter van 21 Februari 1933, waarbij hij wegens verduistering is ver- oordeeld tot veertien dagen gevangenisstraf. Door den Officier van Justitie te Middel burg is hooger beroep aangeteekend tegen het vonnis der Rechtbank van 24 Februari 1933, waarbij J. M. B., oud 24 j., bloemist te Goes, wegens meineed is veroordeeld tot een maand gevangenisstraf. ONVO'ORZICHTIG GEREDEN MET De rechtbank te Winschoten deed Vrijdag uitspraak in de zaak tegen een bedrijfsleider te Stadskanaal, die terecht heeft gestaan, als verdacht van het feit, dat het aan zijn schuld was te wijten, dat op 3 November j.l. een groot aantal menschsn letsel bekwamen, van wie een zestal zeer emstig. In den avond van 3 November was brand uitgebroken in de boerderij te Wildervank en daar de brand zich nogal ernstig liet aanzien, werd ook de brandweer te Stadskanaal ge- waarschuiwd. De verdachte reed er met den autospuit naar toe doch zag, naar hij ter terechtzitting verklaarde, ten gevolge van den regen niet dat een groote menigte menschen op den rijweg naar den brand stond be kijken. Hij reed met den auto tegen de menschen op, waarbij verschillende onder den wagen ge- raakten. Een zestal werd met beenbreuken en andere fracturen opgenomen, terwijl ver- sdheidenen andere verwondingen opliepen. Wegens hiet veroorzaken van letsel door schuld werd de onvoorzichtige thans tot /75 boete of dertig dagen hechtenis veroordeeld. De eisch luidde 100 of dertig dagen. DONDIIRDAG 9 MAART 1933. (Biddag.) Ned. Hervor-nde Kerk. Ter Neuzen. 7 u., Dr. L. J. Cazemier. Sluiskil. 6.30 u., de heer L. Dek. Reuter meldt uit London aan de N. R. CrL: In een schriftelijk anbwoord op een desbe- treffende vraag heeft de minister van land- bouw verklaard, dat het invoerrecht van 50,6 per centenaar op geimporteerde buitenland sche vroege aardappelen met 1 Juli zal worden vervangen door een invoerrecht van 20 sh. per ton. De vraag of een eventueel aaiwullend In voerrecht gewenscht is, behoort, voegde hy eraan toe, door het adviesbureau voor de ln- voerrechten te worden beantwoord, dat al heeft aangekondigd dat het de toepassing van een aanvullend invoerrecht op aardappelen in. overweging heeft. BOER EN W A G EN 8 OP EICIITBANDEX De heer H. Nooteboom, te Nieuw-Beerta, vroeger te Wolfaartsdijk, schrijft in het „Gxo- ninger Landibouwblad": We hebben een nieu- wen wagen in gebruik genomen. Het onder- stel is van een zwaren Renault-Truck, in prima staat verkeerende. De wielen zijn discuswio- len, met banidenmaat 32 maal 6. Het laadvlak is groot 1,9 maal 4,25 M. De hoogte iets minder dan 1 M. We hebben eenige trekkrachtproeven geno men, die verrrassende verschillen te zien gaven. We lateia hieronder enkele voorloppige cijfers volgen: Autowagen, bevracht met 2000 K.G.; Aanzetten: sinteiweg pl.m. 300 K.G.; asfalt- weg plm. 300 K.G.; rijden (stapvoets); sintei weg 150250; asfaltweg 125150; rjjden (la draf)asfaltweg 100150 K.G. Gewooe wagen, bevracht met 2000 K.G.; Aanzetten: sinteiweg pl.m. 700 K.G.; asfalt weg plan. 500 K.G.; rijden (stapvoets): alntel- weg 300--400; asfaltweg 200300 K.G. De wagen is voorzien van een handrem, vat beslist noodzakelijk is gebleken. Zelfs be vracht met 2000 K.G. liep de wagen z66 licht, dat, toen in draf geleden werd, zonder rem slechts geleidelijk vaart geminderd kon wor den. We hebben den autowagen, bevracht met 2000 K.G., direct op de weeke kleilaan gepro- beerd. De paarden trokken de vracht zonder buitengewone inspanning voort. De wielen zonken maar weinig in de natte klei weg en van ,,aanfoakken" werd practisch geen hinder andervonden. Op het weiland kon met genoemde bevrach- ting zelfs in draf worden gereden, de wielen drukten niet dieper in de zode dan cngeveer 1—2 c.M. Met den gewonen boerenwagen hebben we, wijseiijk, de kleilaan nog niet aan een dcrge- ljjken kracbttoer onderworpen. We weten goed, dat bij een gesteldheid van de laan als thans, niet met wagens, die bevracht z(jn met 2000 K.G. moet worden gereden. Ook het wei land zou van de gewone wielen geleden hebben, terwijl van de autobanden slechts een onschul- dig spoortje achterbleef. SPOORWEGONGELUK BIJ HELMOND. Maandagmiddag is van den trein van Deume, rydende in de richting Eindhoven, die om 6 u. 36 te Helmond moest binnenkomen, even voor station Helmcnd, een wagon gederailleerd. De trein bestond uit vijf personenrijtuigen. Ter wijl Ihij een wissel passeerde, liep de vierde wagen, een eerste klas rytuig, uit de rails. De trein brak in stukken en de eigenaardlg- heid deed zicb daarbrj voor, dat de eerste drie wagons op de rails bleven staan, de vierds derailleerde en de vijfde eveneens op het goed spoor bleef. Vier heeren, die zich in het eerste klas rytuig bevonden, werden licht gewond. Zjj liepen enkele schrammen op. Op het station heeft men hen verbonden. De lioht-gewondien zijn met denzelfden trein weer verder gereisd. De trein had twintig minuten vertraging. Het gederallleerde rytuig, dat overelnd Is biyven staan is nog in aanraking geweest met een locomotor. Deze machine moest buiten werking worden gesteld. De schade is overi gens gering. Om kwart over zeiven arrlveerde ult Eind hoven een werkwagen, om het gederailleerde personenrijtuig weer op de rails te zetten. De oorzaak van het ongeluk is onbekendi DRONKEN MAN OVERREDEN. Zaterdagnacht werd een man uit Voorburg door een hoofdccntroleur van de H. T. M. op den Hofweg bij de Kapelsbrug uit den motor- wagen van den lijn Den HaagRijswijk ver- wrjderd, wegens dronkenschap. Van den vluchtheuivel liep de man den ryweg op, waar hij door een auto werd gegrepen. Zwaar ge wond werd hij naar het gemeente ziekenhuls gebracht, waar hij aan de gevolgen is over- leden. ERNSTIGE BRAND IN EEN FABRIEK VAN FILMS EN OHEMISCHE PRODUCTEN. Een zware ontploffing heeft zich gisteren voorgedaan in een fabriek van films en che- mische producten te Tervueren by Brussel. Het vuur deelde zich met groote snelheid mede aan het heele gebouw, dat weldra in een vuurpoel was herschapen. De arbeiders vlucht- ten in alle richtingen, doch onmiddellijk ver- spreidde zich het gerucht, dat verscheidene personen in de vlammen waren gebleven Toen de brandweer uit Elsene en een detache- ment soldaten ter plaatse waren gekomen en van gasmaskers voorzien in het branden.de gebouw waren gedrongen, werden vier ver- koolde lyken ontdekt. Het waren twee jonge arbeidsters en twee werklieden. Een vijfde arbeider, die zwaar verbrand naar het zleken- huis te Leuven werd gebracht, is biji aankomst aldaar overleden. De stoffelijke schade is zeer aanzienlijk. Ongeveer 15.000 kilo films zyn verbrand. De fabriek die nog geen drie maanden werkte, behoorde toe aan een Bngel- sche firma. De fabriek waar de ramp heeft plaats ge- had, bestaat uit een betonnen gebouw van ongeveer 60 M. lengte, 12 meter breedte. In deze fabriek, welke slechts 66n dtage hoog la, worden oude films na te zyn gewasschen, aan zekere scheikundige bewerkingen onderwor pen om opnieuw te kunne worden gebrulkt. De fabriek is eigendom van den heer De Ridder, die pas ongeveer 3 maanden in To vueren is gevestigd. Op het oogenblik, dat de ontploffing plaats had en de brand uitbrak, bevonden zich vijf personen in het getroffen gedeelte van het gebouw, n.l. 3 mannen en twee jonge meisjes, welke zooals gemeld om het leven zyn ge komen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1933 | | pagina 2