HOOGWATER TE TER NEUZEN
4aar door de Oostelijke waterlelding naar Ter
Neuzen om daar afgevoerd te worden In de
Schelde. Dat beizwaar van den heer Verschel-
irng kan niet als een argument worden aan-
vaard, omdat de sloot bovenddem het verst
verwijderd is van de plaats waar zal gebaad en
gezwonimen worden. Het comitd beett om-
trent die zaiken de grootst mogelijke voorzich-
tigheid betracht.
Omtrent bet stiohtingskapitaal is hij van
oordeel, dat het particulier initiatief, door de
helft daarvan bijeen te brengen, wel kan be-
schouwd worden aan zijn verplichttng te heb-
beai voldaan, waar het hier tocb een zaak be-
treft van openibaar en algemeen nut. En
wanneer thans aan deze onderneming van
wege de gemeente steun onthouden wordt,
voorziet spreker dat men in de eerstvolgehde
jaren nog zal blijven zwemmen op de tot
hiertoe gevolgde manier, met al den aankleve
van dien, doch dat dan degenen die bet kun
nen betalen ten slotte de boofden bijeen zullen
srtdken en er voor zichzelf een bad- en zwem-
inrichting zullen inricbten. Dan pakt de groote
groep arbeiders, waarmede sommigen in
tijden van de verkiezingen zoo gaame vrij en,
pm voor wie deze beboefte even goed bestaat,
or naast. Dan zal de gemeente voor die
groep ten slotte ook wat moo ten doen, maar
dan zal bet heel wat meer kosten.
Nu stelde spreker het juist zoo op prys,
dat alle groepen der bevolking zonder onder-
scheid aan deze zaak in een vereeniging, met
geheel dezelfde recbten konden deelnemen en
er een inrichting kon worden daargesteld die
er wezen mag, die voldoet aan de eiscben van
dezen tyd. Komt dit niet tot stand, dan
wordt die groep arbeiders weer uitgesloten.
De heer t GILDE: Hy maakt er een ar-
beiidersbelang van!
De beer HAMELINK: Dat is bet ook! En
daarom heb ik hieraan mijn medewerking
verleend. Maar ik beb dat een en ander b.j
het toezeggen dier medewerking op den voor-
grond gesteld. Ik vind het daarom zoo mooi,
dat in die vereeniging de bezitters naast ons,
wonder onderscheid van rang of stand, willen
medewerken tot bet verkrijgen van die nood-
zakelijke mrichting, omdat we die tot stand
willen brengen voor de gebeele gemeente. Er
zijn leden die zeggen er op het oogenblik niets
voor te gevoelen, die zeggen dat bet een uit-
gaaf is voor luxe. Ik moet daartegen pro-
teateeren en beweer integendeel dat dit een
noodwendigheid is, en wanneer zjj tot stand
komt, zal hare alzijdigheid ter deeg blyken.
Ik meen biermede op alles wat hierby te pas
komt bet voile licht te hebben laten vallen,
al beschouw ik hier myn taak bopeloos, want
het is bopeloos den Moriaan te scburen - al
wll ik er bijvoegen te hopen, dat bier weimg
Morianen zijn.
De VOORZITTER: U moogt uw medeleden
niet voor Moriaan uitschelden!
De beer HAMELINK: la beb gezegd, mijn-
heer de Voorzitter, te bopen dat er geen by
zijn
Het voorstel wordt alsnu in stemming ge-
bracht, en verkrijgt 6 stemmen voor en 6
tegen, zcodat in de volgende vergadering op-
nieuw zal moeten worden gestemd.
Voor stemmen de beeren Oggel, Ortelee, De
Ruijter, Seghers, Van de Bilt en Hamelink;
tegen stemmen de heeren Van Kampen, Ver-
achelling, Van Bendegem, Dieleman, I. de
Feyter en 't Gilde.
11. Verbetering der traverse door de kom
d,er gemeente voor verbindjiig van de
wegon Ter NeuzenAxel en Axel
Dne Schouwen.
Heeren Gedeputeerde Staten aldus deeien
Burgemeester en Wetihouders aan den raad
mede doen by hun scbrijven van 25 Novem
ber 1932, mededeelingen en voorstellen van
den volgenden inhoud:
„Wij doen Uw bestuur hierbij toekomen een
ontwerp met beschrijving en kostenraming
voor de verbetering van de traverse door Uw
gemeente, welke een verbinding vormt tus-
scben de wegen Ter NeuzenAxel en Axel
Drieschouwen, op bet Provinciaal wegenplan
voorkomende nos. resp. 24 en 25a.
Voor Uw gemeente zal de totstandkoming
van dat ontwerp het voordeel bieden dat daar-
door een splitslng zal ontstaan tiusschen het
plaatselijke en het doorgaand verkeer, welk
laatste voortdurend zal toenemen, mede ten-
gevolge van de verbinding Ter NeuzenAxel-
Belgische grens, en zich dan niet meer door
de Noordstraat zal bewegen.
Uit een oogpunt van werkverschaffing is
bet ontwerp vanwege bet gronawerk, dat bet
bevat, niet zonder beteekenis, terwijl het voor
iritvoering ook in bet natte jaargetide vat-
baar is, wijl bet bestaande verkeer bij dien
aanleg weinig betrokken is.
Zoolang de bedoelde traverse niet voor-
komt op het Provinciaal wegenplan, is sub-
sidieering van haar verbetering volgens
Wegenbeiastingverordening Zeeland evenwel
uitgesloten. Wy zijn niet ongenegen de op-
neming van de traverse in het Provinciaal
wegenplan te bevorderen, waardoor de moge-
lijkbeid van een bijdrage uit bet Provinciaal
wegenfonds ad 75 der verbeteringskosten
wordt gescbapen.
De traverseverbetering zal ecbter eerst
haar voile beteekenis kunnen krijgen wanneer
de verbetering van het aansluitende wegvak
AxelDrieschouwen die van den weg
Ter Neuzen—Axel heeft geregeld voortgang
kan worden verwacht. Hiervoor is een der
eerste vereischten de medewerking van Uwe
gemeente welke tot uiting zou kunnen komen
in het toestaan van een jaarlijksche bijdrage
van 1000 gedurende veertig jaren.
Wij noodigen Uw bestuur uit, ons binnen
veertien dagen mede te deeien, of Uwe ge
meente tot het geven van een zoodanige b„-
drage bereid is, opdat wy casu quo aan de
Staten dezer provincie nog in hun eerst ko-
komende zitting een voorstel kunnen doen, de
traverse in het Provinciaal wegenplan op te
nemen".
Blijkens de beschrijving van de ontworpen
verbetering der traverse door Axel omvat het
ontwerp de verbetering der verbinding tus-
schen het noordelyk landhoofd van de brug
over de Oostelijke Rijkswaterleiding aan den
zuiidrand der kom van Axel en de Weststraat
by bet zuidelyke einde der Kerkdreef, grooten-
deels door aanleg van een nieuw wegvak,
zoodat de lengte van de verbeterde verbinding
angeveer 303 M. zal bedragen.
Na de uitvoering dezer verbeteriDg zal bet
verkeer, dat van Zuid naar Noord door Axel
moet, bevrijd zijn van de twee gevaarlyke
haaksche bochten in de smalle Weststraat.
De nieuwe verbinding zal een tamelijk flau-
we S-bocht zijn. De trambaan en de ryweg
volgen deze bocht volgens concentriscbe cir-
kels. Slechts aan het noordeinde bevindt zich
een overgangsboog in de rijbaan met een
straal van 55 M.
De weg zal ten deele de huidige baan volgen
der Zeeuwscb-Vlaamsche Tramweg Maat-
schappy. Met den aanleg zal gepaard gaan
een plaatselyke verlegging van het spoor der
Z.V.T.M. door en voor rekening van deze
Maatschappij. Dit spoor zal komende van gc-
noemde brug, de rechterzijde van de verhar-
ding houden, tot het dicht voor de kruising
met de Weststraat den weg oversteekt. Op
deze wijze wordt berelkt, dat het van bet Zul-
den komende wegverkeer, alvorens de Kerk
dreef in te ryden, zich recbt voor den ingang
dezer straat bevindt.
De weg zal een kruinsbreedte verkrygen
van 11.40 M. Daarbij is gerekend op een klm-
kerbaan van 5.50 M. en trottoirs van 1.50 M.
breedte.
De aanleg van deze trottoirs en van moge
lijke rioleering is niet in het ontwerp opge- i
nomen. Deze aanleg zal geheel voor rekening j
der gemeente Axel bebooren te geschieden.
Voorts Is bij de stukken overgelegd het vol-
gend schrijven van den hocfdingenieur van
den Provincialen Waterstaat aan den Burge-
meester:
Heden mocbt ik telefonisch de vraag van U
ontvangen, welk fcedrag arbeidsloon ongeveer
noodig zal zijn voor de verbetering van het
deel van den weg AxelRoodesluis tusschen j
de rijksbrug over de Oostelijke Rykswateriei- i
ding en de Moerspuistraat, dit is het begin
van het vanwege den Varempdpolder verbe
terde wegvak.
Zooals U mogelijk bekend is, Is voor de ver
betering van dat wegsgedeelte in Maart 1932
een berziene raming opgemaakt, welke een
einabedrag aanwijst van 229000,
Van dit bedrag kan aangenomen worden,
dat aan arbeidsloon inbegrepen is een bedrag
van globaal 37000,
Burgemeester en Wethouders hebben dit
punt reeds herhaalde malen besproken in
eigen College, met andere besturen en ook
met heeren Geaeputeerde Staten.
De traverse van de gemeente, die wy reeds
lang begeerd hebben, verkeert thans in een
stadium om werkelijkheid te worden. Hoe
gaarne wij gezien badden, dat bet plan Noord
straat zou voorgelegd worden tot aanvaar-
ding, is ondanks ons aandringen het pian
Kerkdreef geheel uitgewerkt, zijnde het an
dere plan te duur in uitvoering.
Deze traverse is vastgekoppeld aan de ver
betering van den weg AxelRoodesluis, tus
schen ryksbrug (Axel) en Moerspuistraat.
De traverse afzonderlyk te accepteeren is
niet mogelijk.
De raming der kosten hiervan bedraagt
pl.m. 31.200, waarvan 75 uit het wegen
fonds zal betaald worden, welk werk mede
met het overig plan uitgevoerd kan worden
met zooveel mogelyk Axelscbe werkloozen.
Het valt niet te ontkennen, dat de weg
Axel-Drieschouwen in desolaten toestand ver
keert en een behoorlijke toegangsweg naar
Axel van die zijde noodzakelijk is.
Waar de uitvoering van die verbetering een
belangryk object van werkverschaffing in-
houdt, is dit volgens onze meening aantrekke-
lijk, wanneer wy zien, dat in die begrooting
een bedrag van globaal f 37.000 aan wern-
loozen is geraamd.
Om dit niet al te optimistisch voor te stel-
len, nemen wij aan dat van dat bedrag
f 20.000 aan werkloonen ten behoeve van de
Axelscbe werkkrachten kan komen.
Hiermede zou onze werkloozenzorg belang
ryk kunnen worden ontlast.
Verder gaande, om de financieele zyde te
bescbouwen, moeten wij in de plaats daarvoor
een jaarlyksche bijdrage verleenen van 1000
gedurende 40 jaren.
Dit geeft, volgens onze meening, geen reaen
om terug te deanzen van dit plan, rekening
houdende met hetgeen de gemeente aan werk-
loozensteun en werkverschaffing gedurende
den aanleg niet zal behoeven uit te betalen.
Vervolgens komt in 1936 een bedrag vrij
van f 700, zynde een gedeelte der suibsidie
aan de Z. V. T. M., daar in dat jaar de 20-
jarige termijn van de sufosiidie is vervallen,
terwijl in 1939 de overige f 240 van de subsidie
op de begrooting komt te vervallen en wy op
andere wyze het snel-verkeer met die bedra
gen kunnen dienen.
Wij stellen U voor: te besluiten tot het
aanvaarden van de voorstellen van beeren Ge
deputeerde Staten, om een bijdrage van de ge
meente in dit plan te verleenen, overeenkom-
stig het overgelegd plan, onder voorwaarde:
le. dat bij die uitvoering van die plannen
Axelscbe werkloozen worden tewerk gesteld,
in vemouding tot het bedrag, dat deze ge
meente in de kosten bijidraagt, onder normale
voorwaarden, en
2e. dat, wanneer bet werk in 1933 wordt
aangevangen, de gemeente Axel wenscht aan
te vangen met bet betalen van zyn bydrage
op zyn vroegst in 1934. Dit met bet oog op
de begrooting 1933, die reeds is vastgesteld.
De VOORZITTER voegt hieraan toe, dat
er al veel gedaan is voor het verkrygen van
de traverse door Axel. Spreker beeft een
persoonlijk onderboud gehad met den Hoofd-
ingenieur van den Provincialen Waterstaat en
deze beer beeft verklaard, dat er geen be-
zwaar tegen was te accepteeren de voorwaar
de, dat voor de verbeteringswerken aan den
weg van af huiize Wilhelmina tot aan Drie
schouwen uitsluitend werkloozen uit de ge
meente Axel zouden worden te werk gesteld
en voorts, dat de gemeente eerst zou begin-
nen hare b'jdrage te betalen van af bet jaar
1934, omdat de begrooting voor 1933 reeds is
vastgesteld, en het moeilykheden zou opleve-
ren om die thans weer met 1000 te beiasten.
Dat de subsidie, verleend aan de Zeeuwscb-
Vlaamsche Tramwegmaatschappy over enkele
jaren vrykomt, is in de stukken uiteengezet.
Hy wyst er voorts op, dat er voor werk-
loon 37.000 is geraamd en berekend dat
hiervan tocb veilig f 20.000 mag1 gerekend
worden als komende ten bate van Axelscbe
werklieden, waarvan bet gevolg zal zyn, dat
er in den loop van 1933 een groot bedrag
minder aan steunuitkeering zal behoeven te
worden betaald, welk bedrag spreker op
15.000 raamt. Dat bedrag komt dan vrij, en
daaruit zou men al gedurende 15 jaar de by-
drage ad 1000 per jaar kunnen betalen.
Ondertusschen is de subsidie aan de tram
vervallen, waardoor de begrooting dus ook
ontlast wordt.
Het thans door Gedeputeerde Staten gedaan
voorstel is de vrucht van verschillende ter
zake gehouden conferences. De verbetering
van den weg van Axel naar de Roode Sluis
is een noodzakelijkbeid. Men kan echter niet
eischen, dat het polderbestuur geheel voor
eigen rekening den weg voor auto- of snel-
verkeer in orde maakt. Voor de gemeente is
het verkrygen van een goeden toegangsweg
van die zijde van groote beteekenis.
De heer DE RUIJTER verklaart met veei
genoegen dit voorstel te bebben ontvangen.
Hy wenscht echter nog te vragen of de rio
leering van de traverse voor rekening der
gemeente komt en hoe hoog de kosten daar
van zullen zijn.
De VOORZITTER: De provincie bemoeit
zich niet met trottoirs en met rioleering. Dat
zal 2000 a f 3000 kosten en dat staat niet op
de begrooting. Ik weet echter niet, of het
wel noodig zal zijn hier een rioleering aan te
brengen, in verband met de reeds bestaande.
Indien er straks aan die traverse zal ge-
bouwd worden, kan dat nader worden over-
wogen. Dan zal men ook nader de kosten
kunnen bepalen.
De heer OGGEL wijst er op, dat de weg
voldoende moet gerioleerd worden, doch de
bepaling kan worden gemaakt, zooals ook by
andere straten gescbied is, dat zy, die daar-
aan bouwen, de kosten moeten betalen. liets
anders is het met de trottoirs, die moeten er
gemaakt worden, maar de kosten der ri„>»-
ring kunnen buiten beschouwing worden ge-
laten. De rioleeringskosten kunnen verhaald
worden op de bouwers.
De heer DE RUIJTER gaat daarmede ac-
coord en is ook van meening, dat men de
traverse niet kan maken zonder trottoirs.
Gezien dat er aan werkloon 37.000 ge
raamd is en de Voorzitter berekent, dat daar
van f 20.000 aan de Axelscbe werklieden zou
ten goede komen, gelooft hy niet, dat dit aan
den optimisbischen kant is. Ze ontvangen
dan ook wel minstens een vierde meer voor
hun anbeidsprestatie dan het bedrag dat ze
wegens steun knjgen. Er zal zeker op de
steunuitkeering wel 15.000 worden bespaard.
die men dan, voor het deel dat er van de
gemeente in zit (want de ryksbyslag gaat er
af) kan beschouwen als naar de werkver
schaffing te zyn verplaatst. Immers, de door-
braak kost rond f 32.000, waarvan de ge
meente 25 moet betalen, of 8000. Die
worden dus gedekt door het bedrag bespaard
op de steunuitkeering, zoodat men dat daar
mede zou kunnen betalen en door de kosten
der doorbraak bet evenwicht in de begrooting
niet zou worden verstoord. Er zou dus alleen
resten 1000 te betalen gedurende 40 jaar,
maar dat groote offer in geld is de verbete
ring voor de gemeente wel waard. Voor het
oogenblik zyn er geen financieele bezwaren
en hy, gelooft ook niet, dat de toekomst die
hiervoor zal opleveren.
De VOORZITTER is den heer De Feyter
dankbaar, dat hy dit z66 heeft weergegeven.
De heer 't GILDE Het plan-Noordstrsuat
is dus gestrand op de veel hoogere kosten
De VOOKZITTiriR Er is heel hard voor
gewerkt om dat te krygen, maar de uoofd-
ingenieur verklaarde dat niet te kunnen aan
vaarden wegens de veel hoogere kosten. Het
is echter van buiteugewoon groot belang voor
Axel, dat men althans deze verbetering kan
krygen.
De heer I. DE FEIJTER Voorzitter, Mij
is het tegen gevallen, dat het plan-Noord-
straat niiet op den voorgrond staat, want ik
sta op het standpunt, dat het doortrekkend
verkeer beter aoor de Noordstraat geleid was.
Nu zal dit plan niet doorgaan, maar wel het
plan-Kerkdreef en daar is het een zeer ge
vaarlyke weg, want daar komt men in aan-
raking met een school, twee kerken en de
tram rydt er door en de weg is op sommige
gedeelten ook nog te smal. Het zal later wel
blijken een gevaarlijke weg te zyn voor het
doortrekkend verkeer.
Dan zie ik ook nog dat er een beetje ge-
schermd wordt met de werkloosheid, en stel
len Burgemeester en Wethouders als voor
waarde, dat er Axelsche werkloozen voor ge-
nomen zullen worden, altyd tot verhouding
der bijdrage. Dit zullen zy, volgens mij, in
Middelburg wel aan bun laars lappen. Zy zul
len deize zaak wel zeif regelen, als zy de
f 1000, en dan 40 jaar lang, maar in hun
bezit kunnen krygen, dat is voor de heeren
het voornaamste. Voor my zegt het dan ook
niets voor onze werkloozen; de practyk zal
dit vermoedelyk later wel uitwijzen.
Dan wordt er nog gesproken dat de bijdrage
in 1934 voor het eerst zal gestort worden. Ik
denk dat het nog wel langer zal duren voor
de zaak in orde is, want de polders moeten
ook nog gehoord worden en naar ik wejt
voelen de ingelanden, die het beheer hebben
over den weg Axel-Drieschouwen, er niet veel
voor om hieraan een groote bydrage te geven
en wel omdat de landbouisvers weinig belang
by dezcn hebben, zoodat het wel een tijd zal
duren voordat deze zaak voor elkaar is.
Ik vraag my dan ook af, of dat nu zoo'n
belang is voor onze gemeente, dat wy daar
jaarlyks 1000 gulden aan moeten betalen eu
dan 40 jaar lang. Het was myns inziens
beter geweest dat bet Ryk deze zaak aau-
gepakt had, dan had men een veel zuiverder
toestand, in plaats van deze lasten op de ge
meente en de polders te leggen, die er myns
inziens weinig belang by hebben.
De VOORZITTER merkt op, dat hy de uit-
drukking dat de heeren in Middelburg iets
aan hun laars lappen, niet mag toelaten. Hy
is het ook niet met den heer De Feyter eens;
het is, integendeel, van groot belang voor de
gemeente dat de toegangswegen keurig in
orde z\,fi. De werkloozen worden er ook alier-
minst bijgesleept. We hebben hier zegt
spreker steeds uitgezien naar werkobjec-
ten, maar nog nooit iets van beteekenis kun
nen vinden. Dit is nu iets. Het laat ten slotte
de heeren in Middelburg koud, of de gemeente
het voorstel aanvaard of niet. Wy hebben de
madewerking der provincie gevraagd voor uit
voering van deze werken en het doet me ge
noegen, dat wij het nu zoover voor elkaar
hebben, dat de traverse op het wegenplan
komt, en, met medewerking der polders, mag
men nu aannemen, dat de weg voor elkaar
komt. Gedeputeerde Staten hebben in elk ge-
val gevraagd een besluit te willen nemen, om
dat de zaax dan voor elkaar was.
De beer I. DE FEIJTER geeft te kennen,
dat men met de polders nog niet klaar is.
De VOORZITTER Dat staat buiten den
gemeenteraad, ik weet daar niets van, maar
daar bebben wy ook niets mee te maken. Ik
kan ook nog mededeelen, dat, in verband met
de traverse, de tram haar rails zal verleggen,
zoodat er een beteren toestand ontstaat.
De heer DIELEMAN acht het werk voor
de gemeente een zeer groote verbetering, het
is wel een zeer groot offer, maar een offer
dat op geen enkele andere manier te ontgaan
is. Nu wyzen Burgemeester en Wethouders
er wel op, dat men in 1936 750 van de tram
vrykrygt, en die kan men dan daaraan wel
geven, maar men is ze dan toch ook zoo weer
kwyt, en op die manier komt men nooit in de
goede richting. Hy is het er mede eens, dat
het goed is, dit in orde te maken, maar had
liever gezien, dat dit reeds 10 jaar geleden
gebeurd was, dan had het minder gekost, en
zat het er beter aan.
De VOORZITTER wyst er op, dat de raming
voor den weg naar Roode Sluis twee jaar
terug was geraamd op 300.000 en thans op
229.000. Was het toen gebeurd, dan had de
gemeente wellicht wel 2000 moeten geven,
en dan had men er nu ook mee gezeten.
De heer VAN KAMPEN merkt op, dat
Burgemeester en Wethouders nu wel zeggen,
dat er in 1936 van de tram f 750 vrykomt en
in 1939 nog f 240. Het is waar, dat dan de
termyn waarvoor subsidie verleend is eindigt.
Maar is de gemeente er dan mee klaar?
De VOORZITTER: Dan kan de raad verder
zien. De subsidie is gedurende 20 jaar ver
leend. Dan komt dat bedrag automatisch
vrij. Wat er dan verder gebeuren zal is thans
niet uit te maken, dat zal de raad moeten
j beslissen.
I Omtrent deze zaak ben ik overigens optimis-
tisch.
De heer VAN KAMPEN is van oordeel, dat
het voteeren van deze toelage ad f 1000 per
I jaar, gedurende 40 jaar, een zaak betreft die
voor de gemeente van belang is, maar hy, is
f ook overtuigd, dat straks na afloop van den
termijn, de raad de subsidie van de Z.V.T.M.
wel zal moeten handhaven.
De VOORZITTER: We weten niet, wat
dan domineeren zal, doch laten we ons geen
kopzorg maken voor morgen.
De heer DIELEMAN vraagt of het dan niet
verstandiger was nog geen beslissing te
nemen en eens voeling te houden met de
polders.
De VOORZITTER: Wy hebben met de
polders niets te maken. Gedeputeerde Staten
hebben gezegd, wanneer jullie dien steun ver- j
leenen, zullen wy zorgen dat de weg er komt,
straks regelen wy dat met de polders. Wan
neer de raad van Axel ons voorstel aanneemt,
is er vrijwel zekerheid, dat de weg er komt.
De heer I. DE FEIJTER: Ik geloof daar
niets van, als de polders niet willen, kan men
ze toch niet dwingen.
De heer DIELEMAN: Gedeputeerde Staten
stellen ons voor een feit en als wy de duizen-
den voteeren, moeten wy ook zorgen dat ze er
komen.
De VOORZITTER: De raad heeft de vraag
te beantwoorden of die groote wegsverbete- i
ring aan de gemeente dat bedrag waard is.
De heer 't GILDE merkt op, dat de voor
zitter wel heeft gezegd, dat de gemeente niets
heeft te maken met de polderbesturen, en zij
wyzen op het vervallen van de subsidies van
de tram, maar by krijgt den indruk, dat Bur
gemeester en Wethouders dat argument ge-
bruiken om hun voorstel aannemelyjker te
maken. Zyn Burgemeester en Wethouders
echter plotseling z6<5 hyper-modern geworden,
dat zy van meening zyn, dat er na 1936, res-
pectievelyk 1939 geen tramverkeer meer zyn
zal? Dat dan geen subsidie meer zal moeten
worden betaald staat nog lang naet vast.
De VOORZITTER Laat ons daarop niet
vooruitloopen, wy zeggen alieen: dat komt in
1936 te vervallen.
De heer 't GILDE: En de berekening van
den invloed, die de uitvoering van dit werk
kan hebben op de werkloozenuitkeeringen, is
die aan den veiligen kant?
De VOORZITTER: Die bedragen heb ik
zuinig berekend.
De heer 't GILDE: Het komt gewooniyk
anders uit! In de opmerking van den heer I.
de Feyter, omtrent het verkeer door de Kerk
dreef, zit veel waars en het spyt aan spreker,
dat de eerste oplossing, om ijet verkeer door
de Noordstraat te krygen, niet is gevolgd.
Wellicht is het mogelijk om nu het verkeer
terug, van af den andeien kant, door de
Noordstraat te leiden. Dan is het langs de eene
zyde er in en langs de andere er uit.
De VOORZITTER: Dat is iets van later
zorg.
De heer ORTELEE vraagt, of er vast op ge
rekend kan worden, dat er Axelsche werk
loozen aan te werk gesteld zullen worden.
De VOORZITTER: De hocfdingenieur heeft,
toen ik ook zulks vrceg, gezegd dat dit best
kon.
De heer ORTELEE: Anders zou ik er ook
tegen zyn.
De heer HAMELINK verklaart, dat het
hem groot genoegen doet, dat men de moge-
lykheid voor zich ziet dit verkeersprobleem
op te lossen, al is dit, naar de meening van
den raad, niet de beste. Spreker heeft zyn be-
zwaar tegen deze oplossing ook in een ander
college zeer sterk naar voren gebracht, maar
zonaer gunstig gevolg, en de raad heeft hier
nu dit plan voor zich. Voor den raad is het
nu de vraag of hij het er op moet wagen, en
dan meent hij dat deze niet het risico op zich
mag nemen om neen te zeggen. De bedoeling
is ook niet om het verkeer door de Kerkdreef
heen en terug te leiden, maar dat het verkeer
van af de Zuidzijde den ouden weg zal volgen
en dat van de Oostzijde langs de Kerkdreef.
Deze oplossing behoelt ook niet te zyn ,,het"
sluitstuk. Wanneer zich dat nog uitbreidt,
wordt de toestand toch onhoudbaar en wat
staat er dan in den weg om de doorbraak
langs de Noordstraat later tot stand te
brengen? De raad heeft nu kans een oplos
sing te krygen, en, al is bet met gemengde ge-
voelens, moet deze, naar sprekers meening,
worden aangegrepen.
En het betreft hier niet alleen een oplos
sing van het verkeersprobleem, maar ook een
oplossing van de werkloosheid en dus ook een
ethische kwestie. De uitvoering van het werk
geeft aanleiding tot werkverruiming, tot geld-
verdienen, zocwel voor de werklieden als voor
de ambachtslieden en daar dit geld niet worot
opgepot, ook voor den middenstand, terwyl het
aanleiding kan zijn tot verruiming der gelc'-
middelen van de gemeente en van het arm-
bestuur, wanneer daardoor minder moet uit-
gekeerd worden. Op die wyze profiteert de
geheele gemeente er van. Hij zou niet alleen
als voorwaarde willen stellen dat aan den weg
Axelsche werkloozen zullen te werk gesteld
worden van Axel tot de Roodesluis, maar zelfs
tot aan het eind, tot den Moerspuipolder. In
dien men dat kan bewerken, is het voor de
Axelsche werkloozen een groot voordeel. Er
zal dan zeker door hen een 20.000 worden
verdiend, met nog 3000 voor het maken der
traverse, is 23.000 loon. Die loonen zullen
dan ook iets hooger zyn dan de uitkeering,
die de menschen thans genieten. In elk geval
zal men zeker een bedrag van minstens
12.000 kunnen rekenen als verdiensten, die
anders door de gemeente als steun zouden
moeten worden uitgegeven.
De heer OGGEL: Ik moet u opmerken, dat
de regeeringsbyslag er af gaat.
De beer HAMELINK heeft daarmede reke
ning gehouden, en meent zeer veilig er wel
op te mogen rekenen dat men er over de 2
volgende jaren wel een f 10.000 zal besparen.
De anders steuntrekkenden zullen recht-
streeks genieten door het offer dat de ge
meente brengt, maar het algemeen welzyn
wordt bevorderd door den verbeterden ver-
keersweg. Met de kosten van de traverse be
rekent spreker dat voor de eerste jaren met
de bydrage de begrooting met f 1500 zal wor
den bezwaard, maar door de lagere uitkeering
aan werkloozen wordt een potje bespaard,
waaruit gedurende een aantal jaren die bij
drage kan worden betaald. Bovendien mag het
voordeel, dat de gemeente geniet door zoo'n
unieken weg te krygen, niet onderschat wor
den. Nu is die weg byzonder slecht. Voor de
toekomst is dat van groot belang en ook voor
de polders is die weg niet zonder beteekenis.
Het komt nu ook voor, dat ze met de produc-
ten, die ze van het land halen, een ander voer-
tuig moeten passeeren en dat slechts met veel
moeite kunnen. Men kan nu wel zeggen, dat
dit nog geen ongelukken heeft tengevolge ge
had, maar men zal toch niet kunnen beweren,
dat dit nog een bruikbaren ryweg is. Byna
altyd ziet men hier of daar voertuigen langs
t den kant van den weg staan.
i Door den heer I. de Feyter is wel gezegd,
dat het ryk hiervoor een bijdrage zou behooren
te verleenen, maar dat doet bet rijk. Er wordt
hiervoor uit het Wegenfonds 75 bygedragen
en aan dat fonds betaalt bet ryk. Alles by
elkaar genomen zal men niet anders kunnen
dan deze kans op verbetering benutten. In-
dien de raad er niet op zou ingaan, is het
1 eenige gevolg, dat de bedragen, die de provtn-
j cie nu hiervoor aanbieden, elders zullen
1 worden verwerkt. Er wordt wel eens geklaagd.
dat Zeeuwsch-Vlaanderen zoo stiefmoederlyk
1 wordt behandeld, ook spreker heeft zich daar-
i van wel eens tot tolk gemaakt, maar dan is
i hem tegengevoerd, dat hij niet het recht had
1 zoo te spreken, want dat Zeeuwsch-Vlaamde-
ren zeif niets wenschte te doen, dan zich alleen
tot klagen te bepalen. Er werd hem toen
een staat voorgelegd van de bedragen, die
elders voor de wegsverbetering worden byge
dragen, en dan moot hij erkennen, dat (U-i
relatief veel hooger zyn. Spreker kan geen
argumenten vinden om zich aan de kans der
gevolgen van verwerping van dit aanbod bloot
te stellen. Hij meent, dat de raad het met
beide handen moet aangrtjpen.
De heer VAN KAMPEN wil, ter ophelderiug
van zijn stem, ook nog iets zeggen. In de
eerste plaats, dat de gemeente gedurende 4*
jaar f 1000 zal moeten betalen, in de tweode
plaats dat er berekend wordt f 15.000 minder
voor steunuitkeering noodig te hebben, en dit
bedrag kan gebruikt worden voor beialing
van de bydrage in de eerste jaren, maar dat
dit dan toch over de laatste 25 jaren niet van
kracht is, en in de derde plants dat de subsidie
na 40 jaar vervalt en het offer van f 100ft
gedurende 25 jaar, ook in verband met de
werkverschaffing, van groot belang is en hij
daarom zal voorstemmen.
Het voorstel wordt aangenomen met It
stemmen tegen 1.
Voor stemmen de heeren Van Kampen,
Oggel, Ortelee, De Ruyter, Seghers, Verschel-
ling, Van Bendegem, Van de Bilt, Dieleman,
't Gilde en Hamelink; tegen stemt de heer
I. de Feyter.
12. Aangaan geldlecning tot dekldng van
het verlies in verband faililssenient
Van Heel Co.
Het is u bekend aldus schrijven Burge
meester en Wethouders aan den raad dat
destijds by Firma Van Heel Co. een bedrag
van 9000 in deposito is geplaatst van het
Grondbedrijf. Voor dat het Grondbedrijf was
geliquideerd ontstond bij genoemde bankfirma
een stagnatie, dat tot faillissement leidde.
Thans is door die firma 40 van dat bedrag
uitgekeerd of 3600 en afgegeven een schuld-
bekentenis van 6 van dat bedrag, zijnde
f 510 is totaal 4100.
Het resiultaat is, dat de gemeente door deze
plaatsing van gelden een verlies lydt van
plm. f 4900.
Dit bedrag moet gedekt worden, hetgeen *ie
loopenden dienst niet toelaat, dit uit de ge-
wone middelen te bestrijden.
Dit zou ook niet practisch zijn om de be
grooting van €&n jaar hiermede te drukken.
Wij stellen U voor hiervoor een geldleening
aan te gaan, groot 5000 met een rente van
ten hoogste 5% en af te lossen in jaarlijik-
sche termjjnen van ministens 500.
Waar deze afwikkeltng de kapitaaldiemst
betreft vragen wij machtiging om boven-
bedoelde bedragen op andere leeningen buiteu
gewoon af te lossen.
De VOORZITTER voegt hieraan toe, dat
Burgemeester en Wethouders zoo mogeiyk
deze gelegenheid zouden willen te baat nemen
om ook een oude leening af te lossen en een
nieuwe te plaatsen, waarvoor zy machtiging'
van den raad vragen.
Het voorstel wordt met algemeene stemmen
aangenomen.
18. Omvraag.
a. De heer I. DE FEIJTER merkt op, dat
in het begin der maand October door voer-
lieden voor de gemeente zand is vervoend van
de Sassing naar het Nieuwediep. Nu heeft
hij vernomen, dat die menschen pas jJ. Zater-
dag uitbetaald zyn. Hy acht, dat die men
schen veel te lang op hun verdiensten hebben
moeten wachten, want zij kunnen dat ook
goed gebruiken. Wat is toch de reden, dat
j die uitbetaling zoo lang heeft geduurd?
De VOORZITTER zal daarop in de volgen
de vergadering antwoord geven.
b. De heer VERSCHELLING vraagt, h»e-
ver Burgemeester en Wethouders staan met
de behandeling van het voorstel, dat in de
Commissie voor Georganiseerd Overleg is aan
genomen, betreffende het uitbetalen eener
vergoeding voor doorloopenden dag- en nacb(t-
en Zondagsdienst aan de gasfabriek.
De VOORZITTER: Dat zal in de volgende
vergadering behandeld kunnen worden.
c. De heer VERSCHELLING vraagt, hoe-
ver Burgemeester en Wethouders zijn gevor-
derd met het koopen van den grond voor
wegsverbetering aan Schapenbout; dat ligt
daar nog precies zoo als bij de vorige raads-
zitting. Er was tocb een afwerken dier kwes
tie toegeizegd.
De VOORZITTER: Als u goed geluisterd
bebt, zult u zich moeten herinneren. dat ik
heb toegezegd, dat dit in 1933 aan de orde
zou komen, omdat de fondsen daarvoor uit de
begrooting voor 1933 moeten geput worden.
Zoodra we nu 1933 hebben, zullen we er aan
beginnen; bet moet uit de rekening van dat
jaar betaald worden.
De heer DIELEMAN, die ook het woord
gevraagd had, geeft te kennen, dat de heer
Verschelling hem vrywel het gras voor de
voeten heeft weggemaaid, maar daar groeit
zeer veel gras en daarom wil hy verkiaren,
met het antwoord van den Voorzitter niet
tevreden te zyn. Die hoek daar, levert een
werkelijk gevaar op voor het verkeer, en die
ligt daar nu zooal maanden. Als dat een toe
stand binnen de kom der gemeente betrof, zou
die al sinds maanden lang opgeruimd zfln.
En dat daarvoor een post op de begrooting
van '33 staat en we nu nog in '32 leven was
toch geen bezwaar geweest, om nu reeds de
noodige voorbereidingen te treffea, teneinde
dan in den aanvang van '33 dien toestand ten
spoedigste te kunnen opruimen. Eer een en
ander geheel voor elkaar was, zouden we toch
wel in '33 zitten en konden de kosten op dien
dienst verhaald worden. Het is een kwestie
die al jaren duurt en het begint ons zegt
spreker te verdrieten daarop telkens te
moeten terugkomen, maar ter wille van de
zaak moeten we dat doen.
De heer VERSCHELLING: Zeer juist!
De VOORZITTER: Dat Burgemeester en
Wethouders in hun beheer meer toe wij ding
aan de kom zouden betoonen dan aan de bul-
tenwyken, mag men wel eens denken, maar
niet zeggen. Wanneer zich geen buitengewone
omstandigheden voordoen, zal vermoedelijk In
de eersbvolgende vergadering een voorstel tot
oplossing dezer zaak kunnen worden aanhan-
gig gemaakt. De kwestie is echter, dat Bur
gemeester en Wetihouders het nog niet acooord
zijn met de betrokkenen, over den voor dec
grond te betalen prys.
Ik schors alsnu de openbare vergadering
en ga over tot het houden eener vergadering
met gesloten deuren.
Na het weder openbaar worden der zitting
wordt deze door den VOORZITTER door het
uitspreken van het dankgebed gesloten.
Donderdag
5
Vrijdag
6
Zaterdag
7
Zondag
8
Maandag
9
Dinsdag
10
Woensdag
11
voorm.
nam.
8.22
8.54
9.28
10.01
10.36
11.07
11.36
0.02
12.25
0.47
1.08
1.28
1.46