GEMENGDK BERICHTEN. PfiOVINCIALE STATEN VAN ZEELAND. fitting van Donderdag 5 Januari des namiddags 1.45 uur. Stoombootdieust Stavenisse ZypeAnna Jaeobapolder. Staten stellen voor de subsidie aan B. T. M. voor bovengenoemden bootdienst lerug te brengen van /5000 op 2000 per jaar Kit voorstel gaf in de afdeelingen aanlei- ding tot verschillende opmerkingen. Er waren ledeas, die ook 2000 nog te hoog vonden en attdere die meenden dat het te laag is, weer andei», dat het feitelijk maar aan een paar paxtseulieren ten goede komt, weer andere wiRrm bepaald zien, dat des Zondags niet ..al ■roartien gevaren. Ook waren er die 2000 als maximum zouden bepaald willen zien. Ook »ees men er op, dat de gemeenten niets doen ■en de bijdrage, die Stavenisse gaf, kwam nog van particuliere zijde. Een ander lid meent joist dat het is in het belang van de opkomst van de fruitteelt en dat Tholen stiefmoederiijk tiedeeld wordt, waartegen anderen opkomen, wgfiETide op de brug en de waterleiding. Ver- der is er o.a. nog op gewezen, dat de provin cie to eh ook geen steun vraagt aan Vlissin- ge» en Ter Neuzen voor den bootdienst tus- sdieD die plaatsen. Zoo kwam ook nog naar varen, dat de fruitteelt toch niet staat of valt met een bijdrage van f 2000 en dat de be- doelde fruitteler toch wel zooveel energie zal bezitten, om het fruit daar te brengen, wai. lust *t meeste geld opbrengt, wat weer de op marking uitlokt, dat, wanneer er een goede Rijksweg op Tholen was, die redeneering zou opgaan, maar nu niet. Van de zijde van Ged. Staten wordt geantwoord, dat zij alles doen "Oro goede wegen op Tholen te krijgen. •Ged. Staten zijn van gedachte, dat de It. T. M. zich nog wel eens zal bedenken al- worens den dienst te doen eindigen. In bun antwoord op het algemeen verslag deelen Ged. Staten mede, dat zij hun voorstel wijzigen in „ten hoogste 2000". De heer MOELKER zeide, dat het hem ge- ooegen doet dat Ged. Staten voor deze dienst img f 2000 hebben uitgetrokken. Hij zou het jammer vinden als de dienst voor een ge- ■deelte van het eiland Tholen verloren ging. stelt voor het subsidie te verhoogen tot J 3000. De heer SONKE kan niet veel nieuws meer naar voren brengen, na de uitvoerige schrifte- Sgke gedachtenwisseling. Toen hem gebleken is. dat de dienst voor de fruitteelt onmisbaar is. heeft hij het voorstel van den heer Moel- ker ondersteund. Hij doet een dringend be- roep op de leden dat voorstel te steunen. De heer BOENDER is eveneens voor het toekennen van een verhoogd subsidie, dat hy dringend aanberval. De heer CATSHOEK kan zich met de lagere subsidie vereenigen. Hij vraagt of de verhoo- ging der subsidie tot 3000 wel strikt nood- zukelijk is. Bij beperking van den dienst kan oak een lagere subsidie worden gegeven. Hij •deed een voorstel om het voorstel van Ged Sta ten te wijzigen in dien zin dat de boot niet alieen geschikt moet zijn voor vrachtvervoer, doch ook voor passagiersvervoer. De heer DEN BOER zou de heele subsidie hebben willen schrappen, dies is hij tegen het voorstel van den heer Moelker om de subsidie lot f 3000 te verhoogen. De heer VOGELAAR interesseerde zich als geboren Tholenaar voor de belangen van het eiland en ook wil hij de fruitteelt op dit eiland steunen. Hij kon dus met het voorstel Moelker medegaan, vooral ook omdat het werkverrui- ming geeft. De kwijnende landbouw zal zich meer op de fruitteelt gaan toeleggen en dat jcmge plantje moeten wij steunen. De tuin- fecow heeft zeker viermaal meer menschen Boodig den de landbouw. De heer BQSTELAAR vindt het vreemd dat ai de gemeenten op Tholen geweigerd hebben snfosidie te verleenen. Toch komen Ged. Staten nog met een subsidie van 2000, wat hij tce- juicht. De heer MOELKER zeide dat uit de kassen van de gemeenten op Tholen weinig is te halen. Hy zeide dat zijn voorstel bedoeld zoo noodig J 3000 subsidie toe te kennen. •I>e heer VAN DUSSEDDORP zeide dat de afgevaardigden van het eiland Tholen ge- tracht hebben om te halen wat er te halen is. Hij verzekerd dat de harten van den Voorzit- ter en van de leden van Ged. Staten warm kJoppen voor het eiland Tholen. In schrille tegenstelling is daarmede wat de gemeenten Tholen zelve voor dezen dienst over hebben. Hij verdedigde het voorstel van Ged. Sta te®. Het argument van werkverruiming kan geen doorslag geven. Ten dezen opzichte ver- wijt hij den heer Vogelaar inconsequence. De heer SINKE zegt dat wanneer belangen van het eiland Tholen aan de orde zijn, steeds gesproken wordt over bijdragen van de ge meenten. Dit argument wordt niet naar voren gebracht als de diensten op Vlissingen, Ter Jtazm of Breskens betreft. De heer VOGELAAR zeide dat hij alieen ge- sprbken beeft over werkverruiming en daar Is hij een voorstander van. Hij vindt het jam mer dat de gemeenten op Tholen geen kleine tHjdhage hebben beschikbaar gesteld. De heer BOENDER stelde als amendement voor, dat de boot des Zondags niet mag varen. De heer VAN DE ZANDE zeide dat er op Tholen voldoende verbinding is voor het ver- voer van fruit. De heer VAN DER WART heeft in de Sta ten nooit iets gemerkt van terugzetting van de belangen van het eiland Tholen. Hij heeft geen enkel degelijk argument gehoord dat de verhooging van de subsidie noodig is. De heer VAN DUSSELDORP verdedigde nog nader het voorstel van Ged. Staten. Er worden gemiddeld slechts 2 personen per reis vervoerd. Het voorstel Moelker om de subsidie tot 3000 te verhoogen werd verworpen met 33 tegen 7 stemmen. Het amendement Catshoek werd door Ged. Staten overgenomen. Het amendement Boender dat de boot des Zondags niet mag varen werd aangenomen met 21 tegen 20 stemmen. Havenkanaal en zwaaiplaats te Zierikzee. Het volgende voorstel was dat om gedu rende 5 jaar tegen f 1000 bijdrage per jaar vac de gemeente Zierikzee en nadat de nieuwe boot in dienst is tegen f 1500 per jaar het lirbaggeren van havenkanaal en zwaaiplaats te Zierikzee voor rekening der provincie te utmen. Op enkele opmerkingen in de afdeelingen ward van de zijde van Ged. Staten geant woord. dat de nieuwe boot geen grooteren diepgang heeft, doch de gemeente is bereid fcaar bijdrage van 1000 op 1500 te brengen als die nieuwe boot in de vaart komt. Over- leg met den gemeentebouwmeester is noodig, omdat de zorg en het onderhoud van kaai- rmiren, dijken en steenglooi'ing voor rekening der gemeente blijven. De kosten van het uit- baggeren zijn vooruit niet te bepalen Aangenomen. Dienstregeling Vlissingen Breskens. Ged. Staten stelden voor af te wijzen het jerzoek van den A.N.W.B. en de K.N.A.C. om op het traject VlissingenBreskens den dienst gedurende het zomerseizoen op Zon- en ieestdagen van vier op ten minste zes vaai- ten uit te breiden en om de laatste afvaart gedurende het geheele jaar op alle werkdagen jngeveer twee uur later dan thans te stellen. Dit voorstel gaf in de afdeelingen aanlei- ding tot uitvoerige besprekingen. Zoo werd een proef op werkdagen aanbevolen en ook voor den Zondag en een lid zag gaarne dat deze dienst nu eens een model-dienst op de Westerschelde werd. Een der leden, die op werkdagen een proef wil nemen, wil absoluut geen uitbreiding van den dienst op Zondag. Aangedrongen werd op opname van den dienst in het kleine spoorboekje. Een lid van Ged. Staten ziet geen heil !n uitbreiding van den dienst, men moet maar aanhouden en dan is het best mogelyk dat het er nog eens van komt. Na 7.32 kan men toch niet meer per trein naar Holland. Van een proef verwacht hij niet veel. Wel ware een proef te nemen met een lateren dienst op Breskens. Wat den Zondagsdienst betreft, wil hij ieder vrijlaten. Een ieder zij in zijn eigen gemoed overtuigd. Volgens zijn gedach- ten zou de dienstregeling VlissingenBres kens wel in het kleine spoorboekje moeten voorkomen. Een lid wil hetzelfde aantal vaarten doch op andere uren probeeren. Een lid van Ged. Staten wijst nog op eene on- juistheid in het rapport van den directeur van den Westerscheldedienst, waar deze zegt, dat er geen druk intemationaal verkeer naar Breskens bestaat. Herhaaldelijk komt het voor, dat tal van auto's vooral Eransche langs Breskens komen en het gebeurt vaak, dat men daar dan eenige uren moet wachten. Een ander lid van het college vindt de dienst regeling wel goed, maar de dag te kort. Een ander lid meent, dat meer booten het verkeer zal doen toenemen, vooral ook op zon- en feestdagen, waarbij de financieele uitkomsten zouden verbeteren. Een lid van Ged. Staten zegt daarop, dat het college zich meent te moeten houden aan de principieele uitspraak der meerderheid der Staten tegen uitbreiding van den dienst op Zondag. De heer ERASMUS wijst op 't toenemende verkeer op Zondag op het veer Vlissingen- Breskens. Hij zou des Zondags minstens e6n dienst meer willen zien uitgevoerd. Vlissingen- Breskens zal een belangrijke internationale verbinding worden en hij stelde voor om aan de verzoeken van den A.N.W.B. te voldoen. Nu echter door Ged. Staten geen uitbreiding van den Zondagsdienst wordt gegeven, stelde hij voor den dienst op Zondag gedurende de zo- merdiensten uit te breiden tot vijf diensten. De heer HAMBLINK zeide dat wij thans be- handelen een verzoek van menschen uit de praktijk. Zelfs al zou de dienst geen interna tionale verbinding geven, dan mag de verbin ding tusschen Vlissingen en Breskens toch niet voldoende geacht worden, en voldoet deze dienst allerminst aan de eischen van den tijd. Zoowel op Zondag als op werkdagen voldoet de dienst niet. Hij stelde voor op het traject Vlissingen Breskens den dienst te brengen van 4 op 6 en den laatsten dienst gedurende den zomer minstens 2 uur later te bepalen. Deze zaak mag wel eens emstig onder het oog worden gezien. Walcheren en Zeeuwsch-Vlaanderen hebben recht op uitbreiding van den dienst en mede met het oog op het toerisme dient de dienst te worden uitgebreid. Wanneer de uitkomsten financieel niet gun- stig mochten zijn, kan het voorstel nog nader worden bekeken. Hij stelde dies voor het aantal diensten op Zondag op 6 worde gebracht en den laatsten avonddidnst op werkdagen 2 Uur later te stel len. De heer ADRIAANSE steunt het voorstel- Hamelink. Met het oog op de politieke samen- stelling van de Staten gelooft hij dat het voorstel-Erasmus niet kan worden aangeno men. De heer KALLE is voor uitbreiding van den dienst. Hij steunt gaarne het voorstel-Hame- link, dat beter aan de eischen van het ver keer voldoet dan dat van den heer Erasmus. De heer VAN KLINKEN kwam krachtig op tegen uitbreiding van den Zondagsdienst. De heer STAVBRMAN kan uit zyn ervaring mededeelen dat uitbreiding van de dienst be- slist noodig is. Wat den dienst op Zondag be treft, wijst hij er op dat men des Zondags te vroeg aan de Belgische kust is. Hij vraagt op te houden om den dienst op Zondag tus schen twee deelen der provincie op te heffen, omdat het een boot betreft, terwijl bruggen op Zondag, b.v. de Thoolsche brug, des Zon dags wel voor het verkeer geopend zijn. Welk versehil bestaat hier nu eigenlijk? De beer VAN ROMPU zeide dat de kwestie van den Zondagsdienst hier reeds herhaalde lijk aan de orde is geweest. De directeur meent dat des Zondags met 4 diensten kan worden volstaan. Hij meent namens Ged. Staten te kunnen zeggen dat het college 4 diensten op Zcndag voldoende vindt. Het komt alieen aan op de meest geschikte uren. Mocht het later noodzakelijk blijken dat de dienst op Zondag moet worden uitgebreid dan zullen de Staten hieraan zeker ook wel willen medewbrken. Ged. Staten zijn wel geneigd te onderzoeken of de laatste boot van Breskens om half negen of negen uur van daar kan vertrekken. Hij stelde voor gedurende 1933 den dienst te laten zooalS hij thans is. De heer HAMELINK herhaalde dat het veer niet meer voldoet aan de behoeften van de bevolking. Hij kan niet begrijpen dat de heer Van Rompu voor 1933 den dienst onge- wijzigd wil laten. De heer STAVERMAN zeide dat als de trein van half tien des avonds nog aansluiting gaf naar Zeeuwsch-Vlaanderen er zeker meer van dezen trein gebruik zouden maken. De heer DE MILLIANO gevoeld meer voor het voorstel-Erasmus dan voor dat van den heer Hamelink. Hij gelooft niet dat de trein den dienst zoo zou wijzigen dat er aansluiting op een boot van bijv. 9 uur zou worden ge geven. Hij meent dat uitbreiding van den dienst in de zomermaanden noodig is. De VOORZITTER zeide dat de heer Van Rompu niet namens Ged. Staten had gespro- ken, omdat dit punt niet in het college is be- sproken. De heer DIELBMAN zegt dat de uitbreiding van den dienst zeker noodig is. Er moet ge- tracht worden hiervoor een nieuwe regeling vast te stellen. De heer KODDE is eveneens voor uitstel. De Staten komen op 24 Januari weer bijeen. In dien tussehentijd kunnen de kwesties uitvoe- rig besproken worden. Men kent thans de kon- sekwenties niet welke er aan verbonden zijn. De heer HAMELINK gelooft dat alle po- gingen worden aangewend om de verbeterin- gen op te houden. Men schuift de zaak op de lange baan, doch daar hebben wij niet veel aan. De kosten komen op de tweede plaats. Hij is het eens met den heer Staverman, dat wij recht hebben op een behoorlijke overver- binding, daar komt het op aan. Door de aanneming van het voorstel-Eras mus wordt de dienst op werkdagen niet ver- beterd. Wij mogen de zaak niet op haar be- loop laten. Hij kwam er tegen op dat de heer Kcdde zoo fanatiek opkomt voor het beperken op Zondag. Het principe van den heer Kodde aanvaardt hij gaame, doch deze dient er reke ning mede te houden, dat. er menschen zijn met andere opvatting als de heer Kodde. De heer VAN DER WART stelde voor de debatten te sluiten en thans naar de afdeelin gen te gaan. De heer ADRIAANSE zeide dat deze zaak bijna is afgedaan en achtte sluiting van de de- batten niet noodig. Het voorstel-van der Wart tot sluiting van de debatten werd aangenomen. Het voorstel-Hamelink om den Zondags dienst uit te breiden van 4 op 6, wordt ver worpen met 26 tegen 15 stemmen. Het voorstel-Erasmus om het aantal Zon- dagsdiensten van 4 op 5 te brengen werd ver worpen met 21 tegen 20 stemmen. Het voorstel-Hamelink om op de werkdagen des avonds de boot 2 uur later te laten varen werd aangenomen met 26 tegen 15 stemmen. Hiema werd de vergadering om 3.30 ge- schorst en begeven de leden zich in de afdee lingen tot onderzoek van nieuwe voorstellen. De volgende vergadering werd bepaald op Vrijdagmorgen 10 uur. STOOMBOOTDIENST VLISSINGEN—TER NEUZEN. In de hedenmorgen voortgezette zitting der Provinciate Staten werd bij; het voorstel van Gedeputeerde Staten tot bestendiging van den dienst VlissingenTer Neuzen, door den heer Dominicus een voorstel ingediend om den Zondagsdienst op deze lijn geheel te doen vervallen. Tot behoud van deze lijn in zijn geheel werd het woord gevoerd door de heeren Geelhoedt, De Pauw, Van Rompu en Kalle. De heer KALLE wees er krachtig op, dat er een streven bestaat in Zeeuwsch-Vlaande ren om de banden met Zeeland te versterken, wanneer nu deze dienst vervalt, zal men juist het tegenovergestelde bereiken en nog meer dan vroeger de bewoners van Zeeuwsch- Vlaanderen naar de Belgische steden zien reizen. De heer VAN DER WART betoogde, dat er toch nog steeds overblrjft de verbinding Ter NeuzenHoedekenskerke. De heer DE PAUW merkte op, dat Pro vinciate Staten zich op een breeder standpunt moesten plaatsen evenals dit bij de Lands- regeering het geval is. Men reist met de spoorwegen toch ook niet langs een grooten omweg om een nabij- gelegen plaats te bereiken. Over het voorstel van den heer Dominicus staakten de stemmen met 2020, zoodat hier- over in de volgende zitting zal moeten worden beslist. Tegen stemden de linkertzijde en de katho- kieken, met uitzondering van den heer Van Dalsum, die met de rechterzijde voor het voorstel van den heer Dominicus stemde. DE MOORD TE NUMANSDORP VOLLEDIG OPGEHELDERD. Nader wordt gemeld, dat de moord op den 36-jarigen landbouwer J. de Reus, dank zij het uistekend werk van den brigade-commandant van de rijksveldwacht in genoemde gemeente en de Centrale Recherche te Rotterdam, reeds Woensdagmiddag volledig is opgehelderd. Te half 5 ongeveer hebben twee recher- cheurs op aanwijzing van den brigade-com mandant, den heer Drost, in een logement aan de Nieuwe Haven te Rotterdam, twee ma Tin en aangehouden, den 32-jarigen chauf feur J. B., die uit Klaaswaal afkomstig is, en den 25-jarigen varensgezel F. L., die in Oud- Beijerland geboren is en tbans te Charlois in Rotterdam woont. L. heeft reeds bekend bij den moord en de daarop gevolgde berooving van de vrouw van den verslagene betrokken te zijn geweest. B. ontkent, maar behalve de bekentenis van L. zijn er zoovele en zoo sterke aanrwijzingen voor zijn schuld dat het wel vaststaat, dat men in hem den hoofdschuldige heeft gevonden. Beiden zijn in den loop van den avond op transport naar Dordrecht ge steld, waar zq in het Huis van Bewaring zijn opgesloten. De plaatselijke politie heeft Woensdag het onderzoek met kracht ter hand genomen. Zij moest daarbij voomamelijk afgaan op verkla- ringen van de vrouw van den vermoorden landbouwer en sporen, die in de nabijheid van de schuur gevonden werden. Laat in den middag werd een masker gevonden, dat een der aanranders gedragen had. Een zeer be langrijke vondst ongetwijfeld, maar weinig vermoedde men toe nog in Numansdorp, dat op dat oogenblik in Rotterdam de beide daders reeds achter slot en grendel zaten. De brigade-commandant Drost had al vroeg in den middag bij zich zelf de lijst van per sonen nagegaan, die wel eens in aanmerking zouden kunnen komen voor verdachten en daarbij was hem B. binnen geschoten, een man, die nog wel niet met den strafrechter in aanraking was gekomen, doch wiens repu- tatie niet geheel vlekkeloos was. In overleg met den officier van justitie werd besloten op goed geluk af dezen man maar eens aan te houden. Men kende zijn woonplaats en de recherche te Rotterdam kreeg opdracht B. te arresteeren. De rechercheur begaf zich te ongeveer half 5 in gezelschap van een jongeren collega naar het logement aan de Nieuwe Haven en daar troffen zij B. aan en den 25-jarigen varensgezel F. L. De rechercheur maakte zich bekend en vertelde, dat hij het tweetal kwam halen in verband met den moord te Numansdorp. Bij welke mededeeling L. prompt flauw viel. De rechercheur pakte daarop B. in zijn kraag en bracht hem over naar het hoofd- bureau van politie. De andere politieman nam de zorg voor L. op zich en na den man bijgebracht te hebben, bracht hij hem via den politiepost aan de Raadhuisstraat eveneens naar het hoofdbureau. Daar werden beiden aan een streng ver- hoor onderworpen. B. loochende alle schuld en beweerde zelfs niet in Numansdorp ge weest te zijn. L. daarentegen legde onmiddellijk een vol- ledige bekentenis af. Hij verklaarde Dinsdag- avond tegen dat bet donker werd met B. naar Numansdorp te zijn gefietst. Zij hebben zich in de schuur naast de „Johanna Hoeve" ver- stopt met de bedoeling later in den avond daar in te breken. Op een gegeven oogenblik kwam echter de boer, die een lantaam in de hand hield, de schuur binnen. Hij zag hen onmiddellijk staan en greep L. beet. Er ont- stond een worsteling, waarbij, altijd nog vol gens de verklaring van L., zij beiden op den grond vielen. Terwijl zij worstelden, viel plotseling een schot, waarna De Reus zich niet meer verroerde. Kort nadat het schot weerklonken had, kwam de vrouw van De Reus de schuur bin nen. L. en B. hebben haar gedwongen de woning binnen te gaan en hun geld te geven. Aan L. heeft de vrouw wat klein geld ge geven, aan B. een paar rijksdaalders. Samen zijn zij daarna weer naar Rotterdam gefietst. Bij deze bekentenis, die vooral voor B. zeer bezwarend is, is het niet gebleven. De Rotter- damsche recherche heeft zeer veel materiaal gevonden dat voor het tweetal uiterst be zwarend is. Op B. is bij zijn aanhouding een revolver gevonden, met een leege kamer, waaraan bloed kleefde en een doosje met 3 patronen. Vast is komen te staan, dat uit deze revolver drie schoten gelost zijn. In B.'s portemonnaie vond men een door bloed bezoedeld stukje papier, waarin zich enkele geldstukken be- vonden, waaraan eveneens bloed kleefde. Ook op B.'s kleeren werden bloedsporen gevonden. Voorts werd op zijn kamer, in een jampotje een stuk dock gevonden, waarin een gat zat en dat kennelijk als masker had dienst gedaan. In L.'s woning vond de recherche bij huis- zoeking een boor en een omslag, waarmee men, volgens de verklaring van L., de deur van de hoeve- had willen openbreken. Voorts een rooden zakdoek, die tot een masker ver- knipt was. De fietsen, waarop de mannen den tocht naar Numansdorp gemaakt hebben, zijn even eens gevonden en in beslag genomen. Nader wordt gemeld, dat de aangehouden chauffeur B. thans teruggekomen is op zijn aanvankelijke verklaring, dat hij in het geheel niets met deze zaak zou hebben uit te staan. Bij zijn verhoor heeft hij erkend, dat hij met L. naar Numansdorp is gefietst en dat zij daar samen de schuur van den landbouwer De Reus zijn binnengedrongen. Toen de landbouwer in de schuur kwam kijken en daar L. zag staan, met wien hij is gaan vechten, heeft B., zooals hij thans toegeeft, om zijn kameraad te hel- pen, een schot uit zijn revolver gelost. Hij zegt in het donker in het wilde weg te hebben geschoten en niet de bedoeling te hebben ge- had De Reus te dooden. Zooals men weet, is het slachtoffer gevonden met een mgeslagen schedel. Het is dus nog niet opgehelderd, wie De Reus den zwaren slag, welke mogelijk met een ploegijzer is toe- gebracht, heeft gegeven. B. en L. hebben hierover tot dusver het stilzwijgen bewaard. Donderdagmorgen is Dr. Hulst uit Leiden naar Numansdorp gegaan, om daar de sectie op het lijk van het slachtoffer te schouwen. Om half tien Woensdagavond werden met den gevangenwagen de beide verdachten in de moordzaak te Numansdorp van Rotterdam naar Dordrecht overgebracht. Op de Voor- straat aldaar kwam het tot ongeregeldheden doordat het publiek op den auto toeliep en den bestuurder noodzaakte te stoppen. De politie moest van den gummistok gebruik maken om de orde te herstellen. Daarna kon de auto zijn weg vervolgen naar de Doel- straat, die geheel werd afgezet. Van daar kon de overbrenging naar het Huis van Be waring ongestoord geschieden. DE BRAND AAN BOOIiD VAN DEN OCEAANSTOOMER „ATLANTIQUE". De brand op het Fransche oceaanschip „AtIantique heeft in Fransche scheepvaart- kringen diepen indruk gemaakt, temeer om dat het tragisch verlies van de „Georges Philipparwaarbij 52 personen om het levee kwamen, nog in ieders herinnering leeft. Beide schepen zijn te St. Nazaire gebouwd. Te St. Nazaire is, zooals bekend, ook kort geleden het grootste Fransche schip, „Nor- mandie van stapel geloopen. Men vreost, dat door deze beide branden het vertrouwen in de Fransche scheepvaart ernstig is ge- schokt. Zoowel de reederij van de ,,Atlan- tique", de Compagnie de Navigation Sud-At- lantique, als het Fransche ministerie voor de koopvaardij wijzen er met nadruk op, dat een gestreng onderzoek naar de oorzaak van den brand zal worden ingesteld. Omtrent de oorzaak van den brand van de Georges Philippar" bestaat nog steeds geen zekerheid en degenen, die toen van sabotage hebben gesproken, meenen hun opvatting thans bevestigd te zien. Zij kunnen zich niet voorstellen, hoe een reusachtig schip van meer dan 40.000 ton in eenige uren een prooi der vlammen kan worden, en begrijpen niet dat het niet mogelijk was met de aan boord aan- wezige middelen het vuur in de kiem te smo- ren, zoodat zij zelfs veronderstellen, dat de brand op verschillende plaatsen tegelijk zou zijn uitgebroken. De ,,Atlantique", metende 42.511 ton, was op weg van Bordeaux naar Havre, waar het schip gedokt zou worden. Slechts hieraan is het te danken, dat zich geen passagiers aan boord bevonden en dat de bemanning, die in normale omstandigheden uit 650 man bestaat, thans slechts 250 koppen bedroeg, omdat het civiel personeel te Bordeaux was achter ge bleven Het Duitsehe stoomschip ,,Ruhr" en het Engelsche schip „Ford Castle" hebben de ge heele bemanning aan boord genomen, zoodat gelukkig geen menschenlevens te betreuren zijn. De commandant van het marine-station te Cherbourg heeft alle beschikbare schepen naar de plaats van het ongeluk gezonden, om de ,,Atlantique" voor den ondergang te be- waren. De „Atlantique" heeft ruim 400 millioen francs gekost. Zij bood ruimte aan tweedui- zend passagiers, is 226 meter lang en 30 meter breed. Het geheele schip vertoont een groote luxe. De le klasse is betimmerd met kostbare Chineesch-gelakte houtsoorten. Ook de cabi- nes zijn met groote luxe uitgevoerd. Alle modeme installaties voor het comfort der pas sagiers als zwembad, tennisbanen, wapenzaal, schietbanen, een garage voor te vervoeren auto's en zelfs een drukkerij voor de scheeps- krant, zijn aan boord. Het schip is door waterdichte schotten in 13 afdeelingen ver- deeld. De ,,Atlantique" moet over zeer moderne brandbluschmiddelen, alarminstallaties en pompen beschikt hebben. De bemanning was bijzonder in „brandalarm" geoefend en er was een officier speciaal met de veiiigheid van het schip belast. Het schip was verzekerd voor 300 millioen francs, waarvan 100 gedekt waren in Enge- land, 70 in Frankrijk, terwrjl 130 werd gedra gen door den Franschen Staat. De Nederlandsche sleepboot „Roode Zee" is Woensdagmiddag 3 uur ter hoogte van de ,,Atlantique" aangekomen. De positie was toen 49° 51' Noord en 2° 3S' West. Het schip stond van voor tot achter in brand en had slagzijde over taakboord. De wind was W.Z.W. met vrij gunstig weder. Het was onmogelijk verbinding met het schip te maken. De sleepboot „Lauwerzee" werd mede des avonds ter plaatse verwacht en de sleepboot ..Witte Zee" Donderdag. Kapitein Schoofs moet verklaard hebben, dat de nachtwacht hem omstreeks 3 uur ter hoogte van Guernsey had medegedeeld dat in een hut eerste klasse brand was uitgebroken. Dadelijk was de alarminstallatie in werking gesteld en men had getracht den brand te blusschen. De zoo gemakkelijk brandbare nieuwe lak had aan het vuur rijkelijk voed- sel geboden en de brand was naar de overige hutten overgeslagen, zoodat spoedig het heele eerste-klasse-dek in vlammen stond. De mar- conist had gepoogd om hulp te seinen, maar de marconi-hut was geheel verbrand. Om 6 uur s morgens had men de hoop opgegeven om het schip te redden. Toen de bemanning in de booten ging, was edn boot omgeslagen en de inzittenden waren in zee gevallen. Hoewel uit de bovenstaande berichten op- gemaakt kan worden, dat alle leden van de bemanning van de „Atlantique" gered zou den zijn, blijkt uit nadere mededeelingen, dat er toch onzekerheid bestaat. In scheepvaart- kringen te Cherbourg was, naar Havas meldt, het gerucht in omloop, dat 20 a 30 man ver- mist worden. De lijst van den menschen, die aan boord waren, moet nog niet definitief vastgesteld zijn, zoodat de berichten over de sterkte van de bemanning eenig voorbehoud verdienen. Later werd nog gemeld, dat men op 30 ver- misten rekent. De monsterrol, die door een beambte van de reederij Woensdagavond van Bordeaux naar Parijs gebracht is, moet 200 namen bevatten. Men neemt aan, dat behalve de bemanning misschien ook verstekelingen aan boord zijn geweest. De vele scheepsbranden. Een font by de scheepsbouwers van St. Nazaire? De correspondent der N. R. Crt. te Parijs meldt De uitlating van den minister van koop vaardij tegen een journalist, dat het verslag van de onderzoekscommissie inzake de Geor ges Philippar geheim zal blijven, maakt een slechten indruk. Reeds heeft de minister de strekking van zijn woorden verzacht. Dit neemt het wantrouwen niet weg, dat men van hoogerhand zekere instanties schijnt te spa- ren. Na de reeks scheepsbranden eischt men een grondig onderzoek, in volkomen openbaai heid, zonder aanziens des persoons. Elk jaar, fan 1928 af, is er 'n Fransch passagiersschip geheel of gedeeltelijk in vlammen opgegaan en wel achtereenvolgens de Paul Lecat, de Paris, de Asia, de la Martine en de Georges Philippar. Treffend zijn de punten van over- eenkomst in de omstandigheden, waarin dit schip en de Atlantique oporandden. Zy kwa men van dezelfde werf, waar ook de P. C. Hooft gebouwd werd en wel die van St. Na- zaire-Penhoet. De P. C. Hooft had zes branden te verduren, alvorens voorgoed verlaten te worden. De gedachte aan een constructiefout bij die werf is daardoor zeer versterkt. Ook aan boord van de Georges Philippar brak de brand uit in den nacht in een onbe- woonde eerste klas hut. Op beide schepen werd de hut van den marconist bijna terstond on- bruikbaar gemaakt. In gevallen als deze ont- breekt het nooit aan menschen, die ,,het wel gedacht hadden". Iemand, die tweemaal de reis aan boord van de Atlantique maakte, schrijft in de Intransigeant, dat het schip, af- gescheiden van machines en dergelijke, ge bouwd was volgens inzichten van menschen, die het natte element onvoldoende kenden. De ingenieurs en architecten waren nooit op het water geweest. Bij de inrichting van de salons zou teveel hout gebruikt zijn. De canalisatie voor de luchtverversching moest in geval van brand de zuiging geweldig aanwakkeren. Er zouden te weinig nooduitgangen geweest zijn en van oefeningen, voor het geval van brand, was geen sprake. De beroemde „Avenue", de winkelstraat, over de voile lengte van het schip, komt hem uit een oogpunt van veiiig heid niet verantwoord voor. Deze meening behoeft nadere bevestigmg en anderen zijn het met deze meening niet eens. De beroemde decorateur Dunand voorzag de salons van kostbare paneelen. Het lak daar- van is onbrandbaar, in tegenstelling met na- maak-lak; het triplex-hout, waarmee de eer ste klashutten getooid waren, was op byzon- dere wijze bewerkt. Dunand meent na den brand van de Georges Philippar een cnbrandbare stof gevonden te hebben, die het hout kan vervangen. Zy wordt gegoten en een redacteur van de Intransigeant zag een daaruit vervaardigde tafel en atoel. Men weet dat de gezagvoerder van de At lantique en vijf officieren en tien schepelingen van ochtend op zoek naar het brandende wrak zijn gegaan. Dit om te verhinderen dat een ander het op sleeptouw neemt, in welk geval deze het in bezit zou mogen nemen. Daar de romp een zekere waarde houdt, wil men, dat een Fransch schip dien zoo mogelijk op sleep touw neemt. Als de Atlantique in de Engel sche territoriale wateren gestrand was, zou het schip voor een kwart aan den Engelschen staat komen. De Compagnie Sud-Atlantique wil trachten te voorkomen, dat iemand an- ders aan boord komt. De scheepsarts van de Atlantique ligt in het ziekenhuis. Hij is heel zwak, maar men hoopt hem te redden. De officier-machinist werd ernstig aan het linkerbeen gewond. De andere gekwetsten, die brandwonden opliepen of een begin van verstikking ondergingen, maken het naar omstandigheden goed. Het Nederlandsche vrachtschip Erato heeft te Cherbourg 84 opvarenden aan land gezet. Toen de kapitein van de Atlantique de kust bereikte, droeg hy een pak van een Neder- landsch scheepsofficier van de Achilles. Men zegt dat de Atlantique verzekerd was voor 100.120.000 frank; een bedrag groot 70.780.000 frank was bovendien bestemd voor dekking van andere risico's in geval het schip geheel vemield werd. De rechtstreeks in Enge'.and genomen ver- zekeringen beantwoorden ongeveer aan 43 pet. van het totaal. Het is bekend, dat de Britsche agenten te Londen en Parijs belangrijke her- verzekeringen hebben gesloten. Neder 1 andsche sleepbooten met het wrak onderweg naar Havre. Nader wordt gemeld; De Nederlandsche sleepbooten Roode Zee en Lauwerzee van de firma L. Smit en Co., te- zamen met een Fransche sleepboot, zyn er gisteren op ongeveer 7 mijl ten Oosten van Portland in geslaagd de Atlantique op sleep touw te nemen. Het schip brandt nog. Een Franschman, die er in ge3laagd was aan boord te komen, moest het schip weder verlaten Drie leden van de bemanning van de sleep- bout Lauwerzee hebben daarop kans gezien eveneens aan boord te komen en bevinden zich thans nog op het schip. De Nederlandsche sleepboot Witte Zee is ook ter plaatse en zal mede trachten een verbinding met het schip tot stand te brengen. De reederij van de Atlantique staat er op, dat de Atlantique naar Havre zal worden ge- sleept. Hoewel dit in verband o.a. met den langen afstand nogal bezwaren met zich me- debrengt, heeft de sleep koers naar genoemde Fransche haven gezet. De Duitsehe sleepboot Simson, die er even eens in geslaagd was vast te maken, moest de verbinding wegens machineschade verbre- Een tweetal Fransche sleepbooten heeft eveneens korten tijd verbinding met de Atlan tique gehad. Volgens een later bericht heeft de sleep- boot Witte Zee Donderdagavond om half tien haar sleeptros aan de Atlantique vastge- maakt. Het vuur in het voorschip begon toen te verminderen. V.D. weet mede te deelen, dat de drie leden van de bemanning van de sleepboot Lauwer zee, die er in geslaagd zijn aan boord van de Atlantique te komen, de matroos P. M. de Baar, de tremmer A. Wijgerae en de lichtma- troos M. van Tefllingen zyn, alien van Maas- sluis.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1933 | | pagina 6